WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Laat Duitsland maar ook mee betalen, zij leunen immers zwaar op onze gascentrales om hun in de ontbrekende stroom te voorzien. Verder gaat het voorspoedig met de energietransitie, kan alleen maar beter worden. ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Waarom heb je het over een boete?
dezelfde reden waarom dit topic zo heet. Zodat je je lekker kunt beklagen over de overheid.

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:48:
[...]

dezelfde reden waarom dit topic zo heet. Zodat je je lekker kunt beklagen over de overheid.
Overheid? Is het dan al zover dat de energieleveranciers die heeft overgenomen.

O wacht, dat verklaart veel. ;)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-05 19:37
esphome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Overheid? Is het dan al zover dat de energieleveranciers die heeft overgenomen.

O wacht, dat verklaart veel. ;)
Mbt een Noodzakelijke voorziening zou een Nationalisatie een prioriteit moeten zijn. Energie hoort niet thuis in een commerciële winst gedreven bedrijfstak.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• esphome
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Mbt een Noodzakelijke voorziening zou een Nationalisatie een prioriteit moeten zijn. Energie hoort niet thuis in een commerciële winst gedreven bedrijfstak.
√ samen ongeschikt

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Met dit argument ben je al vaker gekomen. Ik heb nog nooit gehoord waar je het geld vandaan wil halen, je praat over vele miljarden, om de leveranciers uit te kopen. Of wil je ons land in een bananen republiek veranderen waar de regering gewoon tot diefstal van prive eigendom kan overgaan.

Overigens zou zo'n actie niets aan het probleem veranderen. De standby kosten blijven ook dan bestaan en zullen betaald dienen te worden door de uiteindelijke afnemers. Je gooit er alleen maar een extra kostenpost bovenop van een inefficient ambtenaren apparaat.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:23
hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:02:
[...]

Overigens zou zo'n actie niets aan het probleem veranderen. De standby kosten blijven ook dan bestaan en zullen betaald dienen te worden door de uiteindelijke afnemers. Je gooit er alleen maar een extra kostenpost bovenop van een inefficient ambtenaren apparaat.
Er is niets mis met het betalen van noodzakelijke kosten. Maar energieleveranciers willen ook daar weer aan verdienen en geven geen inzicht in de kosten. Dat hoeven ze ook niet, maar op een gegeven moment wordt het ongeloofwaardig. Het is nog maar de vraag of inefficiente ambtenaren meer kosten dan graaiende energieleveranciers.

• esphome
  • Niet online
[...]

Met dit argument ben je al vaker gekomen. Ik heb nog nooit gehoord waar je het geld vandaan wil halen, je praat over vele miljarden, om de leveranciers uit te kopen. Of wil je ons land in een bananen republiek veranderen waar de regering gewoon tot diefstal van prive eigendom kan overgaan.

Bananen republiek. Het is zelfs in de grondwet geregeld.

https://www.nederlandrechtsstaat.nl/grondwet/inleiding-bij-hoofdstuk-1-grondrechten/artikel-14-onteigening/

Waarom zo'n zwaar aanzetten en ons vergelijken met landen waar wetten niet gelden.

Dan de standby kosten dienen in de prijs verwerkt worden. Zal zeker Duitsland niet leuk vinden maar marktwerking is marktwerking. Geen plaats voor de overheid met ons geld, als de energieleveranciers dan niet aan prijsdifferentiatie willen doen dan kan ik verwijzen naar dit topic waar zij verschillende prijzen geven aan hetzelfde product.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:04:
[...]

https://www.nederlandrechtsstaat.nl/grondwet/inleiding-bij-hoofdstuk-1-grondrechten/artikel-14-onteigening/

Waarom zo'n zwaar aanzetten en ons vergelijken met landen waar wetten niet gelden.
Ik vraag me af of we die miljarden niet gewoon beter kunnen besparen en als alternatief dan maar een Staatsbedrijf Der Energie op richten. Dus naast alle particuliere bedrijven. Als dit bedrijf werkelijk Beter En Goedkoper is dan de Essents en de Vattenfalls van deze wereld dan lost het probleem zich vanzelf op want de klanten zullen massaal toestromen.

En hoeven we geen miljarden uit te geven aan nationalisatie.

Veel simpeler toch?

Kijk maar hoe ze dat in Frankrijk doen.

• Snarfie31
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Snarfie31 op 08-05-2026 16:38 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Snarfie31
[...]

Hanev dit word een eindeloze discussie ik heb in meerdere topics aangegeven hoe je dat zeer efficiënt kunt doen. Ook inefficiënt ambtenaren apparaat is totale onzin die zijn ook meegegaan in IT en efficiënt managment stijlen je doet ze tekort.

• Snarfie31
Kalentum schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Ik vraag me af of we die miljarden niet gewoon beter kunnen besparen en als alternatief dan maar een Staatsbedrijf Der Energie op richten. Dus naast alle particuliere bedrijven. Als dit bedrijf werkelijk Beter En Goedkoper is dan de Essents en de Vattenfalls van deze wereld dan lost het probleem zich vanzelf op want de klanten zullen massaal toestromen.

En hoeven we geen miljarden uit te geven aan nationalisatie.

Veel simpeler toch?

Kijk maar hoe ze dat in Frankrijk doen.
Een simpele wetswijziging is wellicht al voldoende om alle netwerkbeheerders aan particulieren te mogen laten leveren. Meende in het westland al aan tuinders door een netwerkbeheerder direct word geleverd. Doe boven die netwerkbeheerders een efficiënt leverings bedrijf zonder winstoogmerk en klaar ben je. Stuk efficiënter dan de pakweg 40 a 50 energie leveranciers met relatief extreem overhead kosten zoals 40 a 50 directeur salarissen en duizenden medewerkers. Kortom waar een wil is is een weg echter er moet politieke wil zijn en Tja gezien VVD van Nieuwenhuizen is dat ijdele hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 08-05-2026 16:55 ]

• hanev001
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dit stukje in de tekst gemist?

Onteigening kan alleen geschieden in het algemeen belang en tegen vooraf verzekerde schadeloosstelling, een en ander naar bij of krachtens de wet te stellen voorschriften.

• Snarfie31
In een deels oorlogs economie is dat zo geregeld.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 20:30
hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Waarom heb je het over een boete? Dit toch vokomen logisch. Deze centrales worden in standby gehouden voor als er onvoldoende groene stroom beschikbaar is. Dat kost geld en dat moet dus door de netwerkbeheerders/leveranciers betaald worden die dat weer doorrekenen aan hun klanten.

Gebeurd dat niet dan gaan deze centrales definitief dicht en valt als er niet voldoende groene stroom is het licht uit.
De vraag is dan vooral wie dat moet betalen. Iedereen? Of de zonnepanelen bezitters?

De vraag is wat je als land wil. Wil je naar de milieudoelen toewerken en een toekomstig probleem proberen te voorkomen voor met name Nederland? Dan zul je het gezamenlijk moeten dragen. En reken maar dat de rekening van doorgaan met fossiel veel hoger zal uitvallen op lange termijn (zie ook de stikstof-casus)

Wil je dat niet en terug naar fossiel? Dan moet je die kosten (opnieuw) bij de mensen leggen die een risico hebben genomen door te investeren in groene energie. Want als de saldering nu eindigd, en er toch een terugleverboete blijft bestaan, moet je je afvragen of het straks nog uit kan om een reparateur te laten komen voor je zonnepanelen als er iets mis is. Of als de omvormer er mee ophoud.

Het is goed dat de saldering regeling stopt. Die heeft zijn vruchten afgeworpen. Nu kan het ook rendabel zijn zonder. Maar als er terugleverkosten blijven (praktisch een boete voor het terugleveren) en je laat de verhouding terugleveren TOV terugleverkosten aan Greenchoice en Essent, dan verwacht ik weinig tot geen nieuwe zonnepanelen en zien we waarschijnlijk een terugname in groene energie. Er is namelijk geen enkele incentive voor deze bedrijven om particulieren zonne-energie te laten gebruiken.

Sterker: het is voor de energiemaatschappijen juist beter dat mensen geen zonnepanelen hebben. Want dat is verloren verkoop van kWh.

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 08-05-2026 17:09 ]

• Kalentum
  • Nu online
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Een simpele wetswijziging is wellicht al voldoende om alle netwerkbeheerders aan particulieren te mogen laten leveren. Meende in het westland al aan tuinders door een netwerkbeheerder direct word geleverd. Doe boven die netwerkbeheerders een efficiënt leverings bedrijf zonder winstoogmerk en klaar ben je. Stuk efficiënter dan de pakweg 40 a 50 energie leveranciers met relatief extreem overhead kosten zoals 40 a 50 directeur salarissen en duizenden medewerkers. Kortom waar een wil is is een weg echter er moet politieke wil zijn en Tja gezien VVD van Nieuwenhuizen is dat ijdele hoop.
Waarom dan niet het Franse model?

Ik wil graag keuze hebben. In Frankrijk kun je voor EDF kiezen (= staatsbedrijf) of voor andere aanbieders.

• hanev001
  • Nu online
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:01:
[...]

In een deels oorlogs economie is dat zo geregeld.
Serieus? Oorlogs economie? Met wie zijn wij in oorlog?

Je maakt in de meeste gevallen al niet veel zin maar nu ben je toch echt het pad wel compleet kwijt.

• Snarfie31
Kalentum schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Waarom dan niet het Franse model?

Ik wil graag keuze hebben. In Frankrijk kun je voor EDF kiezen (= staatsbedrijf) of voor andere aanbieders.
Franse model ken ik niet weet dat ze daar voornamelijk kernenergie benutten en mega in geïnvesteerd hebben. What ever works is prima zolang er maar geen energie cowboys de dienst uitmaken en winst maximalisatie mbt noodzakelijke voorzieningen als heilige graal zien.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:02:
[...]

De vraag is dan vooral wie dat moet betalen. Iedereen? Of de zonnepanelen bezitters?

De vraag is wat je als land wil. Wil je naar de milieudoelen toewerken en een toekomstig probleem proberen te voorkomen voor met name Nederland? Dan zul je het gezamenlijk moeten dragen. En reken maar dat de rekening van doorgaan met fossiel veel hoger zal uitvallen op lange termijn (zie ook de stikstof-casus)

Wil je dat niet en terug naar fossiel? Dan moet je die kosten (opnieuw) bij de mensen leggen die een risico hebben genomen door te investeren in groene energie. Want als de saldering nu eindigd, en er toch een terugleverboete blijft bestaan, moet je je afvragen of het straks nog uit kan om een reparateur te laten komen voor je zonnepanelen als er iets mis is. Of als de omvormer er mee ophoud.

Het is goed dat de saldering regeling stopt. Die heeft zijn vruchten afgeworpen. Nu kan het ook rendabel zijn zonder. Maar als er terugleverkosten blijven (praktisch een boete voor het terugleveren) en je laat de verhouding terugleveren TOV terugleverkosten aan Greenchoice en Essent, dan verwacht ik weinig tot geen nieuwe zonnepanelen en zien we waarschijnlijk een terugname in groene energie. Er is namelijk geen enkele incentive voor deze bedrijven om particulieren zonne-energie te laten gebruiken.

Sterker: het is voor de energiemaatschappijen juist beter dat mensen geen zonnepanelen hebben. Want dat is verloren verkoop van kWh.
Zojuist voor de leuk even een energievergelijker ingevuld. De berekening voor 2027 kwam uit, van het terugleveren van maar liefst 3500kwh wordt je dan precies 8 euro beter. met een vast contract. En ik snap dat er op momenten gratis stroom en dus geen waarde is maar ik vermoed dat ik toch een groot deel van de tijd ook lever als het wel wat waard is.

Dus als er niet een minimale redelijke waarde voor je teruggeleverde stroom komt moet je wel naar dynamisch lijkt me.

Inderdaad een mooie tactiek om particuliere pv uit te roeien en weer gewoon kunt heersen op de energiemarkt zonder invloed van die lastige particulieren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Snarfie31
hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Serieus? Oorlogs economie? Met wie zijn wij in oorlog?

Je maakt in de meeste gevallen al niet veel zin maar nu ben je toch echt het pad wel compleet kwijt.
Ja waarom niet. Ik bedoel niet dat Nederland nú in oorlog is, maar dat we duidelijk opschuiven richting een economie waarin nationale veiligheid steeds zwaarder weegt in beleid. Dat zie je al aan defensie uitgaven, energiezekerheid, strategische reserves en Europese plannen rond kritieke infrastructuur.

In zo’n situatie kan de overheid juridisch veel verder gaan dan in normale marktomstandigheden óók binnen de grondwet, mits er sprake is van algemeen belang. Dat is geen “bananenrepubliek”, maar juist hoe nood en crisiswetgeving in vrijwel alle Westerse landen werkt.

Volledige nationalisatie verwacht ik niet snel, maar meer staatscontrole of tijdelijke overname van strategische energie assets in een zware geopolitieke crisis is echt niet ondenkbaar. Volg je het nieuws niet.https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5457881/wet-bereidt-defensiebedrijven-voor-op-oorlogseconomie?utm_source=chatgpt.com

Dat was 2024 is nu 2026 en met Trump is het nu nog meer actueel geworden. Krijgt de SP als nog zijn zin. _O-

[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 08-05-2026 18:18 ]

• esphome
  • Niet online
De EU wilde dat de in de energie sector netwerk en product gescheiden (ontbundelen) werd. Nu lopen wij nu tegen enorme problemen aan mede door de drang om te van fossiele brandstoffen naar regeneratieve.

De Eu wilde een werkelijkheid scheppen die nu duidelijk niet werkt en waarom dan niet de lessen leren en denken voor die tijd werkte het wel en toen was er enorme groei sprints in gas en stroom verbruik. Toen kon het wel.

Net nog stukje tweede kamer debat gezien hierover en de ene wil "vol gas tegen de muur rijden" en de andere is pragmatischer en wil eerst de boel regelen en dan gedoseerd gas geven. Dit opdat wij niet vastlopen en dat het dan niet meer uitmaakt hoeveel gas je geeft en dan geen millimeter meer kunt bewegen.

Wij hebben nu nog steeds de luxe van fossiele brandstoffen zolang wij ons maar niet maar verder blijven geselen om het opblazen van pijpleidingen en ons afhankelijk maken van de grillen van derden.

• esphome
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:56:
Dit stukje in de tekst gemist?

Onteigening kan alleen geschieden in het algemeen belang en tegen vooraf verzekerde schadeloosstelling, een en ander naar bij of krachtens de wet te stellen voorschriften.
Het blijft. Jouw "bananen republiek" is wettelijk hier geregeld, zelfs in de grondwet.

Het is dan ons niet vreemd om te onteigenen of te nationaliseren. Het gaat hier nog steeds om de belangen van de burgers, die staan in mijn ogen hoger dan elke andere entiteit.

• esphome
  • Niet online
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:56:
[...]

Ja waarom niet. Ik bedoel niet dat Nederland nú in oorlog is, maar dat we duidelijk opschuiven richting een economie waarin nationale veiligheid steeds zwaarder weegt in beleid. Dat zie je al aan defensie uitgaven, energiezekerheid, strategische reserves en Europese plannen rond kritieke infrastructuur.

In zo’n situatie kan de overheid juridisch veel verder gaan dan in normale marktomstandigheden óók binnen de grondwet, mits er sprake is van algemeen belang. Dat is geen “bananenrepubliek”, maar juist hoe nood en crisiswetgeving in vrijwel alle Westerse landen werkt.

Volledige nationalisatie verwacht ik niet snel, maar meer staatscontrole of tijdelijke overname van strategische energie assets in een zware geopolitieke crisis is echt niet ondenkbaar. Volg je het nieuws niet.https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5457881/wet-bereidt-defensiebedrijven-voor-op-oorlogseconomie?utm_source=chatgpt.com

Dat was 2024 is nu 2026 en met Trump is het nu nog meer actueel geworden. Krijgt de SP als nog zijn zin. _O-
Never waste a good crises is momenteel het politieke motto. Rechten teruggeven daarna....doen wij niet aan. Ik neem zo dan maar aan, dat met het vertrouwen in de politiek en overheid niet echt goed gesteld is.

• hanev001
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Het blijft. Jouw "bananen republiek" is wettelijk hier geregeld, zelfs in de grondwet.

Het is dan ons niet vreemd om te onteigenen of te nationaliseren. Het gaat hier nog steeds om de belangen van de burgers, die staan in mijn ogen hoger dan elke andere entiteit.
Lees nog eens goed wat ik hier over geschreven heb. Ik heb duidelijk gezegd at er geld nodig is voor het uitkopen. (dat is de wet waar naar jij verwijst) Het wordt een bananen republiek als niet aan die voorwaarden wordt voldaan en het prive bezit wordt afgenomen door een regering zonder een vergoeding die de waarde van het genationaliseerde bezit vertegenwoordigd.

Nationaliseren is niet onmogelijk, het is zeker al eerder gebeurd. Echter het nationaliseren van de energie industrie kost zoveel geld dat het niet op te brengen is en het idee dus onzin is omdat het alleen mogelijk is door diefstal.

• Snarfie31
esphome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Never waste a good crises is momenteel het politieke motto. Rechten teruggeven daarna....doen wij niet aan. Ik neem zo dan maar aan, dat met het vertrouwen in de politiek en overheid niet echt goed gesteld is.
Tja ik sta er ook niet op te wachten. Dat wantrouwen snap ik wel, zeker na de afgelopen (politieke) jaren. Maar dat verandert niet echt het punt dat overheden in onzekere geopolitieke situaties historisch altijd meer regie nemen over energie, infrastructuur en industrie. Ben 67 heb dergelijke volatiliteit nooit meegemaakt en ik weet wat van financiële risk omgevingen. De klassieke economische aanname was dat markten rationeel handelen en efficiënt prijzen vormen. In de praktijk blijken markten regelmatig emotioneel, reflexief en geopolitiek gedreven. George Sorros heeft daar nog aardig wat boeken over geschreven al tig jaar geleden.

[ Voor 23% gewijzigd door Snarfie31 op 08-05-2026 20:47 ]

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 19:43
Ronald.42 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Dus als er niet een minimale redelijke waarde voor je teruggeleverde stroom komt moet je wel naar dynamisch lijkt me
Nouja...dat ligt er dus maar net aan. Als je panelen al betaald zijn (of al meerdere keren) dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk. Dan leveren ze gewoon de kWh-tjes op die je zelf kunt gebruiken door de dag. Altijd goedkoper dan inkopen. Al mijn PV sets zijn al betaald en afgeschreven (gewoon veel 2e hands en zelf geinstalleerd). Net de standen weer doorgegeven voor de jaarafrekening...1200 euro aan PV overschot. Komt de teruggave energie belasting nog bij. Dat was lonend al die jaren. Maar inderdaad....vanaf 2027 ben je een echt lonend verdienmodel kwijt.

Maar zelfs als je naar Dynamisch gaat vind ik het de overstap niet echt waard in mijn situatie. Heb geen EV en ook geen vaatwasser. Wel wasmachine en warmtepompdroger en zijn nog maar met z'n tweeën. Dus wat "verdien" je dan op jaarbasis? Ik vind het allemaal een hoop rompslomp wat uitzoeken betreft en opletten/nadenken.

Het zal voor iemand die geleend heeft voor z'n PV en ze nog steeds afbetaald een heel ander verhaal zijn. Dat snap ik. Die kan iedere cent dan natuurlijk wel gebruiken.

Ik heb ze nu 12 jaar en de laatste jaren er lekker aan verdiend. Ze moeten me natuurlijk geen geld gaan kosten. Want dan gaan ze op nul export. Maar ik ben voor nu wel tevreden. De 5e set staat nog in de schuur. Dat wordt een zonnepanelen schutting. Je kan gewoon geen zonnepanelen genoeg hebben. Saldering of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Doggieman op 09-05-2026 03:01 ]

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 20:30
Doggieman schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:28:
. Je kan gewoon geen zonnepanelen genoeg hebben. Saldering of niet.
Tot de omvormer stuk gaat en het je per jaar 8 euro oplevert. Dan heb je een prachtige zonnepanelen schutting...

