• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:51
dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:36:
Hoi allen, ik heb een 6 jaar geleden alle lampen in huis voorzien van een 1PM, en op een enkele vervanging werken ze nog steeds. Ook een 10 Plug S gen1 en een 5x gen3 in gebruik. Nu zit ik erover te denken om de 1PM van de eerste generatie te gaan vervangen naar 1PM gen3 mini. Heeft dat meerwaarde. Enige waar ik een beetje op uit ben is beter bluetooth gateway doorgifte voor andere sensoren (ThermoPro). Enig advies is welkom. Ik kan natuurlijk ook de Plug S gen1 gaan vervangen.
Kan toch ook hiermee:
https://tweakers.net/pric...cWo6hiPz7nRBoCGQIQAvD_BwE

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:54
peterbier schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Nee wel een testje gedaan.
Daarom ben ik HomeWizard aan het uitfaseren.
Test op een Shelly Powerstrip.
Verlichting van elke stekker op 50% groen.
Relais aan.
Mooie test.
De dikke HomeWizard stekker is iets zuiniger dan hun dunne stekker. (Maar dit is het Shelly topic)
:henk
Ik heb de swap in het Shelly powerstrip ook gedaan. (Stekkers van plek gewisseld)
Dit gaf het verplaatsen van de meting wat correct is.
Mooi voor de correctheid
Mijn advies is om elke Shelly op eco modus te zetten.
Dan bespaar je nogmeer Standby gebruik.
Het is een punt om aandacht aan te besteden als je 40 stekkers gebruikt zoals ik.
Ja dan tikt het aan; zijn ze dan iets trager in response ?
Het is geen geijkte meting maar een indicatie dat een Shelly plug aanzienlijk minder verbruikt als de concurrentie.
Dan zal de rest van hun lijn dat ook zeker doen!

Dank!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
Maar bij de Shelly 3EM-63T Gen3 staat het er niet. Maar gezien Shelly het briefje in de doos stopt zou je het dus wel verwachten :+
Even los van Matter ben ik wel benieuwd hoe deze bevalt. Ook qua installatie.

Ik heb deze ook op de lijst staan voor het meten van het verbruik van de kookplaat. Dat is zo ongeveer het enige apparaat wat ik nog niet meet namelijk.

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:37:
[...]

Even los van Matter ben ik wel benieuwd hoe deze bevalt. Ook qua installatie.

Ik heb deze ook op de lijst staan voor het meten van het verbruik van de kookplaat. Dat is zo ongeveer het enige apparaat wat ik nog niet meet namelijk.
Terug naar 1 fase; serieus een goede optie met thuis accu's etc. ;)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tivoler schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Terug naar 1 fase; serieus een goede optie met thuis accu's etc. ;)
Ik mis de relevantie een beetje denk ik.

Met daarbij 1x 35A is net niet genoeg voor de warmtepomp, kookplaat, oven, autolader(s), 30 panelen, wasmachine, droger, vaatwasser en airco's. Tik nu met alleen de kookplaat en een oven al geregeld 24A aan op één fase.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 22:05 ]

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Ik mis de relevantie een beetje denk ik.
Makkerlijker meten in jouw geval; maar je kunt ook gewoon 3 fases los meten en combineren. Zijn voldoende (HA) voorbeelden van.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tivoler schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Makkerlijker meten in jouw geval; maar je kunt ook gewoon 3 fases los meten en combineren. Zijn voldoende (HA) voorbeelden van.
Hoe kan ik praktisch dan de 3 losse fases van mijn kookplaat meten? 3 losse Shelly 1 PM mini's?

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Hoe kan ik praktisch dan de 3 losse fases van mijn kookplaat meten? 3 losse Shelly 1 PM mini's?
Natuurlijk; waarom niet ?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Iets met ruimte gebrek... Er loopt een directe kabel van mijn automaat naar mijn perilex wcd. Ergens daar tussen 3 van die Shellies proppen is niet handig. Met daarbij vind ik het voordeel van die 3EM-63T dat het vermogen er niet doorheen loopt, maar gemeten wordt door spoelen.

Als laatste weet ik ook niet of je zomaar 3 Shellies mag toepassen op de 3 losse fases als de fases samen afgezekerd zijn.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:34
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Iets met ruimte gebrek... Er loopt een directe kabel van mijn automaat naar mijn perilex wcd. Ergens daar tussen 3 van die Shellies proppen is niet handig. Met daarbij vind ik het voordeel van die 3EM-63T dat het vermogen er niet doorheen loopt, maar gemeten wordt door spoelen.

Als laatste weet ik ook niet of je zomaar 3 Shellies mag toepassen op de 3 losse fases als de fases samen afgezekerd zijn.
Die wat jij zegt is juist.
Je moet niet met losse Shelly (s) gaan klooien voor een kookplaat.
En helemaal niet geschakeld.
Gewoon dit (heb ik voor de hele installatie)
Of het kleine Shelly model. (Zonder stroom door de Shelly)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gtsDM75GuK6JZG_RCzrUWdePfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua3ct55bRk80q7qPaq54sGwO.jpg?f=fotoalbum_large

• Tivoler
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Ja ik zou ook gewoon clamps gebruiken; kookplaat met piekvermogen over een shelly lijkt me niets....

• Tivoler
<knip> Offtopic. We zitten niet in de kroeg en houden het bij Shelly

[ Voor 149% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 22:44 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Die wat jij zegt is juist.
Je moet niet met losse Shelly (s) gaan klooien voor een kookplaat.
En helemaal niet geschakeld.
Gewoon dit (heb ik voor de hele installatie)
Of het kleine Shelly model. (Zonder stroom door de Shelly)

[Afbeelding]
Welke shelly is dat ook alweer? En zie ik het nu goed dat je daarmee je stroomdraden meet?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32
@rens-br Vanavond in de meterkast gehangen. Het is even een beetje klooien om hem op een automaat te krijgen. De ruimte wordt allemaal wel wat krap.

Ik heb hem op een ABB alamat geplaatst. Kwam het mooiste uit met de Shelly in de voorste kooi en dan de draad in de achterste. En dan toch nog een keer de automaat van de rail gehaald om te kunnen checken of de draad goed in de kooi zit. Al met al wel meer dan een uurtje zoet mee geweest.

Daarnaast lijkt de Shelly zijn eigen verbruik ofzo te meten. In rust geeft hij 13mA / 3VA aan per kanaal. Wel 0W dus kan er verder wel mee leven.

Ik krijg wel absolute kriebels dat Shelly bij grafieken Wh heeft staan ipv W... Wh kan je niet plotten zonder een periode :|

• peterbier
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Welke shelly is dat ook alweer? En zie ik het nu goed dat je daarmee je stroomdraden meet?
Dit is een Shelly Pro 3EM 120.
Ik heb dat ding toen geplaatst op de hoofdaansluiting.
Hierdoor kan (kon) ik mijn Zendures thuisbatterij op nom houden.
Inmiddels heeft ook Zendure een P1 meter.
Maar ik laat de Shelly mooi zitten.
Deze kan altijd van pas komen.

• Tivoler
@peterbier Je kan gewoon losse shellies per fase gebruiken hoor; maakt echt geen ene snars uit. Het ding is alleen dat het constante hoge vermogen door die dingen niet echt je van het is lijkt me; zeker niet als het nog kan pieken ook.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:51:
@rens-br Vanavond in de meterkast gehangen. Het is even een beetje klooien om hem op een automaat te krijgen. De ruimte wordt allemaal wel wat krap.

Ik heb hem op een ABB alamat geplaatst. Kwam het mooiste uit met de Shelly in de voorste kooi en dan de draad in de achterste. En dan toch nog een keer de automaat van de rail gehaald om te kunnen checken of de draad goed in de kooi zit. Al met al wel meer dan een uurtje zoet mee geweest.

Daarnaast lijkt de Shelly zijn eigen verbruik ofzo te meten. In rust geeft hij 13mA / 3VA aan per kanaal. Wel 0W dus kan er verder wel mee leven.

Ik krijg wel absolute kriebels dat Shelly bij grafieken Wh heeft staan ipv W... Wh kan je niet plotten zonder een periode :|
Klinkt goed. Op de Shelly website hebben ze het over monteren onder of boven de automaat. Maar veiligheid technisch zou ik verwachten dat hij boven de automaat moet. Waar heb jij heb zitten? Ik heb een Hager meterkast trouwens.

Dat Shelly Wh gebruikt maakt niet zoveel uit toch? Neem aan dat je hem gewoon in HA hebt zitten.

En heb je meterkast pics?

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 23:09 ]

• Septillion
@rens-br Ik zou hem zeker echter een automaat willen ja. Ervoor lijkt mij ook te sketchy. Maar bij veel mag je ook wel van boven naar beneden bedraden waardoor aan de onderkant dus "achter" de automaat is.

Maar kwam er net achter dat er wel een tweede "settings is (Via Home => View full EM details => Settings). Daarin kan je wel per kanaal aangeven dat je de stroomrichting wilt omdraaien (Reverse CT measurement direction). Waarom dat niet gewoon in de echte settings pagina te vinden is is voor mij een raadsel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLpHoYbRi8dUwV5Vo1GU4o3THDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58ca60QyhtIJyHjHh2U3P6E7.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
rens-br schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
Dat Shelly Wh gebruikt maakt niet zoveel uit toch? Neem aan dat je hem gewoon in HA hebt zitten.
Het is gewoon niet correct dus als electrical engineer doet dat gewoon pijn :+

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:18:
@rens-br Ik zou hem zeker echter een automaat willen ja. Ervoor lijkt mij ook te sketchy. Maar bij veel mag je ook wel van boven naar beneden bedraden waardoor aan de onderkant dus "achter" de automaat is.

Maar kwam er net achter dat er wel een tweede "settings is (Via Home => View full EM details => Settings). Daarin kan je wel per kanaal aangeven dat je de stroomrichting wilt omdraaien (Reverse CT measurement direction). Waarom dat niet gewoon in de echte settings pagina te vinden is is voor mij een raadsel :+

[Afbeelding]
Netjes. Ziet er strak en goed uit en is echt precies wat ik zoek. Komende tijd de aanbiedingen maar even in de gaten houden, want vind hem nu nog aan de prijzige kant.

Overigens misschien een ontzettende 'noob' vraag, maar waar haalt dat ding zijn 0 vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 17-02-2026 23:26 ]

• Septillion
@rens-br Hij heeft een los draadje voor de N. Deze komt uit de achterkant en zit bij mij in de achterste kooi van de N. Op de foto kan je er nog net iets van zien achter de blauwe draad. Die is ook voorzien van een platte terminal met idee dat hij ook bij een draad in de kooi erbij mag.

Op zich ook wel slim bedacht omdat er veel landen zijn die de N niet schakelen en daar een busbar voor gebruiken.

En mja, ik vond hem ook wat prijzig. Vriend van me heeft hem met Black Friday voor €58 opgepikt maar dat was wel excl verzendkosten. Dus mja, voor €70 direct uit het schap pakken in een fysieke winkel vond ik zo slecht nog niet. Maar blijft een relatief dure module.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 23:34 ]

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:18:

[Afbeelding]
Verbruik meet je op de Fase, niet op de NUL.

Naar beneden dat ding.

• Septillion
@Tivoler Ik snap echt geen snars van je opmerking.... Kan je iets meer toelichten?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:31:
@rens-br Hij heeft een los draadje voor de N. Deze komt uit de achterkant en zit bij mij in de achterste kooi van de N. Op de foto kan je er nog net iets van zien achter de blauwe draad. Die is ook voorzien van een platte terminal met idee dat hij ook bij een draad in de kooi erbij mag.

Op zich ook wel slim bedacht omdat er veel landen zijn die de N niet schakelen en daar een busbar voor gebruiken.

En mja, ik vond hem ook wat prijzig. Vriend van me heeft hem met Black Friday voor €58 opgepikt maar dat was wel excl verzendkosten. Dus mja, voor €70 direct uit het schap pakken in een fysieke winkel vond ik zo slecht nog niet. Maar blijft een relatief dure module.
Ah vandaar! Praktische oplossing inderdaad. 58 euro is een nette prijs! Waar heeft hij hem toen gekocht?

• Septillion
@rens-br Volgens mij was dat bij Shelly zelf. Ik haal deze maand maar even geen broodje voor de lunch :+

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:53:
@rens-br Volgens mij was dat bij Shelly zelf. Ik haal deze maand maar even geen broodje voor de lunch :+
Daar heb ik recentelijk een 15% kortingcode van gekregen, maar door het feit dat de standaard prijzen daar veel hoger liggen schiet ik er niet zoveel mee op.

Edit:

Zie nu dat hij ook bij de Hornbach in de schappen ligt en hij bij Robbshop goedkoper te krijgen is. Met de LPG kom je dan uit op 61 euro. Vind dat een best prima prijs. Binnenkort even een ritje maken naar de Hornbach.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 18-02-2026 00:00 ]

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:58
Volgens ik gelezen heb; eens de juiste firmware kan je in het mattermenu matter enablen .
Dan rebooten. Dan verschijnt er er in het matter menu van de shelly Web interface een QR code
en die kan je in google home of apple woning scannen in het menu accesoire toevoegen.

• Septillion
@eesiediesie Ja, dat lees ik ook. Maar er komt nergens een Matter menu erbij op een 3EM-63T Gen3... Refresh, verse browser, allemaal niet.

• Septillion
@rens-br Owja, crap, dat had ik gewoon kunnen doen natuurlijk :+

• Tivoler
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:35:
@Tivoler Ik snap echt geen snars van je opmerking.... Kan je iets meer toelichten?
Precies zoals ik het zeg; je meet het op de fase; als je meet op de nul kan je een lekstroom ook nooit meten.

• peterbier
Ff de Fluke erop.
Shelly neemt aanzienlijk minder stroom.
HomeWizard plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kO3eIcseFc4An7xJa5BjMovX18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2j5gMIgUzeD7Oy0QPldABFe.jpg?f=fotoalbum_large

Shelly plug gen3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UojcHUuLqbSY_oSvEOPe9Q5r0fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mKybFmMZRD6xj9YdaYCNIjW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 92 93 Laatste