heb jij hem mogelijk op een ander land staan, want bij 253V moet je omvormer gewoon uit gaan, dat deze bij 255V blijkbaar nog draaid geeft eigenlijk al aan dat hiert iets niet klopt.de Peer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:56:
[...]
Niet allemaal. Moderne omvormers gaan daar veel subtieler mee om. Mijn SMA zit de hele dag rond de 253-255v zonder dat mijn opwek meetbaar daalt. Dus waarschijnlijk haalt hij een trucje uit door het voltage af en toe even onder de 253v te laten zakken, zodat hij gewoon door kan blijven gaan.
Nee dat is niet zo, pas bij 260V moet hij uit gaan óf hij moet terugregelen (niet UIT) bij gemiddeld langer dan 10 minuten boven de 253V. Volgens AI stuurt de SMA via blindvermogen zodat hij af en toe nét even kort onder de 253 schiet.Jan-tweak schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:43:
[...]
heb jij hem mogelijk op een ander land staan, want bij 253V moet je omvormer gewoon uit gaan, dat deze bij 255V blijkbaar nog draaid geeft eigenlijk al aan dat hiert iets niet klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 04-06-2026 20:46 ]
Nee ze vergoeden op basis van de ingeschatte, gemiste opwek. Als jij 1kWh zelf op had gewekt en 2kWh verbruikt had je ook voor 1kWh afgerekend.Onbekend schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:08:
[...]
Ik ging er eigenlijk wel vanuit dat een DSMR5-meter, die elke seconde een update geeft, inmiddels wel een vereiste is.
En 25 cent komt overeen met 1 kWh. Als je tijdens het dimmen toch 2 kWh van het net pakt, lever je al op in.
En ik ben altijd behoorlijk kritisch als 2 verschillende partijen gezamenlijk een onkosten/vergoeding gaan berekenen. Mijn ervaring is dat er altijd naar elkaar wordt verwezen en je heel lang op de uitslag mag wachten.
Ik was met mijn DSMR4 meter best verrast dat mijn thuisaccu sturing zowel opwek als verbruik dagelijks onder de 1kWh weet te houden. Gaat alleen niet op bij dagen met heel veel of heel weinig zon natuurlijk.
Ik denk dat het voor zonnedimmer ondoenlijk is om per seconde te regelen voor veel aansluitingen. Als ik zie hoe druk mijn home assistant het al heeft voor 1 huishouden. Dat is een exponentiële toename aan API traffic. Ik verwacht dat het een gemiddelde zal worden van een bepaalde referentieperiode. En dan bijv per 15 minuten aangepast of zo.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De Netcode zegt wel wat anders, want bij 253V moeten de omvormers, mits juist ingesteld op het juiste land, Nederland dus, gewoon stoppen. Dus vraag ik me wel af of jouw omvormer wel op jde juiste landencode staat ingesteld, wat 260V is duidelijk te hoog ingesteld.de Peer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:45:
[...]
Nee dat is niet zo, pas bij 260V moet hij uit gaan óf hij moet terugregelen (niet UIT) bij gemiddeld langer dan 10 minuten boven de 253V. Volgens AI stuurt de SMA via blindvermogen zodat hij af en toe nét even kort onder de 253 schiet.
bedenk ook dat jouw overige apparatuur wat in je huis zit echt niet bedoeld zijn voor spanning boven de 253V, die gaan dus meer slijten en dus de kans dat ze eerder kapot gaan lijkt me niet gek. ook niet voor kortere tijd, en om gemiddeld in 10 minuten op 253V te gaan ztten terwijl jij blijkbaar juist veel 260V meet, dan zou je namelijk binnen elke 10 minuten frame ook minimum op 246V moeten zitten, en dat dus op de helft van die tijd, alleen heel even op blindvermogen (VAr) te gaan ?
Overigens zou ik bij 260V al veel eerder bij je netbeheerder aankloppen, want daarmee voldoen ze dus niet aan de netcode.
SMA zegt hierover het volgende: "De juiste Nederlandse landnorm NEN EN50438
De correcte landnorm moet worden ingesteld tijdens de installatie. Gebeurt dat niet, dan kan ze nadien nog aangepast worden, maar u hebt dan een SMA Grid Guard Code nodig. Deze kunt u bij de Service Line bestellen.
Belangrijk is dat de Sunny Boy 1.5/2.5 ALTIJD wordt ingesteld. Vanuit de fabriek vertrekt dit toestel met een ‘default’ landnorm. Het moet worden aangepast via de Web User Interface.
verder vond ik : (zie verder onder cursief)
Echter is deze informatie onjuist (deze was namelijk op een voorstel ACM / Netbeheerders gebaseerd ( ACM zaaknr: ACM/22/179836 ) die is echter na beraad op 25 september 2024 door Netbeheer Nederland ingetrokken. Dus de daar aangegeven waarde max 264V en gemiddeld 253 over 10 minuten (uit die norm EN50549-1:2018 is dus NIET overgenomen en zijn de oude normen van toepassing.
En dat betekend ook echt bij het bereiken van de 253V (ook bij 1s) is het einde en mooet de omvormer zich zelf uitzetten, en pas weer aangaan als deze weer onder de 253V zit.
De juiste landencode is dus NEN EN 50438:2013, jouw omvomer staat dus gewoon verkeerd ingesteld.
5. De netbewakingsparameters instellen
Netbewakingsparameters behoren tot de parameters die door de landinstellingen worden gewijzigd. In België zijn de vereiste netbewakingsparameters gedefinieerd in de ‘C10/11:2019’ norm. In Nederland wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van de Europese netcode ‘EN50549-1:2018’ voor installaties tot 1MW.
Voor installaties die vroeger ingesteld waren op de oude Belgische landnorm ‘C10/11’ of de oude Nederlandse landnorm ‘NEN EN 50438:2013’ (of ouder) ligt de ogenblikkelijke bovengrens van de netspanning op 253 V. Voor installaties groter dan 3 x 16 A in Nederland lag vroeger de bovengrens zelfs maar op 243,8 V.
Met de huidige landcodes is de ogenblikkelijke bovengrens vastgelegd op 264,5V en speelt de parameter ‘beveiliging tegen spanningsstijging’ de grootste rol. Deze veiligheidsparameter wordt het vaakst overschreden (de gemiddelde spanning over 10 minuten mag niet hoger dan 253V liggen), met afschakeling tot gevolg.
Van installaties die de oude setting nog aanhouden, mogen de parameters aangepast worden aan de huidige.
(opm: onjuist, en mag dus niet.)
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 05-06-2026 00:07 ]
Wat jij schetst is een voorstel geweest maar afgeschoten ivm die 260VAC.de Peer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:45:
[...]
Nee dat is niet zo, pas bij 260V moet hij uit gaan óf hij moet terugregelen (niet UIT) bij gemiddeld langer dan 10 minuten boven de 253V. Volgens AI stuurt de SMA via blindvermogen zodat hij af en toe nét even kort onder de 253 schiet.
In NL moet die binnen 2 sec, bij 253V direct uit. Hierna mag die weer opstarten.
260V komt in de NL regels niet voor, wel oa in Duitsland en ik dacht ook in Belgie.
De Netcode is buiten werking, is nu de Systeemcode geworden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2026-4089.html
Hmmm, e.e.a. beetje dubbel zie ik
[ Voor 18% gewijzigd door Simpel360 op 05-06-2026 00:54 ]
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic