@t14wo Kan je ook zien wat kapot is? Want deze schade is duidelijk niet van alleen te warm, daar is echt iets in rook opgegaan.
Maar waar moet je shelly die 'overwaarde' vandaan toveren?Johndoej schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:59:
[...]
.
Heb een warmtepomp met inwendige boiler, zonnepanelen en een shelly pro EM 50
Wil een inschakelwaarde in (bijv. 700 W overschot) opbrengst minus gebruik en een lagere uitschakelwaarde (bijv. 200W).
De waarde moet gedurende een vaste tijd (bijv. 5 minuten) stabiel of hoger blijven voordat de warmtepomp actie onderneemt.
Daarnaast wil ik elke 15 sec. een script logs zien.
Ik kan een scene maken, maar heb liever een script.
Scrips geven logs, wat mijn voorkeur is
En nogmaals.. Wat heb je zelf al geprobeerd. In de shelly script omgeving staan ook allerlei voorbeelden en templates waar je mee kan beginnen.
Nee, ik heb beperkte elektrotechnische kennis. Dus ik kan niet alle onderdelen goed benoemen.Septillion schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:31:
@t14wo Kan je ook zien wat kapot is? Want deze schade is duidelijk niet van alleen te warm, daar is echt iets in rook opgegaan.
Er zat wel een gaatje in het vierkante componentje. (De weerstand zelf?)
Zit nu te zoeken en er zijn veel meer gevallen. Bijv. een op reddit die exact hetzelfde is qua schade: https://www.reddit.com/r/.../shelly_bypass_went_bang/
Het is gelukt, bedankt voor het meedenken.Johndoej schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:59:
[...]
.
Heb een warmtepomp met inwendige boiler, zonnepanelen en een shelly pro EM 50
Wil een inschakelwaarde in (bijv. 700 W overschot) opbrengst minus gebruik en een lagere uitschakelwaarde (bijv. 200W).
De waarde moet gedurende een vaste tijd (bijv. 5 minuten) stabiel of hoger blijven voordat de warmtepomp actie onderneemt.
Daarnaast wil ik elke 15 sec. een script logs zien.
Ik kan een scene maken, maar heb liever een script.
Scrips geven logs, wat mijn voorkeur is
[mbr]Eigen inzet wordt verwacht. Dus wat heb jij al geprobeerd?[/]
Fijn! Zou je het voor het afronden fijn vinden om je script te delen, zodat andere er ook van kunnen leren.Johndoej schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:57:
[...]
Het is gelukt, bedankt voor het meedenken.
Heb de basis gedownload van de shelley app. Vervolgens heeft ai mijn verlangens erin gezet.rens-br schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Fijn! Zou je het voor het afronden fijn vinden om je script te delen, zodat andere er ook van kunnen leren.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139// === CONFIGURATIE === let CONFIG = { grid_channel: 1, // Zet op 1 (kanaal met negatieve W = overschot) excess_on_threshold: 700, // W overschot om boiler AAN te gaan excess_off_threshold: 300, // W overschot om boiler UIT te gaan on_delay_seconds: 300, // 5 minuten wachten off_delay_seconds: 120, // 2 minuten wachten relay_id: 0 // Relay ID }; let state = { current_excess: 0, above_on_threshold_since: null, below_off_threshold_since: null, relay_is_on: false, last_log_time: 0 }; // === HELPER: pad nummer met nul === function pad(num, size) { let s = num + ""; while (s.length < size) s = "0" + s; return s; } // === FUNCTIES === function getGridPower(callback) { Shelly.call("EM1.GetStatus", { id: CONFIG.grid_channel }, function(res) { if (res && res.act_power !== undefined) { state.current_excess = res.act_power < 0 ? -res.act_power : 0; // Overschot positief maken if (typeof callback === "function") callback(); } else { print("Fout: Geen act_power"); } }); } function turnRelay(on) { Shelly.call("Switch.Set", { id: CONFIG.relay_id, on: on }, function(res) { if (res) { state.relay_is_on = on; print("Boiler " + (on ? "AAN" : "UIT") + " | Overschot: " + state.current_excess.toFixed(0) + " W"); } }); } function checkExcess() { let excess = state.current_excess; let now = Math.floor(Date.now() / 1000); if (excess >= CONFIG.excess_on_threshold) { if (state.above_on_threshold_since === null) { state.above_on_threshold_since = now; print("START AAN-TIMER"); } if (state.above_on_threshold_since !== null && now - state.above_on_threshold_since >= CONFIG.on_delay_seconds && !state.relay_is_on) { turnRelay(true); state.above_on_threshold_since = null; } } else { state.above_on_threshold_since = null; } if (excess < CONFIG.excess_off_threshold) { if (state.below_off_threshold_since === null) { state.below_off_threshold_since = now; print("START UIT-TIMER"); } if (state.below_off_threshold_since !== null && now - state.below_off_threshold_since >= CONFIG.off_delay_seconds && state.relay_is_on) { turnRelay(false); state.below_off_threshold_since = null; } } else { state.below_off_threshold_since = null; } } function logStatus() { let now = Math.floor(Date.now() / 1000); if (now - state.last_log_time < 15) return; state.last_log_time = now; let uptime = Shelly.getComponentStatus("sys").uptime; let hours = Math.floor(uptime / 3600); let mins = Math.floor((uptime % 3600) / 60); let secs = uptime % 60; let timeStr = pad(hours, 2) + ":" + pad(mins, 2) + ":" + pad(secs, 2) + " uptime"; let status = "=== STATUS @ " + timeStr + " ===\n"; status += " Overschot: " + state.current_excess.toFixed(0) + " W\n"; status += " Boiler: " + (state.relay_is_on ? "AAN" : "UIT") + "\n"; if (state.above_on_threshold_since !== null) { let left = Math.max(0, CONFIG.on_delay_seconds - (now - state.above_on_threshold_since)); status += " AAN-timer: nog " + left + " sec\n"; } if (state.below_off_threshold_since !== null) { let left = Math.max(0, CONFIG.off_delay_seconds - (now - state.below_off_threshold_since)); status += " UIT-timer: nog " + left + " sec\n"; } print(status); } // Jouw oorspronkelijke handler voor switch power consumption Shelly.addStatusHandler(function (status) { //check if the event source is a switch //and if the id of the input is 0 if (status.name === "switch" && status.id === 0) { if (typeof status.delta.apower === "undefined") { return; } if (status.delta.apower > 4) { print("Using more than 4W power"); } } }); // === START === print("Boiler Script met jouw wensen"); Timer.set(5000, true, function() { getGridPower(function() { checkExcess(); logStatus(); }); }); getGridPower(function() { checkExcess(); logStatus(); });
[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 25-01-2026 12:01 . Reden: Code tags toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/b6i09idbmt6r7Qcc1J6qYg7v.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe sluit ik een Shelly 1 Mini Gen4 aan op deze lichtschakelaar?
