Spanningsverhoging door de netbeheerder

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.476 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
MajaMestreech schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:11:
[...]

En met deze getallen beweert Enexis nog steeds dat ze "binnen de norm" zitten? Dit klopt trouwens niet. De norm is 230 V en de maximale afwijking is +/- 23 Volt. Dus op je P1 meter zou je maximaal 253 V mogen meten en bij jou blijven ze dus duidelijk in gebreke.

Ben benieuwd hoe lang je de verleiding kunt weerstaan. Ik zou met stapjes van 1 volt de max spanning verhogen. Wellicht dat je al geen uitval meer hebt met een paar volt verhoging. Op je P1 kun je monitoren of dit iets uitmaakt voor de spanning, echter deze is al te hoog, dus vreemd als de netbeheerder hier iets over zou zeggen. Maar het mag formeel niet, dat klopt.
De netbeheerders zijn aan het kijken of ze de netten (tijdelijk) zwaarder kunnen belasten. De afzonderlijke onderdelen in de keten moeten dat uiteraard aankunnen. Het net kan inderdaad zwaarder belast worden, maar met nadelen zoals meer spanningsverlies, en een hogere temperatuur.

Een ander nadeel van de zwaardere belasting is dat de spanning buiten de norm van 230V ± 10% komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:56
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:07:
[...]

En wat voor problemen hebben de buren nu, dezelfde toch?
Klagen die niet dan?
En wat gaan die dan doen?

Ga je dan niet een slippery slope kant op?

Het heeft ook een reden dat die 15% ipv de huidige 10% niet is doorgegaan na alle protesten, ondanks dat onze buurlanden die 15% wel heeft.
Ik zou dit advies niet geven aan mede Tweakers, heb geen zin om die bonnetjes te ontvangen, of is jouw disclaimer: mij niet bellen?
Dit kan de komende jaren zo maar eens een flink probleem gaan worden als gevolg van het beleid van spanningsverhogingen door netbeheerders. Ik schat zo in dat veel PV-bezitters dit niet gaan accepteren en dat steeds vaker de maximale terugleverspanning zal worden verhoogd om maar als laatste van de straat af te schakelen. En de pakkans is minimaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:25:
[...]

Ik schat zo in dat veel PV-bezitters dit niet gaan accepteren en dat steeds vaker de maximale terugleverspanning zal worden verhoogd om maar als laatste van de straat af te schakelen.
Ik denk dat de meerderheid niet eens in de gaten heeft dat hun omvormer uitschakelt. Hier sinds afgelopen jaar ook veel last van uitschakelende omvormers (2 stuks), nadat de hele wijk met huurhuizen in 1 klap vol geleged zijn met PV panelen.
Echter, diverse buren en schoonouders die hier in de wijk wonen, hadden nog helemaal niet in de gaten dat dit probleem zich voordeed, totdat ik vroeg of zij er ook last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Dit kan de komende jaren zo maar eens een flink probleem gaan worden als gevolg van het beleid van spanningsverhogingen door netbeheerders. Ik schat zo in dat veel PV-bezitters dit niet gaan accepteren en dat steeds vaker de maximale terugleverspanning zal worden verhoogd om maar als laatste van de straat af te schakelen. En de pakkans is minimaal...
Pakkans is vrij groot. Ze kunnen precies zien welke slimme meter deze hoge spanning teruglevert.
Of ze er ook iets mee doen, is een tweede. Denk dat ze wel betere dingen te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:40:
[...]

Pakkans is vrij groot. Ze kunnen precies zien welke slimme meter deze hoge spanning teruglevert.
Of ze er ook iets mee doen, is een tweede. Denk dat ze wel betere dingen te doen hebben.
Alleen de allernieuwste slimme meters (DSMR 5.x) meten het voltage. Veruit de meeste meters (DSMR 4.x en lager) hebben die mogelijkheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
danny.s schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat de meerderheid niet eens in de gaten heeft dat hun omvormer uitschakelt. Hier sinds afgelopen jaar ook veel last van uitschakelende omvormers (2 stuks), nadat de hele wijk met huurhuizen in 1 klap vol geleged zijn met PV panelen.
Echter, diverse buren en schoonouders die hier in de wijk wonen, hadden nog helemaal niet in de gaten dat dit probleem zich voordeed, totdat ik vroeg of zij er ook last van hadden.
Ja maar na de eerste eindafrekening waaruit blijkt dat er veel minder is teruggeleverd dan was voorgespiegeld door de installateur zou er toch een lampje moeten gaan branden.

Edit:
En als er dan nog geen lampje gaat branden (wat inderdaad bij een flinke groep het geval zal zijn) dan is het wachten op het eerste consumentenprogramma wat hier een item over gaat maken. Daarna zal het denk ik wel echt los gaan en kunnen we ervan uit gaan dat bij steeds meer wijkcentrales de zekeringen er regelmatig uit zullen vliegen.

[ Voor 18% gewijzigd door marktweakt op 05-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
[...]

Tja, als de pakkans de norm gaat zijn/is }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:25:
[...]

Tja, als de pakkans de norm gaat zijn/is }:|
De pakkans is een belangrijke indicator voor de norm in de boze buitenwereld. Vandaar dat men bij verstandig beleid hier ook altijd rekening mee houdt en bijvoorbeeld geen dingen gaat verbieden die toch niet gehandhaafd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:35:
[...]

De pakkans is een belangrijke indicator voor de norm in de boze buitenwereld. Vandaar dat men bij verstandig beleid hier ook altijd rekening mee houdt en bijvoorbeeld geen dingen gaat verbieden die toch niet gehandhaafd kunnen worden.
Dat kan best zo zijn :?

Maar de norm is zoals die nu is, 10% om welke reden dan ook.

Wat is jouw mening dan, creatief met de norm omgaan dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:44:
[...]

Dat kan best zo zijn :?

Maar de norm is zoals die nu is, 10% om welke reden dan ook.

Wat is jouw mening dan, creatief met de norm omgaan dan maar?
Mijn mening doet er niet zo toe. Ik zeg alleen wat ik denk dat er zou kunnen gaan gebeuren de komende tijd als gevolg van dit beleid van de netbeheerders.

En blijkbaar hebben die netbeheerders ook gewoon lak aan die groep zonnepanelenbezitters die de dupe worden van dit beleid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:48:
[...]

Mijn mening doet er niet zo toe. Ik zeg alleen wat ik denk dat er zou kunnen gaan gebeuren de komende tijd als gevolg van dit beleid van de netbeheerders.

En blijkbaar hebben die netbeheerders ook gewoon lak aan die groep zonnepanelenbezitters die de dupe worden van dit beleid...
Volgens mij willen de netbeheerders de norm verruimen maar zijn instanties als brandweer etc.. tegen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:56:
[...]

Volgens mij willen de netbeheerders de norm verruimen maar zijn instanties als brandweer etc.. tegen.
Dat plan hebben ze inmiddels ingetrokken maar het beleid van spanningsverhogingen gaat gewoon door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:48:
[...]

Okay, jammer, zo las ik het inderdaad vandaar de vraag :+

Die netbeheerders hebben meer verantwoordelijkheden en klanten het hele jaar door als die PV bezitter met afschakelende PV in de zomer.
Dat er wel wat aan gedaan mag worden is iets anders natuurlijk, lossen ze ook niet op in 1 jaar, gaat ook nog wel wat bonnetjes geven :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:00:
[...]

Die netbeheerders hebben meer verantwoordelijkheden en klanten het hele jaar door als die PV bezitter met afschakelende PV in de zomer.
Dat er wel wat aan gedaan mag worden is iets anders natuurlijk, lossen ze ook niet op in 1 jaar, gaat ook nog wel wat bonnetjes geven :X
Was het maar alleen in de zomer. Maar het probleem speelt naast de zomer vooral ook in het voorjaar en najaar aangezien de buitentemperaturen dan laag zijn en je panelen meer produceren.

En als ik de gemelde gevallen en voltages van hierboven zie dan denk ik dat die mensen zelfs in de winter veel uitval zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:06:
[...]

Was het maar alleen in de zomer. Maar het probleem speelt naast de zomer vooral ook in het voorjaar en najaar aangezien de buitentemperaturen dan laag zijn en je panelen meer produceren.

En als ik de gemelde gevallen en voltages van hierboven zie dan denk ik dat die mensen zelfs in de winter veel uitval zullen hebben.
Dat ervaar ik hier ook wel O-)

Probleem is dat dit een geschiedenis heeft en je de gevolgen hiervan niet zomaar aanpast.
Het is een ketenprobleem en niet alleen een lokaal dingetje.
De pleisters zijn nu wel zo'n beetje op met een trapstand van een trafo hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:06:
[...]

Wees gerust, ze pakken de grootste problemen het eerst aan. Dus waarschijnlijk zit er ergens anders in het net een nog groter probleem. Je kan ook blij wezen dat je daar dan geen last van heb.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-03 16:00
danny.s schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:40:
[...]

Het klopt dat veel mensen dit niet eens weten. De wijkapp die ik nu aan het bestoken ben geeft dit in elk geval aan. In mijn geval zijn er apparaten die schakelen op 'terugleveren aan het net'. Dan is dat snel duidelijk, maar iemand die alleen maar af en toe kijkt naar de PV omvermer app moet ook maar de conclusie kunnen trekken dat gaten in de grafiek naar nul, waarschijnlijk komt door overvoltage....waarvan velen niet eens weten dat dat aan de orde is/kan zijn :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
marktweakt schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:58:
[...]

Dat plan hebben ze inmiddels ingetrokken maar het beleid van spanningsverhogingen gaat gewoon door...
Ja ingetrokken omdat andere partijen niet willen. Dus dan onterecht om de schuld volledig bij de netbeheerders neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:00:
[...]

Alles kost tijd. Bij ons in de straat zijn ze bijna 2 jaar bezig geweest voor het vervangen van de kabel (wel tegelijkertijd met gas en water). Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat in de straat alles geboord is (kostbaar en tijdrovend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:35
Glasbakkie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:28:
[...]

maar iemand die alleen maar af en toe kijkt naar de PV omvermer app moet ook maar de conclusie kunnen trekken dat gaten in de grafiek naar nul
In de app hier (solardedge monitoring) was het niet eens goed te zien. Gok omdat deze aggregeert naar X minuten, en daardoor was in de grafiek alleen enkele dipjes te zien. In de P1 monitor kon ik zie dat op het "top punt" de omvormer iets van 30x op een dag uitviel en echte helemaal naar 0 ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:40:
[...]

Zolang de spanning bij de meter maar onder de 253v zit, is er niets te pakken. Als je weet hoeveel verschil er zit tussen de spanning bij de omvormer en bij de meter, dan weet je hoeveel slack je hebt. Zodra je buren zijn afgeschakeld, zal de spanning naar beneden gaan en blijft je omvormer aan.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion