Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04-2023
Hi, is hier iemand die mij de goede richting op kan sturen voor een draadloze (op batterij oid werkende) dubbele pulsdrukker waar ik mijn ingebouwde shelly dimmers mee kan besturen.. Ik zit al 3 dagen te googlen maar kom geen steek verder. Alles gaat ofwel over inbouw (bedrade) dubbele pulsdrukkers, of je komt simpelweg weer bij shelly uit (die niets heeft in die richting, dus props voor hun SEO guy)...
Alvast bedankt!

Dit is overigens omdat mijn huidige wandschakelaars een kansloze locatie hebben in huis. (alles ingericht op via de voordeur binnenkomen, maar je komt altijd via achter binnen in verband met parkeren.)
Het enige wat ik tot nog toe heb kunnen bedenken is zo'n lelijke button 1 aan de muur hangen, of een deurmagneet aan de muur hangen die je er even afhaalt om het licht aan te doen, maar beide klinkt te dom voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Anonuser schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:25:
Hi, is hier iemand die mij de goede richting op kan sturen voor een draadloze (op batterij oid werkende) dubbele pulsdrukker waar ik mijn ingebouwde shelly dimmers mee kan besturen.. Ik zit al 3 dagen te googlen maar kom geen steek verder. Alles gaat ofwel over inbouw (bedrade) dubbele pulsdrukkers, of je komt simpelweg weer bij shelly uit (die niets heeft in die richting, dus props voor hun SEO guy)...
Alvast bedankt!

Dit is overigens omdat mijn huidige wandschakelaars een kansloze locatie hebben in huis. (alles ingericht op via de voordeur binnenkomen, maar je komt altijd via achter binnen in verband met parkeren.)
Het enige wat ik tot nog toe heb kunnen bedenken is zo'n lelijke button 1 aan de muur hangen, of een deurmagneet aan de muur hangen die je er even afhaalt om het licht aan te doen, maar beide klinkt te dom voor woorden.
Heb je waar je binnenkomt wel een WCD zitten? In dat geval zou je er een combi WCD en schakelaar van kunnen maken. Omdat je niet fysiek hoeft te schakelen zou een i3 inbouwen al genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Alvast bedankt!
Wat voor overkoepelend systeem gebruik je? Domoticz of HomeAssistant of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-08 19:13
Alvast bedankt!

Wat hierboven gezegd word lijkt mij ook logischer/beter, maar anders zou je kunnen kijken naar IoT buttons. Amazon heeft van die dingen die 2000 pushes mee gaan geloof ik. Beetje limiterend, maar hoe vaak druk je hem nou echt in? En er zijn vast nog wel concurrenten/alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
synoniem schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Heb je waar je binnenkomt wel een WCD zitten? In dat geval zou je er een combi WCD en schakelaar van kunnen maken. Omdat je niet fysiek hoeft te schakelen zou een i3 inbouwen al genoeg zijn.
Helaas niet. Geen stroompunt bij de achterdeur. Ik zou met verlengsnoeren en ellende langs de plinten kunnen werken, maar dat wil ik natuurlijk koste wat het kost voorkomen.
rens-br schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Wat voor overkoepelend systeem gebruik je? Domoticz of HomeAssistant of iets anders?
Home assistent, een beetje rookie waarschijnlijk, ik heb voor mijn shelly's dus ook geen hub.
Erwin537 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Wat hierboven gezegd word lijkt mij ook logischer/beter, maar anders zou je kunnen kijken naar IoT buttons. Amazon heeft van die dingen die 2000 pushes mee gaan geloof ik. Beetje limiterend, maar hoe vaak druk je hem nou echt in? En er zijn vast nog wel concurrenten/alternatieven.
Wordt het met een IOT button dan inderdaad (leken-logica ):
1. druk op button
2. button triggered button-app
3. app triggered assistent
4. assistent triggered shelly app
5. shelly app triggered shelly

Of wordt het dan:
1. druk op button
2. button triggered shelly app
3. shelly app triggered shelly

Of zelfs:
1. druk op button
2. button triggered shelly dimmer

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Anonuser schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:54:

[...]

Wordt het met een IOT button dan inderdaad (leken-logica ):
1. druk op button
2. button triggered button-app
3. app triggered assistent
4. assistent triggered shelly app
5. shelly app triggered shelly

Of wordt het dan:
1. druk op button
2. button triggered shelly app
3. shelly app triggered shelly

Of zelfs:
1. druk op button
2. button triggered shelly dimmer

Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij werkt die Amazon IoT button met webhooks. Dus ik geloof dat je in dat geval via de servers van Amazon werkt en een publieke URL moet aanroepen. Of je dat wilt is natuurlijk een beetje de vraag. Maar het idee is vrij simpel. Misschien kan iemand anders zeggen of dat klopt of niet..

Maar het lijkt me dat er wel meer van dat soort dingen bestaan.

Nog een ander idee is misschien een soort KaKu systeem. Bij de action/bouwmarkt heb je van die setjes met stopcontacten met afstandsbediening. Eigenlijk is dat ook niet meer dan een relais met afstandsbediening... Wellicht kan je die dingen openbreken en het relais als schakelaar gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Eigenlijk wil je zoiets als Eltako alleen werkt dat met een 868 Mzh verbinding en heb je extra hardware en RFLINK nodig voor Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:57
Iemand tips hoe ik Domoticz scenes aan de Button1 kan koppelen? Ik heb een url gegenereerd met username/password, maar die URL is te lang voor de Shelly.
Ik heb 'm ook gekoppeld via MQTT, maar dan komt hij niet in Domoticz te staan. Heb ik ergens iets fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
synoniem schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:55:
Eigenlijk wil je zoiets als Eltako alleen werkt dat met een 868 Mzh verbinding en heb je extra hardware en RFLINK nodig voor Home Assistant.
Exact dat! Ik begrijp gewoon niet dat mijn "simpele versie"-wens niet lijkt te bestaan? Is dit nou een gat in de markt of een technische onmogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
Erwin537 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij werkt die Amazon IoT button met webhooks. Dus ik geloof dat je in dat geval via de servers van Amazon werkt en een publieke URL moet aanroepen. Of je dat wilt is natuurlijk een beetje de vraag. Maar het idee is vrij simpel. Misschien kan iemand anders zeggen of dat klopt of niet..

Maar het lijkt me dat er wel meer van dat soort dingen bestaan.

Nog een ander idee is misschien een soort KaKu systeem. Bij de action/bouwmarkt heb je van die setjes met stopcontacten met afstandsbediening. Eigenlijk is dat ook niet meer dan een relais met afstandsbediening... Wellicht kan je die dingen openbreken en het relais als schakelaar gebruiken?
In alle eerlijkheid begrijp ik niet precies wat je bedoeld met webhooks en een publieke URL aanroepen, mijn techlevel ligt echt in Jip en Janneke niveau ivm het gemiddelde Tweaker level. Ik ga in elk geval even zoeken naar die Amazon IoT button en daarop verder graven.

Betreft het kaku idee, in essentie zeg je dus, afstandbediening aan de muur plakken, en in essentie dat ding openslopen en in de muur hangen? Op zich een crea plan, maar als ik het goed begrijp is hij dus ook alleen met dat ding te bedienen. Of functioneert hij als een fysieke blokkade voor een Shelly erna. Ofwel, de Shelly werkt dan niet totdat ik op die knop gedrukt heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Anonuser schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Exact dat! Ik begrijp gewoon niet dat mijn "simpele versie"-wens niet lijkt te bestaan? Is dit nou een gat in de markt of een technische onmogelijkheid?
Nee het bestaat wel in ieder geval op Ali maar wellicht is er een Europese leverancier te vinden. Deze Tuya Loratap is een combinatie van een wifimodule in de schakelaar en een RF868 ontvanger voor een losse draadloze schakelaar zender. Die wifimodule is te integreren met Alexa en Google dus Home Assistant zal vast ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Anonuser schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:27:
[...]

