Goed idee. Een van de twee Shelly Blue 4 zal zeker binnen bereik hangen, de ander moet geprobeerd worden. Ik zal een Shelly1 Gen3 kopen en daarmee gaan prutsen. Dank.JaapZ1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:15:
Als de pomp binnen bereik van de wall switches hangt dan de pompshelly vervangen door een gen3 of gen4 ?
Ik heb nog een Shelly4 als potentiaalvrije actuator om de garagedeur te openen. Ik lees dat je die kan flashen naar een custom firmware zodat deze een Matter-over-Thread FTD wordt en dus Thread verkeer kan routen. Iemand hier dat al gedaan en werkt dat een beetje goed/stabiel?
Geen HA vraag => schop
Geen HA vraag => schop
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 01-06-2026 12:33 ]
Weet niet wat voor soort/type schakelaar de zomer/winterstand is, en hoe deze evt. is aangesloten.JSven schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:43:
Ik ben aan het kijken als het mogelijk is om mijn boiler (ACV comfort E) te kunnen schakelen tussen zomer en winterstand via home assistant. Ik heb al een switchbot geprobeerd om de schakelaar fysiek te kunnen omzetten, maar de switchbot is niet krachtig genoeg. Ik was nu aan het denken om een shelly achter de knop te installeren, maar ik weet niet als dit een goed idee is. Heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee? Bijgevoegd het elektrisch schema. De boiler zelf heeft een vermogen van 2200W.
[Afbeelding]
Maar is dit b.v. een dergelijk type schakelaar?

Dan zou je mogelijk kunnen kijken om deze te verwijderen, draden te verlengen naar een shelly 1 mini b.v. en die in een doosje naast je boiler te plaatsen, misschien niet de allermooiste oplossing, maar zo kan je wel makkelijk zonder al te veel garantie-kwesties ermee spelen. Want zo te zien volgens je schema schakelt *4* een dubbel relais/magneetschakelaar, dan zou bovenstaande volgens mij ook kunnen.
(variatie op de bestaande schakelaar kan natuurlijk ook een push-button met hold functie zijn, maar basisprincipe is dan hetzelfde).
Is het volledig elektronisch gestuurd wordt het mogelijk een ander verhaal en kom je mogelijk met je garantie in het geding bij aanpassingen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dit is mijn schakelaarAnnuk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Weet niet wat voor soort/type schakelaar de zomer/winterstand is, en hoe deze evt. is aangesloten.
Maar is dit b.v. een dergelijk type schakelaar?
[Afbeelding]
Dan zou je mogelijk kunnen kijken om deze te verwijderen, draden te verlengen naar een shelly 1 mini b.v. en die in een doosje naast je boiler te plaatsen, misschien niet de allermooiste oplossing, maar zo kan je wel makkelijk zonder al te veel garantie-kwesties ermee spelen. Want zo te zien volgens je schema schakelt *4* een dubbel relais/magneetschakelaar, dan zou bovenstaande volgens mij ook kunnen.
(variatie op de bestaande schakelaar kan natuurlijk ook een push-button met hold functie zijn, maar basisprincipe is dan hetzelfde).
Is het volledig elektronisch gestuurd wordt het mogelijk een ander verhaal en kom je mogelijk met je garantie in het geding bij aanpassingen.
Dit lijkt verdacht veel op wat ik hierboven schetste, weet niet hoe makkelijk je e.e.a. los kunt halen, maar dan zou het (denk ik) kunnen.
Zo te zien bekrachtigt/ontkracht deze schakelaar dus gewoon 1 (of 2) relais/magneetschakelaars die dus omschakelen tussen zomer en winter-modus.
Als de boel niet gesoldeerd is maar er b.v. van die faston-stekkers is verbonden aan de schakelaar, dan kan je de vlaksteker terminals aan een draadje zetten en daarmee verbinden, heb je alleen een "open gat" zitten in je boiler omdat de schakelaar is verwijderd.
Dan netjes in een lasdoosje bij/naast je boiler en je bent er.
Weet niet hoe de stuurstroom-schakeling van/achter die schakelaar zit, maar zou wel opteren voor een shelly met dry-contacts zodat je de voeding v/d schakelaar daar zelfstandig in kunt zetten.
@JSven Grootste vraag is, heb je een versie met die optionele laadpomp of niet. Want als je die niet hebt doet de schakelaar niets anders dan het verwarmingsspiraal uitzetten. Dan zou je ook gewoon de boiler in een plug kunnen drukken en de hele boel uitschakelen.
Heb je wel de pomp dan zal je de schakelaar moeten verwijderen. En als het schema klopt, dan schakelt de schakelaar gewoon direct het element of pomp, geen relais / magneetschakelaars zoals @Annuk hierboven aangeeft. Het gebeurd tweepolig maar dat is op zich niet nodig, je zou de blauwe draden gewoon door kunnen verbinden. Maar je hebt als nog dan een relais nodig omdat ik geen module ken met een wisselcontact.
Maar dan nog de grote vraag, is het het waard. Hier zit de CV niet dicht bij de keuken dus ben ik blij dat ik een boiler heb. Anders is iets afwassen met heet water het totaal niet waard vanaf de CV ketel. Dus dat is mij de 500Wh/dag idle wel waard. Maar hangt dus sterk af van de afstand naar je ketel.
Enige is dat ik zou willen kunnen sturen op temperatuur. Zodat ik de temperatuur zou kunnen opschroeven bij PV-overschot en juist niet verwarmen in een zomer nacht of tussen 17h en 21h. Dat zou je dus nog steeds kunnen doen door gewoon de boiler uit te zetten, alleen weet je dan niet hoe leeg hij is.
Heb je wel de pomp dan zal je de schakelaar moeten verwijderen. En als het schema klopt, dan schakelt de schakelaar gewoon direct het element of pomp, geen relais / magneetschakelaars zoals @Annuk hierboven aangeeft. Het gebeurd tweepolig maar dat is op zich niet nodig, je zou de blauwe draden gewoon door kunnen verbinden. Maar je hebt als nog dan een relais nodig omdat ik geen module ken met een wisselcontact.
Maar dan nog de grote vraag, is het het waard. Hier zit de CV niet dicht bij de keuken dus ben ik blij dat ik een boiler heb. Anders is iets afwassen met heet water het totaal niet waard vanaf de CV ketel. Dus dat is mij de 500Wh/dag idle wel waard. Maar hangt dus sterk af van de afstand naar je ketel.
Enige is dat ik zou willen kunnen sturen op temperatuur. Zodat ik de temperatuur zou kunnen opschroeven bij PV-overschot en juist niet verwarmen in een zomer nacht of tussen 17h en 21h. Dat zou je dus nog steeds kunnen doen door gewoon de boiler uit te zetten, alleen weet je dan niet hoe leeg hij is.
Kan inderdaad ook nog een DPDT schakelaar zijn.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:28:
@JSven Grootste vraag is, heb je een versie met die optionele laadpomp of niet. Want als je die niet hebt doet de schakelaar niets anders dan het verwarmingsspiraal uitzetten. Dan zou je ook gewoon de boiler in een plug kunnen drukken en de hele boel uitschakelen.
Als het geen relais/magneetschakelaar is, zou je evt. nog kunnen combineren met een los relais zoals ik hier iets eerder heb laten zien in die groepenkast, met een NO/NC relais (oftewel een wisselrelais), dan zou je de voeding aan de ene zijde moeten koppelen, en dan 1e poot verbinden aan ze zomerstand, en 2e poot aan de winterstand, en inderdaad de nullen koppelen.
Dan kan je de sturing van dat relais doen d.m.v. een shelly 1 mini b.v.
@chaoscontrol Je bedoelt een Shelly i4 of een Gen4 device? En welke firmware dan? Want Shelly heeft alleen Matter of Wifi (MoW) firmware gereleased voor Gen4 devices en enkele Gen3 devices. Geen Matter over Thread (MoT).
Het is een boiler van 150L en deze dient dus voor al het warm water in het huis, zoals douchen, warm water uit de kranen, ... In de keuken hebben we een quooker kraan, dus daar is warm water geen probleem.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:28:
Mijn einddoel is om mijn PV overschot (stapgewijs) in de boiler te steken, maar als er een langere periode geen PV overschot is dat ik automatisch kan omschakelen naar de wintermodus, zodat mijn CV ketel het water opwarmt. Ik heb idd de versie met pomp.
@JSven Dan zal je dus relais moeten pakken. En zou ik alles vanuit de boiler de voeden, ook relais en Shelly.
Weet je ook hoe hij qua leidingen werkt?
Want elektrisch lijkt het er dus op dat je wisselt tussen verwarmingselement of pomp. Maar dat de pomp dus ook gewoon inschakelt op basis van de temperatuur instelling. Lijkt me niet heel handig om de pomp te hebben draaien als je geen warmtevraag hebt. En lijkt me ook niet handig om het boilervat er überhaupt tussen te hebben als je vanaf de CV wilt verwarmen.
Weet je ook hoe hij qua leidingen werkt?
Want elektrisch lijkt het er dus op dat je wisselt tussen verwarmingselement of pomp. Maar dat de pomp dus ook gewoon inschakelt op basis van de temperatuur instelling. Lijkt me niet heel handig om de pomp te hebben draaien als je geen warmtevraag hebt. En lijkt me ook niet handig om het boilervat er überhaupt tussen te hebben als je vanaf de CV wilt verwarmen.
Gen4, custom firmware die Matter over Thread doet ipv Wifi.Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:38:
@chaoscontrol Je bedoelt een Shelly i4 of een Gen4 device? En welke firmware dan? Want Shelly heeft alleen Matter of Wifi (MoW) firmware gereleased voor Gen4 devices en enkele Gen3 devices. Geen Matter over Thread (MoT).
https://github.com/automatous-io/shelly-1-gen4-matter-thread
Er wordt waarschijnlijk 2polig geschakeld omdat de boiler via een stekker aangesloten is/ kan worden. Even opletten dat het omkeren van nul en fase niet mogelijk is.JSven schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Het is een boiler van 150L en deze dient dus voor al het warm water in het huis, zoals douchen, warm water uit de kranen, ... In de keuken hebben we een quooker kraan, dus daar is warm water geen probleem.
Mijn einddoel is om mijn PV overschot (stapgewijs) in de boiler te steken, maar als er een langere periode geen PV overschot is dat ik automatisch kan omschakelen naar de wintermodus, zodat mijn CV ketel het water opwarmt. Ik heb idd de versie met pomp.
Schakeldraden van de handschakelaar doorknippen (eerst plan bedenken op welke lengte) en aansluiten op een pro 2PM. Uit de schakelaar naar input Shelly, output Shelly naar boiler en pomp.Inkomende voeding van de schakelaar uitbreiden als voeding voor de pro 2PM.
De inkomende en afgaande nullen van de schakelaar doorverbinden.
Je kunt lokaal een commando invoeren dat kanaal 1 uitschakelt als 2 wordt geactiveerd en omgekeerd zodat beide uitgangen nooit tegelijk actief kunnen zijn. [url="HTTP://localhost/relay/0"]http://localhost/relay/0[/url]?turn=off en [url="HTTP://localhost/relay/0"]http://localhost/relay/[/url]1?turn=off