• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18
1. Na het kalibreren kun je bij de 2PM prima op een percentage naar keuze instellen. Wel een heel getal, tienden van percentages kun je niet invullen (in heel specifieke situaties is dat minder handig).
2. Je huidige knoppen worden straks niet direct met de motor verbonden, maar aan de schakelcontacten op de Shelly. Als je de Shelly via HA bedient wordt de stand van de schakelaar genegeerd, er wordt niets kortgesloten. Het enige nadeel is dat de stand van de knoppen niet altijd overeen zal komen met de stand van de zonwering, waardoor je een keer extra moet drukken.

Mijn GPS-collectie

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat is nu de handigste shelly om in de meterkast je stroomverbruik op een groep te meten? Gaat dan met name om het zelf kunnen aansluiten.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
peterbier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:47:
Het is niet mogelijk wat ik zo lees op internet.
Dus je zal altijd die usb dongel nodig hebben.
Hmm, dat is dan wel een tegenvallertje... :|

Iemand ervaring met de H&T sensors/displays? En dan in combinatie met/ als aansturing van de TRV's.
Onze radiatoren hangen onder de ramen/ achter de gordijnen, waardoor de TRV al vrij snel wordt beïnvloed door een open raam of directe warmte van de radiator. Liever zou ik de TRV aansturen op basis van een sensor midden in de kamer.

De H&T Gen3 (display) komt er met 1 review hier op Tweakers slecht vanaf, de BLU H&T heeft ook slechts 1 review, maar die is dan weer uitermate positief.. :X

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Merijn. schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Hmm, dat is dan wel een tegenvallertje... :|

Iemand ervaring met de H&T sensors/displays? En dan in combinatie met/ als aansturing van de TRV's.
Onze radiatoren hangen onder de ramen/ achter de gordijnen, waardoor de TRV al vrij snel wordt beïnvloed door een open raam of directe warmte van de radiator. Liever zou ik de TRV aansturen op basis van een sensor midden in de kamer.

De H&T Gen3 (display) komt er met 1 review hier op Tweakers slecht vanaf, de BLU H&T heeft ook slechts 1 review, maar die is dan weer uitermate positief.. :X
Geen ervaring i.c.m. de TRV (die ik nu een dag heb)
Met de sensor wel.
Voor metingen in koelkasten en de met display uitvoering heb ik er ook 5 van staan werken perfect.
Een sensor heb ik gekoppeld aan een Shelly display. (Voor correcte temperatuur weergave) Dit werkt ook perfect.
Dit is in vergelijking als je de sensor koppelt aan een TRV denk ik.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:37

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ferra schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:31:
Wat is nu de handigste shelly om in de meterkast je stroomverbruik op een groep te meten? Gaat dan met name om het zelf kunnen aansluiten.
Hangt er van af. (altijd een goed antwoord) >:)

Als meterkast gelijk staat aan groepenkast (dus DIN rail montage):
Enkelfase max 16A: PRO 1PM
Driefase max 63A per fase: PRO 3EM CT63
Driefase max 120A per fase: PRO 3EM

Als meterkast bedoeld is als de ruimte waarin ook de groepenkast hangt:
Enkelfase max 16A: PM Mini Gen3
Driefase max 63A per fase: 3EM 63W Gen3 (hoort ook in de groepenkast, maar kan daarbuiten gemonteerd worden)

Sommige van deze producten kunnen ook als relais ingezet worden maar dat hoef je niet te gebruiken.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
JaVaWa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:06:
1. Na het kalibreren kun je bij de 2PM prima op een percentage naar keuze instellen. Wel een heel getal, tienden van percentages kun je niet invullen (in heel specifieke situaties is dat minder handig).
2. Je huidige knoppen worden straks niet direct met de motor verbonden, maar aan de schakelcontacten op de Shelly. Als je de Shelly via HA bedient wordt de stand van de schakelaar genegeerd, er wordt niets kortgesloten. Het enige nadeel is dat de stand van de knoppen niet altijd overeen zal komen met de stand van de zonwering, waardoor je een keer extra moet drukken.
Thanks! Hier heb ik echt veel aan. Binnenkort een setje bestellen en het een en ander testen :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ferra schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:31:
Mijn 1e gedachte was wat ik gister achter een 2-fase kookgroep had geplaatst: 2x SDM120 (maar dat is geen Shelly). Gezien er geen AP op die verdieping zit komt er een PoE-powered ESP32 (en modbus printje) en netwerkkabel op de plek waar op dit moment nog de telefoonkabel zit, daarnaast kan die ESP32 dan ook meteen aan de P1-poort gehangen worden, alles bedraad.

Helaas is de slimme meter wel een oud model, van het 1x per 10s soort. Ben zelf nog aan het kijken wat voor opties er zijn om meer data te krijgen, buiten een paar honderd € dokken voor metervervanging. Zal dan denk ik iets worden met CT-klem die om de fasedraad bij de hoofdschakelaar komt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39
DeKim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Zo’n “kastje” verkoopt Shelly. Zit ook nog een knop op die je aan kan sluiten.
https://www.shelly.com/products/shelly-button-add-on-black-1
Maar dat is alleen een drukker, toch?
Dat is volgens mij niet de daadwerkelijke dimmer die de lamp kan dimmen, hiermee kun je alleen een signaal uitsturen, dat er iets moet gebeuren.
of begrijp ik het verkeerd?

• Clumsy Smurf
mr.hypocrite schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:33:
Goedenavond,
1: Heeft iemand ervaring met de 2PM via Wifi en Home assistant om een rolluik of een zonnewering te bedienen? Is het in te stellen dat ik het bijv. op een 50% stand kan zetten en is die dan ook accuraat?

2: Wat gebeurd er als de knop bijv vast staat op "naar beneden" en via home assistant de commando "naar boven" geef? Zal het kortsluiting veroorzaken of zal er gewoon niks gebeuren?

Alvast bedankt!
Dit is wel echt heel vaak toegepast, dus geen probleem.
Wel moet je er rekening mee houden, dat bijvoorbeeld van rolluiken 50% geen 50% is van de opening maar 50% van de looptijd.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Maar dat is alleen een drukker, toch?
Dat is volgens mij niet de daadwerkelijke dimmer die de lamp kan dimmen, hiermee kun je alleen een signaal uitsturen, dat er iets moet gebeuren.
of begrijp ik het verkeerd?
Het is een lege behuizing met een druktoets.
Hierin moet nog een Shelly.
Bijvoorbeeld de dimmer module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk95RLezHKDx4gkFDtGaFm8-YBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDlcGcNCKhHsXza4BwDryhae.jpg?f=fotoalbum_large

• Clumsy Smurf
peterbier schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Het is een lege behuizing met een druktoets.
Hierin moet nog een Shelly.
Bijvoorbeeld de dimmer module.
[Afbeelding]
Ah zo, dat is inderdaad wel echt een heel mooi ding dan.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste