• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Ik loop vast op de voorbereiding voor screens in onze nieuwbouwwoning. In principe voorzien wij alle locaties van screens van vaste spanning. Het idee was om de screens dan remote te bedienen middels een centraal platform, zoals HA, Homey of iets dergelijks.

Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.

Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

mno

Ruimzicht schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:25:
@mno: Ik wil twee modules voor de zonneschermen aanschaffen. Waarom heb jij voor de Shelly Plus 2PM gekozen in plaats van de 2PM Gen4? Voor mij is de Zigbee op de Gen4 van belang, maar zou ook op wifi kunnen dus misschien zie ik andere "voordelen" van die Plus 2PM over het hoofd (behalve het prijsverschil)?
Eerlijkgezegd kwam ik er later pas achter dat er verschil is tussen de 2PM Gen4 en de Plus 2PM. Voor mijn toepassing maakt het niet uit, maar als ik nu een nieuwe zou kopen dan zou het de 2PM Gen4 worden.

Gewoon rösti

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:13:
@Ruimzicht Mijn gok, leeftijd of hem goedkoop kunnen scoren. Zo lang zijn de Gen4's ook nog niet uit.
Dat hoop ik, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze op Zigbee(2MQTT in HA) presteren. Las wisselende ervaringen maar firmware updates lijken verbetering te brengen. Ga de sprong wagen.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
@ChillPascal Ik zou in elk zorgen dat er diepe inbouwdozen in de woning komen.
Verder werkt een Shelly volgens mij zoals jij voorstelt, maar ik vraag me af waarom je geen fysieke koppeling met de screens wil? Je verbindt de schakelaar met de Shelly, en de Shelly met de Screen - of heb je een draadloze bediening voor de screens? (of begrijp ik je verkeerd...?)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:09
@ChillPascal Je kan gewoon een rolluikschakelaar (zelf voorkeur aan pulsdrukkers) aansluiten op de Shelly of zo'n beetje elke andere rolluik module. Daarna kan je zowel met de schakelaar als via smarts (HA dus) je rolluik onafhankelijk van elkaar sturen.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:44
ChillPascal schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:50:
Ik loop vast op de voorbereiding voor screens in onze nieuwbouwwoning. In principe voorzien wij alle locaties van screens van vaste spanning. Het idee was om de screens dan remote te bedienen middels een centraal platform, zoals HA, Homey of iets dergelijks.

Idealiter zouden wij op de slaapkamers wel een fysieke schakelaar meenemen. Echter kom ik er niet uit óf dit mogelijk is en zo ja; hoe? Aangezien we voor de verlichting ook Shelly modules willen plaatsen, leek mij dit een goed topic om de vraag te bespreken.

Is het mogelijk om een GIRA Jaloezie drukschakelaar (315800) te plaatsen, waarachter een Shelly module schuil gaat zónder dat deze fysiek is verbonden met de screens? Dus dat het eigenlijk een draadloze sturing is.
Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.

Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.

De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).

Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Just-Be schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Het antwoord is ja, dat heb ik hier ook op die manier werkend maar is afhankelijk van het type screen motor.

Ik had zelf liever gekozen voor een screen motor die je bedraad kan aansturen zodat je alleen de drukschakelaar slim hoeft te maken met een rolluikmodule en het dus fysiek altijd werkt ongeacht de status van je netwerk.

De vraag is dus welk type motor je kiest voor in je screens? Als je een Somfy I/O motor kiest die alleen op afstandsbediening werkt dan is het wat omslachtiger en zou je met een shelly achter je drukschakelaar het signaal kunnen opvangen in Homeassistant om vervolgens via een lora32 bordje het commando naar je screen te sturen om open of dicht te gaan, je voegt dan als ware een afstandsbediening toe aan je homeassistant. (one way).

Zie https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki voor de manier waarop ik mijn screens draadloos aanstuur vanuit homeassistant. Kosten +/- €20 Alternatief is een dure tahoma switch aanschaffen... of dus te kiezen voor motoren die je bedraad aanstuurt.
Je kan ook de connectivity kit gebruiken. Kost minder dan de helft van een tahoma switch. Kan je ook veluxen mee verbinden in home assistant.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05

Vliegvlug

Flight Simple

Een tweedehands Shelly TRV aangeschaft om eens mee te testen. Deze werkt via Wifi.
Shelly TRV smart thermostaat naast Ikea VINDSTYRKA

De bijgeleverde adapters had ik gelukkig niet nodig voor het plaatsen. Was echt een klusje van niks, oude thermostaat eraf draaien, nieuwe erop.

Gezien de huidige warme temperaturen valt er nu nog niets te testen qua verwarming maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop. ;)

Nu wachten op het najaar waarschijnlijk voordat ik de TRV kan gaan gebruiken. Alhoewel dat zelfs dan maar beperkt nuttig zal zijn. Aangezien de centrale thermostaat beneden in de woonkamer hangt en de TRV boven in de slaapkamer heeft deze laatste maar beperkte invloed. De beneden thermostaat bepaalt namelijk wanneer de ketel aan gaat en dan pas is er ook boven warm water beschikbaar om te verwarmen. Maar zodra het beneden warm genoeg is stopt de ketel weer terwijl het boven nog flink kouder kan zijn. Zo is het boven een keer 16°C geweest omdat de woonkamer de ingestelde 19,5°C al had bereikt en er dus boven niet meer verwarmd werd.

Geen idee of onze ketel kan worden aangestuurd met twee thermostaten maar je wilt natuurlijk ook niet dat de woonkamer verder wordt opgewarmd als dat niet nodig is. Waarschijnlijk zijn er dan twee circuits nodig, een voor de radiatoren boven en een voor de vloerverwarming beneden, maar dat klinkt als een ingrijpende wijziging met de nodige kosten. Misschien maar uitstellen tot we overgaan op een warmtepomp dan moet er toch van alles worden aangepast en het voorlopig maar zo laten.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:45

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Allemaal zijn voorzien van digitale thermostaten, ook de vloerverwarming. Dat is hetzelfde type aansluiting. Ander merk (Fritz), maar dat maakt niet uit. Als er niets te doen is zetten we de vloer pomp uit (een kwartier per dag aan tbv vastloop preventie). Hierdoor worden de kamers beneden individueel aangestuurd. We hebben stadsverwarming, dus qua circuit werkt dat anders.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:32
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:43:
....<knip>
maar het viel me wel op de TRV consequent lagere temperaturen meldde dan de Ikea VINSTYRKA. Dacht in eerste instantie dat het aan de verschillende plek in de kamer lag dus ze naast elkaar gezet maar alsnog geeft de TRV altijd een lagere temperatuur dan de Ikea unit. Help natuurlijk ook niet dat die VINSTYRKA de temperatuur alleen in hele graden aangeeft waar de Shelly dat doet in tienden van graden. Zo’n Ikea ding is niet voor niets zo goedkoop. ;)
<knip>
Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?). Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:50:
@Vliegvlug Wij hebben vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Allemaal zijn voorzien van digitale thermostaten, ook de vloerverwarming. Dat is hetzelfde type aansluiting. Ander merk (Fritz), maar dat maakt niet uit.
Hier zijn boven op 2 van de 3 slaapkamers radiatoren met thermostaatknoppen waarvan er nu één is voorzien van een TRV.
Die laatste is zo’n onding:
Verwarmingsventiel zonder knop
Waar dus geen Shelly TRV op past. :'(
Is alleen met de hand in te stellen en is dan gelijk ook helemaal open of dicht, want zelfs met een klein beetje open wordt hij al helemaal warm.
Als er niets te doen is zetten we de vloer pomp uit (een kwartier per dag aan tbv vastloop preventie).
Zover ik weet draait onze vloerverwarmingspomp altijd, er zit ook een radiator op de verdeler maar dat is enkel om ervoor te zorgen dat er geen cvketelwater van 70°C de vloer in gaat, daar kunnen de buizen of vloer niet tegen schijnt.
Hierdoor worden de kamers beneden individueel aangestuurd.
Oh, echt per vloerverwarmingslus? Dat is netjes!
Hier worden alle lussen tegelijkertijd verwarmd maar we hebben ook geen losse kamers beneden, enkel de hal, wc en een grote woonkamer met open keuken dus heeft denk ik ook weinig zin ze los aan te sturen.
We hebben stadsverwarming, dus qua circuit werkt dat anders.
Dat maakt een enorm verschil ja, dan is je warmtebron gewoon altijd beschikbaar en hoef je die niet aan te sturen.
Dat hadden we in ons vorige huis ook en werd elke radiator met zijn eigen thermostaat aangestuurd, beneden toen ook radiatoren en geen vloerverwarming maar dat was voor boven wel beter dan de huidige situatie waarbij we dus maar beperkte invloed kunnen uitoefenen om de gewenste temperatuur op de slaapkamers te bereiken.

Erg jammer dat het bedrijf dat de vloerverwarming destijds kwam aanleggen ons daar niet op gewezen heeft, dan hadden ze daar gelijk een oplossing voor kunnen maken toen ze toch bezig waren. :|

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Het vervangen van zo’n kop tbv andere aansturing is best betaalbaar. Of zelf doen als je handig bent, of goed uit te besteden.
Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.

[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 01-07-2026 11:48 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Tja, de vraag is voor zowel de Ikea als de Shelly wat de toleranties zijn (datasheet?).
Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:

Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB
Ik had hier op enig moment 100 temperatuursensoren (DS18B20, China versie) netjes op een ontwikkelbord bij elkaar op een niet verwarmde en niet zonnige plek om te testen. Ondanks dat er tussen de hoogste en de laagste ook zo'n 1 graad verschil zat viel dat binnen de toleranties van +/- 0.5 graden. 1 graad verschil in uitlezing, zeker met afronding, zegt dus eigenlijk niets.
Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Vliegvlug Je wil hier misschien ook een kijkje nemen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:29:
@Vliegvlug Het vervangen van zo’n kop tbv andere aansturing is best betaalbaar. Of zelf doen als je handig bent, of goed uit te besteden.
Zou het wel zelf kunnen maar is zo’n gedoe om alle verwarmingen boven te moeten laten leeglopen en het effect is sowieso beperkt omdat er dus alleen boven verwarmd wordt als het beneden koud genoeg wordt om de ketel te laten aanspringen.
Wij hebben de hal standaard uit staan, die werd al warm genoeg door de warmtewisselaar in de meterkast.
Wij hadden eerst een radiator in de gang waarvoor de aansluitingen nog bestaan om het ding te kunnen terugplaatsen mocht de vloerverwarming het niet trekken. Maar tot op heden (6 jaar later) nog geen noodzaak toe gezien, ding staat nog in de garage. ;)
Vloerverwarmingspompen gebruiken best veel stroom, zeker de oudere exemplaren. Daar wil je waarschijnlijk even aan meten.
Ik zou er een wek Shelly plug tussen kunnen zetten. Zo oud is hij alleen niet, 6 jaar, is een ROBOT Gundfos UMP3X auto. Kan er alleen geen verbruikscijfers van vinden, staat niet in de gebruiksaanwijzing helaas.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard. ;)

Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:32
Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Goeie, net gezocht maar daar kan ik niet over vinden, staat niet bij de specificaties van de TRV op de Shelly website en ook de printed user guide vermeld het niet. Enige wat genoemd wordt zijn deze specs:

Specification
Specifications are subject to change without notice.
• Model: Shelly TRV-01
• Dimensions (HxWxL): 62x53x94 mm
• Mounting: M30/15
• Power supply: 3.6V 6500mAh NCR18650BD Panasonic rechargeable battery
• Battery life: up to 2 years (depends on working conditions)
• Charger requirements: USB type C (≥1A)
• Electrical consumption: < 500 μA
• Working temperature: -10°C to 40°C
• Temperature control range: 5°C to 30°C
• Radio signal power: 1mW
• Radio protocol: Wi-Fi 802.11 b/g/n
• Frequency: 2412 - 2472 МHz (Max. 2495 MHz)
• RF Output power: <20 dBm
• Operational range: up to 30 m (depends on building construction and materials)
• MQTT: YES
• CoAP: YES
• REST API: YES
• URL Actions: YES
• Scheduling: 5 profiles
• CPU: SiLabs
• Flash: 6MB

[...]

Had eigenlijk niet verwacht dat goede temperatuursensoren zo moeilijk te maken zijn. Een halve graad meer of minder maakt best een verschil, zeker als het zoals je zegt tot 1 graad in uitlezen resultaat.
Maar het feit dat die Ikea VINDSTYRKA sowieso maar op de hele graden aangeeft geeft mij toch het gevoel dat het ding minder nauwkeurig is dan die van de Shelly die het op tienden graden weergeeft.
Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder. WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Voor pive gebruik vind ik +/1 0,5 graad eigenlijk best wel ok, zeker voor de DS18B20 die heel veel gebruikt wordt in commerciele produkten en voor mij toen tussen de 25 en de 40 cent per stuk waren. Per 10.000 vast nog een stuk minder.
Als het zo goedkoop is maakt het dat wel makkelijk om ergens een temperatuursensor in te bouwen om net dat beetje extra functionaliteit te bieden maar als het de hoofdfunctie is van een device verwacht ik eigenlijk wel wat betere nauwkeurigheid. Of het device moet zelf heel goedkoop zijn zoals zo’n Ikea VINDSTYRKA.
Voor zo’n Shelly H&T Blu betaal je ruim €19 en dat is nog zonder verzendkosten dus mag hopen dat ze daar wel wat beters in zetten…
WIl je meer nauwkeurigheid dan hangt daar vast een prijskaartje aan zoals bijvoorbeeld spul zoals Sensirion SHT40 met +/- 0.2, zelfs dat kan bij 2 stuks dus 0.4 graden verschillen.... Exact is complex.
Dat is wel meer in lijn met wat ik zou verwachten van een temperatuursensor eerlijk gezegd. Heb net de Sensorion SHT40 opgezocht en die kost bij Kiwi Electronics €6,40 met btw en dat is gecombineerd met een luchtvochtigheidssensor. Behuizing er omheen en een draadloze interface erbij moet dan toch wel kunnen voor rond de 20 euro zou ik zeggen. Zeker als dat in massa geproduceerd wordt.
Hopelijk is dat of iets vergelijkbaars qua nauwkeurigheid wat Shelly in de H&T Blu (ZB) gebruikt. Is jammer dat ze de specs van die sensor niet publiceren.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vliegvlug schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar in onze situatie is er denk ik weinig winst te behalen vanwege de huidige setup hier. Namelijk nog een VR ketel die op zichzelf al niet zuinig is en dat nog eens gecombineerd met een kleine warmwater boiler via het verwarmingscircuit waardoor de ketel ook niet lager dan 70°C kan worden ingesteld omdat we dan niet meer kunnen douchen.
Hooguit dat het waterzijdig inregelen van de 3 radiatoren boven iets zou doen ware het niet dat die geen voetventielen hebben waarmee afgesteld kan worden en het vanwege die thermostaat beneden maar beperkt verwarmd wordt boven. Maar dat is dan tegelijkertijd ook het ding wat het meest bespaard. ;)

Is gewoon allemaal oude zooi die eigenlijk vervangen moet worden door een warmtepomp maar we zijn er nog niet uit of er boven dan lage temperatuur radiatoren moeten komen of dat het verwarmen met airco’s dan een betere investering is. Want die willen we uiteindelijk toch plaatsen vanwege het koelen aangezien de zomers steeds warmer worden.
Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Vervangen van de radiatoren is verrassend betaalbaar zolang je niet design gaat. Ik heb dit indertijd zelfs in mijn huurhuis gedaan. Maar kijk eens wat je in totaal uitgeeft aan gas. Als je daar niet van schrikt, dan is het beter inregelen niet de moeite waard.
offtopic:
Waarmee vervang je ze dan en waarom bespaart dat gas?
Er zitten nu flink grote dubbele plaatradiatoren in de slaapkamers dus de capaciteit zal het probleem niet zijn.
Dat ik ze daarna wel waterzijdig kan inregelen daarvan vraag ik me af of dat de gemaakte kosten gaat compenseren in besparing. Zoals gezegd wordt boven enkel verwarmd als het beneden niet op temperatuur is en dat is niet veel, dus de meeste kosten maken we naar mijn idee op de benedenverdieping met de vloerverwarming.

Ben bij het overstappen van ketel naar warmtepomp wel van plan te gaan voor LTV radiatoren, bijv van Jaga. Of het wordt verwarmen met airco’s, daar zijn we nog niet uit.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Idd offtopic: je bespaart er geen gas mee (behalve door beter inregelen), het ging mij erom dat als je nu weinig verbruikt het misschien al het gedoe niet waard is.

Ook offtopic: airco’s zorgen voor droge lucht in huis. Niet iedereen vind dat fijn. Je kan last krijgen van droge ogen. Probeer dat ergens uit indien mogelijk, hoewel ik zo ook geen briljant idee heb hoe.

Stuur me gerust een DM als je nog vervolgvragen hebt. Hier terug naar Shelly.

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste