Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Kees-Jan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:08:
[...]

lekker schema is dat 8)7

wat bruin is in het schema is in werkelijkheid zwarte schakeldraad en wat zwart is in het schema is in werkelijkheid bruine fasedraad |:(
All credit goes to Niko ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Nou... credits.

Ik merk wel dat het vaker voorkomt dat er andere kleuren gebruikt worden dan standaard zijn.
Dat is soms wel verwarrend.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
rally schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Nou... credits.

Ik merk wel dat het vaker voorkomt dat er andere kleuren gebruikt worden dan standaard zijn.
Dat is soms wel verwarrend.
zéker voor elektra-noobs... :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 14:27
theredone51 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Als je een enkelpolige schakelaar hebt, dan moet je hem zo aansluiten:
[Afbeelding]

Je ziet dat hij gaat werken op het moment dat er stroom begint te lopen. Bij een Shelly gaat dat niet werken, omdat je niet rechtstreeks van de uitgang van je schakelaar naar de lamp gaat, maar naar de input van de Shelly. De Shelly heeft vervolgens weer een aparte voeding die geschakeld wordt naar je lamp. Het zijn dus 2 gescheiden kringen zegmaar :)
Dit bevestigt ook mijn vermoeden. Als ik dit dus wil realiseren zal ik eigenlijk dat ledje naast mijn lamp moeten zetten. Als de schakeling via knop of shelly dan actief is, brandt de lamp en het ledje. Ik heb echter geen idee hoe ik dit dan allemaal moet inbouwen vermits een ledje minder nodig heeft dan een klassieke lamp.

Aan de andere: Zo’n ledje werkt als verklikker, of je de lamp nu aanzet via de shelly of via de knop zelf wil je wel weten of de lamp brandt. Dat ledje voorziet dus die functionaliteit.

Alvast bedankt voor het uitvoerig nadenken hierover. Moest ik vorderingen maken dan post ik ze hier ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
hevling schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Dit bevestigt ook mijn vermoeden. Als ik dit dus wil realiseren zal ik eigenlijk dat ledje naast mijn lamp moeten zetten. Als de schakeling via knop of shelly dan actief is, brandt de lamp en het ledje. Ik heb echter geen idee hoe ik dit dan allemaal moet inbouwen vermits een ledje minder nodig heeft dan een klassieke lamp.

Aan de andere: Zo’n ledje werkt als verklikker, of je de lamp nu aanzet via de shelly of via de knop zelf wil je wel weten of de lamp brandt. Dat ledje voorziet dus die functionaliteit.

Alvast bedankt voor het uitvoerig nadenken hierover. Moest ik vorderingen maken dan post ik ze hier ook wel.
Eigenlijk zou je de werking andersom willen hebben: als de lamp AAN is: het ledje UIT (want je ziet toch dat de lamp brandt) en als de lamp UIT is het ledje AAN (want dan is het donker en kan je makkelijk(er) de schakelaar vinden) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 14:27
Kees-Jan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Eigenlijk zou je de werking andersom willen hebben: als de lamp AAN is: het ledje UIT (want je ziet toch dat de lamp brandt) en als de lamp UIT is het ledje AAN (want dan is het donker en kan je makkelijk(er) de schakelaar vinden) O-)
Dit is niet het geval wanneer je dat niet ziet. We hebben bijvoorbeeld een voordeur zonder raam of raam in de buurt maar weliswaar een lamp naast de voordeur. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
hevling schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Dit is niet het geval wanneer je dat niet ziet. We hebben bijvoorbeeld een voordeur zonder raam of raam in de buurt maar weliswaar een lamp naast de voordeur. :X
Als de led dan UIT staat, weet je dat de lamp AAN staat 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
^ik heb thuis een mix, de schakelaar in de gang voor licht in de badkamer licht oranje op als het licht uit is (dan vind je 's nachts gemakkelijk het toilet). En de schakelaar voor licht in de kelder licht (irritant) blauw op als het licht aan is, dus die doe je snel weer uit.
Dus ga je mixen, kies verschillende kleuren en maak je vrouw blij (of iets minder geïrriteerd :X ).

Je kan perfect de schakeldraad uit de shelly naar de lamp terugleiden naar het indicatorledje, en door de andere kant van het indicatorledje naar N of F te verbinden kies je of ie mee oplicht of tegengesteld oplicht (disclaimer: omgekeerd laten oplichten werkt niet altijd goed, afhankelijk van de belasting die je schakelt).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 25-06-2020 15:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:15
Ik heb mijn Shelly 2.5 een uurtje aan de Shelly Cloud gehangen voordat ik hem naar Advanced/MQTT mode zette. Nu staan en blijven er een aantal oude log meldingen in de app staan. Als ik nu schakel met de App, MQTT of fysiek, komt er geen log melding meer. Weet iemand hoe ik deze weg kan halen uit de log? Oude logs van April boeien me niet echt 😀 Thanks!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees16
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 11:16
Goedemorgen!

Betreft: werkbladverlichting.

Kan ik de onderstaande Smart LED Trafo
ook bedienen met een Shelly dimmer in combinatie met een pulsschakelaar?

En zo ja, is het dan ook mogelijk om hem bij de trafo te plaatsen in plaats van achter de pulsschakelaar?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

https://www.ecobright.nl/...-trafo-12v-dimbaar-0-25w/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 21:27
Gisteren de Shelly Dimmer 2 binnen, vandaag aangesloten en binnen een half uurtje in OpenHab aan de praat middels MQTT. Mijn eerste Shelly apparaatje, voorlopig ben ik positief verrast. Het includen was heel erg eenvoudig en ik als Software Ontwikkelaar ben erg gecharmeerd van de vele opties die er out of the box zijn geïmplementeerd.

Nu even monitoren hoe stabiel de dimmer blijft, als dat ook positief is dan gaan we een paar extra bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kees16 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:58:
Goedemorgen!

De dimmer waarnaar je linkt lijkt mij een standaard LED dimmer, die niet 'smart' is. Link je wel naar de juiste dimmer?

Los daarvan: de Shelly Dimmer2 gebruik je om 220V lampen te dimmen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurt als je de 220V kant van je LED-voeding gaat dimmen met de Dimmer2. In de voorbeeldschema's komt die situatie in ieder geval niet voor. Ik kan ook niet terugvinden hoe de Dimmer2 dimt, qua documentatie valt het een beetje tegen.

Volgens mij is in jouw situatie (LEDs op een 12V-voeding) de Shelly RGBW2 veel logischer.

In het geval dat je pulsschakelaar op 220V werkt sluit je het aan zoals het eerste voorbeeld in het wiring scheme. In het geval van een DC schakelaar pak je het schema eronder.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 27-06-2020 15:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Kees16 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:58:
Goedemorgen!

En zo ja, is het dan ook mogelijk om hem bij de trafo te plaatsen in plaats van achter de pulsschakelaar?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

https://www.ecobright.nl/...-trafo-12v-dimbaar-0-25w/
Dat is een dimbare driver, kan dus na een shelly dimmer. Je kan de shelly plaatsen waar je wil, zolang het op de 230v kant is.
@Gizz nog eens goed kijken in de link, ze tonen een aantal 230v dimmers die geschikt zijn om erbij te gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

naftebakje schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:50:
@Gizz nog eens goed kijken in de link, ze tonen een aantal 230v dimmers die geschikt zijn om erbij te gebruiken.
Ja die heb ik gezien, maar zoals ik schreef kon ik dus niet vinden hoe de Shelly dimt. Dat ze op die site extra aangeven welke dimmers geschikt zijn geeft mij de impressie dat sommige 220V dimmers dus ook juist niet geschikt zijn. Immers, als elke dimmer prima werkt hoeven ze ook niet te adviseren welke dimmers geschikt zijn in combinatie met die voeding.

En omdat ik bij de documentatie van de Shelly niet kan vinden hoe er gedimd wordt, kan ik ook de specificaties niet vergelijken met de dimmers die geschikt worden geacht op de eerder genoemde site :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
Hey Gizz!

Voor wat betreft die trafo, dat klopt hoor! Die is niet Smart.

Kan je met jou aangedragen oplossing dan wel dimmen dan?

Ecobright heeft de ecodim 7. Als oplossing, maar die is aardig aan de prijs en daar heb ik niet zo'n zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kees16 De RGBW2 kan zeker dimmen.

Als het klopt wat @naftebakje zegt heb je eigenlijk twee producten van Shelly om mee te dimmen in jouw situatie:

Dimmer2, €19,99: dimt met 1 output aan de 220V-zijde
RGBW2, €17,90: dimt met 4 outputs (1 kleur) of 1 output (RGBW) aan de DC-zijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees16
Oké!
Ja sorry hoor ik ben hartstikke a-technisch! Die dimmen komt onder de keukenkastje te liggen.
Kan hij daar ook afgemonteerd worden in plaats van achter de pulsschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kees16 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:34:
Die dimmen komt onder de keukenkastje te liggen.
Kan hij daar ook afgemonteerd worden in plaats van achter de pulsschakelaar?
Dat kan, zolang alles maar juist aan elkaar verbonden is natuurlijk.

Overigens was ik in de veronderstelling dat je een bestaande situatie met die dimbare voeding smart wilde maken. Als je nog spullen moet aanschaffen zou je ook kunnen overwegen om voor de Shelly RGBW2 te gaan in combinatie met een niet-dimbare 12V voeding. De RGBW2 neemt namelijk het dimmen voor z'n rekening en heeft daarvoor aan een normale 12V voeding genoeg. Is wat goedkoper dan een dimbare voeding gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Ik heb een Shelly 1PM tussen een paar zonnepanelen gezet. Is er ook een mogelijkheid om het uitschakelen te blokkeren? Ik gebruik hem alleen voor de stroommeting, en heb liever niet dat iemand hem kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
m_rick schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:14:
Ik heb een Shelly 1PM tussen een paar zonnepanelen gezet. Is er ook een mogelijkheid om het uitschakelen te blokkeren? Ik gebruik hem alleen voor de stroommeting, en heb liever niet dat iemand hem kan uitschakelen.
Echt helemaal uitsluiten gaat niet denk ik, maar kan je niet gewoon de schakelaar fysiek kortsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
rens-br schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Echt helemaal uitsluiten gaat niet denk ik, maar kan je niet gewoon de schakelaar fysiek kortsluiten?
Ik bedoel in de app. Ik heb ook nog wat plugwise stekkers in huis, en in die app kan je een apparaat blokkeren tegen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als het goed is:
"It’s very easy. You have to change button type to detached switch and power on default mode to on in Shelly configuration."

Maar ik heb zelf niet zo'n Shelly 1 PM, dus dit komt van het internet af _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mars Warrior schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Als het goed is:
"It’s very easy. You have to change button type to detached switch and power on default mode to on in Shelly configuration."

Maar ik heb zelf niet zo'n Shelly 1 PM, dus dit komt van het internet af _/-\o_
Dan doet de fysieke knop inderdaad niks meer, maar via de app is het relais nog te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik hem alleen voor de stroommeting, en heb liever niet dat iemand hem kan uitschakelen.
Wil je hem wel in je app bekijken of doe je alle gegevens uitlezen met MQTT?

In het laatste geval kan je de Device discoverable uit zetten (geen idee wat het precies doet overigens) en ook nog een naam en wachtwoord instellen zodat je niet zo maar met http kan verbinden. Voor zover ik weet gebruikt de app die ingang ook en kom je er dan niet zo maar meer bij.

Je kan hem dan nog wel steeds via MQTT aansturen, volgens mij.

Als je het echt wil voorkomen moet je geen schakelaar gebruiken maar een kWh-meter. Die van Shelly is wel 3 keer zo duur (kan hij wel 2 groepen meten) en dat is nog eens zonder de CT-klemmen die je er nog bij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Ik heb de Shelly PM op mijn zonnepanelen aangesloten, en via de cloud draait dit prima. Maar ik wil de meetdata graag naar PVOutput uploaden. Maar ik kom er niet verder mee... Wat ik heb gedaan en waar ik op vastloop:
- Op mijn Synology NAS heb ik Mosquitto geïnstalleerd als broker
- Ik heb de Shelly in MQTT modus gezet en laten zenden naar mijn NAS. Maar welke login zou ik moeten gebruiken? En hoe kan ik dit testen?
En wat zijn dan de volgende stappen? Ik heb veel gezocht maar kan geen handleiding of stappenplan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
m_rick schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
- Ik heb de Shelly in MQTT modus gezet en laten zenden naar mijn NAS. Maar welke login zou ik moeten gebruiken? En hoe kan ik dit testen?
Dat ligt er aan hoe je Mosquitto op je NAS hebt ingesteld, dat kunnen wij ook niet weten. Standaard heb je geen username of password nodig.

Je kan met MQTT Explorer verbinding maken met je NAS en dan kijken welke topics er allemaal zijn. Een Shelly publiceert standaard onder "shellies", dan onder <model>-<deviceid> waarbij <deviceid> dan de laatste 6 tekens van het MAC adres zijn.

Daarna kan je naar relay en dan naar 0. Daar kan je dan weer kiezen voor power voor de huidige verbruik in W en energy voor de meterstand in Wh.

In totaal is dat dan dus:

shellies/shelly1pm-<deviceid>/relay/0/power
shellies/shelly1pm-<deviceid>/relay/0/energy

Als dat eenmaal werkt is de volgende stap om de meterstanden van MQTT naar PVOutput te krijgen. Hoe je dat kan doen weet ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt me op zich niet zo ingewikkeld, maar als ik zoek kom ik alleen maar op pagina's waar mensen iets hebben gebouwd om van <willekeurig merk inverter> de data te halen en te uploaden naar (bijvoorbeeld) een MQTT server, CSV bestand en naar PVOutput.org.

Ik kan zo snel geen generieke MQTT naar PVOutput programmaatje vinden. Wel iets wat er op lijkt zoals https://github.com/jkairys/mqtt-pvoutput-bridge maar dat is volgens mij niet heel generiek en lijkt verder ook niet bijgehouden te zijn.

Gebruik je nog iets anders in huis voor domotica aansturing? Er zijn ook wel scripts die van bijvoorbeeld Domoticz naar PVOutput.org sturen, zoals https://www.huizebruin.nl...len-aan-domoticz-v2020-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

m_rick schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:24:
En wat zijn dan de volgende stappen? Ik heb veel gezocht maar kan geen handleiding of stappenplan vinden.
Zoals @JeroenE al zegt hangt dat natuurlijk af van wat je verder al hebt ingericht qua software. Ik doe zelf bijvoorbeeld veel met Node-RED en als ik google op Node-RED en pvoutput.org kom ik allerlei voorbeelden tegen. Gebruik je Home Assistant, dan kun je hiermee aan de slag. Enzovoorts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
En voor domoticz zijn er ook voorbeelden te vinden.

