Ik heb een modelcontract met voorwaarden 2022.1. Gok dat ze dan per 1 juli mijn tarieven sowieso aanpassen. Of ze die koppeling met mijn levertarief ook kunnen wijzigen, ben ik benieuwd naar. Ik gok van wel, gezien ze met genoeg aankondiging in principe vrij zijn de prijzen te wijzigen, right?
Dat ligt aan wat in je contract staat...Ik ben dus Luke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:18:
Ik heb een modelcontract met voorwaarden 2022.1. Gok dat ze dan per 1 juli mijn tarieven sowieso aanpassen. Of ze die koppeling met mijn levertarief ook kunnen wijzigen, ben ik benieuwd naar. Ik gok van wel, gezien ze met genoeg aankondiging in principe vrij zijn de prijzen te wijzigen, right?
Het lijkt dat veel mensen toch denken dat een contract ook maar gewoon wat losse dingen zijn die weer anders kunnen worden. Maar dat is een contract nu precies *niet*.
Een contract wat voldoet aan wettelijke kaders is nu precies om te zorgen dat bepaalde afspraken zijn vastgelegd die niet eenzijdig gewijzigd kunnen worden.
Er zijn hier in het topic verschillende screenshots gedeeld van contractsecties die wel of niet bedingen dat de TLV losgekoppeld kunnen worden. Die kan je even naast jouw contract houden.
[Voor 10% gewijzigd door Floppus op 15-05-2023 18:33]
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Kijk in het modelcontract onder 2.1.Ik ben dus Luke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:18:
Ik heb deze ook (eind dec afgesloten) en daar staat die zin over aanpassen TLV niet in (die je hierboven zag).
Daarom expliciet het modelcontract genomen (ook al zeiden ze dat deze hetzelfde was -> niet dus).
[Voor 7% gewijzigd door jobr op 15-05-2023 18:37]
Mijn contract spreekt ook over die koppeling inderdaad. Goed om te weten dat iedereen dat hier zo ziet. Dan lijkt de enige weg om mij weg te pesten een tarief van 0,01 cent te hanteren (voor afnemen). Maar ik gok dat ze het gewoon aanpassen en het dan lang zeuren om het terug te draaien is, als je daar zin in hebt.
Ik ben wel benieuwd wat in praktijk dan beter uitpakt. Overstappen naar PowerPeers (o.i.d.) of bij Engie blijven voor het kale levertarief. Misschien toch maar PowerPeers annuleren nu dat nog kan en t.z.t. opnieuw afsluiten per 1-7.
Als ze inderdaad het kale tarief sterk verlagen, is het niet echt iets waar ik zin in heb. Maar ik denk dat alles boven de 10ct interessant genoeg blijft om dan bij Engie te blijven. En ik vermoed dat het kale tarief toch nog wel een hele tijd boven de 10ct zal blijven.Ik ben dus Luke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:20:
Maar ik gok dat ze het gewoon aanpassen en het dan lang zeuren om het terug te draaien is, als je daar zin in hebt.
Engie heeft nu die voorwaarden gewijzigd en naar 8ct gegaan.erwn schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:25:
Ik ben wel benieuwd wat in praktijk dan beter uitpakt. Overstappen naar PowerPeers (o.i.d.) of bij Engie blijven voor het kale levertarief. Misschien toch maar PowerPeers annuleren nu dat nog kan en t.z.t. opnieuw afsluiten per 1-7.
Wacht, jij zit nu bij Engie? En in jouw voorwaarden staat de koppeling en niet verderop de ontkoppeling?
Dan denk ik blijven en (als het kan met meerderen) de verlaging (en wijziging van voorwaarden) aanvechten!
Zodra het mij aangaat, maar dat is in mijn geval van 1 juli 2024, zou ik hier een topic openen, medebetrokkenen zoeken en hopelijk ook iemand vinden die juridisch mee kan doen en (juridische) acties ondernemen.
Ben heel benieuwd!
Hier op 9-5 telefonisch nog op het laatste moment een jaar contract met tvl ca 20 cent ontvangen en zelfde dag geakkordeerd.Driek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:19:
[...]
via de chat:
[...]ere
ik was dus op tijd met afsluiten (8/5)
Die dame gaf aan dat die ca 20 een jaar vast was. Ik zie nergens in het contract 8 cent genoemd. Wel ca 0,20 cent.
Afgelopen vrijdag vernam ik telefonisch van een andere medewerker dat ze er toch van af zouden mogen wijken. Geen idee waar zij dat op baseerde.
Even los van de troebele glazen bol wordt dit "the hill to die on", zonder er bewust op te selecteren lijken we als "groep sprinkhanen" op ongelukkig geformuleerde voorwaarden geeindigd te zijn, in de twee(?) jaar hoppen als malloten (guilty as charged).Truus01 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:04:
[...]
[...]
Zodra het mij aangaat, maar dat is in mijn geval van 1 juli 2024, zou ik hier een topic openen, medebetrokkenen zoeken en hopelijk ook iemand vinden die juridisch mee kan doen en (juridische) acties ondernemen.
Ben heel benieuwd!
een 100% tlv is verleden tijd met de eerlijke vergoeding die ze moeten gaan geven, dat zal altijd lager gaan uitvallen.
deze gaat sowieso via de rechstbijstand (en nu even al mn papierwerk veilig stellen, als ik engie was zou ik 2022.1 moeilijk beschikbaar maken om terug te vinden

edit: ik kom van UC met t gouden randje af, en deel je aankomende periode 1-7-23 tm 30-6-24
[Voor 5% gewijzigd door dyrc op 16-05-2023 13:57]
Inderdaad, precies zo!dyrc schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:50:
Even los van de troebele glazen bol wordt dit "the hill to die on", zonder er bewust op te selecteren lijken we als "groep sprinkhanen" op ongelukkig geformuleerde voorwaarden geeindigd te zijn, in de twee(?) jaar hoppen als malloten (guilty as charged).
een 100% tlv is verleden tijd met de eerlijke vergoeding die ze moeten gaan geven, dat zal altijd lager gaan uitvallen.
deze gaat sowieso via de rechstbijstand (en nu even al mn papierwerk veilig stellen, als ik engie was zou ik 2022.1 moeilijk beschikbaar maken om terug te vinden
edit: ik kom van UC met t gouden randje af, en deel je aankomende periode 1-7-23 tm 30-6-24
(En ik heb mijn panelen nog geen jaar. En kom inderdaad ook van UC.)
Wellicht dat de enige manier dat Engie er vanaf komt, is met de wetswijziging, met een max aan de TLV.
Oh en we weten elkaar hier te vinden, dus die 2022.1 is/zal tzt hier wel te vinden/krijgen zijn...
Staat gewoon hier: https://www.engie.nl/-/me...ENGIE-Opgewekt-2022_1.pdfTruus01 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Oh en we weten elkaar hier te vinden, dus die 2022.1 is/zal tzt hier wel te vinden/krijgen zijn...
Dankjewel, gelijk even gedownload.
Want het staat er 'nog' wel. Zoals @dyrc zegt, Engie wil het misschien moeilijk vindbaar maken.
Let op, er zijn verschillende voorwaarden. Dit is de Engie Opgewekt 2022.1. Die heb je bijvoorbeeld als je recent een 1-jarig contract hebt afgesloten. De oudere variabele contracten waren Engie Open 2022.1.MarijkeB schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Staat gewoon hier: https://www.engie.nl/-/me...ENGIE-Opgewekt-2022_1.pdf
[Voor 59% gewijzigd door fsfikke op 16-05-2023 15:07]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dan hierbij ook de modelcontractvoorwaarden 2022.1 maar.
[Voor 19% gewijzigd door Peet-je op 16-05-2023 20:51. Reden: Url typo hersteld]
ik krijg een document not found op die link
De tekst over het kale leveringstarief staat bij mij ook in de modelcontract-overeenkomst zelf in een e-mailbijlage.
[Voor 6% gewijzigd door erwn op 16-05-2023 15:15]
Typo, hersteld.Slapstick schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:13:
ik krijg een document not found op die link
Overigens doet jouw 'tweakblog' url op de onderregel het niet

Vandaag kennis genomen dat Engie snoeit in de TLV (0.08 cent per kwh).
Ik zit op het moment voor 0.43 cent normaal en 0.32 cent dal TLV bij Engie.
Worden straks per 01-07 alle terugleververgoedingen gewijzigd naar 0.08 cent? Of zullen ze voor bestaande klanten een ander aanbod hebben?
Wanneer mijn TLV ook wijzigt naar 0.08 cent, overweeg ik PowerPeers (zij bieden nog 0.21 cent per kwh TLV). Al is het natuurlijk ook een gok dat PowerPeers deze TLV behoudt na 01-07. Ik laat me graag adviseren.
Worden straks per 01-07 alle terugleververgoedingen gewijzigd naar 0.08 cent? Of zullen ze voor bestaande klanten een ander aanbod hebben?
Wanneer mijn TLV ook wijzigt naar 0.08 cent, overweeg ik PowerPeers (zij bieden nog 0.21 cent per kwh TLV). Al is het natuurlijk ook een gok dat PowerPeers deze TLV behoudt na 01-07. Ik laat me graag adviseren.
Neem aan dat je 0,08 euro bedoelt? 0,08 cent is wel héél weinigPigRush schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:42:

€0,08 is nog duidelijker

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI
Even uit mijn e-mail de energie overeenkomst, afgesloten begin januari, levering gestart begin februari dit jaar.
Voorlopig is de terugleververgoeding nog gelijk aan het kale leveringstarief, zolang dat niet enorm gaat zakken zit ik nog prima. We gaat het zien nog 14 dagen te gaan tot 1 juni.
Momenteel staat het kale tarief op:
Normaaltarief per kWh Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,21349 per kWh
Daltarief per kWh Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,17148 per kWh
Voorlopig is de terugleververgoeding nog gelijk aan het kale leveringstarief, zolang dat niet enorm gaat zakken zit ik nog prima. We gaat het zien nog 14 dagen te gaan tot 1 juni.
Momenteel staat het kale tarief op:
Normaaltarief per kWh Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,21349 per kWh
Daltarief per kWh Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,17148 per kWh
Je maakte me even bang. Direct even contract er bij gepakt. In Feb dit jaar model contract genomen bij Engie. Zolang ik deze aanhoudt is die verbonden met het kale levertarief.PigRush schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:42:
Niet het topic voor maar wel het melden waard. Ook hier gas van elektra ontkoppeld (gas met Frank energie nu). Het is wel vervelend te zien dat we 40 euro betalen per maand waarvan 30 euro belastingen en dergelijke en 10 euro verbruik. Moet ik toch eens iets mee...
[Voor 10% gewijzigd door Oekol op 17-05-2023 18:20]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hmm... Zou dat ene zinnetje in het contract ons redden voor een wijziging van de TLV? Bij mij staat dat er ook in (Engie Open contract), maar ben er toch bang voor dat we dadelijk die 8 cent gaan krijgen per 01-07.Oekol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:17:
[...]
Je maakte me even bang. Direct even contract er bij gepakt. In Feb dit jaar model contract genomen bij Engie. Zolang ik deze aanhoudt is die verbonden met het kale levertarief.
[Afbeelding]
Niet het topic voor maar wel het melden waard. Ook hier gas van elektra ontkoppeld (gas met Frank energie nu). Het is wel vervelend te zien dat we 40 euro betalen per maand waarvan 30 euro belastingen en dergelijke en 10 euro verbruik. Moet ik toch eens iets mee...
Tenzij het levertarief zo laag is dat het uiteindelijk hetzelfde is als 8 eurocent zonder die belastingen maak ik me geen zorgen.PigRush schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Hmm... Zou dat ene zinnetje in het contract ons redden voor een wijziging van de TLV? Bij mij staat dat er ook in (Engie Open contract), maar ben er toch bang voor dat we dadelijk die 8 cent gaan krijgen per 01-07.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
En daarom is er een nieuw topic voor...PigRush schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:14:
Hmm... Zou dat ene zinnetje in het contract ons redden voor een wijziging van de TLV? Bij mij staat dat er ook in (Engie Open contract), maar ben er toch bang voor dat we dadelijk die 8 cent gaan krijgen per 01-07.
Engie snoeit in de terugleververgoeding
Je vergeet niet dat je ook 50 euro per maand terugkrijgt? Als je 30 betaalt en 50 terugkrijgt, ontvang je netto 20 euro verminderde energiebelasting per maand.Oekol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:17:
[...]
Je maakte me even bang. Direct even contract er bij gepakt. In Feb dit jaar model contract genomen bij Engie. Zolang ik deze aanhoudt is die verbonden met het kale levertarief.
[Afbeelding]
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Die tijdelijke korting bedoel je? Dat is ook eindig als 't allemaal weer loopt toch. Maar die was ik wel vergeten japadoempats schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:22:
[...]
Je vergeet niet dat je ook 50 euro per maand terugkrijgt? Als je 30 betaalt en 50 terugkrijgt, ontvang je netto 20 euro verminderde energiebelasting per maand.

Ik denk dat @padoempats de vermindering energiebelasting bedoelt, al is die inmiddels geen 50e per maand meer.Oekol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:31:
[...]
Die tijdelijke korting bedoel je? Dat is ook eindig als 't allemaal weer loopt toch. Maar die was ik wel vergeten ja
2022 € 681,63
2023 € 493,27
Edit: genoemde bedragen zijn ex btw.
[Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 18-05-2023 12:13]
In 2023 is deze 597 euro, praktisch 50 euro per maandcryptapix schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:
[...]
Ik denk dat @padoempats de vermindering energiebelasting bedoelt, al is die inmiddels geen 50e per maand meer.
2022 € 681,63
2023 € 493,27
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Ik had de bedragen van de website van de belastingdienst, maar die blijken ex btw te zijnpadoempats schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:52:
[...]
In 2023 is deze 597 euro, praktisch 50 euro per maand

Toevallig valt mij dit op in de Engie app dat ze dit hebben aangepast. Voorheen stond er een teruglever vergoeding van 31 cent.
Edit,
Heb mijn contract nog eens bijgepakt en daar staat duidelijk teruglever vergoeding het kale bedrag is, aka 31 cent.
[Voor 40% gewijzigd door JKen op 20-05-2023 17:51]
In jouw screenshot staat het eigenlijk al, alleen niet echt duidelijk omschreven. Dit zijn de bedragen die je krijgt voor salderen. Als je meer opwekt krijg je een vergoeding.JKen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:59:
[Afbeelding]
Toevallig valt mij dit op in de Engie app dat ze dit hebben aangepast. Voorheen stond er een teruglever vergoeding van 31 cent.
Edit,
Heb mijn contract nog eens bijgepakt en daar staat duidelijk teruglever vergoeding het kale bedrag is, aka 31 cent.
Snap ik. Voor heen stond daar 31 cent. Vandaar dat ik mij afvroeg of ze iets hadden gewijzigd gezien dat stukje tekst hebben aangepast.
[Voor 17% gewijzigd door JKen op 19-05-2023 22:24]
Ik zit bij Engie en heb een Engie open contract. Het is hier al een paar keer voorbij gekomen maar heb niet helemaal scherp wat de laatste stand van zaken is: Mijn overeenkomst uit 2022 stelt nog dat de TLV gelijk is aan het kale leveringstarief en is voor onbepaalde tijd aangegaan met een opzegtermijn van een maand. Dat zou dan betekenen dat - behalve als Engie hele lage leveringstarieven gaat aanbieden waardoor de kale leveringsprijs te laag wordt - ik eigenlijk altijd het beste af ben door gewoon te blijven zitten. Als ze de tarieven proberen te ontkoppelen maak ik daar bezwaar tegen op basis van de overeenkomst uit 2022.
Zie ik dat goed of mis ik iets?
de consensus is dat je dit goed ziet, al bevind je je wel in de voorhoede. ik lees hier meerdere tweakers -waaronder ikzelf- die op UC zitten tot 1-7 en daarna overgaan op 1 jaar engie (zelfde voorwaarde van tlv gekoppeld aan levertarief). Mijn elleboog hoeft er op zn vroegst in juli 2024 in (na niet accepteren van het verlengingsaanbod(!)).Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:59:
Ik zit bij Engie en heb een Engie open contract. Het is hier al een paar keer voorbij gekomen maar heb niet helemaal scherp wat de laatste stand van zaken is: Mijn overeenkomst uit 2022 stelt nog dat de TLV gelijk is aan het kale leveringstarief en is voor onbepaalde tijd aangegaan met een opzegtermijn van een maand. Dat zou dan betekenen dat - behalve als Engie hele lage leveringstarieven gaat aanbieden waardoor de kale leveringsprijs te laag wordt - ik eigenlijk altijd het beste af ben door gewoon te blijven zitten. Als ze de tarieven proberen te ontkoppelen maak ik daar bezwaar tegen op basis van de overeenkomst uit 2022.
ik verwacht dat we in deze thread doorgaan de komende ~15maanden , en dat we een kleiner clubje overhouden van mensen die de laatste strohalm willen pakken op een 100% tlv en daar ook moeite in willen stoppen.
Ik hoop op een precedent door jou of een andere voorhoedeloper.
Mee eens, ik ben vooral een lezer op dit thread.dyrc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:11:
[...]
de consensus is dat je dit goed ziet, al bevind je je wel in de voorhoede. ik lees hier meerdere tweakers -waaronder ikzelf- die op UC zitten tot 1-7 en daarna overgaan op 1 jaar engie (zelfde voorwaarde van tlv gekoppeld aan levertarief). Mijn elleboog hoeft er op zn vroegst in juli 2024 in (na niet accepteren van het verlengingsaanbod(!)).
ik verwacht dat we in deze thread doorgaan de komende ~15maanden , en dat we een kleiner clubje overhouden van mensen die de laatste strohalm willen pakken op een 100% tlv en daar ook moeite in willen stoppen.
Het is ook persoonlijk hoe mensen er tegen aan kijken.
Zeker gezien iedereen eigen inzicht heeft op zijn "overschot" <1000 kwh zullen minder snel geneigd zijn over te stappen naar een acceptabele tvl en mensen die niet willen overstappen.
AnimeAdicted
Het kan nog een leuke discussie worden, want Engie kan als dit op speelt het leveringstarief van mijn overeenkomt wijzigen. Engie open stelt dat ze met terugwerkende kracht (10 dagen) de tarieven aan mogen passen bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden. Nu kun je daar ook wat van vinden in verband met het standpunt van de ACM dat het minimaal 30 dagen vooraf moet zijn. Al met al kan ik het dan nog een maand rekken als Engie kan aantonen dat er onvoorziene wijzingen in de marktomstandigheden zijn. Alleen lijkt me dat een lastige zaak voor Engie als je net daarvoor de tarieven vastgesteld hebt.dyrc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:11:
[...]
de consensus is dat je dit goed ziet, al bevind je je wel in de voorhoede. ik lees hier meerdere tweakers -waaronder ikzelf- die op UC zitten tot 1-7 en daarna overgaan op 1 jaar engie (zelfde voorwaarde van tlv gekoppeld aan levertarief). Mijn elleboog hoeft er op zn vroegst in juli 2024 in (na niet accepteren van het verlengingsaanbod(!)).
Het echte risico zit er in dat Engie mensen die terug leveren een heel laag leveringstarief aan biedt en zo het probleem op lost. Alleen is dat ook weer tricky als ik toevallig net een warmtepomp heb laten installeren

Als engie me ooit wil pakken met zeer lage tarieven dan pak ik een verwarmd zwembad en een saunaAfas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:33:
[...]
Het kan nog een leuke discussie worden, want Engie kan als dit op speelt het leveringstarief van mijn overeenkomt wijzigen. Engie open stelt dat ze met terugwerkende kracht (10 dagen) de tarieven aan mogen passen bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden. Nu kun je daar ook wat van vinden in verband met het standpunt van de ACM dat het minimaal 30 dagen vooraf moet zijn. Al met al kan ik het dan nog een maand rekken als Engie kan aantonen dat er onvoorziene wijzingen in de marktomstandigheden zijn. Alleen lijkt me dat een lastige zaak voor Engie als je net daarvoor de tarieven vastgesteld hebt.
Het echte risico zit er in dat Engie mensen die terug leveren een heel laag leveringstarief aan biedt en zo het probleem op lost. Alleen is dat ook weer tricky als ik toevallig net een warmtepomp heb laten installeren

ik ben dan nog het meest bang voor het niet meer aanbieden van de exacte contractvorm '1 jaar opgewekt', en na een jaartje lol op de verlenging dan "ivm eenduidigheid een herstructurering van hrt aanbod" en dat je dan eindigt op "een vergelijkbaar aanbod", om dan langzaam weg te zakken in bureaucratische ellende. hopelijk vindt mn rechtsbijstand het een leuke klus volgend jaar.
edit: ik dacht op m tabblad (Engie snoeit in de terugleververgoeding) te zitten, daar hoort dit thuis. excuus voor ZT
[Voor 19% gewijzigd door dyrc op 20-05-2023 11:46]
Of ik vraag de hele buurt of ze graag voor een zeer laag tarief de elektrische auto op willen ladendyrc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Als engie me ooit wil pakken met zeer lage tarieven dan pak ik een verwarmd zwembad en een sauna
ik ben dan nog het meest bang voor het niet meer aanbieden van de exacte contractvorm '1 jaar opgewekt', en na een jaartje lol op de verlenging dan "ivm eenduidigheid een herstructurering van hrt aanbod" en dat je dan eindigt op "een vergelijkbaar aanbod", om dan langzaam weg te zakken in bureaucratische ellende. hopelijk vindt mn rechtsbijstand het een leuke klus volgend jaar.

Wat dit weer laat zien is dat Den Haag eens moet stoppen met allerlei politiek te bedrijven bij een wetsvoorstel en gewoon moet doen waar ze voor zijn. Wetgeving doorvoeren en de burger rechtszekerheid bieden over welke % van het kale leveringstarief energiemaatschappijen minimaal moeten aanbieden als TLV.
Ik vrees er voor. De enige keer dat ik een beroep heb gedaan op rechtsbijstand, hebben ze het afgekocht omdat de inzet niet op woog tegen de omvang van de schade. Dus dan krijg je een voorstel van je rechtsbijstandsverzekering en dan heb je weinig keuze meer of je moet zelf de strijd aan willen gaan.dyrc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:37:
[...]
hopelijk vindt mn rechtsbijstand het een leuke klus volgend jaar.
Dan gaan we massaal aan de SAP. Of misschien is er tegen die tijd de wet dat je twee verschillende leveranciers mag hebben op je ene aansluiting en dus die goedkope Engie voor levering en een andere voor teruglevering.Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:33:
Is denk ik maar net hoe je dat aangeeft bij de rechtsbijstand. Want op zich gaat het om best wat geld. En bij sommigen hier om veel geld.Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:45:
Ik vrees er voor. De enige keer dat ik een beroep heb gedaan op rechtsbijstand, hebben ze het afgekocht omdat de inzet niet op woog tegen de omvang van de schade. Dus dan krijg je een voorstel van je rechtsbijstandsverzekering en dan heb je weinig keuze meer of je moet zelf de strijd aan willen gaan.
Stel dat het gaat om 20ct (1 jaar vast) vs 10ct (enkele concurrenten), dus een verschil van 10ct.
Bij mij gaat dat dan om €250/jr verlies (ik lever (denk ik) zo'n 2500kWh terug). Maar de panelen liggen net (augustus vorig jaar), dus zeg een dat ik nog een looptijd van 20 jaar heb, dan gaat het in totaal dus om €5000. Dan heb je het dus al over een aardig bedrag.
Dit is nog vrij conservatief gerekend en er zitten er hier bij met heel wat meer teruglevering.
Heeft Engie niet de mogelijkheid om de contract voorwaarden aan te passen in een verleng aanbod, waarbij jij de mogelijkheid hebt om kosteloos over te stappen naar een ander leverancier. mocht je de nieuwe voorwaarden niet accepteren. Ik kan me niet voorstellen dat Engie de komende jaren een tlv gelijk aan het kale levering tarief blijft hanteren.Afas schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:59:
De toekomst zal het leren.

Dat is 't 'm juist, je moet het verlengingsaanbod NIET accepteren, dan blijven de oude voorwaarden gelden.Peterhardenberg schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:52:
Heeft Engie niet die mogelijkheid om de contract voorwaarden aan te passen in een verleng aanbod, waarbij jij de mogelijkheid hebt om kosteloos over te stappen naar een ander leverancier. mocht je de nieuwe voorwaarden niet accepteren. Ik kan me niet voorstellen dat Engie de komende jaren een tlv gelijk aan het kale levering tarief blijft hanteren.
De toekomst zal het leren.![]()
"Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven."
Zou dit ook gelden voor Innova?Truus01 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Dat is 't 'm juist, je moet het verlengingsaanbod NIET accepteren, dan blijven de oude voorwaarden gelden.
"Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven."
Ik denk niet dat het zo gaat werken Truus, maar ik hoop het voor de mensen die er op gokken.Truus01 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Dat is 't 'm juist, je moet het verlengingsaanbod NIET accepteren, dan blijven de oude voorwaarden gelden.
Volgens een aantal in dit topic die er volgens mij iets meer verstand van hebben (oa @Floppus en @cryptapix) toch wel.Peterhardenberg schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:14:
Ik denk niet dat het zo gaat werken Truus, maar ik hoop het voor de mensen die er op gokken.
Maar we gaan het tzt zien.
En sterker nog, er zijn mensen die al eerder 'aan de beurt zijn' en die hun recht over de geldende voorwaarden willen zien. Benieuwd hoe dat gaat lopen en of er voor 'ons' (de 1-jarigcontracters) dan al de kolen uit het vuur zijn gehaald.
Nee.
Voorwaarden Innova:
De looptijd van uw contract gaat in vanaf de startdatum voor de overeengekomen periode. Na deze periode wordt het contract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele tarieven. Uw opzegtermijn na deze verlenging bedraagt dertig kalenderdagen.
Ik heb volgens mij nooit iets gezegd over een verlengaanbod, maar alleen over het zomaar tussentijds wijzigen van gemaakte afspraken. Verlengaanbod speelt mijns inziens alleen bij contracten die aflopen (dus voor bepaalde tijd). Wel een interessante vraag overigens. Zou eens in het contract en bijbehorende voorwaarden moeten opzoeken 1) wat er staat over verlenging en 2) wat er staat over opzeggen/beëindigen (ook interessant voor contracten met ombepaalde duur). Het zou toch vervelend worden als een leverancier, net als jij, zomaar kan opzeggen (al verwacht ik dat dat niet kan).Truus01 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Volgens een aantal in dit topic die er volgens mij iets meer verstand van hebben (oa @Floppus en @cryptapix) toch wel.
Maar we gaan het tzt zien.
En sterker nog, er zijn mensen die al eerder 'aan de beurt zijn' en die hun recht over de geldende voorwaarden willen zien. Benieuwd hoe dat gaat lopen en of er voor 'ons' (de 1-jarigcontracters) dan al de kolen uit het vuur zijn gehaald.
Het doet me denken aan mij abo bij een telefoonaabieder lang geleden. Ik had een heel gunstig oud abonnement dat ik gewoon jaren liet doorlopen. Uiteindelijk heb ik alsnog een ander abonnement gekozen.
Is er nog een verschil in de jaarcontracten en de variabele contracten van Engie? Ik start morgen met variabel tarief en daar staat in het contract toch echt dat de TLV gekoppeld is aan het kale leveringstarief:
Edit: ik zie dat als ik nu een contract afsluit er inderdaad €0,08 staat. In mijn contract staat nog de andere regel, maar wel met de tekst dat dit altijd aangepast kan worden. Ik ben hier echter niet over geïnformeerd.Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
[Voor 20% gewijzigd door leejoow op 21-05-2023 07:52]
👨🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95
Als er staat dat het aangepast kan worden lijkt het mij duidelijk. Dit staat bij de meeste contracten nu in de kleine letters.
Ook bij mij is de tekst in de app aangepast. Echter vallen mij nog twee dingen op:
Mijn kosten per kWh zijn verhoogd ergens na 1 Jan 2023. Ik weet 100% zeker dat dit na 1jan is gebeurt maar ik weet niet wanneer. Ik heb hier nooit bericht van gehad.
Sinds een week of twee kreeg ik opeens bericht dat ze mijn slimme meter kunnen uitlezen terwijl ik sinds december 2022 aangesloten ben. Het bedrag wat in de app staat wat ik per dag terug krijg, is dat leidend? Op de site kan ik niks vinden over mijn meterstanden.
Ik zit op voorwaarden 2022.2. krijgen we dan allemaal uiterlijk 1 juni bericht dat het contract gaat wijzigen of pas 30 dagen na 1 juli? Volgens mij zijn ze verplicht het 30 dagen voor de wijziging te doen maar in de voorwaarden staat het andersom.
En wat gebeurt er als ze je niet informeren? Dan mogen ze het contract niet zomaar aanpassen? Dat lijkt bij mij gebeurt te zijn ergens afgelopen maanden of het moet toevallig ergens de afgelopen 10 dagen zijn geweest maar dat lijkt me sterk.
Mijn kosten per kWh zijn verhoogd ergens na 1 Jan 2023. Ik weet 100% zeker dat dit na 1jan is gebeurt maar ik weet niet wanneer. Ik heb hier nooit bericht van gehad.
Sinds een week of twee kreeg ik opeens bericht dat ze mijn slimme meter kunnen uitlezen terwijl ik sinds december 2022 aangesloten ben. Het bedrag wat in de app staat wat ik per dag terug krijg, is dat leidend? Op de site kan ik niks vinden over mijn meterstanden.
Ik zit op voorwaarden 2022.2. krijgen we dan allemaal uiterlijk 1 juni bericht dat het contract gaat wijzigen of pas 30 dagen na 1 juli? Volgens mij zijn ze verplicht het 30 dagen voor de wijziging te doen maar in de voorwaarden staat het andersom.
En wat gebeurt er als ze je niet informeren? Dan mogen ze het contract niet zomaar aanpassen? Dat lijkt bij mij gebeurt te zijn ergens afgelopen maanden of het moet toevallig ergens de afgelopen 10 dagen zijn geweest maar dat lijkt me sterk.
Dat klopt, maar ook dat ze mij persoonlijk zullen informeren en dat is niet gebeurt.Davidrrr schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:27:
Als er staat dat het aangepast kan worden lijkt het mij duidelijk. Dit staat bij de meeste contracten nu in de kleine letters.
👨🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95
Ongeacht komt er een ander tarief, wat ik hier niemand hoor roepen is dat of ze eerst de oudste overproductie gaan salderen ipv de nieuwste.
Vanaf 1.7 heb je nog ca. 2 of max 3 maanden overproductie, dat met de nieuwe tarieven, of dat nou 8cent of 20cent is maakt niet uit als ze eerst je 50cent gaan salderen van april en verder uit. Dat zou pas **** zijn.
Terwijl je die overproductie juist nodig gaat hebben om de laatste 2 of 3 maanden te compenseren/salderen.
Dus de vraag is, hoe gaat Engie om met salderen met verschillende tarief periodes? Hebben ze het recht om eerst de dure overproductie te pakken van het begin van het jaar voor salderen of niet?
Vanaf 1.7 heb je nog ca. 2 of max 3 maanden overproductie, dat met de nieuwe tarieven, of dat nou 8cent of 20cent is maakt niet uit als ze eerst je 50cent gaan salderen van april en verder uit. Dat zou pas **** zijn.
Terwijl je die overproductie juist nodig gaat hebben om de laatste 2 of 3 maanden te compenseren/salderen.
Dus de vraag is, hoe gaat Engie om met salderen met verschillende tarief periodes? Hebben ze het recht om eerst de dure overproductie te pakken van het begin van het jaar voor salderen of niet?
Je saldeerd kilowatts (per jaar of tot einde contact)en geen euros. Voor je overschot ( na saldering) krijg je een vergoeding afhankelijk van de prijs is je contact.Wartopia schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:18:
Ongeacht komt er een ander tarief, wat ik hier niemand hoor roepen is dat of ze eerst de oudste overproductie gaan salderen ipv de nieuwste.
Dat snap ik, maar met een variabel contract krijg je 2 verschillende tarieven.Arnaud1980 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Je saldeerd kilowatts (per jaar of tot einde contact)en geen euros. Voor je overschot ( na saldering) krijg je een vergoeding afhankelijk van de prijs is je contact.
Het maakt nogal uit of je 2000kwh pakt van 1.1.2023 - 1.7.2023 waarde 45cent of 2000kwh pakt vanaf 1.7.2023 waarde 8-21cent.
Ergens moeten de kWhs voor het salderen vandaan komen.
Voor mensen zoals mij met 3500-5000kwh aan overproductie is dat veel geld.
Uiteraard maakt het uit of je 45cent of 8 cent krijgt voor je overproductie dat scheelt een berg [ ik heb ca 17mwh over]Wartopia schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:34:
[...]
Dat snap ik, maar met een variabel contract krijg je 2 verschillende tarieven.
Het maakt nogal uit of je 2000kwh pakt van 1.1.2023 - 1.7.2023 waarde 45cent of 2000kwh pakt vanaf 1.7.2023 waarde 8-21cent.
Ergens moeten de kWhs voor het salderen vandaan komen.
Voor mensen zoals mij met 3500-5000kwh aan overproductie is dat veel geld.
Als je van 1-1 tot 1.-7 2000kwh over hebt laat je die toch uitbetalen dmv een tussentijdse nota of je gaat naar een ander aanbieder dan krijg je gelijk een eindnota,,,
Mijn ervaring bij meerdere leveranciers is dat ze meestal eerst binnen de periode salderen, dan tussen periodes en als laatste de TLV toepassen
Gasloos sinds 2015, 100x125Wp+26x295Wp+11x395Wp+4*110Wp
Ze salderen per tarief periode. Kan dus zijn dat je de ene tarief periode geldt krijgt en de andere moet betalen (ondanks overschot in de andere periode).Wartopia schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:18:
Dus de vraag is, hoe gaat Engie om met salderen met verschillende tarief periodes?
Overheidsheffingen salderen ze per jaar.
Klopt, tussentijds nota doet Engie niet zomaar volgens de helpdesk, daar moet wel een heel erg goede reden voor zijn. Helaas.Arnaud1980 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Uiteraard maakt het uit of je 45cent of 8 cent krijgt voor je overproductie dat scheelt een berg [ ik heb ca 17mwh over]
Als je van 1-1 tot 1.-7 2000kwh over hebt laat je die toch uitbetalen dmv een tussentijdse nota of je gaat naar een ander aanbieder dan krijg je gelijk een eindnota,,,
Overstappen is juist de issue.
Waarschijnlijk net zoals mij heb jij een 2022 contract, deze is vrij waardevol, wij hebben in dit contract staan dat we het kale tarief krijgen vs de vaste nieuwe 8 cent. In januari kan deze juist erg veel geld gaan opleveren als ze het tarief weer gaan aanpassen. Zo een contract krijgen we wellicht nooit meer.
PP is met 21 cent TLV de nieuwe/oude koning. Echter als Engie iets van 40/50cent geeft is volgens mij nog steeds de TLV van Engie beter dan van PP. Natuurlijk mits ons contact geldig blijft aan de tarieven die ze zelf hanteren aan het leveranciers tarief.
Op dit moment is het een beetje Russisch roulette, Engie is totaal niet duidelijk.
Hoi allen, nog eens even zitten uitpluizen.
Had per feb 2022 1 jaar vaste tarieven bij engie, engie opgewekt. In dat contract de"gunstige teksten". Ook de mededeling dat dit contract stilzwijgend verlengd zou worden naar onbepaalde tijd als ik niets zou doen na aanbod verlenging. Nou, dat aanbod is nooit gedaan (er was ook geen aanbod voor nieuwe vaste contractperiode....).
Wel zie ik nu achteraf, dat ze inderdaad subtiel de voorwaarden van die stilzwijgende verlenging hebben aangepast...... nog steeds de tekst "teruggeleverde stroom tegen kale leveringstarief", maar nu ook extra voorwaarden, die er voorheen niet waren, dat elk moment de tarieven aangepast kunnen worden, incl. Netto terugleververgoeding....
2 punten:
1. Gewoon zeer onduidelijk allemaal vuur de gemiddelde consument. In het laatste contract staan dia tegenstrijdigheden.
2. Kunnen ze bij stilzwijgende verlenging wel aanpassingen doen? Maw, kunnen ze daar in de kleine lettertjes zomaar ongunstige zaken opnemen? Dat doet al iets met het vertrouwen.....
Wat een irritant gedoe dit. Als punt 2 zo gehanteerd wordt ben ik wel voornemens hier een punt van te maken......
Had per feb 2022 1 jaar vaste tarieven bij engie, engie opgewekt. In dat contract de"gunstige teksten". Ook de mededeling dat dit contract stilzwijgend verlengd zou worden naar onbepaalde tijd als ik niets zou doen na aanbod verlenging. Nou, dat aanbod is nooit gedaan (er was ook geen aanbod voor nieuwe vaste contractperiode....).
Wel zie ik nu achteraf, dat ze inderdaad subtiel de voorwaarden van die stilzwijgende verlenging hebben aangepast...... nog steeds de tekst "teruggeleverde stroom tegen kale leveringstarief", maar nu ook extra voorwaarden, die er voorheen niet waren, dat elk moment de tarieven aangepast kunnen worden, incl. Netto terugleververgoeding....
2 punten:
1. Gewoon zeer onduidelijk allemaal vuur de gemiddelde consument. In het laatste contract staan dia tegenstrijdigheden.
2. Kunnen ze bij stilzwijgende verlenging wel aanpassingen doen? Maw, kunnen ze daar in de kleine lettertjes zomaar ongunstige zaken opnemen? Dat doet al iets met het vertrouwen.....
Wat een irritant gedoe dit. Als punt 2 zo gehanteerd wordt ben ik wel voornemens hier een punt van te maken......
Zojuist toch maar even in de chat geklommen en heb de volgende reactie gekregen:leejoow schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Dat klopt, maar ook dat ze mij persoonlijk zullen informeren en dat is niet gebeurt.
Mijn excuses dat het wat langer duurde! Ik zie dat jij per kWh terug levering € 0,22204 terug krijgt.
Niet geheel waar.Wartopia schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:24:
[...]
Klopt, tussentijds nota doet Engie niet zomaar volgens de helpdesk, daar moet wel een heel erg goede reden voor zijn. Helaas.
Afgelopen jaar ook een tussenafrekening aangevraagd (ivm flink bedrag aan teruglevering wat ik van ze tegoed had).
Eerst gebeld met klantenservice, toen werd ik doorverwezen naar een apart mailadres.
Ging verder allemaal soepeltjes, men deed helemaal niet lastig hierover.
Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW
Blijkbaar had jij een betere aan de lijn dan mij, heb je dat emailadres nog toevallig? Zou hem graag hebben want afrekening per 1.7 zou perfect zijn.kaasmakert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Niet geheel waar.
Afgelopen jaar ook een tussenafrekening aangevraagd (ivm flink bedrag aan teruglevering wat ik van ze tegoed had).
Eerst gebeld met klantenservice, toen werd ik doorverwezen naar een apart mailadres.
Ging verder allemaal soepeltjes, men deed helemaal niet lastig hierover.
Heb het even voor je opgezocht:Wartopia schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:05:
[...]
Blijkbaar had jij een betere aan de lijn dan mij, heb je dat emailadres nog toevallig? Zou hem graag hebben want afrekening per 1.7 zou perfect zijn.
- Eerst contact opgenomen met klantenservice via Whatsapp
- Reactie was:
Stuur mailtje naar klantenservice.nl@engie.com met daarin:
-- Verzoek tussentijdse rekening per datum
-- Meterstanden per datum
9 dagen later kwam de afrekening binnen.
Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW
Die heb ik ook ontvangen. Beduidend hoger dan de 8 cent van de site...?robbinh94 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:11:
Net een mail gehad van engie, nieuwe tarieven per 1 juli.
[Afbeelding]
Inderdaad, vreemd. Ik heb een contract per februari dit jaar en heb de engie voorwaarden van 2022.2.bdu schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:14:
[...]
Die heb ik ook ontvangen. Beduidend hoger dan de 8 cent van de site...?
Mail gehad van Engie per 1 juli. Dit ziet er goed uit.
De netto teruglevering buiten de dal om wordt zelfs een cent hoger!
De netto teruglevering buiten de dal om wordt zelfs een cent hoger!
[Voor 6% gewijzigd door Oekol op 22-05-2023 13:37]
Al is deze voorwaarde natuurlijk wel 'vervelend'.. Wellicht dat ze voor 1 juli alsnog naar die 8 cent gaan..robbinh94 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:18:
[...]
Inderdaad, vreemd. Ik heb een contract per februari dit jaar en heb de engie voorwaarden van 2022.2.
Je hebt een energiecontract met variabele tarieven. Deze wijzigen in januari en in juli, maar ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. Dit geldt ook voor het tarief voor de netto teruglevering.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, blijkt maar weer...
Ook hier de tarieven binnen per 1 juli, modelcontract per 1 februari '23.
We zien 1 januari wel weer hoe het loopt... Vooralsnog een prima vergoeding.
Krijg net email over Engie tarieven per 1 juli:
Toch prima met 0,25 teruglever vergoeding in normaal tarief en 0,20 in dal tarief.
Toch prima met 0,25 teruglever vergoeding in normaal tarief en 0,20 in dal tarief.
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
Nou ja, als je het historisch bekijkt, heeft Engie tot nu toe sowieso geen voorwaarden geschonden het afgelopen jaar.
1x per 6 maanden wijzigen, eind November de tarieven per Januari, eind Mei de tarieven vanaf Juli - allemaal ruim binnen de vereiste 30 dagen.
Neemt niet weg dat het goed is te weten hoe je overeenkomst in elkaar zit en weet wat je rechten zijn. Een deel van die ruis komt blijkbaar ook van medewerkers die vertellen dat ze het voor iedereen kunnen aanpassen.
Maar per saldo is Engie de hele tijd erg netjes geweest. (Tot nu toe
*disclaimer*)
1x per 6 maanden wijzigen, eind November de tarieven per Januari, eind Mei de tarieven vanaf Juli - allemaal ruim binnen de vereiste 30 dagen.
Neemt niet weg dat het goed is te weten hoe je overeenkomst in elkaar zit en weet wat je rechten zijn. Een deel van die ruis komt blijkbaar ook van medewerkers die vertellen dat ze het voor iedereen kunnen aanpassen.
Maar per saldo is Engie de hele tijd erg netjes geweest. (Tot nu toe

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Dacht de eerste te zijn en was aan het posten; mooi nietcrepsly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:10:
[Afbeelding]

Heb inderdaad dezelfde mail, modelcontract nu en per 1 juli bovenstaande tarieven precies gelijk.
Nice. Ik krijg net ook de mail binnen inderdaad. Ik zat in een meeting en dacht: oh, jee, na deze meeting ben ik vast even zuur.
Maar dit valt me alleszins mee inderdaad!

Zouden ze meelezen, weten ze waa een vergelijkbare thread bij Eneco voor heeft gezorgd en denken ze 'we doen het toch maar niet'?!
Misschien de titel van het topic ook naar 'Engie snoeit (voorlopig) niet in de TLV'...
Of is het op het variabele contract wel naar 8ct? Geldt dit alleen voor bepaalde contracten of al bestaande klanten?
Misschien de titel van het topic ook naar 'Engie snoeit (voorlopig) niet in de TLV'...
Of is het op het variabele contract wel naar 8ct? Geldt dit alleen voor bepaalde contracten of al bestaande klanten?
Met een sidenote dat Engie saldeert per telwerk, bij dubbel telwerk, dacht ik. Daarom zou het aan te raden zijn om toch enkel tarief te pakken bij Engie?crepsly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:10:
[Afbeelding]
Hoe werkt dat precies met het salderen en enkel/dubbel tarief bij Engie.
Ik meen me te herinneren dat Engie per telwerk saldeert (staat zo ook op gaslicht.com).
Daarom zou het interessanter zijn om enkel tarief te pakken bij netto terugleveren, dan normaal/dal (ook al heeft het normaal tarief een 10% hogere TLV).
Ik meen me te herinneren dat Engie per telwerk saldeert (staat zo ook op gaslicht.com).
Daarom zou het interessanter zijn om enkel tarief te pakken bij netto terugleveren, dan normaal/dal (ook al heeft het normaal tarief een 10% hogere TLV).
Ik heb na Eneco en hoe hard ik daar heb blijven vragen om een antwoord via Klachtkompas over op welke basis zij dat vonden kunnen, wel het vermoeden dat er een notitie achter mijn naam staat daar.Truus01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:36:
Zouden ze meelezen, weten ze waa een vergelijkbare thread bij Eneco voor heeft gezorgd en denken ze 'we doen het toch maar niet'?!

ik zie voor nieuwe contracten zowel op de 1-jaar als de variabel de TLV op 0,08euro staan.Truus01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:36:
het lijkt erop dat 'reeds bestaande klanten' daarmee tarieven krijgen aangeboden die pak 'm beet een maand geleden 'locked in' zijn gegaan, en daarna door de papiermolen getrokken om de berichtgeving 30+ dagen van te voren bij alle klanten te krijgen (want ze hebben bij Eneco kunnen leren wat er gebeurt als je dat vergeet).
Voor mijn gevoel (lees: dicht bij processen die ik snap) beetje vergelijkbaar met een salarisadministratie die last minute niks meer kan wijzigen omdat de salarisrun al gedraaid is.
Mazzeltje voor de "al bekend bij Engie", dat is nog een half jaar een betere TLV (en dan hopen voor jullie dat de prijzen in de winter weer omhoog gaan zodat je eerste helft '24 ook weer goed zit)
[Voor 4% gewijzigd door dyrc op 22-05-2023 16:09]
Bij Eneco is het uiteindelijk wel gewoon gebeurd. Bij sommige mensen meteen vorig jaar september al, naar het schijnt. Bij anderen, die ze niet (goed) geïnformeerd hadden, per 1 mei of per 1 juli van dit jaar.Truus01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:36:
Dat ze veel klanten niet goed geïnformeerd hadden, is natuurlijk ook gewoon een fout van jewelste. Een blamage die je echt niet verwacht van zo'n groot bedrijf.
Ik verwacht niet dat Engie ook zo stom zal zijn.

Denk er wel aan dat ze salderen per tariefperiode voor de leveringskosten.pep_82 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:58:
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, blijkt maar weer...
[Afbeelding]
Overheidsheffingen gaan wel per (contract) jaar.
En dat ze salderen per tariefperiode. Overheidsheffingen gaan wel per jaar.Dirtbiter schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:58:
Met een sidenote dat Engie saldeert per telwerk, bij dubbel telwerk, dacht ik. enkel tarief te pakken bij Engie?
[Voor 6% gewijzigd door jobr op 22-05-2023 18:54]
Als ik op de website een berekening maak zie ik echter nog steeds 0,08 euro TLV... ik zit overigens niet bij Engie..crepsly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:10:
[Afbeelding]
Wij zitten nog met voorwaarden van 2022, blijkbaar houden ze zich aan het contract en wij krijgen ipv de 8 cent het kale tariefHKees schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Als ik op de website een berekening maak zie ik echter nog steeds 0,08 euro TLV... ik zit overigens niet bij Engie..

Dus dit contract is goud waard.
Ik heb het open contract uit 2022 en nog geen mail gehad. Maar ja volgens Engie hoeven ze pas 10 dagen na wijziging de tarieven te communicerenWartopia schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:27:
[...]
Wij zitten nog met voorwaarden van 2022, blijkbaar houden ze zich aan het contract en wij krijgen ipv de 8 cent het kale tarief

Klopt maar in het Engie topic hebben mensen wel al een mail gehad en die hebben ook hetzelfde contract als wij.Afas schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:36:
[...]
Ik heb het open contract uit 2022 en nog geen mail gehad. Maar ja volgens Engie hoeven ze pas 10 dagen na wijziging de tarieven te communiceren
Blij dat ik nog gewacht heb en niet op PP ben gegaan.
Waar zie je die 2022.2 staan? Ik kan het in de Engie app niet vinden?robbinh94 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:18:
[...]
Inderdaad, vreemd. Ik heb een contract per februari dit jaar en heb de engie voorwaarden van 2022.2.
Edit, gevonden. Ook 2022.2 in de "consument bevestiging overeenkomst".
[Voor 11% gewijzigd door rreevvss op 22-05-2023 21:24]
Het is dus een verlengvoorstel voor bestaande klanten? Dat maakte ik namelijk niet op uit je post.. daar dit topic bijna continue gaat over overstappen...Wartopia schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:27:
[...]
Wij zitten nog met voorwaarden van 2022, blijkbaar houden ze zich aan het contract en wij krijgen ipv de 8 cent het kale tarief
Hoezo? PP kan je kosteloos opzeggen tot 30 dagen voor de ingangsdatum.Wartopia schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Klopt maar in het Engie topic hebben mensen wel al een mail gehad en die hebben ook hetzelfde contract als wij.
Blij dat ik nog gewacht heb en niet op PP ben gegaan.
De voorwaarden zelf zijn ondergeschikt aan de specifieke afspraken in je contract. Er zijn eerder screenshots gepost van verschillende contractteksten. Die zijn meer relevant dan de voorwaarden zelf.
Primaire voorwaarden of wijzigingen daarvan mogen niet zomaar in AV verstopt worden waar het contract specifiek is over die zaken.
Primaire voorwaarden of wijzigingen daarvan mogen niet zomaar in AV verstopt worden waar het contract specifiek is over die zaken.
Ik hoop dat ik ook snel een voorstel van Engie krijg voor Engie Open.Scheelt weer zoekwerk naar een alternatief .
Ik wacht nog op mijn nieuwe tarieven, ik ben wel nieuwsgierig, onder welke voorwaarden is jullie huidige contract? Ik heb 2022.2, Engie Open (dus geen model)crepsly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:10:
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde (Engie Open met 2022.2), kreeg de tarieven zoals ze hier eerder gemeld zijn (gisteren per mail ontvangen).ron322 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Ik wacht nog op mijn nieuwe tarieven, ik ben wel nieuwsgierig, onder welke voorwaarden is jullie huidige contract? Ik heb 2022.2, Engie Open (dus geen model)
Ik krijg net een mail van Engie met de nieuwe tarieven vanaf 1 juli.feddesman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:38:
Ik hoop dat ik ook snel een voorstel van Engie krijg voor Engie Open.Scheelt weer zoekwerk naar een alternatief .
Wij hebben ook Engie Open, met de voorwaarden van 2022.2
Teruglevergoeding is met dit contract (gelukkig) ook nog steeds ruim 20 cent

Alle tarieven per 1 juli:
Ik heb dezelfde email gehad.
Wat ik niet snap is dat er er verschil zit tussen de tabel met huidige terugleververgoeding en en reguliere huidige tarief. Dat zou in mijn geval gelijk moeten zijn.
Wat ik niet snap is dat er er verschil zit tussen de tabel met huidige terugleververgoeding en en reguliere huidige tarief. Dat zou in mijn geval gelijk moeten zijn.
<dubbel>
[Voor 98% gewijzigd door pascal s68 op 23-05-2023 14:38]
Zijn ze ook. Alleen de een is inc BTW en inc overheidsheffingen, de netto terugleververgoeding is exclusief beide.wmeester schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:15:
Dat zou in mijn geval gelijk moeten zijn.
Ah, BTW vergeten._Arthur schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Zijn ze ook. Alleen de een is inc BTW en inc overheidsheffingen, de netto terugleververgoeding is exclusief beide.
Ook ik heb de mail met deze tarieven net binnen. (Engie Open 2022.2)
Als ik gas weg zou halen, heeft dat consequenties voor het contract van electra (de tlv)? Oftewel krijg je dan een nieuw contract of blijft deze voor electra gewoon gelden?
Als ik gas weg zou halen, heeft dat consequenties voor het contract van electra (de tlv)? Oftewel krijg je dan een nieuw contract of blijft deze voor electra gewoon gelden?
[Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 23-05-2023 14:32]