• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:02
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:15:
[...]

Als ik mijn verbruik van de avonduren verplaats naar goedkope uren overdag, dan worden mijn teruggeleverde kWh per stuk gemiddeld meer waard. Het worden er wel minder, maar de stuksprijs wordt iets hoger.
zeker waar, maar veelal ben je beperkt in mogelijkheden om verbruik te verplaatsen naar bv "dure uren", veelal heb je daar aanvullende apparatuur ( bv thuis-batterij voor nodig, en die kost dus ook weer geld en dus een (mogelijke grote) hap van je prijs (even de laadverliezen die ook een behoorlijke rol spelen nog niet eens meegerekend)
[...]

365 dagen × 24 uur × 3600 seconden. Over al die stukjes de teruglevering × actuele prijs berekend en opgeteld. Wat uiteindelijk telt is wat je financieel afrekent. De gemiddelde (niet-gewogen) prijs zegt mij niet zoveel.
dat kan, dan was die info dus ook niet voor jou bedoeld.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:49

Zenix

BOE!

Novax schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Het hangt van je verbruik en je exacte tarieven af maar ik zou toch al eind dit jaar even kijken wat de opties zijn en wellicht eerder als Greenchoice met een voorstel komt.

Velen hier hebben het Greenchoice contract afgesloten vanwege de hoge TLV omdat ze overschot hebben. (Later was de reden het vermijden van terugleverkosten). Destijds maakte de hoogte van het levertarief niet uit omdat je alles saldeerde, en het was toen nog niet bekend dat de salderingsregeling in één keer zou worden afgeschaft.

Als je dus veel verbruikt is dat levertarief vanaf 1 januari 2027 ineens wel van belang en is het misschien beter je contract dan op te zeggen voor iets beters als dat er is, wellicht dynamisch.
Een overweging waard, maar hoe kan je dat nou goed berekenen vraag ik mij af. Maar wat is veel? Mijn afname is zo'n 2000kWh, hetzelfde voor mijn ouders.
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:09:
[...]

zou dynamisch toch niet een verstandiger optie zijn, gemiddeld lagere kWh prijzen, geen teruglever kosten? het enige wat je nodig hebt is een slimme meter.
Dat ga ik daarna wel bekijken inderdaad. Misschien gunstiger met mijn Oost-West dak.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
ursusMaritimus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:27:
Hoe zit dit met de zwaar ongelijke behandeling tussen terugleveraars met digital meter (al dan niet smart) en ferrarismeter (met ingebouwde automatische saldering) vanaf 1 januari 2027?

Ik lees dat slechts 20.000 van 500.000 meters tot nu zijn vervangen. Moeten (zullen) we als tweakers niet eens een enorme lobby naar ACM, ministerie van Klimaat en Groene groei, de regeringspartijen en de oppositiepartijen starten voor uitstel van het uitfaseren van de salderingsregeling totdat zeg 95% van de analoge meters daadwerkelijk vervangen zijn?
Er zijn veel weigeraars al blijkbaar ; https://www.bndestem.nl/economie/tienduizenden-mensen-willen-niet-van-lucratieve-draaischijfmeter-af~a0b32530b/

De mijne is zo'n 2 weken geleden vervangen. Heb wel een traantje gelaten. :+ Volgens mij moet het wel snel kunnen. Zijn bij mij 1/2 uurtje bezig geweest. Ben er desondanks wel blij mee want dan kan 01-01-2027 na het vuurwerk de batterij opstarten. Uiteindelijk komt iedereen toch aan de beurt en had geen zin in boetes etc etc. En heb nu de mogelijkheid om dynamisch contract te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 11-05-2026 19:00 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Er zijn veel weigeraars al blijkbaar ; https://www.bndestem.nl/economie/tienduizenden-mensen-willen-niet-van-lucratieve-draaischijfmeter-af~a0b32530b/

De mijne is zo'n 2 weken geleden vervangen. Heb wel een traantje gelaten. :+ Volgens mij moet het wel snel kunnen. Zijn bij mij 1/2 uurtje bezig geweest. Ben er desondanks wel blij mee want dan kan 01-01-2027 na het vuurwerk de batterij opstarten. Uiteindelijk komt iedereen toch aan de beurt en had geen zin in boetes etc etc. En heb nu de mogelijkheid om dynamisch contract te nemen.
Dat genoemde artikel bevat onjuistheden en halve waarheden.

Beter direct naar de bron gaan: https://www.rdi.nl/onderwerpen/consumenten/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-meter

• Jan-tweak
MotorBeast schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:47:
[...]

het is dus gewoon een wettelijke regel die onze volksvertegenwordiging heeft bepaald. Dus daar is gewoon geen optie voor om wat anders te willen.
Want zo lust ik er ook nog wel meer van, ik wil ook geen belasting betalen of ik wil liever links rijden, want in de UK doen ze dat ook. en ga zo maar door.
en ik snap het ook wel dat ze daardoor denken om alsnog te kunnen salderen maar helaas dat kunnen wij ook niet meer (de lui die al jaren een nieuwe (zijn geen draaischijf meter) hebben.)
iedereen dient zich aan de wet te houden, ook als we dat mogelijk niet leuk vinden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:20:
[...]

het is dus gewoon een wettelijke regel die onze volksvertegenwordiging heeft bepaald. Dus daar is gewoon geen optie voor om wat anders te willen.
Want zo lust ik er ook nog wel meer van, ik wil ook geen belasting betalen of ik wil liever links rijden, want in de UK doen ze dat ook. en ga zo maar door.
en ik snap het ook wel dat ze daardoor denken om alsnog te kunnen salderen maar helaas dat kunnen wij ook niet meer (de lui die al jaren een nieuwe (zijn geen draaischijf meter) hebben.)
iedereen dient zich aan de wet te houden, ook als we dat mogelijk niet leuk vinden.
Tja tegelijkertijd krijg je met salderen honderden euro's terwijl de enige boete voorlopig nog bestaat uit dat je zelf de meter moet betalen a 100 euro. Dan kun je je dus afvragen wat slimmer is. Sowieso natuurlijk raar dat er nog steeds niet bedacht/bepaald is wat de boete moet zijn bij weigeren.

[removed]

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:30
Dan vraag ik me toch het volgende af: als ondanks alle voornemens en beloftes die oude Ferraris meters nu niet allemaal optijd vervangen kunnen worden, ontstaat er dan niet zoiets als rechtsongelijkheid?

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:09
Doggieman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 02:32:
Dan vraag ik me toch het volgende af: als ondanks alle voornemens en beloftes die oude Ferraris meters nu niet allemaal optijd vervangen kunnen worden, ontstaat er dan niet zoiets als rechtsongelijkheid?
Lijkt mijn niet dat die dan ontstaat.
Maar juist dat die er nu is, en dat ze die asap moeten verhelpen.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:15
redwing schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:22:
[...]

Tja tegelijkertijd krijg je met salderen honderden euro's terwijl de enige boete voorlopig nog bestaat uit dat je zelf de meter moet betalen a 100 euro. Dan kun je je dus afvragen wat slimmer is. Sowieso natuurlijk raar dat er nog steeds niet bedacht/bepaald is wat de boete moet zijn bij weigeren.
Volgens mij is dat allang bedacht en is het voor ons een kwestie van wachten op de eerste berichten op dit forum. En eenmaal een boete betalen volstaat niet. Blijven weigeren betekent boetes blijven betalen totdat de meter vervangen is.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
[...]

Nee, Dat is niet juist. De 100 Euro is de kosten voor het vervangen zelf als je het aanbod hebt geweigerd.

De boete wordt bepaald door de RDI. De hoogte daarvan is nog niet bekend maar wat wel bekend is dat het een dwangsom zal zijn. Het kenmerk van een dwangsom is dat deze keer op keer betaald moet worden tot dat je aan de gestelde voorwaarde (meewerken aan vervangen) is voldaan. Dat is dus een boete die heel snel kan oplopen tot grote hoogte

• redwing
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:27:
[...]

Nee, Dat is niet juist. De 100 Euro is de kosten voor het vervangen zelf als je het aanbod hebt geweigerd.

De boete wordt bepaald door de RDI. De hoogte daarvan is nog niet bekend maar wat wel bekend is dat het een dwangsom zal zijn. Het kenmerk van een dwangsom is dat deze keer op keer betaald moet worden tot dat je aan de gestelde voorwaarde (meewerken aan vervangen) is voldaan. Dat is dus een boete die heel snel kan oplopen tot grote hoogte
Klopt maar aangezien de boete nog vastgesteld moet worden zal dat nog wel even duren. Het kan dus al snel lonen om nog even af te wachten en te zien wat er gebeurt. Want die dwangsom zal waarschijnlijk niet beginnen met honderden euro's. En als je dus een risico hebt van 100 euro en een potentiële winst van meerdere honderden euro's per jaar is dat al snel voordelig.

Kort gesteld, die boetes hadden allang bekend moeten zijn en hoog genoeg om vervanging af te dwingen. Maar zo als het er nu naar uit ziet kun je financieel gezien nog makkelijk even afwachten.

[removed]

• Jan-tweak
[...]

ivm met het aspect rechtsongelijkheid heb je dan eigenlijk twee opties:
a) het uitstellen van de salderingsstop tot alle ( maar dan ook echt alle ) draaischijfmeters vervangen zijn (zou mijn keuze zijn )
b) bij weigering van nieuwe meter de aansluiting afsluiten omdat deze niet meer aan wettelijke eisen voldoet, en pas (met kosten) weer aansluiting bij een nieuwe meter.
lastig, zoals zo vaak staat de politiek weer eens niet stil bij de gevolgen van hun eigen handelen, sterker nog ze zijn op voorhand hierop gewezen.
keze b zou wel eens tegen andere wettelijke voorwaarden kunnen leiden dus blijft eigenlijk alleen maar optie a over. lijkt me een goed idee.

• hanev001
Jan-tweak schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:30:
[...]

ivm met het aspect rechtsongelijkheid heb je dan eigenlijk twee opties:
a) het uitstellen van de salderingsstop tot alle ( maar dan ook echt alle ) draaischijfmeters vervangen zijn (zou mijn keuze zijn )
b) bij weigering van nieuwe meter de aansluiting afsluiten omdat deze niet meer aan wettelijke eisen voldoet, en pas (met kosten) weer aansluiting bij een nieuwe meter.
lastig, zoals zo vaak staat de politiek weer eens niet stil bij de gevolgen van hun eigen handelen, sterker nog ze zijn op voorhand hierop gewezen.
keze b zou wel eens tegen andere wettelijke voorwaarden kunnen leiden dus blijft eigenlijk alleen maar optie a over. lijkt me een goed idee.
Je hebt gelijk dat optie B niet haalbaar is vanwege andere regels die afsluiten moeilijk maken.

Maar optie A is ook niet mogelijk. Dan zou er eerst weer een nieuwe wet moeten worden aangenomen en we weten allemaal hoelang het geduurd heeft voordat de huidige wetgeving uiteindelijk werd aangenomen.

Maar dat is ook niet nodig. De wet voorziet in het opleggen van boetes. Omdat daarvoor geen grens is vastgelegd kan men die zo hoog maken als men wil en daarmee elk voordeel dat de weigeraars kunnen behalen door het blijven salderen in een verlies om buigen.

• Jan-tweak
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Je hebt gelijk dat optie B niet haalbaar is vanwege andere regels die afsluiten moeilijk maken.

Maar optie A is ook niet mogelijk. Dan zou er eerst weer een nieuwe wet moeten worden aangenomen en we weten allemaal hoelang het geduurd heeft voordat de huidige wetgeving uiteindelijk werd aangenomen.

Maar dat is ook niet nodig. De wet voorziet in het opleggen van boetes. Omdat daarvoor geen grens is vastgelegd kan men die zo hoog maken als men wil en daarmee elk voordeel dat de weigeraars kunnen behalen door het blijven salderen in een verlies om buigen.
ik vrees dat het optie C) zal worden, de politiek kijkt gewoon de andere kant op en doet net op hun neus bloed en verwacht dat het probleem zich van zelf oplost.
en die boetes gewoon 10 keer hun jaarverbruik (per maand vertraging en dat elke maand opnieuw)

• MotorBeast
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:27:
[...]

Hier alle info: https://www.rdi.nl/over-ons/organisatie/boetes

Snap niet dat iemand ooit zo'n traject wil bewandelen. Alleen maar stress en ellende voor een paar schamele euro's. Gemiddelde Nederlander heeft schat ik in 10 panelen. Laat gaan.

• Jan-tweak
de Peer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:50:
[...]

ah oke, dus niet echt vergelijkbaar met de tlv van een vast contract, waar je gewoon tlv krijgt voor elke opgewekte kWh.

De uren met lage/negatieve prijzen gooi je er nu juist uit als ik het goed begrijp.
nee, alleen de prijzen op het moment dat er geen opwek is doen niet mee. (dus als het donker is)
Dus je er ook geen vergoeding voor je teruggeleverde PV stroom krijgt, want daar ging het om: Wat is de werkelijke prijs van je PV stroom die terug het net op gaat.
Dus tijdens de zonuren doen ook de negatieve en extreem lage prijzen gewoon in mee (gebruikte hiervoor gewoon de EPEX data voor).

• redwing
Ze hebben alleen zelf al aangegeven dat ze nog moeten bedenken hoe ze om willen gaan met oude meters, of/wanneer ze boetes willen geven en hoe hoog die boetes dan moeten zijn. Voordat ze dat bedacht en geregeld hebben zitten we al snel in 2027.
Snap niet dat iemand ooit zo'n traject wil bewandelen. Alleen maar stress en ellende voor een paar schamele euro's. Gemiddelde Nederlander heeft schat ik in 10 panelen. Laat gaan.
Met 10 panelen levert salderen al snel zo'n 750 euro op. Dat mag jij een paar schamele euro's noemen, maar voor een gemiddelde Nederlander is dat toch serieus geld.

[removed]

• MotorBeast
redwing schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Ze hebben alleen zelf al aangegeven dat ze nog moeten bedenken hoe ze om willen gaan met oude meters, of/wanneer ze boetes willen geven en hoe hoog die boetes dan moeten zijn. Voordat ze dat bedacht en geregeld hebben zitten we al snel in 2027.

[...]

Met 10 panelen levert salderen al snel zo'n 750 euro op. Dat mag jij een paar schamele euro's noemen, maar voor een gemiddelde Nederlander is dat toch serieus geld.
Dan nog. Het feest is gewoon voorbij. That's life! Advocaten om te procederen om je meter te houden gaat je veeeeeeeeeeeel meer kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 12-05-2026 12:31 ]

• redwing
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Dan nog. Het feest is gewoon voorbij. That's life! Advocaten om te procederen om je meter te houden gaat je veeeeeeeeeeeel meer kosten.
Waarom zou je advocaten nodig hebben? Voorlopig kun je er voor 100 euro op gokken dat de boetes van het RDI er voorlopig nog niet zijn/lager liggen dan het je oplevert. En zodra dat niet meer is betaal je die 100 euro en laat je je meter vervangen.

Dat is het hele punt nu net, de voordelen zijn in de huidige opzet nog veel hoger dan de nadelen. Pas als het RDI met fatsoenlijke boetes komt verandert dat. Vandaar ook dat ik aangaf dat het RDI dat allang op orde had moeten hebben. Het is niet alsof dit nu uit de lucht komt vallen, of dat ze niet hadden kunnen voorspellen dat een hoop mensen hun oude meter nog zouden willen houden.

[removed]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 16:09

Wailing_Banshee

You're Next

Gerardus1956 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Volgens mij is dat allang bedacht en is het voor ons een kwestie van wachten op de eerste berichten op dit forum. En eenmaal een boete betalen volstaat niet. Blijven weigeren betekent boetes blijven betalen totdat de meter vervangen is.
Oh, die laatste is wel een interessante opmerking... "blijven betalen totdat de meter vervangen is". Stel, je weigert de meter te vervangen te vervangen. Je krijgt een boete van 100 euro per maand. Oeps, maar zo snel mogelijk die afspraak inplannen! Eerstvolgende mogelijkheid: over 6 maanden. Dan zou je dus totaal 700 euro boete (+100 euro vervangingskosten) betalen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Oh, die laatste is wel een interessante opmerking... "blijven betalen totdat de meter vervangen is". Stel, je weigert de meter te vervangen te vervangen. Je krijgt een boete van 100 euro per maand. Oeps, maar zo snel mogelijk die afspraak inplannen! Eerstvolgende mogelijkheid: over 6 maanden. Dan zou je dus totaal 700 euro boete (+100 euro vervangingskosten) betalen...
je bent dan wel al een eindje voorbij 'oeps'

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 16:09

Wailing_Banshee

You're Next

Kalentum schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:09:
[...]
je bent dan wel al een eindje voorbij 'oeps'
Ik denk dat er genoeg zijn zoals @redwing beschrijft: zien wel hoeveel die boete is voordat we actie ondernemen... Eerlijk gezegd vind ik dat die boete per 1 januari 2027 zou moeten ingaan als je per 1 januari 2027 niet meer kunt salderen (en mag hij best hoog zijn), maar dat ben ik...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:38
Doggieman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 02:32:
So what? Er zijn vele voorbeelden waarbij de één mazzel heeft en een ander pech.