Ik heb Domoticz, MQTT, Shellies en een koppeling met Google Assistent via DZGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
JeroenE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:38:
[...]
Dat ligt er aan hoe je Mosquitto op je NAS hebt ingesteld, dat kunnen wij ook niet weten. Standaard heb je geen username of password nodig.

Je kan met MQTT Explorer verbinding maken met je NAS en dan kijken welke topics er allemaal zijn. Een Shelly publiceert standaard onder "shellies", dan onder <model>-<deviceid> waarbij <deviceid> dan de laatste 6 tekens van het MAC adres zijn.
Yes dank voor deze tip. Via de MQTT explorer zie ik power/energy van mijn shelly inderdaad binnenkomen

Vanavond even verder stoeien met je tips :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
m_rick schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Yes dank voor deze tip. Via de MQTT explorer zie ik power/energy van mijn shelly inderdaad binnenkomen

Vanavond even verder stoeien met je tips :9
met
mosquitto_sub -h <ipadres van MQTT server> -v -t "#"
zie je alle subject voorbijkomen, kan je ook nog een BASH scriptje maken...
Kees-Jan schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:43:
En voor domoticz zijn er ook voorbeelden te vinden.

Ik heb Domoticz, MQTT, Shellies en een koppeling met Google Assistent via DZGA.
oh, en Domoticz verzorgt m'n PVoutput "vulling" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 19:35
Zonet mijn draaiknop voor rolluik vervangen door een Shelly 2.5. Stopt echter niet automatisch bij bereiken van laatste positie, de motor blijft doorgaan (de draaiknop deed dat wel). Met "Obstacle detection" ben ik ook nog niet verder geraakt.

Enig idee waarom dit bij een draaiknop wel correct stopte en bij de Shelly 2.5 niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
DenDries schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:26:
Zonet mijn draaiknop voor rolluik vervangen door een Shelly 2.5. Stopt echter niet automatisch bij bereiken van laatste positie, de motor blijft doorgaan (de draaiknop deed dat wel). Met "Obstacle detection" ben ik ook nog niet verder geraakt.

Enig idee waarom dit bij een draaiknop wel correct stopte en bij de Shelly 2.5 niet?
Calibratie uitgevoerd?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
bing69 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 07:30:
[...]

Calibratie uitgevoerd?
Geprobeerd, maar de motor draait te ver door waardoor het rolluik in de casette verdween. Van in de dakgoot dan behuizing moeten verwijderen om het rolluik opnieuw in de geleiders te krijgen. Heb ze dus niet succesvol kunnen voltooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
DenDries schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Geprobeerd, maar de motor draait te ver door waardoor het rolluik in de casette verdween. Van in de dakgoot dan behuizing moeten verwijderen om het rolluik opnieuw in de geleiders te krijgen. Heb ze dus niet succesvol kunnen voltooien...
Buiten dat de Shelly stopt zou ook het rolluik moeten stopppen. Moet dat niet afgesteld worden of is dat niet afgesteld?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
bing69 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Buiten dat de Shelly stopt zou ook het rolluik moeten stopppen. Moet dat niet afgesteld worden of is dat niet afgesteld?
Het is een rolluik met draaistiften. In principe zou het rolluik dus inderdaad moeten stoppen. Vreemd genoeg stopt het ook niet meer wanneer ik de originele draaischakelaar terugplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een gewone draai of drukknop doet niets met stoppen van rolluik, daarvoor zit er op (voor zover ik weet) alle rollluikmotoren een afstelling voor bovenaan en onderaan stoppen.
Misschien is de installateur dat afstellen vergeten (of was beun gehaast), en moest je de knop zelf op tijd stoppen?

Afstellen is niet moeilijk, nu ga je eerst de bovenstop flink terug moeten draaien (nieuw staan ze erg nauw dicht), dan spanning er op en dan kan je regelen.
Als ie geregeld is, werkt calibratie weer (want bij eindeloop stopt de stroom, dat kan ie meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
naftebakje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:04:
Een gewone draai of drukknop doet niets met stoppen van rolluik, daarvoor zit er op (voor zover ik weet) alle rollluikmotoren een afstelling voor bovenaan en onderaan stoppen.
Misschien is de installateur dat afstellen vergeten (of was beun gehaast), en moest je de knop zelf op tijd stoppen?

Afstellen is niet moeilijk, nu ga je eerst de bovenstop flink terug moeten draaien (nieuw staan ze erg nauw dicht), dan spanning er op en dan kan je regelen.
Als ie geregeld is, werkt calibratie weer (want bij eindeloop stopt de stroom, dat kan ie meten).
Bedankt. Rolluik hing er al lang met draaiknop, de draaiknop vervangen door de Shelly en toen ging het helaas mis (waarschijnlijk wat gemist bij aansluiten), motor draaide te ver door. Zou het opnieuw afregelen van de stop met een draaistift een oplossing kunnen zijn? De installateur geeft aan dat de eindeloopschakelaars defect zouden zijn (is wel nog niet langsgeweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Het vervangen van draaischakelaar door shelly kan geen invloed hebben op de stand van de eindeloopschakelaars, en dat die net breken als je vervangt is wel erg toevallig :?

Probeer maar eens her af te stellen, met een inbussleutel (hier zeggen we umbraco) of een torx schroevendraaier; maar ik breek me het hoofd hoe dit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
naftebakje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:07:
Het vervangen van draaischakelaar door shelly kan geen invloed hebben op de stand van de eindeloopschakelaars, en dat die net breken als je vervangt is wel erg toevallig :?

Probeer maar eens her af te stellen, met een inbussleutel (hier zeggen we umbraco) of een torx schroevendraaier; maar ik breek me het hoofd hoe dit zou komen.
Heb geprobeerd om ze her af te stellen maar helaas heeft het geen effect. (Zowel voor met draairichting omhoog als beneden naar de "-" gedraaid). Zal dus op termijn een nieuwe motor worden, zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

Martijn02

/* No Comment */

DenDries schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Heb geprobeerd om ze her af te stellen maar helaas heeft het geen effect. (Zowel voor met draairichting omhoog als beneden naar de "-" gedraaid). Zal dus op termijn een nieuwe motor worden, zucht
't is waarschijnlijk een beetje een paardenmiddel, maar wat je nog kan proberen is in Shelly handmatig de tijden voor omhoog en naar beneden instellen. In Settings > "OPEN/CLOSE WORKING TIME"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik wil weten hoeveel "stroom" het apparaat verbruikt heeft (wat aangesloten is op de shelly) ...
Hoe houd de shelly dit bij als het al doet .. en welke opties heb ik ..

Als ik alleen maar op kan vragen wat ik op moment x (een random gewenst moment) gebruik/verbruik is het vrij waardeloos .. (niet onnuttig maar ik kan er geen grafieken oid mee maken)

Als de shelly een interne telmechanisme heeft oid .. en dat word op moment Y gereset (stroom reset oid) dan word het wel wat intressanter ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

Martijn02

/* No Comment */

vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:48:
ik wil weten hoeveel "stroom" het apparaat verbruikt heeft (wat aangesloten is op de shelly) ...
Hoe houd de shelly dit bij als het al doet .. en welke opties heb ik ..

Als ik alleen maar op kan vragen wat ik op moment x (een random gewenst moment) gebruik/verbruik is het vrij waardeloos .. (niet onnuttig maar ik kan er geen grafieken oid mee maken)

Als de shelly een interne telmechanisme heeft oid .. en dat word op moment Y gereset (stroom reset oid) dan word het wel wat intressanter ..
Shellies met PM features houden zowel Energy (watt-minute) en Power (watts) bij. Beide zijn uit te lezen met de api en/of mqtt. (Of, zoals @Holla aangeeft: in de app :) Die gebruik ik zelf niet)

Hier is wat meer info hoe de attributes werken: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#meters-attributes

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn02 op 09-07-2020 09:16 . Reden: uitleg aangevuld met reactie van hola, en link naar de api ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holla
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:24
Martijn02 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Shellies met PM features houden zowel Energy (Wh) en Power (watts) bij. Beide zijn uit te lezen met de api en/of mqtt.
... of met de Shelly app..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
Martijn02 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:21:
[...]

't is waarschijnlijk een beetje een paardenmiddel, maar wat je nog kan proberen is in Shelly handmatig de tijden voor omhoog en naar beneden instellen. In Settings > "OPEN/CLOSE WORKING TIME"
Klopt, maar nogal riskant gezien een rolluik er langer kan over doen als het bv wat vastgevroren zit in de winter. Ook gevaarlijk om dan te automatiseren gezien een rolluik deels kan omhoog/beneden gelaten zijn door een gezinslid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martijn02 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Shellies met PM features houden zowel Energy (watt-minute) en Power (watts) bij. Beide zijn uit te lezen met de api en/of mqtt. (Of, zoals @Holla aangeeft: in de app :) Die gebruik ik zelf niet)

Hier is wat meer info hoe de attributes werken: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#meters-attributes
danku !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 17:03
rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Vanavond alles ingesteld via de Shelly MQTT plugin en ik ben echt heel enthousiast, werkt perfect en precies zoals ik het wil.

Tevens ook wat zitten spelen met de instellingen van de Dimmers. Na een firmware update kwamen er allerlei opties bij, zoals het instellen van minimum dim niveau. Tevens heb ik de dimmers nu gekalibreerd en nu zoemen de lampen niet meer, echt een hele verademing. Tevens kunnen de lampen nu echt veel dieper gedimd worden.

Kan kalibreren dus iedereen aanraden.
Hier was ik nieuwsgierig naar. Ik heb een led dimmer, maar alsnog zoemen de lampen. Het was een dimmer van 35 euro ofzo, dus wel in het lagere segment volgens mij. Maar gezien de prijs van de Shellys was ik bang dat de lampen alsnog veel gaan zoemen. Na een topic search kwam ik jouw post tegen :).
Heb je ook echt een bepaald type lamp en heb je meerdere types/merken geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Hier was ik nieuwsgierig naar. Ik heb een led dimmer, maar alsnog zoemen de lampen. Het was een dimmer van 35 euro ofzo, dus wel in het lagere segment volgens mij. Maar gezien de prijs van de Shellys was ik bang dat de lampen alsnog veel gaan zoemen. Na een topic search kwam ik jouw post tegen :).
Heb je ook echt een bepaald type lamp en heb je meerdere types/merken geprobeerd?
Het zoemen had ik bij GU10 spots van onder andere Ikea (verschillende types), verder gebruik ik nog wat E14 lampen, (geen led) maar die zoemde sowieso niet. Heb nu deze spots van Ikea erin zitten en die werken perfect na calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Even een check bij mensen met ervaring hiermee want ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer:

Ik heb op de overloop een lamp met hotelschakeling en met een Shelly Duo bulb. Dit wil ik uitbreiden met een Shelly 1 zodat de schakelaars wel een signaal geven maar het schakelen zelf door Home Assistant verzorgd wordt met of de Shelly integratie of op basis van MQTT.

De Shelly 1 wil ik dan onderbrengen in de verdeeldoos bij de lamp. Als ik het goed begrepen heb moet ik dan de schakelaars op detached zetten. Weet alleen niet goed waar dat dan moet en of de mij bekende bedradingsschema's voor een hotelschakeling dan nog kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@synoniem Je hoeft de Shelly niet per se op detached te zetten, maar het kan wel.

Als je de Shelly bij de lamp plaatst kan je op de SW de hotelschakeling aansluiten als ware de Shelly de lamp. Dan zal de SW netjes schakelen zoals (in het verleden) de lamp schakelde.

De Shelly zelf sluit je aan op een constante voeding en de lamp ook. Op de output (zowel de I als de O) van de Shelly sluit je dan niets aan. De lamp zet je ook op een constante voeding zodat die altijd "aan" is en geschakeld wordt door bijvoorbeeld Home Assistant.

Je kan de Shelly dan ook op detached zetten zodat de er niet echt geschakeld wordt, dan hoor je ook de "klik" niet meer.

Als het alleen om de input van de schakelaar(s) gaan kan je ook de Shelly i3 overwegen. Qua prijs maakt het niet uit en wellicht heb je niets aan de extra inputs. Maar die is wel "platter" en dus makkelijker inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
synoniem schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:39:
Even een check bij mensen met ervaring hiermee want ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer:

Ik heb op de overloop een lamp met hotelschakeling en met een Shelly Duo bulb. Dit wil ik uitbreiden met een Shelly 1 zodat de schakelaars wel een signaal geven maar het schakelen zelf door Home Assistant verzorgd wordt met of de Shelly integratie of op basis van MQTT.

De Shelly 1 wil ik dan onderbrengen in de verdeeldoos bij de lamp. Als ik het goed begrepen heb moet ik dan de schakelaars op detached zetten. Weet alleen niet goed waar dat dan moet en of de mij bekende bedradingsschema's voor een hotelschakeling dan nog kloppen?
Wat @JeroenE zegt. Detached mode zit bij de standaard firmware bij instellingen > button type uit mijn hoofd.

Zelf heb ik ook op twee plekken een dergelijke hotelschakeling met Shelly1's, alleen dan met pulsdrukkers als knoppen. Werkt prima.

Hoe was je van plan via de stock firmware de lamp te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel Je kan een url aanroepen als de Shelly de output aan of uit zet. Daar kan je dan die ene lamp mee aan of uit laten gaan. Ik heb geen Duo, maar iets als http://192.168.1.123/light/0?turn=on (of juist off) zou moeten werken, denk ik. Je moet natuurlijk wel het juiste adres gebruiken ;)

Ik gebruik dit om 1 lamp met 2 shelly's te schakelen; omdat de schakelaars een andere groep hebben kan dit niet met een traditionele hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JeroenE schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:20:
@barrymossel Je kan een url aanroepen als de Shelly de output aan of uit zet. Daar kan je dan die ene lamp mee aan of uit laten gaan. Ik heb geen Duo, maar iets als http://192.168.1.123/light/0?turn=on (of juist off) zou moeten werken, denk ik. Je moet natuurlijk wel het juiste adres gebruiken ;)

Ik gebruik dit om 1 lamp met 2 shelly's te schakelen; omdat de schakelaars een andere groep hebben kan dit niet met een traditionele hotelschakeling.
Ah, slim. Direct de lamp schakelen. @synoniem had het over Home Assistant. MQTT gaat niet lukken met stock (daarom gebruik ik Tasmota) en de rest api van Home Assistant krijg je ook niet (meer) voor elkaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:35:
Ah, slim. Direct de lamp schakelen. @synoniem had het over Home Assistant.
Aha, Home Assistant ken ik verder niet dus wellicht heb ik daarom zijn opmerking verkeerd begrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:35:
[...]
MQTT gaat niet lukken met stock (daarom gebruik ik Tasmota)
Waarom niet? MQTT kun je toch gewoon aanzetten in de standaard firmware? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:03
Ik wil twee lampen kunnen dimmen zowel via een fysieke schakelaar als via Home Assistant. Ze moeten dus altijd bereikbaar blijven. Heb ik dan aan een Shelly Dimmer 2 en een dubbele pulsdrukker voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb hem nog niet in huis maar volgens wat ik gelezen heb zou dat moeten kunnen en bij de Shelly Duo heb ik het ook aan staan. Als ik het goed begrepen heb (is altijd de grote vraag natuurlijk) kan ik kiezen voor rechtstreeks de lamp schakelen bij on/off, via MQTT en kan dat ook nog in combinatie met een webhook in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
synoniem schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Ik heb hem nog niet in huis maar volgens wat ik gelezen heb zou dat moeten kunnen en bij de Shelly Duo heb ik het ook aan staan. Als ik het goed begrepen heb (is altijd de grote vraag natuurlijk) kan ik kiezen voor rechtstreeks de lamp schakelen bij on/off, via MQTT en kan dat ook nog in combinatie met een webhook in HA.
Yes. Dat gaat inderdaad prima werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peligro2k schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:59:
Ik wil twee lampen kunnen dimmen zowel via een fysieke schakelaar als via Home Assistant. Ze moeten dus altijd bereikbaar blijven. Heb ik dan aan een Shelly Dimmer 2 en een dubbele pulsdrukker voldoende?
Het dimmen wil je dan neem ik aan via de Shelly doen? Of is de lamp zelf ook slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:46:
@synoniem Je hoeft de Shelly niet per se op detached te zetten, maar het kan wel.

Als je de Shelly bij de lamp plaatst kan je op de SW de hotelschakeling aansluiten als ware de Shelly de lamp. Dan zal de SW netjes schakelen zoals (in het verleden) de lamp schakelde.

De Shelly zelf sluit je aan op een constante voeding en de lamp ook. Op de output (zowel de I als de O) van de Shelly sluit je dan niets aan. De lamp zet je ook op een constante voeding zodat die altijd "aan" is en geschakeld wordt door bijvoorbeeld Home Assistant.

Je kan de Shelly dan ook op detached zetten zodat de er niet echt geschakeld wordt, dan hoor je ook de "klik" niet meer.

Als het alleen om de input van de schakelaar(s) gaan kan je ook de Shelly i3 overwegen. Qua prijs maakt het niet uit en wellicht heb je niets aan de extra inputs. Maar die is wel "platter" en dus makkelijker inbouwen.
Heb je toevallig een schemaatje hoe je dat gedaan heb met als ware de Shelly de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
rens-br schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Het dimmen wil je dan neem ik aan via de Shelly doen? Of is de lamp zelf ook slim?
Ja klopt het zijn 'domme' lampen dus dan zou ik ook willen dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
synoniem schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:06:
Heb je toevallig een schemaatje hoe je dat gedaan heb met als ware de Shelly de lamp?
Ik ben niet goed in tekenen, maar BartW in "2 schakelaar 1 lamp" heeft het schema van een hotelschakeling. Op de plek van de X zit normaal de lamp, maar daar sluit je dus de schakeldraad aan op de SW van de Shelly 1. Los daarvan moet je de fase en nul aansluiten zodat de Shelly zelf altijd stroom heeft.

NB op een lamp moet je behalve de schakeldraad ook nog de nul aansluiten maar voor het schakelen van de Shelly is dat niet nodig omdat de Shelly "meet" of er spanning op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peligro2k schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Ja klopt het zijn 'domme' lampen dus dan zou ik ook willen dimmen.
Dan werkt een Shelly Dimmer perfect. Gebruik die ook een aantal voor het dimmen van Led en Halogeen lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
rens-br schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:17:
[...]

Dan werkt een Shelly Dimmer perfect. Gebruik die ook een aantal voor het dimmen van Led en Halogeen lampen.
Top bedankt voor de reactie! Paste dit een beetje achter je schakelaar? Ik zie er verschillende ervaringen mee. Maar wellicht gebruikten mensen de oude dimmers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug Shellys achter alle schakelaars proberen te bouwen en dit ging bij een enkeling echt met heel veel moeite. Maar bij de meeste was het geen enkel probleem. Mits je inbouw hebt. Bij opbouw past het simpelweg niet.

Ik heb overigens wel overal diepe dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Hey guys, ik weet zeker dat deze vraag al honderd keer gesteld is hier, maar ik heb geen idee op welke termen ik moet zoeken. Dus bij voorbaat excuus :)

Ik, heb recent een aantal slimme lampen gekocht (Tuya lampen van de Action) en voor de WAF wil ik dat ze ook schakelbaar zijn via de wandschakelaars. Ik zoek dus iets dat het signaal van de wandschakelaar richting de lampen stuurt voor aan/uit, maar waarmee niet de stroom onderbroken wordt. In andere woorden: de spanning moet op de lampen blijven staan en ik wil de schakelaar gebruiken om de lampen via WiFi aan/uit te kunnen doen.

Installeren van Home Assistant o.i.d. is geen probleem, heb een servertje draaien met Docker waar dat in principe bij zou kunnen.

Kan ik zoiets realiseren met de Shelly kastjes die hier besproken worden?

bonus vraag: een van de wandschakelaren is een "dubbele" schakelaar (dus twee kleine knoppen i.p.v. een grote), zou ik daarvoor de Shelly 2.5 kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
weebl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:37:
Hey guys, ik weet zeker dat deze vraag al honderd keer gesteld is hier, maar ik heb geen idee op welke termen ik moet zoeken. Dus bij voorbaat excuus :)

Ik, heb recent een aantal slimme lampen gekocht (Tuya lampen van de Action) en voor de WAF wil ik dat ze ook schakelbaar zijn via de wandschakelaars. Ik zoek dus iets dat het signaal van de wandschakelaar richting de lampen stuurt voor aan/uit, maar waarmee niet de stroom onderbroken wordt. In andere woorden: de spanning moet op de lampen blijven staan en ik wil de schakelaar gebruiken om de lampen via WiFi aan/uit te kunnen doen.

Installeren van Home Assistant o.i.d. is geen probleem, heb een servertje draaien met Docker waar dat in principe bij zou kunnen.

bonus vraag: een van de wandschakelaren is een "dubbele" schakelaar (dus twee kleine knoppen i.p.v. een grote), zou ik daarvoor de Shelly 2.5 kunnen gebruiken?
Ik ben hier ook nog een leek in. Heb mijn bestelling al binnen, maar moet er nog mee aan de slag.

Anyway, volgens mij heb je het over detached mode. Je laat de shelly eigenlijk reageren op de wandschakelaar. Shelly laat je volgens via HTTP een call doen naar je home automation of whatever om je lampen te schakelen. Je moet dus wel een endpoint hebben waarmee je de lampen kan schakelen. Even terug heeft iemand het er volgens mij ook over dat een I3 daar goed voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@weebl wat @Erwin537 zegt klopt als je niets fysiek wil schakelen, maar via een domotica server. Je kan voor een dubbele schakelaar dan beter een Shelly i3 kopen. Die heeft 3 inputs (waarvan je er dan 2 gebruikt) en die is de helft goedkoper dan een Shelly 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Thanks guys! Dat lijkt inderdaad op wat ik zoek! Helemaal mooi is dat je er 3 knoppen op aan kan sluiten, want naast de dubbele knop voor de lampen in de woonkamer zit nog een grote knop voor de lampen in de keuken. Denk dat ik hem maar ga bestellen. Voor die 12 euro hoef je het niet te laten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Oh kak ja. Ik zat even teveel aan m'n eigen setup te denken.
Inderdaad, gewoon het Shelly topic afvangen en de lamp daarop schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 08:43
weebl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:37:

Waarom gebruik je geen domme lampen icm shelly 1/dimmer?
Als je wifi er nu uit ligt krijg je je lampen niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

S_tef schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Jup, dat is een risico waar ik me van bewust ben en ook incalculeer. Maar hoe vaak komt dat daadwerkelijk voor? Mijn Fritzbox router draait nu al 7 maanden onafgebroken en stabiel en de laatste herstart was i.v.m. een firmware update.

Deze lampen kan ik nu dimmen, kon dat voorheen niet. Weet dat er ook andere (mooiere) oplossingen zijn. Wil ik nog wel eens naar kijken als de WAF hier nog wat verder omhoog is gegaan :P

Het kunnen dimmen met een stemcommando richting de Google Nest Hub valt in ieder geval in de smaak :)

[ Voor 24% gewijzigd door weebl op 21-07-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
S_tef schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:38:
[...]

De dimmer heeft hier last van dat TF signaal i.c.m. LED lampen. Daarnaast is kleurtemperatuur kunnen instellen toch ook wel fijn in sommige situaties.
En wifi ligt er niet zovaak uit. Ik denk dat mijn "problemen" dan wel groter zijn dan alleen een lampje dat niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:33:
[...]

De dimmer heeft hier last van dat TF signaal i.c.m. LED lampen. Daarnaast is kleurtemperatuur kunnen instellen toch ook wel fijn in sommige situaties.
En wifi ligt er niet zovaak uit. Ik denk dat mijn "problemen" dan wel groter zijn dan alleen een lampje dat niet werkt.
Als je de sfeerverlichting niet kan schakelen lijkt het me geen probleem inderdaad. Maar het lijkt me toch knap vervelend als je geen enkele lamp in de woonkamer/huis meer kan schakelen.

Echter; wanneer ligt je wifi er nou uit? Eigenlijk alleen als je geen stroom hebt - en dan doen die lampen het sowieso niet :) Als je om de een of andere gekke reden ook nog afhankelijk bent van internet is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 16:34
Heeft iemand ervaring met de I3? En dan specifiek gekoppeld met een shelly dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelus82 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:17:
Heeft iemand ervaring met de I3? En dan specifiek gekoppeld met een shelly dimmer?
Ik heb geen i3 maar deze kan alleen aan/uit OF als pulsdrukker de events: shortpush, longpush, double shortpush, triple shortpush, shortpush + longpush en longpush + shortpush.

Je kan er dus niet echt een andere dimmer mee aan sturen. Je zou wel iets kunnen maken als shortpush = 25%, double shortpush is 50%, tripple shortpush = 75%, longpush = 100%. Je moet ook nog eev event verzinnen voor "uit", of andere percentages gebruiken natuurlijk. Of je doet iets met een domotica systeem die bijvoorbeeld bij iedere shortpush de dim stand veranderd met 10% al dan niet inclusief "uit" of bijvoorbeeld specifiek longpush = "uit" of noem maar op wat je allemaal kan verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-09 13:45
Mijn opzet was een drukschakelaar van niko (dimfunctie voor de knop in te houden) met hierachter een shelly Dimmer 2. Zodoende kon ik nog steeds de lamp "manueel" aan/uit zetten moest WiFi of de shelly zelf ooit problemen geven.

Ik kom nu echter enkele obstakels tegen in mijn testopstelling;
- De schakelaar kan niet gebruikt worden als de shelly connectieproblemen heeft. Hebben jullie hier ervaring mee? Andere drukschakelaar/anders aansluiten...?

- De shelly vraagt een minimum van 10W. Tegenwoordig zijn toch bijna alle dimbare led lampen minder dan 10W. Hoe lossen jullie dit op? Ik kan in de documentatie iets vinden van een bypass, maar als ik dit opzoek lijkt me dit veel te groot om ook nog bij de inbouwkast van de lichtschakelaar te proppen.

- Shelly lijkt erg onstabiel te zijn, lamp gaat na 1 seconde uit, reageert niet bij aanklikken van schakelaar, regelmatig connectie weg in applicatie... Zowel op WiFi als op 4G hotspot van telefoon. Zijn er nog die deze ervaring hebben? Ik weet namelijk niet als dit ligt aan mijn type lamp waarmee ik nu aan het testen ben, de schakelaar,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8KuDJ9YV3WyObPNYEhnVZ7d0sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gOiYbG5FxG5luruz3MUdhsf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 08:43
Sluit hem eens aan met Neutral, en kijk of de problemen zijn opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Ik heb hier een soortgelijk probleem met een Dimmer 2 sinds kort. Hij is aangesloten zonder nul (want die is niet aanwezig in de lasdoos).

Na het aanzetten blijft hij 10 seconden aan en gaat daarna weer uit. Hij geeft vervolgens 'Overload' aan. De lamp die ik dim bestaat uit 8x5W lampen, dus zou geen probleem moeten zijn in theorie.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 13-09 10:26
Heronimo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:55:
Ik heb hier een soortgelijk probleem met een Dimmer 2 sinds kort. Hij is aangesloten zonder nul (want die is niet aanwezig in de lasdoos).

Na het aanzetten blijft hij 10 seconden aan en gaat daarna weer uit. Hij geeft vervolgens 'Overload' aan. De lamp die ik dim bestaat uit 8x5W lampen, dus zou geen probleem moeten zijn in theorie.

Iemand suggesties?
Ik zag dat je minimaal 10W belasting moet hebben wil die het doen zonder 0 (zie ook @Michiel95 zijn verhaal)

ipv die dimmer denk ik eerder maar dimbare smartlampen te kopen ipv met dit ge emmer te zitten. Weet ik tenminste zeker dat het werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door idef1x op 23-07-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95

Iemand suggesties?
Jij krijgt tenminste nog een foutmelding, bij mij loopt hij eerder erg onregelmatig.
- Duw je hem aan via schakelaar, gaat die voor 1-2 seconde aan met dimstand 10%, daarna weer uit...
- Duw je nog eens, is hij ineens op 50% en blijft hij 10 seconden aan, daarna weer uit
- Daarna krijg je hem niet meer aan via schakelaar, maar via applicatie lukt het wel, althans weer een paar seconden...
- ...

Zo gaat hij bij mij telkens op en af, met telkens verschillende seconden aan/uit. Erg onregelmatig dus.
Heb al geprobeerd zonder schakelaar (Dus enkel shelly) en dit geeft idem probleem.

Ik probeer dit nog met een ouderwetse halogeen dimbare lamp van 60W, dat zou dus ook al zeker het probleem niet mogen zijn. Heb ook al reeds gecalibreerd, maar ook dit brengt geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Inmiddels een neutrale lijn toegevoegd aan mijn opstelling alsook een dimbare LED lamp van 13W, zie resultaat in filmpje...

Iemand die me kan zeggen wat ik misdoe of wat er hier misloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangol
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 14:17
Michiel95 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Jij krijgt tenminste nog een foutmelding, bij mij loopt hij eerder erg onregelmatig.

Ik probeer dit nog met een ouderwetse halogeen dimbare lamp van 60W, dat zou dus ook al zeker het probleem niet mogen zijn. Heb ook al reeds gecalibreerd, maar ook dit brengt geen verbetering
Ik heb helaas geen oplossing voor je maar exact hetzelfde probleem met de Dimmer2. Geprobeerd met en zonder 0-draad. LED en Halogeen. Lamp gaat na een paar seconden uit, exact zoals je filmpje. Voor nu weer terug naar mijn zwave dimmers. Die doen het in dezelfde opstelling perfect. Ik vermoed of een bug in de firmware of een design (hardware) issue. Het vreemde vind ik wel dat ik nergens op internet personen vind met dit problleem, alleen hier op tweakers. Wellicht een foute batch? In mijn geval van 4 van de 4 vertonen dit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangol

Iemand suggesties?
Overload heb ik ook een keer gehad. Dit had te maken met 2 x 160 watt halogeen op de Dimmer2. Dat is teveel voor deze 200Watt max dimmer. Het rare is dat ik ook bij minimale dimstand steeds weer Overload kreeg. De lampen vevangen door 2 x 60W sindsdien geen Overload meer maar wel uitval na een paar seconden op alles behalve minimale dimstanden. Dat zou je nog kunnen testen, of je lampen op de laagste dimstand nog uitgaan.

Ook heb ik tot 2x toe meegemaakt dat de Dimmer2 crasht als je de lampen op vol vermogen zet. Beginnen ze constant te knipperen en de dimmer is offline in de app en alleen met de stop krijg ik die weer online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel95
kangol schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:48:
[...]

Ik heb helaas geen oplossing voor je maar exact hetzelfde probleem met de Dimmer2. Geprobeerd met en zonder 0-draad. LED en Halogeen. Lamp gaat na een paar seconden uit, exact zoals je filmpje. Voor nu weer terug naar mijn zwave dimmers. Die doen het in dezelfde opstelling perfect. Ik vermoed of een bug in de firmware of een design (hardware) issue. Het vreemde vind ik wel dat ik nergens op internet personen vind met dit problleem, alleen hier op tweakers. Wellicht een foute batch? In mijn geval van 4 van de 4 vertonen dit gedrag.
Toevallig vanavond nog een oplossing kunnen vinden. Blijkt dat er in mijn batch van 4 shelly dimmers 2 één dimmer defect is. Je mag twee keer raden met welke dimmer ik dus al 2 dagen aan het sukkelen ben...

Ook je verhaal van crashen bij vol vermogen had ik identiek hetzelfde.

De overige Shelly’s ook meteen de firmware’s van ge-update, weet niet als dat er ook wat mee te maken heeft gehad...

Sluit bij jou dus zeker niet uit dat ook jij mogelijks (wel heel toevallig) 4 defecte dimmers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangol
Michiel95 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Sluit bij jou dus zeker niet uit dat ook jij mogelijks (wel heel toevallig) 4 defecte dimmers hebt.
Hoi dat zou inderdaad dan zomaar kunnen, al mijn 4 dimmers vertonen hetzelfde gedrag. Voor zover ik weet is dit nog niet bekend bij Shelly. Heb je al een oplossing van hun zijde voor het vervangen van de defecte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
kangol schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Hoi dat zou inderdaad dan zomaar kunnen, al mijn 4 dimmers vertonen hetzelfde gedrag. Voor zover ik weet is dit nog niet bekend bij Shelly. Heb je al een oplossing van hun zijde voor het vervangen van de defecte?
Ik heb deze niet rechtstreeks gekocht bij shelly maar via domotica-shop.nl, heb hun een mail verstuurd hierover. Het is in feite ook nog een redelijk nieuw product hé, dus ik kan wel begrijpen dat er hier en daar nog wat kinderfoutjes in zitten (Zoals bij mij één van de vier die defect is). Zou het bij jou alleen heel straf vinden dat ze alle 4 defect zijn...

Je hebt ook al eens gereset neem ik aan? (Knopje achteraan 10 seconden inhouden tot het lampje sneller begint te flikkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangol
Michiel95 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Je hebt ook al eens gereset neem ik aan? (Knopje achteraan 10 seconden inhouden tot het lampje sneller begint te flikkeren).
Ja reeds alles geprobeerd, ook de reset. Zit ook op de laatste firmware. Ik heb daarnet een case aangemaakt bij Shelly. Ik zal dit topic updaten met hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Iemand toevallig ervaring met de shelly EM?
Hij lijkt bij mij niets te doen. Behalve de voltage blijft het verbruik op 0W staan. Beide poorten geprobeerd, beide 0W.
En ja de transformer type staat op 50A passende bij de 50A klem ;)

edit: ik probeer gewoon het verbruik van een stekkerdoos te meten. Tis toch niet voor gelijkspanning bedoeld hoop ik?

[ Voor 20% gewijzigd door idef1x op 24-07-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07
idef1x schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:08:
Iemand toevallig ervaring met de shelly EM?
Hij lijkt bij mij niets te doen. Behalve de voltage blijft het verbruik op 0W staan. Beide poorten geprobeerd, beide 0W.
En ja de transformer type staat op 50A passende bij de 50A klem ;)

edit: ik probeer gewoon het verbruik van een stekkerdoos te meten. Tis toch niet voor gelijkspanning bedoeld hoop ik?
Zit de klem rond de fase en de nul? Of alleen de fase of alleen de nul? Als die om beide zit dan zul je geen stroom kunnen meten.

Hoeveel ampere zou je kunnen verwachten met wat er aan apparaten in de stekkerdoos zit? 50A is best wel veel namelijk. Door die stekkerdoos heb je waarschijnlijk maar een fractie van dat aan stroom en dan kan de spoel dat niet voldoende meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
@tsjoender De klem moet om OF de nul OF om fase zitten? Hmmm klinkt eigenlijk logish idd...Ga ik dat proberen. De op de stekkerdoos aangesloten apparatuur zal rond een 50W verbruiken verwacht ik. Dat zou ie toch wel moeten kunnen meten lijkt me? Afijn we gaan het zien....of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:07
idef1x schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:17:
@tsjoender De klem moet om OF de nul OF om fase zitten?
Precies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
@tsjoender Ut doet ut!! Een 60W nu met een oud TV-tje :) Dank voor de tip....Had er helemaal overheen gekeken/gelezen en niet aan gedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
Ik heb een aantal van die grote ikea led lampen. De lampen zijn dimbaar en ik heb om die reden dan ook shelly dimmers. Ik kan deze mooi boven het systeemplafond monteren - daar zitten grote dozen waar alle draden samen komen, dus perfect.

Nu heb ik ook al een dimmer knop als schakelaar in/aan de muur, maar als ik het goed heb kan ik het beste overal push switches van maken (waar ik shellys gebruik).

Klopt dit? Hebben jullie advies voor wat de beste switch is om te gebruiken icm Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 02:20:
Nu heb ik ook al een dimmer knop als schakelaar in/aan de muur, maar als ik het goed heb kan ik het beste overal push switches van maken (waar ik shellys gebruik).
Om de dimmer echt goed te gebruiken kan je inderdaad het beste puls drukkers gebruiken inderdaad. Wat voor schakelmateriaal heb je nu zitten?

Ik heb overal Gira Systeem55 schakelmateriaal, dus ik ben gegaan voor de Gira Pulsdrukkers.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 27-07-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Om de dimmer echt goed te gebruiken kan je inderdaad het beste puls drukkers gebruiken inderdaad. Wat voor schakelmateriaal heb je nu zitten?

Ik heb overal Gira Systeem55 schakelmateriaal, dus ik ben gegaan voor de Gira Pulsdrukkers.
Ik had geen idee, ik woon hier nu een half jaartje en nooit echt naar gekeken (en overigens ook geen verstand van). Net even de dimmer er af getrokken, op de module zelf zie ik geen merkje (even geen zin om het helemaal los te trekken) maar op het raampje staat JUNG, dus het schakelmateriaal zelf zal daar ook wel van zijn.

Ik heb wel horen zeggen dat de meerprijs voor het betere schakelmateriaal wel goed is, maar lijkt me vooral van toepassing bij dimmers (nu vind ik shelly echter onmogelijk goedkoop voor wat je krijgt). Voor pulsdrukkers lijkt het me niet dat je het top of the range hoeft te hebben? Lijkt me dat er weinig echt fout kan zijn aan deen pulsdrukker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:07:
Ik had geen idee, ik woon hier nu een half jaartje en nooit echt naar gekeken (en overigens ook geen verstand van). Net even de dimmer er af getrokken, op de module zelf zie ik geen merkje (even geen zin om het helemaal los te trekken) maar op het raampje staat JUNG, dus het schakelmateriaal zelf zal daar ook wel van zijn.
Jung is dan inderdaad het merk. Ik zou dan gewoon even op de website kijken van Jung om te zien of ze ook Pulsdrukkers hebben (lijkt me van wel) en dat dan bestellen. Voordeel is ook dat je dan waarschijnlijk geen nieuw raampje of bedieningswip nodig hebt. Maak anders eens een foto van je huidige situatie.
Voor pulsdrukkers lijkt het me niet dat je het top of the range hoeft te hebben? Lijkt me dat er weinig echt fout kan zijn aan deen pulsdrukker?
Stelt inderdaad weinig voor. Maar persoonlijk vind ik het mooi als al het schakelmateriaal hetzelfde is en het geen mix is van van alles en nog wat. Maar dat hangt helemaal van jezelf af.

Ik was dus in totaal 9 euro kwijt per schakelaar, persoonlijk vind ik dat geen gigantisch bedrag, maar vergeleken met een Shelly module kan ik me voorstellen dat het nog best veel geld is:
- Pulsdrukker
- Raam
- Bedieningswip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
rens-br schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Jung is dan inderdaad het merk. Ik zou dan gewoon even op de website kijken van Jung om te zien of ze ook Pulsdrukkers hebben (lijkt me van wel) en dat dan bestellen. Voordeel is ook dat je dan waarschijnlijk geen nieuw raampje of bedieningswip nodig hebt. Maak anders eens een foto van je huidige situatie.

[...]

Stelt inderdaad weinig voor. Maar persoonlijk vind ik het mooi als al het schakelmateriaal hetzelfde is en het geen mix is van van alles en nog wat. Maar dat hangt helemaal van jezelf af.

Ik was dus in totaal 9 euro kwijt per schakelaar, persoonlijk vind ik dat geen gigantisch bedrag, maar vergeleken met een Shelly module kan ik me voorstellen dat het nog best veel geld is:
- Pulsdrukker
- Raam
- Bedieningswip
Bedankt voor je toelichting. Gelukkig is mijn huis niet zo gigantisch. Zo even snel uit het hoofd geteld hebt ik 12 schakelaars in totaal (begane grond + eerste verdieping), maar hoef/wil nog niet alles omzetten naar Shelly en vind het ook niet erg als een aantal schakelaars nog 'oud' zijn.

De raampjes en knopjes zijn allemaal niet zo mooi meer; dus als ik er toch iets mee ga doen, dan vervang ik het allemaal. Maar eerst nog eens aan de slag met de Shelly, kijken of het uberhaupt een beetje werkt. Dan uiteindelijk netjes maken met nieuw schakelmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Erwin537 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:23:
Bedankt voor je toelichting. Gelukkig is mijn huis niet zo gigantisch. Zo even snel uit het hoofd geteld hebt ik 12 schakelaars in totaal (begane grond + eerste verdieping), maar hoef/wil nog niet alles omzetten naar Shelly en vind het ook niet erg als een aantal schakelaars nog 'oud' zijn.
Pulsschakelaars zijn vooral handig als je Dimmers gebruikt, gebruik je geen Dimmers dan voldoen normale schakelaars ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Nelus82 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:17:
Ja, het werkt zonder vertraging, maar je kan het wel niet gebruiken zoals de knop waar de dimmer op aangesloten is.
Ik heb short press: toggle, long press: 100% en 2x short press: 25% ingesteld.

Ik heb na tevreden een shelly dimmer 1 te hebben getest, de overige dimmers in huis ook vervangen, maar toen kreeg ik de dimmer 2 binnen. Deze hebben bijna allemaal last van random flikkeringen. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik heb al geprobeerd om nieuwe spotjes (philips) te gebruiken, maar dit maakt geen verschil. En het gebeurd op elk dim niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kangol
jorgenv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Ik heb na tevreden een shelly dimmer 1 te hebben getest, de overige dimmers in huis ook vervangen, maar toen kreeg ik de dimmer 2 binnen. Deze hebben bijna allemaal last van random flikkeringen. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik heb al geprobeerd om nieuwe spotjes (philips) te gebruiken, maar dit maakt geen verschil. En het gebeurd op elk dim niveau.
Hetzelfde probleem hier met flikkeren, lees even wat berichten eerder in het topic door. De Dimmer2 heeft een aantal problemen en er schijnen een paar defecte units geleverd te zijn. Ik heb hiervoor al een case aangemaakt bij Shelly.

Problemen op een rij:
- random flikkeren met verschillende type lampen
- uitval na een paar seconden (in sommige gevallen geen uitval bij een extreem lage dimstand)
- crashen van de dimmer op vol vermogen, de stop omzetten is de enige manier om de dimmer weer online te krijgen. Als deze crasht blijft de lamp knipperen en is de shelly offline in de app.

Getest met 4x shelly Dimmer2 met verschillende typen lamp: Halogeen, Gloeilamp, dimmable LED. Met en zonder nuldraad. Ik heb Fibaro Zwave dimmers die het perfect doen in dezelfde opstelling.
Pagina: 1 ... 5 ... 84 Laatste