Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PorschefanRoel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Dit is zeker mogelijk, Shelly heeft daarvoor ook zijn eigen knop behuizing gemaakt, de Shelly Button
https://shelly.cloud/smart-wifi-home-automation-shelly-button/
Voor mensen met een 3d-printer zijn ook veel modellen te vinden op o.a. Thingiverse.

Naast doosjes voor Shelly's is er van alles beschikbaar, zoals bijvoorbeeld adapters waarmee je eenvoudig een Shelly op Gira-schakelmateriaal plaatst en beugeltjes voor DIN-rails.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 04-05-2020 09:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 08:49
Gizz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 18:37:
@Genestealer Mijn suggestie zou dan zijn om over te stappen naar MQTT. Dan ben je niet afhankelijk van extra plugins en eventuele gekke dingen in de firmware van de Shelly. MQTT is zo basaal, daar kan eigenlijk niks mis mee gaan qua vertragingen.
Ik heb echt geen idee wat MQTT is en hoe ik dit op HA moet koppelen. Je hebt toch een Shelly die op je netwerk een IP adres krijgt. Snap niet helemaal wat MQTT mij anders zou helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Genestealer schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb echt geen idee wat MQTT is en hoe ik dit op HA moet koppelen. Je hebt toch een Shelly die op je netwerk een IP adres krijgt. Snap niet helemaal wat MQTT mij anders zou helpen..
Iets te snel gereageerd. Als ik het goed begrijp is het een lichte service boven op TCP/IP protocol. Zojuist bezig om mosquitto broker aan t installeren. Ik ga ermee hobbyen en kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 17:02
Jelte schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:17:
Moet zeggen dat het me opvalt dat de Shellies de laatste 2 weken een aantal keer verbinding verliezen met de wifi. Ze doen het zelf nog wel, maar kan ze niet meer bedienen via Home Assistant. Ik zie ze ook niet meer op de router. Wifi issues schat ik dus.

Een simpele powercycle helpt, maar is duidelijk niet ideaal.
Waar het aan ligt is me onduidelijk. Aan de Shellies, de wifi router?
Iemand een idee? Heb ze niet geüpdatet recent.
Daarom ben ik overgestapt op Tasmota. Zie onderstaand.
davevleugel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:57:
[...]

Ik heb het probleem gevonden, wifi extender.. ik dacht dat ze geen bereik hadden tot mijn extender, wel dus! Extender ertussen uit gehaald en alles werkt perfect.
Dat vind ik dus geen oplossing. Het is gewoon een bug dat het dus niet werkt met mesh/extender. Tasmota heeft nergens last van en ik heb maanden ook geen probleem gehad met stock Shelly. Een dergelijke bug moet mijn inziens ook gewoon snel opgelost zijn en dat is nu zeker niet het geval. Vind ik serieus een gemiste kans van Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@barrymossel Ik vind het raar, dat het maanden prima heeft gewerkt. Ook met de wifi extender. Maar dat het nu ineens niet meer goed gaat. Ook degene die heel dichtbij de router zit is de verbinding verloren.

En om alle shellies uit te bouwen en te gaan flashen, heb ik weinig zin in helaas.

Vreemde is dat er niets is gebeurt in zowel de router als de shellies. Die heb ik beide al maanden niet geupdatet (shelly updates boeien me niet zoveel want MQTT, en router heeft simpelweg geen update gehad recent).
Dus waarom nu ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:00:
@barrymossel Ik vind het raar, dat het maanden prima heeft gewerkt. Ook met de wifi extender. Maar dat het nu ineens niet meer goed gaat. Ook degene die heel dichtbij de router zit is de verbinding verloren.

En om alle shellies uit te bouwen en te gaan flashen, heb ik weinig zin in helaas.
Daar had ik ook weinig zin in, maar Dimitar Dimitrov (van Alterco - maker van Shelly) die normaal zeer behulpzaam is, deed in meerdere comments op Facebook alsof er niet echt een probleem was. En als ik dan om de haverklap de stroom van een hele groep moet halen word ik niet blij én heb ik geen vertrouwen erin dat het snel opgelost gaat worden. Tsja. dan maar even aan de bak (moest er acht flashen). Sowieso werkt de Tasmota software ook wel mooi.
Vreemde is dat er niets is gebeurt in zowel de router als de shellies. Die heb ik beide al maanden niet geupdatet (shelly updates boeien me niet zoveel want MQTT, en router heeft simpelweg geen update gehad recent).
Dus waarom nu ineens?
Dat is wel erg vreemd. Geen idee. Bij mij begon het echt een maandje geleden ofzo. En dan vrijwel elke dag wel eentje. Bij mij wel na een update van de Shellies geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:11:
[...]

Hoe bedien je nu de rolluiken? Met fysieke knoppen? Die laat je dan toch gewoon in stand (en de Shelly werk je weg). Dus zowel knoppen als via app te bedienen... Dat is wat mij betreft juist het mooie aan die Shelly's. En draagt nogal bij aan de WAF.
@Meester_J

Daar ben ik weer :P

Inmiddels alweer stukken wijzer geworden, voor de keuze van de motor van het rolluik zijn er legio mogelijkheden:
- Huismerk motor
- Huismerk motor met obstakeldetectie
- Somfy LT50 motor
- Somfy Ilmo WT (met obstakeldetectie)

Nu begreep ik dat de Shelly door stroommeting bepaald of het begin of einde is gehaald en tevens een obstakel detectie heeft. Dit lijkt mij handig voor als het luik bijvoorbeeld is dichtgevroren aan de vensterbank.
Functioneert dit een beetje? Indien ja dan kan ik voor de LT50 kiezen en alle intelligentie door Shelly laten doen.

En zijn er hier ervaringen met een anti-optilveer icm de Shelly? Bij een oud huis heb ik ooit een inbraak gehad omdat het electrische rolluik dus gewoon kon worden opgetild :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de obstakeldetectie nooit getest heb. Ik maak gebruik van een zonnescreen, dus dat weegt allemaal niet veel. Ook zitten er dus geen veren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:09
Hallo,

Ik heb interesse in de shelly plug S aan te schaffen. Heb nu fibaro's liggen voor stroom te meten maar die zijn 2 keer zo duur als een shelly. Enige waar ik mee zit is dat het werkt op wifi en niet op zigbee of zwave.
Is dit niet gevoeliger om te hacken ?

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:03
Yarisken schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:24:
Hallo,

Ik heb interesse in de shelly plug S aan te schaffen. Heb nu fibaro's liggen voor stroom te meten maar die zijn 2 keer zo duur als een shelly. Enige waar ik mee zit is dat het werkt op wifi en niet op zigbee of zwave.

