• JaapZ1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 00:51
Jammer, ik heb in mijn 0-10V dimmers gekeken en wat je nog zou kunnen testen is het aanpassen van min/max brightness. Werkt de stroommeting wel?

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 07:48
JaapZ1 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:11:
Jammer, ik heb in mijn 0-10V dimmers gekeken en wat je nog zou kunnen testen is het aanpassen van min/max brightness. Werkt de stroommeting wel?
Hoi JaapZ1,

Nu heb ik er even een multimeter opgehad en dit komt overeen met het regelen: 10% -> 1v, 50% -> 5v en 100% -> 10v.

Vervolgens heb ik de origele controller er weer even aangehangen en daar de multimeter opgezet en zie ik het volgende gebeuren. Wanneer ik niks probeer te dimmen geeft ie een constante spanning van 13v, wanneer ik iets probeer te dimmen gaat de voltage naar 0v.....
Conclusie vanuit mij is dus dat de originele controller anders regelt, maar dit komt dus niet overeen met de Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdRtiXBjb3uNOBzM4wKpLa4CISU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCaQNcbZCCHxZ3iOYo7qBq6n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DvMaasakker op 21-04-2026 11:56 ]

• JaapZ1
Dat laatste is duidelijk pulsdimmen. De spanning van het setje afhalen, dipswitch 1 omlaag zetten. De Shelly aansluiten en daarna de spanning weer terug.

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 07:48
JaapZ1 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:50:
Dat laatste is duidelijk pulsdimmen. De spanning van het setje afhalen, dipswitch 1 omlaag zetten. De Shelly aansluiten en daarna de spanning weer terug.
Thanks, ga ik van de week weer even proberen.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:37:
[...]

Maakt niet zoveel uit, zolang het maar een dimbare lamp is.

Overigens zie ik dat hij bij de Hornbach duurder is dan de goedkoopste Nederlandse webshop, uitvoering: Shelly Dimmer Gen3 (hardware webwinkel), dus je kan hem dan nog meenemen met 10% korting met de laagste prijs garantie, dus dan ben je 31.45 kwijt.
Dat was een goede tip. Dankjewel! Scheelde weer een paar euro. Ik ga het vrijdag aansluiten en instellen. Daarnaast heb ik het volgende ‘projectje’ al op het oog. Wij hebben een vliering en ik zou graag zien dat de lamp aan gaat wanneer wij het luik openen. Lijkt me een leuke om uit te zoeken.

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 06:25
Beun schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:30:
[...]

Dat was een goede tip. Dankjewel! Scheelde weer een paar euro. Ik ga het vrijdag aansluiten en instellen. Daarnaast heb ik het volgende ‘projectje’ al op het oog. Wij hebben een vliering en ik zou graag zien dat de lamp aan gaat wanneer wij het luik openen. Lijkt me een leuke om uit te zoeken.
Als je dan toch naar de Hornbach gaat, neem gelijk deze mee: https://www.hornbach.nl/p/kastschakelaar/6053782/

Doet precies wat je wilt, kost minder dan een Shelly en werkt ook zonder internet/WiFi/Cloud-verbinding/HomeAssistant whatever ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:16
Zelf heb ik dan juist weer zo'n ding aan een smart module gekoppeld. Licht gaat aan als ik de deur open. Licht gaat uit als de deur sluit of als het licht 10 minuten aan staat.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:29:
als het licht 10 minuten aan staat.
Ook last van personen, niet nader te noemen, die vergeten de deur dicht te doen? :P

Ik heb hier trouwens Aqara deursensoren voor gebruikt. Oude zijn nu 5 jaar oud en nog geen één keer de batterij hoeven vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 22-04-2026 13:19 ]

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 22:42
Beun schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:30:
[...]

Dat kan bijvoorbeeld (ook) d.m.v. een deursensor en een slimme lamp.

Deur open, licht aan en deur dicht, licht weer uit. Of hoe je het ook programmeert.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
wnwiigrtz schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:54:
Als je dan toch naar de Hornbach gaat, neem gelijk deze mee: https://www.hornbach.nl/p/kastschakelaar/6053782/

Doet precies wat je wilt, kost minder dan een Shelly en werkt ook zonder internet/WiFi/Cloud-verbinding/HomeAssistant whatever ;)
Inderdaad. Die schakelaar zit hier in de meterkast. Ik was het zat om daar steeds in het donker te moeten prutsen. Nu is het licht altijd aan als ik de deur open doe.
En ook ik heb geen idee waarom je zoiets eenvoudigs met een Shelly zou willen doen.
Bovendien heeft zo'n simpele kastschakelaar ook geen standby-verbruik of batterijen die je moet vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2026 13:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beun
  • Niet online
Mit-46 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:15:
[...]

Dat kan bijvoorbeeld (ook) d.m.v. een deursensor en een slimme lamp.

Deur open, licht aan en deur dicht, licht weer uit. Of hoe je het ook programmeert.
Dankjewel! Was al aan het zoeken 😊

• Beun
  • Niet online
[...]

Klopt, maar zo te zien moet ik dan een fikse kabel trekken. De lamp zit op zo’n vijf meter van het luik. Daarnaast zit het luik in het midden van het oppervlak.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 19:18
Ik heb nu een Shelly 1pm gen4. Deze wil ik inbouwen in een dubbele wandcontactdoos, welke parallel aangesloten is. Ik kan helaas geen diagram vinden hoe ik dat moet aansluiten. Heeft iemand die liggen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkKYmvClbLeXM49krVXpOURZdOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaqxnCZ9dGVkXmZqoWjt2xW3.jpg?f=fotoalbum_large

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat moet je 1pm gaan doen?

Alles kan stuk.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
donald_dick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:18:
Ik heb nu een Shelly 1pm gen4. Deze wil ik inbouwen in een dubbele wandcontactdoos, welke parallel aangesloten is. Ik kan helaas geen diagram vinden hoe ik dat moet aansluiten. Heeft iemand die liggen? [Afbeelding]
Wil je een wcd meten? Beide meten? Beide (los) schakelen?

• donald_dick
rens-br schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:19:
[...]

Wil je een wcd meten? Beide meten? Beide (los) schakelen?
Ik wil beide meten en beide direct uit kunnen zetten en weer aan.
Dan lijkt het mij om de inkomende bruine draad op positie L1 te zetten en dan deze door te lussen naar socket 1 en die dan weer door te lussen naar socket 2. Dan zou ik ze in theorie toch beide kunnen meten en beide aan/uit moeten kunnen zetten?

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-04 20:36
rens-br schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:37:
[...]

Maakt niet zoveel uit, zolang het maar een dimbare lamp is.

Overigens zie ik dat hij bij de Hornbach duurder is dan de goedkoopste Nederlandse webshop, uitvoering: Shelly Dimmer Gen3 (hardware webwinkel), dus je kan hem dan nog meenemen met 10% korting met de laagste prijs garantie, dus dan ben je 31.45 kwijt.
Een dimbare smart lamp, of een gewone lamp?

Ik wil ook zie iets doen namelijk en dacht dat een smart lamp nodig was hiervoor?

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:54
[...]

Yep deze werkt hier al 22 jaar zonder extra stroom verbruik, software updates, WiFi problemen etc... :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16

Vliegvlug

Flight Simple

BJozi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:53:
[...]

Ik wil ook zie iets doen namelijk en dacht dat een smart lamp nodig was hiervoor?
Nee een dimbare lamp is voldoende.

• remco_k

remco_k

donald_dick schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:43:
[...]

Ik wil beide meten en beide direct uit kunnen zetten en weer aan.
Dan lijkt het mij om de inkomende bruine draad op positie L1 te zetten en dan deze door te lussen naar socket 1 en die dan weer door te lussen naar socket 2. Dan zou ik ze in theorie toch beide kunnen meten en beide aan/uit moeten kunnen zetten?
De Shelly moet ook een Nul krijgen.
Het is gewoon dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suCendrVOSt1COchYDj_PZYfuSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz8o95c9r57J7voK2xLYulNa.jpg?f=fotoalbum_large
De lamp vervang je met je 2 stopcontacten.
De SW(itch) sluit je niet aan.

Teken voor de zekerheid een schema voor jezelf en laat hem hier zien voordat je aan de slag gaat.

Alles kan stuk.

• donald_dick
remco_k schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:29:
[...]

De Shelly moet ook een Nul krijgen.
Het is gewoon dit schema:
[Afbeelding]
De lamp vervang je met je 2 stopcontacten.
De SW(itch) sluit je niet aan.

Teken voor de zekerheid een schema voor jezelf en laat hem hier zien voordat je aan de slag gaat.
Ik probeer het volgende uit te beelden:
De shelly komt tussen de bruine draad te zitten die uit de muur komt, en wordt direct op stopcontact 1 aangesloten. Maar ik zit met het probleem dat de shelly normaliter op de tweede blauwe draad gaat zitten. Alleen deze wordt nu al gebruikt door stopcontact2. Moet ik dan een wagu klem gebruiken of kan ik het doorlussen zoals ik hieronder getekend heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO2fdP5I9LBIXmbv3a11rmJ0yio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KRmJmfJ9KeTboomHjaPoQVf.jpg?f=fotoalbum_large

• JaapZ1
Andrehj schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:24:
[...]

En ook ik heb geen idee waarom je zoiets eenvoudigs met een Shelly zou willen doen.
Bovendien heeft zo'n simpele kastschakelaar ook geen standby-verbruik of batterijen die je moet vervangen.
Voor het plaatsen van een draadloos contactje heb je hooguit een stukje schuurpapier nodig. Het zit er in 5 minuten netjes op en het programeren kun je tijdens een lekkere kop koffie meepakken. De PMmini of E27 Shelly is een keuze, snel of net iets meer werk...
'Even' een kastschakelaar installeren levert vaak een touwtjes installatie op met spijkerclips, gootjes en kroonsteentjes. Daarvan heb ik in mijn leven al vuilniszakken vol van weggeknipt.

• JaapZ1
donald_dick schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:41:
[...]

De shelly komt tussen de bruine draad te zitten die uit de muur komt, en wordt direct op stopcontact 1 aangesloten. Maar ik zit met het probleem dat de shelly normaliter op de tweede blauwe draad gaat zitten. Alleen deze wordt nu al gebruikt door stopcontact2. Moet ik dan een wagu klem gebruiken of kan ik het doorlussen zoals ik hieronder getekend heb:
Wago of met een bruggetje terug vanuit het 2e stopcontact. De Shelly zelf trekt geen vermogen over de nul dus dat stukje zal nooit zwaar worden belast.

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
BJozi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:53:
[...]

Gewone dimbare lamp, een dimbare smartlamp in combinatie met een Shelly Dimmer gaat juist niet werken.

• remco_k

remco_k

donald_dick schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]
Dit kan.
Maar wat ook kan is bovenstaande, maar dan de blauwe draad uit de muur eerst op de Shelly:
De Shelly heeft zelf een doorlus mogelijkheid voor de Nul. Dus de blauwe uit de muur kan op een N van de Shelly. Op de andere N van de Shelly weer een stukje blauw draad naar het eerste stopcontact, welke daarna doorlust naar de 2e.
Voordeel: het zit in iets logischere volgorde. Nadeel: er zitten nu 4x 2,5mm2 draden in de Shelly en dan wordt het (in mijn ervaring) vaak lastig om hem nog goed in de doos te krijgen (met al die dikke stugge kabels) met nog genoeg ruimte voor een stopcontact.

Dus jouw idee is beter. Dan zitten er maar 3 in én de kan je evt de Nul naar de Shelly met een heel dun blauw draadje doen (zolang je deze maar wel goed vast kan zetten in het stopcontact uiteraard.

Als je nu nog een schematje tekent waarbij ook duidelijk is op welke aansluitingen van de Shelly je aansluit, kunnen we goed checken of je goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 24-04-2026 01:06 ]

Alles kan stuk.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 13:26
Ik heb sinds gisteren een Shelly Pro 3 EM in mijn nieuwe meterkast, geïnstalleerd door een installateur op mijn verzoek (en door mij aangekocht). Reden is dat ik straks batterijen wil gaan aansluiten. Hiervoor zijn 3 extra Wcd aangemaakt met een eigen groep, eentje per fase.

Nu ben ik aan het proberen mijn Shelly te begrijpen, maar volgens mij is hij verkeerd aangesloten. Ik zie namelijk op fase A en fase B niets gebeuren, zie plaatje hieronder. Nu ben ik zelf geen e-techneut, is er hier iemand die zou kunnen zien wat de meest waarschijnlijke oorzaak is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzioybQI90y3hwNvqEJ6AwX9zdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVSWYfv1OAWAsxaSeaYzGNEr.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
B-Force schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:32:
Ik heb sinds gisteren een Shelly Pro 3 EM in mijn nieuwe meterkast, geïnstalleerd door een installateur op mijn verzoek (en door mij aangekocht). Reden is dat ik straks batterijen wil gaan aansluiten. Hiervoor zijn 3 extra Wcd aangemaakt met een eigen groep, eentje per fase.

Nu ben ik aan het proberen mijn Shelly te begrijpen, maar volgens mij is hij verkeerd aangesloten. Ik zie namelijk op fase A en fase B niets gebeuren, zie plaatje hieronder. Nu ben ik zelf geen e-techneut, is er hier iemand die zou kunnen zien wat de meest waarschijnlijke oorzaak is?

[Afbeelding]
Zonder een foto van je aansluiting is het wel lastig te zeggen, maar ook zonder load zou je voltage op A en B in ieder geval iets moeten aangeven.

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:52
Spanning mist op fase A en B. Installateur vergeten aan te sluiten?

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQJbyq025oCLnUOaZlkYZuNXViY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWvrL7xXzEiNJSc5Cu8kxdFD.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
@B-Force Daar lijkt hij inderdaad iets niet goed aangesloten te hebben. Dus als hij terug komt, laat hem dan ook gewoon de stopcontacten verwijderen en de accu's gewoon met vaste aansluiting aansluiten :)

• donald_dick
remco_k schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 01:02:
[...]

Dit kan.
Maar wat ook kan is bovenstaande, maar dan de blauwe draad uit de muur eerst op de Shelly:
De Shelly heeft zelf een doorlus mogelijkheid voor de Nul. Dus de blauwe uit de muur kan op een N van de Shelly. Op de andere N van de Shelly weer een stukje blauw draad naar het eerste stopcontact, welke daarna doorlust naar de 2e.
Voordeel: het zit in iets logischere volgorde. Nadeel: er zitten nu 4x 2,5mm2 draden in de Shelly en dan wordt het (in mijn ervaring) vaak lastig om hem nog goed in de doos te krijgen (met al die dikke stugge kabels) met nog genoeg ruimte voor een stopcontact.

Dus jouw idee is beter. Dan zitten er maar 3 in én de kan je evt de Nul naar de Shelly met een heel dun blauw draadje doen (zolang je deze maar wel goed vast kan zetten in het stopcontact uiteraard.

Als je nu nog een schematje tekent waarbij ook duidelijk is op welke aansluitingen van de Shelly je aansluit, kunnen we goed checken of je goed gaat.
zelfs met drie kabels in de shelly was het nog een gevloek om hem erin te krijgen, maar het is gelukt.

Ik heb hem nu zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUJfgSKNsyNgIQgUxUcH5KpQVak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQqFVZUi7ktn8Uu95zEE6gPY.jpg?f=fotoalbum_large
En dat werk. Hij is online, ik heb hem aan mijn account kunnen toevoegen.

En toen ging ik naar de volgende dubbele wandcontactdoos en toen zag ik dat deze doorgelust was naar de volgende stopcontact en heb ik het maar opgegeven 😅

[ Voor 7% gewijzigd door donald_dick op 24-04-2026 20:05 ]

• SisterOfMercy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 08:29
Waarom gaat "bluw" niet naar stopcontact 1?

Sing This Corrosion To Me...

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:37
Septillion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:10:
@B-Force Daar lijkt hij inderdaad iets niet goed aangesloten te hebben. Dus als hij terug komt, laat hem dan ook gewoon de stopcontacten verwijderen en de accu's gewoon met vaste aansluiting aansluiten :)
Het werkt hier prima.
De max is 2400 watt (+- 10 Ampère) per dubbele wcd die weer elk achter een b16 aardlekautomaat zit.
3x dubbele wcd verdeeld over 3 fasen.
De aanvoer van deze onderverdeling is 25 Ampère 3 fase.
Maar het hangt er natuurlijk van af welke thuisbatterij het is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J76-zeJP0gCVEs-fdoKnwusHGEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlWSVmi1rJ3iI2GdoKcLgAZQ.jpg?f=fotoalbum_large
Staat nu +- 20kW

• Septillion
@peterbier Iets laten werken met elektra is het makkelijke deel :)

Maar de verleiding dat iemand hier nu een verbruiker bij prikt is erg groot. En dan heb je dus een super linke situatie. Daar kan je dan 26A trekken zonder een beveiliging ingrijpt. Dat moet je gewoon niet willen.

Meest ironische is dat de hele onderverdelen niet hoeft en ook niets toevoegd qua veiligheid. Je had dus veel geld kunnen besparen en het dus veiliger kunnen maken door alle stopcontacten en de onderverdelen te vervangen door een enkele lasdoos. Okay, en misschien een mini kastje voor je DIN-rail meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 25-04-2026 08:10 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:09:
Maar de verleiding dat iemand hier nu een verbruiker bij prikt is erg groot. En dan heb je dus een super linke situatie. Daar kan je dan 26A trekken zonder een beveiliging ingrijpt. Dat moet je gewoon niet willen.
Gelukkig heeft een beetje fatsoenlijke slimme stekker een max vermogen instelling (mijn 1st gen Shelly's hebben dat al) en dan zou je daar wat aan kunnen doen. Geen idee of een dergelijke oplossing met de NEN1010 in gedachten mag, maar het is wel iets dat voorkomt dat er te veel getrokken kan worden :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Septillion
@Raven Nee, want het is geen veiligheids device.

Daarnaast werkt het alleen als elk stopcontact individueel voorzien is van meting. En dan nog werkt het niet als een leek er een verlengsnoer in prikt. Kan je zeggen, dat doe ik niet. Maar basis idee van de beveiliging van de installatie dat het ten alle tijden veilig is voor leken en persoonlijke fouten. Anders was überhaupt de boel in groepen verdelen niet nodig, ik sluit nooit te veel aan op een kabel...

• peterbier
Septillion schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:09:
@peterbier Iets laten werken met elektra is het makkelijke deel :)

Meest ironische is dat de hele onderverdelen niet hoeft en ook niets toevoegd qua veiligheid. Je had dus veel geld kunnen besparen en het dus veiliger kunnen maken door alle stopcontacten en de onderverdelen te vervangen door een enkele lasdoos. Okay, en misschien een mini kastje voor je DIN-rail meter.
De niet gebruikte wcd,s zit een slot in.
Er moet ook nog text bij komen.
De onderverdeling zitten 3x b16 met een HomeWizard Kwh meter voor de thuisbatterij.
Ook zit hier de besturing in van de oprit verwarming.
Vandaar de onderverdeling.
En er komt bij dat ik de spullen had liggen.
Als het alleen batterijen waren had een klein kastje gekunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X49n-NBTx21Eitabzd28WXGxYuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YDGnq5nlQoC9kelv9kd8Tfn.jpg?f=fotoalbum_large
Wel grappig.
Door die Zendure thuisbatterij ben ik bij Shelly terecht gekomen.
Omdat deze toen alleen werkte met de Shelly pro 3em.
Inmiddels huis,tuinkast,stal vol hangen met Shelly.
Shelly pro,s zijn ook knx aan te sturen.
Geweldig product.

[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 25-04-2026 18:07 ]

• remco_k

remco_k

SisterOfMercy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:00:
Waarom gaat "bluw" niet naar stopcontact 1?
Omdat er niet 3x blauw in past.

Alles kan stuk.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 13:26
rens-br schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:35:
[...]

Zonder een foto van je aansluiting is het wel lastig te zeggen, maar ook zonder load zou je voltage op A en B in ieder geval iets moeten aangeven.
Heb de kast maar even open gedaan en zie dit nu. Kom er niet echt wijs uit 😅
edit:
bedankt voor alle tips hierboven. Stekker afknippen van de accu denk ik idd ook aan. Al zitten de 3 Wcd alledrie direct achter een eigen groep met directe kabel naar meterkast en alle 3 op een aparte fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nzVPsuf1cB2D0MJL-3qTksH-cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63SBDfqzUjFWwHm2GzYa7EZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60l-e1b7A80OV0NBQclx3-9nWdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03tE8rG1JsXQcKKEsuotRMhm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPguxb5Jpnbv8r4XGTcnOBEpjGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nybp16wpVBt7Qs0w5WZPMcht.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door B-Force op 26-04-2026 10:37 ]

• peterbier
B-Force schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:36:
[...]

edit:
bedankt voor alle tips hierboven. Stekker afknippen van de accu denk ik idd ook aan. Al zitten de 3 Wcd alledrie direct achter een eigen groep met directe kabel naar meterkast en alle 3 op een aparte fase.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mist de andere 2 fasen.
Zo moet je het "laten" aansluiten.
Zie schema en foto.
Glaszekeringen heb ik toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZmnc8vBNEcM688r9pMgL_WvmPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKkxjUyRLio99Q7oZucnNRD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:14
Okee, ook even een vraagje vanaf deze kant ;)

Heb hier al een aantal shelly devices in Home Assistant, maar nu even een vraagje over Shelly BLU (button).

Situatie, heb hier een garagebox waar ik bezig ben met de elektra, een overbuurman (wat box betreft) wil graag af en toe wat stroom van mij gebruiken, en daar ben ik mee akkoord.
Nu wil ik buiten een outlet voor hem maken waar hij zo kan inprikken maar wil niet dat deze continue onder spanning staat.
Wil nu voor meerdere doeleinden een Shelly Pro 2 of 3 plaatsen in de verdeler in de schuur, en wil dan de "buurman" een shelly BLU button geven.
Maar kan je de BLU button zo instellen (zonder shelly app oid aangezien ik die niet in gebruik heb) dat deze maar 1 kanaal van de Pro 2/3 kan sturen?
Zo kan ik 1 schakel kanaal van de Pro koppelen aan het buiten WCD waar hij d.m.v. de BLU button als enige de boel aan (en uit) kan zetten.
Tevens wil ik dat kanaal automatisch laten resetten na X tijd (of automatisch uit d.m.v. HA) na X tijd en/of tijdstip.

Kan iemand mij wegwijs maken of dit mogelijk is op deze manier?
Oftewel maar 1 kanaal van een Pro 2/3 aansturen d.m.v een BLU button, anders "moet" ik mogelijk een losse Pro 1 aanschaffen voor dit doel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• JaapZ1
@Annuk eerst een vraag of je WiFi in de garagebox hebt?

• Annuk
JaapZ1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:22:
@Annuk eerst een vraag of je WiFi in de garagebox hebt?
Wat betreft bereik wel, maar de pro wordt straks bedraad aangesloten, en er komt daar vermoedelijk ook nog een eigen AP.
Why?

• JaapZ1
Ik heb een paar maal een poging gedaan, maar de combinatie van standalone, timers en (externe) bediening gaf hier altijd gedoe.
Een online Shelly als BLE observer werkt betrouwbaar en vervolgens kun je alles schakelen wat je maar wilt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Annuk Waarom de blu knop?

Maak het zoals je wilt. en dan deel de externe stroom met een nieuw te maken shelly account van de buurman. Wil de buurman hem aan zetten dan zet hij hem via de app aan.
Je maakt een tijd dat hij altijd uit is, bv 2000 tot 0600uur.
En kan instellen automatisch uit na 1 uur.

Doordat het apparaat gedeeld is met de account van de buurman kan hij niet bij de instellingen.

ik deel op deze manier met meerdere mensen zwembadpompen en electrische poort openers.
ik heb de shelly in mijn account. en ik deel hem naar de klant..

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 28-04-2026 18:14 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Annuk
Het is een oudere best wel digibete man die graag af en toe even stroom nodig heeft ;)
Maak het zoals je wilt. en dan deel de externe stroom met een nieuw te maken shelly account van de buurman. Wil de buurman hem aan zetten dan zet hij hem via de app aan.
Je maakt een tijd dat hij altijd uit is, bv 2000 tot 0600uur.
En kan instellen automatisch uit na 1 uur.

Doordat het apparaat gedeeld is met de account van de buurman kan hij niet bij de instellingen.

ik deel op deze manier met meerdere mensen zwembadpompen en electrische poort openers.
ik heb de shelly in mijn account. en ik deel hem naar de klant..
Aangezien hij dus vrij digibeet is graag via de BLU button/remote, mede omdat hij dus op het moment dat er geen stroom is ook niet iets van een andere optie heeft b.v. via wifi de bediening te doen (wifi is meestal 230V powerd), en ik zelf ook de shelly-app niet gebruik maar alles via HA doe/intergreer.

Plat geslagen gezegd is dus eigenlijk de enige vraag: kan ik de BLU-button koppelen aan maar 1 kanaal v/d Shelly Pro 2/3 (ben er nog niet uit hoeveel schakelkanalen ik zelf nodig ben), of doe ik er meer wijsheid aan om een Pro 1 dedicated voor hem toe te passen die gekoppeld is aan de BLU-button.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
B-Force schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:36:
[...]

edit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je draden bovenaan je shelly zijn trouwens iets te ver gestript, je ziet kaal metaal. Een electricien hoort dit eigenlijk netter te doen

When life gives you lemons, start a battery factory

• JaapZ1
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:

Plat geslagen gezegd is dus eigenlijk de enige vraag: kan ik de BLU-button koppelen aan maar 1 kanaal v/d Shelly Pro 2/3 (ben er nog niet uit hoeveel schakelkanalen ik zelf nodig ben), of doe ik er meer wijsheid aan om een Pro 1 dedicated voor hem toe te passen die gekoppeld is aan de BLU-button.
Blu gebruikt de Shelly (pro) als gateway, acties (kort, lang, eenmaal etc. indrukken) moet je aanmaken in de Shelly app of in HA.

• peterbier
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:34:
Okee, ook even een vraagje vanaf deze kant ;)

Heb hier al een aantal shelly devices in Home Assistant, maar nu even een vraagje over Shelly BLU (button).

Situatie, heb hier een garagebox waar ik bezig ben met de elektra, een overbuurman (wat box betreft) wil graag af en toe wat stroom van mij gebruiken, en daar ben ik mee akkoord.
Nu wil ik buiten een outlet voor hem maken waar hij zo kan inprikken maar wil niet dat deze continue onder spanning staat.
Wil nu voor meerdere doeleinden een Shelly Pro 2 of 3 plaatsen in de verdeler in de schuur, en wil dan de "buurman" een shelly BLU button geven.
Maar kan je de BLU button zo instellen (zonder shelly app oid aangezien ik die niet in gebruik heb) dat deze maar 1 kanaal van de Pro 2/3 kan sturen?
Zo kan ik 1 schakel kanaal van de Pro koppelen aan het buiten WCD waar hij d.m.v. de BLU button als enige de boel aan (en uit) kan zetten.
Tevens wil ik dat kanaal automatisch laten resetten na X tijd (of automatisch uit d.m.v. HA) na X tijd en/of tijdstip.

Kan iemand mij wegwijs maken of dit mogelijk is op deze manier?
Oftewel maar 1 kanaal van een Pro 2/3 aansturen d.m.v een BLU button, anders "moet" ik mogelijk een losse Pro 1 aanschaffen voor dit doel.
Wat jij wil is mogelijk.
Ik heb de test even gedaan.
Je zet bluetooth aan op de betreffende Shelly. (In mijn geval de pro4pm)
En koppel de blu. (10 seconden knop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocAC-KxZ1RuEymZ4reH5mFqEdQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHY46txnZ3yVaB6TCo0FU1Xy.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfs als ik de wifi verbinding verbreek van de Shelly als extra test blijf de blu mini afstandsbediening werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNgl6bRbIO1_2-th9HGlb7FC7W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5Zlax7KleRu9LeYWqY46TXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMiIMv0C3qKraw6pM3mdhhHHQXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srpJl5DSifuhEumQ9uEOk8Ok.jpg?f=fotoalbum_large
En hier zie je een afstandsbediening bij schakeling 2 in mijn geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xISGGKbey5fVn40LtubFeHpOEDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6yochrbHgTcL1KT1socqqcD.jpg?f=fotoalbum_large
De communicatie gaat dan direct via bluetooth. (Zoals je wil afstandsbediening buurman)
De andere instellingen kun je naar wens ook toepassen.
Succes.

[ Voor 10% gewijzigd door peterbier op 28-04-2026 22:43 ]

• Annuk
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:32:
[...]

Wat jij wil is mogelijk.
En koppel de blu. (10 seconden knop)
[Afbeelding]
Zelfs als ik de wifi verbinding verbreek van de Shelly als extra test blijf de blu mini afstandsbediening werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De communicatie gaat dan direct via bluetooth. (Zoals je wil afstandsbediening buurman)
De andere instellingen kun je naar wens ook toepassen.
Succes.
Top!
En bedankt voor het testen/uitproberen! Dan kan ik de boel bestellen.

• peterbier
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:34:
[...]

Top!
En bedankt voor het testen/uitproberen! Dan kan ik de boel bestellen.
Ik zal dan wel de pro4pm bestellen.
Deze heeft een handig display wat je ook uit kan zetten.
En een beetje zoeken kost deze niet zoveel meer.
En 4 schakel contacten.

• JaapZ1
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:32:
[...]

Wat jij wil is mogelijk.
Het gaat snel... een nieuwe functie waar ik het bestaan nog niet van afwist, dank voor de tip! @peterbier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PLD2pHuCmY6NvMqQgHiZElP4N0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EPddH3OxQLcUZuhB9P3OC9lx.png?f=fotoalbum_large
[/url]

• Annuk
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:46:
[...]

En 4 schakel contacten.
Zal eerst inderdaad eens kijken hoeveel contacten ik tenminste nodig ben en mogelijk als reserve, thnx voor de tip!
JaapZ1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:58:
[...]

Het gaat snel... een nieuwe functie waar ik het bestaan nog niet van afwist, dank voor de tip! @peterbier

[Afbeelding]
[/url]
Toevallig had ik dit inderdaad gezien in het web overzicht van m'n pro2 (van de week net update gehad).

• peterbier
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:13:
[...]

Zal eerst inderdaad eens kijken hoeveel contacten ik tenminste nodig ben en mogelijk als reserve, thnx voor de tip!
[...]

Toevallig had ik dit inderdaad gezien in het web overzicht van m'n pro2 (van de week net update gehad).
Ik zal gewoon de 4 nemen.
Kwa aanschafkosten doet het niet veel.
Ik heb er 2 in een tuinkast de rechter zit nog niks achter maar binnenkort de beregening pomp. (De overige 3 contacten komen ook nog wel een keer aan bod)
Shelly mooi spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGiPV6wqrl0rg0ICVQm6y8J3tzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNodee7j2q9udMMqzpmt2uMK.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:24:
[...]

Ik zal gewoon de 4 nemen.
Kwa aanschafkosten doet het niet veel.
Ik heb er 2 in een tuinkast de rechter zit nog niks achter maar binnenkort de beregening pomp. (De overige 3 contacten komen ook nog wel een keer aan bod)
Shelly mooi spul.
[Afbeelding]
Zeker mooi spul, en bij mij gaat 1 kanaal een 1xNO + 1xNC relais sturen voor verlichting in de schuur
NO voor de complete lichtlijnen en het NC deel voor 2 kleinere lampjes op sensor
1 kanaal stuurt een 2xNO relais voor het wcd voor de "buurman"
En de andere 2(1) blijven voor nu op reserve. Misschien tzt ook wel de tuin verlichting mee schakelen oid.

• Septillion
offtopic:
@peterbier Volgens mij mis ik de bonding van je behuizing, of niet?

• peterbier
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:56:
offtopic:
Wat bedoel je.?
Als je aarding bedoeld.?
De metalen montage plaat is geaard.
De aarding is onder ook doorverbonden naar elke grondkabel. (Geel/groen krimpkous)

• Septillion
@peterbier Doelde op de behuizing, dat ik daar geen PE verbinding naartoe zie gaan. Maar met twijfel gezegd want zie niet alles op de foto natuurlijk :)

• JaapZ1
@peterbier Als de kast dubbel geisoleerd is (wat mijn indruk is) dan mag je het binnenwerk en de behuizing niet aarden.

• peterbier
JaapZ1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:21:
@peterbier Als de kast dubbel geisoleerd is (wat mijn indruk is) dan mag je het binnenwerk en de behuizing niet aarden.
In verdeelkasten doe ik de dinrail altijd aarden als deze van metaal is.
Daar heb ik bij deze kast ook een dinrail pe klem voor gebruikt. (Op de foto niet te zien zit naast de Hager b10 automaat)
Deze zijn daar juist voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V32axB02lAJ5QDHPjdiUnR6ZTg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HlIXVXJju9NsJYjCTasD4lC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door peterbier op 29-04-2026 13:15 ]

• JaapZ1
Wago of Weidmuller is fijn spul! Ik zag daar wel een groen gele draad wegpiepen, maar had deze optie niet gelegd. Waar jij de kroonklemmen toepast daar gebruik ik zelf de etageklemmen. Vind dat je erg net werk aan jezelf levert!

• Annuk
peterbier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:46:
[...]

En 4 schakel contacten.
Jou schuld 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdk0X--SDhrhNNPoDCHBLWEUR2M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps1nTpDOl2i7P8Ns36T7Kex8.jpg?f=fotoalbum_medium

Was ff bij de Hornbach en zag ze liggen, nu alleen de blu-button (tough) nog...

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 29-04-2026 21:10 ]

• SisterOfMercy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 08:29
JaapZ1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:21:
Geldt dat niet alleen voor apparaten? (die klasse 2 meuk)
Septillion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:56:
offtopic:
Nou, en niks over die losse draden rechts? :+

Sing This Corrosion To Me...

• JaapZ1
SisterOfMercy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:58:
[...]

Geldt dat niet alleen voor apparaten? (die klasse 2 meuk)
Google eens op 'klasse 2 verdeelinrichting' voor de details. De gemiddelde particulier zal overigens eerder een kunststof dan een metalen verdeler kopen. Bij de Hager veldverdelers is het not done om een aardedraad op het frame te schroeven....

• peterbier
SisterOfMercy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 02:58:
[...]

Nou, en niks over die losse draden rechts? :+
Nou vanmiddag de beregening pomp aangesloten.
De vermogen beveiliging van de Shelly werkt perfect.
Deze had ik op 1000 watt staan en bij belasting (water tegendruk) trok deze pomp 1000 watt.
De Shelly ging in beveiliging pomp uit en netjes een melding op de telefoon.
De beveiliging op 1500 watt gezet.
Pomp draait de hele middag al op de ☀️.😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAoUi6f_Vdpww83uR9kqQLM6NwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjkvmLTqqw74cm7g1d7IrsuK.jpg?f=fotoalbum_large

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik merk dat m'n Shelly 1 Mini Gen4 regelmatig z'n Zigbee verbinding verliest. Enkel een powercycle brengt 'm weer online.
M'n Zigbee mesh is groot en stabiel, Wi-Fi op de Shelly heb ik uitgeschakeld.

Herkent iemand dit?

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
Ik heb een Shelly 1 mini gen4 en die wil ik gebruiken om spotjes in mijn overkapping slim te maken.
Ik wil hem achter de lichtschakelaar plaatsen maar weet niet precies hoe ik hem moet aansluiten.

De schakelaar zit samen met een stopcontact in een opbouw.
Er gaat een kabel bruin, blauw en groen/geel naar het stopcontact.
De kabel van de spotjes (3 spotjes parallel) gaat de blauwe en groen/geel naar het stopcontact.
De bruine kabel van de spotjes gaat naar de uitgang van de lichtschakelaar.
Er gaat een bruine kabel van het stopcontact naar de lichtschakelaar ingang.

Hoe zet ik nu de Shelly 1 mini gen4, ik wil in ieder geval 3 waco klemmen gebruiken vanaf de hoofkabel en dan de draden doorsturen naar de desbetreffende aansluitpunten.

Ik heb zelf dit schema bedacht, maar ben er niet helemaal zeker van:

OVERZICHT BEDRADING:

[BRON: GRIJZE YMVK KABEL]

[WAGO 1 BRUINE DRAAD]
├──> [STOPCONTACT L]
├──> [LICHTSCHAKELAAR L (INGANG)]
├──> [SHELLY L]
└──> [SHELLY I]

[WAGO 2 BLAUWE DRAAD]
├──> [STOPCONTACT N]
├──> [SHELLY N]
└──> [SPOTJES BLAUW DRAAD]

[WAGO 3 GEEL/GROEN DRAAD]
├──> [STOPCONTACT L]
└──> [SPOTJES GR/GEEL DRAAD]

[SCHAKELAAR UITGANG] ─── ZWARTE DRAAD ───> [SHELLY SW]
[SPOTJES BRUIN DRAAD] ──────────> [SHELLY O]

Hier nog een visueel plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKTcZBJxDywTpppPEv1FNYv66pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8BalIRJFivPELu57KmrVNOSQ.png?f=user_large

System | Racing is in my Blood

• Septillion
@Barfman Als je van 'STOPCONTACT L' onder geel-groen even 'STOPCONTACT PE' maakt zit je helemaal goed.

Mocht je alleen 3-voudige Wago's hebben liggen kan je altijd nog doorlussen op de schakelaar op het stopcontact want bijna allemaal hebben ze twee aansluitingen.

En vooral opletten dat je de Shelly niet zo onder mechanische spanning zet. Vandaar dat ik zelf altijd op mijn bureau de module met korte draadjes met L en SW direct aan de schakelaar verbinden er een compact setje van maak. En dan soepel draad pak om naar een Wago te gaan en de L op de schakelaar gebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 03-05-2026 10:38 ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
@Septillion Bedankt voor het laatste zetje, zat ik toch vrij goed.

System | Racing is in my Blood

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:39
Heb ik net een paar Shelly 1 gen4 mini's besteld, zie ik nu pas dat ze eigenlijk achter een B10 of C10 automaat moeten zitten. De normale (niet mini) Shelly 1 gen4 mag wel achter een B16.
Als je wilt voldoen aan de voorschriften van de leverancier (wat je m.i. normaliter wel wilt), dan zijn verrewege de meeste mini's niet te gebruiken in een reguliere elektrische installatie.

Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon gebruiken? Alleen achter een B10 of C10 automaat? Of alleen maar niet-mini's toepassen?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Out.of.Control Wil jij op groep-niveau meten/schakelen? De 1PM Mini's heb ik hier zo dicht mogelijk op het te meten/schakelen apparaat, niet op groep-niveau en met alleen LED-lampen achter die 1PM Mini's zit het max verbruik ver onder de limiet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Out.of.Control schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:40:
Heb ik net een paar Shelly 1 gen4 mini's besteld, zie ik nu pas dat ze eigenlijk achter een B10 of C10 automaat moeten zitten. De normale (niet mini) Shelly 1 gen4 mag wel achter een B16.
Als je wilt voldoen aan de voorschriften van de leverancier (wat je m.i. normaliter wel wilt), dan zijn verrewege de meeste mini's niet te gebruiken in een reguliere elektrische installatie.

Hoe gaan jullie hiermee om? Gewoon gebruiken? Alleen achter een B10 of C10 automaat? Of alleen maar niet-mini's toepassen?
De mini's gebruik ik alleen voor lamp-schakelaars. Daar zitten een paar lampen achter van een paar Watt, zeker niet meer dan 10A (=2300W). En het is ook niet aannemelijk dat een onwetend persoon er toch meer dan 10A op krijgt (want het is geen stopcontact).

When life gives you lemons, start a battery factory

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:39
De last die ik wil schakelen is maar een paar Watt, dat is het probleem niet. Maar volgens de specs op shelly.com mag de voorbeveiliging niet groter zijn dan 10A.
Gaat om deze regel:
External protection:

Tripping characteristic B or C,
max. 10A max. rated current,
min. 6 kA interrupting rating,
energy limiting class 3

Zoals ik dit lees zou je hem formeel niet op een standaard 16A groep mogen gebruiken.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58

Onbekend

...

Het gaat erom dat de geschakelde stroom niet te hoog is.
Zelf gebruik is Shelly's (ander type) die een relais schakelt. De relais schakelt de grootverbruiker, en de Shelly zelf schakelt nog geen 100mA. Ik gebruik alleen de schakelfunctie en hoef het stroomverbruik niet te weten.
En ze zitten gewoon achter een B16-automaat. En als dat ding toch kapot gaat door bijvoorbeeld kortsluiting, koop ik wel weer een nieuwe. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 03-05-2026 18:30 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Annuk

Officieel gezien heb je gelijk (n.a.v. tekst van Shelly), maar zolang jij zeker weet dat de load achter de mini nooit de 10A (2300W) overstijgt kan er in principe niets mis gaan.
De Shelly zal nooit meer gaan schakelen dan de gevraagde stroom/vermogen (m.u.v. mogelijke kortsluitstroom, maar daar is een gangbare Shelly 1 ook niet geschikt voor).

Heb hier b.v. een mini hangen die eigenlijk alleen maar het SW/input signaal doorgeeft (via Home Assistant) om slimme lampen aan/uit te schakelen. En die zit verder ook bij in een reguliere groep gemengd.

Tevens ben ik voornemens om mijn Shelly Pro 4PM op een vergelijkbare manier (deels) te gebruiken zoals @Onbekend doet, 2 kanalen vooralsnog op reserve, 1 kanaal schakelt een 1xNO met 1xNC relais voor verlichting in de schuur, andere kanaal schakelt een 2xNO relais waarmee ik fase + nul kan schakelen van een buiten wcd.

• JaapZ1
Een installatieautomaat is primair een kabelbeveiliging. Je zou nog een (glas) zekering voor de Shelly kunnen plaatsen, maar ik begrijp niet goed waarom tenzij je op het randje acteert. Bij een vermogen >500Watt pak ik zelf de 1 of2PM en boven 1000W valt ook de 2PM af.
Met de dimmer heb ik overigens wel een flinke klap meegemaakt. Toen waren de lichtbron, de bypass en de dimmer zwart en de 16A groep en 25A hoofdzekering getript.

• peterbier
Annuk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Tevens ben ik voornemens om mijn Shelly Pro 4PM op een vergelijkbare manier (deels) te gebruiken zoals @Onbekend doet, 2 kanalen vooralsnog op reserve, 1 kanaal schakelt een 1xNO met 1xNC relais voor verlichting in de schuur, andere kanaal schakelt een 2xNO relais waarmee ik fase + nul kan schakelen van een buiten wcd.
Waarom zou je achter een pro 4 pm nog relais plaatsen.?
De relais van de pro 4 pm zijn 16 Ampère geschikt.
De installatie wordt er dan niet overzichtelijker van en daarnaast mis je de power meting.
En waarom je de nul wil schakelen is mij een raadsel.
Een juiste (30mA) aardlekautomaat of aardlekschakelaar met automaat is voldoende.

• Annuk
peterbier schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Waarom zou je achter een pro 4 pm nog relais plaatsen.?
De relais van de pro 4 pm zijn 16 Ampère geschikt.
De installatie wordt er dan niet overzichtelijker van en daarnaast mis je de power meting.
En waarom je de nul wil schakelen is mij een raadsel.
Een juiste (30mA) aardlekautomaat of aardlekschakelaar met automaat is voldoende.
Omdat ik met het No-Nc relais de volle verlichting op het No deel wil schakelen en op het NC deel komt aan de voedende kant een bewegingsmelder die 2 kleine lampen dan laat schakelen.
Voor het dubbele NO relais gekozen omdat er hier in de buurt nog wel eens geëtterd wordt, zo hebben ze ook al eens lopen kloten met een buiten wcd bij huis waardoor de aardlek uit vloog, die zit inmiddels ook achter een eigen alamat, en zo wil ik dat daar ook doen, eigen alamat naar het wcd.
Zo voorkom ik dus ook dat de rest hier offline gaat en hooguit dus deze alamat.
En het PM deel is voor mij totaal niet relevant en niet meer dan een gimmick.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 15:00

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Zijn er nadelen te verwachten als ik een shelly 3ct63 ga inzetten voor het meten van 3 individuele groepen die wel elk een aparte fase vertegenwoordigen? Reden: ik heb 12 enkel fasige alamats verbonden via een cam rail en om te voorkomen dat ik een CT bonanza boven die alamats krijg zou ik liever het 'ct blokje' van de 3ct63 gebruiken (4x dan natuurlijk). De 1-fase alamats zitten in een ritme van 1-2-3-1-2-3-etc. naast elkaar.

Die alamats hebben allen hun eigen L en N, er wordt dus niet direct een N gedeeld. Uiteindelijk natuurlijk wel want de gehele kast deelt in feite zijn N.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:06
Ik wil 2 kogelkranen kopen, normally closed, 24VDC. De 2 kranen wil ik apart van elkaar op afstand kunnen schakelen. Volgens mij zou dat kunnen met een Shelly 2PM Gen3. Klopt dat? Ik wil er dus geen knoppen op aansluiten, enkel op afstand willen schakelen.

EU DNS: 86.54.11.100

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Judge Ming schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:34:
Zijn er nadelen te verwachten als ik een shelly 3ct63 ga inzetten voor het meten van 3 individuele groepen die wel elk een aparte fase vertegenwoordigen? Reden: ik heb 12 enkel fasige alamats verbonden via een cam rail en om te voorkomen dat ik een CT bonanza boven die alamats krijg zou ik liever het 'ct blokje' van de 3ct63 gebruiken (4x dan natuurlijk). De 1-fase alamats zitten in een ritme van 1-2-3-1-2-3-etc. naast elkaar.

Die alamats hebben allen hun eigen L en N, er wordt dus niet direct een N gedeeld. Uiteindelijk natuurlijk wel want de gehele kast deelt in feite zijn N.
Als je het zo aansluit niet. Oftewel allemaal de kabels van de bijbehorende fase aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/Pro-3EM-3CT63-wiring-diagram%20single-phase.png?inst-v=f7d91945-e118-449b-9a82-890c09a07866

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 15:00

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Dat dacht ik ook. Bedankt voor het meedenken.

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Annuk
c-nan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:39:
Ik wil 2 kogelkranen kopen, normally closed, 24VDC. De 2 kranen wil ik apart van elkaar op afstand kunnen schakelen. Volgens mij zou dat kunnen met een Shelly 2PM Gen3. Klopt dat? Ik wil er dus geen knoppen op aansluiten, enkel op afstand willen schakelen.
Als de kleppen daadwerkelijk met 24VDC worden aangestuurd is dit niet mogelijk, tenzij je de 2PM zelf ook gaat voeden met 24VDC.
De PM versies hebben geen Dry-contacts, oftewel die takken de sturing af van hun inkomende L (fase).
Wil je de Shelly op 230VAC voeden en een 24VDC sturen dan zal je een non-pm versie moeten pakken als een Shelly Pro 2 of 2 stuks Shelly 1.

• Annuk
Annuk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Omdat ik met het No-Nc relais de volle verlichting op het No deel wil schakelen en op het NC deel komt aan de voedende kant een bewegingsmelder die 2 kleine lampen dan laat schakelen.
Voor het dubbele NO relais gekozen omdat er hier in de buurt nog wel eens geëtterd wordt, zo hebben ze ook al eens lopen kloten met een buiten wcd bij huis waardoor de aardlek uit vloog, die zit inmiddels ook achter een eigen alamat, en zo wil ik dat daar ook doen, eigen alamat naar het wcd.
Zo voorkom ik dus ook dat de rest hier offline gaat en hooguit dus deze alamat.
En het PM deel is voor mij totaal niet relevant en niet meer dan een gimmick.
@peterbier & anderen natuurlijk ;)
Even een klein plaatje bij het praatje van eerder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27bI0JjquOEOrMycmxQCoTchmkc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5L0rnUsw24xnUppqAsuYsfir.jpg?f=fotoalbum_medium
Even een eerste opzetje gemaakt en wordt nog wel wat aan veranderd her en der maar de globale planning nu:
Groep 1: Doet de voeding van de shelly en de stuurstromen v/d relais (fase-nul)
Op de meest linker rijgklem (grijs) zit nu dus de voeding vanuit de automaat, 1x afgaand naar de Shelly, en er komt sowiezo nog een 7G1,5 stuurstroom kabel met 1 ader op die grijze rijgklem (voeding) voor de puls-schakelaars die aangesloten gaan worden op de S-ingangen van de Shelly.
Vanwege de mogelijke komst van OF nog meer relais (gestuurd door Shelly) of rechtstreeks aangesloten voor de nul een dubbele klem in gebruik.

Groep 3: 1x Voeding naar de 2e grijze rijgklem, vanaf daar nu 1x naar het NO-contact van het meest linkse ABB relais (direct naast de shelly), daar komt straks een 2e aftakking op de rijgklem voor de voeding v/d bewegingsmelder die zijn afgaande pootje (waar na beweging spanning op komt) naar het NC-deel van het relais, zodoende heb ik als ik even snel iets wil/moet pakken b.v. altijd iets van verlichting in de schuur (worden 2 of 3 kleinere led-armaturen).

Groep 5: Rechtstreeks aangesloten op het 2xNO relais van ABB, dit is/wordt de voeding voor het buitenwcd voor de buurman, op deze manier kan er weinig mis gaan met dat WCD en blijft de verdere sturing etc. "altijd" werken ookal zou iemand hebben lopen kloten met dat WCD.

Groep 2/4/6 komen de reguliere WCD's op die in de schuur gebruikt gaan worden, en onder de 1F groepen zit nog een Din-rail waarop de hoofdschakelaar + 2 krachtgroepen komen (blijft alleen in de schuur/eigen gebruik).

De data-outlet (zie je al ingeplugd zitten in de shelly) moet ik nog even kijken waar ik die exact aan de buitenkant v/d kast plaats maar vond dit wel een mooie oplossing zonder een "open gat" te hebben in de kast straks.

P.S. gebruikte rijgklemmen zijn in dit geval Phoenix Contact PT2,5 Quattro ;)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:51
Ik zoek een potentiaal vrij relais om SG ready functie van mijn wp te kunnen schakelen. Kan de 2pm dit? Kan dit niet online vinden.

• Septillion
@Vaevictis_ Nee, alleen de Shelly 1's hebben een potentiaalvrij contact.

• Annuk
Septillion schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:17:
@Vaevictis_ Nee, alleen de Shelly 1's hebben een potentiaalvrij contact.
Corrigeer ;)
Alleen de Shelly 1's zonder PM functie en een paar Pro-modellen
Shelly 1 Gen3
Shelly 1 Mini Gen4
Shelly 1 Mini Gen3
Shelly 1 Pro
Shelly 2 Pro
Shelly 3 Pro

En dan de vergelijkbare Wave (Z-Wave) modellen

@Vaevictis_

• Septillion
@Annuk De Pro's was ik inderdaad vergeten :+ Doelde inderdaad echt op de 1, geen PM of L etc.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste