Lothlórien schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
[...]
laten we hier geen ad hominem van maken.
zoals ik het zie is de volgende lijst belangrijk:
- leverancier levert overdag voor een paar cent, soms negatief want overschot
- leverancier levert 's nachts voor fors meer, laatst zelfs €1,20
- leverancier past middeling in de vaste contracten toe en rekent altijd 30 cent
- particulier produceert en leverancier koopt dat in.
- wetgever eist dat de leverancier minimaal de helft van de door hen berekende 30 cent moet betalen
ik vind het niet zo gek dat de extra kosten van de teruglevering weer worden teruggekaatst? In de toekomst zal het wellicht niet meer ter zake doen trouwens: dan haalt de leverancier gewoon de middeling naar 30ct weg. Dan zou je in de nacht gewoon kunnen genieten van een forse terugleververgoeding, mits het tijdstip van teruglevering enigzins voorspelbaar is voor de leverancier.
volgens mij vegeet je een heel belangrijk punt tussen het verschil tussen een vaste en dynamische contracten.
1) bij een vast contract (en variabel) koopt de energieboer op de markt verschillende hoeveelheden vooraf in ( zeg maar bv een mix van lang van te voren, middenlang, lang en kort)
de hebben elk hun eigen kWh prijs
het resterende vermogen wat hij nog nodig heeft koopt hij op de DayAhead markt in. in zijn prijs zit dan natuurlijk ook nog kosten, winstmarge en risicoafdekking.
2) dynamische contract; geen noodzaak om vooraf energie in te kopen, dus ook geen extra risicoafdekking nodig.
prijs wordt direct door de dayAhead markt bepaald met een kleine kosten van rond de 2ct per kWh.
dit betekend dat er veel minder risico bij de energieboer ligt en dus veelal met een veel lagere kosten kan gaan rekenen. tenslotte ligt het risico nu m.n. bij de afnemer.