Spanningsverhoging door de netbeheerder

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.920 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04 20:05
Na de terugleverboete door de energiemaatschappijen ligt er nu een nieuw tegenvaller voor zonnepanelen eigenaren op de loer: de spanningsboete 8)7

Het energienetwerk kan de terug geleverde energie niet altijd aan. Dit leidt dan tot storingen in het net door kapotte zekeringen bij trafohuisjes. Maar de netbeheerders hebben hiervoor een nieuwe truc. De spanning in het net wordt bewust verhoogd, zodat de omvormers in de wijk al vroeg in de ochtend uitvallen en er geen stroom terug geleverd kan worden!

Mijn ervaring; vorig jaar was de spanning op het net 's nachts 228v gemiddeld. Na de storing begin dit jaar is dat verhoogd naar 235. Na een recente stroomstoring is het 242v de de afgelopen dagen liep de spanning rond 2u 's nachts op tot 251v. Dit lijkt een hele bewuste actie, in ons geval van Enexis.

Wie herkent dit nog meer, of hebben alleen wij hier last van in onze jaren 90 wijk in een dorp op het platteland?

Vanochtend stond dit artikel op Nu.nl mede na contact door een mede wijkbewoner _/-\o_

https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:44
Wees juist blij!

Juist die momenten dat stroomprijs negatief is vallen de panelen uit.

Hier in België zijn we de panelen aan het programmeren om eerder uit te vallen, voor jullie doen de netbeheerders het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
Ha, zo kan je er ook naar kijken. Toch is bij ons de energieprijs om 9u ‘s ochtends nog niet negatief, maar de panelen zijn dan al een tijdje uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:50
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:46:
Wees juist blij!

Juist die momenten dat stroomprijs negatief is vallen de panelen uit.

Hier in België zijn we de panelen aan het programmeren om eerder uit te vallen, voor jullie doen de netbeheerders het.
In Nederland mag je nog salderen.. dus dat negatief tarief geldt.alleen voor mensen met dynamisch contract (al saldeer je altijd nog de belasting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:03:
De netbeheerders sluiten nu ook aan in de rij om zonnepanelenbezitters te naaien:

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerders
Verschillende netbeheerders moeten naar noodoplossingen grijpen om stroomstoringen en overbelasting van het Nederlandse stroomnet te voorkomen. Zonnepanelen vallen daardoor sneller en vaker uit, waardoor huishoudens in die gebieden minder voordeel hebben van hun zonnepaneelsysteem.
Bron: https://www.nu.nl/tech/63...ngreep-netbeheerders.html

Het begint een beetje op een clusterfuck te lijken waarbij alles en iedereen het op de zonnepanelenbezitter heeft gemunt die blijkbaar vogelvrij is verklaard...
Dat is precies wat ik eerder al aangaf. Hier gewoon nooit onder de 238VAC per fase. Dat is gewoon midden in de nacht. Er is niemand met een dikke accu stroom het net in aan het drukken hier. Of ze dit nou doen onder druk van e-boeren zodat kleine PV er niet meer bij op kan of juist omdat anders ergens anders de spanning te laag zou worden weet ik niet. Gelukking wel goede kabels in de stoep en thuis 10mm2 , de meterkast blijft op een zonnige dag net steken op 250VAC.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Srednier en @marktweakt Waarschijnlijk om te zorgen dat de 253V wordt aangetikt nét voordat de trafo uitfikt of de zekeringen springen.
https://nos.nl/artikel/25...eel-teruggeleverde-stroom
Echt, het is niet allemaal een complot.
Los van de verouderde regels, ondoelmatige inzet van personeel etc houden de netbeheerders intussen wel, onder omstandigheden waar de boel niet op ontworpen is, het licht aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-04 14:35
Proton_ schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:33:
@Srednier en @marktweakt Waarschijnlijk om te zorgen dat de 253V wordt aangetikt nét voordat de trafo uitfikt of de zekeringen springen.
Los van de verouderde regels, ondoelmatige inzet van personeel etc houden de netbeheerders intussen wel, onder omstandigheden waar de boel niet op ontworpen is, het licht aan.
Volgens mij ben jij de enige die het over een complot hebt. Ik in ieder geval niet. Lees mijn post nog maar eens goed.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Of ze dit nou doen onder druk van e-boeren zodat kleine PV er niet meer bij op kan of juist omdat anders ergens anders de spanning te laag zou worden weet ik niet.
Waarom zou je uberhaupt mee gaan in deze gedachte..
De netbeheerder zit er om stabiliteit en veiligheid van het net te garanderen, niet om burgers te pesten.
Aub op houden met populisme, onderbuik, complotten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04:51
sorry, proton, een wijktrafo brand echt niet af als deze net over de 253V aantikt, deze hebben een veel grotere reservecapaciteit, zelfs de ook wel genoemde nieuwe limiet van 264V is bijna nooit een probleem.

Wat echter wel gebeurt is dat conform de netcode de omvormers zelf (zo als je zelf ook wel weet) boven de 253V (in de landenlinstelling van NL) moeten gaan afschakelen.

De redenen waarom we niet naar een hoger voltage gaan heeft mn te maken met oude apparatuur die eigenlijk voor 220V ontwikkeld is en de kans bestaat dat deze bij rond de 260 (eerder) stuk kunnen gaan.

als ik mijn eigen verloop in mijn eigen straat monitor zie ik dat we vrijwel niet meer onder 230V gaan komen, gemiddeld zit je vaak al boven de 240V.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Zou het ook verklaren inderdaad, de kabels in de stoep zijn hier allemaal vernieuwd vorig jaar. Toen hadden we nog last van omvormer uitval, nu niet meer. Dus die trafo zal ook wel een stuk meer te verwerken krijgen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@MacD007 Dank voor het onderstrepen van mijn punt. Ik houd het hier verder bij, commentaar graag via DM of een passender topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Waarom zou je uberhaupt mee gaan in deze gedachte..
De netbeheerder zit er om stabiliteit en veiligheid van het net te garanderen, niet om burgers te pesten.
Aub op houden met populisme, onderbuik, complotten.
Haha, ok, ik houd het er bij dat de spanning lokaal bewust omhoog geschroefd wordt om ergens anders een (stroom?) overbelasting tegen te gaan. Dat dit dan in het voordeel werkt van de e-boeren zal wel hun gelukje zijn, zo'n gelukje hebben wij ook wel eens...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:47:
Wat echter wel gebeurt is dat conform de netcode de omvormers zelf (zo als je zelf ook wel weet) boven de 253V (in de landenlinstelling van NL) moeten gaan afschakelen.
Waarmee het een kwestie van tijd is voordat mensen massaal de netcode van hun omvormer aanpassen, bij Enphase kan je zelf kiezen uit tientallen profielen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Waarmee het een kwestie van tijd is voordat mensen massaal de netcode van hun omvormer aanpassen, bij Enphase kan je zelf kiezen uit tientallen profielen.
Dat is denk ik wat er de komende periode gaat gebeuren. Op een gegeven moment zijn de mensen het zat dat hun duur betaalde panelen steeds vaker uitvallen en dan ga je dit soort situaties krijgen.

