Iemand ervaring met een Shelly i4 op een pulsdrukker en paralel op een ander shelly apparaat? Door de i4 krijgt de paralel schakeldraad altijd 200v. Bij indrukken pulsdrukker wordt dit 230v. Het andere shelly apparaat denkt dus dat de pulsdrukker altijd ingedrukt is en gaat aan, dimmen en uit.
Zou je eens uit kunnen tekenen hoe je de zaken hebt aangesloten?Sefa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:14:
Iemand ervaring met een Shelly i4 op een pulsdrukker en paralel op een ander shelly apparaat? Door de i4 krijgt de paralel schakeldraad altijd 200v. Bij indrukken pulsdrukker wordt dit 230v. Het andere shelly apparaat denkt dus dat de pulsdrukker altijd ingedrukt is en gaat aan, dimmen en uit.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is:rens-br schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Zou je eens uit kunnen tekenen hoe je de zaken hebt aangesloten?
Pulsdrukker - shelly i4 SW1
|
- I1 - shelly decoupler - O1 - shelly rgbw pro SW1
Niet echt om eerlijk te zijn. Wat probeer je te bereiken met deze oplossing?Sefa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is:
Pulsdrukker - shelly i4 SW1
|
- I1 - shelly decoupler - O1 - shelly rgbw pro SW1
Ik wil dat de schakelaar, die nu op een i4 zit, ook de rgbw schakelt via de draad, dus niet softwarematig zegmaar. Ik kan hem natuurlijk loskoppelen van de i4, ik denk dat dat de beste weg is danrens-br schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Niet echt om eerlijk te zijn. Wat probeer je te bereiken met deze oplossing?
Ik denk dat het probleem is dat je i4 230V AC verwacht en je RGBW Shelly dimmer 12/24V DC. Daarnaast zit schakelt je i4 via L en je RGBW via de min. Al zou het, in theorie, als ik het onderstaande schema bekijk wel moeten werken:Sefa schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:59:
[...]
Ik wil dat de schakelaar, die nu op een i4 zit, ook de rgbw schakelt via de draad, dus niet softwarematig zegmaar. Ik kan hem natuurlijk loskoppelen van de i4, ik denk dat dat de beste weg is dan
Als ik het goed begrijp moet je het denk ik zo aansluiten:
Die blauwe lijn moet dus zowel verbonden worden met SW1 van de i4 als met I van de coupler.
Maar waarom kies je er niet voor om het software matig op te lossen?
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 12-03-2026 13:52 ]
@Sefa Inderdaad niet je laagspanning en netspanning mixen! Dan moet je namelijk alle laagspanning ook als netspanning behandelen (ofwel, niet aanraakveiling). Met een decoupler moet het kunnen maar die zijn volgens mij niet meer leverbaar.
Maar zie ook niet echt praktisch nut om het zowel op een I4 als een RGBW aan te sluiten. De I4 schakelt al niet dus kan al alleen in software iets doen. En volgens mij zou je wat je daarmee nu uitvoert ook via de Shelly RGBW meten kunnen doen.
Maar zie ook niet echt praktisch nut om het zowel op een I4 als een RGBW aan te sluiten. De I4 schakelt al niet dus kan al alleen in software iets doen. En volgens mij zou je wat je daarmee nu uitvoert ook via de Shelly RGBW meten kunnen doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 12-03-2026 14:29 ]
Ik wil de RGBW gewoon schakelen, maar via de I4 de dubbele en triple push van de pulsdrukker afhandelen. Maar ik ga de I4 er voor deze uitgang tussenuit halen, veel minder complex. Bedankt voor het meedenken!
Hallo!
Hebben jullie ervaring met Shelly plugs in combinatie met Homey? Ik gebruik momenteel Third Reality plugs, maar deze moet ik af en toe resetten omdat ‘ie soms vast loopt en de ‘Always On’ functie (zodat de plug niet per ongeluk uitgeschakeld kan worden via de app) werkt bij mij niet.
Nu overweeg ik om in ieder geval de plug bij mijn PC te vervangen door een Shelly. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met Shelly plugs met Homey, en of deze in de Homey app ook een ‘Always On’ functie heeft die goed werkt.
Hebben jullie ervaring met Shelly plugs in combinatie met Homey? Ik gebruik momenteel Third Reality plugs, maar deze moet ik af en toe resetten omdat ‘ie soms vast loopt en de ‘Always On’ functie (zodat de plug niet per ongeluk uitgeschakeld kan worden via de app) werkt bij mij niet.
Nu overweeg ik om in ieder geval de plug bij mijn PC te vervangen door een Shelly. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met Shelly plugs met Homey, en of deze in de Homey app ook een ‘Always On’ functie heeft die goed werkt.
Ik gebruik al enkele jaren shelly's met homey.DonRoger schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:20:
Hallo!
Hebben jullie ervaring met Shelly plugs in combinatie met Homey? Ik gebruik momenteel Third Reality plugs, maar deze moet ik af en toe resetten en omdat ‘ie soms vast loopt en de ‘Always On’ functie (zodat de plug niet per ongeluk uitgeschakeld kan worden via de app) werkt bij mij niet.
werkt goed gewoon
Mooi! Heeft Shelly ook zo'n Always On optie in Homey zodat de plug niet uit gaat als ik in de app per ongeluk op de tegel/knop tik?SpikeHome schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:42:
[...]
Ik gebruik al enkele jaren shelly's met homey.
werkt goed gewoon
Om te proberen een set van 2 in wit en zwart binnen van de goedkopere plug.
https://www.shelly.com/products/shelly-plug-m-gen3-white
Ik moet zeggen werkt prima.
Verbruik ingeschakeld met eco stand 0.6 watt.
Deze bieden zelfs KNX ondersteuning.
Ook al gezien dat Shelly met een plug komt waar je een snoer aan kan zetten.
Een soort plug-stekker in een voor vast aan een apparaat.
Reuze leuk wat dit merk doet kwa innovatie.
https://www.shelly.com/products/shelly-plug-m-gen3-white
Ik moet zeggen werkt prima.
Verbruik ingeschakeld met eco stand 0.6 watt.
Deze bieden zelfs KNX ondersteuning.
Ook al gezien dat Shelly met een plug komt waar je een snoer aan kan zetten.
Een soort plug-stekker in een voor vast aan een apparaat.
Reuze leuk wat dit merk doet kwa innovatie.
Shelly heeft plugs die je niet kan schakelen.DonRoger schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Mooi! Heeft Shelly ook zo'n Always On optie in Homey zodat de plug niet uit gaat als ik in de app per ongeluk op de tegel/knop tik?
Zie hier. (Mooi voor bijvoorbeeld een koelkast om energie meting te doen)
https://www.shelly.com/products/shelly-plug-pm-gen3-black
[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 13-03-2026 18:02 ]
Aha, fijn! Ik heb mijn computer er op aan gesloten maar ik tik dus wel eens te kort op de tile in de app (waardoor de plug zich uitschakelt ipv dat ik het verbruik kan lezen als ik er langer op zou tikken) en dat is niet echt handigpeterbier schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:53:
[...]
Shelly heeft plugs die je niet kan schakelen.
Zie hier. (Mooi voor bijvoorbeeld een koelkast om energie meting te doen)
https://www.shelly.com/products/shelly-plug-pm-gen3-black
Ik gebruik nog veel HomeWizard plugs.DonRoger schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Aha, fijn! Ik heb mijn computer er op aan gesloten maar ik tik dus wel eens te kort op de tile in de app (waardoor de plug zich uitschakelt ipv dat ik het verbruik kan lezen als ik er langer op zou tikken) en dat is niet echt handig
Deze kunnen op schakel slot.
Bij Shelly nog niet iets in die term tegengekomen bij plugs met een schakelfunctie.
Daarop is mijn inziens de Shelly pm plugs de beste oplossing hiervoor. (Helemaal niet kunnen schakelen)
Voor je pc zal je dan een Shelly pm plug kunnen nemen.
Wel leuk die nieuwe producten.
Ze komen ook met een automaat met powermeting.
Zie volgende link er staat ook een video in die link.
https://www.shelly.com/pa...rNl8K8b83ermoFHxsSVazXzBL
Ze komen ook met een automaat met powermeting.
Zie volgende link er staat ook een video in die link.
https://www.shelly.com/pa...rNl8K8b83ermoFHxsSVazXzBL
Ik vertrouw nog eerder Emat dan dat ik Shelly vertrouw als safety device 
En een automaat die je remote aan kan zetten is ook wel een hele grote nope... Ze hebben het wel over "physical safety switches" maar naar mijn idee voor een leek zo vergeten dat hij misschien in kan schakelen als je er aan werkt. Meeste doen nu al niet aan lock out, tag out.
En een automaat die je remote aan kan zetten is ook wel een hele grote nope... Ze hebben het wel over "physical safety switches" maar naar mijn idee voor een leek zo vergeten dat hij misschien in kan schakelen als je er aan werkt. Meeste doen nu al niet aan lock out, tag out.
Ik ken het product niet.Septillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:29:
Ik vertrouw nog eerder Emat dan dat ik Shelly vertrouw als safety device
Maar wat ik uit de documentatie begrijp als je het met de hand afschakeld hij niet remote kan ingeschakeld worden.
Dat lijk ook meer dan logisch anders krijg je gevaarlijke situaties.
Gebruik zelf Hager voor groepenkasten.
Maar zo,n Shelly automaat hoort toch gewoon aan de regels te voldoen als een automaat van een ander merk.
Ik zelf zal nooit Emat of Chint gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door peterbier op 16-03-2026 21:07 ]
Paar keer is de discussie opgelaaid over open AP's van de Shellies, firmware 1.7.5 is vandaag verschenen voor gen2+ devices: https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/changelog/ met daarin het volgende:
Introduce Secure provisioning - automatically disable open AP & BLE RPC once device provisioning is complete
@rens-br Hoewel positief, zie ik liever een changelog met daarin dat gen4's Matter over Thread ondersteuning krijgen, zit nu te wachten op een ZBT‑2 terwijl er 12 gen4 1PM Mini's verspreid boven plafondlampen zitten, denkende daarmee een mooi Matter netwerk op te zetten, helaas niet voor sensors die alleen Thread ondersteunen (lees: Ikea).
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven Nieuwe Ikea is toch gewoon Matter over Thread?
Maar laat ze eerst eens Matter over Wifi fixen voor alle Gen3+
Ja, maar dat ondersteunen gen4 Shelly's dus niet (wel Matter over Wifi) en Ikea is Thread only.Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:16:
@Raven Nieuwe Ikea is toch gewoon Matter over Thread?