Ik heb nog twee ferraris en dit jaar maakt het nog niets uit wat voor een meter je hebt. Hooguit je afgesloten contract. Hier ook een gc-contract en toch hoop ik dat ik het tot het nieuwe jaar uitzing met mijn meters. Dit omdat ik een slimme meter wil en die uitrol zou per januari 2027 ingaan. Voor wie dan nog een Ferraris heeft verzinnen ze heus wel iets qua beprijzing.

Voor de vervanging van 880.000 meters dit jaar heeft bv Stedin Bam en Circet ingehuurd. Zitten natuurlijk ook veel van die digitale beroerde meters bij.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
[...]

Ik weet niet waar ze die €100 voor de meterwissel vandaan halen maar dat hangt af van je netbeheerder:

Stedin: € 64,44
Enexis: € 81,89
Liander: € 82,22

• Novax
  • Niet online
Wat betreft de RDI: die willen zelf liever ook geen dwangsom opleggen:
De RDI kiest voor een aanpak waarbij bewoners eerst worden herinnerd en geholpen voordat ingezet wordt op aanmoedigende maatregelen waarbij een last onder dwangsom pas in het uiterste geval wordt gekozen.
https://www.rdi.nl/actuee...ng-aan-energiemeterwissel

• hanev001
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat er genoeg zijn zoals @redwing beschrijft: zien wel hoeveel die boete is voordat we actie ondernemen... Eerlijk gezegd vind ik dat die boete per 1 januari 2027 zou moeten ingaan als je per 1 januari 2027 niet meer kunt salderen (en mag hij best hoog zijn), maar dat ben ik...
Ik vind dat niet echt de juiste benadering. De wetgeving waarmee het hebben van een meter met gescheiden tellers verplicht is geworden heeft een ingangs datum van 01-01-2026.Vanaf het moment dat je het bericht krijgt dat de meter vervangen moet worden en je daar dan niet aan mee werkt overtreed je dus die wet. Vanaf dat moment zou de boete al geheven moeten worden want je weigering heeft invloed op de voortgang van het totale vervangings process. In eerste instantie zou die nog relatief laag kunnen zijn als waarschuwing dat weigeren niet ongestraft kan en dan per 01-01-2027 zo hoog worden dat het ronduit pijn gaat doen.

• MotorBeast
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Die boete moet eerder ingaan want het veroorzaakt wederom ongelijkheid voor diegene die nu reeds TLK betalen. Ik word in dit land ondertussen wel een beetje moe van mensen die denken dat de wet niet voor hen geldt. Hetzelfde zien we met de spreidingswet. Die geldt niet voor onze gemeente en zeker niet voor mij als bewoner van deze gemeente en dan steek ik gewoon de boel in de fik. De wet is de wet anders worden we zoals hier werd geroepen wel een bananenrepubliek. Gewoon keihard aanpakken die weigeraars van de slimme meters en uitvoeren die wet. Uiteindelijk heeft de meerderheid van de stemmers die aan zichzelf te danken met mevrouw Hermans van de VVD. Dan nu niet gaan huilen of boos worden.

• redwing
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Die boete moet eerder ingaan want het veroorzaakt wederom ongelijkheid voor diegene die nu reeds TLK betalen. Ik word in dit land ondertussen wel een beetje moe van mensen die denken dat de wet niet voor hen geldt. Hetzelfde zien we met de spreidingswet. Die geldt niet voor onze gemeente en zeker niet voor mij als bewoner van deze gemeente en dan steek ik gewoon de boel in de fik. De wet is de wet anders worden we zoals hier werd geroepen wel een bananenrepubliek. Gewoon keihard aanpakken die weigeraars van de slimme meters en uitvoeren die wet. Uiteindelijk heeft de meerderheid van de stemmers die aan zichzelf te danken met mevrouw Hermans van de VVD. Dan nu niet gaan huilen of boos worden.
Bij de wet horen regels, en voorlopig zijn die nog dat je makkelijk deze keuze kunt maken. Dat kun jij niet leuk vinden, maar dat is wel wat bij de wet hoort. Hetzelfde met b.v. hard rijden, je hebt mensen die overal te hard rijden en er een paar duizend per jaar voor reserveren. Ben ik het ook niet me eens, maar dat is nu net hoe de wet werkt.
Een vergelijking met dingen in de fik steken vind ik trouwens wel heel ver gaan, want daar heeft dit echt totaal niets mee te maken en is toch echt van een heel andere orde.

[removed]

• MotorBeast
redwing schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Bij de wet horen regels, en voorlopig zijn die nog dat je makkelijk deze keuze kunt maken. Dat kun jij niet leuk vinden, maar dat is wel wat bij de wet hoort. Hetzelfde met b.v. hard rijden, je hebt mensen die overal te hard rijden en er een paar duizend per jaar voor reserveren. Ben ik het ook niet me eens, maar dat is nu net hoe de wet werkt.
Een vergelijking met dingen in de fik steken vind ik trouwens wel heel ver gaan, want daar heeft dit echt totaal niets mee te maken en is toch echt van een heel andere orde.
Mensen die structureel te hard rijden en boetes verzamelen mogen ze van mij ook drempel geven. Na 3 keer boetes, voor komen bij de rechter. Dat het een keer per ongeluk gebeurd met minimale overschrijding kan. Consequente hardrijders......rijbewijs inleveren en nooit meer autorijden. Gaat mij om het plat schijt aan de wet hebben en dat gedrag zie je steeds meer en ja ook op de weg. Het is bijna de norm aan het worden.

• esphome
  • Niet online
Van een kale kip kun je immers geen veren plukken. Vandaar dat in de eerste onwerpen van de wetgeving ook een gevangenis straf van een half jaar zat voor het weigeren van een slimme meter.

https://www.vrijbit.nl/onze-dossiers/dossier-slimme-energiemeter/item/3-weigeraars-slimme-meters-krijgen-half-jaar-cel

Een echt goede indruk heeft dat niet gewekt bij de burgers en hun beeld van de slimme meter geen goed gedaan.

• redwing
esphome schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:43:
Van een kale kip kun je immers geen veren plukken. Vandaar dat in de eerste onwerpen van de wetgeving ook een gevangenis straf van een half jaar zat voor het weigeren van een slimme meter.

https://www.vrijbit.nl/onze-dossiers/dossier-slimme-energiemeter/item/3-weigeraars-slimme-meters-krijgen-half-jaar-cel

Een echt goede indruk heeft dat niet gewekt bij de burgers en hun beeld van de slimme meter geen goed gedaan.
Tja maar dat was ook gewoon dom. Ongevraagd bij mensen een meter installeren die data verstuurd, dan verschuilen achter EU-regels die dat helemaal niet voorschrijven en dan alsnog door blijven pushen ondanks dat duidelijk werd dat de straf totaal niet binnen proporties is.

[removed]

• redwing
MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Mensen die structureel te hard rijden en boetes verzamelen mogen ze van mij ook drempel geven. Na 3 keer boetes, voor komen bij de rechter. Dat het een keer per ongeluk gebeurd met minimale overschrijding kan. Consequente hardrijders......rijbewijs inleveren en nooit meer autorijden. Gaat mij om het plat schijt aan de wet hebben en dat gedrag zie je steeds meer en ja ook op de weg. Het is bijna de norm aan het worden.
Dan nog is dit hoe de wetten en straffen geregeld zijn. Waarbij je je bij de meter ook nog eens kunt vragen wat nu echt het probleem is. Want je ziet steeds meer TLK--boetes opduiken voor analoge meters, waarmee de rechtsongelijkheid ook nogal mee valt.
Bovenal blijf ik me afvragen of de kosten die dit weer met zich meebrengt uiteindelijk de beheerder/leveranciers niet meer kost dan gewoon wachten totdat de meters afgekeurd worden.

[removed]

• hanev001
esphome schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:43:

Een link plaatsen naar een bericht van 17 jaar geleden is nu niet bepaald een sterk argument.

• esphome
  • Niet online
Toch maar niet....

[ Voor 89% gewijzigd door esphome op 12-05-2026 19:23 ]

• izdp
[...]

Het is tot dusverre altijd nog een aanbod geweest om je analoge meter te vervangen. Dit met allerlei kulargumenten, veel onwaarheden en ja tot en met dreigen.

Je kan stellen dat iedereen die geen gebruik heeft gemaakt van dat aanbod, de netbeheerders veel geld hebben bespaard. Kijk maar eens hoeveel van die nieuwsoortige meters al zijn vervangen en vervangen moeten worden. Dat zijn kosten die ver boven de 100 miljoen uitstijgen.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 16:48
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:03:
[...]
De wetgeving waarmee het hebben van een meter met gescheiden tellers verplicht is geworden heeft een ingangs datum van 01-01-2026.
We hebben nog een echte slimme meter (die met zo'n draaischijf die automatisch saldeert). En zijn nog aan het wachten tot een digitale meter wordt aangeboden.
Net bericht gehad van de energie maatschappij. Wat punten hieruit:
- Nieuwe energiewet per 1 januari 2026
- wettelijke salderings regeling stopt per 1 januari 2027
- veel blabla
- Je mag tot het einde van de vaste looptijd van je contract salderen, ook als dit na 1 januari 2027 is. Dit is een uitzondering op de nieuwe voorwaarden.

Contract loopt nog tot ergens in 2028, destijds strategisch af gesloten.

• Jan-tweak
lfah2000 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:46:
[...]

We hebben nog een echte slimme meter (die met zo'n draaischijf die automatisch saldeert). En zijn nog aan het wachten tot een digitale meter wordt aangeboden.
de vraag is of deze keuze wel echt slim is, want daardoor kun je dus geen dynamische contracten krijgen, en die blijken onder de streep veelal toch duidelijk slimmer te zijn
- veel blabla
- Je mag tot het einde van de vaste looptijd van je contract salderen, ook als dit na 1 januari 2027 is. Dit is een uitzondering op de nieuwe voorwaarden.
zou je de volledige tekst mbt de sladering hier eens willen plaatsen, en om welke energieboer gaat het hier?

• Jan-tweak
[...]

en vergeet niet de oudewetse schandpaal, minimaal 48 uur op de markt aan de schandpaal.

• hanev001
lfah2000 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:46:
[...]

- veel blabla

Dat laatste punt kun je wel vergeten want dat is niet waar voor de EB . Wat de leverancier doet kunnen ze zelf bepalen.

[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 13-05-2026 17:02 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:05
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:07:
[...]

Een link plaatsen naar een bericht van 17 jaar geleden is nu niet bepaald een sterk argument.
Degenen die toen al waarschuwden voor de mogelijkheden van de slimme meter werden als wappies of complotdenkers weggezet. Een negatieve prijs was toen nog ondenkbaar. Vergelijk het met degenen die recent nog zeiden “de terugleverboete blijft”.

Terugkijken is de reden waarom we onze kinderen het vak geschiedenis geven op school. Zodat we fouten uit het verleden kunnen herkennen en ernaar handelen.

• hanev001
Sonero schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:00:
[...]

Degenen die toen al waarschuwden voor de mogelijkheden van de slimme meter werden als wappies of complotdenkers weggezet. Een negatieve prijs was toen nog ondenkbaar. Vergelijk het met degenen die recent nog zeiden “de terugleverboete blijft”.

Terugkijken is de reden waarom we onze kinderen het vak geschiedenis geven op school. Zodat we fouten uit het verleden kunnen herkennen en ernaar handelen.
Ik heb al 11 jaar een slimme meter. De functies van de meter zijn in die tijd niet veranderd. Dus daarvoor oude berichten op zoeken is niet nodig.

Wat wel is veranderd zijn de regels die door politici worden gemaakt. Daarvoor heb je geen geschiedenis nodig Het is een vast gegeven dat ze niet betrouwbaar zijn. Dat elke toezegging van het ene op het andere moment gewijzigd kan worden. Als je dat niet beseft dan staan je in de toekomst nog vele verrassingen te wachten.

• izdp
hanev001 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Ik heb al 11 jaar een slimme meter. De functies van de meter zijn in die tijd niet veranderd. Dus daarvoor oude berichten op zoeken is niet nodig.

Wat wel is veranderd zijn de regels die door politici worden gemaakt. Daarvoor heb je geen geschiedenis nodig Het is een vast gegeven dat ze niet betrouwbaar zijn. Dat elke toezegging van het ene op het andere moment gewijzigd kan worden. Als je dat niet beseft dan staan je in de toekomst nog vele verrassingen te wachten.

Oneens met je. Alleen de geschiedenis vertelt je hoe die nieuwsoortige meter werd gepresenteerd en vertelt je de ontwikkeling op alle vlakken. Verreweg de meeste mensen konden er helemaal niets mee. Mijn ervaring in het veld. Voor mij is het een prima voorbeeld van broddelwerk wat voor absurde kosten voor onze samenleving heeft gezorgd. En ja, voor de volle honderd procent te wijten aan de overheid. En de politiek? Met glazige ogen keken ze ernaar en deden maar wat. Hun allergrootste belang was/is? het in stand houden van hun flappentap

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:51
Wij hebben al een jaar of 8 (gok ik) een slimme meter. Laatst moest deze complete meter alweer opnieuw vervangen worden omdat de batterij leeg was. 8)7 Ding hield ook geen meterstanden meer bij.

Ik gok dat dit niet het enige adres zal zijn waar dat aan de hand is. Het lijkt mij dat ze nog wel even bezig zijn voordat alle meters vervangen zijn (dus ook die met draaischijf).

• hanev001
CrystalViriS schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:40:
Wij hebben al een jaar of 8 (gok ik) een slimme meter. Laatst moest deze complete meter alweer opnieuw vervangen worden omdat de batterij leeg was. 8)7 Ding hield ook geen meterstanden meer bij.

Ik gok dat dit niet het enige adres zal zijn waar dat aan de hand is. Het lijkt mij dat ze nog wel even bezig zijn voordat alle meters vervangen zijn (dus ook die met draaischijf).
Voor de gasmeter kan dit gebeuren omdat deze alleen maar een batterij heeft

De stroommeter is echter aangesloten op het net. Dat de batterij daarvan leeg raakt is een uitzondering en heeft meer met een defect te maken.

• Novax
  • Niet online
Toen bij mij de analoge gasmeter werd vervangen vroeg ik aan de monteur ook wat er gebeurt als de batterij leeg is. Dan moet de hele gasmeter vervangen worden. Dat vond ik wat onnozel maar er zijn redenen voor.
Hij vertelde dat er een man was bij wie de gasmeter al na een jaar vervangen moest worden, bleek die man heel vaak op het knopje van de gasmeter te drukken om te kijken wat de stand was. :+ (Dat kan je dus beter via het display van de slimme meter doen.)

• izdp
Novax schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:28:
Toen bij mij de analoge gasmeter werd vervangen vroeg ik aan de monteur ook wat er gebeurt als de batterij leeg is. Dan moet de hele gasmeter vervangen worden. Dat vond ik wat onnozel maar er zijn redenen voor.
Hij vertelde dat er een man was bij wie de gasmeter al na een jaar vervangen moest worden, bleek die man heel vaak op het knopje van de gasmeter te drukken om te kijken wat de stand was. :+ (Dat kan je dus beter via het display van de slimme meter doen.)
De redenen?

Maar wel leuk om in te haken met een warmtemeter op een adres van mij. Die werd vervangen na wat vragen over gebruik. Oh en de vorige was pas een paar jaar nieuw geplaatst. Daarna meer vragen en bewijzen van meterstanden moeten leveren en na twee jaar weer een vervanging door een super moderne digitale meter die communiceerde. Ok, alleen geen stroompunt om dat mogelijk te maken. Zegt de monteur dat ik daarvoor het recht heb dat dat in orde wordt gemaakt. Wel met de toevoeging dat de benodigde bekabeling op de muren zal worden gespijkerd en niet netjes wordt ingefreesd met afwerking. Aldus hangt er nu een slimme warmtemeter die net zo dom is als de voorgangers als derde meter. Kost mij zogenaamd niets, maar wij betalen het wel met ons allen. Pure verspilling.
Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)