Acties:
  • +14 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Mede-auteurs:
  • DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 20:59

DaTuX

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57

rens-br

Shelly's zijn diverse smart wifi apparaten, zoals schakelaars, lampen en diverse sensoren. Alle producen zijn gebaseerd op een ESP8266 chip, deze chip is voorzien van eigen firmware. Ook biedt Shelly ondersteuning voor custom firmware, zoals bijvoorbeeld Tasmota en ESPHome.

Het voordeel van de wifi is dat ze geen centrale controller nodig hebben en dus standalone werken.

De openingspost is nog in 'beta' stadium en moet nog aangevuld worden.

Terug naar Inhoudsopgave

NaamAfbeeldingTypeDatasheetGPIO PinoutVoorbeeld ConfiguratiesCustom Firmware
Shelly 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouSevo9J_yD6q6XnDG3sSOxUTzI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pe8rv2ZOMd27FHtWbwaEqdT2.png?f=fotoalbum_tileenkelpolig relayUserGuidePinoutTasmotaESPHome
Shelly 1PMAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SqpD5-xj8T6MUM38WKGe13MxjY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ubv13PjnM2wDfKl7dJ4p7NyG.png?f=fotoalbum_tileenkelpolig relay met stroom metingUserGuidePinoutTasmotaESPHome
Shelly 2.5
Shelly RGBW2
Shelly Dimmer 2
Shelly EM
Shelly 3EM
Shelly 4 Pro EM
Shelly i3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihI5eY8zqU5kmz_gF_jcamWzJHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OPyHzjlM1rA2C27XO1IfIGi7.png?f=user_large
Shelly Plug
Shelly Plug S
Shelly Bulb
Shelly Vintage
Shelly Duo
Shelly Eye
Shelly Air
Shelly Button 1
USBP Led Strip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCJqxidJ6B3NNEmMLVqhcLvKGQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DsTny4Ox1wE0TdJ78buxBFKL.png?f=user_large
Shelly H&T
Shelly Flood
Shelly Door/Window 2
Shelly Smoke
Shelly Gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnwBBcpkNwuD-Lp2PTaofd0_ak8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQlVjUIPh3gw4bxO4D1W3QjJ.png?f=user_large
Shelly Button
Current Transformer
Temp AddOn

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur dan een privé bericht naar rens-br of barrymossel of .DaTuX

VersieDatumAanpassingenWie
V1.0.017-04-2020Topic aangemaaktbarrymossel
V2.0.010-06-2020Template toegevoegdrens-br

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 136% gewijzigd door rens-br op 13-07-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Heeft iemand wifi problemen met de Shellies? Sinds een week (of 2) heb ik dat bepaalde Shellies de wifi verbinding kwijtraken. Stroom eraf en erop zorgt er weer voor dat ze opnieuw verbonden raken.
Nooit last van gehad en ik het gebeurt nu ineens ook bij een Shelly die al een jaar in mijn netwerk (zelfde setup) hangt. Stock firmware, maar volgens mij wel laatst geüpdatet (zou kunnen net voordat de problemen begonnen).
Meen mensen hier last van? En wellicht een oplossing? Heb weinig zin om Tasmota te flashen (en dus al mijn Shellies uit de plafonds te trekken), maar ik weet wel dat ik dat bij eventuele nieuwe wel ga doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:17
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:03:
Heeft iemand wifi problemen met de Shellies? Sinds een week (of 2) heb ik dat bepaalde Shellies de wifi verbinding kwijtraken. Stroom eraf en erop zorgt er weer voor dat ze opnieuw verbonden raken.
Nooit last van gehad en ik het gebeurt nu ineens ook bij een Shelly die al een jaar in mijn netwerk (zelfde setup) hangt. Stock firmware, maar volgens mij wel laatst geüpdatet (zou kunnen net voordat de problemen begonnen).
Meen mensen hier last van? En wellicht een oplossing? Heb weinig zin om Tasmota te flashen (en dus al mijn Shellies uit de plafonds te trekken), maar ik weet wel dat ik dat bij eventuele nieuwe wel ga doen...
Yes daar heb ik last van na de laatste update met de shelly-dimmers. Het vreemde is dat na de herstart lijkt het alsof ze een nieuwe MAC hebben?!?! Ik deel met mijn router namelijk op MAC basis een vast IP adres. De MAC komt ook niet meer overeen (dit is gewoon met stock-firmware). Normaal zou de MAC een uniek en vast adres zijn op een component..

Wellicht voor de start post:
davevleugel in "Shelly dimmer module"

[ Voor 4% gewijzigd door davevleugel op 17-04-2020 13:17 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
davevleugel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:16:
[...]

Yes daar heb ik last van na de laatste update met de shelly-dimmers. Het vreemde is dat na de herstart lijkt het alsof ze een nieuwe MAC hebben?!?! Ik deel met mijn router namelijk op MAC basis een vast IP adres. De MAC komt ook niet meer overeen (dit is gewoon met stock-firmware). Normaal zou de MAC een uniek en vast adres zijn op een component..
Wel vreemd dat ze bij Shelly net doen of ze het probleem niet herkennen en komen met: "heb je niet teveel wifi devices voor je router aangesloten" en "ja, met mesh-netwerken werkt het niet goed".

Dat van het MAC adres herken ik niet direct. Volgens mij behouden ze (zelfs na een volledige reset) hun eigen IP (wat hier ook op basis van MAC gaat). Maar niet echt goed op gelet.
Wellicht voor de start post:
davevleugel in "Shelly dimmer module"
Zal ik meenemen als ik eraan begin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Ik heb zelfs een dedicated router voor alleen mijn shelly devices. Daarop zitten nu +- 20 shelly devices op aangemeld. Mijn RPI heeft een dubbele netwerkkaart waarmee ik de MQTT berichten bij elkaar schraap en dan via de tweede netwerkkaart op normale netwerk presenteer. Maar toch beetje bijzonder dat van de MAC adressen, ik dacht dat dit er altijd erin gebrand (bij wij van spreken) zat. Van het weekend zal ik even wat meer debuggen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand ervaring met het flashen van de Shellies (en dan met name de 1)? De normale dupont kabel passen bij mij niet. Dus moet de Shelly 1 open, maar daardoor beschadigt hij bij mij. Ik krijg hem daarna ook niet meer fatsoenlijk dicht/vast. Ik heb er nu twee dicht moeten lijmen. Die gaan dus nooit meer open (secondelijm). Heb geen zin om dit bij al mijn Shellies zo te doen.

Doe ik dus iets verkeerd? Of heb ik gewoon andere kabeltjes nodig (welke)?

Schijnbaar passen ze wel grrr. Laatste keer toch echt niet (denk ik). Was wel een oudere variant...

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 17-04-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik heb vandaag mijn eerste serie besteld om mee te gaan experimenteren.

Voor domoticz, hebben jullie ze geflasht of gebruiken jullie die domoticz module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
I-King schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:15:
Ik heb vandaag mijn eerste serie besteld om mee te gaan experimenteren.

Voor domoticz, hebben jullie ze geflasht of gebruiken jullie die domoticz module?
Ik ben ze as we speak met Tasmota aan het flashen. Nooit problemen gehad met Tasmota icm andere devices. En met de stock firmware verliezen mijn Shellies een voor een de wifi verbinding ineens. Als je dan wat verder Googlet zie je dat er met de stock firmware wel vaker gerotzooi is...

Dan maar even wat moeite doen... Wat een werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 14:09
Ik herken de wifi problemen helemaal niet. Van begin af aan draait alles eigenlijk retestabiel bij mij.

Ik heb een dedicated wifi voor mijn Domotica met onder andere de volgende devices erop:

- 10x Shelly Dimmer (Firmware: 20200309-104554/v1.6.0@43056d58)
- 5x Shelly 1 (v3) (Firmware: 20200320-123430/v1.6.2@514044b4)
- 13x Shelly Plug S (Firmware: 20200309-104506/v1.6.0@43056d58)
- 4x Shelly H&T (Firmware: 20200309-104344/v1.6.0@43056d58)
- 4x Shelly Watersensor (Firmware: 20200309-104406/v1.6.0.@43056d58)

- 15 andere devices (Ip camera's, Airco, thermostaat,)

Op de Shelly Devices draai ik de nieuwste Shelly Firmware. Ik stuur ze aan via HomeAssistant. De Shelly App zelf gebruik ik niet. (ShellyForHaas AddOn)

De MAC adressen lijken bij mij ook allemaal gelijk te blijven. Mijn DHCP reserveringen werken namelijk gewoon....

[ Voor 24% gewijzigd door Getto op 17-04-2020 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

I-King schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:15:
Er is nog een optie: MQTT aanzetten op de Shelly en dus via MQTT met Domoticz laten babbelen. Dat kan zowel met de standaard firmware als Tasmota/ESPEasy.

Dan hoef je geen third party plugin te laden in Domoticz en dat is altijd fijn. Domoticz heeft van zichzelf soms al rare trekken, laat staan als je met extra plugins gaat werken. Daarnaast is MQTT een prettige standaard, die ook direct werkt met software zoals Node-RED. Handig als je later het een en ander uit wil breiden of van pakket wil wisselen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:37:
[...]

Er is nog een optie: MQTT aanzetten op de Shelly en dus via MQTT met Domoticz laten babbelen. Dat kan zowel met de standaard firmware als Tasmota/ESPEasy.

Dan hoef je geen third party plugin te laden in Domoticz en dat is altijd fijn. Domoticz heeft van zichzelf soms al rare trekken, laat staan als je met extra plugins gaat werken. Daarnaast is MQTT een prettige standaard, die ook direct werkt met software zoals Node-RED. Handig als je later het een en ander uit wil breiden of van pakket wil wisselen.
Kan met de stock Shelly firmware ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@barrymossel Dat was dan ook precies wat ik schreef ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:42:
@barrymossel Dat was dan ook precies wat ik schreef ;)
I stand - volle bak - corrected!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:28
Ben net begonnen met HA en ben aan het overwegen een dimmer te kopen aangezien deze 2 schakel inputs heeft en 1 dimmer uitput.

Want ik heb een dubbele schakelaar waar achter 1 schakelaar een "normale" led lamp zit en de andere een HUE lamp.
Maar kan ik dus met 1 dimmer nu beide lampen aan en uit zetten met de 2 schakelaars?
Dimmen doe ik wel via HA.

Of is dit alleen mogelijk dmv flashen wat nu bij de dimmer nog niet werkt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zo, 8 Shellies geflashed met Tasmota (en ingesteld). Wat een werk. Hopelijk lost dat de problemen van de afgelopen tijd op.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:52:
Ben net begonnen met HA en ben aan het overwegen een dimmer te kopen aangezien deze 2 schakel inputs heeft en 1 dimmer uitput.

Want ik heb een dubbele schakelaar waar achter 1 schakelaar een "normale" led lamp zit en de andere een HUE lamp.
Maar kan ik dus met 1 dimmer nu beide lampen aan en uit zetten met de 2 schakelaars?
Dimmen doe ik wel via HA.

Of is dit alleen mogelijk dmv flashen wat nu bij de dimmer nog niet werkt.
Ik denk dat dat wel kan. Detached switch instellen, dan gaat de lamp niet aan en uit (en wordt niet gedimd). Maar dan kun je nog wel via MQTT en http commando's naar HA sturen (en van HA naar de dimmer) en daarmee dus schakelen. Ik zal zo even wat uitgebreider reageren.

---edit---
Ik bedoel dus deze instelling, dan hebben de knoppen geen invloed op de lamp/dimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tt0uKVxZ01fxfKyj2CMnbJk9sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4LpW4taAkUcVW8bo6IJzJBR.png?f=fotoalbum_large

Dan kun je via ShellyForHass (HACS) de lamp en dimmer gewoon nog bedienen. MQTT werkt dan ook (als je dat instelt op de dimmer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF5BGn_x3Rz5jWE8A8NlRyQpSAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TrojF27OtVnNnbiDjG2BQoFV.png?f=user_large

Daar zie je ook dat de knop doorgeeft dat er gedrukt is (ik heb maar 1 knop aangesloten, maar dat zal de andere ook doen).

En je kan ook nog werken via http commando's zoals onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ji-DESJwZXRy6f_1UK2_Ocaz8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lu2Q9ITj5Yf2IBOKBQi02snu.png?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort: dat moet zeker wel lukken ja.

[ Voor 41% gewijzigd door barrymossel op 17-04-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:29:
Zo, 8 Shellies geflashed met Tasmota (en ingesteld). Wat een werk. Hopelijk lost dat de problemen van de afgelopen tijd op.

[...]

Ik denk dat dat wel kan. Detached switch instellen, dan gaat de lamp niet aan en uit (en wordt niet gedimd). Maar dan kun je nog wel via MQTT en http commando's naar HA sturen (en van HA naar de dimmer) en daarmee dus schakelen. Ik zal zo even wat uitgebreider reageren.

---edit---
Ik bedoel dus deze instelling, dan hebben de knoppen geen invloed op de lamp/dimmer.

[Afbeelding]

Dan kun je via ShellyForHass (HACS) de lamp en dimmer gewoon nog bedienen. MQTT werkt dan ook (als je dat instelt op de dimmer):

[Afbeelding]

Daar zie je ook dat de knop doorgeeft dat er gedrukt is (ik heb maar 1 knop aangesloten, maar dat zal de andere ook doen).

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Dank u voor de uitgebreide uitleg :) vanavond maar is bestellen, ik zie dat ze bij een paar NL webshops nagenoeg even duur zijn, maar hebben jullie nog tips waar te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Tinusvolkel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:29:
[...]

Dank u voor de uitgebreide uitleg :) vanavond maar is bestellen, ik zie dat ze bij een paar NL webshops nagenoeg even duur zijn, maar hebben jullie nog tips waar te bestellen?
Ik heb ze allemaal bij Shelly zelf besteld, maar als de kosten (nagenoeg) gelijk zijn in NL, dan zou ik dat doen. Sowieso heb je garantie én veel sneller binnen. Via shelly.cloud kan het wel eens tot een week (of meer?) duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ik heb ze allemaal bij Shelly zelf besteld, maar als de kosten (nagenoeg) gelijk zijn in NL, dan zou ik dat doen. Sowieso heb je garantie én veel sneller binnen. Via shelly.cloud kan het wel eens tot een week (of meer?) duren...
2 shelly dimmers & 3 shelly 1's besteld :*)
Bij 5 stuks kreeg je 5% korting bij domotica-shop
Kan ik mooi wat kaku vervangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
Shelly 2.5 in gebruik genomen met de rolluiken! Ik kreeg het calibreren niet werkend op de IOS app, met de melding: calibration failed - maxtime timeout

Via een andere tip gevonden dat hij issues had in een bepaalde browser bij deze melding. Ik heb nu dus niet de ios app, maar de chrome browser op het shelly ip gebruikt, dat werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Ik zie dat mensen hun Shelly van een IP adres voorzien via de router obv mac adres.
Zelf heb ik dat gedaan in de Shelly config, gewoon een statisch IP adres toegewezen.

Is er een reden dat jullie voor de toewijzing obv mac adres hebben gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04
Twee voordelen:
- Alles centraal
- Je hebt geen IP conflict als je een IP in je DHCP pool kiest als vast IP en deze uitgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
@barrymossel nice een los Shelly topic!

Ik zit er aan te denken om Shelly te gaan toepassen in mijn hele huis, maar ik twijfel even welke ik nodig ga hebben. (Wellicht wel verschillende) De toepassingen is als volgt:
  • Op sommige plekken domme lampen die moeten schakelen (soms ook 2 'kanalen');
  • Op sommige plekken domme lampen die moeten dimmen (soms ook 2 'kanalen');
  • Op sommige plekken slimme lampen die via Domoticz geschakeld moeten worden (software switch)
Kunnen daar Shelly's voor gebruikt worden?

Voor de Dimmers zal de Shelley Dimmer handig zijn lijkt me?
En voor de overige punten een Shelly 1 of 2.5?

Deze wil ik achter Gira schakelenmateriaal hangen en zit nog te twijfelen om een wisselschakelaar of een pulsschakelaar te gebruiken, kan beide gebruikt worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:26:
@barrymossel nice een los Shelly topic!

Ik zit er aan te denken om Shelly te gaan toepassen in mijn hele huis, maar ik twijfel even welke ik nodig ga hebben. (Wellicht wel verschillende) De toepassingen is als volgt:
  • Op sommige plekken domme lampen die moeten schakelen (soms ook 2 'kanalen');
  • Op sommige plekken domme lampen die moeten dimmen (soms ook 2 'kanalen');
  • Op sommige plekken slimme lampen die via Domoticz geschakeld moeten worden (software switch)
Kunnen daar Shelly's voor gebruikt worden?

Voor de Dimmers zal de Shelley Dimmer handig zijn lijkt me?
En voor de overige punten een Shelly 1 of 2.5?

Deze wil ik achter Gira schakelenmateriaal hangen en zit nog te twijfelen om een wisselschakelaar of een pulsschakelaar te gebruiken, kan beide gebruikt worden?
toon volledige bericht
Domme lampen die gedimd moeten worden inderdaad met een Shelly dimmer en een enkele of dubbele pulsdrukker.
Voor domme lampen die gewoon geschakeld worden de Shelly 1. Ik weet niet precies wat je met 2 kanalen bedoelt, maar als je twee lampen met één (dubbele) schakelaar wilt schakelen zou ik voor de Shelly 2.5 gaa, want 2 switches en 2 outputs.
Voor de slimme lampen kun je ook een Shelly 1 of 2.5 inzetten. Je zet ze dan op detached switch. Dan wordt het relais niet bediend door de switch. De switch wordt wel geregistreerd en kan gebruikt worden via bijvoorbeeld MQTT in Domoticz. Zelf heb ik Tasmota op de Shellies staan en bedien ik bij 1 switch het relais wanneer er een long-press is. Bij een short-press bedien ik op basis van MQTT een slimme lamp.

Zowel wisselschakelaars als pulsschakelaars zijn te gebruiken. Bedenk wel dat die eerste in een bepaalde stand blijven staan, terwijl je via bijvoorbeeld Domoticz de lamp aan/uit zet. Dat voelt soms best onnatuurlijk, aangezien je vaak onbewust weet dat je de schakelaar naar beneden moet zetten om de lamp aan te zetten (of andersom). Dat kan in dit geval dus wisselen.
Zelf heb ik de hele benedenverdieping nu voorzien van Gira pulsdrukkers. Bij een hotelschakeling is dit echter wat lastiger; daar zou ik dus wisselschakelaars houden - al hoeft dat natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:03:
Twee voordelen:
- Alles centraal
- Je hebt geen IP conflict als je een IP in je DHCP pool kiest als vast IP en deze uitgegeven wordt.
Ah ok! Ik configureer ze buiten mijn DHCP range dus met dat argument had ik geen rekening gehouden.
rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:26:

Ik gebruik een wisselschakelaar en dat bevalt wel goed. Moet alleen even zorgen dat je de shelly op de juiste stand zet (edge als ik me niet vergis). Het "onnatuurlijke" wat Barry beschrijft heb ik zelf nog niet zo ervaren, maar dat zal ook persoonlijk zijn. Kan het altijd even proberen met een wisselschakelaar en switchen als het niet bevalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
-Casper schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:02:
[...]

Ik gebruik een wisselschakelaar en dat bevalt wel goed. Moet alleen even zorgen dat je de shelly op de juiste stand zet (edge als ik me niet vergis). Het "onnatuurlijke" wat Barry beschrijft heb ik zelf nog niet zo ervaren, maar dat zal ook persoonlijk zijn. Kan het altijd even proberen met een wisselschakelaar en switchen als het niet bevalt :)
Voordeel van pulsdrukkers is dus ook dat je zaken zoals long-press kan gebruiken om alternatieve acties te doen. Bijvoorbeeld een scene, of een bepaald script/automation/whatever triggeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
Pulsdrukkers hebben beetje zelfde als een normale schakelaar smart maken. Stand van de schakelaar zegt niets over de stand van de lamp. Maar goed, dat wendt snel, is bij een hotelschakeling ook zo. Ik heb er zelf bijvoorbeeld geen last van.

Voor een hotelschakeling heb je 3 opties:
- Je laat de originele hotelschakeling zitten en sluit die als geheel aan. Nadeel is dat je daarmee alleen een aan/uit hebt en het allemaal vast ligt in hardware. Voordeel is dat het heel simpel is.
- Je plaatst overal pulsdrukers die je parallel zet. Nadeel is dat alle schakelaars moet vervangen of modificeren en ook dit zit in hardware. Voordeel is dat je ook dingen als long press (en dus dimmen bij een dimmer) kunt doen.
- Je maakt alle schakelaars smart (maar laat een deel zelf geen lamp shakelen). Dit kan dan met Shelly's, SonOffs (met Tasmota), Zigbee of whatever je aan je domotica software wilt knopen. Voordeel is dat je mix and match kunt doen van type schakelaar en controller, alles is aan te passen in software en eventueel kunnen andere schakelaars anders reageren (andere nevenfuncties). Zelf bijvoorbeeld erg fan van een schakelaar een ruimte (scenes) te laten bedienen ipv enkel een schakelaar/lamp relatie. Nadeel is veel meer controllers nodig.

En bij allemaal hangt het ook af van welke draden je op welke locatie hebt. Want vaak is de meest makkelijke locatie om een Shelly/SonOff/whatever te plaatsen bij de lamp zelf omdat je daar vaak zowel fase, als nul als de schakeldraad (en voor een SonOff Mini, ook de fasedraad naar de schakelaar) hebt zitten. Het is dus vooral inventariseren wat je waar hebt, wat je zou willen/kunnen aanpassen en wat je eisen in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
barrymossel schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:58:
Domme lampen die gedimd moeten worden inderdaad met een Shelly dimmer en een enkele of dubbele pulsdrukker.
Wat is het voordeel van een dubbele pulsdrukker? En wat is het gedrag van het dimmen / drukken, is dat ook in te stellen? Ik heb een andere dimmer en die werkt als volgt:
- Kort indrukken is aan / uit
- Inhouden is dimmen of feller (afhankelijk van de vorige state)
Voor domme lampen die gewoon geschakeld worden de Shelly 1. Ik weet niet precies wat je met 2 kanalen bedoelt, maar als je twee lampen met één (dubbele) schakelaar wilt schakelen zou ik voor de Shelly 2.5 gaa, want 2 switches en 2 outputs.
Twee lampen schakelen vanuit één punt, dus inderdaad de Shelly 2.5.
Voor de slimme lampen kun je ook een Shelly 1 of 2.5 inzetten. Je zet ze dan op detached switch. Dan wordt het relais niet bediend door de switch. De switch wordt wel geregistreerd en kan gebruikt worden via bijvoorbeeld MQTT in Domoticz. Zelf heb ik Tasmota op de Shellies staan en bedien ik bij 1 switch het relais wanneer er een long-press is. Bij een short-press bedien ik op basis van MQTT een slimme lamp.
Ah briljant! Dat is precies het antwoord wat ik zocht!
Zowel wisselschakelaars als pulsschakelaars zijn te gebruiken. Bedenk wel dat die eerste in een bepaalde stand blijven staan, terwijl je via bijvoorbeeld Domoticz de lamp aan/uit zet. Dat voelt soms best onnatuurlijk, aangezien je vaak onbewust weet dat je de schakelaar naar beneden moet zetten om de lamp aan te zetten (of andersom). Dat kan in dit geval dus wisselen.
Helemaal top! Daar zat ik inderdaad ook mee, dus het worden pulsschakelaars.
-Casper schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:02:
Kan het altijd even proberen met een wisselschakelaar en switchen als het niet bevalt :)
Ik moet het schakelmateriaal nog bestellen en heb zo'n 10 tot 15 schakelaars nodig, beetje zonde als ik dan van alles twee moet kopen. Maar ben er uit, het worden overal Pulsdrukkers.
barrymossel schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:07:
Voordeel van pulsdrukkers is dus ook dat je zaken zoals long-press kan gebruiken om alternatieve acties te doen. Bijvoorbeeld een scene, of een bepaald script/automation/whatever triggeren.
Ah, dat wordt ook ondersteund? Nice! Dan kan je dat ook gebruiken bij een 'soft switch' om te dimmen, ofniet? En wordt Double press ook ondersteund?
Septillion schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:17:
Voor een hotelschakeling heb je 3 opties:

[...]
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Wordt veel duidelijk.
En bij allemaal hangt het ook af van welke draden je op welke locatie hebt.
Ik heb bewust op alle schakelaar plekken nul, fase, GND en schakeldraad getrokken. Ik kan wat dat betreft dus alle kanten op.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Heb je al een idee wat je wilt gebruiken om alles aan elkaar te koppelen? Dat bepaald voor een groot deel wat je kan combineren en want je zelf in kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
rens-br schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:21:
[...]

Wat is het voordeel van een dubbele pulsdrukker? En wat is het gedrag van het dimmen / drukken, is dat ook in te stellen? Ik heb een andere dimmer en die werkt als volgt:
- Kort indrukken is aan / uit
- Inhouden is dimmen of feller (afhankelijk van de vorige state)
Dat is inderdaad ook zo bij een enkele pulsdrukker. Bij een dubbele is beide drukkers kort aan/uit en de ene drukker is dimmen, de andere feller.
[...]

Twee lampen schakelen vanuit één punt, dus inderdaad de Shelly 2.5.

[...]

Ah briljant! Dat is precies het antwoord wat ik zocht!

[...]

Helemaal top! Daar zat ik inderdaad ook mee, dus het worden pulsschakelaars.

[...]

Ik moet het schakelmateriaal nog bestellen en heb zo'n 10 tot 15 schakelaars nodig, beetje zonde als ik dan van alles twee moet kopen. Maar ben er uit, het worden overal Pulsdrukkers.

[...]

Ah, dat wordt ook ondersteund? Nice! Dan kan je dat ook gebruiken bij een 'soft switch' om te dimmen, ofniet? En wordt Double press ook ondersteund?
toon volledige bericht
Voor dimmen is het wat lastiger denk ik. Want wat geeft die long-press dan door aan bijvoorbeeld de lamp of Domoticz? De stock firmware geeft (uit mijn hoofd) het volgende door via MQTT: drukker maakt contact, drukker wordt lang ingehouden, drukker wordt losgelaten. Je zou dan in Domoticz vast iets kunnen maken dat zodra de longpress een 1 geeft vanaf dat moment dimmen, totdat de drukker wordt losgelaten (power o.i.d. wordt dan weer 0). Niet heel eenvoudig, maar lijkt mij wel te doen.
Double press kan zover ik weet via Tasmota.
[...]

Thanks voor de uitgebreide uitleg! Wordt veel duidelijk.

[...]

Ik heb bewust op alle schakelaar plekken nul, fase, GND en schakeldraad getrokken. Ik kan wat dat betreft dus alle kanten op.
Slim. Hier heb ik een paar keer een nul getrokken. Maar momenteel zitten alle Shellis in de lamp op plafonddoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
barrymossel schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:52:
Voor dimmen is het wat lastiger denk ik. Want wat geeft die long-press dan door aan bijvoorbeeld de lamp of Domoticz? De stock firmware geeft (uit mijn hoofd) het volgende door via MQTT: drukker maakt contact, drukker wordt lang ingehouden, drukker wordt losgelaten. Je zou dan in Domoticz vast iets kunnen maken dat zodra de longpress een 1 geeft vanaf dat moment dimmen, totdat de drukker wordt losgelaten (power o.i.d. wordt dan weer 0). Niet heel eenvoudig, maar lijkt mij wel te doen.
Zoiets valt inderdaad vast te bouwen en goed om te weten dat de mogelijkheid er is. Bedankt!
Slim. Hier heb ik een paar keer een nul getrokken. Maar momenteel zitten alle Shellis in de lamp op plafonddoos.
Ja, dat was het groter voordeel van het feit dat ik alle electronica in mijn huis heb vernieuwd.

We gaan zo eens 4 dimmers bestellen en 6 Shelly 1's.
Septillion schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:50:
Heb je al een idee wat je wilt gebruiken om alles aan elkaar te koppelen? Dat bepaald voor een groot deel wat je kan combineren en want je zelf in kunt stellen.
Ik heb in mijn huidige huis al Domoticz draaien en daar ben ik best tevreden over. Dat wil ik dus blijven gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 20-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:29:

[...]

---edit---

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Gisteren de 1ste dimmer ingebouwd, en het inbouwen was nog het meeste werk..
Nadat dat klaar was eerst maar even de standaard app gedownload en hem daarmee proberen te vinden.
Echter liep de app vast bij het toevoegen van de dimmer en daarna kan ik hem niet meer automatisch detecteren. Gelukkig kon ik hem via de browser via IP gewoon vinden en daar alles ingesteld en toegevoegd aan de app.

Dus toen met HA aan de gang, even ShellyForHaas installeren, via cloud een key aanmaken en die in de config gezet, daarna nog even aangegeven dat ik alle sensors wil zien. Dus kon daarmee een automation maken die de hue lamp weer bediende :)

Verder dus nog niks met http commandos of mqtt gedaan aangezien het zo al makkelijk werkt, of heeft dit nog andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28

Bleh!

:)

davevleugel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:33:
Ik heb zelfs een dedicated router voor alleen mijn shelly devices. Daarop zitten nu +- 20 shelly devices op aangemeld. Mijn RPI heeft een dubbele netwerkkaart waarmee ik de MQTT berichten bij elkaar schraap en dan via de tweede netwerkkaart op normale netwerk presenteer. Maar toch beetje bijzonder dat van de MAC adressen, ik dacht dat dit er altijd erin gebrand (bij wij van spreken) zat. Van het weekend zal ik even wat meer debuggen.
Gebruik je ook een wifi extender voor dat netwerk? Dat kan dat verklaren.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Na alle adviezen en antwoorden op mijn vragen gisteren 6 Shelly 1's gekocht, 2 Shelly 2.5 en 5 Dimmers en Pulsschakelaars. (Dure hobby dat verbouwen)

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 22-04-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:06:
[...]

Nadat dat klaar was eerst maar even de standaard app gedownload en hem daarmee proberen te vinden.
Echter liep de app vast bij het toevoegen van de dimmer en daarna kan ik hem niet meer automatisch detecteren. Gelukkig kon ik hem via de browser via IP gewoon vinden en daar alles ingesteld en toegevoegd aan de app.

Dus toen met HA aan de gang, even ShellyForHaas installeren, via cloud een key aanmaken en die in de config gezet, daarna nog even aangegeven dat ik alle sensors wil zien. Dus kon daarmee een automation maken die de hue lamp weer bediende :)

Verder dus nog niks met http commandos of mqtt gedaan aangezien het zo al makkelijk werkt, of heeft dit nog andere voordelen?
Waarom heb je de cloud geactiveerd? Lijkt me niet nodig te zijn als je werkt met ShellyForHass. Hier was dat tenminste niet nodig. En nee, als je geen speciale zaken nodig hebt, dan is MQTT of HTTP niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
barrymossel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:40:
[...]

Waarom heb je de cloud geactiveerd? Lijkt me niet nodig te zijn als je werkt met ShellyForHass. Hier was dat tenminste niet nodig. En nee, als je geen speciale zaken nodig hebt, dan is MQTT of HTTP niet nodig.
Dan pakt ie meteen de naam automatisch die ik aan de dimmer gegeven heb.
Dacht is wel makkelijk als ik meerdere apparaten wil toevoegen.

Maar kan idd ook wel op een andere manier, maar dit werkt voor mij prima, en verder vind ik het niet zo spannend dat dit soort zaken op een externe server draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:46:
[...]
Maar kan idd ook wel op een andere manier, maar dit werkt voor mij prima, en verder vind ik het niet zo spannend dat dit soort zaken op een externe server draaien.
Echt spannend vind ik het ook niet, maar liever niet als het niet echt nodig is. Zeker met al die Chinese meuk. Ik schaf tegenwoordig echt alleen maar IoT spullen aan die lokaal werken. En een achterdeurtje naar het Oostblok hoeft voor mij ook niet... Dus alle IoT mag hier niet naar buiten praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:32:
[...]

De verzending werkt via een zwart gat, je krijg dan een paar weken geen status update en dan ineens komt de postbode langs, het wordt volgens mij via Bulgarije verzonden 🤪. Daar had ik gelijk 30 dimmers en nog wat spul gekocht, dus dat was voor mij aanzienlijk goedkoper (20 euro op de hele bestelling) ik zou een NL shop aanraden dan heb je het sneller binnen, is alleen effe duurder.(vorig jaar)

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
rens-br schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:23:
Na alle adviezen en antwoorden op mijn vragen gisteren 6 Shelly 1's gekocht, 2 Shelly 2.5 en 5 Dimmers en Pulsschakelaars. (Dure hobby dat verbouwen)
Dure hobby? Shelly is rete goedkoop! Ga eens naar zwave modules kijken, dan loopt je portemonnee pas hard leeg ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:48:
[...]

Echt spannend vind ik het ook niet, maar liever niet als het niet echt nodig is. Zeker met al die Chinese meuk. Ik schaf tegenwoordig echt alleen maar IoT spullen aan die lokaal werken. En een achterdeurtje naar het Oostblok hoeft voor mij ook niet... Dus alle IoT mag hier niet naar buiten praten...
Ook mijn mening! En dan draait het bij mij nog op een dedicated netwerk ook, gescheiden nog weer van de wan. We gedoe om routering erin te krijgen maar het werkt

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
davevleugel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:16:
Dure hobby? Shelly is rete goedkoop! Ga eens naar zwave modules kijken, dan loopt je portemonnee pas hard leeg ;)
offtopic:
Shelly valt ook wel mee. Maar met Shelly inclusief al het schakelmateriaal was ik toch zo'n 750 euro lichter. Waarvan Shelly 'maar' zo'n 252 euro voor zijn rekening heeft genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:03
[...]

Tip! Ik sluit al mijn Shelly's voor inbouw eerst aan op een 220 snoer (gemarkeerd voor bruin en blauw) en configureer eerst alles. Daarna pas inbouwen. :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
bing69 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:56:
[...]

Tip! Ik sluit al mijn Shelly's voor inbouw eerst aan op een 220 snoer (gemarkeerd voor bruin en blauw) en configureer eerst alles. Daarna pas inbouwen. :)
Maar dan haal je de (flexibele) snoer weer weg als je hem gaat inbouwen?
Of maak je die weer vast aan de stugge snoer?

Het configureren was hier het probleem niet, alleen hem netjes achter een schakelaar monteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:02:
[...]

Maar dan haal je de (flexibele) snoer weer weg als je hem gaat inbouwen?
Of maak je die weer vast aan de stugge snoer?

Het configureren was hier het probleem niet, alleen hem netjes achter een schakelaar monteren....
Gewoon een stekker met snoer bij de PC, alles op mijn gemaak klaarmaken en eventueel updaten en klaar is ....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
bing69 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:08:
[...]

Gewoon een stekker met snoer bij de PC, alles op mijn gemaak klaarmaken en eventueel updaten en klaar is ....
Aha, heb hier ook over nagedacht maar kon toen niet echt heel veel meerwaarde bedenken aangezien je hem achter een schakelaar ook kan configureren en updaten en dan kan je meteen testen of het allemaal werkt.

Of kan er nog iets mis gaan waardoor je er nog bij moet kunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-04-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:12:
[...]

Aha, heb hier ook over nagedacht maar kon toen niet echt heel veel meerwaarde bedenken aangezien je hem achter een schakelaar ook kan configureren en updaten en dan kan je meteen testen of het allemaal werkt.

Of kan er nog iets mis gaan waardoor je er nog bij moet kunnen?
als je voor het eerst je protocol bijv wil testen is het handig. Maar na 1 stuks heb ik ze allemaal gelijk gemonteerd. Zet je even per stuk licht aan uit via je favoriete domotica hub en je weet precies waar ze zitten. Even calibratie per stuk uitvoeren en gaan met die banaan. Je ziet trouwens zodra je er spanning op zet gelijk het lesje branden op de shelly, dan weet je dat er spanning op staat.

[ Voor 8% gewijzigd door davevleugel op 22-04-2020 14:56 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Zo Shelly's zijn binnen en al het schakelmateriaal ook. Tijd om alles te gaan inbouwen, maar.. Ik heb nog geen wifi / internet in mijn nieuwe huis. Kunnen de Shelly's dan wel aangesloten worden en kunnen ze dan lampen schakelen of doen ze helemaal niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@rens-br ze zetten zelf een wifi op als ze niet met één zijn verbonden. En dan kun je ze instellen.

Maar direct reageren ze al op een aangesloten schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Maar instellen is waarschijnlijk wel nodig, aangezien je button type wilt aangeven. Wellicht is dat out-of-the-box al de pulsdrukker, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davevleugel
rens-br schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:58:
Zo Shelly's zijn binnen en al het schakelmateriaal ook. Tijd om alles te gaan inbouwen, maar.. Ik heb nog geen wifi / internet in mijn nieuwe huis. Kunnen de Shelly's dan wel aangesloten worden en kunnen ze dan lampen schakelen of doen ze helemaal niks?
Standaard werkte elke Shelly als AP (Access Point). Als voor de eerste keer spanning op de shelly komt zie je na (x) seconden het wifi netwerk. Je kan verbinding maken en dan browsen naar 192.168.33.1 (zorg dat je wifi-adapter op DHCP staat van je laptop/telefoon).
En anders kan je altijd de app gebruiken van shelly om hiermee naar "nieuwe" apparaten te zoeken. Een bestaande wifi netwerk is dus niet nodig. Ik maak niet graag reclame van websites maar deze heeft een vrij duidelijke Nederlandse handleiding gemaakt http://media.home2link.nl...ndleiding_van_A_tot_Z.pdf

PS de H&T van shelly gaat wel offline na x tijd, na indrukken of delta T/H verandering komt hij even online. Deze moet je met een knopje op het apparaat actief zetten, dit ter behoudt van de battterij.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik heb ze even voorzien van spanning en werken inderdaad out of the box! Thx.
barrymossel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:39:
Maar instellen is waarschijnlijk wel nodig, aangezien je button type wilt aangeven. Wellicht is dat out-of-the-box al de pulsdrukker, maar weet het niet zeker.
Ze staan standaard op puls drukker (de dimmers althans).
davevleugel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:58:
Standaard werkte elke Shelly als AP (Access Point). Als voor de eerste keer spanning op de shelly komt zie je na (x) seconden het wifi netwerk. Je kan verbinding maken en dan browsen naar 192.168.33.1 (zorg dat je wifi-adapter op DHCP staat van je laptop/telefoon).
En anders kan je altijd de app gebruiken van shelly om hiermee naar "nieuwe" apparaten te zoeken. Een bestaande wifi netwerk is dus niet nodig.
De app had er geen zin in, bleef maar zeggen dat ik niet verbonden was met een wifi netwerk. Maar het ip adres werkte perfect. Thanks!
PS de H&T van shelly gaat wel offline na x tijd, na indrukken of delta T/H verandering komt hij even online. Deze moet je met een knopje op het apparaat actief zetten, dit ter behoudt van de battterij.
H&T? En hebben Shelly's een batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
rens-br schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:32:
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik heb ze even voorzien van spanning en werken inderdaad out of the box! Thx.

[...]

Ze staan standaard op puls drukker (de dimmers althans).

[...]

De app had er geen zin in, bleef maar zeggen dat ik niet verbonden was met een wifi netwerk. Maar het ip adres werkte perfect. Thanks!

[...]

H&T? En hebben Shelly's een batterij?
toon volledige bericht
Ja de https://www.domotica-shop.nl/shelly-h-t-white.html Maar je kan er ook een header opzetten voor een vaste voeding. Dan is hij wel continu online, de voeding moet je wel in de instellingen aangeven. Ik gebruik hem voor buiten in de kas met name de h.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Mijn Shelly zit direct achter een afdekplaatje. Alles werkt prima, maar de led van de Shelly (1 PM) zie je door het afdekplaatje heen. Is er ook een mogelijkheid om die led uit te schakelen? Kwam het niet tegen in de settings. De plafonddoos zit dusdanig vol dat ik de Shelly niet kan draaien. Stugge kabels enzo...

[ Voor 16% gewijzigd door -Casper op 26-04-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
-Casper schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:44:
Mijn Shelly zit direct achter een afdekplaatje. Alles werkt prima, maar de led van de Shelly (1 PM) zie je door het afdekplaatje heen. Is er ook een mogelijkheid om die led uit te schakelen? Kwam het niet tegen in de settings. De plafonddoos zit dusdanig vol dat ik de Shelly niet kan draaien. Stugge kabels enzo...
Stukje tape erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Dat is inderdaad mijn strijdplan als er geen beter alternatief is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:59
Met een zwarte stift weer over heen. Dan ook nog tape er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
-Casper schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:44:
Je zou kunnen kijken of het met ESPHome of Tasmota kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben van plan om rolluik en zonnescherm te installeren met een 'domme' electrische motor. Met de shelly 2.5 kan ik deze dan via de app bedienen.

Omdat ik met deze oplossing niet ben gebonden aan gesloten protocollen van fabrikanten lijkt het mij het meest flexibel.
  • Ik wil ook dat het rolluik 's-morgens automatisch open gaat, kan dit ook via de app of moet ik hiervoor knutselen met Home-assistant? Ik zie in de handleiding wel sunrise/sunset functionaliteit maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit ook geldt voor de Roller Shutter mode.
  • Ik wil ook nog een remote control erop hebben voor de kids, dit omdat ik het niet zie zitten dat zij hun telefoon moeten gebruiken om het zonnescherm te bedienen. Zijn hier al oplossingen voor? Ik kan natuurlijk zo'n ouderwetse rolluikschakelaar op zetten maar ik wil het liefst de shelly helemaal wegwerken naast de stopcontacten op de stopcontacten welke op 30cm hoogte zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Wolly schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:40:
Ben van plan om rolluik en zonnescherm te installeren met een 'domme' electrische motor. Met de shelly 2.5 kan ik deze dan via de app bedienen.

Omdat ik met deze oplossing niet ben gebonden aan gesloten protocollen van fabrikanten lijkt het mij het meest flexibel.
  • Ik wil ook dat het rolluik 's-morgens automatisch open gaat, kan dit ook via de app of moet ik hiervoor knutselen met Home-assistant? Ik zie in de handleiding wel sunrise/sunset functionaliteit maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit ook geldt voor de Roller Shutter mode.
  • Ik wil ook nog een remote control erop hebben voor de kids, dit omdat ik het niet zie zitten dat zij hun telefoon moeten gebruiken om het zonnescherm te bedienen. Zijn hier al oplossingen voor? Ik kan natuurlijk zo'n ouderwetse rolluikschakelaar op zetten maar ik wil het liefst de shelly helemaal wegwerken naast de stopcontacten op de stopcontacten welke op 30cm hoogte zitten.
Hoe bedien je nu de rolluiken? Met fysieke knoppen? Die laat je dan toch gewoon in stand (en de Shelly werk je weg). Dus zowel knoppen als via app te bedienen... Dat is wat mij betreft juist het mooie aan die Shelly's. En draagt nogal bij aan de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Nog steeds 0 shelly producten, maar als ik ga beginnen komt er een zooi shelly in huis.. Ondertussen dit topic volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
In mijn testopstelling zou ik de Shelly 2.5 als rolgordijnsturing willen gebruiken. Ik stel me de vraag of je de Shelly kan aansturen vanuit HA zonder gebruik te maken van een schakelaar (bespaart me wat werk om nieuwe leiding in de muren te slijpen). Is onderstaande opstelling werkbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtT7_MjQsvCqerWpkfkDVmvP_L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vGZJh9ywQDpLzbz34KXxumbD.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@roynolf Dat moet prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Is er eigenlijk een manier om die hoge transportkosten die Shelly aanrekent te bypasseren? Ik bezocht een aantal websites uit BE en NL maar ik kon niet onmiddellijk een goedkopere oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
roynolf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:27:
Is er eigenlijk een manier om die hoge transportkosten die Shelly aanrekent te bypasseren? Ik bezocht een aantal websites uit BE en NL maar ik kon niet onmiddellijk een goedkopere oplossing vinden.
Bestellen bij een andere webwinkel. Ik heb de mijne besteld bij Domotica Shop, die hebben ook een bundel waarbij je per 5 devices 5% korting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@roynolf hoe hoog zijn die kosten dan? Kan er op de website niets over vinden namelijk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Mars Warrior schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:50:
@roynolf hoe hoog zijn die kosten dan? Kan er op de website niets over vinden namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hCZgr6jx-56IylBsMOJCpxZRVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8i5GA9vca3spsWYnbVCwlocN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Oeps, die €14 is wel een beetje erg hoge kostenpost als je er maar een paar besteld. Dan is in NL bestellen al snel voordeliger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Mars Warrior schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:09:
[...]

Oeps, die €14 is wel een beetje erg hoge kostenpost als je er maar een paar besteld. Dan is in NL bestellen al snel voordeliger!
Ik heb nog een standaard verzending uitgevoerd aan iets meer dan €4 maar momenteel kan deze optie niet. Ik las ergens dat de Bulgaarse 'Post' niet meer werkt voorlopig n.a.v. Corona. Misschien dat dit zich terug normaliseert als de maatregelen ook ginds worden versoepeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Kan iemand mij vertellen of de Shelly 2.5 en Shelly Dimmers ook een hoorbaar geluid maken bij het schakelen? Ik vindt de Shelly 1's behoorlijk luid bij het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Sjefke32 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:54:
Kan iemand mij vertellen of de Shelly 2.5 en Shelly Dimmers ook een hoorbaar geluid maken bij het schakelen? Ik vindt de Shelly 1's behoorlijk luid bij het schakelen.
Dimmer werkt niet met een relais, dus die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
barrymossel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:03:
[...]

Dimmer werkt niet met een relais, dus die niet.
Top! Thanks, iemand nog ervaringen met de Shelly 2.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Sjefke32 Die klikt idd, merkte ik ook bij het besturen van de rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Sjefke32 Dat is een relais wat schakelt en dat is een essentieel ding van het principe van een wifi schakelaar. Daar ontkom je niet aan met dit soort schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
Volgens mij schakelt de 2.5 wel iets stiller dan de 1. Maar de 2.5 heb ik alleen in m'n technische ruimte hangen, dus kan perceptie zijn. Maar een relais zal altijd wel hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
2.5 schakelt maar 10A, de 1 schakelt een 16A relais. Dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jelte schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:13:
@Sjefke32 Dat is een relais wat schakelt en dat is een essentieel ding van het principe van een wifi schakelaar. Daar ontkom je niet aan met dit soort schakelaars.
Een solid state relais heeft geen bewegende onderdelen, dus daar hoor je niks. Bijkomend voordeel is dat ze veel langer meegaan. Nadeel is dat je er minder grote stromen mee kunt schakelen (maximaal 2 ampère). Dat is meer dan zat bij een lampje of rolgordijn, maar het beperkt wel de toepasbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Gizz En dus precies niet het doel van de Shellies. Daar wil je ook de mogelijkheid hebben om 16A te schakelen. En zelfs bij de 10A van de 2,5 kan die solid state dus niet toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jelte Dat weet ik, ik had verkeerd gequote. Ik wilde reageren op @llevering die stelde dat je een relais altijd hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-05 16:55
[...]

Waarom heb je de key nodig?
Ik heb momenteel 1 Shelly 2.5 in gebruik voor mijn garagedeur en ik heb alleen ShellyForHass geïnstallerd en en het werkt prima.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:11:
[...]

Hoe bedien je nu de rolluiken? Met fysieke knoppen? Die laat je dan toch gewoon in stand (en de Shelly werk je weg). Dus zowel knoppen als via app te bedienen... Dat is wat mij betreft juist het mooie aan die Shelly's. En draagt nogal bij aan de WAF.
Ik heb nog geen rolluik en zonnescherm, ik probeer uit te vinden hoe ik de kabels mooi kan wegwerken zonder opbouwgootjes of stekkers die in stopcontacten zitten :P

Zo'n opbouwknop heb ik liever niet als het ook met een remote kan, zoals je ziet bij Somfy. Het voordeel van zo'n remote is dat ik geen kabels hoef te frezen naar een handige plek. Bedenk mij trouwens wel dat ik wellicht met een ESP8266 en een wipschakelaar een mqtt bericht op de bus kan zetten waardoor de luiken ook open/dicht gaan. Niet echt een portable remote dus maar wel op een plek waar dan geen kabel naartoe hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
rens-br schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:44:
[...]

Bestellen bij een andere webwinkel. Ik heb de mijne besteld bij Domotica Shop, die hebben ook een bundel waarbij je per 5 devices 5% korting krijgt.
Dat zijn normale prijzen, tot nu toe alles rechtstreeks besteld. Maar is nu niet meer nodig. Thanks!!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Wolly schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb nog geen rolluik en zonnescherm, ik probeer uit te vinden hoe ik de kabels mooi kan wegwerken zonder opbouwgootjes of stekkers die in stopcontacten zitten :P

Zo'n opbouwknop heb ik liever niet als het ook met een remote kan, zoals je ziet bij Somfy. Het voordeel van zo'n remote is dat ik geen kabels hoef te frezen naar een handige plek. Bedenk mij trouwens wel dat ik wellicht met een ESP8266 en een wipschakelaar een mqtt bericht op de bus kan zetten waardoor de luiken ook open/dicht gaan. Niet echt een portable remote dus maar wel op een plek waar dan geen kabel naartoe hoeft.
Ah zo. Ja met een ESP moet dat goed te doen zijn. Zelf gebruik ik daar ESPHome (Home Assistant) voor. Zo heb ik enkele arcade buttons in mijn nachtkastje gemaakt die ik gebruik om domme lampen en ventilatoren te bedienen.
En misschien zijn dit soort dingen te flashen: https://www.aliexpress.com/item/33052311020.html waardoor het ook met MQTT of whatever kan werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kenny73 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:03:
[...]

Waarom heb je de key nodig?
Ik heb momenteel 1 Shelly 2.5 in gebruik voor mijn garagedeur en ik heb alleen ShellyForHass geïnstallerd en en het werkt prima.
Volgens mij nam hij dan alle namen over die je in de shelly app toekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
Ik heb inmiddels mijn shelly's binnen en ik wacht nog even op de pulsdrukkers en dan kan ik aan de slag met inbouwen. Hebben jullie nog tips ? Ik lees hier en daar wel dat het een flinke uitdaging kan zijn.

Ik heb twee van deze houders laten printen om te kijken of dit gaat helpen. Maar misschien maakt dat het juist weer lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mebCxqZ7RK5LACdZcBBIbJPU-mU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kEbhD1QjvgNMmgoI5ejIT3Fu.jpg?f=user_large

https://www.thingiverse.com/thing:4097236
https://www.thingiverse.com/thing:4095583

[ Voor 7% gewijzigd door KraveN op 29-04-2020 00:09 . Reden: Links toegevoegd! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Er zijn best wat draadjes en verdeel blokjes nodig ja. Dat kan wel eens krap zijn. Maar tot nu toe is het overal gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
KraveN schreef op woensdag 29 april 2020 @ 00:06:
Ik heb inmiddels mijn shelly's binnen en ik wacht nog even op de pulsdrukkers en dan kan ik aan de slag met inbouwen. Hebben jullie nog tips ? Ik lees hier en daar wel dat het een flinke uitdaging kan zijn.
Het was hier ook behoorlijk proppen, maar wat meestal het beste werkte is zo kort mogelijke kabels gebruiken. Dan eerst de shelly erin stoppen en daarna de lasklemmen links en rechts van de Shelly wegwerken.
Ik heb twee van deze houders laten printen om te kijken of dit gaat helpen. Maar misschien maakt dat het juist weer lastiger.
Dat ziet er wel erg netjes uit, maar ben zelf bang dat door het feit hij nu groter is geworden hij nog minder goed past.
Jelte schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:14:
Maar tot nu toe is het overal gelukt.
Ik heb ze dit weekend (alle 10) ook achter / in dozen zitten verwerken en dat ging 'prima' in zowel diepe als ondiepe dozen. Echter paste hij met geen mogelijkheid in een opbouwdoos van Gira.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Denk inderdaad dat het het alleen maar lastiger maakt. Ik zou gewoon eerst de Shelly inbouwen en proberen die vlak te krijgen. Hoeveel lasdoppen je nodig hebt hangt natuurlijk erg af van welke draden je hebt. Maar ik zou de draden in de wand nooit korter knippen. Echt evil als er in de toekomst nog wat gedaan moet worden. Gewoon je tijd nemen deze netjes in de doos te krijgen. De schakelaar kan je vervolgens denk ik het makkelijkste aansluiten met een stukje dun soepel draad zodat je die er makkelijk bij in krijgt. Vermogen loopt daar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:48:
Denk inderdaad dat het het alleen maar lastiger maakt. Ik zou gewoon eerst de Shelly inbouwen en proberen die vlak te krijgen. Hoeveel lasdoppen je nodig hebt hangt natuurlijk erg af van welke draden je hebt. Maar ik zou de draden in de wand nooit korter knippen.
De draden waar ik het over had (met korter knippen) waren voornamelijk de draden tussen je lasklemmen en de shelly / schakelaar. De draden die uit je buizen komen zou ik inderdaad niet afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:48:
De schakelaar kan je vervolgens denk ik het makkelijkste aansluiten met een stukje dun soepel draad zodat je die er makkelijk bij in krijgt. Vermogen loopt daar niet.
Ik heb ook soepel draad met adereindhulsjes gebruikt, want ik kreeg de schakelaar er gewoon niet op met de standaard 2.5 en 1.5mm draad. Ook niet door er vol op te gaan leunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
Denk er wel om met die massieve draad dat je de shelly ermee naar de knoppen kan helpen. Zo had ik 1 dimmer waarvan de soldering scheurde van de klemmetjes. De massieve draad is soms zo stug, vooral als hij een aantal keer gebogen is (of te kort!), dat er een moment kan ontstaan op de connector.
Ik heb dus alle bedrading uiteindelijk met soepel op de shelly afgemonteerd.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 02-05 23:50
Ik had dit in de shelly dimmer topic gezet maar zag nu pas dat er een shelly topic bestaat :)

Met ShellyForHass prima te koppelen in Home Assistant. Alle functionaliteiten; dimmen, stroomverbruik en aan/uit functioneert. Alleen.... er zit een vertraging in van 20 a 30 sec voor HA de laatste stand weer laat zien. Terwijl direct op de interface (33.1) in loggen op 2 verschillende vlans en er is geen probleem. Dit schijnt een dingetje te zijn met Shelly en VLans lees ik op diverse forums. Ik vermoed iets met multicasting maar krijg het nog niet lekker werkend. Heb nu maar een iframe in Home Assitant geplaatst maar niet wat ik wil.

Mocht iemand nog de goude tip hebben hoor ik het graag!

Netwerk:

Pfsense
VLAN10 (LAN) <- Home Assistant
VLAN20 (WIFI)
VLAN40 (WIFI IOT) <- Shelly

VLAN10 & 20 mogen overal bij
VLAN40 alleen internet, niet ander naar andere vlans.

mDNS en IGMP proxy is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Genestealer schreef op zondag 3 mei 2020 @ 02:10:
Ik had dit in de shelly dimmer topic gezet maar zag nu pas dat er een shelly topic bestaat :)

Met ShellyForHass prima te koppelen in Home Assistant. Alle functionaliteiten; dimmen, stroomverbruik en aan/uit functioneert. Alleen.... er zit een vertraging in van 20 a 30 sec voor HA de laatste stand weer laat zien. Terwijl direct op de interface (33.1) in loggen op 2 verschillende vlans en er is geen probleem. Dit schijnt een dingetje te zijn met Shelly en VLans lees ik op diverse forums. Ik vermoed iets met multicasting maar krijg het nog niet lekker werkend. Heb nu maar een iframe in Home Assitant geplaatst maar niet wat ik wil.

Mocht iemand nog de goude tip hebben hoor ik het graag!

Netwerk:

Pfsense
VLAN10 (LAN) <- Home Assistant
VLAN20 (WIFI)
VLAN40 (WIFI IOT) <- Shelly

VLAN10 & 20 mogen overal bij
VLAN40 alleen internet, niet ander naar andere vlans.

mDNS en IGMP proxy is geconfigureerd.
toon volledige bericht
Misschien ook even aangeven dat je dit zowel met ShellyForHass als met MQTT hebt. Althans in het andere topic heb je het over MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 02-05 23:50
barrymossel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Misschien ook even aangeven dat je dit zowel met ShellyForHass als met MQTT hebt. Althans in het andere topic heb je het over MQTT.
Ik ben niet bekend met MQTT dus dat heb ik in de andere topic niet goed neergezet. Zal straks even aanpassen. Ik heb Shelly verbonden met mijn wifi via zijn eigen interface en vervolgens met shelly geïntegreerd. Moest wel IP host aangeven in configuration.yaml, autodiscover werkte niet. Vermoedelijk door hetzelfde probleem waardoor ik vertraging heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Genestealer Mijn suggestie zou dan zijn om over te stappen naar MQTT. Dan ben je niet afhankelijk van extra plugins en eventuele gekke dingen in de firmware van de Shelly. MQTT is zo basaal, daar kan eigenlijk niks mis mee gaan qua vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04 21:32
Shelly is nieuw voor mij. Tot nu toe domme dingen slim gemaakt met Sonoff.

Is het mogelijk om de Shelly 1 in een gebruiker te bouwen in plaats van achter het stopcontact?
Dus na de stekker.
Het risico bestaat dan dat de L en N gewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Ja, net als de Sonoff is dat geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Moet zeggen dat het me opvalt dat de Shellies de laatste 2 weken een aantal keer verbinding verliezen met de wifi. Ze doen het zelf nog wel, maar kan ze niet meer bedienen via Home Assistant. Ik zie ze ook niet meer op de router. Wifi issues schat ik dus.

Een simpele powercycle helpt, maar is duidelijk niet ideaal.
Waar het aan ligt is me onduidelijk. Aan de Shellies, de wifi router?
Iemand een idee? Heb ze niet geüpdatet recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 09:45
Ik zou ook zeggen stap over op MQTT.
Ik heb met OpenHAB ook de Shelly plugin eens getest, hierbij ook het probleem gehad dat schakelen af en toe erg lang duurde, vervolgens met MQTT geconfigureerd en daarbij schakelt alles snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 09:45
mpx200_05 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:19:

Is het mogelijk om de Shelly 1 in een gebruiker te bouwen in plaats van achter het stopcontact?
Dus na de stekker.
Dit is zeker mogelijk, Shelly heeft daarvoor ook zijn eigen knop behuizing gemaakt, de Shelly Button
https://shelly.cloud/smart-wifi-home-automation-shelly-button/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
mpx200_05 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:19:

Dus na de stekker.
Ik heb dit met een shelly-1 PM gedaan, heel simpel even bouwlamp in de schuur op de stekker. Zie: https://shelly.cloud/smar...automation-shelly-button/
PorschefanRoel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Dit is zeker mogelijk, Shelly heeft daarvoor ook zijn eigen knop behuizing gemaakt, de Shelly Button
https://shelly.cloud/smart-wifi-home-automation-shelly-button/
Haha je was net eerder

[ Voor 27% gewijzigd door davevleugel op 04-05-2020 08:56 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
barrymossel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:23:
[...]

Wel vreemd dat ze bij Shelly net doen of ze het probleem niet herkennen en komen met: "heb je niet teveel wifi devices voor je router aangesloten" en "ja, met mesh-netwerken werkt het niet goed".

Dat van het MAC adres herken ik niet direct. Volgens mij behouden ze (zelfs na een volledige reset) hun eigen IP (wat hier ook op basis van MAC gaat). Maar niet echt goed op gelet.

[...]

Zal ik meenemen als ik eraan begin ;)
Ik heb het probleem gevonden, wifi extender.. ik dacht dat ze geen bereik hadden tot mijn extender, wel dus! Extender ertussen uit gehaald en alles werkt perfect.

PVOutput

Pagina: 1 2 ... 81 Laatste