Groeten
Heb weinig ervaring met zigbee of zwave maar een Shelly S connect met je eigen router, lijkt mij niet gevaarlijker dan je telefoon die je thuis aan de wifi hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:17
Yarisken schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:24:
Hallo,

Groeten
Niks is veilig en alles is te hacken. Wat je wel kan doen is het risico verkleinen. Zo zijn er een aantal tweakers die de shelly volledig van de cloud loshalen en alles intern doen, via protocollen zoals MQTT waar shelly prima mee over weg kan.
Maaaar ik zou me er niet zo'n zorgen om maken ;)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:09
Ok idd MQTT had ik ook al gelezen.
Ik ga er mij toch is 2 bestellen dan, voor de prijs moet ik me niet inhouden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Yarisken schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:10:
Ok idd MQTT had ik ook al gelezen.
Ik ga er mij toch is 2 bestellen dan, voor de prijs moet ik me niet inhouden :-)
Wat je kan doen is een losse AP ophangen en deze van het WAN af houden. Ik heb bijvoorbeeld een dubbele netwerkkaart in mijn RPI waar ik moquitto op draai die de berichtjes verzameld en doorsluist naar mijn domoticz server. Er zijn zat voorbeelden online om bijv. ook met vlans of routeringen te werken.

Als je trouwens MQTT protocol aanzet op de shelly, dan is de cloud-service niet meer mogelijk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
Eind juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en ik zou graag Shelly Pro's icm Shelly dimmers installeren.
Ik was benieuwd of een mede tweakers Shelly Pro 4 in zijn meterkast heeft geinstalleerd?
Er staat namelijk dat je 4x10A (4x2400W) kan aansluiten maar ik weet niet of dit een goed idee is.

Bijgevoegd de gegevensL https://shelly.cloud/wp-c.../Shelly4Pro-UserGuide.pdf
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Daar had ik ook weinig zin in, maar Dimitar Dimitrov (van Alterco - maker van Shelly) die normaal zeer behulpzaam is, deed in meerdere comments op Facebook alsof er niet echt een probleem was. En als ik dan om de haverklap de stroom van een hele groep moet halen word ik niet blij én heb ik geen vertrouwen erin dat het snel opgelost gaat worden. Tsja. dan maar even aan de bak (moest er acht flashen). Sowieso werkt de Tasmota software ook wel mooi.

[...]

Dat is wel erg vreemd. Geen idee. Bij mij begon het echt een maandje geleden ofzo. En dan vrijwel elke dag wel eentje. Bij mij wel na een update van de Shellies geloof ik.
Grmbl, het is nu zo'n beetje elke dag raak. Dit schiet niet op en accepteer ik niet. Eens nadenken wat ik wil doen. Ben meer bezig met ESPhome, vanwege de integratie met Home Assistant
Ook fijn dat ik van alle Shellies nog een exemplaar op de plank heb liggen. Kan ik tenminste rustig testen wat de beste configuratie is en ze dan allemaal in één keer doen.
Gelukkig zit er in ESPHome nu ook de elektrasensor :) Die zat er eerder niet in.
Maar hoe ga ik dan het zonnescherm doen? Die heeft een automatische stop en % opening. Daar moet ik nog over nadenken. edit: Dit zou moeten werken lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Jelte op 07-05-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:19:
[...]
Grmbl, het is nu zo'n beetje elke dag raak. Dit schiet niet op en accepteer ik niet. Eens nadenken wat ik wil doen. Ben meer bezig met ESPhome, vanwege de integratie met Home Assistant
Ook fijn dat ik van alle Shellies nog een exemplaar op de plank heb liggen. Kan ik tenminste rustig testen wat de beste configuratie is en ze dan allemaal in één keer doen.
Gelukkig zit er in ESPHome nu ook de elektrasensor :) Die zat er eerder niet in.
Maar hoe ga ik dan het zonnescherm doen? Die heeft een automatische stop en % opening. Daar moet ik nog over nadenken. edit: Dit zou moeten werken lijkt me.
Meerdere problemen worden er ook gemeld op de FB support group. Bizar dat Alterco er niets aan doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@barrymossel Ik heb een ticket aangemaakt bij Shelly. Kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Ben meer bezig met ESPhome, vanwege de integratie met Home Assistant
(..)
Mocht je iets missen in ESPHome (lijkt wat minder ver qua ontwikkeling dan andere pakketten?) dan staat natuurlijk niets je in de weg om ESPEasy of Tasmota te gebruiken. Alles dat MQTT praat speelt netjes samen met HA :)
hcmorg schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:18:
Ik was benieuwd of een mede tweakers Shelly Pro 4 in zijn meterkast heeft geinstalleerd?
Er staat namelijk dat je 4x10A (4x2400W) kan aansluiten maar ik weet niet of dit een goed idee is.
Hoe zou je dit precies willen gaan toepassen? In welke gevallen wil je een hele groep uitschakelen én heb je voldoende aan 10A?
  • Een algemene groep (verlichting, tv) ga je hier niet op aansluiten, want je wilt er gewoon vanuit kunnen gaan dat je daar 16A tot je beschikking hebt
  • Apparaten met een eigen aansluiting (oven, kookplaat) ga je hier ook niet op aansluiten, want die zijn sowieso meer dan 10A.
Dus welke groepen/apparaten blijven er dan over die je geheel wil uitschakelen en waar 10A meer dan genoeg is?

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 07-05-2020 10:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Gizz Dat snap ik. Maar vind het fijn om niet van alles door elkaar te gebruiken. ESPHome werkt voor een aantal zaakjes al prima en bied zo te zien genoeg voor mij. En heeft een directe verbinding met Home Assistant. Zelfs geen MQTT nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinDbr
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-03 17:45
Ik ben van plan om enkele modules van Shelly te installeren, maar ik had toch nog even de volgende bedenkingen vooraleer ik mijn bestelling plaats.

Shelly 1 PM: mag je dit aansluiten in de inbouwdoos van een stopcontact? Hun site vermeld "up to 16A". Mijn stopcontacten zitten achter een 20A automaat. Plus wat met de elektrische keuring; moet dit op het eendraadschema staan (en hoe)?

Shelly Plug S: dit is zo te zien met randaarde ipv penaarde. Is dit geschikt voor de Belgische markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Hoe zou je dit precies willen gaan toepassen? In welke gevallen wil je een hele groep uitschakelen én heb je voldoende aan 10A?
  • Een algemene groep (verlichting, tv) ga je hier niet op aansluiten, want je wilt er gewoon vanuit kunnen gaan dat je daar 16A tot je beschikking hebt
  • Apparaten met een eigen aansluiting (oven, kookplaat) ga je hier ook niet op aansluiten, want die zijn sowieso meer dan 10A.
Dus welke groepen/apparaten blijven er dan over die je geheel wil uitschakelen en waar 10A meer dan genoeg is?
Dat vroeg ik me dus ook af. Ik wilde gisteren nog even kijken op de site naar use cases (maar druk druk druk), want ik zie ze zo 1-2-3 niet. Waarom zou je een hele groep willen schakelen vanuit de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@KevinDbr Zolang je niet meer dan 16A op de Shelly 1 PM zet gaat het goed. Dat erachter een zekering van 20A zegt alleen maar dat eerst de Shelly over zijn top gaat dan de automaat.
Daarnaast de Shelly 2.5 heeft twee keer 10A. En niemand heeft 10A automaten.

