Toon posts:

Waarom vallen mijn zonnepanelen telkens uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pietersen1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 13:50
In november vorig jaar heb ik zonnepanelen geplaatst icm een Goodwe omvormer, alles nieuw. Het hele systeem deed het prima, ik kreeg grafieken zoals in afbeelding 1 hieronder te zien is.

Sinds 1,5 week krijg ik grafieken te zien zoals afbeelding 2 hieronder.

Het lijkt er op dat hij er telkens uitklapt, maar wat kan daar de oorzaak van zijn? Iemand dit al eens gehad?

Afbeelding 1:

Afbeelding 2:

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:40
Ik ga een heel sneu antwoord geven, maar dit antwoord kan je gewoon googlen....
Sneu doen is niet de bedoeling. Post iets constructiefs (waarop moet gezocht worden?) of post niet.

[Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2023 18:00]

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-03 11:15
Wat zegt het voltage op de omvormer? Klapt hij er niet uit omdat het net overbelast is? Gaan we steeds meer zien komende periode waarschijnlijk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Laat je omvormer de voltages ook zien? Of de meter in de meterkast? Zit dat toevallig op of boven 253V als het uitvalt?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Ik vrees dat je buren ook zonnepanelen genomen hebben.
Wat anderen ook zeggen is dat de netspanning te hoog word en de omvormer zichzelf uitschakeld.

Mocht je 3 fases hebben dan kan je proberen je omvormer op een andere fase aantesluiten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:47
Als je je topictitel letterlijk in Google invoert krijg je als eerste hit (die je niet eens hoeft aan te klikken):

"In wijken met veel zonnepanelen komt het weleens voor dat op erg zonnige dagen zonnepanelen automatisch uitgeschakeld worden. Dat komt omdat er dan te veel stroom tegelijkertijd op het net komt. De spanning op het net wordt dan te hoog"

Volgende keer even wat beter je best doen.

• Pietersen1
Toch fijn dat mensen willen helpen.

Uiteraard had ik al gegoogled voodat ik postte. Het leek me gewoon sterk dat het met overbelasting van het net te maken heeft om de volgende redenen:

- Het probleem is van de ene op de andere dag in deze grote mate naar voren gekomen

- Het gebeurd iedere dag heel vaak, dus wel vaker dan 10x per dag ongeacht het tijdstip en de hoeveelheid zonlicht

- Het probleem was eerst een paar maanden lang helemaal niet aan de orde, hij heeft het dus lange tijd prima gedaan

Ik was benieuwd of anderen dezelfde soort grafieken te zien krijgen (dus geen Google-kennis maar keiharde eigen ervaringen) en zo ja, wat ze ermee gedaan hebben.

Ik vraag me ook af of de omvormer hiervoor storingen moet registreren, want die geeft hij niet aan.

Wat betreft het voltage kan ik niet zien hoe het voltage was op het moment dat hij er uit klapt. Dat geeft mijn app niet aan. Dan zou ik de hele tijd bij de omvormer moeten blijven staan om naar het real-time verloop te kijken? Of is dat op een andere manier achteraf te bekijken?

Dan hoor ik het graag.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:50
Kan je in de Goodwe portal niet de AC spanning zien in een grafiek en door de dagen heen klikken?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Je kunt in de portal in elk geval wel allerlei data genereren en downloaden in bijvoorbeeld Excel. Daar kun je heel veel wijzer van worden.

OhSunnyDay

• Pietersen1
Ik ben er zojuist inderdaad achter gekomen dat er naast de app ook een desktop versie is waar je meer dingen kan zien en dus downloaden.

Weer een stapje verder.

Ik kan 7 dagen tegelijk selecteren om gegevens te downloaden. Ik kan nu per string (heb er 2) zien wat de spanning was. Ik heb 7 dagen geselecteerd waarvan er 2 (in het midden van de selectie) met de problemen zijn.

Van de 900 metingen komen beide stringen 10x boven 240V met als hoogste 249,4V. De vraag is natuurlijk of hij ook meet als deze boven de max van 253V komt.

Maar wat nog opvallender is; In de uitdraai staat in de laatste kolom ISOLimit(kΩ). Daar staat zo nu en dan het getal 65535 bij een meting. En op de dagen met de uitval-problemen staat dit getal de hele dag achter de metingen.

Na een beetje uitzoeken kan dit te maken hebben met isolatieproblemen...?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Dat kan heel goed. En dan is het aan de installateur om op te lossen.

Plat dak systeem en liggen alle kabels in het water?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:50
Je hebt het over stringen, maar die spanning is voor het uitvallen vanwege te hoge spanning aan de AC kant niet relevant. Omdat het een 1-fase omvormer is, zou je 1 waarde moeten hebben tussen de 225 en 255 volt.

Aan de kant van de panelen is het vaak aantal panelen keer 35 volt per stuk of als ze groter zijn (>390 wp) aantal panelen keer 41 volt per stuk.

Van isolatieproblemen heb ik niet zoveel kaas gegeten. Maar dat komt neer op stekkers controleren en daarbij niet met de stekkers of kabels gaan rommelen terwijl de installatie actief is.

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:24
Pietersen1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:15:
Maar wat nog opvallender is; In de uitdraai staat in de laatste kolom ISOLimit(kΩ). Daar staat zo nu en dan het getal 65535 bij een meting. En op de dagen met de uitval-problemen staat dit getal de hele dag achter de metingen.
Als programmeur gaan er bij mij belletjes rinkelen. 65535 is een typische waarde doordat het een 16-bit getal is waarvan alle bitjes hoog staan, ofwel 0xFFFF hexadecimaal. Als je hem als signed 16-bit beschouwt is de waarde -1.

Dat is een typische foutwaarde waarmee aangegeven wordt dat een sensor het niet doet, of een signaal niet goed binnenkomt, bijvoorbeeld.

[Voor 4% gewijzigd door CykoByte op 22-03-2023 13:14]

• Pietersen1
Ronald schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:26:
Dat kan heel goed. En dan is het aan de installateur om op te lossen.

Plat dak systeem en liggen alle kabels in het water?
Zelf geïnstalleerd dus zelf verantwoordelijk.

Schuin pannendak. Kabels rusten hier en daar op het dak, connectors wel van het dak af.

• Pietersen1
schumacher schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
Je hebt het over stringen, maar die spanning is voor het uitvallen vanwege te hoge spanning aan de AC kant niet relevant. Omdat het een 1-fase omvormer is, zou je 1 waarde moeten hebben tussen de 225 en 255 volt.

Aan de kant van de panelen is het vaak aantal panelen keer 35 volt per stuk of als ze groter zijn (>390 wp) aantal panelen keer 41 volt per stuk.

Van isolatieproblemen heb ik niet zoveel kaas gegeten. Maar dat komt neer op stekkers controleren en daarbij niet met de stekkers of kabels gaan rommelen terwijl de installatie actief is.
In het overzicht heb ik 2 kolommen: V MPPT 1(V) en V MPPT 2(V). Daar was ik van uitgegaan. Maar ik weet idd nog steeds niet wat de spanning is vanaf de andere kant, goed punt. Panelen zijn 370 Wp.

Inderdaad, ik ga de stekkers controleren, moet het wel iets beter weer voor zijn dan deze week. Wat ik ook overweeg is de 2 stringen 1 voor 1 een dag of twee afkoppelen om te zien wat het verschil is.

• Pietersen1
CykoByte schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Als programmeur gaan er bij mij belletjes rinkelen. 65535 is een typische waarde doordat het een 16-bit getal is waarvan alle bitjes hoog staan, ofwel 0xFFFF hexadecimaal. Als je hem als signed 16-bit beschouwt is de waarde -1.

Dat is een typische foutwaarde waarmee aangegeven wordt dat een sensor het niet doet, of een signaal niet goed binnenkomt, bijvoorbeeld.
Een stukke sensor zou dan een defecte omvormer betekenen (?), maar wat zou de oorzaak kunnen zijn dat een signaal niet goed binnenkomt? Kom je dan als meest logisch ook weer op een isolatieprobleem uit?

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:55
Lastig issue.

In Sems worden geen foutmeldingen gegeven?

249 volt is wel een flinke piek. Als ik vergelijk bij mij is het altijd tussen 230 en 234 volt.

Is je AC kabel wel voldoende dik en niet te lang? Daardoor kan je bij een hoge netspanning er eerder uitklappen.

Wel gek dat je er nu last van krijgt? Is er geen samenhang met mooi weer?

Als isolatie probleem is zou je toch een melding moeten krijgen?

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:03

geerttttt

Manisch positief

249 volt is al aardig kiele kiele. Allereerst kun je de fouthistorie zien op je omvormer zelf. Klik even rond op de Enter key en je komt vanzelf bij error history. Kijk die eerst eens na want er staat een datum en tijd bij.

Daarnaast. Wat zeggen je metingen zodra hij 0w aangeeft midden op de dag? Wat is je ac voltage dan? En als je eens je buren vraagt, hebben zij ook last van het voltage?

Alternatief is om het voltage eens te checken bij de meter via een p1 meter.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vmpp gaat over de kant van de panelen, DC.
De meest waarschijnlijke reden is uitval door te hoge spanning aan de huiskant, AC.
Sems laat dat zviw niet in een grafiek zien, maar wel de laatste actuele meting. Daar heet het AC Voltage

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja de genoemde DC spanningen zijn niet relevant voor de vraag "is de AC spanning te hoog". OMdat ze blijkbaar tussen de 230 en 250 zitten, lijken ze ook nog eens op AC spanning en is het extra verwarrend (en verglijken @Ube_M en @geerttttt het met AC spanning, die wel relevant is).

Stap is is niet "ik geloof het niet", maar stap 1 is de data bekijken. AC spanning bij je omvormer, logboek van je omvormer met foutmeldingen, dat soort dingen.

AC spanning kan je overigens ook uit je slimme meter halen met een P1 kabel of een homewizard P1 ofzo. Dan je heb je historische data. Alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat de spanning bij je slimme meter zomaar 2-5V lager kan zijn dan bij je omvormer (afhankelijk van de weerstand/kwaliteit van de elektrische verbinding)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb je de landcode op NL gezet? Met een verkeerde landcode kunnen ook andere dingen gebeuren.

De stringspanning is denk ik niet relevant voor je probleem. Geeft alleen een indicatie dat je panelen het goed doen.

[Voor 39% gewijzigd door kiddyl op 22-03-2023 16:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee