Goed idee. Een van de twee Shelly Blue 4 zal zeker binnen bereik hangen, de ander moet geprobeerd worden. Ik zal een Shelly1 Gen3 kopen en daarmee gaan prutsen. Dank.JaapZ1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:15:
Als de pomp binnen bereik van de wall switches hangt dan de pompshelly vervangen door een gen3 of gen4 ?
Ik heb nog een Shelly4 als potentiaalvrije actuator om de garagedeur te openen. Ik lees dat je die kan flashen naar een custom firmware zodat deze een Matter-over-Thread FTD wordt en dus Thread verkeer kan routen. Iemand hier dat al gedaan en werkt dat een beetje goed/stabiel?
Geen HA vraag => schop
Geen HA vraag => schop
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 01-06-2026 12:33 ]
Weet niet wat voor soort/type schakelaar de zomer/winterstand is, en hoe deze evt. is aangesloten.JSven schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:43:
Ik ben aan het kijken als het mogelijk is om mijn boiler (ACV comfort E) te kunnen schakelen tussen zomer en winterstand via home assistant. Ik heb al een switchbot geprobeerd om de schakelaar fysiek te kunnen omzetten, maar de switchbot is niet krachtig genoeg. Ik was nu aan het denken om een shelly achter de knop te installeren, maar ik weet niet als dit een goed idee is. Heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee? Bijgevoegd het elektrisch schema. De boiler zelf heeft een vermogen van 2200W.
[Afbeelding]
Maar is dit b.v. een dergelijk type schakelaar?

Dan zou je mogelijk kunnen kijken om deze te verwijderen, draden te verlengen naar een shelly 1 mini b.v. en die in een doosje naast je boiler te plaatsen, misschien niet de allermooiste oplossing, maar zo kan je wel makkelijk zonder al te veel garantie-kwesties ermee spelen. Want zo te zien volgens je schema schakelt *4* een dubbel relais/magneetschakelaar, dan zou bovenstaande volgens mij ook kunnen.
(variatie op de bestaande schakelaar kan natuurlijk ook een push-button met hold functie zijn, maar basisprincipe is dan hetzelfde).
Is het volledig elektronisch gestuurd wordt het mogelijk een ander verhaal en kom je mogelijk met je garantie in het geding bij aanpassingen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dit is mijn schakelaarAnnuk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Weet niet wat voor soort/type schakelaar de zomer/winterstand is, en hoe deze evt. is aangesloten.
Maar is dit b.v. een dergelijk type schakelaar?
[Afbeelding]
Dan zou je mogelijk kunnen kijken om deze te verwijderen, draden te verlengen naar een shelly 1 mini b.v. en die in een doosje naast je boiler te plaatsen, misschien niet de allermooiste oplossing, maar zo kan je wel makkelijk zonder al te veel garantie-kwesties ermee spelen. Want zo te zien volgens je schema schakelt *4* een dubbel relais/magneetschakelaar, dan zou bovenstaande volgens mij ook kunnen.
(variatie op de bestaande schakelaar kan natuurlijk ook een push-button met hold functie zijn, maar basisprincipe is dan hetzelfde).
Is het volledig elektronisch gestuurd wordt het mogelijk een ander verhaal en kom je mogelijk met je garantie in het geding bij aanpassingen.
Dit lijkt verdacht veel op wat ik hierboven schetste, weet niet hoe makkelijk je e.e.a. los kunt halen, maar dan zou het (denk ik) kunnen.
Zo te zien bekrachtigt/ontkracht deze schakelaar dus gewoon 1 (of 2) relais/magneetschakelaars die dus omschakelen tussen zomer en winter-modus.
Als de boel niet gesoldeerd is maar er b.v. van die faston-stekkers is verbonden aan de schakelaar, dan kan je de vlaksteker terminals aan een draadje zetten en daarmee verbinden, heb je alleen een "open gat" zitten in je boiler omdat de schakelaar is verwijderd.
Dan netjes in een lasdoosje bij/naast je boiler en je bent er.
Weet niet hoe de stuurstroom-schakeling van/achter die schakelaar zit, maar zou wel opteren voor een shelly met dry-contacts zodat je de voeding v/d schakelaar daar zelfstandig in kunt zetten.
@JSven Grootste vraag is, heb je een versie met die optionele laadpomp of niet. Want als je die niet hebt doet de schakelaar niets anders dan het verwarmingsspiraal uitzetten. Dan zou je ook gewoon de boiler in een plug kunnen drukken en de hele boel uitschakelen.
Heb je wel de pomp dan zal je de schakelaar moeten verwijderen. En als het schema klopt, dan schakelt de schakelaar gewoon direct het element of pomp, geen relais / magneetschakelaars zoals @Annuk hierboven aangeeft. Het gebeurd tweepolig maar dat is op zich niet nodig, je zou de blauwe draden gewoon door kunnen verbinden. Maar je hebt als nog dan een relais nodig omdat ik geen module ken met een wisselcontact.
Maar dan nog de grote vraag, is het het waard. Hier zit de CV niet dicht bij de keuken dus ben ik blij dat ik een boiler heb. Anders is iets afwassen met heet water het totaal niet waard vanaf de CV ketel. Dus dat is mij de 500Wh/dag idle wel waard. Maar hangt dus sterk af van de afstand naar je ketel.
Enige is dat ik zou willen kunnen sturen op temperatuur. Zodat ik de temperatuur zou kunnen opschroeven bij PV-overschot en juist niet verwarmen in een zomer nacht of tussen 17h en 21h. Dat zou je dus nog steeds kunnen doen door gewoon de boiler uit te zetten, alleen weet je dan niet hoe leeg hij is.
Heb je wel de pomp dan zal je de schakelaar moeten verwijderen. En als het schema klopt, dan schakelt de schakelaar gewoon direct het element of pomp, geen relais / magneetschakelaars zoals @Annuk hierboven aangeeft. Het gebeurd tweepolig maar dat is op zich niet nodig, je zou de blauwe draden gewoon door kunnen verbinden. Maar je hebt als nog dan een relais nodig omdat ik geen module ken met een wisselcontact.
Maar dan nog de grote vraag, is het het waard. Hier zit de CV niet dicht bij de keuken dus ben ik blij dat ik een boiler heb. Anders is iets afwassen met heet water het totaal niet waard vanaf de CV ketel. Dus dat is mij de 500Wh/dag idle wel waard. Maar hangt dus sterk af van de afstand naar je ketel.
Enige is dat ik zou willen kunnen sturen op temperatuur. Zodat ik de temperatuur zou kunnen opschroeven bij PV-overschot en juist niet verwarmen in een zomer nacht of tussen 17h en 21h. Dat zou je dus nog steeds kunnen doen door gewoon de boiler uit te zetten, alleen weet je dan niet hoe leeg hij is.
Kan inderdaad ook nog een DPDT schakelaar zijn.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:28:
@JSven Grootste vraag is, heb je een versie met die optionele laadpomp of niet. Want als je die niet hebt doet de schakelaar niets anders dan het verwarmingsspiraal uitzetten. Dan zou je ook gewoon de boiler in een plug kunnen drukken en de hele boel uitschakelen.
Als het geen relais/magneetschakelaar is, zou je evt. nog kunnen combineren met een los relais zoals ik hier iets eerder heb laten zien in die groepenkast, met een NO/NC relais (oftewel een wisselrelais), dan zou je de voeding aan de ene zijde moeten koppelen, en dan 1e poot verbinden aan ze zomerstand, en 2e poot aan de winterstand, en inderdaad de nullen koppelen.
Dan kan je de sturing van dat relais doen d.m.v. een shelly 1 mini b.v.
