Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Dat is van de netbeheerder en niet van Essent, de bekende energieboer. Zijn echt wel twee verschillende dingen. Essent verkoopt het alleen maar en Enexis levert dat aan je huis.

Dus je link is uiteraard wel oke. bedankt d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2024 19:26 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:05
Yucko schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:07:
tja, we weten natuurlijk niet wat Enexis als threshold qua meldingen hanteert voordat men een gebied/postcode als problematisch bestempeld.
Nou, fijn, "Er zijn spanningsproblemen bekend" en nu?
Nu weet ik dit en heb er verder nog niks aan.
Want "Spanningsproblemen pakken we aan met de buurtaanpak. Buurt voor buurt breiden we het elektriciteitsnet uit, in 1 keer. Zo verminderen we de overlast en werken we sneller en slimmer om storingen of spanningsproblemen zoveel mogelijk te beperken. We starten in de buurten met de grootste problemen.
Weten wanneer we het stroomnet gaan verzwaren? Laat uw gegevens achter. Dan sturen wij u een e-mail zodra er een planning op onze website staat."
En ergens al gelezen dat eea nog wel 10 jaar kan duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:42
Truus01 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Nou, fijn, "Er zijn spanningsproblemen bekend" en nu?
Eeehhhh, Ja ik weet het; nu moet u maar gewoon rustig een jaar of 10 afwachten. En als er dan nog niets is gebeurd dan eeehhh, Ja ik weet het; doet u nogmaals een melding. Hahahaha...

Bij Enexis denken ze zeker dat we allemaal tuinkabouters zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door marktweakt op 04-06-2024 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:02
Yucko schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:07:
tja, we weten natuurlijk niet wat Enexis als threshold qua meldingen hanteert voordat men een gebied/postcode als problematisch bestempeld.
Maakt niet uit, als het wel als problematisch bestempeld wordt, doen ze ook niks. Ik heb aangegeven dat bij ons 's nachts de spanning op de 3 fases tussen 240 en 242 V is. Veel te hoog dus en riekt zelfs naar bewust verhogen zodat de omvormers eerder uitvallen en hiermee dus overbelasting door teruggeleverde stroom voorkomen wordt. Net beheerders en energie leveranciers spelen gewoon onder 1 hoedje en zullen voorlopig niks doen aan uitval omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:50:
[...]
Net beheerders en energie leveranciers spelen gewoon onder 1 hoedje en zullen voorlopig niks doen aan uitval omvormers.
Uhhh die mag je uitleggen. Dit is wel heel erg ongefundeerde onderbuik complotdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:52
marktweakt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Eeehhhh, Ja ik weet het; nu moet u maar gewoon rustig een jaar of 10 afwachten. En als er dan nog niets is gebeurd dan eeehhh, Ja ik weet het; doet u nogmaals een melding. Hahahaha...

Bij Enexis denken ze zeker dat we allemaal tuinkabouters zijn.
met het juiste kruiwagentje, ben je wellicht eerder geholpen?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:56:
[...]

Uhhh die mag je uitleggen. Dit is wel heel erg ongefundeerde onderbuik complotdenken.
Simpel. Door het verhogen van de spanning op het net, vallen de omvormers eerder / meer uit waardoor er minder stroom het net op kan en hierdoor zorgt de netbeheerder ervoor om overbelasting onder controle te houden.
Energie leveranciers hebben voordeel van het uitvallen van de omvormers dat er minder energie opgewekt kan worden en daarmee dienen die huishoudens meer stroom te kopen van de energie leveranciers en kunnen tevens minder terugleveren. Dus kassa ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
JDIJ- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:43:
[Afbeelding]

En zo hadden we vanochtend er ineens een trapje bij omhoog. Zonder aanleiding zover ik weet ( geen storingen of onderhoud gepland).
Dit is geen trapje van de wijktrafo, die kan (meestal) niet veranderd worden zonder spanningsonderbreking. Als je een van de zeldzame "intelligente" wijktrafo's hebt die dat wel kan, lijkt me niet dat de spanning hierop geregeld zou worden. Wat het wel is... Geen idee? Hoge middenspanning? Hoe ver zit je van de wijktrafo?

Ik vind 250 V om 7:45 in de ochtend wel heel veel. Ik zou toch even contact opnemen met de netbeheerder, kijken wat ze te zeggen hebben. Spanning verhogen om zonnestroom te beperken snap ik wel, maar niet in deze mate.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 05-06-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:36
marcop23 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Ik vind 250 V om 7:45 in de ochtend wel heel veel. Ik zou toch even contact opnemen met de netbeheerder, kijken wat ze te zeggen hebben.
Denk je echt dat je daar een adequaat en relevant antwoord op krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:44
ASW1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Denk je echt dat je daar een adequaat en relevant antwoord op krijgt?
Mijn ervaring is daarin best goed eigenlijk. Vooral als je doorverbonden wordt met de lokale storingsdienst/werkvoorbereiding i.p.v. landelijke helpdesk, die weten prima waar ze over praten. Dus ja, eigenlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-07 23:31
marcop23 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Mijn ervaring is daarin best goed eigenlijk. Vooral als je doorverbonden wordt met de lokale storingsdienst/werkvoorbereiding i.p.v. landelijke helpdesk, die weten prima waar ze over praten. Dus ja, eigenlijk wel :)
Daar moet je inderdaad wel wat geluk mee hebben. Er schijnt in de buurt onderhoud te zijn waarbij de middenspanning wellicht verhoogd is. Gistermiddag schoot het voltage ineens van 251 naar 263v op een onbewolkt moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:57
JDIJ- schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Daar moet je inderdaad wel wat geluk mee hebben. Er schijnt in de buurt onderhoud te zijn waarbij de middenspanning wellicht verhoogd is. Gistermiddag schoot het voltage ineens van 251 naar 263v op een onbewolkt moment.
Natuurlijk heb je de netbeheerder op de hoogte gesteld van dit heugelijke feit inclusief het bewijs dat jouw PV keurig is afgeschakeld.

Alles voor de verzekering bij (gevolg) schade :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Bij welk voltage moet de netbeheerder eigenlijk ingrijpen, 253,1 253,2 of hoger, hoe lang hoe vaak?

Ik zie het voltage hier nu op alle 3 de fasen over de 253 gaan, niet veel en niet vaak maar wel er overheen met een paar tienden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Netcode 230vac +/- 10% binnen 2 seconden dient je PV/ESS af te schakelen.
(Weet niet of een EV zich ook daar aan dient te houden.)

Is de duur langer dan melding maken bij je netbeheerder.
Let wel op dat je dit niet zelf doet met je PV/ESS. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:24
Technician- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:16:
Kunnen we geen huistrafos maken en verkopen die de spanning weer verlagen? :P
Die bestaan, is ook een topic op Tweakers over, om sommige claims van Kubie te betwisten. Collega van mij heeft er eentje, die is er super blij mee - want zonnepanelen doen het weer.

Product: https://www.kubie.nl/
Tweakers: Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Thomasvt schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Die bestaan, is ook een topic op Tweakers over, om sommige claims van Kubie te betwisten. Collega van mij heeft er eentje, die is er super blij mee - want zonnepanelen doen het weer.

Heeft die collega ook al eens gekeken wat hij met de hoogte van de netspanning doet bij zichzelf (ook afhankelijk hoe die Kubie zit aangesloten) en
bij de buren? :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:34
Thomasvt schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Ja grappig, is het een gewikkelde trafo of een omvormer? Ik denk gewoon een stappentrafo.

Eigenlijk verlaag je niet de spanning maar verhoog je de spanning naar het net (bij teruglevering)
Iets wat netbeheerders helemaal niet leuk vinden en bij grote toepassing zadel je een buurt juist met meer problemen op.
Maar ja moeten ze het maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:08:
Netcode 230vac +/- 10% binnen 2 seconden dient je PV/ESS af te schakelen.
(Weet niet of een EV zich ook daar aan dient te houden.)

Is de duur langer dan melding maken bij je netbeheerder.
Let wel op dat je dit niet zelf doet met je PV/ESS. :+
Het gaat in dit geval niet om een omvormer maar puur wat er uit het net komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:28
Nou heb ik laatst de goodwe app geïnstalleerd om daar eens alle settings te bekijken en er is een heel menu voor overvoltage en undervoltage. Vooralsnog staat daar alles of default(safety code NL), maar als eindgebruiker kan je er mee rommelen!? Nou zit in in Stedin gebied en heb vooralsnog geen last van dit soort trucjes.

