roynolf schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:46:
Ik heb een Shelly RGBW2 gekocht samen met een led-strip type WD2815B.
Alleen kom ik nu tot de vaststelling dat de led-strig met een ground, data en backup aansluiting werkt terwijl de Shelly RGBW2 logischerwijs een R,G,B en W sturing heeft.
Kan ik beide alsnog op elkaar aansluiten of mis ik iets?
De software van de Shelly ondersteunt alleen de wat simplistische analoge RGBW-output. Daarbij worden de drie/vier kanalen met PWM van meer of minder voeding voorzien. De strip die jij hebt wordt digitaal aangestuurd, waarbij elke LED los aangestuurd wordt. Hierdoor kun je allerlei effecten en animaties krijgen die bij een 'domme' RGB(W) strip niet mogelijk zijn.
Op dit moment is de firmware op de Shelly het obstakel. Hardwarematig kan een ESP8266 (de chip in de Shelly) zonder problemen een WS2815 strip aansturen. Er is 1 pin nodig voor de data en de ground moet verbonden zijn. Qua software is het voor de hand liggend om
WLED als firmware te installeren, dat is op dit moment de best gebruikte firmware om makkelijk digitaal adresseerbare LEDs aan te sturen
Let op dat je ook nog een 12v voeding nodig hebt, die mis ik nu in je verhaal. De Shelly levert zelf geen voeding voor een ledstrip.
Wat je met digitaal adresseerbare LEDs voor elkaar kan krijgen, wat niet met domme RGBW-strips kan is bijvoorbeeld deze effecten die @
Toppe deelde in het Domoticz-topic:
En zelf heb ik een
lamp ontworpen / geprint / gebouwd die ook WLED op een ESP8266 gebruikt.
Heb je hier nou echt een Shelly RGBW2 voor nodig? Nee, dit kan met elke ESP8266 / Shelly waar je iets los op 1 datapin kan aansluiten. Maar gezien je Shelly nu onbruikbaar is voor wat je wilt lijkt de firmware aanpassen mij voor de hand liggend als je hem niet wil retourneren
[
Voor 20% gewijzigd door
Gizz op 08-05-2020 11:28
]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX