• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:50
SkinnyD! schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:25:
Ik ben op zoek naar hulp voor het aansluiten van mijn eerste Shelly. Het gaat om een Shelly 2PM Gen4 op een druk-jaloezieschakelaar (omhoog/omlaag).

Uit mijn zonnescherm komen vier draden (bruin, zwart, blauw, aarde), de elektrakabel heeft er drie (bruin, blauw, aarde). Ik heb het als volgt aangesloten. Echter doet de knop niets.

Overigens de shelley nog niet geconnect, ga er vanuit dat de shelley de elektra doorlust, ook als er nog geen wifi/zigbee oid aansluiting wordt gebruikt.

Dus vanuit elektra kabel:
  • - Aarde doorgelust van elektra naar zonnescherm
  • - Blauw via kroonsteen elektra, naar zonnescherm, en naar Shelley 'N'
  • - Bruin van elektra naar Shelley 'L'
Vanuit zonnescherm:
  • - Bruin naar Shelley '01'
  • - zwart naar Shelley '02'
  • - Aarde dus direct naar elektrakabel
Vanuit Shelley vervolgens S1 en S2 naar Boven/Beneden, en L naar L

[Afbeelding]
Je moet je shelly sowieso instellen als Cover en niet als switch, dit gaat problemen opleveren ;)

Tevens probeer even om de voeding naar je schakelaar uit de L' te halen, en deze even rechtstreeks op de voeding v/d bruine te zetten.

En je hebt het over een kroonsteentje voor de Nul (blauw), haal dit er aub uit en maak daar ook even een wago 221-serie tussen

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:01
De twee L's op de Shelly zitten gewoon verbonden, juist voor naar een schakelaar. Dus dat zou geen issue moeten zijn.

Ik zou dus vooral beginnen met hem te configureren en cover mode in te stellen. Kan je smart kijken of hij werkt. En dan nog eens kijken of de schakelaars nu werken.

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 10:41
Een vraag voor de gebruikers van een wanddisplay van Shelly (bij voorkeur de Shelly Wall Display X2i):

Thuis heb ik veel apparaten en verlichting geautomatiseerd via Google Home. Dit werkt naar tevredenheid maar een wanddisplay waarbij we verlichting/rolluiken/etc. kunnen bedienen zouden we prettig vinden.

Nu is mijn vraag of een wanddisplay van Shelly zoals de Shelly Wall Display X2i de google home gestuurde apparaten kan aansturen? Documentatie is hier onduidelijk over (specificaties zeggen wel iets over Google Home, AI zegt dat het niet kan).

(Alternatieven zijn Sonoff display (eigenlijk zelfde vraag als hierboven. Google Nest Hub, is niet plat), Losse tablet zit ik weer met kabeltje, houder)

• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 17:15
De wall display heeft geen link met Google home en kan in feite alleen Shelly devices en scenes starten. Met Home Assistant is er natuurlijk wel meer mogelijk. Pre van de wall display is dat er geen rommel op draait, want dat is het grootste nadeel van een Android tablet. Er zijn altijd lui die het voor elkaar krijgen om het basisscherm af te sluiten waardoor jij als 'deskundige' de juiste tabbladen moet openen.

Voor bedienen van Shelly's is een display top, maar als je dan voor de wall display staat te hannessen om er wat leuks van te maken dan ben je toch ook weer snel genezen kan ik je vertellen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12

Vliegvlug

Flight Simple

Een van mijn Shelly Dimmer 2 heeft het begeven helaas. :|
Wel een apart probleem; de lamp wil niet meer uit! :X

Of ik nu de fysieke knop gebruik of via de ingebouwde webinterface de lamp uit zet, als de Shelly denk dat hij uit staat en dat in de interface aangeeft, geeft de lamp nog gewoon licht. 8)7
Wel gedimd, ik gok ergens tussen de 25 á 50% en het flikkert ook best snel. De lamp aanzetten en feller en minder fel dimmen lukt wel maar lager dan de hoeveelheid licht die de lamp geeft wanneer hij ‘uit’ staat niet.

Heb de module al gereboot en ook opnieuw een calibratie gedaan maar dat heeft geen verschil gemaakt. Denk dat hij hardwarematig defect is, stroom doorlaten terwijl hij uit moet staan is niet hoe het hoort te werken natuurlijk.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 03:48
Vliegvlug schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:42:
Een van mijn Shelly Dimmer 2 heeft het begeven helaas. :|
Wel een apart probleem; de lamp wil niet meer uit! :X

Of ik nu de fysieke knop gebruik of via de ingebouwde webinterface de lamp uit zet, als de Shelly denk dat hij uit staat en dat in de interface aangeeft, geeft de lamp nog gewoon licht. 8)7
Wel gedimd, ik gok ergens tussen de 25 á 50% en het flikkert ook best snel. De lamp aanzetten en feller en minder fel dimmen lukt wel maar lager dan de hoeveelheid licht die de lamp geeft wanneer hij ‘uit’ staat niet.

Heb de module al gereboot en ook opnieuw een calibratie gedaan maar dat heeft geen verschil gemaakt. Denk dat hij hardwarematig defect is, stroom doorlaten terwijl hij uit moet staan is niet hoe het hoort te werken natuurlijk.
Bij mij ook weer een Dimmer 2 kapot. Eergister ging het licht niet meer aan. Dimmer was ook warmer dan normaal en led die er in zat, ging ook niet meer aan. Dit is al de tweede Dimmer 2 die kapot is gegaan (op twee verschillende aansluitingen). Ook twee Shelly Plus1 switches kapot gegaan in het verleden. Of Shelly is niet zo goed met QC of er is iets met mijn elektra. Heb een aantal Aqara schakelaars en die zijn tot nu toe blijven werken (langer dan de Shelly).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:01
Wat bijzonder, hier ook een kapot. Maar reageert ook werkelijk helemaal nergens meer op nu. Voordat ik de stroom eraf haalde deed die nog iets. Maar nu helemaal niet meer.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb één Shelly die hardnekkig niet zijn firmware wilt updaten. Het betreft een Shelly 2PM Gen3 (S3SW-002P16EU). De app gebruik ik niet maar via zijn IP is hij heel lang bezig, maar uiteindelijk mislukt het, via HA zie je dit gedrag ook. In de logger zie je eigenlijk niks voorbij komen.

Ik probeer de firmware te updaen van 2.0.0 naar 2.0.1-beta2 vanwege de bug in RPC: https://community.home-assistant.io/t/shelly-rpc-error/609669

Met oudere firmware kon je deze lokaal downloaden en zelf uploaden via zijn IP, maar ik kan latere firmwares niet vinden. Iemand nog tips wat ik kan proberen?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Probeer de app eens. Deze heeft mij al genoeg gered met de Shelly tempratuur dingen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jack zomer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:31:
[...]

Probeer de app eens. Deze heeft mij al genoeg gered met de Shelly tempratuur dingen.
Die heb ik er jaren terug afgegooid toen ik merkte dat ie cloud configs zat te pushen ipv alles lokaal te laten :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Hierbij nog de opvolging op mijn eerdere post.

Ik heb de volgende dag mijn defecte Shelly Dimmer 2 uitgebouwd:
Defecte Shelly Dimmer 2 uitbouwen
(Ik weet dat die middelste ‘bruine’ draad nu eerder oranje lijkt maar die was eerst bruiner maar de bruine merkstift erop is blijkbaar verkleurd. :X )

Er was gelukkig niets te zien aan de module zelf in de vorm van brandplekken of vervormde behuizing dus het zal iets in de elektronica zelf zijn en geen sluiting.

Na het loshalen van de flexibele bruine en blauwe draad en de zwarte 1,5mm2 helemaal links kon ik de Shelly met schakelaar in zijn geheel loskoppelen en was het tijd om de Dimmer 2 te vervangen voor een Dimmer 2! :P
Defecte Shelly Dimmer 2 vervangen op een dubbele pulsdrukker

Bij de foto linksboven zit de defect Dimmer 2 nog op de schakelaar en op de andere drie is te zien hoe de nieuwe Dimmer 2 op de dubbele pulsdrukker wordt geplaatst en zit aangesloten. De Shelly is namelijk ingesteld om de dimmer met 2 knoppen te bedienen. Links voor omhoog dimmen en rechts voor omlaag.

Ik vind het makkelijker om de Shelly eerst aan de achterkant van de schakelaar te fixeren met massief draad en daarna in zijn geheel te plaatsen in de inbouwdoos.
Waarbij ik voor bruin en blauw soepele draad gebruik om geen spanning op de aansluitingen van de printplaat te zetten en de zwarte schakeldraad wel direct aansluit omdat deze dunner is en ik er daarnaast op let dat deze al globaal in de juiste positie gebogen zit en lang genoeg is om niet teveel kracht te zetten.

Na deze wissel doet de lamp het weer als vanouds! *O*

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:31:
[...]

Via de app kan je geen beta firmwares installeren, kwam ik achter, dus dat hielp helaas niet. Misschien dan maar gewoon wachten op de nieuwe stable en kijken of die wel wilt installeren.

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-09 21:58
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:55:
Hierbij nog de opvolging op mijn eerdere post.

Bij de foto linksboven zit de defect Dimmer 2 nog op de schakelaar en op de andere drie is te zien hoe de nieuwe Dimmer 2 op de dubbele pulsdrukker wordt geplaatst en zit aangesloten. De Shelly is namelijk ingesteld om de dimmer met 2 knoppen te bedienen. Links voor omhoog dimmen en rechts voor omlaag.
Ik wist niet dat dit mogelijk was! Ik heb er 5 liggen, zal ook een dubbele schakelaar kopen voor waar ik ze will gebruiken!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:55:
Na deze wissel doet de lamp het weer als vanouds! *O*
En nu een autopsie op de oude? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raven schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:50:
[...]

En nu een autopsie op de oude? :P
Ik heb het wel overwogen maar ik weet te weinig van elektronica af om er wat zinnigs over te kunnen zeggen en daarom ook besloten om mijn tijd aan andere dingen te besteden. ;)

Maar als je interesse hebt wil ik ‘m best naar je opsturen, stuur maar een pb! :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BJozi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:41:
[...]

Ik wist niet dat dit mogelijk was!
Ja zeker, button type onder settings aanpassen naar “Dual button mode”:
Shelly Dimmer 2 - Settings - Button type
Ik heb er 5 liggen, zal ook een dubbele schakelaar kopen voor waar ik ze will gebruiken!
Zelf heb ik er ook nog speciaal knoppen voor een rolluik voor gekocht zodat er ook pijltjes op staan en je dus kan zien welke knop waarvoor is:
Peha Badora - bedieningswip rolluikschakelaar Levend wit D 11.544.02
Maar niet iedereen vind dat mooi, ik vond het vooral handig dat ik niet hoefde te onthouden welke knop wat doet alhoewel je dat na een tijdje gebruik zonder er over na te denken automatisch doet. ;)

Met beiden knoppen kan je trouwens de lamp aan- of uitzetten met een enkele klik en hetzelfde geldt voor naar de maximale helderheid gaan middels een dubbele klik.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vliegvlug schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:56:
[...]

Ik heb het wel overwogen maar ik weet te weinig van elektronica af om er wat zinnigs over te kunnen zeggen en daarom ook besloten om mijn tijd aan andere dingen te besteden. ;)

Maar als je interesse hebt wil ik ‘m best naar je opsturen, stuur maar een pb! :)
Misschien dat uit elkaar halen en een paar goede pics hier posten genoeg is om de oorzaak te spotten?

Oscar Wilde

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Grote kans dat er een condensator kaput stuk is. Die gaan in ieder geval regelmatig kapot binnen de Shelly 1.

• JaapZ1
Raven schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:14:
[...]

Misschien dat uit elkaar halen en een paar goede pics hier posten genoeg is om de oorzaak te spotten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI1G3uVvEvU1oEKvWNgDh6uR5Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uI2eROsX8iXHwWubJKodUKy.jpg?f=fotoalbum_large

Als je ze alle 8 goed hebt dan post ik nog wel een reeks (tot het bakje leeg is...) :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@JaapZ1 op de linksboven met de kapotte condensator na hebben ze verder allemaal thermische problemen gehad zo te zien.

@Raven Wanneer ik tijd heb zal ik eens kijken of ik die defecte Dimmer 2 van mij open kan krijgen.

• SkinnyD!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-09 08:42
Is het ook mogelijk om een normale tafellamp aan te sluiten met een Shelly? Dus niet het stopcontact aanpassen, maar wel de lamp smart én met de knop op de kabel te laten aan/uit zetten?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
SkinnyD! schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:18:
Is het ook mogelijk om een normale tafellamp aan te sluiten met een Shelly? Dus niet het stopcontact aanpassen, maar wel de lamp smart én met de knop op de kabel te laten aan/uit zetten?
Interessant concept, maar meestal is dat niet mogelijk. De schakelaar in de kabel verbreekt in 99% van de gevallen een of twee voedingsdraden en daarmee ook de spanning van de Shelly. Je kan dat alleen oplossen door ook de kabel te vervangen door iets met minstens 3 draden, waarvan er eentje onderbroken wordt met de schakelaar.

• Annuk
rens-br schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:22:
[...]

Interessant concept, maar meestal is dat niet mogelijk. De schakelaar in de kabel verbreekt in 99% van de gevallen een of twee voedingsdraden en daarmee ook de spanning van de Shelly. Je kan dat alleen oplossen door ook de kabel te vervangen door iets met minstens 3 draden, waarvan er eentje onderbroken wordt met de schakelaar.
Nee hoeft niet, dan zou je de kabel moeten vervangen door een niet onderbroken (door schakelaar) 2-aderig snoer met stekker, en dan de shelly (mini) in de lamp zien in te bouwen.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25
Annuk schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:25:
[...]

Nee hoeft niet, dan zou je de kabel moeten vervangen door een niet onderbroken (door schakelaar) 2-aderig snoer met stekker, en dan de shelly (mini) in de lamp zien in te bouwen.
De eis die @SkinnyD! stelt is dat het én smart én via de knop bedienbaar moet zijn. Dat laatste is simpelweg niet mogelijk zonder een extra draad (dus in totaal moeten er vanaf de schakeldoos 3 draden lopen: 1x Fasedraad (L), 1x Schakeldraad, 1x Nuldraad.

Alternatief is om het schakeldraad door te verbinden áchter de schakelaar en dan weer een slimme schakelaar te gebruiken om de lamp aan te zetten. Maar in de meeste gevallen is het trekken van een extra fasedraad de makkelijkste / netste oplossing.

• Annuk
tagican schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:17:
[...]

De eis die @SkinnyD! stelt is dat het én smart én via de knop bedienbaar moet zijn. Dat laatste is simpelweg niet mogelijk zonder een extra draad (dus in totaal moeten er vanaf de schakeldoos 3 draden lopen: 1x Fasedraad (L), 1x Schakeldraad, 1x Nuldraad.

Alternatief is om het schakeldraad door te verbinden áchter de schakelaar en dan weer een slimme schakelaar te gebruiken om de lamp aan te zetten. Maar in de meeste gevallen is het trekken van een extra fasedraad de makkelijkste / netste oplossing.
You've got a point, had het bedienen met schakelaar over het hoofd gezien.

@SkinnyD! Zou zelf dan kijken naar een nieuw snoertje workout alsnog waar je een passende schakelaar + shelly in 1 doosje oid werkt, dan hoef je niet "overal" langs een extra draadje te hebben.
Dit zou b.v. in een klein lasdoosje kunnen met iets van een soort beldrukker erop (moment schakelaar) dan kan je gewoon fysiek en smart bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 18-09-2026 16:57 ]

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:12
SkinnyD! schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:18:
Ja dat is zeker mogelijk door de knop te vervangen door een Shelly button add on.
Dit is een behuizing met knop waar een Shelly module in kan.
https://www.shelly.com/pr...on?variant=58564800643421

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:07:
[...]

Ja dat is zeker mogelijk door de knop te vervangen door een Shelly button add on.
Dat is ook een mooie optie ja.

• Annuk
peterbier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:07:
[...]

Dat is inderdaad een nog betere en nettere oplossing dan wat ik voorstelde _/-\o_ _/-\o_
Hooguit tenzij je zelf erg goed bent met een 3D-printer en elektronica kan je zelf misschien iets moois maken.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:31
Vraagje. Shelly.com heeft nu 20% korting als je 5 of meer populaire artikelen koopt. Ik vraag mij af of dit nu een goede aanbieding is of dat zou moeten wachten tot Black Friday Sale. Ik heb de spullen wel pas in december nodig (dan wordt ons huis opgeleverd).

Met de volgende artikelen wordt het wel interessant om te kopen:
22x Shelly 2PM Gen4
2x Shelly Wall Display X2i
1x Shelly Pro Dimmer 1PM
1x Ecowitt WS90 - 7-in-1 weather station
1x power adapter voor WS90

Behalve de PRO dimmer zit de rest in de aanbieding categorie...

Wat te doen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
RogerSch schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:37:
Vraagje. Shelly.com heeft nu 20% korting als je 5 of meer populaire artikelen koopt. Ik vraag mij af of dit nu een goede aanbieding is of dat zou moeten wachten tot Black Friday Sale. Ik heb de spullen wel pas in december nodig (dan wordt ons huis opgeleverd).

22x Shelly 2PM Gen4
1x Shelly Pro Dimmer 1PM

Wat te doen.
Interessanter is.. Wat kosten ze nu met korting op de Shelly website? Normaal gesproken zijn ze bij de Shelly websites in de aanbieding eigenlijk net zo duur als in Nederland normaal.

Heb je een Hornbach in de buurt? Met de laagste prijs garantie kan je best leuke deals krijgen.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:31
rens-br schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:27:
[...]

Interessanter is.. Wat kosten ze nu met korting op de Shelly website? Normaal gesproken zijn ze bij de Shelly websites in de aanbieding eigenlijk net zo duur als in Nederland normaal.

Heb je een Hornbach in de buurt? Met de laagste prijs garantie kan je best leuke deals krijgen.
2PM Gen is 32,80 bij Hornbach. Op de website van Shelly zo'n 29 euro en daar gaat dan 20% af...

• rens-br

rens-br

Topicstarter
RogerSch schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:33:
[...]

2PM Gen is 32,80 bij Hornbach. Op de website van Shelly zo'n 29 euro en daar gaat dan 20% af...
Best scherpe prijs lijkt me. Laagste prijs garantie werkt helaas niet met webshops uit het buitenland of met kortingen.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 19-09-2026 19:48 ]

• Annuk
rens-br schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:48:
[...]

Best scherpe prijs lijkt me. Laagste prijs garantie werkt helaas niet met webshops uit het buitenland of met kortingen.
Wel met aanbiedingen/kortingen mits het geen persoonlijke aanbieding/korting is (oftewel dezelfde korting voor iedereen beschikbaar).
Met shops uit het buitenland klopt inderdaad, er moet ten minste een NL BTW (& rekening) nummer beschikbaar zijn zelfs een NL KvK nummer is niet perse nodig.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Annuk schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:29:
[...]zelfs een NL KvK nummer is niet perse nodig.
Tot nu toe gingen de bij elke LPG bij de kvk website op zoek naar een kvk nummer. Geen kvk nummer is geen LPG.

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
RogerSch schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:33:
[...]
Via Amazon heb ik meerdere keren de laagste prijs gevonden. Ook een keer via een Duits bedrijf: NBB.com

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:12

22x Shelly 2PM Gen4
1x Shelly Pro Dimmer 1PM

Wat te doen.
Ik zou op de black friday wachten.
Vorig jaar heb ik het weerstation bij Shelly zelf gekocht voor 150 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE1udtAVoHjkN-JFSWslHT1Yhwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ2hvwqLlzuz7ZHlrbzt3QTy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 19-09-2026 22:50 ]

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-09 21:58
Vliegvlug schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:09:
[...]