Mensen in de wijk gaan dan het maximum voltage van hun omvormers opschroeven zodat hun omvormer als laatste in de wijk uitvalt waardoor er een race naar veel te hoge voltages gaat ontstaan.

Hier is een apart topic voor: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179492

En de netbeheerders werken dit met hun acties van het opschroeven van de voltages alleen maar in de hand...

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 01-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Dat is denk ik wat er de komende periode gaat gebeuren. Op een gegeven moment zijn de mensen het zat dat hun duur betaalde panelen steeds vaker uitvallen en dan ga je dit soort situaties krijgen.

Mensen in de wijk gaan dan het maximum voltage van hun omvormers opschroeven zodat hun omvormer als laatste in de wijk uitvalt waardoor er een race naar veel te hoge voltages gaat ontstaan.

En de netbeheerders werken dit met hun acties van het opschroeven van de voltages alleen maar in de hand...
Waarbij je als burger de wet overtreedt en voor de gevolgen zult moeten instaan.

Toen de max snelheid 100 werd ipv 130 ging toch ook niet massaal iedereen door rood rijden om toch nog op tijd op werk te komen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:23:
Toen de max snelheid 100 werd ipv 130 ging toch ook niet massaal iedereen door rood rijden om toch nog op tijd op werk te komen?
Recent overdag op de snelweg geweest? Daar is de spreekwoordelijke linker stroomdraad fors hoger dan 253V... ;)

Zolang uitval zelden voorkomt verwacht ik dat het wel los loopt, als panelen op zonnige dagen structureel uitvallen is het een kwestie van tijd voordat het internet vol staat met 'oplossingen'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
marktweakt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Hier is een apart topic voor: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179492

Wees je ervan bewust dat je de wet bewust overtreed en de verzekering de schade die je veroorzaakt niet zal uitkeren. Dit is einde van je leuke leventje.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 14:23
Wat ik graag zou zien is dat de wetten aangepast worden en de netbeheerders ook maatregelen mogen nemen door bijvoorbeeld zelf buffercapaciteit te regelen dmv batterijen id buurt van deze trafo's. Lijkt mij het meest efficient en ik betaal liever een klein extra bedrag aan een "stichting" als de netbeheerders dan extra aan een energieleverancier die het doorsluist naar het buitenland en de zakken van de aandeelhouders.

Helaas mogen ze dit op dit moment niet doen :(. Terwijl het wel bij zou dragen aan de stabiliteit van het net.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:35:
[...]

Wees je ervan bewust dat je de wet bewust overtreed en de verzekering de schade die je veroorzaakt niet zal uitkeren. Dit is einde van je leuke leventje.
mn wat oudere apparatuur vind die hogere spanning helemaal niet leuk, die waren toen ontworpen voor 220V, en nu krijgen ze met regelmaat al 240-250V voor hun kiezen, hogere slijtage en op een moment storingen en uitval is dan het gevolg. Nieuwe apparatuur die voor 230V zijn ontworpen zou die grens van 253V eigenlijk geen echt probleem moeten zijn, maar er zijn wel kwaliteitsverschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:57
hoevenpe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Massaal? Slimme meters loggen elke seconde de spanning, ik denk dat je snel tegen de lamp loopt. Zeker als de buren bij de netbeheerder gaan klagen dat hun netspanning boven de 253 V piekt.
Ik denk dat zonnepaneeleigenaren eerder hun eigen spanningsval proberen te verminderen met kortere en/of dikkere kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:02
Martin7182 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Massaal? Slimme meters loggen elke seconde de spanning, ik denk dat je snel tegen de lamp loopt. Zeker als de buren bij de netbeheerder gaan klagen dat hun netspanning boven de 253 V piekt.
Ik denk dat zonnepaneeleigenaren eerder hun eigen spanningsval proberen te verminderen met kortere en/of dikkere kabels.
Vanmorgen een post geplaatst dat je dat m.b.v. HW mooi kunt laten uitlezen. Denk dat we er baat bij hebben met zijn alle om de grens van het systeem gewoon te respecteren. Al heb ik makkelijk praten wellicht. Zit ruim onder de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat zal een 3KW trafo kosten die 250V <-> 230V doet....?

404 Signature not found

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
@JDIJ-
Je vergeet nog de rabobank de schuld te geven...
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/j2XX89N_YY0AAAAe/allemaal-de-schuld-van-de-rabobank-schuld-van-de-rabobank.png

Beetje suggestieve titel want het is niet aangetoond en om het over een boete te gaan hebben...
Eindelijk doen ze hun best om het net stabiel te houden voor iedereen. Vervelend dat je panelen dan uitvallen maar anders zou iedereen zonder stroom zitten.
Meest nuttige wat je kan doen is zorgen dat iedereen met zonnepanelen in de wijk zoveel mogelijk zelf de stroom zelf gaat gebruiken.

[ Voor 62% gewijzigd door chrisborst op 01-06-2024 17:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit staat in dit artikel:
Verbetering: Een eerdere versie van dit artikel wekte onterecht de suggestie dat alle netbeheerders de spanning op het net verhogen om overspanning te voorkomen. Dat klopt niet. We hebben het artikel verbeterd en aangepast.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het is hier ook te zien.
Ik had begin dit jaar al zo'n gevoel dat er wat veranderd was.
De spanning is hier ook bij nacht en en windstil weer hoger dan een jaar terug.
Dus ik kon dat niet verklaren en had zo'n idee dat ze de spanning omhoog gezet hadden.
Ik heb net de data van vorig jaar mei en dit jaar mei naast elkaar gelegd en we zitten tussen de 5 en 10 volt hoger dan vorig jaar mei in de nachten.

Ergens is dat natuurlijk een actie om het net te waarborgen.
De wijktrafo kan maar een bepaald vermogen aan voordat hij oververhit raakt en de magische rook zijn uitweg zoekt.

De manier om het invoeren van pv te remmen is de basis spanning hoger zetten om zo te zorgen dat er bij te grote hoeveelheden teruglevering eerder de 253 bereikt wordt in je meterkast en je pv omvormer uitvalt.

Op zich een goede actie van de netbeheerder om continuïteit van het net te waarborgen.
Vervelend is het wel voor de tvt van je pv setje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
MacD007 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:33:
[...]

mn wat oudere apparatuur vind die hogere spanning helemaal niet leuk, die waren toen ontworpen voor 220V, en nu krijgen ze met regelmaat al 240-250V voor hun kiezen, hogere slijtage en op een moment storingen en uitval is dan het gevolg. Nieuwe apparatuur die voor 230V zijn ontworpen zou die grens van 253V eigenlijk geen echt probleem moeten zijn, maar er zijn wel kwaliteitsverschillen.
Ja dat is ook een probleem. Moet wel zeggen dat sinds Enexis hier in de straat de kabels hebben vervangen en een nieuw trafohuis hebben geplaatst we hier geen spanningsvallen meer hebben. Hier varieert het een beetje tussen 223 en 235 V.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:21
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:52:
Het is hier ook te zien.
Ik had begin dit jaar al zo'n gevoel dat er wat veranderd was.
De spanning is hier ook bij nacht en en windstil weer hoger dan een jaar terug.
Dus ik kon dat niet verklaren en had zo'n idee dat ze de spanning omhoog gezet hadden.
Ik heb net de data van vorig jaar mei en dit jaar mei naast elkaar gelegd en we zitten tussen de 5 en 10 volt hoger dan vorig jaar mei in de nachten.