In alle eerlijkheid begrijp ik niet precies wat je bedoeld met webhooks en een publieke URL aanroepen, mijn techlevel ligt echt in Jip en Janneke niveau ivm het gemiddelde Tweaker level. Ik ga in elk geval even zoeken naar die Amazon IoT button en daarop verder graven.

Betreft het kaku idee, in essentie zeg je dus, afstandbediening aan de muur plakken, en in essentie dat ding openslopen en in de muur hangen? Op zich een crea plan, maar als ik het goed begrijp is hij dus ook alleen met dat ding te bedienen. Of functioneert hij als een fysieke blokkade voor een Shelly erna. Ofwel, de Shelly werkt dan niet totdat ik op die knop gedrukt heb?
Nou, ik weet niet precies hoe die IoT buttons werken.. maar volgens mij sturen ze een bericht naar een amazon service en die roept als het ware weer een actie aan bij jou. Het zou ook kunnen dat je wel direct een URL aan kan roepen in je eigen netwerk, maar dat weet ik dus niet zeker. Als je deze afbeelding ziet, lijkt het inderdaad door de servers van Amazon te gaan. Je moet dus zorgen dat er een service/API beschikbaar is die publiek toegankelijk is waarmee je jouw lampen aan kan zetten.En ik denk dat dat dus niet handig is. Maar wellicht dat er dus betere opties zijn.Afbeeldingslocatie: https://media.amazonwebservices.com/blog/2017/IoTEnterprise-05-IoTButtonArchitecture-sm.png

Wat betreft die KaKu/afstandbedienbare relais: eigenlijk is een schakelaar niets anders dan een stroomkring die je rond maakt. Hetzelfde doet dat relais. Als het dus mogelijk is om met zo'n relais de shelly te laten denken dat de schakelaar ingedrukt is, ben je er. Dit is denk ik alleen ook best technisch (hardwarematig) en je moet de nodige ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hi, is hier iemand die mij de goede richting op kan sturen voor een draadloze (op batterij oid werkende) dubbele pulsdrukker waar ik mijn ingebouwde shelly dimmers mee kan besturen.
Ze bestaan vast wel ergens, maar eigenlijk heb ik alleen nog maar enkele draadloze pulsdrukkers gezien. Wellicht dat je daarom weer terugkomt bij Shelly want die heeft dat ook.

Wat natuurlijk wel kan is gewoon 2 enkele buttons kopen, dan heb je ook een "dubbele" pulsdrukker :P

Als je zonder domotica systeem wil werken is dit eigenlijk niet te realiseren met Shelly; zij hebben geen module die de dimstanden door kan geven aan een andere Shelly module die op een lamp is aangesloten. Het enige wat je voor elkaar kan krijgen is dat je lamp dan op specifieke dim nivo's komt.

Als je geen verlengsnoeren wil gebruiken kan je ook een schakelaar (laten) aanleggen. Dan moeten er wel sleuven in de muur gemaakt worden die je daarna weer moet afwerken etc. Dat is natuurlijk wel veel meer werk dan een draadloze button.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-08 12:20
Alvast bedankt!

Ben je de xiaomi Aqara al tegengekomen? Lijkt me alles te zijn wat je wilt...
Draadloos, dubbele pulsdrukker en werkt via het zigbee protocol. Als je dus een conbee usb stick hebt kan je deze integreren in Home Assistant.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Ik zit met een shelly button1 te spelen (via mqtt) en zit iets als volgt te bedenken voor mijn dimbare lamp (shellyduo):
- 1 keer kort (stuurt code S naar mqtt): doe lamp aan indien uit en vervolgens +10% brightness bij elke korte druk
- 2 keer kort (code SS): -10% brightness
- 1 keer lang (code L) : doe lamp uit.

Heb ik nog code SSS over (3x kort) :)

Momenteel ben ik niet thuis, maar speel er wat mee op de camping door mijn sonos aan/uit, dan wel van radio kanaal te wisselen via homeassistant. Dat werkt iig wel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonuser
Michiel95 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:00:
[...]

Ben je de xiaomi Aqara al tegengekomen? Lijkt me alles te zijn wat je wilt...
Draadloos, dubbele pulsdrukker en werkt via het zigbee protocol. Als je dus een conbee usb stick hebt kan je deze integreren in Home Assistant.

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_
Ja die heb ik gezien en is inderdaad alles wat nodig is. Enige nadeel is Zigbee, Conbee en Home Assistent. Ik ben hier niet technisch genoeg voor onderlegd en ervaar het als nominaal duurder (prijs kwaliteit geloof ik zeker dat het beter is hoor), vooral als ik alleen voor 1 lichtknop een bridge of raspberry e.d. moet aanschaffen.. Ik zoek er echt een die gewoon bridgeloos op wifi draait.

Dus in essentie:
- Geen bridge nodig
- Wifi operated
- Batterypowered of pushpowered
- Geen inbouw
- Plat (niet heel veel dikker dan 2 cm).
- Afmetingen van "normale" lichtknoppen. (gewoon vierkant, pakweg 10 bij 10 ofzo?)
- Liefst met directe dimmogelijkheden, maar daar kan ik evt. van af stappen.
- Liefst met direct contact met shelly's, maar dat gaat niet lukken, dus dan iets wat bijvoorbeeld een routine in google assistent kan aanzwengelen, die op beurt weer een shelly aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:17
Anonuser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Ja die heb ik gezien en is inderdaad alles wat nodig is. Enige nadeel is Zigbee, Conbee en Home Assistent. Ik ben hier niet technisch genoeg voor onderlegd en ervaar het als nominaal duurder (prijs kwaliteit geloof ik zeker dat het beter is hoor), vooral als ik alleen voor 1 lichtknop een bridge of raspberry e.d. moet aanschaffen.. Ik zoek er echt een die gewoon bridgeloos op wifi draait.

Dus in essentie:
- Geen bridge nodig
- Wifi operated
- Geen inbouw
- Afmetingen van "normale" lichtknoppen. (gewoon vierkant, pakweg 10 bij 10 ofzo?)
- Liefst met direct contact met shelly's, maar dat gaat niet lukken, dus dan iets wat bijvoorbeeld een routine in google assistent kan aanzwengelen, die op beurt weer een shelly aanstuurt.
Je vraagt dus eigenlijk een normale schakelaar die niet inbouw is en waar al een wifi module in zit verwerkt. Ik vrees dat je niet iets gaat vinden dat voldoet aan al jouw eisen. Wellicht een optie om hier een apart topic voor aan te maken, gezien het opzich nog weinig met Shelly te maken heeft en je zo een groter publiek aanspreekt. Je bent uiteindelijk opzoek naar een schakelaar met bepaalde eisen die een URL kan aanroepen wanneer erop gedrukt wordt (dat dat dan een URL naar een Shelly is, maakt niet heel veel uit in mijn ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Anonuser schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Dus in essentie:
- Geen bridge nodig
- Wifi operated
- Geen inbouw
Op de 10 bij 10 afmeting na klinkt het wel als een shelly button1. In de shelly kun je 4 urls configureren a.d.h.v. of je hem kort-lang indrukt. Is dat niet iets voor je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEoFPgR7jfbjuWTCxYE2O4GgbdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFwdy9UBO4ay3KTvXJBSzncr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Gebruikt iemand de Button1 icm MQTT en Domoticz? Ik krijg het niet zichtbaar in Domoticz, en de URL die ik gebruik om een scene om te zetten in Domoticz wordt te lang. Dus weet even niet waar ik 't zoeken moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 09:45
Tip: Van de week wilde ik een 2e Shelly 2.5 toevoegen in de Andorid app, maar hij kon deze maar niet vinden. Bleek uiteindelijk dat ik met de hand mijn GPS op mijn telefoon moest aanzetten, daarna direct opgelost.

