Nice, daar ben ik ook meebezig. Met zonnewering bedoel je een scherm buiten? Heb je een buismotor gekocht? Zo ja, welke?vso schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:42:
klusje van vandaag (zonnewering aansturen)
[Afbeelding]
KAKU + Shelly 2.5 .. (omdat het kan)
Was echt gemakkelijk aan te sluiten .. xaomi redmi 7 vind de app niet gewelldig (crasht te vaak) .. maar voor de rest erg prettig te doen
nee ik had al een (elektrisch) zonnescherm "handbediend" .. die heb ik 5 jaar geleden op kaku gezet ..(omdat de muur bediening verrot was, heb ik deze gelijk AB aangestuurt gemaakt.MrBarBarian schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:59:
[...]
Nice, daar ben ik ook meebezig. Met zonnewering bedoel je een scherm buiten? Heb je een buismotor gekocht? Zo ja, welke?
enige voordeel nu met de shelly
(hoop ik) is dat ik zie dat hij 200W verbruikt en langer als paar seconden (lees minuten) kan ik nu een extra waarschuwen dat hij aanstaat c.q 'laatste commando" nog 1x sturen ..
Als ik hem open of sluit dan moet ik luisteren of de motor nu uit staat (200W verbruik) gebeurt vaak dat hij nog tijden (uren oid) aanstaat.
Ps doe jezelf een lol kijk op MP voor een 2de hands, nieuw doek is goedkoper dan een nieuwe aanschaffen .. en/of gepriegel met losse motoren.
[ Voor 46% gewijzigd door vso op 08-06-2020 10:10 ]
Tja vanalles
@vso Of je zet er een (Shelly) timer op?
Even timen hoelang het duurt om het scherm in/uit te rollen en dan een Auto Off na x seconden
Even timen hoelang het duurt om het scherm in/uit te rollen en dan een Auto Off na x seconden
the older I get, the better I was...
@vso in de shutter functie zit er automatisch een time-out op van een instelbaar aantal seconden.
ik moet me er eerlijk gezegd nog in verdiepen .. zo much fun stuff to do .. so little timeKees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:39:
@vso Of je zet er een (Shelly) timer op?
maar dit kan met een motor die niet zelf auto-off heeft ? begrijp ik dus ..
Tja vanalles
OPEN/CLOSE WORKING TIME bedoel je ? (http:<shelly ip> --> settings)I-King schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:54:
@vso in de shutter functie zit er automatisch een time-out op van een instelbaar aantal seconden.
ps als dit zo is ik vraag me af of dit ook werkt op de kaku "schakelaar" werkt .. hmm even testen tzt
[ Voor 15% gewijzigd door vso op 08-06-2020 11:31 ]
Tja vanalles
/f/image/ChaplvyFBtz8OxSGp6ZuxT6J.png?f=fotoalbum_large)
Zoiets, ja.
Dit is een Shelly1 maar ik neem aan dat dit ook in een Shelly2.5 zit?
[ Voor 9% gewijzigd door Kees-Jan op 08-06-2020 11:37 ]
Het kan denk ik in theorie wel.JeroenE schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:37:
[...]
Volgens mij kan het wel gewoon, waarom denk je dat het niet zou kunnen? Het is in principe niets anders dan 1 strip met RGBW alleen gebruik je niet 4 kanalen maar slechts 2.
Wat je wellicht wel even moet controleren is of je ledstrip het niet erg vind als zowel wit als warmwit tegelijkertijd aan staat. Ik vermoed dat het wel kan, alleen even kijken of ze dan niet te veel warmte genereren of dat soort dingen.
In de app is dit voor zover ik weet niet bedacht dus je moet dan zelf onthouden dat ch1 wit is en ch2 warmwit (of andersom natuurlijk) en dat ch3 en ch4 een andere ledstrip zijn etc.
Elke kleur wordt dan een ander kanaal, of ik krijg 4 witte kanalen.
Maar als ik 2 wit op een strip verbind dat moet ik zelf onthouden dat kanaal 1 de warme is en kanaal 2 de koude is.
Dan kan ik dus niet mengen tussen warm en koud, om zo een tint te maken (dit werkt natuurlijk alleen als de leds in één SMD zitten, ik weet niet eens of dit altijd zo is... dit ga ik al vast checken).
Ik zoek zoiets als het philips hue, boven warm, onder koud, zie screenshot. Deze functie kan ik niet uit hun teksten halen, ik weet ook niet hoe dit exact zou heten, temperature slider?
Voor het geld kan ik hem wel testen, is alleen jammer dat de set-up wel een paar uurtjes werk wordt, gezien het allemaal tijdelijk is. Anders kan hij daarna mooi in een feest object als rgbw kastje.
:strip_exif()/f/image/pTLbxWppPvhqDmdbyf08AbCD.jpg?f=fotoalbum_large)
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Vraagje..
K gebruik Home Assistant en wil onze voordeur spotjes smart maken, door een shelly in de kabeldoos die buiten hangt toe te voegen. Kan ik daar gewoon een 1 voor gebruiken of adviseren jullie een 1PM ivm oververhittingsbeveiliging? Power consumption is leuk, maar niet nodig voor daar.. Gaat me puur om de spots op timer te kunnen zetten.
K gebruik Home Assistant en wil onze voordeur spotjes smart maken, door een shelly in de kabeldoos die buiten hangt toe te voegen. Kan ik daar gewoon een 1 voor gebruiken of adviseren jullie een 1PM ivm oververhittingsbeveiliging? Power consumption is leuk, maar niet nodig voor daar.. Gaat me puur om de spots op timer te kunnen zetten.
Klopt. In de 2.5 heb je dus 2 van deze opties (voor ieder relais 1).Kees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:37:
[Afbeelding]
Zoiets, ja.
Je kan de 2.5 ook configureren alsof het twee verschillende Shelly's zijn (op de algemene instellingen zoals wifi, beveiliging, etc na dan
Werkt perfect. Voor onze spiegellamp in de badkamer heb ik een andere time-out dan die voor de elektrische verwarming (500 Watt, dus ruim onder de 10A waarop de Shelly is begrenst).
http://www.deyterra.com
dit is hetKees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:37:
[Afbeelding]
Zoiets, ja.
ik had eerst 2 individuele schakelaars .. maar dit werkt prettiger (direct op de shelly interne IP)
app werkt niet meer na firmware update en eerlijk gezegd vind ik het wel fijn ..

Tja vanalles
Preciesalaintje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:42:
Maar als ik 2 wit op een strip verbind dat moet ik zelf onthouden dat kanaal 1 de warme is en kanaal 2 de koude is.
Je kan wel mengen hoor, maar je moet dat dus met de hand doen en je hebt geen mooie cirkel of slider die je kan gebruiken.Dan kan ik dus niet mengen tussen warm en koud, om zo een tint te maken (dit werkt natuurlijk alleen als de leds in één SMD zitten, ik weet niet eens of dit altijd zo is... dit ga ik al vast checken).
Dus wil je warm wit dan moet je kanaal 1 op 100% zetten en kanaal 2 op 0%. Wil je tussen warm wit en wit in zitten dan moet je beide kanalen op 100% zetten.
Dan is de output natuurlijk ook het felst, dus als je de leds minder fel wil dan moet je bijvoorbeeld beide op 50% zetten.
Als als je wil mengen en dimmen moet je erg goed gaan rekenen. Stel je wil 67% warm wit en 33% wit en je wil dit op 20% gedimd hebben dan moet je dus 13 (of 14) warm wit zetten en op 7 (of 6) wit.
Wellicht kan je dat dan beter "op gevoel" doen als je bezig bent en kijkt hoe het er uit ziet. Of anders een keertje een stuk of wat standen goed instellen en dan de waardes onthouden of scriptjes maken om deze waardes in te stellen.
@vso De meeste zonweringen stoppen toch wel op het uiterste? Meestal kan je dat met een schroef in de behuizing nog instellen zodat er niet te ver uitgegaan wordt.
De Shelly moet je dit eerst laten inleren. Dan gaat je scherm een paar keer omhoog en omlaag en dan weet hij vanzelf hoe lang er stroom op moet komen te staan om helemaal in of helemaal uit te gaan. Je kan dan ook opdrachtjes geven als ga naar 20% of ga naar 80% etc. Als ik me niet vergis stopt het inleren zelfs op de 50% positie.
Yup hier precies hetzelfde met led lampen. Heb nu een halogeenlamp erin zitten en die lijkt er geen last van te hebben.davevleugel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:06:
Iemand last van de netfrequenties, met de dimmers? Ik hoop dat ze het bij versie 2 er beter uit kunnen filteren.. mijn kaku met dezelfde led lamp heeft er geen last van
Enig idee of je een Shelly op een bestaand rolluik/ screen kan zetten die alleen is voorzien van een afstandbediening? En dus niet van een handschakelaar.vso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Thx.
De kaku is/was de voorloper van de shelly voor 5 jaar . (van handmatig naar "remote") .. de KAKU gebruik voor tuin verlichting,zwembad enzv..
Omdat we rolluiken(2x) krijgen heb ik 3x een shelly 2.5 besteld zodat ik via domoticz op basis van zon,licht, wind en temp de temperatuur in huis wil beheersen .. (automagisch dicht etc) .. Kaku = 433mhz zonder feedback.
en waarom vervangen als ze samenwerken toch ? shelly is gelukkig zo klein dat ze samen in 1 doosje kunnen zitten
Waarom ik dat zou willen? Omdat ik ze graag via een app wil kunnen bedienen.
Yep, dat kan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PAaq9z0PawwAMWO4FIuEKU8W.png?f=user_large)
@Kees-Jan dat is de Prefix per device en niet de 'root'. Ik heb overigens geen goede ervaring met het instellen van een eigen prefix. Afgelopen vrijdag heb ik dat voor een aantal devices geprobeerd en geen van alle werkte via Domoticz.
Bij het terugzetten van de naam en opnieuw toevoegen werkte het vervolgens wel.
Bij het terugzetten van de naam en opnieuw toevoegen werkte het vervolgens wel.
hmm, bij prefix dacht ik aan de root.
maar de MQTT root van de Shelly devices is dus "shellies" en die kan je dan weer niet wijzigen.
maar de MQTT root van de Shelly devices is dus "shellies" en die kan je dan weer niet wijzigen.
Dat dacht ik dus. Ik kan hier zelf wel wat scripts overheen gooien icm HA, maar voor diegene waar ik dit wil regelen gaat dit niet werken.JeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:12:
[...]
Precies
[...]
Je kan wel mengen hoor, maar je moet dat dus met de hand doen en je hebt geen mooie cirkel of slider die je kan gebruiken.
Dus wil je warm wit dan moet je kanaal 1 op 100% zetten en kanaal 2 op 0%. Wil je tussen warm wit en wit in zitten dan moet je beide kanalen op 100% zetten.
Dan is de output natuurlijk ook het felst, dus als je de leds minder fel wil dan moet je bijvoorbeeld beide op 50% zetten.
