Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Uit een artikel van RTL Nieuws https://www.rtlnieuws.nl/...stand-doorgeven-1-januari:

"Volgens de ACM moeten energieleveranciers bij een niet-uitleesbare slimme of een domme meter de klant iedere keer om de meterstand vragen zodra het tarief wijzigt. Alleen als de klant niet de meterstand wil doorgeven, mag je het energieverbruik schatten. En nu worden klanten niet actief om hun meterstand gevraagd bij een prijswijziging. De ACM geeft aan klanten met een 'domme' meter de tip zelf de meterstanden bij te houden https://www.consuwijzer.n...tanden-bij-1-januari-2023.

Geen contract aanbieden
De ACM besluit de mail met een waarschuwing: als een energieleverancier de meterstanden niet vaker wil inzetten dan bij de jaar- of eindnota, mogen zij geen contracten aanbieden waarbij het tarief wijzigt gedurende de loop van een jaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 12:06
Linea schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:23:
De ACM geeft aan klanten met een 'domme' meter de tip zelf de meterstanden bij te houden https://www.consuwijzer.n...tanden-bij-1-januari-2023.
Ik ben bang dat dat nog een lastige wordt. Er wordt in het artikel in ieder geval al gezegd dat je een foto moet maken (want in Excel houd ik het sowieso bijna wekelijks bij).
Maar ik heb meegemaakt dat een foto niet geaccepteerd werd als bewijs, het moest een foto van de meterstand er duidelijk op en met iets erbij waar de datum van vandaag (dag van de foto) op staat. Dus bv een krant, of een mobiel. Dus met veel gedoe toen een foto met mijn fototoestel gemaakt van de meter met mijn mobiel ernaast, en dat opgestuurd en dat werd wel geaccepteerd.
Dus leuk als je iedere maand een foto maakt, maar ook daar kan moeilijk over gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
biggydeen2 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:29:
Ik ben gewend om dat online door te geven maar bij Engie kan het niet via de app en ook niet via de website. Je kunt enkel je verbruik doorgeven maar niet je teruglevering. Vraag me dus af wat daar de bedoeling van is. Tijdens aanmelden ook de vraag gesteld aan Engie maar geen duidelijk antwoord op gekregen waarom dat niet kan. Hoe doet de rest dat?
Heb je geprobeerd bij het verbruik een negatieve stand in te vullen? Misschien dat je zou wel je teruglevering kunt doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Maar ik heb meegemaakt dat een foto niet geaccepteerd werd als bewijs, het moest een foto van de meterstand er duidelijk op en met iets erbij waar de datum van vandaag (dag van de foto) op staat. Dus bv een krant, of een mobiel. Dus met veel gedoe toen een foto met mijn fototoestel gemaakt van de meter met mijn mobiel ernaast, en dat opgestuurd en dat werd wel geaccepteerd.
Dat is een goede tip. Bij mij accepteerden ze foto's met het volledige meternummer (staat bij de streepjescode) zichtbaar (dat is ook een eis) zonder iets met de datum: daarover heb ik geen enkele opmerking gehad.
Op de website van Engie staat wel dat je er een krant of zo bij moet houden, maar ik heb geen krant. Goed om te weten dat ze de datum van een mobiel (of tablet?) in beeld accepteren, alhoewel het dat nog moeilijker maakt om een leesbare foto te maken met alles leesbaar erop. Het is al heel lastig om in een heel donkere meterkast een foto te maken van een verspringende stand (ik heb een domme digitale elektriciteitsmeter met vier standen die continu verspringen; er zit geen knop op om een stand even vast te zetten). Flitsen of een lamp werkt niet, want dan reflecteert het scherm van de meter te veel.
Maar we gaan het proberen met datum erbij. Ik ga Engie geen argumenten geven om de stand te kunnen weigeren.

Overigens heeft een foto natuurlijk zelf bij de achtergrondinformatie ook een dag en tijdstip staan waarop de foto genomen is. En ik zou ook niet weten wat het belang er van iemand bij zou zijn om bij de terugleverstand een oude foto te sturen met een te lage stand...
Voor verbruik van gas kan iemand er misschien wel belang bij hebben, net als de meterstand van het verbruik van elektriciteit voor iemand zonder zonnepanelen. Alhoewel dat met tarieven boven het prijsplafond (zoals bij Engie), ook weer niet zo nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Linea schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:13:
Overigens heeft een foto natuurlijk zelf bij de achtergrondinformatie ook een dag en tijdstip staan waarop de foto genomen is. En ik zou ook niet weten wat het belang er van iemand bij zou zijn om bij de terugleverstand een oude foto te sturen met een te lage stand...
Voor verbruik van gas kan iemand er misschien wel belang bij hebben, net als de meterstand van het verbruik van elektriciteit voor iemand zonder zonnepanelen. Alhoewel dat met tarieven boven het prijsplafond (zoals bij Engie), ook weer niet zo nuttig is.
Je kunt natuurlijk ook een dag/paar dagen later de foto maken en claimen dat die van die eerdere datum is.
Er zullen altijd mensen zijn die het systeem in hun voordeel proberen te bedonderen (maar ja, andersom ook).
dus zal een organisatie zich daar zo goed mogelijk tegen in willen dekken.

(Ik heb nog een lekker terugdraaiende Ferrarismeter..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ja, dat kan. Mensen kunnen 'strategisch' standen/foto's doorgeven (al loop je altijd een risico dat er een meteropnemer langs komt).
Daarom hanteren energieleveranciers voor de doorgave van de standen t.b.v. de jaarafrekening een periode van 5 of 10 dagen voor tot 5 of 10 dagen na de betreffende datum. Voor de tariefswijziging van 1 juli zou je ook een periode kunnen hanteren van bijvoorbeeld 21 juni t/m 10 juli om de standen door te geven. Standen van eerdere of latere data kunnen op basis van de standaardgebruiksprofielen ook nog altijd herleid worden naar 1 juli.
Het gaat Engie natuurlijk niet om een paar kWh of kuub meer of minder. Engie zelf corrigeert foutief ingeschatte standen ook alleen als het verschil tussen de verkeerde en de goede meterstanden niet minder is dan 100 m3 bij gas en 250 kWh in totaal bij elektriciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 29-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Linea schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Het geven van een ongevraagd nieuw contract zou niet mogen. In contracten als Engie Open en het Engie modelcontract is er geen koppeling tussen de afname van elektriciteit en de afname van gas. Er staat in de voorwaarden dat ze voor het gemak met één factuur komen, maar formeel (wettelijk) zijn het twee losse afspraken voor gas en elektriciteit, ook al staan ze in één document. Je hebt wettelijk het recht om verschillende leveranciers te nemen. Je kunt dus gas opzeggen (of op laten zeggen door een nieuwe leverancier) zonder dat je de overeenkomst voor elektriciteit opzegt. Als je misverstanden wil voorkomen, kun je ze natuurlijk bellen (of chatten of e-mailen) en uitdrukkelijk aangeven dat je de overeenkomst voor alleen gas opzegt en voor elektriciteit de huidige overeenkomst door laat lopen. Een verklaring hoef je niet te geven (of je van het gas afgaat of naar een concurrent overstapt is voor Engie niet relevant).

Let wel op: als je bij aanmelden een premie of kado gekregen hebt, dan kan die wel gekoppeld zijn aan de voorwaarde dat je zowel gas als elektriciteit afneemt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 150 of 100 euro korting bij het jaarcontract Engie Opgewekt. Als je gas dan voortijdig opzegt, krijg je de premie/ kado niet (of je moet deze terugbetalen).
Ik heb telefonisch contact gehad met Engie en het klopt wat je zegt.
Er gaat 1 product van de overeenkomst af en de andere blijft doorlopen. Er wordt geen nieuw contract aan je gegeven met dus andere voorwaarden.
Als ze iets wilt stoppen uit de overeenkomst dan moet ze een product aanklikken of allebei als je alles stopt.

Alle huidige klanten tot voor de 8 cent tlv blijven het kale leveringstarief huiden ook als je bv een 1 jaar vast contract neemt. ( Op dit moment Gas 1 jaar vast 1,36 en electra 0,38 de tlv dan dus iets van 18 en een beetje cent)

Mocht je gas opzeggen dan maken ze daar een afrekening over maar voor de electra niet, die loopt gewoon door.

Voor mensen met een domme meter:
Er gaat op 1 juli geen meterstanden opgevraagd worden, volgens haar (en ze heeft het ook nagevraagd) gaan die geschat worden.

Ze gaf wel de tip om op 1 juli een foto van de lever en van de teruglever stand te maken met een krant of een andere mobiele telefoon erbij, mocht het bij de afrekening teveel verschillen dan heb je dat om aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:09:

Alle huidige klanten tot voor de 8 cent tlv blijven het kale leveringstarief huiden ook als je bv een 1 jaar vast contract neemt. ( Op dit moment Gas 1 jaar vast 1,36 en electra 0,38 de tlv dan dus iets van 18 en een beetje cent)
Dat is een heel interessante nieuwe ontwikkeling. Ik zit eigenlijk op een driejarig contract te wachten (liefst ingaand rond 1 september). Ben benieuwd waar Vattenfall mee komt. Maar als Engie die driejarige contracten ook gaat bieden, en dan voor bestaande klanten de koppeling met het kale levertarief in stand houdt, dan kan dat een heel interessante optie worden.

Overigens vreemd dat ze 1 juli de meterstanden niet uitvragen, terwijl de ACM vindt dat dat eigenlijk wel moet bij tariefswijzigingen. Er gaan dus gewoon weer een paar foto's die kant op (de schattingen van Engie kloppen tot op heden echt van geen kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Linea schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is een heel interessante nieuwe ontwikkeling. Ik zit eigenlijk op een driejarig contract te wachten (liefst ingaand rond 1 september). Ben benieuwd waar Vattenfall mee komt. Maar als Engie die driejarige contracten ook gaat bieden, en dan voor bestaande klanten de koppeling met het kale levertarief in stand houdt, dan kan dat een heel interessante optie worden.

Overigens vreemd dat ze 1 juli de meterstanden niet uitvragen, terwijl de ACM vindt dat dat eigenlijk wel moet bij tariefswijzigingen. Er gaan dus gewoon weer een paar foto's die kant op (de schattingen van Engie kloppen tot op heden echt van geen kant).
Op de vraag of er meerjarige contracten aankomen, was het antwoord "aarzelend" volgens mij niet.
Dat kan dus vanalles betekenen naar mijn inziens.

Toen ik dus naar de prijzen van het 1 jaar vast vroeg zei ze erbij dat ze ze nog hadden, waarop ik zei ohw gaan die weg dan? Ja die zijn beperkt maar ik heb nog geen seintje gehad dat ze bijna op zijn.
Mijn logische vraag daarop was natuurlijk: Maar dan krijg je daarna toch weer gewoon nieuwe met andere prijzen? Uh ja dat denk ik wel, maar niet voor deze prijzen.

Ik heb het idee dat zodra ze zien dat wij klanten zijn met de tlv koppeling ze ons niet wijzer mogen maken.
Op alle andere vragen was ze zeer duidelijk namelijk.

Ik blijf met electra bij Engie met de tlv koppeling, dat ga ik niet opgeven.
En net zoals jij hoop ik op een meerjarig contract voor electra.

[ Voor 5% gewijzigd door JMS-2 op 31-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Let erop dat als je een nieuw contract afsluit (en dat is een contraft met prijsvaste periode) met nieuwe AV, dat daar de TLV (waarschijnlijk) niet meer contractueel gekoppeld is.

Voor die 3 jaar wellicht wel een vaste TLV, maar daarna ben je wel je koppeling kwijt. Even goed kijken naar de contract teksten voor je de sprong waagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Let erop dat als je een nieuw contract afsluit (en dat is een contraft met prijsvaste periode) met nieuwe AV, dat daar de TLV (waarschijnlijk) niet meer contractueel gekoppeld is.

Voor die 3 jaar wellicht wel een vaste TLV, maar daarna ben je wel je koppeling kwijt. Even goed kijken naar de contract teksten voor je de sprong waagt.
Daar heb je een goed punt.
Ze zei dat klanten die klant zijn geworden in 2022 (dus niet start levering) de koppeling blijven houden. Maar idd misschien ben je het daarna kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ja, ik moet binnenkort zelf nog even naar de notaris om vast te laten leggen dat ik met het huidige contract begraven wil worden 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Whahaha

Ik moet vooral even nadenken of ik vandaag nog een jaarcontract bij CB neem voor gas a 1,27 m3 of voorlopig nog even wacht met overstappen.

[ Voor 4% gewijzigd door JMS-2 op 31-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:55:
Ja, ik moet binnenkort zelf nog even naar de notaris om vast te laten leggen dat ik met het huidige contract begraven wil worden 🙃
Als de wet een maximum voor zou schrijven, dan komt de regeling wel te vervallen, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Dit lijkt me sowieso met nieuwe (lage) tarieven en zonder koppeling. Toen de eenjarige contracten een lagere TLV kregen, heb ik ze nog wel even gebeld om dat na te vragen (erwn in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
erwn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Dit lijkt me sowieso met nieuwe (lage) tarieven en zonder koppeling. Toen de eenjarige contracten een lagere TLV kregen, heb ik ze nog wel even gebeld om dat na te vragen (erwn in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?").
Ik heb vandaag gebeld en werd mij wel aangeboden. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb vandaag gebeld en werd mij wel aangeboden. Zie hierboven.
Ah, nu begrijp ik pas dat je het daar ook over verlengingen hebt. Ik dacht dat je het over doorlopende model- of variabele contracten had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
erwn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Ah, nu begrijp ik pas dat je het daar ook over verlengingen hebt. Ik dacht dat je het over doorlopende model- of variabele contracten had.
Even voor de duidelijkheid.

Ik heb variabel met de "hoge" tlv.
Ik kreeg een verlenging van 1 jaar vast aangeboden met behoud van de koppeling kaal tarief=TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:04:

Even voor de duidelijkheid.

Ik heb variabel met de "hoge" tlv.
Ik kreeg een verlenging van 1 jaar vast aangeboden met behoud van de koppeling kaal tarief=TLV.
Ja, maar dat is dan wel een jaarcontact, waarin vermoedelijk staat dat je na afloop van dat jaar een nieuwe aanbieding krijgt, en als je die niet accepteert, stilzwijgend overgaat naar flexibel. @Floppus heeft natuurlijk wel gelijk dat ergens in dat traject van de ene overeenkomst naar de andere de koppeling 'tlv = kaal leveringstarief' kan komen te vervallen. Dat ze in het jaarcontract nog wel die tlv als vastgesteld tarief bieden, wil niet zeggen dat in dat contract die koppeling ook nog beschreven staat. Het wordt boeiend als ze die zinssnede ook 1 op 1 overnemen in nieuwe overeenkomsten voor iedereen die in 2022 al klant was.
In ieder geval lijkt het erop alsof Engie die bepaling wel echt na willen blijven leven voor hun groep oude klanten. Ook voor de groep met het gewijzigde artikel 2.1 "en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering", dat strijdig is met het artikel "tlv = kaal leveringstarief" (als ze het bedoeld hadden als mogelijkheid om de koppeling te schrappen, wat er overigens letterlijk gezien niet staat).

Ze mogen van mij voor deze groep klanten ook met een aparte specifieke aanbieding komen voor een meerjarig vast gascontract. Dan houd ik elektriciteit wel zoals het is in Engie Open :)
Het is sowieso vreemd dat Engie voor de vaste klanten niet met aanbiedingen komt via MijnEngie. Heb je zo een mooi communicatiekanaal naar je klanten, gebruik je het niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 31-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Linea schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Ja, maar dat is dan wel een jaarcontact, waarin vermoedelijk staat dat je na afloop van dat jaar een nieuwe aanbieding krijgt, en als je die niet accepteert, stilzwijgend overgaat naar flexibel. @Floppus heeft natuurlijk wel gelijk dat ergens in dat traject de koppeling 'tlv = kaal leveringstarief' kan komen te vervallen. Dat ze in het jaarcontract nog wel die tlv als vastgesteld tarief bieden, wil niet zeggen dat in dat contract die koppeling ook nog beschreven staat. Het wordt boeiend als ze die zinssnede ook 1 op 1 overnemen in nieuwe overeenkomsten voor iedereen die in 2022 al klant was.
In ieder geval lijkt het erop alsof Engie die bepaling wel echt na willen blijven leven voor hun groep oude klanten. Ook voor de groep met het gewijzigde artikel 2.1 "en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering", dat strijdig is met het artikel "tlv = kaal leveringstarief".

Ze mogen van mij voor deze groep klanten ook met een aparte specifieke aanbieding komen voor een meerjarig vast gascontract. Dan houd ik elektriciteit wel zoals het is in Engie Open :)
Het is sowieso vreemd dat Engie voor de vaste klanten niet met aanbiedingen komt via MijnEngie. Heb je zo een mooi communicatiekanaal naar je klanten, gebruik je het niet...
100% mee eens.
En natuurlijk neem ik de aanbieding niet!

En wat betreft het gas daar alleen vast zetten....ik begreep dat dat nu ook kon voor 1 jaar tegen 1,36 m3.
Maar Coolblue is nu 1,27 m3 1 jaar vast, dus ik dacht nog nou dan wacht ik wel tot deze contracten bij Engie op zijn en dan pak ik de volgende misschien voor een lagere prijs.

Vandaar eigenlijk ook mijn twijfel of ik het contract van CB vandaag nog afsluit of gewoon afwacht.

Stom dat ik daar niet verder op in ben gegaan eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Het is een offtopic (want geen tlv), maar de gasprijzen dalen de laatste dagen weer behoorlijk. Ook op de termijnmarkt voor meer jaren vooruit. Die prijzen voor de jaarcontracten en meerjarige contracten gaan dus nog wel verder omlaag. Alleen zit je vanaf morgen wel vast aan een hogere opzegboete (als de gasprijzen dalen).
Het is een beetje vreemd dat UC voor het jaarcontract beduidend lagere gasprijzen hanteert dan Engie zelf. Ik weet niet wat er gebeurt als je het gascontract bij UC neemt, en voor elektriciteit bij Engie Open blijft. Misschien krijg je dan uiteindelijk ook gewoon toch weer 1x MijnEngie, 1x per maand een termijnbedrag voor gas en elektriciteit samen en 1x per jaar een jaarafrekening voor het geheel (wat wel prettig is, omdat je het maandelijkse voorschot gas dan kunt verlagen ivm de terugleververgoeding elektriciteit).
Ook geen idee of je bij een overstap van Engie naar UC wel een tussentijdse eindafrekening krijgt, of dat Engie in de praktijk alles door laat lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 31-05-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Linea schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:00:
Het is een offtopic (want geen tlv), maar de gasprijzen dalen de laatste dagen weer behoorlijk. Ook op de termijnmarkt voor meer jaren vooruit. Die prijzen voor de jaarcontracten en meerjarige contracten gaan dus nog wel verder omlaag. Alleen zit je vanaf morgen wel vast aan een hogere opzegboete (als de gasprijzen dalen).
Het is een beetje vreemd dat UC voor het jaarcontract beduidend lagere gasprijzen hanteert dan Engie zelf. Ik weet niet wat er gebeurt als je het gascontract bij UC neemt, en voor elektriciteit bij Engie Open blijft. Misschien krijg je dan uiteindelijk ook gewoon toch weer 1x MijnEngie, 1x per maand een termijnbedrag voor gas en elektriciteit samen en 1x per jaar een jaarafrekening voor het geheel (wat wel prettig is, omdat je het maandelijkse voorschot gas dan kunt verlagen ivm de terugleververgoeding elektriciteit).
Ook geen idee of bij een overstap van Engie naar UC je wel een tussentijdse eindafrekening krijgt.
Ik vind het zeker fijn om alles op 1 rekening te krijgen, maar tegenover de hogere tlv staat wel een gasprijs van 1,49 m3 bij Engie.
Als je nu nieuw bent en variabel neemt dan is de prijs 1,32 m3 ( even uit mij hoofd) bij Engie.
Daar antwoorden ze met het bekende verhaaltje over: Er is voor bestaande klanten al ingekocht op een hogere prijs. Terwijl de prijzen toch echt op 1 juli opnieuw worden vastgesteld , dat zou voor iedereen zijn lijkt mij.

Als ik bij Vattenfall kijk staat daar ook gewoon op hun site: Dit zijn de nieuwe tarieven per 1 juli voor variabele contracten.

Ik denk zelf niet dat het op 1 rekening zal komen als je UC en Engie samen neemt. Ik zat hiervoor bij Innova en mensen die bij Gewoon Energie zaten kregen geen rekening van Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wat de gasprijs nu is bij Engie, en wat die per 1 juli wordt, maakt in de praktijk weinig uit als je je jaarrekening nog moet krijgen. De overheid heeft het prijsplafond slim in elkaar gestoken: tot het moment van je jaarafrekening wordt het gewogen gemiddelde van de gemiddelde gasprijzen berekend (de weging op basis van het verbruik per tariefperiode). Dat gewogen gemiddelde wordt vervolgens vermenigvuldigd met je gebruik vanaf 1-1-2023, en pas dan wordt het tariefplafond berekend. Dus als je nu een lage gasprijs krijgt, dan middelt dat voordeel helemaal weg tegen het hoge tarief tot 1 juli als je je jaarrekening nog niet gekregen hebt. Pas na je jaarafrekening gaat een eventueel nieuw lager tarief onder het prijsplafond echt voordeel opleveren.
Dat is dan weer het voordeel van een overstap (eindafrekening met tariefplafond, en dan ga je direct minder betalen).
Maar goed, 's zomers gebruiken de meesten van ons toch maar weinig gas. Koken en douchen die paar zomermaanden maakt het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:20:
[...]
Dus die koppeling blijf er "voor altijd" inzitten? Ik vraag me nog steeds af wat die extra clausule in de nieuwere 2022 contracten dan inhoudt.

P.s. meer mensen die nog niks hebben gehoord over de nieuwe tarieven? Heb nog geen bericht gehad en ik denk ook niet dat ik die ga krijgen gezien ze al eerder de tarieven hebben aangepast zonder te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Linea schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:30:
Wat de gasprijs nu is bij Engie, en wat die per 1 juli wordt, maakt in de praktijk weinig uit als je je jaarrekening nog moet krijgen. De overheid heeft het prijsplafond slim in elkaar gestoken: tot het moment van je jaarafrekening wordt het gewogen gemiddelde van de gemiddelde gasprijzen berekend (de weging op basis van het verbruik per tariefperiode). Dat gewogen gemiddelde wordt vervolgens vermenigvuldigd met je gebruik vanaf 1-1-2023, en pas dan wordt het tariefplafond berekend. Dus als je nu een lage gasprijs krijgt, dan middelt dat voordeel helemaal weg tegen het hoge tarief tot 1 juli als je je jaarrekening nog niet gekregen hebt. Pas na je jaarafrekening gaat een eventueel nieuw lager tarief onder het prijsplafond echt voordeel opleveren.
Dat is dan weer het voordeel van een overstap (eindafrekening met tariefplafond, en dan ga je direct minder betalen).
Maar goed, 's zomers gebruiken de meesten van ons toch maar weinig gas. Koken en douchen die paar zomermaanden maakt het verschil niet.
Nou dat was even stof om over na te denken. :P
Maar dan is het zo ie zo (raar woord haha) beter om per september over te stappen met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
biggydeen2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Dus die koppeling blijf er "voor altijd" inzitten? Ik vraag me nog steeds af wat die extra clausule in de nieuwere 2022 contracten dan inhoudt.

P.s. meer mensen die nog niks hebben gehoord over de nieuwe tarieven? Heb nog geen bericht gehad en ik denk ook niet dat ik die ga krijgen gezien ze al eerder de tarieven hebben aangepast zonder te informeren.
Huh nog niets gehoord? Dat is gek.
Ook geen mail in je spam ofzo?
Zo niet dan heb jij wel erg mazzel met je tlv denk ik.

Of de koppeling er voor altijd in blijft geen idee, waarschijnlijk verdwijnt hij (misschien) als de regeling van 80% van het kale tarief erdoor is. Of ze gaan een heel laag levertarief rekenen ,zeg maar wat ze bij de mensen met <10.000 Teruglevering hebben gedaan.
Maar voor zover het nu duidelijk is blijft hij idd gelden.

[ Voor 21% gewijzigd door JMS-2 op 31-05-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Huh nog niets gehoord? Dat is gek.
Ook geen mail in je spam ofzo?
Zo niet dan heb jij wel erg mazzel met je tlv denk ik.
Ohh nvm, er gaat blijkbaar iets mis met gmail. Als ik zoek staat hij in mijn inbox 26 mei maar als ik in mijn inbox kijk staat hij er niet.. Hij gaat bij mij ook over naar 0.226 cent.

Maar ik heb Engie Open met de extra clausule dat ze de TLV op een ander tarief kunnen zetten. Ik heb nog steeds geen idee waarom ze dat niet per 1 juli aanpassen en deze contracten op 0,22 cent houden.
JMS-2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:55:
[...]
Of de koppeling er voor altijd in blijft geen idee, waarschijnlijk verdwijnt hij (misschien) als de regeling van 80% van het kale tarief erdoor is. Of ze gaan een heel laag levertarief rekenen ,zeg maar wat ze bij de mensen met <10.000 Teruglevering hebben gedaan.
Maar voor zover het nu duidelijk is blijft hij idd gelden.
Ik bedoel meer zolang dit contract loopt. Lage leverkosten is ook tricky voor Engie want dan gaan mensen heel goedkoop stroom afnemen. Maar goed, we gaan het zien. In ieder geval nog minstens 6 maanden een redelijke goede TLV. Ik zie het in de toekomst en de energie transitie wel gebeuren dat de leverkosten enorm gaan stijgen. Dus wellicht een goed idee om dit contract zo lang mogelijk aan te houden.

[ Voor 40% gewijzigd door biggydeen2 op 31-05-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:16
Ik heb bij mijn model contract ook nog geen bericht gehad van tarief wijziging.

Wel heb ik op mijn partner haar naam een jaar contract aangevraagd met ingang 1juli.

Miss dat dit ermee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 08:42
[...]

Dat is een heel interessante nieuwe ontwikkeling. Ik zit eigenlijk op een driejarig contract te wachten (liefst ingaand rond 1 september).
Vraagje, waarom het liefst rond 1 september?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:21
Dinjesk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:51:
Ik heb bij mijn model contract ook nog geen bericht gehad van tarief wijziging.

Wel heb ik op mijn partner haar naam een jaar contract aangevraagd met ingang 1juli.

Miss dat dit ermee te maken heeft.
Dan moet je wel zelf opzeggen andes heb je straks 2 contracten.

Automatisch opzegging werkt alleen met dezelfde naam in het contract.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Mitt3nz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:12:

Vraagje, waarom het liefst rond 1 september?
Eerder dan 1 september wijzigen is niet gunstig vanwege de huidige terugleververgoeding van Engie.
Op 1 september of ergens in september overstappen is vanwege het salderen: belastingwijzigingen (= tariefswijziging) gaan veelal per 1 januari in. Als de Eerste Kamer instemt met de wetswijziging, wordt salderen per tariefperiode verplicht. In de periode 1 september t/m 31 december zal ik altijd wel voldoende opwekking hebben om alle verbruik van deze maanden te kunnen salderen, zelfs als ik warm water, koken e.d. meer elektrificeer. Tussen 1 oktober en eind december waarschijnlijk ook nog wel, maar dat hangt er al meer om. Nu krijg ik mijn jaarafrekening eind oktober, en in de ruim twee maanden daarna tot eind december wekken mijn zonnepanelen te weinig op voor het toekomstige gebruik.
Maar de jaarafrekening vervroegen werkt natuurlijk alleen als ik overstap. Als ik bij Engie blijf (met vast contract), dan zal de datum voor de jaarafrekening niet wijzigen. En de koppeling terugleververgoeding = kaal levertarief is natuurlijk wel erg boeiend om bij Engie te blijven.

Overigens denk ik ook dat de tarieven de komende maanden/jaren alleen maar verder gaan dalen als ik naar de ontwikkelingen op de termijnmarkt voor elektriciteit, gas en olie kijk. Dus dan is per 1 september overstappen/ een vast contract afsluiten ook daarom verstandiger dan tot 1 januari wachten als Engie met nieuwe tarieven komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 31-05-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Bschnitz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Dan moet je wel zelf opzeggen andes heb je straks 2 contracten.

Automatisch opzegging werkt alleen met dezelfde naam in het contract.
Goed dat je het zegt.

Bijna vergeten. Straks maar ff een belletje doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 21:12
Lijkt me niet mogelijk, en anders krijg je je TLV dubbel uitbetaald

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
HandyLumberjack schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:25:
Lijkt me niet mogelijk, en anders krijg je je TLV dubbel uitbetaald
Toch maar ff het zekere voor het onzekere genomen en ff gebeld met Engie om het model contract per 1 juli te laten stoppen omdat dan mijn jaar contract op mn vrouw haar naam in gaat.

- Geen probleem meneer👌
- u blijft dus wel gewoon klant op dat adres?
* klopt, alleen op een andere naam😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetaVX
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-06-2024
Zit bij dochter van Engie, namelijk UnitedConsumers sinds okt22 (variabel, onbepaalde tijd). Duidelijk in hun communicatie is dat de TLV is gebaseerd op het ‘kale tarief’, alleen wordt dat in de overeenkomst nergens expliciet benoemd. Nu laat men deze (impliciete) koppeling per 1 juli los men nog slechts een marginale tlv van €0,08, terwijl het enkeltarief maar liefst €0,56 bedraagt.

Mijn vraag is: kan UC zo maar de (impliciete) koppeling tussen levertarief en tlv op basis van kaal tarief eenzijdig verbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:14:
Ik heb het 1-jarige engie contract met een koppeling van kaal-levertarief = TLV vanaf 1 juli. Maar ik heb het contract doorgenomen, maar duidelijk is dat het contract 1 jaar geldig is. Niets zegt mij dat als het jaar voorbij is, dat ik recht moet blijven houden op die koppeling.

Wat is voor jullie de overtuiging dat Engie gebonden is om ook na het jaar nog steeds het kale levertarief als TLV te moeten blijven hanteren?
In dit topic vind je eea terug hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Truus01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:53:
[...]

In dit topic vind je eea terug hierover.
Ik volg dit topic al ruim een jaar bijna dagelijks, maar kan zo gauw niet vinden waarom het voor het engie jaarcontract blijvend is. Althans, ik heb de indruk dat die gedachte aanwezig is. Daarom de vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-04 08:56
padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Ik volg dit topic al ruim een jaar bijna dagelijks, maar kan zo gauw niet vinden waarom het voor het engie jaarcontract blijvend is. Althans, ik heb de indruk dat die gedachte aanwezig is. Daarom de vraag
Je zit nu in een ander topic dan net heh. ;)

Dit topic bestaat pas een maand ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Stel je hebt een Engie Open contract met de TLV = kaal tarief koppeling, heeft het dan nut om dit naar een vast contract om te zetten met diezelfde koppeling? Als Engie dan immers halverwege de TLV omlaag gooit, zit je eraan vast lijkt me. Of betekent vast contract = vaste TLV? Zo ja, waarom neemt niet iedereen met de TLV = kaal tarief koppeling zo’n vast contract van 3 jaar?

[ Voor 24% gewijzigd door Mitt3nz op 15-06-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
Als je een vast contract neemt krijg je waarschijnlijk ook nieuwe contractvoorwaarden waarin staat dat Engie de terugleververgoeding mag wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Stond in mijn 2022.2 contract ook, maar toch blijft de koppeling per 1 juli gehandhaafd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:59:
Stel je hebt een Engie Open contract met de TLV = kaal tarief koppeling, heeft het dan nut om dit naar een vast contract om te zetten met diezelfde koppeling? Als Engie dan immers halverwege de TLV omlaag gooit, zit je eraan vast lijkt me. Of betekent vast contract = vaste TLV? Zo ja, waarom neemt niet iedereen met de TLV = kaal tarief koppeling zo’n vast contract van 3 jaar?
Omdat ik geen nieuw contract wil maar een oud contract dat (stilzwijgend) verlengd wordt.
-de discussie platgeslagen is dat waar we voor gaan, een verlengingsvoorstel afwijzen/niet accepteren, maar vervolgens niet opzeggen, waardoor de originele overeenkomst verlengd wordt.
Ja de tarieven kunnen wijzigen, maar de TLV=100% leveringstarief hoort dan te blijven bestaan.

Als ik nieuwe voorwaardes zoek dan kan ik ook breder zoeken dan alleen 'blijven plakken' bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Dit staat in het aangeboden 3-jarig contract:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert
ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
De koppeling TLV = kaal levertarief blijft dus overeind, gedurende 3 jaar.

In mijn huidige 2022.2 Engie Open contract staat het befaamde 2.1 beding:
… en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering.
Dit beding is in het 2023.2 contract zo te zien niet terug te vinden. Dan heeft het vaste contract toch betere voorwaarden? Wat mis ik? 😋

Of gaat het erom wat er gebeurt zodra het vaste contract afloopt? Dat je dan somehow de koppeling kwijtraakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Mitt3nz op 15-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Ik heb vorige maand nog een Engie contract afgesloten voor 1 jaar vast voor mijn SAP, ingaande per 1 juli.
In het contract zelf staat heel expliciet
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief
en daarnaast
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met de leveringskosten, Productvoorwaarden ENGIE Opgewekt (versie 2022.1)
en in die productvoorwaarden staat niets over het kunnen wijzigen van de terugleververgoeding.

Is dit dan een gouden contractje waar ik vooral moet afblijven zodat het stilzwijgend nog jarenlang verlengd wordt?
(Heb op jaarbasis nl. ruim overschot en als ik het kale tarief nog een paar jaar kan vangen als TLV ben ik best tevreden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mitt3nz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:26:
Dit staat in het aangeboden 3-jarig contract:

[...]

De koppeling TLV = kaal levertarief blijft dus overeind, gedurende 3 jaar.

In mijn huidige 2022.2 Engie Open contract staat het befaamde 2.1 beding:

[...]

Dit beding is in het 2023.2 contract zo te zien niet terug te vinden. Dan heeft het vaste contract toch betere voorwaarden? Wat mis ik? 😋

Of gaat het erom wat er gebeurt zodra het vaste contract afloopt? Dat je dan somehow de koppeling kwijtraakt?
Ik heb uit een ander topic begrepen van iemand dat diegene geen vast contract kon krijgen bij Engie als bestaande klant met de " hoge tlv koppeling" variabel contract.

2 weken daarvoor kon ik het wel krijgen maar niet gedaan vanwege dat er dan andere voorwaarden zouden gelden. Ik heb het daarbij gelaten en het gas daar weggehaald.
(De prijzen die voor mij zouden gelden voor electra waren erg laag en het gas erg hoog voor een vast contract)

Ik durf niet te zeggen of je iets mist, klinkt verder goed maar ik waag het er niet op.

Maar heb jij dit aanbod gekregen van Engie?
Ik zie nergens een 3 jarig contract voor bij Engie en bij de 1 jarige staat duidelijk 8 cent tlv.

