Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HKees schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:50:
Ik heb zojuist ook het contract binnengekregen.... 8ct ... eGnie 8)7
In de Egnie app ziet het er nog wel aardig uit.
Maar even zien waneer ik ergens een vast contract pak.
Dit zal vast ook aangepast worden.
Ik kwam van 3 jaar vast af en na het van het gas af debacle zit ik nu even hier aan vast.
Vast contract kon toen niet en van dit naar vast ging ook niet.
Maar even dit topic in de gaten houden voor een vast contract met een nog redelijke tlv....
Want ik wou sowieso wel van Egnie af ivm de misleiding en leugens om het gascontract te beëindigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOuVctDKzAv0kwzYe63woyAdzHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1GjMC54NGmoJjbJtXrBCDf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afgesplitst vanuit Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 12-05-2023 11:06 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Wellicht ten overvloede, maar nu Engie daadwerkelijk de TLV verlaagt: als je een contract hebt afgesloten uiterlijk medio 2022, dan heb je in je contract nog geen clausule staan die het ontkoppelen van de TLV mogelijk maakt.

Even opletten dus en niet blind met de commotie mee gaan. Als je die clausule niet hebt is de kans groot dat je dat contract nooooooit meer moet opzeggen. Zorg even dat je het contract en de voorwaarden van toen even goed opslaat op een plek die je zelf beheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 14:37
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:38:
Wellicht ten overvloede, maar nu Engie daadwerkelijk de TLV verlaagt: als je een contract hebt afgesloten uiterlijk medio 2022, dan heb je in je contract nog geen clausule staan die het ontkoppelen van de TLV mogelijk maakt.

Even opletten dus en niet blind met de commotie mee gaan. Als je die clausule niet hebt is de kans groot dat je dat contract nooooooit meer moet opzeggen. Zorg even dat je het contract en de voorwaarden van toen even goed opslaat op een plek die je zelf beheert.
Het is toch een contract voor 1 jaar? Daarna kan Engie toch weer aanbieden wat ze willen met aangepaste voorwaarden? Of werkt dat niet zo?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

ijhas schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Het is toch een contract voor 1 jaar? Daarna kan Engie toch weer aanbieden wat ze willen met aangepaste voorwaarden? Of werkt dat niet zo?
De contracten waren sowieso met een soort van variabel tarief (toen stond er nog Januari en Juli), maar hoe vaak tariefswijzigingingen gebeuren staat los van de contractduur.

Als je na een jaar niets doet, gaat het over het algemeen over in een opzet met variabele tarieven, maar de contractduur is nog steeds onbepaalde tijd.

De voorwaarden die voor die onbepaalde duur golden, mogen dus niet zomaar gewijzigd worden. De tarieven mogen bij mij dus gewijzigd worden, maar de 1:1 koppeling met TLV staat zonder wijzigingsbeding in de voorwaarden.
Dus bij mij en degenen die nog een contract hebben van begin 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8XXHIazfZ14Ai1TnRNF1Pt4tAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJnOLUNdyiNGkKU9mcnyk0YD.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben bij de tariefswijziging de start weer naar Januari gezet omdat hun systeem het anders niet trok maar wat in de overeenkomst staat is leidend. Daarom ook de tip die goed te bewaren ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-05-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:57
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:23:
[...]

De contracten waren sowieso met een soort van variabel tarief (toen stond er nog Januari en Juli), maar hoe vaak tariefswijzigingingen gebeuren staat los van de contractduur.

Als je na een jaar niets doet, gaat het over het algemeen over in een opzet met variabele tarieven, maar de contractduur is nog steeds onbepaalde tijd.

De voorwaarden die voor die onbepaalde duur golden, mogen dus niet zomaar gewijzigd worden. De tarieven mogen bij mij dus gewijzigd worden, maar de 1:1 koppeling met TLV staat zonder wijzigingsbeding in de voorwaarden.

[Afbeelding]

Ze hebben bij de tariefswijziging de start weer naar Januari gezet omdat hun systeem het anders niet trok maar wat in de overeenkomst staat is leidend. Daarom ook de tip die goed te bewaren ;)
Word het jaar contract na afloop niet gewoon omgezet naar de op dat moment geldende voorwaarden en tarieven van variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:42
Hier afgelopen zondag avond gelukkig nog Bij Engie de aanvraag gedaan voor een jaar vast met 2x 75€ cashback.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uKJAEOdOEM_o2KI7Tgisr8WAo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJWpLUqHwsI6CRn5wTjphyyI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-04 22:19

Je hebt gelijk, maar ook Engie mag het contract opzeggen zolang ze de wettelijke opzegtermijn respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 18:26
X21r schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:54:
Hier afgelopen zondag avond gelukkig nog Bij Engie de aanvraag gedaan voor een jaar vast met 2x 75€ cashback.

[Afbeelding]
Is je overeenkomst ook niet met die 8 cent TLV? Want als je TLV gelijk is aan het kale levertarief dan zetten ze dat er expliciet op. Bij jou staat er alleen 'vergoeding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 17:30
Ik heb een offerte voor levering van alleen stroom bij UC per 1-8, maar vraag me het volgende af mbt mijn Engie OPEN contract (31-12-2022 afgesloten, is 28 januari ingegaan en ga pas per 1-8 over omdat ik per 1-5 zonnepanelen krijg en dus 2 mnd wil kunnen salderen).

Nu vind ik iets tegenstrijdigs wat ik niet snap - in de voorwaarden staat:

Terugleververgoeding en salderen

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Dus TLV is kale leveringstarief, dus igv 40 cent is dit 20 cent. Top.

Maar er staat ook:

2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar

De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
Er is sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.
Dus ... daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering

Dit is toch in strijd met TLV = kale leveringstarief? :S

Kun je ze aan TLV = kale levertarief houden, want dat staat in de voorwaarden, of kunnen ze er toch onderuit omdat er ook in staat dat ze een ander tarief mogen hanteren?
En bv TLV per 1 juli gaan aanpassen in 8 ct?

Ik zit met mijn offerte van United Consumers - 14 dagen bedenktijd en TLV van 13,5 cent bij vast contract van 1 jaar.
Dan kunnen ze dus op 1 juni nog gaan bepalen dat ze per 1 juli het tarief naar 8 ct. brengen, ondanks de voorwaarde TLV = kale leveringstarief?

Als ze dit mogen, betekent dat dan ook dat bij tariefsdaling ze dit ook pas bv 10 dagen van tevoren kunnen mededelen? Zie:
Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
pascal s68 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:14:
Ik heb een offerte voor levering van alleen stroom bij UC per 1-8, maar vraag me het volgende af mbt mijn Engie OPEN contract (31-12-2022 afgesloten, is 28 januari ingegaan en ga pas per 1-8 over omdat ik per 1-5 zonnepanelen krijg en dus 2 mnd wil kunnen salderen).

[...]

Dus TLV is kale leveringstarief, dus igv 40 cent is dit 20 cent. Top.

Maar er staat ook:

[...]

Dus ... daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering

Dit is toch in strijd met TLV = kale leveringstarief? :S

Kun je ze aan TLV = kale levertarief houden, want dat staat in de voorwaarden, of kunnen ze er toch onderuit omdat er ook in staat dat ze een ander tarief mogen hanteren?

Ik zit met mijn offerte van United Consumers - 14 dagen bedenktijd en TLV van 13,5 cent bij vast contract van 1 jaar.
Dan kunnen ze dus op 1 juni nog gaan bepalen dat ze per 1 juli het tarief naar 8 ct. brengen, ondanks de voorwaarde TLV = kale leveringstarief?

