Shelly 2.5 als vervanger schakelaar in hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilkenny
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
In mijn woning heb ik een (oude) hotelschakeling/wisselschakeling zitten. Ik ben bezig met mijn verlichting smart maken en dit leek me een goede kandidaat voor mijn Shelly 2.5. In theorie snap ik hoe het werkt (aansluitingen ed), in praktijk werkt het niet.
Nu zie ik in alle voorbeelden ook allemaal mooi gekleurde kabels, mijne zijn allemaal zwart. Dit is de huidige schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/01/30/20200122_211333422_iOS.jpg

Vraag 1: Kan wat ik wil zowiezo, namelijk deze schakelaar eruit en een Shelly erin (kapje erover en klaar)
Vraag 2: Zo ja, welk kabeltje gaat waar/Hoe sluit ik het aan?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Kilkenny op 30-01-2020 16:17 ]

Beste antwoord (via Kilkenny op 03-02-2020 15:08)

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 10:53
Kilkenny schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:15:
In mijn woning heb ik een (oude) hotelschakeling/wisselschakeling zitten. Ik ben bezig met mijn verlichting smart maken en dit leek me een goede kandidaat voor mijn Shelly 2.5. In theorie snap ik hoe het werkt (aansluitingen ed), in praktijk werkt het niet.
Nu zie ik in alle voorbeelden ook allemaal mooi gekleurde kabels, mijne zijn allemaal zwart. Dit is de huidige schakelaar:
[Afbeelding]

Vraag 1: Kan wat ik wil zowiezo, namelijk deze schakelaar eruit en een Shelly erin (kapje erover en klaar)

De schakelaar die je laat zien is een wisselschakelaar, zoals je normaal gezien altijd 1 hebt op het begin / einde van je hotelschakeling.
Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/7951/original/wisselschakeling.gif

Vraag 1: Dat kan in theorie, maar er ontbreken wat kabels (blauw / bruin) om de Shelly te laten werken:
Kabel 1 -> Ingang 1
Kabel 2 -> Ingang 2
En vervolgens de Shelly 2.5 instellen als wisselschakelaar zoals hier beschreven:
Borrel16 in "Shelly inbouwswitch in draadbesparend wisselschakeling"

Vraag 2: zie boven, de 3e kabel die naar je lamp gaat moet dan op uitgang 1 of 2, maar zoals aangegeven ontbreken er nog wat kabels.

Wat een veel makkelijkere oplossing is, waarbij je de huidige schakelaar kunt behouden: gebruik een Shelly 1. Deze ergens plaatsen waar je alle benodigde kabels hebt (of gemakkelijk naar kunt trekken), namelijk bruin (L, ongeschakeld!), blauw (N), zwart (schakeldraad uit de laatste wisselschakelaar tussen hotelschakeling en verlichting) om dan op deze manier aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://community-openhab-org.s3.dualstack.eu-central-1.amazonaws.com/optimized/3X/c/5/c51f70e94c802be7e381e3fe461718bc66b474df_2_618x500.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 31-01-2020 11:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu zie ik in alle voorbeelden ook allemaal mooi gekleurde kabels, mijne zijn allemaal zwart.
Gelukkig wel, kleuren zijn alleen om tekeningen duidelijk te maken. In je installatie heb je alleen bruin (L), blauw (N), zwart (geschakelde versie van L) en groen/geel (PE/randaarde).

1) Wil je daar dan helemaal geen schakelaar meer? En de andere kant van de hotel schakeling dan? Ofwel, wat wil je bereiken?
2) Ik zie zo geen N draad, heb je die daar wel? Je hebt hem namelijk wel nodig. Ook zie ik 3x zwart, ofwel, dat is de tweede schakelaar in de hotelschakeling. Dan zou je daar ook de L missen. Je kan de Shelly dan niet daar plaatsen (zonder de juiste draden te trekken).

Over het algemeen is de makkelijkste plaats om de Shelly onder te brengen bij de lamp die de schakeling nu schakelt. Daar heb je N, komt de schakeldraad binnen en heb je 9 van de 10 keer ook wel L.

PS Wat is die gekken "stoffen" kabel op de foto? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 31-01-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:55
Septillion schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:54:
[...]

PS Wat is die gekken "stoffen" kabel op de foto? :?
Is dat niet zo'n trektouwtje om de lamp mee aan te zetten? :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Oww, dat zou kunnen inderdaad :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• theredone51
[Afbeelding]

De schakelaar die je laat zien is een wisselschakelaar, zoals je normaal gezien altijd 1 hebt op het begin / einde van je hotelschakeling.
Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/7951/original/wisselschakeling.gif

Vraag 1: Dat kan in theorie, maar er ontbreken wat kabels (blauw / bruin) om de Shelly te laten werken:
Kabel 1 -> Ingang 1
Kabel 2 -> Ingang 2
En vervolgens de Shelly 2.5 instellen als wisselschakelaar zoals hier beschreven:

Vraag 2: zie boven, de 3e kabel die naar je lamp gaat moet dan op uitgang 1 of 2, maar zoals aangegeven ontbreken er nog wat kabels.

Wat een veel makkelijkere oplossing is, waarbij je de huidige schakelaar kunt behouden: gebruik een Shelly 1. Deze ergens plaatsen waar je alle benodigde kabels hebt (of gemakkelijk naar kunt trekken), namelijk bruin (L, ongeschakeld!), blauw (N), zwart (schakeldraad uit de laatste wisselschakelaar tussen hotelschakeling en verlichting) om dan op deze manier aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://community-openhab-org.s3.dualstack.eu-central-1.amazonaws.com/optimized/3X/c/5/c51f70e94c802be7e381e3fe461718bc66b474df_2_618x500.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 31-01-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De beschrijving van borrel16 lijkt me nodeloos ingewikkeld. Gewoon doen zoals in het laatste plaatje, kan ook gewoon met een 2.5 ook al is dat wel zonde want je gebruikt de helft niet. Je hebt alleen dan een plek nodig waar je wel alle aansluitingen hebt. Zoals gezegd, bij de lamp zelf heb je die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilkenny
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Allemaal enorm bedankt voor de antwoorden.

Het doel was om het trektouwtje (inderdaad, de gekke "stoffen" kabel) te verwijderen en dit het liefst zonder veel gerommel met de kabels te vervangen door een smart switch. Begrijp nu dus dat omdat dit de tweede schakelaar is in de hotelschakeling dat dit niet zo makkelijk op te lossen is als gehoopt. Toch maar de lamp van het plafond en wat rommelen met kabels om de tweede schakelaar te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
Kilkenny schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:15:
Allemaal enorm bedankt voor de antwoorden.

Het doel was om het trektouwtje (inderdaad, de gekke "stoffen" kabel) te verwijderen en dit het liefst zonder veel gerommel met de kabels te vervangen door een smart switch. Begrijp nu dus dat omdat dit de tweede schakelaar is in de hotelschakeling dat dit niet zo makkelijk op te lossen is als gehoopt. Toch maar de lamp van het plafond en wat rommelen met kabels om de tweede schakelaar te verwijderen.
Als je alleen maar de schakelaar wil verwijderen:
- Schakelaar los maken
- 1 van de 2 wisselkabels doorlussen naar de lamp met behulp van een Wago klem
- 1 van de 2 wisselkabels "afdoppen" met een Wago klem
- Afdekplaatje op de inbouwdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madmax_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 00:01
Hey,
Bovenstaande schema gebruikt om bij mij een hotelschakeling aan te sluiten.
Nu doet zich echter het volgende probleem voor:
Bij het aanschakelen via de schakelaar en uitschakelen via de shelly blijft de lamp (licht) branden.
Voor een 2de hotelschakeling, op zelfde manier aangesloten zien we de lamp steeds flikkeren.
Het lijk er dus op dat er alsnog een kleine stroom loopt naar de lamp.

Shelly staat in "restore last mode"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPI3aeiqJi-CZq1wipoML4C4uso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXuVTJlolpYKKnGeJJPyFHzM.png?f=fotoalbum_large

Button type staat op "edge switch"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tLs-hlyqUB8bUutkGPdLxaYV58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4eHQMMltzQAstI3zB02XDuE.png?f=fotoalbum_large

Verder is fit te zien dat op het shelly controle paneel.
Lamp aan via de schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoslSQju7KSW1F7oXN-hfsgVw2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1wRLmm7l322KIaMr0fMfKHg.png?f=fotoalbum_large

Na lamp aan via schakelaar lamp uit via shelly controle paneel ( in deze status brand de lamp licht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI1ONWG6Ma8Uuh6rjGdmYhJ7SFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6HGcflpfRL1VX4fO9LuP7AFp.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens uit via de lampschakelaar
Lamp is nu uit.

Vervolgens aan met de shelly controle paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN3w24SdDkv94DRNTYHd9sNqSss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2taFpKf1CBNyrSdVmi9v6fE7.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is het lamp icoontje iets anders. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken.
Iemand enig idee wat we hier verkeerd hebben gedaan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Madmax_ In de Shelly zit maar een simpel relais. Daar zou 0 verbinding mogen zijn tussen de relais contacten en de hotelschakeling. Daarnaast is het altijd het relais dat schakelt, dus als de lamp anders reageert wanneer je hem uit zet met de hotelschakeling dan via de webinterface zit er simpelweg wat verkeerd in je bedrading.

De "restore last mode" heeft hier ook niets mee te maken, dat is alleen als de spanning er echt af geweest is. De schakelaar schakelt niet de spanning naar de Shelly, deze heeft altijd spanning via de L ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Madmax_ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:41:
Hey,
Bovenstaande schema gebruikt om bij mij een hotelschakeling aan te sluiten.
Nu doet zich echter het volgende probleem voor:
Bij het aanschakelen via de schakelaar en uitschakelen via de shelly blijft de lamp (licht) branden.
Voor een 2de hotelschakeling, op zelfde manier aangesloten zien we de lamp steeds flikkeren.
Het lijk er dus op dat er alsnog een kleine stroom loopt naar de lamp.

Shelly staat in "restore last mode"
[Afbeelding]

Button type staat op "edge switch"
[Afbeelding]

Verder is fit te zien dat op het shelly controle paneel.
Lamp aan via de schakelaar
[Afbeelding]

Na lamp aan via schakelaar lamp uit via shelly controle paneel ( in deze status brand de lamp licht)
[Afbeelding]

Vervolgens uit via de lampschakelaar
Lamp is nu uit.

Vervolgens aan met de shelly controle paneel
[Afbeelding]

Zoals je ziet is het lamp icoontje iets anders. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet maken.
Iemand enig idee wat we hier verkeerd hebben gedaan? 8)7
Klinkt alsof je geen nul gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:20
theredone51 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]

Kabel 1 -> Ingang 1
Kabel 2 -> Ingang 2

[Afbeelding]
Even een kickje in een oud topic:
Is het mogelijk in bovenstaande schakeling de Shelly 1 te vervangen door een Shelly dimmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
emot schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:03:
[...]

Even een kickje in een oud topic:
Is het mogelijk in bovenstaande schakeling de Shelly 1 te vervangen door een Shelly dimmer?
Een hotelschakeling met een Shelly Dimmer? Zeker! Meest rechtse optie, maar dan zonder de kruisschakelaar in het midden (die is voor bediening vanaf 3 plaatsen):
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71Nhg6ToqqL._AC_SX522_.jpg

Ik zou trouwens in dat geval 2 puls- wisselschakelaars nemen, dat werkt gemakkelijker met een dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:20
theredone51 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:11:
[...]

Een hotelschakeling met een Shelly Dimmer? Zeker! Meest rechtse optie, maar dan zonder de kruisschakelaar in het midden (die is voor bediening vanaf 3 plaatsen):
[Afbeelding]

Ik zou trouwens in dat geval 2 puls- wisselschakelaars nemen, dat werkt gemakkelijker met een dimmer.
Thanks, maar nu heb ik een Shelly Dimmer 2 en in de user guide staan de volgende aansluitschema's:
https://shelly.cloud/docu...guide/shelly_dimmer_2.pdf

Betekent dit dat ik vanaf de Shelly naar ieder schakelaar apart een kabel moet hebben, en dus niet op de ouderwetse manier een hotelschakeling kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
emot schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Thanks, maar nu heb ik een Shelly Dimmer 2 en in de user guide staan de volgende aansluitschema's:
https://shelly.cloud/docu...guide/shelly_dimmer_2.pdf

Betekent dit dat ik vanaf de Shelly naar ieder schakelaar apart een kabel moet hebben, en dus niet op de ouderwetse manier een hotelschakeling kan aansluiten?
De ingang moet gewoon een geschakelde L krijgen, waar die vandaan komt maakt niets uit. Je moet de dimmer dus plaatsen tussen het einde van je hotelschakeling en de verlichting. Precies zoals op het schema dat ik als laatste heb gepost dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ook ik zit met Shelly Dimmer 2 aansluitingskwestie op een hotelschakeling (2 wisselschakelaars).. kan iemand me aub even op het juiste spoor zetten (ik heb me al suf gepiekerd hoe het nu moet)?

Het betreft de bovenste schakelaar want die schakelaar bedient de lamp die gedimd moet kunnen worden (de andere wisselschakelaar onderaan is voor een andere lamp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4q032ps3EGlQo1T7RyT6yrUXDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sucwDEHKqMtYBgdoaE9N9wC8.jpg?f=fotoalbum_large

Op die bovenste schakelaar zie je aan bovenkant een gele en een zwarte draad aangesloten zitten en onderaan nog een gele draad.

Aan de kant van de lamp komen zit een blauwe en een zwarte kabel. aangesloten.

Wat moet ik nu waar op aan sluiten (van waar naar waar en welke kleurtjes/draden waar)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o9qHv_rNk-aitLkw7x2DyGR0A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Glch1Y9vAoDWxIPTSibcTK2E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@renio Je moet niet piekeren. Je moet meten waar welke draad naar toe gaat of vandaan komt. Daarna kijk je op de bedradingsschema's van deze dimmer en sluit je de boel aan zoals het aangegeven wordt.
https://shelly.cloud/know...s/shelly-dimmer-2/#wiring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Ondertussen meerdere Shelly 1 en 1L aangesloten. Wat mij heeft geholpen is aansluitschema’s googlen en kijken bij afbeeldingen kijken, daar staat het vaak wat minder technisch en snap je het opeens wel. Voor de meeste klussers is het vaak gewoon een puzzel van wat the hell is L en N en de kleuren komen ook nooit overeen.

PS als je lampen een klein beetje licht blijven geven heb je een bypass nodig, Shelly heeft die ook. Poepsimpel en probleem gelijk opgelost. Komt doordat LED lampen zo weinig stroom nodig hebben.
Pagina: 1