beste mensen,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn zonnepanelen vallen geregeld uit, met laden van de auto gaat het meestal goed, maar daar buitenom is het drama. Dit jaar nog erger dan vorig jaar. En dat terwijl vorig jaar net de hele wijk onder handen is genomen, 4 nieuwe transformatorhuisjes, bijna overal nieuwe 150mm2 kabel.
Behalve ons stuk niet, Liander voert het werk uit op de stand zoals die dan is, dus ze houden beperkt rekening met toekomstige groei. In onze straat is eerst geen kabel vervangen, dus lag nog 50mm2, na klagen hebben ze hier 2/3 alsnog vervangen, maar ik zit aan het eind van de straat samen met mijn buurman op het eind van de kabel, en dat stuk is nog 50mm2 (ongeveer 50 meter). Mijn buurman en ik hebben beiden veel panelen, ik 30 stuks, hij 40 stuks. De rest van de straat lijkt geen last te hebben.
Wat mij tevens opvalt is dat snachts het voltage ook structureel aan de hoge kant is, 235v soms daarboven. Uitgelezen op de slimme meter. Bij een maat van mij die elders woont is het snachts 225 volt. Naar mijn idee ligt daar de oplossing, de wijkspanning te verlagen. Hoe zien jullie dat? Ik probeer Liander te bewegen, maar dat is zo eenvoudig nog niet.
klopt het dat als je aan het eind van de kabel zit, met terugleveren de spanning daar het hoogste is, maar met leveren zou het juist andersom zijn, dus dan is het aan het begin van de straat nog hoger dan die 235 volt?
Ik baal als een stekker, is eindelijk alles aangepakt, is het probleem nog erger.
Naar mijn idee zit het niet in mijn installatie, ik heb 5aderige 2,5mm2 naar een aardlek automaat b16 over 13 meter ongeveer. maar omdat het voltage op de slimme meter al dusdanig hoog is, leek mij daar niet het probleem te zitten. klopt die theorie?
thnx! gr Jelle