Gewoon doen :)

Voor wat betreft the Plug S en aarde: geen idee :) Wel kan de Plug maar 2500W oftewel 10A. Minder dus dan de 1 PM.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 07-05-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@barrymossel Hij meet ook nog het verbruik, maar dan is de Shelly EM geschikter. Of zoiets zelf bouwen, daar heb ik sinds gisteren alle spullen voor in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
IVM shelly pro in meterkast: zou het niet kunnen de bedoeling zijn om de verbruikers (lichten bijvoorbeeld) allemaal apart naar een shelly pro in de meterkast te hangen (standaad bekabeling bij domotica, alles naar meterkast en daar schakelen), lijkt me toch iets voor de hand liggender dan het vergezochte "hele groep schakelen", of ligt dat aan mij 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 21:11
barrymossel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Dat vroeg ik me dus ook af. Ik wilde gisteren nog even kijken op de site naar use cases (maar druk druk druk), want ik zie ze zo 1-2-3 niet. Waarom zou je een hele groep willen schakelen vanuit de meterkast?
Een usecase lijkt me met name gebruik willen maken van de power metering feature.
Een andere usecase is bijvoorbeeld de groep voor het terras met buiten verlichting/stopcontacted ed. Die hoeft alleen aan te staan als er ook gebruik gemaakt van gaat worden, anders alleen maar een 'risico'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@naftebakje Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar zo is vrijwel geen enkel Nederlands huis ingericht natuurlijk. Wordt ook een vrij drukke groepenkast met elk stopcontact en lichtpunt z'n eigen buis en bekabeling. Daar moet je dan bijna een aparte ruimte voor in gaan richten :P Dan krijg je dit soort apparatuur, waarbij ik me afvraag of Shelly via wifi het meest voor de hand liggend is als je juist alles bedraad wil hebben.

Maar misschien dat dit in andere landen wel gebeurt, of dat in ieder geval de losse groepen maximaal 10A zijn.

@tokko1 Ja, dat ding meet ook het verbruik. Maar wat heb je aan een verbruiksmeter die boven de 10A kapot gaat / in de beveiliging schiet in een land waar 16A per groep standaard is? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 07-05-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Gizz Meeste bestekkerde apparaten halen de 2500W niet. Dat zijn er maar een paar. Dus zat nut voor die verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
naftebakje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:15:
IVM shelly pro in meterkast: zou het niet kunnen de bedoeling zijn om de verbruikers (lichten bijvoorbeeld) allemaal apart naar een shelly pro in de meterkast te hangen (standaad bekabeling bij domotica, alles naar meterkast en daar schakelen), lijkt me toch iets voor de hand liggender dan het vergezochte "hele groep schakelen", of ligt dat aan mij 8)7
Hier lijkt het toch op:
Each Shelly 4 Pro relay can control 4 electricity chains. If placed in your home breakers box, it can control: lights, heating, switches, sockets, etc in the room.
With just a few Shelly 4 Pro relays you can control and monitor the consumption of each electricity device in your home.
Bron: https://shelly.cloud/shelly-4-pro/

Dat dikgedrukte is natuurlijk alleen mogelijk als je per aansluiting één device aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jelte Punt is dat apparaten met een stekker niet eenzaam en alleen op een groep zitten. Verder vind ik het niet echt een 'best practice' om een apparaat dat stopt/kapot gaat bij 10A op een groep te zetten waar potentieel 60% meer vermogen getrokken kan worden.
En al helemaal niet als precies dezelfde fabrikant een product heeft dat makkelijk 16A kan meten en waarbij je ook nog eens niet hoeft te rommelen aan de bekabeling in je groepenkast (los van een klemmetje bevestigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Gizz Owh, hebben we het over een hele groep? Ik mis wat in de discussie geloof ik. Nevermind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Jelte Kan gebeuren :) We hadden het over de Shelly 4 Pro die je in je groepenkast monteert en 4 verschillende groepen kan schakelen en monitoren. Maar die dus niet meer dan 10A per groep aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb die pro's hangen. Bij mij loopt namelijk wel (bijna) elk stopcontact, lamp en schakelaar naar de meterkast. Heb de pro een paar keer open gehad en volgens mij haalt hij al zijn spanning van 1 draad en verdeeld dat over de 4 aansluitingen. Die zouden elk mogelijk wel 10A kunnen schakelen, maar je krijgt het dus niet voor elkaar om 4x 10A te schakelen. Misschien is dat ook de reden waarom hij maar 10A kan schakelen en niet de std 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eppo © Het schakelen van de relais zelf is het probleem niet, dat gaat met een 3,3v of 5v signaaltje dat zelf nauwelijks iets verbruikt.

Ik denk dat het probleem bij de relais zelf ligt, dat die volgens de specificaties t/m 10A mogen schakelen. Vaak zie je overal dezelfde blauwe relaisblokjes terug in de 10A variant Waarschijnlijk paste grotere relais die wel 16A kunnen schakelen niet in de behuizing, maar nu ben ik flinke aannames aan het doen :P

edit: ik zie dat 15A precies dezelfde afmetingen heeft als zijn 10A-broertje. Wellicht zit de beperking dan in het onderdeel dat het verbruik meet. Of men is voor 10A gegaan omdat dat goedkoper is?

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 07-05-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Iemand foto's van een inbouw Shelly 1PM? Las al dat het handig is om flexibel draad te nemen. Heb er 2 en moet toch binnenkort eens aan de slag ze in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:36
DJ-Promo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:57:
Iemand foto's van een inbouw Shelly 1PM? Las al dat het handig is om flexibel draad te nemen. Heb er 2 en moet toch binnenkort eens aan de slag ze in te bouwen.
Als je 2 hebt, waar heb je de foto dan voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 17:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
-Casper schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Waarschijnlijk om te kijken hoe andere het ding hebben weggefrot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Gizz Ja, het schakelen zelf kost niet zoveel, maar de Shelly heeft al zijn L1 t/m L4 draden intern aan elkaar zitten (waarom er dan 4x een L aansluiting zit weet ik ook niet, 1 was voldoende geweest).