Deze lichtschakelaar bedient de verlichting in de garage. Er zijn ook nog twee aparte lichtschakelaars, die dezelfde verlichting bedienen.
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
@Kozzmozz Daar kan je hem in ieder geval niet aansluiten. Want de uitgang van deze schakelaar gaat met twee draden door naar de andere schakelaars.
Module aansluiten kan bij een wisselschakeling alleen aan het einde. Dus of bij de laatste schakelaar of bij de lamp. Ik zou dus eens kijken of je hem bij de lamp kan plaatsen.
Module aansluiten kan bij een wisselschakeling alleen aan het einde. Dus of bij de laatste schakelaar of bij de lamp. Ik zou dus eens kijken of je hem bij de lamp kan plaatsen.
@Septillion
Ik kan helaas niet aan de lampen zelf de Shelly 1 Mini Gen4 plaatsen.
Er is wel een andere schakelaar waar volgende aansluiting is.
Hoe sluit ik de Shelly hierop aan?
Ik kan helaas niet aan de lampen zelf de Shelly 1 Mini Gen4 plaatsen.
Er is wel een andere schakelaar waar volgende aansluiting is.
Hoe sluit ik de Shelly hierop aan?
|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
@Kozzmozz Niet, want dat is ook niet de laatste schakelaar maar één in het midden.
Waarom kan hij niet bij de lamp?
En anders is dus je enige mogelijke optie bij de schakelaar die je nog niet getoond hebt
Waarom kan hij niet bij de lamp?
En anders is dus je enige mogelijke optie bij de schakelaar die je nog niet getoond hebt
@Septillion Ik heb nog een laatste schakelaar waarop volgende aansluitingen zijn;
2 = ZWART
L2 = ROOD
2' = GRIJS
Nu heb ik twee (2) stroomkabels daar gevonden met volgende opschriften;
- LMP > wellicht is dit de kabel die de verschillende lampen in de garage verbinden
- VOEDING 3-3 > dit is de voeding van de kring 3-3 waarop de verlichting garage aangesloten is.
2 = ZWART
L2 = ROOD
2' = GRIJS
Nu heb ik twee (2) stroomkabels daar gevonden met volgende opschriften;
- LMP > wellicht is dit de kabel die de verschillende lampen in de garage verbinden
- VOEDING 3-3 > dit is de voeding van de kring 3-3 waarop de verlichting garage aangesloten is.
@Kozzmozz Tja, dan zal je wat dingen na moeten kijken. Want je hem L, N en de schakeldraad die nu naar de lamp loopt nodig.
De verbindingen op de schakelaar laten zich wel raden. De bruin en grijs (2 en 2') komen van de tweede schakelaar. Dat maakt rood (L2) de draad naar de lamp.
Maar wat de andere twee zijn kan ik alleen gokken. Welke kleuren hebben ze?
De verbindingen op de schakelaar laten zich wel raden. De bruin en grijs (2 en 2') komen van de tweede schakelaar. Dat maakt rood (L2) de draad naar de lamp.
Maar wat de andere twee zijn kan ik alleen gokken. Welke kleuren hebben ze?
Dat script schrijft ChatGPT voor jou in 10 seconden (mits de juiste prompt).Johndoej schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:44:
Misschien een ander onderwerp.
Heb een shelly pro EM 50
Wil daar graag een script inbrengen.
Kan iemand voor mij dat script schrijven.
Alvast bedankt.
In het script moet staan,
Boiler aan na 3 minuten bij 700 W overwaarde
Boiler uit na 1 minuut bij 300 W
Scriptlogbook om de 15 seconden verversen.
Upload bijvoorbeeld wat je al hebt en stel je vraag erbij.
Je leert er weinig van maar je hebt wel iets dat werkt.
Een paar pagina's terug ging het ook al even over de H&T, maar ik loop ook tegen een probleempje aan.
Sinds een paar maanden hangen er een aantal BLU TRVs aan de radiatoren van de slaapkamers, maar de temperatuurmeting wordt beïnvloed doordat ze achter gordijnen (en onder een raam) verstopt zitten. Om dat op te lossen heb ik nu als test een losse H&T Gen3 (dus met display) gekocht en die wil ik koppelen aan één van de TRVs.
Ik krijg dat echter met geen mogelijkheid voor elkaar. Iemand een stappenplan voor mij? Met veel gehannes krijg ik de H&T wel gekoppeld/ zichtbaar in de app, maar dan is hij verbonden via wifi. Ik krijg hem dan vervolgens niet gekoppelt aan een TRV. Ik denk dat ik ergens in het begin al een fout maak (moet ik hem koppelen met de bluetooth gateway ipv wifi?) maar kom er niet zo goed achter wat (en hoe) dan precies.
Sinds een paar maanden hangen er een aantal BLU TRVs aan de radiatoren van de slaapkamers, maar de temperatuurmeting wordt beïnvloed doordat ze achter gordijnen (en onder een raam) verstopt zitten. Om dat op te lossen heb ik nu als test een losse H&T Gen3 (dus met display) gekocht en die wil ik koppelen aan één van de TRVs.
Ik krijg dat echter met geen mogelijkheid voor elkaar. Iemand een stappenplan voor mij? Met veel gehannes krijg ik de H&T wel gekoppeld/ zichtbaar in de app, maar dan is hij verbonden via wifi. Ik krijg hem dan vervolgens niet gekoppelt aan een TRV. Ik denk dat ik ergens in het begin al een fout maak (moet ik hem koppelen met de bluetooth gateway ipv wifi?) maar kom er niet zo goed achter wat (en hoe) dan precies.
Geen idee of het werkt met de H&T met display.Merijn. schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:09:
Een paar pagina's terug ging het ook al even over de H&T, maar ik loop ook tegen een probleempje aan.
Ik heb deze nu net ook geprobeerd te koppelen maar ook niet voor elkaar gekregen.
De H&T (vierkante blokje) was ook al een gedoe.
Uiteindelijk wel gelukt na de beta firmware.
Dit werkt maar waarom de H&T met display niet wil vindt ik vreemd.
Dit heb ik gedaan met de H&T knop ingedrukt en dan 10 seconden ingedrukt houden.
:strip_exif()/f/image/3skhWyW7YOxaCxl1eoVJuVTn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VtBPjO0PYcEhDIlJNgFYXboB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SeSsRBKxp1Q9hHX9JTjbBZxu.jpg?f=fotoalbum_large)
Met deze instelling komt de temperatuur van de externe sensor ook binnen in HomeAssistant. (Shelly Thermostaat knop)
Je hoeft dan niet appart de H&T toe te voegen.
[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 29-01-2026 00:20 ]
Dank voor het proberen. Ga er maar eens een ticket bij Shelly aan wagen. Vind het ook maar raar dat het niet zou werken.peterbier schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:05:
[...]
Geen idee of het werkt met de H&T met display.
Ik heb deze nu net ook geprobeerd te koppelen maar ook niet voor elkaar gekregen.
De H&T (vierkante blokje) was ook al een gedoe.
Uiteindelijk wel gelukt na de beta firmware.
Dit werkt maar waarom de H&T met display niet wil vindt ik vreemd.
Deze H&T via HA gebruiken om de TRV aan te sturen zal ook wel een uitdaging zijn, omdat hij voor zover ik tot nu toe heb gevonden nu vooral veel in 'sleep' mode staat en dus ook niet echt actief waarden in HA laat zien.
De H&T kun je koppelen aan de TRVMerijn. schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:09:
/f/image/sjN3Cuep8on9ulcUFSXdtcch.png?f=fotoalbum_medium)
En daarna de TRV sensor ontkoppelen.
De vraag gaat over de H&T met display.JaapZ1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:11:
[...]
De H&T kun je koppelen aan de TRV
[Afbeelding]
En daarna de TRV sensor ontkoppelen.
[Afbeelding]
En dat wil dus niet wat erg jammer is.
De gewone H&T (vierkante blokje) werkt wel.
Ik vermoed dat @Merijn. een oudere variant heeft. Bij settings / device information kun je het model vinden. De meest recente is een SBHT-103Cpeterbier schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:33:
[...]
De vraag gaat over de H&T met display.
En dat wil dus niet wat erg jammer is.
De gewone H&T (vierkante blokje) werkt wel.
Shelly H&T G3JaapZ1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:53:
[...]
Ik vermoed dat @Merijn. een oudere variant heeft. Bij settings / device information kun je het model vinden. De meest recente is een SBHT-103C
Is deze maand aangeschaft, een "Shelly H&T Gen3". Bij de settings staat device model "S3SN-0U12A.JaapZ1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:53:
[...]
Ik vermoed dat @Merijn. een oudere variant heeft. Bij settings / device information kun je het model vinden. De meest recente is een SBHT-103C
https://www.shelly.com/products/shelly-blu-h-t-display-zb
De uitrol van nieuwe en verbeterde versies gaat sneller dan de doorsnee webwinkel aankan. Bij nieuw uit de doos TRV's waren vorige week 3 achtereenvolgende updates nodig voordat ze zich weer een beetje prettig voelden. Updaten van de blu was voorheen een klein drama, maar vanaf V1.16 verloopt dit soepeltjes.
De uitrol van nieuwe en verbeterde versies gaat sneller dan de doorsnee webwinkel aankan. Bij nieuw uit de doos TRV's waren vorige week 3 achtereenvolgende updates nodig voordat ze zich weer een beetje prettig voelden. Updaten van de blu was voorheen een klein drama, maar vanaf V1.16 verloopt dit soepeltjes.
Hmm.. Dit lijkt inderdaad weer andere versie te zijn. Die van mij heeft nog 4x AA of USB-c voeding.JaapZ1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:14:
https://www.shelly.com/products/shelly-blu-h-t-display-zb
De uitrol van nieuwe en verbeterde versies gaat sneller dan de doorsnee webwinkel aankan.
@Septillion
Het is me gelukt!
In mijn eerste post had ik de juiste wisselschakelaar in handen.
Hieruit moest ik de bruine L-draad verwijderen en aansluiten op de SW van Shelly.
Vervolgens de 'oude' bruine L-draad op de O van Shelly.
Dan was het een kwestie van in de Shelly App, de Input/output settings op Edge te zetten.:strip_exif()/f/image/dAsRO5kktifvoG2Wx65XcRax.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan nu mijn volgende project; hoe sluit ik hier een Shelly 1 Mini Gen 4 op aan?
Deze relayschakelaar bedient in een grote hal diverse verlichingspunten op twee verdiepen.
Het is me gelukt!
Hieruit moest ik de bruine L-draad verwijderen en aansluiten op de SW van Shelly.
Dan was het een kwestie van in de Shelly App, de Input/output settings op Edge te zetten.
:strip_exif()/f/image/dAsRO5kktifvoG2Wx65XcRax.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan nu mijn volgende project; hoe sluit ik hier een Shelly 1 Mini Gen 4 op aan?
Deze relayschakelaar bedient in een grote hal diverse verlichingspunten op twee verdiepen.
[ Voor 28% gewijzigd door Kozzmozz op 31-01-2026 15:45 ]
Nog even hierop terugkomend: ik heb Blu Remote ZB aangeschaft, maar helaas werkt hij niet ootb samen met de 2PM Gen2. Uiteindelijk toch aan de praat gekregen dankzij twee scriptjes. Zie https://community.shelly....ly-blu-remote-control-zb/
Mocht iemand ooit nog tegen hetzelfde aanlopen als ik.
Nomen nescio
afhankelijk van de spanning die het relai stuurd de goede shellu inbouwen die het relai ook schakeld of gelijk een https://www.conrad.nl/nl/...4cuz3fJwbgy8aAo1dEALw_wcB
inbouwen
inbouwen
Kozzmozz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:43:
@Septillion
Het is me gelukt!
Dan was het een kwestie van in de Shelly App, de Input/output settings op Edge te zetten.[Afbeelding]
En dan nu mijn volgende project; hoe sluit ik hier een Shelly 1 Mini Gen 4 op aan?![]()
[Afbeelding]
Ik ben nieuw in de wereld van shelly producten.
Laatst heb ik een Shelly EM Mini Gen 4 aangeschaft om het stroomverbruik van me airco te meten.
Nu ben ik benieuwd in hoe vere deze meting klopt ?
Laatst heb ik een Shelly EM Mini Gen 4 aangeschaft om het stroomverbruik van me airco te meten.
Waarom twijfel je hieraan?Hieperdepiep schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:55:
Ik ben nieuw in de wereld van shelly producten.
Update van het verbruik is per uur, grafiek geeft ook het gemiddelde per uur aan, dat geeft soms een vreemd beeld in (basis) app. Achteraf klopt het, na een heel uur, of een dag later bijvoorbeeld.
Omdat volgens de specificaties de airco niet zo laag verbruik kan hebben. Het zou mooi meegenomen zijn dat hij dat doet
Wat is het verbruik dan volgens Shelly en wat had je verwacht? En wat als je de airco zo hard mogelijk aan zet?Hieperdepiep schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:47:
[...]
Omdat volgens de specificaties de airco niet zo laag verbruik kan hebben. Het zou mooi meegenomen zijn dat hij dat doet
De Shelly geeft zo rond tussen de 130w en 140w aan.
Terwijl volgens de specificaties hij niet lager zou kunnen dan 250w
Heb je geen ampère meter, hang je die er even tussen en met de spanning kun je het vermogen uitrekenen.
Wat voor airco is het dan? Ik heb een shelly 1 PM op mijn airco's zitten en de Shelly meet zelfs zijn sluipverbruik van 4W.Hieperdepiep schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:21:
De Shelly geeft zo rond tussen de 130w en 140w aan.
Een Daikin stylish, ik heb een Shelly EM Mini Gen 4.
Het is meer een verbazing dat het verbruik wel klopt.
Het is meer een verbazing dat het verbruik wel klopt.
[ Voor 71% gewijzigd door Hieperdepiep op 07-02-2026 06:05 ]
@Hieperdepiep En die handleiding heeft het niet over thermisch vermogen?
? Wat bedoelt u?Septillion schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:58:
@Hieperdepiep En die handleiding heeft het niet over thermisch vermogen?
Volgens de specificaties zou de opgenomen vermogen minimaal 250w zijn en afgegeven vermogen minimaal 1200w
Het verbaast me dus (in het voordeel) dat ik hem zo laag zie draaien (rond 140w), en vandaar ik me afvraag omdat ik nieuw ben in de Shelly wereld. Zit er een afwijking op de Shelly apparatuur, kan het zijn dat de meting niet klopt?
@Hieperdepiep Nouwja, dat dus. Het afgegeven vermogen = het thermische vermogen.