Ja zeker, button type onder settings aanpassen naar “Dual button mode”:
[Afbeelding: Shelly Dimmer 2 - Settings - Button type]

[...]

Zelf heb ik er ook nog speciaal knoppen voor een rolluik voor gekocht zodat er ook pijltjes op staan en je dus kan zien welke knop waarvoor is:
[Afbeelding: Peha Badora - bedieningswip rolluikschakelaar Levend wit D 11.544.02]
Maar niet iedereen vind dat mooi, ik vond het vooral handig dat ik niet hoefde te onthouden welke knop wat doet alhoewel je dat na een tijdje gebruik zonder er over na te denken automatisch doet. ;)

Met beiden knoppen kan je trouwens de lamp aan- of uitzetten met een enkele klik en hetzelfde geldt voor naar de maximale helderheid gaan middels een dubbele klik.
Dank voor de terugkoppeling, zeer goed om te weten dat dit allemaal mogelijk is.

Wij zijn nog een het verbouwen en zal het nog even duren voordat we de shellys installeert samen met verlichting.

Ik heb zelf het idee dat ik meer dimmers had moeten kopen ipv die Mini relais. We gaan het later zien

• JaapZ1

Wat te doen.
De pro dimmer is nu op Amazon te koop voor €44,95

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nieuws: Schneider wil 1,2 miljard euro bieden voor smarthomefabrikant Shelly

Waar ik het meest bang voor ben is dat Schneider het standalone aspect om zeep gaan helpen en ze je op de een of andere manier toch gaat verplichten naar hun cloud te gaan verbinden of de app te gebruiken.

Als dat gebeurt ga ik op zoek naar wat anders.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Vliegvlug Tasmota? Mits dat niet geblokkeerd gaat worden.

Oscar Wilde

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Raven schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:08:
@Vliegvlug Tasmota? Mits dat niet geblokkeerd gaat worden.
Wel van gehoord maar nooit wat mee gedaan. Als het echt nodig is en het werkt tegen die tijd nog is het wel een optie.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
Ik wil de Shelly Pro 4PM 4voudige DIN-rail schakelaar met stroommeting laten installeren (door de elektricien) voor onderstaande groepen. Is dit gewoon mogelijk met continue belasting van de groepen? Moeten ze allemaal op dezelfde fase zitten? ik lees regelmatig dat 16A belasting prima is, maar niet altijd voor lange duur zoals met de inbouwschakelaars
  • Meten van 1 groep: buiten stekker voor 1 fase granny lader van een auto
  • Meten en schakelen 1 groep: 3kw verwarmingselement voor boiler

[ Voor 4% gewijzigd door Ruvetuve op 25-09-2026 16:22 ]

• Annuk
Ruvetuve schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:19:
Ik wil de Shelly Pro 4PM 4voudige DIN-rail schakelaar met stroommeting laten installeren (door de elektricien) voor onderstaande groepen. Is dit gewoon mogelijk met continue belasting van de groepen? Moeten ze allemaal op dezelfde fase zitten? ik lees regelmatig dat 16A belasting prima is, maar niet altijd voor lange duur zoals met de inbouwschakelaars
  • Meten van 1 groep: buiten stekker voor 1 fase granny lader van een auto
  • Meten en schakelen 1 groep: 3kw verwarmingselement voor boiler
Dit kan al niet gelijktijdig sowieso want de PM's is 1 groep in en 1 of meerdere uitgangen naar devices, je kunt geen 2 groepen via een Pro4 laten lopen.
Dan moet je OF 2 losse Pro 1PM's gebruiken of een andere constructie gaan verzinnen waardoor je evt wel met een 4PM kunt schakelen.

Ik heb b.v. zelf een Pro4 PM die 2 losse relais schakelt (elk via eigen kanaal) en dan voor nu nog de andere 2 kanalen op reserve.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27bI0JjquOEOrMycmxQCoTchmkc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5L0rnUsw24xnUppqAsuYsfir.jpg?f=fotoalbum_medium

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Firmware 2.0.1 is beschikbaar :)

Oscar Wilde

• Ruvetuve
Annuk schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:48:
[...]

Dit kan al niet gelijktijdig sowieso want de PM's is 1 groep in en 1 of meerdere uitgangen naar devices, je kunt geen 2 groepen via een Pro4 laten lopen.
Dan moet je OF 2 losse Pro 1PM's gebruiken of een andere constructie gaan verzinnen waardoor je evt wel met een 4PM kunt schakelen.

Ik heb b.v. zelf een Pro4 PM die 2 losse relais schakelt (elk via eigen kanaal) en dan voor nu nog de andere 2 kanalen op reserve.
[Afbeelding]
Dank voor je antwoorden. Als ik het goed begrijp kan ik dan een 1PM voor de 3kw spiraal (boiler) gebruiken voor meten en schakelen. Hij is ook geschikt voor verwarmings elementen en het schakelen van 16a (3kw komt op 13a, dus binnen de marge)

Is de continue relais belasting niet te zwaar voor de 1PM als je alleen het auto laden ga meten en niet schakelt? Eventueel een enkele fase kWh meter van HomeWizard handiger in dit geval?

[ Voor 3% gewijzigd door Ruvetuve op 25-09-2026 18:59 ]

• Annuk
Ruvetuve schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 18:54:
[...]

Dank voor je antwoorden. Als ik het goed begrijp kan ik dan een 1PM voor de 3kw spiraal (boiler) gebruiken voor meten en schakelen. Hij is ook geschikt voor verwarmings elementen en het schakelen van 16a (3kw komt op 13a, dus binnen de marge)
Daarmee zit je ongeveer op 80% belasting en dat is mijns inziens ideaal bij langdurige belasting (80% als bovengrens).
Is de continue relais belasting niet te zwaar voor de 1PM als je alleen het auto laden ga meten en niet schakelt? Eventueel een enkele fase kWh meter van HomeWizard handiger in dit geval?
Dat kan inderdaad dat het misschien teveel is.. als je het laden wilt kunnen schakelen op tijden (of op een tijds-schema oid) dan kan je b.v. ook een Pro2 PM pakken, kanaal 1 je boiler en kanaal 2 een los relais (20/25A oid) met daarachter (als je het perse wilt bemeten) een inline meter die ook tenminste een 20/25A rating heeft.

• Ruvetuve
Annuk schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 19:21:
[...]

Daarmee zit je ongeveer op 80% belasting en dat is mijns inziens ideaal bij langdurige belasting (80% als bovengrens).

[...]

Dat kan inderdaad dat het misschien teveel is.. als je het laden wilt kunnen schakelen op tijden (of op een tijds-schema oid) dan kan je b.v. ook een Pro2 PM pakken, kanaal 1 je boiler en kanaal 2 een los relais (20/25A oid) met daarachter (als je het perse wilt bemeten) een inline meter die ook tenminste een 20/25A rating heeft.
Hmm 🤔 ik denk dat we de auto niet schakelen maar alleen meten. Is een 1 fase dus ‘s ochtends aan en ‘s middags uit. Dat doen we wel met de kabel. Zal daar is over denken.

maar alleen meten met een 1PM zou geen probleem moeten zijn?

• JaapZ1
Als je alleen wilt meten is er de PM mini. Ik heb een 1PM vóór de oma lader, deze belast ik met 13A want het stopcontact gaat anders in rook op. Schakel deze overigens gewoon onder belasting, een Shelly kost maar €15.

• Ruvetuve
JaapZ1 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 04:28:
Als je alleen wilt meten is er de PM mini. Ik heb een 1PM vóór de oma lader, deze belast ik met 13A want het stopcontact gaat anders in rook op. Schakel deze overigens gewoon onder belasting, een Shelly kost maar €15.
Top, die Shelly is dan voor in het stopcontact zelf, als ik via din rail wil meten (en niet schakelen) moet je toch voor de 1PM gaan denk ik?

Goed te horen dat de 1PM voor de granny lader werkt. Ik zal morgen de kabel is checken op hoeveel hij laadt

• Annuk
Ruvetuve schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:44:
[...]

Top, die Shelly is dan voor in het stopcontact zelf, als ik via din rail wil meten (en niet schakelen) moet je toch voor de 1PM gaan denk ik?
Klopt dan moet je een Pro-versie hebben als je din-rail mounted wilt hebben, of je moet kijken of er ergens din-rail mounts verkocht worden voor de Shelly EM (mini) oid.
Goed te horen dat de 1PM voor de granny lader werkt. Ik zal morgen de kabel is checken op hoeveel hij laadt
Als je alleen wilt meten zou natuurlijk een Shelly Pro 3 EM ook kunnen/een oplossing zijn.

• JaapZ1
Ruvetuve schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 23:44:
[...]

In de meterkast mag je geen lasklemmen gebruiken dus din modules moet je weer combineren met etageklemmen oid. Wil je schakelen dan kan de losse 1PM in een lasdoos, of de PM mini in een 2V wcd als je een beetje je best doet (werkt natuurlijk alleen als de WiFi op die plaats een goede signaalsterkte heeft).

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 17:54
JaapZ1 schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:33:
[...]

In de meterkast mag je geen lasklemmen gebruiken dus din modules moet je weer combineren met etageklemmen oid. Wil je schakelen dan kan de losse 1PM in een lasdoos, of de PM mini in een 2V wcd als je een beetje je best doet (werkt natuurlijk alleen als de WiFi op die plaats een goede signaalsterkte heeft).
Als de wago's op zo iets gemonteerd is mag het wel.
Wago's en draden mogen alleen niet los in de meterkast zitten.

https://www.robbshop.nl/wago-bevestigingsadapter-voor-lasklemmen

• Annuk
JaapZ1 schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:33:
[...]

Dat ligt er dus aan hoe je het aansluit. Als je de pro rechtstreeks aansluit ben je geen enkele lasklem nodig.
Maar anders inderdaad of met passende wago-adapters voor je juiste klemmen (221 of 2273 serie). Of inderdaad rijg of etage klemmen.

• Ruvetuve
Klinkt alsof de 1PM de juiste route is. Schakelen en meten, alleen aanpassingen in de meterkast. Mits er genoeg ruimte op de rail zit natuurlijk

• Annuk
Ruvetuve schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:25:
Klinkt alsof de 1PM de juiste route is. Schakelen en meten, alleen aanpassingen in de meterkast. Mits er genoeg ruimte op de rail zit natuurlijk
De Pro1 PM is 1 module breed (de Pro4 waar je het eerst over had is 4 modules breed).
Dus 2x en Pro1 PM is al een stukje smaller.

Tip van Flip: gebruik tussen zekeringautomaat en de Shelly 2,5mm2 flexibel met adereindhulzen, werkt een stuk fijner en creëert geen druk op de contacten.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:26
Ik wil een Shelly 1 Gen4 in Detached Mode gebruiken om een domme schakelaar slim te maken, maar niet daadwerkelijk de lamp te schakelen.

Werkt de Detached Mode ondertussen met Zigbee? Of alleen nog via Wifi? Ik kan het niet helder krijgen? :?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-09 11:14
Danielson schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:17:
Ik wil een Shelly 1 Gen4 in Detached Mode gebruiken om een domme schakelaar slim te maken, maar niet daadwerkelijk de lamp te schakelen.

Werkt de Detached Mode ondertussen met Zigbee? Of alleen nog via Wifi? Ik kan het niet helder krijgen? :?
Detached Mode werkt ook met Zigbee.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• JaapZ1
Annuk schreef op zondag 27 september 2026 @ 15:18:
[...]

Dat ligt er dus aan hoe je het aansluit. Als je de pro rechtstreeks aansluit ben je geen enkele lasklem nodig.
De nul gaat zowel naar de pro als naar de last dus je moet hem ergens dubbelen.
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste