13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Die 14ct is inderdaad vreemd, vooral omdat erboven nog staat de vergoeding gelijk is aan het leveringstarief excl.
Precies, en dan ook nog voor enkel, normaal en dubbel.Truus01 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Die 14ct is inderdaad vreemd, vooral omdat erboven nog staat de vergoeding gelijk is aan het leveringstarief excl.
Het leveringstarief is wel lager zie ik, ook vreemd.
[Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 23-05-2023 15:18]
Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput
Het levertarief is ook veel lager, dat is toch raar. Het lijkt mij toch dat iedereen per 1 juli dezelfde tarieven krijgt.dvsn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:19:
Ik heb ook een aanbod van 14ct/kwh gekregen. zou het een verschil kunnen zijn tussen de voorwaarden 2022.1 en 2022.2? Neem aan dat het niet gerelateerd is aan het aantal kwh's wat teruggeleverd wordt.
Ongeacht 2022.1 of 2022.2
Ik lever ongeveer 2500 netto terug ( vorig jaar)
[Voor 5% gewijzigd door JMS-2 op 23-05-2023 15:27]
Overigens kan ik niet meer in de app, hij blijft crashen. En op de website zie ik mij contract niet....
Gelukkig wel alle emails met documenten bewaard.
Volgens de helpdesk was dat omdat ze met de tarieven bezig waren, als dat klaar was zou de app weer goed moeten werken

Nee, alleen stroom. Afgelopen 8 maanden -3000kWh.rreevvss schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:42:
Hier is de mail met de "hoge" tlv ook binnen.
Contract Open 2022.2
@wiljums @dvsn
Geen gas in het aanbod?
[Voor 5% gewijzigd door wiljums op 23-05-2023 16:26]
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Die is ook gelijk - de leveringstarieven zijn allerdrie hetzelfde en als je de BTW eraf haalt kom je op 14 cent.Truus01 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Dát klopt dus. De vraag is met name waarom het uberhaupt anders is - wellicht dat ze grote netto leveranciers allemaal een lager tarief - en dus teruglevertarief - geven.
Als iedereen zijn netto teruglevering in kWh wil posten met de tarieven die ontvangen zijn en welke contract- en algemene voorwaarden, dan zijn we daar zo achter. Zelf wacht ik nog op de mail.
Dus:
Xxxx kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, voorwaarden 2022.1, normaaltarief 0,xx euro
[Voor 22% gewijzigd door Floppus op 23-05-2023 15:56]
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Och, verrek. Ik (en de anderen) daar overheen gekeken.Floppus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Die is ook gelijk - de leveringstarieven zijn allerdrie hetzelfde en als je de BTW eraf haalt kom je op 14 cent.
Dát klopt dus. De vraag is met name waarom het uberhaupt anders is - wellicht dat ze grote netto leveranciers allemaal een lager tarief - en dus teruglevertarief - geven.
Als iedereen zijn netto teruglevering in kWh wil posten met de tarieven die ontvangen zijn en welke contract- en algemene voorwaarden, dan zijn we daar zo achter. Zelf wacht ik nog op de mail.
Dus:
Xxxx kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, voorwaarden 2022.1, normaaltarief 0,xx euro
Wel apart.
Inderdaad wellicht een voorbode op een lager levertarief aanbieden aan degenen die terugleveren om ze/ons weg te jagen?!
Niet dat dat per se slecht hoeft te zijn, hoeven wij geen juridische stappen te ondernemen, als zij alles volgens de wet doen (en wij ze daar hier alvast voor waarschuwen).
Ik heb ook alleen een contract voor stroom.
Waarom zijn er 2 Leveringstarieven?
De tarieven wijzigen per 1 juli, maar die is dan toch voor iedereen hetzelfde?
Waarom zijn alle 3 de tarieven ( enkel, normaal en dal) bij jullie hetzelfde en bij de andere groep niet?
Onderaan de mail staat wel dit:
Deze tarieven gelden voor een jaarverbruik tot 10.000 kWh en 170.000 m3.
[Voor 30% gewijzigd door JMS-2 op 23-05-2023 16:52]
Heb eerder deze maand het jaarcontract afgesloten v.a. 1 juli ter vervanging van het modelcontract, maar ik lees nu dat iig bij variabel de TLV per juli juist beter is.
Ik heb Engie Open maar mensen met een modelcontract hebben deze ook gekregen.ASW1 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:50:
Iemand al het nieuwe TLV tarief binnen van het Engie modelcontract v.a. 1 juli?
Heb eerder deze maand het jaarcontract afgesloten v.a. 1 juli ter vervanging van het modelcontract, maar ik lees nu dat iig bij variabel de TLV per juli juist beter is.
Op dit moment zijn er 2 tweakers die maar 14 cent tlv krijgen waarom dat is daar zijn we nog niet over uit.
Was het altijd al niet verschillend tussen Engie Open en Engie modelcontract?JMS-2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:47:
Waarom zijn er 2 Leveringstarieven?
De tarieven wijzigen per 1 juli, maar die is dan toch voor iedereen hetzelfde?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Daar zeg je wat, eerlijk gezegd zou ik dat niet precies weten.Oekol schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:04:
[...]
Was het altijd al niet verschillend tussen Engie Open en Engie modelcontract?
Maar ik en meerdere hebben een Open contract met de hoge tlv en degene met de lage tlv hebben ook een Open contract @wiljums in iedergeval.
Edit: Ik heb even teruggelezen maar de tweakers met hogere tlv hebben zowel een model of Open contract dus daar zit het verschil niet in.
[Voor 18% gewijzigd door JMS-2 op 23-05-2023 18:10]
Ik heb de hogere tarieven ontvangen met modelcontract en 2022.1.dvsn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:19:
Ik heb ook een aanbod van 14ct/kwh gekregen. zou het een verschil kunnen zijn tussen de voorwaarden 2022.1 en 2022.2? Neem aan dat het niet gerelateerd is aan het aantal kwh's wat teruggeleverd wordt.
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
En/of misschien is de oorzaak dat je alleen met stroom bij ze zit en niet met gas?DeWâl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:47:
@dvsn hoe lang ben jij al bij Engie? Heb je al een jaarrekening gehad? Oftewel, weten ze o.b.v. historie dat jij een forse terugleveraar bent?
De tlv is goed maar de gasprijs zeker niet is bijna 1,50 vanaf 1 juli.
Als ik op hun site nu kijk dan zit je rond de 1,34 per m3.
Lijkt wel of ze ons zo willen terugpakken.
[Voor 5% gewijzigd door vanderv op 23-05-2023 19:40]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)
Dan is het of willekeur, wat ik niet geloof, óf omdat je boven de 10.000kWh uitkomt.. ben benieuwd naar het verslag van je belletje!dvsn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:20:
Ik zit sinds vorig jaar oktober bij engie. Zal morgen eens bellen om te kijken of iemand mij uit kan leggen wat hiervan de oorzaak is.
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Volgens deze site is het huidige bedrag van Engie 8 cent, hoe zit dat?JMS-2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:58:
[...]
Ik heb Engie Open maar mensen met een modelcontract hebben deze ook gekregen.
[Afbeelding]
Op dit moment zijn er 2 tweakers die maar 14 cent tlv krijgen waarom dat is daar zijn we nog niet over uit.
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Nu heb ik een oude meter en geef jaarlijks mijn standen door. Gezien we aan het begin van de zomer zitten, ga ik nu pas veel leveren en gaan ze de tarieven verhoudingsgewijs berekenen hoop ik, want ik lever ook aardig wat terug op jaarbasis.
Ik neem aan dat niemand aan overstappen denkt na deze wijziging?
Mij is verteld (door medewerker Engie) dat bestaande Engie klanten het hogere tarief krijgen bij verlenging naar een jaarcontract; maar nieuwe klanten het 8 cent tarief krijgen.Kevf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:18:
[...]
Volgens deze site is het huidige bedrag van Engie 8 cent, hoe zit dat?
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Dit betreft juist GEEN jaarcontract.Space21 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:27:
[...]
Mij is verteld (door medewerker Engie) dat bestaande Engie klanten het hogere tarief krijgen bij verlenging naar een jaarcontract; maar nieuwe klanten het 8 cent tarief krijgen.
Dit betreft bestaande klanten welke variabel zitten. Deze zijn het contract aangegaan met de voorwaarden dat de tlv het kale leveringstarief is.
Daar kunnen ze dus niet onderuit wat ze wel wilde.
Het jaarcontract is voor iedereen hetzelfde dus 8 cent tlv.
Er is een jaarcontract aangeboden met een goede tlv vorige maand maar die was snel weg. (Dacht een week of 2)
Bij mijn ouders ook mail gehad met de 14ct TLV. In hun geval >10.000kWh teruglevering (zelfs netto dacht ik). Zal het morgen in detail posten.DeWâl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:45:
[...]
Dan is het of willekeur, wat ik niet geloof, óf omdat je boven de 10.000kWh uitkomt.. ben benieuwd naar het verslag van je belletje!
Techneco Elga L-W WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L-L WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Vaillant AroSTOR 270L WPB || PVOutput
Nou, die is gelijk wel lekker duidelijk 😄dvsn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:36:
25000 kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, voorwaarden 2022.1, normaaltarief 0,32 euro
Veel terugleveren is blijkbaar niet de factor. Het zal dan toch zitten in welk contract het is - mogelijk zitten er in hun systeem ook verschillen in wat wij als dezelfde contractvorm zien, omdat ze gecodeerd zijn op een andere combi van contractvoorwaarden en AV.
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
25000 netto teruglevering ! Vind jij dat niet veel? Lijkt er bij mij op dat dat dus wel de factor is.Floppus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:03:
[...]
Nou, die is gelijk wel lekker duidelijk 😄
Veel terugleveren is blijkbaar niet de factor. Het zal dan toch zitten in welk contract het is - mogelijk zitten er in hun systeem ook verschillen in wat wij als dezelfde contractvorm zien, omdat ze gecodeerd zijn op een andere combi van contractvoorwaarden en AV.
Als ik het goed lees heeft dvsn het normaal tarief van 0,32 cent - dus een tlv van 0,14Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:22:
Ja, dat is veel. Dus als ze zouden kijken naar teruglevering om een lager tarief te rekenen dan zou je dat hier zeker verwachten - maar hij heeft het hoge tarief en daarom zeg ik dat het duidelijk is dat veel terugleveren niet de reden is voor een laag tarief.
Dus het lage tarief. Toch @dvsn ?
Maar het zou kunnen dat ze klanten met alleen een contract voor stroom (en met gas bij een ander zitten) en veel terugleveren het lage tarief geven?
Excuus, dan lijkt het inderdaad dat grotere terugleveraars de lagere tarieven krijgen. Ik lever zelf ook (nog) redelijk terug en wacht nog steeds op de mail.
Mail en contract van mijn ouders ook even gecheckt:dvsn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:36:
25000 kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, voorwaarden 2022.1, normaaltarief 0,32 euro
13.700 kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, voorwaarden 2022.1, normaaltarief 0,32185 euro, TLV 0,14 euro
Bij de toelichting staat ook:
'Deze tarieven gelden voor een jaarverbruik tot 10.000 kWh en 170.000 m3.'
#wegpesten hoge TL-klanten

@pascal s68 dit contract is voor zowel stroom als gas. Dus het lijkt er op dat ze kijken naar grotere terugleveraars.
[Voor 9% gewijzigd door PSspike op 24-05-2023 09:25]
Techneco Elga L-W WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L-L WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Vaillant AroSTOR 270L WPB || PVOutput
Ik ga in Augustus over op full electric warmtepomp en dan hou ik nog wat over. Als de TLV te laag is gaat ook de gaskookplaat er eerder uit. Wellicht een tweedehands EV als de auto het begeeft.
Dit contract ga ik niet opzeggen, omdat het mij hedged tegen energiekosten, of de tarieven nou omhoog of omlaag gaan. De overproductie ga ik gewoon slimmer toepassen of zelfs via een laadpaal naar derden afromen die wel hoge tarieven hebben.
Beetje creativiteit 😉
Ook even een poging (klein uitbreiding met normaaltarief dal, en het enkeltarief)Floppus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Die is ook gelijk - de leveringstarieven zijn allerdrie hetzelfde en als je de BTW eraf haalt kom je op 14 cent.