Ergens is dat natuurlijk een actie om het net te waarborgen.
De wijktrafo kan maar een bepaald vermogen aan voordat hij oververhit raakt en de magische rook zijn uitweg zoekt.

De manier om het invoeren van pv te remmen is de basis spanning hoger zetten om zo te zorgen dat er bij te grote hoeveelheden teruglevering eerder de 253 bereikt wordt in je meterkast en je pv omvormer uitvalt.

Op zich een goede actie van de netbeheerder om continuïteit van het net te waarborgen.
Vervelend is het wel voor de tvt van je pv setje.
Zet er even bij welke netbeheerder je hebt svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-04 22:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik snap het op zich wel als je netwerk al aan/over z'n capaciteit zit. Op het moment dat de zon gaat schijnen gaan al die panelen zo'n beetje tegelijk leveren. Ik kan me goed voorstellen dat je liever wil voorkomen dat je infra er de brui aan geeft omdat het de hoeveelheid niet aan kan, dus zorgt dat die panelen voor die tijd uit staan.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 19:39
John245 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:58:
[...]

Ja dat is ook een probleem. Moet wel zeggen dat sinds Enexis hier in de straat de kabels hebben vervangen en een nieuw trafohuis hebben geplaatst we hier geen spanningsvallen meer hebben. Hier varieert het een beetje tussen 223 en 235 V.
Dat hebben wij hier ook gehad, maar sinds april zie ik een flinke toename in voltage op alle drie de fases. Op 1 dag is de voltage met 3 a 4 volt verhoogt.

Vervolgens lees ik dit:

Zonnepanelen vallen op meerdere plekken sneller uit door ingreep netbeheerder https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar ik vind dit topic eigenlijk gewoon een beetje stemmingmakerij. Artikel is al aangevuld, netbeheerder doen dit niet. Klaar. Die gaan geen consument pesten, daar hebben ze geen baat bij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 16:45
[...]

mn wat oudere apparatuur vind die hogere spanning helemaal niet leuk, die waren toen ontworpen voor 220V, en nu krijgen ze met regelmaat al 240-250V voor hun kiezen, hogere slijtage en op een moment storingen en uitval is dan het gevolg.
Wij hebben in de keuken een Philips Portable radio uit 1968 die de laatste 20 jaar 24/7 op het lichtnet is aangesloten.
Ondanks dat hier de panelen ook een paar keer per jaar afslaan vanwege spanningspiek doet die Philips het nog steeds prima.

Sinds 15-04-25: Venus-E, V148, CT003, 3-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDIJ-
Het is wel te begrijpen en logisch dat de netbeheerder dit doet, zolang het ook echt noodzakelijk is. Je hoopt natuurlijk dat dit niet een snelle noodgreep is; doe maar 10v hoger, dan zijn de issues voorlopig even klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
251V midden in de nacht klinkt als een ander probleem, dat zal niet hieraan gerelateerd zijn.
De vraag is dus wordt de spanning bewust overal verhoogd (bij Enexis) of wordt deze alleen verhoogd per wijk bij problemen (met name op het LS-net). Ik denk dat het om het laatste gaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Voor iedereen die de update gemist hebben van: https://www.nu.nl/tech/63...ingreep-netbeheerder.html

Verbetering: Een eerdere versie van dit artikel wekte onterecht de suggestie dat alle netbeheerders de spanning op het net verhogen om overspanning te voorkomen. Dat klopt niet. We hebben het artikel verbeterd en aangepast.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:09:
251V midden in de nacht klinkt als een ander probleem, dat zal niet hieraan gerelateerd zijn.
De vraag is dus wordt de spanning bewust overal verhoogd (bij Enexis) of wordt deze alleen verhoogd per wijk bij problemen (met name op het LS-net). Ik denk dat het om het laatste gaat.
Het is inderdaad geen consumenten pesten maar zorgen dat je infra niet over zijn nek gaat omdat je teveel vermogen binnenkrijgt.
En het speeld ook niet overal.
Het artikel is en was ook al wel duidelijk daar in.

Alleen balen als je wel net ergens zit waar dat als noodgreep uitgevoerd moet worden.

Mijn laatste contact met de netbeheerder van ons was dat ze het op zijn vroegst met een jaar of 2 opgelost zou kunnen worden.
Wij zitten hier nu eenmaal ook met oude meuk.
De hele straat is 1930 of ouder de kabels in de straat zijn van het type staalomwonden teer rommel.
En de wijktrafo staat nog in een hokje waar vroeger een zuivelfabriek stond.
Op de plek van de fabriek staan inmiddels een 20 nieuwe woningen.
Maar het is mij niet opgevallen dat daar de afgelopen 30 jaar eens een nieuwe trafo in gesleept is of zo.
Het is oude meuk berekend op niet al teveel gelijktijdigheid.

Uiteindelijk betaald het grootste deel hier voor 3x25 ampere dus iets van 17Kw en een klein deel voor 1x25.
Ik vermoed dat als iedereen dat voluit gaat benutten het gauw donker wordt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:04
The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:30:
Nofi, maar ik vind dit topic eigenlijk gewoon een beetje stemmingmakerij. Artikel is al aangevuld, netbeheerder doen dit niet. Klaar. Die gaan geen consument pesten, daar hebben ze geen baat bij.
De aanpassing gaat volgens mij over dit:
Verbetering: Een eerdere versie van dit artikel wekte onterecht de suggestie dat alle netbeheerders de spanning op het net verhogen om overspanning te voorkomen.
De spanning wordt verhoogd om overbelasting tegen te gaan, uiteraard niet om overspanning tegen te gaan. Er staat ook in het gecorrigeerd artikel dat de netbeheerder het gewoon toegeeft:
Enexis moet regelmatig naar deze noodoplossing grijpen, laat de netbeheerder weten aan NU.nl. Als overspanning dreigt, verlaagt netbeheerder Liander de spanning juist zodat zonnepanelen niet uitvallen. Dat kan in gebieden waar het net zwaar genoeg is.
Maar ja, hoe vervelend ook, het alternatief van deze noodgreep is dat de stroom uitvalt. Kiezen tussen 2 kwaden. En de netbeheerder wordt afgerekend op stroomuitval, niet op uitvallende omvormers.

Overigens is 251V tijdens de nacht wel érg hoog. Hoe vaak komt dat voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
TheWalrus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Ik voel ruimte voor een nieuwe politieke beweging.
Pvz

edit

de partij voor zon(nepaneelbezittters )
ik monitor al een paar jaar de gemiddelde voltage per fase per maand
het grappige is dat dit jaar deze over de hele lijn 1 volt lager was en afgelopen maand mei zelfs gemiddeld 2 volt lager.
moet wel zeggen dat de opbrengts in mei dit jaar een stuk lager is geweest dan mei vorig jaar
erg veel regen en bewolking in mei

[ Voor 42% gewijzigd door Maxwp op 01-06-2024 19:36 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
marcop23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:28:

Overigens is 251V tijdens de nacht wel érg hoog. Hoe vaak komt dat voor?
2 nachten, nu is de spanning weer iets verlaagd. Daarmee lijkt het wel wat willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
marcop23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:28:
[...]

De aanpassing gaat volgens mij over dit:

[Verbetering: Een eerdere versie van dit artikel wekte onterecht de suggestie dat alle netbeheerders de spanning op het net verhogen om overspanning te voorkomen.]

De spanning wordt verhoogd om overbelasting tegen te gaan, uiteraard niet om overspanning tegen te gaan. Er staat ook in het gecorrigeerd Le artikel dat de netbeheerder het gewoon toegeeft:
Nee, in de eerdere versie stond dat Liander en co dit ook doen, maar dat werd blijkbaar ontkend, alleen Enexis heeft dit toegegeven. De aanpassing gaat dus om het woord "alle".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:09:
wat zal een 3KW trafo kosten die 250V <-> 230V doet....?
Je mag niet boven de 253V uit, ook niet met een trafo. Anders is het makkelijker om gewoon de instellingen in je omvormer aan te passen, mag ook niet maar stuk makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JDIJ- schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:35:
[...]

2 nachten, nu is de spanning weer iets verlaagd. Daarmee lijkt het wel wat willekeurig.
Wat is de spanning nu dan? En hoe meet je het?
Zo'n tapregelaar kan bij een wijktransformator ("distributietransformator") meestal alleen stroomloos ingesteld worden. Als de spanning zo varieert tussen nachten, zal er mogelijk ook iets anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

titelfix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikovic
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik las een beetje stil mee, maar zie nu woorden als 'stemmingmakerij' voorbij komen. Ik snap dat het vanuit sommige hoeken geen populaire boodschap is, maar ook hier zijn de feiten toch echt anders.

Jarenlang geen problemen gehad en na een groot onderhoud vorige maand (dag lang geen stroom) 2x stroomuitval op 1 fase in 1 deelgebied (straat) van onze trafo. Daarna overal het stroom eraf, en jawel, ook wij hadden die boete (misschien geen populaire term, maar zo voelt het wel). Voor jullie beeld, een maand geleden, voor het grote onderhoud hadden we 's nachts 225V op alle fases ongeveer. Deze week was dat bv 245V 's nachts.

Ook hier een Enexis gebied in het noorden van NL. Het artikel van nu.nl is juist aangepast dat Liander zegt dat het voltages niet verhoogd, maar juist verlaagd bij overspanning. Dat gaat dan oa om de provincie Friesland als Liandergebied. Qua inrichting (dakoppervlakten per huishouden) ongetwijfeld gelijk aan de Enexis provicies Groningen en Drenthe. Hoe is dit verschil dan mogelijk. Overigens vraag ik ook om me heen naar mensen die spanning meten (p1 monitoren), die zitten allemaal rond dezelfde voltages (scheelt misschien eens 5v, maar meer niet). Overigens zijn dat natuurlijk andere trafo's, het zijn dan geen directe buren

Het lijkt dus eerder beleid dan uitzondering. Ik meet en zie het zelf dus ook. Wat niet logisch lijkt, is het vaak ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Erikovic schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:14:

Ook hier een Enexis gebied in het noorden van NL. Het artikel van nu.nl is juist aangepast dat Liander zegt dat het voltages niet verhoogd, maar juist verlaagd bij overspanning. Dat gaat dan oa om de provincie Friesland als Liandergebied. Qua inrichting (dakoppervlakten per huishouden) ongetwijfeld gelijk aan de Enexis provicies Groningen en Drenthe. Hoe is dit verschil dan mogelijk.
Ik weet niet het antwoord op al je vragen maar, maar een paar opmerkingen:
Liander verlaagt de spanning van de wijktrafo's als er sprake is van hoge spanning en het lokale net de extra PV-voeding aankan. Dat is dus een andere situatie dan als het lokale net de PV-voeding niet aan kan. Dan werkt spanning verlagen averechts.

Verder is net niet gebouwd door Enexis of Liander, maar erven veelal het net van hun voorgangers. In Friesland is dat het provinciaal energiebedrijf Friesland, in Groningen en Drenthe het EGD. Die hebben soms duidelijk andere keuzes gemaakt, en die verschillen kan je nu tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:17

AlphaRomeo

FP PowerMod
[...]
Aan wat voor soort apparatuur moet ik dan denken? Alle verwarmende apparatuur zoals tosti ijzers, over, strijkijzer etc zal hooguit iets sneller warm worden, maar wordt toch door een thermostaat geregeld. Motoren zoals grasmaaier, wasmachine en stofzuiger draaien mogelijk iets krachtiger (maar niet perse sneller). En alle laagspanning zoals pc, tv en wekkerradio heeft een eigen geregelde voeding. In stokoude apparatuur misschien nog met een transformator en gelijkrichter, maar van die onzuinige apparaten is nog maar weinig in gebruik toch?

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
marcop23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet het antwoord op al je vragen maar, maar een paar opmerkingen:
Liander verlaagt de spanning van de wijktrafo's als er sprake is van hoge spanning en het lokale net de extra PV-voeding aankan. Dat is dus een andere situatie dan als het lokale net de PV-voeding niet aan kan. Dan werkt spanning verlagen averechts.

Verder is net niet gebouwd door Enexis of Liander, maar erven veelal het net van hun voorgangers. In Friesland is dat het provinciaal energiebedrijf Friesland, in Groningen en Drenthe het EGD. Die hebben soms duidelijk andere keuzes gemaakt, en die verschillen kan je nu tegen komen.
Maar het kan toch haast niet anders dan dat er ook in Liander gebied situaties voorkomen waarbij het systeemtechnisch beter is om op bepaalde plekken het netvoltage wat te verhogen zodat meer PV installaties uitvallen? Kan me gewoon niet voorstellen dat het bij andere netbeheerders nooit een issue is.
Misschien dat het wel vaker voorkomt bij Enexis en dat het daar beleid van bovenaf is ipv een lokaal bedachte oplossing, maar dat die keuze voor spanningsverhoging nooit voorkomt bij andere netbeheerders kan ik me niet voorstellen.
Overigens heeft een hogere netspanning ook een gunstig effect op het vermogen dat je door een leiding kunt jagen, in die zin is een verhoging van 230 naar 250V ook een milde vorm van netverzwaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@AlphaRomeo De levensduur van elco's is o.a. afhankelijk van de spanning.
Bijvoorbeeld Wikipedia: Electrolytic capacitor
Applying a higher voltage than specified may destroy electrolytic capacitors.

Applying a lower voltage may have a positive influence on electrolytic capacitors. For aluminum electrolytic capacitors a lower applied voltage can in some cases extend the lifetime.[5] For tantalum electrolytic capacitors lowering the voltage applied increases the reliability and reduces the expected failure rate.
Aangezien die doorgaans ook vóór alle spanningsregelaars staan kan een hogere primaire spanning zowel in SMPS als lineaire voedingen voor een kortere levensduur zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 01-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:07
AlphaRomeo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Aan wat voor soort apparatuur moet ik dan denken? Alle verwarmende apparatuur zoals tosti ijzers, over, strijkijzer etc zal hooguit iets sneller warm worden, maar wordt toch door een thermostaat geregeld. Motoren zoals grasmaaier, wasmachine en stofzuiger draaien mogelijk iets krachtiger (maar niet perse sneller). En alle laagspanning zoals pc, tv en wekkerradio heeft een eigen geregelde voeding. In stokoude apparatuur misschien nog met een transformator en gelijkrichter, maar van die onzuinige apparaten is nog maar weinig in gebruik toch?

Of mis ik iets?
Isolatie met name. o.a. condensatoren, isolatiemateriaal (bijvoorbeeld lak voor motor- en trafowikkelingen e.d.) geleid niet tot een bepaalde spanning. Bij een te hoge spanning kun je doorslag krijgen en raakt de isolatie beschadigd. Afhanklijk van het design is dit wel of geen probleem. Als de ontwerper voldoende marge houd dan zal het waarschijnlijk nooit zover komen. Maar ja, bijvoorbeeld een condensator van 10uF voor 5V vs 100V is nogal een verschil in afmeting en dus materiaal/prijs. Als ik voor mijzelf electronica ontwerp houd ik altijd 170-200% nominaal voltage aan.

Een AC motor gaat inderdaad niet sneller lopen bij een hogere spanning, veld snelheid is afhankelijk van het aantal poolparen en de netfrequentie.

Op het werk wel eens een stagaire gehad die tussen fase en nul ging meggeren (isolatie weerstand meten) met 500V ipv tussen fase - aarde. Met als gevolg dat alle geschakelde voedingen van monitoren defect waren. Nu is die anekdote misschien wat extreem voor de 20V verhoging waar we het hier over hebben maar geeft een goed voorbeeld dat je niet oneindig kan blijven verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Wat provincie Groningen betreft, je hebt daar ook heel veel boeren. Nu zal met melkrobots de spreiding wel wat beter zijn, maar vroeger gingen alle boeren tegelijk melken. Had je tijdens dat melken dat de lampen in wijde omtrek gingen dimmen of knipperen omdat er een spanningsdip was.
Klant van me zat aan de rand van een dorpje op een industrieterrein, had 3x80A aansluiting voor de fabriek. Als die 's morgens inschakelde stond de UPS de hele werkdag in AVR boost omdat de netspaning dipte naar 205V.

Stel Enexis hoogt de spanning op omdat die overdag bij slecht weer te ver inzakt, dan zal die spanning een stuk hoger worden zodra de belasting eraf is. 's nachts om 2 uur is zo'n typisch tijdstip wat daar aan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDIJ- schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:31:
Na de terugleverboete door de energiemaatschappijen ligt er nu een nieuw tegenvaller voor zonnepanelen eigenaren op de loer: de spanningsboete 8)7

Het energienetwerk kan de terug geleverde energie niet altijd aan. Dit leidt dan tot storingen in het net door kapotte zekeringen bij trafohuisjes. Maar de netbeheerders hebben hiervoor een nieuwe truc. De spanning in het net wordt bewust verhoogd, zodat de omvormers in de wijk al vroeg in de ochtend uitvallen en er geen stroom terug geleverd kan worden!

Mijn ervaring; vorig jaar was de spanning op het net 's nachts 228v gemiddeld. Na de storing begin dit jaar is dat verhoogd naar 235. Na een recente stroomstoring is het 242v de de afgelopen dagen liep de spanning rond 2u 's nachts op tot 251v. Dit lijkt een hele bewuste actie, in ons geval van Enexis.

Wie herkent dit nog meer, of hebben alleen wij hier last van in onze jaren 90 wijk in een dorp op het platteland?

Vanochtend stond dit artikel op Nu.nl mede na contact door een mede wijkbewoner _/-\o_

welke regio ? hier is ij deze maand zelfs 2 volt gezakt gemiddeld

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:29

mb1

Liander is ook vollop bezig de verhoging van de netspanning te verkopen.
Wij hebben nooit uitval gehad in onze wijk en na onderhoud van Liander was de netspanning ineens 10-13V hoger.
Dit is geen opzichzelf staand geval.

https://www.facebook.com/...Lwj161CU/?mibextid=WC7FNe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
Maxwp schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:26:
[...]
welke regio ? hier is ij deze maand zelfs 2 volt gezakt gemiddeld
Midden-Drenthe. Overigens hadden we afgelopen winter regelmatig minder dan 210v op het net, dan vallen niet de omvormers maar de laadpalen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mb1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:42:
Liander is ook vollop bezig de verhoging van de netspanning te verkopen.
Wij hebben nooit uitval gehad in onze wijk en na onderhoud van Liander was de netspanning ineens 10-13V hoger.
Dit is geen opzichzelf staand geval.

https://www.facebook.com/...Lwj161CU/?mibextid=WC7FNe
Bevestigt inderdaad dat ook Liander dit doet, al is die suggestie teruggetrokken uit het Nu.nl artikel.
Zoals ik al aangaf doen waarschijnlijk alle netbeheerders dit in min of meerdere mate.
Is niet erg, maar communiceer gewoon duidelijk wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 02:36
Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:09:
wordt deze alleen verhoogd per wijk bij problemen (met name op het LS-net). Ik denk dat het om het laatste gaat.
Dat weet ik haast wel zeker. Hier ook enexis en volgens HA fluctueert de spanning tussen de 227 en 235.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 02:36
ASW1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:49:
[...]
Is niet erg, maar communiceer gewoon duidelijk wat je doet.
Waarom zouden ze communiceren over iets wat hun hoofdtaak is: het stabiel houden van het stroomnet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Waarom zouden ze communiceren over iets wat hun hoofdtaak is: het stabiel houden van het stroomnet?
Kan hier geen touw aan vastknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Bright spreekt ook over Liander en Enexis https://www.bright.nl/nie...oms-opeens-uitvallen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeT3R7_QV9Ll6QCxAJ8XS1ayGnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNReyOqIKYPyIYnTI1Dk7tfI.jpg?f=fotoalbum_large
Het valt mij op dat de pieken en dalen zijn toegenomen de laatste weken. Dit is Liander gebied Zuid-Holland. Gemiddeld blijft het 235 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Datapunt:
het is nu bijna middernacht in een jaren '90 wijk in een grote stad in de randstad.
Geen al te verouderde houtje-touwtje meuk zou je zeggen.
Maar alle drie fases 245+
Geen idee waarom, ook in de winter is dit zo.
Zodra er een beetje zon is overdag gaat het in deze tijd van het jaar naar >250V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@ASW1
Op een zonnige dag mag je 15V bij die netspanning optellen, 245V in de nacht is vragen om PV ellende.

Lijkt me dat je netbeheerder de boel niet op orde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
Ach, 20 jaar oude wijk met recent geupgrade netwerk, trafo's met voedingskabel erbij, veel PV in de wijk (70% oid) en EV in de straat/wijk.
Ik zit aan het eind van een kabeltrace.
Heb zelf een PV omvormer die 9kW kan duwen en een Sessy waarmee ik de netspanning wat mee probeer te drukken. Toch PV uitschakeling op de logische momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iI0THz1wb3h5l_NDlMQcLGCcWzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqwJ8oZNx6z9qbY86dBzG6vE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-04 13:47
Hier op de Utrechtse Heuvelrug (Stedin) zie ik het voltage behoorlijk schommelen. >250v is geen uitzondering meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyXVcwW0TJFUNnmjLGXr25_wA2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zmsj00vdu62nXTnRGi8DuBli.png?f=fotoalbum_large

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Midden Drenthe hier, spanning is de afgelopen periode hier echt niet hoger geworden dan deze was.
Onderstaand is van afgelopen week. Er zijn overdag af en toe een paar pieken tegen de 250v, 's nachts zakken we tot de 215v.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaCDq_FJ02yNDZJ39HADSVzvlRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gF1HlUkErLdihVfODWduqXNh.png?f=fotoalbum_large

Die pieken zijn dan vooral een gevolg van de eigen PV installatie die door de installateur absoluut niet netjes over de fasen verdeelt is.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:07
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:40:
@ASW1
Op een zonnige dag mag je 15V bij die netspanning optellen, 245V in de nacht is vragen om PV ellende.

zou wel eens een tvt berekening willen zien in dit scenario 8)7 . Hier ook problemen en het scheelt echt behoorlijk in de opbrengst..zeker op een zonnige dag met veel wind ( dat laatste heeft hier ook behoorlijke invloed op de voltages) (let wel 1 fase of 3 fase omvormer maakt redelijk wat uit ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door cv75 op 02-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 16:14
Hierden (Gelderland, Liander) ook een groot drama met veel afschakelen ondanks 6mm2 kabel naar de omvormers met maximaal 20m tussen meterkast en omvormer. Inmiddels het afschakelen flink beperkt door de 2 string omvormers (Growatt aangepast via modbus en Solis via het menu op de omvormer zelf met een user defined netprofiel) op 256 en 254,4V te zetten. Hierdoor vallen alleen de Enphase micro’s nog uit waarbij ik dit nog niet voor elkaar heb gekregen. De P1-logger op de energiemeter komt nu niet hoger dan 252,4V (die hou ik uiteraard strak in de gaten want hou me netjes aan Max 253,0 naar buiten toe) en ben een heel stuk minder kilowatts kwijt, al heeft dit wel nadelen voor de buren verderop want je ziet ‘m nu richting 252 gaan en daarna ineens terugzakken naar 249 omdat het probleem zich nu verplaatst heeft.

Overigens stond de Growatt standaard op 264V afschakelen en 252V gemiddeld maar dat was slechts 248V in de meterkast. Met deze settings krijg ik gemiddeld genomen nog 1x per 2-3 zon-dagen een over voltage melding van de Solis. De micro’s van Enphase nog dagelijks maar daar is de Q-cable ook maar 2,5mm2 helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door RadioAir op 02-06-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AlphaRomeo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Of mis ik iets?
Nee, je was mooi compleet d:)b
echter mn die oude electronische apparatuur met een oude geregelde voeding, die gaan dus eerder problemen geven bij hogere spanningen.
motoren, zeker de oudere typen, kunnen door een veel hogere spanning termisch uitvallen en in het ergste geval doorbranden. vergeet niet dat dit soort oude toestellen toch al niet meer in opimale staat waren en een bv extra termische belasting dan net te veel worden. Maar dat is echt van apparaat tot apparaat verschillend.
Een netbeheerder neemt hier liever geen extra risico's, hoe wel er ook binnen de netbeheerders steeds meer stemmen opgaan om toch maar het net te verhogen.
vergeet echter niet dat dit behoorlijke concequenties heeft voor de beveiligingssystemen die in de verschillende stations aanwezig zijn, mn bij oudere typen is dat dus niet zo eenvoudig en moet mogelijk zelfs vervangen worden. De nieuwste slimme stations die nu geplaatst worden zijn hier al op voorbereid. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:40:
@ASW1

Tja, verder dan 252/253 komt het net niet.
PV opbrengst zal voor de meeste buren vies tegenvallen ja.
Zie regelmatig 250 al om 9 uur in de morgen.

Het gekke is dat het een jaren '90 buurt is in een grote stad in de randstad, met genoeg enorme stroomslurpers in de buurt, dus waarom het zo moet van Liander is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ASW1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:02:
Tja, verder dan 252/253 komt het net niet.
PV opbrengst zal voor de meeste buren vies tegenvallen ja.
Zie regelmatig 250 al om 9 uur in de morgen.
Boven 252/253 schakelen de meeste omvormers af, dan stijgt het idd niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Boven 252/253 schakelen de meeste omvormers af, dan stijgt het idd niet verder.
da's in nl ook verplicht voor zover ik weet..hoger is niet toegestaan(zie ook punten m.b.t. aansprakelijkheid en verhalen schade op site van desbetreffende netbeheerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
cv75 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:40:
da's in nl ook verplicht voor zover ik weet..hoger is niet toegestaan(zie ook punten m.b.t. aansprakelijkheid en verhalen schade op site van desbetreffende netbeheerder)
Klopt, maar genoeg mensen die experimenteren met andere netprofielen in hun omvormer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 16:14
Niet meer dan terecht zolang je de net code netjes volgt maar alleen de binnenshuis verliezen compenseert. Met meer dan 253V gaan terugleveren het net op is asociaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00
JDIJ- schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:56:
Het is wel te begrijpen en logisch dat de netbeheerder dit doet, zolang het ook echt noodzakelijk is. Je hoopt natuurlijk dat dit niet een snelle noodgreep is; doe maar 10v hoger, dan zijn de issues voorlopig even klaar.
Dit begrijp ik zelf persoonlijk niet. De beheerders en leveranciers doen nu alsof ze allemaal overvallen zijn door deze kwestie. Alsof half Nederland ineens massaal aan de EV en zonnepanelen en warmtepompen en airco's en andere stroomvreters overgaat. De transitie is toch jaren aan de gang? Zo hard gaat het echt niet. Ik denk waarschijnlijk te makkelijk, maar dit had iemand toch van kilometers ver moeten zien aankomen?

Vreemde gang van zaken, je eigen falen afschuiven op de afnemer. Ik begrijp best dat de stroomvraag, en dan vooral de piekmomenten, planning en investering vergt, maar daar is een netbeheerder met een meerjarenplan juist voor bedoeld zou je zeggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ASW1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:35:
Datapunt:
het is nu bijna middernacht in een jaren '90 wijk in een grote stad in de randstad.
Geen al te verouderde houtje-touwtje meuk zou je zeggen.
Maar alle drie fases 245+
Geen idee waarom, ook in de winter is dit zo.
Zodra er een beetje zon is overdag gaat het in deze tijd van het jaar naar >250V
heb zelf e indruk dat juist de wat nieuwe wijken ( bezuiniging ook? ) minder dikke kabels hebben liggen
als ik woningen bekijk dei in de jaren 90 zijn gebwoud hebben ze net 3 groepen in de kast.

hier een veel oudere woning met een zou haast zeggen bakalieten groepenkast en daar zitten er wel een tsuk of 12 in.
gewoon 2 onder 2 kap

volgens mij was echte vroeger zaken veel meer over gedemensioneerd zefls als funderingen
nu worden er meer berekenen op los gelaten om et minimale te hoeven doen toen was het gewoon meer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mister_S schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Dit begrijp ik zelf persoonlijk niet. De beheerders en leveranciers doen nu alsof ze allemaal overvallen zijn door deze kwestie. Alsof half Nederland ineens massaal aan de EV en zonnepanelen en warmtepompen en airco's en andere stroomvreters overgaat. De transitie is toch jaren aan de gang? Zo hard gaat het echt niet. Ik denk waarschijnlijk te makkelijk, maar dit had iemand toch van kilometers ver moeten zien aankomen?

Vreemde gang van zaken, je eigen falen afschuiven op de afnemer. Ik begrijp best dat de stroomvraag, en dan vooral de piekmomenten, planning en investering vergt, maar daar is een netbeheerder met een meerjarenplan juist voor bedoeld zou je zeggen 8)7
en vergeet niet want ze doen nu allemaal ook alsof het ineens geld kost al heel lang betalen we allemaal een opslag en transistie vergoeding op de stroom rekening ( staat er zo op)
wat is er met dat geld gedaan de afgellolopen 11 jaar? \

"De heffing opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) is ingevoerd op 1 januari 2013"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
mister_S schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Ja, natuurlijk zagen ze het al jaren aankomen. En nee, Netbeheerders zijn wettelijk gebonden aan maximum kostendekkende tarieven. Die worden door de ACM bepaald. Reserveren voor toekomstige ontwikkelingen was dus niet echt mogelijk. Was er dan geen positief resultaat ? Jawel ! Maar dat werd keurig afgeroomd door de aandeelhouders van de netbeheerders (lees provincies en gemeenten).

De fout zit dus niet zo zeer bij de netbeheerders, meer bij de kortzichtige houding van de overheid. Die kijken nooit verder vooruit als de volgende verkiezingen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
Oekiejoekie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Ja, natuurlijk zagen ze het al jaren aankomen. En nee, Netbeheerders zijn wettelijk gebonden aan maximum kostendekkende tarieven. Die worden door de ACM bepaald. Reserveren voor toekomstige ontwikkelingen was dus niet echt mogelijk. Was er dan geen positief resultaat ? Jawel ! Maar dat werd keurig afgeroomd door de aandeelhouders van de netbeheerders (lees provincies en gemeenten).

De fout zit dus niet zo zeer bij de netbeheerders, meer bij de kortzichtige houding van de overheid. Die kijken nooit verder vooruit als de volgende verkiezingen...
De heffing opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) is ingevoerd op 1 januari 2013

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Maxwp schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:34:
[...]

De heffing opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) is ingevoerd op 1 januari 2013
En de opbrengst daarvan is weggesinterklaasd naar opwekkingsprojecten in de vorm van SDE-subsidies. Niet naar de upgrade van het net die daar ook bij had moeten horen. Geld uitdelen is in de politiek nog altijd populairder als 15 jaar vooruit denken hoe je het ook kunt distribueren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Soldaatje schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:23:
[Afbeelding]
Het valt mij op dat de pieken en dalen zijn toegenomen de laatste weken. Dit is Liander gebied Zuid-Holland. Gemiddeld blijft het 235 Volt.
Wat je ziet is dat HomeAssistant meer data heeft van de laatste 2 weken, daarna wordt het aantal data punten verlaagd om de database behapbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
Oilman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Wat je ziet is dat HomeAssistant meer data heeft van de laatste 2 weken, daarna wordt het aantal data punten verlaagd om de database behapbaar te houden.
Dat kun je instellen in HA.
Of je dat op een SD kaart moet doen, denk het niet. SSD geeft dan uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:20
Jullie gaan er vanuit dat het probleem binnen je wijk zit. Maar dat hoeft niet. Het probleem gaat veel verder en het hele net in nederland zit vol.

Voorbeeld:
https://x.com/BaDu1967/status/1781256250128224281
Bas van Duijnhoven duikt hier in de congestie van mijn gemeente, en leidt dat terug naar Arnhem en Dodewaard.

tldr, om in mijn gemeente de congestieproblemen op te lossen, moet er in Dodewaard door Tennet HV spul bij komen.

Vergeet niet dat het LV net van toen was gelegd op een gelijktijdigheid van 2kW.
Sommige gebieden hebben het moeilijker, zeer dichtbevolkte gebieden of zeer landelijke gebieden. Snelle groei of veroudering maken de problemen daar "erg plotseling" zichtbaar.
Ik lees vooral dat veel verwijt is, dat ze het hadden moeten zien aankomen. En volgens mij hebben ze dat ook wel. Maar dat zoeken jullie zelf maar op in alle openbare documenten. Volgens mij gaat de groei gewoon veel sneller dan semi-overheid kan aanbesteden.

Komt er vooral op neer dat nederlanders goed zijn in klagen. ;)

Heb je met een 1x35 aansluiting van 8 kVA ook het recht om 70 MWh te leveren of gebruiken per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:13:
Jullie gaan er vanuit dat het probleem binnen je wijk zit. Maar dat hoeft niet. Het probleem gaat veel verder en het hele net in nederland zit vol.

Voorbeeld:
https://x.com/BaDu1967/status/1781256250128224281
Bas van Duijnhoven duikt hier in de congestie van mijn gemeente, en leidt dat terug naar Arnhem en Dodewaard.

tldr, om in mijn gemeente de congestieproblemen op te lossen, moet er in Dodewaard door Tennet HV spul bij komen.

Vergeet niet dat het LV net van toen was gelegd op een gelijktijdigheid van 2kW.
Sommige gebieden hebben het moeilijker, zeer dichtbevolkte gebieden of zeer landelijke gebieden. Snelle groei of veroudering maken de problemen daar "erg plotseling" zichtbaar.
Ik lees vooral dat veel verwijt is, dat ze het hadden moeten zien aankomen. En volgens mij hebben ze dat ook wel. Maar dat zoeken jullie zelf maar op in alle openbare documenten. Volgens mij gaat de groei gewoon veel sneller dan semi-overheid kan aanbesteden.

Komt er vooral op neer dat nederlanders goed zijn in klagen. ;)

Heb je met een 1x35 aansluiting van 8 kVA ook het recht om 70 MWh te leveren of gebruiken per jaar?
Gebruiken zal je wel lukken maar terugleveren niet...
Althans ik heb geen 24 uur per dag zon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Oilman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Klopt daar was ik al bang voor, het eerste deel is lange-termijn data, het tweede deel korte termijn. Dan lijkt het bij mij sowieso wel mee te vallen met waarden van tussen de 230 en 240 Volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dit is vandaag op een niet al te zonnige dag.
Die blauwe lijn is sinds 2 weken een stuk wispelturiger geworden.
Ik lever op die fase al weinig meer terug omdat hij altijd al vrij hoog zat. Heb noord er nog op zitten.
Het meeste vermogen heb ik op de andere 2 fasen hangen.
Het is wel een beetje rommelen zo maar ik houd de boel nog redelijk in de lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axQCKOXKbcRiiYlQcyd03nsWKGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwjJoVoTKPjpPWrjQSzAwgFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Maxwp schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:28:
[...]

heb zelf de indruk dat juist de wat nieuwe wijken ( bezuiniging ook? ) minder dikke kabels hebben liggen
als ik woningen bekijk dei in de jaren 90 zijn gebouwd hebben ze net 3 groepen in de kast.
Misschien is dat het wel ja.
Het zijn ruime woningen van 170m2 maar toch standaard maar voorzien van 1x 35A.
In de jaren '90 kookte nog geen hond op elektra, ik denk dat juist daarom in latere wijken meer reserve zal zijn (want koken doen we allemaal tegelijk).

Dat het probleem verderop zou zitten lijkt me niet waarschijnlijk want grote stad dus relatief veel verbruik en weinig opwek. Wel veel opwek in deze wijk want iedereen eigenaar/ bewoner en jaren '90 met grote platte grinddaken dus lekker makkelijk leggen.
Maar het kan ook nog zijn dat Liander geen tijd/personeel/prioriteit heeft om de wijktrafo naar beneden te schroeven.

Op de PDOK viewer kun je trouwens Liander hoog- midden- en laagspanningsnet weergeven (ver genoeg inzoomen om lagen aan te vinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Ronald.42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:20:
Dit is vandaag op een niet al te zonnige dag.
Die blauwe lijn is sinds 2 weken een stuk wispelturiger geworden.
Ik lever op die fase al weinig meer terug omdat hij altijd al vrij hoog zat. Heb noord er nog op zitten.
Het meeste vermogen heb ik op de andere 2 fasen hangen.
Het is wel een beetje rommelen zo maar ik houd de boel nog redelijk in de lucht.

[Afbeelding]
Waar is dit ongeveer? Plaats/wijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
mb1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Waar is dit ongeveer? Plaats/wijk
Heerenveen buitengebied.
Liander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-04 21:29
RadioAir schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:01:
Niet meer dan terecht zolang je de net code netjes volgt maar alleen de binnenshuis verliezen compenseert. Met meer dan 253V gaan terugleveren het net op is asociaal.
Helemaal mee eens. Heb zelf onlangs 8 extra panelen gelegd met APSystems micro omvormers en zie bij maximale zon ongeveer 5V verschil tussen de spanning die de omvormers meten en de spanning die ik uitlees met de P1 poort op de slimme meter. Om uitval te voorkomen heb ik de maximale spanning van de omvormers wat hoger gezet (boven de 253V). Ik lees de slimme meter uit met Domoticz en heb een bewaking geprogrammeerd in Node-RED die de omvormers uitzet als de spanning boven 253V komt. Hiermee voldoe ik volgens mij netjes aan de net code terwijl ik de binnenshuis verliezen compenseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Ik woon naast de trafo/distributie huisje waar 6 jaar terug al nieuwe (dikkere) kabels zijn gelegd.
Superstabiele spanning. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

JDIJ- schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:31:

Ik dacht laat ik even een kijkje nemen, ook hier Enexis in een boeren gat. Ik heb zelf (nog) geen panelen op het dak liggen maar het gros van de wijk(en) wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anEQWLMKgTAeXVSSN9wgLmBfAvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPakUEwk2lc24GMnbT4mKYyG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb maar 1 fase, dus geen flauw benul wat de andere fases aan het doen zijn, maar buiten de piekmomenten is het redelijk stabiel ~228v.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl17w4PigDYdHpe4T4Sn0vxLX-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHfU80zZJbuMh8znfEkAGPu4.jpg?f=fotoalbum_large

En zo hadden we vanochtend er ineens een trapje bij omhoog. Zonder aanleiding zover ik weet ( geen storingen of onderhoud gepland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JDIJ- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:43:
[Afbeelding]

En zo hadden we vanochtend er ineens een trapje bij omhoog. Zonder aanleiding zover ik weet ( geen storingen of onderhoud gepland).
De zon brak door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
7:40 en zwaar bewolkt, een beetje meer zon was wel fijn geweest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Op RTL Nieuws was dit gisteren een artikel hierover te vinden, daar kun je via je postcode ook kijken of jou eigen locatie betroffen is.
https://www.rtl.nl/nieuws...ng-zonne-energie-probleem. meer info wordt je door verwezen naar de site van ene bakker; https://jeroen.nl/blog/ne...ats-gemeente-en-provincie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Die postcode check klopt niet. Ze werken met oude data:

Let op: De gegevens en analyses gepresenteerd op deze website zijn uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en zijn samengesteld met de meest recente data beschikbaar tot en met begin april 2024. Ondanks dat wij afhankelijk zijn van externe data, die soms 1 tot 2 jaar oud kan zijn, streven we ernaar een accuraat beeld te schetsen van netcongestie.

Bij mij zouden er geen spanningsproblemen zijn volgens die check, maar ik kan je verzekeren dat die er wel zijn. En deze heb ik ook meermaals bij Enexis gemeld.
Of Enexis doet gewoon alsof er niets aan de hand is. Zou mij ook niet verbazen. Ik heb al een lange dubieuze relatie met deze netbeheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door marktweakt op 03-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

JDIJ- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:35:
[...]

7:40 en zwaar bewolkt, een beetje meer zon was wel fijn geweest :P
7.20/30 gingen mijn panelen wel aan, ondanks de bewolking (noord holland noord) dus denk dat dit het evengoed wel geweest kan zijn. als alles in de wijk aanspringt, gaat voltage omhoog

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
marktweakt schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:10:
Die postcode check klopt niet. Ze werken met oude data:

Let op: De gegevens en analyses gepresenteerd op deze website zijn uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en zijn samengesteld met de meest recente data beschikbaar tot en met begin april 2024. Ondanks dat wij afhankelijk zijn van externe data, die soms 1 tot 2 jaar oud kan zijn, streven we ernaar een accuraat beeld te schetsen van netcongestie.

Bij mij zouden er geen spanningsproblemen zijn volgens die check, maar ik kan je verzekeren dat die er wel zijn. En deze heb ik ook meermaals bij Enexis gemeld.
Of Enexis doet gewoon alsof er niets aan de hand is. Zou mij ook niet verbazen. Ik heb al een lange dubieuze relatie met deze netbeheerder.
Liander heeft een eigen postcode check, inmiddels geeft die hier wel correct de problemen aan.
https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000

Yucko

One clown to rule them all !

Enexis heeft ook een soortgelijke check:

https://www.enexis.nl/sto...ren-op-spanningsproblemen

[ Voor 13% gewijzigd door Yucko op 04-06-2024 20:51 . Reden: essent en enexis door elkaar gehaald |:( ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:03
Vraag me alleen af wat hier de logica hier achter is. Ik heb 2 weken geleden melding gemaakt, en 2 buren ook. En nog steeds zijn er volgens Enexis geen problemen op onze postcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000

Yucko

One clown to rule them all !

tja, we weten natuurlijk niet wat Enexis als threshold qua meldingen hanteert voordat men een gebied/postcode als problematisch bestempeld.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 15:49
Kunnen we geen huistrafos maken en verkopen die de spanning weer verlagen? :P
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.