Daar weet ik dan weer niks vanSeptillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:16:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven Matter over Thread
(En sommige toch ook Zigbee) Maar zo, je bedoelt dat je Shelly's dus nu (nog) iet meedoen in dat netwerk. Ik dacht even dat je bedoelde dat de Ikea niet Matter over Thread deden.
@Septillion "Ik dacht even dat je bedoelde dat de Ikea niet Matter over Thread deden. "
Nee, het zijn de Shelly's die Matter over Thread niet ondersteunen en laat ik nou een Matter over Thread sensor hebben liggen
Hopelijk gaat dat door een betonnen vloer heen, de sensor en de nog te arriveren ZBT‑2 zitten niet op dezelfde verdieping.
Nee, het zijn de Shelly's die Matter over Thread niet ondersteunen en laat ik nou een Matter over Thread sensor hebben liggen
Oscar Wilde
Ik heb een shelly 1 mini gekocht die ik wil gebruiken om de tablet aan de muur op aan te sluiten. Aansluitschema heb ik al, maar nu las ik dat de mini max 1,5mm2 draad aan kan. 2,5mm2 zit in de inbouwdoos en zit er prima en stevig in. Kan dit, of beter met wago klemmen eerst van 2,5mm2 naar 1,5mm2 draad?
Ik heb mijn eerste 10 Shelly's met 2,5 aangesloten en daarbij zo lopen hannesen (tot dolle schroefjes aan toe) dat ik het niet eens meer overweeg om nog iets anders dan 1,5mm2 te gebruiken.Pakhaas schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
Ik heb een shelly 1 mini gekocht die ik wil gebruiken om de tablet aan de muur op aan te sluiten. Aansluitschema heb ik al, maar nu las ik dat de mini max 1,5mm2 draad aan kan. 2,5mm2 zit in de inbouwdoos en zit er prima en stevig in. Kan dit, of beter met wago klemmen eerst van 2,5mm2 naar 1,5mm2 draad?
Bedankt. Ik heb nog 1,5mm2 soepele draad en adereindhulzen, dus ga dat doen.JaapZ1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:57:
[...]
Ik heb mijn eerste 10 Shelly's met 2,5 aangesloten en daarbij zo lopen hannesen (tot dolle schroefjes aan toe) dat ik het niet eens meer overweeg om nog iets anders dan 1,5mm2 te gebruiken.
Zijn er al shelly aan / uit schakelaars op zigbee (of wifi) die ook in Homekit oppoppen?
Zigbee aan Apple Home hangen is niet direct mogelijk. Maar de apparaten van Shelly die Zigbee kunnen, kunnen ook Matter via Wifi en die zijn direct in Apple Home te koppelen als je een Apple Matter hub hebt. (Apple tv, HomePod)
Via Homebridge kun je heel veel apparaten (waaronder ook Shellies) die niet direct door Homekit worden ondersteund toch erin krijgen.
Ik ben bezig met het upgraden van mijn meterkast en installeren van zonnepanelen met batterijen en ik wil tegelijkertijd natuurlijk meten (GEEN schakelen nodig). Hiervoor had ik Shelly's in gedachten omdat ik deze gewoon met een LAN kabel kan aansluiten.
In mijn schuur komt een aparte meterkast met daarop 2x batterij groep, airco groep en een toekomstige WP-groep. De batterijen en airco zijn alle op een enkele groep maar de WP zal wel 3-fase worden verwacht ik.
Welke kan ik dan het beste gebruiken;
- Pro1-EM kan 1x groep op een enkele fase meten
- Pro2-EM en Pro-EM50 kan 2x groep op dezelfde fase meten
- Pro3-EM CT3 kan volgens mij drie groepen op dezelfde fase meten danwel een apparaat wat is aangesloten op drie fasen
Wat is het verschil tussen een Pro2 en een Pro50?
Als de 2x batterij sets en de airco op andere fasen zitten kan ik dan een Pro3 ct3 gebruiken of 3x Pro1?
Alles wordt geintstalleerd door een electricien maar de meters koop ik zelf en ben liever goed voorbereid en scheelt ook in aantal slots in meterkast (nieuw dus kan groter).
In mijn schuur komt een aparte meterkast met daarop 2x batterij groep, airco groep en een toekomstige WP-groep. De batterijen en airco zijn alle op een enkele groep maar de WP zal wel 3-fase worden verwacht ik.
Welke kan ik dan het beste gebruiken;
- Pro1-EM kan 1x groep op een enkele fase meten
- Pro2-EM en Pro-EM50 kan 2x groep op dezelfde fase meten
- Pro3-EM CT3 kan volgens mij drie groepen op dezelfde fase meten danwel een apparaat wat is aangesloten op drie fasen
Wat is het verschil tussen een Pro2 en een Pro50?
Als de 2x batterij sets en de airco op andere fasen zitten kan ik dan een Pro3 ct3 gebruiken of 3x Pro1?
Alles wordt geintstalleerd door een electricien maar de meters koop ik zelf en ben liever goed voorbereid en scheelt ook in aantal slots in meterkast (nieuw dus kan groter).
@TWKterry De Shelly Pro 2 kan schakelen en juist niet meten. De Pro EM-50 kan twee (zelfde fase) kanalen meten maar niet schakelen. Heeft wel een extra droge uitgang om te schakelen maar die kan maar beperkte last schakelen. Kan je dus een magneetschakelaar mee schakelen bijvoorbeeld.
Volgens mij is de Pro 3EM ook prima voor 3 losse zaken te gebruiken, ook op dezelfde fase. Zolang je de bijbehorende fase aansluiting maar op de juiste fase maakt waar je op wilt meten.
Als je LAN minder belangrijk vind zou je ook naar de Shelly 3EM-63 Gen3 kunnen kijken. Installeert lekker compact.
En vergeet dus niet erg dikke kabel te trekken want je N stroom wordt hoog (tot 2x je fasestroom).
Volgens mij is de Pro 3EM ook prima voor 3 losse zaken te gebruiken, ook op dezelfde fase. Zolang je de bijbehorende fase aansluiting maar op de juiste fase maakt waar je op wilt meten.
Als je LAN minder belangrijk vind zou je ook naar de Shelly 3EM-63 Gen3 kunnen kijken. Installeert lekker compact.
En vergeet dus niet erg dikke kabel te trekken want je N stroom wordt hoog (tot 2x je fasestroom).
dankjewel @Septillion
Had de EM/PM wat door elkaar gehaald, maar er is een Pro2PM die kan meten.
Volgens de Shelly website kan de Pro 3EM 3CT 63 ook op het LAN of dat een gen3 is weet ik niet.
Wordt allemaal 6mm dus dat zal wel genoeg zijn verwacht ik maar ga dit checken met de electricien.
Had de EM/PM wat door elkaar gehaald, maar er is een Pro2PM die kan meten.
Volgens de Shelly website kan de Pro 3EM 3CT 63 ook op het LAN of dat een gen3 is weet ik niet.
Wordt allemaal 6mm dus dat zal wel genoeg zijn verwacht ik maar ga dit checken met de electricien.
@TWKterry Nouwww, 6mm is dus al snel dun... Dat is zeg maar goed tot 3x20A zekeren. Spanningsval niet meegerekend.
Pro 2 PM kan inderdaad meten maar is dus zonder CT (Current Transformer = stroomspoel). Dus dat moet dan een enkele groep betreffen op 1-fase.
De Shelly Pro 3EM-3CT63 is de Shelly Pro 3EM met drievoudige CT. Die doet inderdaad ethernet. Maar moet je niet verwarren met de Shelly 3EM-63 Gen3. Dat is een all in one blokje ter grote van de CT van de Shelly Pro 3EM-3CT63. Deze heeft wel alleen Wifi.
Pro 2 PM kan inderdaad meten maar is dus zonder CT (Current Transformer = stroomspoel). Dus dat moet dan een enkele groep betreffen op 1-fase.
De Shelly Pro 3EM-3CT63 is de Shelly Pro 3EM met drievoudige CT. Die doet inderdaad ethernet. Maar moet je niet verwarren met de Shelly 3EM-63 Gen3. Dat is een all in one blokje ter grote van de CT van de Shelly Pro 3EM-3CT63. Deze heeft wel alleen Wifi.
Die Shelly 3EM-63 Gen3 zag ik helemaal niet want ik keek alleen bij de DIN-rail mountable. Nu snap ik hem pas.
Ik ga voor de Pro EM-50 voor de losse fase groepen (batterij en airco) en de Pro 3EM-3CT63 voor de 3-fase WP en lader.
De draad dikte (komt op een C20 ABB automaat) ga ik nog wel even navragen en checken bij de electricien, dank voor de tip.
Ik ga voor de Pro EM-50 voor de losse fase groepen (batterij en airco) en de Pro 3EM-3CT63 voor de 3-fase WP en lader.
De draad dikte (komt op een C20 ABB automaat) ga ik nog wel even navragen en checken bij de electricien, dank voor de tip.
Zou me er niet te druk om maken, in de app store kun je de Draka Cable app downloaden om de juiste kabel te selecteren.Septillion schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:42:
@TWKterry Nouwww, 6mm is dus al snel dun... Dat is zeg maar goed tot 3x20A zekeren. Spanningsval niet meegerekend.
6mm2 is doorgaans een prima keuze en de beveiliging mag best veel hoger zijn, het is echter wel belangrijk om scherp te kijken of alle delen in de installatie ook de maximale stroom kunnen hanteren.
Daarnaast mag je een automaat continu nominaal tot 80% belasten om betrouwbaar te beveiligen.
Heb gisteren een Shelly 1 Mini Gen4 in Zigbee mode toegevoegd aan Z2M. Zag deze ochtend dat ie de Zigbee verbinding verloren had (via WiFi was ie nog wel verbonden). Na een reboot van de Shelly werd de Zigbee verbinding weer hersteld.
Ik lees elders diverse vergelijkbare ervaringen over de wat instabiele Zigbee verbinding. Hier toevallig ook ervaringen?
Ik lees elders diverse vergelijkbare ervaringen over de wat instabiele Zigbee verbinding. Hier toevallig ook ervaringen?
@JaapZ1 Kan je daar werkelijk stromen in twee richtingen opgeven? Anders is het namelijk nutteloos als tool hiervoor.
Heren, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Wij willen onze nieuwbouwwoning zo veel mogelijk voorbereiden op smart-toepassingen. Een van deze toepassingen is het schakelen/dimmen van verlichting d.m.v. Shelly modules, welke we zelf na oplevering willen plaatsen waar we deze nodig achten.
Nu zijn we in overleg met de installateur over de situatie zoals hij deze bij oplevering achtergelaten wordt, maar ik kom hier nog niet helemaal uit.
1.Welke schakelaars zou de installateur moeten plaatsen (GIRA)?
Volgens mij gaat het niet goed met een pulsschakelaar (315100), omdat deze zonder Shelly alleen een puls stuurt, waardoor de lamp alleen brand als je de schakelaar ingehouden houdt, toch?
Zijn er er schakelaars die 1) werken zonder Shelly en 2) i.c.m. met Shelly kunnen dimmen.
2. Zou de bedrading, behalve een nul-draad naar elke schakelaar, nog voorbereid moeten worden?
Onze installateur gaf aan dat als we naderhand Shelly's gingen plaatsen we mogelijk ook de bedrading moesten aanpassen bij bijv. hotelschakelingen. Klopt dat? Je zou de Shelly in dat geval toch in de centraaldoos kunnen plaatsen, zoals weergegeven op dit stroomschema?
Nu zijn we in overleg met de installateur over de situatie zoals hij deze bij oplevering achtergelaten wordt, maar ik kom hier nog niet helemaal uit.
1.Welke schakelaars zou de installateur moeten plaatsen (GIRA)?
Volgens mij gaat het niet goed met een pulsschakelaar (315100), omdat deze zonder Shelly alleen een puls stuurt, waardoor de lamp alleen brand als je de schakelaar ingehouden houdt, toch?
Zijn er er schakelaars die 1) werken zonder Shelly en 2) i.c.m. met Shelly kunnen dimmen.
2. Zou de bedrading, behalve een nul-draad naar elke schakelaar, nog voorbereid moeten worden?
Onze installateur gaf aan dat als we naderhand Shelly's gingen plaatsen we mogelijk ook de bedrading moesten aanpassen bij bijv. hotelschakelingen. Klopt dat? Je zou de Shelly in dat geval toch in de centraaldoos kunnen plaatsen, zoals weergegeven op dit stroomschema?
Shelly werkt net zo goed met gewone schakelaars, er is maar één nadeel: de stand van de schakelaar komt niet overeen met of het licht aan of uit staat. Overigens heb je dat met een pulsschakelaar net zo goed, die staat immers altijd in dezelfde stand.
Met dimmen wordt het verhaal wel anders, maar dan heb je sowieso wat anders nodig als er geen Shelly zit (een inbouwdimmer).
Nuldraad is belangrijk. Voor wisselschakelingen (een hotelschakeling is wat anders) is het belangrijk dat er in de centraaldoos een fasedraad aanwezig is van dezelfde groep als die van de lamp die met de wisselschakeling geschakeld wordt. Dat is niet altijd vanzelfsprekend omdat een wisselschakeling vaak twee (of meer) etages beslaat. Inbouwdozen dieper dan standaard is ook zeer aan te raden, de ruimte voor een Shelly is vaak heel beperkt.
Met dimmen wordt het verhaal wel anders, maar dan heb je sowieso wat anders nodig als er geen Shelly zit (een inbouwdimmer).
Nuldraad is belangrijk. Voor wisselschakelingen (een hotelschakeling is wat anders) is het belangrijk dat er in de centraaldoos een fasedraad aanwezig is van dezelfde groep als die van de lamp die met de wisselschakeling geschakeld wordt. Dat is niet altijd vanzelfsprekend omdat een wisselschakeling vaak twee (of meer) etages beslaat. Inbouwdozen dieper dan standaard is ook zeer aan te raden, de ruimte voor een Shelly is vaak heel beperkt.
[ Voor 8% gewijzigd door JaVaWa op 26-03-2026 10:38 ]
Hoe bedoel je de stand? Je bedoelt dan of de schakelaar naar boven of naar beneden staat? Als je kiest voor een tastschakelaar staat de stand altijd hetzelfde, omdat deze terugveert toch? Dan is het alleen nog de vraag of een tastschakelaar (bijv GIRA 312600) met een Shelly Dimmer ook een lamp kan dimmen via de schalaar? Dat lijkt me dan niet, toch? Dat zou dan alleen via de app gaan?JaVaWa schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:36:
Shelly werkt net zo goed met gewone schakelaars, er is maar één nadeel: de stand van de schakelaar komt niet overeen met of het licht aan of uit staat. Overigens heb je dat met een pulsschakelaar net zo goed, die staat immers altijd in dezelfde stand.
De diepe inbouwdozen, ik meen 50 mm, gaan we al vanuit of zou je hier nog diepere adviseren? De nuldraad wordt reeds meegenomen. Het laatste punt, die is wel belangrijk. We moeten er dus voor zorgen dat de fasedraad aanwezig is bij de lamp uit dezelfde groep als de schakeling.Nuldraad is belangrijk. Voor wisselschakelingen (een hotelschakeling is wat anders) is het belangrijk dat er in de centraaldoos een fasedraad aanwezig is van dezelfde groep als die van de lamp die met de wisselschakeling geschakeld wordt. Dat is niet altijd vanzelfsprekend omdat een wisselschakeling vaak twee (of meer) etages beslaat. Inbouwdozen dieper dan standaard is ook zeer aan te raden, de ruimte voor een Shelly is vaak heel beperkt.
@ChillPascal Je kan een gewone schakelaar met een Shelly. Zelf vind ik het nadeel van hierboven niet zo erg, dat heb je ook met een wisselschakeling. Maar groter nadeel is, je kan niet dimmen met de schakelaar, alleen schakelen. Of je moet zelf voor veer spelen maar dat wil je denk ik niet
Dimmen via de app (of andere smarts) kan natuurlijk wel. Maar wil je met een schakelaar kunnen dimmen heb je een enkele of dubbele pulsdrukker (losse voor dimmen en feller) nodig.
Voor punt 2 heeft hij deels gelijk. Maar komt neer op wat je wilt:
Plaats je de lamp dan heb je niet echt wat extra nodig. Daar heb je vaak wel gewoon L, N en de schakeldraad.
Als je alleen wilt kunnen schakelen en je de Shelly niet bij de lamp wilt plaatsen dan kan je hem achter de laatste schakelaar in de keten plaatsen. Maar daar heb je dan een N en een L nodig. Standaard is daar vaak zowel geen N als geen L.
Wil je dimmen geldt bovenstaande ook. Maar heb je zelfs maar een enkele draad tussen de schakelaars nodig waar dat klassiek twee zijn. Want alle pulsdrukkers komen parallel. Dus met twee draden is het ook zonder extra draden ook mogelijk om dubbele pulsdrukkers te gebruiken. Maar dan moet je dus ook weer aanpassen naar pulsdrukkers.
Voor punt 2 heeft hij deels gelijk. Maar komt neer op wat je wilt:
Plaats je de lamp dan heb je niet echt wat extra nodig. Daar heb je vaak wel gewoon L, N en de schakeldraad.
Als je alleen wilt kunnen schakelen en je de Shelly niet bij de lamp wilt plaatsen dan kan je hem achter de laatste schakelaar in de keten plaatsen. Maar daar heb je dan een N en een L nodig. Standaard is daar vaak zowel geen N als geen L.
Wil je dimmen geldt bovenstaande ook. Maar heb je zelfs maar een enkele draad tussen de schakelaars nodig waar dat klassiek twee zijn. Want alle pulsdrukkers komen parallel. Dus met twee draden is het ook zonder extra draden ook mogelijk om dubbele pulsdrukkers te gebruiken. Maar dan moet je dus ook weer aanpassen naar pulsdrukkers.
Heb nog even gekeken: de GIRA 312600 is een tastschakelaar, dat is wat anders dan een pulsschakelaar! Een tastschakelaar werkt net als een gewone schakelaar (aan of uit, of bij dit specifieke type als wisselschakelaar), maar de knop zelf keert altijd terug naar dezelfde stand. Een pulsschakelaar maakt alleen kortstondig contact, tijdens het indrukken.
De GIRA 312600 kun je zowel met als zonder Shelly gebruiken, maar je kunt er niet mee dimmen.
De GIRA 312600 kun je zowel met als zonder Shelly gebruiken, maar je kunt er niet mee dimmen.
@ChillPascal dit was nog niet zo lang geleden besproken: Septillion in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Was een GIRA 315100 niet de juiste keuze?
Was een GIRA 315100 niet de juiste keuze?
@Septillion @JaVaWa Thanks voor jullie reacties.
@BJozi Klopt, echter kwam de installateur terecht met de opmerking dat dit niet ging werken. Zij leveren de woning namelijk in de basis op zonder Shelly's. Bij een GIRA 315100 zou dat betekenen dat we de lampen niet kunnen schakelen en ze alleen gaan branden zolang je de pulsdrukker ingedrukt houdt, nietwaar?
Het doel is dus zo veel mogelijk voorbereiden op installatie van Shelly's, maar het moet bij oplevering moet het traditioneel functioneren zonder Shelly's. Voor dat laatste is het dus niet mogelijk om de GIRA 315100 te installeren. In dat geval lijkt de GIRA 312600 te werken.
Als ik het namelijk goed zeg is er geen GIRA element die zowel kan schakelen zónder Shelly als kan schakelen én dimmen met Shelly, toch?
@BJozi Klopt, echter kwam de installateur terecht met de opmerking dat dit niet ging werken. Zij leveren de woning namelijk in de basis op zonder Shelly's. Bij een GIRA 315100 zou dat betekenen dat we de lampen niet kunnen schakelen en ze alleen gaan branden zolang je de pulsdrukker ingedrukt houdt, nietwaar?
Het doel is dus zo veel mogelijk voorbereiden op installatie van Shelly's, maar het moet bij oplevering moet het traditioneel functioneren zonder Shelly's. Voor dat laatste is het dus niet mogelijk om de GIRA 315100 te installeren. In dat geval lijkt de GIRA 312600 te werken.
Als ik het namelijk goed zeg is er geen GIRA element die zowel kan schakelen zónder Shelly als kan schakelen én dimmen met Shelly, toch?
Klopt, echter is het verschil tussen die Gira en de wipschakelaar van Gira het veertje wat de knop terugduwt. Als ik me niet vergis kan die veer er uitgehaald worden, waardoor hij gewoon als een normale wipschakelaar fungeert. Je zou dat in ieder geval even met je installateur kunnen overleggen.ChillPascal schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:38:
@Septillion @JaVaWa Thanks voor jullie reacties.
Legt de installateur ook meteen een 0-draad naar alle schakelaars?
Deze volg ik niet helemaal, volgens mij heb je in de basis drie soorten schakelaars?rens-br schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Klopt, echter is het verschil tussen die Gira en de wipschakelaar van Gira het veertje wat de knop terugduwt. Als ik me niet vergis kan die veer er uitgehaald worden, waardoor hij gewoon als een normale wipschakelaar fungeert. Je zou dat in ieder geval even met je installateur kunnen overleggen.
- Wipschakelaar, bijvoorbeeld 381600
- Tastschakelaar (drukvlakschakelaar), bijvoorbeeld 312600
- Pulsdrukker, bijvoorbeeld 315100
Dat wil zeggen dat 1 en 2 beide functioneren zonder Shelly, maar mét Shelly niet kunnen dimmen. 3 kan niet functioneren zonder Shelly, maar kan daarentegen wel dimmen met Shelly.
Yes, dat is inderdaad één van de voorbereidingen die nu meegenomen wordt.Legt de installateur ook meteen een 0-draad naar alle schakelaars?
Een Wip schakelaar heeft twee standen:ChillPascal schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:55:
[...]
Deze volg ik niet helemaal, volgens mij heb je in de basis drie soorten schakelaars?Ik kan me voorstellen dat een veertje tussen 1 en 2 het verschil is, maar voor de rest zijn deze toch gelijkwaardig? Met andere woorden, beide geven gewoon een doorgaand signaal. Dit in tegenstelling tot de pulsdrukker, deze geeft toch alleen een signaal wanneer de knop is indrukt. Zodra je de knop loslaat wordt het signaal verbroken.
- Wipschakelaar
- Tastschakelaar (drukvlakschakelaar)
- Pulsdrukker
- Geen contact
- Wel contact
Een Pulsdrukker heeft ook twee standen:
- Geen contact
- Wel contact
Het verschil tussen beide is dat de schakalaar bij een Wip schakelaar blijft staan en bij een pulsschakelaar terugspringt (door een veer), haal die veer eruit en je hebt hetzelfde resultaat.
Wat je eventueel ook nog kan doen, als het persee moet werken, is een dubbele schakelaar laten installeren, eentje die kan wippen en eentje die kan pulsen: https://www.girastore.nl/313900.html
@ChillPascal Een veertje is het verschil tussen 1 en 3. 2 is juist een compleet andere schakelaar.
Want ja, de pulsdrukker moet je ingedrukt houden om de uitgang aan te houden maar dat is dus gewoon een veertje dat hem terug drukt naar de andere kant. De tastschakelaar veert terug maar wisselt bij het terugveren niet van stand (aan-uit).
Ik ken de Gira niet maar soms is het dus mogelijk gewoon dat veertje er even uit te halen. Dan maak je dus van een 3 een 1. Plaats je Shelly's kan je het veertje er weer in frotten en heb je weer een 3 / pulsdrukker..
Qua gebruik lijken 1 en 2 dan weer op elkaar. Je bedient hem kortstondig en de stand verandert van aan naar uit of andersom. Met verschil dat 2 terugveert naar de start positie. Maar dan kan je er dus niet zien dat je hem ingedrukt houdt wat je nodig hebt om te dimmen.
Want ja, de pulsdrukker moet je ingedrukt houden om de uitgang aan te houden maar dat is dus gewoon een veertje dat hem terug drukt naar de andere kant. De tastschakelaar veert terug maar wisselt bij het terugveren niet van stand (aan-uit).
Ik ken de Gira niet maar soms is het dus mogelijk gewoon dat veertje er even uit te halen. Dan maak je dus van een 3 een 1. Plaats je Shelly's kan je het veertje er weer in frotten en heb je weer een 3 / pulsdrukker..
Qua gebruik lijken 1 en 2 dan weer op elkaar. Je bedient hem kortstondig en de stand verandert van aan naar uit of andersom. Met verschil dat 2 terugveert naar de start positie. Maar dan kan je er dus niet zien dat je hem ingedrukt houdt wat je nodig hebt om te dimmen.
[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 27-03-2026 09:06 ]
Ik ken Gira wel, dat veertje kan er wel uit, maar is wel wat frotten. Je zou het dus eens voor kunnen leggen aan de installateur.Septillion schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:02:
Als hij gewoon pulsdrukkers koopt en en aan jouw geeft, dan kan jij dan vooraf overal veertje uit frot waarna hij ze dan gewoon plaatsen als normale schakelaar. En kan je het veertje er weer in proppen als je naar een Shelly gaat.
Stroom gaat altijd van hoog naar laag potentiaal, de totale stroom in een kring (bijvoorbeeld een groepenkast) is een optelsom van verschillende bronnen (als deze er zijn).Septillion schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:49:
@JaapZ1 Kan je daar werkelijk stromen in twee richtingen opgeven? Anders is het namelijk nutteloos als tool hiervoor.
Bij een externe omvormer of accu moet je de kabel dimensioneren op de maximale stroom die van A naar B loopt óf als van B naar A groter is dan neem je die waarde. Er is in deze kabel nooit sprake van A + B.
Ik heb een Shelly 1 mini gen 3 met firmware 20260120-145303/1.7.4-gf9878b6 .
Ik wil iets heel simpels maar die optie lijkt er niet meer op te zitten.
Hij moet automatisch uit gana na x minuten maar internet verwijst naar een auto off functie die er niet meer op zit of naar een action en dan Set Flip value after property maar dat heeft twee gevolgen:
1. Hij wacht niet op het aantal minuten maar gaat gelijk uit;
2. Hij blijft aan en uit gaan afhankelijk van de tijd die ik ingesteld heb.
Vervolgens komt AI met een script wat ik niet werkend krijg vanwege Uncaught TypeError: 'callback' argument must be function at }); . Hij krijgt dat ook niet opgelost en zegt dat zijn code klopt.
Hoe krijg ik zoiets simpels werkend?
Ik zou het in node red kunnen doen via HA maar het idee was juist dat de spiegelverwarming altijd uit gaat ook als mijn netwerk eruit ligt.
Ik wil iets heel simpels maar die optie lijkt er niet meer op te zitten.
Hij moet automatisch uit gana na x minuten maar internet verwijst naar een auto off functie die er niet meer op zit of naar een action en dan Set Flip value after property maar dat heeft twee gevolgen:
1. Hij wacht niet op het aantal minuten maar gaat gelijk uit;
2. Hij blijft aan en uit gaan afhankelijk van de tijd die ik ingesteld heb.
Vervolgens komt AI met een script wat ik niet werkend krijg vanwege Uncaught TypeError: 'callback' argument must be function at }); . Hij krijgt dat ook niet opgelost en zegt dat zijn code klopt.
Hoe krijg ik zoiets simpels werkend?
Ik zou het in node red kunnen doen via HA maar het idee was juist dat de spiegelverwarming altijd uit gaat ook als mijn netwerk eruit ligt.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Je kan met een scene natuurlijk met een vertraging het apparaat weer uit laten gaan (via de shelly cloud), maar op het apparaat zelf (dus via IP verbinden) kan je bij het relais onderaan onder het tabblad timers een auto-off instellen.
Ah, dan heb je dus geen kaas gegeten van 3-fase. Want dan is het dus niet meer zo eenvoudigJaapZ1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Stroom gaat altijd van hoog naar laag potentiaal, de totale stroom in een kring (bijvoorbeeld een groepenkast) is een optelsom van verschillende bronnen (als deze er zijn).
Bij een externe omvormer of accu moet je de kabel dimensioneren op de maximale stroom die van A naar B loopt óf als van B naar A groter is dan neem je die waarde. Er is in deze kabel nooit sprake van A + B.
Bij 3 gelijke stromen door de fase is de N stroom 0A. Is een fase stroom juist omgekeerd is de N stroom opeens 2x fasestroom
Wat je zegt geldt dus prima voor 1-fase of zelf voor de fasedraden in 3-fase maar gaat absoluut niet op voor de N in 3-fase
Als daar een kans op is, dan moet je een 4P beveiliging toepassen. Bouwbesluit (Bbl) verwijst naar NEN1010 en de NEN1010 is helder over (a)symetrische belasting.
@JaapZ1 4P beveiligen is inderdaad een optie. Maar welk NEN1010 hoofdstuk zegt dat het moet?
Dank je. AI gaf telkens aan dat ik het bij actions of schedules moest zoeken.JaapZ1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:19:
[Afbeelding]
Via Home, vervolgens Output aanklikken en daarna zie je onderin de timers.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
@BJozi @rens-br @Septillion Dank heren voor de hulp.
Ik denk dat we voor nu uitgaan van GIRA pulsdrukkers (315100) i.c.m. Shelly Dimmer Gen4. Maar even overleggen met de installateur of ik ze tijdens de bouw al mag installeren
. Even dubbelcheck, maar deze combi is functioneel toch?
Verder vind ik de het wel zo fraai als alle overige schakelaars in dezelfde stand blijven staan, waarmee een tast- of drukvlakschakelaar (312600) de voorkeur heeft. Deze laat ik voorlopig zonder Shelly uitbreiding, mochten we daar ooit wel voor kiezen kan dat 1) zonder fysieke dimfunctie of 2) vervangen van de schakelaar.
Nogmaals dank
Ik denk dat we voor nu uitgaan van GIRA pulsdrukkers (315100) i.c.m. Shelly Dimmer Gen4. Maar even overleggen met de installateur of ik ze tijdens de bouw al mag installeren
Verder vind ik de het wel zo fraai als alle overige schakelaars in dezelfde stand blijven staan, waarmee een tast- of drukvlakschakelaar (312600) de voorkeur heeft. Deze laat ik voorlopig zonder Shelly uitbreiding, mochten we daar ooit wel voor kiezen kan dat 1) zonder fysieke dimfunctie of 2) vervangen van de schakelaar.
Nogmaals dank
Ik wil dezelfde kopen en hoor graag hoe het werkt!
@ChillPascal De Gira 315100 is inderdaad een enkelvoudige pulsdrukker. Dus daarmee kan je in 1-button mode dimmen.
En inderdaad, als dimmen niet nodig is werkt een tastschakelaar ook prima met een Shelly.
En inderdaad, als dimmen niet nodig is werkt een tastschakelaar ook prima met een Shelly.
Kun je nog even wachten? Gaat om een nieuwbouwhuis, waarvan de bouw in juni gaat beginnen. Oplevering staat voorlopig ingeschat op begin Q2 2027BJozi schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:49:
Ik wil dezelfde kopen en hoor graag hoe het werkt!
Dan kun je mogelijk Shelly V5 installeren.ChillPascal schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Kun je nog even wachten? Gaat om een nieuwbouwhuis, waarvan de bouw in juni gaat beginnen. Oplevering staat voorlopig ingeschat op begin Q2 2027
/f/image/GfyGX9Sis8QQ3ZmP9Aplru6a.png?f=fotoalbum_large)