Dus:
1
| 2750 kWh netto terug, contract ZONDER TLV wijzigingsbeding, Modelcontractvoorwaarden 2022.1, normaaltarief dubbel 0,25322, normaaltarief dal 0,20474, enkeltarief 0,22694, per 1 juli 2023 |
Over ZONDER TLV wijzigingsbeding:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. Denk hierbij aan prijsontwikkelingen op de markt, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs en inkooprisico’s, wijziging in kostenstructuur van het product of wijzigingen in de algemene kostenstructuur. Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan ENGIE de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen.
Als ik het goed heb zou het voor de TLV tabel in het andere topic dus zo moeten zijn op basis van enkeltarief:
- 0,08 - nieuwe klanten
- 0,227 - bestaande klanten < 10MWh netto terug
- 0,14 - bestaande klanten > 10MWh netto terug
Floppus in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
[Voor 17% gewijzigd door Floppus op 24-05-2023 12:18]
De tarieven voor gas zijn nog wel erg fors.
Zou Engie nog wat aan je TLV doen wanneer je met gas overstapt, bv naar een leveancier met dynamische tarieven (ANWB, Frank etc)?
Bv met als reden dat je met een deel van je contract overstapt (geen gas meer afneemt) waardoor het TLV tarief aangepast gaat worden oid? Want dan lopen ze die inkomsten weer mis.

[Voor 9% gewijzigd door pascal s68 op 24-05-2023 12:41]
Of 0,22410 met jaarcontract.Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:41:
Top, dan is dat mysterie opgelost.
Als ik het goed heb zou het voor de TLV tabel in het andere topic dus zo moeten zijn op basis van enkeltarief:Of in tabel in het TLV topic:
- 0,08 - nieuwe klanten
Lijkt me sterk. Een eventuele welkomstbonus komt wel te vervallen voor dat deel of eventueel helemaal.pascal s68 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:40:
Mooi dat er duidelijkheid is mbt de TLV.
De tarieven voor gas zijn nog wel erg fors.
Zou Engie nog wat aan je TLV doen wanneer je met gas overstapt, bv naar een leveancier met dynamische tarieven (ANWB, Frank etc)?
Bv met als reden dat je met een deel van je contract overstapt (geen gas meer afneemt) waardoor het TLV tarief aangepast gaat worden oid? Want dan lopen ze die inkomsten weer mis.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ben bestaande klant <10MWh terug en ik zit per 1 juli 2023 op:Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:41:
Top, dan is dat mysterie opgelost.
Als ik het goed heb zou het voor de TLV tabel in het andere topic dus zo moeten zijn op basis van enkeltarief:Of in tabel in het TLV topic:
- 0,08 - nieuwe klanten
Netto teruglevering dubbel (normaal) € 0,31064 -> € 0,25322
Netto teruglevering dubbel (dal) € 0,24273 -> € 0,20474
En voor enkeltarief een tlv van 0.227mrVroom schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:06:
[...]
Ik ben bestaande klant <10MWh terug en ik zit per 1 juli 2023 op:
Netto teruglevering dubbel (normaal) € 0,31064 -> € 0,25322
Netto teruglevering dubbel (dal) € 0,24273 -> € 0,20474
Dus exact hetzelfde als alle andere onder de 10MWH.
Hoe zit het dan met de 2022.2 contracten? Daar staat duidelijk in dat ze voor de TLV een ander tarief kunnen hanteren. Hoewel in de voorwaarden wel staat dat de TLV = kale levertarief. Blijkbaar heft de ene voorwaarde de andere dan niet op? Gezien mensen met 2022.2 ook nog TLV = kale tarief krijgen per 1 juli. Waarom zetten ze die dan niet naar 8 cent vraag ik mij af.Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:50:
Nou... Nieuwe klanten krijgen blijkbaar 8 cent. Doordat wij die koppeling hebben, zitten ze toch enigszins klem: ze kunnen niet de levertarieven te laag zetten met het risico dat mensen hun eigen laadpaal plaatsen en als de prijzen op termijn weer stijgen gaat de TLV mee omhoog om dat risico niet te groot te laten worden.
Met andere woorden, dit contract blijkt goud waard?
[Voor 7% gewijzigd door biggydeen2 op 24-05-2023 21:01]
Een ander tarief idd net zoals het leveringstarief (worden ook bij elkaar genoemd) en die zijn nu beide veranderd... maar de koppeling tlv= het kale levertarief blijft overeind.biggydeen2 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:55:
[...]
Hoe zit het dan met de 2022.2 contracten? Daar staat duidelijk in dat ze voor de TLV een ander tarief kunnen hanteren. Hoewel in de voorwaarden wel staat dat de TLV = kale levertarief. Blijkbaar heft de ene voorwaarde de andere dan niet op? Gezien mensen met 2022.2 ook nog TLV = kale tarief krijgen per 1 juli. Waarom zetten ze die dan niet naar 8 cent vraag ik mij af.
Wat ik de laatste tijd voorbij heb zien komen in oa Radar is dat het duidelijk moet zijn voor de consument. En dat was het gewoon niet bij Engie. Dus ik denk dat ze het daarom zo hebben gelaten.
P.s Dit ging over energiecontracten in het algemeen niet over Engie.
Mijn interpretatie was zoals ik hierboven aangeef en de jouwe niet, dit geeft aan dat het niet duidelijk is wat ze met dat zinnetje bedoelen.
[Voor 21% gewijzigd door JMS-2 op 24-05-2023 22:20]

Stel je levert 9000 kWh terug tegen ca 0,23 = ~ 2000 euro. Of 10.000 tegen ca 0.14 = 1400 euro...
Als ik beloof niet meer dan 10.000 terug te leveren mag ik dan 0.23 ....please....¯\_(ツ)_/¯
Overigens zag ik gisteren in de app wel opeens een enorme daling in de verwachtte vergoeding voor de jaarrekening

[Voor 13% gewijzigd door geedsen op 24-05-2023 23:24]
Is jullie verwachting dat ze bij het variabele contract van Engie ook volgend jaar niet van het kale tarief als TLV kunnen afwijken?biggydeen2 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:55:
[...]
Hoe zit het dan met de 2022.2 contracten? Daar staat duidelijk in dat ze voor de TLV een ander tarief kunnen hanteren. Hoewel in de voorwaarden wel staat dat de TLV = kale levertarief. Blijkbaar heft de ene voorwaarde de andere dan niet op? Gezien mensen met 2022.2 ook nog TLV = kale tarief krijgen per 1 juli. Waarom zetten ze die dan niet naar 8 cent vraag ik mij af.
Ja dat is dus de grote vraag.PSP123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Is jullie verwachting dat ze bij het variabele contract van Engie ook volgend jaar niet van het kale tarief als TLV kunnen afwijken?
- De koppeling tussen TLV en levertarief ligt duidelijk contractueel vast
- In de voorwaarden is de mogelijkheid opgenomen om een 'ander tarief' voor de TLV te gaan hanteren.
Die 2 stroken dus niet met elkaar, alhoewel je nu wel ziet dat ze gewoon je levertarief hard naar beneden brengen wanneer ze zien dat je 'veel' teruglevert. Ik vraag me wel af of die 'TLV discriminatie' zomaar mag, niet echt woke van Engie

Wel vreemd, ik ben sinds februari overgestapt naar engie en heb 2022.1. Lijkt dan random te zijn welke voorwaarden je hebt?geedsen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:15:
Ik zit nog steeds te wachten op een berichtje van ENGIE. Ik houd mijn hart vastIk ben oktober vorig jaar ingestap (2022.2 dus). En heb sindsdien 8600kWh teruggeleverd....dus wat gaan ze doen....
Stel je levert 9000 kWh terug tegen ca 0,23 = ~ 2000 euro. Of 10.000 tegen ca 0.14 = 1400 euro...
Als ik beloof niet meer dan 10.000 terug te leveren mag ik dan 0.23 ....please....¯\_(ツ)_/¯
Overigens zag ik gisteren in de app wel opeens een enorme daling in de verwachtte vergoeding voor de jaarrekening
Ik zie in ieder geval in de post NL app dat er vandaag een brief van Engie op de mat valt. Ben benieuwd of ik ook gewoon de €0,227 enkeltarief TLV krijg.
Ik verwacht van niet want anders hadden ze dat wel gedaan. Geen enkele reden voor Engie om grote overschotten tegen hoge vergoeding in te kopen en nieuwe klanten maar 8 cent te bieden.PSP123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:37:
[...]
Is jullie verwachting dat ze bij het variabele contract van Engie ook volgend jaar niet van het kale tarief als TLV kunnen afwijken?
Wellicht is de bewoording in het contract juridisch gezien niet voldoende. Er staat namelijk wel letterlijk in dat de TLV het kale levertarief is maar er staat niet letterlijk in dat ze deze voorwaarde kunnen opheffen. Enkel dat ze een andere TLV kunnen geven. Geen idee of dat uit maakt maar deze twee regels stroken wel met elkaar. Maar het blijft gewoon vreemd dat ze nieuwe klanten maar 8 cent bieden en die expliciete regel over tlv=kaal uit het contract hebben gehaald. We gaan het zien.
Waar kun je dat zien in de app? Volgens mij kun je een tussentijdse rekening op laten maken zoals eerder in dit topic besproken.geedsen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:15:
[Voor 16% gewijzigd door biggydeen2 op 25-05-2023 09:23]
De AV verschillen 2022.1 of 2022.2 zijn niet zo belangrijk op zich, dat verschil in de contracten zelf wel.
Wat betreft de lagere tarieven voor mensen die veel terugleveren ( > 10MWh) denk ik dat dat wel mag. Je mag als bedrijf bijvoorbeeld staffels introduceren als je bedongen hebt dat je prijzen mag wijzigen.
Dat is wat hier lijkt te gebeuren: er zijn staffels aangemaakt waarbij de prijzen afhangen van een hoeveelheid teruglevering. (Eigenlijk zeggen ze hetzelfde wat wij zelf verwachten als we dingen kopen: ik koop meer dus ik wil korting).
Dezelfde staffels worden toegepast op iedereen op dezelfde manier, gebaseerd op een kenmerk van je productafname (dus niet omdat je van een ander ras bent, of je homo bent) waardoor van discriminatie geen sprake is.
[Voor 6% gewijzigd door Floppus op 25-05-2023 12:39]
Wat bedoel je met expliciet? Volgens mij staat in geen enkel contract/overeenkomst dat ze expliciet de TLV kunnen loskoppelen van het kale tarief. Enkel dat ze de TLV kunnen aanpassen. Maar dat is niet hetzelfde als TLV loskoppelen van het kale tarief (lijkt mij).Floppus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:37:
Er zijn verschillende versies van contracten; sommige nieuwere contracten bevatten expliciet een beding dat de TLV losgekoppeld kan worden. Andere contracten niet.
De AV verschillen 2022.1 of 2022.2 zijn niet zo belangrijk op zich, dat verschil in de contracten zelf wel.
De oudere contracten bevatten deze regel:
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
- De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
Mijn vraag is dus of de TLV losgekoppeld kan worden met het extra beding zoals hierboven beschreven en zo ja waarom geeft Engie dan per 1 juli geen 8 cent maar hanteert nog het kale tarief? Lijkt me niet dan Engie winst maakt op teruggeleverde stroom voor 22 cent midden in de zomer. Wellicht mis ik iets?
[Voor 59% gewijzigd door Floppus op 25-05-2023 18:11]
Mailtje ontvangen, ik lever denk ik ook teveel terug want teruglevertarief van 14 cent per 1 juli.rube schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:38:
Ik heb ook 2022.1 voorwaarden, maar nog geen email ontvangen. Die 14 cent lijkt mij vreemd, ik wacht af wat ik krijg.
Maar eens kijken of het handig is om wel te blijven bij Engie of niet, aangezien levertarief gekoppeld is aan kaal teruglevertarief.
Of misschien dat een SAP nog interessant kan gaan worden

Hoewel, ik denk dat dat niet past in de meterkast, ik heb al twee meters naast elkaar hangen (1 voor SDE subsidie)
Jij geen brief gehad dat je dit jaar geen voorschot op subsidie krijg en waarschijnlijk 0 subsidie dit jaar. Hier SDE subsidie uit 2008.rube schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:03:
[...]
Mailtje ontvangen, ik lever denk ik ook teveel terug want teruglevertarief van 14 cent per 1 juli.
Maar eens kijken of het handig is om wel te blijven bij Engie of niet, aangezien levertarief gekoppeld is aan kaal teruglevertarief.
Of misschien dat een SAP nog interessant kan gaan worden.
Hoewel, ik denk dat dat niet past in de meterkast, ik heb al twee meters naast elkaar hangen (1 voor SDE subsidie)
Ja, heb ik gehad. SDE uit 2010. We gaan het zien.John245 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:35:
[...]
Jij geen brief gehad dat je dit jaar geen voorschot op subsidie krijg en waarschijnlijk 0 subsidie dit jaar. Hier SDE subsidie uit 2008.
Je kunt je altijd afvragen of een rechter de huidige omschrijvingen duidelijk genoeg vindt. Het zou misschien kunnen dat een rechter vindt dat een bepaling die erop neerkomt dat Engie naar eigen goeddunken het artikel 'terugleververgoeding=kaal levertarief' op elk moment kan schrappen, direct bij dat artikel had moeten staan. Maar duidelijk is dat Engie zelf denkt dat het zo wel in orde is. Engie laat de koppeling immers al los bij mensen die netto meer dan 10.000 kWh terugleveren. Juist bij deze groep is de kans het grootste dat ze bereid zijn hiervoor naar de rechter te stappen, vanwege het grote financiële belang.biggydeen2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:57:
Mijn vraag is dus of de TLV losgekoppeld kan worden met het extra beding zoals hierboven beschreven en zo ja waarom geeft Engie dan per 1 juli geen 8 cent maar hanteert nog het kale tarief? Lijkt me niet dan Engie winst maakt op teruggeleverde stroom voor 22 cent midden in de zomer. Wellicht mis ik iets?
Ik denk dat Engie een ander commercieel belang heeft: geen duizenden huidige klanten wegjagen met een lage terugleververgoeding, als nog boven de markt hangt dat binnen afzienbare tijd (mogelijk nog voor het zomerreces) wettelijk een minimale terugleververgoeding van 80% van het kale levertarief verplicht wordt.
De Eerste Kamer moet nog over de wetswijziging afbouw saldering stemmen. Wellicht zijn partijen die kritisch over afbouw saldering zijn nog te overtuigen door toezeggingen door de minister.
Maar zelfs als de Eerste Kamer nu niet in zou stemmen met het wetsvoorstel omdat een meerderheid het salderen niet af wil bouwen, dan nog is er een reële kans dat er binnen niet al te lange tijd wel een positief besluit komt over alle overige onderdelen van de wetswijziging. Die wetswijzigingen - waaronder de ondergrens voor de terugleververgoeding - kunnen namelijk wel op een breder politiek draagvlak rekenen.
In de praktijk kan dat bijvoorbeeld zo werken (de Eerste Kamer heeft zelf geen amenderingsrecht): de Eerste Kamer stuurt het wetsvoorstel terug naar de Tweede Kamer met het verzoek het wetsvoorstel aan te passen. De Tweede Kamer amendeert het wetsvoorstel vervolgens door de percentages voor afbouw saldering de komende jaren op 100% te zetten, en stemt dan in met het geamendeerde wetsvoorstel. En dan gaat dat geamendeerde wetsvoorstel weer snel naar de Eerste Kamer. Beide kamers hoeven geen uitgebreide discussies meer te voeren, want die zijn al geweest. Dit kan dus prima voor of direct na het zomerreces plaatsvinden. En dan zou Engie voor die paar maanden zijn klanten kwijtgeraakt zijn...
Vergeet ook niet: hoewel wettelijk niet verplicht, nemen veel mensen - uit gemak of onwetendheid - gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af. Engie heeft in vergelijking met andere leveranciers vrij hoge gastarieven. Daarmee verdient Engie de relatief hoge terugleververgoeding voor mensen die netto een paar duizend kWh terugleveren, nog wel terug. Voor de echt grote terugleveranciers niet, dus die groep wil Engie wel een lagere tlv betalen.
[Voor 7% gewijzigd door Linea op 25-05-2023 19:35]
Die 14ct is gelijk aan het kale levertarief. 16,94ct incl BTW, excl energiebelasting. Dus laten ze die koppeling (nu nog) niet los.Linea schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:17:
Engie laat de koppeling immers al los bij mensen die netto meer dan 10.000 kWh terugleveren.
[Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 25-05-2023 19:26]
Daar heb je gelijk in.Truus01 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Die 14ct is gelijk aan het kale levertarief. 16,94ct incl BTW, excl energiebelasting. Dus laten ze die koppeling (nu nog) niet los.
[Voor 27% gewijzigd door Linea op 25-05-2023 19:38]
Dat staat niet in het modelcontract, afgesloten 31-12-2022biggydeen2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:57:
En in de nieuwere oude contracten (eind 2022 begin 2023) staat er als extra beding bij:
- De tariefswijzigingen gelden ook voor de terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
Ook ik zit met gas daar maar weet nu niet of ik die weg kan halen zonder dat ze me dan een nieuw contract gaan geven met 8 cent tlv. Heb jij hier misschien antwoord op of iemand anders?Linea schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:17:
[...]
Je kunt je altijd afvragen of een rechter de huidige omschrijvingen duidelijk genoeg vindt. Het zou misschien kunnen dat een rechter vindt dat een bepaling die erop neerkomt dat Engie naar eigen goeddunken het artikel 'terugleververgoeding=kaal levertarief' op elk moment kan schrappen, direct bij dat artikel had moeten staan. Maar duidelijk is dat Engie zelf denkt dat het zo wel in orde is. Engie laat de koppeling immers al los bij mensen die netto meer dan 10.000 kWh terugleveren. Juist bij deze groep is de kans het grootste dat ze bereid zijn hiervoor naar de rechter te stappen, vanwege het grote financiële belang.
Ik denk dat Engie een ander commercieel belang heeft: geen duizenden huidige klanten wegjagen met een lage terugleververgoeding, als nog boven de markt hangt dat binnen afzienbare tijd (mogelijk nog voor het zomerreces) wettelijk een minimale terugleververgoeding van 80% van het kale levertarief verplicht wordt.
De Eerste Kamer moet nog over de wetswijziging afbouw saldering stemmen. Wellicht zijn partijen die kritisch over afbouw saldering zijn nog te overtuigen door toezeggingen door de minister.
Maar zelfs als de Eerste Kamer nu niet in zou stemmen met het wetsvoorstel omdat een meerderheid het salderen niet af wil bouwen, dan nog is er een reële kans dat er binnen niet al te lange tijd wel een positief besluit komt over alle overige onderdelen van de wetswijziging. Die wetswijzigingen - waaronder de ondergrens voor de terugleververgoeding - kunnen namelijk wel op een breder politiek draagvlak rekenen.
In de praktijk kan dat bijvoorbeeld zo werken (de Eerste Kamer heeft zelf geen amenderingsrecht): de Eerste Kamer stuurt het wetsvoorstel terug naar de Tweede Kamer met het verzoek het wetsvoorstel aan te passen. De Tweede Kamer amendeert het wetsvoorstel vervolgens door de percentages voor afbouw saldering de komende jaren op 100% te zetten, en stemt dan in met het geamendeerde wetsvoorstel. En dan gaat dat geamendeerde wetsvoorstel weer snel naar de Eerste Kamer. Beide kamers hoeven geen uitgebreide discussies meer te voeren, want die zijn al geweest. Dit kan dus prima voor of direct na het zomerreces plaatsvinden. En dan zou Engie voor die paar maanden zijn klanten kwijtgeraakt zijn...
Vergeet ook niet: hoewel wettelijk niet verplicht, nemen veel mensen - uit gemak of onwetendheid - gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af. Engie heeft in vergelijking met andere leveranciers vrij hoge gastarieven. Daarmee verdient Engie de relatief hoge terugleververgoeding voor mensen die netto een paar duizend kWh terugleveren, nog wel terug. Voor de echt grote terugleveranciers niet, dus die groep wil Engie wel een lagere tlv betalen.
[Voor 7% gewijzigd door vanderv op 25-05-2023 22:21. Reden: Tekst iets aangepast]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Elga(carriër), Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 20kWp(oost,west)
Nee precies, er zijn nog verschillen tussen de contractvormen. Daarom raad ik aan met name naar de overeenkomst te kijken en minder naar de AV.jobr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Dat staat niet in het modelcontract, afgesloten 31-12-2022
Specifieke voorwaarden gaan voor algemene voorwaarden. De AV veranderden ook. Maar waar de AV tegenstrijdig zijn met de overeenkomst, daar gaat de overeenkomst voor. Zo ver ik gezien heb is het in alle gevallen in de overeenkomst duidelijk of loskoppelen mag.
Tot dusverre strookt dat ook netjes met de aanpak van Engie. In die zin doen ze het al tijden als een van de weinigen netjes. Niet het onderste uit de kan, netjes 30 dagen+ vooraf aankondigen.
Voor de grootproducenten wel een lager tarief, maar nog steeds gekoppeld. Verlagen ze het verder, lopen ze risico dat mensen creatief verbruik ander te gelde maken. Heel goedkoop in kunnen kopen maakt verkoopconstructies aantrekkelijk.
Klopt maar wel in de open contracten. Desondanks hebben al meerdere mensen aangegeven dat ze tlv=kaal tarief krijgen.jobr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Dat staat niet in het modelcontract, afgesloten 31-12-2022
Maar op basis waarvan dan? Er staat in geen enkele overeenkomst dat ze het kunnen loskoppelen. Alleen TLV kunnen verlagen maar dat betekent niet expliciet loskoppelen. Daar gaat de verwarring over (bij mij). En die loskoppeling hebben ze dus bij de oudere contracten ook niet gedaan. Ondanks het beding over tlv verlaging. Waarom hebben ze de TLV dan niet aangepast? Het kost ze nu gewoon geld. Lijkt me sterk dat ze midden zomer voor 22 cent inkopen en duurder gaan verkopen.Floppus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:57:
[...]
Specifieke voorwaarden gaan voor algemene voorwaarden. De AV veranderden ook. Maar waar de AV tegenstrijdig zijn met de overeenkomst, daar gaat de overeenkomst voor. Zo ver ik gezien heb is het in alle gevallen in de overeenkomst duidelijk of loskoppelen mag.
Maar goed, daar gaan we hier waarschijnlijk geen antwoord op krijgen. Zoals ik het zie kunnen ze het niet loskoppelen in de contracten waar in staat dat tlv=kaal tarief ondanks het tweede beding. Anders hadden ze dat wel gedaan.
Maar stel dat ze het dus niet kunnen loskoppelen is dit een gouden overeenkomst. Dan kunnen ze alleen het tlv tarief verlagen door de prijs per kWh te verlagen.
Het geven van een ongevraagd nieuw contract zou niet mogen. In contracten als Engie Open en het Engie modelcontract is er geen koppeling tussen de afname van elektriciteit en de afname van gas. Er staat in de voorwaarden dat ze voor het gemak met één factuur komen, maar formeel (wettelijk) zijn het twee losse afspraken voor gas en elektriciteit, ook al staan ze in één document. Je hebt wettelijk het recht om verschillende leveranciers te nemen. Je kunt dus gas opzeggen (of op laten zeggen door een nieuwe leverancier) zonder dat je de overeenkomst voor elektriciteit opzegt. Als je misverstanden wil voorkomen, kun je ze natuurlijk bellen (of chatten of e-mailen) en uitdrukkelijk aangeven dat je de overeenkomst voor alleen gas opzegt en voor elektriciteit de huidige overeenkomst door laat lopen. Een verklaring hoef je niet te geven (of je van het gas afgaat of naar een concurrent overstapt is voor Engie niet relevant).JMS-2 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:40:
Ook ik zit met gas daar maar weet nu niet of ik die weg kan halen zonder dat ze me dan een nieuw contract gaan geven met 8 cent tlv. Heb jij hier misschien antwoord op of iemand anders?
Let wel op: als je bij aanmelden een premie of kado gekregen hebt, dan kan die wel gekoppeld zijn aan de voorwaarde dat je zowel gas als elektriciteit afneemt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 150 of 100 euro korting bij het jaarcontract Engie Opgewekt. Als je gas dan voortijdig opzegt, krijg je de premie/ kado niet (of je moet deze terugbetalen).
[Voor 3% gewijzigd door Linea op 26-05-2023 09:55]
Er staat dat voor TLV een ander tarief gehanteerd kan worden. Anders dan wat? Het levertarief is de enige manier waarop je dat kan lezen - en dat is dus een loskoppeling.biggydeen2 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:37:
aangegeven dat ze tlv=kaal tarief krijgen.
[...]
Maar op basis waarvan dan? Er staat in geen enkele overeenkomst dat ze het kunnen loskoppelen.
In de oudere contracten staat dat beding van een ander tarief niet. Wat ze in de AV daar aanpassen is leuk, maar AV gaan niet boven overeenkomst.
Zie mijn eerdere uitleg: het nog verder verlagen van het levertarief maakt het aantrekkelijk extra verbruik op andere manier toe te passen of door te verkopen. Ze hebben een balans genomen die risico's beide kanten op enigszins beperkt.
[Voor 31% gewijzigd door Floppus op 26-05-2023 10:17]
Hoe weet je dat het alleen om teruglevering gaat?geedsen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:15:
Ik zit nog steeds te wachten op een berichtje van ENGIE. Ik houd mijn hart vastIk ben oktober vorig jaar ingestap (2022.2 dus). En heb sindsdien 8600kWh teruggeleverd....dus wat gaan ze doen....
Die 10K kunnen ook zijn inclusief alles wat je verbruikt toch?
Dus 6K verbruik en 4K teruglevering is ook 10K.
Of bedoelen ze alleen na salderen?
Ik weet het niet.
Zelfde hier, ben blij dat Engie zich aan de voorwaarden houdt.Ik blijf lekker zitten was ook verder tevreden alleen jammer dat de tarieven nu 50% lager zijn 0,51 per teruggeleverde KWh tikte wel aan.
Dat was een leuke inkomsten bron.feddesman schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Zelfde hier, ben blij dat Engie zich aan de voorwaarden houdt.Ik blijf lekker zitten was ook verder tevreden alleen jammer dat de tarieven nu 50% lager zijn 0,51 per teruggeleverde KWh tikte wel aan.
Ik zat tot begin april nog in het einde van een driejarig contract dus voor mij is het een vooruitgang.
Ik wist namelijk nog niet hoe ik uit zou komen met opwekking en verbruik.
Achteraf had ik wel wat meer kunnen verdienen met de panelen maar goed dat overzicht had ik toen nog niet.
Ik zat voor 40 cent per m3 gas (dat gebruiken we nu niet meer)
En stroom was iets van 13 of 14 cent per kw.
Ik had nog 1700kwh over maar ik leg nog wat panelen bij en heb nog wat geïsoleerd dus laat Engie mij dan ook maar eens spekken

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Heel erg bedankt voor je antwoord en tijd.Linea schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:54:
[...]
Het geven van een ongevraagd nieuw contract zou niet mogen. In contracten als Engie Open en het Engie modelcontract is er geen koppeling tussen de afname van elektriciteit en de afname van gas. Er staat in de voorwaarden dat ze voor het gemak met één factuur komen, maar formeel (wettelijk) zijn het twee losse afspraken voor gas en elektriciteit, ook al staan ze in één document. Je hebt wettelijk het recht om verschillende leveranciers te nemen. Je kunt dus gas opzeggen (of op laten zeggen door een nieuwe leverancier) zonder dat je de overeenkomst voor elektriciteit opzegt. Als je misverstanden wil voorkomen, kun je ze natuurlijk bellen (of chatten of e-mailen) en uitdrukkelijk aangeven dat je de overeenkomst voor alleen gas opzegt en voor elektriciteit de huidige overeenkomst door laat lopen. Een verklaring hoef je niet te geven (of je van het gas afgaat of naar een concurrent overstapt is voor Engie niet relevant).
Let wel op: als je bij aanmelden een premie of kado gekregen hebt, dan kan die wel gekoppeld zijn aan de voorwaarde dat je zowel gas als elektriciteit afneemt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 150 of 100 euro korting bij het jaarcontract Engie Opgewekt. Als je gas dan voortijdig opzegt, krijg je de premie/ kado niet (of je moet deze terugbetalen).
Ik denk dat je niet alleen mij maar ook andere tweakers heb geholpen.
In februari overgestapt van Eneco naar Engie
Verlaging valt me mee, later maar eens kijken hoe het er bij andere leveranciers voor staat. Wij leveren ong 5000kWh terug op jaar basis nu
[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 26-05-2023 16:04]
Het is inderdaad beter dan de 8 cent of minder die elders staat genoemd.Stefke schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:54:
Ik krijg zojuist dit binnen.
In februari overgestapt van Eneco naar Engie[Afbeelding]
Verlaging valt me mee, later maar eens kijken hoe het er bij andere leveranciers voor staat. Wij leveren ong 5000kWh terug op jaar basis nu
Dat gezegd hebbende, wat ik dan nu heb teruggeleverd wil ik wel tegen het oude tarief verrekenen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat is met een analoge meter als ik het goed begrijp?Sebazzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:28:
Daar gaan we weer![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, ik heb uitlezen van meterstanden op mijn slimme meter uit (laten) zetten.erwn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:06:
[...]
Dat is met een analoge meter als ik het goed begrijp?
Als het goed is niet want ze salderen verbruik per tariefperiode. De overheidsheffingen gaan wel per jaar.Stefke schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:35:
Sja raar, ik lever tot 1 juli 2500kWh terug, mijn tarief is X. Per 1 juli wordt het tarief Y, en aan het eind wordt mijn totale 5000kWh over het hele jaar verrekend tegen Y
Hoe wil je dan dat ze x verbruik per x periode verrekenen?Sebazzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Nee, ik heb uitlezen van meterstanden op mijn slimme meter uit (laten) zetten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Actief meterstanden uitvragen, net alsof je een ferrasismeter hebt. Dat is toch niet zo gekJeroenneman schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:24:
[...]
Hoe wil je dan dat ze x verbruik per x periode verrekenen?

Maar verwacht je dan dat ze iemand langs sturen om te controleren?Sebazzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:31:
[...]
Actief meterstanden uitvragen, net alsof je een ferrasismeter hebt. Dat is toch niet zo gek
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nog nooit van een meterstandenkaart gehoord, of de digitale equivalent daarvan? Soms met het verzoek ook een foto te uploaden?Jeroenneman schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:50:
[...]
Maar verwacht je dan dat ze iemand langs sturen om te controleren?
Hier geen slimme meter maar een digitale, afgelopen januari bij Innova moest ik gewoon de meterstanden doorgegeven ivm het prijsplafond, is toch niet zo ingewikkeld.Sebazzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Nog nooit van een meterstandenkaart gehoord, of de digitale equivalent daarvan? Soms met het verzoek ook een foto te uploaden?
Als ze dat niet doen dan wil ik per tariefperiode afgerekend worden, dus op 1 juli een tussen afrekening.
Anders heb je toch niets aan de hoge tlv gehad.
Mijn contract:
1 Jan. Werden de tarieven iets anders:
Geen melding over de TLV, maar gezien mijn contract is dat gewoon het kale leveringstarief, nietwaar?

In de app geeft hij dat ook aan:
Maar nu in de email, doen ze net alsof ik al die tijd een lagere vergoeding kreeg van 48 om 35 cent. Terwijl dat dus volgens de app, het contract, en de laatste mail gewoon gelijk aan het leveringstarief zou zijn, en dus 73 om 58.
Wat dan dus opvalt is dat het teruglevertarief niet meer gelijk is aan het levertarief, zoals het wel in het contract staat. Mag dat? Nu mogen ze natuurlijk altijd de tarieven aanpassen, en het is geen jaarcontract, maar de contractuele verplichtingen aanpassen lijkt mij wel opmerkelijk. Maar nu wijken ze van hun eigen regel af.
En ik ben dus erg benieuwd of ze op de jaarafrekening netjes per tariefperiode de juiste TLV aanhouden, waarbij die van 1 juli nogal discutabel is, omdat die dus niet meer gelijk is aan het levertarief.
Is toch gewoon het kale levertarief, dwz ex btw en andere belastingen?_ferry_ schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:28:
Ik voel gedoe aankomen als straks tzt de eindafrekening op de mat valt.
Mijn contract:
[Afbeelding]
1 Jan. Werden de tarieven iets anders:
[Afbeelding]
Geen melding over de TLV, maar gezien mijn contract is dat gewoon het kale leveringstarief, nietwaar?
In de app geeft hij dat ook aan:
[Afbeelding]
Maar nu in de email, doen ze net alsof ik al die tijd een lagere vergoeding kreeg van 48 om 35 cent. Terwijl dat dus volgens de app, het contract, en de laatste mail gewoon gelijk aan het leveringstarief zou zijn, en dus 73 om 58.
[Afbeelding]
Wat dan dus opvalt is dat het teruglevertarief niet meer gelijk is aan het levertarief, zoals het wel in het contract staat. Mag dat? Nu mogen ze natuurlijk altijd de tarieven aanpassen, en het is geen jaarcontract, maar de contractuele verplichtingen aanpassen lijkt mij wel opmerkelijk. Maar nu wijken ze van hun eigen regel af.
En ik ben dus erg benieuwd of ze op de jaarafrekening netjes per tariefperiode de juiste TLV aanhouden, waarbij die van 1 juli nogal discutabel is, omdat die dus niet meer gelijk is aan het levertarief.
Edit:
Je kreeg eerder ook zonder berlasting. Alleen tot je eigen verbruik weggesaldeert was kreeg je een vergoeding gelijk aan levertarief met belastingen (...want dat is namelijk salderen)
[Voor 4% gewijzigd door marteltor op 27-05-2023 07:38]

Ze zijn wat dat betreft ook allemaal prutsers qua communicatie...
En ja, ze houden per tariefsperiode de gecommuniceerde tarieven aan. Anders heeft het ook niet veel zin tarieven te communiceren als ze er ineens met terugwerkende kracht iets anders van kunnen maken. Waar het wel eens fout gaat bij leveranciers is als er geen slimme meter is en mensen niet pro actief een meterstand doorgeven van rond de tariefswisseling. Maar dat zijn een paar edge cases.
[Voor 57% gewijzigd door Floppus op 27-05-2023 07:42]

En dan blijft het inderdaad hetzelfde.
Maar erg eenduidig is het inderdaad niet, omdat de teruglevertarieven in de mail dan weer ex belasting zijn, en die in de app inclusief.
Ik ben gewend om dat online door te geven maar bij Engie kan het niet via de app en ook niet via de website. Je kunt enkel je verbruik doorgeven maar niet je teruglevering. Vraag me dus af wat daar de bedoeling van is. Tijdens aanmelden ook de vraag gesteld aan Engie maar geen duidelijk antwoord op gekregen waarom dat niet kan. Hoe doet de rest dat?Sebazzz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Nog nooit van een meterstandenkaart gehoord, of de digitale equivalent daarvan? Soms met het verzoek ook een foto te uploaden?
En dan waarschijnlijk weer aan blijven dringen dat ze iets met de doorgegeven standen doen, want de afdeling meterstanden daar heeft er een handje van om zulke e-mails te negeren. Ik heb al een paar keer gehad dat ze zelf met totaal verkeerde schattingen kwamen, dat ik daar op reageer met foto's van de juiste standen, maar er volgens nog vele weken telkens weer achteraan moet met de e-mail en chat voordat ze ook echt iets aanpassen.
In ieder geval kun je bij de jaarrekening dan bewijzen dat ze wel degelijk de standen teruglevering hebben, en dus de teruglevering tegen het juiste tarief per periode kunnen verrekenen, zoals ze dat ook met levering doen.
Beetje vreemd overigens dat ze niet standaard de meterstanden uitvragen, want de ACM heeft eind vorig jaar al aangegeven dat het actief uitvragen van meterstanden eigenlijk bij iedere tariefswijziging moet (niet alleen rond 1 januari vanwege het tariefplafond).
Dus kom op Engie, stuur gewoon rond 1 juli een digitaal meterstandenverzoek zoals jullie dat ook voor de jaarrekening doen, en rond 1 januari 2023 gedaan hebben (en rond 1 januari 2024 weer doen) vanwege het tariefplafond. En vraag ook de terugleverstand uit, en zet die ook netjes in MijnEngie.
[Voor 9% gewijzigd door Linea op 27-05-2023 12:03]