Hopelijk kan iemand me helpen want ik loopt tegen een probleem op waar ik niet verwacht had tegenaan te lopen en waar ik niet uitkom.
Ik heb zojuist een
Shelly Pro Dimmer 2PM aangesloten en daarbij een pulsdrukker aangesloten op zowel SW1 (
”Input (0)” genoemd in de webinterface) als SW2 (
“Input (1)” genoemd in de webinterface) en deze horen bij aansluiting 01 (
“Light (0)” genoemd in de webinterface).
Zie hieronder het aansluitschema:
En de bijbehorende Shelly webinterface:
In mijn naïviteit was ik er vanuit gegaan dat beide inputs standaard geconfigureerd zouden zijn als dimmer van het bijbehorende licht, dat is tenslotte de basis functionaliteit van dit apparaat, maar tot mijn verbazing heeft Input (1) helemaal geen functie toegewezen gekregen.
Deze staat vermeld onder “Detached inputs”.
Oke, dacht ik, dan maak ik zelf wel een actie er voor, dus een “Light on” actie aangemaakt voor Input (1):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8R3B79pJCQrRnLq9WtyjyB3C.jpg?f=user_large)
Waarbij het me verbaasde dat er bij “Light state” alleen de keuze is tussen “On” of “Off” en niet simpel weg “wisselen naar het omgekeerde van de huidige status”.
Hetzelfde voor “Brightness”, waarom moet ik daar een vast waarde in zetten terwijl ik gewoon de waarde wil die nu al ingesteld staat?
En het stomme is dat ik die instelling niet eens kan deactiveren.
Maar goed, laat ik daar maar later naar kijken, eerst testen of dit werkt.
En jawel, het werkt, de lamp gaat nu inderdaad aan wanneer ik de pulsdrukker op Input (1) indruk!
Maar natuurlijk niet uit als ik nog een keer druk, want er is nog geen “Off” actie.
Dus vervolgens een tweede actie aangemaakt met “Light state” naar “Off”, ik heb nu 2 actions voor Input (0):
En warempel, de lamp gaat nu ook uit wanneer ik de knop in druk!
Maar wacht, als ik vervolgens nog een keer druk gebeurt er niets.
Als ik via de webinterface de lamp aanzet en daarna de knop indruk gaat de lamp wel netjes uit, maar waarom gaat hij niet aan met de knop.
Enige dat ik kan bedenken is dat dit komt omdat de “Lamp uit” als laatste in het rijtje staat. Dus heb ik de actie “Lamp uit” met de slider er achter gedeactiveerd en nu gaat de lamp weer wel netjes aan. Maar uiteraard niet meer uit, aangezien de “Lamp uit” actie niet meer actief is.
Zo heb ik natuurlijk helemaal niets aan die knop.

En dan heb ik nog niet eens gekeken naar een dim actie, waar ik nog helemaal geen instellingen in actions voor heb gevonden
Kan iemand me helpen hoe ik de Input (1) wel als normale aan/uit/dimmer-knop kan configureren?
Liefst in één action en waarbij de huidige brightness gewoon behouden blijft.
Ik snap werkelijk waar niet waarom die tweede input niet standaard geconfigureerd staat voor de basisfunctie van de dimmer.
Voordat mensen het vragen, de reden dat ik beide inputs heb gebruikt is omdat beide pulsdrukkers zich aan de andere kant van de groepenkast waar de Shelly in zit bevinden, de ene draad ga er boven uit en de andere onder.
De quick fix is natuurlijk de draad naar SW2 (“Input (1)”) daaruit loshalen en deze ook op SW1 (“Input (0)”) aansluiten samen met de andere pulsdrukker, maar daarvoor heb ik dan een lasdop nodig in de groepenkast en dat heb ik liever niet.