• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:42

JK

Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Er even vanuit gaan dat je ferrarismeter nog wel dit jaar gewisseld wordt en dat salderen wel verdwijnt dan hangt het een beetje af van welk levertarief je Greenchoice contract heeft. Dat heeft destijds wat gevarieerd maar kon vrij hoog zijn (iets van €0,32). Je hebt dan wel geen terugleverkosten maar als je veel stroom verbruikt helpt dat hoge afname tarief ook niet mee zonder salderen. Dus ook iets om op te letten.
Als ik het contract zo teruglees, is dat 5 ct per kWh. Dus dat is een stuk lager jouw genoemde 32 ct. Maar ze kunnen nu met de huidige meter ook niet berekenen wat ik precies teruglever. Ja, het totaalplaatje begin/eind, maar niet realtime. Tot nu toe was dat dus geen probleem. En met deze methode leverde ik niet eens zoveel terug. Misschien 200 kWh wat overbleef om terug te leveren na mijn eigen gebruik, maar betaalde ik dus eigenlijk heel weinig voor stroom. Zo lang die oude meter nog hangt, kunnen ze niet zien wat ik exact verbruik en teruglever, dus ik ben wel benieuwd hoe ze dat allemaal gaan doen.
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:27:
[...]

had je beter vóór 1 juli een 3-fase kunnen aanvragen, dan kwam die meter van zelf.
Want met een ferrarismeter kun je namelijk geen dynamisch contract afsluiten, dus die optie ga je dus niet krijgen en dat zou wel eens de beste optie geweest (kunnen) zijn.
Die meter moet sowieso komen. Misschien bij een 3-fase aanvraag sneller. Geen idee wanneer ze langskomen, maar ze komen hoe dan ook een keer en dan mag ik niet weigeren. Tot die tijd inderdaad geen dynamisch contract mogelijk. Bij Green Choice loopt de boel af op 30-9-2027. Stedin heeft nog even de tijd, ik verwacht vanzelf de brief.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:42
@hanev001 Je hebt gelijk. Ik heb nog even in mijn contract gekeken en betaal 13ct, toch is de terugleververgoeding 14 ct. Dat geeft inderdaad weer dat leveranciers wat schuiven met de vergoedingen en cijfers om ons, als consument, mooiere cijfers voor te spiegelen.

@Novax 20 jaar geleden deed men dat ook al, maar toen slechts met de vaste leverkosten en de variabele leverkosten. Daardoor kreeg je toen energieleveranciers die juist wel of niet gunstig waren bij een laag energieverbruik.

De conclusie dat deze terugleverkosten dan maar op gebakken lucht zijn gebaseerd deel ik niet. De extra kosten voor de hogere terugleververgoeding worden gewoon verrekend. Helaas schieten wij daar als consument niets mee op want het is een sigaar uit eigen doos. Een reële vergoeding gebaseerd op de handelswaarde en kosten zou beter zijn geweest, als de leverancier kosten maakt voor de verwerking dan hoort dat imho al in die prijs verwerkt te zitten.

Dat de daadwerkelijke kosten niet concreet zijn is natuurlijk een voedingsbodem voor de gedachte dat de consument bedrogen wordt, maar ik vraag me ten zeerste af of dit ook zo is.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
JK schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:52:
Als ik het contract zo teruglees, is dat 5 ct per kWh. Dus dat is een stuk lager jouw genoemde 32 ct.
Die 5 ct is waarschijnlijk de (netto) terugleververgoeding. Ik had het over het levertarief, dus het tarief wat je betaalt voor stroom die je van het net afneemt.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Lothlórien schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:54:De conclusie dat deze terugleverkosten dan maar op gebakken lucht zijn gebaseerd deel ik niet. De extra kosten voor de hogere terugleververgoeding worden gewoon verrekend. Helaas schieten wij daar als consument niets mee op want het is een sigaar uit eigen doos. Een reële vergoeding gebaseerd op de handelswaarde en kosten zou beter zijn geweest, als de leverancier kosten maakt voor de verwerking dan hoort dat imho al in die prijs verwerkt te zitten..
Je hebt gelijk dat een echte reele vergoeding beter zou zijn geweest maar dat is wettelijk onmogelijk gemaakt door de politici door het voorschrijven van een 50% terugleververgoeding.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:49
Lothlórien schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:54:
@hanev001 Je hebt gelijk. Ik heb nog even in mijn contract gekeken en betaal 13ct, toch is de terugleververgoeding 14 ct. Dat geeft inderdaad weer dat leveranciers wat schuiven met de vergoedingen en cijfers om ons, als consument, mooiere cijfers voor te spiegelen.