@chaoscontrol Je bedoelt een Shelly i4 of een Gen4 device? En welke firmware dan? Want Shelly heeft alleen Matter of Wifi (MoW) firmware gereleased voor Gen4 devices en enkele Gen3 devices. Geen Matter over Thread (MoT).
Het is een boiler van 150L en deze dient dus voor al het warm water in het huis, zoals douchen, warm water uit de kranen, ... In de keuken hebben we een quooker kraan, dus daar is warm water geen probleem.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:28:
Mijn einddoel is om mijn PV overschot (stapgewijs) in de boiler te steken, maar als er een langere periode geen PV overschot is dat ik automatisch kan omschakelen naar de wintermodus, zodat mijn CV ketel het water opwarmt. Ik heb idd de versie met pomp.
@JSven Dan zal je dus relais moeten pakken. En zou ik alles vanuit de boiler de voeden, ook relais en Shelly.
Weet je ook hoe hij qua leidingen werkt?
Want elektrisch lijkt het er dus op dat je wisselt tussen verwarmingselement of pomp. Maar dat de pomp dus ook gewoon inschakelt op basis van de temperatuur instelling. Lijkt me niet heel handig om de pomp te hebben draaien als je geen warmtevraag hebt. En lijkt me ook niet handig om het boilervat er überhaupt tussen te hebben als je vanaf de CV wilt verwarmen.
Weet je ook hoe hij qua leidingen werkt?
Want elektrisch lijkt het er dus op dat je wisselt tussen verwarmingselement of pomp. Maar dat de pomp dus ook gewoon inschakelt op basis van de temperatuur instelling. Lijkt me niet heel handig om de pomp te hebben draaien als je geen warmtevraag hebt. En lijkt me ook niet handig om het boilervat er überhaupt tussen te hebben als je vanaf de CV wilt verwarmen.
Gen4, custom firmware die Matter over Thread doet ipv Wifi.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
@chaoscontrol Je bedoelt een Shelly i4 of een Gen4 device? En welke firmware dan? Want Shelly heeft alleen Matter of Wifi (MoW) firmware gereleased voor Gen4 devices en enkele Gen3 devices. Geen Matter over Thread (MoT).
https://github.com/automatous-io/shelly-1-gen4-matter-thread
Er wordt waarschijnlijk 2polig geschakeld omdat de boiler via een stekker aangesloten is/ kan worden. Even opletten dat het omkeren van nul en fase niet mogelijk is.JSven schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Het is een boiler van 150L en deze dient dus voor al het warm water in het huis, zoals douchen, warm water uit de kranen, ... In de keuken hebben we een quooker kraan, dus daar is warm water geen probleem.
Mijn einddoel is om mijn PV overschot (stapgewijs) in de boiler te steken, maar als er een langere periode geen PV overschot is dat ik automatisch kan omschakelen naar de wintermodus, zodat mijn CV ketel het water opwarmt. Ik heb idd de versie met pomp.
Schakeldraden van de handschakelaar doorknippen (eerst plan bedenken op welke lengte) en aansluiten op een pro 2PM. Uit de schakelaar naar input Shelly, output Shelly naar boiler en pomp.Inkomende voeding van de schakelaar uitbreiden als voeding voor de pro 2PM.
De inkomende en afgaande nullen van de schakelaar doorverbinden.
Je kunt lokaal een commando invoeren dat kanaal 1 uitschakelt als 2 wordt geactiveerd en omgekeerd zodat beide uitgangen nooit tegelijk actief kunnen zijn. [url="HTTP://localhost/relay/0"]http://localhost/relay/0[/url]?turn=off en [url="HTTP://localhost/relay/0"]http://localhost/relay/[/url]1?turn=off
Kreeg deze in de email van Shelly:
Je ontvangt nu tot 20% korting* op je bestelling met code:*De kortingscode is geldig op geselecteerde producten t/m 9 juni.
Heb zelf niet gekeken wat er voor in aanmerking komt en of het de moeite waard is.
Je ontvangt nu tot 20% korting* op je bestelling met code:
VAKANTIE20
Heb zelf niet gekeken wat er voor in aanmerking komt en of het de moeite waard is.
Meestal zijn de prijzen met zo'n code net zo laag als de standaard prijzen hier.Vliegvlug schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:15:
Kreeg deze in de email:
Je ontvangt nu tot 20% korting* op je bestelling met code:*De kortingscode is geldig op geselecteerde producten t/m 9 juni.VAKANTIE20
Hoef je niet op te letten want maakt helemaal geen drol uitJaapZ1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Er wordt waarschijnlijk 2polig geschakeld omdat de boiler via een stekker aangesloten is/ kan worden. Even opletten dat het omkeren van nul en fase niet mogelijk is.
Hoi iedereen,
Ik wil graag het stroomverbruik van mijn oven meten, en twijfel om hiervoor een Shelly EM Mini Gen4 te gaan gebruiken of toch liever iets met een CT clamp.
De oven heeft een pyrolyse functie en heeft een aansluitwaarde van 3650W, dus er kan een paar uur aaneensluitend 16A doorheen gaan. Nu heeft die sensor een rating van 3850W, maar ik kom er niet achter of dat ook geldt voor langdurige belasting.
Ik vond in deze thread (hier) wel een ervaring met een shelly plug die beperkt bleek te zijn op 3500W waarvoor pyrolyse funest bleek, maar wellicht is dit anders bij een niet-schuko inline meter? Ik neem hier even aan dat met "plug" een schuko smart plug word bedoeld.
Heeft iemand misschien ervaringen met inzet voor deze meter (of vergelijkbare in-line meter) voor zwaardere apparaten?
Ik wil graag het stroomverbruik van mijn oven meten, en twijfel om hiervoor een Shelly EM Mini Gen4 te gaan gebruiken of toch liever iets met een CT clamp.
De oven heeft een pyrolyse functie en heeft een aansluitwaarde van 3650W, dus er kan een paar uur aaneensluitend 16A doorheen gaan. Nu heeft die sensor een rating van 3850W, maar ik kom er niet achter of dat ook geldt voor langdurige belasting.
Ik vond in deze thread (hier) wel een ervaring met een shelly plug die beperkt bleek te zijn op 3500W waarvoor pyrolyse funest bleek, maar wellicht is dit anders bij een niet-schuko inline meter? Ik neem hier even aan dat met "plug" een schuko smart plug word bedoeld.
Heeft iemand misschien ervaringen met inzet voor deze meter (of vergelijkbare in-line meter) voor zwaardere apparaten?
@T020 Het scheelt dat de Shelly EM Mini Gen4 niet kan schakelen. Relais in modules is vaak de zwakste schakel. Dus zelf zou ik het wel aandurven. Maar let met montage goed op dat je zo min mogelijk mechanische stres op de verbindingen hebt. Dat is namelijk ook altijd een zwak punt.
En helaas heb ik nog steeds geen Shelly EM Mini Gen4 van binnen gezien. Want de 'EM' naam suggereert namelijk dat het een module met stroomspoel is. Daar Shelly normaal de term 'PM' gebruikt voor in-line stroommeting. Dus zou interessant om te zien zijn of deze module een stroomspoel ofzo intern heeft.
En helaas heb ik nog steeds geen Shelly EM Mini Gen4 van binnen gezien. Want de 'EM' naam suggereert namelijk dat het een module met stroomspoel is. Daar Shelly normaal de term 'PM' gebruikt voor in-line stroommeting. Dus zou interessant om te zien zijn of deze module een stroomspoel ofzo intern heeft.
Ik ben nu op zoek naar een oplossing voor presence detection, wat natuurlijk ook mooi gaat met die nieuwe shelly.
Echter zit ik met de voeding, gezien ik deze het liefst centraal aan het plafond maak. Heeft iemand ervaring met dit soort units te voeden vanuit een centraaldoos?
Echter zit ik met de voeding, gezien ik deze het liefst centraal aan het plafond maak. Heeft iemand ervaring met dit soort units te voeden vanuit een centraaldoos?
Hoi allen,
Ik hoop dat jullie iets voor me kunnen verduidelijken. Ik wil graag wat Smart Plugs kopen om energie metingen van apparatuur te kunnen intergreren en notificaties te kunnen sturen (bijvoorbeeld wasmachine klaar). Nu kwam ik bij Shelly uit, wat goede producten lijkt en ik zie dat ze hier op het forum ook gewaardeerd worden. Maar nu de vraag, ik zie op de website van Shelly de plug s en de plug m. Beide lijken dit te doen? Echter is die plug m stukken goedkoper dan die S. Wat is het verschil tussen die 2? Ik kwam er niet achter.(of kijk met m'n neus)
Veel Shelly, weinig HA => schopje
Ik hoop dat jullie iets voor me kunnen verduidelijken. Ik wil graag wat Smart Plugs kopen om energie metingen van apparatuur te kunnen intergreren en notificaties te kunnen sturen (bijvoorbeeld wasmachine klaar). Nu kwam ik bij Shelly uit, wat goede producten lijkt en ik zie dat ze hier op het forum ook gewaardeerd worden. Maar nu de vraag, ik zie op de website van Shelly de plug s en de plug m. Beide lijken dit te doen? Echter is die plug m stukken goedkoper dan die S. Wat is het verschil tussen die 2? Ik kwam er niet achter.(of kijk met m'n neus)
Veel Shelly, weinig HA => schopje
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 05-06-2026 09:16 ]
De M ondersteund tot 13A en de S maar tot 12A. Maar dan zou je zeggen dat de M goedkoper is.ddgcpeters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:34:
Hoi allen,
Wat verder afwijkt is het formaat. En niet alleen dat, maar ook de form factor. En ik vermoed dat het verschil daar in zit. Dat de ronde, compacte, S duurder / complexer is om te maken ten opzichte van de bulky M. Zie bv ook de Ikea stekkers die goedkoop en populair zijn, maar ook zo bulky.
Voordeel van de S is vervolgens dat je er daarvan AFAIK meerdere op een rij kan plaatsen / te gebruiken zijn in een rij stopcontacten / stekkerdoos. De M is mogelijk net te groot waardoor een stopcontact ernaast niet meer bruikbaar is (voor een ronde/grote schuko stekker, een platte stekker zonder aarde zal wel passen). En twee van deze plug Ms naast elkaar zal dan zeker niet passen.
Welke nieuwe ShellyKoffieMok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:02:
Ik ben nu op zoek naar een oplossing voor presence detection, wat natuurlijk ook mooi gaat met die nieuwe shelly.
Mijn excuses, ik doel op de presence gen4. "Nieuw" omdat hij hier pas sinds april beschikbaar lijkt te zijn.
Dank, de vormfactor was me nog niet opgevallen inderdaad. Hoewel dit in de breedte maar 2mm scheelt, in de lengte wel 1,5 cm. Aangezien er ruimte genoeg is waar ik ze wil plaatsen kan ik dus met de goedkopere M af.RobertMe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:13:
[...]
De M ondersteund tot 13A en de S maar tot 12A. Maar dan zou je zeggen dat de M goedkoper is.
Wat verder afwijkt is het formaat. En niet alleen dat, maar ook de form factor. En ik vermoed dat het verschil daar in zit. Dat de ronde, compacte, S duurder / complexer is om te maken ten opzichte van de bulky M. Zie bv ook de Ikea stekkers die goedkoop en populair zijn, maar ook zo bulky.
Voordeel van de S is vervolgens dat je er daarvan AFAIK meerdere op een rij kan plaatsen / te gebruiken zijn in een rij stopcontacten / stekkerdoos. De M is mogelijk net te groot waardoor een stopcontact ernaast niet meer bruikbaar is (voor een ronde/grote schuko stekker, een platte stekker zonder aarde zal wel passen). En twee van deze plug Ms naast elkaar zal dan zeker niet passen.
Zag nu ook nog dat de S als wifi range extender kan dienen. Voor mij ook geen optie die ik nodig zou hebben.
Kan iemand mij uitleggen hoe het volgende mogelijk is?
Ik heb een Pro 3EM CT63 en de CT heb ik rond 3 verschillende 1 fase draden gelegd (elk van de machines heeft zijn eigen zekering). Op L1 zit een Quooker op L2 zit de afwasser en op L3 zit de wasmachine. Bij de metingen gaat L1 prima, maar L2 en 3 geven 'terugleveren' aan. Natuurlijk heb ik de meetrichting even aangepast en nu functioneert het naar behoren. Maar hoe is dit mogelijk? De CT zit echt om de drie plus draden en de rood/zwart draden van CT zitten zoals aangegeven op de CT unit.
Het zal toch niet zoiets idioots zijn als dat de stekker van de afwasser en de wasmachine 'verkeerd om' in het stopcontact zit?
Ik heb een Pro 3EM CT63 en de CT heb ik rond 3 verschillende 1 fase draden gelegd (elk van de machines heeft zijn eigen zekering). Op L1 zit een Quooker op L2 zit de afwasser en op L3 zit de wasmachine. Bij de metingen gaat L1 prima, maar L2 en 3 geven 'terugleveren' aan. Natuurlijk heb ik de meetrichting even aangepast en nu functioneert het naar behoren. Maar hoe is dit mogelijk? De CT zit echt om de drie plus draden en de rood/zwart draden van CT zitten zoals aangegeven op de CT unit.
Het zal toch niet zoiets idioots zijn als dat de stekker van de afwasser en de wasmachine 'verkeerd om' in het stopcontact zit?
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
@Judge Ming De CT's hebben een montagerichting en dat is precies wat je niet benoemd. Dus denk dat je die 180 graden gedraaid hebt zitten daar?
En anders, een 3EM hoeft niet over 3 verschillende fases te zitten. Maar het is wel belangrijk dat de spanningsaansluiting (A, B of C) dus op dezelfde fase zit als dat je meer met de CT (op IA, IB of IC).
En anders, een 3EM hoeft niet over 3 verschillende fases te zitten. Maar het is wel belangrijk dat de spanningsaansluiting (A, B of C) dus op dezelfde fase zit als dat je meer met de CT (op IA, IB of IC).
De CT63 heeft een blokje met 3 gaten voor de plus draden. Dus of het blok is in zijn geheel verkeerd om om niet. Ik kan niet een individueel CT gat verkeerd om hebben, daarom gaf ik aan dat de rood/zwart aansluitdraden correct gemonteerd zijn. De spanning van de Pro zelf is conform voorschrift over 3 T500 glaszekeringen en over de drie fases aangesloten.Septillion schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:59:
@Judge Ming De CT's hebben een montagerichting en dat is precies wat je niet benoemd. Dus denk dat je die 180 graden gedraaid hebt zitten daar?
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
@Judge Ming Ah, ja. Ik had niet gelijk voor ogen dat het een enkel blok is. Dan is inderdaad dar alleen rood op RD en zwart op BK belangrijk.
Maar de spanning hoeft dus niet over 3 fases te zitten. Ze moeten overeen komen met de te meten circuit. Dus als de spoel van IC om fase 1 zit dan zal C ook op fase 1 moeten zitten. Ongeacht waar A of B zitten. Zelfde voor IA/A en IB/B. Het moet simpelweg matchen.
Dus als je A, B en C over drie fases zitten dan moeten je 3 verbruikers exact zo over die drie fases zitten. Is dat correct?
En het is geen plus maar fase (ook wel aangeduid met L)
Maar de spanning hoeft dus niet over 3 fases te zitten. Ze moeten overeen komen met de te meten circuit. Dus als de spoel van IC om fase 1 zit dan zal C ook op fase 1 moeten zitten. Ongeacht waar A of B zitten. Zelfde voor IA/A en IB/B. Het moet simpelweg matchen.
Dus als je A, B en C over drie fases zitten dan moeten je 3 verbruikers exact zo over die drie fases zitten. Is dat correct?
@Septillion Dat het relais de zwakste schakel is leek mij inderdaad ook. Ik ga het denk ik maar gewoon proberen.Septillion schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:01:
@T020 Het scheelt dat de Shelly EM Mini Gen4 niet kan schakelen. Relais in modules is vaak de zwakste schakel. Dus zelf zou ik het wel aandurven. Maar let met montage goed op dat je zo min mogelijk mechanische stres op de verbindingen hebt. Dat is namelijk ook altijd een zwak punt.
Doordat de CT na de alamat zit, zit automatisch op elke fasedraad 1 apparaat. In feite boeit het niet welk apparaat dat is, maar elke alamat zekert 1 apparaat. Wat mogelijk is (moet ik nagaan) is dat de voeding van de PRO 3, die ook A,B,C kent niet gelijk loopt met de CT draden A,B,C. Helaas is dat iets minder gemakkelijk te constateren omdat de draden achter meerdere DIN rails met eenheden er op lopen. Dat is de enige logische verklaring die ik verder kan bedenken, op een fabrieksfout na natuurlijk.Septillion schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:54:
@Judge Ming Ah, ja. Ik had niet gelijk voor ogen dat het een enkel blok is. Dan is inderdaad dar alleen rood op RD en zwart op BK belangrijk.
Kijk, en daar ging het me om. Het maakt niet uit of je de Shelly uit 1, 2 of 3 fases voedt, kan allemaal. Enige dat belangrijk is dat de fase die door CT A loopt ook op klem A zit, etc.Judge Ming schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:02:
Wat mogelijk is (moet ik nagaan) is dat de voeding van de PRO 3, die ook A,B,C kent niet gelijk loopt met de CT draden A,B,C.
Wat ik begrijp is dat je een 3 fase meterkast hebt en je wilt weten of de fase's van je apparaten die je wilt bemeteren wel op dezelfde fase zitten als waarop je de 'Shelly Pro 3EM 3CT 63 | Energie Meter' hebt aangelsoten.Judge Ming schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Doordat de CT na de alamat zit, zit automatisch op elke fasedraad 1 apparaat. In feite boeit het niet welk apparaat dat is, maar elke alamat zekert 1 apparaat. Wat mogelijk is (moet ik nagaan) is dat de voeding van de PRO 3, die ook A,B,C kent niet gelijk loopt met de CT draden A,B,C. Helaas is dat iets minder gemakkelijk te constateren omdat de draden achter meerdere DIN rails met eenheden er op lopen. Dat is de enige logische verklaring die ik verder kan bedenken, op een fabrieksfout na natuurlijk.
Als jij met je multimeter meet tussen de C aansluiting van 'Shelly Pro 3EM 3CT 63 | Energie Meter' en de fase die wegloopt van je automaat waar je de verbruiker hebt zitten die je wilt meten.
Meet je zowat geen spanning, zit je op dezelfde fase, maar meet je ergens tussen de 380 en 400V dan zit je apparaat op een andere fase dan je Shelly pro.
Waarbij ik vermoed dat ingang 1 op dezelfde fase zit en de andere 2 op een andere fase dan waar de Shelly Pro 3Em zit.
Weet iemand waarom HASS wel de temperatuur met 1 getal achter de komma ontvangt van een BLU H&T maar waarbij luchtvochtigheid alleen in hele getallen beschikbaar is? In HASS heb ik aangegeven dat die entiteit met 1 getal achter de komma moet, zo simpel was het niet.
In de webinterface van de gen4 1PM mini waar de BLU H&T aan gekoppeld is laat hetzelfde zien: Temp met 1 getal achter de komma, luchtvochtigheid afgerond op hele getallen.
In de webinterface van de gen4 1PM mini waar de BLU H&T aan gekoppeld is laat hetzelfde zien: Temp met 1 getal achter de komma, luchtvochtigheid afgerond op hele getallen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Volgens mij is luchtvochtigheid (RV) met consumentenspul sowieso een benadering met redelijke onnauwkeurigheid (in hele procenten), waarom zou je de suggestie van nauwkeurigheid willen creeren door een getal achter de komma te hebben?Raven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:55:
Weet iemand waarom HASS wel de temperatuur met 1 getal achter de komma ontvangt van een BLU H&T maar waarbij luchtvochtigheid alleen in hele getallen beschikbaar is? In HASS heb ik aangegeven dat die entiteit met 1 getal achter de komma moet, zo simpel was het niet.
Als dat de reden was dan zou Shelly dat ook wel doen bij hun andere modellen.DjoeC schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Volgens mij is luchtvochtigheid (RV) met consumentenspul sowieso een benadering met redelijke onnauwkeurigheid (in hele procenten), waarom zou je de suggestie van nauwkeurigheid willen creeren door een getal achter de komma te hebben?
Ik heb zelf ook de Shelly BLU H&T net als @Raven die inderdaad geen cijfers achter de komma aangeeft voor luchtvochtigheid maar daarnaast heb ik ook nog de Shelly H&T Gen3 (S3SN-0U12A) & Shelly Plus H&T (SNSN-0013A) dit dat wel doen.
Ik heb er niet eerder bij stil gestaan maar ben nu ook wel benieuwd waarom dat bij de BLU H&T zo is.
Onnaouwkeurig of niet, het is inconsistent met de temperatuursensor.DjoeC schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:56:
[...]
Volgens mij is luchtvochtigheid (RV) met consumentenspul sowieso een benadering met redelijke onnauwkeurigheid (in hele procenten), waarom zou je de suggestie van nauwkeurigheid willen creeren door een getal achter de komma te hebben?
Vliegvlug schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Als dat de reden was dan zou Shelly dat ook wel doen bij hun andere modellen.
Ik heb zelf ook de Shelly BLU H&T net als @Raven die inderdaad geen cijfers achter de komma aangeeft voor luchtvochtigheid maar daarnaast heb ik ook nog de Shelly H&T Gen3 (S3SN-0U12A) & Shelly Plus H&T (SNSN-0013A) dit dat wel doen.
Ik heb er niet eerder bij stil gestaan maar ben nu ook wel benieuwd waarom dat bij de BLU H&T zo is.
Overigens gaf een AI (dacht, laat ik eens proberen) aan dat het afronden zou komen doordat ik de BLU H&T met de dichtstbijzijnde gen4 Shelly had verbonden (dat het afronden daar gebeurt) i.p.v. rechtstreeks met HASS, geen idee waar ie die info vandaan had maar rechtstreeks verbinden met HASS maakte geen verschil.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hoe installeren jullie de normale formaat shelly's in huis? Ik heb een tijd geleden een aantal Shelly Plus 1PM ingekocht om de lampen in een aantal kamers mee te kunnen bedienen. Ik heb 1 keer eerder een Shelly (2PM) in mijn bijkeuken geïnstalleerd, en ervaring hier was dat dit amper (of eigenlijk niet) in de inbouwdoos paste. Ik heb toen een losse uitwendige doos boven de schakelaar gezet om de Shelly in te doen. Voor een bijkeuken prima, maar is niet mooi en dit doe ik liever niet in mijn keuken 
Ben ik de enige die hiermee struggled, zie ik iets over het hoofd? De bijkeuken inbouwdoos bevatte natuurlijk wel wat meer kabels, maar vraag me af hoe anderen dit ervaren en netjes installeren binnen huis. Ik weet dat er een 'mini' variant bestaat, maar ik heb 3 van deze apparaatjes liggen die ik wil installeren, dus met dit formaat moet ik het doen nu.
Ben ik de enige die hiermee struggled, zie ik iets over het hoofd? De bijkeuken inbouwdoos bevatte natuurlijk wel wat meer kabels, maar vraag me af hoe anderen dit ervaren en netjes installeren binnen huis. Ik weet dat er een 'mini' variant bestaat, maar ik heb 3 van deze apparaatjes liggen die ik wil installeren, dus met dit formaat moet ik het doen nu.
De onderkant van de steel van een hamer gebruiken om alles er kei hard in te frotten. Ooit geleerd van een elektricien en krijg zelden iets niet meer in een doos.space_lion schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:23:
Hoe installeren jullie de normale formaat shelly's in huis? Ik heb een tijd geleden een aantal Shelly Plus 1PM ingekocht om de lampen in een aantal kamers mee te kunnen bedienen. Ik heb 1 keer eerder een Shelly (2PM) in mijn bijkeuken geïnstalleerd, en ervaring hier was dat dit amper (of eigenlijk niet) in de inbouwdoos paste. Ik heb toen een losse uitwendige doos boven de schakelaar gezet om de Shelly in te doen. Voor een bijkeuken prima, maar is niet mooi en dit doe ik liever niet in mijn keuken
Voor zover mogelijk gebruik ik 1,5mm2 massief, dat scheelt ruimte en voorkomt dat de ingangen van de Shelly mechanisch worden belast. Waar het niet past of als er geen nul bij de schakelaar uitkomt gaat de Shelly naar de lamp.space_lion schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:23:
Soms is de inbouwdoos ook als lasdoos gebruikt en met oude lasdoppen is het dan een gevecht om ruimte, Die wissel ik vlot om voor de kleinste Wago.
@space_lion ik heb mijn Shelly Dimmer2 modules vooraf strak tegen de lichtschakelaar aan gemonteerd met stug vd-draad:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large)
Waar ik in bovenstaande foto ook nog stug draad gebruikte voor nul en fase ben ik daar inmiddels vanaf gestapt nadat bovenstaande module stuk ging. Waarschijnlijk door continue druk van de draden op de connector van de Shelly waardoor de soldeerpunten van de printplaat zijn losgekomen. Tegenwoordig gebruik ik soepel draad welke ik koppel met Wago 221’s, daar mag zowel soepel als stug draad in en meestal moet er toch een splitsing worden gemaakt in de (naastliggende) lasdoos.
De schakeldraad is meestal 1,5 mm2 en zet dus flink wat minder druk maar ik let er alsnog op dat deze niet onder mechanische spanning komt te staan na inbouwen.
Wat natuurlijk ook enorm uitmaakt is hoeveel ruimte je hebt in de inbouwdoos zelf. Standaard inbouwdozen kunnen 40 of 50mm diep zijn namelijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large)
Waar ik in bovenstaande foto ook nog stug draad gebruikte voor nul en fase ben ik daar inmiddels vanaf gestapt nadat bovenstaande module stuk ging. Waarschijnlijk door continue druk van de draden op de connector van de Shelly waardoor de soldeerpunten van de printplaat zijn losgekomen. Tegenwoordig gebruik ik soepel draad welke ik koppel met Wago 221’s, daar mag zowel soepel als stug draad in en meestal moet er toch een splitsing worden gemaakt in de (naastliggende) lasdoos.
De schakeldraad is meestal 1,5 mm2 en zet dus flink wat minder druk maar ik let er alsnog op dat deze niet onder mechanische spanning komt te staan na inbouwen.
Wat natuurlijk ook enorm uitmaakt is hoeveel ruimte je hebt in de inbouwdoos zelf. Standaard inbouwdozen kunnen 40 of 50mm diep zijn namelijk.
Ik heb mini's die niet eens achter de schakelaars passen (gebrek aan nuldraad helpt ook niet), heb ze afwisselend of in de doos boven de lamp of in de armatuur van de lamp geplaatst.space_lion schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:23:
Hoe installeren jullie de normale formaat shelly's in huis? Ik heb een tijd geleden een aantal Shelly Plus 1PM ingekocht om de lampen in een aantal kamers mee te kunnen bedienen. Ik heb 1 keer eerder een Shelly (2PM) in mijn bijkeuken geïnstalleerd, en ervaring hier was dat dit amper (of eigenlijk niet) in de inbouwdoos paste.
Oscar Wilde
Iemand ervaring met de Shelly Flood (gen 1)?
Ik krijg geen sensors te zien in HA voor temperatuur en water detectie:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jTCAsU9C0IKicKehJzuIy1dV.jpg?f=user_large)
Terwijl ik dat bij bijv de Shelly H&T Gen3 wel krijg:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S3rwzkY7hdT7iV9sL0Qen6UP.jpg?f=user_large)
Daar dan natuurlijk wel luchtvochtigheid ipv water detectie
Enig idee waarom de Flood geen sensors laat zien in HA?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jTCAsU9C0IKicKehJzuIy1dV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S3rwzkY7hdT7iV9sL0Qen6UP.jpg?f=user_large)
De Flood werkt via wifi.Vliegvlug schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:08:
Iemand ervaring met de Shelly Flood (gen 1)?
[Afbeelding: Home Assistent - Shelly Pro Dimmer 2PM device - Configure - Options - Bluetooth scanning mode]
[Afbeelding: Home Assistent - Shelly Integration - Shelly H&T Gen3]
Als je deze verbinding al hebt dan kun je in HA "oproepen" om in de Flood het knopje in te drukken.
Dan komt deze zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/0e4GXcnBN5duhFwXIKgPrUXz.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Inderdaad heb ik ook geen sensoren zichtbaar.
Gebruik het verder nog niet.
Maar wel vreemd.
[ Voor 13% gewijzigd door peterbier op 14-06-2026 20:31 ]
Onlangs een Shelly 2 Dimmer gekocht. Bedoeling is om deze in het plafond bij een lamp te verwerken zodat deze gedimd kan worden. Alleen weet ik niet hoe ik die nu moet aansluiten...
De lamp zit achter een eenvoudige aan/uit-schakelaar. Wel met twee schakelknoppen naast elkaar, één voor elke lamp in de woonkamer, waar ik er dus één van wil dimmen. Achter de schakelaar is geen plek voor de Shelly.
Aan de lamp komen L (onderbroken door de schakelaar) en N toe, en uiteraard aarding, maar met de aarding doet Shelly niets.
Op de Shelly Dimmer 2 zijn er... veel aansluitingen.
De bedoeling is om met de schakelaar het licht aan en uit te kunnen doen (want daarvoor dient een schakelaar toch?) en om dan evtl via de smartphone het licht te kunnen dimmen. Hoe sluit ik de Shelly dan aan?
De lamp zit achter een eenvoudige aan/uit-schakelaar. Wel met twee schakelknoppen naast elkaar, één voor elke lamp in de woonkamer, waar ik er dus één van wil dimmen. Achter de schakelaar is geen plek voor de Shelly.
Aan de lamp komen L (onderbroken door de schakelaar) en N toe, en uiteraard aarding, maar met de aarding doet Shelly niets.
Op de Shelly Dimmer 2 zijn er... veel aansluitingen.
De bedoeling is om met de schakelaar het licht aan en uit te kunnen doen (want daarvoor dient een schakelaar toch?) en om dan evtl via de smartphone het licht te kunnen dimmen. Hoe sluit ik de Shelly dan aan?
@Vliegvlug
Even wat instellingen gedaan en werkend gekregen.
Via url (ip adres) van je flood inloggen en als volgt.
:strip_exif()/f/image/fVHXMpVjiJkCEJESdA10sawo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3GisFVzIgFabyAJ3sywwAgRX.jpg?f=fotoalbum_large)
MQTT kun je uit laten en bij het (ColoT) ip adres vul je je het ip adres van je HA server in.
De flood reboot je hierna.
Dan werkt het.
:strip_exif()/f/image/fVHXMpVjiJkCEJESdA10sawo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3GisFVzIgFabyAJ3sywwAgRX.jpg?f=fotoalbum_large)
MQTT kun je uit laten en bij het (ColoT) ip adres vul je je het ip adres van je HA server in.
De flood reboot je hierna.
Dan werkt het.
Dat CoIoT gebeuren had ik al in ingevuld want daar had ik bij andere Shelly devices al een waarschuwing over gekregen in HA die me naar deze pagina stuurde waarin werd aangegeven dat voor gen 1 Shelly devices CoIoT eigenlijk wel aan moet staan om goed te werken en dat unicast wordt aanbevolen: https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/peterbier schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:22:
@Vliegvlug
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar wat ik niet gedaan had was het vinkje aanvinken bij Allow Cross-Origin Resource Sharing
Daarna werkte het direct in HA en werden de sensoren zichtbaar zoals in jouw screenshot hieronder!
Reboot was niet eens nodig, dat is blijkbaar enkel nodig om CoIoT te activeren.
Top, hartelijk dank voor het uitzoeken!
Geen idee wat Allow Cross-Origin Resource Sharing doet maar het is blijkbaar wel nodig.
In de armatuur is ook wel slim inderdaad, thanks voor de tip. Na knutselen dit weekend heb ik de Shelly ook bij de lamp moeten plaatsen........ welke met een stekker in een stopcontact in het plafond gaatRaven schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:26:
[...]
Ik heb mini's die niet eens achter de schakelaars passen (gebrek aan nuldraad helpt ook niet), heb ze afwisselend of in de doos boven de lamp of in de armatuur van de lamp geplaatst.
Blij (?) om te horen dat ik niet de enige ben tenminste... het blijft dus een gevecht af en toeJaapZ1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:27:
[...]
Voor zover mogelijk gebruik ik 1,5mm2 massief, dat scheelt ruimte en voorkomt dat de ingangen van de Shelly mechanisch worden belast. Waar het niet past of als er geen nul bij de schakelaar uitkomt gaat de Shelly naar de lamp.
Soms is de inbouwdoos ook als lasdoos gebruikt en met oude lasdoppen is het dan een gevecht om ruimte, Die wissel ik vlot om voor de kleinste Wago.
Eergisteren contact opgenomen met Shelly. Ik had 6 Shelly 2.5's toestelletjes waarvan 1 af en toe offline ging. Ze sturen alle 6 een screen aan en hangen buiten onder een overkapping. Toen ik de overkapping demonteerde hoorde ik enkele van deze Shelly's "fluiten".
Blijkt dus dat de 2.5's minderwaardige Elco's hebben zitten. Ik kreeg van Shelly een 50% kortingscode en er zij nu 6 Shelly 2PM Gen3's onderweg.
Ik zal de 6 oude toestelletjes allemaal openen en een nieuwe Elco proberen te solderen. Op die manier kan ik "gratis" alle rolluiken in huis ook voorzien van een Shelly. Ben benieuwd of het mij zal lukken :-)
Blijkt dus dat de 2.5's minderwaardige Elco's hebben zitten. Ik kreeg van Shelly een 50% kortingscode en er zij nu 6 Shelly 2PM Gen3's onderweg.
Ik zal de 6 oude toestelletjes allemaal openen en een nieuwe Elco proberen te solderen. Op die manier kan ik "gratis" alle rolluiken in huis ook voorzien van een Shelly. Ben benieuwd of het mij zal lukken :-)
Mocht je een linkje hebben naar de juiste Elco, ik heb ook een 2.5 die moeilijk doet, zit inmiddels bijna 5 jaar in mijn huis.argon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
Eergisteren contact opgenomen met Shelly. Ik had 6 Shelly 2.5's toestelletjes waarvan 1 af en toe offline ging. Ze sturen alle 6 een screen aan en hangen buiten onder een overkapping. Toen ik de overkapping demonteerde hoorde ik enkele van deze Shelly's "fluiten".
@rens-br
In principe gaat het (als ik het internet mag geloven) praktisch altijd over deze die vervangen moet worden:
- EEUEB1E101S (https://benl.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/7472067)
Anderen raden ook aan om dan onmiddellijk de 2 andere elco's ook te vervangen:
- 860021373025 (https://benl.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/2759102)
Het materiaal op zich kost geen geld, maar jammer genoeg zijn de verzendkosten niet min bij Rscomponets, mouser, farnell,...
In principe gaat het (als ik het internet mag geloven) praktisch altijd over deze die vervangen moet worden:
Het materiaal op zich kost geen geld, maar jammer genoeg zijn de verzendkosten niet min bij Rscomponets, mouser, farnell,...
Kan niet overal, maar bij de plafonnières die ik hier heb (van die goedkope van lokale bouwmarkt) past zo'n mini erin, ook hanglampen die zo'n rond vast te klemmen afdekding bovenaan hebben past het ook in, bij de 2 Stoftmoln lampen wel in de doos boven de lamp gedaan, evenals bij lamp met ingebouwde LED's boven de wc (te weinig ruimte in armatuur).space_lion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:23:
[...]
In de armatuur is ook wel slim inderdaad, thanks voor de tip.
......space_lion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:23:
Na knutselen dit weekend heb ik de Shelly ook bij de lamp moeten plaatsen........ welke met een stekker in een stopcontact in het plafond gaatdenk dat ik dit maar rechtstreeks ga aansluiten, de stekker slaat nergens op. Vorige bewoner was hier schijnbaar erg fan van.
* Raven denkt aan Conradargon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:44:
Componentjes die met ruimte over in een bubbeltjesenvelop passen. Conrad: We pakken een standaard pakket(zending), vullen die voor >95% met vulling en verstoppen het product ertussen....
Oscar Wilde
Werd in het verleden wel eens gedaan bij woningen die kort werden verhuurd. Ook vaak toegepast bij spotjes boven een verlaagd plafond.Raven schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:38:
[...]
......, stopcontact in het plafond? Dat heb ik nog nooit gezien in een woning.
Staat zelfs bij de gepinde postsrens-br schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
[...]
Mocht je een linkje hebben naar de juiste Elco, ik heb ook een 2.5 die moeilijk doet, zit inmiddels bijna 5 jaar in mijn huis.
De eerste 10 condensatoren heb ik nog vervangen, daarna zijn de defecte Shellys in een doos gegaan met label 'sissen' en daar liggen ze nog steeds. Vervangen naar gen3 is gewoon de betere optie, wel even wachten op een aanbieding.
Is zeker al 5 jaar bekend en onlangs is er nog een actie geweest waarbij je 50% korting kreeg op 1PM en 2 PM ter 'omruil' van gen 1 devices naar gen3.argon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:31:
lijkt dus dat de 2.5's minderwaardige Elco's hebben zitten. Ik kreeg van Shelly een 50% kortingscode en er zij nu 6 Shelly 2PM Gen3's onderweg.
Erg coulant dat Shelly jou deze korting nu nog geeft!
Gisteravond twee stuks Shelly BLU H&T ZB (SBHT-203C) besteld:

Wist eigenlijk niet dat er ook een versie was met zowel Zigbee als Bluetooth.
Want ik kende alleen de BLU H&T (SBHT-003C) die enkel Bluetooth ondersteunt.
Komt echt perfect uit want ik wilde ook een temperatuur sensor aan de voorkant van het huis maar de enige Shelly Bluetooth gateway die ik heb zit in de overkapping in de achtertuin. Maar de meterkast met mijn Zigbee stick zit vlak bij de voordeur dus dat is ideaal!
Beide versies geven als batterijduur 3 jaar uit dus dat maakt gelukkig ook geen verschil, was eerst bang dat de Zigbee versie minder lang mee zou gaan.
Iemand trouwens nog een idee of er iets van houders / stand-offs zijn waarmee deze sensoren te monteren zijn zodat ze vrij in de lucht hangen?
Mijn huidige BLU H&T heb ik aan de schaduwzijde van een van de staanders van de overkapping geplakt maar ik heb toch het idee dat de metingen daardoor hoger uitvallen doordat de paal opwarmt in de zon. En ook als het weer afkoelt buiten dat die paal de warmte vrij lang vasthoudt, is best veel massa namelijk, hij meet 19,5x19,5 cm.

Wist eigenlijk niet dat er ook een versie was met zowel Zigbee als Bluetooth.
Want ik kende alleen de BLU H&T (SBHT-003C) die enkel Bluetooth ondersteunt.
Komt echt perfect uit want ik wilde ook een temperatuur sensor aan de voorkant van het huis maar de enige Shelly Bluetooth gateway die ik heb zit in de overkapping in de achtertuin. Maar de meterkast met mijn Zigbee stick zit vlak bij de voordeur dus dat is ideaal!
Beide versies geven als batterijduur 3 jaar uit dus dat maakt gelukkig ook geen verschil, was eerst bang dat de Zigbee versie minder lang mee zou gaan.
Iemand trouwens nog een idee of er iets van houders / stand-offs zijn waarmee deze sensoren te monteren zijn zodat ze vrij in de lucht hangen?
Mijn huidige BLU H&T heb ik aan de schaduwzijde van een van de staanders van de overkapping geplakt maar ik heb toch het idee dat de metingen daardoor hoger uitvallen doordat de paal opwarmt in de zon. En ook als het weer afkoelt buiten dat die paal de warmte vrij lang vasthoudt, is best veel massa namelijk, hij meet 19,5x19,5 cm.
Ken je iemand met een 3D-printer? -> https://www.thingiverse.c...ch?q=shelly+blu+ht&page=1Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:01:
Oscar Wilde
Eén iemand maar die print dan wat hij op dat moment aan materiaal en kleur erop heeft zitten en voel me daarnaast altijd bezwaard om het te vragen.Raven schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Ken je iemand met een 3D-printer? -> https://www.thingiverse.com/search?q=shelly+blu+ht&page=1
Wil een dergelijke weerstation behuizing (maar dan wel in het wit!) nog wel in mijn tuin zetten om te testen of ik dan betere metingen krijg maar dat was niet wat ik bedoelde met bovenstaande vraag.
Zat meer aan een metalen staafje of subtiel plastic armpje te denken.
Niet die vrij lompe houders van Thingiverse.
In iedergeval niet zwart printen dan klopt er gouw niets meer van je metingen
Ik heb een esp met diverse sensoren in een stukje riool pijp gemaakt met een fan aan 1 zijde:strip_exif()/f/image/UNqwLaFnojvI8x1bz2fpSNA1.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat levert dit op
Ik heb een esp met diverse sensoren in een stukje riool pijp gemaakt met een fan aan 1 zijde
:strip_exif()/f/image/UNqwLaFnojvI8x1bz2fpSNA1.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat levert dit op[ Voor 117% gewijzigd door vonkkie op 21-06-2026 08:52 ]
Ik heb een paar 'domme' inbouwspots in de tuin. Ik zou deze graag verbinden met de Ikea Home app. Gaat dat lukken met de Shelly dimmer? Van wat ik begrijp zijn ze beiden Matter compatible.
Precies, ja! Daarom schreef ik ook al “maar dan wel in het wit!”vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:47:
In iedergeval niet zwart printen dan klopt er gouw niets meer van je metingen
Dat is zeker meer voor het afschermen van de ESP32 zelf want anders had je die toch ook gelijk daar kunnen plaatsen? Verstoort die fan de metingen niet?Ik heb een esp met diverse sensoren in een stukje riool pijp gemaakt met een fan aan 1 zijde[Afbeelding]
offtopic:
Vraag me bij die foto gelijk af waar die horizontaal gemonteerde stijgerpijp met die staalkabel erin voor is. Zonwering voor het balkon?
Vraag me bij die foto gelijk af waar die horizontaal gemonteerde stijgerpijp met die staalkabel erin voor is. Zonwering voor het balkon?
Dat zijn flink wat meetwaarden!
Is dat voor zo’n project waar je gegevens kan aanleveren, zoals Samen meten?
Heb ik zelf wel eens naar zoiets gekeken en waren ook van die kitjes voor beschikbaar en leek me leuk om aan mee te doen maar vervolgens nooit aan toe gekomen.
“Classificatie IAQ Extremely polluted” klinkt trouwens niet goed!
Woon je onder de rook van Tata Steel of zo.
Deze zin had ik niet gezienVliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:06:
[...]
Precies, ja! Daarom schreef ik ook al “maar dan wel in het wit!”![]()
Alle sensoren zitten in de pijp inclusief de esp32[...]
Dat is zeker meer voor het afschermen van de ESP32 zelf want anders had je die toch ook gelijk daar kunnen plaatsen? Verstoort die fan de metingen niet?
De fan zorgt juist dat er genoeg buitenlucht door heen gaat
Weerstation wat 1.5 meter buiten het balkon hangtofftopic:
Nee gewoon voor HA[...]
Dat zijn flink wat meetwaarden!
Is dat voor zo’n project waar je gegevens kan aanleveren, zoals Samen meten?
Komt door de hoge luchtvochtigheidHeb ik zelf wel eens naar zoiets gekeken en waren ook van die kitjes voor beschikbaar en leek me leuk om aan mee te doen maar vervolgens nooit aan toe gekomen.
“Classificatie IAQ Extremely polluted” klinkt trouwens niet goed!
Woon je onder de rook van Tata Steel of zo.
Iaq kijkt naar de diverse waardes en afhankelijk van welke en hoe veel ze afwijken wordt doe berekend 94% is veel tehoog
[ Voor 8% gewijzigd door vonkkie op 21-06-2026 18:26 ]
Aha, anders ziet het er heel rommelig uit zeker.vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:23:
[...]
Alle sensoren zitten in de pijp inclusief de esp32
Dat is flink hoog ja, bij mij was het vanochtend om 6:15 het hoogst met bijna 87% bij 25,5°C[...]
Komt door de hoge luchtvochtigheid
Iaq kijkt naar de diverse waardes en afhankelijk van welke en hoe veel ze afwijken wordt doe berekend 94% is veel tehoog
Op het moment van jouw screenshot was het bij mij al gedaald tot 77% bij een temperatuur van 23,5°C
Zie er geen condensatievocht in die buis of op de luchtvochtigheidssensor?
Bij de Shelly BLU H&T wordt er in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat deze niet horizontaal mag worden gemonteerd, mijn aanname is dat er anders misschien vocht in het meetgedeelte blijft liggen.
Het zijn ernorme vochtige dagen.Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Aha, anders ziet het er heel rommelig uit zeker.
[...]
Dat is flink hoog ja, bij mij was het vanochtend om 6:15 het hoogst met bijna 87% bij 25,5°C
Op het moment van jouw screenshot was het bij mij al gedaald tot 77% bij een temperatuur van 23,5°C
Bij de Shelly BLU H&T wordt er in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat deze niet horizontaal mag worden gemonteerd, mijn aanname is dat er anders misschien vocht in het meetgedeelte blijft liggen.
Zie ook mijn Shelly weerstation. (Nu)
Sensoren in HomeAssistant.
Door de ventilator kan er geen condensatie ontstaan temp binnen en buiten is het zelfdeVliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Aha, anders ziet het er heel rommelig uit zeker.
De losse componenten zijn ook niet waterdicht
[...]
Dat is flink hoog ja, bij mij was het vanochtend om 6:15 het hoogst met bijna 87% bij 25,5°C
Dat wel, maar ook 96,3% bij 20,5°C vochtig? Lijkt mij nogal extreem.
Dat is 78% bij 23,1°C, bij mij was het om 21:55 vandaag 71% bij 24,2°C. Dat is niet in de hoge negentig, dat ben ik alleen nog tegengekomen in het tropisch regenwoud.
Ah, oké, vind alleen die luchtvochtigheidswaarde nogal erg hoog waardoor ik denk dat er iets mis mee is.vonkkie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:15:
[...]
Door de ventilator kan er geen condensatie ontstaan temp binnen en buiten is het zelfde
Vliegvlug schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Ah, oké, vind alleen die luchtvochtigheidswaarde nogal erg hoog waardoor ik denk dat er iets mis mee is.
:strip_exif()/f/image/X1TPHMBGAAPAkViycwfNPeSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Weerstation en de Bme680
4% verschil dan geloof ik zelf wel
Een elektricien heeft bij mijn vriendin 3 dimmable LED inbouwspots aangesloten op een Shelly Dimmer. De lampjes willen niet aan, de Shelly knippert rood en de app herkent hem, maar de calibratie lukt niet want hij geeft 'no load' aan. Ik heb er geen verstand van en de elektricien komt er niet uit. Zit er hier wellicht iets fout?
[ Voor 14% gewijzigd door Spacejockey op 23-06-2026 17:16 ]
Zo doet ie het in ieder geval niet, de L is direct verbonden met de O waardoor de Shelly helemaal overbodig is geworden. Heeft de elektricien het schema erbij gehouden? Welke draad gaat waar naartoe, wat is dat witte blokje en waar zit de schakelaar?
Daarnaast is er nog veel te veel koper zichtbaar waar jouw hand veel te dichtbij zit...
Daarnaast is er nog veel te veel koper zichtbaar waar jouw hand veel te dichtbij zit...
[ Voor 14% gewijzigd door JaVaWa op 23-06-2026 16:29 ]
Als jou elektricien dit niet kan aansluiten met een schema zou ik een andere zoekenSpacejockey schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:53:
Een elektricien heeft bij mijn vriendin 3 dimmable LED inbouwspots aangesloten op een Shelly Dimmer. De lampjes willen niet aan, de Shelly knippert rood en de app herkent hem, maar de calibratie lukt niet want hij geeft 'no load' aan. Ik heb er geen verstand van en de elektricien komt er niet uit. Zit er hier wellicht iets fout?
[Afbeelding]
Nog een tweede reden, van iemand die zo slordig werkt kun je maar beter snel afscheid nemen.vonkkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:26:
[...]
Als jou elektricien dit niet kan aansluiten met een schema zou ik een andere zoeken
5 van de 6 Shelly 2.5 Gen1's kunnen herstellen. Telkens enkel de EEUEB1E101S vervangen.argon007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:44:
@rens-br
Bij 1 Shelly bleeft het zoemend geluid en heb ik de 2 andere ook vervangen. Tevergeefs want het geluid bleef. Is dus klaar voor de vuilbak.
Niet kunnen pinpointen waar het geluid vandaan kwam?argon007 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:14:
[...]
5 van de 6 Shelly 2.5 Gen1's kunnen herstellen. Telkens enkel de EEUEB1E101S vervangen.
Bij 1 Shelly bleeft het zoemend geluid en heb ik de 2 andere ook vervangen. Tevergeefs want het geluid bleef. Is dus klaar voor de vuilbak.
We zijn al een tijd bezig met verbouwen, tegelijkertijd ben ik bezig geweest om het smarthome gebeuren een beetje aan te passen. In de meterkast heb ik modules geplaatst, 2x Shelly 1 Gen 4, 2x PM2 gen 3 en 1x i4DC. Allemaal met verschillende toepassingen. In het huis heb ik 3 wifi punten, 1 in de meterkast ( dekking begane grond en eerste verdieping. Op de zolder omdat hier vanuit HomeWizard een energysocket zit. En in de tuin 1 AP.
De eerste Shelly 1 was geen probleem om te verbinden met de wifi in de meterkast, de tweede Shelly kreeg ik met geen mogelijkheid verbonden. Uiteindelijk op de wifi in de tuin verbonden en alles werkt.
De derde Shelly ( 2PM ) gekoppeld op de wifi in de meterkast geen probleem, tweede 2PM kreeg ik weer niet verbonden, wifi vanuit de tuin getest en deze werkt wel vlekkeloos....
De 5de Shelly ( i4DC ) kreeg ik zowel in de meterkast als ook op de wifi vanuit de tuin met geen mogelijkheid gekoppeld. Deze geprobeerd op de wifi vanuit de zolder, en je raad het al.. deze werkt direct zonder problemen. Iemand hier een verklaring voor? Te veel modules te kort op elkaar misschien? Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik de eerste 2PM wel weer kreeg gekoppeld. Netwerken zijn 2,4 Ghz.
De eerste Shelly 1 was geen probleem om te verbinden met de wifi in de meterkast, de tweede Shelly kreeg ik met geen mogelijkheid verbonden. Uiteindelijk op de wifi in de tuin verbonden en alles werkt.
De derde Shelly ( 2PM ) gekoppeld op de wifi in de meterkast geen probleem, tweede 2PM kreeg ik weer niet verbonden, wifi vanuit de tuin getest en deze werkt wel vlekkeloos....
De 5de Shelly ( i4DC ) kreeg ik zowel in de meterkast als ook op de wifi vanuit de tuin met geen mogelijkheid gekoppeld. Deze geprobeerd op de wifi vanuit de zolder, en je raad het al.. deze werkt direct zonder problemen. Iemand hier een verklaring voor? Te veel modules te kort op elkaar misschien? Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik de eerste 2PM wel weer kreeg gekoppeld. Netwerken zijn 2,4 Ghz.
Klinkt als een probleem wat ik totaal niet herken. Draait er de nieuwste Firmware op?Racer89 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:48:
We zijn al een tijd bezig met verbouwen, tegelijkertijd ben ik bezig geweest om het smarthome gebeuren een beetje aan te passen. In de meterkast heb ik modules geplaatst, 2x Shelly 1 Gen 4, 2x PM2 gen 3 en 1x i4DC. Allemaal met verschillende toepassingen. In het huis heb ik 3 wifi punten, 1 in de meterkast ( dekking begane grond en eerste verdieping. Op de zolder omdat hier vanuit HomeWizard een energysocket zit. En in de tuin 1 AP.
En heb jij verschillende ssid's voor elke wifi?
Modules zijn inmiddels allemaal naar de nieuwste firmware geupdate.rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:04:
[...]
Klinkt als een probleem wat ik totaal niet herken. Draait er de nieuwste Firmware op?
En heb jij verschillende ssid's voor elke wifi?
Elke wifi heeft idd een eigen naam, zodat ik verschil kan maken met verbinden. 2,4 Ghz en 5 Ghz zijn ook uitgesplitst in aparte namen.