Gewoon een kopie van deze node verbinden met de output van de vorige node? Dus dat ze parallel worden uitgevoerd? Of denk ik nu te simpel?
@Mawlana
Weet niet of je te simpel denkt en of ik je niet begrijp
.
Maar ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest ook.
Er wordt wordt vanuit, bv mijn intergas ketel, data naar Node-Red server gestuurd welke het adres heeft van x.x.x.x.
Nu wil ik vanaf x.x.x.x diezelfde data ook naar een andere server doorsturen (laten aankomen) op y.y.y.y
Edit: ik kan nl niet vanaf de ketel naar meerdere servers laten sturen.
"Moet" ..... Het dus in NR doen .
Weet niet of je te simpel denkt en of ik je niet begrijp
Maar ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest ook.
Er wordt wordt vanuit, bv mijn intergas ketel, data naar Node-Red server gestuurd welke het adres heeft van x.x.x.x.
Nu wil ik vanaf x.x.x.x diezelfde data ook naar een andere server doorsturen (laten aankomen) op y.y.y.y
Edit: ik kan nl niet vanaf de ketel naar meerdere servers laten sturen.
"Moet" ..... Het dus in NR doen .
[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2024 14:02 ]
Ik ben niet bekend met de tcp-node, maar ik ging ervan uit dat de node die in je screenshot staat de node is die iets verstuurt naar een tcp-node. In dat laatste geval is het dus een kwestie van 2 nodes parallel uitvoeren.
Maar nu begrijp ik wat je bedoelt. Je ontvangt de data in nodered die je weer wil doorsturen naar een andere server. Daar kan ik vanaf m'n mobiel geen antwoord op geven helaas. Wel vind ik het een vreemde manier om een soort van redundantie in te bouwen als het afhankelijkheid is van deze server.
Maar nu begrijp ik wat je bedoelt. Je ontvangt de data in nodered die je weer wil doorsturen naar een andere server. Daar kan ik vanaf m'n mobiel geen antwoord op geven helaas. Wel vind ik het een vreemde manier om een soort van redundantie in te bouwen als het afhankelijkheid is van deze server.
Och ... ieder gek z'n gebrek zeg maarMawlana schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:40:
Wel vind ik het een vreemde manier om een soort van redundantie in te bouwen als het afhankelijkheid is van deze server.
De server is al op leeftijd en 't (Cent)OS ook. Evenals influx, grafana en NR.
Ik gooi niet graag mijn oude schoenen weg voordat er een nieuwe server draait.
Kan een VM aanmaken op proxmox server en daar alles op mn gemak uitproberen. Het gaat nooit vlekkeloos .... nieuwe software installeren.
@Wolfram55 Misschien een idee om lokaal DNS te draaien? Zodat je voor je oude server (evt per service) een naam ipv een ip adres kunt gebruiken. Bijv nodered.server.lan, influx.server.lan, etc
Dan nieuwe opzetten en in je dns naampje omzetten naar nieuw ip?
Wordt alleen lastig als je ketel alleen maar ip adressen en geen naampjes aankan.
Dan nieuwe opzetten en in je dns naampje omzetten naar nieuw ip?
Wordt alleen lastig als je ketel alleen maar ip adressen en geen naampjes aankan.
Feel free to Buy me a coffee
@musicpixel
Is zeker een idee .... but ....
Ik wil de huidige server (nog) niet vervangen. Is een dedicated server alleen daarvoor (nucje) en zolang hij t doet doet tie t.
Wil het op een andere server draaien om daar meer mee te kunnen klooien zonder de bestaande weg te doen.
Klooien in de zin van .... influxdb een half jaartje of zo op v2 draaien ..... etc ( nu nog op 1.8.10 ).
Maar uit jouw reactie lees ik dat wat ik t liefst zou willen niet zo 123 kan ?
Ben er al lang naar op zoek en kom het ook niet echt makkelijk tegen.
Vandaar toch maar ff de vraag hier.
Edit : welke versie van influxdb draaien jullie? Is iedereen overgegaan naar V2 ? Ben ik te voorzichtig wat dat betreft. Kom die overgan hier ook niet tegen of heb ik zitten snurken ?
Is zeker een idee .... but ....
Ik wil de huidige server (nog) niet vervangen. Is een dedicated server alleen daarvoor (nucje) en zolang hij t doet doet tie t.
Wil het op een andere server draaien om daar meer mee te kunnen klooien zonder de bestaande weg te doen.
Klooien in de zin van .... influxdb een half jaartje of zo op v2 draaien ..... etc ( nu nog op 1.8.10 ).
Maar uit jouw reactie lees ik dat wat ik t liefst zou willen niet zo 123 kan ?
Ben er al lang naar op zoek en kom het ook niet echt makkelijk tegen.
Vandaar toch maar ff de vraag hier.
Edit : welke versie van influxdb draaien jullie? Is iedereen overgegaan naar V2 ? Ben ik te voorzichtig wat dat betreft. Kom die overgan hier ook niet tegen of heb ik zitten snurken ?
[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2024 18:12 ]
Ik kan in Node-RED wel binnenkomende een binnenkomend MQTT topic aanpassen en weer versturen naar MQTT (desnoods een andere MQTT server).
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Ik zit nog op 1.7.9 (Docker)Wolfram55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:10:
Dat was de volgende vraag waar ik mee worstel maar wilde het niet op n hoop gooien.BazemanKM schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:03:
Ik kan in Node-RED wel binnenkomende een binnenkomend MQTT topic aanpassen en weer versturen naar MQTT (desnoods een andere MQTT server).
Wat ik ook daarmee wil is eigenlijk hetzelfde als met TCP.
Dus de inkomende MQTT message op server 1 doorsturen naar server 2 zodat beide servers ze tegelijk krijgen.
Omdat ik het met 2.0 niet eenvoudig aan de praat kreeg.
Ben ook deels over op een andere server (van NUC naar NAS) en heb nu bijna alles in Docker op de NAS.
Uit een sensor komt het volgende hex getal:
0000001100000001631D0000
Dit moet ik omzetten naar decimalen. Als ik alleen dit stukje (0001631D) gebruik en daar deze link voor gebruik dan krijg ik het juiste getal (90909).
Kan iemand mij in de goede richting sturen om te begrijpen welke gedeelte van "0000001100000001631D0000" ik moet gebruiken om er een hex van te maken die Node-Red begrijpt zodat ik het kan omzetten naar decimalen ofwel hoe ik daar een hex van maak die met "0x...." begint?
Naar het grote topic
0000001100000001631D0000
Dit moet ik omzetten naar decimalen. Als ik alleen dit stukje (0001631D) gebruik en daar deze link voor gebruik dan krijg ik het juiste getal (90909).
Kan iemand mij in de goede richting sturen om te begrijpen welke gedeelte van "0000001100000001631D0000" ik moet gebruiken om er een hex van te maken die Node-Red begrijpt zodat ik het kan omzetten naar decimalen ofwel hoe ik daar een hex van maak die met "0x...." begint?
Naar het grote topic
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 30-12-2024 10:19 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Lijkt opgelost .... Na lange tijd
.
Als je maar lang genoeg blijft proberen lukt het uiteindelijk.
Ik vind het niet logisch maar het werkt iig. Na het kwartje wel. Zie onderaan
Wat het nu was .... iets heel sulligs. Degene die weet waarom steken aub zijn of haar handje op and tell me
Wat ik dus gedaan heb is het volgende.
Aan de TCP in node op sever A, waar alles gewoon binnenkomt een TCP out node gehangen. Dit al zo vaak gedaan maar goed.
Die TCP out als "connect to port at host". Niks bijzonders.
Op de andere server, server B, wederom een TCP in node op dezelfde manier geconfigureerd als server A maar als enige de "delimited by" niet ingevuld. Op server A is die ingevuld als "\n".
Toen kwam alles binnen.
En al schrijvend valt hier het kwartje geloof ik.
Op server A is de delimiter er al af gehaal dus daarom hoeft hij er op server B niet meer bij.
Klopt dat ?
Als je maar lang genoeg blijft proberen lukt het uiteindelijk.
Ik vind het niet logisch maar het werkt iig. Na het kwartje wel. Zie onderaan
Wat het nu was .... iets heel sulligs. Degene die weet waarom steken aub zijn of haar handje op and tell me
Wat ik dus gedaan heb is het volgende.
Aan de TCP in node op sever A, waar alles gewoon binnenkomt een TCP out node gehangen. Dit al zo vaak gedaan maar goed.
Die TCP out als "connect to port at host". Niks bijzonders.
Op de andere server, server B, wederom een TCP in node op dezelfde manier geconfigureerd als server A maar als enige de "delimited by" niet ingevuld. Op server A is die ingevuld als "\n".
Toen kwam alles binnen.
En al schrijvend valt hier het kwartje geloof ik.
Op server A is de delimiter er al af gehaal dus daarom hoeft hij er op server B niet meer bij.
Klopt dat ?
Node red vraagje, in Home Assistant
Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
En beide knoppen hebben ook nog verschillende functies. ;
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both
Hoe kies in in Node red welke functie ik zoek van de switch?
Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right kiezen
Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both
Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right kiezen
In de Switch node kan je ook een andere waarde laten checken i.p.v. msg.payload,maartend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:05:
Node red vraagje, in Home Assistant
Situatie
Z2M
Bijvoorbeeld msg.data.new_state.attributes.event_type
:strip_exif()/f/image/cCUvAXzJAJytlYXHhI9criDo.png?f=user_large)
En hoe weet die switch dan welke switch het is als in dat ik dus op die knop van die schakelaar druk? Want er wordt niet om een entity gevraagd. Dat moet de invoer zijn voor die switch?denuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
[...]
In de Switch node kan je ook een andere waarde laten checken i.p.v. msg.payload,
[Afbeelding]
Dacht ik al. Nu mee aan het spelendenuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:41:
@maartend
De switch node heeft inderdaad een invoer nodig. Daar gebruik ik de events state voor.
[Afbeelding]
Wil je me verder helpen? Ik maak een fout in de switch. Ik gebruik dat stukje van data.new_state.enz maar er gebeurt nik. Ik heb 3 triggers gemaakt, nl single_left, double_left en hold_left maar er gebeurt niks. Dus ga ik ergens fout, maar ik zie het niet.denuz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:13:
[...]
In de Switch node kan je ook een andere waarde laten checken i.p.v. msg.payload,
[Afbeelding]
Dit is de ionfo van de schakelaar zelf, wat hij exposed;
Triggered action (e.g. a button click). Value can be found in the published state on the action property. It's not possible to read (/get) or write (/set) this value. The possible values are: single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both.
Ik vermoed dat het het iets met dat action te maken heeft. P.s Ik zit nog wel op Z2M 1.42, dus action werkt nog wel in al mijn andere automations
Ah, ik dacht dat je al over was naar 2.0 en je vraag daarmee te maken had. Dan klopt de msg.data waarschijnlijk niet.maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:52:
[...]
Wil je me verder helpen? Ik maak een fout in de switch. Ik gebruik dat stukje van data.new_state.enz maar er gebeurt nik. Ik heb 3 triggers gemaakt, nl single_left, double_left en hold_left maar er gebeurt niks. Dus ga ik ergens fout, maar ik zie het niet.
Dit is de ionfo van de schakelaar zelf, wat hij exposed;
Triggered action (e.g. a button click). Value can be found in the published state on the action property. It's not possible to read (/get) or write (/set) this value. The possible values are: single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both.
Ik vermoed dat het het iets met dat action te maken heeft. P.s Ik zit nog wel op Z2M 1.42, dus action werkt nog wel in al mijn andere automations
Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug.
Ik ga even kijken. En nee, ik ben dus op 1.42 blijven zitten, juist omdat die aqara schakelaars met action werken. Ik ga eens kijken hoe en wat debug werkt.denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Ah, ik dacht dat je al over was naar 2.0 en je vraag daarmee te maken had. Dan klopt de msg.data waarschijnlijk niet.
Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug.
Thnx alavast
@maartend Ik ben over naar 2.0 en gebruik dus de eerder gedeelde switch node.
De knopjes blijven natuurlijk gewoon werken onder 2.0, alleen moet je flow wat anders ingericht worden.
De knopjes blijven natuurlijk gewoon werken onder 2.0, alleen moet je flow wat anders ingericht worden.
Ik krijg dit in mijn debug te zien;denuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Ah, ik dacht dat je al over was naar 2.0 en je vraag daarmee te maken had. Dan klopt de msg.data waarschijnlijk niet.
Wat is de output van de events state node? Die krijg je dus te zien in de debug, niet dat ik daar iets mee kan. Ik wil ook over naar 2.o, maar dan moet ik al mijn actions overzetten en dat wil ik doen in node red
object
entity_id: "sensor.schakelaar_sk_action"
old_state: object
state: "left"
attributes: object
action: "left"
battery: 100
device_temperature: 22
linkquality: 96
power_outage_count: 17
voltage: 3235
icon: "mdi:gesture-double-tap"
friendly_name: "Schakelaar_SK Action"
last_changed: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_reported: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_updated: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
context: object
id: "01JMHD1ERRR4P0DMD29NFS0TDM"
parent_id: null
user_id: null
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:06 ]
In de debug kun je het path naar: state: "left" direct kopieren. Dit path gebruik je in de switch.maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:06:toon volledige bericht
[...]
Ik krijg dit in mijn debug te zien;
object
old_state: object
state: "left"
attributes: object
action: "left"
battery: 100
device_temperature: 22
linkquality: 96
power_outage_count: 17
voltage: 3235
icon: "mdi:gesture-double-tap"
friendly_name: "Schakelaar_SK Action"
last_changed: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_reported: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
last_updated: "2025-02-20T10:04:19.608583+00:00"
context: object
id: "01JMHD1ERRR4P0DMD29NFS0TDM"
parent_id: null
user_id: null
Aha, gevondendenuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:07:
[...]
In de debug kun je het path naar: state: "left" direct kopieren. Dit path gebruik je in de switch.
Ik krijg dit ; payload.old_state.state
En het is gelukt. Thnx man. Dat path copeieren snap ik nu, en zo kan ik ook de state kopieren
[ Voor 67% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:22 ]
old state lijkt mij niet te kloppen. dat is denk ik de vorige statusmaartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:10:
[...]
Aha, gevonden
Ik krijg dit ; payload.old_state.state
En het is gelukt. Thnx man. Dat path copeieren snap ik nu, en zo kan ik ook de state kopieren
Dus dan zou het eerder worden payload.state. Voor de rest zou ik je aanraden om goed gebruik te maken van de debugs. Daar staat immers in welke info naar je switch node gaat en welke info je wil gebruiken.
Als je nog wat voorbeelden zoekt kan je hier kijken.
Het is uityeindelijk dit ; payload.new_state.attributes.actiondenuz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:31:
[...]
old state lijkt mij niet te kloppen. dat is denk ik de vorige status.
Dus dan zou het eerder worden payload.state. Voor de rest zou ik je aanraden om goed gebruik te maken van de debugs. Daar staat immers in welke info naar je switch node gaat en welke info je wil gebruiken.
Als je nog wat voorbeelden zoekt kan je hier kijken.
En het werkt nu helemaal.
Echt thnx
En idd, nu weet ik hoe debug echt handig kan zijn en dus goed te gebruiken
Nog een vraag ; gezien er action wordt gebruikt in deze flow, kan ik dan beter op 1.42 blijven?
[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 11:35 ]
Dat hoeft niet. Als je de actions wilt blijven gebruiken kun je dat in Z2M 2.0 weer aanzetten met het onderste vinkje:maartend schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Nog een vraag ; gezien er action wordt gebruikt in deze flow, kan ik dan beter op 1.42 blijven?
/f/image/Z3rfzTGLYab5APxGpfMJTw2Z.png?f=fotoalbum_large)
Op 1.42 blijven hangen zou ik niet doen. Dan loop je veel ondersteuning mis van nieuwe zigbee-devices die bij toekomstige releases nog toegevoegd worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 20-02-2025 11:48 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sorry, aanvulling. Ik heb nog een heel zooi automations en triggers die met action werken. En toen ik omhoog ging naar 2.0 en de vinkjes goed had gezet, werkte eea toch niet. Een situatie die ik wil voorkomen.Gizz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Dat hoeft niet. Als je de actions wilt blijven gebruiken kun je dat in Z2M 2.0 weer aanzetten met het onderste vinkje:
[Afbeelding]
Op 1.42 blijven hangen zou ik niet doen. Dan loop je veel ondersteuning mis van nieuwe zigbee-devices die bij toekomstige releases nog toegevoegd worden.
Maar eerst stonden mijn automations allemaal in yaml, die wil ik nu dus omzetten naar NodeRed en hopen dat zo de fout er uit gaat die zorgde voor bovenstaande probleem. Maar daar ga ik achterkomen als ik alles naar NR heb overgezet
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 20-02-2025 13:04 ]
Goedemiddag
Ik ben bezig met een kwh-meter van home wizard uit te lezen via node-red, en deze informatie door te struren naar Siemens LOGO.
Nu krijg ik via get http de waardes van kwh-meter wel in node-red.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de bijv 1 waarde ( de spanning bijvoorbeeld) als aneloge waarde te versturen naar node red.
:strip_exif()/f/image/R0WD9FqIzoMS5k9L8x6WgF43.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een idee hoe dit te doen is. Heb al meerdere dingen geprobeerd en forums bezocht, maar tot nu toe niet gelukt.
Mvg
Ik ben bezig met een kwh-meter van home wizard uit te lezen via node-red, en deze informatie door te struren naar Siemens LOGO.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de bijv 1 waarde ( de spanning bijvoorbeeld) als aneloge waarde te versturen naar node red.
:strip_exif()/f/image/R0WD9FqIzoMS5k9L8x6WgF43.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een idee hoe dit te doen is. Heb al meerdere dingen geprobeerd en forums bezocht, maar tot nu toe niet gelukt.
Mvg
Als je gaat anonymiseren moet je het wel overal doenRobin2018 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:51:
Goedemiddag
[Afbeelding]
Mvg
Vervolgens denk ik dat je er json node achter moet zetten zodat er bij payload 'object' komt te staan ipv string, of uit mijn hoofd de http node kun je ook aangeven dat je json verwacht.
Vervolgens kun je dan iets met de waardes doen bijv door msg.payload.active_voltage_v te gebruiken