@Novax 20 jaar geleden deed men dat ook al, maar toen slechts met de vaste leverkosten en de variabele leverkosten. Daardoor kreeg je toen energieleveranciers die juist wel of niet gunstig waren bij een laag energieverbruik.

De conclusie dat deze terugleverkosten dan maar op gebakken lucht zijn gebaseerd deel ik niet. De extra kosten voor de hogere terugleververgoeding worden gewoon verrekend. Helaas schieten wij daar als consument niets mee op want het is een sigaar uit eigen doos. Een reële vergoeding gebaseerd op de handelswaarde en kosten zou beter zijn geweest, als de leverancier kosten maakt voor de verwerking dan hoort dat imho al in die prijs verwerkt te zitten.
dat is gewoon mogelijk, de meeste dynamische contracten werken zo, sterker nog ik krijg nog extra 2ct bovenop de marktwaarde per kWh teruglevering. en geen terugleverkosten, nul. als ik dan naar de gemiddelde marktprijs (dus zonder belasting en btw) kijk zie ik gewoon cijfers tussen 3-4ct in juni/juli tot ruim 12ct in maart en september / oktober.
Dat is dus beduidend meer dan die 0,25ct wat je nu veelal krijgt, en dat ongeacht de periode. Dat alleen al geeft duidelijk aan dat de huidige terugleverkosten niets met werkelijke kosten te maken hebben.
Dat de daadwerkelijke kosten niet concreet zijn is natuurlijk een voedingsbodem voor de gedachte dat de consument bedrogen wordt, maar ik vraag me ten zeerste af of dit ook zo is.

• JK

JK

Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Die 5 ct is waarschijnlijk de (netto) terugleververgoeding. Ik had het over het levertarief, dus het tarief wat je betaalt voor stroom die je van het net afneemt.
Ik zit weer eens niet op te letten. Iets met een jong dochtertje die vanmorgen om 05.40u al aan het rondstampen was (gebeurt vaker) en dus hier wat slaaptekort. :+

Als ik inlog bij Green Choice en bij contract kijk, zie ik als variabele leverkosten (enkel) €0,29311.
Zo lang ik die Ferrarismeter heb, lijkt me zo lang ik meer teruglever dan verbruik en ze het niet realtime kunnen zien, geen issue. Of zie ik wat over het hoofd? Behalve dan dat die kWh's die ik teruglever weinig opleveren. Maar dat deden ze al niet.

• Jan-tweak
clodders schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Als je mensen goed wil adviezen zal je toch kennis moeten nemen van de laatste ontwikkelingen.
als je dat rapport leest zit daar echt niet veel nieuwe ontwikkelingen in, eigenlijk alleen het eerste kleine stuk.
en ja, het is zelfs mogelijk om een huis te bouwen met een 1 10A hoofdaansluiting, alleen zijn de bouwkosten van dergelijke huizen een veelvoud van de huidige gebruikelijke standaard.

hoe kleiner hoe meer aspecten waar je rekening mee moet houden, wil je dus zeker bij een ouder huis flexibeler omgaan met je verschillende opties kom je al heel snel tegen barriers van een 1-fase 25A aan. ik zeg niet dat het niet kan, maar je speelruimte is dan wel duidelijk beperkt. Juist dat geeft ook het rapport aan.

• Novax
  • Niet online
Lothlórien schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:54:

Je hebt ook nog de (loyaliteits)bonus als onderdeel van het kosten gegoochel.

Ik ontken niet dat er terugleverkosten zijn voor de leveranciers. Maar als je de terugleververgoeding verhoogt en dan de terugleverkosten met hetzelfde bedrag verhoogt zou je in ieder geval dat gedeelte toch wel gebakken lucht kunnen noemen. (om in jouw term te blijven).

Uiteindelijk gaat het in 2027 om de netto terugleververgoeding. Tot voor kort was die voor bijna alle leveranciers exact €0,0025 :+ Recentelijk zijn een aantal leveranciers dit gaan verhogen richting de €0,02. Ik ben wel benieuwd of die leveranciers dan nu per contract daadwerkelijk minder terugleverkosten hebben dat ze die verhoging kunnen doen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
JK schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:40:
Ik heb hier ook een 3-jarig contract bij Green Choice tot en met september 2027. Maar vanaf 1 januari 2027 stopt het salderen en krijg je ook te maken met terugleverkosten.
Salderen stopt, terugleverkosten staan niet in ons contact dus mogen ze niet invoeren.

Dus als wat terug het net op gaat is gewoon 5ct

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Novax
  • Niet online
JK schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:32:
Zo lang ik die Ferrarismeter heb, lijkt me zo lang ik meer teruglever dan verbruik en ze het niet realtime kunnen zien, geen issue. Of zie ik wat over het hoofd? Behalve dan dat die kWh's die ik teruglever weinig opleveren. Maar dat deden ze al niet.
Dat klopt. Maar als je meter wordt vervangen is die €0,29311 wel wat aan de hoge kant. (tarieven van huidige aanbiedingen liggen rond de € 0,25). Maar het hangt allemaal af van je echte verbruik, je echte teruglevering, en de terugleververgoeding, de terugleverkosten, en een eventuele overstapbonus van een nieuw contract of dat voordeliger is. Kortom, best een puzzel.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Salderen stopt, terugleverkosten staan niet in ons contact dus mogen ze niet invoeren.
volgens mogen ze dat wel invoeren, maar mag jij dan gratis het contract ontbinden.

Ik verwacht echter niet dat ze dat doen. GC is tot nu toe vrij netjes gebleken.

• Novax
  • Niet online
Dat is ook nog wel een dingetje. Als je all-in levertarief hoger is dan €0.23184 is die 5ct TLV niet 50% van het kale levertarief wat wettelijk verplicht is. Greenchoice zal voor die contracten dus een hogere TLV moeten doorvoeren.

Die terugleververgoeding is overigens de netto terugleververgoeding, oftewel de vergoeding voor stroom die je teruglevert aan het net na saldering. Nu zou je logischerwijs kunnen zeggen dat alles wat je na 1 januari 2027 aan het net teruglevert valt onder het gedeelte na saldering, maar je zou ook kunnen zeggen dat er in het contract geen tarief voor is.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is wat Essent gaat doen voor langlopende contracten die doorlopen > 2027
Dit blijft hetzelfde
• Het tarief voor de stroom die je afneemt, blijft hetzelfde tot het einde van je vaste contract.
• Je betaalt geen terugleverkosten tot het einde van je vaste contract.
• De terugleververgoeding blijft hoger dan de terugleverkosten. Je krijg dus nog steeds een vergoeding voor stroom die je zelf opwekt en niet meteen verbruikt.
Dit gaat veranderen
• Je betaalt nu geen energiebelasting en btw voor de stroom die wordt gesaldeerd. Door de nieuwe regels van de overheid betaal je straks energiebelasting en btw over alle stroom die je afneemt. Natuurlijk betaal je dit nooit over de zelfopgewekte stroom die je meteen verbruikt.
• Lever je nu meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan ontvang je een teruglevertarief boven verbruik. Straks ontvang je voor elke kilowattuur (kWh) stroom die je teruglevert een vaste terugleververgoeding. Hieronder bij ‘Je nieuwe bedragen voor terugleveren’ zie je wat dat bedrag is.

Terugleververgoeding: -€ 0,05450 / kWh
Mijn huidige prijs 0,24153

Concreet geven ze doodleuk aan dat de verwachte extra kosten in mijn geval 550+ euro per jaar is ten opzichte van wat ik nu betaal.

[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 13-07-2026 15:30 ]

• Novax
  • Niet online
@JK bovenstaande geldt voor jou ook. Als jouw all-in tarief nu €0,29311 is dan moet je terugleververgoeding in 2027 wettelijk €0.075 zijn i.p.v. €0.05.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
[...]

Ze mogen het niet, maar doen het toch. Want massa=kassa en de enkeling die het aanvecht compenseren ze gewoon.
We zijn nog geen bananenrepubliek, daarmee schijnt warm(er) weer overigens een correlatie te hebben.

• JK

JK

Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:05:
[...]

Dat klopt. Maar als je meter wordt vervangen is die €0,29311 wel wat aan de hoge kant. (tarieven van huidige aanbiedingen liggen rond de € 0,25). Maar het hangt allemaal af van je echte verbruik, je echte teruglevering, en de terugleververgoeding, de terugleverkosten, en een eventuele overstapbonus van een nieuw contract of dat voordeliger is. Kortom, best een puzzel.
Eigenlijk dus het beste om die Ferrarismeter zo lang mogelijk te houden, zo lang het contract loopt. :+

• Jan-tweak
Lothlórien schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:56:
[...]

laten we hier geen ad hominem van maken.
zoals ik het zie is de volgende lijst belangrijk:
  1. leverancier levert overdag voor een paar cent, soms negatief want overschot
  2. leverancier levert 's nachts voor fors meer, laatst zelfs €1,20
  3. leverancier past middeling in de vaste contracten toe en rekent altijd 30 cent
  4. particulier produceert en leverancier koopt dat in.
  5. wetgever eist dat de leverancier minimaal de helft van de door hen berekende 30 cent moet betalen
ik vind het niet zo gek dat de extra kosten van de teruglevering weer worden teruggekaatst? In de toekomst zal het wellicht niet meer ter zake doen trouwens: dan haalt de leverancier gewoon de middeling naar 30ct weg. Dan zou je in de nacht gewoon kunnen genieten van een forse terugleververgoeding, mits het tijdstip van teruglevering enigzins voorspelbaar is voor de leverancier.
volgens mij vegeet je een heel belangrijk punt tussen het verschil tussen een vaste en dynamische contracten.
1) bij een vast contract (en variabel) koopt de energieboer op de markt verschillende hoeveelheden vooraf in ( zeg maar bv een mix van lang van te voren, middenlang, lang en kort)
de hebben elk hun eigen kWh prijs
het resterende vermogen wat hij nog nodig heeft koopt hij op de DayAhead markt in. in zijn prijs zit dan natuurlijk ook nog kosten, winstmarge en risicoafdekking.
2) dynamische contract; geen noodzaak om vooraf energie in te kopen, dus ook geen extra risicoafdekking nodig.
prijs wordt direct door de dayAhead markt bepaald met een kleine kosten van rond de 2ct per kWh.
dit betekend dat er veel minder risico bij de energieboer ligt en dus veelal met een veel lagere kosten kan gaan rekenen. tenslotte ligt het risico nu m.n. bij de afnemer.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:34:
dit betekend dat er veel minder risico bij de energieboer ligt en dus veelal met een veel lagere kosten kan gaan rekenen. tenslotte ligt het risico nu m.n. bij de afnemer.
En waarom verwacht je dat ze nu wel op hun blauwe ogen te vertrouwen zijn? Leuk in theorie maar 3 jaar geen fratsen is ook wat waard.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hanev001
Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:26:
@JK bovenstaande geldt voor jou ook. Als jouw all-in tarief nu €0,29311 is dan moet je terugleververgoeding in 2027 wettelijk €0.075 zijn i.p.v. €0.05.
Misschien nog eens narekenen met de juiste gegevens want 50% van de kale prijs is exact 5 cent.. Ben je vergeten de BTW eraf te halen?

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:17
Het wordt wel ondoorzichtig zo. Hier ook een 3 jarig gc contract tot juli 2027. Hoe gaat gc hierna verder met dit contract? Komen er nieuwe voorwaarden? Of lopen de oude voorwaarden door in een variabel contract? Wat is het beste om te doen.met 9000 kwh over. Komen er stuntaanbiedingen om.deze klanten binnen te trekken? Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:13:
Misschien nog eens narekenen met de juiste gegevens want 50% van de kale prijs is exact 5 cent.. Ben je vergeten de BTW eraf te halen?
((0,075 x 2) + € 0,09161 EB) + 21% BTW = 0,24161 + 21% BTW = 0,24161 + 0,0507381 = € 0,29235.

((0,05 x 2) + € 0,09161 EB) + 21% BTW = 0,19161 + 21% BTW = 0,19161 + 0,0402381 = € 0,23185. Dus bij een all-in levertarief hoger dan €0,23 moet de TLV ook omhoog.

• hanev001
Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Dat is ook nog wel een dingetje. Als je all-in levertarief hoger is dan €0.23184 is die 5ct TLV niet 50% van het kale levertarief wat wettelijk verplicht is. Greenchoice zal voor die contracten dus een hogere TLV moeten doorvoeren.

Die terugleververgoeding is overigens de netto terugleververgoeding, oftewel de vergoeding voor stroom die je teruglevert aan het net na saldering. Nu zou je logischerwijs kunnen zeggen dat alles wat je na 1 januari 2027 aan het net teruglevert valt onder het gedeelte na saldering, maar je zou ook kunnen zeggen dat er in het contract geen tarief voor is.
Je heb 2 verschillende post geplaatst waarin je stelt dat 5 cent niet 50% is.

Mijn eerdere reactie bij de verkeerde geplaatst. Bij deze is het toch echt 5 cent.

• de Peer

de Peer

under peer review

Rick43 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:25:
Het wordt wel ondoorzichtig zo. Hier ook een 3 jarig gc contract tot juli 2027. Hoe gaat gc hierna verder met dit contract? Komen er nieuwe voorwaarden? Of lopen de oude voorwaarden door in een variabel contract? Wat is het beste om te doen.met 9000 kwh over. Komen er stuntaanbiedingen om.deze klanten binnen te trekken? Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Stuntaanbiedingen? Volgens mij heb je onder een steen geleefd want ze zijn je liever kwijt dan rijk hoor.

Je krijgt gewoon een variabel contract met slechte voorwaarden, waaronder terugleverkosten waardoor je overschot niets meer oplevert.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 13-07-2026 20:26 ]

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Je heb 2 verschillende post geplaatst waarin je stelt dat 5 cent niet 50% is.

Mijn eerdere reactie bij de verkeerde geplaatst. Bij deze is het toch echt 5 cent.
Lees die post dan nog maar een keer. Die €0.23184 is mijn berekening van de ondergrens, om de ondergrens te berekenen neem je uiteraard exact €0,05 als basis. En alles wat daarboven zit daarvan moet de TLV omhoog, staat ook gewoon letterlijk in de post.

De tweede post is een reactie op JK die aangeeft een tarief te hebben van €0,29, die zit dus ruim boven de ondergrens in de eerste post en dus moet hij een hogere TLV krijgen. Volgens mij zit het merendeel dat destijds Greenchoice met €0,05 TLV had afgesloten boven de €0.23184 dus die moeten allemaal een hogere TLV krijgen.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:04:
[...]

omdat je toch kwijt gaat raken, of je dat nu wilt of niet. en ja, soms kan een oude ferrarismeter van voordeel zijn, maar dan moet deze ook wel kunnen terugdraaien, en veel m.n. nieuwere ferrarismeter hebben een terugdraaiblokkering.
Zeker in 2027 zou dat wel eens een voordeel kunnen zijn dus reden voor de netbeheerders om toch zo snel mogelijk die te gaan vervangen.
Geen idee of die beste man er een heeft die wel kan terugdraaien, dat heeft hij niet aangegeven.
Hoe schat jij de kansen in dat mensen die zonnepanelen hebben nog een ferrarismeter hebben hangen die de productie van de zonnepanelen niet meet. Dus niet salderen en ook geen cent krijgen voor de overproductie?

Diegene moet dan wel heel simpel zijn om niet al lang geleden een andere meter hebben aangevraagd en de legger van de zonnepanelen verdient echt om failliet te gaan omdat die de klant een duur product heeft aangesmeerd waar alleen de het intern gebruik gedeeltelijk wordt gedekt.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Stuntaanbiedingen? Volgens mij heb je onder een steen geleefd want ze zijn je liever kwijt dan rijk hoor.

Je krijgt gewoon een variabel contract met slechte voorwaarden, waaronder terugleverkosten waardoor je overschot niets meer oplevert.
Hadden wij het net niet steeds over 50%?

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Hadden wij het net niet steeds over 50%?
Das geen stuntaanbieding maar gewoon de wettelijke ondergrens

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:03:
[...]

valt wel mee toch. Ik heb ook die 11,5 cent en inkooptarief van 26 cent / kWh dacht ik. En dat laat ik lekker doorlopen tot Oktober 2027. de TLV compenseert dan aardig voor die 26 cent, vooral als je flink wat overschot hebt.
26 cent is nog een mooi tarief. Ik heb nog even gekeken maar van de eerdere 3 jarige energiecoöperatie contracten begin 2024 met TLV €0,115 waren de levertarieven €0,37! Diegenen die dat contract hebben zullen toch even moeten kijken of ze nog wel voordelig uit zijn als salderen er afgaat.

• Jan-tweak
esphome schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Hoe schat jij de kansen in dat mensen die zonnepanelen hebben nog een ferrarismeter hebben hangen die de productie van de zonnepanelen niet meet. Dus niet salderen en ook geen cent krijgen voor de overproductie?
daar heb je een punt en ja, ik denk dat dat aantal erg klein is. Maar ik denk wel dat ze er nog zijn, vaak ook omdat ze bv een slimme meter niet vertrouwen of iets in dien aard.
Zou niet mijn keuze geweest zijn, nu had ik toen ik mijn huis kocht er al een slimme meter inzitten, dus die keuze had ik zelf ook niet meer.
Diegene moet dan wel heel simpel zijn om niet al lang geleden een andere meter hebben aangevraagd en de legger van de zonnepanelen verdient echt om failliet te gaan omdat die de klant een duur product heeft aangesmeerd waar alleen de het intern gebruik gedeeltelijk wordt gedekt.
8)7 O-)
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)