Als als je wil mengen en dimmen moet je erg goed gaan rekenen. Stel je wil 67% warm wit en 33% wit en je wil dit op 20% gedimd hebben dan moet je dus 13 (of 14) warm wit zetten en op 7 (of 6) wit.
Wellicht kan je dat dan beter "op gevoel" doen als je bezig bent en kijkt hoe het er uit ziet. Of anders een keertje een stuk of wat standen goed instellen en dan de waardes onthouden of scriptjes maken om deze waardes in te stellen.
@vso De meeste zonweringen stoppen toch wel op het uiterste? Meestal kan je dat met een schroef in de behuizing nog instellen zodat er niet te ver uitgegaan wordt.
De Shelly moet je dit eerst laten inleren. Dan gaat je scherm een paar keer omhoog en omlaag en dan weet hij vanzelf hoe lang er stroom op moet komen te staan om helemaal in of helemaal uit te gaan. Je kan dan ook opdrachtjes geven als ga naar 20% of ga naar 80% etc. Als ik me niet vergis stopt het inleren zelfs op de 50% positie.
Warmwit wordt het meest gebruikt verwacht ik. Voor de rest kunnen we gewoon presets maken.
Hopelijk is dan wel de intensiteit per X kanalen tegelijk in te stellen. Dus de hele shelly dimmen, zodat alle 4 kanalen mee dimmen.
bedankt voor je antwoord!
Dat ligt er aan waar de ontvanger van die afstandsbediening precies zit en of je dat makkelijk kan vervangen door iets anders of niet.megaleo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
Enig idee of je een Shelly op een bestaand rolluik/ screen kan zetten die alleen is voorzien van een afstandbediening?
Bij mij werkt het voor dimmers en schakelaars prima. De RGBW krijg ik via Domoticz inderdaad niet aan de praat.rens-br schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:27:
Ik heb overigens geen goede ervaring met het instellen van een eigen prefix. Afgelopen vrijdag heb ik dat voor een aantal devices geprobeerd en geen van alle werkte via Domoticz.
Nee, als je hem op Wit hebt staan dan moet je alle kanalen apart besturen, dat gaat niet in 1 keer.alaintje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:33:
Hopelijk is dan wel de intensiteit per X kanalen tegelijk in te stellen. Dus de hele shelly dimmen, zodat alle 4 kanalen mee dimmen.
Als je hem op RGBW laat staan kan dat wel. Alleen moet je dan natuurlijk erbij bedenken dat 1 van de kleuren Warm Wit is (aannemend dat je Wit op Wit aansluit). Dan kan je dus (bijvoorbeeld) Rood op 128 zetten (50% van 255), Wit op 192 (75% van 255) en de gain op 25% in 1 commando.
Je kleurencirkel in de Shelly App slaat dan natuurlijk nergens meer op. Je kan eventueel ook nog de wit op bijvoorbeeld Blauw aansluiten, dan kan je wel 'mengen' met de kleurencirkel maar ook dan slaan de kleuren nergens op.
Ook niet als je zo'n Virtual Switch gebruikt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/CrXfeDRNoeTNG6E26ac730HN.png?f=user_large)
Haha ik zie het al voor me, rood is links, blauw is rechts, groen voor, wit achterenJeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:48:
[...]
Dat ligt er aan waar de ontvanger van die afstandsbediening precies zit en of je dat makkelijk kan vervangen door iets anders of niet.
[...]
Bij mij werkt het voor dimmers en schakelaars prima. De RGBW krijg ik via Domoticz inderdaad niet aan de praat.
[...]
Nee, als je hem op Wit hebt staan dan moet je alle kanalen apart besturen, dat gaat niet in 1 keer.
Als je hem op RGBW laat staan kan dat wel. Alleen moet je dan natuurlijk erbij bedenken dat 1 van de kleuren Warm Wit is (aannemend dat je Wit op Wit aansluit). Dan kan je dus (bijvoorbeeld) Rood op 128 zetten (50% van 255), Wit op 192 (75% van 255) en de gain op 25% in 1 commando.
Je kleurencirkel in de Shelly App slaat dan natuurlijk nergens meer op. Je kan eventueel ook nog de wit op bijvoorbeeld Blauw aansluiten, dan kan je wel 'mengen' met de kleurencirkel maar ook dan slaan de kleuren nergens op.
Ja die "schroef" wellicht te lui .. ik weet wel waaraan je refereert maar hoe/wat/waarJeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:12:
(mocht je een linkje hebben over die schroef oid ben ik je wel dankbaar ..) ik weet niet of het per model verschilt ..
Tja vanalles
erhm .. dunno ligt waar de zender/ontvanger zit .. kijk of je een handbediening optie hebt ? . als je 5 draden ipv 3 draden aan kan sluiten dan kan je de shelly integereren..megaleo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
[...]
Enig idee of je een Shelly op een bestaand rolluik/ screen kan zetten die alleen is voorzien van een afstandbediening? En dus niet van een handschakelaar.
Waarom ik dat zou willen? Omdat ik ze graag via een app wil kunnen bedienen.
je hebt aarde,neutraal,Fase (standaard) en voor handbediend,shelly, kaku heb je 2 extra draden (linksom + rechtsom)
Tja vanalles
Het ligt natuurlijk heel erg aan het merk, maar bijvoorbeeld deze: YouTube: Afstellen rolluikmotor met draaistiften - zo stel je onder en boven invso schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:37:
Ja die "schroef" wellicht te lui .. ik weet wel waaraan je refereert maar hoe/wat/waarik zit wel eens te kijken maar ach 2x op de knop drukken werkt ook ..
Ik heb ondertussen ook geleerd dat er schermen zijn waarbij je dit kan doen doormiddel van duwen of gewoon via de afstandsbediening...
Maar wat moet ik daar dan verder mee? Ik bedoel de ShellyMQTT plugin maakt al een device aan (die dus niet werkt). Dan kan ik wel een virtueel device aanmaken, maar dat weet dan toch ook niet hoe het met die Shelly moet communiceren?Kees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:04:
Ook niet als je zo'n Virtual Switch gebruikt?
Ik ben nog niet helemaal thuis in domoticz dus daar ligt het vast ook aan.
@JeroenE ik zie dat je een issue aangemaakt hebt in GitHub
Over issues gesproken. De H&T sensor iemand ervaring ermee? Ik gebruik hem via MQTT, hij zal bij een verschil van 5% luchtvochtigheid dit moeten melden, alleen dit doet hij niet. Ik gebruik hem in de badkamer om de ventilator (Shelly-1) ermee te de- en activeren, dit wordt via een script in node-red gedaan. Alleen hij gaat soms pas aan als ik klaar ben met douchen.. Ik vermoed als ik de grafieken in zie dat hij alleen via een verschil van 1 graad meld (Temperatuur heb ik dus op 1 graad verschil staan. Een andere optie is voor mij om hem aan een permanente voeding te plaatsen, hij functioneert nu dus via een batterij.
Als je het Root topic van de Shelly niet kan aanpassen, hoe stuur ik dan een MQTT bericht naar Domoticz of Zigbee2mqtt?
Werkt prima zonder, domoticz draai je bijv de mqtt brokerrorie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:50:
Als je het Root topic van de Shelly niet kan aanpassen, hoe stuur ik dan een MQTT bericht naar Domoticz of Zigbee2mqtt?
Naar Domoticz kan met de plugin: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.rorie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:50:
Als je het Root topic van de Shelly niet kan aanpassen, hoe stuur ik dan een MQTT bericht naar Domoticz of
Aangezien Zigbee2mqtt zelf geen logica bevat, maar ook alleen mqtt berichten verstuurd is het een beetje nutteloos om op hetzelfde topic te gaan zitten.Zigbee2mqtt?
rens-br schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:47:
[...]
In mijn situatie heb ik dus al mijn apparaten via zigbee verbonden met Zigbee2mqtt. Daarbij heb ik zelf een cliënt geschreven die luistert naar al het MQTT verkeer dat binnen komt op /Zigbee2mqtt. Graag zou ik hier nog een paar Shelly’s aan toevoegen en aansturen via MQTT. Alleen als ik het Root topic van de Shelly niet kan aanpassen dan kan mijn cliënt niet naar Zigbee2mqtt en de Shelly luisteren.
Naar Domoticz kan met de plugin: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT.
[...]
Aangezien Zigbee2mqtt zelf geen logica bevat, maar ook alleen mqtt berichten verstuurd is het een beetje nutteloos om op hetzelfde topic te gaan zitten.
@Kees-Jan Blijkt een user error te zijn (wie had dat verwacht?
). Ik gebruik een MQTT prefix en dat snapt de plugin blijkbaar niet. Voor Shelly Dimmers en Shelly1s werkt dat blijkbaar per ongeluk wel goed, dus ik had niet door dat je dat niet mag doen. Ik heb bij 1 Shelly RGBW de MQTT prefix uitgezet en toen werkte het wel gelijk.
Ik moet nog even nadenken wat ik precies wil, die prefix leek mij wel handig maar misschien moet ik dat toch loslaten. Of een andere oplossing verzinnen.
@HeroS Kan dit ook jouw probleem zijn? Heb jij wellicht ook een MQTT prefix aan staan op de Shelly RGBW die je niet kan bedienen?
Ik moet nog even nadenken wat ik precies wil, die prefix leek mij wel handig maar misschien moet ik dat toch loslaten. Of een andere oplossing verzinnen.
@HeroS Kan dit ook jouw probleem zijn? Heb jij wellicht ook een MQTT prefix aan staan op de Shelly RGBW die je niet kan bedienen?
Draai hier op een raspberry pi mijn eigen broker, daarnaast zijn al mijn apparaten verbonden via zigbee2mqtt. Nu heb ik zelf een client gebouwd die luistert naar alles wat vanaf het topic /zigbee2mqtt komt. Als ik nu een Shelly alleen via MQTT wil aansturen dan kan ik daar vanaf mijn eigen client niet niet naar luiseren als ik het root topic niet kan aanpassen. Enig idee hie dit werkt?
davevleugel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:56:
[...]
Werkt prima zonder, domoticz draai je bijv de mqtt broker
LOL: ik las "@Kees-Jan Blijkt een user error te zijn"JeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:59:
@Kees-Jan Blijkt een user error te zijn (wie had dat verwacht?). Ik gebruik een MQTT prefix en dat snapt de plugin blijkbaar niet. Voor Shelly Dimmers en Shelly1s werkt dat blijkbaar per ongeluk wel goed, dus ik had niet door dat je dat niet mag doen. Ik heb bij 1 Shelly RGBW de MQTT prefix uitgezet en toen werkte het wel gelijk.

Alsof * Kees-Jan de user error was...
maar goed. Ik heb inderdaad de MQTT prefix op default laten staan.
De Shelly plugin creëert dan afhankelijk van wat er op MQTT voorbij komt een device welke automagisch gekoppeld wordt aan het Domoticz device.