[ Voor 10% gewijzigd door JMS-2 op 16-06-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Ik heb gebeld naar Engie en toen dit aanbod gekregen voor 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zie er nu al een aantal inderdaad. Het lijkt erop dat er bij het maken van de vaste contracten gewoon het oude vaste contract als basis is genomen, aanpassen en ziedaar, een nieuw vast contract.

Bij het veranderen van de voorwaarden waren er geen vaste contracten, dus waarom die template aanpassen? 8)7

Zuinig op zijn! Er wordt vast wel een keer iemand wakker daar - vermoedelijk als de eerste jaarcontracten weer moeten worden bekeken voor een nieuw aanbod.

Hou bij nieuwe contracten ook even in de gaten hoe salderen staat omschreven. Ze verwijzen namelijk nergens naar een koppeling aan wetgeving, maar hebben het alleen over verrekenen. Zolang die verrekening MAG van de wet (en meestal mag een leverancier meer bieden dan het wettelijk minimum) zie ik niet waarom Engie die verrekening ooit eenzijdig zou mogen opzeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 16-06-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mitt3nz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 03:52:
Ik heb gebeld naar Engie en toen dit aanbod gekregen voor 3 jaar.
Klinkt interessant, is dat enkel voor electra of ook voor gas?
En mag ik vragen welke tarieven ze je aangeboden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:57:
Ik zie er nu al een aantal inderdaad. Het lijkt erop dat er bij het maken van de vaste contracten gewoon het oude vaste contract als basis is genomen, aanpassen en ziedaar, een nieuw vast contract.

Bij het veranderen van de voorwaarden waren er geen vaste contracten, dus waarom die template aanpassen? 8)7

Zuinig op zijn! Er wordt vast wel een keer iemand wakker daar - vermoedelijk als de eerste jaarcontracten weer moeten worden bekeken voor een nieuw aanbod.

Hou bij nieuwe contracten ook even in de gaten hoe salderen staat omschreven. Ze verwijzen namelijk nergens naar een koppeling aan wetgeving, maar hebben het alleen over verrekenen. Zolang die verrekening MAG van de wet (en meestal mag een leverancier meer bieden dan het wettelijk minimum) zie ik niet waarom Engie die verrekening ooit eenzijdig zou mogen opzeggen.
Vind jij het interessant genoeg om dat contract te nemen of toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JMS-2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Vind jij het interessant genoeg om dat contract te nemen of toch niet?
Als je:
- er zeker van bent dat bij jou de TLV koppeling er in staat
- salderen niet aan de wettelijke regeling is gekoppeld
- je niet zo veel teruglevert / SAP hebt dat de TLV an sich de grootste factor is

Bij mij is het namelijk niet zo erg of ze de prijs heel hoog of heel laag maken. Mijn verbruik met warmtepomp (van gas af) gaat nog iets overlaten en dat gaat er ooit met een electrische auto wel weer uit. Afhankelijk van wat ze met de tarieven doen, laad ik dan meer of minder thuis op bijvoorbeeld.

Per saldo is het voor mij de zekerheid dat ik geen geld aan energie kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clark klont
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-10-2024
ok, even meegelezen en ook teruggelezen natuurlijk maar ik merk dat ik compleet vastloop als het gaat om hoe te zien of mijn huidige contract (engie open) en wat te doen met de wijzigingen per 1 juli. de huidige overeenkomst loopt op 6 november 2023 af

waar in de overeenkomst exact kan ik kijken om te toetsen wat de vervolgstappen (of juist niks doen) zou moeten zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Clark klont op 16-06-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
JMS-2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Klinkt interessant, is dat enkel voor electra of ook voor gas?
En mag ik vragen welke tarieven ze je aangeboden hebt?
Enkel voor elektra, voor gas heb ik een week geleden (nog net op tijd) een jaarcontract bij Cool Blue genomen, veel goedkoper.

Tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_7TfcpMOuNfk8gQGrZLlUQXlM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXUhOPzRsg8D7mRYiCFtUPeo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Clark klont schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:19:
ok, even meegelezen en ook teruggelezen natuurlijk maar ik merk dat ik compleet vastloop als het gaat om hoe te zien of mijn huidige contract (engie open) en wat te doen met de wijzigingen per 1 juli. de huidige overeenkomst loopt op 6 november 2023 af

waar in de overeenkomst exact kan ik kijken om te toetsen wat de vervolgstappen (of juist niks doen) zou moeten zijn?
Als er in deze stukken niets staat over TLV die kan veranderen en je voorwaarden 2022.1 zijn, dan moet je het huidige contract houden (of bij een nieuwe checken of dat niet verandert).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SknxUJY7kJUskAZe4KP2zueEjRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StXBedWCUb2eJMePxZrCubrL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBu4H2Px0w0T0jFF1dZNAgp_W5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGWQgdu04cZlm6QLy7688PPu.jpg?f=fotoalbum_large

Je contract loopt overigens niet af. De periode waarvoor de tarieven waren vastgesteld loopt af. Je contract loopt stilzwijgend door met dezelfde voorwaarden, alleen waarbij de tarieven kunnen wijzigen (maar dus niet de koppeling tarief en TLV verbroken mag worden)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 16-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Als er in deze stukken niets staat over TLV die kan veranderen en je voorwaarden 2022.1 zijn, dan moet je het huidige contract houden (of bij een nieuwe checken of dat niet verandert).
Een contract met 2022.2 voorwaarden kun je dus ook upgraden naar een vast contract met 2023.2 voorwaarden, dan valt het 2.1 beding weg, en heb je min of meer de 2022.1 voorwaarden, maar dan met een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Over 2 jaar ga ik vast een topic openen met de vraag of iemand zich ook al weer de precieze reden kan herinneren waarom ik ook alweer geen nieuw contract moet afsluiten en Engie moet houden ;) (en kudo's voor degene die dan deze post weet te vinden)

De aankomende maximumvergoeding in een vernieuwde energiewet wordt natuurlijk ook interessant voor 'contractplakkers', dat zou nog wel eens een beperkende factor kunnen worden voor de TLV al heb ik geen idee hoe hoog ze dat maximum ongeveer denken te gaan zetten.

Als het kale levertarief /TLV rond de 20 cent blijft ben ik al dik tevreden en is de installatie er in minder dan 4 jaar uit. Door steeds meer zon en wind verwacht ik wel dat het kale levertarief in principe steeds lager wordt, al wordt het aandeel overig misschien juist duurder omdat het relatief steeds minder uren met winst kan draaien dus hoge overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ASW1 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:45:
Over 2 jaar ga ik vast een topic openen met de vraag of iemand zich ook al weer de precieze reden kan herinneren waarom ik ook alweer geen nieuw contract moet afsluiten en Engie moet houden ;) (en kudo's voor degene die dan deze post weet te vinden)

De aankomende maximumvergoeding in een vernieuwde energiewet wordt natuurlijk ook interessant voor 'contractplakkers', dat zou nog wel eens een beperkende factor kunnen worden voor de TLV al heb ik geen idee hoe hoog ze dat maximum ongeveer denken te gaan zetten.

Als het kale levertarief /TLV rond de 20 cent blijft ben ik al dik tevreden en is de installatie er in minder dan 4 jaar uit. Door steeds meer zon en wind verwacht ik wel dat het kale levertarief in principe steeds lager wordt, al wordt het aandeel overig misschien juist duurder omdat het relatief steeds minder uren met winst kan draaien dus hoge overhead.
Even dit draadje bookmarken? Wie weet is het dan makkelijker terug te vinden.

Wat ik verwacht dat Engie zal doen, is degenen die (veel) terugleveren een veel lager levertarief te geven en daarmee dus een lage TLV.
Doen ze namelijk nu al voor terugleveraars boven 10MWh:
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:41:
  • 0,08 - nieuwe klanten
  • 0,227 - bestaande klanten < 10MWh netto terug
  • 0,14 - bestaande klanten > 10MWh netto terug
Enige wat ik me afvraag, als het tegen die tijd mogelijk is om 2 energiemaatschappijen op een meter te hebben (of voor degene die dan een SAP hebben) of je dan dus makkelijk dat lage levertarief voor je verbruik kunt gebruiken. En wellicht toch ergens anders nog weer een hogere TLV.
Verhoogd Engie dan weer het levertarief en de TLV, kun je (vooral met een SAP vrij makkelijk) weer omschakelen.
Of dat Engie dan iets anders verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:52
Omdat we dit jaar wat minder verbruikt hebben dan normaal, kom ik waarschijnlijk zo net rond de 10MWh uit en wij kregen ook de email van 0,14 euro.

Economisch gezien had ik misschien beter de buurman aan kunnen bieden om zijn elektrische auto van de winter bij ons op te kunnen laden. Dan was de inschatting dat we zeker onder de 10MWh uit zouden komen en absoluut gezien meer voor de teruglevering zouden krijgen.

9999 x 0.227 = 2239
10001 x 0.14 = 1400

Tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Truus01 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Even dit draadje bookmarken? Wie weet is het dan makkelijker terug te vinden.

Wat ik verwacht dat Engie zal doen, is degenen die (veel) terugleveren een veel lager levertarief te geven en daarmee dus een lage TLV.
Doen ze namelijk nu al voor terugleveraars boven 10MWh:
Zo makkelijk is dat volgens mij niet om precies die groep eruit te pikken.
In mijn voorwaarden staat "Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven"
en ik denk niet dat ze willekeurige tarieven voor bepaalde klanten kunnen toekennen.

Op langere termijn vraag ik me wel af of het variabel tarief een blijvertje is met 2x per jaar een wijziging of dat deze uiteindelijk allemaal dynamisch gaan worden.
Wat een beetje vage produktvoorwaarde is is natuurlijk is dat niet vastligt wat 'variabele tarieven' nu precies zijn.
Op dit moment is dat wel duidelijk nl. het tarief dat bij een variabel contract hoort maar of dat in de toekomst nog bestaat in deze vorm...
Uiteindelijk gaan ze vast een manier vinden om onrendabele klanten onvrijwillig te wippen.
Maar idd als ze een heel laag tarief gaan aanbieden ben ik ook de lulligste niet en wissel ik PAP en SAP weer om. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 17-06-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
rube schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:36:
Omdat we dit jaar wat minder verbruikt hebben dan normaal, kom ik waarschijnlijk zo net rond de 10MWh uit en wij kregen ook de email van 0,14 euro.

Economisch gezien had ik misschien beter de buurman aan kunnen bieden om zijn elektrische auto van de winter bij ons op te kunnen laden. Dan was de inschatting dat we zeker onder de 10MWh uit zouden komen en absoluut gezien meer voor de teruglevering zouden krijgen.

9999 x 0.227 = 2239
10001 x 0.14 = 1400

Tja....
Maar dat aanbod van die 14 cent hoef je niet aan te pakken.
Als je niets doet oftewel stilzwijgend verlengd, wat gebeurt er dan met je TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ASW1 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Maar dat aanbod van die 14 cent hoef je niet aan te pakken.
Als je niets doet oftewel stilzwijgend verlengd, wat gebeurt er dan met je TLV?
Ze mogen de levertarieven 2 x per jaar wijzigen volgens het contract (en de teruglevertarieven wijzigen volgens mijn contract dus ook mee 1:1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
rube schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:11:
[...]

Ze mogen de levertarieven 2 x per jaar wijzigen volgens het contract (en de teruglevertarieven wijzigen volgens mijn contract dus ook mee 1:1).
Dat levertarief/teruglevertarief zal toch aanzienlijk beter zijn dan die 14 cent uitn het aanbod per email voor een nieuw contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ASW1 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Zo makkelijk is dat volgens mij niet om precies die groep eruit te pikken.
In mijn voorwaarden staat "Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven"
en ik denk niet dat ze willekeurige tarieven voor bepaalde klanten kunnen toekennen.

Op langere termijn vraag ik me wel af of het variabel tarief een blijvertje is met 2x per jaar een wijziging of dat deze uiteindelijk allemaal dynamisch gaan worden.
Wat een beetje vage produktvoorwaarde is is natuurlijk is dat niet vastligt wat 'variabele tarieven' nu precies zijn.
Je haalt een aantal dingen door elkaar. Als een contract voortzet met variabele tarieven, dan kan het wel zo zijn dat de TLV gekoppeld blijft, maar dat ze staffels kunnen hanteren binnen de ruimte van de contracten is niet zomaar een probleem.

Willekeurig is het niet. Het is hetzelfde concept als wat je overal ziet: koop er meer en krijg korting. Maar nu, lever meer terug en we bieden minder. Dat is een regel die gelijk is voor gelijke klanten en het wordt niet uitgesloten in de voorwaarden / contract of de wet.

Jou er uit pikken omdat je een lelijk hoofd hebt en daarom andere tarieven rekenen, dat mag niet. Een vorm vinden die relevant is voor het businessmodel en wat duidelijk en verifieerbaar is, is geen willekeur.

Wat ik eerder al schreef: voor de grootproducent is dat niet prettig. Maar wel begrijpelijk. Voor wie verbruik en opbrengst relatief dicht bij elkaar hebben liggen, is dit Engie contract erg fijn: voor nu en de toekomst weet je dat je niet veel gaat betalen voor je totale energie.

De TLV voor nieuwe klanten is 8 cent ipv 14 voor bestaande - die dat dan ook als levertarief hebben. Daarmee worden de voorwaarden niet geschonden. Maar voor de grootproducenten wel minder gunstig dan de rest < 10MwH die nog rond de 22 cent blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 17-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:41:
[...]

Als een contract voortzet met variabele tarieven, dan kan het wel zo zijn dat de TLV gekoppeld blijft, maar dat ze staffels kunnen hanteren binnen de ruimte van de contracten is niet zomaar een probleem.
Ik heb dit nu een paar maal gelezen maar het lukt me niet om het te duiden.
Kun je misschien verduidelijken hoe dit zou werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

We gaan het proberen :)

Op dit moment heb je een contract voor bepaalde tijd. Goed om te weten is, dat dat *contract* niet voor bepaalde tijd is, maar het afgesproken tarief meestal voor een bepaalde tijd vast staat. Als je niets doet, krijg je nog steeds stroom geleverd - als het werkelijk bepaalde tijd was, zou het eindigen.

Dus: een 'contract voor 3 jaar' is: Een contract voor onbepaalde tijd waarbij:
- Voor 3 jaar de tarieven zijn vastgezet
- Na de 3 jaar tarieven variabel worden
- Andere voorwaarden kunnen veranderen die vooraf al zijn afgesproken
  • De afspraak in het contract van Engie is, dat de TLV gelijk is aan de LV (levertarief).
  • Voor 3 jaar staat dat tarief vast.
  • Na 3 jaar, mag dat tarief wijzigen, maar de voorwaarde dat TLV = LV mag niet wijzigen
  • Engie kiest om staffels in te voeren: tot een bepaalde teruglevering wordt tarief X geboden, daarboven tarief Y
  • Alle contractuele voorwaarden blijven in stand: TLV = LV. Alleen is het basistarief anders.
Voor mij, met als doel naar 0 energiekosten te gaan maar niet per sé te hoeven verdienen is dit ideaal: zijn de tarieven hoog, verbruik je weinig en laadt je je EV gunstig elders waar mogelijk. Wil je verdienen met grootproductie: niet fijn, want je krijgt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 21:12
Maar ze kunnen toch altijd hun vastrecht gigantisch verhogen om klanten weg te pesten?

( zolang de gehele populatie met dit contract interessant blijft voor hun, zullen ze dat natuurlijk nog niet doen.)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
ASW1 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:40:
Dat levertarief/teruglevertarief zal toch aanzienlijk beter zijn dan die 14 cent uitn het aanbod per email voor een nieuw contract?
Nieuwe klanten krijgen 8ct zonder koppeling levertarief/TLV.
Bestaande klanten krijgen nu (per 1 juli) een tariefswijziging. Dit is dus geen aanbod, dit is een wijziging op hun bestaand variabel/modelcontract.
Voor degene onder de 10MWh teruglevering blijft de TLV rond de 22ct, het kale levertarief. Levertarief incl alles is 42ct.:
JMS-2 in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Voor klanten met een teruglevering boven de 10MWh wordt de TLV 14ct, het levertarief incl. alles is 32,185ct:
wiljums in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Dus ze doen het nu al voor grootproduceerders. In de toekomst is het niet moeilijk om het voor iedereen die teruglevert uit te voeren.

Je gaat dan dus niet akkoord met een verlenging of nieuw contractaanbod, maar met de tariefswijziging van je lopende contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
HandyLumberjack schreef op zondag 18 juni 2023 @ 07:35:
Maar ze kunnen toch altijd hun vastrecht gigantisch verhogen om klanten weg te pesten?

( zolang de gehele populatie met dit contract interessant blijft voor hun, zullen ze dat natuurlijk nog niet doen.)
Ja, ook dat kunnen ze doen.

Ik vind op zich ook die 14ct voor de grootproduceerders niet eens zo slecht. Vergeleken met hun 8ct voor nieuwe klanten en de TLV bij bijna alle andere energiemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mitt3nz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Enkel voor elektra, voor gas heb ik een week geleden (nog net op tijd) een jaarcontract bij Cool Blue genomen, veel goedkoper.

Tarieven:

[Afbeelding]
Ook ik heb vorige week bij CB een jaarcontract afgesloten voor gas afgesloten, maar gaat pas op 1 September in.

Maar ik begrijp dus dat ookal heb je nu nog gas en electra bij hun, ze je een vast contract willen geven voor enkel electra? Hadden ze al bericht gekregen dat je gas daar weg haalde of kon je dus gewoon zoiezo enkel electra vastzetten?

Dat kon eind mei niet bij mij werd me toen verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
JMS-2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:38:
Maar ik begrijp dus dat ookal heb je nu nog gas en electra bij hun, ze je een vast contract willen geven voor enkel electra? Hadden ze al bericht gekregen dat je gas daar weg haalde of kon je dus gewoon zoiezo enkel electra vastzetten?

Dat kon eind mei niet bij mij werd me toen verteld.
Ik heb nooit gas afgenomen bij Engie, alleen elektra. Ik zit voor gas bij ANWB Energie, dynamisch dus. Ik heb nu voor gas bij CB een vast contract afgesloten omdat ik verwacht dat de gasprijzen binnenkort nog verder gaan stijgen (tot nu toe lijkt dat te kloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Als je:
- er zeker van bent dat bij jou de TLV koppeling er in staat
- salderen niet aan de wettelijke regeling is gekoppeld
- je niet zo veel teruglevert / SAP hebt dat de TLV an sich de grootste factor is

Bij mij is het namelijk niet zo erg of ze de prijs heel hoog of heel laag maken. Mijn verbruik met warmtepomp (van gas af) gaat nog iets overlaten en dat gaat er ooit met een electrische auto wel weer uit. Afhankelijk van wat ze met de tarieven doen, laad ik dan meer of minder thuis op bijvoorbeeld.

Per saldo is het voor mij de zekerheid dat ik geen geld aan energie kwijt ben.
Ik heb de koppeling 2022.2
Lever ongeveer 2000 netto terug.

Zou dan dus 3 jaar ongeveer 18 cent tlv zijn bij een vast contract tegenover op dit moment 45 cent en per 1 juli 22 cent, wat het 1 januari weer gaat doen daar heb ik geen idee van.
Ik heb het idee dat ze dan misschien of hoge leveringskosten in rekening gaan brengen of het levertarief lager zetten of beide.

Wat zou wijsheid zijn, gewoon het variabele contract laten lopen of dan toch het vaste 3 jarige....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mitt3nz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Ik heb nooit gas afgenomen bij Engie, alleen elektra. Ik zit voor gas bij ANWB Energie, dynamisch dus. Ik heb nu voor gas bij CB een vast contract afgesloten omdat ik verwacht dat de gasprijzen binnenkort nog verder gaan stijgen (tot nu toe lijkt dat te kloppen).
Aha op die manier.
Ik ben bang dat die vlieger dan zoiezo niet opgaat voor mij, misschien pas nadat het gas naar CB is gegaan.
Daar had ik eerst een startdatum voor half juli maar heb hem laten verplaatsen naar september aangezien ik nu nauwelijks wat verbruik en ook meer met de gedachte dat ik dan volgend jaar weer rond juni kan gaan kijken voorheen nieuw contract.

Ik hoorde wel dat de gasprijzen waarschijnlijk weer goedkoper worden, zodra het onderhoud in Noorwegen weer klaar is. Maar ik denk dat we prima deal hebben bij CB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb naar de beschrijvingen gekeken van leveringskosten en ik vermoed dat ze daar toch niet zomaar hele gekke dingen mee kunnen doen.

Ze staan namelijk uitgelegd als kosten met diverse voorbeelden daarvan. Het is geen onderdeel van het commerciële product maar wat het al zegt: om bepaalde kosten te dekken. Die kosten moeten er wel zijn om ze te kunnen doorberekenen.

Verandering van het uitgangspunt betekent net zo goed een contractswijziging en dat mag niet zomaar.

Er zal wat ruimte in zitten, maar die rek zal niet de opties bieden om grootproducenten specifiek weg te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Anoniem: 27535 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:05:
Ik heb naar de beschrijvingen gekeken van leveringskosten en ik vermoed dat ze daar toch niet zomaar hele gekke dingen mee kunnen doen.

Ze staan namelijk uitgelegd als kosten met diverse voorbeelden daarvan. Het is geen onderdeel van het commerciële product maar wat het al zegt: om bepaalde kosten te dekken. Die kosten moeten er wel zijn om ze te kunnen doorberekenen.

Verandering van het uitgangspunt betekent net zo goed een contractswijziging en dat mag niet zomaar.

Er zal wat ruimte in zitten, maar die rek zal niet de opties bieden om grootproducenten specifiek weg te jagen.
Dan is het voor mij eigenlijk prima zo toch?
Ik laat hem gewoon lopen zo, gas dus weg per 1 september daar.
En ik zou dus ook niet eerder een vast contract kunnen aangaan bij Engie want nu willen ze gas er dan ook bij.

Ben wel even benieuwd hoe ze om zullen gaan met de standen per 1 juli aangezien ze hebben aangegeven die niet uit te vragen.
Ik stuur ze evengoed op met een foto erbij.

Dank weer voor je meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Truus01 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Ik vind op zich ook die 14ct voor de grootproduceerders niet eens zo slecht. Vergeleken met hun 8ct voor nieuwe klanten en de TLV bij bijna alle andere energiemaatschappijen.
Die 14 cent kunnen ze ook niet zomaar halveren of nog lager maken, want dan gaat het leveringstarief ook flink naar beneden.
En dan kan ik natuurlijk 24/7 auto's laten laden voor een interessant tarief :+
En dat minimaal voor een half jaar, want zolang staan die tarieven dan weer vast.

[ Voor 7% gewijzigd door rube op 18-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maar hoe worct dan bepaald in welke tariefgroep je valt; aan de hand van je historische afname/teruglevering of je afname/teruglevering in het jaar voorafgaand aan je eindafrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ze zullen het in het systeem moeten kunnen opvoeren, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Het zal simpelweg gaan om netto teruglevering >10MWh/jaar of equivalent in de afgelopen tariefsperiode. Die kunnen ze eenvoudig bepalen met uitlezen meters en de volumes is waar je het effectiefs risicobeperking kan doen.

Op basis van bedragen is lastig want tarieven wijzigen. Bruto teruglevering is niet handig want als iemand toch meer verbruikt lopen ze weer risico.

Meestal is het zo simpel: waar zit het grote risico en wat is eenvoudig te implementeren in de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
JMS-2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Dan is het voor mij eigenlijk prima zo toch?
Ik laat hem gewoon lopen zo, gas dus weg per 1 september daar.
En ik zou dus ook niet eerder een vast contract kunnen aangaan bij Engie want nu willen ze gas er dan ook bij.

Ben wel even benieuwd hoe ze om zullen gaan met de standen per 1 juli aangezien ze hebben aangegeven die niet uit te vragen.
Ik stuur ze evengoed op met een foto erbij.

Dank weer voor je meedenken _/-\o_
Je kunt prima nu een gecombineerd contract afsluiten bij Engie lijkt me, en dan later alleen voor gas overstappen. Loop je alleen een eventuele welkomstbonus mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Mitt3nz schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Je kunt prima nu een gecombineerd contract afsluiten bij Engie lijkt me, en dan later alleen voor gas overstappen. Loop je alleen een eventuele welkomstbonus mis.
Dat gaat niet, dan komt de boete om de hoek kijken als ik het nu vast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
JMS-2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Dat gaat niet, dan komt de boete om de hoek kijken als ik het nu vast zet.
Ah ja, dat klopt ja. Tenzij je besparing qua gas meer is dan de boete 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42
ASW1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:35:
Maar hoe worct dan bepaald in welke tariefgroep je valt; aan de hand van je historische afname/teruglevering of je afname/teruglevering in het jaar voorafgaand aan je eindafrekening?
Ik zit sinds 1 april bij Engie en mij hebben ze in het hoge tarief gezet terwijl ik verwacht de 10MW net aan te tikken. Geen idee waar ze het op baseren, maar ik ben wel benieuwd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
FrankRicard schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Ik zit sinds 1 april bij Engie en mij hebben ze in het hoge tarief gezet terwijl ik verwacht de 10MW net aan te tikken. Geen idee waar ze het op baseren, maar ik ben wel benieuwd inderdaad.
Dus toch een schatting op basis van historisch verbruik.
Dat zet wel de deur open naar totale willekeur waarbiij contracten contracten stilzwijgend verlengd worden met een random tarief uit een black box, afhankelijk van de hoe graag ze je als klant willen dumpen of houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetaVX
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik heb geen zin om een juridische procedure te voeren tegen UC/Engie over het loslaten van de koppeling TLV=kaal leveringstarief. Zou deze kwestie ook aan de Geschillencommissie Energie kunnen worden voorgelegd? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
BetaVX schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:14:
Ik heb geen zin om een juridische procedure te voeren tegen UC/Engie over het loslaten van de koppeling TLV=kaal leveringstarief. Zou deze kwestie ook aan de Geschillencommissie Energie kunnen worden voorgelegd? Iemand een idee?
Heb je een overeenkomst waar die koppeling in staat vermeld? Zo niet wordt het lastig vrees ik, maar je kunt het altijd voorleggen met jouw argumentatie natuurlijk.
Geloof wel dat je ca. €50 dient te betalen, indien je in het gelijk gesteld wordt krijg je dit terug.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:21

Sebazzz

3dp

Ik kom er net achter dat ik online niet al mijn meterstanden kan doorgeven. 8)7 Alleen tarief 1 en 2, maar niet teruglevering 1 en 2.

Dan maar eind deze maand via e-mail. Heeft iemand het e-mailadres van Engie?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 07:56
hebben jullie vandaag nog de standen doorgegeven, om zo zeker te zijn dat je je mooie teruglevergoeding over jan-jun krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
marteltor schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:36:
hebben jullie vandaag nog de standen doorgegeven, om zo zeker te zijn dat je je mooie teruglevergoeding over jan-jun krijgt?
Ik neem toch aan dat ze dat automatisch uitlezen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
marteltor schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:36:
Ga ik strakjes doen idd.
Ik heb een 2de mobiel erbij nodig voor de datum.
Gaat lastig worden aangezien de datum maar 5 seconden in het zwarte beeld komt, en de standen verspringen...geen idee hoe het anders moet.

[ Voor 18% gewijzigd door JMS-2 op 01-07-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nieuwe tarieven zoals gecommuniceerd staan netjes in de app, zoals verwacht met koppeling voor bestaande klanten.

Tot nu toe geen moment spijt van Engie - ze proberen welliswaar de impact van grootproducenten te beperken, maar alles tot dusverre netjes binnen de contractvoorwaarden. En sinds uitspraak ook netjes minimaal 30 dagen voor wijziging.

Dat kunnen niet alle leveranciers zeggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZvLo8EwvKl50GliGFMip66FvGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xklGOZ0vY87BzDRe0U6bCgZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:08:
Nieuwe tarieven zoals gecommuniceerd staan netjes in de app, zoals verwacht met koppeling voor bestaande klanten.

Tot nu toe geen moment spijt van Engie - ze proberen welliswaar de impact van grootproducenten te beperken, maar alles tot dusverre netjes binnen de contractvoorwaarden. En sinds uitspraak ook netjes minimaal 30 dagen voor wijziging.

Dat kunnen niet alle leveranciers zeggen ;)

[Afbeelding]
Als je dat pijltje aanklikt achter teruglevertarief wat staat daar dan?
Iets in de trend van als je meer terugleverd dan je gebruikt krijg je daarvoor een vergoeding?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, die tekst is een tijdje terug al generiek gemaakt. Eerst stond er gelijk aan het tarief, later stonden de daadwerkelijke netto tarieven er ergens onder.

En een paar maanden terug hebben ze alles voorbereid op verschillende contractvormen, waarbij alleen nog staat dat je geld krijgt.

Op allerlei plekken voorwaarden bijhouden is lastig en eigenlijk ook onduidelijk met risico op fouten. Dus ik vind dit ook de juiste manier is om dit soort communicatie in apps te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Ik verwacht per 1-7 de jaarafrekening.

... En toen stond er ineens in de app een nieuw termijnbedrag van 102 vs de eerdere 20, zonder enige communicatie.

Uit de chat blijkt dat ze het bij Engie heel normaal vinden dat info in de app incorrect is of wijzigt voordat communicatie is geweest.

Ook kunnen ze het termijnbedrag niet terugzetten voor de afrekening is geweest.
Via de app kan je zelf maat 10% wijzigen - maar blijkbaar is het niet beperkt hoe vaak...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47u6pmmIA4xrC70z1gtlz1VcJVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuj5eI2LxDPII8WirTcfOShM.jpg?f=fotoalbum_large
Na 18x wijzigen was ik weer terug op 20.

Vervelend is dat je in de chat tegen de bot maar korte zinnen kan typen. Krijg je een medewerker dan kan het blijkbaar weer meer. Maar ja, dat weet je niet, dus miep beklaagt zich dat ik zo kortaf de feiten benoem...

Krijg je een survey aan het eind, geef je aan dat er verbeterpunten zijn, ga je los: na anderhalve zin weer tekstblokkade 🤪
Dan niet. Als je niet wil weten wat beter kan dan stik er maar in.

Als iemand van Engie hier meeleest, consult kan je krijgen voor 480 euro per uur excl. BTW. Garandeer ik dat je significante verbeteringen aan processen en contracten bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:22:
Ik verwacht per 1-7 de jaarafrekening.

... En toen stond er ineens in de app een nieuw termijnbedrag van 102 vs de eerdere 20, zonder enige communicatie.

Uit de chat blijkt dat ze het bij Engie heel normaal vinden dat info in de app incorrect is of wijzigt voordat communicatie is geweest.

Ook kunnen ze het termijnbedrag niet terugzetten voor de afrekening is geweest.
Via de app kan je zelf maat 10% wijzigen - maar blijkbaar is het niet beperkt hoe vaak...

[Afbeelding]
Na 18x wijzigen was ik weer terug op 20.

Vervelend is dat je in de chat tegen de bot maar korte zinnen kan typen. Krijg je een medewerker dan kan het blijkbaar weer meer. Maar ja, dat weet je niet, dus miep beklaagt zich dat ik zo kortaf de feiten benoem...

Krijg je een survey aan het eind, geef je aan dat er verbeterpunten zijn, ga je los: na anderhalve zin weer tekstblokkade 🤪
Dan niet. Als je niet wil weten wat beter kan dan stik er maar in.

Als iemand van Engie hier meeleest, consult kan je krijgen voor 480 euro per uur excl. BTW. Garandeer ik dat je significante verbeteringen aan processen en contracten bereikt.
Ik zit pas per 1 juli bij engie. Zij hadden het maandbedrag ook te hoog ingeschat. Ik heb het steeds opnieuw aangepast tot het bedrag dat ik wil hebben. Van bv 50 eerst wijzigen naar 45. Dan kan je weer opnieuw verlagen en zo verder tot het gewenste bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Mijn engie jaar contract is ingegaan op 1 juli op mn partners naam.

Had mijn eigen opgezegd per 1 juli (ook zwart op wit in de mail). Met dat de bevestiging opzegging na 1 juli komt.

Tot op heden nog geen bevestiging van opzegging gehad.

Meerdere mensen last van? Anders ga ik ff bellen van de week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Dinjesk schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:48:
Mijn engie jaar contract is ingegaan op 1 juli op mn partners naam.

Had mijn eigen opgezegd per 1 juli (ook zwart op wit in de mail). Met dat de bevestiging opzegging na 1 juli komt.

Tot op heden nog geen bevestiging van opzegging gehad.

Meerdere mensen last van? Anders ga ik ff bellen van de week
Ik zou eerst even inloggen op "mijn engie" en even naar einde contract datum gaan. Daar zou je moeten zien dat je contract beëindigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 23:38
JMS-2 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Ga ik strakjes doen idd.
Ik heb een 2de mobiel erbij nodig voor de datum.
Gaat lastig worden aangezien de datum maar 5 seconden in het zwarte beeld komt, en de standen verspringen...geen idee hoe het anders moet.
Late reactie, maar voor een volgende keer.. maak een filmpje met je telefoon en neem de stills uit het filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
lotje1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 03:55:
[...]

Late reactie, maar voor een volgende keer.. maak een filmpje met je telefoon en neem de stills uit het filmpje
Dank daar had ik niet aan gedacht, maar voor de volgende keer is dat zeker handig. _/-\o_

Het is gelukt met z'n tweeën gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
JMS-2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 03:02:
[...]

Ik zou eerst even inloggen op "mijn engie" en even naar einde contract datum gaan. Daar zou je moeten zien dat je contract beëindigd is.
Het contract is beëindigd.
Heb er ff een belletje heen gedaan.

De bevestiging en eind afrekening kan een paar dagen in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 08:44
Hoi! Mijn jaarcontact bij Engie gaat eind Juli in. Heb ongeveer 2000kWh overproductie. Is het dan handig om te kiezen voor enkeltarief zodat alles direct gesaldeerd wordt? Of saldeert engie over de telewerken heen?

Het is even schatten want de panelen liggen nog geen jaar, maar voor dal zal ik +- quitte spelen, maar in het normaal verbruik zal ik flink salderen. Met de hoge kWh prijzen (€0.45 om €0.40, onder "oud" contract, dus ook hoge TLV prijzen) wil ik even bedenken hoe dit het slimste is.

Iemand ervaringen of tips? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er zat een groot verschil tussen piek/dal of enkel, maar dat is grotendeels weg. (20/25 vs 22 voor mij nu, zat 15 cent tussen vorig jaar).

Ik ga naar een warmtepomp toe dit jaar en ga naar enkel om vage verrekeningen te voorkomen. Dalverbruik is al gauw hoger met airco/warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Ik heb net een mail gekregen van Engie dat ze de meterstanden en foto's hebben ontvangen en dat ze ze zullen verwerken.

Dat zou fijn zijn als ze dat direct doen en dat ik niet achteraf er nog achteraan moet.

[ Voor 12% gewijzigd door JMS-2 op 07-07-2023 11:19 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"