Wat is het voordeel van een dubbele pulsdrukker? En wat is het gedrag van het dimmen / drukken, is dat ook in te stellen? Ik heb een andere dimmer en die werkt als volgt:
- Kort indrukken is aan / uit
- Inhouden is dimmen of feller (afhankelijk van de vorige state)
Voor domme lampen die gewoon geschakeld worden de Shelly 1. Ik weet niet precies wat je met 2 kanalen bedoelt, maar als je twee lampen met één (dubbele) schakelaar wilt schakelen zou ik voor de Shelly 2.5 gaa, want 2 switches en 2 outputs.
Twee lampen schakelen vanuit één punt, dus inderdaad de Shelly 2.5.
Voor de slimme lampen kun je ook een Shelly 1 of 2.5 inzetten. Je zet ze dan op detached switch. Dan wordt het relais niet bediend door de switch. De switch wordt wel geregistreerd en kan gebruikt worden via bijvoorbeeld MQTT in Domoticz. Zelf heb ik Tasmota op de Shellies staan en bedien ik bij 1 switch het relais wanneer er een long-press is. Bij een short-press bedien ik op basis van MQTT een slimme lamp.
Ah briljant! Dat is precies het antwoord wat ik zocht!
Zowel wisselschakelaars als pulsschakelaars zijn te gebruiken. Bedenk wel dat die eerste in een bepaalde stand blijven staan, terwijl je via bijvoorbeeld Domoticz de lamp aan/uit zet. Dat voelt soms best onnatuurlijk, aangezien je vaak onbewust weet dat je de schakelaar naar beneden moet zetten om de lamp aan te zetten (of andersom). Dat kan in dit geval dus wisselen.
Helemaal top! Daar zat ik inderdaad ook mee, dus het worden pulsschakelaars.
Ik moet het schakelmateriaal nog bestellen en heb zo'n 10 tot 15 schakelaars nodig, beetje zonde als ik dan van alles twee moet kopen. Maar ben er uit, het worden overal Pulsdrukkers.
Ah, dat wordt ook ondersteund? Nice! Dan kan je dat ook gebruiken bij een 'soft switch' om te dimmen, ofniet? En wordt Double press ook ondersteund?
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Wordt veel duidelijk.
En bij allemaal hangt het ook af van welke draden je op welke locatie hebt.
Ik heb bewust op alle schakelaar plekken nul, fase, GND en schakeldraad getrokken. Ik kan wat dat betreft dus alle kanten op.
[
Voor 11% gewijzigd door
rens-br op 20-04-2020 10:23
]