Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mars Warrior Je hebt ook draaiknoppen die je oneindig dezelfde kant op kan draaien. Dan hoeft er niet eens een motor in te zitten om weer terug te gaan naar 0. Maar er is dan natuurlijk wel iets nodig dat weet welke kant er op gedraaid wordt.

Ik denk dat je dat ook allemaal wel in elkaar kan knutselen, maar het werkt niet out-of-the-box met de Shelly.

Ik vermoed ook dat het 'probleem' is dat de oude knop/dimmer gehandhaafd moet worden. Dat is meestal waarom dit wordt gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@JeroenE , natuurlijk is het technisch mogelijk door een roterende pulsgever / rotary encoder of gebruik te maken van een digitale ingang voor aan/uit en analoge ingang voor de helderheid van de lamp en dat aan te sluiten op de Shelly, maar dat soort dingen zijn er gewoon niet voor schakelmateriaal.

We zitten dus vast aan die pulsdrukkers, totdat een fabrikant van schakelmateriaal ook de 21ste eeuw binnen durft te gaan, en dus wat moois bedenkt hiervoor.

Shelly maakt nu natuurlijk ook enkel dingen die aansluiten op wat er is, anders verkopen ze niks. En ze zijn qua prijsstelling al behoorlijk disruptief als je ziet dat de schakelmateriaal fabrikanten vaak nog steeds meer dan €100 vragen voor een dimmer.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
Ik was getriggerd door het frontpage bericht over de Shelly2.5 en dan in combinatie met een zonnescherm. Bij ons wordt binnenkort een zonnescherm geleverd met elektrische handbediening (2 knoppen; scherm uit of in) die de motor aanstuurt. Is het mogelijk de Shelly 2.5 in combinatie met de handbediening te blijven gebruiken en dit parallel aan te sluiten? Ik heb het aansluitschema wel gezien vanuit de handleiding, maar weet nog niet hoe ze het hier thuis komen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Groentenman schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:37:
Ik was getriggerd door het frontpage bericht over de Shelly2.5 en dan in combinatie met een zonnescherm. Bij ons wordt binnenkort een zonnescherm geleverd met elektrische handbediening (2 knoppen; scherm uit of in) die de motor aanstuurt. Is het mogelijk de Shelly 2.5 in combinatie met de handbediening te blijven gebruiken en dit parallel aan te sluiten? Ik heb het aansluitschema wel gezien vanuit de handleiding, maar weet nog niet hoe ze het hier thuis komen aansluiten.
Shelly's sluit je in principe altijd achter een bestaande schakelaar aan, dus dat is prima te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

Topicstarter
Groentenman schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:37:
in theorie zou het kunnen maar zou het niet doen
stel de shelly zegt scherm uit en iemand drukt op de knop scherm in, geen idee of de motor dat leuk vindt maar verwacht van niet.

wel zou je de schakelaars aan kunnen sluiten op de shelly ,
zodat de shelly zowel draadloos / automatisch als bedraad / manueel het scherm bediend

je hebt niet perse schakelaars nodig voor een shelly maar is wel het meest gangbaar (en mijn inziens waar de kracht ligt van dergelijke devices)
mijn mechanische ventilatie draait nu nog zonder fysieke knoppen maar dat komt omdat ik niet kan kiezen wat voor schakelaar ik wil gebruiken 8)7 (ook shelly 2.5)

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
DaTuX schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:11:
[...]
mijn mechanische ventilatie draait nu nog zonder fysieke knoppen maar dat komt omdat ik niet kan kiezen wat voor schakelaar ik wil gebruiken 8)7 (ook shelly 2.5)
"Hey Google, ik zit op de plee..." _O-

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Groentenman Jahoor dat werkt prima. Heb het hier al een tijdje zo gechakele.

@DaTuX je sluit de Shelly tussen de schakelaar en het zonnescherm. Dus als je de schakelaar bedient krijgt de Shelly een signaal en doet daar iets mee (op basis van je configuratie).
Als je via de wifi het zonnescherm uit doet en je onderwijl de schakelaar op in zet. Zal het scherm stoppen. En daarna pas bij het volgende sig aal weer reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Topicstarter
Jelte schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:39:
@Groentenman Jahoor dat werkt prima. Heb het hier al een tijdje zo gechakele.

@DaTuX je sluit de Shelly tussen de schakelaar en het zonnescherm. Dus als je de schakelaar bedient krijgt de Shelly een signaal en doet daar iets mee (op basis van je configuratie).
Als je via de wifi het zonnescherm uit doet en je onderwijl de schakelaar op in zet. Zal het scherm stoppen. En daarna pas bij het volgende sig aal weer reageren.
de vraag was of het parallel aan een schakelaar aangesloten kon worden en niet er tussen

dat rade ik af en en gaf vergelijkbaar antwoord toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:09
Kan ik ervan uit gaan dat de shelly1 achter elke stopcontact past in Nederland? Ga over een maand verhuizen en zou het liefst beneden alles met shelly’s schakelen alleen wil wel zeker weten dat het gaat voor ik ze ga kopen. Anders is het een kwestie van geduld:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Had even gedacht dat dit wat eenvoudiger ging maar goed.
Idee bij iemand anders wordt om 3 zones ledstrip aan te leggen.
één kast inwendig 7,5m
2 muren van 5meter
één lichtstraat van in totaal 12 meter.
Totaal 25 meter ongeveer.

Nu komen overal dual white ledstrips, en ik was zelf van plan om voor een shelly systeem te gaan, zo kunnen straks ook de led spots in huis overal met pulsdrukkers + app bestuurd worden, ook makkelijk om een pulsdrukker ergens voor de ledstrips te maken.
(Alleen wat minder eenvoudig om een dedicated afstandsbediening hier aan te sluiten.)

Alleen nu zie ik dat de shelly RGBW dimmer volgens mij geen double white ondersteund. Kan iemand dit bevestigen?
Hij ondersteund wel 4ch white, maar dat is niet wat ik zoek.
Het worden uiteindelijk wel 4 channels, dus het zou op een rgbw shelly kunnen.
Ik wil graag kunnen wisselen tussen warm en koel wit, van te voren weet je niet welke toon er goed uit gaat zien in huis namelijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
PorschefanRoel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:06:
Heeft er hier iemand ervaring met een Shelly Plug (niet S) plaatsen achter een Oven of Koelkast. Hier zit ik aan te denken zodat ik ook daarvan het stroomverbruik kan meten.

Maar toch mijn vraag of dit aangeraden wordt om te doen. Voor zover ik weet mag een Shelly Plug 16A hebben en zijn de zekeringen in huis afgezekerd op 16A. Dan zou dit in theorie naar mijn idee geen probleem moeten zijn. Maar gezien het zware apparaten zijn, ben ik toch beniewd of anderen dit ook gedaan hebben.
Ik heb er twee voor de wasmachine en droger en je mag ze maximaal met 3500W belasten. Je kunt de maximale belasting ook instellen voor de plug. Je zou dan bijvoorbeeld 3000W instellen verbruikt het apparaat meer dan schakelt de plug automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 13:58
belikerich schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:09:
Kan ik ervan uit gaan dat de shelly1 achter elke stopcontact past in Nederland? Ga over een maand verhuizen en zou het liefst beneden alles met shelly’s schakelen alleen wil wel zeker weten dat het gaat voor ik ze ga kopen. Anders is het een kwestie van geduld:)
Bouwjaar van je huis?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:34
belikerich schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:09:
Kan ik ervan uit gaan dat de shelly1 achter elke stopcontact past in Nederland?
Nee daar kan je volgens mij niet zomaar vanuit gaan. Ligt er natuurlijk ook aan hoe netjes alles is aangesloten en deze kabels lopen. Er zijn ook inbouwdozen die op 2 dieptes ingesteld kunnen worden. Zelf ben ik aan het kijken om een shelly in de woonkamer aan te sluiten. Ik weet dat het achter de schakelaar erg vol is maar de stopcontact ernaast voldoende ruimte over heeft. Daarom schakel sluit ik hem daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
alaintje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:54:
Had even gedacht dat dit wat eenvoudiger ging maar goed.
Idee bij iemand anders wordt om 3 zones ledstrip aan te leggen.
één kast inwendig 7,5m
2 muren van 5meter
één lichtstraat van in totaal 12 meter.
Totaal 25 meter ongeveer.

Nu komen overal dual white ledstrips, en ik was zelf van plan om voor een shelly systeem te gaan, zo kunnen straks ook de led spots in huis overal met pulsdrukkers + app bestuurd worden, ook makkelijk om een pulsdrukker ergens voor de ledstrips te maken.
(Alleen wat minder eenvoudig om een dedicated afstandsbediening hier aan te sluiten.)

Alleen nu zie ik dat de shelly RGBW dimmer volgens mij geen double white ondersteund. Kan iemand dit bevestigen?
Hij ondersteund wel 4ch white, maar dat is niet wat ik zoek.
Het worden uiteindelijk wel 4 channels, dus het zou op een rgbw shelly kunnen.
Ik wil graag kunnen wisselen tussen warm en koel wit, van te voren weet je niet welke toon er goed uit gaat zien in huis namelijk.
Eerste hit via Google als ik shelly rgbw in type:

De Shelly RGBW 2 ondersteunt het merendeel van SPST/SPDT. Daarbij komen alle 12 V of 24 V wit-, RGB-, RGBW-LED-strips en 12/24V LED-lampen met een gecombineerde vermogen van maximaal 288 W. Onder andere ondersteunt het apparaat ook 4-weg PWM voor de bediening van 4 kleuren van de LED-strips (R/G/B/W) en de eisen voor kleurlichten, kleurtemperatuurlichten en algemene lichten. De RGBW 2 is via de app bestuurbaar en met een lokale en afstandsbediening.

Je kan de rfbw als 3 losse kanalen zien, per kanaal kan je gewoon een strip van 12 of 24 volt aan hangen. Wat je ook kan doen als dit totaal vermogen te klein is een PWn met bijv mosfets een losse controller eraan hangen en zo het vermogen per strip opvoeren naar x wat de controller aan kan, deze wordt dan apart gevoed, denk er we aan om de 0 door te kussen aan de 24vdc kant 😅

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
davevleugel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:53:
[...]

Eerste hit via Google als ik shelly rgbw in type:

De Shelly RGBW 2 ondersteunt het merendeel van SPST/SPDT. Daarbij komen alle 12 V of 24 V wit-, RGB-, RGBW-LED-strips en 12/24V LED-lampen met een gecombineerde vermogen van maximaal 288 W. Onder andere ondersteunt het apparaat ook 4-weg PWM voor de bediening van 4 kleuren van de LED-strips (R/G/B/W) en de eisen voor kleurlichten, kleurtemperatuurlichten en algemene lichten. De RGBW 2 is via de app bestuurbaar en met een lokale en afstandsbediening.

Je kan de rfbw als 3 losse kanalen zien, per kanaal kan je gewoon een strip van 12 of 24 volt aan hangen. Wat je ook kan doen als dit totaal vermogen te klein is een PWn met bijv mosfets een losse controller eraan hangen en zo het vermogen per strip opvoeren naar x wat de controller aan kan, deze wordt dan apart gevoed, denk er we aan om de 0 door te kussen aan de 24vdc kant 😅
Daar ging het mij niet om, misschien verkeerd verwoord.
Hoe kan ik dan met een shelly rgbw kiezen tussen warm wit/koud wit zoals bij hue bijvoorbeeld.
Want ch1 dan voor koud wit en ch2 voor warm wit, maar kan de shelly dit gebruiken als 1 strip?
Wellicht toch maar een kant en klare oplossing voor hun regelen, wil zelf wel prutsen/tweaken, maar bij hun niet natuurlijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
Bouwjaar van je huis?
Bouwjaar is 1960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
Nee daar kan je volgens mij niet zomaar vanuit gaan. Ligt er natuurlijk ook aan hoe netjes alles is aangesloten en deze kabels lopen. Er zijn ook inbouwdozen die op 2 dieptes ingesteld kunnen worden. Zelf ben ik aan het kijken om een shelly in de woonkamer aan te sluiten. Ik weet dat het achter de schakelaar erg vol is maar de stopcontact ernaast voldoende ruimte over heeft. Daarom schakel sluit ik hem daar aan.
Zover ik op het internet zag, zijn de meeste inbouwdozen wel groot genoeg voor de Shelly. Echter wil ik daar niet blind op vertrouwen en weet ik ook niet in hoeverre dit dezelfde dozen zijn als toen het huis gebouwd is. Denk dat ik beter afwacht en het zekere voor het onzekere neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@belikerich Ik vind een Shelly1 een logische oplossing voor vast aangesloten apparatuur (denk aan verlichting, wasmachines en dat soort zaken), maar niet om te verstoppen achter een stopcontact. Dat in een huis stopcontacten niet onder spanning staan is vrij ongewoon en niet echt gebruiksvriendelijk, te meer doordat je geen enkele visuele indicatie hebt van de status van een stopcontact.

Gewoon een tussenstekker in het stopcontact plaatsen lijkt mij veel logischer. Ook kun je veel makkelijker troubleshooten als een Shelly er eens geen zin in heeft of je wifi plat ligt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belikerich
Gizz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:38:
@belikerich Ik vind een Shelly1 een logische oplossing voor vast aangesloten apparatuur (denk aan verlichting, wasmachines en dat soort zaken), maar niet om te verstoppen achter een stopcontact. Dat in een huis stopcontacten niet onder spanning staan is vrij ongewoon en niet echt gebruiksvriendelijk, te meer doordat je geen enkele visuele indicatie hebt van de status van een stopcontact.

Gewoon een tussenstekker in het stopcontact plaatsen lijkt mij veel logischer. Ook kun je veel makkelijker troubleshooten als een Shelly er eens geen zin in heeft of je wifi plat ligt.
Het is eigenlijk ook mijn bedoeling om ze alleen achter lichtschakelaars te plaatsen. Heb mezelf daarin beetje onhandig uitgedrukt. Maar bedankt voor de tip om tussenstekker te gebruiken voor een stopcontact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
t2012 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:49:
[...]

Ik vermoed dat hier bedoeld wordt dat er ruimte achter het stopcontact is om een shelly achter te "verbergen" (om het licht te schakelen) omdat in de doos waar de schakelaar zélf zit geen ruimte meer is... :/

maar dat is mijn interpretatie natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 28-05-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alaintje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:05:
Want ch1 dan voor koud wit en ch2 voor warm wit, maar kan de shelly dit gebruiken als 1 strip?
Wellicht toch maar een kant en klare oplossing voor hun regelen, wil zelf wel prutsen/tweaken, maar bij hun niet natuurlijk.
Volgens mij kan het wel gewoon, waarom denk je dat het niet zou kunnen? Het is in principe niets anders dan 1 strip met RGBW alleen gebruik je niet 4 kanalen maar slechts 2.

Wat je wellicht wel even moet controleren is of je ledstrip het niet erg vind als zowel wit als warmwit tegelijkertijd aan staat. Ik vermoed dat het wel kan, alleen even kijken of ze dan niet te veel warmte genereren of dat soort dingen.

In de app is dit voor zover ik weet niet bedacht dus je moet dan zelf onthouden dat ch1 wit is en ch2 warmwit (of andersom natuurlijk) en dat ch3 en ch4 een andere ledstrip zijn etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Schakelbare stopcontacten zijn niet heel gebruikelijk in Nederland maar ze wel aantal keer gezien. In de VS in het redelijk gebruikelijk om geschakelde stopcontacten te hebben voor schemerlampen etc. En ik moet zeggen, dat werkt ook wel leuk. Een tussenstekker als een BW-SHP6 is wel redelijk netjes maar in de muur is natuurlijk helemaal strak. Ben het er niet compleet mee eens dat het niet gebruikersvriendelijk is. Als je het consistent doet (bijvoorbeeld links permanent, rechts geschakeld) dan ben je daar zo aan gewend. En waarschijnlijk plan je dan toch al een lamp erachter.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-05-2020 12:23 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben een test/review aan het doen van de Shelly 1. Prima product. Ik merk alleen regelmatig dat de verbinding weg is. Dit zou natuurlijk een bereik ding kunnen zijn maar de module staat bijna naast mijn WiFi punt.

Meer mensen hier last van?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
HeroS schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:55:
Ik ben een test/review aan het doen van de Shelly 1. Prima product. Ik merk alleen regelmatig dat de verbinding weg is. Dit zou natuurlijk een bereik ding kunnen zijn maar de module staat bijna naast mijn WiFi punt.

Meer mensen hier last van?
Als je het topic doorleest zijn er een aantal mensen die hier ook last van hebben. Ze hebben hun bevindingen en mogelijke oplossingen gepost. Bij mij hielp het om niet via een range-extender te werken en vaste kanalen te gebruiken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

davevleugel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Als je het topic doorleest zijn er een aantal mensen die hier ook last van hebben. Ze hebben hun bevindingen en mogelijke oplossingen gepost. Bij mij hielp het om niet via een range-extender te werken en vaste kanalen te gebruiken.
Oke bedankt, niet goed genoeg gekeken. Zie het inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:26
@HeroS: Ik heb nu ruim een jaar of zo twee Shelly 1 in gebruik om buitenlampen via domotica te schakelen. Ze zijn nog nooit off-line geweest... :)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Ik zit te kijken om ook enkele shelly's aan te schaffen ipv zwave.
Want dit is stukken goedkoper.
Maar gezien ik hier nog geen ervaring mee heb bedenk ik me als je tientallen van die dingen in je woning hebt je connecties op een ap aardig op loopt.
Dit belast je ap toch aardig, je kan natuurlijk meer ap's in je huis plaatsen.
Zijn de modules ook met 2weg communicatie (ga uit van wel eigenlijk)?

Zelf zie ik toch nog wel meer voordelen in zwave omdat dit een eigen mesh netwerk heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 08:53
Gisteren 6 shelly's 2.5 binnen gehad om de rolluiken te automatiseren. Nu vraag ik me af wat voor lasklemmen heb ik nodig is met 3 gaten voldoende of zal ik voor 5 gaan?

Met vriendelijke groet,

Prod_Redbull

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
Mijn vader heeft een zwembad staan met 100m zwarte tyleenslang op het dak van de garage om zodoende het zwembad te kunnen verwarmen.

Nu is hij op zoek naar een oplossing waarbij hij overdag iedere 20 minuten de pomp een minuut of 2 kan laten draaien om het warme water uit de slang het zwembad in te pompen. Ik heb geen ervaring met Shelly's maar ik zie dat er diverse schedule mogelijkheden zijn.

Is bovengenoemde toepassing iets wat met de Shelly app te regelen is? Ik zou het gewoon d.m.v. Home Assistant doen maar m'n ouders hebben geen domotica systeem draaien...

[ Voor 5% gewijzigd door Robsta86 op 30-05-2020 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• triet
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:06:
Ik zit te kijken om ook enkele shelly's aan te schaffen ipv zwave.
Want dit is stukken goedkoper.
Maar gezien ik hier nog geen ervaring mee heb bedenk ik me als je tientallen van die dingen in je woning hebt je connecties op een ap aardig op loopt.
Dit belast je ap toch aardig, je kan natuurlijk meer ap's in je huis plaatsen.
Zijn de modules ook met 2weg communicatie (ga uit van wel eigenlijk)?

Zelf zie ik toch nog wel meer voordelen in zwave omdat dit een eigen mesh netwerk heeft,
Zelf ook volledig overgegaan op WiFi-enabled apparaten t.o.v. ZWave. Ik had toch teveel problemen met ZWave en ik was niet de enige..

Belasting op je AP's is ongeveer nul. Ze zijn verbonden maar gebruiken nauwelijks tot geen data. En natuurlijk is het 2-weg-communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Gaat goed met die shellies, nooit last gehad, de laatste firmware staat erop.
Nu opeens 3 devices offline, wifi kanaal op de router staat vast.
Kan ik even de stroom eraf halen, leuk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ONPefh_Lqqvr77egfWYJpJHcNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUG1ECTyZ9jGgaywJQI7YzUN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vraagje, ik heb ook interesse om met de Shelly aan de slag te gaan. Nu zie ik bij o.a Robshop staan 'Stroommeting werkt alleen via Shelly App'.

Dat zou wel heel jammer zijn, want hier valt in een domoticasysteem natuurlijk veel mee te doen om bv te zien of je wasmachine klaar is.

Is dit echt niet mogelijk (via een eigen script oid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
Farmerwood schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:47:
Vraagje, ik heb ook interesse om met de Shelly aan de slag te gaan. Nu zie ik bij o.a Robshop staan 'Stroommeting werkt alleen via Shelly App'.

Dat zou wel heel jammer zijn, want hier valt in een domoticasysteem natuurlijk veel mee te doen om bv te zien of je wasmachine klaar is.

Is dit echt niet mogelijk (via een eigen script oid)?
Jawel, die info wordt ook gewoon gedeeld via MQTT en via COAP.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Topicstarter
Robsta86 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:11:
Mijn vader heeft een zwembad staan met 100m zwarte tyleenslang op het dak van de garage om zodoende het zwembad te kunnen verwarmen.

Nu is hij op zoek naar een oplossing waarbij hij overdag iedere 20 minuten de pomp een minuut of 2 kan laten draaien om het warme water uit de slang het zwembad in te pompen. Ik heb geen ervaring met Shelly's maar ik zie dat er diverse schedule mogelijkheden zijn.

Is bovengenoemde toepassing iets wat met de Shelly app te regelen is? Ik zou het gewoon d.m.v. Home Assistant doen maar m'n ouders hebben geen domotica systeem draaien...
met een shell y lijkt me dit goed te doen, afhankelijk van vermogen pomp natuurlijk
misschien ESPHome erop om te zorgen dat de Shelly volledig onafhankelijk draait, zodat je alle intelligentie in de shelly zelf laat zonder tussenkomst van apps etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robsta86 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:11:
Is bovengenoemde toepassing iets wat met de Shelly app te regelen is?
Ik weet niet precies hoeveel regels je kan instellen, maar onder dat voorbehoud zou het kunnen werken.

Je kan een shelly ook instellen dat hij vanzelf uitgaat als je hem aanschakelt. Dan moet je natuurlijk nog wel iets hebben wat iedere 20 minuten een http-request kan doen. Het grote voordeel is dat je dan ook nog een schakelaar erbij kan maken mocht je een keertje handmatig het water willen laten doorspoelen.

De shelly moet wel wifi toegang hebben omdat anders de tijd niet goed gaat. Is dat er wel in de garage?

Ik heb ze zelf niet, maar je kan voor de Shelly een temperatuur add-on kopen. Dan kan je een temperatuur sensor aansluiten en de shelly laten schakelen op de temperatuur in de slangen. Dat lijkt mij een mooier systeem dan alleen op basis van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
JeroenE schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:32:
[...]
Ik weet niet precies hoeveel regels je kan instellen, maar onder dat voorbehoud zou het kunnen werken.

Je kan een shelly ook instellen dat hij vanzelf uitgaat als je hem aanschakelt. Dan moet je natuurlijk nog wel iets hebben wat iedere 20 minuten een http-request kan doen. Het grote voordeel is dat je dan ook nog een schakelaar erbij kan maken mocht je een keertje handmatig het water willen laten doorspoelen.

De shelly moet wel wifi toegang hebben omdat anders de tijd niet goed gaat. Is dat er wel in de garage?

Ik heb ze zelf niet, maar je kan voor de Shelly een temperatuur add-on kopen. Dan kan je een temperatuur sensor aansluiten en de shelly laten schakelen op de temperatuur in de slangen. Dat lijkt mij een mooier systeem dan alleen op basis van tijd.
WiFi bereik is geen probleem met diverse Ubiquiti Unifi accesspoints binnen en buiten het huis. Ik zag inderdaad ook de mogelijkheid om een temperatuur sensor aan te sluiten, dus dat is wel iets wat ik nog even verder uit ga zoeken.

Dan kun je stoppen met het rondpompen van water zodra de temperatuur van het water uit de slang gelijk is aan die van het zwembad. Dat is inderdaad wel eleganter dan puur op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robsta86 Dan moet je er nog een extra temperatuur meter bij kopen. Ik zou eerder iets doen als "indien temperatuur > 35 graden dan schakel aan" en dan na 2 minuten (of hoe lang het ook duurt om rond te pompen) de shelly automatisch uit laten schakelen.

Dan ga ik er wel vanuit dat de temperatuur dan weer zakt natuurlijk. Ik neem tenminste aan dat de Shelly eerst weer een lagere temperatuur wil zien voor er weer opnieuw geschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Warmteoverdracht werkt het beste als je continu pompt als de zon op de verwarmingsslang staat. Maar meer info hierover kan je in het intex topic vinden. Het is natuurlijk wel interesant om de pomp te schakelen aan de hand van temperatuur en/of lichtsterkte dmv een shelly. Hier kan je dan een rpi voor gebruiken als er voor de rest geen domotica oplossing is.

Waarvoor ik eigenlijk ik dit topic terecht ben gekomen, ik heb een shelly en enkele action smart plugs (geflasht met tasmota) gekocht om enkele niet goed werkende kaku spullen te vervangen. Ik vroeg me af hoe jullie dit regelen in jullie domotica pakket. Ik gebruik voornamelijk domoticz en google home voor de spraakbesturing. Ik heb een node-red flow gemaakt die alles aan elkaar koppelt, en dat werkt, maar ik vroeg me af of er geen simpelere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
jorgenv schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:02:
Warmteoverdracht werkt het beste als je continu pompt als de zon op de verwarmingsslang staat. Maar meer info hierover kan je in het intex topic vinden. Het is natuurlijk wel interesant om de pomp te schakelen aan de hand van temperatuur en/of lichtsterkte dmv een shelly. Hier kan je dan een rpi voor gebruiken als er voor de rest geen domotica oplossing is.

Waarvoor ik eigenlijk ik dit topic terecht ben gekomen, ik heb een shelly en enkele action smart plugs (geflasht met tasmota) gekocht om enkele niet goed werkende kaku spullen te vervangen. Ik vroeg me af hoe jullie dit regelen in jullie domotica pakket. Ik gebruik voornamelijk domoticz en google home voor de spraakbesturing. Ik heb een node-red flow gemaakt die alles aan elkaar koppelt, en dat werkt, maar ik vroeg me af of er geen simpelere optie is.
Inderdaad, de dT zo groot mogelijk houden, maar ik denk dat ze het doen om juist geen te koud water in het zwembad willen en daarom wachten? Wellicht een shelly1 met temperatuur header een optie?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prod_redbull
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 08:53
Zonwering geautomatiseerd, is wel vervelend om het allemaal in de inbouwdoos te krijgen maar het is gelukt en daar gaat het om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gisteren bezig geweest om de Shelly's via MQTT te koppelen aan Domoticz, maar kon niet echt één methode vinden die nu echt veel gebruikt wordt. Hoe pakken jullie dit aan?

Ik kwam het volgende tegen:
- MQTT via Shelly Plugin
- MQTT zonder plugin -> Niet echt een tutorial van gevonden
- MQTT via NodeRed -> Heeft niet de voorkeur, omdat ik momenteel geen NodeRed gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:18
rens-br schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:41:
Gisteren bezig geweest om de Shelly's via MQTT te koppelen aan Domoticz, maar kon niet echt één methode vinden die nu echt veel gebruikt wordt. Hoe pakken jullie dit aan?

- MQTT via Shelly Plugin
- MQTT via NodeRed -> Heeft niet de voorkeur, omdat ik momenteel geen NodeRed gebruik.
Heb ik ook een tijdje terug gedaan en heb gekozen voor de plug-in. Werkt prima en het verbruik meten wat niet officieel ondersteund wordt werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Voor mijn interresse: domoticz MQTT "kijkt" toch naar het domoticz/in en domoticz/out kanaal?

zorgt die shelly plugin dan voor een vertaling van de shelly kanalen naar de domoticz kanalen?

kan tasmota hier helpen? want in tasmota kan je toch de kanalen zélf een "naam" geven?

[ Voor 19% gewijzigd door Kees-Jan op 02-06-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
rens-br schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:41:

- MQTT via Shelly Plugin
Ik heb domoticz er zelfs uit gebonjourd nadat hij weereens vastgelopen was. Ik heb nu alles via Node-Red met een influxDB en Grafana. Draait allemaal perfect op een RPI waarbij je de influxDB ook nog kan verwijzen naar een externe SSD via usb bijv.
Nadat dit allemaal werkte draai ik het nu via docker op mn synology. Alleen de slimme meter P1 hangt nog een rpi aan met node red, maar die zet zijn data gewoon in de influxDB die op mijn synology draait .Dit draait nu al echt maanden lang probleemloos, grafieken zijn 10000x beter! Dashboard ben ik nog mee bezig om verlichting te schakelen, daarvan heb ik nu een mix van grafana en node-red dashboard.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
davevleugel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:07:
Ik heb domoticz er zelfs uit gebonjourd nadat hij weereens vastgelopen was.
Ik draai Domoticz al ruim 2 jaar vrij probleemloos en wil daar ook bij blijven. Gebruik veel meer dan alleen Shelly's. Heb alleen vaak wat problemen met modules / plugins. Dus wil daar wel bij blijven.
Ik heb nu alles via Node-Red met een influxDB en Grafana
influxDB en Grafana heb ik ook draaien voor het maken van (mooiere) grafieken.
DJ-Promo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:50:
Heb ik ook een tijdje terug gedaan en heb gekozen voor de plug-in. Werkt prima en het verbruik meten wat niet officieel ondersteund wordt werkt ook goed.
Dan ga ik denk ik de plugin eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvapple
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-02 11:49
Hallo, is er iemand die weet of de Shelly 3EM ook metingen kan doen bij 3x400V ipv 3x240V? Bedankt!

iPhone XR 128 GB - iPad Pro 2017 12.9" 64 GB - Macbook Pro 15" mid 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Op de website van de 3EM staat letterlijk:
POWER SUPPLY

Each phase of Shelly 3EM must be
110-230V ±10, 50/60Hz AC
Aan de andere kant geeft dit plaatje op dezelfde pagina het idee dat er per fase wel 400V mogelijk is. Anders zijn deze metingen nep.
Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/01/history.jpg

Zelf gisteravond mijn eerste Shelly's besteld om eens mee te gaan spelen. 8)
Hoop ze in mijn nieuwe huis (bouw bezig) in te kunnen gaan zetten.
Heb gekocht:
  • SHELLY 1PM
  • SHELLY 2.5
  • SHELLY DIMMER
Ik twijfel nog over de aanschaf van een Homey...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Farmerwood ga voor Home Assistant. Bied meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:46
Dat is wel op voorwaarde dat je het leuk vind om er tijd in te steken. Ik kan me zo voorstellen dat je met Homey eerder klaar bent en dus meer gewenst is in het geval van iemand die gewoon iets wil instellen en er klaar mee wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Voor er een hele discussie ontstaat: Zelf zou ik denk ik Domoticz, OpenHAB, Home Assistent, ... graag een kans geven en het juist ook leuk vinden om hier mee bezig te gaan. Maar mijn vrouw heeft die interesse niet en bij haar moeten dingen gewoon werken, maar ze wil er ook wel wat in kunnen aanpassen indien nodig.

Mijn zwager heeft een Homey en dat is iets waar zij ook goed mee uit de voeten moet kunnen. De Homey is initieel natuurlijk wel een stuk duurder, maar een Rpi plus voeding, SDkaart, behuizing, RFXcom (heb nu veel KaKu), IR en later vast nog een Zigbee stick voor Hue/Ikea lampen loopt uiteindelijk ook wel op in de kosten.

En het is niet alsof je met de Homey helemaal geen eigen vrijheden hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 03-06-2020 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bvapple schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:38:
Hallo, is er iemand die weet of de Shelly 3EM ook metingen kan doen bij 3x400V ipv 3x240V? Bedankt!
In Nederland heb je als consument toch altijd een 230V aansluiting en geen 400V? Soms noemt men een 3 fasen aansluiting wel eens krachtstroom of 400V. Dan heb je nog steeds 3x 230V, maar tussen 2 fasen onderling heb je 400V. Bedoel je dat?

Of heb je een industriële aansluiting met 3x 400V?
Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:45:
Aan de andere kant geeft dit plaatje op dezelfde pagina het idee dat er per fase wel 400V mogelijk is. Anders zijn deze metingen nep.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat geen V maar W is. Als je een elektriciteitsaansluiting hebt waar om 13:00 op fase 1 0V staat en om 13:50 ineens 348V of op fase 3 om 13:00 3,5V en om 13:50 ineens 521V dan is er toch iets behoorlijk mis lijkt mij. Standaard consumentenelektronica kan daar niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:45:
Nee hoor, elke fase in Nederland is ook gewoon 230V. Alleen tussen de fase levert dat 400V op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Maar met Honey ben je toch minder flexibel. Het is maar wat je wilt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb laatst 2 shelly 1's gekocht, om in te bouwen bij een badkamerventilator en 1 in een plafondlamp met ruimte bovenin. Beide ter vervanging van een Sonoff Basic, die ik veel te groot vind voor dit doel (het pastte niet goed)
Maar .. nu realiseer ik me dat ze - anders dan bij de Sonoff Basic- bedoeld zijn om de switch te blijven gebruiken. Handig natuurlijk, maar ik heb in beide gevallen geen fase- dan wel nuldraad beschikbaar bij schakelaar en ventilator/lamp. Ook centraaldozen zijn bij mijn jaren-30 woning niet binnen handbereik.

Nu wil ik de Shelly's dan gewoon maar -net als de Sonoff basics inbouwen en aan laten staan met de schakelaar. Kan ik ze dan gewoon net als de Sonoffs gebruiken? Dus N+L aansluiten, en vervolgens 1+0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koelkast Je hoeft niet per se een schakelaar te gebruiken om een shelly aan of uit te doen. Dat kan je ook doen met een app of domotica systeem etc. Maar de shelly moet natuurlijk wel altijd zelf stroom hebben anders werkt dat niet.

Je moet wel de input en de output aansluiten; de input is dan de fase en de output gaat naar je lamp (en daarna de nul).

Dat is (denk ik) hoe je het nu ook hebt aangesloten op de sonoff? Ik heb die verder nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@koelkast Vermoed (net als @JeroenE ) Dat je wel fase hebt op die sonoffs. Maar dat dat misschien in de vorm is van een zwarte schakeldraad? En de andere draad zal de nul zijn (meten!).
Als op de zwarte altijd spanning staat, kun je hem prima gebruiken als fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:42:
@koelkast Vermoed (net als @JeroenE ) Dat je wel fase hebt op die sonoffs. Maar dat dat misschien in de vorm is van een zwarte schakeldraad? En de andere draad zal de nul zijn (meten!).
Als op de zwarte altijd spanning staat, kun je hem prima gebruiken als fase.
Yep, ik heb zowel fase (schakeldraad) als nul op de sonoff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
  • Laatst online: 28-08 23:17
Vanavond voorstelling van 7 nieuwe Shelly-producten, ben benieuwd!
YouTube: 7 new Smart Home devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mee_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:20:
Nog 3 minuten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:48
Iets langer >:) geen geluid (of voorbode voor de Shelly Mic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Komt weer leuk speelgoed aan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

renrom schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:04:
[...]
Iets langer >:) geen geluid (of voorbode voor de Shelly Mic 8)
Het geluid van de sales man had van mij uit mogen blijven staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:48
Zeker weten. De Shelly 1L zonder de 'neutral' kan ik wel gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Weer genoeg leuks inderdaad zonder ‘neutral’ draadjes.

EN ze gaan dus expliciet aandacht schenken aan de netwerk disconnects. Ook dat is goed nieuws!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
Live elektrocutie, 230v door je jatten. :o :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het was op verschillende gebieden een flitsende presentatie ja. Moeten ze vaker doen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Vandaag mijn bestelling met 3 Shelly's binnen gekregen. Als eerste begonnen met de 2.5 om die als test even in een verlengsnoer in te bouwen. (Zonder een switch)
Daardoor weet ik niet helemaal zeker of de fase en nul correct zitten, maar er gaat een rood ledje branden en er kwam een Wifi netwerk beschikbaar 'shellyswitch25-xxxxx'.

Stappen ondernomen:
- Shelly app geïnstalleerd (Android 10 telefoon)
- Shelly app gestart en gekozen voor 'Add Device' via het menu rechts bovenin
- Vervolgens mijn eign wifi netwerk geselecteerd en bijbehorende wachtwoord ingevoerd (Fritzbox modem met 2.4 en 5 Ghz netwerk actief)
- In het volgende scherm wordt de Shelly gevonden
- Shelly selecteren
- Klik op 'Include Devices'
- Popup van Android verschijnt met 'Apparaat om te gebruiken met Shelly' en dan de naam van het wifi netwerk van de Shelly. Kan kiezen tussen Annuleren of Verbinden. Verbinden eindigt in een foutmelding 'Geen apparaten gevonden. Zorg dat apparaten ingeschakeld en beschikbaar zijn voor verbinding.' Kan het opnieuw proberen of annuleren.
- Zo eindig ik in een oneindige loop en de Shelly komt niet in de app...

Wat doe ik verkeerd?
Volgens de bijgeleverde handleiding zou de Android app zelf alle Shelly's moeten configeren met het netwerk waarmee het zelf verbonden is. Dat gebeurd duidelijk niet.

Kon uiteindelijk wel connecten door verbinding te maken met het Shelly netwerk en in de browser naar het goede ip-adres te gaan. Kwam in de webinterface waar ik handmatig de gegevens van mijn eigen wifi ingevoerd heb, maar dat is wel een hoop extra werk vergeleken met wat de handleiding zegt...

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 05-06-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Mars Warrior schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:53:
Weer genoeg leuks inderdaad zonder ‘neutral’ draadjes.

EN ze gaan dus expliciet aandacht schenken aan de netwerk disconnects. Ook dat is goed nieuws!
De tering, maak dan je video opnieuw.. en of doe het dan veilig door ervoor af te schakelen.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Farmerwood Wat ik altijd doe is eerst verbinding maken met de Shelly module via zijn eigen wifi netwerk en dan wachten op de pop-up van Android dat er geen internetverbinding is op dat netwerk. Die popup moet je selecteren en dan kan je een vinkje aan zetten dat je dat netwerk toch wil blijven gebruiken. Die popup moet je even op wachten, die komt niet gelijk.

Dan pas start ik de Shelly app en ga de module toevoegen.

Volgens mij schakelt de Shelly app een paar keer van wifi netwerk. Ik denk om bijvoorbeeld het ingegeven wachtwoord te controleren; je eindigt ook altijd weer op het netwerk wat je hebt opgegeven en niet op het netwerk waar je mee begon (die bestaat dan ook niet meer natuurlijk). Als Android dan het Shelly-netwerk liever niet gebruikt (want: geen internet) gaat dat niet altijd lekker heb ik het idee.

Maar dat is slechts mijn theorie. Ik gebruik wel Android 9, dus wellicht dat dit in 10 weer net anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Let op dat als je mobiel internet aan staat je telefoon wel verbonden is met de wifi van de
Shelly, maar alles doet via je mobiele internet.
Zet mobiel internet eens uit en probeer het nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13

rally

Deyterra Consultancy

davevleugel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:19:
[...]

De tering, maak dan je video opnieuw.. en of doe het dan veilig door ervoor af te schakelen.
Beetje lastig in een livestream :P

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:46
Farmerwood schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:12:
...

Kon uiteindelijk wel connecten door verbinding te maken met het Shelly netwerk en in de browser naar het goede ip-adres te gaan. Kwam in de webinterface waar ik handmatig de gegevens van mijn eigen wifi ingevoerd heb, maar dat is wel een hoop extra werk vergeleken met wat de handleiding zegt...
Ik heb het zelf opgezet via de web interface en helemaal niet de app gebruikt. Dat vond ik juist gebruiksvriendelijk en niet veel werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
@Farmerwood
Kan het zijn dat je in je router, AP isolated, aan heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb even geen zin/tijd om het hele filmpje van gisteren terug te kijken, maar is er iets gezegd over de Shelly Smoke?

Deze staat al maanden (wellicht al een jaar?) als Coming soon. Vervolgens lanceren ze, zonder dat een eerder aangekondigd product als de Shelly Smoke ooit beschikbaar is gekomen weer 7 nieuwe producten :?, waaronder de Shelly Gas die volgens het filmpje in stock zou moeten zijn maar net als de Shelly Smoke weer de classificatie Coming soon heeft op de website.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Gizz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:28:
Ik heb even geen zin/tijd om het hele filmpje van gisteren terug te kijken, maar is er iets gezegd over de Shelly Smoke?

Deze staat al maanden (wellicht al een jaar?) als Coming soon. Vervolgens lanceren ze, zonder dat een eerder aangekondigd product als de Shelly Smoke ooit beschikbaar is gekomen weer 7 nieuwe producten :?, waaronder de Shelly Gas die volgens het filmpje in stock zou moeten zijn maar net als de Shelly Smoke weer de classificatie Coming soon heeft.
Uit het filmpje begreep ik dat de kans bestaat dat deze rond augustus komt. Die sales man voorkwam dat er echt iets over gezegd werd overigens. Irritante vent.

Maar ik kan ernaast zitten. Ga niet nog een keer kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Gizz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:28:

Deze staat al maanden (wellicht al een jaar?) als Coming soon. Vervolgens lanceren ze, zonder dat een eerder aangekondigd product als de Shelly Smoke ooit beschikbaar is gekomen weer 7 nieuwe producten :?, waaronder de Shelly Gas die volgens het filmpje in stock zou moeten zijn maar net als de Shelly Smoke weer de classificatie Coming soon heeft op de website.
Persoonlijk heb ik liever geen rookalarm dat via Wifi werkt... Als je wifi uitvalt (door brand), dan heb ik er een heel vervelend gevoel bij dat je rookalarm dan niet werkt.
Tenzij hij werkt zoals bijv. de Nest Alert. Die gebruikt Wifi alleen voor alerting via de app en updates. Dan zou het wel een overweging zijn.

Maar afwachten wanneer deze er daadwerkelijk is.

Ik ben i.i.g. een (grote) fan van Shelly geworden

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mee_
rally schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Persoonlijk heb ik liever geen rookalarm dat via Wifi werkt... Als je wifi uitvalt (door brand), dan heb ik er een heel vervelend gevoel bij dat je rookalarm dan niet werkt.
Uiteraard gaat die gewoon standalone zitten piepen als je geen wifi hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad, herrie maken zal hij ook zonder wifi wel doen. Ik vind vooral de notificatie fijn en verdere acties die je daaraan kunt koppelen.

Normale rookmelders heb ik al, ik wilde zo'n Shelly Smoke vlak boven mijn 3d-printer hangen, idee is dat die dan meteen uitgeschakeld wordt als er iets begint te smeulen. Maar ik denk dat ik het gewoon zelf ga maken, want ik heb genoeg ESP-bordjes in huis en een aantal MQ-135 sensoren die rook kunnen waarnemen. Wellicht dat ik ooit mijn domme rookmelders vervang door de Shelly Smoke als hij ooit uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mee_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:20:
Mooi lijstje van nieuwe producten:
  • Shelly i3
  • Shell button1
  • Shelly Gas
  • Shelly 1L
  • Shelly Door/Window2
  • Shelly Dimmer2
  • Shelly Uni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Vind de vorm en design van de diverse producten in de lijn heel erg verschillen van elkaar. Ik heb een beetje de indruk dat het OEM bij elkaar gekocht (whitelabel) en zich voornamelijk richten op de firmware integratie.

Die sales man kan dan wel vervelend over komen, maar hij vertelt het vaak wel het beste van beiden en maakt het wel duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Jochem op 05-06-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:34:
Mooi lijstje van nieuwe producten:
Is er ook ergens een simpel overzicht van nieuwe dingen? Bijvoorbeeld dat de Dimmer2 geen fase+nul meer nodig heeft had ik al gevonden (maakt voor mij niet uit) maar wat is er bijvoorbeeld anders aan de Door/Window2 tov de vorige versie? Op de Shelly site staat dat (nu nog in ieder geval) doorgelinkt naar de handleiding van de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

JeroenE schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:13:
[...]
Is er ook ergens een simpel overzicht van nieuwe dingen? Bijvoorbeeld dat de Dimmer2 geen fase+nul meer nodig heeft had ik al gevonden (maakt voor mij niet uit) maar wat is er bijvoorbeeld anders aan de Door/Window2 tov de vorige versie? Op de Shelly site staat dat (nu nog in ieder geval) doorgelinkt naar de handleiding van de vorige versie.
Het batterij verbruik is beter. Daarnaast is de magneet wat sterker waardoor hij beter reageert. Andere zaken heb ik niet gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben bezig met de review van de RGBW2 in Domoticz.

Was even zoeken hoe ik die kan toevoegen maar heb hem erin via MQTT en Shelly MQTT. Alleen kan hem niet aan of uitzetten en geen kleur selecteren. Ik kan wel alle kanalen bedienen (aan/uit/dim). Je zou natuurlijk in theorie hier de kleur mee kunnen bepalen maar dat is niet heel gebruiksvriendelijk.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DJ-Promo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Vanavond alles ingesteld via de Shelly MQTT plugin en ik ben echt heel enthousiast, werkt perfect en precies zoals ik het wil.

Tevens ook wat zitten spelen met de instellingen van de Dimmers. Na een firmware update kwamen er allerlei opties bij, zoals het instellen van minimum dim niveau. Tevens heb ik de dimmers nu gekalibreerd en nu zoemen de lampen niet meer, echt een hele verademing. Tevens kunnen de lampen nu echt veel dieper gedimd worden.

Kan kalibreren dus iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeroS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:24:
Het batterij verbruik is beter. Daarnaast is de magneet wat sterker waardoor hij beter reageert. Andere zaken heb ik niet gehoord.
Aha, thanks. Ik had onlangs juist de eerste versie gekocht om wat mee te spelen. De magneet vind ik inderdaad niet geweldig en in zijn algemeen een beetje een "meh" apparaatje. Het is wel knap dat ze dit tegenwoordig in zo'n klein apparaatje weten te proppen natuurlijk, maar het reageert relatief traag of juist helemaal niet.
HeroS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:26:
Alleen kan hem niet aan of uitzetten en geen kleur selecteren. Ik kan wel alle kanalen bedienen (aan/uit/dim). Je zou natuurlijk in theorie hier de kleur mee kunnen bepalen maar dat is niet heel gebruiksvriendelijk.
Je hebt rood, groen, blauw (en wit as je ledstrip dat heeft) en daarmee moet je zelf de kleur mengen. Had je gedacht dat er 16 miljoen (of 4 miljard als je wit meerekent) namen zouden zijn voor alle mogelijke kleurcombinaties? Dat past natuurlijk nooit in het geheugen van die modules.

Je kan op /shellies/shelly-id-of-naam/color/0/set een JSON publiceren met de kleuren die je wil hebben:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
    "mode": "color",
    "red": 255,
    "green": 0,
    "blue": 255,
    "gain": 50,
    "white": 0,
    "effect": 0,
    "turn": "on"
}
Gain is voor de lichtsterkte, met turn kan je kiezen voor "on" of "off" om de shelly aan/uit te schakelen.

Mode en effect zijn niet per se nodig, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het staat zoals jij wil.

Of bedoel je dat het in Domoticz niet goed zit? Daar weet ik niet zo heel veel van af; ik heb het net eens geprobeerd maar daar krijg ik de RGBW helemaal niet mee aan de praat. De gewone dimmers etc doen het wel. Ik heb wel een kleurencirkel waarmee je de kleur kan instellen maar ik krijg hem helemaal niet aan (of uit). Misschien is dat meer iets voor het Domoticz topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:26:
@Farmerwood Wat ik altijd doe is eerst verbinding maken met de Shelly module via zijn eigen wifi netwerk en dan wachten op de pop-up van Android dat er geen internetverbinding is op dat netwerk. Die popup moet je selecteren en dan kan je een vinkje aan zetten dat je dat netwerk toch wil blijven gebruiken. Die popup moet je even op wachten, die komt niet gelijk.

Dan pas start ik de Shelly app en ga de module toevoegen.

Volgens mij schakelt de Shelly app een paar keer van wifi netwerk. Ik denk om bijvoorbeeld het ingegeven wachtwoord te controleren; je eindigt ook altijd weer op het netwerk wat je hebt opgegeven en niet op het netwerk waar je mee begon (die bestaat dan ook niet meer natuurlijk). Als Android dan het Shelly-netwerk liever niet gebruikt (want: geen internet) gaat dat niet altijd lekker heb ik het idee.

Maar dat is slechts mijn theorie. Ik gebruik wel Android 9, dus wellicht dat dit in 10 weer net anders gaat.
Dit is dus precies wat ik gedaan heb. Zal hem dit weekend nog eens resetten naar fabrieksinstellingen en het opnieuw proberen.
Jelte schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:49:
Let op dat als je mobiel internet aan staat je telefoon wel verbonden is met de wifi van de
Shelly, maar alles doet via je mobiele internet.
Zet mobiel internet eens uit en probeer het nog eens.
Mobiel internet stond niet expliciet uit, maar was wel verbonden met de wifi van de Shelly toen ik de Shelly vond via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Iemand last van de netfrequenties, met de dimmers? Ik hoop dat ze het bij versie 2 er beter uit kunnen filteren.. mijn kaku met dezelfde led lamp heeft er geen last van :-(

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
davevleugel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:06:
Iemand last van de netfrequenties, met de dimmers? Ik hoop dat ze het bij versie 2 er beter uit kunnen filteren.. mijn kaku met dezelfde led lamp heeft er geen last van :-(
Last van de net frequentie? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
rens-br schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Last van de net frequentie? Hoe moet ik me dat voorstellen?
(TF Signalen):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131578

PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

klusje van vandaag (zonnewering aansturen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHoDhgz.jpg

KAKU + Shelly 2.5 .. (omdat het kan)

Was echt gemakkelijk aan te sluiten .. xaomi redmi 7 vind de app niet gewelldig (crasht te vaak) .. maar voor de rest erg prettig te doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

JeroenE schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:49:
[...]
Of bedoel je dat het in Domoticz niet goed zit? Daar weet ik niet zo heel veel van af; ik heb het net eens geprobeerd maar daar krijg ik de RGBW helemaal niet mee aan de praat. De gewone dimmers etc doen het wel. Ik heb wel een kleurencirkel waarmee je de kleur kan instellen maar ik krijg hem helemaal niet aan (of uit). Misschien is dat meer iets voor het Domoticz topic?
Dat is precies wat ik bedoel. Je kunt niks met de kleuren picker en aan- en uitzetten gaat ook niet. Hier is wel om heen te werken met actions maar met kleuren wordt dat lastig.

Geeft niet dan kan ik melden dat het niet werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb net een shelly 2.5 in mijn netwerk maar ik weet niet of ik zo blij ben dat het met internet praat ..

Als ik tasmoto (of ander?) firmware erop knikker kan ik dan direct op basis van IP het device aansturen ?

Ik heb Domoticz / MQtt maar liever gebruik het device ook "Standalone" ..

na update van de firmware kan ik ook niet meer de settings edditen (blijft op "loading screen" staan in de app) is dit normaal ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Je kan de cloud toch uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso Je kan met de standaard firmware ook alles rechtstreeks aansturen met dingen als http://192.168.1.123/relay/0?turn=on&timer=10 om de eerste uitgang aan te zetten en na 10 seconden automatisch weer uit. Of http://192.168.1.123/roller/0?go=open om je zonnescherm open te zetten.

In principe moet je na het updaten van de firmware alles weer kunnen, maar het kan wel eens even duren eer het weer goed werkt. Als je rechtstreeks naar het ip-adres gaat kom je op de interne webserver uit en daar kan je ook alles instellen en hoef je niet te "wachten" tot de app het allemaal weer snapt.

Ik moet zeggen dat ik nu ook 1 Shelly 2.5 heb waar ik niet meer op de interne webserver kom. De app doet het dan ook niet (heel soms wel, maar dan ook beetje flaky). Maar met rechtstreeks aansturen werkt alles gelijk.

Wat praat de Shelly trouwens met het internet? Als je MQTT aanzet dan is de cloud toch sowieso niet meer aan? Je kan de tijdserver ook intern zetten, standaard staat dat op time.google.com.

Het enige wat volgens mij altijd blijft werken is de firmware update controle; al heb ik verder niet gecontroleerd of er niet meer wordt gecommuniceerd.

Wellicht een alternatief is om alles in de firewall dicht te zetten voor je Shelly('s)?

Edit: waar gebruik je trouwens die KAKU voor bij je zonnescherm?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 08-06-2020 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ja, als MQTT op AAN staat (met instelling op je Domoticz MQTT Broker) dan gaat Cloud op UIT.
Je kan dan niet (meer) met de Shelly App bij je Shelly komen.

Op de interne webserver van je Shelly kan je nog wel timers instellen.

NTP verkeer naar Internet kan niet zoveel kwaad, is puur voor tijd sync om je timers op de juiste tijd AAN/UIT te zetten. Welke server maakt niet zoveel uit, ik gebruik meestal "nl.pool.ntp.org"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:22:
Ja, als MQTT op AAN staat (met instelling op je Domoticz MQTT Broker) dan gaat Cloud op UIT.
Je kan dan niet (meer) met de Shelly App bij je Shelly komen.
Je kan nog wel met de Shelly App met je Shelly modules praten, maar natuurlijk alleen als je op hetzelfde netwerk zit (maw: thuis op je eigen wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
JeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:25:
[...]
Je kan nog wel met de Shelly App met je Shelly modules praten, maar natuurlijk alleen als je op hetzelfde netwerk zit (maw: thuis op je eigen wifi).
Ja, ik zit het net te proberen en was al verbaasd dat het wél werkte :?

Met WiFi op de SmartFone in de UIT stand is het device idd OffLine... :P

Gelukkig kan je Met DZGA je Domoticz aan de Google Assistant koppelen en kan je alsnog de Shelly UIT/AAN zetten met gesproken commando's O-) :*) , zelfs als je Android Auto hebt hoef je je handen niet eens van het stuur te halen om je lampjes UIT/AAN te zetten :+ :X

[ Voor 24% gewijzigd door Kees-Jan op 08-06-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kees-Jan Voor zover ik weet gebruiken ze daar mDNS voor. Als ik me niet vergis is dat bijvoorbeeld dezelfde manier waarop je Android telefoon kan ontdekken dat er een ander device in je netwerk zit waarop het beeld en geluid naar toe kan "casten" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:15:
@vso Je kan met de standaard firmware ook alles rechtstreeks aansturen met dingen als http://192.168.1.123/relay/0?turn=on&timer=10 om de eerste uitgang aan te zetten en na 10 seconden automatisch weer uit. Of http://192.168.1.123/roller/0?go=open om je zonnescherm open te zetten.

In principe moet je na het updaten van de firmware alles weer kunnen, maar het kan wel eens even duren eer het weer goed werkt. Als je rechtstreeks naar het ip-adres gaat kom je op de interne webserver uit en daar kan je ook alles instellen en hoef je niet te "wachten" tot de app het allemaal weer snapt.

Ik moet zeggen dat ik nu ook 1 Shelly 2.5 heb waar ik niet meer op de interne webserver kom. De app doet het dan ook niet (heel soms wel, maar dan ook beetje flaky). Maar met rechtstreeks aansturen werkt alles gelijk.

Wat praat de Shelly trouwens met het internet? Als je MQTT aanzet dan is de cloud toch sowieso niet meer aan? Je kan de tijdserver ook intern zetten, standaard staat dat op time.google.com.

Het enige wat volgens mij altijd blijft werken is de firmware update controle; al heb ik verder niet gecontroleerd of er niet meer wordt gecommuniceerd.

Wellicht een alternatief is om alles in de firewall dicht te zetten voor je Shelly('s)?

Edit: waar gebruik je trouwens die KAKU voor bij je zonnescherm?
Thx.

De kaku is/was de voorloper van de shelly voor 5 jaar . (van handmatig naar "remote") .. de KAKU gebruik voor tuin verlichting,zwembad enzv..

Omdat we rolluiken(2x) krijgen heb ik 3x een shelly 2.5 besteld zodat ik via domoticz op basis van zon,licht, wind en temp de temperatuur in huis wil beheersen .. (automagisch dicht etc) .. Kaku = 433mhz zonder feedback.

en waarom vervangen als ze samenwerken toch ? shelly is gelukkig zo klein dat ze samen in 1 doosje kunnen zitten

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 3 ... 84 Laatste