Had dit nog niet voorbij zien komen in dit forum, dus bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:41
Voor onze overkapping wil ik een aantal stroompunten aanleggen. Deze wil ik kunnen schakelen met Domoticz en verlichting kan nog wel eens wisselen en dan zijn stopcontacten het meest handige.

Ik heb net een Shelly 2.5 besteld die ik een een lasdoos ga monteren en flashen met Tasmota.

Maar het wordt de eerste keer dat ik met Shelly ga werken dus voor de zekerheid een simpel schema gemaakt in de hoop of iemand mij kan vertellen of dit de juiste manier is.

Stopcontacten worden geschakeld via Xiaomi ronden draadloze schakelaars. Vandaar geen schakelaars in het schema.

Zover ik kan achterhalen gebruik je 01 & 02 en laat je de SW1 & SW2 leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IQ1ZsSS5XQBaufZcjxNdl8pTZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tE9uaQ3PjI9Z8PxHoOzPP8Ox.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 08:28
SW 1 en 2 zijn om eventueel met een fysieke knop te kunnen schakelen. Die gebruik je dan als input om O1 en 2 te schakelen. Zonder knop ziet dit er prima uit!

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
waarom willen de meesten er gelijk tasmota opzetten? Bij mij werken de shellies out of the box ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
idef1x schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:17:
waarom willen de meesten er gelijk tasmota opzetten? Bij mij werken de shellies out of the box ook prima?
Vraag ik me ook af. Voor mij is de mqtt en http interface voldoende welke must have's voegt tasmota daar aan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
en waar gebruik jij mqtt voor als ik vragen mag? Ik voornamelijk om betere verbruiksgrafieken te krijgen. Bij de normale homeassistant addon krijg ik gaten erin. Oh en tevens is de shelly button1 pas aan die add-on toegevoegd, maar gebruik nog wel mqtt herivoor. Lijkt me uberhaupt beter werken, daar de button niet te pollen is als ie uitstaat (om batterij te sparen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
idef1x schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:29:
en waar gebruik jij mqtt voor als ik vragen mag? Ik voornamelijk om betere verbruiksgrafieken te krijgen. Bij de normale homeassistant addon krijg ik gaten erin. Oh en tevens is de shelly button1 pas aan die add-on toegevoegd, maar gebruik nog wel mqtt herivoor. Lijkt me uberhaupt beter werken, daar de button niet te pollen is als ie uitstaat (om batterij te sparen)..
Ik ben bezig om een H&T sensor in de badkamer uit te lezen in Home Assistant om daarmee straks de ventilator automatisch hoger en lager te zetten. Ook die zend maar af en toe uit om energie te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
idef1x schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:17:
Meer omdat ik alles met Tasmota heb draaien en dat bevalt prima en in de loop der tijd zijn dat aardig wat units dus beheertechnisch prettiger als alles hetzelfde is. >:)

Zo heb ik niet allemaal verschillende systemen draaien. Meeste is nu nog Sonoff met Tasmota.

Geloof je gelijk dat de software van Shelly zelf ook prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
synoniem schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:08:
[...]

Ik ben bezig om een H&T sensor in de badkamer uit te lezen in Home Assistant om daarmee straks de ventilator automatisch hoger en lager te zetten. Ook die zend maar af en toe uit om energie te sparen.
Voor sensoren kun je beter geen wifi gebruiken wanneer op batterij, geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Voor sensoren kun je beter geen wifi gebruiken wanneer op batterij, geloof ik.
Je kan een usb voeding gebruiken maar de sensor geeft ook de batterij status weer. Op basis daarvan kun je weer een waarschuwing genereren. Of op tijd, als hij zich na zoveel tijd zich niet gemeld heeft een waarschuwing genereren.
Ik ben nog niet zolang in deze tak van sport bezig maar er zijn echt veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01
Ik wil de instelling van mijn mechanische perilex ventilatie veranderen als de afzuigkap in de keuken aan gaat. Met de Shelly 2.5 kan ik de perilex aansturen. Nu wil ik de Shelly 1 PM gebruiken om te meten of mijn afzuigkap aan staat. Verder wil ik hem niet gebruiken om te schakelen. Weet iemand of je de 1 PM ook alleen kan gebruiken om verbruik te meten?

< 15 watt == niks doen
> 15 watt == ventilatie aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Kun je de schakelaar van de afzuigkap niet parallel koppelen aan de inputs van een Shelly 1 of i3 en op basis van die input schakelen?
Heb je iets van Domoticz of andere home automation tools in bezit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
I-King schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:04:
Kun je de schakelaar van de afzuigkap niet parallel koppelen aan de inputs van een Shelly 1 of i3 en op basis van die input schakelen?
Heb je iets van Domoticz of andere home automation tools in bezit?
Dat is lastig omdat de afzuigkap 3 standen heeft waar ik niet goed bij kan komen.

Ik wil dit met Domoticz of met Home Automation gaan doen. Ik denk de laatste. Binnenkort ga ik ook de screens schakelen met Shelly dus daar heb ik het ook voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
OK, met Domoticz zou het in principe wel kunnen, ik heb de Shelly nu via MQTT aangesloten. Ik krijg dan ook een stroomverbruik update binnen. Dan kun je vanuit daar weer de shelly schakelen.
HA zal dat vast ook kunnen, maar daar ben ik niet bekend mee.

Shelly op zichzelf heeft daar niet genoeg mogelijkheden voor, zonder hardware (anders) in te zetten voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
synoniem schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Je kan een usb voeding gebruiken maar de sensor geeft ook de batterij status weer. Op basis daarvan kun je weer een waarschuwing genereren. Of op tijd, als hij zich na zoveel tijd zich niet gemeld heeft een waarschuwing genereren.
Ik ben nog niet zolang in deze tak van sport bezig maar er zijn echt veel mogelijkheden.
Ik snap niet wat je precies bedoelt. Out of the box werkt Shelly niet met een USB voeding. Zou je wel kunnen knutselen, maar of dat handig is op een deur betwijfel ik. Daarnaast zul je andere software moeten gebruiken, omdat de standaard gewoonweg minder pollt.
Er is vanalles mogelijk met een ESP en USB voeding (gebruik ik zelf ook), maar ik had het over batterij en wifi. Daarvoor is wifi volgens mij gewoon niet zuinig genoeg voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Ik snap niet wat je precies bedoelt. Out of the box werkt Shelly niet met een USB voeding. Zou je wel kunnen knutselen, maar of dat handig is op een deur betwijfel ik. Daarnaast zul je andere software moeten gebruiken, omdat de standaard gewoonweg minder pollt.
Er is vanalles mogelijk met een ESP en USB voeding (gebruik ik zelf ook), maar ik had het over batterij en wifi. Daarvoor is wifi volgens mij gewoon niet zuinig genoeg voor...
Ik had het over een H&T sensor in de badkamer en daarvoor is deze verkrijgbaar. Heb ik nog niet omdat ik dan eerst een stopcontact erbij moet (laten) maken maar heb je dat wel dan is wat vaker laten communiceren met HA via MQTT geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:42:Er is vanalles mogelijk met een ESP en USB voeding (gebruik ik zelf ook), maar ik had het over batterij en wifi. Daarvoor is wifi volgens mij gewoon niet zuinig genoeg voor...
Shelly verkoopt zelf ook de Door/Window sensor die op 2 batterijen werkt. Ze zeggen dat je er ongeveer 18 maanden mee kan doen. Dat lijkt mij wel ruim, maar zo lang heb ik hem nog niet. Je hebt wel een duidelijke vertraging maar het is niet zo dat je pas na 5 minuten een signaal krijgt als de deur open is.

Het zijn trouwens wel (dure) Li-Ion batterijen, niet de standaard penlights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Ik was de shelly aan het testen en kreeg de melding dat ik de firmware kon updaten. Ik heb meerdere keren geklikt op update (en bevestigd), maar er gebeurde niets... Is dit herkenbaar? Moet ik verder nog iets doen? Zag er niets over in de handleiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Ik merk dat een shelly achter een drukschakelaar minder of zelfs niet werkt wanneer de kabel naar L en SW vanuit de drukschakelaar naar de shelly vrij kort is (pak ongeveer een 8cm?). Als ik dit verleng naar een overdreven 20cm werkt deze een pak sneller en stabieler.

Is er hier ervaring mee? Wat is de sweetspot qua lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Michiel95 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:42:
Ik merk dat een shelly achter een drukschakelaar minder of zelfs niet werkt wanneer de kabel naar L en SW vanuit de drukschakelaar naar de shelly vrij kort is (pak ongeveer een 8cm?). Als ik dit verleng naar een overdreven 20cm werkt deze een pak sneller en stabieler.

Is er hier ervaring mee? Wat is de sweetspot qua lengte?
Lijkt me sterk dat daar verschil in zit. Weet je zeker dat er niet een andere factor is die nog veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Opperhoof schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:56:
Ik wil de instelling van mijn mechanische perilex ventilatie veranderen als de afzuigkap in de keuken aan gaat. Met de Shelly 2.5 kan ik de perilex aansturen. Nu wil ik de Shelly 1 PM gebruiken om te meten of mijn afzuigkap aan staat. Verder wil ik hem niet gebruiken om te schakelen. Weet iemand of je de 1 PM ook alleen kan gebruiken om verbruik te meten?

< 15 watt == niks doen
Ik kan je helaas niet helpen met je vraag maar ik ben wel erg geïnteresseerd in volgens welk schema je met de Shelly 2.5 via perilex de mechanische ventilatie aanstuurt. Dat wil ik ook al een tijdje maar weet er duidelijk te weinig van.

Er vanuit gaande dat je afzuigkap een gewone stekker heeft zou ik overigens eerder kiezen voor de Shelly Plug S WiFi.

[ Voor 7% gewijzigd door synoniem op 08-08-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
Voor zover ik nu heb uitgezocht kun je met de Shelly 1pm icm home assistant de energie data uitlezen en daarop schakelen. De Shelly plug is nog veel makkelijker en die kan ook energie meten. Bedankt voor de tip!

Wat betreft de perilex. Als ik het goed begrijp staat er altijd spanning op L1. Je kan daarbij met de schakelaar ook nog spanning zetten op L1 of L3. Met de Shelly 2.5 kun je dit dus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
Opperhoof schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:56:

< 15 watt == niks doen
Is geen probleem. Ik doe dat ook voor de airconditioners om het verbruik te meten. Ik schakel nooit.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Erwin537 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Lijkt me sterk dat daar verschil in zit. Weet je zeker dat er niet een andere factor is die nog veranderd?
Bleek uiteindelijk inderdaad ergens een slecht contact te zijn... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

@barrymossel
Onder links kan je het volgende toevoegen.

https://www.openhab.org/addons/bindings/shelly/

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Hoe lossen jullie het op met meerdere personen in het huishouden die de shelly's willen kunnen besturen?
Gebruiken jullie hetzelfde account op meerdere devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Erwin537 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:31:
Hoe lossen jullie het op met meerdere personen in het huishouden die de shelly's willen kunnen besturen?
Gebruiken jullie hetzelfde account op meerdere devices?
Kan door rechtstreeks de http interface te gebruiken als je lokaal aanwezig bent. Of wat ik doe, ik stuur het aan via Home Assistant waarmee je ook meerdere telefoons kan integreren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:25
Voor diegene die hun Shelly willen flashen, zonder de boel te hoeven uitbouwen vond ik zojuist dit: https://github.com/yaourdt/mgos-to-tasmota

Nog niet zelf geprobeerd maar ga ik zeker binnenkort doen. Vond er zelfs een youtube uitleg van: YouTube: Upgrade Shelly Switches | Easy NO Soldering Smart Garage Door Opener

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@stefxx Klinkt goed en handig.

Maar waarom zou je het doen? Ik begrijp niet zo goed de meerwaarde van alternatieve firmware ten opzichte van de standaard firmware. Kun je dat toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
@Jelte de features bij Tasmota zijn overweldigend, misschien zelfs wel te veel voor sommigen. Zo hebben de recente versies de mogelijkheid om diverse devices (switches, dimmers, slimme lampen etc) in een groep te hangen waardoor ze altijd in sync zijn. Zonder moeilijke rules. Maar juist ook die rules maken dat je echt alles (als je dat zou willen) kunt regelen en configureren. En wat dacht je van de auto configuratie voor HomeAssistent?

En zelfs als je al die features niet nodig hebt, kun je door alles te standaardiseren het jezelf makkelijk maken. Altijd dezelfde features, ongeacht merk en type bijvoorbeeld. Maar ook de Tasmota Device Manager voor makkelijk managen van je devices. Of TasmoBackup, waardoor je altijd een backup van je complete configuratie hebt.

• kangol
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 14:17
stefxx schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:45:
@Jelte Zo hebben de recente versies de mogelijkheid om diverse devices (switches, dimmers, slimme lampen etc) in een groep te hangen waardoor ze altijd in sync zijn.
Wat bedoel je exact met in sync? Dat ze tegelijkertijd aan/uit gaan zonder gebruik van Homeassistant o.i.d?

• Jelte
  • Niet online
@stefxx Dankjewel.

Voor mij lijkt het dan niet veel voordeel te hebben, aangezien ik alles in Home Assistant en Node Red integreer. Dan heb ik het al automatisch 'in sync' waar ik wil en een backup.
En voor Home Assistant heb je ook auto herkenning etc.

En wees eerlijk, als je alleen Shelly zou hebben, dan hoef je niets te doen. Het gaat er met name om als je fabrikaten gaat mengen.

Dan nog een vraagje, zou het met ESPhome ook werken? Die heeft namelijk ook een integratie met Home Assistant.

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 13-08-2020 16:52 ]

• stefxx
@kangol , inderdaad. Je kunt bijvoorbeeld 2 schakelaars, 2 dimmers en 4 slimme lampen in dezelfde groep zetten, en dat hebben al deze devices altijd dezelfde status. En daar kun je weer een uitzondering op maken, dat dat bijvoorbeeld alleen inkomend is (handig voor de lampen) zodat je die middels HA toch nog afzonderlijk kunt bedienen.

En dat gaat direct van device naar device, met UDP dus razendsnel ook!

• stefxx
Jelte schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:52:
@stefxxDan nog een vraagje, zou het met ESPhome ook werken? Die heeft namelijk ook een integratie met Home Assistant.
Sorry, ik heb geen enkele ervaring met ESPHome.

• ymoona
  • Laatst online: 13:49
Ik meld me ook in het shelly topic! Naast een aantal zigbee devices ben ik nu aan het kijken of de shelly plug een goed alternatief is voor een willekeurige zigbee stekker.

Vandaag binnen gekregen en nu al een avondje aan het stoeien om het in HA goed werkende te krijgen via mqtt (of eigenlijk voornamelijk via MQTT (ook via mqtt.fx zie ik nog niet het gewenste resultaat))

Ik kan wel het relais schakelen en krijg netje bevestiging dat het werkt (en relais schakelt)
Ik heb een sensor voor het verbruik, dit werkt ook prima.

Maar wat niet werkt is als ik HA herstart, is status van de stekker onbekend en default uit. Normaal gesproken laat je dan via een mqtt message de status updaten, dat krijg ik dus niet werkend.

mijn state topic is:
shellies/shellyplug1/relay/0

Wat ik al geprobeerd heb:
een publish naar:
en naar
shellies/shellyplug1/announce
en naar
shellies/announce

Maar antwoord via mqtt blijft uit. Wie heeft een tip?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin537
-Casper schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:44:
Mijn Shelly zit direct achter een afdekplaatje. Alles werkt prima, maar de led van de Shelly (1 PM) zie je door het afdekplaatje heen. Is er ook een mogelijkheid om die led uit te schakelen? Kwam het niet tegen in de settings. De plafonddoos zit dusdanig vol dat ik de Shelly niet kan draaien. Stugge kabels enzo...
Ik heb net de firmware geüpdatet en zie nu deze optie er bij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGtuljdiq1NOAZ389X4z4S9FaI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wa9rrLZwFnKeXN0Rj2wY5EEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 02-08 22:37
ymoona schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:44:
Ik meld me ook in het shelly topic! Naast een aantal zigbee devices ben ik nu aan het kijken of de shelly plug een goed alternatief is voor een willekeurige zigbee stekker.

Vandaag binnen gekregen en nu al een avondje aan het stoeien om het in HA goed werkende te krijgen via mqtt (of eigenlijk voornamelijk via MQTT (ook via mqtt.fx zie ik nog niet het gewenste resultaat))

Ik kan wel het relais schakelen en krijg netje bevestiging dat het werkt (en relais schakelt)

Maar wat niet werkt is als ik HA herstart, is status van de stekker onbekend en default uit. Normaal gesproken laat je dan via een mqtt message de status updaten, dat krijg ik dus niet werkend.

mijn state topic is:

een publish naar:
en naar
en naar
shellies/announce

In plaats van MQTT kun je ook deze gebruiken:
https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS

MQTT vind ik persoonlijk te omslachtig i.v.m. bovenstaande. Als het niet anders kan gebruik ik uiteraard wel gewoon MQTT voor sensoren en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
ymoona schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:44:

mijn state topic is:

een publish naar:
en naar
en naar
shellies/announce

Zoals @theredone51 als schreef zou ik de plugin gebruiken. Maar met MQTT: als je de messages in de shelly op retain zet, zou HA bij een restart het laatste bericht/status van de broker moeten krijgen. Zonder retain moet HA wachten tot de shelly een update stuurt (alleen bij een verandering gebeurt dat).
Retain is alleen niet handig als je mqtt ook gebruikt voor automation in die zin dat het dan resultaten kan geven die niet de bedoeling zijn

edit: ik gebruik overigens mqtt met de shellies (met retain) om de energie verbuiktstatistieken constanter te maken (stuur de gegevens ook naar graphite/grafana). Automation doe ik op basis van de plugin

[ Voor 6% gewijzigd door idef1x op 14-08-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
idef1x schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Zoals @theredone51 als schreef zou ik de plugin gebruiken. Maar met MQTT: als je de messages in de shelly op retain zet, zou HA bij een restart het laatste bericht/status van de broker moeten krijgen. Zonder retain moet HA wachten tot de shelly een update stuurt (alleen bij een verandering gebeurt dat).
Retain is alleen niet handig als je mqtt ook gebruikt voor automation in die zin dat het dan resultaten kan geven die niet de bedoeling zijn

edit: ik gebruik overigens mqtt met de shellies (met retain) om de energie verbuiktstatistieken constanter te maken (stuur de gegevens ook naar graphite/grafana). Automation doe ik op basis van de plugin
Ik vraag bij opstarten van hass juist om de stand van de shelly. Het punt is dus dat ik de shelly niet zover krijg dat hij zijn huidige stand meld.

Maar nu wel, het moet dus op dit topic:
shellies/shellyplug1/update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:49
Ik wil graag een plafondventilator slim maken, is de shelly geschikt ? Zo ja, welke model?
Bedankt alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Wat is de aversie tegen MQTT voor de shellies? Ik moest even puzzelen maar nu werkt het goed met hassio, zonder extra plugins en toch maximale functies.

Vraag de shellies om zichzelf te announcen na opstarten, zodat je weet wie er is en wat hun staat is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Automations that are triggered on boot
  trigger:
    platform: homeassistant
    event: start
  action:
  - service: mqtt.publish
    data: 
      topic: shellies/command
      payload: 'announce'

De code voor de switch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
switch:
  - platform: mqtt
    name: shellyplug1
    command_topic: shellies/shellyplug1/relay/0/command
    payload_on: "on"
    payload_off: "off"
    state_topic: shellies/shellyplug1/relay/0
    state_on: "on"
    state_off: "off"
    availability_topic: 'shellies/shellyplug1/online'
    payload_available: "true"
    payload_not_available: "false"

De code voor de powersensor:
code:
1
2
3
4
sensor:
    name: shellyplug1
    state_topic: shellies/shellyplug1/relay/0/power

De switch controlleerd nu of hij daadwerkelijk aan/uit is gegaan, en als de shelly niet beschikbaar is (omdat hij bv niet meer in het stopcontact zit word hij grayed out in HA.

Het enige nadeel is dat je toch weer in yaml code zit te grutten, maar als vooldeel: zit nog steeds op de default firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ik heb niets tegen mqtt en shellies. Ik gebruik het voor de monitoring, maar niet in HA. Zoals jezelf hier boven al aangeeft krijg je een berg aan yaml code, die je voor elke shelly apart erin moet zetten. Jouw code bevat ook nog niet eens alles wat je uit een shelly kan halen volgens mij. Mijn plug geeft ook wifi rssi waarde, temperatuur, totale vermogensverbruik, en nog een paar maar zijn niet zo belangrijk zoals mqtt connected state en of cloud is enabled of disabled en zo.
Wordt een behoorlijke berg code zo als je die in HA wil monitoren.
Afijn dus ik gebruik de plugin om deze info in HA te zetten die via de API werkt en doe hiermee de automation.
De mqtt monitoring doe ik met een simpel script die subscribed op alle topics van de shellies en dit naar graphite stuurt. Werkt vooalsnog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-07 09:51
Gisteren geprobeerd 2x Shelly Dimmer 2 aan depraat te krijgen.Aangesloten volgens de twee opties met nuldraad in de handleiding, maar ze komen niet in de lucht. Wel met een enkelvoudige pulsdrukker.
Lamp was aan en bleef aan, kon m ook niet bedienen met de drukker.

Iemand een idee? Of een schema voor aansluiten met enkelvoudige drukker?

Edit, hm, net een testopstelling gemaakt, werkt prima. Als ik m vervolgens op dezelfde manier aansluit in de inbouwdoos knallen twee aardlekschakelaars eruit. Kennelijk is de nul draad er 1 die achter een andere aardlekschakelaar zit?

[ Voor 25% gewijzigd door Streamz op 16-08-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Streamz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:41:
Gisteren geprobeerd 2x Shelly Dimmer 2 aan depraat te krijgen.Aangesloten volgens de twee opties met nuldraad in de handleiding, maar ze komen niet in de lucht. Wel met een enkelvoudige pulsdrukker.
Lamp was aan en bleef aan, kon m ook niet bedienen met de drukker.

Iemand een idee? Of een schema voor aansluiten met enkelvoudige drukker?

Edit, hm, net een testopstelling gemaakt, werkt prima. Als ik m vervolgens op dezelfde manier aansluit in de inbouwdoos knallen twee aardlekschakelaars eruit. Kennelijk is de nul draad er 1 die achter een andere aardlekschakelaar zit?
Zijn de nul en fase die je gebruikt wel uit dezelfde groep? Als dat niet het geval is, werkt het niet. Dat was mijn probleem ook. (twee of meer schakelaars in één doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
De 0 heb ik uit de doos ernaast gehaald, en vermoed dat dezei idd op een andere groep zit. Ook omdat er dus twee aardlekschakelaars uitklapten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chulin In theorie wel, maar dat ligt er ook aan hoe je ventilator werkt. Als het alleen een simpel aan/uit is gaat het sowieso. Als er ook standen zijn ligt het er aan hoe dat intern werkt. Afhankelijk van het aantal standen heb je wellicht meer dan 1 Shelly nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Ik gebruik een shelly 2.5 in de overkapping en schakel te verlichting met Domoticz icm Aura Xiaomi Gateway en Xiaomi round switch in de schuur.

Maar lijkt mij ook handig om schakelaars aan te brengen zodat je de verlichting ook daar aan kunt doen als je daar al zit en je niet telefoon bij je hebt of weer naar de schuur moet lopen.

Nu heb ik even gezocht maar kan niet echt veel spatwaterdichte pulsschakelaars vinden. Eigenlijk puur de opbouw varianten die niet heel mooi zijn.

Overkapping is rondom open dus enige vorm van bescherming voor het geval dat is wel een pré.

Iemand tips of ideeën voor leuke (liefs) kleine schakelaars (bedraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:49
JeroenE schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:40:
@chulin In theorie wel, maar dat ligt er ook aan hoe je ventilator werkt. Als het alleen een simpel aan/uit is gaat het sowieso. Als er ook standen zijn ligt het er aan hoe dat intern werkt. Afhankelijk van het aantal standen heb je wellicht meer dan 1 Shelly nodig.
We zijn nog niet uit welke ventilator maar zeker eentje met zomer en winterstand (links en rechts draaien) en standaard hebben ze minimaal 3 standen, soms 6.
Bedankt 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:43
Streamz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:32:
De 0 heb ik uit de doos ernaast gehaald, en vermoed dat dezei idd op een andere groep zit. Ook omdat er dus twee aardlekschakelaars uitklapten.
Dan ben je gered door je aardlek... Want als ze achter dezelfde aardlek hadden gezeten had je een mooie situatie weten te maken |:( Groepen mogen geen leidingen delen. De N naar je Shelly zou dan ook hetzelfde pad moeten volgen als de L. Dus ik weet niet hoe je die N nu daar gekregen hebt? Schotje tussen twee aanliggende dozen open gemaakt? Dan weet je nu ook waarom dat schotje er zat, snel weer dicht maken, die zat er dus niet voor niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Zat geen schotje, vandaar dat ik m pakte.

D'r zit wel meer niet helemaal goed hier, huis is 2 maand geleden opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Streamz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:11:

Bij mij zitten 2 groepen ook gewoon in dezelfde doos. Bij knalde dus de (enkele) aardlek er uit toen ik het probeerde. Na wat testen uitgevonden welke 2 groepen het waren en dat er ook nog een draad van dezelfde groep bij zat. Even aangepast en het werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:07:
We zijn nog niet uit welke ventilator maar zeker eentje met zomer en winterstand (links en rechts draaien) en standaard hebben ze minimaal 3 standen, soms 6.
Dan kan je er bij de aanschaf nog rekening mee houden. Bijvoorbeeld in mijn huis kan ik de mechanische ventilatie wel met een Shelly schakelen. Dat komt omdat die werkt op de netspanning die uit een perilex stopcontact komt. Dat moet ik alleen nog even aansluiten, er zitten nu nog andere modules die dat doen.

Maar mijn afzuigkap kan ik niet schakelen met een Shelly omdat die afzuigkap intern niet met netspanning werkt, maar een "chipje" heeft zitten die de afzuiging harder of zachter zet als je op een toets duwt.

Nu zou ik die afzuigkap ook niet op afstand willen schakelen, maar het gaat om het idee dat het soms wel kan en soms niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 02-08 22:37
MikeOO schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:57:
Nu heb ik even gezocht maar kan niet echt veel spatwaterdichte pulsschakelaars vinden. Eigenlijk puur de opbouw varianten die niet heel mooi zijn.
Hier in BE gebruiken we veel Niko, de Hydro versie daar van (IP55) kan je zowel opbouw als inbouw gebruiken met de juiste inbouwdoos. Te verkrijgen in grijs / wit / zwart, bijvoorbeeld drukknop 761-33000:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/113605472/niko-waterdichte-drukknop-no-ng-761-33000.jpg

Met inbouwkader 761-73000:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/69979238/niko-niko-hydro-inbouwkader-enkelvoudig-zwart-761.jpg?_ga=2.96651679.1649240247.1597656903-1403390629.1593074437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-07 13:26
theredone51 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:39:
[...]

Hier in BE gebruiken we veel Niko, de Hydro versie daar van (IP55) kan je zowel opbouw als inbouw gebruiken met de juiste inbouwdoos. Te verkrijgen in grijs / wit / zwart, bijvoorbeeld drukknop 761-33000:
[Afbeelding]

Met inbouwkader 761-73000:
[Afbeelding]
Wow die ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:43
Zie reactie nu pas door geen quote of mention, sorry.
Streamz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:11:

Mm, dat is wel slecht :/ Maar goed, met twee maanden oplevering kan je neem ik aan de bouwer er nog op aanspreken. Lijken me gewoon gebreken die er niet zouden moeten zijn.

Wat betreft draden, hou aan dat de N dezelfde weg moet volgen als de L. Met als uitzondering lusjes naar schakelaars zou de N gewoon door dezelfde pijp moeten komen als L. Anders wordt het echt een clusterfuck...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Ik ben zo klaar met die Shelly Dimmer. Iedere keer gezeik. Verbinding weg (en dan blijft ie unavailable), knop werkt ineens niet, verbinding met Home Assistant weg.
Als iemand toevallig weet van goede werkende alternatieve firmware, dan houd ik me aanbevolen. Zelf kan ik nog niks vinden dat normaal werkt (doordat Alterco niet zo open-source is als ze claimen).
Ik ga in ieder geval alvast kijken naar een Zigbee alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel Vervelend, bij mij werken ze wel goed. Heb je 1.8 ook al geprobeerd of maakt dat niets uit?

In deze versie zouden de disconnects opgelost moeten zijn, zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#changelog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 00:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:14:
Ik ben zo klaar met die Shelly Dimmer. Iedere keer gezeik. Verbinding weg (en dan blijft ie unavailable), knop werkt ineens niet, verbinding met Home Assistant weg.
Als iemand toevallig weet van goede werkende alternatieve firmware, dan houd ik me aanbevolen. Zelf kan ik nog niks vinden dat normaal werkt (doordat Alterco niet zo open-source is als ze claimen).
Hier echt 0 problemen met de Shelly apparaten, doen precies wat ik verwacht op het moment dat het gebeurd.
Ik vond Zigbee niet heel veel beter / fijner. Zeker het feit dat je met een reset alles weer kon uitbouwen vond ik niks. Daarnaast is het prijsverschil echt enorm. Als je van die inbouw dingen wilt kom je al gauw uit bij icasa dimmer en die kost 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 15:36
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:14:
Heb je die problemen ook wanneer je de Shelly over MQTT met Home Assistant verbind. Ik was ook niet tevreden over de Shelly native plugin, die reageerde erg traag of soms niet, maar met MQTT heb ik daar geen problemen mee. (Dit gaat wel over de native plugin van OpenHAB, gezien ik daar op draai, maar is misschien bij jou ook van toepassing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:04:
@barrymossel Vervelend, bij mij werken ze wel goed. Heb je 1.8 ook al geprobeerd of maakt dat niets uit?

In deze versie zouden de disconnects opgelost moeten zijn, zie https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#changelog
Juist 1.8 werkt nog niet met ShellyForHass. Dat wordt nog wel opgelost (en is niet de fout van Allterco), maar dat is nu wel een beetje de druppel. Het is telkens wat. Bij downgraden werkt hij dan weer in Home Assistant, maar dan werkt ineens de pulsdrukker niet meer. Al een paar keer gewisseld nu van firmware en het is dus momenteel het een of het ander.
rens-br schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ik vond Zigbee niet heel veel beter / fijner. Zeker het feit dat je met een reset alles weer kon uitbouwen vond ik niks. Daarnaast is het prijsverschil echt enorm. Als je van die inbouw dingen wilt kom je al gauw uit bij icasa dimmer en die kost 50 euro.
Voor 1 dimmer maakt het me de kosten niet zoveel uit. Uitbouwen bij resetten is wel een goeie - dat is vervelend, maar ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn smart lampen op Zigbee. Daarom kijk ik ook deels naar smart lampen.
PorschefanRoel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Heb je die problemen ook wanneer je de Shelly over MQTT met Home Assistant verbind. Ik was ook niet tevreden over de Shelly native plugin, die reageerde erg traag of soms niet, maar met MQTT heb ik daar geen problemen mee. (Dit gaat wel over de native plugin van OpenHAB, gezien ik daar op draai, maar is misschien bij jou ook van toepassing)
Daar kan ik nog wel eens naar kijken inderdaad. Al ben ik langzaam aan het afstappen van handmatig MQTT te implementeren. Helaas doet Shelly niet aan auto-discovery. En er is wel een script daarvoor, maar geen zin om voor 1 dimmer een script te laten draaien.

Liefste zou ik gewoon Tasmota op de dimmer flashen... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:56
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:22:

Daar kan ik nog wel eens naar kijken inderdaad. Al ben ik langzaam aan het afstappen van handmatig MQTT te implementeren. Helaas doet Shelly niet aan auto-discovery. En er is wel een script daarvoor, maar geen zin om voor 1 dimmer een script te laten draaien.

Liefste zou ik gewoon Tasmota op de dimmer flashen... :-(
Ik heb 2 Shelly dimmers op mqtt (naar HA) en geen problemen. Maargoed het flikkeren ga ik niet gauw zien, want ze sturen ledstrips in kasten aan. Wel stabiel wifi (wel al iets oudere firmware 1.5.10), ik upgrade niet omdat ik wisselende verhalen over de firmware hoor. Ik gebruik geen pulsdrukker maar Reed contacten, dus kan niet echt vergelijken. Ik zou ook het liefste over willen naar Tasmota, maar na een tijdje goede vooruitgang lijkt de integratie een beetje stil staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
llevering schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Ik heb 2 Shelly dimmers op mqtt (naar HA) en geen problemen. Maargoed het flikkeren ga ik niet gauw zien, want ze sturen ledstrips in kasten aan. Wel stabiel wifi (wel al iets oudere firmware 1.5.10), ik upgrade niet omdat ik wisselende verhalen over de firmware hoor. Ik gebruik geen pulsdrukker maar Reed contacten, dus kan niet echt vergelijken. Ik zou ook het liefste over willen naar Tasmota, maar na een tijdje goede vooruitgang lijkt de integratie een beetje stil staan.
Ik denk dat ik straks maar MQTT ga proberen op de nieuwste firmware. Eens zien hoe stabiel dat gaat zijn. Gelukkig gebruiken we de lamp momenteel vrij weinig, maar het blijft irritant om in je Home Assistant UI light unavailable te zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Mqtt is hier al een tijd heerlijk stabiel. Behalve de wifi disconnects van de Shellies zelf.
Maar ze zitten nu op 1.8, dus dat laatste zou voorbij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
@Jelte of @llevering (of iemand anders), heeft een van jullie wellicht de MQTT config voor HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:56
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:04:
@Jelte of @llevering (of iemand anders), heeft een van jullie wellicht de MQTT config voor HA?
Ik heb het 'Shellies Discovery'-script uit HACS gebruikt, verder zelf niets aan hoeven doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
llevering schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb het 'Shellies Discovery'-script uit HACS gebruikt, verder zelf niets aan hoeven doen :)
Laat ik daar nou net geen trek in hebben voor 1 dimmer. Misschien iemand een handmatige variant?

---edit---
Ik heb het vooralsnog hiermee gedaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
platform: mqtt
  schema: template
  name:  Shelly Dimmer
  state_topic: "shellies/shellydimmer-XXXXXX/light/0/status"
  state_template: '{% if value_json.ison %} on {% else %} off {% endif %}'
  command_topic: "shellies/shellydimmer-XXXXXX/light/0/set"
  command_on_template: '{"turn": "on"{% if brightness is defined %}, "brightness": {{(brightness | float * 0.3882 + 1) | round(0)}}{% endif %}}'
  command_off_template: '{"turn": "off"}'
  brightness_template: '{{ (value_json.brightness | float * 2.55) | round(0) }}'

En dat werkt... Vooralsnog laat ik dit wel zo staan. Eventueel ga ik weer terug naar de integratie in HA. Maar ik blijf met een schuin oog kijken naar een alternatief. :)

[ Voor 55% gewijzigd door barrymossel op 19-08-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
@barrymossel Veel mensen zijn ook heel blij met de tasmota firmware voor Shelly.

Zelf gebruik ik gewoon COAP via Shelly4Hass en dat werkt bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Getto schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:50:
@barrymossel Veel mensen zijn ook heel blij met de tasmota firmware voor Shelly.
Maar helaas dus (nog) niet mogelijk op de dimmer.
Zelf gebruik ik gewoon COAP via Shelly4Hass en dat werkt bij mij perfect.
Dan heb je denk ik de Shelly nog niet güpdatet naar 1.18. Dan gaat COAP via Shelly4Hass kapot... :-( Zijn ze mee aan het werk hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
barrymossel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Maar helaas dus (nog) niet mogelijk op de dimmer.

[...]

Dan heb je denk ik de Shelly nog niet güpdatet naar 1.18. Dan gaat COAP via Shelly4Hass kapot... :-( Zijn ze mee aan het werk hoor.
Klopt ik wacht altijd met updaten. Dus voor nu werkt het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik hou het wel bij mqtt. Dat werkt tenminste bij mij altijd en kan ik ook simpel mee meekijken of onderlinge switches koppelen. Zigbee2mqtt en zwave2mqtt zijn ook mijn favoriete koppelingen.

Tasmota kijkt ook goed naar deze twee voor groepsfuncties. Dan werkt er ook veel zonder tussenkomst van hass, net als zigbee groups.

Ik heb überhaupt niet/nauwelijks problemen gehad de afgelopen jaren met de mqtt koppelingen richting hass (dus naast de genoemde ook mijn cv ketel, dsmr en veel chinese meuk obv de esp), maar des te meer met anderssoortige http/coap koppelingen waar regelmatig problemen mee zijn geweest.

Helaas heeft Tasmota nog geen dimmer software. Ben benieuwd of dat nog komt met die dedicated chip. Een rotary encoder, dus een gewone draaiknop kunnen gebruiken zou ik erg fijn vinden ipv drukknoppen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Laatst online: 05-12-2023
Voor de mensen die Home Asssistant als home automation hebben draaien. Gebruiken jullie ShellyForHass of MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Voor home automation gebruik ik ShellyForHass voor de lamp(en) en plugs
Een Shelly Button1 gebruik ik met mqtt, want was indertijd nog niet ondersteund (nu wel meen ik, maar nog niet naar gekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
roynolf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:09:
Voor de mensen die Home Asssistant als home automation hebben draaien. Gebruiken jullie ShellyForHass of MQTT?
Ik gebruik ShellyForHass. Ik ben te lui om op al mijn shellies MQTT aan te zetten en al die ellende te configureren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@roynolf MQTT.

Toen ik begon met Shelly was ShellyForHass er nog niet, dus ik moest wel. En sindsdien alles daarop gezet en dat werkt perfect.
Tijdje terug wel een keer ShellyForHass geprobeerd, maar niet alle apparaten werden gevonden en het genereert me teveel entiteiten, die ik niet nodig heb. Dus ik ben bij MQTT gebleven.

Ooit wil ik wel gaan proberen om met ESPhome iets te doen, omdat dat makkelijker bij te houden is en heel eenvoudig integreert met Home Assistant. Maar het werkt nu, dus er is niet echt een rede om te veranderen.

En sinds firmware 1.8 nog geen disconnects gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Jelte schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:54:
@roynolf MQTT.

Toen ik begon met Shelly was ShellyForHass er nog niet, dus ik moest wel. En sindsdien alles daarop gezet en dat werkt perfect.
Tijdje terug wel een keer ShellyForHass geprobeerd, maar niet alle apparaten werden gevonden en het genereert me teveel entiteiten, die ik niet nodig heb. Dus ik ben bij MQTT gebleven.

Ooit wil ik wel gaan proberen om met ESPhome iets te doen, omdat dat makkelijker bij te houden is en heel eenvoudig integreert met Home Assistant. Maar het werkt nu, dus er is niet echt een rede om te veranderen.

En sinds firmware 1.8 nog geen disconnects gehad.
Dit betekent dan ook dat jouw shelly's niet als entiteit beschikbaar zijn of heb ik dit verkeerd voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@roynolf Jawel?
Via MQTT maak je entiteiten aan. Schakelaars, lichtpunten, zonnescherm. Werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
Ik heb voor het eerst een shelly1pm gekoppeld aan home assistant via MQTT.

In configuration.yaml werd het volgende toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
     name: "Bureau stopcontact"
     state_topic: "shellies/shelly1pm-F30ACD/relay/0"
     command_topic: "shellies/shelly1pm-F30ACD/relay/0/command"
     retain: true

Ik slaag er nu in om de shelly in en uit te schakelen maar het is me niet duidelijk hoe ik nu kan luisteren naar de topics voor power en energy.

Ik vermoed dat ik nog iets moet toevoegen aan configuration.yaml aangezien de vermogensmeting wordt uitgestuurd in deze topic 'shellies/shelly1pm-<deviceid>/relay/0/power' maar wat juist is me een raadsel...

Kan iemand mij op pad zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door roynolf op 22-08-2020 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roynolf
roynolf schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:27:
Ik heb voor het eerst een shelly1pm gekoppeld aan home assistant via MQTT.

In configuration.yaml werd het volgende toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
     name: "Bureau stopcontact"
     state_topic: "shellies/shelly1pm-F30ACD/relay/0"
     command_topic: "shellies/shelly1pm-F30ACD/relay/0/command"
     retain: true

Ik slaag er nu in om de shelly in en uit te schakelen maar het is me niet duidelijk hoe ik nu kan luisteren naar de topics voor power en energy.

Ik vermoed dat ik nog iets moet toevoegen aan configuration.yaml aangezien de vermogensmeting wordt uitgestuurd in deze topic 'shellies/shelly1pm-<deviceid>/relay/0/power' maar wat juist is me een raadsel...

Kan iemand mij op pad zetten?
Na wat zoekwerk heb ik gevonden waar de gedachtengang de verkeerde kant op ging.

De power measurement is een sensor en moet dus ook als sensor en niet als uitbreiding op een switch worden gedefinieerd.

code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
    name: "huis/logeerkamer/bureau/stopcontact/power" 
    state_topic: "shellies/shelly1pm-F30ACD/relay/0/power"
    unit_of_measurement: 'W'
    device_class: power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Mensen met 2 drukschakelaars aangesloten op één shelly dimmer 2? Ik heb gemerkt dat ik ENKEL kan dimmen met de SW1, de andere drukschakelaar die aangesloten is op SW2 kan dan enkel gebruikt worden om aan- en uit te zetten.
Mijn andere drukschakelaars die ook verbonden zijn met een shelly dimmer 2 vind ik ook met regelmaat onstabiel. Via de app is dimmen geen probleem, maar via de drukschakelaar lukt het dan regelmatig niet... nog ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Michiel95 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:19:
Mensen met 2 drukschakelaars aangesloten op één shelly dimmer 2? Ik heb gemerkt dat ik ENKEL kan dimmen met de SW1, de andere drukschakelaar die aangesloten is op SW2 kan dan enkel gebruikt worden om aan- en uit te zetten.
Mijn andere drukschakelaars die ook verbonden zijn met een shelly dimmer 2 vind ik ook met regelmaat onstabiel. Via de app is dimmen geen probleem, maar via de drukschakelaar lukt het dan regelmatig niet... nog ervaringen mee?
(nog) geen ervaring mee, maar wat heb je als button type? Ik denk dat je dual button mode moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Erwin537 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:23:
[...]

(nog) geen ervaring mee, maar wat heb je als button type? Ik denk dat je dual button mode moet hebben?
Ik heb dual button mode enabled. Ze werken ook beiden om éénzelfde lichtpunt aan/uit te zetten, maar ik kan enkel maar dimmen met de pulsschakelaar die op SW1 is aangesloten.

Gezien het nog nieuwbouw is zijn er overal nog verhuisfittings met tijdelijke goedkope ikea lampjes. In de applicatie kan ik deze wél dimmen (ook al zijn ze feitelijk niet dimbaar), met de pulsschakelaars lukt dat 9/10 niet... vroeg me gewoon af als dat algemene problemen zijn of als ik alleen ben in dit verhaal.

Heb al één shelly teruggestuurd gezien deze defect was, zou me straf lijken moesten al mijn andere shelly's ook fouten bevatten..
Pagina: 1 ... 6 ... 83 Laatste