WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:33
Lothlórien schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Het probleem met een schatting op gevoel is dat er vaak een bias in zit. Zo zegt het gevoel van de tegenstander al snel dat de gemiddelde waarde van de zonnestroom zo hoog is dat de leveranciers alleen maar winst maken ten koste van de particulier welke geïnvesteerd heeft in eigen productie.

[...]

De gemiddelde huurwoning nam in 2020 zo'n 2110 kWh af en 1910 kWh in 2024. Laten we voor het gemak stellen dat het gemiddelde huurhuis met zonnepanelen 2000 kWh verbruikt waarvan 500 kWh eigenverbruik. Of bij je vader wellicht 30% x 1500 kWh = 450 kWh.

Dit levert een besparing op van rond de €10 p/m, bij jouw vader iets minder. Dat weegt zeker niet op tegen de huurverhoging van €25 waardoor je vader er alsnog €180 per jaar bij inschiet. Mits natuurlijk die huurverhoging zonder de panelen niet deels was doorgevoerd, en dat laatste valt voor mij lastig te beoordelen.

Mag ik vragen: is die €180 een significant bedrag op de totale huur?

Maar het blijft zuur dat zijn voordeel van €375 t.g.v. salderen en kosteloos terugeleveren terugvalt naar eigenverbruik, daar heeft hij slechts een aantal jaar van mogen profiteren.
Mijn situatie: 10 zonnepanelen, opbrengst rond 3400, eigen verbruik rond 400, teruglevering 3000(waarvan nu grofweg 1500 saldering).

Huidige waarde zonnestroom: 400 x 0,25 + 1500 x 0,25 + 1500 x 0,115 = rond 645

Waarde zonnestroom m.i.v. 2027: 400 x 0,25 + 3000 x 0,0025 = rond 107.

Huur van panelen 12 x 15,17 = 182/jaar. Dus m.i.v. volgend jaar zwaar verliesgevend, kosten 70% hoger dan waarde.

(als ik wel eens andere huurbedragen zie, valt het bij nog mee, maar zelfs bij deze lage huur verlies)

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:41
NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:17:
@Gerardus1956 hoezo bang?

Met dynamisch heb je die afwisseling, met vast uiteraard niet. Daarom komt men óók nog eens met tarieven per tijdvak - als het oude dag- en nachttarief.

Salderen was in de basis een subsidie, dus dat die weg valt is niet fijn, maar toch logisch. Dat het hele omschakelen naar elektriciteit zo’n chaos wordt is echter wel degelijk een farce in mijn ogen. Dus wederom, de haves kopen batterijen en lossen het op, de nothaves betalen een hogere rekening.
Ook met dynamisch kun je gelijke maandelijkse betalingen krijgen net als met vast. In ieder geval bij zonneplan. Daar heb ik niet voor gekozen.

De meeste huurwoningen hebben een minder hoog energie verbruik als de gemiddelde Tweaker. Ook huurders kunnen een dynamisch contract nemen en/of een thuisaccu. Zeker de stekkerdingen zijn mogelijk.

Inderdaad de haves met ruimte voor 50 + panelen en een schuur voor veel installaties kun je niet gaan vergelijken met de gemiddelde huurder.

Mijn oude vader zei altijd: vet komt altijd boven drijven.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
gielie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Ik heb geen exacte cijfers maar mijn vader huurt een appartement en toen die aan aantal jaar geleden werden gelegd kreeg hij een huurverhoging van 25 euro/maand en een gedeelte van de WP die op het dak lag, ongeveer 1/50 van de totale opbrengst en dat komt neer op zo'n 1500 kwh per jaar wat dus van het eigen verbruik afgehaald werd. Die verhoging blijft staan maar de opbrengst levert niks meer op vanaf 2027. Uitgaande van 0.25/kwh had hij een voordeel van 75 euro per jaar, vanaf 2027 extra kosten van 300 euro per jaar. dus van +75 naar -300 eigenlijk een verhoging van 375 per jaar.

Zo zijn er vele complexen die dit zelfde systeem gebruiken.
Hoe werkt dat want zoals jij het verteld lijkt hij geen zonnepanelen op zijn eigen huis installatie aangesloten te hebben en vindt er een verrekening binnen de VVE plaats. Dan blijft de stand van zaken toch het zelfde of 1/50 deel van wat de waarde voor de VVE is en dat hangt weer af hoe het gebruikt wordt namelijk of er en zoja hoeveel er naar het net wordt teruggeleverd.. Is de boel wel op zijn huis aangesloten en loopt dat via zijn eigen rekening bij de leverancier dan heeft hij minimaal het voordeel van direct eigen gebruik. De gangbare norm daarvoor is ca 1/3 van de opwekking in dit geval 500 kWh met een waarde van ca 125 Euro Toegegeven dat is flink minder dan nu maar niet zo zwart wit als jij verteld.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:23
de Peer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:53:
[...]

ja, belangrijk verschil is dat je als huurder klem zit en beperkt bent in bijvoorbeeld omvormer aansturen omdat het niet je eigendom is.

Als eigenaar heb je daar meer invloed of, en kies je sowieso zelf wat je laat installeren.
Idd, en dat niet alleen.
Panelen op het dak, extra verzegelde meter in de meterkast. Maar rest van de verduurzaming om je eigen verbruik te verhogen ho maar. Enige wat ze kunnen doen is een thuisaccu aanschaffen, maar dat is ook nog een beetje lood om oud ijzer ivm het lage verbruik van ze.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:41
sipjohn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Mijn situatie: 10 zonnepanelen, opbrengst rond 3400, eigen verbruik rond 400, teruglevering 3000(waarvan nu grofweg 1500 saldering).

Huidige waarde zonnestroom: 400 x 0,25 + 1500 x 0,25 + 1500 x 0,115 = rond 645

Waarde zonnestroom m.i.v. 2027: 400 x 0,25 + 3000 x 0,0025 = rond 107.

Huur van panelen 12 x 15,17 = 182/jaar. Dus m.i.v. volgend jaar zwaar verliesgevend, kosten 70% hoger dan waarde.

(als ik wel eens andere huurbedragen zie, valt het bij nog mee, maar zelfs bij deze lage huur verlies)
Mooie post. Laag huurtarief maar ook zeer laag eigen gebruik van de opgewekte stroom. Namelijk onder de 12 %. Daar ligt voor jou ook de sleutel. Vorig jaar had ik 40 % eigen verbruik, zonder er op te letten. Na 1 jan 2027 gaat dat voor mij ook nog een heleboel omhoog. Ik heb namelijk meer verbruik dan opwek. Dat scheelt jou ook parten.

Ik ken nogal wat huurders in mijn omgeving met panelen door de WBV. Zijn over het algemeen tevreden en hebben vaak 6, 8 of 10 panelen. Vaak dus hoog eigen verbruik.

Laatst ook een renovatieproject in een ander wijk. 60 er jaren woning waar een nieuw geïsoleerd dak opkwam, 8 panelen en een hybride (helaas) warmtepomp in/op het dak. Ik weet even niet wat die mensen meer betalen, maar met zo'n project hoeven de panelen niet veel te kosten.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:22
hanev001 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Hoe werkt dat want zoals jij het verteld lijkt hij geen zonnepanelen op zijn eigen huis installatie aangesloten te hebben en vindt er een verrekening binnen de VVE plaats. Dan blijft de stand van zaken toch het zelfde of 1/50 deel van wat de waarde voor de VVE is en dat hangt weer af hoe het gebruikt wordt namelijk of er en zoja hoeveel er naar het net wordt teruggeleverd.. Is de boel wel op zijn huis aangesloten en loopt dat via zijn eigen rekening bij de leverancier dan heeft hij minimaal het voordeel van direct eigen gebruik. De gangbare norm daarvoor is ca 1/3 van de opwekking in dit geval 500 kWh met een waarde van ca 125 Euro Toegegeven dat is flink minder dan nu maar niet zo zwart wit als jij verteld.
Bij huur heb je geen VVE (vereniging van eigenaren) maar wat jij schetst is juist, panelen niet in eigen beheer maar wel de huur verhoging (vanwege die panelen) van 25 eu per maand en vanaf 2027 niet het voordeel van salderen, alleen eigen gebruik en terug lever boete.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

RemmyB83 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Idd, en dat niet alleen.
Panelen op het dak, extra verzegelde meter in de meterkast. Maar rest van de verduurzaming om je eigen verbruik te verhogen ho maar. Enige wat ze kunnen doen is een thuisaccu aanschaffen, maar dat is ook nog een beetje lood om oud ijzer ivm het lage verbruik van ze.
Bij mijn ex hetzelfde. Waar is die extra meter voor nodig?

Hier ook zonnepanelen zowaar 'gekregen' zonder huurverhoging of 'huur/servicekosten' voor de panelen. Wel de woning omgetoverd van label E naar A (ook nog centrale afzuiging geïnstalleerd). Daar hebben ze waarschijnlijk dikke subsidies voor gekregen en de huurpunten dusdanig omhoog dat de woningen nu een verhuurwaarde hebben van 1200-1300 euro. Dus bezwaar maken tegen de elk jaar huurverhoging kan je schudden. Maar een warmtepomp/airco/accu mag je zelf aanschaffen om je verbruik te veranderen. Als ze voor die eerste 2 al toestemming geven. Verder is het hier in de winter nog steeds steenkoud en stook ik me de ziekte om het op 19 graden te krijgen en te houden in de woonkamer. Maar ja comfort kijken ze niet naar bij energielabels.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Bij mijn ex hetzelfde. Waar is die extra meter voor nodig?

Hier ook zonnepanelen zowaar 'gekregen' zonder huurverhoging of 'huur/servicekosten' voor de panelen. Wel de woning omgetoverd van label E naar A (ook nog centrale afzuiging geïnstalleerd). Daar hebben ze waarschijnlijk dikke subsidies voor gekregen en de huurpunten dusdanig omhoog dat de woningen nu een verhuurwaarde hebben van 1200-1300 euro. Dus bezwaar maken tegen de elk jaar huurverhoging kan je schudden. Maar een warmtepomp/airco/accu mag je zelf aanschaffen om je verbruik te veranderen. Als ze voor die eerste 2 al toestemming geven. Verder is het hier in de winter nog steeds steenkoud en stook ik me de ziekte om het op 19 graden te krijgen en te houden in de woonkamer. Maar ja comfort kijken ze niet naar bij energielabels.
Erg herkenbaar. Ik heb zelf de woonkamer in tweeën gedeeld (voor en achterkamer) en kan het zo wel economischer stoken met de L/L warmtepomp.

Het huurhuis is zo slecht geïsoleerd dat er anders niet tegen te stoken is....maar heeft wel label A mede door de zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)