• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:49
1. Na het kalibreren kun je bij de 2PM prima op een percentage naar keuze instellen. Wel een heel getal, tienden van percentages kun je niet invullen (in heel specifieke situaties is dat minder handig).
2. Je huidige knoppen worden straks niet direct met de motor verbonden, maar aan de schakelcontacten op de Shelly. Als je de Shelly via HA bedient wordt de stand van de schakelaar genegeerd, er wordt niets kortgesloten. Het enige nadeel is dat de stand van de knoppen niet altijd overeen zal komen met de stand van de zonwering, waardoor je een keer extra moet drukken.

Mijn GPS-collectie

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat is nu de handigste shelly om in de meterkast je stroomverbruik op een groep te meten? Gaat dan met name om het zelf kunnen aansluiten.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:43
peterbier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:47:
Het is niet mogelijk wat ik zo lees op internet.
Dus je zal altijd die usb dongel nodig hebben.
Hmm, dat is dan wel een tegenvallertje... :|

Iemand ervaring met de H&T sensors/displays? En dan in combinatie met/ als aansturing van de TRV's.
Onze radiatoren hangen onder de ramen/ achter de gordijnen, waardoor de TRV al vrij snel wordt beïnvloed door een open raam of directe warmte van de radiator. Liever zou ik de TRV aansturen op basis van een sensor midden in de kamer.

De H&T Gen3 (display) komt er met 1 review hier op Tweakers slecht vanaf, de BLU H&T heeft ook slechts 1 review, maar die is dan weer uitermate positief.. :X

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Merijn. schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Hmm, dat is dan wel een tegenvallertje... :|

Iemand ervaring met de H&T sensors/displays? En dan in combinatie met/ als aansturing van de TRV's.
Onze radiatoren hangen onder de ramen/ achter de gordijnen, waardoor de TRV al vrij snel wordt beïnvloed door een open raam of directe warmte van de radiator. Liever zou ik de TRV aansturen op basis van een sensor midden in de kamer.

De H&T Gen3 (display) komt er met 1 review hier op Tweakers slecht vanaf, de BLU H&T heeft ook slechts 1 review, maar die is dan weer uitermate positief.. :X
Geen ervaring i.c.m. de TRV (die ik nu een dag heb)
Met de sensor wel.
Voor metingen in koelkasten en de met display uitvoering heb ik er ook 5 van staan werken perfect.
Een sensor heb ik gekoppeld aan een Shelly display. (Voor correcte temperatuur weergave) Dit werkt ook perfect.
Dit is in vergelijking als je de sensor koppelt aan een TRV denk ik.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Ferra schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:31:
Wat is nu de handigste shelly om in de meterkast je stroomverbruik op een groep te meten? Gaat dan met name om het zelf kunnen aansluiten.
Hangt er van af. (altijd een goed antwoord) >:)

Als meterkast gelijk staat aan groepenkast (dus DIN rail montage):
Enkelfase max 16A: PRO 1PM
Driefase max 63A per fase: PRO 3EM CT63
Driefase max 120A per fase: PRO 3EM

Als meterkast bedoeld is als de ruimte waarin ook de groepenkast hangt:
Enkelfase max 16A: PM Mini Gen3
Driefase max 63A per fase: 3EM 63W Gen3 (hoort ook in de groepenkast, maar kan daarbuiten gemonteerd worden)

Sommige van deze producten kunnen ook als relais ingezet worden maar dat hoef je niet te gebruiken.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
JaVaWa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:06:
1. Na het kalibreren kun je bij de 2PM prima op een percentage naar keuze instellen. Wel een heel getal, tienden van percentages kun je niet invullen (in heel specifieke situaties is dat minder handig).
2. Je huidige knoppen worden straks niet direct met de motor verbonden, maar aan de schakelcontacten op de Shelly. Als je de Shelly via HA bedient wordt de stand van de schakelaar genegeerd, er wordt niets kortgesloten. Het enige nadeel is dat de stand van de knoppen niet altijd overeen zal komen met de stand van de zonwering, waardoor je een keer extra moet drukken.
Thanks! Hier heb ik echt veel aan. Binnenkort een setje bestellen en het een en ander testen :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ferra schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:31:
Mijn 1e gedachte was wat ik gister achter een 2-fase kookgroep had geplaatst: 2x SDM120 (maar dat is geen Shelly). Gezien er geen AP op die verdieping zit komt er een PoE-powered ESP32 (en modbus printje) en netwerkkabel op de plek waar op dit moment nog de telefoonkabel zit, daarnaast kan die ESP32 dan ook meteen aan de P1-poort gehangen worden, alles bedraad.

Helaas is de slimme meter wel een oud model, van het 1x per 10s soort. Ben zelf nog aan het kijken wat voor opties er zijn om meer data te krijgen, buiten een paar honderd € dokken voor metervervanging. Zal dan denk ik iets worden met CT-klem die om de fasedraad bij de hoofdschakelaar komt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-01 18:59
DeKim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Zo’n “kastje” verkoopt Shelly. Zit ook nog een knop op die je aan kan sluiten.
https://www.shelly.com/products/shelly-button-add-on-black-1
Maar dat is alleen een drukker, toch?
Dat is volgens mij niet de daadwerkelijke dimmer die de lamp kan dimmen, hiermee kun je alleen een signaal uitsturen, dat er iets moet gebeuren.
of begrijp ik het verkeerd?

• Clumsy Smurf
mr.hypocrite schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:33:
Goedenavond,
1: Heeft iemand ervaring met de 2PM via Wifi en Home assistant om een rolluik of een zonnewering te bedienen? Is het in te stellen dat ik het bijv. op een 50% stand kan zetten en is die dan ook accuraat?

2: Wat gebeurd er als de knop bijv vast staat op "naar beneden" en via home assistant de commando "naar boven" geef? Zal het kortsluiting veroorzaken of zal er gewoon niks gebeuren?

Alvast bedankt!
Dit is wel echt heel vaak toegepast, dus geen probleem.
Wel moet je er rekening mee houden, dat bijvoorbeeld van rolluiken 50% geen 50% is van de opening maar 50% van de looptijd.

• peterbier
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Maar dat is alleen een drukker, toch?
Dat is volgens mij niet de daadwerkelijke dimmer die de lamp kan dimmen, hiermee kun je alleen een signaal uitsturen, dat er iets moet gebeuren.
of begrijp ik het verkeerd?
Het is een lege behuizing met een druktoets.
Hierin moet nog een Shelly.
Bijvoorbeeld de dimmer module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk95RLezHKDx4gkFDtGaFm8-YBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDlcGcNCKhHsXza4BwDryhae.jpg?f=fotoalbum_large

• Clumsy Smurf
peterbier schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Het is een lege behuizing met een druktoets.
Hierin moet nog een Shelly.
Bijvoorbeeld de dimmer module.
[Afbeelding]
Ah zo, dat is inderdaad wel echt een heel mooi ding dan.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Was in mijn Shelly S plug op zoek naar welke DNS servers hij eigenlijk gebruikt (nog niet gevonden trouwens) maar kwam daar onder ”Internet & Security -> Advanced - Developer Setting” de optie ”Enable CoIoT” tegen die aan staat met de optie ”CoIoT peer: mcast”

Ik heb dit niet zelf aangezet en ColoT zegt me ook helemaal niets maar lijkt een soort MQTT vervanger te zijn.
Aangezien ik het niet gebruik maar uitgezet want waarom services actief hebben die geeen doel dienen.

Vraag me nu alleen wel af waarom dit standaard aan staat en zo diep weggestopt zit.
Zit er enig voordeel aan ColoT aan hebben staan?

• kollekadore
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ik heb een Shelly BLU H&T in gebruik voor de aansturing van de badkamerventilator. Echter door de vorst is deze op dit moment in gebruik om een straalkachel aan te sturen. Graag wil ik een tweede aanschaffen, maar dit model kan geen aanpassingen maken in de temperatuur/vochtigheidsmeting. Is een offset instelling wel mogelijk bij de Shelly BLU H&T ZB? De display-versie heb ik ook overwogen, maar ik lees dat er o.a. beperkingen zijn in temperatuurbereik. Die valt dan af. Ben tot nu toe te zeer spreken over de BLU H&T.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
kollekadore schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
Ik heb een Shelly BLU H&T in gebruik voor de aansturing van de badkamerventilator. Echter door de vorst is deze op dit moment in gebruik om een straalkachel aan te sturen. Graag wil ik een tweede aanschaffen, maar dit model kan geen aanpassingen maken in de temperatuur/vochtigheidsmeting. Is een offset instelling wel mogelijk bij de Shelly BLU H&T ZB? De display-versie heb ik ook overwogen, maar ik lees dat er o.a. beperkingen zijn in temperatuurbereik. Die valt dan af. Ben tot nu toe te zeer spreken over de BLU H&T.
Los van je vraag, klopt de temperatuur weergave redelijk? Ik heb de H&T gehad en die week bijna 5 graden af soms.

• peterbier
  • Nu online
Racer89 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Los van je vraag, klopt de temperatuur weergave redelijk? Ik heb de H&T gehad en die week bijna 5 graden af soms.
Hier geen enkel probleem met de H&T en de versie met display.
En ik gebruik er best wat.

Alleen het koppelen aan de TRV als test wil voor geen mogelijkheid.
Knop 10 seconden ingedrukt houden maar niks.
Las iets dat het met de laatste firmware niet werkt.
Ik heb deze functie niet nodig.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@kollekadore @Racer89 @peterbier
Er zijn veel verschillende versies van de H&T dus denk dat jullie even moeten specificeren over welke versie jullie het hebben om verwarring te voorkomen.

Ik heb hier zelf al 3 versies:
  • Shelly H&T Gen3 (S3SN-0U12A)
  • Shelly Plus H&T (SNSN-0013A)
Dit zijn beiden de versies met e-inkt display

En dan heb ik ook denog liggen (is zonder display).
Maar die heb ik nog niet in HA opgenomen dus daar kan ik het type nog niet van uitlezen

Verder heb je ook nog die oude ronde zonder display en mogelijk zijn er nog wel meer versies/hardware revisies maar daar heb ik me niet in verdiept.

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 11-01-2026 19:05 ]

• peterbier
  • Nu online
Ik gebruik hier temperatuur sensor.
device type Shelly BLU HT
Device Model SBHT-003C

Met display.
device type Shelly H&T G3
Device Model S3SN-0U12A

Ik heb net even gekeken en ze zijn allemaal hetzelfde type die ik gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 11-01-2026 19:20 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ah, dat is die hele oude ronde, eerste H&T zelfs die Shelly uitbracht dacht ik.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-01 20:04
kollekadore schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:03:
Ik heb een Shelly BLU H&T in gebruik voor de aansturing van de badkamerventilator. Echter door de vorst is deze op dit moment in gebruik om een straalkachel aan te sturen. Graag wil ik een tweede aanschaffen, maar dit model kan geen aanpassingen maken in de temperatuur/vochtigheidsmeting. Is een offset instelling wel mogelijk bij de Shelly BLU H&T ZB?
In de API documentatie staat dat er wel een setting is voor een offset in de metingen.

https://shelly-api-docs.s...-ble/Devices/BLU_ZB/ht_ZB

Maar ik weet niet hoe dat in de praktijk werkt.

• Racer89
  • Niet online
Kun je dat niet via de web interface instellen? Ik heb er vanalles mee geprobeerd, maar ik kreeg hem niet goed.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:54
Sinds een tijdje, weet niet zeker of het is ontstaan na een firmware update, doet mijn reed sensor het niet meer helemaal lekker. Bij het sluiten van de garagepoort detecteert ie soms niet dat ie dicht is. Door de Shelly te herstarten geeft ie meteen de juiste waarde aan, dus lijkt op een software issue.

Echter, ik zie (en zo is het altijd al geweest ook toen het wel goed werkte) het volgende gedrag. Bij het openen detecteert ie dat meteen, maar binnen een fractie van een tel zegt ie dat ie gesloten is en weer een fractie lager dat ie open is.
Bij afsluiten idem, maar andersom. Allicht door deze snelle wissel dat het dus fout gaat. Ik snap alleen niet zo goed hoe dit kan. Het enige dat ik kan bedenken is dat dit komt doordat de magneet van opzij aan komt schuiven als de poort sluit, en niet loodrecht ernaar toe beweegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSstePTK-hpEn10Y32RUMD1k_kE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x4xUmXZQamfPRTip5zMpDc5u.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar jullie gedachten.

• peterbier
  • Nu online
Er is een nieuwe firmware voor de TRV (radiator knop).
Nu werkt het koppelen van een H&T sensor ook goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEfjbAHIE8vnVlrwP9YjEsOkUUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0XS89UP12VoQ53hAr6Oikg7.jpg?f=fotoalbum_large

• kollekadore
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 09:02
Racer89 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:52:
[...]

Mijn Shelly Blu H&T is de kleine vierkante sensor met het gaatje. Ik heb het in een plastic zakje gedaan en in een bak smeltend ijs gelegd. Temperatuurmeting +0,2. Dat is dus mooi precies. Een hoger calibratiepunt heb ik nog niet getest. Ook de vochtigheid heb ik nog niet getest. Heb deze sensor toepgepast in het tuinkasje van mijn vrouw om de boel vorstvrij te houden. Werkte perfect. Ben van plan om meerdere aan te schaffen om wat metingen in huis te doen. Omdat er een logging op zit is het allemaal mooi te volgen. Ik vermoed wel dat ze niet allemaal even precies zijn (zoals uit bovenstaande quote bleek), vandaar mijn vraag over het kunnen instellen van een offset. Vermoedelijk kan dat met de laatste versie van deze sensor inderdaad wel (de ZB). Ik heb een andere versie (zonder "ZB") die ik nu nog overal te koop zie liggen. Shelly is best verwarrend in de naamgeving op dit gebied, is mijn idee.

[ Voor 7% gewijzigd door kollekadore op 17-01-2026 09:02 ]

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-01 20:04
kollekadore schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Ik vermoed wel dat ze niet allemaal even precies zijn (zoals uit bovenstaande quote bleek), vandaar mijn vraag over het kunnen instellen van een offset. Vermoedelijk kan dat met de laatste versie van deze sensor inderdaad wel (de ZB). Ik heb een andere versie (zonder "ZB") die ik nu nog overal te koop zie liggen. Shelly is best verwarrend in de naamgeving op dit gebied, is mijn idee.
Ik heb ook een BLU H&T zonder de “zb”. Ik zie geen mogelijkheid om een offset in te stellen. Ook in de documentatie niet.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

kollekadore schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Ik vermoed wel dat ze niet allemaal even precies zijn (zoals uit bovenstaande quote bleek), vandaar mijn vraag over het kunnen instellen van een offset.
Die quote ging wel over die bolvormige H&T, die naar ik mij herinner inderdaad niet bekend staat om zijn nauwkeurigheid. Heb voordat ik mijn eerste H&T kocht (uiteindelijk voor zo’n versie met e-inkt display gegaan) er reviews over gelezen waar dat uit naar voren kwam maar kan die niet zo snel terug vinden.
Zover ik weet is dat in de nieuwere H&T modellen opgelost want dergelijke grote afwijkingen van meerdere graden horen natuurlijk niet.

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-01 09:18
Besouro schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb home assistant :)

Begrijp ik het goed als ik het dan als volgt aansluit?
N: op shelly en trafo
L: 2x op shelly (L en I) en trafo
Kabel nu op Ls: op shelly SW
0 shelly aansluiten op Ls trafo
Ik heb mijn badkamerventilator zoals in gequote post op een shelly 1 gen 4 aangesloten.
Helaas pikt de shelly de lekstroom van de ledlampen op en denkt dus dat de schakelaar continu aan staat.
Chatgtp zegt de ls die nu in shelly SW zit gewoon direct op de trafo aansluiten en de O daar bij steken.

Klinkt mij als een kortsluitingsgevoelige situatie, of kan dit gewoon?

En mocht mijn gutfeeling slecht idee kloppen, is er een mooiere oplossing voor dit probleem, met als sidenote dat ik niet bij de bekabeling van de lampen kan.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Hopelijk kan iemand me helpen want ik loopt tegen een probleem op waar ik niet verwacht had tegenaan te lopen en waar ik niet uitkom.

Ik heb zojuist een Shelly Pro Dimmer 2PM aangesloten en daarbij een pulsdrukker aangesloten op zowel SW1 (”Input (0)” genoemd in de webinterface) als SW2 (“Input (1)” genoemd in de webinterface) en deze horen bij aansluiting 01 (“Light (0)” genoemd in de webinterface).

Zie hieronder het aansluitschema:
Shelly Pro Dimmer 2PM

En de bijbehorende Shelly webinterface:
Shelly Pro Dimmer 2PM

In mijn naïviteit was ik er vanuit gegaan dat beide inputs standaard geconfigureerd zouden zijn als dimmer van het bijbehorende licht, dat is tenslotte de basis functionaliteit van dit apparaat, maar tot mijn verbazing heeft Input (1) helemaal geen functie toegewezen gekregen.
Deze staat vermeld onder “Detached inputs”.

Oke, dacht ik, dan maak ik zelf wel een actie er voor, dus een “Light on” actie aangemaakt voor Input (1):
Shelly Pro Dimmer 2PM - Add local action
Waarbij het me verbaasde dat er bij “Light state” alleen de keuze is tussen “On” of “Off” en niet simpel weg “wisselen naar het omgekeerde van de huidige status”.
Hetzelfde voor “Brightness”, waarom moet ik daar een vast waarde in zetten terwijl ik gewoon de waarde wil die nu al ingesteld staat?
En het stomme is dat ik die instelling niet eens kan deactiveren.

Maar goed, laat ik daar maar later naar kijken, eerst testen of dit werkt.
En jawel, het werkt, de lamp gaat nu inderdaad aan wanneer ik de pulsdrukker op Input (1) indruk!
Maar natuurlijk niet uit als ik nog een keer druk, want er is nog geen “Off” actie.

Dus vervolgens een tweede actie aangemaakt met “Light state” naar “Off”, ik heb nu 2 actions voor Input (0):
Shelly Pro Dimmer 2PM - Two local actions, light on & light off

En warempel, de lamp gaat nu ook uit wanneer ik de knop in druk! *O*
Maar wacht, als ik vervolgens nog een keer druk gebeurt er niets. -O-

Als ik via de webinterface de lamp aanzet en daarna de knop indruk gaat de lamp wel netjes uit, maar waarom gaat hij niet aan met de knop. :?
Enige dat ik kan bedenken is dat dit komt omdat de “Lamp uit” als laatste in het rijtje staat. Dus heb ik de actie “Lamp uit” met de slider er achter gedeactiveerd en nu gaat de lamp weer wel netjes aan. Maar uiteraard niet meer uit, aangezien de “Lamp uit” actie niet meer actief is.
Zo heb ik natuurlijk helemaal niets aan die knop. :'(
En dan heb ik nog niet eens gekeken naar een dim actie, waar ik nog helemaal geen instellingen in actions voor heb gevonden :|

Kan iemand me helpen hoe ik de Input (1) wel als normale aan/uit/dimmer-knop kan configureren?
Liefst in één action en waarbij de huidige brightness gewoon behouden blijft.

Ik snap werkelijk waar niet waarom die tweede input niet standaard geconfigureerd staat voor de basisfunctie van de dimmer. :-(

Voordat mensen het vragen, de reden dat ik beide inputs heb gebruikt is omdat beide pulsdrukkers zich aan de andere kant van de groepenkast waar de Shelly in zit bevinden, de ene draad ga er boven uit en de andere onder.
De quick fix is natuurlijk de draad naar SW2 (“Input (1)”) daaruit loshalen en deze ook op SW1 (“Input (0)”) aansluiten samen met de andere pulsdrukker, maar daarvoor heb ik dan een lasdop nodig in de groepenkast en dat heb ik liever niet.