Geld kosten is meer dan alleen investering. Het is ook onderhoud en reparatiekosten... En toekomstige verwijderingskosten.

• Ronald.42
  • Niet online
Doggieman schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 02:28:
[...]

Nouja...dat ligt er dus maar net aan. Als je panelen al betaald zijn (of al meerdere keren) dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk. Dan leveren ze gewoon de kWh-tjes op die je zelf kunt gebruiken door de dag. Altijd goedkoper dan inkopen. Al mijn PV sets zijn al betaald en afgeschreven (gewoon veel 2e hands en zelf geinstalleerd). Net de standen weer doorgegeven voor de jaarafrekening...1200 euro aan PV overschot. Komt de teruggave energie belasting nog bij. Dat was lonend al die jaren. Maar inderdaad....vanaf 2027 ben je een echt lonend verdienmodel kwijt.

Maar zelfs als je naar Dynamisch gaat vind ik het de overstap niet echt waard in mijn situatie. Heb geen EV en ook geen vaatwasser. Wel wasmachine en warmtepompdroger en zijn nog maar met z'n tweeën. Dus wat "verdien" je dan op jaarbasis? Ik vind het allemaal een hoop rompslomp wat uitzoeken betreft en opletten/nadenken.

Het zal voor iemand die geleend heeft voor z'n PV en ze nog steeds afbetaald een heel ander verhaal zijn. Dat snap ik. Die kan iedere cent dan natuurlijk wel gebruiken.

Ik heb ze nu 12 jaar en de laatste jaren er lekker aan verdiend. Ze moeten me natuurlijk geen geld gaan kosten. Want dan gaan ze op nul export. Maar ik ben voor nu wel tevreden. De 5e set staat nog in de schuur. Dat wordt een zonnepanelen schutting. Je kan gewoon geen zonnepanelen genoeg hebben. Saldering of niet.
Ze liggen hier nu 13 jaar althans de eerste set, de rest is wat jonger maar qua kosten er wel uit.

Ik zou het op zich wel aardig vinden als ik het tekort in de donkere maanden kan betalen van het overschot in de mooie maanden.

Dat zou met de halve prijs per kwh kunnen.

2 zomer kwh's ruilen voor 1 winter kwh.

En dan zou ik er rustig nog een 20 pv panelen bij doen, met de huidige vooruitzichten zie ik dat nut nu nog niet. Zodra de wp zich wat rustiger begint te houden kom ik makkelijk rond met accu's en pv.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• esphome
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Lees nog eens goed wat ik hier over geschreven heb. Ik heb duidelijk gezegd at er geld nodig is voor het uitkopen. (dat is de wet waar naar jij verwijst) Het wordt een bananen republiek als niet aan die voorwaarden wordt voldaan en het prive bezit wordt afgenomen door een regering zonder een vergoeding die de waarde van het genationaliseerde bezit vertegenwoordigd.

Nationaliseren is niet onmogelijk, het is zeker al eerder gebeurd. Echter het nationaliseren van de energie industrie kost zoveel geld dat het niet op te brengen is en het idee dus onzin is omdat het alleen mogelijk is door diefstal.
Nederland is geen bananen republiek. Het is ook geen diefstal, dit omdat het wettelijk is vastgelegd.

• Doggieman
Waah schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:10:
[...]

Tot de omvormer stuk gaat en het je per jaar 8 euro oplevert. Dan heb je een prachtige zonnepanelen schutting...

Geld kosten is meer dan alleen investering. Het is ook onderhoud en reparatiekosten... En toekomstige verwijderingskosten.
Joh....kijk eens op Marktplaats. Omvormers te kust en te keur en kosten bijna niks met een beetje shoppen. Daar heb ik m'n spullen ook vandaan. Die omvormer is zo vervangen hoor (heb er nog 2 op reserve liggen die ik destijds gratis gekregen heb bij een PV set.) voor de duidelijkheid: ik heb alleen maar merk omvormers van het type SMA sunny boy xx00TL-21. Over die foekiewoekie omvormers van Alibaba heb ik ook zo m'n bedenkingen.

En ik kan je vertellen dat die schutting van zonnepanelen goedkoper uitvalt dan een "echte" gekochte schutting. Maar dat terzijde.

Nou en als als het maar 8 euro oplevert? Zal me een zorg zijn. Heb jaren dik verdiend aan de salderingsregeling. Was zeker leuk geweest als het nog even voort zou duren maar hoeft gezien de afschrijving niet meer. En in de winter kan ik iedere kWh opbrengst wel gebruiken. En mocht ik op mooie winterdagen eens wat over hebben dan gaat dat een PIB in die alleen NOM draait.

Wanneer heb jij trouwens voor het laatst betaald "onderhoud" aan je PV systeem laten doen? Ik was ze 1x in de 2 jaar eens een keer en daar blijft het wel bij. En eerlijk waar.......ik heb al heel lang zonnepanelen, maar heb er nog nooit wat mee gehad dus tot nu toe in al die jaren nul euro aan kosten. Ze hebben alleen maar geld verdiend en dat blijven ze straks ook gewoon doen zonder salderingsregeling in mijn geval. Iedere kWh die ik in de winter zelf opwek en zelf kan gebruiken is er 1 die ik niet inkoop. Dan draai ik in de winter gewoon met al mijn sets en in de zomer maar met 1. Met een beetje knutselen in HA is dat echt wel redelijk te automatiseren.

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08
Toch ook maar even spuien want deze week mijn jaarafrekening gekregen en even 337,- boete aftikken echt zo jammer maar goed dat is dan maar de prijs die je betaal dat je het net als batterij gebruik. Maar dan nu maar oriënteren op een volgend contract en dan komt al snel bovendrijven dat ik voor mijn 2200 terugleveren na aftrek van de terugleveren boete slechts 0,02 cent per kw overhoud dus per saldo verdien ik minder dan 5 euro per jaar aan Energy die ik lever, die dan weer voor zeg 13/22 cent word doorverkocht aan mensen zonder zonnepanelen. Of zie ik dit nu verkeerd?
Maar goed wat is dan wijsheid voor 2027 een batterij word eigenlijk al min of meer opgedwongen en dan dynamisch of een gewoon contract. Tja ik moet zeggen als ik die prijzen zie op zonneplan tussen de 20 en 40 cent op een zonnige dag voor elektra dan weet ik nu al dat ik daar heel onrustig van word. Zeker met 4 airco’s die ook verwarmen.
Nou hopelijk hebben jullie ideeën, ervaring of tips

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• esphome
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:59:
Toch ook maar even spuien want deze week mijn jaarafrekening gekregen en even 337,- boete aftikken echt zo jammer maar goed dat is dan maar de prijs die je betaal dat je het net als batterij gebruik. Maar dan nu maar oriënteren op een volgend contract en dan komt al snel bovendrijven dat ik voor mijn 2200 terugleveren na aftrek van de terugleveren boete slechts 0,02 cent per kw overhoud dus per saldo verdien ik minder dan 5 euro per jaar aan Energy die ik lever, die dan weer voor zeg 13/22 cent word doorverkocht aan mensen zonder zonnepanelen. Of zie ik dit nu verkeerd?
Maar goed wat is dan wijsheid voor 2027 een batterij word eigenlijk al min of meer opgedwongen en dan dynamisch of een gewoon contract. Tja ik moet zeggen als ik die prijzen zie op zonneplan tussen de 20 en 40 cent op een zonnige dag voor elektra dan weet ik nu al dat ik daar heel onrustig van word. Zeker met 4 airco’s die ook verwarmen.
Nou hopelijk hebben jullie ideeën, ervaring of tips
Daarom kunnen de mensen zonder zonnepanelen best in de zon rijke periodes een dynamisch contract nemen. Dan blijft er minder over voor de energieleveranciers om aan diegenen met zonnepanelen te verdienen. Dat is dan meteen een vorm van energiedelen maar dan zonder tussenkomst van de netbeheerder.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 09-05-2026 23:09 ]

• Doggieman
Ronald.42 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Ik zou het op zich wel aardig vinden als ik het tekort in de donkere maanden kan betalen van het overschot in de mooie maanden.
Ja....dat had ik ook wel gewild, maar realistisch gezien gaat dat natuurlijk nooit meer gebeuren.

Ik ben gewoon eerlijk. Het was leuk zolang als het duurde, maar nu moet het straks weer even anders. Punt is gewoon dat je zo weinig mogelijk stroom van het net moet halen en zoveel als mogelijk PV achter de meter moet houden. Zo simpel zie ik het. Allemaal leuk dat gereken, geschuif, dynamische contracten en het nadenken over wanneer wat aan of uit kan/moet en wat al niet meer. Maar eerlijk gezegd heb ik daar helemaal geen zin in en ook geen tijd voor. En voor wat? Een paar honderd euro? Ik besteed mijn tijd dan liever aan m'n vrouw en andere zaken.

Ik heb het geluk dat ik vrij woon en ruimte heb. Kids de deur uit en ook bijna geen kilometers rij. Heb dus eigenlijk ook nog geen behoefte aan een EV. Ik zie wel wat het word na december 2026. Blijf eerst op vast contract zitten denk ik. 8 à 9 maanden per jaar neem ik sowieso niks af van het net. Dus die kwh prijs zal me niet boeien. In de donkere dagen betaal ik dan wel die ongeveer 25 cent voor wat ik dan nog afneem. Ik wil die spanning en stress helemaal niet van die dynamische prijzen. Zet wel een airco uit en pellet kachel weer aan dan als het moet.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08
Doggieman schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Ja....dat had ik ook wel gewild, maar realistisch gezien gaat dat natuurlijk nooit meer gebeuren.

Ik ben gewoon eerlijk. Het was leuk zolang als het duurde, maar nu moet het straks weer even anders. Punt is gewoon dat je zo weinig mogelijk stroom van het net moet halen en zoveel als mogelijk PV achter de meter. Zo simpel zie ik het. Allemaal leuk dat gereken, geschuif, dynamische contracten en het nadenken over wanneer wat aan of uit kan/moet en wat al niet meer. Maar eerlijk gezegd heb ik daar helemaal geen zin in en ook geen tijd voor. En voor wat? Een paar honderd euro? Ik besteed mijn tijd dan iever aan m'n vrouw en andere zaken.

Ik heb het geluk dat ik vrij woon en ruimte heb. Kids de deur uit en ook bijna geen kilometers rij. Heb dus eigenlijk ook nog geen behoefte aan een EV. Ik zie wel wat het word na december 2026. Blijf eerst op vast contract zitten denk ik. 8 à 9 maanden per jaar neem ik sowieso niks af van het net. Dus die kwh prijs zal me niet boeien. In de donkere dagen betaal ik dan wel die ongeveer 25 cent voor wat ik dan nog afneem. Ik wil die spanning en stress helemaal niet van die dynamische prijzen. Zet wel een airco uit en pellet kachel weer aan dan als het moet.
Daar heb je zeker gelijk in, ik heb ook gewoon weinig zin om constant bezig te zijn met wat de stroomprijs doet. Kan maar zo zijn dat ik ook weer voor een vast contract ga van een jaar of dat ik voorlopig na afloop van de huidige variabel neem. Keuzes en eigelijk hoopte ik dat de boete gaat vervallen zodra de saldering vervalt maar dat zit er niet in als ik zo pols

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• esphome
  • Niet online
In de algemene voorwaarden 2026 is de opzegtermijn verkort naar 5 dagen en zo zou je kunnen wisselen tussen dynamisch en variabel als, er week of langer veel zon is en gaat daarna het slecht weer worden dan weer naar variabel.

Of je neemt twee meetpunten en schakelt dan zelf tussen de aanbieders.

• Ronald.42
  • Niet online
Doggieman schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Ik ben gewoon eerlijk. Het was leuk zolang als het duurde, maar nu moet het straks weer even anders. Punt is gewoon dat je zo weinig mogelijk stroom van het net moet halen en zoveel als mogelijk PV achter de meter moet houden. Zo simpel zie ik het. Allemaal leuk dat gereken, geschuif, dynamische contracten en het nadenken over wanneer wat aan of uit kan/moet en wat al niet meer. Maar eerlijk gezegd heb ik daar helemaal geen zin in en ook geen tijd voor. En voor wat? Een paar honderd euro? Ik besteed mijn tijd dan liever aan m'n vrouw en andere zaken.

Ik kan ook prima wat blokken hout in de kachel gooien, daar hebben we het hele huis mee warm en eventueel warm water van.

Maar ik vond het de afgelopen jaren wel prima zonder dat gesleep met hout gewoon lekker alles warm en geld toe.

Financieel is het ook hier geen probleem maar puur het gevoel.

• Doggieman
@Ronald.42

Ja....dat gevoel heb ik zelf ook wel. Maar het is nu eenmaal wat het is. Daarom is mijn ultieme streven om uiteindelijk zoveel PV te hebben dat ik m'n PIB grotendeels vol krijg in de winter periode en zo m'n avond en nacht verbruik grotendeels opvang.

Een utopie natuurlijk, maar ik ga zeker m'n stinkende best doen om een heel eind te komen!

Laatste opmerking: ik heb echt wel empathie voor de mensen die het moeilijk hebben. En ik snap ook dat ik een gezegend mens ben. Maar het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken. Blijven jammeren en uitstellen werkt in deze niet in je voordeel. Dus ik ben gewoon gaan doen wat ik dacht wat in mijn situatie het beste was.

• Doggieman
esphome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:21:
In de algemene voorwaarden 2026 is de opzegtermijn verkort naar 5 dagen en zo zou je kunnen wisselen tussen dynamisch en variabel als, er week of langer veel zon is en gaat daarna het slecht weer worden dan weer naar variabel.

Of je neemt twee meetpunten en schakelt dan zelf tussen de aanbieders.
Dat laatste is wel een mooie. Duur...dat wel. Maar heb helaas geen ruimte meer in m'n meterkast. En ik ga hem niet nog een keer verbouwen 😁

Gooi er nog wel wat PV bij 😁

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:35
Doggieman schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:48:
[...]

Dat laatste is wel een mooie. Duur...dat wel. Maar heb helaas geen ruimte meer in m'n meterkast. En ik ga hem niet nog een keer verbouwen 😁

Gooi er nog wel wat PV bij 😁
Nadeel is dat je pas achteraf weet of het rendabel is. Wat ook jouw of mijn oplossing dan mag zijn.

Is het nadeel van een markt en omstandigheden die nogal in beweging is.

En, zonder investeren geen rendement :+

• Doggieman
@Simpel360

Agreed and true.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:53
Ronald.42 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:39:
[...]

Zojuist voor de leuk even een energievergelijker ingevuld. De berekening voor 2027 kwam uit, van het terugleveren van maar liefst 3500kwh wordt je dan precies 8 euro beter. met een vast contract. En ik snap dat er op momenten gratis stroom en dus geen waarde is maar ik vermoed dat ik toch een groot deel van de tijd ook lever als het wel wat waard is.
Zojuist even energieverlijk.nl ingevuld en zag toevallig dat Budget vanaf volgend jaar nog 2,5 cent netto betaalt (wat volgens mij ongeveer de echte dynamische waarde is). Dat zou dan 87 euro opleveren. Toch een heel stuk beter.

• Martin7182
@Sendak239 bedoel je niet de helft van de gemiddelde dynamische netto waarde? Het hangt natuurlijk ook van je gebruiksprofiel af hoeveel het daadwerkelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 10-05-2026 13:41 ]

• Sendak239
Martin7182 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:41:
@Sendak239 bedoel je niet de helft van de gemiddelde dynamische netto waarde? Het hangt natuurlijk ook van je gebruiksprofiel af hoeveel het daadwerkelijk is.
Ik dacht ergens 3 tot 4 cent gelezen te hebben. De leverancier mag ook nog wel wat marge maken. En als het te weinig wordt dan moeten de mensen met veel teruglevering natuurlijk eieren voor hun geld kiezen en dynamisch gaan.

• Martin7182
Sendak239 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Ik dacht ergens 3 tot 4 cent gelezen te hebben. De leverancier mag ook nog wel wat marge maken. En als het te weinig wordt dan moeten de mensen met veel teruglevering natuurlijk eieren voor hun geld kiezen en dynamisch gaan.
Ik heb het voor mijn eigen teruglevering even nagekeken en de dynamische prijs was in 2024 op basis van mijn profiel inderdaad gemiddeld 3.5 cent / kWh. Maar toen had ik een vast contract en stuurde niet erg fanatiek op eigen verbruik.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:59
Sendak239 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Zojuist even energieverlijk.nl ingevuld en zag toevallig dat Budget vanaf volgend jaar nog 2,5 cent netto betaalt (wat volgens mij ongeveer de echte dynamische waarde is). Dat zou dan 87 euro opleveren. Toch een heel stuk beter.
Het gaat allemaal niet meer opschieten als ik zie dat ik vandaag voor ruim €5,- heb teruggeleverd. Drama dus 2027. The party is over. Hoop dat de batterij snel en fors in prijs dalen en dan hiermee eigenverbruik buiten zonuren opvangen.

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Het gaat allemaal niet meer opschieten als ik zie dat ik vandaag voor ruim €5,- heb teruggeleverd. Drama dus 2027. The party is over. Hoop dat de batterij snel en fors in prijs dalen en dan hiermee eigenverbruik buiten zonuren opvangen.
Hier 15 euro terug geleverd vandaag. Geen vetpot maar ook niet slecht toch.

Edit : oh Jij betaalt? Ik bedoelde ontvangen

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-05-2026 20:26 ]

• Doggieman
@MotorBeast

Bij welke leverancier zit je dan als ik vragen mag? In princiepe krijg je toch nog wel iets voor je terug geleverde kW uurtjes? Goed...de terugleverkosten maken dat er bijna niks over blijft van dat bedrag, maar in het algemeen kost het netto dan ook niets toch? Ik snap dus even niet dat jij 5 euro zou moeten betalen over wat je vandaag hebt terug geleverd.

Mis ik iets of snap ik je niet goed?
edit:
Ahhhh...denk dat ik je verhaal niet goed heb begrepen. Je hebt "maar" 5 euro aan teruglevering en had meer verwacht?

[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 10-05-2026 20:27 ]

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Hier 15 euro terug geleverd vandaag. Geen vetpot maar ook niet slecht toch.
Jij hebt toch een vast contract van CG zonder terugleverkosten met 0,05 TLV en dat maakt dat je 300 kWh hebt teruggeleverd als niet een groot deel ook hebt kunnen salderen.

Ik zou op 1,25 euro zitten hier met paneeltjes. Sla nu al stroom op in de boiler als warm water en kan daarnaast ook de productie beperken tot wat er intern gebruikt word. Nog een beetje saldering opbouwen wat ik ook zou kunnen verbruiken dit jaar als warmte. Daarna gaat de dan aanwezige terugleverteller op minimaal of zelfs nul.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:59
Doggieman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:23:
@MotorBeast

Bij welke leverancier zit je dan als ik vragen mag? In princiepe krijg je toch nog wel iets voor je terug geleverde kW uurtjes? Goed...de terugleverkosten maken dat er bijna niks over blijft van dat bedrag, maar in het algemeen kost het netto dan ook niets toch? Ik snap dus even niet dat jij 5 euro zou moeten betalen over wat je vandaag hebt terug geleverd.

Mis ik iets of snap ik je niet goed?
edit:
Ahhhh...denk dat ik je verhaal niet goed heb begrepen. Je hebt "maar" 5 euro aan teruglevering en had meer verwacht?
Salderen levert me dat vandaag op. Ben in deze tijd winterverbruik van metname WP aan het terugverdienen. Dus €5,- vandaag. 2027 tegen €0,05 hier nog ook dan zonder kosten zo'n €1,-. Au!

@esphome 300 liter boiler hier vandaag verbruikt 2,7kWh. Schiet ook niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 10-05-2026 20:48 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:49
Sendak239 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Wat zou je gemiddelde waarde tijdens de periode bij zonopwek dan werkelijk zijn, ik verwacht dat dit echt wel meer dan die 2,5 ct per kWh is.

• Doggieman
MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Salderen levert me dat vandaag op. Ben in deze tijd winterverbruik van metname WP aan het terugverdienen. Dus €5,- vandaag. 2027 tegen €0,05 hier nog ook dan zonder kosten zo'n €1,-. Au!

@esphome 300 liter boiler hier vandaag verbruikt 2,7kWh. Schiet ook niet op.
@MotorBeast

Duidelijk. Ik had je verhaal dus niet goed begrepen. Dank voor de toelichting.

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Jij hebt toch een vast contract van CG zonder terugleverkosten met 0,05 TLV en dat maakt dat je 300 kWh hebt teruggeleverd als niet een groot deel ook hebt kunnen salderen.

Ik zou op 1,25 euro zitten hier met paneeltjes. Sla nu al stroom op in de boiler als warm water en kan daarnaast ook de productie beperken tot wat er intern gebruikt word. Nog een beetje saldering opbouwen wat ik ook zou kunnen verbruiken dit jaar als warmte. Daarna gaat de dan aanwezige terugleverteller op minimaal of zelfs nul.
Vast contract GC inderdaad, maar met TLV van 11,5 ct per kWh

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:27
MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:39:
[...]

Mja, dat het salderen weg valt vind ik prima. Hoop dat zonnepanelen gewoon straks beschouwd worden als apparaten voor eigen gebruik en dat de boetes + opbrengsten van alle kwh's die het net opgaan helemaal verdwijnen. Dat een opgewekte kWh gewoon 0,00 oplever en 0,00 kost.

Dan is een accu voor jezelf handig om in het voorjaar, zomer en najaar je nacht verbruik te compenseren.

Het hele 'winst maken' idee heb ik altijd al absurd gevonden, ik zie zonnepanelen financieel als een 'besparing' idee.

Heb gelukkig zelf tot juli 2027 een vast 3-jarig contract dus heb nog even de tijd om na te denken hoe en wat. Ga in ieder geval niet te snel investeren in een accu.

Hoe zit het eigenlijk met alles wat ik voor 1 januari opwek? Dat komt toch gewoon bij 2026? Krijg ik dan straks op 1 januari een tussentijdse jaarnota?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:27
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Yes, die heb ik ook nog!

• Jan-tweak
President schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Mja, dat het salderen weg valt vind ik prima. Hoop dat zonnepanelen gewoon straks beschouwd worden als apparaten voor eigen gebruik en dat de boetes + opbrengsten van alle kwh's die het net opgaan helemaal verdwijnen. Dat een opgewekte kWh gewoon 0,00 oplever en 0,00 kost.
dus je vind het prima dat de energieboeren die jouw kWh’jes doorverkopen daar een mooi geld mee verdienen terwijl jij daar niets van krijgt.
Vergeet niet dat 75% of meer gewoon voor elke kWh circa 25 ct of mogelijk zelfs meer aan hún betaald terwijl jij als je geluk hebt daar voor 0,25 ct voor terug krijgt, dus ( 25-12 =13-0,25=12,75 ct pure winst

Een ander voordeel is dat hun namelijk jouw opbrengst redelijk goed kunnen voorspellen en dus die data gebruiken om deze hoeveelheden niet hoeven in te kopen.

Sterker nog, wettelijk is geregeld dat de energieboer jouw minimaal 50% van de kale energieprijs moet betalen, dat is natuurlijk tegen hun winstmogelijkheden dus worden er kosten gerekend om dat weer recht te trekken.
Dus jouw fantasie zal dus niet opgaan.
Echter daar is wel een prima oplossing voor, ga dynamisch, dan krijg je gewoon de echte waarde voor je zonnestroom en geen vreemde terugleverkosten.
Dan is een accu voor jezelf handig om in het voorjaar, zomer en najaar je nacht verbruik te compenseren.

Het hele 'winst maken' idee heb ik altijd al absurd gevonden, ik zie zonnepanelen financieel als een 'besparing' idee.
is dat niet het zelfde? Winst maak je namelijk pas als je de investering van je PV installatie volledig hebt terug verdiend, van te voren dus helaas geen winst.
Heb gelukkig zelf tot juli 2027 een vast 3-jarig contract dus heb nog even de tijd om na te denken hoe en wat. Ga in ieder geval niet te snel investeren in een accu.
dus zeer waarschijnlijk met terugleverkosten?
Hoe zit het eigenlijk met alles wat ik voor 1 januari opwek? Dat komt toch gewoon bij 2026? Krijg ik dan straks op 1 januari een tussentijdse jaarnota?
Hoeft niet noodzakelijk een jaarnota te zijn, maar om 0:00 uur op 1-1-2027 gaat je teller wel op een denkbeeldige nul.
Alles daarvoor kun je nog salderen, alles daarna niet meer.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:46:
[...]
Alles daarvoor kun je nog salderen, alles daarna niet meer.
Is dat zo? Dus je mag tot in 2027 nog salderen met je opwek uit 2026? Is dat ergens vastgelegd? Ik vraag het me namelijk ook al een tijdlang af.

• Martin7182
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Wat zou je gemiddelde waarde tijdens de periode bij zonopwek dan werkelijk zijn, ik verwacht dat dit echt wel meer dan die 2,5 ct per kWh is.
Het is lastig voor een ander te bepalen, want het hangt van je specifieke verbruik en opwek af. En je hebt verschillende definities. Bij de waarde van zonopwek telt eigen verbruik in principe mee. Bij de waarde van teruggeleverde stroom natuurlijk niet.

Voor mij was de teruglevering in 2024 gemiddeld 3.5 cent/kWh waard. Kale dynamische prijs.
Martin7182 in "De zonnepanelen-boete" Maar als ik straks met een dynamisch contract het verbruik zoveel mogelijk met eigen stroom ga afdekken, dan wordt de teruglevering misschien ietsje meer waard dan 3.5 cent/kWh. Maar goed, de markt beweegt ook, dus er valt eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen.

• TCMR
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Ik ben toch benieuwd hoe je indertijd aan zo'n hoge TLV gekomen bent. We zaten toen met een hele kluit tweakers datzelfde contract af te sluiten (behalve @esphome, die had morele bezwaren ;)), maar blijkbaar waren er toch wel verschillen. De mijne loopt tot sept. 2027, maar ik heb maar een TLV van 5,5 ct ofzo. Wat waren de voorwaarden voor die hoge TLV, want veel verbruik heb jij volgens mij niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

TCMR schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ik ben toch benieuwd hoe je indertijd aan zo'n hoge TLV gekomen bent. We zaten toen met een hele kluit tweakers datzelfde contract af te sluiten (behalve @esphome, die had morele bezwaren ;)), maar blijkbaar waren er toch wel verschillen. De mijne loopt tot sept. 2027, maar ik heb maar een TLV van 5,5 ct ofzo. Wat waren de voorwaarden voor die hoge TLV, want veel verbruik heb jij volgens mij niet.
Moment van afsluiten bepaalde de TLV. Die werd steeds iets lager. Ik was er vroeg bij.

Die van mij loopt tot en met oktober 2027

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-05-2026 22:19 ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TCMR schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Dat was een eerder contract via de Energie coöperaties van Greenchoice.

• de Peer

de Peer

under peer review

Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:19:
[...]

Dat was een eerder contract via de Energie coöperaties van Greenchoice.
Ah ja klopt dat was het. Via de 'geheime link' op hun website

• Jan-tweak
TCMR schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Is dat zo? Dus je mag tot in 2027 nog salderen met je opwek uit 2026? Is dat ergens vastgelegd? Ik vraag het me namelijk ook al een tijdlang af.
Salderen stopt op 24:00 uur op de dag 31-12-2026; dus alles t/m 24:00 uur 31-12-2026 wordt nog gesaldeerd, alles daarna niet meer.
dus je krijgt of één tussentijdse jaarafrekening ergens in januari of februari of je krijgt deze pas ergens op met moment dat je jaar afloopt ergens in 2027 waar dan een splitsing in 2026 en voor 2027 is gemaakt.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Het is lastig voor een ander te bepalen, want het hangt van je specifieke verbruik en opwek af. En je hebt verschillende definities. Bij de waarde van zonopwek telt eigen verbruik in principe mee. Bij de waarde van teruggeleverde stroom natuurlijk niet.

Voor mij was de teruglevering in 2024 gemiddeld 3.5 cent/kWh waard. Kale dynamische prijs.
Martin7182 in "De zonnepanelen-boete" Maar als ik straks met een dynamisch contract het verbruik zoveel mogelijk met eigen stroom ga afdekken, dan wordt de teruglevering misschien ietsje meer waard dan 3.5 cent/kWh. Maar goed, de markt beweegt ook, dus er valt eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen.
ik heb even met de data uit 2025 gekeken hoeveel gemiddeld daar de prijs was op het moment dat je met je zonnepanelen opwek heb gehad, dus even hier de eigen gebruik even weggeglaten.
net zo prijzen op tijden dat de zon onder was en dus geen PV opwek was die de dynamische prijs zou kunnen beinvloeden.
en wat blijkt, dat is toch beduidend meer dan die 2,5ct.getallen even afgerond en dit zijn kale prijzen, dus zonder EB en BTW.
april 2025 gemiddeld 11 ct per kWh
mei 2025 gemiddeld 9,3 ct per kWh
juni 2025 gemiddeld 7,7 ct per kWh
juli 2025 gemiddeld 8,7 ct per kWh
augustus 2025 gemiddeld 10,2 ct per kWh
september 2025 gemiddeld 8,5 ct per kWh
gemiddeld van deze maanden dus 9,2 ct per kWh
dit zijn dus geen gewogen gemiddelde t.o.v. je teruglevering, maar geven toch duidelijk weer dat PV stroom ook in de Zomer toch nog een duidelijke waarde heeft.

• Martin7182
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:49:
[...]

ik heb even met de data uit 2025 gekeken hoeveel gemiddeld daar de prijs was op het moment dat je met je zonnepanelen opwek heb gehad, dus even hier de eigen gebruik even weggeglaten.
net zo prijzen op tijden dat de zon onder was en dus geen PV opwek was die de dynamische prijs zou kunnen beinvloeden.
en wat blijkt, dat is toch beduidend meer dan die 2,5ct.getallen even afgerond en dit zijn kale prijzen, dus zonder EB en BTW.
april 2025 gemiddeld 11 ct per kWh
mei 2025 gemiddeld 9,3 ct per kWh
juni 2025 gemiddeld 7,7 ct per kWh
juli 2025 gemiddeld 8,7 ct per kWh
augustus 2025 gemiddeld 10,2 ct per kWh
september 2025 gemiddeld 8,5 ct per kWh
gemiddeld van deze maanden dus 9,2 ct per kWh
dit zijn dus geen gewogen gemiddelde t.o.v. je teruglevering, maar geven toch duidelijk weer dat PV stroom ook in de Zomer toch nog een duidelijke waarde heeft.
Maar dat geeft een erg vertekend beeld, want je levert het meeste terug op de laagste prijzen. Voor 2025 zal ik het ook nog eens uitrekenen, maar voor 2024 zou ik gemiddeld dus maar 3.5 cent / kWh kale prijs gekregen hebben, wat overigens nog steeds flink meer is dan bij een vast contract.

• TCMR
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Ah ja klopt dat was het. Via de 'geheime link' op hun website
Ja, die heb ik ook gebruikt. En mijn contract loopt tot sept, het jouwe tot oktober. Mogelijk heb jij het later in laten gaan, dat kan. De 'geheime link' van @Novax veranderde nogal eens, en ik vermoed dat jij idd. eerder ingestapt bent, en net wat betere voorwaarden hebt binnengeharkt. Ik ben ook heeeeelemaaal niet jaloers op die 11,5 ct hoor ;)

• TCMR
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:34:
[...]
Salderen stopt op 24:00 uur op de dag 31-12-2026; dus alles t/m 24:00 uur 31-12-2026 wordt nog gesaldeerd, alles daarna niet meer.
Oké, klinkt logisch. Kan het gunstig zijn om nog even zoveel mogelijk stroom af te fakkelen (straalkachels anyone?) als je veel opwek gehad hebt? Zo ja, welke periode hanteer je dan om je opwek surplus te bepalen? Dat van na m'n contractsvernieuwing in september, of neem ik heel 2026?

Je ziet, ik (en ook anderen) vind het nog wat vaag, deze overgang. Het zal ook maar één keer in a lifetime gebeuren, dus veel ervaring kun je (en wil je) hier niet mee hebben.

• Novax
  • Niet online
TCMR schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:29:
[...]

Ja, die heb ik ook gebruikt. En mijn contract loopt tot sept, het jouwe tot oktober. Mogelijk heb jij het later in laten gaan, dat kan. De 'geheime link' van @Novax veranderde nogal eens, en ik vermoed dat jij idd. eerder ingestapt bent, en net wat betere voorwaarden hebt binnengeharkt. Ik ben ook heeeeelemaaal niet jaloers op die 11,5 ct hoor ;)
Klopt, het energie coöperatie contract met 11,5 ct TLV wat ik (en de Peer) hebben afgesloten was van januari/februari 2024, toen speelde terugleverkosten bij Greenchoice nog niet. In de periode daarna is de TLV verlaagd en op een gegeven moment kwam Greenchoice met een zonnepanelen vinkje die niets anders deed dan de vaste stroom kosten verhogen. :+

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:35
Novax schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Klopt, het energie coöperatie contract met 11,5 ct TLV wat ik (en de Peer) hebben afgesloten was van januari/februari 2024, toen speelde terugleverkosten bij Greenchoice nog niet. In de periode daarna is de TLV verlaagd en op een gegeven moment kwam Greenchoice met een zonnepanelen vinkje die niets anders deed dan de vaste stroom kosten verhogen. :+
Nou, @peer was toen nogal een dwingelandje met dit contract, van ellende ook maar zo'n contract afgesloten op de SAP.

@peer _/-\o_ :*)

• de Peer

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Nou, @peer was toen nogal een dwingelandje met dit contract, van ellende ook maar zo'n contract afgesloten op de SAP.

@peer _/-\o_ :*)
Ja logisch toch, dat was een buitenkansje, al had niet iedereen dat direct door. dus heb flink zitten pushen, ik gok dat de meeste mensen daar achteraf blij mee zijn.

• Kalentum
  • Nu online
TCMR schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Oké, klinkt logisch. Kan het gunstig zijn om nog even zoveel mogelijk stroom af te fakkelen (straalkachels anyone?) als je veel opwek gehad hebt? Zo ja, welke periode hanteer je dan om je opwek surplus te bepalen? Dat van na m'n contractsvernieuwing in september, of neem ik heel 2026?

Je ziet, ik (en ook anderen) vind het nog wat vaag, deze overgang. Het zal ook maar één keer in a lifetime gebeuren, dus veel ervaring kun je (en wil je) hier niet mee hebben.
Salderen wordt op je jaarrekening gedaan. Dus in jou geval zal de energieleveranciers je meterstanden pakken van september 2025 en 2026. En dan gaat het salderingstellertje weer op 0

Wil je nog profiteren van de salderingsregeling in die paar maanden dan zul je niet moeten affakkelen maar juist stroom besparen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:08
[...]

Als je jaar afgesloten wordt in september, kun je op je nieuwe contract alleen nog salderen over de overgebleven laatste maanden van 2026. Dus opwek en gebruik moeten dan in evenwicht zijn. Dan zul je niet veel over hebben om af te fakkelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Novax
  • Niet online
Het is sowieso nog afwachten wat Greenchoice precies gaat doen met deze lopende contracten. Een paar mensen hebben al bericht gehad (ikzelf niet) dat de salderingsregeling stopt maar nog niets concreets over hoe zij de overgang gaan regelen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

Zenix

BOE!

de Peer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Ja logisch toch, dat was een buitenkansje, al had niet iedereen dat direct door. dus heb flink zitten pushen, ik gok dat de meeste mensen daar achteraf blij mee zijn.
Klopt, die van mij loopt ook nog tot mei volgend jaar. Van mijn ouders tot augustus.
In mijn geval toch ruim 700 per jaar wat er binnenkomt.

Moet daarna maar weer even kijken wat ik dan ga doen.

• Jan-tweak
[...]

Mijn huidig contract loopt al over enkele maanden af, dus het grootste deel van dit jaar wordt de saldering al via het lopende contract al verrekend.
Het nieuwe contract, wat vrijwel zeker een dynamisch contract zal worden heeft dus maar een een redelijk kleiner deel.
Nu is het wel zo dat saldering met een dynamisch contract iets anders werkt.
Daar wordt namelijk dat in twee delen gesplitst, het EB en BTW deel wordt per kWh gesaldeerd, gelijk aan bv een vast contract.
Echter de kale kWh prijs wordt per euro gesaldeerd, omdat dan gekeken wordt wat per kwartier de prijs van de kale energieprijs is geweest.

Bedenk dat je alleen die kWh PV stroom kunt salderen tot je netverbruik is, het overige deel van je PV stroom krijg je betaald.affakelen heeft alleen zin als je totale PV stroom vergoeding negatief uitvalt.
Dus stel je TLV is 5 ct per kWh en je TLK.is 5,5 ct per kWh , je betaald dan dus voor elke boven je netverbruik kWh PV stroom dus 0,5 ct per kWh, veelal ligt de TLK echter lager dan je TLV en krijg je dus geld, ook al is dat niet in verhouding met de werkelijke waarde, zie mijn berekeningen uit 2025 van de gemiddelde kale dynamische prijs die duidelijk boven de 5 ct per kWh ligt en vaak rond de 10 ct.

• Sendak239
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Iemand heeft uitgerekend dat het in 2024 bij haar 3,6 cent was. https://www.datadame.nl/energie/hoeveel-is-zonnestroom-waard-2024/ Als de prijs van zonnestroom hoog is gebruik je bijna automatisch ook een groter deel zelf. Vergelijken met een gemiddeld vast jaartarief van 11 cent gaat mank want daar zitten naast de winter- en nachturen ook de dure avond- en ochtenduren bij in.

• Novax
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Klopt, die van mij loopt ook nog tot mei volgend jaar. Van mijn ouders tot augustus.

Het hangt van je verbruik en je exacte tarieven af maar ik zou toch al eind dit jaar even kijken wat de opties zijn en wellicht eerder als Greenchoice met een voorstel komt.

Velen hier hebben het Greenchoice contract afgesloten vanwege de hoge TLV omdat ze overschot hebben. (Later was de reden het vermijden van terugleverkosten). Destijds maakte de hoogte van het levertarief niet uit omdat je alles saldeerde, en het was toen nog niet bekend dat de salderingsregeling in één keer zou worden afgeschaft.

Als je dus veel verbruikt is dat levertarief vanaf 1 januari 2027 ineens wel van belang en is het misschien beter je contract dan op te zeggen voor iets beters als dat er is, wellicht dynamisch.

• Jan-tweak
Sendak239 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Iemand heeft uitgerekend dat het in 2024 bij haar 3,6 cent was. https://www.datadame.nl/energie/hoeveel-is-zonnestroom-waard-2024/ Als de prijs van zonnestroom hoog is gebruik je bijna automatisch ook een groter deel zelf. Vergelijken met een gemiddeld vast jaartarief van 11 cent gaat mank want daar zitten naast de winter- en nachturen ook de dure avond- en ochtenduren bij in.
zie mijn eerdere post hierover, tussen april en september 2025 was de gemiddelde kale kWh prijs (dynamisch) op 9,3 ct per kWh.
En dat zijn dus alleen de "goedkope" zonuren, dus tijdens dat je ook daadwerkelijk opwek hebt gehad (gebasserd op mijn eigen oost/west opstelling) .
ook zitten juist in deze periode dus ook al de dure uren van de ochend en avond in, zeker de piek tussen 16:00 en 20:00 uur. dus daardoor prima met de kale energieprijs te vergelijken, die overigens vaak rond de 25-26 ct per kWh ligt incl. EB en BTW, dus afgerond eerder bij 13-14 ct per kWh ligt.

• Jan-tweak
Zenix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:38:
[...]

zou dynamisch toch niet een verstandiger optie zijn, gemiddeld lagere kWh prijzen, geen teruglever kosten? het enige wat je nodig hebt is een slimme meter.

• Jan-tweak
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:19:
[...]

Moment van afsluiten bepaalde de TLV. Die werd steeds iets lager. Ik was er vroeg bij.

Die van mij loopt tot en met oktober 2027
je vergeet er bij te zeggen dat het bij de TLK juist ondersom werkte, diewerden steeds hoger in de loop van de tijd, dus het verschil TLV -/- TLK werd steeds kleiner, tot wel 0,25 ct per kWh en er zijn zelfs enegieboeren die het nog bonter maakten en waar je uiteindelijk voor je teruggeleverde PV stroom moetst betalen en zij daar heel mooie winsten mee ginnen maken. dus niet alleen voor hun gratis stroom maar incl. een vette bonus.
Je ziet ACM kan gewoon niet rekenen.

• Novax
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:14:
[...]

je vergeet er bij te zeggen dat het bij de TLK juist ondersom werkte, diewerden steeds hoger in de loop van de tijd, dus het verschil TLV -/- TLK werd steeds kleiner, tot wel 0,25 ct per kWh en er zijn zelfs enegieboeren die het nog bonter maakten en waar je uiteindelijk voor je teruggeleverde PV stroom moetst betalen en zij daar heel mooie winsten mee ginnen maken. dus niet alleen voor hun gratis stroom maar incl. een vette bonus.
Je ziet ACM kan gewoon niet rekenen.
Dit ging over het specifieke Greenchoice contract. Toen speelde TLK nog niet (alleen Vandebron had terugleverkosten). Het ging toen nog puur om de hoogste TLV via het topic Wat is nu de beste vooraf afgesproken terugleververgoeding?

En Greenchoice was pas erg laat met het introduceren van terugleverkosten en dat ging eerst ook nog via de vaste kosten in plaats van per kWh of met schalen.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:33:
[...]

Maar dat geeft een erg vertekend beeld, want je levert het meeste terug op de laagste prijzen. Voor 2025 zal ik het ook nog eens uitrekenen, maar voor 2024 zou ik gemiddeld dus maar 3.5 cent / kWh kale prijs gekregen hebben, wat overigens nog steeds flink meer is dan bij een vast contract.
Nee, in mijn ogen juist niet. Ik kijk dus naar de waarde alleen op tijdens dat ik ook de stroom opwek (dynamische prijzen excl EB en BTW) dus in de periode dat je vrijwel je hele jaar PV stroom gaat opwekken kom ik uit op circa 9,3 ct gemiddelde kWh prijs.
Dat is dus ook de werkelijke EPEX prijs (gemiddeld) waarbij de tijden in de avond/nacht zonder Zon hier dus al niet in zijn meegerekend.
Doe je dat wel krijg je eigenlijk nog hoger prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMVcx78tUuKTbVDwCKhmkf5a9VQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7WgIM90PgIXjLvZSdgBKpIo.png?f=fotoalbum_large
deze grafiek laat voor de eerste half jaar van 2025 zien hoe de dynamische prijzen verlopen, waarbij je ook heel mooi kunt zien dat het gebied van 25%-75% van de prijzen eigenlijk heel dicht bij elkaar liggen (dit zijn overigens prijzen incl alles, dus incl. EB en BTW, opcenten en alles wat je uiteindelijk moet betalen, excl. vaste lasten).

• Sendak239
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:07:
[...]
zie mijn eerdere post hierover, tussen april en september 2025 was de gemiddelde kale kWh prijs (dynamisch) op 9,3 ct per kWh.
En dat zijn dus alleen de "goedkope" zonuren, dus tijdens dat je ook daadwerkelijk opwek hebt gehad (gebasserd op mijn eigen oost/west opstelling) .
ook zitten juist in deze periode dus ook al de dure uren van de ochend en avond in, zeker de piek tussen 16:00 en 20:00 uur. dus daardoor prima met de kale energieprijs te vergelijken, die overigens vaak rond de 25-26 ct per kWh ligt incl. EB en BTW, dus afgerond eerder bij 13-14 ct per kWh ligt.
Ik denk dat het best veel verschil maakt of je een gewogen of ongewogen gemiddelde gebruikt. Je mengt zo bijvoorbeeld uren van 10 cent met 20% productie met uren van 0 cent met 100 procent productie. Verder heb je voordeel van je oost-west-opstelling. Probeer dus vooral om de juiste prijs voor jouw stroom te krijgen op de day-ahead markt. april t/m september is bij mij trouwens 73 procent van de jaarproductie. Hier ook nog iemand die in 2025 een beperkte periode heeft berekend en op 4.1 cent uit kwam maar dan exclusief eigen verbruik. https://www.linkedin.com/posts/maykthewessen_analysis-on-pv-value-nl-epex-spot-prices-activity-7355949028808744960-4XNu

• Jan-tweak
Novax schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Dit ging over het specifieke Greenchoice contract. Toen speelde TLK nog niet (alleen Vandebron had terugleverkosten). Het ging toen nog puur om de hoogste TLV via het topic Wat is nu de beste vooraf afgesproken terugleververgoeding?

En Greenchoice was pas erg laat met het introduceren van terugleverkosten en dat ging eerst ook nog via de vaste kosten in plaats van per kWh of met schalen.
en wat heb je daar nu aan, want die keuze heb je nu niet meer, ik ken ook genoeg mensen die net achter het net gevist hebben en toen wel TLK kregen. Je had toen geluk of ook juist ook niet.
En het klopt dat VdB daar mee begon, maar het vrijwel door de rest werdt overgenomen en die kosten gingen vors omhoog, zeker de laatse jaar.

• Martin7182
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Hef verschil is denk ik dat je naar de gemiddelde prijs kijkt i.p.v. gewogen gemiddelde. Zoiets zei je tenminste; Jan-tweak in "De zonnepanelen-boete"
Of zal het toeval zijn dat de link van @Sendak239 ook rond mijn 3.5 cent / kWh zit ;)

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Hef verschil is denk ik dat je naar de gemiddelde prijs kijkt i.p.v. gewogen gemiddelde. Zoiets zei je tenminste; Jan-tweak in "De zonnepanelen-boete"
Of zal het toeval zijn dat de link van @Sendak239 ook rond mijn 3.5 cent / kWh zit ;)
nee, wat ik bedoelde is dat ik in mijn gemiddelde prijs alleen de zonuren mee heb genomen, wil je naar gewogen gemiddelde zul je dus ook je hoeveelheid kWh wat je dan terug had geleverd (per uur/kwartier) moeten mee nemen, en dat wordt dan een heel andere verhaal en is ook voor iedereen weer anders), lijkt me niet zinvol.

• Novax
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:34:
[...]

en wat heb je daar nu aan, want die keuze heb je nu niet meer, ik ken ook genoeg mensen die net achter het net gevist hebben en toen wel TLK kregen. Je had toen geluk of ook juist ook niet.
En het klopt dat VdB daar mee begon, maar het vrijwel door de rest werdt overgenomen en die kosten gingen vors omhoog, zeker de laatse jaar.
Geluk was het toen niet, het was in januari/februari al duidelijk dat de TLV alleen maar lager werd. En toen op 13 februari 2024 het voorstel voor de afbouw saldering werd verworpen kon je al aan zien komen dat meer energieleveranciers TLK gingen introduceren. Er zijn er zelfs die hun lopende contract hebben opgezegd om dat Greenchoice contract te nemen.

Sommigen hebben later wel geluk gehad met het 3 jarige contract zonder TLK van Essent wat je bij de MediaMarkt kon afsluiten. Toen was er bijna geen contract zonder TLK meer te krijgen.

Wat je daar nu aan hebt is het besef dat je niet zomaar moet afwachten totdat je (Greenchoice) contract afloopt. Gewoon de ontwikkelingen een beetje in de gaten houden en al gaan kijken wat je eventueel kan doen voor 1 januari 2027.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 13:44

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Hoe zit dit met de zwaar ongelijke behandeling tussen terugleveraars met digital meter (al dan niet smart) en ferrarismeter (met ingebouwde automatische saldering) vanaf 1 januari 2027?

Ik lees dat slechts 20.000 van 500.000 meters tot nu zijn vervangen. Moeten (zullen) we als tweakers niet eens een enorme lobby naar ACM, ministerie van Klimaat en Groene groei, de regeringspartijen en de oppositiepartijen starten voor uitstel van het uitfaseren van de salderingsregeling totdat zeg 95% van de analoge meters daadwerkelijk vervangen zijn?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Jan-tweak
Novax schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Geluk was het toen niet, het was in januari/februari al duidelijk dat de TLV alleen maar lager werd. En toen op 13 februari 2024 het voorstel voor de afbouw saldering werd verworpen kon je al aan zien komen dat meer energieleveranciers TLK gingen introduceren. Er zijn er zelfs die hun lopende contract hebben opgezegd om dat Greenchoice contract te nemen.

Sommigen hebben later wel geluk gehad met het 3 jarige contract zonder TLK van Essent wat je bij de MediaMarkt kon afsluiten. Toen was er bijna geen contract zonder TLK meer te krijgen.

Wat je daar nu aan hebt is het besef dat je niet zomaar moet afwachten totdat je (Greenchoice) contract afloopt. Gewoon de ontwikkelingen een beetje in de gaten houden en al gaan kijken wat je eventueel kan doen voor 1 januari 2027.
klopt, alleen daar helpt de huidige wereld niet echt in mee, dat gedoe in Iran zal vermoedelijk het hele komende jaar nog zijn invloed hebben, tel daarbij de politieke onwil en het gedoe met de gasopslag er bij op dan kom ik eigenlijk tot de conclusie dat steeds als je denk dat het niet slechter kan worden en alleen beter dat weer de grond wordt ingeboord en het alleen wel nog slechter kan.
dus ik ga (ben niet gasloos) gas vast leggen en voor stroom ga ik dynamisch. dus geen last van TLV en TLK (de TLV wordt gewoon door de EPEX markt bepaald en als ik naar het gemiddelde van 2025 kijk met circa 9 ct per kWh ben ik niet ontevreden, en ja, een vervanging voor de saldering gaat het niet worden, maar in combinatie met een thuis-batterij waarbij ik tussen april en september volledig NOM draai is dat voldoende.

• de Peer

de Peer

under peer review

Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:34:
[...]

de TLV wordt gewoon door de EPEX markt bepaald en als ik naar het gemiddelde van 2025 kijk met circa 9 ct per kWh ben ik niet ontevreden,
Dat lijkt me niet correct? En als het wel zo is, dan is het gewogen gemiddelde (de uren dat je echt teruglevert) waarschijnlijk zeer veel lager.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:14:
[...]

is dat zo? prijs per kWh is namelijk niet afhankelijk van je hoeveelheid kWh wat je verbruikt, je bedoeld vermoedelijk wat uiteindelijk onder de streep je moet betalen.
En dan heb je gelijk dat dit voor iedereen anders uitvalt, maar puur kijkend naar wat een werkelijke prijs per kWh je PV stroom waard is speelt de hoeveelheid eigenlijk geen rol.
hoe heb je dat berekend ? mijn berekening ging uit van de werkelijke EPEX prijs op het moment dat er opwek was, dus EPEX prijzen op momenten zonder opwek werden hier dus niet in meegenomen (dus geen late avond en nacht uren).

• Jan-tweak
de Peer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Dat lijkt me niet correct? En als het wel zo is, dan is het gewogen gemiddelde (de uren dat je echt teruglevert) waarschijnlijk zeer veel lager.
jawel, dit zijn dus alleen de uren dat er opwek is geweest, uren (en dus ook de prijs) zonder opwek werden hier dus niet in meegeteld.(door dat ik een vrij redelijke en op oost-west ligging PV heb leek me dat een redelijke benadering om bij zo veel mogelijk zonuren de EPEX prijs mee te laten rekenen.
Wat ik bedoelde met gewogen gemiddelde was dat hier naast de prijs bij zonuren ook nog je hoeveelheid teruglevering in word meegenomen, dat heb ik dus hier niet gedaan. het is dus puur een prijsgemiddelde.

• de Peer

de Peer

under peer review

Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:44:
[...]

jawel, dit zijn dus alleen de uren dat er opwek is geweest, uren (en dus ook de prijs) zonder opwek werden hier dus niet in meegeteld.(door dat ik een vrij redelijke en op oost-west ligging PV heb leek me dat een redelijke benadering om bij zo veel mogelijk zonuren de EPEX prijs mee te laten rekenen.
Wat ik bedoelde met gewogen gemiddelde was dat hier naast de prijs bij zonuren ook nog je hoeveelheid teruglevering in word meegenomen, dat heb ik dus hier niet gedaan. het is dus puur een prijsgemiddelde.
ah oke, dus niet echt vergelijkbaar met de tlv van een vast contract, waar je gewoon tlv krijgt voor elke opgewekte kWh.

De uren met lage/negatieve prijzen gooi je er nu juist uit als ik het goed begrijp.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-05-2026 11:51 ]

• Martin7182
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:40:
[...]
is dat zo? prijs per kWh is namelijk niet afhankelijk van je hoeveelheid kWh wat je verbruikt, je bedoeld vermoedelijk wat uiteindelijk onder de streep je moet betalen.
En dan heb je gelijk dat dit voor iedereen anders uitvalt, maar puur kijkend naar wat een werkelijke prijs per kWh je PV stroom waard is speelt de hoeveelheid eigenlijk geen rol.

[...]
Als ik mijn verbruik van de avonduren verplaats naar goedkope uren overdag, dan worden mijn teruggeleverde kWh per stuk gemiddeld meer waard. Het worden er wel minder, maar de stuksprijs wordt iets hoger.
hoe heb je dat berekend ? mijn berekening ging uit van de werkelijke EPEX prijs op het moment dat er opwek was, dus EPEX prijzen op momenten zonder opwek werden hier dus niet in meegenomen (dus geen late avond en nacht uren).
365 dagen × 24 uur × 3600 seconden. Over al die stukjes de teruglevering × actuele prijs berekend en opgeteld. Wat uiteindelijk telt is wat je financieel afrekent. De gemiddelde (niet-gewogen) prijs zegt mij niet zoveel.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 16:03
Sendak239 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:52:
[...]

KIjk eens naar Dynamisch met Zonnepanelen: wat iedereen vergeet

YouTube: Dynamisch met Zonnepanelen: wat iedereen vergeet

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Martin7182
clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Rick heeft het volgens mij over het gewogen gemiddelde. Dan kom je dus eerder op 3.5 cent i.p.v. 9 cent, zoals meerdere bronnen over 2024 laten zien :)
Maar mijn eerdere posts gingen dus over teruglevering, wat over blijft na eigen verbruik. Als je zonnestroom zelf verbruikt op dure uren, dan zijn die kWh natuurlijk meer waard.

• Jan-tweak
clodders schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Ben het met Rick (Ketel klets) helemaal mee eens. dus ook met zonnepanelen is een dynamisch tarief gewoon een prima idee.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Rick heeft het volgens mij over het gewogen gemiddelde. Dan kom je dus eerder op 3.5 cent i.p.v. 9 cent, zoals meerdere bronnen over 2024 laten zien :)
Maar mijn eerdere posts gingen dus over teruglevering, wat over blijft na eigen verbruik. Als je zonnestroom zelf verbruikt op dure uren, dan zijn die kWh natuurlijk meer waard.
De vraag is wat jij onder gewogen gemiddelde verstaat.
Een gewogen gemiddelde is een gemiddelde van een reeks getallen waarbij elk getal een wegingsfactor of gewicht krijgt toegewezen. Deze wegingsfactor bepaalt hoe zwaar een waarde meetelt in het eindresultaat. In tegenstelling tot een gewoon rekenkundig gemiddelde, waarbij alle waarden gelijk meetellen, houdt het gewogen gemiddelde rekening met het relatieve belang van elke waarde
dus als je zegt gewogen gemiddelde moet je dus ook aangegeven waarop je dat hebt gewogen; dus wat is de wegingsfactor die je gebruikt, dat zou dus de hoeveelheid kWh kunnen zijn die terug leverd.

Ketel Klets heeft het echter over een puur gemiddelde over de 24 uur van de dag, dus ook de uren waar je geen PV opbrengst hebt.
dat is prima als je kijkt wat gemiddeld een dynamisch kWh prijs is t.o.v. een vast tarief. Dat zag je ook over de grafiek van het eerste half jaar, ook dat is een puur gemiddelde (per maand).
die 9,3 ct van mij waren echter alleen de prijzen t.t.v. zonuren, dus wat je de waarde van je teriuglevering.

• Jan-tweak
ursusMaritimus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:27:
Hoe zit dit met de zwaar ongelijke behandeling tussen terugleveraars met digital meter (al dan niet smart) en ferrarismeter (met ingebouwde automatische saldering) vanaf 1 januari 2027?

Ik lees dat slechts 20.000 van 500.000 meters tot nu zijn vervangen. Moeten (zullen) we als tweakers niet eens een enorme lobby naar ACM, ministerie van Klimaat en Groene groei, de regeringspartijen en de oppositiepartijen starten voor uitstel van het uitfaseren van de salderingsregeling totdat zeg 95% van de analoge meters daadwerkelijk vervangen zijn?
ik vrees als ze dat willen, zal het huidige kabinet direct zijn biezen kunnen pakken,
Echter je hebt wel een punt, ik ben er direct voor, dus mijn stem heb je.

• Martin7182
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:15:
[...]

De vraag is wat jij onder gewogen gemiddelde verstaat.
Een gewogen gemiddelde is een gemiddelde van een reeks getallen waarbij elk getal een wegingsfactor of gewicht krijgt toegewezen. Deze wegingsfactor bepaalt hoe zwaar een waarde meetelt in het eindresultaat. In tegenstelling tot een gewoon rekenkundig gemiddelde, waarbij alle waarden gelijk meetellen, houdt het gewogen gemiddelde rekening met het relatieve belang van elke waarde
dus als je zegt gewogen gemiddelde moet je dus ook aangegeven waarop je dat hebt gewogen; dus wat is de wegingsfactor die je gebruikt, dat zou dus de hoeveelheid kWh kunnen zijn die terug leverd.

Ketel Klets heeft het echter over een puur gemiddelde over de 24 uur van de dag, dus ook de uren waar je geen PV opbrengst hebt.
dat is prima als je kijkt wat gemiddeld een dynamisch kWh prijs is t.o.v. een vast tarief. Dat zag je ook over de grafiek van het eerste half jaar, ook dat is een puur gemiddelde (per maand).
die 9,3 ct van mij waren echter alleen de prijzen t.t.v. zonuren, dus wat je de waarde van je teriuglevering.
Dat heb ik eerder aangegeven. Wat iedereen Kletst is leuk en aardig, maar het gaat uiteindelijk om de pegels. Daarmee reken je af.

• Jan-tweak
Martin7182 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Dat heb ik eerder aangegeven. Wat iedereen Kletst is leuk en aardig, maar het gaat uiteindelijk om de pegels. Daarmee reken je af.
klopt, echter wil je je iets met elkaar vergelijken zul je naar gelijke voorwaarden moeten kijken, en dan is wat hier de discussie ook was, namelijk wat is mijn PV stroom nu eigenlijk waard dat je uitsluitend naar de prijs per kWh gaat kijken, met je verbruik en terugleveren kun je dan zelf kijken hoe dat plaatje er voor jou persoonlijk uitziet.
Pagina: 1 ... 168 ... 171 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)