Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:47:
Ik zie nog steeds het verschil niet zo? Voorkomen dat je iets het net opstuurt is precies waar dat over gaat.
Uit de topicstart van
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
[...]
Zero export om terugleverboetes te voorkomen wordt door zo'n beetje alle omvormers ondersteund, voor zover dat in Nederland al zinvol is (zelfs met lage tlv lijkt terugleveren met boete interessanter dan affakkelen). Dan hoef je geen verbruikers te schakelen voor affakkelen of een domoticasysteem op te tuigen en kom je exact traploos op 0.
Maar goed, blijkbaar is er ruimte voor discussie

Een alias 'hoe voorkom ik een hoge terugleverboete' in TFE kan altijd natuurlijk.
Ik trek @
onetime er als TS van dat topic ook even bij.
lol, er is wel degelijk een verschil.
Je hebt een bepaalde opwek en een bepaald verbruik,
lós of je nu dat verbruik hebt tijdens nachturen of in de volle zon.
opwek- verbruik > 0 ?? dan moet je zorgen dat het niet te gek is..
LOS... dus van, of je heeeel mooi voor de meter gaat verbruiken.
maw.:
opwek 5.000 en verbruik 3.000 en ALLES voor de meter weg?
geeft nog steeds een net-invoeding van 2.000 = ikbendepisang.
vb: nu ga je de opwek via de omvormer afknijpen lol... terug van 5000W naar 135W...
ja, je levert nu niksie terug, hebt flink geinvesteerd, en krijgt ook NIKSIE.
of, nog steeds zelfde voorbeeld, lekker je omvormer laten snorren (heb je dik voor betaald) en gooi je schuifpui in de zomer open met de airco aan, en genieten van je koele plekje onder de luifel, terwijl wasmachine, droger, auto lekker slurpen.. en je niet druk maken wanneer, want je hebt tóch over.
Ja ik weet, dit is energietechnisch, milieutechnisch niet gewenst, maar als de overheid niet ingrijpt prima verdedigbaar.
Gemak vs boete en dan ga ik voor gemak.
Je ziet, 2 totaal verschillende uitkomsten waarbij de "autonomie" slechts tot bepaalde hoogte ingezet kan worden.
Een overschot van 1.000kWh of meer wegwerken via USB laders oid gaat niet werken
Alternatief = NIET opwekken (omvormer stevig knijpen)
Of... wél blijven opwekken, maar de opwek inzetten op een plek, wat je geen bips uitmaakt, hoeveel kWh het kost
Beide 0,00 in je portemonaaaije

... maar dan kies ik liever met omvormer AAN houden.
Vandaar dat ik denk dat "
wegwerken van je overload kWh-tjes" niet helemaal in dit topic past.
Waar wel? weet ik niet zeker.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)