• Racer89
  • Niet online
Het lijkt een beetje op het probleem wat ik had, ik kon hem in eerste instantie ook alleen uitzetten. Bij mij stond het button type verkeerd. Ik heb hem toen op Toggle switch gezet. Ik weet alleen niet welk bij jou van toepassing is.

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:53:

Kan iemand me helpen hoe ik de Input (1) wel als normale aan/uit/dimmer-knop kan configureren?
Liefst in één action en waarbij de huidige brightness gewoon behouden blijft.

Ik snap werkelijk waar niet waarom die tweede input niet standaard geconfigureerd staat voor de basisfunctie van de dimmer. :-(
Wat ik begrijp van jou doel.
Een taster daar wil je mee aan en uit en dimmen.?
Kijk naar mijn voorbeeld van een Plus2PM (schakelactor)
Klik op het aangegeven rondje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXGJky8hqF9umoDkxBCq2UGiTto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScpoEilZVyCGCyU7dRN0XXco.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waCQ3bSyAUUTCyOJn195kwRhZJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiSoPmwdZ3SsE3ap4AFww3ol.jpg?f=fotoalbum_large

Verander switch naar button.
En de nodige instellingen naar jou voorkeur.

"Ik heb mijn dimmer er niet achter daarom het voorbeeld van mijn Plus2PM gebruikt"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugijQWgiOZwH8y6IxUqX6wrLj70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyLoZAwPFwHsGfEGyd4ldd6E.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Wat ik begrijp van jou doel.
Een taster daar wil je mee aan en uit en dimmen.?
Ja klopt, een pulsdrukker noem ik dat. ;)
Kijk naar mijn voorbeeld van een Plus2PM (schakelactor)
Klik op het aangegeven rondje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verander switch naar button.
En de nodige instellingen naar jou voorkeur.

"Ik heb mijn dimmer er niet achter daarom het voorbeeld van mijn Plus2PM gebruikt"

[Afbeelding]
Niet om vervelend te zijn maar heb je wel naar mijn screenshot gekeken?
Shelly Pro Dimmer 2PM
Waar jij naar verwijst zijn de “Attached inputs”, die heten bij mij ”Input (0)” en ”Input (2)” en hebben inderdaad de opties die jij laat zien, daar zit het probleem niet.

Het probleem zit ‘m erin om de “Detached inputs”, bij mij ”Input (1)” en ”Input (3)”, met hetzelfde gedrag te configureren.
Ik had inderdaad verwacht vergelijkbare opties voor de detached inputs te krijgen maar dat blijkt helaas niet het geval. Geen idee waarom niet maar het is in elk geval knap irritant. :-(

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:51:
[...]

Ja klopt, een pulsdrukker noem ik dat. ;)

[...]

Niet om vervelend te zijn maar heb je wel naar mijn screenshot gekeken?
[Afbeelding: Shelly Pro Dimmer 2PM]
Waar jij naar verwijst zijn de “Attached inputs”, die heten bij mij ”Input (0)” en ”Input (2)” en hebben inderdaad de opties die jij laat zien, daar zit het probleem niet.

Het probleem zit ‘m erin om de “Detached inputs”, bij mij ”Input (1)” en ”Input (3)”, met hetzelfde gedrag te configureren.
Ik had inderdaad verwacht vergelijkbare opties voor de detached inputs te krijgen maar dat blijkt helaas niet het geval. Geen idee waarom niet maar het is in elk geval knap irritant. :-(
Wij noemen het een taster in KNX wereld.
Ik heb het even getest en werkt perfect.
Taster ingedrukt houden is dimmen en kort is uit of aan.
De laatste dimstand komt ook netjes terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkrsDl5cRxBv_C-wOyKxRZrWPv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjZd7RtJNiAy6LsrTPmcIIPk.jpg?f=fotoalbum_large

De config in de Shelly dimmer gen3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJCbPzsCamgUKM2yc5c-7DTQMvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0btedmbw2XUVAECh7Hf1AV1o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou wel al het andere eruit verwijderen.
Anders werkt het niet juist.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:03
Wellicht een domme vraag, maar ik kan nergens het antwoord vinden.

Ik heb een Shelly EM (energy meter) met twee CT klemmen aangesloten. In de app verschijnt nu per klem een meting (hartstikke mooi), maar ook een aan/uit knop. Wat is de functie van die aan/uit knop? Er zit toch geen schakelaar in de EM?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• peterbier
  • Nu online
ArnoudN schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:05:
Wellicht een domme vraag, maar ik kan nergens het antwoord vinden.

Ik heb een Shelly EM (energy meter) met twee CT klemmen aangesloten. In de app verschijnt nu per klem een meting (hartstikke mooi), maar ook een aan/uit knop. Wat is de functie van die aan/uit knop? Er zit toch geen schakelaar in de EM?
Er zit ook een relai ingebouwd.
Ook te gebruiken als een meldings contact. (Domotica toepassing)
Max 2 Ampère.
https://www.shelly.com/pr...vHpfnRa4vdiTMSXeW0G_FV3d3

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Wij noemen het een taster in KNX wereld.
Ik heb het even getest en werkt perfect.
Taster ingedrukt houden is dimmen en kort is uit of aan.
De laatste dimstand komt ook netjes terug.
Ik waardeer je hulp maar je had je achteraf de moeite kunnen besparen want ik zie dat jij een Shelly Dimmer Gen3 gebruikt hebt.

De aansluitenschema’s van de Dimmer Pro 2PM en de Dimmer Gen3 lijken erg op elkaar, met beiden twee fysieke aansluitingen voor schakelaars of tasters zoals jij ze noemt:
Shelly Pro Dimmer 2PM
vs
Shelly Dimmer Gen3 aansluitschema met nul draad

Ik heb zelf meerdere Shelly Dimmer 2 in huis en die hebben net als bovenstaande ook twee switch aansluitingen, welke zelfs precies hetzelfde genoemd worden als de Dimmer Pro, namelijk SW1 &SW2.
Daar kan je zonder problemen twee schakelaars op aansluiten en die zich vervolgens precies hetzelfde gedragen en dat zal voor de Dimmer Gen3 niet anders zijn, zoals ook uit jouw test blijkt!

Ik ging er dus net als jij vanuit dat die bij de Dimmer Pro ook zo zou werken maar dat is dus niet het geval!

Schijnbaar zijn de twee switch aansluitingen bij de Dimmer 2 en Gen3 zogenaamde “attached inputs” en is bij de Dimmer Pro de eerste wel een “attached input” maar de tweede een “detached input”.

Ik kon zo snel de Dimmer Pro 2PM documentatie niet vinden maar wel de Shelly Pro 4PM Web Interface Guide
Daar staat dit in:

Attached to output

Configure whether the input is attached or detached from the output of the device. When the input is attached, it is connected to the relay(s) and can control them directly using the switch(es) on the device.

On the other hand, when the input is detached, it is separated from the relay(s) and cannot control them using the switch(es) on the device. In this case, the relay(s) can still be controlled remotely, such as through the web interface or the Shelly app. However, you can still create actions for the input, which will be triggered when the input signal is detected.

Aangezien die tweede aansluitingen van de 2PM onder de detached inputs staan kunnen ze dus niet direct het relais bedienen wat de lamp schakelt.
Hoewel er in de tekst staat dat je deze input kan configureren om zowel “attached” als “detached” te zijn van de output heb ik niet kunnen vinden hoe dan. (Mogelijk dat dat bij de 4PM wel mogelijk is maar bij de 2PM niet?)
Dus kan ik met die input ook niet direct de lamp bedienen.

Heb het nog even via de URL action geprobeerd op basis van deze webhook website https://shelly.guide/webhooks-https-requests/ , maar ook daarmee het niet aan de praat gekregen.
De url wizard onderaan die pagina genereert deze link om de lamp remote aan/uit te kunnen zetten: http://192.168.10.10/rpc/Switch.Toggle?id=0
Maar als ik die gebruik krijg ik de foutmelding {"code":404,"message":"No handler for Switch.Toggle"} en ik wil daarbij sowieso niet remote schakelen maar lokaal op de Shelly zelf dus ben niet verder gegaan met het uitzoeken.

Heb uiteindelijk toch maar gekozen voor de fysieke oplossing door de draad vanaf beide schakelaars in een lasklem te stoppen en daarvandaan één draad naar input SW1, dat werkt tenminste! :*)
Wauw, professionele test setup heb je daar! (y)
Je doet dit vast niet alleen voor je hobby ;)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Vliegvlug Lijkt me toch dat je gewoon de setting van de input van detached naar attached kan doen? Dat is op alle andere Shelly's gewoon een setting. En dan kiezen voor dual input?

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:29:
[...]

De config in de Shelly dimmer gen3.
[Afbeelding]

Ik zou wel al het andere eruit verwijderen.
Anders werkt het niet juist.
Ik heb voor jouw beeld even een paar screenshots gemaakt van de twee verschillende inputs bij de Dimmer Pro 2PM.
Dit is het home screen:
Shelly Pro Dimmer 2PM - home screen
Waarbij duidelijk het verschil te zien is tussen de “attached” en “detached” inputs.

En hierbij de ”Input/Output settings” van “Input (0)” (attached) en “Input (1)” (detached)
Shelly Pro Dimmer 2PM - Input/Output settings van Input (0) en Input (1)
Waarbij ik bij die tweede dus al die extra instellingen van de eerste niet beschikbaar heb. :/
Ook als ik daar van “Button” naar “Switch” overschakel verandert er helaas niets.
Ik kan er in beide gevallen enkel actions configureren en niet dat mooie lijstje met opties die er wel beschikbaar is voor “Input(0)”, helaas :'(

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:03:
@Vliegvlug Lijkt me toch dat je gewoon de setting van de input van detached naar attached kan doen? Dat is op alle andere Shelly's gewoon een setting. En dan kiezen voor dual input?
Als je weet hoe hoor ik het graag! (y)
Is voor mij voor het eerst dat ik die detached inputs tegenkom dus heb er geen ervaring mee op andere Shelly’s.

Ik heb het probleem nu al fysiek opgelost en ga dat niet weer terugbouwen maar ben wel erg benieuwd of het kan, en zo ja hoe.

• peterbier
  • Nu online
Met de Shelly 2PM stuur ik met de schakelaars de lamp en het WCD aan op een tuinpaaltje.
Werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF1ZCpQGrnbfkgsypyWIVnZy7_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7IUislVznA0mv4CNsFfbkeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr2Re3XS0Bm9E7RFRKMI3zqYx68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh0c8uopBCoxLxPDjmvH8HV1.jpg?f=fotoalbum_large
En de Shelly ingegoten met giethars i.v.m. vocht.

• Septillion
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:10:
En hierbij de ”Input/Output settings” van “Input (0)” (attached) en “Input (1)” (detached)
[Afbeelding: Shelly Pro Dimmer 2PM - Input/Output settings van Input (0) en Input (1)]
Moet je daarvoor niet gewoon op het linker deel kiezen voor "Dual input dimming control"?

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Ik heb voor jouw beeld even een paar screenshots gemaakt van de twee verschillende inputs bij de Dimmer Pro 2PM.
Dit is het home screen:
[Afbeelding: Shelly Pro Dimmer 2PM - home screen]
Waarbij duidelijk het verschil te zien is tussen de “attached” en “detached” inputs.

[Afbeelding: Shelly Pro Dimmer 2PM - Input/Output settings van Input (0) en Input (1)]
Waarbij ik bij die tweede dus al die extra instellingen van de eerste niet beschikbaar heb. :/
Ook als ik daar van “Button” naar “Switch” overschakel verandert er helaas niets.
Ik kan er in beide gevallen enkel actions configureren en niet dat mooie lijstje met opties die er wel beschikbaar is voor “Input(0)”, helaas :'(
Dit is toch logisch.
Sw 1 en 2 zijn voor dimmer 1.
Sw 3 en 4 zijn voor dimmer 2.
Config sw 3 voor dimmer 2.
Als je met een dubbele taster (pulsdrukker) gebruikt moet je sw 1 en sw 2 aansluiten op deze taster. (Lamp veller boven indrukken)(Lamp dimmen onder indrukken)
Als je de parameters van sw 1 veranderd dan zal de instelling op sw 2 ook anders zijn.
Zeg maar zo.
Sw 1 en 2 is een groep en sw 3 en 4 is een groep.

Wil je met een taster werken (per lamp) dan alleen sw1 gebruiken voor dimmer 1.
En sw 3 gebruiken voor dimmer 2.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Moet je daarvoor niet gewoon op het linker deel kiezen voor "Dual input dimming control"?
Dat heb ik op enkele van mijn Shelly Dimmer 2 wel gebruikt en is daar nodig omdat ik daar een dubbele lichtschakelaar heb waarbij de linker knop voor het omhoog dimmer is en de rechter voor het omlaag dimmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1n8xDi2gYuFBjuUdev6xPknwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FggTXtciCRPfJ8kczehZPf8d.jpg?f=user_large
En met beide knoppen kan je de lamp dan aan en uit zetten trouwens.

Dat is niet wat ik in mijn overkapping wil, daar heb ik twee enkele knoppen die beiden de lamp aan&uit moeten kunnen zetten en beiden zowel omhoog als omlaag moeten kunnen dimmen. Niet dat de ene knop enkel voor omhoog is en de andere enkel voor naar beneden, zou erg onhandig zijn :P

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Dit is toch logisch.
Sw 1 en 2 zijn voor dimmer 1.
Klopt, weet ik.
Sw 3 en 4 zijn voor dimmer 2.
Klopt, weet ik ook.
Config sw 3 voor dimmer 2.
Ik heb niets aan dimmer 2 hangen, ik heb de 2PM gekocht voor mogelijke uitbreiding in de toekomst omdat die nauwelijks duurder was.
Momenteel gebruik ik alleen dimmer 1 waarop ik de lamp simpelweg met twee losse knoppen aan&uit wil zetten en kunnen dimmen.
Als je met een dubbele taster (pulsdrukker) gebruikt moet je sw 1 en sw 2 aansluiten op deze taster. (Lamp veller boven indrukken)(Lamp dimmen onder indrukken)
Ik heb dus geen dubbele pulsdrukker!
Het gaat om twee enkelvoudig pulsdrukkers, echt een super simpele opstelling.
Als je de parameters van sw 1 veranderd dan zal de instelling op sw 2 ook anders zijn.
Dat is dus nu niet het geval, ze staan nu helemaal los van elkaar.
Zeg maar zo.
Sw 1 en 2 is een groep en sw 3 en 4 is een groep.
Ze zijn in zoverre een groep dat de eerste set inputs bij dimmer 1 hoort en de tweede set bij dimmer 2 maar verder is me niet duidelijk wat je er mee probeert te zeggen.
Wil je met een taster werken (per lamp) dan alleen sw1 gebruiken voor dimmer 1.
En sw 3 gebruiken voor dimmer 2.
Dat is dus wat ik nu precies heb gedaan door het fysiek anders aan te sluiten, beiden pulsdrukkers op SW1 inderdaad.

Maar wat ik eigenlijk wilde was dus de ene pulsdrukker op SW1 en de andere op SW2 en dat je ze dan beiden net zo kan gebruiken als dat ze beiden fysiek op SW1 zitten.
En dat krijg ik dus niet aan de praat. :|
Dat is dus het probleem waar ik een oplossing voor zoek! ;)

• peterbier
  • Nu online
Ik snap er niks van wat je nou wil.
In een eerder bericht wou je met een pulsdrukker werken en nu 2.
En aan die 2 drukkers dezelfde functie hangen.
Oke.
Zet je deze 2 pulsdrukkers toch parallel.

Wat betreft die drukkers die je gebruikt zijn voor rolluiken of zonnewering bedoeld.
Deze kun je prima gebruiken voor deze toepassing.
Echter voor dimmers zou ik een dubbele pulsdrukker gebruiken met middenstand.
Maar dat is persoonlijk mijn voorkeur.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:08:
Ik snap er niks van wat je nou wil.
Nou wat ik hierboven zei:

”Maar wat ik eigenlijk wilde was dus de ene pulsdrukker op SW1 en de andere op SW2 en dat je ze dan beiden net zo kan gebruiken als dat ze beiden fysiek op SW1 zitten.”
In een eerder bericht wou je met een pulsdrukker werken en nu 2.
Denk dat je dat verkeerd begrepen hebt want ik zei dat ik op zowel SW1 als SW2 een pulsdrukker had aangesloten en toen heb ik het verder alleen over die op SW2 gehad aangezien dat degene was die het niet deed.
En aan die 2 drukkers dezelfde functie hangen.
Oke.
Precies ja!
Zet je deze 2 pulsdrukkers toch parallel.
Duh, dat werkt sowieso en had ik ook helemaal onderaan in mijn eerste post al gezet als oplossing en vandaag ook maar zo aangesloten maar ik wilde het dus met elke pulsdrukker op zijn eigen fysieke aansluiting op de Shelly aan de praat krijgen. :)
Wat betreft die drukkers die je gebruikt zijn voor rolluiken of zonnewering bedoeld.
Deze kun je prima gebruiken voor deze toepassing.
Nu heb je het opeens over de foto van deze post: Vliegvlug in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"
Maar die foto heeft niets te maken met de overkapping of mijn probleem, dat is puur een reactie op de post van @Septillion
En zijn inderdaad pulsdrukkers voor rolluiken maar die werken ook prima voor dimmen. ;)
Echter voor dimmers zou ik een dubbele pulsdrukker gebruiken met middenstand.
Maar dat is persoonlijk mijn voorkeur.
Dat is inderdaad persoonlijk, ik vind dit mooier. :)

• peterbier
  • Nu online
@Vliegvlug
Misschien door het vele posten hier misschien ook overheen gelezen.
Maar wat is nou het doel dat je die 2e pulsdrukker op sw2 wil.
Ik dacht eerder dat je een pulsdrukker gebruikte uit dit bericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQy3NXSwlAVOdmVLlrOSRZX3xXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcqlSaMfszhZOTAJkTjV7S6v.jpg?f=fotoalbum_large
Succes ik zou je niet meer lastig vallen.
Prettige Zondag.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:31:
@Vliegvlug
Misschien door het vele posten hier misschien ook overheen gelezen.
Zou zeker kunnen, ik vind het altijd lastig om posts kort te houden omdat ik het juist zo duidelijk mogelijk wil uitleggen.
Dat werkt alleen soms averechts. :|
Maar wat is nou het doel dat je die 2e pulsdrukker op sw2 wil.
Dat stond ook in mijn startpost over het probleem:
”Voordat mensen het vragen, de reden dat ik beide inputs heb gebruikt is omdat beide pulsdrukkers zich aan de andere kant van de groepenkast waar de Shelly in zit bevinden, de ene draad ga er boven uit en de andere onder.”
Als ik ze samen in SW1 wilde hebben moest ik een lasklem in de groepenkast gebruiken en dat wilde ik eigenlijk vermijden.
Ik dacht eerder dat je een pulsdrukker gebruikte uit dit bericht.
[Afbeelding]
Ik gebruik ook een pulsdrukker dus nu ben ik verward :?
Ik vermoed dat we allebei een ander beeld hebben van wat een pulsdrukker is, het is voor mij een schakelaar die je indrukt en dan contact maakt maar zodra je die weer loslaat terugveert en het contact verbreekt.
Succes ik zou je niet meer lastig vallen.
Je valt me helemaal niet lastig hoor, ben juist blij dat je zo probeert te helpen dat waardeer ik enorm! d:)b
Maar door deze opmerking van jou krijg ik nu de indruk dat je het gevoel hebt dat ik jou lastig val. :/ Maar dat is geenszins de bedoeling, dus excuus als dat zo overkomt :(:)
Prettige Zondag.
Jij ook nog! kwartiertje nog maar :)

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Zou zeker kunnen, ik vind het altijd lastig om posts kort te houden omdat ik het juist zo duidelijk mogelijk wil uitleggen.
Dat werkt alleen soms averechts. :|

[...]

Dat stond ook in mijn startpost over het probleem:
”Voordat mensen het vragen, de reden dat ik beide inputs heb gebruikt is omdat beide pulsdrukkers zich aan de andere kant van de groepenkast waar de Shelly in zit bevinden, de ene draad ga er boven uit en de andere onder.”
Als ik ze samen in SW1 wilde hebben moest ik een lasklem in de groepenkast gebruiken en dat wilde ik eigenlijk vermijden.

[...]

Ik gebruik ook een pulsdrukker dus nu ben ik verward :?
Ik vermoed dat we allebei een ander beeld hebben van wat een pulsdrukker is, het is voor mij een schakelaar die je indrukt en dan contact maakt maar zodra je die weer loslaat terugveert en het contact verbreekt.

[...]

Je valt me helemaal niet lastig hoor, ben juist blij dat je zo probeert te helpen dat waardeer ik enorm! d:)b
Maar door deze opmerking van jou krijg ik nu de indruk dat je het gevoel hebt dat ik jou lastig val. :/ Maar dat is geenszins de bedoeling, dus excuus als dat zo overkomt :(:)

[...]

Jij ook nog! kwartiertje nog maar :)
Rijgklemmen.😅👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKUU5FLcCb4SsMzenKkhkv1b9J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvK9Z1yf2p3SCQFOAhi6d8aV.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Die zijn inderdaad erg mooi!

Ik heb het minder fancy opgelost met een WAGO bevestigingsadapter voor op de dinrail:
WAGO bevestigingsadapter dinrail voor lasklemmen van de 2273 serie (artikelnummer 2273-500)
:)
En daar dan een 3-voudige lasklem in geklikt.

• Septillion
  • Nu online
@Vliegvlug Ahh, sorry, ik haakte wat later aan en dacht dus ook dat je gewoon tweeknopsbediening wilde. Twee ingangen dezelfde functie is volgens mij inderdaad niet ondersteund door de Shelly firmware. Dan is een rijgklem wel een makkelijke :)

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:03
Is er iemand die ook problemen heeft met zijn bluetooth muis en keyboard na het plaatsen van een Shelly Blu Gateway? Sinds ik die geplaatst heb krijg ik vreemde storingen met beide. Ik dacht eerst dat het aan de software van Logitech lag, maar ook met een ander merk muis heb ik dezelfde problemen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-01 23:34
Hi ik heb de volgende schakelaar voor mijn rolluik. Ik vermoed dat ik hier een shelly 2PM (gen4) kan op aansluiten.
Maar moet de fysieke schakelaar dan op neutraal staan (je hebt 3 standen: omhoog, neutraal en omlaag)? Of hoe zal dit werken als ik zowel de knop als via HA dit wil besturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndmv7nU0dYtmv0uWdYwOqC60dmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sysJevGWcu6t9Rs6pLVjUDPK.jpg?f=fotoalbum_large

• JaVaWa
Aan de buitenkant is niet te zien of er een Shelly op aan te sluiten valt, maar stel dat het wel mogelijk is dan kan de Shelly bediend worden via HA ongeacht de stand van de fysieke schakelaar.

Mijn GPS-collectie

• thedaywalker2
JaVaWa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:24:
Aan de buitenkant is niet te zien of er een Shelly op aan te sluiten valt, maar stel dat het wel mogelijk is dan kan de Shelly bediend worden via HA ongeacht de stand van de fysieke schakelaar.
Kabels leken mij oké.

Het lijkt misschien een domme vraag, maar stel de fysieke knop staat naar beneden.
HA doet de rolluik omhoog bij zonsopgang.
Ik wil in de avond de rolluik omlaag brengen, dan doe ik de fysieke knop naar neutraal en weer naar beneden?

• JaVaWa
Klopt. De schakelaar geeft aan de Shelly door dat er iets moet gebeuren, maar het daadwerkelijk spanning zetten op een draad (of eraf halen) regelt de software in de Shelly. Het enige nadeel voor de gebruiker is dat die de knop in bepaalde gevallen (als de knop in de verkeerde stand staat) twee keer moet bedienen.

Mijn GPS-collectie

• JaVaWa
Achter die schakelaar zitten dus drie draden vanuit het net (bruin, blauw en groen/geel) en vier draden naar het rolluik (bruin, zwart, blauw en groen/geel)? Zonder die groen/gele werkt het nog wel, maar de andere vijf moeten aanwezig zijn voor de Shelly.

Mijn GPS-collectie

• thedaywalker2
JaVaWa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Achter die schakelaar zitten dus drie draden vanuit het net (bruin, blauw en groen/geel) en vier draden naar het rolluik (bruin, zwart, blauw en groen/geel)? Zonder die groen/gele werkt het nog wel, maar de andere vijf moeten aanwezig zijn voor de Shelly.
Mijn vermoeden is:
De nuldraad en aarding gaan rechtstreeks van stroompunt naar de rolluik,
Dan heb je een L die er naar de schakelaar gaat en de de L1 en L2 die richting de motor van de rolluik gaan.

Ps. ik zie vaak mensen van de speciale aansluiting op hun kabels zetten om het aansluiten makkelijker te maken. maar ik veronderstel dat dit je dat ook kan door je kabel te strippen?

foto is niet ideaal want je kan niet echt goed binnen in kijken. mijn excuses
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy8juULGQjntK2h6BtoQpYM1K5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws8JM0ugoKycastoIbvjnCe7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door thedaywalker2 op 19-01-2026 14:25 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:23
Aarde is wel duidelijk denk ik. Blauw is de nul. Bruin en zwart zijn op omhoog en omlaag.
Ik heb een tijdje terug 3 rolluiken met zo'n schakelaar op Shelly zwave roller/shutter modules aangesloten.
Daarna nog 2 electrisch gemaakt en hetzelfde aangesloten.

• Septillion
  • Nu online
@thedaywalker2 Volgens mij zijn er weinig landen waar je dat geheel zo zonder inbouwdoos in de muur mag frotten....

Maar kan op de foto niet duidelijk zien maar zie wel een lasdop op de blauwe dus denk dat je er netjes alles hebt zitten voor een Shelly. Even netjes een doosje plaatsen en gaan :)

En om de schakelaar niet verwarrend te maken zou je kunnen kijken of je er twee veertjes achter kan plaatsen zodat hij naar de middenstand terug komt vanzelf.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 19-01-2026 17:22 ]

• thedaywalker2
Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:21:
@thedaywalker2 Volgens mij zijn er weinig landen waar je dat geheel zo zonder inbouwdoos in de muur mag frotten....

Maar kan op de foto niet duidelijk zien maar zie wel een lasdop op de blauwe dus denk dat je er netjes alles hebt zitten voor een Shelly. Even netjes een doosje plaatsen en gaan :)

En om de schakelaar niet verwarrend te maken zou je kunnen kijken of je er twee veertjes achter kan plaatsen zodat hij naar de middenstand terug komt vanzelf.
Thanks for de info!

Ik was niet meteen op de hoogte dat er een inbouwdoos verplicht was. Het is ook een huurhuis dus zal even checken wat de opties zijn. Ik zal vermoedelijk het gehele paneel moeten los zien te krijgen om hier een inbouwdoos achter te krijgen.

Mijn plan is om nu wat zaken te testen zodat ik al wat shelly ervaring heb voor mijn eigen renovatie.

• peterbier
  • Nu online
thedaywalker2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Thanks for de info!

Ik was niet meteen op de hoogte dat er een inbouwdoos verplicht was. Het is ook een huurhuis dus zal even checken wat de opties zijn. Ik zal vermoedelijk het gehele paneel moeten los zien te krijgen om hier een inbouwdoos achter te krijgen.

Mijn plan is om nu wat zaken te testen zodat ik al wat shelly ervaring heb voor mijn eigen renovatie.
Een hollewand doos toepassen.
Ik zou dan een dubbele taster met middenstand toepassen.
Het is ook niet bevorderlijk om altijd spanning bij de rolluikmotor te hebben.

Ik heb dan bij de rolluiken het aantal seconden ingevoerd (duur omhoog en duur omlaag) en dan de relai naar nul stand gaat. (KNX en Nikobus) Domotica.

Ik ga er van uit dat een Shelly dit ook kan.
Bijvoorbeeld 15 seconden omhoog en 10 seconden omlaag en dan nul stand.
Afhankelijk van rolluik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzMp8Q5pPAHJ2r0uum1jBTWgTGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pwizgp7BixxSMfVNJepmGQMR.jpg?f=fotoalbum_large

• JaVaWa
peterbier schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Een hollewand doos toepassen.
Ik zou dan een dubbele taster met middenstand toepassen.
Het is ook niet bevorderlijk om altijd spanning bij de rolluikmotor te hebben.

Ik heb dan bij de rolluiken het aantal seconden ingevoerd (duur omhoog en duur omlaag) en dan de relai naar nul stand gaat. (KNX en Nikobus) Domotica.

Ik ga er van uit dat een Shelly dit ook kan.
Bijvoorbeeld 15 seconden omhoog en 10 seconden omlaag en dan nul stand.
Afhankelijk van rolluik.
Als je een Shelly plaatst staat er niet constant spanning op de rolluikmotor, alleen als hij omhoog of omlaag beweegt. De Shelly detecteert automatisch of de motor het eind heeft bereikt.
Het heet overigens niet "relai", maar "relais". Enkelvoud en meervoud zijn gelijk.

Mijn GPS-collectie

• peterbier
  • Nu online
JaVaWa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:18:
[...]

Als je een Shelly plaatst staat er niet constant spanning op de rolluikmotor, alleen als hij omhoog of omlaag beweegt. De Shelly detecteert automatisch of de motor het eind heeft bereikt.
Het heet overigens niet "relai", maar "relais". Enkelvoud en meervoud zijn gelijk.
Even opgezocht en een Shelly kun je inderdaad instellen op seconden wat ik al dacht.
Ik hou zelf altijd 2 seconden extra aan als de buismotor stopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDDg5rYBcSZbn-07Tz31QKHFHWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BITGI3UzdlFW1qo1n4oc936.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 19-01-2026 19:24 ]

• JaVaWa
Dat is van een ouder model. Bij de huidige kun je naast de tijd ook het stroomverbruik instellen, als de motor daaronder komt dan zet de Shelly de spanning uit.

Mijn GPS-collectie

• peterbier
  • Nu online
JaVaWa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:30:
Dat is van een ouder model. Bij de huidige kun je naast de tijd ook het stroomverbruik instellen, als de motor daaronder komt dan zet de Shelly de spanning uit.
Aan de hand van de looptijd dus ingestelde seconden kan de actor de positie van het rolluik bepalen.
Om dit visueel in de software te tonen.
Dat werkt met KNX zo.
Ik ga er van uit dat dit ook met het nieuwe model Shelly kan.
Bijvoorbeeld rolluik 50% open.
Dat wordt bepaald doormiddel van de ingestelde looptijd. (Denk ik dat dit bij Shelly ook zo werkt)

• JaVaWa
De Shelly bepaalt zelf de looptijd na kalibratie, dat hoef je niet handmatig in te stellen.

Mijn GPS-collectie

• peterbier
  • Nu online
JaVaWa schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:45:
De Shelly bepaalt zelf de looptijd na kalibratie, dat hoef je niet handmatig in te stellen.
Ah dat is wel mooi.👍
Ik heb zelf al redelijk veel Shelly (s).
Je kunt er echt heel veel mee.
Het is mooi spul.
Zelfs met de wat nieuwere modelen zijn ze ook aan te sturen met KNX.
En uiteraard HomeAssistant.

• Septillion
  • Nu online
thedaywalker2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Thanks for de info!

Het formaat is net Nederlands dus weet niet zeker waar toegepast. Maar in Nederland heb je dus ook hollewand dozen en die plaats je juist via de voorkant.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:36
Ik ben door een familielid gevraagd om zijn zijn garagedeur te automatiseren. Dit omdat ik dit ook bij zijn andere garagedeur heb gedaan. Daar was het een kwestie een Shelly 1 Plus koppelen aan COM en Start, deze was dan voor open en dicht.

Nu heeft hij het volgende:

Een AU02810 is aangesloten op een elektromotor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfyfikDczXTIj49FxI4jNtxLUs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mVmzS16cAC4OAgn1aaZKcn9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhwe4qEYua89WmMb84G2FDDHpEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhwphEYAnAVds1sest13bSGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtMMcWYtGLJ_tIIfkgyxXJuQ7ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKv4cTPoNvgxlZnihD6irnU9.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik het zie worden CH3 en CH4 gebruikt voor het openen en sluiten (of andersom) van de roldeur. Ik zou hier twee keer Shelly 1 Plus kunnen plaatsen, maar volgens mij ook één Shelly Pro 2. Klopt dit?

Of ga ik ergens de mist in met mij beredenering?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
nielsn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:53:
Ik ben door een familielid gevraagd om zijn zijn garagedeur te automatiseren. Dit omdat ik dit ook bij zijn andere garagedeur heb gedaan. Daar was het een kwestie een Shelly 1 Plus koppelen aan COM en Start, deze was dan voor open en dicht.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals ik het zie worden CH3 en CH4 gebruikt voor het openen en sluiten (of andersom) van de roldeur. Ik zou hier twee keer Shelly 1 Plus kunnen plaatsen, maar volgens mij ook één Shelly Pro 2. Klopt dit?

Het kan aan mij liggen, maar ik kan aan de hand van jouw documentatie niet zien wat de functie is van CH1, 2, 3 of 4. Ook zie ik dat er nu al iets aangesloten zit op CH3 en CH4, wat is dat?

• peterbier
  • Nu online
nielsn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:53:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal gesproken zit er op een garage deur of poort opener een contact om de deur/opener te bedienen met een externe drukknop.
Hier zou je de Shelly op kunnen aansluiten.
Zie uitleg op deze website.
https://www.robbshop.nl/blog/garagedeur-bedienen-met-shelly

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:12
Het PM gedeelte werkt prima bij o.a. Plug S en 1PM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G9nwnH_Iwr57vIcZTQjTfBg-Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXU9KzfWBRGSQgvSOYRNSoZn.jpg?f=fotoalbum_large
Maar kunnen ook meerdere apparaten 'opgeteld' worden in de Shelly app? Of zo'n grafiekje per 'room'? Ben nu elke dag de stekkers aan het optellen, niet zo handig..

• Septillion
  • Nu online
@nielsn Fabrikant had alleen geld voor mooie tekeningen maar niet voor uitleg wat het doet :+

Maar denk dat de fabrikant dus niet bedoelt dat je schakelaars op de Ch moet aansluiten maar dat het schakelaars na doet. Dus er is schijnbaar een afstandsbediening met 2 knoppen? Wat doen die?

En moet überhaupt de afstandsbediening blijven werken?

Het lijkt me dan dat de echte logic in die motor zit, heeft die ook een typenummer?

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteren mijn Shelly H&T BLU aangesloten met gebruik van mijn Shelly Pro Dimmer 2PM als Bluetooth gateway.
Uiteraard zonder gebruik van de Shelly app! :*)

Was wel even uitzoeken voordat het lukte want eerst op gevoel geprobeerd. :P
Op de Pro eerst de optie “Enable Bluetooth gateway” aangezet, die staat standaard uit:
Shelly Pro Dimmer 2 - Bluetooth settings - firmware 1.3.3

Vervolgens het knopje op de Shelly H&T tien seconden ingedrukt gehouden in de hoop dat de Pro hem zou zien en toevoegen, maar ik kon nergens in de interface daar iets over terugvinden. De H&T zelf deed het wel want op mijn telefoon zag ik hem tussen mijn Bluetooth devices.

Dus me toch maar gewend tot het internet wat nog flink zoeken was want het overgrote deel van de instructies verwijst naar die vermaledijde Shelly app! :|

Maar uiteindelijk deze zeer goede handleiding gevonden met duidelijke instructies en screenshots, en nota bene in de Knowledge Base van Shelly zelf! :)
Smart Home Automation - Connecting Smart Bluetooth device to a Shelly BT Home enabled device

Bij de tweede stap ging het echter al mis:
”From the embedded web interface navigate to Components and click on Plus icon at the Bluetooth (BTHome) devices field.”

Ik heb helemaal geen Components optie in de webinterface van mijn Pro Dimmer 2PM! :'(
Dat is vreemd :S maar toen herinnerde ik me dat er nog een firmware update stond te wachten:
Shelly Pro Dimmer 2PM firmware updata available: 1.3.3 -> 1.7.x
Mischien handig om die eens te installeren. :P

En warempel, nu heb ik opeens wel een Components optie in mijn webinterface! *O*
Het Bluetooth settings menu ziet er nu ook anders uit, de optie “Enable Bluetooth gateway” is opeens verdwenen:
Shelly Pro Dimmer 2PM - Bluetooth settings - firmware 1.7.1
Geen idee waar die heen is, waarschijnlijk staat dit nu standaard aan.

Terug naar de Components sectie, die ziet er zo uit:
Shelly Pro Dimmer 2PM - Components settings
Voor het toevoegen van Bluetooth devices moet je uiteraard op de plus achter BTHome (Bluetooth) devices drukken

Er wordt dan gescand voor Bluetooth apparatuur:
Shelly Pro Dimmer 2PM - BTHome (Bluetooth) scanning
Even het knopje op de H&T 10 seconden ingedrukt houden en hij wordt zichtbaar.
Dan “configure” in de interface drukken, eventueel een ander naam en de andere instellingen aanpassen waarna hij met “save settings” is toegevoegd aan je gateway:
Shelly Pro Dimmer 2PM - Components settings - H&T BLU added

Kreeg in Home Assistant gelijk een notificatie dat er een nieuw device was gevonden voor de BTHome integration (die ik hiervoor niet had) en heb ‘m toegevoegd:
Home Assistent - BTHome integration

Device voor de Shelly H&T BLU ziet er als volgt uit:
Home Assistent - BTHome integration - Shelly H&T BLU

Bij het Shelly Pro Dimmer 2PM device (welke in mijn situatie de Bluetooth gateway is voor de H&T BLU) in HA heb je een Configure optie waaronder de Bluetooth scanning mode is in te stellen:
Home Assistent - Shelly Pro Dimmer 2PM device - Configure - Options - Bluetooth scanning mode
Ik heb deze maar op Passive laten staan omdat zover ik weet de H&T BLU enkel zendt en zich niet actief laat uitlezen maar voor Bluetooth devices waarbij dat wel kan zou je dan sneller of vaker updates van het device kunnen krijgen heb ik begrepen.

• peterbier
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:47:
@nielsn Fabrikant had alleen geld voor mooie tekeningen maar niet voor uitleg wat het doet :+

Maar denk dat de fabrikant dus niet bedoelt dat je schakelaars op de Ch moet aansluiten maar dat het schakelaars na doet. Dus er is schijnbaar een afstandsbediening met 2 knoppen? Wat doen die?

En moet überhaupt de afstandsbediening blijven werken?

Het lijkt me dan dat de echte logic in die motor zit, heeft die ook een typenummer?
Aangezien er een multi kabel naar de stuurunit gaat zal ik hiermee oppassen.
Er zou dan een paar eind contacten in de motor zitten die dan weer de unit aan sturen.
Maar zonder uitgebreide documentatie kom je er niet.
Zoals ik al aan gaf zit er wel ergens een drukknop (aansluiting) waarop je de Shelly kan aansluiten.

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:40:
Gisteren mijn Shelly H&T BLU aangesloten met gebruik van mijn Shelly Pro Dimmer 2PM als Bluetooth gateway.

Bij het Shelly Pro Dimmer 2PM device (welke in mijn situatie de Bluetooth gateway is voor de H&T BLU) in HA heb je een Configure optie waaronder de Bluetooth scanning mode is in te stellen:
[Afbeelding: Home Assistent - Shelly Pro Dimmer 2PM device - Configure - Options - Bluetooth scanning mode]
Ik heb deze maar op Passive laten staan omdat zover ik weet de H&T BLU enkel zendt en zich niet actief laat uitlezen maar voor Bluetooth devices waarbij dat wel kan zou je dan sneller of vaker updates van het device kunnen krijgen heb ik begrepen.
Elke Shelly die je op bluetooth passief zet wordt een blue gateway.
Daarom is het aan te raden om dit verdeeld door huis bij sommige Shelly (s) actief te hebben.
Ik heb er zelf 4 actief.
Dit ging bij mij eerst via bluetooth via Raspberry Pi maar nu ik een HP T530 voor HA gebruik zijn mijn Shellys de bluetooth gateway.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rk9zb_L2yeFUdwdpruRRV5F44Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbSgyjOVzVwmJkYTyqEwLGUV.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Elke Shelly die je op bluetooth passief zet wordt een blue gateway.
Wat bedoel je precies met “Bluetooth passief”?
Die setting in HA?

Ik ga er vanuit dat het met die instelling op “Active” ook nog steeds een Bluetooth gateway blijft, maar wat me niet duidelijk is is welke setting dat in het Shelly device activeert.

“Disable” zet waarschijnlijk Bluetooth van de betreffende Shelly uit?
Daarom is het aan te raden om dit verdeeld door huis bij sommige Shelly (s) actief te hebben.
Ik heb er zelf 4 actief.
Dat is vanuit het oogpunt van redundancy ga ik vanuit?
Dat wanneer een van de Shelly’s die gateway is uitvalt de Bluetooth devices naar een andere kunnen uitwijken.

Maar daarvoor moet je ze neem ik aan allemaal los op die gateways aanmelden, of is er een automatisch replicatie mechanisme tussen de Shelly’s die als gateway ingesteld staan waardoor je dat maar op één gateway hoeft te doen?
En worden de berichten van die devices dan automatisch ontdubbeld of door HA slechts geaccepteerd vanaf één gateway?

Vooralsnog heb ik enkel mijn Pro Dimmer 2PM als Bluetooth gateway en geen andere Shelly’s die dat kunnen.
Dit ging bij mij eerst via bluetooth via Raspberry Pi maar nu ik een HP T530 voor HA gebruik zijn mijn Shellys de bluetooth gateway.
[Afbeelding]
Wat is de reden dat je niet al je Shelly’s als Bluetooth gateway hebt geactiveerd?
Als ze op passive staan zou dat toch geen probleem moeten zijn omdat ze enkel luisteren of mis ik iets?

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:46:
[...]

Wat bedoel je precies met “Bluetooth passief”?
Die setting in HA?

Ik ga er vanuit dat het met die instelling op “Active” ook nog steeds een Bluetooth gateway blijft, maar wat me niet duidelijk is is welke setting dat in het Shelly device activeert.

“Disable” zet waarschijnlijk Bluetooth van de betreffende Shelly uit?

[...]

Dat is vanuit het oogpunt van redundancy ga ik vanuit?
Dat wanneer een van de Shelly’s die gateway is uitvalt de Bluetooth devices naar een andere kunnen uitwijken.

Maar daarvoor moet je ze neem ik aan allemaal los op die gateways aanmelden, of is er een automatisch replicatie mechanisme tussen de Shelly’s die als gateway ingesteld staan waardoor je dat maar op één gateway hoeft te doen?
En worden de berichten van die devices dan automatisch ontdubbeld of door HA slechts geaccepteerd vanaf één gateway?

Vooralsnog heb ik enkel mijn Pro Dimmer 2PM als Bluetooth gateway en geen andere Shelly’s die dat kunnen.

[...]

Wat is de reden dat je niet al je Shelly’s als Bluetooth gateway hebt geactiveerd?
Als ze op passive staan zou dat toch geen probleem moeten zijn omdat ze enkel luisteren of mis ik iets?
Dat is allemaal terug te vinden in dit topic.

• eesiediesie
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:35
@Vliegvlug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88qkcgSQWGdDaPxjKJx3e-Mh19I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Now4JsypUWDsYLX9QJ6JM6Ef.png?f=user_large

PS die info mis je als je de shelly app of webservice niet wil gebruiken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door eesiediesie op 21-01-2026 07:21 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peterbier schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]
Kan je hiermee, willekeurige, ondersteunde, bluetooth apparaten toevoegen aan HA? Of werkt dat alleen met Shelly apparaten.

• peterbier
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Kan je hiermee, willekeurige, ondersteunde, bluetooth apparaten toevoegen aan HA? Of werkt dat alleen met Shelly apparaten.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Shelly BLE sensoren.
Beweging en temperatuur en van die deur contacten.
Maar het is een gateway ik verwacht dat een BLE (Bluetooth Low Energy) van een ander merk ook zal werken.
Maar mocht dat niet zo zijn de T530 heeft genoeg usb poorten.
Een bluetooth usb stick is zo te gebruiken.

• H-W Engineer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:59
Vliegvlug schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:40:
Leuk dat het ook zonder de Shelly app kan. Ik vind het ook een draak van een app. Maar gebruik hem toch omdat het "makkelijker" is. Mag ik vragen, ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig, waarom je de Shelly app niet gebruikt?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
H-W Engineer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Leuk dat het ook zonder de Shelly app kan. Ik vind het ook een draak van een app. Maar gebruik hem toch omdat het "makkelijker" is. Mag ik vragen, ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig, waarom je de Shelly app niet gebruikt?
Ik gebruik die app ook niet. Bij een nieuwe Shelly maak ik verbinding met het AP, hang hem aan de wifi, configureer de settings waar nodig en ga vervolgens via Home Assistant de rest doen. Kortom, ik heb de app gewoon niet nodig.

Bij de Scouting hebben we ook twee Shellies in gebruik, daar zonder HA, dus daar heb ik wel de app gebruikt, maar vind het ook echt een draak van een app.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:06
Ik heb een Shelly Dimmer Gen3 (icm de Shelly Integration in HA). Mijn spots zijn kennelijk nogal krachtig; ik vind ze 's avonds zelfs bij 1% nog aan de felle kant... Kan de Shelly in kleinere stappen dan 1% dimmen? Of kan ik op een andere manier zorgen dat hij "zachter" dan 1% staat want continu dimmen naar 1% voelt toch wat vreemd.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

rens-br schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Ik gebruik die app ook niet. Bij een nieuwe Shelly maak ik verbinding met het AP, hang hem aan de wifi, configureer de settings waar nodig en ga vervolgens via Home Assistant de rest doen. Kortom, ik heb de app gewoon niet nodig.
Ik heb de Shelly-app 1x gebruikt, toen ik merkte dat de cloud config werd gepusht (ik wil juist alles lokaal) heb ik die app weer verwijdert en ben ik alle ingebakken AP's 1 voor 1 langs gegaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 01:07:
[...]

Dat is allemaal terug te vinden in dit topic.
Ik heb gezocht maar het helaas niet kunnen vinden. :|

Ook op internet niet trouwens, ik probeerde de globale werking bij het doorgeven van berichten via meerdere Shelly’s die als Bluetooth gateway dienen te vinden maar helaas.
Ik vermoed om die reden dat er geen afstemming tussen de verschillende gateways is maar dat ieder gewoon zijn eigen ding doet en HA de berichten zelf ontdubbeld. En dat dat de reden is om niet elk device die het kan als gateway te activeren maar slechts een paar, als evenwicht tussen redundancy en teveel berichten.
Maar goed dat is maar een aanname en aangezien ik momenteel maar één Shelly heb die als Bluetooth gateway kan dienen kan ik er toch geen gebruik van maken dus dat zoek ik tegen die tijd wel uit. ;)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Dank voor de bevestiging van wat ik al dacht!
PS die info mis je als je de shelly app of webservice niet wil gebruiken. :)
Ach als dat het enige is lig ik er niet wakker van maar is wel netjes dat ze het in die app zo aangeven.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:58:
[...]

In de handleiding van de Shelly Knowledge Base die ik eerder postte staat dit als eerste regel:
This guide will help you to add a Shelly BLU Bluetooth or any other smart Bluetooth device to a Shelly Bluetooth Gateway device with BTHome Component.”
(Met “smart Bluetooth device” bedoelen ze volgens mij gewoon BLE want dat werd vroeger gemarketed als Bluetooth Smart)

En hier een reactie van Shelly USA aan iemand die op Reddit vroeg of de Shelly Bluetooth gateways enkel werken met Shelly Bluetooth devices:
”Actually, no. Before we released any of our own Bluetooth sensors, we did projects showing how to use Ruuvi and other brand sensors with Shelly.”

“That doesn't mean you'll get them in the Shelly app, but you can use them in scripting on Shelly devices or use them with Home Assistant.”

“https://github.com/ALLTERCO/shelly-script-examples/blob/main/ble-ruuvi.js”

Dus hoewel je andere merken niet in de Shelly app zal zien kan je ze prima aanmelden op de Shelly Bluetooth gateway en in HA gebruiken. (y)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Zelfs al was het de beste app ooit zou ik ‘m alsnog niet gebruiken. ;)
De reden is simpel: ik wil geen cloud connected smart devices in mijn huis hebben! :N

Daarom ben ik ooit met Shelly begonnen en is ook de reden dat ik Ubiquiti heb gekozen hoewel die daar de laatste tijd minder strak in blijken te zitten helaas.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ruimzicht schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:13:
Ik heb een Shelly Dimmer Gen3 (icm de Shelly Integration in HA). Mijn spots zijn kennelijk nogal krachtig; ik vind ze 's avonds zelfs bij 1% nog aan de felle kant... Kan de Shelly in kleinere stappen dan 1% dimmen? Of kan ik op een andere manier zorgen dat hij "zachter" dan 1% staat want continu dimmen naar 1% voelt toch wat vreemd.
Ik weet er niet heel veel vanaf maar zou het kunnen zijn dat jouw lampen niet helemaal naar uit te dimmer zijn?
Kwam namelijk dit tegen: What Is the Difference Between 0-10V and 1-10V LED Lighting Dimming?

Of werkte het met de dimmer die je voor de Shelly Dimmer had wel goed?

• peterbier
  • Nu online
Vliegvlug schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Zelfs al was het de beste app ooit zou ik ‘m alsnog niet gebruiken. ;)
De reden is simpel: ik wil geen cloud connected smart devices in mijn huis hebben! :N

Daarom ben ik ooit met Shelly begonnen en is ook de reden dat ik Ubiquiti heb gekozen hoewel die daar de laatste tijd minder strak in blijken te zitten helaas.
Cloud is uit te zetten in de Shelly app.
De app is ook lokaal te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6J1AX-R9euwYa_InwdcctmDDH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHAJ5aGZazGnFOIOeZwmpcfu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5JaZCyazRqhCd-NYEMSnmyU_BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGSFkyyj0ku1vBTSQflK7tLS.jpg?f=fotoalbum_large

En wat maakt het uit om cloud te gebruiken naast lokaal.
Je hebt toch alles netjes in een eigen IoT VLAN zitten.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:32:
[...]

Cloud is uit te zetten in de Shelly app.
De app is ook lokaal te gebruiken.
Als je de Shelly cloud toch niet gebruikt waarom zou je dan de Shelly app gebruiken?
Ik hoor net dat het een draak van een ding is! ;)
En wat maakt het uit om cloud te gebruiken naast lokaal.
Je hebt toch alles netjes in een eigen IoT VLAN zitten.
Ik vertrouw het simpelweg niet, jij wel, prima.
Lets agree to disagree! ;)

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:06
Vliegvlug schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:14:
Ik weet er niet heel veel vanaf maar zou het kunnen zijn dat jouw lampen niet helemaal naar uit te dimmer zijn?
Kwam namelijk dit tegen: What Is the Difference Between 0-10V and 1-10V LED Lighting Dimming?

Of werkte het met de dimmer die je voor de Shelly Dimmer had wel goed?
De spots en drivers zijn nieuw, ik heb ze niet eerder met een andere dimmer gebruikt. De LED drivers zouden dimbaar moeten zijn tot 0,1% ("deep dim") en staan ingesteld op 500mA.

Ze zijn prima to 0% te dimmen met de Shelly, maar in stapjes van 1%. Dus 1% is de laagst mogelijke dimstand, de volgende is dan meteen naar 0% (helemaal uit).

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ruimzicht schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:56:
[...]

De spots en drivers zijn nieuw, ik heb ze niet eerder met een andere dimmer gebruikt. De LED drivers zouden dimbaar moeten zijn tot 0,1% ("deep dim") en staan ingesteld op 500mA.

Ze zijn prima to 0% te dimmen met de Shelly, maar in stapjes van 1%. Dus 1% is de laagst mogelijke dimstand, de volgende is dan meteen naar 0% (helemaal uit).
Zover ik weet kun je de dimstappen (1%) niet aanpassen. Wel kun je het bereik van de 100% aanpassen, maar dat is vooral bedoeld voor lampen die eerder dan 0% uitgaan of pas aangaan bij een bepaald percentage. (bijv. bij 7%):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4ulOWLNCfVp46lV_BmUMyeMVIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaFBy56xulFSxYaxKd2QjqQi.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou de Shelly opnieuw kunnen kalibreren en kijken of er verschil is tussen dimming met leading of trailing edge. (jouw driver kan beide aan).

Maar als je vooral "lager" wilt kunnen in de verlichting zul je vermoedelijk het output vermogen van de driver moet verlagen met de dipswitch op de driver. Zie handleiding driver, vergeet niet driver van stroom af te halen en opnieuw stroom erop na aanpassen dipswitch. En vergeet ook niet de Shelly opnieuw te kalibreren daarna.

[ Voor 0% gewijzigd door HYM1100S op 24-01-2026 01:40 . Reden: Spelling ]

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-01 23:38
Misschien een ander onderwerp.
Heb een shelly pro EM 50
Wil daar graag een script inbrengen.
Kan iemand voor mij dat script schrijven.
Alvast bedankt.

In het script moet staan,
Boiler aan na 3 minuten bij 700 W overwaarde

Boiler uit na 1 minuut bij 300 W

Scriptlogbook om de 15 seconden verversen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Johndoej schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:44:
Misschien een ander onderwerp.
Heb een shelly pro EM 50
Wil daar graag een script inbrengen.
Kan iemand voor mij dat script schrijven.
Alvast bedankt.

In het script moet staan,
Boiler aan na 3 minuten bij 700 W overwaarde

Boiler uit na 1 minuut bij 300 W

Scriptlogbook om de 15 seconden verversen.
Welke overwaarde heb je het precies over?

En welke zaken heb je zelf al geprobeerd of gezocht?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Begin toch wel een beetje vertrouwen te verliezen in Shelly.

Eerst 3 kapotte dimmers in 3 jaar. En nu wil ik gaan schilderen, haal ik de lamp eraf en tref ik een totaal verbrande bypass aan. Ik schrik me rot. Zit een 7 watt lamp aan.

Kwaliteit is toch wel vrij bedenkelijk. Heb ook al 1 doorgebrande dimmer gehad elders in huis. Ding gaf een melding dat hij te heet werd. (Volgens mij kreeg ik zelfs een auto mail hiervan) en toen ik m loshaalde een zwarte dimmer.

Dit is toch niet wat we kunnen verwachten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XbZEv2_tj1zNHnFIwb_niiNbTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urppleSjGSgulGbUOiJwlkl7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMEzpnt-9-K4DAnHxZl4JCZ2yIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N9BMoIRCZMvRmbESrUW4aEU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD45sNBhdI3a19iI9Ny66Wx0aZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0ClOh5fAVWx4TYbzG1nBNHR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 24-01-2026 20:13 ]

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:09:
Begin toch wel een beetje vertrouwen te verliezen in Shelly.

Eerst 3 kapotte dimmers in 3 jaar. En nu wil ik gaan schilderen, haal ik de lamp eraf en tref ik een totaal verbrande bypass aan. Ik schrik me rot. Zit een 7 watt lamp aan.

Kwaliteit is toch wel vrij bedenkelijk. Heb ook al 1 doorgebrande dimmer gehad elders in huis. Ding gaf een melding dat hij te heet werd. (Volgens mij kreeg ik zelfs een auto mail hiervan) en toen ik m loshaalde een zwarte dimmer.

Dit is toch niet wat we kunnen verwachten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is balen!

Wel benieuwd waarom je de bypass erop hebt zitten? Als je de Shelly Dimmer aansluit met een neutraal heb je geen bypass nodig. Of zat hij niet bij de lamp aangesloten?

Waren de andere die bij jou zijn doorgebrand ook met een bypass aangesloten?

Heb zelf nog niet meegemaakt dat Shelly's doorbranden, maar lees dat als ze gaan het vooral de oudere generaties betreft. Zal de Shelly Dimmers die ik heb toch nog eens nalopen.....

[ Voor 0% gewijzigd door HYM1100S op 24-01-2026 20:43 . Reden: typo ]

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-01 23:38
rens-br schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Welke overwaarde heb je het precies over?

En welke zaken heb je zelf al geprobeerd of gezocht?
.

Heb een warmtepomp met inwendige boiler, zonnepanelen en een shelly pro EM 50

Wil een inschakelwaarde in (bijv. 700 W overschot) opbrengst minus gebruik en een lagere uitschakelwaarde (bijv. 200W).
​ De waarde moet gedurende een vaste tijd (bijv. 5 minuten) stabiel of hoger blijven voordat de warmtepomp actie onderneemt.
Daarnaast wil ik elke 15 sec. een script logs zien.

Ik kan een scene maken, maar heb liever een script.
Scrips geven logs, wat mijn voorkeur is

Eigen inzet wordt verwacht. Dus wat heb jij al geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-01-2026 22:36 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
HYM1100S schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Dat is balen!

Wel benieuwd waarom je de bypass erop hebt zitten? Als je de Shelly Dimmer aansluit met een neutraal heb je geen bypass nodig. Of zat hij niet bij de lamp aangesloten?

Waren de andere die bij jou zijn doorgebrand ook met een bypass aangesloten?

Heb zelf nog niet meegemaakt dat Shelly's doorbranden, maar lees dat als ze gaan het vooral de oudere generaties betreft. Zal de Shelly Dimmers die ik heb toch nog eens nalopen.....
Omdat bij de schakelaar geen neutraal zit. En je onder de 10 watt een knipperende of brandende lamp houdt. Een bypass is niks meer dan een weerstandje die wat stroom in warmte omzet zodat niet de lamp brandt, maar wel de shelly van voldoende stroom is voorzien om te functioneren.

Er zit notabene een kleine zekering als je goed kijkt op de foto. Maar die leek intact. Al kan ik het niet goed zien…

‘Helaas’ heb ik vandaag 3 nieuwe Dimmers binnengekregen. 2 voor vervanging en 1 reserve. Dat zijn wel gen3, dus hooen dat de kwaliteit beter is.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste