Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ik las iets over transformatoren die automatisch, stapgewijs de spanning omhoog/omlaag gooien, indien nodigMaestro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:31:
Nu we in dit topic toch hier terecht gekomen zijn (wijktrafo's), hoop ik de volgende vraag te mogen stellen:
Ben ik aangesloten op een 'bijzondere' wijktrafo?
Ik zie meerdere keren per dag de spanning op alle fases plotseling met zo'n 3V toenemen of afnemen.
Rond de 230V,231V lijkt de spanning omhoog te worden gezet naar 233V, 234V
Rond de 239V,240V wordt er met 3V verlaagd naar zo'n 236V
Dit loopt samen met belasting van het net, tussen 17:00 en 18:30 zie je dat er soms meerdere keren een +3V wordt toegepast.
Zo rond 21:00, 22:00 het tegenovergestelde.
Ik heb al eens gezocht naar relevante info, maar weinig kunnen vinden vooralsnog.
Ondertussen zie ik het dagelijks gebeuren en lees tegelijk verhalen dat netbeheerders door het hele land rijden om de spanningen handmatig aan te passen. Enlighten me
https://www.rtvnoord.nl/n...t-zonne-energie-reguleren
En dat siert je. Overigens is het artikel nu wel aangepast, Liander en Stedin ontkennen dit inprincipe. (Uitzonderingen daargelaten). Ik ben helaas niet bekend met Enexis maar gezien de berichten over dubbele netwerkkosten voor een laadpaal vanuit hun kant lijkt het erop dat zij een wat ouder netwerk in beheer hebben.ASW1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:31:
Anderen voor wappies uitmaken lijkt me niet kies en niet bevorderlijk voor een inhoudelijke discussie.
Sommige wijktransformatoren kunnen zelf de spanning regelen.Maestro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:31:
Ik heb al eens gezocht naar relevante info, maar weinig kunnen vinden vooralsnog.
Ondertussen zie ik het dagelijks gebeuren en lees tegelijk verhalen dat netbeheerders door het hele land rijden om de spanningen handmatig aan te passen. Enlighten me
Rodalco2007 heeft hier wel wat filmpjes van staan op zijn YT kanaal geloof ik.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dank! Inmiddels even verder gezocht en het blijkt om trafo's met OLTC te gaan. On Load Tap Changers.Jim423 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Sommige wijktransformatoren kunnen zelf de spanning regelen.
Rodalco2007 heeft hier wel wat filmpjes van staan op zijn YT kanaal geloof ik.
Maar dat wist je allang
Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 in Nederland nog niet meer wordt ingezet. Het lijkt hier nl. perfect z'n werk te doen:Jim423 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:33:
Nouja, onbetaalbaar als je alles in een keer wilt ombouwen. De transformatoren zelf bestaan gewoon, On-load tap changers, New Zealand zit er volgens mij vol mee, zie ze wel eens langskomen bij YT Rodalco. Die zullen niet enorm veel duurder zijn. We zullen in de toekomst ook wel moeten, als je de groei ziet van particuliere PV. (En straks WPen) Zeker in wijken waar bijna iedereen werkt krijg je anders problemen. Het mooie is dat deze techniek ook een hoop kabelverzwaringen scheelt.
In een oude wijk tegen de Zwolse binnenstad aan zijn de spanningen hier nooit heel spannend
Onder de 230V en boven de 242V komt maar zeer zelden voor: enkele keren per jaar.
En ik vermoed dat het netwerk hier behoorlijk druk is.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Hier hetzelfde probleem maar hoogst gemeten netspanning is 252.3V (en zit meestal rond de 250 te schommelen).
Komt het alleen door eventuele spanningsval in de kabel? Theoretisch (en ook wettelijk) gezien mag de omvormer op zo'n moment namelijk gewoon nog doorleveren toch, zolang de netspanning niet 253V is?
[ Voor 14% gewijzigd door Nickname27 op 03-06-2024 10:07 ]
253 bij je omvormer? Of 253 in je meterkast?Nickname27 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:06:
Kan iemand mij uitleggen waarom zo veel omvormers uitvallen ook al komt de netspanning niet boven 253V op dat moment?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Op de P1 meter van HomeWizard in de slimme meter.
Je hebt ook nog (spannings)verlies over je kabels die naar de omvormer gaan. De spanning bij de omvormer is daarmee nog net wat hoger en zal dus de 253V wel aantikken.Nickname27 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:29:
[...]
Op de P1 meter van HomeWizard in de slimme meter.
[removed]
Ik begrijp nog steeds niet wat het voordeel voor de netbeheerder is. Zoals een paar posts naar boven gesteld heeft Enexis hier de netspanning in Januari van 220V naar 232V verhoogt en sindsdien hebben we ontzettend veel problemen in de wijk.ASW1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:31:
Anderen voor wappies uitmaken lijkt me niet kies en niet bevorderlijk voor een inhoudelijke discussie.
Feit is dat er scenario's te bedenken zijn waarbij het voor een netbeheerder gunstig is wanneer op bepaalde momenten PV installaties uitvallen, dus waarom ze niet het netvoltage op wijkniveau zouden aanpassen als instrument daarvoor heeft niemand me kunnen uitleggen, en dit blijkt dus inderdaad ook te gebeuren.
Jammer voor het individu dat wil kunnen terugleveren, maar ik geloof niet dat een netbeheerder daartoe een verplichting heeft dit mogelijk te maken.
Wie er sowieso wel van profiteren, zijn de energiemaatschappijen. Minder teruglevering == minder salderen en meer stroom afnemen van het net.
Zonder de wappie-hoek in te willen duiken (goede nuance van @ASW1 een paar posts terug), stel ik me wel de vraag wie er voordeel heeft van bepaald beleid en wie nadeel. Dan komen de energiemaatschappijen er niet bekaaid vanaf. En in deze 'money-driven' maatschappij vraag ik me dan wel af hoeveel invloed zij hebben op het beleid van de netbeheerders...
Ja dus dat bedoelde ik met de spanningsval vanaf omvormer naar meterkast.redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Je hebt ook nog (spannings)verlies over je kabels die naar de omvormer gaan. De spanning bij de omvormer is daarmee nog net wat hoger en zal dus de 253V wel aantikken.
Maar het gaat toch om het voorkomen van (hoger dan) 253V op het net? En die bereikt niet 253V voor zover ik kan zien. Dus tot die tijd zou de omvormer theoretisch nog wel door mogen gaan lijkt mij?
Heel simpel, het net kan het gewoon niet aan. Oftewel ze kunnen de spanning laag houden en een overbelast netwerk krijgen, of de spanning wat verhogen en het wat langer uithouden. Helaas, maar alleen uitbreiden van het net kan dit oplossen.coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:31:
[...]
Ik begrijp nog steeds niet wat het voordeel voor de netbeheerder is. Zoals een paar posts naar boven gesteld heeft Enexis hier de netspanning in Januari van 220V naar 232V verhoogt en sindsdien hebben we ontzettend veel problemen in de wijk.
Tja, ik denk dat jij graag hebt dat de stroom niet uitvalt? Want dat is de andere optie omdat zonder dit soort maatregelen er vaker problemen op het net zijn. En heel simpel gezegd is het uitvallen van zonnepanelen niet echt een probleem. Het is natuurlijk niet leuk voor de eigenaren, maar voor het netwerk zelf is er geen enkel probleem.Wie er sowieso wel van profiteren, zijn de energiemaatschappijen. Minder teruglevering == minder salderen en meer stroom afnemen van het net.
In dit geval zul je vooral naar de ACM en de regering moeten kijken. De netbeheerders hebben al jaren geleden geroepen dat ze wilden/moesten investeren in het netwerk. Dat is keer op keer tegen gehouden (ACM moet hiervoor toestemming geven) en nu zitten we met de problemen.Zonder de wappie-hoek in te willen duiken (goede nuance van @ASW1 een paar posts terug), stel ik me wel de vraag wie er voordeel heeft van bepaald beleid en wie nadeel. Dan komen de energiemaatschappijen er niet bekaaid vanaf. En in deze 'money-driven' maatschappij vraag ik me dan wel af hoeveel invloed zij hebben op het beleid van de netbeheerders...
[removed]
Als jij kunt garanderen dat de omvormer bij 253V netspanning uitgaat wel. Alleen zul je dan apart de spanning moeten meten en de omvormer aansturen. Dat zal lastig waterdicht te krijgen zijn en ik vraag me dan ook af of dat mag. Maar theoretisch zou je inderdaad pas af hoeven te schakelen bij 253V netspanning.Nickname27 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:32:
[...]
Ja dus dat bedoelde ik met de spanningsval vanaf omvormer naar meterkast.
Maar het gaat toch om het voorkomen van (hoger dan) 253V op het net? En die bereikt niet 253V voor zover ik kan zien. Dus tot die tijd zou de omvormer theoretisch nog wel door mogen gaan lijkt mij?
[removed]
Als je bij 220V begint en met alle zonnepanelen in de wijk tot max. 245-250V komt, dan wordt het net toch minder belast dan wanneer je bij 232V begint, en keer op keer tot 253V gaat (waarbij omvormers uitspringen en even later weer aan springen)redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:35:
[...]
Heel simpel, het net kan het gewoon niet aan. Oftewel ze kunnen de spanning laag houden en een overbelast netwerk krijgen, of de spanning wat verhogen en het wat langer uithouden. Helaas, maar alleen uitbreiden van het net kan dit oplossen.
Juist, dus even los van alle praktische / juridische bezwaren, begrijp ik het goed dat de omvormer uitschakelt omdat hij "denkt" dat hij 253V netspanning meet, terwijl dat in de praktijk een stuk minder zou kunnen zijn i.v.m. spanningsverlies van de kabel.redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:37:
[...]
Als jij kunt garanderen dat de omvormer bij 253V netspanning uitgaat wel. Alleen zul je dan apart de spanning moeten meten en de omvormer aansturen. Dat zal lastig waterdicht te krijgen zijn en ik vraag me dan ook af of dat mag. Maar theoretisch zou je inderdaad pas af hoeven te schakelen bij 253V netspanning.
Vraag me af of er iets in home assistant te klussen valt dat een uit-signaal aan de omvormer geeft zodra de P1 meter 253V meet. Maar daar loop je dan wel tegen allerlei praktische en juridische bezwaren aan
Nee, want het gaat om de stroom die gaat lopen, en die is bij een hogere spanning juist lager. Het net houdt het dus langer uit bij een hogere spanning (en dus lagere stroom)coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Als je bij 220V begint en met alle zonnepanelen in de wijk tot max. 245-250V komt, dan wordt het net toch minder belast dan wanneer je bij 232V begint, en keer op keer tot 253V gaat (waarbij omvormers uitspringen en even later weer aan springen)
[removed]
[ Voor 76% gewijzigd door Septillion op 03-06-2024 12:04 ]
Tja, en straks gaat iedereen zijn omvormers illegaal instellen en dan loopt de netspanning veel te veel op...
[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 03-06-2024 12:04 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Hier zou best wat harder op gehandhaafd mogen worden. Kan de netbeheerder de spanning niet uitlezen via de slimme meter?
Ik zit niet te wachten op een wapenwedloop waardoor er straks 300V uit mijn stopcontacten komt.
[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 03-06-2024 12:04 ]
Stel de wijkkast is ontworpen/geschikt voor een continu vermogen van X.coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Als je bij 220V begint en met alle zonnepanelen in de wijk tot max. 245-250V komt, dan wordt het net toch minder belast dan wanneer je bij 232V begint, en keer op keer tot 253V gaat (waarbij omvormers uitspringen en even later weer aan springen)
Maar iedereen heeft panelen en het piekvermogen van alle opwek samen ligt daardoor op X + 20%.
Dat past niet.
Met een hoger netvoltage waardoor zeg de helft van de panelen uitvalt past het wel.
Of er omvormers aan- en uitspringen maakt het netwerk echt niet uit.
IJe bent er mee bekend dat dit een overtreding van de wet is en daarnaast knap asociaal naar andere zonnepanelen bezitters in je omgeving.
[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 03-06-2024 12:05 ]
Ik loop gewoon voor op de eventuele aanpassing van de norm.Question Mark schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Tja, en straks gaat iedereen zijn omvormers illegaal instellen en dan loopt de netspanning veel te veel op...
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/netspanning-verhogen-om-overbelasting-te-voorkomen/
Waarom asociaal naar andere bezitters?hanev001 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:51:
[...]
IJe bent er mee bekend dat dit een overtreding van de wet is en daarnaast knap asociaal naar andere zonnepanelen bezitters in je omgeving.
Ik wil graag mijn elektrische auto kunnen opladen met mijn eigen opgewekte energie.
Omdat deze instelling ervoor zogt dat de spanning verder oploopt waardoor er bij anderen zonnepanelen uitvallen. Regels zijn er voor een reden en je kunt allerlei redenen verzinnen waarom dat niet voor jou zou zijn, maar uiteindelijk vergroot je het probleem voor anderen.tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Waarom asociaal naar andere bezitters?
Ik wil graag mijn elektrische auto kunnen opladen met mijn eigen opgewekte energie.
[removed]
Dat is niet juist. De panelen vallen al uit en dat komt niet doordat er 1 setje blijft door draaien.redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:04:
[...]
Omdat deze instelling ervoor zogt dat de spanning verder oploopt waardoor er bij anderen zonnepanelen uitvallen. Regels zijn er voor een reden en je kunt allerlei redenen verzinnen waarom dat niet voor jou zou zijn, maar uiteindelijk vergroot je het probleem voor anderen.
Het valt uit omdat er op dat moment teveel wordt terug geleverd. Ik lever niet terug. Gaat rechtstreeks mijn auto in. Dus ik ben de dupe omdat anderen teveel panelen hebben en dus teveel energie leveren wat ze zelf niet gebruiken.
Je verwijst naar een luchtballon idee dat kort daarna weer is ingetrokken omdat het in strijd met de wet is.tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:53:
[...]
Ik loop gewoon voor op de eventuele aanpassing van de norm.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/netspanning-verhogen-om-overbelasting-te-voorkomen/
Als we jouw redenatie zouden volgen voor zaken die mogelijk in de toekomst gaan plaats vinden nu al te gaan gebruiken zouden de leveranciers onmiddellijk kunnen stoppen met salderen want er is aangekondigd dat dit beeindigd wordt.
Voorbeeld: Hier stijgt de spanning vrij snel tot 250V in de P1-meter. Ondanks een 6mm2 kabel naar de drie systemen (Enphase micro's, Growatt string en Solis string) vielen ze allemaal om de haverklap uit. Echter in de P1-logging was nooit meer dan 251V te zien.
De Growatt 3000s stond ingesteld op 252V gemiddeld 10m en 264V max. Dus eigenlijk illegaal voor NL (lekker ophangen en niet inregelen...). Aangepast naar 256V max en 256V gemiddeld 10m via Modbus.
De Solis stond ingesteld op afkappen bij 253V. Deze nu ingesteld op afkappen bij 254,4V via een user-defined profiel die verder volledig gelijk is aan het standaard NL-profiel op het voltage na.
Dit heeft het aantal uitval momenten zeer sterk gereduceerd (al is het ook gewoon rotweer geweest de afgelopen weken) voor deze 2 systemen. De Enphases vallen nog steeds behoorlijk vaak uit. Er staat in HA een alert op netspanning boven de 252V en die is nog nooit af gegaan.
Ga je lopen aanpassen zodat je met meer dan 253V gaat terugleveren mag ik aannemen dat die P1-data netjes door Liander/Stedin/Enexis gelogd wordt en je hierop aangesproken en gesanctioneerd wordt.
Dat zou alleen kloppen als je zowel een 3 fasen omvormer als 3 fasen laad paal hebt. Of in het geval van 1 fasen als zowel de laadpaal als omvormer op dezelfde fase zit. Nog even los van het feit dat je panelen waarschijnlijk langer stroom leveren dan je EV doet opladen.tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Dat is niet juist. De panelen vallen al uit en dat komt niet doordat er 1 setje blijft door draaien.
Het valt uit omdat er op dat moment teveel wordt terug geleverd. Ik lever niet terug. Gaat rechtstreeks mijn auto in. Dus ik ben de dupe omdat anderen teveel panelen hebben en dus teveel energie leveren wat ze zelf niet gebruiken.
Let op het woord eventueel.... Zolang het nog niet definitief is aangepast, is het niet toegestaan. Overigens is het besluit alweer op de lange baan geschoven.tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:53:
[...]
Ik loop gewoon voor op de eventuele aanpassing van de norm.
Ik ben het wel met je eens dat het zuur is dat je omvormer uitschakelt op momenten dat opgewekte energie volledig zelf geconsumeerd worden. Op dat moment is er eigenlijk geen noodzaak tot afschakelen.‘In de zienswijzen spreken de partijen onder andere hun zorg uit over de negatieve gevolgen die de verhoging van de drempelwaarde van de overspanningsbeveiliging zou kunnen hebben op de elektrische apparatuur bij afnemers’, meldt de ACM. ‘Daarnaast wordt gewezen op mogelijk brandgevaar als gevolg van deze verhoging.’
Vanwege de aard van de ingediende zienswijzen stelt de ACM geen definitief besluit te nemen, voordat zij ervan overtuigd is dat deze codewijziging geen (brand)veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. ‘Indien de codewijziging niet aan de wettelijke eisen voldoet, bijvoorbeeld op het gebied van (brand)veiligheid, kunnen we Netbeheer Nederland opdracht geven om het codevoorstel te wijzigen.’
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Tuurlijk wel, de panelen vallen uit totdat de spanning onder de 253V komt. Als die van jou dan door een trucje aanblijven betekent dat rechtstreeks dat er een ander setje uit gaat vallen. Daarbij geloof ik er niets van dat jij jouw auto altijd aan het opladen bent tijdens de pieken. Dat zou betekenen dat je auto dagelijks leeg is terwijl ie overdag altijd aan het opladen is.tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:09:
[...]
Dat is niet juist. De panelen vallen al uit en dat komt niet doordat er 1 setje blijft door draaien.
Hoe dan ook zijn de regels er niet voor niets en zoals ik al zei kun je allerlei leuke redenen bedenken, maar feit blijft dat je niet aan de regels voldoet en daarmee problemen veroorzaakt op het net.
[removed]
Exact dit. Ik kan mij niet voorstellen dat er helemaal geen saldering plaats vind het hele jaar. Leuk en aardig dat idee van "kijk mij eens goed bezig zijn" maar die auto staat niet 100% van de tijd aan de laadpaal en als dat al wel zo is zit er een keer een einde aan. Je kan moeilijk andere mensen verbieden panelen te nemen omdat je het zelf zo goed mogelijk probeert te doen.danny.s schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:42:
[...]
Dat zou alleen kloppen als je zowel een 3 fasen omvormer als 3 fasen laad paal hebt. Of in het geval van 1 fasen als zowel de laadpaal als omvormer op dezelfde fase zit. Nog even los van het feit dat je panelen waarschijnlijk langer stroom leveren dan je EV doet opladen.
Ik blijf erbij, de overheid had het netbeheer nooit moeten privatiseren. Dan hadden ze dit probleem wat door overheidsbeleid is ontstaan zelf kunnen oplossen. We blamen nu de netbeheerders maar er zit natuurlijk geen enkel economisch voordeel aan extra kabels of transformatorhuisjes of het vervangen daarvan. Het kost alleen maar geld voor een probleem wat slechts een klein percentage in het jaar plaatsvindt.
Grotendeels mee eens, ware het niet dat het juist de ACM/regering is die uitbreiding van het net jarenlang heeft tegengehouden. De netbeheerders vragen hier nl. al jaren om, maar de ACM vond het teveel kosten en niet noodzakelijk. Naar mijn idee weer een typisch voorbeeld van het gebrek aan een meerjarenplan voor de energietranisitie.tormentor1985 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Ik blijf erbij, de overheid had het netbeheer nooit moeten privatiseren. Dan hadden ze dit probleem wat door overheidsbeleid is ontstaan zelf kunnen oplossen. We blamen nu de netbeheerders maar er zit natuurlijk geen enkel economisch voordeel aan extra kabels of transformatorhuisjes of het vervangen daarvan. Het kost alleen maar geld voor een probleem wat slechts een klein percentage in het jaar plaatsvindt.
[removed]
Dit dus. Je betaald veel te weinig belasting en accijns over benzine en zeker nog MRB vrij ook?tmtx schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:55:
[...]
Waarom asociaal naar andere bezitters?
Wij hebben bij ons in de wijk ook grote problemen met installaties die afschakelen als de zon ook maar een beetje enthousiast begint te schijnen.
Ik heb zelf vrijwel geen problemen. Ik heb 46 panelen van 340Wp met Enphase omvormers. Alles aangesloten met meerdere 6mm2 AC kabels. Alleen een aantal panelen aan het eind van wat zwaarder belaste kabels schakelden op de piek (tussen 11:00 en 15:00) uit.
Na een korte enquete zie in de wijk zie ik dat meer dan de helft van de installaties uitschakelt.
Bij de meeste woningen die het kunnen meten komt de spanning via de P1 poort gemeten vrijwel niet boven de 252V.
Veel installaties hebben kabels van wel 15-20m tussen de omvormer en de meterkast. Vaak op maar 2,5mm2, en veel ook op 1-fase aansluitingen.
In sommige delen van de wijk zien we dat één bepaalde fase bij zon een duidelijk lagere spanning heeft dan de andere twee.
Er staan aanpassingen van het netwerk in de planning, maar dat kan nog wel jaren duren.
Daarom zijn we aan het kijken naar korte termijn oplossingen.
Een deel daarvan is gericht op het verlagen van de spanningsval over de AC aansluiting: dikkere kabels, omvormer dichter bij de meterkast. En het beter verdelen over de fasen.
Hebben jullie nog andere suggesties hoe we dit kunnen aanpakken?
PS: ik heb zelf ondertussen geen uitschakelende panelen meer gehad omdat ik nu één van onze EV’s standaard alleen laad boven de 50% als de spanning boven de 251V komt. Daarmee kan ik nét genoeg de spanning omlaag houden om die panelen niet uit te laten vallen.
[ Voor 9% gewijzigd door Middachten op 03-06-2024 14:00 ]
De beste tip is om je buren niets te laten doen. Want zolang zij een grotere spanningsval over de bekabeling hebben, vallen hun PVs uit voordat die van jou dat doetMiddachten schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Een interessante en zeer actuele discussie hier!
Wij hebben bij ons in de wijk ook grote problemen met installaties die afschakelen als de zon ook maar een beetje enthousiast begint te schijnen.
Ik heb zelf vrijwel geen problemen. Ik heb 46 panelen van 340Wp met Enphase omvormers. Alles aangesloten met meerdere 6mm2 AC kabels. Alleen een aantal panelen aan het eind van wat zwaarder belaste kabels schakelden op de piek (tussen 11:00 en 15:00) uit.
Na een korte enquete zie in de wijk zie ik dat meer dan de helft van de installaties uitschakelt.
Bij de meeste woningen die het kunnen meten komt de spanning via de P1 poort gemeten vrijwel niet boven de 252V.
Veel installaties hebben kabels van wel 15-20m tussen de omvormer en de meterkast. Vaak op maar 2,5mm2, en veel ook op 1-fase aansluitingen.
In sommige delen van de wijk zien we dat één bepaalde fase bij zon een duidelijk lagere spanning heeft dan de andere twee.
Er staan aanpassingen van het netwerk in de planning, maar dat kan nog wel jaren duren.
Een deel daarvan is gericht op het verlagen van de spanningsval over de AC aansluiting: dikkere kabels, omvormer dichter bij de meterkast. En het beter verdelen over de fasen.
PS: ik heb zelf ondertussen geen uitschakelende panelen meer gehad omdat ik nu één van onze EV’s standaard alleen laad boven de 50% als de spanning boven de 251V komt. Daarmee kan ik nét genoeg de spanning omlaag houden om die panelen niet uit te laten vallen.
Maar binnen de regels en wetten kun je niet veel meer dan dikkere bekabeling leggen. De vraag is alleen wat dat echt op gaat lossen, want de zwakste schakels zullen toch uitschakelen. Oftewel degene met op dat moment de langste/dunste bekabeling zullen uit blijven vallen.
[removed]
Het voordeel voor de netbeheerder is dat ze het net meer in lijn hebben gebracht met de standaard. De netspanning is al weer heel wat jaren 230V, en geen 220V. Met een spanning op 220V zit je al weer een stuk dichter tegen de odnergrens van 208V.coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:31:
[...]
Ik begrijp nog steeds niet wat het voordeel voor de netbeheerder is. Zoals een paar posts naar boven gesteld heeft Enexis hier de netspanning in Januari van 220V naar 232V verhoogt en sindsdien hebben we ontzettend veel problemen in de wijk.
En het kan zijn dat Enexis in de winter net momenten detecteert waarbij het net in jouw wijk in de buurt komt van die 208V.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Misschien wat laat nu, maar met microomvormers is de kans kleiner dat die allemaal tegelijk uitvallen. Verder zou ik ook eens controleren wat voor kabeldikte je hebt liggen voor je PV installatie. Als je heel wat meters aan kabel er tussen hebt zitten dan verlies je al snel een paar volt. Daarvoor kan ik echt een 6mm2 kabel aanbevelen, wel wat duurder maar minder uitval.D-dark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:01:
Ik vrees dat je buren ook zonnepanelen genomen hebben.
Wat anderen ook zeggen is dat de netspanning te hoog word en de omvormer zichzelf uitschakeld.
Mocht je 3 fases hebben dan kan je proberen je omvormer op een andere fase aantesluiten.
Ik zou beginnen met het meten van je netspanning, als deze bij de meterkast al boven de 250 volt uitkomt dan wordt het sowieso een lastig verhaal, of inderdaad een andere fase voor je PV gebruiken.
Ik hoor veel: personeelstekort, veel aanpassingen in de wijk nodig, etc.
Maar feit blijft dat ze niet om geld verlegen zitten. De drie grote beheerders hebben allen een miljardenomzet, en miljoenenwinsten gedraaid in 2023. Daarmee kun je echt wel meer doen zou je zeggen.
Het is toch bizar dat de állergrootste opdracht waar we met z'n allen voor staan: het verduurzamen van onze energievoorziening, nu actief wordt tegengewerkt door de netspanning expres te verhogen i.p.v. dat er duidelijke stappen worden gezet om het probleem binnen opzienbare tijd te verhelpen? (Dit i.t.t. "kan nog 10 jaar duren")
Wie heeft meer inzicht in waar het precies knelt?
Het knelt bij de politieke besluitvorming in het verleden om niet te investeren. De Netwerkbeheerders moeten voor elke investering goedkeuring vragen bij de Nederlandse Staat. En omdat wij liever massaal stemmen op partijen ‘gratis bier voor iedereen’ (lees= belastingverlaging, compensatie voor van alles en nogwat) stemmen, in plaats van partijen die lange termijn verantwoordelijkheid voor investeringen in infrastructuur durven uit te leggen aan de kiezer, is de laatste 15-20 veel te weinig geinvesteerd in elektrische infrastructuur.Nickname27 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:49:
Ik merk dat ik het nog steeds lastig vind te begrijpen waar nou het probleem zit bij de netbeheerders - waarom is het zo moeilijk om de netspanning op een acceptabel niveau te houden?
Ik hoor veel: personeelstekort, veel aanpassingen in de wijk nodig, etc.
Maar feit blijft dat ze niet om geld verlegen zitten. De drie grote beheerders hebben allen een miljardenomzet, en miljoenenwinsten gedraaid in 2023. Daarmee kun je echt wel meer doen zou je zeggen.
Het is toch bizar dat de állergrootste opdracht waar we met z'n allen voor staan: het verduurzamen van onze energievoorziening, nu actief wordt tegengewerkt door de netspanning expres te verhogen i.p.v. dat er duidelijke stappen worden gezet om het probleem binnen opzienbare tijd te verhelpen? (Dit i.t.t. "kan nog 10 jaar duren")
Wie heeft meer inzicht in waar het precies knelt?
De netwerkbedrijven zijn deze uitdaging al sinds eind jaren negentig gaan aankaarten bij diezelfde overheid. Maar tot een paar jaar geleden bleef men nul op het rekest krijgen.
Investeringen in netwerken bedragen miljarden, tientallen miljarden. Met miljoenen winst kun je amper de engineering studies voor dit soort projecten zelf betalen. Dus je bent afhankelijk van investeringsgoedkeuring door de overheid.
Infra projecten doe je voor perioden van 50-100 jaar. Het vraagt politieke moed, en wars zijn van de laatste social media hype of onliner spuwende politici om dit gedaan te krijgen.
Korte antwoord: Wij, de Nederlandse kiezer, is waar het uiteindelijk knelt.
Nog even een kleine persoonlijk politieke overtuiging als toevoeging: *knip helaas offtopic
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 11-06-2024 09:22 ]
Watt=Voltage x Amperage. De maximale stroom (ampere) in een systeem staat vast door dikte van kabels en gekozen zekeringen, voltage wordt bepaald door de isolatie van de kabels. Meeste kabels zijn geschikt tot 600 of 1000v, dus daar zit enige marge.coelho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:31:
[...]
Als de netbeheerder de spanning van 220 naar 230 verhoogt kan er in de wijk 5% meer vermogen afgenomen worden zonder dat er ook maar iemand hoeft te graven. Ja, het basisvoltage is hoger waardoor panelen eerder afschakelen, maar op andere momenten zonder al te veel zon is er 5% meer te verstoken over dezelfde kabels.
Het zou mooi zijn als de netbeheerder de omzetting van 10000V naar 230V dynamisch instelt, echter is het in veel gevallen een instelling die handmatig uitgevoerd moet worden door een monteur met schroevendraaier. Je moet dan kiezen tussen capaciteitstekort in de donkere periode of uitschakelende panelen in de zonnige periode. Aangezien niemand heeft gegarandeerd dat je op een consumentenaansluiting altijd werkende panelen hebt, maar je wel minimaal X volt uit de muur moet krijgen is de keuze makkelijk gemaakt voor de netbeheerder.
Iets anders dat met micro-omvormers soms ook kan is de installatie ombouwen naar 2- of 3-fase.Middachten schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:58:
Een interessante en zeer actuele discussie hier!
Dit kan als er meerdere kabels door het dak komen. Door elke kabel op een andere fase te zetten, en het traject van de meterkast naar het dak in 3fase uit te voeren, zorg je dat je minder/geen verliezen door de nul hebt en dus maar 1/6 van de spanningsopdrijving hebt bij gelijke diameter van de geleiders.
Ook bij tweefase aansluiting heb je al wat voordeel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt voor deze uitleg. Zoals jij het beschrijft is het dus wel MOGELIJK dat de netbeheerder handmatig de spanning 2 keer per jaar (1 keer omlaag bij begin zomer en 1 keer omhoog bij begin winter) aanpast. Al is het met een schroevendraaier langs de transformatorhuisjes rijden daar waar klachten zijn. Echter de netbeheerders (in ieder geval Enexis) zegt dat het gehele transformatorhuis aangepast / vervangen moet worden of extra transformatoren erbij gezet moeten worden.jadjong schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:11:
[...]
Watt=Voltage x Amperage. De maximale stroom (ampere) in een systeem staat vast door dikte van kabels en gekozen zekeringen, voltage wordt bepaald door de isolatie van de kabels. Meeste kabels zijn geschikt tot 600 of 1000v, dus daar zit enige marge.
Als de netbeheerder de spanning van 220 naar 230 verhoogt kan er in de wijk 5% meer vermogen afgenomen worden zonder dat er ook maar iemand hoeft te graven. Ja, het basisvoltage is hoger waardoor panelen eerder afschakelen, maar op andere momenten zonder al te veel zon is er 5% meer te verstoken over dezelfde kabels.
Het zou mooi zijn als de netbeheerder de omzetting van 10000V naar 230V dynamisch instelt, echter is het in veel gevallen een instelling die handmatig uitgevoerd moet worden door een monteur met schroevendraaier. Je moet dan kiezen tussen capaciteitstekort in de donkere periode of uitschakelende panelen in de zonnige periode. Aangezien niemand heeft gegarandeerd dat je op een consumentenaansluiting altijd werkende panelen hebt, maar je wel minimaal X volt uit de muur moet krijgen is de keuze makkelijk gemaakt voor de netbeheerder.
Wat is nu waar?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Een transformator is in de basis niets meer dan een ding waar een draad in gaat en een draad uit komt. Door de ingaande draad 10 keer ergens omheen te wikkelen en de uitgaande draad 1 keer ergens omheen te wikkelen deel je de spanning door 10, of vermenigvuldig je die met die.MajaMestreech schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor deze uitleg. Zoals jij het beschrijft is het dus wel MOGELIJK dat de netbeheerder handmatig de spanning 2 keer per jaar (1 keer omlaag bij begin zomer en 1 keer omhoog bij begin winter) aanpast. Al is het met een schroevendraaier langs de transformatorhuisjes rijden daar waar klachten zijn. Echter de netbeheerders (in ieder geval Enexis) zegt dat het gehele transformatorhuis aangepast / vervangen moet worden of extra transformatoren erbij gezet moeten worden.
Wat is nu waar?
Wil je van 10000V naar 220V dan heb je 45 wikkelingen aan de ene kant en 1 aan de andere kant. Bij 10000V naar 230V heb je 43:1.
Wat de netbeheerder zegt klopt in bepaalde gevallen. Soms heb je een fixed transformator en valt er niets aan te passen, soms kan je handmatig aanpassen en soms elektronisch. De aanpassing geschied door de inkomende draad op een andere positie aan de wikkeling vast te maken waardoor je van 45 naar 43 gaat.
Waarom dat mannetje met de schroevendraaier niet 2x per jaar langs komt? Omdat dan de hele wijk een uurtje van de spanning is als het aangepast wordt. Dat geldt ook voor de variant die je wel van afstand aan kan passen. Daarnaast heeft niemand tijd om een rondje te rijden, die zijn veel te druk met andere werkzaamheden zoals het vervangen van trafo's die veel te klein zijn.
Als jij op een plek zit waar de trafo helemaal niet aangepast kan worden zal je misschien af vragen hoe ze dan die aanpassing van 220V naar 230V gedaan hebben, dat is aan de ingaande kant gedaan. 10500V gedeeld door 45 is ook ~230V.
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 11-06-2024 11:20 ]
De spanning wordt hoger door zonnepanelen, de wet van Ohm beschrijft hoe dat werkt: spanning = stroom x weerstand.
De 'weerstand' is hier de netimpedantie; zeg maar de kabelweerstand van het elektriciteitsnetwerk. Dit is afhankelijk diverse factoren zoals de afstand naar je wijktrafo.[1].
In een hypothetische straat met 30 huizen die allemaal 10A invoeden met 0.1 ohm levert dat dus 300A * 0.1 ohm = 30V spanningsverhoging op.
Om aan de normering te voldoen zal de trafo dus ingesteld moeten worden op 220V, maar dat is weer te laag voor als 's nachts 20 huizen hun auto opladen met 10A. Een zomer- en winterstand voldoet dus niet.
Een oplossingsrichting is dan een dikkere kabel aanleggen, zodat de netimpedantie naar 0.07 ohm gaat. Dan moet de straat open.
Extra complex wordt het als de trafo de 300A helemaal niet aankan. Stel, de trafo kan maar 200A aan.
Natuurlijk zou het beste zijn om hem te vervangen, maar (stel) NIMBYs willen geen groter trafohuisje en we hebben meer plekken die dit probleem hebben dan vakmensen die het kunnen oplossen (over de beschikbaarheid van trafo's zelf hebben we het dan nog niet). Hoedanook, de realiteit is dat de netbeheerder nog wel een paar jaar verder moet met de bestaande trafo.
Dan kan de netbeheerder de netimpedantie gebruiken om een spanning te kiezen waarop de zonnepanelen zelf terugregelen wanneer de trafo de 200A aantikt: 233V bij 0.1 ohm.
Het is jammer dat de zonnepanelen aan het einde van de straat altijd als eerste uitvallen, maar het licht blijft aan.
[1] Als je hem in jouw huis wil meten, kun je een waterkokertest doen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Aangezien we nu al een tweede omvormer hebben voor nog eens 8 * 375 Wp, hebben we dus straks 3 omvormers verdeeld of 3 fases. Beter dan 1 3-fase omvormer aangezien dan niet bij een te hoge spanning op 1 fase alle 24 panelen uitvallen en tevens hoef ik hiermee geen 2 omvormers van 2 en 4 jaar weg te gooien.
Nadat dit uitgevoerd is zal ik hier het resultaat delen.
Voor maximaal effect laat je de 1fase kabels zo kort mogelijk. Op zolder een 3fase onderverdeler is niet gek.MajaMestreech schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:21:
Dank allen voor jullie uitleg en de conclusie is dus dat de netbeheerder het probleem niet op korte termijn kan oplossen. Aangezien we in een niet al te oude wijk wonen (ons huis is van 2008) ga ik ervan uit dat we de komende 10 jaar nog niet aan de beurt zijn om dit probleem op te lossen. Daarom laat ik onze omvormer van de 16 * 310 Wp panelen 1 van de 2 strings op een aparte nieuwe omvormer aansluiten op een andere fase. Dus deze omvormer wordt dan gelijkmatig verdeeld over 2 fases en hopelijk is de uitval dan verholpen of op zijn minst een stuk minder.
Aangezien we nu al een tweede omvormer hebben voor nog eens 8 * 375 Wp, hebben we dus straks 3 omvormers verdeeld of 3 fases. Beter dan 1 3-fase omvormer aangezien dan niet bij een te hoge spanning op 1 fase alle 24 panelen uitvallen en tevens hoef ik hiermee geen 2 omvormers van 2 en 4 jaar weg te gooien.
Nadat dit uitgevoerd is zal ik hier het resultaat delen.
En of ze de klagende klant willen afpoeieren of niet. Hahahaha.onetime schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:59:
@MajaMestreech Al die situaties komen voor en zijn dus mogelijk. Hangt van de trafo's af.
en eerst checken of je omvormer wel op de goede instellingen staat en niet zoals bij sommige Omnik omvormers op 'oude' Nederlandse net-instellingen van max 249 Volt i.p.v. 253 Volt...ASW1 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:41:
Ik zou eerst eens de voltages op de drie afzonderlijke fasen eens gaan meten, het komt vaak voor dat er één structureel lager is, als je daar je PV op prikt kan het zijn dat het probleem al verholpen is.
Zowel op andere fases omprikken als omvormer instellingen zijn al allemaal gedaan. Bij ons lijkt L1 iets hoger zodra de zon schijnt, dus heb de omvormer inderdaad naar L3 verplaatst. Helpt een beetje maar valt nog steeds veel uit, zodra die boven de 3000-3300 W aan het leveren is. Vandaar mijn hoor dat bij 1 string er nog maximaal 2500 W uitkomt en de spanning dan net onder 253 V blijft.marktweakt schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:32:
[...]
en eerst checken of je omvormer wel op de goede instellingen staat en niet zoals bij sommige Omnik omvormers op 'oude' Nederlandse net-instellingen van max 249 Volt i.p.v. 253 Volt...
Kan dit kwaad?
a. Voor de omvormer
b. Voor onze huis apparatuur
c. Voor de netbeheerder Enexis: zal op de slimme meter op die fase de spanning boven de 253V komen door deze actie omvormer.
d. Voor de omvormers van onze buren
Ik heb exact hetzelfde. Je omvormer stuurt gewoon geen data waardoor het lijkt dat je een storing hebt. Ik heb exact hetzelfde.
Download eens de excel sheet van je standen. Je zult zien dat je tijdens de storing gewoon aan het opwekken bent. Kijk maar naar hoeveel opwek je had bij de laatste entry voor de storing optreed en naar de opwek zodra alles weer werkt.
/edit
Ow, TS is er al een jaar niet meer geweest. Oops.
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 17-06-2024 08:44 ]
Ten eerste, het mag niet. Maar ik zou beginnen met de spanning te meten bij de meter, want dan weet je of je te hoog uit komt door een spanningsverlies over de kabel of doordat de spanning echt al te hoog is op het net.MajaMestreech schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:39:
Wij hebben een Solax omvormer die de uitval problemen heeft, die is 5000 W. Ik kan nu in de advanced settings komen en bij de GRID settings zie ik bij de maximale waarden overal de bekende 253 V staan. Deze zou ik kunnen verhogen met 1 of 2 Volt. Ik weet dat het niet mag echter, ik vraag me af of dit niet vergelijkbaar is met een dikkere kabel te plaatsen tussen omvormer en meterkast.
Kan dit kwaad?
a. Voor de omvormer
c. Voor de netbeheerder Enexis: zal op de slimme meter op die fase de spanning boven de 253V komen door deze actie omvormer.
[removed]
a) Nee, die kan waarschijnlijk ook gewoon op een Belgische netcode ingesteld worden waarbij 264 VAC de max is.MajaMestreech schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:39:
Wij hebben een Solax omvormer die de uitval problemen heeft, die is 5000 W. Ik kan nu in de advanced settings komen en bij de GRID settings zie ik bij de maximale waarden overal de bekende 253 V staan. Deze zou ik kunnen verhogen met 1 of 2 Volt. Ik weet dat het niet mag echter, ik vraag me af of dit niet vergelijkbaar is met een dikkere kabel te plaatsen tussen omvormer en meterkast.
Kan dit kwaad?
a. Voor de omvormer
b) Alleen als je echt oude apparatuur hebt schijnt dit wel eens een probleem te zijn
c) De netbeheerder heeft er niet direct last van, maar als iedereen het gaat doen dan zou dit problemen kunnen geven met overspanning in het transformatorhuisje. Maar het mag niet volgens de netcode.
d) Nee, die schakelen gewoon uit bij 253VAC.
Heb je een DSMR versie 5 meter of een oudere?
Er zit waarschijnlijk ook een "10 minuten overspanning" instelling in die omvormer. Misschien dat eens proberen. Dit valt nog binnen de netcode van de netbeheerder zelf, dus dat zou in ieder geval geen kwaad mogen kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 17-06-2024 09:29 ]
Het grote verschil met een dikkere kabel is dat de omvormer met andere settings ook niet uit gaat als er vanuit de straat al 253V binnen komt. Daarom mag het niet.MajaMestreech schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:39:
Kan dit kwaad?
a. Voor de omvormer
Dus samengevat
a. Nee, die is ontworpen om ook in landen met hogere spanning te werken
b. Mogelijk, je kunt niet uitsluiten dat de boel over de 253V komt. Een discussie over een hellend vlak "een voltje kan toch wel" gaan we niet doen. De grens ligt vooralsnog bij 253V.
c. Mogelijk, zie b
d. Ja. Als jij de grenzen oprekt druk je een ander van het net.
Netcode is twee seconden 253V.marktweakt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:05:
[...]
Dit valt nog binnen de netcode van de netbeheerder zelf, dus dat zou in ieder geval geen kwaad mogen kunnen.
Dat heb ik je hier al uitgelegd.
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 17-06-2024 09:24 ]
Dat heb ik natuurlijk al vaak gedaan via Homewizard en die blijft op die fase waarop de omvormer zit hangen op 250 - 251 VAC.redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Ten eerste, het mag niet. Maar ik zou beginnen met de spanning te meten bij de meter, want dan weet je of je te hoog uit komt door een spanningsverlies over de kabel of doordat de spanning echt al te hoog is op het net.
DSMR5 meter, nieuwste van de nieuwste en is zelfs vervangen omdat de P1 poort voor Homewizard niet werkte.marktweakt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:05:
[...]
a) Nee, die kan waarschijnlijk ook gewoon op een Belgische netcode ingesteld worden waarbij 264 VAC de max is.
b) Alleen als je echt oude apparatuur hebt schijnt dit wel eens een probleem te zijn
c) De netbeheerder heeft er niet direct last van, maar als iedereen het gaat doen dan zou dit problemen kunnen geven met overspanning in het transformatorhuisje. Maar het mag niet volgens de netcode.
d) Nee, die schakelen gewoon uit bij 253VAC.
Heb je een DSMR versie 5 meter of een oudere?
Er zit waarschijnlijk ook een "10 minuten overspanning" instelling in die omvormer. Misschien dat eens proberen. Dit valt nog binnen de netcode van de netbeheerder zelf, dus dat zou in ieder geval geen kwaad mogen kunnen.
Tja, dan zit je wel zo op de grens dat je al snel wel terug gaat leveren als de spanning op 253 VAC zit. Daarbij ook bedenken dat als jouw omvormer langer aanblijft, je daarmee een omvormer van de buren af laat schakelen.MajaMestreech schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
[...]
Dat heb ik natuurlijk al vaak gedaan via Homewizard en die blijft op die fase waarop de omvormer zit hangen op 250 - 251 VAC.
Conclusie lijkt me dan ook dat als 1 iemand zoiets doet het weinig kwaad kan, maar als meer mensen dat gaan doen je al snel een probleem hebt. En precies daarom mag het niet.
[removed]
Klopt en accepteer ik ook. Het is alleen dat de buren geen last hebben van uitval omdat hun installatie minder vermogen levert (2500-3000 W). Dus de vraag is dan of bij mij de spanning 1 of 2 Volt verhogen dit gevolgen heeft voor de buren en voor de netbeheerder.redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:40:
[...]
Tja, dan zit je wel zo op de grens dat je al snel wel terug gaat leveren als de spanning op 253 VAC zit. Daarbij ook bedenken dat als jouw omvormer langer aanblijft, je daarmee een omvormer van de buren af laat schakelen.
Conclusie lijkt me dan ook dat als 1 iemand zoiets doet het weinig kwaad kan, maar als meer mensen dat gaan doen je al snel een probleem hebt. En precies daarom mag het niet.
Bij veel mensen die het verst van het transformatorhuisje af zitten (aan het einde van de kabel) valt de omvormer altijd als eerste uit terwijl de rest (dichter bij het transformatorhuisje) gewoon doordraait. Als je dan de netbeheerder belt dan krijg je te horen dat je "gewoon pech hebt" en dat je het er maar mee moet doen. Is dat dan eerlijk verdeelt? Ik kan mij voorstellen dat mensen die in zo'n situatie zitten dingen gaan doen die 'eigenlijk niet mogen'.redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:40:
[...]
Tja, dan zit je wel zo op de grens dat je al snel wel terug gaat leveren als de spanning op 253 VAC zit. Daarbij ook bedenken dat als jouw omvormer langer aanblijft, je daarmee een omvormer van de buren af laat schakelen.
@MajaMestreech DSMR 5 meters hebben voltage meters ingebouwd waarmee je het voltage op de fases in ieder geval via de P1 poort kunt uitlezen. Let op: de netbeheerder kan dat dan (in principe) dus ook...
Dat is inherent aan het netwerk. Er is een maximale spanning vast gesteld en helaas is die spanning op bepaalde punten in het netwerk inderdaad eerder/sneller hoger. Je hebt dan pech als je daar meer last van hebt, maar oneerlijk kun je het naar mijn idee niet noemen.marktweakt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:50:
[...]
Bij veel mensen die het verst van het transformatorhuisje af zitten (aan het einde van de kabel) valt de omvormer altijd als eerste uit terwijl de rest (dichter bij het transformatorhuisje) gewoon doordraait. Als je dan de netbeheerder belt dan krijg je te horen dat je "gewoon pech hebt" en dat je het er maar mee moet doen. Is dat dan eerlijk verdeelt? Ik kan mij voorstellen dat mensen die in zo'n situatie zitten dingen gaan doen die 'eigenlijk niet mogen'.
@MajaMestreech DSMR 5 meters hebben voltage meters ingebouwd waarmee je het voltage op de fases in ieder geval via de P1 poort kunt uitlezen. Let op: de netbeheerder kan dat dan (in principe) dus ook...
[removed]
String spanning te hoog?creon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:28:
[Afbeelding]
Wie weet de oorzaak dat mijn panelen op momenten helemaal weg zaken in hun productie
Het is niet zo dat het voltage te hoog wordt zo te zien
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Volgens mij klopt dit niet. Als 1 omvormer uitvalt vanwege een te hoge spanning dan vallen ze allemaal wel uit want ze hebben allemaal een te hoge spanning op de fase.fastedje schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:35:
[...]
Misschien wat laat nu, maar met microomvormers is de kans kleiner dat die allemaal tegelijk uitvallen. Verder zou ik ook eens controleren wat voor kabeldikte je hebt liggen voor je PV installatie. Als je heel wat meters aan kabel er tussen hebt zitten dan verlies je al snel een paar volt. Daarvoor kan ik echt een 6mm2 kabel aanbevelen, wel wat duurder maar minder uitval.
Ik zou beginnen met het meten van je netspanning, als deze bij de meterkast al boven de 250 volt uitkomt dan wordt het sowieso een lastig verhaal, of inderdaad een andere fase voor je PV gebruiken.
Heb je toevallig ook een plaatje waar het zonder problemen met hoog vermogen doorloopt?
Wat zegt de logging van de omvormer/website?
Je zou eventueel het error-log van de omvormer zelf kunnen raadplegen
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 19-06-2024 15:52 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@creon dit is de spanningsmeting van de omvormer zelf? Wellicht dat je op de x-as wat meer in kan zoomen. Een verkeerde land-instelling kan dit misschien ook verklaren.
Volgens mij mag die nog wel een iets hoger
650V
:strip_exif()/f/image/swgwoLsOQa5IvnjWNmwWtKf5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QWO9Pc64XNJcieY830udrA2c.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is wel eens tot de 8000W gegaan dus de 6000 lijkt mij geen harde grens
:strip_exif()/f/image/t8rt2ICRztTmUN67A8IarRH4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door creon op 19-06-2024 16:01 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waarom heb je de Y- as op je plaatje op een logaritmische schaalverdeling staan?
Dat vertekent het gedrag nogal wat..
Misschien eens aanpassen naar een gewone lineaire schaal en kijken hoe het er dan uitziet..
Ik verwacht dat het dan een stuk meer op die zaagtand lijkt zoals hierboven ook al genoemd werd, en geeft een nauwkeuriger beeld bij welke piek ie telkens afschakelt.. Door de schaal lijkt nu alles veel dichter bij de 6kW te liggen dan in werkelijkheid het geval is.
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
In de praktijk zal de spanning per omvormer net wat anders zijn, doordat er een verschillende weerstand van de netspanningskabel is per paneel: elk stukje koper heeft wat extra weerstand. Verder heeft een omvormer ook bepaalde toreranties bij het meten van de netspanning. Als de netspanning echt veel te hoog is in de meterkast dan zullen alle microomvormers uitvallen, echter als de spanning bij de meterkast tegen de 250V is dan tellen alle verliezen in de kabel(s) naar de omvormers mee. Dit kan als snel oplopen tot een aantal volt (afhankelijk van de geleverde stroom en kabel weerstand).com2,1ghz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:41:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Als 1 omvormer uitvalt vanwege een te hoge spanning dan vallen ze allemaal wel uit want ze hebben allemaal een te hoge spanning op de fase.
Het blijkt ondertussen dat onze netwerk beheerder (Liander) al met een project voor onze wijk gestart is naar aanleiding van klachten vorig jaar, en eigen metingen. Concreet: ze beginnen aan het eind van de zomer met het uitbreiden van het aantal transformator stations (10kV naar 230V) in de wijk, en in sommige straten gaan ze een extra kabel aanleggen.
Ik moet zeggen dat dit veel sneller is dan ik ooit verwacht had!
En gelukkig vallen mijn panelen maar heel zelden (deels) uit. Het zijn vooral de buren (ongeveer 60% van alle zonnepanelen bezitters hier) die hier in de buurt last hebben van uitschakelen als de zon ook maar een beetje begint te schijnen.
Dat is inderdaad een goede suggestie.Proton_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Iets anders dat met micro-omvormers soms ook kan is de installatie ombouwen naar 2- of 3-fase.
Dit kan als er meerdere kabels door het dak komen. Door elke kabel op een andere fase te zetten, en het traject van de meterkast naar het dak in 3fase uit te voeren, zorg je dat je minder/geen verliezen door de nul hebt en dus maar 1/6 van de spanningsopdrijving hebt bij gelijke diameter van de geleiders.
Ook bij tweefase aansluiting heb je al wat voordeel.
Ik heb zelf al 2x een 3-fase groep van het dak komen. Door e.e.a. iets anders te configureren (de verst liggende panelen zijn nu beter verdeeld over de fasen) vallen bij mij alleen nog heel af en toe 2-3 panelen uit.
We hebben bij een aantal buren met micro omvormers ook al goede resultaten behaald met het ombouwen naar 3-fasen. En gelijk dikkere kabels (6mm2 ipv 2,5mm2) leggen.
Als de EV zoveel stilstaat zal je ook niet veel kwh gebruiken, Dus hoeveel van die 100kwh kun je elke dag bijladen? Vol is nu eenmaal vol.Middachten schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:58:
Met bij elkaar iets meer dan 100kWh aan accu capaciteit op de oprit (die zeker 75% van de tijd overdag op die oprit staat…), genoeg planbare verbruikers (warmtepomp/warm water, spa filter&temperatuur, vaatwasser en wasmachine) en een dynamisch contract maak ik mij niet zo druk om saldering….
En gelukkig vallen mijn panelen maar heel zelden (deels) uit. Het zijn vooral de buren (ongeveer 60% van alle zonnepanelen bezitters hier) die hier in de buurt last hebben van uitschakelen als de zon ook maar een beetje begint te schijnen.
Wij laden nu alleen als de zon schijnt, of als de knop ‘ik heb morgen een volle auto nodig’ ingedrukt is.
We draaien nu zo’n 8 weken met deze opzet en ik schat nu in dat ik van April tot September zo’n 60-70% van de zonnestroom direct kan inzetten. In de overige maanden zal dat vrijwel 100% zijn. En de rest ga ik dan laden als het hard waait en de prijzen negatief zijn… dat is het plan tenminste, ik heb hier nog geen praktijk data voor.
Volgend jaar rond deze tijd weet ik of ik te optimistisch was
Dan vraag ik me toch af hoeveel je wel niet met die auto rijdt. Met jouw zonnepanelen wek je in een dag voldoende op om de auto vol te gooien, waarna je 600km moet rijden om de volgende dag hetzelfde te doen. Oftewel voor die 60-70% rendement moet je dan minstens 100k km per jaar rijden, en dat dan wel buiten de normale kantoortijden. Het klinkt mij nogal optimistisch tenzij je een heel afwijkend leefpatroon hebt van de meeste mensen.Middachten schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:08:
Als je de EV op andere momenten van de dag gebruikt, en in principe alleen laad als de zon schijnt, dan werkt het prima!
Wij laden nu alleen als de zon schijnt, of als de knop ‘ik heb morgen een volle auto nodig’ ingedrukt is.
We draaien nu zo’n 8 weken met deze opzet en ik schat nu in dat ik van April tot September zo’n 60-70% van de zonnestroom direct kan inzetten. In de overige maanden zal dat vrijwel 100% zijn. En de rest ga ik dan laden als het hard waait en de prijzen negatief zijn… dat is het plan tenminste, ik heb hier nog geen praktijk data voor.
Volgend jaar rond deze tijd weet ik of ik te optimistisch was
[removed]
Met zijn zonnepanelen wekt 'ie in een dag voldoende op om z'n auto vol te gooien... een aantal weken per jaar, ja. Bijvoorbeeld op een dag als vandaag zal 'ie bij lange na niet genoeg opgewekt hebben om z'n hele (of zelfs halve) auto op te laden.redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:32:
[...]
Dan vraag ik me toch af hoeveel je wel niet met die auto rijdt. Met jouw zonnepanelen wek je in een dag voldoende op om de auto vol te gooien, waarna je 600km moet rijden om de volgende dag hetzelfde te doen. Oftewel voor die 60-70% rendement moet je dan minstens 100k km per jaar rijden, en dat dan wel buiten de normale kantoortijden. Het klinkt mij nogal optimistisch tenzij je een heel afwijkend leefpatroon hebt van de meeste mensen.
The devil is in the details.
Vandaag is ook wel uitzonderlijk voor de zomer. Normaal gesproken moet je met een 15k Wp installatie in april t/m september toch dagelijks wel zo'n 40 a 50 kWh opwekken waarmee je je auto dan dagelijks toch minstens halfvol krijgt. En dan moet je dus minstens zo'n 300km per dag rijden om dat vol te kunnen houden. En dat is wel nodig wil je aan die 60-70% eigen verbruik wilt komen in de zomer.Hahn schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:37:
[...]
Met zijn zonnepanelen wekt 'ie in een dag voldoende op om z'n auto vol te gooien... een aantal weken per jaar, ja. Bijvoorbeeld op een dag als vandaag zal 'ie bij lange na niet genoeg opgewekt hebben om z'n hele (of zelfs halve) auto op te laden.
Dat je in de winter op ongeveer 100% uitkomt geloof ik best, maar ook dan betekent dat dat je alleen buiten de zonuren je kilometers mag maken.
[removed]
Enexis moet op meerdere plaatsen in Nederland de spanning op het stroomnet weer verhogen. Die was juist verlaagd om uitvallen van omvormers van zonnepanelen te voorkomen, maar nu smelten zekeringen in stroomhuisjes.
...
Door de in 26.000 stroomhuisjes geplaatste meetapparatuur waarmee de dreigende overbelasting te zien is, kan Enexis direct ingrijpen om stroomstoringen te voorkomen.
In de stroomhuisjes waar deze apparatuur niet beschikbaar is, kan een stroomstoring echter nog niet voorkomen worden. ‘Als er 1 of zelfs meerdere stroomstoringen zijn geweest, moeten we soms de noodmaatregel nemen en de spanning op het net iets verhogen’, aldus Enexis. ‘Het nadeel van deze maatregel is dat omvormers eerder kunnen uitvallen op piekmomenten omdat er minder ruimte is voor terugleveren. We begrijpen dat het toepassen van deze noodmaatregel vervelend kan zijn voor klanten met zonnepanelen. Daarom doen we dit alleen als het echt niet anders kan en altijd tijdelijk totdat het stroomnet of het transformatorstation is verzwaard. Zo houden we het net betrouwbaar en zorgen we ervoor dat de hele buurt stroom kan blijven gebruiken.’
Bron: https://solarmagazine.nl/...-zonnepanelen-te-beperken
[ Voor 15% gewijzigd door marktweakt op 27-06-2024 17:02 ]
Vandaag kreeg ik een mailtje van ze dat 'de planning' voor netverzwaringswerkzaamheden in mijn regio bekend zijn (regio Groningen); 11 jaar of langer voordat ze hier van plan zijn te beginnen met de opmerking erbij dat de planning ook nog wel een jaar of 5 kan opschuiven!
Bron: https://content.mailplus....taanpak_pdf_juni_2024.pdf
Ja jongens doe vooral rustig aan; ik wacht gewoon nog wel een jaar of 20 voor ik met de elektrificatie en energietransitie mee kan gaan doen!
Idioterie!
[ Voor 9% gewijzigd door marktweakt op 01-07-2024 17:08 ]
Die kreeg ik ook. Aantal jaar terug was het binnen een paar maanden geregeld. Maar inmiddels met zoveel extra panelen gaat het nu 6-10 jaar duren.marktweakt schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:51:
Het zijn toch wel echte grappenmakers bij Enexis hoor.
Vandaag kreeg ik een mailtje van ze dat 'de planning' voor netverzwaringswerkzaamheden in mijn regio bekend zijn (regio Groningen); 11 jaar of langer voordat ze hier van plan zijn te beginnen met de opmerking erbij dat de planning ook nog wel een jaar of 5 kan opschuiven!
Bron: https://content.mailplus....taanpak_pdf_juni_2024.pdf
Ja jongens doe rustig aan; ik wacht gewoon nog wel een jaar of 20 voor ik met de elektrificatie en energietransitie mee kan gaan doen!
Idioterie!
Dus de planning is hier te vinden: https://content.mailplus....taanpak_pdf_juni_2024.pdfVoorlopige planning voor de buurtaanpak is bekend
Beste klant,
U heeft uw e-mailadres achtergelaten op onze website omdat u wilt weten wanneer we het stroomnet in uw buurt aanpakken. We hebben een voorlopige planning van wanneer we in uw buurt aan de slag gaan met de buurtaanpak. Deze willen we graag met u delen.
Waar gaat dit ook alweer over?
We willen met zijn allen flink verduurzamen. Hierdoor gebruiken we meer stroom dan ooit. Deze snelgroeiende vraag naar het afnemen en tegelijkertijd terugleveren van elektriciteit vraagt steeds meer van ons stroomnet. Meer dan ons stroomnet nu aankan. We merken steeds vaker dat bijvoorbeeld omvormers uitvallen of stroomstoringen ontstaan. Daarom gaan we aan de slag met de grootste verbouwing ooit: het uitbreiden van ons stroomnet. Dit doen we met de buurtaanpak. Buurt voor buurt verzwaren we het stroomnet of breiden deze uit, in 1 keer.
Wanneer is uw buurt aan de beurt?
In dit document vindt u de voorlopige planning en hoe deze tot stand is gekomen. Hierin ziet u per gemeente en buurt wanneer we beginnen met de buurtaanpak. Dit document is een eerste stap om u nu alvast inzicht te geven. Ondertussen werken we aan een online planning waarin u makkelijker kunt zoeken. We verwachten dit later dit jaar beschikbaar te maken op enexis.nl/planning-buurtaanpak.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de buurtaanpak? Lees dan verder op onze website.
Met vriendelijke groet,
Enexis Netbeheer B.V.
(hopelijk werkt deze link)
Maar wees gerust... Er staat echt niks in van dagen of maanden... Bij een paar staat 0-2jr, bij iets meer staat 3-5jr, bij de meeste staat 6-10jr of zelfs 11jr of langer...

Dit is toch eigenlijk wanbeleid van de netbeheerder?! Want dit had dus duidelijk zo'n 12 jaar geleden al ingezet moeten worden. Nu plots moet het en duurt het, in mijn geval 6 tot 10 jaar, voordat mijn panelen niet meer uitvallen...
*Edit: Ik zie dat ik niet de eerste ben die het meldt...
https://werkenbij.enexis.nl/vacatures Maar 213 vacatures...jadjong schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:01:
Ze hebben vast een website met vacatures.
Dus heb ik maar gesolliciteerd op een ervan. Misschien krijg ik de kans om de boel te versnellen...
Nee, grotendeels van de overheid. De netbeheerders mochten tot een tijdje geleden niet investeren in de "toekomst". Kosten moesten zo laag mogelijk blijven.Truus01 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:27:
Dit is toch eigenlijk wanbeleid van de netbeheerder?!
[ Voor 27% gewijzigd door jobr op 01-07-2024 19:21 ]
Middenspanningsnet zie ik als een ander probleem. Met alleen een transformator verzwaring los je deze problemen niet op. Kabelsegmenten moet je opdelen in korte afstanden door extra transformator stations te plaatsen en dan later de huisaansluitingen vervangen. Dat laatste kost veel tijd. Vorig jaar zijn bij ons in de wijk de gasaansluitingen vervangen. Gewoon slechte communicatie en planning.Prutsertje13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:23:
Dit is de alleen planning voor de wijkgerichte aanpak waarbij complete straten open moeten om de kabels + invoeringen in de woningen te vervangen. Parallel hieraan gaan de kleinere vervangingsprojecten ook gewoon door. Bijvoorbeeld verzwaringen van het middenspanningsnet en transformator verzwaringen waardoor op veel plekken de problemen ook worden opgelost zonder dat de straat hiervoor open moet.
Enexis is in Enschede ook met een kleine wijk (1970) bezig waar ook direct de huisaansluitingen worden vervangen en dat duurt 1 jaar.
space-one in "Het Hoymiles topic"
Een paar opmerkingen:redwing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:32:
[...]
Dan vraag ik me toch af hoeveel je wel niet met die auto rijdt. Met jouw zonnepanelen wek je in een dag voldoende op om de auto vol te gooien, waarna je 600km moet rijden om de volgende dag hetzelfde te doen. Oftewel voor die 60-70% rendement moet je dan minstens 100k km per jaar rijden, en dat dan wel buiten de normale kantoortijden. Het klinkt mij nogal optimistisch tenzij je een heel afwijkend leefpatroon hebt van de meeste mensen.
- ik heb meer verbruikers dan de (2) EV’s op de oprit
- mijn iX1 rijd ongeveer 420km op een volle accu
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Je verbruik moet nl. wel heel hoog zijn wil je in de zomer je PV-stroom grotendeels opmaken. En daarbij is een EV wel een grootverbruiker, maar dan moet je die wel regelmatig leeg rijden (dus dagelijks honderden kilometers rijden, of equivalent gebruik in huis hebben)Middachten schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:14:
[...]
Een paar opmerkingen:
- ik heb meer verbruikers dan de (2) EV’s op de oprit
- mijn iX1 rijd ongeveer 420km op een volle accu
[removed]
Wat: Omvormer schakelt bij het minste geringste zonnestraaltje af. Sinds mei 2024 een nieuwe Goodwe XS3000 omvormer geinstalleerd nadat de vorige Goodwe XS defect is gegaan. De installatie betreft 1 string van 10 x JASolar 310 WP, schuindak west georienteerd. Afstand panelen tot omvormer is max 5 meter, afstand omvormer tot meterkast is max 7 meter. AC kabel is 3 x 2,5mm2. XS remote shutdown stekker is geinstalleerd.
Wanneer: Sinds de installatie van de nieuwe omvormer valt de omvormer dagelijks uit, zie hieronder een screenshot.
/f/image/7jspLxnoW0zQBceDeTzyRR8A.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding AC spanning uitgang:
/f/image/tO96hQTs4kPyceboqU8U2ePI.png?f=fotoalbum_large)
Afbeelding screenshot export data omvormer:
:strip_exif()/f/image/OU4HryMGVay4Yp54CeBAixZw.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag jullie advies wat het probleem zou kunnen verhelpen.
Krijg je een foutmelding op de omvormer of in de logging te zien als hij uitvalt?molsubject84 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:55:
Beste Tweakers, na dit forum te hebben doorzocht denk ik dat mijn vraagstuk het beste past bij dit topic. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie reactie.
Wat: Omvormer schakelt bij het minste geringste zonnestraaltje af. Sinds mei 2024 een nieuwe Goodwe XS3000 omvormer geinstalleerd nadat de vorige Goodwe XS defect is gegaan. De installatie betreft 1 string van 10 x JASolar 310 WP, schuindak west georienteerd. Afstand panelen tot omvormer is max 5 meter, afstand omvormer tot meterkast is max 7 meter. AC kabel is 3 x 2,5mm2. XS remote shutdown stekker is geinstalleerd.
Wanneer: Sinds de installatie van de nieuwe omvormer valt de omvormer dagelijks uit, zie hieronder een screenshot.
[Afbeelding]
Afbeelding AC spanning uitgang:
[Afbeelding]
Afbeelding screenshot export data omvormer:
[Afbeelding]
Graag jullie advies wat het probleem zou kunnen verhelpen.
Wat zijn de netcode instellingen van de omvormer?
En de netcode ja dat is een goeie, die heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik na het werk doen.
Kabels zijn goed aangesloten en zitten goed vast.