Zonnepaneelleggers hebben niet veel opleiding gehad. Bij de gemiddelde woning waar ze komen treffen ze een digitale meter aan. Die verkopers gaan echt niet uitgebreid staan kijken als ze eens een draaischijfmeter tegen komen, of die een teruglooprem hebben of niet.
Dat is (was) toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Dus dat had je als koper zelf moeten uitzoeken en anders had je het snel genoeg gezien.
Dus als je daardoor geen stroom wordt teruggeleverd, of in ieder geval niet over de meter, dus je krijgt er niks voor, is dat je eigen schuld. Je kunt dan niet de verkoper van zonnepanelen de schuld gaan geven.
Dat de betere installateurs het echt wel weten, dat ben ik met je eens, maar het blijft je eigen verantwoording.
Mij werd aangeraden een slimme meter te nemen, omdat ze het niet zeker wisten of die wel terug zou draaien. Dus tot op de dag van installatie bleef het spannend. En het was mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid dat ik niet eerst een slimme meter liet plaatsen.
Als een schoenverkoper je een paar schoenen aanraadt, is het toch ook je eigen keus en verantwoordelijkheid als jij dei schoen dan een paar maten te groot of te klein koopt en ze dus voor geen meter lopen?!
Er ligt behoorlijk wat verantwoordelijkheid bij de koper zelf. Vooral over zaken die je al hebt en niet bij de verkoop horen, zoals de meter.