In de handleiding tekenen ze 4 draden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjxfw6XFq3W3KpslVUOQCVJjrKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gk5gMbPjp46KodEvwbb0dq9O.png?f=user_large

Maar intern loopt het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FS4q16wkwUwzW00y9ba-IJU9mQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gtXvSUGL0oIiHqUeJSJ7wtu9.jpg?f=user_large

Dus in totaal mag er over de shelly maar 16 ampere lopen en die kan maximaal per 10A worden geschakeld. 2x 8A is geen probeem, 4x 4A gaat ook, maar 4x 5A gaat niet (voor de shelly wel, maar voor je groep niet) en 4x 10A gaat zeker niet lukken voor je groep (en 1x 16A gaat niet voor de shelley, maar wel voor je groep).
Aangezien het allemaal intern aan elkaar hangt kan je ook niet twee groepen over 1 pro laten lopen (dat mag volgens mij aansluittechnisch weer niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Met de paas sale bij Shelly zelf maar flink ingeslagen voor het nieuwbouwhuis. Maar zo te lezen kampen er meerdere met wifi problemen, dus eerst maar eens flink testen op stabiliteit voordat ik ze inbouw. Ik ga gebruik maken van mqtt (local) en aparte vlan zonder internet toegang, alleen poort naar mqtt broker bereikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXvJhht6UXeyjOilACb6VwYTMkg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q880WGvZ659ODlYVO6VoLgk.jpg?f=fotoalbum_medium

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eppo © Dank voor de verheldering, ik had de handleiding niet gelezen en had mijn indruk van de werking louter gebaseerd op de productpagina :)

Bij een installatie (die totaal niet aan de Nederlandse regels voldoet) met één groep die minimaal 40A kan leveren zou er dus 40A over dat ene printbaantje gaan. Volgens Shelly kan het (4 Channel up to 9,2 KW controlling power!), maar ik zou dat toch wel spannend vinden. Anderzijds heb ik nooit iets gestudeerd dat met elektrotechniek te maken heeft, dus ik zeg dit als leek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
-Casper schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Ja niet van het apparaat zelf maar hoe die ingebouwd zit. Qua ruimte, flexibele kabels hoor ik.
Heb je dan kabelschoentjes of lasdoppen voor flexibel en vast?
Dus maar een Shelly inbouw plaatjes reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
PerlinNoise schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:29:
Ik ga gebruik maken van mqtt (local) en aparte vlan zonder internet toegang, alleen poort naar mqtt broker bereikbaar.
[Afbeelding]
Dat is hier ook de bedoeling. Welke routers / switches heb je om dit in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe noodzakelijk is het om dat soort dingen met vlans helemaal dicht te timmeren? Zelf heb ik het niet (ook geen router die dat ondersteunt), maar als je ESP'tjes zijn geflasht met een firmware die:
  • 0,0 doet met de cloud
  • open source is, dus controleerbaar of hij naar buiten wil communiceren
  • een actieve userbase heeft die bugs opmerkt en verhelpt
dus zeg een firmware als Tasmota of ESPEasy.. Welk risico loop je dan precies als die ESP's in hetzelfde netwerk hangen als je tv en laptop? Oprechte vraag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Dat is hier ook de bedoeling. Welke routers / switches heb je om dit in te stellen?
Eerst maar proberen met de standaard router: Zyxel VMG8825-T50. Als dit niet goed doet wat ik wil, (qua mogelijkheden, stabiliteit) wss overstap naar unify of pfsense met unify AP. Pfsense met Unify AP, een combi die alles kan...
Maar elke router die vlan doet is prima. Al is mdns wel handig, zodat je met je telefoon bijvoorbeeld je chromecast kan discoveren die in een andere vlan zit.

Mocht je willen beginnen met vlan en iot, kijk de video's van Crosstalk: YouTube: Secure IoT Network Configuration

[ Voor 6% gewijzigd door PerlinNoise op 18-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:32:
Hoe noodzakelijk is het om dat soort dingen met vlans helemaal dicht te timmeren? Zelf heb ik het niet (ook geen router die dat ondersteunt), maar als je ESP'tjes zijn geflasht met een firmware die:
  • 0,0 doet met de cloud
  • open source is, dus controleerbaar of hij naar buiten wil communiceren
  • een actieve userbase heeft die bugs opmerkt en verhelpt
dus zeg een firmware als Tasmota of ESPEasy.. Welk risico loop je dan precies als die ESP's in hetzelfde netwerk hangen als je tv en laptop? Oprechte vraag :)
Als je een paar esp's hebt zou ik het ook niet doen. Maar met een grotere lijst aan iot wel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb een Shelly RGBW2 gekocht samen met een led-strip type WD2815B.

Alleen kom ik nu tot de vaststelling dat de led-strig met een ground, data en backup aansluiting werkt terwijl de Shelly RGBW2 logischerwijs een R,G,B en W sturing heeft.

Kan ik beide alsnog op elkaar aansluiten of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
roynolf schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:

Alleen kom ik nu tot de vaststelling dat de led-strig met een ground, data en backup aansluiting werkt terwijl de Shelly RGBW2 logischerwijs een R,G,B en W sturing heeft.

+ - data = digitale strip
+ - rgbw = analoge strip

Geen ervaring met de Shelly RGBW2, maar zoek even op of deze wel met digitale strips werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Is het mogelijk om een oudere firmware te laden? Dan zijn we er mogelijk ook al.

Zie helaas geen optie in de firmware om een firmware te laden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:14:
Is het mogelijk om een oudere firmware te laden? Dan zijn we er mogelijk ook al.

Welke versie is stabiel? Heb net een lading binnen, maar die update ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
PerlinNoise schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Welke versie is stabiel? Heb net een lading binnen, maar die update ik dan niet.
Goede vraag.

Ik heb issues met deze:
Shelly 2: 20191216-090122/v1.5.7
Shelly 1: 20200122-090220/v1.5.9
Shelly 2.5: 20200122-090220/v1.5.9

Allemaal hebben ze wel eens een probleem lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

roynolf schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:

De software van de Shelly ondersteunt alleen de wat simplistische analoge RGBW-output. Daarbij worden de drie/vier kanalen met PWM van meer of minder voeding voorzien. De strip die jij hebt wordt digitaal aangestuurd, waarbij elke LED los aangestuurd wordt. Hierdoor kun je allerlei effecten en animaties krijgen die bij een 'domme' RGB(W) strip niet mogelijk zijn.

Op dit moment is de firmware op de Shelly het obstakel. Hardwarematig kan een ESP8266 (de chip in de Shelly) zonder problemen een WS2815 strip aansturen. Er is 1 pin nodig voor de data en de ground moet verbonden zijn. Qua software is het voor de hand liggend om WLED als firmware te installeren, dat is op dit moment de best gebruikte firmware om makkelijk digitaal adresseerbare LEDs aan te sturen :)

Let op dat je ook nog een 12v voeding nodig hebt, die mis ik nu in je verhaal. De Shelly levert zelf geen voeding voor een ledstrip.

Wat je met digitaal adresseerbare LEDs voor elkaar kan krijgen, wat niet met domme RGBW-strips kan is bijvoorbeeld deze effecten die @Toppe deelde in het Domoticz-topic:

En zelf heb ik een lamp ontworpen / geprint / gebouwd die ook WLED op een ESP8266 gebruikt.