Theoretisch kan je hier de over voltage aanpassen😏. Of het verstandig en/of legaal is....
Waar die -1407,9 vandaan komt weet ik niet. Ik heb er nooit aan gezeten. wel 2e hands omvormer, maar hij werkt......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa3qGktmG4OXdXZUDHiPeufhOGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hig9ST2TUvULS5Ib7pWu70vR.jpg?f=fotoalbum_large

Stedin Amersfoort afgelopen maand
:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GuFWmlKsFZrY-CYJ_ijFSh_w3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejyWTwiZjkhfLOVRQ8ueCe3E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door fuzzyduck op 09-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Het gaat in dit geval niet om een omvormer maar puur wat er uit het net komt.
Snap ik, maar als er niemand meer als dit kan & mag doen is de uitkomst toch helder?
Heb jij boven 253VAC meer als 2 seconden dan melden en nogmaals check dan ook eerst wat je zelf doet hierboven :+

Vd week zelf nog een testje gedaan met 8 kW PV uitschakelen (er was ff een zonnigeperiode), spanning daalde van 250ish naar 248ish.
En ja als de buren "los gaan" door hun zuidpanelen schakel ik ook uit. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Och het schommelt hier ook wel wat...

Piek vandaag 253,2
Dal vandaag 241,7

Paar volt verschil op die fase over de dag... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYNrA9O5aVJ_kX0PU_ZNgeoXMts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMg4vAMZzGki1d48JTuZUsqw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
vraag:
hoe plaats je deze info hier ? vanuit HomeWizzard? ik zie nl geen uitvoer van het scherm in de app.. :$

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@fuzzyduck Aan je screenprint te zien is er behoorlijk wat gerommeld aan de "Jump Off settings".
Of de voormalige eigenaar echt wist waarmee hij bezig was is nog maar de vraag, maar hij c.q. zijn omvormer had waarschijnlijk regelmatig last van een netspanning > 253 V bij de Goodwe.
253 V = 110% - de standaard instelling is 109,9% - wat in deze context -1407.9% betekent weet ik niet

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2024 11:20 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Snap ik, maar als er niemand meer als dit kan & mag doen is de uitkomst toch helder?
Heb jij boven 253VAC meer als 2 seconden dan melden
Je redeneert nu vanuit de regelgeving voor injecteren/terugleveren, maar dat is de vraag niet.

De vraag is wat de netbeheerder mag leveren en hoe scherp die criteria zijn.
Is 1 seconde 253,1 teveel, of moet het eerst 254 zijn, afgerond, om maar wat te noemen.
Wanneer voldoet de netbeheerder niet meer aan de norm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Je redeneert nu vanuit de regelgeving voor injecteren/terugleveren, maar dat is de vraag niet.

De vraag is wat de netbeheerder mag leveren en hoe scherp die criteria zijn.
Is 1 seconde 253,1 teveel, of moet het eerst 254 zijn, afgerond, om maar wat te noemen.
Wanneer voldoet de netbeheerder niet meer aan de norm?
Zelf de netcode dan ff doorlezen?
Of de zoekfunctie gebruiken van Tweakers, het is allemaal al een keer gepasseerd.

Wat wil je daarmee dan eigenlijk?
De netbeheerder verantwoordelijk maken voor iets wat jij, je buren, de natuur dmv blikseminslag op het net doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 09-06-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:12:
vraag:
hoe plaats je deze info hier ? vanuit HomeWizzard? ik zie nl geen uitvoer van het scherm in de app.. :$
Screenshot 8)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Duidelijk te zien, want niet nabewerkt.
Kan het zijn dat de detailinfo per fase voorbehouden is aan de (betaalde) abo-versie?

Maar je kan nog steeds? via de lokale api de gegevens verkrijgen, of niet?

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2024 12:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:12
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Kan het zijn dat de detailinfo per fase voorbehouden is aan de (betaalde) abo-versie?
Volgens de symbolen bij de verschillende grafieken hier, is over voltage bij Homewizard inderdaad een onderdeel van het betaalde abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:18:
@fuzzyduck Aan je screenprint te zien is er behoorlijk wat gerommeld aan de "Jump Off settings".
Of de voormalige eigenaar echt wist waarmee hij bezig was is nog maar de vraag, maar hij c.q. zijn omvormer had waarschijnlijk regelmatig last van een netspanning > 253 V bij de Goodwe.
253 V = 110% - de standaard instelling is 109,9% - wat in deze context -1407.9% betekent weet ik niet
Ik.heb hem nu ongeveer 2 jaar hangen. Van net congestie was toen denk ik nog geen sprake van maar wat ik wel weet is dat hij een idioot lange kabel had liggen van zn schuurtje tot omvormer. Maar dat was de DC zijde en niet de AC...

Ik weet nog niet hoe ik mijn settings moet interpreteren. Ik zou denken 0% is goed zolang de landcode goed staat? Voor die _1407,9 ben ik geneigd die als test ook eens op 0 te zetten...

Edit: ik bedenk me net dat ik mn fabrieks nieuwe goodwe omvormer ook kan uitlezen met dezelfde app 8)7. Die is ouder maar zelfde serie. Ik kom er op terug

Volgens mij wijken we af van de topic hiermee.

Maar om terug te komen op mijn idee. Als een netbeheerder er 253 van maakt kan je in deze software er 253.1 van maken...?

[ Voor 6% gewijzigd door fuzzyduck op 09-06-2024 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@fuzzyduck Er is een spanningsverschil tussen meterkast en plek van de omvormer.
Kan je (makkelijk) berekenen, bijvoorbeeld via voltage-drop-calculator1 of voltage-drop-calculator2
Waarom ben je geneigd om "0%" in te stellen?
100% is 230V
Just my 2 mV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:08
Voor alle complottheorieën/denkers.

Mijn panelen knallen er ook regelmatig uit. Dan zitten we hier (Teylingen) ook boven de 253V.
(Monitor net Home Assistant en een stuk of 8 smartpluggen, en gecheckt of ze juist meten met een Fluke daar zit 1 Volt verschil in)

Dus ik heb een mail gestuurd naar de netbeheerder.

Kreeg binnen 1 dag antwoord dat ze onderzoek gingen doen en dat kon wel 3 maanden duren.
Dus eerste gedachte is lekker rekken tot na de zomer en hie moeilijk kan het zijn om dit uit te lezen.

Maar een dag later weer een mail.
U heeft bij ons op een melding gemaakt van spanningsproblemen bij het terugleveren van stroom op uw adres. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is.

Kwaliteit elektriciteitsnet
Als netbeheerder zijn wij verantwoordelijk voor het elektriciteitsnetwerk tot aan de aansluiting van uw woning. Het is de taak van de netbeheerder om er voor te zorgen dat de spanningskwaliteit voldoet aan de netcode. De norm voor geleverde netspanning ligt tussen de 207 en 253 Volt. De eigenaar van de woning is verantwoordelijk voor de elektrische installatie in de woning.

Uitkomsten onderzoek
Op basis van uw melding hebben wij op afstand alle slimme meters op dezelfde stroomkabel van uw aansluiting uitgelezen en uw netsituatie beoordeeld. Om de kwaliteit van de spanning in naar het juiste niveau te brengen en het elektriciteitsnet in uw gebied toekomstbestendig te maken zal Liander het elektriciteitsnet in uw buurt verbeteren en verzwaren. Om dit zo goed mogelijk aan te pakken, kiezen wij voor een buurtgerichte aanpak.

Buurtgerichte aanpak
Dit houdt in dat we het elektriciteitsnet stap voor stap verzwaren, beginnend in de buurten waar de maatschappelijke impact het grootst is. Op deze manier kunnen we ons elektriciteitsnet effectief uitbreiden in de komende jaren. Het resultaat hiervan is dat verschillende werkzaamheden tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd in de buurt, waardoor de overlast tot een minimum wordt beperkt. Echter, door de buurtgerichte aanpak kunnen wij helaas geen termijn geven voor het oplossen van uw gemelde spanningsprobleem.

We begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn. We willen u echter verzekeren dat we ons uiterste best doen om de spanningsproblemen op te lossen en de gevolgen voor u als klant te minimaliseren.
Meer informatie over de buurtaanpak vindt u op onze website: buurtaanpak-elektriciteitsnet

Tips om spanningsproblemen te voorkomen
Om spanningsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen, raden wij u aan om zonnestroom direct te gebruiken op het moment dat deze wordt opgewekt. Dit kunt u doen door overdag, wanneer de zon volop schijnt, apparaten die veel energie verbruiken in te schakelen, zoals de wasmachine, de droger of vaatwasser. U kunt ook gebruikmaken van slimme apparaten die geprogrammeerd kunnen worden om op piekmomenten aan te gaan. Op deze manier wordt de opgewekte stroom direct verbruikt, wordt de druk op het stroomnet verminderd en is de kans kleiner dat zonnepanelen worden uitgeschakeld. Op onze website vindt u meer informatie over het voorkomen van spanningsproblemen.

Wij gaan er van uit dat wij u hierbij volledig hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

LKC Spanningsklachtenloket
Liander Klant & Control | Onderhoud en Storingen
Het is een feit dat het net op zijn top is en ik wacht het allemaal wel af. Nu met veel zon knalt de omvormer een paar keer per dag uit maar start daarna weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hoe werkt dat eigenlijk?

De omvormer schakelt uit wanneer het voltage een bepaalde tijd boven de 253V is.

Maakt het uit hoeveel je zelf, individueel, teruglevert of afneemt?

Dus, als ik maximaal 3,6kW kan terugleveren en mijn buurman levert 11,5kW terug, en de zon schijnt. Zal hij dan eerder uitschakelen dan wij? Of ligt het aan waar je fysiek woont tov het transformatorhuisje? En maakt het uit voor onze individuele situatie of we meer gaan gebruiken om minder terug te leveren of is dit meer een groepsinspanning waar de situatie in de buurt beter van wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Sjamo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:47:

Dus, als ik maximaal 3,6kW kan terugleveren en mijn buurman levert 11,5kW terug, en de zon schijnt. Zal hij dan eerder uitschakelen dan wij? Of ligt het aan waar je fysiek woont tov het transformstorhuisje? En maakt het uit voor onze individuele situatie of we meer gaan gebruiken om minder terug te leveren of is dit meer een groepsinspanning waar de situatie in de buurt beter van wordt?
Het hangt er maar net vanaf welke omvormer als eerste de 253 aantikt, dat heeft te maken met hoeveel je probeert in te voeden, de kabeldikte en -lengte naar de meter, maar ook met de nauwkeurigheid en met de plaats op het netwerk waar jij en je buurman op zitten. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen.

Meer verbruiken helpt wel, maar met het soort vermogens die je als vorbeeld geeft helpt het geen bal om bv de wasmachine aan te zetten, die trekt hooguit 2000 watt af en toe voor 10 minuten misschien (alleen wanneer het verwarmingselement aan staat)
Het enige dat echt helpt is het opladen van auto's, dan trek je bv 11 kW uit het net meerdere uren achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Maar je kan nog steeds? via de lokale api de gegevens verkrijgen, of niet?
Is volgens mij idd alleen voor de betaalde versie in een grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sjamo Het enige wat je met zekerheid kan zeggen: Als de omvormer meer dan 253 V voor een bepaalde tijd ziet moet hij (officieel) uitschakelen. De andere dingen die je noemde spelen natuurlijk een rol.
en @ASW1 hierboven heeft geprobeerd het e.e.a. uit te leggen.
De netbeheerder kan het e.e.a. door instellingen in het trafohuisje beïnvloeden (positief en negatief).
Zo is bij mij 's nachts bijvoorbeeld de netspanning zonder noemenswaardige belasting/invoeding ca. 233 - 234V norm is 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 23:45
Het probleem is niet alleen de voltage, wel de Blindvermogen. Elke omvormer geeft de Schijnbaar vermogen (VA) aan en niet de werkelijk vermogen (W)!!!

Mijn omvormer lijkt meer stabiel te zijn wanneer ik de Schijnbaar vermogen controleer. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz0ZFtjyNRy94AYuTdHP6KnATSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALautpv4nXJ2bm9TZA50Jg5a.jpg?f=fotoalbum_large

Voor meer info ziie de link hieronder
Wikipedia: Elektrisch vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
SaEnSa schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:01:
Het probleem is niet alleen de voltage, wel de Blindvermogen. Elke omvormer geeft de Schijnbaar vermogen (VA) aan en niet de werkelijk vermogen (W)!!!

Mijn omvormer lijkt meer stabiel te zijn wanneer ik de Schijnbaar vermogen controleer. >:)
[Afbeelding]

Ah, daarom geeft Enphase het maximaal vermogen voor zijn omvormers op in VA, niet in W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:18:
De andere goodwe geeft exact dezelfde values inclusief de -1407.9%. :?

Toch maar even inlezen, want hier word ik niet wijzer van.

EDIT:
Als ik op het Jump-Off menu druk zijn er voor een split second andere waarden te zien voordat hij op bovengenoemde waarden springt. Ik heb er na een paar keer proberen een screenshot van kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiRMj3JPI4UC6Q8P_DJAHKpRMXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxMwyYdWeZtGm0Ht6b7tYbwc.jpg?f=fotoalbum_large

Het chinese teken blijkt `seconde` te zijn

[ Voor 33% gewijzigd door fuzzyduck op 09-06-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-07 23:31

[Afbeelding]

Wat heb je dan precies gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360

[Afbeelding]

Raar, de mijne geeft alles aan :+

Houd er wel rekening mee dat die meter in de meterkast alleen Wattjes meet. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@SaEnSa @Sjamo De vraag is natuurlijk wat de instelmogelijkheden van jouw omvormer zijn.
Bijvoorbeeld heeft mijn omvormer:
Active Power Setting: 0%
Reactive Power Setting: 0%
Power Factor: 1.00
Voor zover ik weet zijn deze parameters niet onafhankelijk van elkaar
- kan je idd ook nalezen o.a. op wikipedia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

fuzzyduck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Misschien deze instellingen in eerste instantie gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G3PjvL0NMDpbloISyZk8upRZ58=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LatBJ1py8XPqNxyF05gW3sRb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

ASW1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Het hangt er maar net vanaf welke omvormer als eerste de 253 aantikt, dat heeft te maken met hoeveel je probeert in te voeden, de kabeldikte en -lengte naar de meter, maar ook met de nauwkeurigheid en met de plaats op het netwerk waar jij en je buurman op zitten. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen.

Meer verbruiken helpt wel, maar met het soort vermogens die je als vorbeeld geeft helpt het geen bal om bv de wasmachine aan te zetten, die trekt hooguit 2000 watt af en toe voor 10 minuten misschien (alleen wanneer het verwarmingselement aan staat)
Het enige dat echt helpt is het opladen van auto's, dan trek je bv 11 kW uit het net meerdere uren achter elkaar.
Na het lezen van je bericht zat ik eens een beetje te fantaseren:
Wat als men -liefst dicht bij de omvormer- wat belasting plaatst in de vorm van één of twee ventilatorkachels.
Die laat men met met wat slimmigheid inschakelen als de spanning enkele minuten op 253V zit.
Daarmee veroorzaak je een spanningsval die zou moeten voorkomen dat de overspanningsbeveiliging van de omvormer triggert. Na enkele minuten kunnen de kachels weer uit. Evt. rinse and repeat.
Ja, er zijn makkelijkere manieren zoals buitenlands netwerkprofiel instellen, maar deze is wat 'legaler'.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
dunklefaser schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Misschien deze instellingen in eerste instantie gebruiken?
[Afbeelding]
Zijn dit de Goodwe Default 230V nederland waardes zoals jij ze aantreft in de app? Of zijn deze door jou al een beetje aangepast?

Ik heb ook zoiets van. If it isnt broken, dont try to fix it.... immers werkt het al jaren naar behoren zonder gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door fuzzyduck op 09-06-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

fuzzyduck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Zijn dit de Goodwe Default 230V nederland waardes zoals jij ze aantreft in de app? Of zijn deze door jou al een beetje aangepast?
Dit zijn de standaard waarden af fabriek voor NL 230V (bij een Goodwe 5000D-NS)
met de correcte "Safety Power Grid Code: NL-A" en "Safety Code: 20"

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 23:45
JDIJ- schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Wat heb je dan precies gefixt?
Met mijn omvormer kan Power Factor dynamisch worden aangepast, afhankelijk van het elektriciteitsnet, op basis van de spanning en het geleverde vermogen, terwijl deze nog steeds onder de regellimieten ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErsiAOW9ewLBKi6xGO_Dp5QQCSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oZVDod0q3GAI7R93RIF0JqV.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas installeert iedereen meer panelen dan de omvormer op het elektriciteitsnet kan afvoeren. Dus zolang de zon schijnt, dan ontstaat er veel reactief vermogen in het net en de omvormers verstoren elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 20:20

kolderindekop

yeaahhhh

Standaard hier is tegenwoordig 244 volt nog nooit zo hoog geweest overdag rond 251 volt.geen mooie ronde curve meer van pv opwekking lijkt tegenwoordig meer op een hartslag scheelt op een mooie zonnige dag enkel kw.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maestro schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Na het lezen van je bericht zat ik eens een beetje te fantaseren:
Wat als men -liefst dicht bij de omvormer- wat belasting plaatst in de vorm van één of twee ventilatorkachels.
Die laat men met met wat slimmigheid inschakelen als de spanning enkele minuten op 253V zit.
Daarmee veroorzaak je een spanningsval die zou moeten voorkomen dat de overspanningsbeveiliging van de omvormer triggert. Na enkele minuten kunnen de kachels weer uit. Evt. rinse and repeat.
Ja, er zijn makkelijkere manieren zoals buitenlands netwerkprofiel instellen, maar deze is wat 'legaler'.
Je zou ook het vermogen van je omvormer conditioneel kunnen maken aan de netspanning.
Of permanent begrenzen.
Of je airco aan, EV laden, je wasdroger aan enz enz
Oh wacht daar zijn al topics voor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
dank... _/-\o_

Ik had het " tijd geleden" wel eens geprobeerd, maar kreeg dan wat anders.
Na een paar keer proberen gaf ik het op.

Nu met jouw bevestiging nog maar eens proberen, en blijkt dat ik niet exact genoeg beide indrukte (of Samsung tablet moet erg precies luisteren..)

Maar het lukt dus..... mijn dank... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
kolderindekop schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:51:
Standaard hier is tegenwoordig 244 volt nog nooit zo hoog geweest overdag rond 251 volt.geen mooie ronde curve meer van pv opwekking lijkt tegenwoordig meer op een hartslag scheelt op een mooie zonnige dag enkel kw.
en je TvT (terugverdientijd) gaat dan ook oplopen... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Sjamo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:47:
Hoe werkt dat eigenlijk?

De omvormer schakelt uit wanneer het voltage een bepaalde tijd boven de 253V is.

Maakt het uit hoeveel je zelf, individueel, teruglevert of afneemt?

Dus, als ik maximaal 3,6kW kan terugleveren en mijn buurman levert 11,5kW terug, en de zon schijnt. Zal hij dan eerder uitschakelen dan wij? Of ligt het aan waar je fysiek woont tov het transformatorhuisje? En maakt het uit voor onze individuele situatie of we meer gaan gebruiken om minder terug te leveren of is dit meer een groepsinspanning waar de situatie in de buurt beter van wordt?
Gisteren toevallig eea gelezen.
Dit is een oud artikel, maar ik vond de uitleg wel goed: https://www.zonnefabriek....en-door-hoge-netspanning/
En dit een wat meer recent artikel: https://www.homewizard.co...n-omvormers-zonnepanelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
fuzzyduck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:12:
[...]

EDIT:
Als ik op het Jump-Off menu druk zijn er voor een split second andere waarden te zien voordat hij op bovengenoemde waarden springt. Ik heb er na een paar keer proberen een screenshot van kunnen maken:
[Afbeelding]

Het chinese teken blijkt `seconde` te zijn
Dat Chinees gedoe is wat je standaard inderdaad even te zien krijgt bij het 'loaden' van de de gegevens.
De waarden die @dunklefaser geeft zijn de standaard waarden.
Let wel, 109,9%*230V is 252,77V. 110% is 253V, dus je mag die ook op 110% zetten (van wat ik begrijp).

Succes.

(Wel echt een hele vreemde waarde bij jou, zeg...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
SaEnSa schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Met mijn omvormer kan Power Factor dynamisch worden aangepast, afhankelijk van het elektriciteitsnet, op basis van de spanning en het geleverde vermogen, terwijl deze nog steeds onder de regellimieten ligt.

[Afbeelding]

Helaas installeert iedereen meer panelen dan de omvormer op het elektriciteitsnet kan afvoeren. Dus zolang de zon schijnt, dan ontstaat er veel reactief vermogen in het net en de omvormers verstoren elkaar.
Wat doet dit nou eigenlijk? En welke omvormer is dit?

Overigens, "meer panelen dan de omvormer op het elektriciteitsnet kan afvoeren"?! Wat bedoel je daarmee? Dan krijg je toch niet dit soort dingen, maar dat de vermogensgrafiek aftopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:43
Opvallend genoeg is de netspanning hier opeens ook hoger dan voorheen. T/m 2023 was de spanning tijdens volledig zonnige dagen maximaal 242 volt op L1, de andere fasen lagen altijd iets lager. Blijkbaar veel mensen op L1. Nu is de spanning opeens op alle fasen richting de 250V. Dit heb ik voor dit jaar nog niet eerder gezien. Er zijn in de omgeving niet veel panelen bij gekomen.

Ik lees de spanning uit via de meter, maar ook via Solaredge en de micro omvormers. Als ik terug kijk in de data, zie je dat de spanning van 7 op 8 januari 2024 plotseling 3 a 4 volt hoger ligt gemiddeld over alle fasen en sindsdien ook zo gebleven is. Netbeheerder is Liander in het midden van het land.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyTvmGiwh465Rm3uM76lL20y8CQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IJBvep6WcJbONzUlHGwrF1jS.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Het lijkt er hier voorlopig op dat de spanning af en toe bijgesteld wordt door de netbeheerder, al of niet automatisch. We zien geregeld eem zwieper omhoog of omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0_YaiufCiZ8xEbUVNtpNSZ_hbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOHBvc0XcmxgEJfx8ZyKum3I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spanning stijgingen/dalingen kunnen ook veroorzaakt worden door energie centrales die op/afschalen en door grote verbruikers.
Op een doordeweekse dag rond 17:00 wilt hier juist de netspanning inzakken tot 210 volt. Ik kan mij goed voorstellen dat de netbeheerders de netspanning opschroeven om te verkomen dat men door het donker gaat.

Maar ik kan mij ook wel voorstellen dat de belastbaarheid van de transformatoren op een warmte dag lager is dan wanneer het buiten - 5 graden is. (in de winter). Normaal hebben zomers te maken met een lagere net belasting dan in de winter maar tegenwoordig is het andersom.
Dus ja ik kan mij hier in ook wel voorstellen dat we hier in tegen problemen aan gaan lopen. Eigenlijk zou je willen dat men veel meer overdag hun EV oplaad, boiler / warmtepomp, droger, enz overdag aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:09:
wat zal een 3KW trafo kosten die 250V <-> 230V doet....?
Die heb je niet nodig. 16A x 20V ~ 300W. Je moet alleen weten wat je doet. Leg ik niet uit.
Met een 16A x 5 V trafo ben je een heel stuk netter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDIJ- schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:35:
[...] 2 nachten, nu is de spanning weer iets verlaagd. Daarmee lijkt het wel wat willekeurig.
Meld dat eens bij de netbeheerder; zou nulpunt verschuiving door een slechte verbinding in de Null kunnen zijn, kan behoorlijk gevaarlijk voor je spullen zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:12
Er is allang een recentere netcode.
Deze geeft wat lucht.
De gemiddelde waarde over 10 minuten mag niet over de 253 VAC.

Kortstondig 115% is ok.

EN50549-1:2018

Het afschakelen bij 253 is een netcode uit 2013.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2024 18:11 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Knowbody schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:10:
Er is allang een recentere netcode.
Deze geeft wat lucht.
De gemiddelde waarde over 10 minuten mag niet over de 253 VAC.

Kortstondig 115% is ok.

EN50549-1:2018

Het afschakelen bij 253 is een netcode uit 2013.
kijk maar eens hier naar:
en bedenk dat zeker in dit geval de NEN norm hier dus echt een norm betreft en geen wetgevende kracht bezit, deze is uitsluitend verwoord in bv de netcode elektriciteit (in dit geval art. 3.8/3.14), aanpassing van deze ligt bij de ACM.

ACM: Voorstel codewijziging eisen overspanningsbeveiliging.

Deze eisen bepalen bij welke maximale waarde van de netspanning een elektriciteitsproductie-eenheid zich van het net mag afschakelen. Hiervoor wordt de Netcode elektriciteit gewijzigd.

De reden van deze codewijzing is dat de eisen voor de overspanningsbeveiliging van elektriciteitsproductie-eenheden in de Netcode elektriciteit afwijken van de
overspanningsbeveiligingseisen in het normblad NEN-EN 50549-1:2019. Deze codewijziging beoogt om deze eisen in de Netcode elektriciteit te harmoniseren met de NEN-EN 50549-1:2019.

in de huidige netcode staat bij art. 3.8

Artikel 3.8 1
1De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.

2De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:

a.een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;

b.een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning; (110% van Vnom (230V) = 253V)

c.een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.

artikel Artikel 3.14 zie je dezelfde verwijzing naar de 110%.

bron Netcode: link netcode

bron: NEN: NEN-EN 50549-1:2019
bron ACM:
ACM : Voorstel codewijziging eisen overspanningsbeveiliging

en het ontwerkbesluit van de ACM : ACM link ontwerkbesluit van de ACM 2023

dit heeft geleid tot de volgende zienswijze van het voorstel:

In de zienswijzen spreken de partijen onder andere hun zorg uit over de negatieve gevolgen die de verhoging van de drempelwaarde van de overspanningsbeveiliging zou kunnen hebben op de elektrische apparatuur bij afnemers. Daarnaast wordt gewezen op mogelijk brandgevaar als gevolg van deze verhoging.

Gezien de aard van de ingediende zienswijzen neemt de ACM geen definitief besluit, voordat zij ervan overtuigd is dat deze codewijziging geen (brand)veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Indien de codewijziging niet aan de wettelijke eisen voldoet, bijvoorbeeld op het gebied van (brand)veiligheid, kan de ACM Netbeheer Nederland opdracht geven om het codevoorstel te wijzigen.

Dus de netcode is op dit punt dus niet gewijzigd en blijft op de 110% staan., harmonisering richting de norm NEN-EN 50549-1:2019 is dus niet gebeurt. dit betekend ook dat alleen een verwijzing vanuit de norm in Nederland niet voldoende is zonder dat de desbetreffende code ook in de netcode is opgenoemen.
bron: https://www.acm.nl/nl/pub...-overspanningsbeveiliging

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 10-06-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:12
https://www.sma-benelux.c...-door-te-hoge-netspanning

Kopje 5

[ Voor 36% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2024 21:24 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
leukwat een fabrikant schrijft, ik hou me echter wat in de nederlandse wetgeving staat, en daar spreekt men helaas over een andere waarde, die ik reeds aangegeven heb. zie ook bronvermelding netcode in mijn vorige post hierover.

"een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;" conform art. 3.8 van de huidig geldende netcode. :Y

Vnom= 230V -> 110% van Vnom = 253V
Het is dus niet anders, de wens om de door jou genoemde norm vermelde hogere waarde ook in de netcode te krijgen is tot op heden echter niet doorgevoerd en het voorstel staat hiervoor op hold. Er waren te veel tegenargumenten tegen deze verdere verhoging.

dus wat onder 5 staat is uitsluitend wat de genoemde norm aanggeeft maar is helaas daardoor geen wetgeving omdat er geen integrale aanwijzing van deze norm als geldend recht bestaat. :N
de redenen waarom de ACM hier niet is meegegaan heb ik redelijk uitvoerig incl. bronvermelding aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wij ineens weer wat gedaald sinds dinsdag in netspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcv7W_4LVDPn_bDpsN6TcP-iI4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTKasnjEgUjf9TcYb0liCKLc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yi3tGuRV8ISbQmV-NXVum9otn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lsFDYDbnPqRtcwlxpADg3g5.jpg?f=fotoalbum_large

De spanning is niet weg geweest dus ik weet niet hoe ze dit geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:15
@Ronald.42 dat komt toch gewoon door het weer ook ? Die spanning loopt alleen flink op als er ook veel opwek is van panelen. Netbeheerders lijken hier nu rekening mee te houden en dat doen ze in ieder geval 24 uur van tevoren.
Ook hier is de netspanning echt veel hoger dan vorig jaar rond dit tijdstip en er zijn geen woningen of iets dergelijks bijgekomen.
Vooral L1 zit hier ook op/rond de 249V bij tijden. L2 en L3 zitten vaak zo'n 8-9V lager op 241V .
Dit loopt hier dus gestaag in de ochtend op .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:53:
@Ronald.42 dat komt toch gewoon door het weer ook ? Die spanning loopt alleen flink op als er ook veel opwek is van panelen. Netbeheerders lijken hier nu rekening mee te houden en dat doen ze in ieder geval 24 uur van tevoren.
Ook hier is de netspanning echt veel hoger dan vorig jaar rond dit tijdstip en er zijn geen woningen of iets dergelijks bijgekomen.
Vooral L1 zit hier ook op/rond de 249V bij tijden. L2 en L3 zitten vaak zo'n 8-9V lager op 241V .
Dit loopt hier dus gestaag in de ochtend op .
Ik heb nu al een paar dagen in de nacht ook een aanzienlijk lagere spanning.
Ik zou dan met de slechte dagen verwachten dat ie juist nu hoger was geweest.
En met de betere dagen lager.
Sowieso jagen we de spanning zelf op met opwek overdag.
Maar de nachten heeft solar geen invloed.

• Kudel
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-10-2024
De netwerkbeheerders lopen de zaak te flessen en hebben de spanning idd recent verhoogd. En dat loopt aardig gelijk qua timing met de invoering van de kosten voor de teruglevering van stroom afkomstig van zonnepaneelhouders. ‘s nachts om 04:00 uur meet ik een overvoltage van rond de 240 volt op alle 3 de fasen. Overdag op een bewolkte dag met nagenoeg geen wind komen we op een overvoltage van 250,1 V uit. Dit was een jaar geleden beduidend lager en lagen de waardes resp rond de 235 en 245 volt, waarbij je nog een marge van 10 V had voor mooie zonnige dagen. Deze spanning is kunstmatig omhoog gekrikt en bedoeld om zonmepaneelhouders te frustreren. Immers elke kWh die wij zelf produceren en consumeren gaan ten koste van hun omzet. Zo simpel is het, het is pure mafia.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Kudel leuk onderbuikgevoel en complottheorietje, het klopt alleen niet.
Netbeheerders verdienen niks per kWh, die halen hun omzet uit o.a. het vastrecht, transportkosten en het aansluit / capaciteitstarief.
Het zijn de energieleveranciers, maar die beheren het voltage niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 september 2024 @ 05:30:
@Kudel leuk onderbuikgevoel en complottheorietje, het klopt alleen niet.
Netbeheerders verdienen niks per kWh, die halen hun omzet uit o.a. het vastrecht, transportkosten en het aansluit / capaciteitstarief.
Het zijn de energieleveranciers, maar die beheren het voltage niet.
Dit dus.

En @Kudel als je dit topic had doorgelezen worden er nog meer redenen gegeven.
Goeie 1e posts ook. :+

On topic dan maar:

Dat de netspanning lokaal hoger is als 1 of 2 jaar geleden, dat meet ik ook.
Maar daar zijn ook redenen voor.
Als je om je heen kijkt in de buitenruimte zie je dat er de laatste paar jaar nogal wat PV op de daken is bijgekomen, PV doet overdag ook nog best veel als het bewolkt is.
Ook zie je de laadpalen als onkruid uit de grond schieten, die geven s'avonds juist weer een effect de andere kant op.
Bij mij op de meter zie ik dan de netspanning ook wel met enige regelmaat de 220VAC aantikken.

Natuurkunde is a bitch zeker als er 2 extremen (PV en EV) zijn die omstebeurt gebruik maken van het E netwerk. :+

Netbeheerder zijn op een netwerk wat in basis niet bedoeld is voor veel PV en EV geeft uitdagingen die veel tijd & geld kosten waarbij de politiek de beslissingen neemt.

En ja, ook ik ben niet blij als mijn PV 0 -nul- kW aangeeft op de meter. Schrale troost is dat de buren het zelfde ervaren O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kudel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 01:48:
Deze spanning is kunstmatig omhoog gekrikt en bedoeld om zonmepaneelhouders te frustreren. Immers elke kWh die wij zelf produceren en consumeren gaan ten koste van hun omzet. Zo simpel is het, het is pure mafia.
Wat kraam je een onzin uit zeg. Als ze het omhoog zetten is dat om te voorkomen dat het netwerk overbelast wordt. En dus voorkomen van uitval.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 21:45

Theo

moederbord

De netwerkbeheerders lopen de zaak te flessen en hebben de spanning idd recent verhoogd. En dat loopt aardig gelijk qua timing met de invoering van de kosten voor de teruglevering van stroom afkomstig van zonnepaneelhouders. ‘s nachts om 04:00 uur meet ik een overvoltage van rond de 240 volt op alle 3 de fasen. Overdag op een bewolkte dag met nagenoeg geen wind komen we op een overvoltage van 250,1 V uit. Dit was een jaar geleden beduidend lager en lagen de waardes resp rond de 235 en 245 volt, waarbij je nog een marge van 10 V had voor mooie zonnige dagen. Deze spanning is kunstmatig omhoog gekrikt en bedoeld om zonmepaneelhouders te frustreren. Immers elke kWh die wij zelf produceren en consumeren gaan ten koste van hun omzet. Zo simpel is het, het is pure mafia.
Eens! Het is allemaal de schuld van de Rabobank! :(
.
.
.
:P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
sorry, dat bij jou toevallig de netspanning hoger is geworden is kun je niet zo maar eruit leiden dat netbeheerders dit bewust doen. Tuurlijk mag je dit zelf zo denken, maar om dit nu als een feit hier publiek van de daken te brullen lijkt meer op op weer een of andere complottheriorie.
en nee, de hogere voltage is gewoon een effect van ons rammelende infrastructuur die steeds meer in de knel komt en daardoor een verhoging op local gebied kunnen veroorzaken.
Netbehherders hebben comercieel overigens geen enkel belang wat jij verder benoemd. Dat zijn de bekende Energieboeren.

• MajaMestreech
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:34:
[...]

Netbehherders hebben comercieel overigens geen enkel belang wat jij verder benoemd. Dat zijn de bekende Energieboeren.
Gedeeltelijk eens/oneens. Netbeheerders dienen verstoringen te voorkomen en iedere string oplossen kost hun geld. Dus door de spanning te verhogen, vallen de omvormers sneller uit en voorkomen ze storingen. En de energie boer lacht met hun mee, daar de consument met zonnepanelen hierdoor meer stroom gaat afnemen c.q. minder gaat terugleveren. Handjeklap tussen die 2 ???

• Simpel360
MajaMestreech schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:43:
[...]

Gedeeltelijk eens/oneens. Netbeheerders dienen verstoringen te voorkomen en iedere string oplossen kost hun geld. Dus door de spanning te verhogen, vallen de omvormers sneller uit en voorkomen ze storingen. En de energie boer lacht met hun mee, daar de consument met zonnepanelen hierdoor meer stroom gaat afnemen c.q. minder gaat terugleveren. Handjeklap tussen die 2 ???
Hun in deze is ons, als in (regionale) overheid die wij allemaal vormen.

Als ik jouw zienswijze doortrek doen de energieboeren permanent een regendans :+

Maar weer wat serieuzer, hoeveel wek jij op met de PV als je hele wijk uitstaat door een storing?

Dat er wel wat eerder aan de upgrades had mogen begonnen is een understatement.
Maar ja, de vermaledijde politiek :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:43:
[...]

leuk bedacht, alleen zit dat ver van de waarheid en die spanningsverhoging, hoe moeten ze dat doen, zeker met al met redelijk oudere wijktrafo's (door door het hele land staan (de echt slime trafo's zijn er helemaal nog niet zo veel (mn bij de weinige nieuwbouwwijken), want daar wordt de bv 20kV omgezet (getransformeerd) naar onze 230V nominaal. Dus volgens jou sturen ze dan hun manetjes (of vrouwtjes) continu rond om dat weer bij te stellen. sorry, als ze die manetjes hadden zouden ze die veel liever op andere zaken willen zetten, want ze hebben een giga tekort aan mensen.
en zelfs in een dergelijk kleine trafo kun je geen koekebakkers of slagers naar binnen sturen, maar dat zijn vakmensen.
Nee dit soort fabels zijn gewoon bedacht van mensen die hier totaal geen verstand van hebben. en tot de conclusie komen dat 1+1=13 is, als uitkomst was 2, 10, of 11 goed geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-09-2024 09:38 ]

• MajaMestreech
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:37:
[...]

leuk bedacht, alleen zit dat ver van de waarheid en die spanningsverhoging, hoe moeten ze dat doen, zeker met al met redelijk oudere wijktrafo's (door door het hele land staan (de echt slime trafo's zijn er helemaal nog niet zo veel (mn bij de weinige nieuwbouwwijken), want daar wordt de bv 20kV omgezet (getransformeerd) naar onze 230V nominaal. Dus volgens jou sturen ze dan hun manetjes (of vrouwtjes) continu rond om dat weer bij te stellen. sorry, als ze die manetjes hadden zouden ze die veel liever op andere zaken willen zetten, want ze hebben een giga tekort aan mensen.
en zelfs in een dergelijk kleine trafo kun je geen koekebakkers of slagers naar binnen sturen, maar dat zijn vakmensen.
Nee dit soort fabels zijn gewoon bedacht van mensen die hier totaal geen verstand van hebben. en tot de conclusie komen dat 1+1=13 is, als uitkomst was 2, 10, of 11 goed geweest.
Er zijn genoeg berichten op Tweakers en op Youtube van mensen die er wel verstand hebben dat ineens de spannings 's nachts gestegen is naar 240 - 242 VAC. Zo ook bij ons. Dus als jij hier veel verstand van hebt, wat is jouw verklaring hiervoor? Als dit niet automatisch en op afstand gedaan kan worden, zijn dat dan aangestuurde spookjes die dit doen?

• MacD007
MajaMestreech schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:45:
[...]

Er zijn genoeg berichten op Tweakers en op Youtube van mensen die er wel verstand hebben dat ineens de spannings 's nachts gestegen is naar 240 - 242 VAC. Zo ook bij ons. Dus als jij hier veel verstand van hebt, wat is jouw verklaring hiervoor? Als dit niet automatisch en op afstand gedaan kan worden, zijn dat dan aangestuurde spookjes die dit doen?
In Maastricht staan mn oude tot zeer oude wijktrafo's, ik weet niet waar jij woont maar even een wilkeurig verloop ergens in Nederland te laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHGNJkckQJy5dADDL0M2FiY2N6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muPcJiCG3ZRemr9YrgHGqdtR.jpg?f=fotoalbum_large

en daar zie ik met de beste wil geen stijging van van de spanning, nog sterker als je kijkt naar de grafiek daarboven zie dat de flutuaties heel mooi meelopen met de opbrengst van de zonnepanelen, dus daar kun je al ook de hoofdreden zien, tenslotte hebben er meer mensen zonnepanelen in mijn straat.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 19-09-2024 15:44 ]

• MajaMestreech
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:40:
[...]

In Maastricht staan mn oude tot zeer oude wijktrafo's, ik weet niet waar jij woont maar even een wilkeurig verloop ergens in Nederland te laten zien.
[Afbeelding]

en daar zie ik met de beste wil geen stijging van van de spanning, nog sterker als je kijkt naar de grafiek daarboven zie dat de flutuaties heel mooi meelopen met de opbrengst van de zonnepanelen, dus daar kun je al ook de hoofdreden zien, tenslotte hebben er meer mensen zonnepanelen in mijn straat.
Het gaat om de spanning in jouw grafiek tussen 22:00 - 00:00h. 240 Volt. Die is afgelopen ja(a)r(en) gestegen. Dus met andere woorden, de norm spanning is met 10 volt omhoog gegaan. Waarom? Waardoor? Er is geen PV actief gedurende de hele nacht, dus die veroorzaakt dit niet.
In diverse gesprekken met Enexis kunnen de "techneuten" aan de telefoon hier geen uitleg geven. Ze zeggen allen maar "valt binnen de norm". En zelfs dat is fout. De norm is 230 Volt, de bandbreedte/afwijking is 10% dus +/- 23 volt. Ze bedoelen dus dat de spanning overdag niet de maximale afwijking overstijgt.

Maar goed, dan weer kijkende naar dit filmpje waarin wordt aangegeven door Enexis dat ze bewust de spanning verhogen. Dus daarom is het geen onzin. Echter, ze doen dit wel met reden en hebben ook een tijdelijke oplossing die in ieder geval werkt bij Ketel Klets, helaas (nog) niet bij ons. Wie weet verander je hierna jouw denkwijze. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:54:
[...]

Het gaat om de spanning in jouw grafiek tussen 22:00 - 00:00h. 240 Volt. Die is afgelopen ja(a)r(en) gestegen. Dus met andere woorden, de norm spanning is met 10 volt omhoog gegaan. Waarom? Waardoor? Er is geen PV actief gedurende de hele nacht, dus die veroorzaakt dit niet.
In diverse gesprekken met Enexis kunnen de "techneuten" aan de telefoon hier geen uitleg geven. Ze zeggen allen maar "valt binnen de norm". En zelfs dat is fout. De norm is 230 Volt, de bandbreedte/afwijking is 10% dus +/- 23 volt. Ze bedoelen dus dat de spanning overdag niet de maximale afwijking overstijgt.

Maar goed, dan weer kijkende naar dit filmpje waarin wordt aangegeven door Enexis dat ze bewust de spanning verhogen. Dus daarom is het geen onzin. Echter, ze doen dit wel met reden en hebben ook een tijdelijke oplossing die in ieder geval werkt bij Ketel Klets, helaas (nog) niet bij ons. Wie weet verander je hierna jouw denkwijze. Succes.
heb het gezien, maar dit betekend dat dit locaal dus speeld waarbij zoals ketel klets ook aangeeft dat dit een oplossing is daar waardoor de spanning op het eind van de lijn niet onder de onderste Umin (207V) te komen, want dan worden jou apparatuur ook niet echt blij van.
Dus, ja, als dit bij jou speelt, en dat is lang niet overal zo, zit je zeer waarschijnlijk in de buurt van je wijktrafo.
dus de reden is niet zoals je beschrijft om mensen met zonnepanelen te pesten maar heeft juist een technische oorzaak zodat de mensen die aan het eind van een lijn zitten ook nog voldoende spanning krijgen. Dus als men het verhoogd heeft dit een puur technische oorzaak.

Zoals dit in het filpje wordt aangegeven is dit een tijdelijke actie tot men de infrastrutuur heeft aangepast (door nieuw Trafo, nieuwe leidingen cq de lijn in twee afzondelijke lijnen knippen.
Het probleem is echter dat dit niet zo maar kan, los van de benodige vergunningen, beschikbare uitvoerders ed. dus dat kost gewoon tijd, helaas veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Netbeheerders trekken voorstel later uitschakelen omvormers zonnepanelen terug
De netbeheerders stellen dat er 2 redenen zijn om het voorstel terug te trekken. Ten eerste kunnen ze de zorgen die door het voorstel zijn ontstaan niet wegnemen. ‘Onze inschatting was en is dat de kans op brand of het ontstaan van schade aan apparatuur minimaal is’, aldus de netbeheerders. ‘De door ons voorgestelde begrenzing is immers gelijk aan de normen die gelden voor laagspanningsnetten. De nieuwe grenzen zouden gelden “op de klemmen van de generatoren” en vanwege het feit dat zonnepanelen aangeslotenen dienen te zijn op een aparte groep, zal de spanning in de rest van de installatie altijd lager zijn dan de voorgestelde grenzen. We kunnen echter niet aantonen dat het verhogen van de overspanningsbeveiliging van omvormers naar diezelfde grenzen als die gelden voor een laagspanningsnet nooit effect zal hebben.
Bron: https://solarmagazine.nl/...ormers-zonnepanelen-terug

Volgens mij klopt dit toch niet wat hier staat. Als je je panelen op een aparte groep hebt aangesloten dan loopt de spanning van andere groepen op dezelfde fase toch ook gewoon mee op, of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marktweakt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:14:
De netbeheerders stellen dat er 2 redenen zijn om het voorstel terug te trekken. Ten eerste kunnen ze de zorgen die door het voorstel zijn ontstaan niet wegnemen. ‘Onze inschatting was en is dat de kans op brand of het ontstaan van schade aan apparatuur minimaal is’, aldus de netbeheerders. ‘De door ons voorgestelde begrenzing is immers gelijk aan de normen die gelden voor laagspanningsnetten. De nieuwe grenzen zouden gelden “op de klemmen van de generatoren” en vanwege het feit dat zonnepanelen aangeslotenen dienen te zijn op een aparte groep, zal de spanning in de rest van de installatie altijd lager zijn dan de voorgestelde grenzen. We kunnen echter niet aantonen dat het verhogen van de overspanningsbeveiliging van omvormers naar diezelfde grenzen als die gelden voor een laagspanningsnet nooit effect zal hebben.

Volgens mij klopt dit toch niet wat hier staat. Als je je panelen op een aparte groep hebt aangesloten dan loopt de spanning van andere groepen op dezelfde fase toch ook gewoon mee op, of mis ik hier iets?
Ja - je mist iets, namelijk de kabel tussen de omvormer en de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
dunklefaser schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Ja - je mist iets, namelijk het kabel tussen de omvormer en de meterkast.
Ja ok, maar dat heeft dan toch niets te maken met dat de panelen op een aparte groep zijn aangesloten? Die kabel heeft toch hetzelfde effect op de spanning op andere groepen op dezelfde fase dan wanneer ik de panelen niet via een aparte groep zou hebben aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marktweakt Je mist idd. nog wat meer, o.a. dit uit de geciteerde bron:
"De nieuwe grenzen zouden gelden “op de klemmen van de generatoren” en vanwege het feit dat zonnepanelen aangeslotenen dienen te zijn op een aparte groep, zal de spanning in de rest van de installatie altijd lager zijn dan de voorgestelde grenzen."
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
dunklefaser schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:33:
@marktweakt Je mist idd. nog wat meer, o.a. dit uit de geciteerde bron:
"De nieuwe grenzen zouden gelden “op de klemmen van de generatoren” en vanwege het feit dat zonnepanelen aangeslotenen dienen te zijn op een aparte groep, zal de spanning in de rest van de installatie altijd lager zijn dan de voorgestelde grenzen."
Ik hoop dat het e.e.a. nu duidelijk is.
Nog niet helemaal.
Bedoel je soms dat als ik de panelen bijvoorbeeld op de dichtstbijzijnde centraaldoos zou aansluiten dat dan de kabel naar die centraaldoos waarschijnlijk een stuk korter zou zijn dan een kabel naar de meterkast waardoor de weerstand (en dus de spanningsval) minder zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marktweakt Hoe kom je daarbij dat ik dit zou kunnen bedoelen?
Ik heb alleen het relevante stuk uit de bron geciteerd, niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
dunklefaser schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:06:
@marktweakt Hoe kom je daarbij dat ik dit zou kunnen bedoelen?
Ik heb alleen het relevante stuk uit de bron geciteerd, niet meer dan dat.
Volgens mij mis ik daar helemaal niets en wil jij het blijkbaar ook niet uitleggen als je het al denkt te weten. Dat laatste is natuurlijk je goed recht maar reageer dan gewoon niet. Op deze manier ben je alleen maar ruis.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 28-10-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
marktweakt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Volgens mij mis ik daar helemaal niets en wil jij het blijkbaar ook niet uitleggen als je het al denkt te weten. Dat laatste is natuurlijk je goed recht maar reageer dan gewoon niet. Op deze manier ben je alleen maar ruis.
Het citaat zegt dat de spanning in de rest van het huis altijd lager zal zijn dan de voorgestelde grenzen. Dit is waar, want er zal _altijd_ verlies optreden in de kabel van de omvormer naar de rest van het huis.

Maar ik ben het ook met je eens, het zal niet veel zijn (vooral bij correct aangesloten omvormer), en inderdaad de hele fase van de omvormer zal oplopen. Neemt niet weg dat ze oplopen maar nog steeds lager zijn dan gemeten direct bij de omvormer.

Beetje raar voorstel was het dus ook.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marktweakt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:14:

het gaat hier dus om een verhoging van de maximale spaaning, die nu op 253V staat, naar 264,5V. Deze nieuwe norm staat namelijk in de IEC norm, echter wordt in Nederland niet deze gehele norm in de Netcode overgenomen, maar slechts delen daarvan.
Het idee van de netbeheerders was dat door de gehele norm over te nemen men weer ook internationaal gezien gelijk loopt plus men meer capaciteiten mn op hun laagspaaningsnetten kunnen krijgen zonder noemenswaardige infrastructureele veranderingen.
Echter waren een aantal instanties bezorgd dat mn voor oudere apparatuur die in feite nog voor 220V ontwikkeld was deze verhoging te veel zou worden met mn een duidelijk verhoogd bandrisico (brandweer Nederland) en een duidelijk verhoogde veroudering en dus eerder defect zouden raken dan dit nu het geval zou zijn.
Daarom heeft de ACM die de beheerder is van de Netcode dit verzoek eerst in de wacht heeft gezet (in feite is was dit een afwijzing), en nu hebben de netbeheerders dus het verzoek helemaal ingetrokken en is dit plan (max 264,5V in de prullemand beland.
Bedenk hierbij dat de spanning die een omvormer moet leveren om terug te leveren altijd hoger moet zijn dan de locale netspanning ( het zelfde principe dat water ook alleen van hoog naar laag stroomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
_eLMo_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Het citaat zegt dat de spanning in de rest van het huis altijd lager zal zijn dan de voorgestelde grenzen. Dit is waar, want er zal _altijd_ verlies optreden in de kabel van de omvormer naar de rest van het huis.

Maar ik ben het ook met je eens, het zal niet veel zijn (vooral bij correct aangesloten omvormer), en inderdaad de hele fase van de omvormer zal oplopen. Neemt niet weg dat ze oplopen maar nog steeds lager zijn dan gemeten direct bij de omvormer.

Beetje raar voorstel was het dus ook.
Ja maar ze zeggen ook in dat citaat dat de spanning in de rest van de installatie lager zal zijn doordat de panelen op een aparte groep zijn aangesloten, en dat klopt dus niet.

Immers, als de panelen niet zouden zijn aangesloten op een aparte groep (maar bijvoorbeeld op een centraaldoos?), dan zou de spanning ook lager zijn in de rest van de installatie. De spanningsval wordt dus veroorzaakt door de lengte van de kabel naar de meterkast (of naar de centraaldoos) en niet doordat de panelen op een aparte groep zitten.

Edit:
Het voorstel was wel opvallend omdat de netbeheerders altijd strak vasthielden aan die max 253 VAC.
Aan de andere kant is 264 VAC in andere landen al langer toegestaan. En daar gebruikt men toch grotendeels dezelfde apparatuur als wij hier in Nederland. Het zou wel voor veel mensen met afschakelende omvormers een snelle oplossing kunnen zijn i.p.v. dat ze nu maar een jaar of 10 moeten gaan afwachten totdat er misschien een oplossing komt.

[ Voor 18% gewijzigd door marktweakt op 28-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
marktweakt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Ja maar ze zeggen ook in dat citaat dat de spanning in de rest van de installatie lager zal zijn doordat de panelen op een aparte groep zijn aangesloten, en dat klopt dus niet.
Mja, ligt eraan hoe strak je "lager" / "gelijk" neemt, Je zou namelijk direct naast de omvormer een ander apparaat kunnen hebben die dus "dezelfde" spanning ziet. Maarja, als je omvormer op "zijn eigen groep" zit maar direct naast de meterkast is het verschil ook zo laag. Dus ja, ik ben het wel met je eens, eigen groep maakt geen verschil voor spanningsverschil.

De redenering is vaag en onwenselijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-03 16:00
Om maar even mee te huilen. zelfs met deze dagen (1-11-2024) grauw, geen zon...uitvallende omvormer. Momenteel iedere dag melding aan Enexis en ook formele klachten ingedient. Zelfs datum en tijd met hen doorgenomen vanaf wanneer de ellende is begonnen, geven ze ook toe, dat was het moment van opvoeren van voltage. 's nachts, in alle rust, minimaal 246V en dagelijks diverse malen boven de 253V...met de gevolgen van dien. Ik heb 30 panelen en neem 50% van de eigen opgewekte stroom direct af (automatisch met allerlei slimme meters en schakelaars). Dan ook nog een extra zware aansluiting (3x35A...betaald), ja weet ik...is geen volt...maar voelt toch niet lekker. Ik krijg ook geen antwoord op de vraag welke incidenten dan aanleiding geven voor het moeten ophogen van het voltage. Momenteel maar ff in de wijk aan het lobbiën om wat meer mensen te mobiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Glasbakkie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:39:
Om maar even mee te huilen. zelfs met deze dagen (1-11-2024) grauw, geen zon...uitvallende omvormer. Momenteel iedere dag melding aan Enexis en ook formele klachten ingedient. Zelfs datum en tijd met hen doorgenomen vanaf wanneer de ellende is begonnen, geven ze ook toe, dat was het moment van opvoeren van voltage. 's nachts, in alle rust, minimaal 246V en dagelijks diverse malen boven de 253V...met de gevolgen van dien. Ik heb 30 panelen en neem 50% van de eigen opgewekte stroom direct af (automatisch met allerlei slimme meters en schakelaars). Dan ook nog een extra zware aansluiting (3x35A...betaald), ja weet ik...is geen volt...maar voelt toch niet lekker. Ik krijg ook geen antwoord op de vraag welke incidenten dan aanleiding geven voor het moeten ophogen van het voltage. Momenteel maar ff in de wijk aan het lobbiën om wat meer mensen te mobiliseren.
Dat is wel heel erg hoog. Heb je geen toegang tot de admin van je omvormer? c.q. welke omvormer heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
MajaMestreech schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:09:
[...]

Dat is wel heel erg hoog. Heb je geen toegang tot de admin van je omvormer? c.q. welke omvormer heb je?
Wat is je plan? De spanning nog verder omhoog drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Glasbakkie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:39:
Waar meet je de 246 V?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
MajaMestreech schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:09:
[...]

Solaredge SE7K 3 fasen. Ik ben nog net niet zovel dat ik wil aanpassen voorbij de netcode...maar de verleiding is groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-hJYBI0ZnoOtjSt3tEDiIvqfoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttqTd7ISQKM0aEYqXWZF1ppx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVCBc4MxBZR4p41UvYt7VGspxr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5e4XGf52dvZ6pZbxxEfbW0j.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag volop zon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
P1 dongle aan de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
En met deze getallen beweert Enexis nog steeds dat ze "binnen de norm" zitten? Dit klopt trouwens niet. De norm is 230 V en de maximale afwijking is +/- 23 Volt. Dus op je P1 meter zou je maximaal 253 V mogen meten en bij jou blijven ze dus duidelijk in gebreke.

Ben benieuwd hoe lang je de verleiding kunt weerstaan. Ik zou met stapjes van 1 volt de max spanning verhogen. Wellicht dat je al geen uitval meer hebt met een paar volt verhoging. Op je P1 kun je monitoren of dit iets uitmaakt voor de spanning, echter deze is al te hoog, dus vreemd als de netbeheerder hier iets over zou zeggen. Maar het mag formeel niet, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MajaMestreech schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:11:
[...]

En met deze getallen beweert Enexis nog steeds dat ze "binnen de norm" zitten? Dit klopt trouwens niet. De norm is 230 V en de maximale afwijking is +/- 23 Volt. Dus op je P1 meter zou je maximaal 253 V mogen meten en bij jou blijven ze dus duidelijk in gebreke.

Ben benieuwd hoe lang je de verleiding kunt weerstaan. Ik zou met stapjes van 1 volt de max spanning verhogen. Wellicht dat je al geen uitval meer hebt met een paar volt verhoging. Op je P1 kun je monitoren of dit iets uitmaakt voor de spanning, echter deze is al te hoog, dus vreemd als de netbeheerder hier iets over zou zeggen. Maar het mag formeel niet, dat klopt.
Reken er maar op dat ze je komen opsporen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MajaMestreech schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:11:
[...]

En wat voor problemen hebben de buren nu, dezelfde toch?
Klagen die niet dan?
En wat gaan die dan doen?

Ga je dan niet een slippery slope kant op?

Het heeft ook een reden dat die 15% ipv de huidige 10% niet is doorgegaan na alle protesten, ondanks dat onze buurlanden die 15% wel heeft.
Ik zou dit advies niet geven aan mede Tweakers, heb geen zin om die bonnetjes te ontvangen, of is jouw disclaimer: mij niet bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:07:
[...]

En wat voor problemen hebben de buren nu, dezelfde toch?
Klagen die niet dan?
En wat gaan die dan doen?

Ga je dan niet een slippery slope kant op?

Het heeft ook een reden dat die 15% ipv de huidige 10% niet is doorgegaan na alle protesten, ondanks dat onze buurlanden die 15% wel heeft.
Ik zou dit advies niet geven aan mede Tweakers, heb geen zin om die bonnetjes te ontvangen, of is jouw disclaimer: mij niet bellen?
@Simpel360 Je wil wel de gevangenisstraf uitzitten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:12:
[...]

@Simpel360 Je wil wel de gevangenisstraf uitzitten? :+
Bonnetjes is voor mij in deze een ruim begrip :*)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.