Kan het zijn dat ik u niet goed begrijp? Of ik mijn vraag niet goed heb gesteld?Septillion schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:41:
@Hieperdepiep Nouwja, dat dus. Het afgegeven vermogen = het thermische vermogen.
Een airco verbruikt energie, datgene wat jij meet, een airco maakt van die energie warmte of kou, dat vermogen is ook uitgedrukt in W en je haalt nu beide door elkaar.Hieperdepiep schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Kan het zijn dat ik u niet goed begrijp? Of ik mijn vraag niet goed heb gesteld?
Kortom:
- Afgegeven vermogen = hoeveelheid vermogen dat je airco aan de lucht geeft, in warmte of kou, uitgedrukt in W -> het getal in de specs
- Elektrisch vermogen = hoeveelheid energie die de airco verbruikt om het die kou / warmte te maken, ook uitgedrukt in W -> het getal wat je meet.
Underpromise, overdeliver! Alhoewel het qua verbruik dan weer is omgekeerd...Hieperdepiep schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:11:
[...]
? Wat bedoelt u?
Volgens de specificaties zou de opgenomen vermogen minimaal 250w zijn en afgegeven vermogen minimaal 1200w
Het verbaast me dus (in het voordeel) dat ik hem zo laag zie draaien (rond 140w), en vandaar ik me afvraag omdat ik nieuw ben in de Shelly wereld. Zit er een afwijking op de Shelly apparatuur, kan het zijn dat de meting niet klopt?
Snelle check door de airco uit te zetten, het actuele verbruik op de slimme meter af te lezen (A) en daarna de airco aan te zetten. Meting (A) + meetwaarde Shelly moet dan overeenkomen met de actuele waarde op de slimme meter.
Nee dat haal ik niet door elkaar, dat is heel duidelijk bij me.rens-br schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:49:
[...]
Een airco verbruikt energie, datgene wat jij meet, een airco maakt van die energie warmte of kou, dat vermogen is ook uitgedrukt in W en je haalt nu beide door elkaar.
Kortom:
- Afgegeven vermogen = hoeveelheid vermogen dat je airco aan de lucht geeft, in warmte of kou, uitgedrukt in W -> het getal in de specs
- Elektrisch vermogen = hoeveelheid energie die de airco verbruikt om het die kou / warmte te maken, ook uitgedrukt in W -> het getal wat je meet.
De Shelly geeft dus een stroom verbruik aan van rond de 140w.
Volgens de boeken zou de airco een minimale opgenomen vermogen hebben van 250w.
Dus of de airco kan lager modulairen dan wat er in de boeken staat, of de Shelly heeft een afwijking.
Dat was mijn vraag: zit er een afwijking in de Shelly? Kan het zijn dat de Shelly kapot is waardoor hij niet goed de meting doet.
Misschien even een goedkope energiemeter er extra tussen hangen? Mijn (n=1) ervaring is dat de verklaringen bij meetafwijkingen soms simpel verklaarbaar zijn door een 2e methode ernaast te houden. Speculeren op bais van 1 apparaat is exact dat. Eerst de meting valideren.Hieperdepiep schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Nee dat haal ik niet door elkaar, dat is heel duidelijk bij me.
Dus of de airco kan lager modulairen dan wat er in de boeken staat, of de Shelly heeft een afwijking.
Dat was mijn vraag: zit er een afwijking in de Shelly? Kan het zijn dat de Shelly kapot is waardoor hij niet goed de meting doet.
Hmm, voor het eerst een vastloper gehad. Was met de Shelly Scanner bezig, merkte dat er 1 ontbrak, een PM Mini gen3. Het aangesloten apparaat werkte, LED was aan en brandde constant (oftewel verbinding met wifi) maar na check in Home Assistant bleek die al een paar weken geen data te geven en webinterface was niet bereikbaar. Even stekker eruit en erin en ding doet weer.
Is het verstandig om bij lange uptimes een automatische herstart te laten doen?
Is het verstandig om bij lange uptimes een automatische herstart te laten doen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Volgens de specificaties van mijn Mitsubishi airco is het minimum 250 watt.Hieperdepiep schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Nee dat haal ik niet door elkaar, dat is heel duidelijk bij me.
Deze gaat volgens de HomeWizard stekker naar 200 watt. (Wat zeker klopt)
Je zou een run up doen van 30 graden.
En als 2e test de hele airco uit zetten.
Bij een 3.5kW airco zou het oplopen <1000 watt.
Als je de airco uit zet zal de Shelly zo.n 3a5 watt meten. (Airco met wifi module)
Kleine nuance: dat hangt ook af van de buitentemperatuur en uiteraard aantal binnenunits. Mijn Daikin buitenunit (met 4 binnenunits) heeft nu 11W sluimerverbruik maar als het vriest, stijgt dat naar 47W.peterbier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:03:
[...]
Als je de airco uit zet zal de Shelly zo.n 3a5 watt meten. (Airco met wifi module)
[ Voor 7% gewijzigd door Horla op 12-02-2026 09:17 ]
Was deze hier al gedeeld?
“Millions of smart homes at risk as Shelly flaw lets hackers open doors and garages”
https://cybernews.com/sec...risk-shelly-flaw-hackers/
Mijn eigen Shelly even bekeken en AP staat gewoon uit…
“Millions of smart homes at risk as Shelly flaw lets hackers open doors and garages”
[ Voor 12% gewijzigd door Flatwhite op 14-02-2026 08:46 ]
Ze brengen het wel heel heftig. Maar dit deed de gen3 ook al. Daarnaast is het sowieso wijs om een password in te stellen voor toegang tot de Shellies. Al dan niet een wachtwoord op het AP.Flatwhite schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:45:
Was deze hier al gedeeld?
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 14-02-2026 09:38 ]
Als je de Shelly gewoon met je eigen netwerk verbind gaat AP toch gewoon standaard uit, of niet? Dan is "Millions" wel weer lekker overdreven...
Nee. Dat is eigenlijk precies het punt wat ze maken. Dat gebeurd dus standaard niet meer. Voor de gen4 weet ik het niet, want die heb ik niet, maar gen3 blijft de AP gewoon bestaan.Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:11:
Als je de Shelly gewoon met je eigen netwerk verbind gaat AP toch gewoon standaard uit, of niet? Dan is "Millions" wel weer lekker overdreven...
Bij de Gen2 en eerder was dit overigens vooral een technische beperking. De hardware kon niet tegelijk een AP zijn en verbinding hebben met wifi.
@rens-br Ah, okay. Mja, als AP aan blijft en je tijdens installatie niet geleid wordt om uit te zetten of password te geven, dan hebben ze wel een punt ja.
Overigens überhaupt al niet handig hem aan te laten als je hem niet gebruikt. Alleen maar storing op de 2.4GHz band... Stuk meer dan BLE ofzo.
Overigens überhaupt al niet handig hem aan te laten als je hem niet gebruikt. Alleen maar storing op de 2.4GHz band... Stuk meer dan BLE ofzo.
Al mijn Shellys (gen 2 tot 4) stuk of 40 is de AP mode uit.Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:03:
@rens-br Ah, okay. Mja, als AP aan blijft en je tijdens installatie niet geleid wordt om uit te zetten of password te geven, dan hebben ze wel een punt ja.
Bluetooth gaat ook uit.
Ik beheer het met de Shelly app.
Naar mijn weten werkt het dan keurig.
Als je geen extern via cloud wil kun je deze ook nog uit zetten.
Maar dan zijn de Shellys alleen lokaal te bedienen of via thuis VPN uiteraard.
@peterbier Het gaat er natuurlijk niet om of het kan, het is meer hoe mensen door de setup geleid worden. Als in het standaard process de AP aan blijft zonder wachtwoord, ja, dat is gewoon niet handig.
Dat is het dus.Septillion schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:19:
@peterbier Het gaat er natuurlijk niet om of het kan, het is meer hoe mensen door de setup geleid worden. Als in het standaard process de AP aan blijft zonder wachtwoord, ja, dat is gewoon niet handig.
Als ik de config gewoon met de Shelly app doe staat AP gewoon uit.
I.i.g. bij mijn Shellys heb ik gezien dat AP netjes uit staat en ik gebruik er nogal wat.
Zou netjes zijn als die ingebouwd AP bij configuratie via de Shelly app automatisch wordt uitgezet want de meeste mensen zullen toch die Shelly app gebruiken en dan is millions dus erg overdreven.peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Dat is het dus.
Als ik de config gewoon met de Shelly app doe staat AP gewoon uit.
I.i.g. bij mijn Shellys heb ik gezien dat AP netjes uit staat en ik gebruik er nogal wat.
Zelf gebruik ik die app niet, stel het handig in via de webinterface van de Shelly zelf en dan moet je er inderdaad zelf op letten dat je ongebruikte verbindingen zoals die eigen AP en Bluetooth, Zigbee of Wifi handmatig uit zet.
Bij config via de Shelly app staat standaard AP uit (zoals ik al eerder vermeld heb)Vliegvlug schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Zou netjes zijn als die ingebouwd AP bij configuratie via de Shelly app automatisch wordt uitgezet want de meeste mensen zullen toch die Shelly app gebruiken en dan is millions dus erg overdreven.
Zelf gebruik ik die app niet, stel het handig in via de webinterface van de Shelly zelf en dan moet je er inderdaad zelf op letten dat je ongebruikte verbindingen zoals die eigen AP en Bluetooth, Zigbee of Wifi handmatig uit zet.
Ja dat snap ik maar die zal in eerste instantie toch echt aan hebben gestaan want dat is standaard het geval.peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Bij config via de Shelly app staat standaard AP uit (zoals ik al eerder vermeld heb)
[Afbeelding]
En anders kan je de Shelly niet configureren of het moet via Bluetooth gaan.
Je was er een beetje onduidelijk over of dat automatisch via de app gaat na instellen maar het lijkt er dus wel op als jij dat nooit bewust handmatig hebt uitgezet en dat is netjes van Shelly om de gebruikers op die manier te helpen.
Het configureren gaat via bluetooth.Vliegvlug schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Ja dat snap ik maar die zal in eerste instantie toch echt aan hebben gestaan want dat is standaard het geval.
En anders kan je de Shelly niet configureren of het moet via Bluetooth gaan.
Je was er een beetje onduidelijk over of dat automatisch via de app gaat na instellen maar het lijkt er dus wel op als jij dat nooit bewust handmatig hebt uitgezet en dat is netjes van Shelly om de gebruikers op die manier te helpen.
Tijdens dit proces wordt er gevraagd wifi verbinding.
Deze stel je dan in hierna wordt bluetooth uitgezet.
Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat.
Mijn inziens doet de Shelly app het keurig.
@peterbier " Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat."
Ik heb Shelly Plugs, Plus Plug S'en, gen3 PM Mini's en gen4 1PM Mini's, bij alle was het ingebakken AP out of the box actief. Met open netwerk overigens, geen wachtwoord.
Via bluetooth instellen gebeurt denk ik met de Shelly app? Die app heb ik 1 keer gebruikt, zodra ik merkte dat die een cloud config pushte ging ie er weer af. Daarna 1 voor 1 met de ingebakken AP's verbonden en gekoppeld aan wifi, AP bleef daarbij wel aan staan. Met Python-scriptje settings gepusht, waaronder uitschakelen AP.
Ik heb Shelly Plugs, Plus Plug S'en, gen3 PM Mini's en gen4 1PM Mini's, bij alle was het ingebakken AP out of the box actief. Met open netwerk overigens, geen wachtwoord.
Via bluetooth instellen gebeurt denk ik met de Shelly app? Die app heb ik 1 keer gebruikt, zodra ik merkte dat die een cloud config pushte ging ie er weer af. Daarna 1 voor 1 met de ingebakken AP's verbonden en gekoppeld aan wifi, AP bleef daarbij wel aan staan. Met Python-scriptje settings gepusht, waaronder uitschakelen AP.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik gebruik de Shelly app om de Shellys te koppelen aan mijn wifi IoT netwerk.Raven schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:24:
@peterbier " Ik heb bij mij geen enkele Shelly gezien waarbij AP mode actief staat."
Geen van mijn Shellys heeft AP aan staan.
Dit staat automatisch uit bij mij.
De cloud naar Shelly gebruik ik gewoon. (Heb hiermee geen probleem mee)
De app van Shelly vindt ik ook prima.
Zodra alles in HA staat kan de cloud uit en eventueel de Shelly app eraf.
Maar de app vindt ik persoonlijk wel handig ff snel dit dat.
Ja dat snappen we maar zoals @Raven ook zegt komen ze uit de doos met dit AP aan en aangezien jij die niet handmatig uitzet kunnen we nu concluderen dat dit automatisch door de Shelly app gedaan wordt als je met een nieuwe Shelly verbindt via de app middels Bluetooth.peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:43:
[...]
Ik gebruik de Shelly app om de Shellys te koppelen aan mijn wifi IoT netwerk.
Geen van mijn Shellys heeft AP aan staan.
Dit staat automatisch uit bij mij.
En uit de verder informatie die je deelt blijkt dat Bluetooth ook automatisch uitgeschakeld wordt wanneer je wifi configureert.
Prima gedaan van Shelly dus dat ze mensen die de app gebruiken hierin meehelpen om te voorkomen dat er onnodige verbindingsmogelijkheden actief blijven na het instellen van de Shelly.
De discussie over de Access Points (AAN/UIT) is een storm in een glas water.
Ik heb 60+ Shelly's vanaf de eerste t/m de vierde generatie. Zojuist heb ik alle AP modes gecheckt.
Conclusie: geen enkele Shelly heeft AP mode "AAN".
Bovendien is de waarschuwing duidelijk:
Ik heb 60+ Shelly's vanaf de eerste t/m de vierde generatie. Zojuist heb ik alle AP modes gecheckt.
Conclusie: geen enkele Shelly heeft AP mode "AAN".
Bovendien is de waarschuwing duidelijk:
Het probleem zit dus hooguit bij de sitting ducks die de AP functie aan zetten en het instellen van een password niet nodig vinden.Password Recommendation
It is important to password protect your device's access point to secure your network from unauthorized access.
Als ik mijn schakelaars wil automatiseren, is de keuze voor de Shelly 1 Mini Gen4 (8A) dan juist?
Er is ook een Shelly 1 Gen4 (16A) is, maar dit lijkt overdreven voor een schakelaar?
Wie kan mij hiermee opweg helpen?
Er is ook een Shelly 1 Gen4 (16A) is, maar dit lijkt overdreven voor een schakelaar?
@hb96 Over het algemeen is verlichting schakelen met aan uit niet zn groot vermogen en kun je eigenlijk met zowat elke actor wel vooruit.
Het geen waar je wel op moet letten is.
als de actor een Nul nodig heeft, dat je de module moet plaatsen in de centraaldoos of je moet een Nul hebben bij de schakelaar.
als de actor een Nul nodig heeft, dat je de module moet plaatsen in de centraaldoos of je moet een Nul hebben bij de schakelaar.
Elsdeniep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:31:
Ik heb 60+ Shelly's vanaf de eerste t/m de vierde generatie.
Oscar Wilde
Hangt er vooral vanaf wat je gaat schakelen.. Met alleen wat lampen redt je het makkelijk met 8A. Daarbij is de mini ook een stuk makkelijker in te bouwen.hb96 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:01:
Als ik mijn schakelaars wil automatiseren, is de keuze voor de Shelly 1 Mini Gen4 (8A) dan juist?
Mijn vraag
Is het mogelijk om een Shelly 1(PM) the triggeren met een maakcontact of een spanningspuls van een externe source ? Ik ben al een dag of twee aan het zoeken en meerdere mensen schijnen dit te zoeken/willen echter komt er weinig duidelijkheid in topics en online informatie welke ik vindt.
Ik kan niet achterhalen of een Shellie Plus Addon dit op de I/O interface van de Shelly zou kunnen bewerkstelligen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Shelly 1/2PM GEN3/4
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoeken tot ik een ons weeg.
Schopje naar het grote topic
Is het mogelijk om een Shelly 1(PM) the triggeren met een maakcontact of een spanningspuls van een externe source ? Ik ben al een dag of twee aan het zoeken en meerdere mensen schijnen dit te zoeken/willen echter komt er weinig duidelijkheid in topics en online informatie welke ik vindt.
Ik kan niet achterhalen of een Shellie Plus Addon dit op de I/O interface van de Shelly zou kunnen bewerkstelligen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Shelly 1/2PM GEN3/4
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoeken tot ik een ons weeg.
Schopje naar het grote topic
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 11:16 ]
@Tivoler Een schakelaar vanaf de L is toch ook gewoon een "trigger van een externe source"?
Dus ja, zolang die externe source gewoon op dezelfde groep zit en geen losse stekker ofzo heeft, dan ja.
Wat is het idee om aan te sluiten dan?
Dus ja, zolang die externe source gewoon op dezelfde groep zit en geen losse stekker ofzo heeft, dan ja.
Een nul-draad zit vaak niet in de inbouwdoos bij de schakelaar.Clumsy Smurf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:04:
@hb96 Over het algemeen is verlichting schakelen met aan uit niet zn groot vermogen en kun je eigenlijk met zowat elke actor wel vooruit.
Dit is wel te realiseren met het trekken van nieuwe draden, dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn.
Wil eerst beginnen met het geautomatiseerd schakelen van de lampen.rens-br schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:17:
[...]
Hangt er vooral vanaf wat je gaat schakelen.. Met alleen wat lampen redt je het makkelijk met 8A. Daarbij is de mini ook een stuk makkelijker in te bouwen.
Begrijp dat dit prima kan met de Shelly Mini Gen4 (8A) vanwege het lage vermogen.
De Shelly Gen4 (16A) kan ik bij wandcontactdozen aansluiten, project voor later eens.
Dan is mijn eigen conclusie schaf de Shelly Mini Gen4 (8A) aan voor de schakelaars.
Daarmee kunnen we uit de voeten en geautomatiseerd de lichten gaan schakelen.
Jij wil er power op zetten ? Ik zoek meer een maak/droog-contact maar of een kleine puls van enkele volts.Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:18:
@Tivoler Een schakelaar vanaf de L is toch ook gewoon een "trigger van een externe source"?
Het ding is dat ik hem ook nog met een push-schakelaar wil kunnen bedienen; dus ik kijk naar wat de mogelijkheden zijn qua dubbele functie om hem aan te sturen.
Dat kan met de Shelly Add-on, hier een voorbeeld: YouTube: Shelly Plus AddOn: Taster anschliessen und konfigurieren?
Dat dacht ik al; maar dan moet je een plus hebben toch ?JaVaWa schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
Dat kan met de Shelly Add-on, hier een voorbeeld: YouTube: Shelly Plus AddOn: Taster anschliessen und konfigurieren?
Yes; en ideaal met 2PM
Dank voor de link.
[ Voor 7% gewijzigd door Tivoler op 16-02-2026 15:33 ]
Nee, op de schakelaar heb je toch ook maar twee contactpunten? Uiteraard is het in de AddOn zelf wel geregeld met plus, min, GPIO en pull up/pull down weerstanden, daar hoef jij geen rekening meer mee te houden.
@Tivoler Dat is immers wat je vroeg
Maar dat krijg je als je een XY-probleem er van maakt.
Die Addon zou een oplossing kunnen zijn maar hangt dus wel af van hoe/wat je wilt schakelen. De digitale ingang kan schijnbaar tegen spanningen van -15V tot +15V.
Die Addon zou een oplossing kunnen zijn maar hangt dus wel af van hoe/wat je wilt schakelen. De digitale ingang kan schijnbaar tegen spanningen van -15V tot +15V.
Beetje brainstormen hoort erbij; dat is niet direct een x/y probleem... dat je een link naar moet geven zegt meer over jou dan over mijSeptillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:54:
@Tivoler Dat is immers wat je vroegMaar dat krijg je als je een XY-probleem er van maakt.
Addon is zeker de oplossing voor het droge contact, dan wel lage puls spanning. Dan is de vraag nog hoe ik de hotelschakeling ga gebruiken maar dat lijkt me mogelijk op SW2 met een 2PM.Die Addon zou een oplossing kunnen zijn maar hangt dus wel af van hoe/wat je wilt schakelen. De digitale ingang kan schijnbaar tegen spanningen van -15V tot +15V.
Wat wellicht ook grappig is is dat ik mijn andere "probleem" zelfs als droogcontact kan gebruiken; lage spanning ook direct op die pushschakelaars en why not ? Centrale Relaisschakelaar vervangen door Home Automation
Hoi allen, ik heb een 6 jaar geleden alle lampen in huis voorzien van een 1PM, en op een enkele vervanging werken ze nog steeds. Ook een 10 Plug S gen1 en een 5x gen3 in gebruik. Nu zit ik erover te denken om de 1PM van de eerste generatie te gaan vervangen naar 1PM gen3 mini. Heeft dat meerwaarde. Enige waar ik een beetje op uit ben is beter bluetooth gateway doorgifte voor andere sensoren (ThermoPro). Enig advies is welkom. Ik kan natuurlijk ook de Plug S gen1 gaan vervangen.
:strip_exif()/f/image/1okoFuUxoAJhfF763UFRz3lV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GeuqKfoopf0YK3dBZ8leIUJo.jpg?f=fotoalbum_large)