Heb je hier nou echt een Shelly RGBW2 voor nodig? Nee, dit kan met elke ESP8266 / Shelly waar je iets los op 1 datapin kan aansluiten. Maar gezien je Shelly nu onbruikbaar is voor wat je wilt lijkt de firmware aanpassen mij voor de hand liggend als je hem niet wil retourneren :)

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 08-05-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:14:

Ja dat kan, maar dan moet je een url hebben. Zoiets: http://192.168.x.x/ota?ur.../switch1-esp8266-last.zip

Bron: https://github.com/arendst/Tasmota/issues/5953

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Iemand hier die de Shelly Dimmer enkel gebruikt voor aan/uit schakelen i.p.v. dimmen?
Dat moet i.c.m. een pulsdrukker geen probleem zijn toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Sjefke32 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:37:
Iemand hier die de Shelly Dimmer enkel gebruikt voor aan/uit schakelen i.p.v. dimmen?
Dat moet i.c.m. een pulsdrukker geen probleem zijn toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zit ook met 1 lichtgroep in die situatie ivm Ikea lampen die er nog zitten. Ik heb min. Brightness op 100% gezet, werkt als een trein

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
davevleugel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Ik zit ook met 1 lichtgroep in die situatie ivm Ikea lampen die er nog zitten. Ik heb min. Brightness op 100% gezet, werkt als een trein
Top! Zou een hotelschakeling ook middels een dimmer te realiseren zijn in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Heb nu een Shelly 2.5 zonder app, alleen via IP aan router gehangen en toen mqtt settings ingegeven. Werkt prima via HA. Maar krijg beperkte opties, bijvoorbeeld geen optie wat een knop doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNi2McpkKM2jNF-Symupvfgj9VQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/adNow9tbD977kIUGwDHflzeP.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@PerlinNoise Klik op het settings icoontje naast een channel.
Succes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 11-05-2020 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]
Ik heb in de Fritzbox het wifi kanaal vast gezet. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Vermoed dan ook dat de Shellies het niet zo leuk vinden als het kanaal wijzigt. Vreemd want alle andere apparaten doen het prima.

Zou ook verklaren waarom het bij mij 'opeens' gebeurt. Misschien is er een buur die op 'mijn' kanaal is gaan zenden. Waardoor de Fritzbox nu telkens van kanaal is gaan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu heel veel Xanura modules in gebruik. Dat is een variant op X10. Ik ben nu op zoek naar wat anders/beters en Shelly heeft vooralsnog mijn voorkeur.

Ik heb op een paar plekken in huis de situatie dat ik een lamp wil bedienen met twee aparte schakelaars. Geen probleem zou je denken behalve dat er geen directe verbinding is tussen 1 van die schakelaars en de lamp (of de andere schakelaar).

Met Xanura is dat geen probleem, het kost je alleen een extra module. Je hebt dan schakelaar 1 met module 1 die is aangesloten op de lamp en elders schakelaar 2 met module 2 die verder niet op de lamp is aangesloten.
Je stelt beide modules dan allebei in op hetzelfde adres (bijvoorbeeld H04). Als je de ene schakelaar bedient stuurt de eerste module dan het signaal uit "H04 gaat aan". De tweede module ziet dat en schakelt mee. Doe je bij schakelaar 2 dan de knop andersom dan weet de tweede module dat de situatie "aan" is en stuurt dan het signaal "uit". Andersom werkt dat ook. Het grootste nadeel is wel dat er een merkbare vertraging in zit maar dat komt omdat X10 sowieso traag werkt.

Bestaat een dergelijke setup ook met Shelly? Als ik het goed begrijp kan je dit nu alleen maar regelen door een programma/app/controller te hebben die het signaal van module 1 ziet en dan doorgeeft aan module 2 dat hij ook aan (of uit) moet gaan. En andersom natuurlijk.

Ik denk niet dat dit de dealbreaker gaat zijn, maar ik kan er niets over vinden en was nieuwsgierig of dit ook zou blijven werken als er een keer storing is in met het programma/app/controller. Dat is nu namelijk wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:13:
[...]
Ik heb in de Fritzbox het wifi kanaal vast gezet. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Vermoed dan ook dat de Shellies het niet zo leuk vinden als het kanaal wijzigt. Vreemd want alle andere apparaten doen het prima.

Zou ook verklaren waarom het bij mij 'opeens' gebeurt. Misschien is er een buur die op 'mijn' kanaal is gaan zenden. Waardoor de Fritzbox nu telkens van kanaal is gaan wisselen.
Wel heel toevallig dat ik er nooit iets van gehoord heb tot voor kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:46:
Ik heb nu heel veel Xanura modules in gebruik. Dat is een variant op X10. Ik ben nu op zoek naar wat anders/beters en Shelly heeft vooralsnog mijn voorkeur.

Ik heb op een paar plekken in huis de situatie dat ik een lamp wil bedienen met twee aparte schakelaars. Geen probleem zou je denken behalve dat er geen directe verbinding is tussen 1 van die schakelaars en de lamp (of de andere schakelaar).

Met Xanura is dat geen probleem, het kost je alleen een extra module. Je hebt dan schakelaar 1 met module 1 die is aangesloten op de lamp en elders schakelaar 2 met module 2 die verder niet op de lamp is aangesloten.
Je stelt beide modules dan allebei in op hetzelfde adres (bijvoorbeeld H04). Als je de ene schakelaar bedient stuurt de eerste module dan het signaal uit "H04 gaat aan". De tweede module ziet dat en schakelt mee. Doe je bij schakelaar 2 dan de knop andersom dan weet de tweede module dat de situatie "aan" is en stuurt dan het signaal "uit". Andersom werkt dat ook. Het grootste nadeel is wel dat er een merkbare vertraging in zit maar dat komt omdat X10 sowieso traag werkt.

Bestaat een dergelijke setup ook met Shelly? Als ik het goed begrijp kan je dit nu alleen maar regelen door een programma/app/controller te hebben die het signaal van module 1 ziet en dan doorgeeft aan module 2 dat hij ook aan (of uit) moet gaan. En andersom natuurlijk.

Ik denk niet dat dit de dealbreaker gaat zijn, maar ik kan er niets over vinden en was nieuwsgierig of dit ook zou blijven werken als er een keer storing is in met het programma/app/controller. Dat is nu namelijk wel zo.
Als ik het goed begrijp wil je twee losse knoppen gebruiken om één lamp te schakelen en er is geen verbinding tussen lamp en schakelaars? Dan moet je dus zorgen dat beide schakelaars een "signaal" sturen naar de lamp of het relais dat de lamp schakelt. Want hoe schakel je nu de lamp (is dit een slimme of domme lamp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:39:
Als ik het goed begrijp wil je twee losse knoppen gebruiken om één lamp te schakelen en er is geen verbinding tussen lamp en schakelaars?
Nee, er is 1 schakelaar en 1 module die verbinding heeft met de (domme) lamp.

Dat is natuurlijk een redelijk standaard scenario.

Nu wil ik een tweede schakelaar erbij, alleen die heeft geen verbinding met de lamp of de eerste module. Dat is ook niet te maken, omdat het verschillende groepen in de meterkast zijn. Nu wil ik bij die tweede schakelaar een tweede module die de lamp ook kan schakelen.

Dat kan natuurlijk prima als je een programma/app/controller of wat dan ook hebt waarin je regels/scenarios/etc kan maken. Maar ik wil weten of het ook zonder kan.

Mijn vraag is dus eigenlijk of module 2 een signaal kan sturen zodat module 1 begrijpt zodat die de lamp weer uit/aan zet (of dimt).

Bij Xanura werkt dit dus 'vanzelf' zolang je beide modules maar hetzelfde adres geeft. Bij Shelly gaat dat natuurlijk niet zo, iedereen heeft zijn eigen IP adres etc. Maar in theorie zou het natuurlijk wel kunnen dat module 2 ook een signaal stuurt naar module 1; ik weet alleen niet of dat in de praktijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Ik weet niet of het werkt (geen ervaring mee), maar je kan wel acties maken op de Shelly schakelaars zelf.
Je zou dan bv op de losstaande schakelaar een actie "button switched on url" kunnen maken, waarbij je als url de juiste url invult die de schakelaar die wél verbonden is met de lamp op "aan" zet. En dit dan ook voor de "button switched off url" doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:47:
[...]
Nee, er is 1 schakelaar en 1 module die verbinding heeft met de (domme) lamp.

Dat is natuurlijk een redelijk standaard scenario.

Nu wil ik een tweede schakelaar erbij, alleen die heeft geen verbinding met de lamp of de eerste module. Dat is ook niet te maken, omdat het verschillende groepen in de meterkast zijn. Nu wil ik bij die tweede schakelaar een tweede module die de lamp ook kan schakelen.

Dat kan natuurlijk prima als je een programma/app/controller of wat dan ook hebt waarin je regels/scenarios/etc kan maken. Maar ik wil weten of het ook zonder kan.

Mijn vraag is dus eigenlijk of module 2 een signaal kan sturen zodat module 1 begrijpt zodat die de lamp weer uit/aan zet (of dimt).

Bij Xanura werkt dit dus 'vanzelf' zolang je beide modules maar hetzelfde adres geeft. Bij Shelly gaat dat natuurlijk niet zo, iedereen heeft zijn eigen IP adres etc. Maar in theorie zou het natuurlijk wel kunnen dat module 2 ook een signaal stuurt naar module 1; ik weet alleen niet of dat in de praktijk kan.
In principe kun je met de stock software die tweede module op detached zetten. Bij schakelen van de aangesloten schakelaar gebeurt er dan niets. Je kunt dan wel een actie aan de knop hangen. Er wordt dan een url aangeroepen. Via de API kun je dan bijvoorbeeld deze url aanroepen: http://192.168.1.75/light/0?turn=toggle. Dit is voor mijn Shelly Dimmer en het werkt ook daadwerkelijk (had het nooit getest)!

---edit---
Meer info hier: https://www.shelly-suppor...lection-of-http-commands/

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 11-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mee_ @barrymossel Aha, het kan dus waarschijnlijk wel alleen in de 'simpele' gebruikershandleiding staat dat niet maar het gaat via de API. Dan ga ik daar weer even verder buurten. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

He Thanks eindelijk een shelly topic _/-\o_ _/-\o_

Is er iemand die de hele shelly uitleest met een nodered? [ liefst in Domoticz ]
Dus bijv wifi staus power en energie enz enz?
Zonder een plugin dus...

En heeft iemand een h bridge principe werkend icm een shelly?
Ik heb een 12 volt rolgordijn motor met alleen een + en -
Om die omhoog en omlaag te laten gaan heb ik iets nodig qua omschakeling...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik merk net dat via de API of de web interface mijn Shelly Dimmer instant reageert en direct aangaat. Zo heb ik het ook ingesteld in de settings. Via de knop reageert de lamp veel langzamer. Iemand een idee of dat een bug is (of iets technisch)? Of mis ik ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel Als ik zou moeten gokken komt dat wellicht omdat de lamp eerst nog even afwacht of je lang gaat drukken of dat er een kleine (maar wellicht te grote) wachttijd is om het denderen van een contact te voorkomen?

Als er een compleet commando binnenkomt via een interface hoeft dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:07:
@barrymossel Als ik zou moeten gokken komt dat wellicht omdat de lamp eerst nog even afwacht of je lang gaat drukken of dat er een kleine (maar wellicht te grote) wachttijd is om het denderen van een contact te voorkomen?

Als er een compleet commando binnenkomt via een interface hoeft dat allemaal niet.
Dat is het volgens mij niet, aangezien de andere Shellies het niet hebben. Het lijkt alsof de instellingen voor transition niet worden gebruikt bij de schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-05 16:58
Ik heb een vraag omtrent het schakelen van een 24v magneetventiel.

Is het mogelijk om de Shelly 1 van 230v inkomend te voorzien en vervolgens 24v te laten schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
iRobert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:11:

Is het mogelijk om de Shelly 1 van 230v inkomend te voorzien en vervolgens 24v te laten schakelen?
Is het toegestaan om op de uitgang een transformator te zetten? Of om een extra relais te gebruiken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:45
iRobert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:11:

Dat kan, dat is het grote voordeel van de Shelly 1 boven alle andere producten van Shelly met power monitoring e.d. waar dat niet gaat. Maar dus geen Shelly 1 PM o.i.d. gebruiken, want dan gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
In mijn huis hebben we 4 mooie dimmers (draaiknoppen) die meerdere lampen en/off spotjes bedienen. Ik heb op 1 plek al met Shelly's gewerkt samen met een pulsschakelaar maar wij vinden de ronde dimmer knoppen te mooi om de rest te vervangen naar pulsschakelaars. We willen de ronde knoppen behouden. Er zijn andere merken inmiddels die slimme dimmers hebben met Rotary encoder zodat je je origineel raamwerk kan behouden. Helaas beginnen ze rond de €60 per stuk en dat is gewoon te duur.

Enige idee of shelly met Rotary encoder versie gaat komen? Er zijn al 'hacks' te vinden met de Shelly dimmer.

https://www.instructables...With-Rotary-Knob-and-Hom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-04 09:04
roynolf schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:27:
Is er eigenlijk een manier om die hoge transportkosten die Shelly aanrekent te bypasseren? Ik bezocht een aantal websites uit BE en NL maar ik kon niet onmiddellijk een goedkopere oplossing vinden.
De leveringskosten zijn sinds enkele dagen weer gedaald omdat ze nu niet meer werken met DHL Express. Ik heb geen idee hoeveel de leveringskosten bedroegen voor de Coronatijd, maar ik vermoed dat het nu ongeveer hetzelfde is als toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
biglia schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:13:
[...]

De leveringskosten zijn sinds enkele dagen weer gedaald omdat ze nu niet meer werken met DHL Express. Ik heb geen idee hoeveel de leveringskosten bedroegen voor de Coronatijd, maar ik vermoed dat het nu ongeveer hetzelfde is als toen.
Verzendkosten variëren nogal bij ze:
  • 10 feb 2019: €5,40
  • 18 feb 2019: €4,25
  • 28 feb 2020: €4,80
  • 15 mei 2020: €5,85
Sowieso scheelt de prijs in NL webshops niet veel van direct bij Shelly zelf. Dus dat zou ik zeker overwegen (garantie en snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-04 09:04
barrymossel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Verzendkosten variëren nogal bij ze:
  • 10 feb 2019: €5,40
  • 18 feb 2019: €4,25
  • 28 feb 2020: €4,80
  • 15 mei 2020: €5,85
Sowieso scheelt de prijs in NL webshops niet veel van direct bij Shelly zelf. Dus dat zou ik zeker overwegen (garantie en snelheid).
Oké, bedankt. De verzendingskosten bij Shelly zelf, verhogen telkens naarmate je het aantal producten in het winkelmandje ook verhoogt. Dus dat is waarschijnlijk afhankelijk van het gewicht en/of grootte van het pakket.

Ik heb de test vandaag eens gedaan met 5x shelly 1.

Via shelly.cloud: €62.02 (incl. €7.54 verzendingskosten)
Via een eerder vermelde NL webshop: €56.75 (gratis verzending bij orders van >50€)

Dus het loont inderdaad wel de moeite om eens te vergelijken. NL webshop is dus in dit geval: goedkoper en sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:13:
[...]

na een paar dagen heb ik geen enkele disconnect gehad van de Shellie's. Dus wat mij betreft is dit een workaround. Zet je router op een vast kanaal.

Heb dit ook aan Shelly gestuurd. Ben benieuwd of ze een fix uitbrengen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Jelte schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:36:
[...]
na een paar dagen heb ik geen enkele disconnect gehad van de Shellie's. Dus wat mij betreft is dit een workaround. Zet je router op een vast kanaal.

Heb dit ook aan Shelly gestuurd. Ben benieuwd of ze een fix uitbrengen hiervoor.
goeie tip, ga ik ook proberen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dus wat mij betreft is dit een workaround. Zet je router op een vast kanaal.
Is voor de stabiliteit / snelheden van alle apparaten sowieso een goed idee. Kanaal op automatisch zetten is erg onhandig. Beter is om die in te stellen op 1, 6 of 11. Dan is er ook geen overlap met de kanalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
rens-br schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Is voor de stabiliteit / snelheden van alle apparaten sowieso een goed idee. Kanaal op automatisch zetten is erg onhandig. Beter is om die in te stellen op 1, 6 of 11. Dan is er ook geen overlap met de kanalen.
Buiten dat vind ik het erg slecht dat dit ervoor zorgt dat de Shelly offline blijft. Dat zou mijn inziens gewoon niet moeten mogen. Andere software heeft er immers ook geen last van. En dat dit probleem nu al zo'n lange tijd aanhoudt is nog erger.

En hoewel de stock interface een stuk gebruiksvriendelijker is, is Tasmota veel veelzijdiger. Jammer dat de dimmer (nog) niet ondersteund wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Buiten dat vind ik het erg slecht dat dit ervoor zorgt dat de Shelly offline blijft. Dat zou mijn inziens gewoon niet moeten mogen. Andere software heeft er immers ook geen last van. En dat dit probleem nu al zo'n lange tijd aanhoudt is nog erger.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het zou er niet voor moeten zorgen dat de Shelly offline gaat en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Helaas, nu wel twee disconnects. Wel degene die wat onhandig wat betreft bereik hangen. Maar daar had ik het afgelopen jaar ook geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jelte schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Helaas, nu wel twee disconnects. Wel degene die wat onhandig wat betreft bereik hangen. Maar daar had ik het afgelopen jaar ook geen last van...
Lijkt wel of ze een nieuwe WiFi driver gebruiken. Kan zomaar zijn dat ze een update van de ESP firmware hebben doorgevoerd die beetje rot is, al zou ik dan verwachten dat de halve wereld loopt te klagen daarover.

Wel prut natuurlijk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Shelly 1 in de wc reageert niet op de knop, bij tweede keer omzetten wel. Lijkt wel een timeout oid.
Button type staat op Toggle Switch. Het is een 'gewone' knop. Iemand hier ervaring mee?

Voor de rest lijkt connectie met wifi prima. Heb AP 2.4ghz op kanaal 1 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
PerlinNoise schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:23:
Shelly 1 in de wc reageert niet op de knop, bij tweede keer omzetten wel. Lijkt wel een timeout oid.
Button type staat op Toggle Switch. Het is een 'gewone' knop. Iemand hier ervaring mee?

Voor de rest lijkt connectie met wifi prima. Heb AP 2.4ghz op kanaal 1 staan.
Je moet hem op edge switch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55
PerlinNoise schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:23:
Button type staat op Toggle Switch.
Ik neem aan dat je de andere instellingen gewoon eens geprobeerd hebt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Ik neem aan dat je de andere instellingen gewoon eens geprobeerd hebt?
Dom, ik dacht dat button type goed stond. |:(

Edge werkt goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:06
Heeft er hier iemand ervaring met een Shelly Plug (niet S) plaatsen achter een Oven of Koelkast. Hier zit ik aan te denken zodat ik ook daarvan het stroomverbruik kan meten.

Maar toch mijn vraag of dit aangeraden wordt om te doen. Voor zover ik weet mag een Shelly Plug 16A hebben en zijn de zekeringen in huis afgezekerd op 16A. Dan zou dit in theorie naar mijn idee geen probleem moeten zijn. Maar gezien het zware apparaten zijn, ben ik toch beniewd of anderen dit ook gedaan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PorschefanRoel Gezien het CE-keurmerk en het feit dat ze expliciteit aangeven dat hij 16A aan kan zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Realiseer je ook dat een oven, ondanks dat het een zware gebruiker is, niet een uur lang continu 16A zal trekken (als hij überhaupt al ooit 16A vraagt). Zodra de ingestelde temperatuur is bereikt gaat het verwarmingselement uit. Het is geen straalkacheltje dat 100% van de tijd op maximaal vermogen draait. Zie hier hoe mijn baksessie op zondagochtend eruit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3g0aDLUezDYavNOiVSZQCv2c1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mP4D0tFFh7f4pFGO8Kaa4sF.png?f=user_large

Waarom je de koelkast als zware gebruiker noemt begrijp ik niet. Als die echt een hoog vermogen nodig heeft is hij stuk. Hier een voorbeeld van mijn koelkast (blauw) en vriezer (rood):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbVB0FGTqsKpOctSmum5E_LfeB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eX9n3DU0r4HsMkUxxEo6buWg.png?f=fotoalbum_large

Beide maximaal zo'n 50W.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 25-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55
PorschefanRoel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:06:
Heeft er hier iemand ervaring met een Shelly Plug (niet S) plaatsen achter een Oven of Koelkast. Hier zit ik aan te denken zodat ik ook daarvan het stroomverbruik kan meten.

Maar toch mijn vraag of dit aangeraden wordt om te doen. Voor zover ik weet mag een Shelly Plug 16A hebben en zijn de zekeringen in huis afgezekerd op 16A. Dan zou dit in theorie naar mijn idee geen probleem moeten zijn. Maar gezien het zware apparaten zijn, ben ik toch beniewd of anderen dit ook gedaan hebben.
Het is een Europees product, dus zou niet verkocht mogen worden als het niet aan de specificaties voldoet. Ik zou het dus wel aandurven. Sonoff daarentegen :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:22:
@PorschefanRoel Gezien het CE-keurmerk en het feit dat ze expliciteit aangeven dat hij 16A aan kan zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Realiseer je ook dat een oven, ondanks dat het een zware gebruiker is, niet een uur lang continu 16A zal trekken (als hij überhaupt al ooit 16A vraagt). Zodra de ingestelde temperatuur is bereikt gaat het verwarmingselement uit. Het is geen straalkacheltje dat 100% van de tijd op maximaal vermogen draait. Zie hier hoe mijn baksessie op zondagochtend eruit zag:

[Afbeelding]

Waarom je de koelkast als zware gebruiker noemt begrijp ik niet. Als die echt een hoog vermogen nodig heeft is hij stuk. Hier een voorbeeld van mijn koelkast (blauw) en vriezer (rood):

[Afbeelding]

Beide maximaal zo'n 50W.
Ah dat ziet er wel aardig uit ja, zit er bij jou ook een Shelly plug op aangesloten?
Er moest inderdaad geen koelkast staan, ik bedoelde hier wasmachine 8)7 Mijn koelkast + Vries combinatie hangt al lang aan een Shelly Plug S (Al een oud beestje, met C label, maar het verbruik is inderdaad niet dermate hoog)
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Het is een Europees product, dus zou niet verkocht mogen worden als het niet aan de specificaties voldoet. Ik zou het dus wel aandurven. Sonoff daarentegen :)
Een Sonoff zou ik hier ook echt niet tussen durven hangen, die durf ik alleen voor lichte apparaten te gebruiken (Al heb ik daarbij ook de voorkeur voor een Shelly O-) )

[ Voor 12% gewijzigd door PorschefanRoel op 25-05-2020 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PorschefanRoel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Ah dat ziet er wel aardig uit ja, zit er bij jou ook een Shelly plug op aangesloten?
Nee, ik heb hier alles zonder CE-keurmerk O-) Mijn combimagnetron zit op een Blitzwolf bw-shp6, de wasdroogcombi (1 apparaat) op een Sonoff POW R2. Zowel de Blitzwolf als de Sonoff zouden maximaal 15A aankunnen, maar ik zit daar flink onder. De combimagnetron trekt maximaal 2500W en de wasdroogcombi 2000W.

Wellicht upgrade ik nog naar Shelly's, maar dit werkt al een hele tijd prima. Uiteraard heb ik de boel flink getest / gestresst en gekeken of de Blitzwolf en Sonoff warm werden (nee). Na een aantal weken / maanden heb ik zowel de Blitzwolf als Sonoff geopend om te kijken of ergens contactjes zwart werden of ik andere gekke dingen zag, maar ze zien er als nieuw uit.

Overigens vind ik de Sonoff qua keurmerk een iets ander verhaal dan de Blitzwolf. De Sonoff wordt bij diverse Nederlandse webshops en via bol.com verkocht, op basis daarvan zou je er al vanuit mogen gaan dat hij CE-proof is. Als die dingen continu in de fik zouden vliegen had dat al lang een staartje gekregen, is mijn inschatting. Daarnaast is de hardware in een POW R2 lekker ruim uit elkaar gepositioneerd t.o.v. een Shelly 1PM, wat mij qua warmteontwikkeling veel gunstiger lijkt dan het kleine 1PM-doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hooty
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-02-2024
Wellicht dat deze vraag al gesteld is, maar stel hem toch even.
Weet iemand of de shelly dimmer per se achter een gewone schakelaar geplaatst moet worden of kan de shelly dimmer ook achter een al bestaande dimmer geplaatst worden?

Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
hooty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:00:
Wellicht dat deze vraag al gesteld is, maar stel hem toch even.
Weet iemand of de shelly dimmer per se achter een gewone schakelaar geplaatst moet worden of kan de shelly dimmer ook achter een al bestaande dimmer geplaatst worden?
Je bedoeld een draai knop of echt achter een fysieke dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hooty
Ik heb momenteel deze dimmer er nu zitten.

Jung LB Management - Dimmer 1730DD Druk/draai
https://www.elektrototaal...management-dimmer-4170075

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
hooty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:18:
Ik heb momenteel deze dimmer er nu zitten.

Jung LB Management - Dimmer 1730DD Druk/draai
https://www.elektrototaal...management-dimmer-4170075
Nee. Dat zal niet gaan. Zie ook niet in hoe dat moet werken en / of passen in een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hooty
rens-br schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Nee. Dat zal niet gaan. Zie ook niet in hoe dat moet werken en / of passen in een lasdoos.
In de lasdoos past dat prima, de doos is 5 cm diep. De dimmer is net zo dik als een gewone schakelaar dus dan past het wel lijkt mij, maar dit zal dus waarschijnlijk niet werken zeg jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
hooty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
In de lasdoos past dat prima, de doos is 5 cm diep. De dimmer is net zo dik als een gewone schakelaar dus dan past het wel lijkt mij, maar dit zal dus waarschijnlijk niet werken zeg jij?
De dimmer en een shelly dimmer beide erin, zal krap worden. Maar het gaat niet werken. De shelly verwacht een schakelaar en geen draaiknop.

Tevens geeft de dimmer (waarschijnlijk) een PWM spanning als output en daar dan de shelly ook niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
hooty schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:28:
[...]

De ronde dimmers werken inderdaad niet, probeer alleen al te bedenken hoe dit in zijn werk moet gaan.
Stel gebruiker 1 draait de dimmer open tot max (eindaanslag dimmer), vervolgens draait gebruiker 2 het licht weer uit met de app. Nu kan de dimmer niet meer open gedraaid worden, gezien deze al vol open staat.

Dit is alleen het fysieke deel, daarnaast kan de Shelly Dimmer ook niet overweg met het signaal dat van zo een dimmer af komt. De shelly dimmer input werkt met een open of dicht signaal van de puls schakelaar, niet met een langzaam dimmend signaal (PWM ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hooty
Okee toch bedankt voor de reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

PorschefanRoel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:35:
[...]
De ronde dimmers werken inderdaad niet, probeer alleen al te bedenken hoe dit in zijn werk moet gaan.
Stel gebruiker 1 draait de dimmer open tot max (eindaanslag dimmer), vervolgens draait gebruiker 2 het licht weer uit met de app. Nu kan de dimmer niet meer open gedraaid worden, gezien deze al vol open staat.

Dit is alleen het fysieke deel, daarnaast kan de Shelly Dimmer ook niet overweg met het signaal dat van zo een dimmer af komt. De shelly dimmer input werkt met een open of dicht signaal van de puls schakelaar, niet met een langzaam dimmend signaal (PWM ?).
"Vroeger" had ik een geluidsinstallatie met een fysieke volumeknop ("Dimmer") en een afstandsbediening. Dat werkte perfect omdat het een motorgestuurde volumeknop was. Dus het kan wel _/-\o_

Maar nee. Met een Shelly moet je een pulsdrukker hebben.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 2 ... 81 Laatste