Als ze dit mogen, betekent dat dan ook dat bij tariefsdaling ze dit ook pas bv 10 dagen van tevoren kunnen mededelen? Zie:

[...]
Leuk detail over je laatste quote, ze informeren je max 30 of 10dagen NA de wijziging, niet ervoor 8)7

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
pascal s68 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:14:
Engie OPEN contract

Bij mijn weten is Engie Open een variabel contract en mogen ze de tarieven wijzigen. Of dat de TLV onder die voorwaarden dan ook afzonderlijk gewijzigd mag worden, weet ik niet. Maar denk het wel.
Dit lijkt me meer iets op wat hier al meer bediscussieerd wordt, oa hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
rumour93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Is je overeenkomst ook niet met die 8 cent TLV? Want als je TLV gelijk is aan het kale levertarief dan zetten ze dat er expliciet op. Bij jou staat er alleen 'vergoeding'.
Yep staat er in..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofs_X1E9naAeECyiCwTt70GmvV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXfAfK5qi8gWKxrP8bARc2RD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door X21r op 11-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sixkiller86 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Je hebt gelijk, maar ook Engie mag het contract opzeggen zolang ze de wettelijke opzegtermijn respecteren.
Neen. Enkel als ik mijn verplichtingen niet nakom. Er is geen beding wat anders opzeggen van hun kant mogelijk maakt.

Trust me, ik heb dat ding helemaal uitgeplozen. Maar let wel, dat is ook de reden dat ze het later in 2022 hebben aangepast. Ik heb het dus over een kleine groep die nog contracten heeft van voor die wijziging.
In de nieuwere contracten mogen ze wel de TLV los wijziging.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:14
Weet iemand of het nodig is om het modelcontract bij Engie wat op mijn naam staat op te zeggen omdat per 1-7 en jaarcontract ingaat op naam van mijn vriendin? Ik ben bang dat ze per ongeluk het verkeerde contract opzeggen omdat het adres hetzelfde is.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online

Mijn ervaring met mijn vorige leverancier Oxxio was dat ze in de loop der jaren de voorwaarden van de overeenkomst heel wat keer eenzijdig aangepast hebben. Want ergens in de algemene leveringsvoorwaarden hebben ze staan dat ze aanpassingen door mogen voeren, ook zelfs aanpassingen aan die algemene leveringsvoorwaarden.
In de overeenkomst voor Engie Open staat ook een link naar hun algemene voorwaarden die gelden:
https://www.engie.nl/-/me...en-2017-mei-2017-v2_1.pdf
Daarin staat in artikel 19 een wijzigingsclausule.

Als je het met een wijziging niet eens bent, dan krijg je de tijd om de overeenkomst op te zeggen. Zelfde truc passen ook de banken toe; ook die passen de voorwaarden eenzijdig aan met de mogelijkheid voor klanten om bij ze weg te gaan als het ze niet bevalt. De ACM heeft hier nog nooit tegen opgetreden.

Bij een rechter krijg je uiteindelijk vast gelijk, maar heb je zin in een jarenlange rechtszaak?
Zelfde geldt voor de strijdige artikelen in de overeenkomst (op het ene punt staat terugleververgoeding gelijk aan het kale levertarief, op een ander punt dat ze de terugleververgoeding aan mogen passen). Bij strijdigheid interpreteren rechters doorgaans in het voordeel van de klant. Maar ja, dan ben je alweer jaren verder met de nodige juridische kosten (die je uiteindelijk ook wel op Engie mag verhalen, maar je moet ze eerst wel voorschieten). Rechtsbijstandsverzekeringen zijn ook niet altijd even happig op dit soort zaken, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
Sixkiller86 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Is dat zo, kan dat? Wat geldt dan als een goede reden?

In mijn geval, modelcontract, lijkt me dat tegenstrijdig. Iedere leverancier is juist immers verplicht een modelcontract aan te bieden.
Dan klinkt eenzijdige opzegging hiervan niet te voldoen aan het beoogde doel. Stellen dat je maar naar een ander moet gaan lijkt me niet de bedoeling, als elke leverancier dit zou doen heb je op een gegeven moment geen leveranciers meer over.

Looptijd in de overeenkomst: onbepaald, ik voldoe keurig mijn (incasso)betalingen (maar zelfs bij wanbetaling mogen ze niet eens zomaar opzeggen) en ga gewoon met wijzigingen in tarief mee.

Zie dus niet dat de door de leverancier in de overeenkomst opgenomen regeling "Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelasting en btw)." een grond tot opzegging kan zijn.
Maar goed, mocht dit juridisch wel mogelijk zijn, verneem ik dat graag.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-04 11:03
Ik heb hetzelfde in mijn overeenkomst staan, maar in de app staat nu ook "Wek jij meer stroom op dan je verbruikt? Dan ontvang je een vergoeding voor het deel dat je meer hebt opgewekt." Ik ben er toch niet helemaal gerust op dat we uiteindelijk het kale leveringstarief krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:03
zekerz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb hetzelfde in mijn overeenkomst staan, maar in de app staat nu ook "Wek jij meer stroom op dan je verbruikt? Dan ontvang je een vergoeding voor het deel dat je meer hebt opgewekt." Ik ben er toch niet helemaal gerust op dat we uiteindelijk het kale leveringstarief krijgen..
Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik heb nog een screenshot van 2 maanden terug waar er ook een prijs berekend staat. kale levertarief - energiebelasting en btw. maar dat hebben ze nu weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
zekerz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Maar kale leverings tarief is toch meer dan 8 a 9 cent.. dat word in mijn geval 18 of 23 cent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Mikeol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb hetzelfde inderdaad. Ik heb nog een screenshot van 2 maanden terug waar er ook een prijs berekend staat. kale levertarief - energiebelasting en btw. maar dat hebben ze nu weggehaald.
Sterker nog, gisteren vòòr 12.00 uur een screenshot mèt kale tariefsvermelding gemaakt. Heden is het laatste regeltje met de kale vergoeding verdwenen...

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Peet-je schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Sterker nog, gisteren vòòr 12.00 uur een screenshot mèt kale tariefsvermelding gemaakt. Heden is het laatste regeltje met de kale vergoeding verdwenen...
Idd gister 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOuVctDKzAv0kwzYe63woyAdzHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1GjMC54NGmoJjbJtXrBCDf2.jpg?f=fotoalbum_large

En nu net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf7WkSTrNUyEdUVRskWMPWKMSFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeJG39gxxD66vlx6hNREnHGb.jpg?f=fotoalbum_large

Stelletje oplichters :o

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 18:26
Ronald.42 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

En nu net

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat ze de tekst generiek moeten houden voor alle ENGIE Open gebruikers. Ik heb in de app voor ENGIE Modelcontract en ENGIE Opgewekt nog de 'oude' tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-04 10:14
rumour93 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze de tekst generiek moeten houden voor alle ENGIE Open gebruikers. Ik heb in de app voor ENGIE Modelcontract en ENGIE Opgewekt nog de 'oude' tekst.
Ik heb in de app voor ENGIE Open ook nog de 'oude' tekst. Maar heb wel normaal/dal, in plaats van enkeltarief van @Ronald.42 . Zou daar nog een verschil in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ik heb ook afgelopen weekend de jaarovereenkomst aangevraagd, en nog deze gunstige bepaling over het teruglevertarief in de overeenkomst gekregen. Overeenkomst gaat wel per 1 juni in; ik had aangevraagd per 1 juli. Engie houdt bij hoog en laag vol dat mijn huidige overeenkomst per 31 mei eindigt en dat daarom het nieuwe contract per 1 juni in moet gaan. Ik heb aangegeven dat dat niet klopt (heb nu een overeenkomst Engie Open voor onbepaalde tijd), maar ze weigeren het aan te passen. Geen idee hoe het juridisch zit dat Engie zich niet aan de ingangsdatum van 1 juli houdt die ik aangevraagd had. Feitelijk bieden ze niet wat ze me aanboden, maar ja binnen 14 dagen opzegtermijn heb je dit juridisch echt niet bij ze afgedwongen, en Engie Open hebben ze nu dus blijkbaar eenzijdig per 31 mei stopgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 11-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Ik heb in de app voor ENGIE Open nu ook de 'nieuwe' tekst met 'een vergoeding'.
Op 05-05 had ik nog een tarief voor mijn vergoeding staan (screenshot gemaakt).

Maar geen melding van wijziging ontvangen of iets dergelijks. Crimineel gedrag dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Net telefonisch contact gehad met Engie omdat als ik gewoon bij "mijn engie" inlog dus niet via de app, en mijn verbruik zelf wil bijhouden er heel groot staat dat er geen actief contract op dit adres is...

Nu komt het: ze zijn bezig met de contracten om te zetten dat noemen hun een flex omzetting ivm met de wijziging van aankomende 1 juli.
Dus een nieuw contract.
Ik heb natuurlijk de vraag gesteld over het stukje in mijn contract over dat de tlv het kale leveringstarief is. Daar zijn ze nu mee bezig wat daarmee te doen.
Het gaat namelijk niet over een contract maar een overeenkomst aangezien het geen vast contract betreft. Ze zitten nu met de vraag wat te doen met deze huidige klanten maar zoals hun het zien worden we gewoon overgezet ( weer het is geen contract Maar overeenkomst tot 1 juli)
Eind van deze maand krijgen we bericht over de nieuwe tarieven en mochten ze de tlv dus gaan loskoppelen dan staat dit duidelijk in het bericht 8)7
Hun krijgen van Tennet maar 5 a 6 cent per tegeleverde kwh omdat het niet opgeslagen kan worden en wij kosten hun een hele hoop geld is hun verweer. Dus wordt de tlv per 1 juli ook voor ons 8 cent zei meneer, maar ze zijn nog sinds afgelopen dinsdag in beraad.

Edit: Bij mij staat er nu trouwens als einddatum 30 juni 2023 ipv onbepaald (was voor het gesprek al)

[ Voor 7% gewijzigd door JMS-2 op 11-05-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
JMS-2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:59:
Net telefonisch contact gehad met Engie omdat als ik gewoon bij "mijn engie" inlog dus niet via de app, en mijn verbruik zelf wil bijhouden er heel groot staat dat er geen actief contract op dit adres is...

Nu komt het: ze zijn bezig met de contracten om te zetten dat noemen hun een flex omzetting ivm met de wijziging van aankomende 1 juli.
Dus een nieuw contract.
Ik heb natuurlijk de vraag gesteld over het stukje in mijn contract over dat de tlv het kale leveringstarief is. Daar zijn ze nu mee bezig wat daarmee te doen.
Het gaat namelijk niet over een contract maar een overeenkomst aangezien het geen vast contract betreft. Ze zitten nu met de vraag wat te doen met deze huidige klanten maar zoals hun het zien worden we gewoon overgezet ( weer het is geen contract Maar overeenkomst tot 1 juli)
Eind van deze maand krijgen we bericht over de nieuwe tarieven en mochten ze de tlv dus gaan loskoppelen dan staat dit duidelijk in het bericht 8)7
Hun krijgen van Tennet maar 5 a 6 cent per tegeleverde kwh omdat het niet opgeslagen kan worden en wij kosten hun een hele hoop geld is hun verweer.

Bij mij staat er nu trouwens als einddatum 30 juni 2023 ipv onbepaald (was voor het gesprek al)
lol, wij willen OOK de door hun geleverde kWh-tjes opslaan, O-)

en dat kost ons OOK veel geld....
dus engie, zullen we afspreken dat wij óók 9ct gaan betalen???

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Linea schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Mijn ervaring met mijn vorige leverancier Oxxio was dat ze in de loop der jaren de voorwaarden van de overeenkomst heel wat keer eenzijdig aangepast hebben. Want ergens in de algemene leveringsvoorwaarden hebben ze staan dat ze aanpassingen door mogen voeren, ook zelfs aanpassingen aan die algemene leveringsvoorwaarden.
In de overeenkomst voor Engie Open staat ook een link naar hun algemene voorwaarden die gelden:
https://www.engie.nl/-/me...en-2017-mei-2017-v2_1.pdf
Daarin staat in artikel 19 een wijzigingsclausule.

Als je het met een wijziging niet eens bent, dan krijg je de tijd om de overeenkomst op te zeggen. Zelfde truc passen ook de banken toe; ook die passen de voorwaarden eenzijdig aan met de mogelijkheid voor klanten om bij ze weg te gaan als het ze niet bevalt. De ACM heeft hier nog nooit tegen opgetreden.

Bij een rechter krijg je uiteindelijk vast gelijk, maar heb je zin in een jarenlange rechtszaak?
Zelfde geldt voor de strijdige artikelen in de overeenkomst (op het ene punt staat terugleververgoeding gelijk aan het kale levertarief, op een ander punt dat ze de terugleververgoeding aan mogen passen). Bij strijdigheid interpreteren rechters doorgaans in het voordeel van de klant. Maar ja, dan ben je alweer jaren verder met de nodige juridische kosten (die je uiteindelijk ook wel op Engie mag verhalen, maar je moet ze eerst wel voorschieten). Rechtsbijstandsverzekeringen zijn ook niet altijd even happig op dit soort zaken, is mijn ervaring.
Enigszins off-topic dus als er vragen zijn stuur even een DM. In short: ze mogen de voorwaarden veranderen, maar de 1:1 koppeling stond in de overeenkomst zelf. Overeenkomst (specifiek) gaat voor AV (algemeen).

WB juridisch traject: ik heb de meeste shopping stickies over rechten hier op Tweakers geschreven en al meermalen zelf geprocedeerd. "Zin in" zal ik het niet noemen, maar de drempel is laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online

Dus een nieuw contract.
Dat verklaart wellicht ook waarom ik gisteren in ene de meterstanden niet meer kon zien in MijnEngie. Over de meterstanden heb ik ook al een tijd gedoe met ze, maar dat hoort niet in dit topic over de terugleververgoedingen.

Overigens is de discussie over 'contract' of 'overeenkomst' natuurlijk flauwekul. Ook een overeenkomst is bindend. Engie heeft hierover zelf in de bevestigingsbrief staan:
"Voorwaarden
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2022.2), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers versie 2017 (zie hier), onze Kwaliteitscriteria (zie engie.nl/voorwaarden/kwaliteitscriteria), de Aansluiten transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden van jouw netbeheerder versie 2013 (zie engie.nl/klantenservice/betalen/netbeheerkosten)."

Maar ze kunnen klanten met Engie Open natuurlijk ook gewoon naar een nieuwe contractvorm wegpesten door per 1 juli een heel hoog vast levertarief in rekening te gaan brengen als mensen weigeren over te stappen. De tarieven mogen immers per 1 juli aangepast worden. Ook het vaste levertarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Nu toch bijna alle partijen zo handelen, vraag ik me af of we weer een burgeropstand met alle mediaaandacht krijgen zoals bij eneco / budget energie..

Helaas nu wel wat minder duidelijk ongewenst gedrag :-( :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
donderdag 11 mei 2023 @ 14:35:
@jeppiepruts
@rumour93
Dit betreft een Engie Modelcontract met normaal- en daltarief, dus dat maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ronald.42 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

En nu net

[Afbeelding]

Bij mij staat het er nog, dus ik denk toch dat het verschil maakt als je die oudere overeenkomst hebt.

Ik zie hier mensen de voorwaarden 2022.2 noemen, ik zit onder voorwaarden 2022.1

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-05-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Linea schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb ook afgelopen weekend de jaarovereenkomst aangevraagd, en nog deze gunstige bepaling over het teruglevertarief in de overeenkomst gekregen. Overeenkomst gaat wel per 1 juni in; ik had aangevraagd per 1 juli. Engie houdt bij hoog en laag vol dat mijn huidige overeenkomst per 31 mei eindigt en dat daarom het nieuwe contract per 1 juni in moet gaan. Ik heb aangegeven dat dat niet klopt (heb nu een overeenkomst Engie Open voor onbepaalde tijd), maar ze weigeren het aan te passen. Geen idee hoe het juridisch zit dat Engie zich niet aan de ingangsdatum van 1 juli houdt die ik aangevraagd had. Feitelijk bieden ze niet wat ze me aanboden, maar ja binnen 14 dagen opzegtermijn heb je dit juridisch echt niet bij ze afgedwongen, en Engie Open hebben ze nu dus blijkbaar eenzijdig per 31 mei stopgezet.
Volgens mij is het gebruikelijk bij Engie dat wijzigingen bij bestaande klanten per eerste nieuwe maand ingaan.
Althans, vaker voorbij zien komen in dit topic en/of Energieleveranciers aanbiedingen topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 11-05-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Bij mij staat het er nog, dus ik denk toch dat het verschil maakt als je die oudere overeenkomst hebt.

Ik zie hier mensen de voorwaarden 2022.2 noemen, ik zit onder voorwaarden 2022.1
Ik heb ook voorwaarden 2022-1, denk dat ze nog druk bezig zijn....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peet-je
...
Dus een nieuw contract.
...
Nou wordt het helemaal mooi...

Ik kijk bijv. hier
Men vraagt zich nog wel eens af wat nou het verschil is tussen een overeenkomst en een contract. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: er is geen verschil. Het zijn namelijk synoniemen van elkaar. Juristen gebruiken doorgaans het woord ‘overeenkomst’ omdat de wet alleen dit woord kent en niet het begrip ‘contract’. Het woord ‘contract’ wordt vaak in zakelijke relaties gebruikt waarbij de afspraken dikwijls op papier zijn gezet.

Een contract/overeenkomst ontstaat doordat de ene partij het aanbod van een andere partij aanvaardt.

Wanprestatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:44:

Enigszins off-topic dus als er vragen zijn stuur even een DM. In short: ze mogen de voorwaarden veranderen, maar de 1:1 koppeling stond in de overeenkomst zelf. Overeenkomst (specifiek) gaat voor AV (algemeen).

WB juridisch traject: ik heb de meeste shopping stickies over rechten hier op Tweakers geschreven en al meermalen zelf geprocedeerd. "Zin in" zal ik het niet noemen, maar de drempel is laag ;)
Count me in
oOo
Laten we de BudgetEnergie en Eneco topics er maar eens bijpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Linea schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:
...
Maar ze kunnen klanten met Engie Open natuurlijk ook gewoon naar een nieuwe contractvorm wegpesten door per 1 juli een heel hoog vast levertarief in rekening te gaan brengen als mensen weigeren over te stappen. De tarieven mogen immers per 1 juli aangepast worden. Ook het vaste levertarief.
Discriminatie bedoel je O-)
Of alle klanten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Peet-je schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Nou wordt het helemaal mooi...

Ik kijk bijv. hier
Men vraagt zich nog wel eens af wat nou het verschil is tussen een overeenkomst en een contract. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: er is geen verschil. Het zijn namelijk synoniemen van elkaar. Juristen gebruiken doorgaans het woord ‘overeenkomst’ omdat de wet alleen dit woord kent en niet het begrip ‘contract’. Het woord ‘contract’ wordt vaak in zakelijke relaties gebruikt waarbij de afspraken dikwijls op papier zijn gezet.

Een contract/overeenkomst ontstaat doordat de ene partij het aanbod van een andere partij aanvaardt.

Wanprestatie?
Ik heb ook aangegeven dat het zwart op wit staat bij mij en er niet akkoord mee zal gaan. Ik heb het idee dat ze wachten of veel mensen nu gaan klagen daarover en daarop hun beslissing gaan nemen.
De flex omzetting komt bij mij over als een heel andere contract vorm, hij heeft mij niet kunnen geruststellen daarin aangezien hij herhaalde dat het geen contract betreft maar een overeenkomst welke op 1 juli gewijzigd wordt en dat ze al heel soepel zijn geweest voor ons door de tarieven niet vaker dan 2 x per jaar te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

DaWizza schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Leuk detail over je laatste quote, ze informeren je max 30 of 10dagen NA de wijziging, niet ervoor 8)7
Daarom wil je dus een modelcontract, en geen variabel/open/of eender welk ander marketingnaampje er aan het contract gehangen wordt. Modelcontract = 30 dagen van te voren levertariefswijzigingen communiceren, anders niet geldig.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
JMS-2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Ik heb ook aangegeven dat het zwart op wit staat bij mij en er niet akkoord mee zal gaan. Ik heb het idee dat ze wachten of veel mensen nu gaan klagen daarover en daarop hun beslissing gaan nemen.
De flex omzetting komt bij mij over als een heel andere contract vorm, hij heeft mij niet kunnen geruststellen daarin aangezien hij herhaalde dat het geen contract betreft maar een overeenkomst welke op 1 juli gewijzigd wordt en dat ze al heel soepel zijn geweest voor ons door de tarieven niet vaker dan 2 x per jaar te wijzigen.
Tja, het verhaal klopt gewoon niet, net zoals die Tennent vergoeding en het soepel geweest zijn..., laat me niet lachen, met tarieven NIET eerder dan 1 juli te verlagen, zou ik zelf het lef niet hebben om het op deze manier te verwoorden, net alsof ze alleen maar terugleveraars hebben. De wereld op zijn kop daar. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Peet-je schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:47:
[...]

Tja, het verhaal klopt gewoon niet, net zoals die Tennent vergoeding en het soepel geweest zijn..., laat me niet lachen, met tarieven NIET eerder dan 1 juli te verlagen, zou ik zelf het lef niet hebben om het op deze manier te verwoorden, net alsof ze alleen maar terugleveraars hebben. De wereld op zijn kop daar. 7(8)7
Volledig mee eens!

Het goede of juist vreemde aan het gesprek is dat hij erkende dat het stukje van de tlv is gelijk aan het kale leveringstarief zwart op wit staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

cj1 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Daarom wil je dus een modelcontract, en geen variabel/open/of eender welk ander marketingnaampje er aan het contract gehangen wordt. Modelcontract = 30 dagen van te voren levertariefswijzigingen communiceren, anders niet geldig.
Dat staat los van het modelcontract. Het is afgedekt in het consumentenrecht dat wijzigingen een redelijke termijn moeten laten om een andere oplossing te zoeken. 30 dagen wordt redelijk geacht.

Ook een variabel contract moet voldoen aan consumentenrecht. Bij welk contract dan ook, is een wijziging die *achteraf* gecommuniceerd wordt zoals de branch heeft bedacht niet geldig.

Ik vraag me ook ernstig af welke jurist die voorwaarden heeft afgetekend als de standaard. Blijkbaar inclusief de overheid. Het is wel dusdanig basaal dat je bindende veranderingen aan primaire voorwaarden vroeg genoeg moet communiceren, dat ik het als branche zou overwegen die jurist / kantoor aansprakelijk te stellen wegens verwijtbare schade.

Ja, want zó basaal is het eigenlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-04 19:22
Nou toch maar even telefoontje aan gewaagd op de vriendelijke tour en uiteindelijk deze bevestiging ontvangen.

Ik ga er op gokken dat het goed komt ....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U5BTaaN.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:19
jjonkie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:56:
Nou toch maar even telefoontje aan gewaagd op de vriendelijke tour en uiteindelijk deze bevestiging ontvangen.

Ik ga er op gokken dat het goed komt ....

[Afbeelding]
Top. Dat mailtje kan je altijd nog gebruiken mocht er zich iets voor doen. Al is het maar om zonder boete op te kunnen zeggen. Immers ben je met deze kennis het jaarcontract aangegaan.

Ik zondag mijn aanvraag gedaan en heb ook gewoon de kale levertarieven als TLV. Hoe dan ook zullen ze een eventuele wijziging überhaupt moeten communiceren. Vooralsnog denk ik dat er niks aan de hand is. Voor nieuwe klanten zitten ze nu op 8 cent, maar die 'oude' voorwaarden gelden gewoon voor een jaar. (Tarieven bedoel ik dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Peet-je schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:47:
[...]

Klopt inderdaad niet. Heeft niets met aardig zijn te maken dat ze de tarieven niet vaker gewijzigd hebben. Het tweemaal per jaar wijzigen van de tarieven is bij Engie Open iets wat ze zelf op hun website verkondigen. We hebben al gezien dat rechters zo'n vermelding op de website belangrijker vinden dan een tekst in de kleine lettertjes.https://www.engie.nl/over...w%20tarief%20vastgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grbs1Vk6yNPAO1M6Wj0ErlyVe38=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D2pzfDfnib1HHQi4RUWW4jqH.gif?f=fotoalbum_large[/URL]

En als Engie de opbrengst van verkochte zonne-elektriciteit zo laag vindt, dan mag Engie me ook uitleggen waarom ze zelf nog grote zonneweides exploiteren bij de Maxima-centrale in Lelystad. Zowel op het eiland van de centrale zelf als langs de Forellentocht staat het helemaal vol met zonnepanelen van Engie. Schijnbaar is dat wel voldoende lucratief. Maar als consument mag je er niet meer dan een paar centen voor krijgen???
https://www.google.com/ma...87697,3347m/data=!3m1!1e3

[ Voor 19% gewijzigd door Linea op 11-05-2023 19:34 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
manusjevanalles schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:55:
Weet iemand of het nodig is om het modelcontract bij Engie wat op mijn naam staat op te zeggen omdat per 1-7 en jaarcontract ingaat op naam van mijn vriendin? Ik ben bang dat ze per ongeluk het verkeerde contract opzeggen omdat het adres hetzelfde is.
Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Zou even bellen eerdaags dat je op wilt zeggen:

- je hebt geen nieuw contract nodig ivm samenwonen met partner die al een contract heeft, dus je neemt aan dat dit belletje volstaat
- niets over nieuw contract verder melden, normaal weet jij ook niet wat een volgende bewoner doet.
(Jaarcontract op naam van je vriendin is ontvangen, geef die beer op de weg een knuffel :) )
- wel ontvang je graag nog een bevestiging van de opzegging per mail.

Geen woord gelogen:
- je woont samen en je partner heeft een energiecontract

C'est ça

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12
Peet-je schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:14:
[...]

Zou even bellen eerdaags dat je op wilt zeggen:

- je hebt geen nieuw contract nodig ivm samenwonen met partner die al een contract heeft, dus je neemt aan dat dit belletje volstaat
- niets over nieuw contract verder melden, normaal weet jij ook niet wat een volgende bewoner doet.
(Jaarcontract op naam van je vriendin is ontvangen, geef die beer op de weg een knuffel :) )
- wel ontvang je graag nog een bevestiging van de opzegging per mail.

Geen woord gelogen:
- je woont samen en je partner heeft een energiecontract

C'est ça
Dit gaat in de praktijk waarschijnlijk gewoon goed en niemand die hier wat aan gaat doen, maar ‘geen woord gelogen’ is wel erg kort door de bocht. Je hebt op zijn minst de leverancier dan bewust niet juist/niet volledig geïnformeerd omdat je weet dat de leverancier dan mogelijk de overeenkomst niet wil aangaan. Juridisch is dit gesanctioneerd (vernietigbaarheid ogv dwaling). Nogmaals, de leverancier gaat die juridische weg naar alle waarschijnlijkheid echt niet bewandelen, maar moreel kun je hier wel het een en ander van vinden.

Bovendien is dat verhaal niet waterdicht. Je hebt dan twee opties:
1. Je woont al ergens waar je blijft wonen en zegt dus feitelijk dat je vriendin bij je komt wonen en haar contract meeneemt. Dat kan wel interessant zijn hoor, als de tarieven van dat contract beter zijn, maar dat is geen geldige reden voor opzegging van je eigen contract.
2. Je verhuist naar een andere plek (de leverancier wil dan weten waarheen want dat wordt je postadres). Dan kun je mogelijk opzeggen.
Je kunt optie 2 kiezen, want je leverancier weet toch niet dat je toch in je woning blijft wonen, maar moreel is dit niet fraai.

Tot slot: als je een modelcontract/onbepaalde tijd contract hebt, hoef je niet allemaal verhalen te verzinnen. Dan zeg je gewoon zonder vermelding van reden op met een termijn van 30 dagen en meld je vriendin zich aan als nieuwe bewoner van een huis. Problem solved. Heb je in ieder geval niet gelogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb een modelcontract dus kan gewoon opzeggen zonder te hoeven liegen. Maar ben bang dat ze per ongeluk het verkeerde contract wordt opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 15:50
Ja dat moet. Kleine moeite overigens, sneller gedaan dan hier een bericht posten en wachten op antwoord misschien zelfs. In jouw geval wordt het niet gezien als overstap, maar als verhuizing.

en dan nu weer on-topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 08:39
manusjevanalles schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:06:
Ik heb een modelcontract dus kan gewoon opzeggen zonder te hoeven liegen. Maar ben bang dat ze per ongeluk het verkeerde contract wordt opgezegd.
Maar het contract wordt toch automatisch stopgezet als er een nieuw contract wordt gestart op dat adres? En anders zou je je TLV dubbel uitbetaald krijgen ;)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
cryptapix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:
...
Dan zeg je gewoon zonder vermelding van reden op met een termijn van 30 dagen en meld je vriendin zich aan als nieuwe bewoner van een huis. Problem solved. Heb je in ieder geval niet gelogen.
_O- optie 3 dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57
Iemand al een idee wat Engie met de Tlv van de oude variabel contracten gaat doen ?

Lees in de voorwaarden dat ze de huidige voorwaarden en tarieven gewoon kunnen wijzigen dus ik denk dat ik geen schijn van kans maak op het kale tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ligt eraan wat in je contract staat. In de nieuwere contracten stond dat ze de TLV kunnen verlagen los van de tarieven. In de oudere contracten stond de koppeling zonder wijzigingsbeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:14:
Het ligt eraan wat in je contract staat. In de nieuwere contracten stond dat ze de TLV kunnen verlagen los van de tarieven. In de oudere contracten stond de koppeling zonder wijzigingsbeding.
Volgens de klantenservice stond in de voorwaarden dat ze het bij alle contracten konden wijzigen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
Net ook even mijn contract opgezocht. bleek nog lastig te vinden. op de site nergens te vinden, maar in de app wel. Ik heb modelcontractvoorwaarden 2022.1, waarin staat:
"Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
en:
"2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar."

Betekend dit dan dat ze per 1 Juli wel de leveringstarieven mogen verlagen, maar dat de TLV wel gelijk moet blijven aan het kale leveringstarief, of kunnen ze dit toch via een achterdeur loskoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
@cryptapix
Aangezien je recent in het topic bent gesignaleerd O-)

Meen me te herinneren dat jij een juridische achtergrond hebt.
Kun jij je visie delen hoe de contracten van Engie -waar concreet in de overeenkomst vermeld staat dat het teruglevertarief gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)- kunnen worden geïnterpreteerd?

Natuurlijk staat in het contract dat de tarieven mogen wijzigen, maar omtrent deze regeling is niets te vinden in sommige contracten, i.t.t. andere tweakers waar wel nadrukkelijk is vermeld dat de terugleververgoeding mag worden aangepast.
Ook haal ik het (als leek) de mogelijkheid om dit aan te passen niet uit de voorwaarden.

ls dit een probleem voor Engie of voor de consument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

feddesman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Volgens de klantenservice stond in de voorwaarden dat ze het bij alle contracten konden wijzigen indien nodig.
Ik schat mijn eigen juridische kennis ietwat hoger in dan die van de gemiddelde helpdeskmedewerker 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Ik schat mijn eigen juridische kennis ietwat hoger in dan die van de gemiddelde helpdeskmedewerker 😬
Door al die verschillende voorwaarden en contracten ben ik het spoor een beetje bijster 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

feddesman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Door al die verschillende voorwaarden en contracten ben ik het spoor een beetje bijster 😛
Ja, het maakt het lastig omdat er niet één waarheid is voor iedereen. Er *zijn* contracten waarin TLV is losgekoppeld ook al was die op dat moment 1:1 en er *zijn* contracten waarin het hard staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
In mijn ENGIE Open voorwaarden (versie 2022.2) staat:
2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. Er is sprake van netto teruglevering wanneer je meer
opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan hanteren wij het enkeltarief.

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Dus, mits deze voorwaarden rechtsgeldig zijn, kan ENGIE wanneer ze maar willen mijn TLV aanpassen, en mij maximaal 10 dagen daarna erover informeren.

Dát zijn nog eens voorwaarden! (als je ENGIE bent... }) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:04
Peerke15 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:26:
[...]

Ook gisteren contract aangevraagd bij Engie, net overeenkomst in de mail, 0,08 TLV :'(
Net bericht gekregen van Engie dat het tarief voor teruglevering gelijk is aan het leveringstarief, exclusief btw en overheidsheffingen i.p.v. van de eerder vermelde € 0,08.

Dat is netjes en correct van Engie, 10 van de 10 punten krijgen ze van mij(mits ze de overeenkomst de komende maanden niet eenzijdig aanpassen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Dirtbiter schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:01:
In mijn ENGIE Open voorwaarden (versie 2022.2) staat:

[...]

Dus, mits deze voorwaarden rechtsgeldig zijn, kan ENGIE wanneer ze maar willen mijn TLV aanpassen, en mij maximaal 10 dagen daarna erover informeren.

Dát zijn nog eens voorwaarden! (als je ENGIE bent... }) )
Dat word weer overstappen naar nieuwe energieleverancier.Wel jammer want verder vondt ik Engie prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Peerke15 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Net bericht gekregen van Engie dat het tarief voor teruglevering gelijk is aan het leveringstarief, exclusief btw en overheidsheffingen i.p.v. van de eerder vermelde € 0,08.

Dat is netjes en correct van Engie, 10 van de 10 punten krijgen ze van mij(mits ze de overeenkomst de komende maanden niet eenzijdig aanpassen :P )
En tegen mij zeggen ze dat het per 1 juli gaat wijzigen.Schiet mij maar lek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-04 20:51
Mikeol schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:25:
... Ik heb modelcontractvoorwaarden 2022.1, waarin staat:
"Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief ...
De vraag of het begrip "gelijk" inhoudt dat de teruglever-vergoeding wel of niet mag worden gewijzigd speelt ook bij VanOns (zie tig berichten hiervoor).
Mijn rechtsbijstandverzekeraar heeft VanOns (namens mij) aangegeven dat (volgens de oude contract-tekst) de betekent dat per 1 juli het leveringstarief WEL mag wijzigen, maar dat de teruglever-vergoeding dan daaraan GELIJK moet blijven.
VanOns heeft laten weten deze zienswijze niet te delen.
Juridische actie moet wachten tot VanOns de wijzigingen daadwerkelijk aankondigt en doorvoert. Er iz nu nog geen zaak.
Mijn plan is om een nieuwe overeenkomst niet te tekenen en vast te houden aan mijn bestaande overeenkomst waarin het woord "gelijk" is gedefinieerd.
Wanneer VanOns daarvan afwijkt zal ik samen met mijn rechtsbijstandverzekeraar een juridische procedure starten.
Zoals mijn jurist zegt "gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen". Dus we zullen moeten zien hoe dat t.z t. afloopt.
In het ongunstigste geval krijg ik slechts de teruglever-vergoeding die VanOns gaat bieden vanaf 1 juli.
Let wel, dit is geen advies maar mijn zienswijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ja in mijn verhaal is er een optie 3, maar in jouw verhaal niet want jij meldt iets over samenwonen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
feddesman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Dat word weer overstappen naar nieuwe energieleverancier.Wel jammer want verder vondt ik Engie prima.
Hetzelfde had ik met Eneco, die ik hiervoor had. Was allemaal prima geregeld, totdat ze op een oneerlijke manier met de tarieven gingen rommelen. Daarom ben ik overgestapt.
Als de afrekening met ENGIE dan net zo'n gedoe gaat worden als met Eneco, dan kijk ik daar niet naar uit...

(het is niet voor niks dat er een topic is met exact dezelfde titel als dit topic, maar dan 'Eneco')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
Peet-je schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:50:
@cryptapix
Aangezien je recent in het topic bent gesignaleerd O-)

Meen me te herinneren dat jij een juridische achtergrond hebt.
Kun jij je visie delen hoe de contracten van Engie -waar concreet in de overeenkomst vermeld staat dat het teruglevertarief gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)- kunnen worden geïnterpreteerd?

Natuurlijk staat in het contract dat de tarieven mogen wijzigen, maar omtrent deze regeling is niets te vinden in sommige contracten, i.t.t. andere tweakers waar wel nadrukkelijk is vermeld dat de terugleververgoeding mag worden aangepast.
Ook haal ik het (als leek) de mogelijkheid om dit aan te passen niet uit de voorwaarden.

ls dit een probleem voor Engie of voor de consument?
Ik heb inderdaad een juridische achtergrond; sterker: het is mijn beroep ;)

Ik kan me herinneren dat ik over die vraag eerder al eens wat heb geschreven (nu geen tijd om het terug te zoeken) ihkv voorwaarden van Eneco. Daar was mijn conclusie dat er expliciete ruimte was voor wijzigen van tarieven (en dus ook TLV), maar dat die grond niet gebruikt kon worden voor het wijzigen van de afspraak TLV=kale LT. Vaak zie je wel een eenzijdig wijzigingsbeding, waarmee de andere partij de voorwaarden kan wijzigen. Of dat beding houdbaar is, hangt af van de omstandigheden van het geval. Ik zou in beginsel verdedigen dat van de afspraak LTV=kale LT niet eenvoudig kan worden afgeweken gedurende de looptijd van een overeenkomst (onbepaalde tijd contract is ook gewoon een lopend contract). Ik zou het wel leuk vinden om daar eens echt discussie over te krijgen met een leverancier (aard van het beestje ;)).

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 12-05-2023 14:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ik sluit me daarbij aan. De wijze waarop de koppeling in de *oude* overeenkomsten staat en wat in de AV is geformuleerd laat geen ruimte voor het loslaten van die koppeling.

Sterker nog, ze hebben daar een beschrijving van verrekening verbruik en opwek die niet naar de verplichte saldering van de overheid verwijst.

Ergo, in mijn visie zal bij die *oude* contracten ook niet zomaar van die verrekening afgestapt kunnen worden.

Screenshot *oude* contracttekst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBu4H2Px0w0T0jFF1dZNAgp_W5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGWQgdu04cZlm6QLy7688PPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:16
Ik krijg een flashback van Eneco praktijken in september vorig jaar ... In februari overgegaan en op dit moment nog gewoon een TLV van 53ct in mijn contract/app, gelijk aan mijn afnametarief. Maar even in de gaten gaan houden

[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 12-05-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-04 18:51
@cryptapix Ik heb een Engie contract met de volgende clausule:

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen. Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Mag ik er nu van uitgaan dat de laatste clausule t.a.v de TLV blijft gelden totdat ik het contract wijzig? De overeenkomst is van 2022-12-23.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Ik heb eerder het HVC modelcontract besproken met een civiel rechter (gewoon tijdens een feestje) dit contract was vergelijkbaar met het engie contract met dus de koppeling TLV=leveringstarief beschreven in het contract (dus niet in de voorwaarden). Waar het volgens haar discutabel is is of je een contract voor onbepaalde tijd mag zien als een contract met oneindige looptijd, ze zag dit niet als hetzelfde (sterker nog oneindige tijd bestaat niet in het recht meende ik dat ze zei). De vraag is dan dus hoe lang je daar je e-boer aan kunt houden.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:36
cryptapix schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Ik heb inderdaad een juridische achtergrond; sterker: het is mijn beroep ;)

Ik kan me herinneren dat ik over die vraag eerder al eens wat heb geschreven (nu geen tijd om het terug te zoeken) ihkv voorwaarden van Eneco. Daar was mijn conclusie dat er expliciete ruimte was voor wijzigen van tarieven (en dus ook TLV), maar dat die grond niet gebruikt kon worden voor het wijzigen van de afspraak TLV=kale LT. Vaak zie je wel een eenzijdig wijzigingsbeding, waarmee de andere partij de voorwaarden kan wijzigen. Of dat beding houdbaar is, hangt af van de omstandigheden van het geval. Ik zou in beginsel verdedigen dat van de afspraak LTV=kale LT niet eenvoudig kan worden afgeweken gedurende de looptijd van een overeenkomst (onbepaalde tijd contract is ook gewoon een lopend contract). Ik zou het wel leuk vinden om daar eens echt discussie over te krijgen met een leverancier (aard van het beestje ;)).
Is dat, naar jouw mening, ook houdbaar voor de 1 jaars contracten die onlangs nog afgesloten konden worden zodra die overgaan naar onbepaalde tijd na einde looptijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:46

Sebazzz

3dp

Kan je dit nou enkel en alleen in de app zien? 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:14:
Op mijn contract, ENGIE Open 2022.2 van 2023-12-17 staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNiahCpFZ4a3Sb9pQoWpAzifarI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PbaUiSgGeI4qm8nZ3Cc4Wsu.png?f=fotoalbum_large
ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar
ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de
terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. ... Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk
geïnformeerd. Bij tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk
binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. 

vergelijk dit met 2022.1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxBgbq4mqHmB5HJeuq5-fAgdYWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKpuChaSn5xWbaK3bqiEUlw3.png?f=fotoalbum_large
ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Bij onvoorziene wijzigingen in de
marktomstandigheden kan ENGIE de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. .... Bij
onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen
maximaal 10 dagen na de tariefstijging.

[ Voor 49% gewijzigd door Sebazzz op 12-05-2023 21:46 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
cville schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:26:
@cryptapix Ik heb een Engie contract met de volgende clausule:

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen. Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Mag ik er nu van uitgaan dat de laatste clausule t.a.v de TLV blijft gelden totdat ik het contract wijzig? De overeenkomst is van 2022-12-23.
Deze bepaling geeft alleen de afspraak TLV=kale tarief weer. De wijzingsbepalingen van je contract ken ik niet. Ik kan me minimaal twee bedingen voorstellen waarbij ENGIE van die afspraak kan afwijken.
1. Een beding dat erop neerkomt dat ENGIE de tarieven (LT en LTV) los van elkaar kan wijzigen (in afwijking van…). Zie bijv @Sebazzz hierboven;
2. Een algemeen eenzijdig wijzingsbeding van afspraken. Dan kom je dus bij de vraag of dat beding houdbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Randy1800 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Is dat, naar jouw mening, ook houdbaar voor de 1 jaars contracten die onlangs nog afgesloten konden worden zodra die overgaan naar onbepaalde tijd na einde looptijd?
Kan ik zo niet zeggen. Ik ken die contracten en bijbehorende voorwaarden niet inhoudelijk.

Timing van deze discussie is overigens wel slecht; ik sta op het punt om op vakantie te gaan ;) Als ik niet/laat reageer komt dat daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
@Randy1800 Bij mijn weten eindigt een jaarcontract na een jaar en is de keuze om te blijven of te gaan vrij, maar als je blijft verandert dus wel het contract en de voorwaarden, het jaarcontract is namelijk afgerond.

@cryptapix Fijne vakantie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Truus01 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:30:
@Randy1800 Bij mijn weten eindigt een jaarcontract na een jaar en is de keuze om te blijven of te gaan vrij, maar als je blijft verandert dus wel het contract en de voorwaarden, het jaarcontract is namelijk afgerond.

@cryptapix Fijne vakantie!
Ik ken de specifieke voorwaarden van deze jaarcontracten niet, maar het is *ongebruikelijk* dat het zo werkt als je beschrijft.

Over het algemeen worden contracten opgesteld voor onbepaalde tijd zodat je nooit zonder energie zit als je niets doet. [Edit] Handig, zie hieronder bij 'stilzwijgend verlengd' :)

Wat wij in de volksmond een jaarcontract noemen is een contract waarbij de tarieven voor een jaar vast staan.

Was het zoals je schrijft, dan zou er ook geen grond zijn waarop je überhaupt nog energie geleverd zou krijgen. Er is dus een contractuele verbintenis die doorloopt: inclusief alle voorwaarden die niet als veranderend worden bedongen. De tarieven zijn bedongen als veranderend na een jaar, de meeste andere dingen meestal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik ben nog een van de 'gelukkigen' met 24ct (al is t vanaf UC met 89 wel slikken...).

ik heb hieronder de voor mij relevante stukken geknipt/plakt.
ik trek de conclusie dat als ik het verleng aanbod in 2024 NIET accepteer, dat ik onder mn huidige voorwaarde (TLV = kaal tarief) mag blijven terugleveren. dan ben ik wel aan de goden overgeleverd wat de tarieven dan zijn, maar iig 100%. Dit omdat ik dan onder de voorwaarden 2022.1 blijf plakken van mn getekende contract, zie ook verderop.

ik pak ze dan denk ik op tarieven != vergoeding (dat trucje doen ze zelf ook..) maar hoor graag van jullie of dat de way to go is.

contract 1 jaar (ingang 1-7-2023, afgesloten paar weken geleden)

Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)

aan het einde vh contract refereren ze naar voorwaarden 2022.1, daaruit haal ik:

Looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het verlengingsvoorstel,
dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteer je het verlengingsvoorstel niet,
dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.
-----

[ Voor 9% gewijzigd door dyrc op 13-05-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-04 22:19
Als Ik Engie was, zou ik ons wegpesten. Als TLV = kale tarief en we leveren meer terug dan wat we verbruiken, dan zou ik de tarieven (die persoonlijk zijn), zo laag maken voor de komende maanden dat het voor onszelf interressanter is om op te zeggen / over te stappen. Ze hebben de komende maanden zoveel overschot aan zonnestroom dat het ideaal is dat nu te doen !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Sixkiller86 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:23:
Als Ik Engie was, zou ik ons wegpesten. Als TLV = kale tarief en we leveren meer terug dan wat we verbruiken, dan zou ik de tarieven (die persoonlijk zijn), zo laag maken voor de komende maanden dat het voor onszelf interressanter is om op te zeggen / over te stappen. Ze hebben de komende maanden zoveel overschot aan zonnestroom dat het ideaal is dat nu te doen !
Wat mij nou echt prachtig lijkt, is dat er dan een tweaker met 20.000 kWh opwek en 10.000 kWh afname, op zo’n moment de bedrading van zijn PAP en SAP wisselt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb nog een modelcontract tot 1 juli. Er stond dat de vergoeding gelijk was aan het kale leveringstarief, maar dat is nu in de app ineens verdwenen en staat er dat ik een vergoeding krijg. Volgende week maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ik heb mijn reactie hier geschrapt. Moet zelf even beter opletten, er stond al een link naar de productvoorwaarden Engie Opgewekt 2022 versie 1 in het berichtje waar ik aan refereerde.

[ Voor 96% gewijzigd door Linea op 13-05-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
dyrc schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:03:

aan het einde vh contract refereren ze naar voorwaarden 2022.1, daaruit haal ik:

Looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.
-----
Het is inderdaad wel interessant dat ze spreken over een stilzwijgende verlenging. Dat betekent dat de voorwaarden van de overeenkomst doorlopen. Er staat niet dat ze je dan overzetten naar een nieuwe overeenkomst met variabele tarieven.
Ik vind het wel vreemd dat 'de overeenkomst verlengd wordt met een overeenkomst'. Je hebt al een overeenkomst die verlengd wordt, dus de zinssnede 'met een overeenkomst' is wat vreemd, overbodig. Hier kan niet een nieuwe overeenkomst met nieuwe voorwaarden bedoeld worden, want dan is het geen verlenging meer.

Voer voor juristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekc
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 23:55
na het lezen van dit draadje vraag ik me het volgende af; ik heb een Engie open ovk van eind december voor onbepaalde tijd waarin nog staat dat tlv gelijk is aan kaal tarief. In de overeenkomst staat dat de tarieven 1 Jan en 1juli gewijzigd kunnen worden maar ook tussentijds, nu viel het me op dat overal in de overeenkomst alleen gesproken wordt over dat ze contact opnemen als het tarief stijgt (en dus niet als hij daalt?!)

Ik heb in de app m’n tarieven nog staan zoals toen ik het afsloot maar er staat in de overeenkomst dat de actuele tarieven altijd op Engie.nl staan (wat natuurlijk nergens te vinden is). Ik vraag me nu af of de tarieven in de app wel kloppen, wijzigt dit tarief bij jullie als Engie de prijzen aanpast? Bij mij sinds januari onveranderd maar ik wil natuurlijk geen verrassingen met m’n 10k terugleveren op de sap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Mooi! Dan is dus is Engie volgend jaar juli de sjaak, met al die Tweakers hier die het jaarcontract dan stilzwijgend over laten gaan in het contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, maar wel met de koppeling TLV=kaal levertarief.

Overigens, Engie heeft geen dochter- of zusterondernemingen die ons kunnen proberen weg te lokken met een hogere TLV, maar dan onder andere voorwaarden?
Voor mij is over een jaar gezien de boete terug te verdienen met een TLV die 2ct hoger is, maar als we Engie kunnen houden aan die TLV koppeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 17:30
Truus01 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:49:
Mooi! Dan is dus is Engie volgend jaar juli de sjaak, met al die Tweakers hier die het jaarcontract dan stilzwijgend over laten gaan in het contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, maar wel met de koppeling TLV=kaal levertarief.

Overigens, Engie heeft geen dochter- of zusterondernemingen die ons kunnen proberen weg te lokken met een hogere TLV, maar dan onder andere voorwaarden?
Voor mij is over een jaar gezien de boete terug te verdienen met een TLV die 2ct hoger is, maar als we Engie kunnen houden aan die TLV koppeling...
Volgens mij valt United Consumers onder Engie - daar kun je een vast contract afsluiten met TLV van 13,5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
pascal s68 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Volgens mij valt United Consumers onder Engie - daar kun je een vast contract afsluiten met TLV van 13,5 cent.
Oh ja, klopt. Of in ieder geval dat UC het bij Engie onderbrengt of zo. (Net als de Consumentenbond nu bij Cool Blue.)
Dus Engie zou kunnen proberen om ons een contract bij UC aan te bieden met een TLV van, zeg 50ct voor een jaar, en dan met voorwaarden dat dit dus niet gekoppeld zit aan de levertarieven.
En dan is het aan ons om de gok te wagen om te blijven en die koppeling te behouden, of dat we toch gaan voor een jaar flink meer TLV cashen.

(Of moet ik Engie die tip niet geven? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Laatst online: 21-04 16:43
Begrijp ik het goed dat ik met mijn huidige variabele contract bij Engie goed zit en dit beter even zo kan houden? Ik heb namelijk de koppeling tussen TLV en kale levertarief, hier een screenshotje uit mijn contract,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mSk0Rhs3NhJfj6Auf_FpkE3Cfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MF3oSxbZtaQA7yQwhxneT3o.jpg?f=fotoalbum_large

Maar verderop staat dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiIib79D50-22FKdH-ocZrGKF18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZJ9y3WxmldpgYmYBtbWovqC.jpg?f=fotoalbum_large
Het is mij eigenlijk aan alle kanten onduidelijk wat er wel en niet mag gebeuren met mijn contract en de voorwaarden.

Zag het hier wel rommelen afgelopen tijd, maar toch weer voor me uitgeschoven een vast contract af te sluiten🫣. Die 8 cent vind ik aardig shocking. Paneeltjes liggen er sinds vorig jaar april op, met die 8 cent is de terugverdientijd ineens een stuk langer 😅

[ Voor 25% gewijzigd door Poumelie op 14-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Kijk, dit is de oude versie. Zoals je kan zien hebben ze dat deel veranderd zodat bij mensen met dat contract wél wijzigingen gedaan kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SknxUJY7kJUskAZe4KP2zueEjRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StXBedWCUb2eJMePxZrCubrL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het nog steeds onduidelijk, omdat ze eerst in heel duidelijke taal zeggen dat het gelijk is. Maar, ik denk dat het beding om te mogen wijzigen bij jou op zich wel doorgang zal vinden.

Jammer maar helaas in jouw geval.

Overigens sterkt het wel gelijk de casus van de mensen met een contract zonder dat wijzigingsbeding. Als ze van mening waren dat ze het duidelijk was dat ze sowieso al kunnen wijzigen, dan was een aanpassing niet nodig geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 14-05-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als Engie uiteindelijk de druk van de negatieve energieprijzen (al dan niet terecht) voelt en de TLV omlaag gooit is dat vroeg of laat niet te vermijden. Als ze maar geen rare dingen doen zoals Eneco, bijvoorbeeld het niet uitvragen van de meterstanden en de huidige teruglevering dan inschatten.
Poumelie schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:59:
Zag het hier wel rommelen afgelopen tijd, maar toch weer voor me uitgeschoven een vast contract af te sluiten🫣. Die 8 cent vind ik aardig shocking. Paneeltjes liggen er sinds vorig jaar april op, met die 8 cent is de terugverdientijd ineens een stuk langer 😅
Nee, want als het goed is heb je de paneeltjes toch genomen om je energieverbruik te compenseren (en dus nu te salderen) en niet om asociaal veel terug te leveren :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Laatst online: 21-04 16:43
Sebazzz schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:38:
Nee, want als het goed is heb je de paneeltjes toch genomen om je energieverbruik te compenseren (en dus nu te salderen) en niet om asociaal veel terug te leveren :>
Asociaal veel? Zo vol ligt ons dak nu ook weer niet, en we hebben alleen een luchtwaterwarmtepomp voor de energie wat aardig wat verbruikt. De TLV in de zonnige maanden compenseert voor de wintermaanden waarin het verbruik aardig kan oplopen met zo’n ding. Dat valt met een TLV van bijvoorbeeld 8 cent dan wel tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Poumelie op 14-05-2023 16:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nee, want je saldeert gewoon nog voor 100% dit jaar, dus er is niets te compenseren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:21
Jammer dat dit een afgesplitst topic is en dus zonder topicstart/samenvatting.
Ik vind het maar moeilijk om te destilleren wat er aan de hand is.

Wat is er nu precies veranderd (alleen iets dat zichtbaar is in de app, begrijp ik dat goed?) en voor welke contracten?
Heb zelf sinds 7 maart een modelcontract, verandert daar iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:46
Ik zou nog even wachten met kwalificaties als crimineel gedrag. Zoveel is er nog niet echt gebeurd behalve dat een tekstje is aangepast.

Dat Engie naar de terugleververgoeding aan het kijken is, is duidelijk. Dat de huidige condities misschien wat te gunstig waren, was mij na de laatste jaarrekening ook duidelijk.

De vraag is even hoe chique Engie die gaat aanpassen. In mijn contract staat ook de gouden passage, maar is ook de tekst in de app aangepast. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Ik heb 8/5 Engie afgesloten, jaar vast, met toen via chat de aangegeven 20 cent tlv.
Moet ik deze nu annuleren en op zoek naar iets anders?

in mijn ovk staat dit:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)

[ Voor 45% gewijzigd door Driek op 15-05-2023 09:50 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-04 14:46
DeKever schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:49:
Ik zou nog even wachten met kwalificaties als crimineel gedrag. Zoveel is er nog niet echt gebeurd behalve dat een tekstje is aangepast.

Dat Engie naar de terugleververgoeding aan het kijken is, is duidelijk. Dat de huidige condities misschien wat te gunstig waren, was mij na de laatste jaarrekening ook duidelijk.

De vraag is even hoe chique Engie die gaat aanpassen. In mijn contract staat ook de gouden passage, maar is ook de tekst in de app aangepast. Ik ben benieuwd.
Idem hier, jan 2022 afgesloten voor jaar, "engie opgewekt" heette het toen. Zou zonder opzeggen stilzwijgend verlengd worden. Heet nu opeens "engie open" en inderdaad bij mij ook de tekst rondom tarieven teruglevering subtiel veranderd....
Ik kan niets terugvinden over wijzigingsvoorwaarden. Het zijn ook maar zeer summiere teksten die ik heb gehad als "contractvoorwaarden", wat natuurlijk in ieder geval ook al dubieus is als er "addertjes onder het gras zitten".... in mijn ogen moet het gewoon te begrijpen zijn voor een normale burger.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
bkruyver schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Idem hier, jan 2022 afgesloten voor jaar, "engie opgewekt" heette het toen. Zou zonder opzeggen stilzwijgend verlengd worden. Heet nu opeens "engie open" en inderdaad bij mij ook de tekst rondom tarieven teruglevering subtiel veranderd....
Ik kan niets terugvinden over wijzigingsvoorwaarden. Het zijn ook maar zeer summiere teksten die ik heb gehad als "contractvoorwaarden", wat natuurlijk in ieder geval ook al dubieus is als er "addertjes onder het gras zitten".... in mijn ogen moet het gewoon te begrijpen zijn voor een normale burger.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren........
Ik heb die voorwaarden alleen terug kunnen vinden in de app, rechtsonder bij regelen, vervolgens rechtsboven bij die envelop. en dan consument bevestiging overeenkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Driek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:48:
Ik heb 8/5 Engie afgesloten, jaar vast, met toen via chat de aangegeven 20 cent tlv.
Moet ik deze nu annuleren en op zoek naar iets anders?

in mijn ovk staat dit:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)
via de chat:
Eva
Ik zie dat jouw teruglevertarief € 0,20201 per kWh is.

Jij
klopt het dat mijn tlv dus rond de 20cent is voor het volledige contractjaar
Eva
Correct

Je bent de wijziging van het teruglevertarief nog net voor geweest. Dit betekent dat dit voor jou nog een geheel jaar vast staat.
ik was dus op tijd met afsluiten (8/5)

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"