Mooi dat het nu werkt
@Kees-Jan sorry voor de verwarring 
Het werkt nu wel, maar ik ben er nog niet helemaal happy mee. Het voordeel van de custom prefix is dat ik met iets als MQTT explorer makkelijk kan zien wat de lichten in mijn keuken zijn, welke in de woonkamer, wat de zonwering is etc. Een naam als shellydimmer-D17F22 zegt mij niets. Bijkomend voordeel is dat je dan als je kijkt naar http://192.168.1.4 ook kan zien via "Internet & Security" -> "Advanced" welke lamp het zou moeten zijn. En natuurlijk ook met http://192.168.1.4/settings
Als je een client hebt die maar naar 1 root topic kan luisteren is wellicht wel de mogelijkheid om het root topic van zigbee2mqtt aan te passen naar shellies?
Maar volgens mij is het idee van MQTT niet dat je alles in 1 groot root-topic gaat stoppen. Dan kan je dat root-topic net zo goed niet gebruiken, natuurlijk.
Het werkt nu wel, maar ik ben er nog niet helemaal happy mee. Het voordeel van de custom prefix is dat ik met iets als MQTT explorer makkelijk kan zien wat de lichten in mijn keuken zijn, welke in de woonkamer, wat de zonwering is etc. Een naam als shellydimmer-D17F22 zegt mij niets. Bijkomend voordeel is dat je dan als je kijkt naar http://192.168.1.4 ook kan zien via "Internet & Security" -> "Advanced" welke lamp het zou moeten zijn. En natuurlijk ook met http://192.168.1.4/settings
Waarom kan je niet (ook) luisteren naar het shellies topic?rorie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:30:
Als ik nu een Shelly alleen via MQTT wil aansturen dan kan ik daar vanaf mijn eigen client niet niet naar luiseren als ik het root topic niet kan aanpassen. Enig idee hie dit werkt?
Als je een client hebt die maar naar 1 root topic kan luisteren is wellicht wel de mogelijkheid om het root topic van zigbee2mqtt aan te passen naar shellies?
Maar volgens mij is het idee van MQTT niet dat je alles in 1 groot root-topic gaat stoppen. Dan kan je dat root-topic net zo goed niet gebruiken, natuurlijk.
Kan me goed voorstellen dat het wel een voordeel heeft, helaas lijkt dat dus niet te werken. Is dat nog iets wat we kunnen aangeven?JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:11:
Overigens heb ik alle devies in Domoticz hernoemd en nu ingesteld en heb ik de webinterface o.i.d. ook niet meer nodig.
Verder heb ik voor de IP -> device koppeling(en) een los Excel bestand gemaakt waar al mijn vaste IP adressen met de bijbehorende apparatuur en namen in staan.
Betreft de Shelly1 vind ik het wel jammer dat er geen MQTT device aangemaakt wordt voor 'short' or 'long press', dit wordt namelijk wel vermeld bij Actions. Ik heb al gekeken of ik met een script in Domoticz dit 'gedrag' kan simuleren, maar tot op heden nog niet gelukt.
Maar, je kan de devices (in Domoticz) wel een andere naam geven. Heb ik ook gedaan:JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:11:
@Kees-Jan sorry voor de verwarring
[...]
Waarom kan je niet (ook) luisteren naar het shellies topic?
/f/image/dwjR7R14Q9UVLvCowwEl8GkF.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik zelf nergens in mijn netwerk vaste ip-adressen in de devices. Alles staat op DHCP. In de router heb ik vervolgens ip-adressen voor bepaalde MAC-adressen vast gezet.rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:18:
Verder heb ik voor de IP -> device koppeling(en) een los Excel bestand gemaakt waar al mijn vaste IP adressen met de bijbehorende apparatuur en namen in staan.
Heeft als voordeel dat je 1 centrale administratie hebt die ook nog eens in je router zit en devices na een reset ook meteen weer hun 'vaste' ip-adres krijgen.
En als je de configuratie van je router kunt backuppen ben je ook daarmee meteen klaar.
goed idee, leuk ook ook eens de praktische zaken te zien zoals IP beheer en je devicesFarmerwood schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Ik gebruik zelf nergens in mijn netwerk vaste ip-adressen in de devices. Alles staat op DHCP. In de router heb ik vervolgens ip-adressen voor bepaalde MAC-adressen vast gezet.
Heeft als voordeel dat je 1 centrale administratie hebt die ook nog eens in je router zit en devices na een reset ook meteen weer hun 'vaste' ip-adres krijgen.
En als je de configuratie van je router kunt backuppen ben je ook daarmee meteen klaar.
ikzelf gebruik mijn secrets bestand van home assistant (die ook door ESPHome gebruikt word) als soort host file
ik flash alle shelly namelijk met ESP home en geef ze op die manier ook een IP mee
door mijn template geef ik een device een naam en dan krijgt deze "automatisch" het adres mee wat in de secrets.yaml staat.
dus ja een bestand bijhouden, maar wel binnen het systeem waar ik toch werk, en toch een overzicht onafhankelijk van router / DHCP.
ben absoluut voor centraal overzicht van oa IP, maar ben niet zo fan van losse files die niet binnen het systeem zitten zoals excel, maar hey als het werkt, dan werkt het .
Router is een optie maar als ik wissel van router (wat zeker voorkomt) weet ik niet zeker dat mijn administratie mee verhuisd.
op deze manier zit ik er denk ik tussen in
een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten
Ik geloof dat de maker van de plugin het wel prima vind zo. Ik snap het probleem ook wel. Hij gebruikt nu een naam als shellydimmer-D17F22 om te ontdekken dat het een Shelly Dimmer is. Als je dat aanpast naar "Keuken-tafel" dan weet de plugin niet meer welk type Shelly het is.rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:18:
Kan me goed voorstellen dat het wel een voordeel heeft, helaas lijkt dat dus niet te werken. Is dat nog iets wat we kunnen aangeven?
Ik heb een mailtje aan de developers van Shelly gestuurd om te vragen of ze in het announce topic ook niet het type en de mode kunnen opgeven zodat een programma weet welke commando's etc gegeven kunnen worden.
Bij mij komt er wel een longpush device, maar heel fijn werkt het niet. Hij gaat aan als er een longpush is maar blijft dan continu aan tot er weer een short push is. Pas dan gaat hij weer bij een long push aan. Je zou verwachten dat de Shelly hem weer uitzet als de longpush voorbij is, maar dat gebeurt dus niet.Betreft de Shelly1 vind ik het wel jammer dat er geen MQTT device aangemaakt wordt voor 'short' or 'long press', dit wordt namelijk wel vermeld bij Actions. Heb al gekeken of ik met een script in Domoticz dit 'gedrag' kan simuleren, maar tot op heden nog niet gelukt.
Misschien moet je een keertje longpushen voor dit device wordt aangemaakt?
Ik heb nu trouwens ook ontdekt waarom ik soms het idee had dat lampen niet goed aangingen. Als je bij een dimmer de "omlaag" knop ingedrukt houdt dan wordt er gedimd, maar de Shelly Dimmer gaat niet echt helemaal uit. Hij blijft dan op 1% staan. De lamp lijkt dan uit, maar is het niet echt. Als je hem dan met een short push aan wil zetten gebeurd dat niet (de Dimmer gaat eigenlijk pas wel uit). En als je nog een keer duwt dan gaat hij alsnog niet 'echt' aan, maar op 1%. Je moet hem dan weer echt omhoog "dimmen" om licht te krijgen.
Je kan tegenwoordig wel de mimimum brightness instellen, ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik zal hier nog wel even aan moeten wennen dan je een lamp niet helemaal uit kan dimmen. De vorige modules deden dat dus wel en onthielden dan ook nog de stand die ze hadden voor je ze uit deed.
Ja, in Domoticz wel, maar ik wil ook nog wel eens met de hand wat doen. Dan is het wel simpel als ik zeker weet dat ik bij het goede device zit.Kees-Jan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:37:
Maar, je kan de devices (in Domoticz) wel een andere naam geven. Heb ik ook gedaan:
Wellicht komt het ook omdat ik nog niet veel ervaring met Domoticz heb. Ik weet ook niet zeker of ik alles via Domoticz wil laten lopen.
Ah ja. Dat heb ik ook gedaan op die manier. Maar in mijn router telkens gaan terugzoeken welke devices er nu allemaal een vast IP hebben en welk device welk IP heeft vind ik niet handig. (Tevens heeft Unifi daar niet een heel handig overzicht in). Dus heb ik een lijstje in Excel. Ik heb nu dan ook al dik 40 devices met een vast IP adres.Farmerwood schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:55:
Ik gebruik zelf nergens in mijn netwerk vaste ip-adressen in de devices. Alles staat op DHCP. In de router heb ik vervolgens ip-adressen voor bepaalde MAC-adressen vast gezet.
Zoiets had ik al verwacht en natuurlijk wel makkelijk. Maar goed dan zou je de naam wel kunnen wijzigen naar shellydimmer-Keuken-Tafel, maakt het al een stukje duidelijker.JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:27:
[...]
Ik geloof dat de maker van de plugin het wel prima vind zo. Ik snap het probleem ook wel. Hij gebruikt nu een naam als shellydimmer-D17F22 om te ontdekken dat het een Shelly Dimmer is. Als je dat aanpast naar "Keuken-tafel" dan weet de plugin niet meer welk type Shelly het is.
Nu je het zegt. Ik heb die nu er ook in staan, vrijdag naar lopen zoeken maar toen over het hoofd gezien. Van de week eens verder mee spelen. Waarschijnlijk was een aantal keer drukken dan genoeg.Bij mij komt er wel een longpush device, maar heel fijn werkt het niet. Misschien moet je een keertje longpushen voor dit device wordt aangemaakt?
Dat is wel heel onhandig zeg. Maar zou je dan niet zelf kunnen afvangen door bij het uitlezen van de 'Normale' button de Long Push laag te maken?Hij gaat aan als er een longpush is maar blijft dan continu aan tot er weer een short push is. Pas dan gaat hij weer bij een long push aan. Je zou verwachten dat de Shelly hem weer uitzet als de longpush voorbij is, maar dat gebeurt dus niet.
Met Double Press gaan de dimmers in ieder geval naar 'vol aan', scheelt misschien weer een stapje.Je moet hem dan weer echt omhoog "dimmen" om licht te krijgen.
Overigens je lampen 'uitdimmen' duurt toch 'veels te lang'? Keertje erop drukken is dan toch veel makkelijker, of zie ik dat verkeerd.Je kan tegenwoordig wel de mimimum brightness instellen, ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik zal hier nog wel even aan moeten wennen dan je een lamp niet helemaal uit kan dimmen. De vorige modules deden dat dus wel en onthielden dan ook nog de stand die ze hadden voor je ze uit deed.
Ik vind Domoticz eigenlijk wel fijn. Goede support (@forum) en voorbeelden van scripts.
Heb inmiddels al heel wat devices zelf gemaakt en gevuld met (voor mij) relevante info.
Terugverdientijd van de Solar installatie, Energie kosten (en wat er dit jaar "teveel" betaald is).
Dagopbrengsten (dag/maand/jaar/totaal) van de Solar installatie.
Maar ik programmeer al vanaf begin 80-er jaren...
Ik heb Domoticz ook gekoppeld aan Google Assistent via DZGA (https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant) en kan daarmee lampen bedienen en temperatuur opvragen via stem-commando's.
Vorige week m'n eerste 2 Shellies gekocht en toegevoegd aan Domoticz via de Shelly-plugin. En die werden ook meteen door Google Assistent gezien ...
Heb inmiddels al heel wat devices zelf gemaakt en gevuld met (voor mij) relevante info.
Terugverdientijd van de Solar installatie, Energie kosten (en wat er dit jaar "teveel" betaald is).
Dagopbrengsten (dag/maand/jaar/totaal) van de Solar installatie.
Maar ik programmeer al vanaf begin 80-er jaren...
Ik heb Domoticz ook gekoppeld aan Google Assistent via DZGA (https://github.com/DewGew/Domoticz-Google-Assistant) en kan daarmee lampen bedienen en temperatuur opvragen via stem-commando's.
Vorige week m'n eerste 2 Shellies gekocht en toegevoegd aan Domoticz via de Shelly-plugin. En die werden ook meteen door Google Assistent gezien ...
Dat is waar, maar ik heb liever alles van dezelfde ruimte bij elkaar. Waarschijnlijk ga ik van deze tussenoplossing gebruik maken en moet "woonkamer" dan maar "woonk" of "wk" worden om onder de 25 te blijven.rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:54:
Zoiets had ik al verwacht en natuurlijk wel makkelijk. Maar goed dan zou je de naam wel kunnen wijzigen naar shellydimmer-Keuken-Tafel, maakt het al een stukje duidelijker.
[q]Nu je het zegt. Ik heb die nu er ook in staan, vrijdag naar lopen zoeken maar toen over het hoofd gezien. Van de week eens verder mee spelen. Waarschijnlijk was een aantal keer drukken dan genoeg.
Geen idee, daar is mijn Domoticz kennis nog te laag van. Ik zou de longpush altijd weer op 0 zetten als je hebt gezien dat hij 1 is geworden. Als je dat pas doet als je ziet dat de button wordt ingedrukt ben je wellicht te laat. Je kan de longpush time namelijk ook nog zelf instellen en dus ook korter maken. Eigenlijk moet de Shelly dat gewoon zelf doen natuurlijk als je de button weer loslaat.Dat is wel heel onhandig zeg. Maar zou je dan niet zelf kunnen afvangen door bij het uitlezen van de 'Normale' button de Long Push laag te maken?
Hm, dit krijg ik niet echt voor elkaar. Waar heb je gevonden hoe dit werkt? Bij mij gaan dat 9 van de 10 keer de lamp aan en daarna ook weer uit. Het is me 2 keer wel gelukt, maar op een gegeven moment was de dimmer zo in de war dat ik wel kon dimmen maar met de "omlaag" knop de dimmer met een short push ook niet meer uit kon krijgen (wel met een short push op omhoog). Ik heb hem maar gereboot en nu werkt het weer zoals eerst.Met Double Press gaan de dimmers in ieder geval naar 'vol aan', scheelt misschien weer een stapje.
Als ik er op google lijkt dit een feature te zijn van Tasmota, kan dat kloppen? Ik draai de normale Shelly firmware.
Het is sowieso makkelijker, maar mijn vorige modules hadden nog wel eens de neiging niet te reageren (ligt vast aan mij, dat ik de schakelaar dan net niet ver genoeg indruk). Met omlaag dimmen was dat altijd goed want dan hou je hem goed ingedrukt.Overigens je lampen 'uitdimmen' duurt toch 'veels te lang'? Keertje erop drukken is dan toch veel makkelijker, of zie ik dat verkeerd.
Ga er van de week maar weer eens verder mee spelen dan.JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:50:
Geen idee, daar is mijn Domoticz kennis nog te laag van.
Dat vind ik ook, maar zolang ze dat niet doen, moet ik zelf wel iets in elkaar knutselen.Eigenlijk moet de Shelly dat gewoon zelf doen natuurlijk als je de button weer loslaat.
Kwam er per toeval achter. Ik gebruik wel puls drukkers en heb de Shelly ingesteld als 'Momentary'. Wat heb jij?Hm, dit krijg ik niet echt voor elkaar. Waar heb je gevonden hoe dit werkt? Bij mij gaan dat 9 van de 10 keer de lamp aan en daarna ook weer uit.
[q]Knoppen ingesteld als Het is me 2 keer wel gelukt, maar op een gegeven moment was de dimmer zo in de war dat ik wel kon dimmen maar met de "omlaag" knop de dimmer met een short push ook niet meer uit kon krijgen (wel met een short push op omhoog). Ik heb hem maar gereboot en nu werkt het weer zoals eerst.
Als ik er op google lijkt dit een feature te zijn van Tasmota, kan dat kloppen? Ik draai de normale Shelly firmware.
Overigens kan je natuurlijk ook alle functionaliteit die je verwacht gewoon instellen in Domoticz en de 'lamp' en de 'schakelaar' los van elkaar hangen.Het is sowieso makkelijker, maar mijn vorige modules hadden nog wel eens de neiging niet te reageren (ligt vast aan mij, dat ik de schakelaar dan net niet ver genoeg indruk). Met omlaag dimmen was dat altijd goed want dan hou je hem goed ingedrukt.
Ik gebruik ook pulsdrukkers. Jaloezieschakelaars zijn het officieel, maar werkt verder prima voor zover ik weet. Nouja, behalve double press is 100% dan.rens-br schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:01:
Kwam er per toeval achter. Ik gebruik wel puls drukkers en heb de Shelly ingesteld als 'Momentary'. Wat heb jij?
Gebruik jij ook dubbele schakelaars of heb je een enkele? Wellicht is dat het verschil.
Ja, maar ik wil eigenlijk dat de belangrijkste dingen gewoon gelijk werken. Dus als Domoticz een keer niet werkt of de wifi ligt er uit dan wil ik nog gewoon lampen aan en uit kunnen doen. Dat er dan geen leuke features inzitten als alle lampen in de woonkamer tegelijk aan of uit en dat soort zaken vind ik dan prima. Maar ik wil het niet zo hebben dat als ik op de knop duw er niets helemaal niets gebeurd.Overigens kan je natuurlijk ook alle functionaliteit die je verwacht gewoon instellen in Domoticz en de 'lamp' en de 'schakelaar' los van elkaar hangen.
Daarom kan je met een schakelaar die direct aan de Shelly gekoppeld is "gewoon" de lamp(en) blijven bedienenJeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:53:
[...]
Ik gebruik ook pulsdrukkers. Jaloezieschakelaars zijn het officieel, maar werkt verder prima voor zover ik weet. Nouja, behalve double press is 100% dan.
Gebruik jij ook dubbele schakelaars of heb je een enkele? Wellicht is dat het verschil.
[...]
Ja, maar ik wil eigenlijk dat de belangrijkste dingen gewoon gelijk werken. Dus als Domoticz een keer niet werkt of de wifi ligt er uit dan wil ik nog gewoon lampen aan en uit kunnen doen. Dat er dan geen leuke features inzitten als alle lampen in de woonkamer tegelijk aan of uit en dat soort zaken vind ik dan prima. Maar ik wil het niet zo hebben dat als ik op de knop duw er niets helemaal niets gebeurd.
Ja, dat is hoe ik het nu heb. Daarom snap ik niet wat het voordeel ervan is om een schakelaar en een lamp los van elkaar te zien en dat via DOmoticz te doen. Dan ben ik dat toch kwijt?Kees-Jan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:53:
Daarom kan je met een schakelaar die direct aan de Shelly gekoppeld is "gewoon" de lamp(en) blijven bedienen
Als ik nu de schakelaar bedien dat reageert de Shelly vanzelf en hoef ik in Domoticz niets meer te "regelen".
Tja, als je zo redeneert heb je ook geen Shelly meer nodig, hè? 
Het gaat er juist om dat je méér functionaliteit krijgt door zo'n Shelly maar tóch nog op de "ouderwetse" manier kan bedienen.
Ik heb een Shelly achter een schakelaar "gepropt" omdat ik juist méér mogelijkheden wil hebben.
Hierdoor kan ik:
maar zolang je het simpel houdt kan er weinig mis gaan, toch?
WiFi is "maar" WiFi
of... praten we te dicht langs erkaar heen?
Het gaat er juist om dat je méér functionaliteit krijgt door zo'n Shelly maar tóch nog op de "ouderwetse" manier kan bedienen.
Ik heb een Shelly achter een schakelaar "gepropt" omdat ik juist méér mogelijkheden wil hebben.
Hierdoor kan ik:
- handmatig bedienen
- via de Shelly app bedienen
- via Domoticz bedienen (en allerlei regeltjes/scenes toevoegen)
- via Google Home bedienen
- via Google Assistant bedienen (zonder "voice command")
- via Google Assistant bedienen (met "voice command")
- via Android Auto bedienen
WiFi is "maar" WiFi
[ Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 09-06-2020 22:36 ]
Als je tevreden bent met knop en Shelly app, dan heb je buiten de Shelly en stock firmware niets meer nodig...Kees-Jan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:12:
Tja, als je zo redeneert heb je ook geen Shelly meer nodig, hè?
Hierdoor kan ik:en ja, daar moet de héle "infrastructuur" voor meewerken...
- handmatig bedienen
- via Domoticz bedienen (en allerlei regeltjes/scenes toevoegen)
- via Google Home bedienen
- via Google Assistant bedienen (zonder "voice command")
- via Google Assistant bedienen (met "voice command")
- via Android Auto bedienen
WiFi is "maar" WiFi
Ik heb ook nog de gewone Shelly firmware, hoor.
Niets mis mee.
Ik ga pas van stock af als een andere firmware functionaliteit biedt die niet in de standaard firmware zit. En ik die functionaliteit écht nodig heb...
Niets mis mee.
Ik ga pas van stock af als een andere firmware functionaliteit biedt die niet in de standaard firmware zit. En ik die functionaliteit écht nodig heb...
Hier ook een stock firmware gebruiker. Werkt i.c.m. Google Assistant prrrrima.
Slimme stekkers en schakelaars en mijn vrouw en dochter merken het niet. Alleen gaan laders en lampen etc. automatisch uit.
Slimme stekkers en schakelaars en mijn vrouw en dochter merken het niet. Alleen gaan laders en lampen etc. automatisch uit.
Mocht je een slimme lamp hebben dan wil je deze (waarschijnlijk) niet van de stroom afhalen.JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:27:
[...]
... Daarom snap ik niet wat het voordeel ervan is om een schakelaar en een lamp los van elkaar te zien en dat via DOmoticz te doen. ...
Daarnaast heb ik bijv een plafondaansluiting niet in gebruik, maar de shelly van die schakelaar kan (via Home Assistant) wel 3 andere lampen die op een stopcontact zijn aangesloten schakelen. Er zijn best wat scenario's te bedenken waar het handig kan zijn om een lamp niet direct op een Shelly aangesloten te hebben.
Dat denk ik wel. Al die extra manieren wil ik natuurlijk ook (nouja, ik wil geen Google voice of Alexa, maar dat terzijde). Daarom heb ik ook slimme schakelaars, dan kan je die op afstand aansturen.Kees-Jan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:12:
Maar ik wil wel dat de schakelaar de lamp gewoon bedient. Dus als je op de knop duwt moet het licht aangaan. Ongeacht of er wifi is, het apparaat waar domoticz (of een andere app) in elkaar gedonderd is en noem maar op.
Natuurlijk kan je op dat moment alle extra dingen niet meer doen. Maar als je de schakelaar en de lamp echt los van elkaar hebt dan werkt dat dus ook niet meer. Dat wil ik dus juist wel.
Klopt, maar die heb ik bijna niet. Ik weet nog niet of ik die wil houden of niet.-Casper schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:38:
Mocht je een slimme lamp hebben dan wil je deze (waarschijnlijk) niet van de stroom afhalen.
Ik snap het voordeel wel van een extra schakelaar die niet rechtstreeks een lamp bedient maar via een "scene" of "group" of hoe het dan ook in de app mag heten. Dat gebruikte ik vroeger ook (komt straks wel weer terug). Dingen als: gaat het licht in de hal van de voordeur uit 's ochtends tussen 7u en 8u doe dan ook alle lichten in huis uit komen wel weer terug.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 10-06-2020 08:51 ]
Dubbele en enkele door elkaar heen eigenlijk, dus dat zou niet veel uit mogen maken.JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:53:
[...]
Ik gebruik ook pulsdrukkers. Jaloezieschakelaars zijn het officieel, maar werkt verder prima voor zover ik weet. Nouja, behalve double press is 100% dan.
Ja, maar ik wil eigenlijk dat de belangrijkste dingen gewoon gelijk werken. Dus als Domoticz een keer niet werkt of de wifi ligt er uit dan wil ik nog gewoon lampen aan en uit kunnen doen. Dat er dan geen leuke features inzitten als alle lampen in de woonkamer tegelijk aan of uit en dat soort zaken vind ik dan prima. Maar ik wil het niet zo hebben dat als ik op de knop duw er niets helemaal niets gebeurd.
Dat klinkt heel logisch opzich. Ik heb alleen op een hoop plekken in mijn huis Mi Light lampen hangen, wanneer ik die fysiek schakel met een Shelly dan hebben daarna geen spanning, kan ik er vervolgens vanuit Domoticz niet veel meer mee. Dus op de plekken waar ik Mi Light heb hangen heb ik de knop en het relais los van elkaar gehangen en regelt Domoticz wat er gebeurd.JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:27:
Ja, dat is hoe ik het nu heb. Daarom snap ik niet wat het voordeel ervan is om een schakelaar en een lamp los van elkaar te zien en dat via DOmoticz te doen. Dan ben ik dat toch kwijt?
Als ik nu de schakelaar bedien dat reageert de Shelly vanzelf en hoef ik in Domoticz niets meer te "regelen".
In bijvoorbeeld het trappengat gaat de lamp op motion aan en wordt gedimd als het nacht is, maar wil ik wel eens schakelaar behouden. Bij de TV / slaapkamer worden de lampen gedimd als en veranderen van kleur als we de TV aan hebben staan en zo heb ik nog meer scripts draaien.
Bij een old-skool lamp is het inderdaad niet zo nuttig om de schakelaar en het relais los van elkaar te hangen.
voor scenarios waar je geen output van een shelly wil gebruiken, bestaat er sinds kort ook de Shelly i3rens-br schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:59:
[...]
Dubbele en enkele door elkaar heen eigenlijk, dus dat zou niet veel uit mogen maken.
[...]
[...]
Dat klinkt heel logisch opzich. Ik heb alleen op een hoop plekken in mijn huis Mi Light lampen hangen, wanneer ik die fysiek schakel met een Shelly dan hebben daarna geen spanning, kan ik er vervolgens vanuit Domoticz niet veel meer mee. Dus op de plekken waar ik Mi Light heb hangen heb ik de knop en het relais los van elkaar gehangen en regelt Domoticz wat er gebeurd.
In bijvoorbeeld het trappengat gaat de lamp op motion aan en wordt gedimd als het nacht is, maar wil ik wel eens schakelaar behouden. Bij de TV / slaapkamer worden de lampen gedimd als en veranderen van kleur als we de TV aan hebben staan en zo heb ik nog meer scripts draaien.
Bij een old-skool lamp is het inderdaad niet zo nuttig om de schakelaar en het relais los van elkaar te hangen.
Deze heeft alleen inputs waar je schakelaars aan kan hangen en geen output (geen relais aan boord)
oogt ook kleiner dus zover ik kan zien nog makkelijker in te bouwen
bron: https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/
Even voor mijn beeldvorming:JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:51:
[...]
...
Daarom heb ik ook slimme schakelaars, dan kan je die op afstand aansturen.
Maar ik wil wel dat de schakelaar de lamp gewoon bedient. Dus als je op de knop duwt moet het licht aangaan. Ongeacht of er wifi is, het apparaat waar domoticz (of een andere app) in elkaar gedonderd is en noem maar op.
...
Ik versta onder een slimme schakelaar een apparaat dat óf door invloed van buitenaf (WiFi of anders) óf door een fysieke schakelaar een ander apparaat (bijvoorbeeld een lamp) AAN/UIT kan schakelen.
Als je een fysieke schakelaar aan de Shelly koppelt, dan kan die Shelly (en het daaraan gekoppelde apparaat) toch onafhankelijk van WiFi bedient worden?
Of, wil jij met een slimme schakelaar (zoals: https://www.sonoff.nl/a-5...hakelaar-wit/#description) de Shelly AAN/UIT schakelen? Dat is dan toch dubbelop? Maar uiteraard, het kan wel, maar is wel een duurdere oplossing, toch?
Bij mij in huis is de WAF van belang, dus alles moet er hetzelfde uitzien of niet "anders" bediend moeten worden

Die is inderdaad net nieuw en een prima ding.DaTuX schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:10:
[...]
voor scenarios waar je geen output van een shelly wil gebruiken, bestaat er sinds kort ook de Shelly i3
Deze heeft alleen inputs waar je schakelaars aan kan hangen en geen output (geen relais aan boord)
oogt ook kleiner dus zover ik kan zien nog makkelijker in te bouwen
bron: https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/
Vind overigens het voordeel van wel een Shelly 1 of Shelly 2.5 te gebruiken dat je later nog alle kanten op kan. Als je later de lampen nog vervangt voor iets anders dan Mi Light kan je met een software instelling de situatie weer terugzetten.
Precies, dat is zoals ik het nu heb. Maar @rens-br stelde dus voor om de schakelaar en de lamp los van elkaar te koppelen en de bediening via Domoticz (of iets anders natuurlijk) te laten gaan. Dat kan met een Shelly ook, als je die op "detached" zet. Dan gaat de lamp niet meer uit of aan als je op de schakelaar duwt. Wat er dan gebeurd is dat Domoticz ziet dat de schakelaar is ingeduwd en besluit de lamp aan te doen (of wat dan ook).Kees-Jan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:14:
Als je een fysieke schakelaar aan de Shelly koppelt, dan kan die Shelly (en het daaraan gekoppelde apparaat) toch onafhankelijk van WiFi bedient worden?
In zijn geval gebruikt hij het blijkbaar omdat hij veel slimme lampen heeft en die moeten natuurlijk wel stroom hebben anders zijn ze niet slim meer.
Ik heb daar iets minder last van (ik heb geen WAF maar een HAF) maar ik heb natuurlijk (afgezien de laatste 3 maanden) wel eens bezoek en oma moet ook gewoon de schakelaars kunnen bedienen. Wat dat betreft zijn de jaloezieschakelaars die ik gebruik al "ingewikkeld" voor de ene oma.Bij mij in huis is de WAF van belang, dus alles moet er hetzelfde uitzien of niet "anders" bediend moeten worden
Ik had vooralsnog geen zin om het hele huis vol met pir-detectie te hangen (wie weet komt dat nog) en bovendien wil ik toch nog fysiek de lampen harder of zachter (of gewoon uit of aan) kunnen zetten.
check, nu snap ik 'm...
en ook de "detached" mode; ik vond het al vreemd dat de lamp niet AAN ging
en ook de "detached" mode; ik vond het al vreemd dat de lamp niet AAN ging
Die i3 vind ik trouwens wel heel interessant. Voor mij momenteel niet meer nodig, omdat ik overal al Shelly 1's heb (al dan niet detached). Maar zeker wanneer je smart lampen (superhandig vanwege dimmen) gebruikt erg leuk spul.
Ik merk dat ik op de plekken waar nu smartlampen hangen, ik deze ook regelmatig gebruik ('s avonds lamp gedimt, etc.).
Ik merk dat ik op de plekken waar nu smartlampen hangen, ik deze ook regelmatig gebruik ('s avonds lamp gedimt, etc.).
@barrymossel Ja, die i3 zou wel wat kunnen zijn. Ik zou eigenlijk een i4 willen hebben, ik heb ergens 2 keer een dubbele schakelaar zitten (zonder dat er fysiek wat aan gekoppeld is). Maar ja, ik had daar al Shelly 2.5s voor gekocht dus ik schiet er verder niet echt wat mee op.
Heeft iemand trouwens zin in en tijd voor een TS? Zelf kan ik me er even echt niet toe zetten, maar ik denk wel dat we erg veel informatie reeds in dit topic verzameld hebben. Zeker zaken als edge/detached switch, knipperende lampen bij de dimmer en flashen van alternatieve firmware (voor- en nadelen) kunnen interessant zijn voor gebruikers en geïnteresseerden...
Laat maar weten in een PM en ik maak je mede-auteur!
Twee gegadigden gevonden!
Laat maar weten in een PM en ik maak je mede-auteur!
Twee gegadigden gevonden!
[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 10-06-2020 11:58 ]
Zou goed inderdaad. Ik had het even met rust gelaten dus was met HASS aan de slag gegaan. Toen ik nog even de laatste schermen van Domoticz wilde maken en ik MQTT weer aanzetten.JeroenE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:59:
@Kees-Jan Blijkt een user error te zijn (wie had dat verwacht?). Ik gebruik een MQTT prefix en dat snapt de plugin blijkbaar niet. Voor Shelly Dimmers en Shelly1s werkt dat blijkbaar per ongeluk wel goed, dus ik had niet door dat je dat niet mag doen. Ik heb bij 1 Shelly RGBW de MQTT prefix uitgezet en toen werkte het wel gelijk.
Toen gebeurde er een wonder...hij deed het toen weer. Logisch.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik heb sinds kort een elektrische garagedeur en deze wilde ik slim maken voor in Home Assistant of als ik mijn sleutels per ongeluk binnen laat liggen ( kan ik nog met de telefoon openen )
Ik heb dus Shelly 1 gekocht omdat deze mij aangeraden werd door de winkel hiervoor.
Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat ik niet exact weet op welke punten ik de Shelly moet aansluiten.
ik kan de Shelly wel netjes vinden, en deze ook toegevoegd in Shelly home app. Ook hoor ik netjes een klik bij het in en uit schakelen van Shelly. dus de plus en min heb ik goed op 24 Volt.
Maar waar moet ik de Input / Output / Switch op aansluiten?
Hieronder heb ik een schema van de motor van de garagedeur en hoop dat iemand mij kan vertellen welke draad op welke moet om ervoor te kunnen zorgen dat bij het schakelen de garage deur open/dicht gaat en Shelly ook weer wanneer wij dit met onze afstandsbediening doen.

Ik heb dus Shelly 1 gekocht omdat deze mij aangeraden werd door de winkel hiervoor.
Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat ik niet exact weet op welke punten ik de Shelly moet aansluiten.
ik kan de Shelly wel netjes vinden, en deze ook toegevoegd in Shelly home app. Ook hoor ik netjes een klik bij het in en uit schakelen van Shelly. dus de plus en min heb ik goed op 24 Volt.
Hieronder heb ik een schema van de motor van de garagedeur en hoop dat iemand mij kan vertellen welke draad op welke moet om ervoor te kunnen zorgen dat bij het schakelen de garage deur open/dicht gaat en Shelly ook weer wanneer wij dit met onze afstandsbediening doen.

De switch hoef je nergens op aan te sluiten, tenzij je de shelly ook met een schakelaar wil bedienen (en niet alleen draadloos).marcel19 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:39:
Als ik het goed begrijp kan je een pulsschakelaar tussen GND en PB aansluiten, op de plek waar ze "O/S/C" hebben staan. De deur gaat dan open, stopt of dicht. Ik ga er in ieder geval van uit dat het Open/Stop/Close betekent.
Een Shelly is op zich geen pulsschakelaar, maar je kan hem wel instellen dat hij na 1 seconde weer uit gaat. Hopelijk vind je garagedeur dat ook een puls.
Maar voor je de Shelly aansluit zou ik eerst eens proberen of de deur wel open gaat als je eventjes verbinding maakt tussen GND en PB.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 14-06-2020 08:35 . Reden: Wat duidelijker gemaakt, hoop ik. ]
o/s/c staat inderdaad voor open / stop / close.JeroenE schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:55:
[...]
De switch hoef je nergens op aan te sluiten, tenzij je de shelly ook met een schakelaar wil bedienen (en niet alleen draadloos).
Als ik het goed begrijp kan je een pulsschakelaar tussen GND en PB aansluiten, op de plek waar ze "O/S/C" hebben staan. De deur gaat dan open, stopt of dicht. Ik ga er in ieder geval van uit dat het Open/Stop/Close betekent.
Een Shelly is op zich geen pulsschakelaar, maar je kan hem wel instellen dat hij na 1 seconde weer uit gaat. Hopelijk vind je garagedeur dat ook een puls.
Maar voor je de Shelly aansluit zou ik eerst eens proberen of de deur wel open gaat als je eventjes verbinding maakt tussen GND en PB.
Als ik een draad op GND en PB zet gaat de garadedeur open.
Nadat deze volledig open is, en ik zet weer even tijdelijk een draad op GND en PB gaat deze weer netjes dicht.
Hoe sluit ik de Shelly nu dan aan?
moet ik dan de GND en PB van de garagedeur op de output zetten van de Shelly?
EDIT::
Het is gelukt door de GND op de input en de PB op de output aan te sluiten.
Als ik nu de shelly aanzet via de app gaat de garage deur open.
Maar als ik hem uitzet gebeurd er niks. als ik de schakelaar dan weer aanzet gaat de garagedeur weer dicht. Dus dit werkt nu.
Nu nog even in Home assistant een drukknop maken in plaats van een schakelaar en het werkt
[ Voor 19% gewijzigd door marcel19 op 14-06-2020 13:13 ]
Je kan de Shelly op "AAN" zetten en met "Auto Off" na 1 seconde weer "UIT" . Dan heb je een "pulse".
Jep, en dit is nu ook geluktKees-Jan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:17:
Je kan de Shelly op "AAN" zetten en met "Auto Off" na 1 seconde weer "UIT" . Dan heb je een "pulse".
alias: Garagedeur
trigger:
- platform: state
entity_id: switch.shelly_shsw_1_500291eff9e0
to: 'on'
for:
seconds: 3
action:
- service: switch.turn_off
Als je de default shelly firmware draait kan je dit ook gewoon aanvinken in de configuratie. Is een standaard functiemarcel19 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:26:
[...]
Jep, en dit is nu ook gelukt
alias: Garagedeur
trigger:
- platform: state
to: 'on'
for:
seconds: 3
action:
- service: switch.turn_off
Klopt:-Casper schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Als je de default shelly firmware draait kan je dit ook gewoon aanvinken in de configuratie. Is een standaard functie
/f/image/wwFRAs9lxLM9G3KCyhOYOb5d.png?f=fotoalbum_large)
Door een simpel routine te maken in Google Home (werkt alleen in Engelse taal), kan je die ook makkelijk gebruiken:
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Ik heb dit topic volledig doorlezen, maar zit toch met enkele vraagjes.
Binnenkort vernieuw ik mijn elektriciteit volledig. Ik ben van plan om alleen maar drukschakelaars te voorzien. Origineel was ik van plan om alles in de zekeringkast te schakelen met impulsrelais (eltako/vynckier/...). Nu ben ik op die Shelly's bebotst, en die geven toch wat meer mogelijkheden.
Binnenkort vernieuw ik mijn elektriciteit volledig. Ik ben van plan om alleen maar drukschakelaars te voorzien. Origineel was ik van plan om alles in de zekeringkast te schakelen met impulsrelais (eltako/vynckier/...). Nu ben ik op die Shelly's bebotst, en die geven toch wat meer mogelijkheden.
- Kunnen de Shelly's geschakeld worden met 12Vdc (of 24)? Zodat ze werken zoals bv een Eltako impulsrelais, maar dan met alle extra automatisatie mogelijkheden.
Dus:
drukschakelaar --> 12Vdc --> shelly --> lamp (230Vac) (Shelly dus in de zekeringkast)
Ik denk dat op die manier ook alles blijft werken zonder WiFi. - Kan je de Shelly remote flashen? Dit is mijn indertijd gelukt met een simpele Tuya Action lamp. Maar voor de Shelly vind ik hierover niets terug. Enkel het flashen via usb/serial
1: Ja maar niet allemaal, de Shelly 1 en Shelly 2.5 iig welSnake_Y_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:14:
- Kunnen de Shelly's geschakeld worden met 12Vdc (of 24)? Zodat ze werken zoals bv een Eltako impulsrelais, maar dan met alle extra automatisatie mogelijkheden.
Dus:
drukschakelaar --> 12Vdc --> shelly --> lamp (230Vac) (Shelly dus in de zekeringkast)
Ik denk dat op die manier ook alles blijft werken zonder WiFi.- Kan je de Shelly remote flashen? Dit is mijn indertijd gelukt met een simpele Tuya Action lamp. Maar voor de Shelly vind ik hierover niets terug. Enkel het flashen via usb/serial
2: initieel via serieel, daarna OTA, afhankelijk van je keuze custom FW tot hoever in opties dat kan
[ Voor 0% gewijzigd door DaTuX op 18-06-2020 17:20 . Reden: typoos ]
Bedankt voor de snelle reactie!DaTuX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:20:
[...]
1: Ja maar niet allemaal, de Shelly 1 en Shelly 2.5 iig wel
2: initieel via serieel, daarna OTA, afhankelijk van je keuze custom FW tot hoever in opties dat kan
Kan dit ook met de dimmer? Als ik naar het aansluitschema kijk, denk ik van niet.
Anderzijds, zie ik die 12Vdc mogelijkheid ook niet direct staan op het aansluitschema van de Shelly 1
Enig idee wat zo'n Shelly verbruikt op een jaar?
De ESP8266 chip in een Shelly verbruikt zo'n 250mA @ 3,3V als hij wakker is en een wifi-verbinding actief heeft (en je de omvorming van 230V->3,3V meetelt en een relais), dus het zal iets van 7KWh per jaar zijn.Snake_Y_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:34:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 18-06-2020 17:44 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dimmer niet 100% zeker, stuur stroom wellicht (letterlijk op de dimmer staat switch input up to 230v AC)Snake_Y_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:34:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie!
Kan dit ook met de dimmer? Als ik naar het aansluitschema kijk, denk ik van niet.
Anderzijds, zie ik die 12Vdc mogelijkheid ook niet direct staan op het aansluitschema van de Shelly 1.
maar eigenlijk alleen AC
heb aantal naast me liggen, op de verpakking van de shelly 1 staat: DC 12v / DC 24v-60v
verbruik eigenlijk nog niet naar gekeken in rust verbruikt mijn shelly 2,5 0,4 watt volgens zichzelf en dat is ZONDER calibratie...dus ehh nee
[ Voor 0% gewijzigd door DaTuX op 18-06-2020 17:43 . Reden: typoos ]
Dus je wilt de Shelly poweren je met 12V en hij schakelt vervolgens 230V? Dat kan alleen met de Shelly1(em). De dimmer en shelly2.5 hebben geen gescheiden schakel circuit.Snake_Y_ schreef op
Kunnen de Shelly's geschakeld worden met 12Vdc (of 24)? Zodat ze werken zoals bv een Eltako impulsrelais, maar dan met alle extra automatisatie mogelijkheden.
Dus:
Ik denk dat op die manier ook alles blijft werken zonder WiFi.
Als je de Shelly's klassiek gebruikt gewoon met een schakelaar werkt het sowieso ook zonder wifi. Je kan dan namelijk de schakelaars gebruiken.
klopt, I stand corrected, betreft shelly 2.5rens-br schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:48:
[quote][b]Snake_Y_ schreef op Kunnen de Shelly's geschakeld worden met 12Vdc (of 24)? Zodat ze werken zoals bv een Eltako impulsrelais, maar dan met alle extra automatisatie mogelijkheden. Dus: drukschakelaar --> 12Vdc --> shelly --> lamp (230Vac) (Shelly dus in de zekeringkast) Ik denk dat op die manier ook alles blijft werken zonder WiFi.
Dus je wilt de Shelly poweren je met 12V en hij schakelt vervolgens 230V? Dat kan alleen met de Shelly1(em). De dimmer en shelly2.5 hebben geen gescheiden schakel circuit.
Als je de Shelly's klassiek gebruikt gewoon met een schakelaar werkt het sowieso ook zonder wifi. Je kan dan namelijk de schakelaars gebruiken.
Leek wel zo omdat er 2x een input opzit (2x L) my bad
Ok... got it... enkel de Shelly 1 kan dus 230v schakelen met een 12Vdc input.DaTuX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:52:
[...]
klopt, I stand corrected, betreft shelly 2.5
Leek wel zo omdat er 2x een input opzit (2x L) my bad
Nu ja... die Shelly 1 is niet zo duur. Dus mssn best eentje aanschaffen om met te experimenten
Tenzij jullie een beter alternatief hebben om in de meterkast impulsrelais te voorzien met 'automatisatie' mogelijkheden. Eltako heeft wel enkele modules, maar het blijft allemaal redelijk duur, en waarschijnlijk toch allemaal beperkter...
Even afhankelijk van hoeveel je precies gaat vernieuwen, maar als je huis zover gestript is dat je ook nieuwe buizen kunt/moet trekken, dan zou ik alles in een ster-structuur leggen. Aka alle lichtpunten, wcd's en schakelaars met een eigen buis naar een centrale technische ruimte.Snake_Y_ schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:14:
Dat biedt je maximale vrijheid om alles aan elkaar te knopen en je zou dan ook al je hardware daar bij elkaar kunnen plaatsen.
Maar zou dan ook eerder KNX overwegen dan draadloze oplossingen.
Alles is inderdaad gestript... Het wordt dus de bedoeling om alles naar de zekeringkast te leiden. Schakelaars en lichtpunten dus (schakelaars op 12/24V via SVV kabel). De klassieke impulsschakelingen, dus.Farmerwood schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:25:
[...]
Even afhankelijk van hoeveel je precies gaat vernieuwen, maar als je huis zover gestript is dat je ook nieuwe buizen kunt/moet trekken, dan zou ik alles in een ster-structuur leggen. Aka alle lichtpunten, wcd's en schakelaars met een eigen buis naar een centrale technische ruimte.
Dat biedt je maximale vrijheid om alles aan elkaar te knopen en je zou dan ook al je hardware daar bij elkaar kunnen plaatsen.
Maar zou dan ook eerder KNX overwegen dan draadloze oplossingen.
Stopcontacten hebben hun eigen kring, maar daar zie ik niet direct de nood om te automatiseren. Het kan wel, maar dan per kring... Er tegenwoordig oplossingen (waaronder de Shelly) om dan per stopcontact nog eens automatiseren.
Mssn ben ik wat te vroeg op de 'Shelly'-trein gesprongen
Dus mssn best nog wat verder zoeken (er is nog tijd genoeg), maar voorlopig lijkan andere oplossingen nogal duur uit te vallen, of zijn die een proprietary systeem (met de gekende nadelen).
Heeft iemand de bèta firmware met een fix voor de connectie issues geprobeerd?
Kan de comments niet lezen, want heb geen Facebook.
https://m.facebook.com/gr...style.share&__tn__=%2AW-R
Ik heb overigens zelf tot nu toe nog 0 problemen met verbinden.Jelte schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:04:
Hier (nog) geen problemen.Jelte schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:04:
Andere vraag: Ik heb een Shelly Plug S, maar de WiFi LED brand niet meer. Ik heb hem in de app uit en weer aan gezet maar geen verschil. De PowerLed werkt het wel bij.
Ook een factory reset werkt helaas niet. Iemand dat al eerder meegemaakt?
Mijn andere Plug S'en (12 stuks) hebben het probleem niet.
Overigens heb ik gisteren de Shelly Button1 binnen gekregen. Dat is een cool apparaatje zeg!
Echt fantastisch om scenes te triggeren. Moet je allen wel 'even" onthouden welke scene je onder welke sequence hebt geprogrammeerd
Nog niet, maar ik heb dan ook geen facebook. Met wat horten en stoten op 1 shelly 2.5 de beta firmware gekregen. Ik moest eerst twee keer een power cycle doen om hem weer connected te krijgen en daarna nog een keer na het starten van de update.Jelte schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:04:
Nu even afwachten hoe het gaat, als hij connected is dan blijft dat meestal wel een dag ofzo voor het niet meer werkt.
Hij geeft ondertussen wel aan
code:
en volgens het verhaaltje was het juist het beste als beide getallen identiek waren. Zal eens kijken hoe het er morgen mee staat (als ik het niet vergeet).1
2
| wr_attempts:2 wr_successful:0 |
Ik heb hem ook (heel makkelijk, in 1 keer zonder power cycle) op een ander geïnstalleerd en daar staan beide getallen nog op 0. Die Shelly doet het voor zover ik weet altijd prima.
Edit: Hij staat nu op 3-0; de Shelly zonder problemen staat nog steeds op 0-0. Hij is ook nog steeds online, dus het lijkt in mijn geval in ieder geval uitstekend te helpen.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 21-06-2020 15:23 ]
Beste leden!
Dit hele gebeuren op zo'n topic is van mij nieuw!
En het volgende bericht is door mij waarschijnlijk al eerder gepost!
Maar weet niet zeker of dat op de juiste manier is gebeurd.
Vandaar..........
Ik zou met mijn vraag, graag in willen haken betreft de discussie of shelly compatible is met Hue.
Heb lang getwijfeld betreft het schakelen en dimmen van hue lampen (nog niet aangeschaft).
Ik zou dit het liefste willen gaan doen via pulsschakelaars.
Makkelijk te integreren in het bestaande schakelmateriaal.
De volgende twee springen er voor mij uit.
1. Shelly dimmer 2 (wiffi)
https://www.home2link.nl/shelly-dimmer.html
2. Zigbee inbouwdimmer
https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouw-dimmer.html
Wat is jullie ervaring hiermee en wat zou je adviseren?
Is zoiets ook nog toe te passen in een hotelschakeling voor het spotje op de overloop?
En kan ik mijn domme halogeen g4 werkbladverlichting in de keuken hiermee ook slim maken?
Al met al nogal wat vraagjes en ik hoop dat je jullie mij hiermee van dienst kunnen kan zijn.
Vandaar..........
Ik zou met mijn vraag, graag in willen haken betreft de discussie of shelly compatible is met Hue.
Heb lang getwijfeld betreft het schakelen en dimmen van hue lampen (nog niet aangeschaft).
2. Zigbee inbouwdimmer
Is zoiets ook nog toe te passen in een hotelschakeling voor het spotje op de overloop?
En kan ik mijn domme halogeen g4 werkbladverlichting in de keuken hiermee ook slim maken?
Al met al nogal wat vraagjes en ik hoop dat je jullie mij hiermee van dienst kunnen kan zijn.
simpel antwoord op je vraag (zonder voldoende context) shelly nee, die zigbee misschienKees16 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:57:
Beste leden!
Vandaar..........
2. Zigbee inbouwdimmer
langer antwoord: al eens gekeken naar home assistant (of vergelijkbaar)?
dan kun je alles mixen zoals je het zelf wil en dan zou ik juist de shelly adviseren om je schakelaars mee te automatiseren.
dan heb je alle bewegingsvrijheid
Link naar Home Assistant forum op tweakers
[ Voor 3% gewijzigd door DaTuX op 21-06-2020 20:55 ]
Wat is de meerwaarde hiervan tegenover gewoon enkel Shelly? De enige reden die ik kan bedenken om het te combineren is omdat je ook kleur(temperatuur) wil gebruiken, maar er kleven behoorlijk wat nadelen aan. Het combineren van een slimme schakelaar en slimme lamp wordt meestal niet aangeraden.Kees16 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:57:
Als je ze wel samen wil gebruiken, bedenk dan dat, wanneer de Shelly uit staat, zal het ook de Hue lamp volledig van de stroom halen.
- Dat betekent dat je de lamp niet meer kan benaderen via de Hue app of Hue schakelaars.
- De lamp is dan geen onderdeel van het Zigbee netwerk meer, en fungeert dus niet meer als Zigbee repeater voor de andere lampen in het huis.
- Wanneer je de Shelly weer aanzet (en dus de Hue lamp weer van stroom voorziet) zal het waarschijnlijk eventjes duren voordat de Hue lamp weer te bereiken/controleren is vanaf de app omdat hij opnieuw moet verbinden. Dus dimsterkte/kleur aanpassen zal niet meteen mogelijk zijn.
Ook kan je niet direct de Hue lamp dimmen met een Shelly. Een slimme lamp is óf wel, óf niet van stroom voorzien. Het dimmen van zo'n lamp gebeurt binnen de lamp zelf, en daar heeft hij nog de volledige stroomtoevoer voor nodig. Als je een slimme lamp met een externe dimmer probeert te dimmen gaat het fout.
Als je per se zowel Hue lampen en pulsschakelaars wil gebruiken, kijk dan maar Hue-compatible draadloze schakelaars. Deze zijn dan niet direct op de stroom aangesloten maar fungeren als afstandsbediening. Je kan deze waarschijnlijk gewoon ipv een bestaande schakelaar aan de muur schroeven (en de draden erachter doorverbinden). In dat geval heb je dus geen Shelly nodig.
Als je het per se wil combineren kan je een Shelly gebruiken en als "detached switch" instellen. Dat betekent dat de lamp altijd van stroom voorzien blijft, en dat de switch enkel commando's ontvangt. Deze kan je dan dmv een aparte smarthome hub (bijvoorbeeld Homey) weer doorzetten naar de Hue bridge. Dit zou de "beste" manier zijn om ze te combineren, maar het is wel een stuk ingewikkelder/duurder en er zal waarschijnlijk ook vertraging bijkomen.
Dus kijk echt even naar wat je wilt bereiken en wat het meest praktisch is.
Mijn advies, als kleur(temperatuur) geen prioriteit is, laat de Hue lampen achterwege en gebruik gewone dimbare LED-lampen + Shelly dimmer. Als kleur(temperatuur) wel prioriteit is, laat de Shelly achterwege en gebruik Hue samen met Hue-compatible wireless switches.
Slim spotje? Zie bovenstaand verhaal. Dom spotje? Dan zal het mogelijk zijn maar het hangt een beetje af van je huidige constructie en waar je alles momenteel hebt/wil plaatsen.Kees16 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:57:
Hoogstwaarschijnlijk wel ja. Controleer de specificaties van je lamp en die van de dimmer die je wil gebruiken wel even. En let op dat je geen bestaande domme dimmer met een slimme dimmer combineert.Kees16 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:57:
Hij staat nu op 7-2 en het resultaat is wisselend. Het is sowieso beter dan dat het was, maar 100% betrouwbaar is het nog niet. Je kan hem soms niet meer benaderen en daarna weer wel. Of het gaat wel, maar heel langzaam en dan moet je 10 seconden wachten eer je wat kan zien op je scherm.JeroenE schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:55:
Edit: Hij staat nu op 3-0; de Shelly zonder problemen staat nog steeds op 0-0. Hij is ook nog steeds online, dus het lijkt in mijn geval in ieder geval uitstekend te helpen.
Ik heb nog geen power cycle hoeven te doen om hem weer online te krijgen; tijdje wachten en nog eens proberen is genoeg. Maar heel handig is het natuurlijk niet als je hem niet betrouwbaar op afstand kan besturen.
@Kees16 je kan beter iemand een mention geven (zoals ik nu deed) of quoten, dan heb je meestal sneller een reactie omdat er dan een notificatie uitgaat naar de gebruiker. Als je iets prive wil vragen kan je dat beter gelijk doen, dat hoeft je niet eerst te vragen waar iedereen mee kan lezen.
ik zat voor hem ook juist in de detached modus te denken (met home assistant dan) dan hoeft het niet perse duur te zijn als je beetje tweaker bentTheCory schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:11:
[...]
Wat is de meerwaarde hiervan tegenover gewoon enkel Shelly? De enige reden die ik kan bedenken om het te combineren is omdat je ook kleur(temperatuur) wil gebruiken, maar er kleven behoorlijk wat nadelen aan. Het combineren van een slimme schakelaar en slimme lamp wordt meestal niet aangeraden.
Als je ze wel samen wil gebruiken, bedenk dan dat, wanneer de Shelly uit staat, zal het ook de Hue lamp volledig van de stroom halen.
- Dat betekent dat je de lamp niet meer kan benaderen via de Hue app of Hue schakelaars.
- De lamp is dan geen onderdeel van het Zigbee netwerk meer, en fungeert dus niet meer als Zigbee repeater voor de andere lampen in het huis.
- Wanneer je de Shelly weer aanzet (en dus de Hue lamp weer van stroom voorziet) zal het waarschijnlijk eventjes duren voordat de Hue lamp weer te bereiken/controleren is vanaf de app omdat hij opnieuw moet verbinden. Dus dimsterkte/kleur aanpassen zal niet meteen mogelijk zijn.
Ook kan je niet direct de Hue lamp dimmen met een Shelly. Een slimme lamp is óf wel, óf niet van stroom voorzien. Het dimmen van zo'n lamp gebeurt binnen de lamp zelf, en daar heeft hij nog de volledige stroomtoevoer voor nodig. Als je een slimme lamp met een externe dimmer probeert te dimmen gaat het fout.
Als je per se zowel Hue lampen en pulsschakelaars wil gebruiken, kijk dan maar Hue-compatible draadloze schakelaars. Deze zijn dan niet direct op de stroom aangesloten maar fungeren als afstandsbediening. Je kan deze waarschijnlijk gewoon ipv een bestaande schakelaar aan de muur schroeven (en de draden erachter doorverbinden). In dat geval heb je dus geen Shelly nodig.
Als je het per se wil combineren kan je een Shelly gebruiken en als "detached switch" instellen. Dat betekent dat de lamp altijd van stroom voorzien blijft, en dat de switch enkel commando's ontvangt. Deze kan je dan dmv een aparte smarthome hub (bijvoorbeeld Homey) weer doorzetten naar de Hue bridge. Dit zou de "beste" manier zijn om ze te combineren, maar het is wel een stuk ingewikkelder/duurder en er zal waarschijnlijk ook vertraging bijkomen.
Mijn advies, als kleur(temperatuur) geen prioriteit is, laat de Hue lampen achterwege en gebruik gewone dimbare LED-lampen + Shelly dimmer. Als kleur(temperatuur) wel prioriteit is, laat de Shelly achterwege en gebruik Hue samen met Hue-compatible wireless switches.
[...]
Slim spotje? Zie bovenstaand verhaal. Dom spotje? Dan zal het mogelijk zijn maar het hangt een beetje af van je huidige constructie en waar je alles momenteel hebt/wil plaatsen.
[...]
Hoogstwaarschijnlijk wel ja. Controleer de specificaties van je lamp en die van de dimmer die je wil gebruiken wel even. En let op dat je geen bestaande domme dimmer met een slimme dimmer combineert.
goede uitleg verder btw
De Shelly Dimmer zorgt hier voor knipperende (dimbare) led-lampen door het TF signaal. Gaat er komend jaar uit, maar voor mij dus onbruikbaar momenteel. Daarom gebruik ik Zigbee lampen i.c.m. Shelly 1's met Tasmota. Werkt prima, al heb ik nog geen dim-modus ingesteld (wél twee verschillende standen voor short-press en long-press). Meeste gaat op die plekken toch automatisch.TheCory schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:11:
[...]
Wat is de meerwaarde hiervan tegenover gewoon enkel Shelly? De enige reden die ik kan bedenken om het te combineren is omdat je ook kleur(temperatuur) wil gebruiken, maar er kleven behoorlijk wat nadelen aan. Het combineren van een slimme schakelaar en slimme lamp wordt meestal niet aangeraden.
[...]
Slim spotje? Zie bovenstaand verhaal. Dom spotje? Dan zal het mogelijk zijn maar het hangt een beetje af van je huidige constructie en waar je alles momenteel hebt/wil plaatsen.
[...]
Hoogstwaarschijnlijk wel ja. Controleer de specificaties van je lamp en die van de dimmer die je wil gebruiken wel even. En let op dat je geen bestaande domme dimmer met een slimme dimmer combineert.
Heeft iemand al gevonden wat de gpio pins zijn van de 3 inputs op de Shelly i3? Gebruik esphome en wil daar de pins instellen. Op de Shelly site staat "coming soon" op de wiring diagram en Knowledge base pagina.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Jullie kennen ongetwijfeld een schakelaar met led, deze bestaat ook in de variant drukknop met led.
Plaatje:

De klassieke aansluiting Shelly 1 verbonden aan een lamp met daar tussen een std. drukknop werkt hier al een tijdje. Nu probeer ik al een tijdje een manier te vinden om een drukknop met dergelijk ledje (verklikker) ook te laten branden. De schakeling op zich werkt maar het ledje weigert te branden. Doe ik alles zonder Shelly dan werkt het uiteraard wel.
Zijn er nog die met dergelijk scenario of probleem in gedachte hebben?
Plaatje:

De klassieke aansluiting Shelly 1 verbonden aan een lamp met daar tussen een std. drukknop werkt hier al een tijdje. Nu probeer ik al een tijdje een manier te vinden om een drukknop met dergelijk ledje (verklikker) ook te laten branden. De schakeling op zich werkt maar het ledje weigert te branden. Doe ik alles zonder Shelly dan werkt het uiteraard wel.
Het zegt me eerlijk gezegd niet zo veel. Hoe de schakelaar werkt maakt voor de Shelly natuurlijk niet uit. Die heeft in principe alleen het signaaltje van de schakelaar nodig om te schakelen.hevling schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:40:
De schakeling op zich werkt maar het ledje weigert te branden. Doe ik alles zonder Shelly dan werkt het uiteraard wel.
Wellicht moet je wat beter uitleggen hoe dit werkt en hoe jij het hebt aangesloten?
Als ik even mag gokken: de schakelaar schakelt zelf het ledje aan (of uit) iedere keer als je hem indrukt. Dat werkt dan prima totdat je de shelly op afstand aan of uti schakelt want de schakelaar heeft dan natuurlijk geen idee dat dit is gebeurd. En dan brandt het ledje terwijl de lamp uit is of blijft juist uit als de lamp aan is etc.
Ik denk niet echt dat je dit kan oplossen tenzij er een manier is waarop je ook tegen die schakelaar kan zeggen dat het ledje aan of uit moet gaan als je de Shelly schakelt.
@hevling Dat is een standaard aan/uit drukken toch? Geen puls drukker? Ledje moet branden als lamp uit is? Alleen fase in en fase uit?
De klassieke schakelaar met (neon) lampje dat aan stond als de lamp uit was deed dit door gewoon de neon in serie te schakelen met de last/lamp. De stroom die dan gaat lopen is zo klein dat de last niet aan gaat maar de neon wel licht geeft.
Dit gaat alleen niet werken met een Shelly tenzij je een last toevoegt. De schakelingang van de Shelly gebruikt nog minder stroom. Daarnaast vraag ik me ook af of je dat zou willen. Het ledjes zou dan de stand van de schakelaar aangeven, niet die van het Shelly relais. En deze hoeft niet hetzelfde te zijn als je hem een keer via software hebt geschakeld.
De klassieke schakelaar met (neon) lampje dat aan stond als de lamp uit was deed dit door gewoon de neon in serie te schakelen met de last/lamp. De stroom die dan gaat lopen is zo klein dat de last niet aan gaat maar de neon wel licht geeft.
Dit gaat alleen niet werken met een Shelly tenzij je een last toevoegt. De schakelingang van de Shelly gebruikt nog minder stroom. Daarnaast vraag ik me ook af of je dat zou willen. Het ledjes zou dan de stand van de schakelaar aangeven, niet die van het Shelly relais. En deze hoeft niet hetzelfde te zijn als je hem een keer via software hebt geschakeld.
tenzij je de led op een-of-andere manier kan schakelen met het relais; parallel aan de lampSeptillion schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:46:
@hevling Dat is een standaard aan/uit drukken toch? Geen puls drukker? Ledje moet branden als lamp uit is? Alleen fase in en fase uit?
@Kees-Jan Tuurlijk, maar 99% kans dat je daarvoor de schakelaar open moet breken.
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 25-06-2020 09:51 ]
Weet ik, daarom zeg ik ook "op een-of-andere manier".
handleiding geeft niets aan qua aansturing led? welk merk/type schakelaar is dit?
handleiding geeft niets aan qua aansturing led? welk merk/type schakelaar is dit?
Als je een enkelpolige schakelaar hebt, dan moet je hem zo aansluiten:hevling schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:40:
Jullie kennen ongetwijfeld een schakelaar met led, deze bestaat ook in de variant drukknop met led.
Plaatje:
[Afbeelding]

Je ziet dat hij gaat werken op het moment dat er stroom begint te lopen. Bij een Shelly gaat dat niet werken, omdat je niet rechtstreeks van de uitgang van je schakelaar naar de lamp gaat, maar naar de input van de Shelly. De Shelly heeft vervolgens weer een aparte voeding die geschakeld wordt naar je lamp. Het zijn dus 2 gescheiden kringen zegmaar
lekker schema is dattheredone51 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Als je een enkelpolige schakelaar hebt, dan moet je hem zo aansluiten:
[Afbeelding]
Je ziet dat hij gaat werken op het moment dat er stroom begint te lopen. Bij een Shelly gaat dat niet werken, omdat je niet rechtstreeks van de uitgang van je schakelaar naar de lamp gaat, maar naar de input van de Shelly. De Shelly heeft vervolgens weer een aparte voeding die geschakeld wordt naar je lamp. Het zijn dus 2 gescheiden kringen zegmaar

wat bruin is in het schema is in werkelijkheid zwarte schakeldraad en wat zwart is in het schema is in werkelijkheid bruine fasedraad