Ik heb inmiddels een paar foto's gevonden op internets van een Gen3 shelly. Het ziet er naar uit alsof ze daar AiShi condensatoren in hebben toegepast. Dat is tenminste een merk dat ook datasheets heeft. Het is geen topmerk, maar wat er in de eerdere generaties zat is eigenlijk vuilnis.
In de dimmer2 zitten bijvoorbeeld condensatoren van het merk ChongX. Dat schijnt een soort chinese kopie te zijn van het chinese merk ChengX! De ellende van de dimmer2 is dat het voedings IC (SM7035P) vaak stuk gaat, wat volgens mij te wijten is aan een van die condensatoren die stuk aan het gaan is. Dat IC is niet zo makkelijk te krijgen, en een equivalent heeft een andere pinout. Dan nog even een SMD IC vervangen met een normaal soldeerstation.
Anyway, via een forumlid heb ik een defecte shelly dimmer gekregen. Deze lijkt op de dimmer2, maar het is denk ik een eerdere versie, met een hapje uit de behuizing, en een contactblok met vijf aansluitingen. De condensatoren in deze zijn van het merk Chn Cap, waar ik ook al zo'n enorm vertrouwen in heb. De 16V condensator van 220uF gaf een ESR waarde van 32 ohm, en de capaciteit wilde de meter niet eens weergeven. ("leaky". Een normale ESR voor zo'n condensator zou rond de 0,05 ohm moeten zijn)
Deze shelly doet het inmiddels weer.
Mensen, de eerdere generaties shelly, met die Chn Cap of ChongX condensatoren gaan volgens mij állemaal stuk. In het geval van de dimmer2 neemt-ie een waarschijnlijk een IC mee.
Mijn advies is dus:
vervang die condensatoren preventief.
En koop dan wel A-merk spullen van een goede serie. Panasonic FM voor de secundaire kant. Primair is het voornamelijk Rubycon en Würth, simpelweg omdat de diameter maximaal 8 mm mag zijn.
Gefixt exemplaar (de 470uF is eigenlijk te lang):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eEMQms9VTF5J3gc2hLJyck32.jpg?f=user_large)
Verbouwde dimmer2:
[
Voor 8% gewijzigd door
SisterOfMercy op 05-03-2026 21:42
]
Sing This Corrosion To Me...