Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:02
Helaas...

"
Op 1 juli 2023 hebben wij een e-mail ontvangen waarin je ons vraagt een tussentijdse afrekening te maken.
Hierover hebben wij geprobeerd telefonisch contact op te nemen, maar dat is niet gelukt.

Helaas is het niet mogelijk om een tussentijdse afrekening op te maken. Wel kan ik aangeven dat de meterstanden per 1 juli 2023 zijn uitgelezen en deze worden meegenomen op de volgende afrekening.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens je een fijne dag.
"

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinh94
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:17
Als je wisselt van dubbel naar enkel tarief via de engie portal, dan behoud je neem ik aan je contract met als TLV het kale leveringstarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
@Bschnitz Hier het zelfde bericht ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
rreevvss schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:24:
@Bschnitz Hier het zelfde bericht ontvangen.
Mijn reactie:
Hallo,

Hoezo is dit niet mogelijk? Normaal kan dit wel, er staat een aanzienlijke bedrag open wat uitbetaald dient te worden.

Dan zou ik graag schriftelijk bevestigd willen hebben dat jullie salderen per tarief periode en hier ook de bijpassende TLV hanteren.

Dus 1-1-2023 tot 1-7-2023 (1)

En

Van 1-7-2023 tot 1-1-2024 (2)

Dus productie mag niet uit tarief periode 1 gebruikt worden om in tarief periode 2 te salderen tenzij er in tarief periode 2 onvoldoende productie is om deze te dekken binnen dezelfde tarief periode.
Als ze die 45cent inruilen tegen 23cent is dat wel een heftig verschil.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
Ik heb Engie er ook weer een bericht overheen gestuurd.

Die stond ook nog in hun eerste reactie:
Helaas kunnen wij geen tussentijdse afrekening maken. Wel kan ik aangeven dat de meterstanden per 1 juli 2023 zijn uitgelezen in verband met de tariefwissel per 1 juli 2023 en deze worden verwerkt op je eerst volgende jaarafrekening. Hierdoor zal je op de juiste tarieven worden afgerekend.
Dus dat zou wel goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
Maar wat gebeurt er als je variabel jaarcontract van begin maart tot begin maart loopt?

Nu veel Teruglevering tot 1 juli a 45 cent.

Dan tot 1 januari a 23 cent ook overschot.

Maar daarna meer verbruik en bijna geen teruglevering tot begin maart.

Waar gaan ze die laatste dan mee verrekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 01-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de jaarafrekening binnen. Met alle verbruikscijfers en productiecijfers in een excel en dan de berekening ernaast, is er werkelijk geen enkel bedrag wat herkenbaar is.

Hoewel dat op zich zorgelijk is, ga ik me maar niet beklagen, want ik krijg zo'n 400 euro meer terug (25%) dan ik volgens mijn eigen berekening zou krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:04:
Ik heb de jaarafrekening binnen. Met alle verbruikscijfers en productiecijfers in een excel en dan de berekening ernaast, is er werkelijk geen enkel bedrag wat herkenbaar is.

Hoewel dat op zich zorgelijk is, ga ik me maar niet beklagen, want ik krijg zo'n 400 euro meer terug (25%) dan ik volgens mijn eigen berekening zou krijgen 8)7
Bijzonder, maar ben je niet gewoon de vermindering energiebelasting vergeten? Dat zijn toch al snel €600 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bschnitz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Bijzonder, maar ben je niet gewoon de vermindering energiebelasting vergeten? Dat zijn toch al snel €600 ofzo.
Nee, ik heb een uitgebreide excel met alle data per maand en de overige vaste zaken in elkaar gedraaid en daar zit alles in.

Alleen al de netbeheerskosten voor zowel gas als elektra lijkt nergens op wat in het contract of de app staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Nee, ik heb een uitgebreide excel met alle data per maand en de overige vaste zaken in elkaar gedraaid en daar zit alles in.

Alleen al de netbeheerskosten voor zowel gas als elektra lijkt nergens op wat in het contract of de app staan.
Dan kan in nog maar een ding verzinnen. Ze pakken het laagste tarief om als eerste te salderen xD ongeacht periode...

Dat zou dan weer enorm voordelig voor ons zijn ja :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:55
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Misschien iets in de BTW? Vorig jaar 9%, dit jaar 21%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 12:54
Bij Delta passen ze het ook aan voor bestaande klanten, weten we zeker dat dit bij Engie niet zo is?
Ik heb ook geen bericht ontvangen van nieuwe tarieven per 1 Juli trouwens.

https://nieuws.deltaenerg...goeding-voor-zonnestroom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Flierefluiter schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:21:
Bij Delta passen ze het ook aan voor bestaande klanten, weten we zeker dat dit bij Engie niet zo is?
Ik heb ook geen bericht ontvangen van nieuwe tarieven per 1 Juli trouwens.

https://nieuws.deltaenerg...goeding-voor-zonnestroom/
Vreemd dat je geen nieuwe tarieven hebt gekregen.

Als je in de app kijkt en dan naar grafieken gaat, dan zie je rechtsboven een vraagteken klik daar eens op en scroll naar beneden naar de Teruglevering.

Bij mij staat daar heel duidelijk dat de vergoeding hetzelfde is als het levertarief maar dan ex btw en heffingen.

Toevallig kwam ik daar gisteren pas achter, staat een beetje op een vreemde plek maar het staat er duidelijk.

Ook kan je in de app je huidige tarieven zien, zijn die wel of niet veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
JMS-2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Vreemd dat je geen nieuwe tarieven hebt gekregen.

Als je in de app kijkt en dan naar grafieken gaat, dan zie je rechtsboven een vraagteken klik daar eens op en scroll naar beneden naar de Teruglevering.

Bij mij staat daar heel duidelijk dat de vergoeding hetzelfde is als het levertarief maar dan ex btw en heffingen.

Toevallig kwam ik daar gisteren pas achter, staat een beetje op een vreemde plek maar het staat er duidelijk.

Ook kan je in de app je huidige tarieven zien, zijn die wel of niet veranderd?
Bij mij staat precies hetzelfde over de koppeling, dus dat is mooi.
Het tarief kan ik zien inclusief btw en overige heffingen en is 0.42705
Op de website zie ik dat het netto tarief 0.22694 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fygEzJh2YZ4h_U9ikhtS5oEjTIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5BjHwOOTJmLs7pcXQry59TE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flierefluiter
Mailtje gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkCGI7Rlwu7qGGHDdp6H5h2_TUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VMJrjENRwd9JNHEeKNt0djoQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
@Bschnitz heb jij al resultaat?
Ik heb zojuist een herinnering verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
rreevvss schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:46:
@Bschnitz heb jij al resultaat?
Ik heb zojuist een herinnering verstuurd.
Ze hebben mijn vraag geheel genegeerd en doorgestuurd naar de FAQ rondom TLV xD

Totaal kansloos verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Laatst online: 24-08 13:36
Ik heb sinds 1 juni een jaarcontract bij Engie. Er wordt gesaldeerd per telwerk. De TLV is (toen nog op het nipprtje) het kale tarief.
Op mijn vraag krijg ik het volgende antwoord:

Graag informeren wij je dat wij salderen per telwerk o.b.v. het kale leveringstarief.

Dus stel je wekt normaal 1000 meer op dan verbruik krijg je over deze 1000 kwh de kale leveringsprijs terug exclusief btw en energiebelasting.

Als je 400 afneemt in de daluren wordt hier ook het kale tarief in rekening gebracht.

Voor de Energiebelasting wordt gekeken naar het totaal afname en totaal teruglevering over het gehele jaar.

Zie ik dit goed?
Ik moet dus zorgen dat ik in het normale tarief meer overschot heb en in het dal tarief meer verbruik?
Kaal tarief normaal is €0,24760
Dal €0,19468

Waarschijnlijk lever ik in beide tarieven netto terug, maar dat weet ik pas eind november. 11 november 10 panelen bij laten plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door InBl op 23-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
InBl schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:34:
Zie ik dit goed?
Ik moet dus zorgen dat ik in het normale tarief meer overschot heb en in het dal tarief meer verbruik?
Hoe bedoel je? In dal moet je dan toch juist minder gebruiken om te zorgen dat je ook daar netto teruglevert? Dat wil zeggen, zet de vaatwasser overdag aan i.p.v. 's nachts. (Of stap over op enkeltarief, maar ik neem aan dat dat minder geld oplevert als je werkelijk netto elektriciteit teruglevert in beide tarieven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
erwn schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Hoe bedoel je? In dal moet je dan toch juist minder gebruiken om te zorgen dat je ook daar netto teruglevert? Dat wil zeggen, zet de vaatwasser overdag aan i.p.v. 's nachts. (Of stap over op enkeltarief, maar ik neem aan dat dat minder geld oplevert als je werkelijk netto elektriciteit teruglevert in beide tarieven.)
Dat dacht ik in eerste instantie ook.
Als ik in dal meer verbruik dan teruglever, rekenen ze het kale tarief. In de normale uren houd ik zeker netto over. Daar krijg ik dus een hoger kaal tarief.
Over het totale verbruik wordt pas belasting geheven, maar ik kom sowieso niet aan verbruik. Ik leverde vorig jaar al netto terug, met maar extra zonnenpanelen van 11 nov tot 1 juni.

Dus in tegenstelling tot wat je zou verwachten, moet ik juist in dal meer gebruiken. Uiteraard wel met een netto teruglevering over beide telewerken.
Zeker geen enkeltarief, want in de normaal uren houd ik veel meer over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
InBl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:01:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook.
Als ik in dal meer verbruik dan teruglever, rekenen ze het kale tarief. In de normale uren houd ik zeker netto over. Daar krijg ik dus een hoger kaal tarief.
Over het totale verbruik wordt pas belasting geheven, maar ik kom sowieso niet aan verbruik. Ik leverde vorig jaar al netto terug, met maar extra zonnenpanelen van 11 nov tot 1 juni.

Dus in tegenstelling tot wat je zou verwachten, moet ik juist in dal meer gebruiken. Uiteraard wel met een netto teruglevering over beide telewerken.
Zeker geen enkeltarief, want in de normaal uren houd ik veel meer over.
Ik neem een beetje aan dat het bij Engie nog hetzelfde werkt als vorig jaar. Dan is het eerst salderen per telwerk, daarna op elkaar verrekend. Dus stel je levert terug: normaal 3000, dal 1000, en je neemt af normaal 1500, dal 1500, dan krijg je 1000kWh uitbetaalt tegen je kale normaal tarief.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
Zojuist weer bericht terug gehad van Engie ivm mijn verzoek voor de tussentijdse afrekening.
Helaas afgewezen met nu een verwijzing naar hun voorwaarden:

Ik verwijs u graag naar de overeenkomst die wij u op 30 december 2022 hebben toegestuurd. Daarin is opgenomen (pagina 3/4):

Terugleververgoeding en salderen Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgendde regelingen.
- Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Hierin is dus duidelijk vastgelegd dat de teruglevering wordt verrekend via uw jaarafrekening. Deze afspraak hebben wij destijds met u gemaakt, en die passen wij ook toe. Wij maken de jaarafrekening in januari 2024 voor u op.

Heeft iemand een idee of ik hier nog iets mee kan? Of moet ik het accepteren?

@Bschnitz ter info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Overstappen, ander contract bij engie of accepteren. Vind ook wel dat ze gelijk hebben ;) en anders krijg je bij de eindafrekening alsnog een enorme correctie om terug te betalen.
Ook wel fijn dat een partij gewoon netjes per jaar saldeert ipv de randen opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15
Wie kan mij uitleggen hoe Engie saldeert? Ik heb het Engie jaarcontract met de voorwaarden Opgewekt 2022.1. De tarieven zijn als volgt (afgerond): normaaltarief € 0,45 en dal € 0,38. Teruglevertarief is netto normaaltarief € 0,25 en dal € 0,19. Ik dacht dat Engie per telwerk saldeert, dus dat ik het beste meer verbruik kan hebben tijdens normaaltarief.

Stel ik neem 2000 kWh af in dal, en ik wek 1000 kWh op in daltarief, dan moet ik 1000 kWh inkopen tegen € 0,38 (€ 380). In normaaltarief neem ik 2000 kWh en wek ik 4000 kWh op, ik lever dus 2000 kWh terug tegen € 0,25 (€ 500). Krijg ik dus €500 - 380 = € 120 terug?

Of kan ik juist beter meer verbruik in dal hebben omdat ik de energiebelastingen altijd kan salderen en ik dus € 0,06 meer krijg als ik zoveel mogelijk terugleveren tegen normaaltarief?

De opwek- en verbruiksgegevens zijn fictief voor een makkelijkere berekening.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
manusjevanalles schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:28:
Wie kan mij uitleggen hoe Engie saldeert? Ik heb het Engie jaarcontract met de voorwaarden Opgewekt 2022.1. De tarieven zijn als volgt (afgerond): normaaltarief € 0,45 en dal € 0,38. Teruglevertarief is netto normaaltarief € 0,25 en dal € 0,19. Ik dacht dat Engie per telwerk saldeert, dus dat ik het beste meer verbruik kan hebben tijdens normaaltarief.

Stel ik neem 2000 kWh af in dal, en ik wek 1000 kWh op in daltarief, dan moet ik 1000 kWh inkopen tegen € 0,38 (€ 380). In normaaltarief neem ik 2000 kWh en wek ik 4000 kWh op, ik lever dus 2000 kWh terug tegen € 0,25 (€ 500). Krijg ik dus €500 - 380 = € 120 terug?

Of kan ik juist beter meer verbruik in dal hebben omdat ik de energiebelastingen altijd kan salderen en ik dus € 0,06 meer krijg als ik zoveel mogelijk terugleveren tegen normaaltarief?

De opwek- en verbruiksgegevens zijn fictief voor een makkelijkere berekening.
Ik heb hetzelfde contract. Klopt dat je in dal moet verbruiken, mits je totaal netto teruglevert. Een paar post terug wordt dat ook aangegeven door Srednier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15
InBl schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Ik heb hetzelfde contract. Klopt dat je in dal moet verbruiken, mits je totaal netto teruglevert. Een paar post terug wordt dat ook aangegeven door Srednier.
Ik moet in dal extra bijkopen verwacht ik, maar overschot in normaaltarief.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
JMS-2 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:07:
Maar wat gebeurt er als je variabel jaarcontract van begin maart tot begin maart loopt?

Nu veel Teruglevering tot 1 juli a 45 cent.

Dan tot 1 januari a 23 cent ook overschot.

Maar daarna meer verbruik en bijna geen teruglevering tot begin maart.

Waar gaan ze die laatste dan mee verrekenen.
Weet iemand al hoe dit verrekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
JMS-2 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Weet iemand al hoe dit verrekend wordt?
Per periode, dus niets aan de hand.
Half uur over zitten ouwehoeren met ze.
Iris
Hallo, waarmee kan ik je helpen?

vrijdag 10 maart 2023 13:28
User
Ik ben benieuwd welk tarief er gehanteerd wordt als terugleververgoeding als het variabele tarief tussendoor gewijzigd is.
vrijdag 10 maart 2023 13:29
Iris
Goed dat je even contact op neemt

vrijdag 10 maart 2023 13:30
Het teruglever tarief is altijd het kale leveringstarief. Op dit moment is dat € 0,42275 per kWh

User
En is het dan zo dat het kale tarief geldt wat op het moment van het opmaken van de jaarafrekening actueel is?
vrijdag 10 maart 2023 13:32
Iris
Wij kijken naar de periodes. Wanneer jouw tarief wijzigt kijken wij wat op dat moment de meterstand en dus het verbruik is. Je wordt dus per tarief periode afgerekend. Dus voor nu heb je het tarief van €0,42275 per kWh. Mocht dat wijzigen dan krijg je dus tot die tijd bovenstaand tarief en daarna het nieuwe tarief.

vrijdag 10 maart 2023 13:33
User
Dat snap ik, maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld dat het tarief van 42 cent naar 22 cent gaat ten tijde van de afrekening, terwijl ik het meeste heb teruggeleverd tijdens de periode waarin het tarief 42 cent was. Snap je mijn vraag?
vrijdag 10 maart 2023 13:36
Iris
Ik snap je vraag, maar dat is zoals ik bovenstaand hebt vermeld. Dus stel van 1 januari tot 1 juli is het tarief 42. Van 1 juli tot 1 december is het tarief 22 cent. Jouw afrekening wordt dan opgemaakt door te kijken naar jouw verbruik in beide helften van het jaar. Wat jij hebt verbruikt van 1 januari tot 1 juli wordt afgerekend tegen 42 cent. Alles wat je hebt verbruikt van 1 juli tot 1 december wordt afgerekend tegen 22 cent.

vrijdag 10 maart 2023 13:37
Wij kijken dus naar het tarief wat geldt ten tijde van het verbruik.

vrijdag 10 maart 2023 13:38
User
Klopt, maar geldt dat ook andersom voor het terugleveren?
Iris
Dat geldt voor alle tarieven.

vrijdag 10 maart 2023 13:39
User
Stel 1-1 tot 1-7 is het verbruik -2000 kwh met een tarief van 42 cent, daarna komt de periode met de eindafrekening en blijft er na de saldering 1000 kwh over die meer teruggeleverd is. Maar het tarief staat in die periode op 22 cent.
vrijdag 10 maart 2023 13:42
Iris
Wij kijken naar het tarief wat op dat moment geldt. Dus het kan op jouw jaarafrekening goed voorkomen dat je meerdere tarieven gaat zien. Als jij van 1-1 tot 1-7 iets teruglevert en het tarief is dan 42 cent, dan krijg je dit voor 42 cent terug. Als het tarief op de dag van de afrekening ineens anders is krijg je alsnog jouw teruglevering van 1-1 tot 1-7 tegen die 42 cent.

vrijdag 10 maart 2023 13:44
User
Dankuwel, dat is mooi
Iris
Graag gedaan, kan ik verder nog iets voor je doen?

User
Nee, ik weet genoeg.
vrijdag 10 maart 2023 13:45
fijne dag nog
Iris
Ik wens jou ook een fijne dag verder!

ENGIE
Welkom terug! Als je wilt, kan ik je straks nog verder helpen, maar voor nu wil ik je graag vragen hoe je het gesprek met mijn live-chat collega vond.

User
Zeer goed
ENGIE
Dankjewel!

Als je nog aanvullende suggesties hebt, dan kan je die hier opgeven.

User
Haha, blijven salderen op jaarbasis.
vrijdag 10 maart 2023 13:46
ENGIE
Bedankt!

Als ik nog iets anders voor je kan doen, typ dan hieronder je vraag.

Heeft dit antwoord geholpen?

User
Ja
ENGIE
Bedankt voor de feedback! Tot ziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Flierefluiter schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Per periode, dus niets aan de hand.
Half uur over zitten ouwehoeren met ze.
Iris
Hallo, waarmee kan ik je helpen?

vrijdag 10 maart 2023 13:28
User
Ik ben benieuwd welk tarief er gehanteerd wordt als terugleververgoeding als het variabele tarief tussendoor gewijzigd is.
vrijdag 10 maart 2023 13:29
Iris
Goed dat je even contact op neemt

Het teruglever tarief is altijd het kale leveringstarief. Op dit moment is dat € 0,42275 per kWh

User
En is het dan zo dat het kale tarief geldt wat op het moment van het opmaken van de jaarafrekening actueel is?
vrijdag 10 maart 2023 13:32
Iris
Wij kijken naar de periodes. Wanneer jouw tarief wijzigt kijken wij wat op dat moment de meterstand en dus het verbruik is. Je wordt dus per tarief periode afgerekend. Dus voor nu heb je het tarief van €0,42275 per kWh. Mocht dat wijzigen dan krijg je dus tot die tijd bovenstaand tarief en daarna het nieuwe tarief.

vrijdag 10 maart 2023 13:33
User
Dat snap ik, maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld dat het tarief van 42 cent naar 22 cent gaat ten tijde van de afrekening, terwijl ik het meeste heb teruggeleverd tijdens de periode waarin het tarief 42 cent was. Snap je mijn vraag?
vrijdag 10 maart 2023 13:36
Iris
Ik snap je vraag, maar dat is zoals ik bovenstaand hebt vermeld. Dus stel van 1 januari tot 1 juli is het tarief 42. Van 1 juli tot 1 december is het tarief 22 cent. Jouw afrekening wordt dan opgemaakt door te kijken naar jouw verbruik in beide helften van het jaar. Wat jij hebt verbruikt van 1 januari tot 1 juli wordt afgerekend tegen 42 cent. Alles wat je hebt verbruikt van 1 juli tot 1 december wordt afgerekend tegen 22 cent.

vrijdag 10 maart 2023 13:37
Wij kijken dus naar het tarief wat geldt ten tijde van het verbruik.

User
Klopt, maar geldt dat ook andersom voor het terugleveren?
Iris
Dat geldt voor alle tarieven.

vrijdag 10 maart 2023 13:39
User
Stel 1-1 tot 1-7 is het verbruik -2000 kwh met een tarief van 42 cent, daarna komt de periode met de eindafrekening en blijft er na de saldering 1000 kwh over die meer teruggeleverd is. Maar het tarief staat in die periode op 22 cent.
vrijdag 10 maart 2023 13:42
Iris
Wij kijken naar het tarief wat op dat moment geldt. Dus het kan op jouw jaarafrekening goed voorkomen dat je meerdere tarieven gaat zien. Als jij van 1-1 tot 1-7 iets teruglevert en het tarief is dan 42 cent, dan krijg je dit voor 42 cent terug. Als het tarief op de dag van de afrekening ineens anders is krijg je alsnog jouw teruglevering van 1-1 tot 1-7 tegen die 42 cent.

User
Dankuwel, dat is mooi
Iris
Graag gedaan, kan ik verder nog iets voor je doen?

User
Nee, ik weet genoeg.
fijne dag nog
Iris
Ik wens jou ook een fijne dag verder!

ENGIE
Welkom terug! Als je wilt, kan ik je straks nog verder helpen, maar voor nu wil ik je graag vragen hoe je het gesprek met mijn live-chat collega vond.

User
Zeer goed
ENGIE
Dankjewel!

Als je nog aanvullende suggesties hebt, dan kan je die hier opgeven.

User
Haha, blijven salderen op jaarbasis.
ENGIE
Bedankt!

Als ik nog iets anders voor je kan doen, typ dan hieronder je vraag.

Heeft dit antwoord geholpen?

User
Ja
ENGIE
Bedankt voor de feedback! Tot ziens.

Maar in de periode 1 januari 2024 tot 1 maart 2024 verbruik ik meer dan wat ik teruglever.
Over het hele jaar lever ik natuurlijk veel meer terug dan ik verbruik.
Ik snap nu dus nog steeds de laatste periode jan/maart niet waarmee ze dat gaan salderen. Of moet ik het verbruik daarvoor dan afrekenen als het per tariefperiode gaat?

Edit: Als je in 2 tariefperiodes valt dan snap ik het, dus als je contractjaar van Jan tot jan loopt of juli tot juli, maar ik val nu in 3 tariefperiodes..

P.s heel erg bedankt alvast voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxPM58w0x8CVQBRLaa5mUyjhPIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T01TkJ5ZFfZz7Vlu0Njx7OZt.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is hier gesaldeerd? De jaartotalen kloppen, dus bij normaaltarief is voor 673 kWh gesaldeerd, maar ik zou verwachten dat als in tariefperiode 2022 voor 314 kWh is verbruikt er ook voor 314 kWh zou worden gesaldeerd (1e regel teruglevering normaal tarief) maar dat is maar 253 kWh. In 2023 is er tot 1 juli 314kWh verbruikt en 352kWh gesaldeerd. En vanaf 1 juli 13 kWh verbruikt en 68 kWh gesaldeerd. Jaarrond is er wel voor 673kWh zowel verbruikt als gesaldeerd tegen normaaltarief.

Bij daltarief geldt hetzelfde.

Deze berekening is volgens mij niet onvoordelig, maar ik snap hem gewoon niet, wie snapt wat hier gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
wlmpie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:51:

Hoe is hier gesaldeerd? De jaartotalen kloppen, dus bij normaaltarief is voor 673 kWh gesaldeerd, maar ik zou verwachten dat als in tariefperiode 2022 voor 314 kWh is verbruikt er ook voor 314 kWh zou worden gesaldeerd (1e regel teruglevering normaal tarief) maar dat is maar 253 kWh. In 2023 is er tot 1 juli 314kWh verbruikt en 352kWh gesaldeerd. En vanaf 1 juli 13 kWh verbruikt en 68 kWh gesaldeerd. Jaarrond is er wel voor 673kWh zowel verbruikt als gesaldeerd tegen normaaltarief.

Bij daltarief geldt hetzelfde.

Deze berekening is volgens mij niet onvoordelig, maar ik snap hem gewoon niet, wie snapt wat hier gebeurd?
Ik heb de indruk dat ze de totale afname normaaltarief naar rato van je invoeding over de drie tariefperiodes verdeeld hebben. In de piekuren heb je 673 kWh van het net afgenomen. In elke tariefperiode hebben ze van je piekinvoeding 12,8% genomen om in totaal die 673 kWh te salderen. Dus in de eerste periode 12,8% van 1984 kWh = 253 kWh. In de tweede periode 12,8% van 2753 kWh = 352 kWh. In de derde periode 12,8% van 531 kWh = 68 kWh.

Idem voor dal, maar dat komt neer op ruim 58% van je invoeding per periode. Dus in de eerste periode 58,2% van 756 kWh = 440 kWh. Tweede periode 58,2% van 1289 kWh = 750 kWh. Derde periode 58,3% van 223 kWh = 130 kWh. In totaal is hiermee je dalafname van 1320 kWh gesaldeerd.

De kWh's die per periode niet gebruikt zijn om te salderen, die zijn vervolgens tegen de terugleververgoeding afgerekend. Dat is de tweede regel die er telkens per periode staat. De BTW is er dan vanaf (9% in de periode 2022, 21% in de periodes 2023).

[ Voor 31% gewijzigd door Linea op 02-08-2023 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
Hartelijk dank, ik begrijp de berekening nu. Best ingewikkeld nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarionF
  • Laatst online: 05-09 11:50
wlmpie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:34:
Hartelijk dank, ik begrijp de berekening nu. Best ingewikkeld nog.
De percentages snap ik nu ook eindelijk, maar hoe zijn de verschillende tarieven per periode berekend?
En waar zie je het prijsplafond in de berekening terug?

Ik krijg 24-9 mijn jaarafrekening van Engie en vroeg me al af hoe ze dat met die tariefwijzigingen gaan berekenen. Ik heb straks ca. 2600 kwh meer teruggeleverd dan verbruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door MarionF op 15-08-2023 21:49 . Reden: ik snap het nu iets beter ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Wat doen de Engiërs? Vasthouden aan contract met koppeling levering=terugleveringstarief, of toch zekere voor onzekere en 3 jaar vast contract ergens afsluiten voor 9 cent tlv (om zo Vandebron grappen te voorkomen)?

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Die vaste kosten zijn blijkbaar niet mogelijk voor het modelcontract. Ik ben van plan te blijven zitten. En anders zien we het dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik maak eerst het jaar vol en zie dan wel weer. Grote kans dat ik dan blijf zitten.
Nu ga ik in ieder geval zeker niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
marteltor schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:42:
Wat doen de Engiërs? Vasthouden aan contract met koppeling levering=terugleveringstarief, of toch zekere voor onzekere en 3 jaar vast contract ergens afsluiten voor 9 cent tlv (om zo Vandebron grappen te voorkomen)?
Ik heb mijn contract verlengd voor een jaar. Iets scherpere tarieven, wat zekerheid en als je via de telefoon om een aanbod vraagt krijg je nog 37,50 per aansluiting bonus. Elders zijn de tarieven wel scherper te vinden, maar 19ct teruglevertarief (kale tarief zonder belastingen etc) is zo nergens te vinden icm scherpe tarieven.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
IK heb een contract voor onbepaalde tijd bij Engie, mijn app laat 45ct TLV zien. Tot afgelopen week stond er in de app een (geschat) bedrag van 1450 euro aan teruggave.

(NB. De grafiek laat 2600 euro teruggave zien, we leveren flink terug...)

Dat bedrag van 1450 leek al een tijdje niet meer te veranderen (terwijl de zon natuurlijk doorschijnt en wij flink terugleveren), vandaag zag ik ineens dat er 0 teruggave staat.

Is Engie ineens iets aan het wijzigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbLm2fJ5BT8QA-QpZIQsuViwUb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXceMv5TlNx6oTeDdtf093qa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UloUvsXt_XeKcXgE5UFsHiyj8x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h97MU26gZfVWdafJIDGqEsaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xcn7McqWCnC3hgpXQ9IszziLO-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C5NYtR74OJCB0enz3I4rKCW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 13-09-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Zit nu ook even bij engie:

De engie app geeft het teruglevertarief niet goed weer, dit is het bedrag voor salderen, daarboven (de TLV) is het ca. 20-25 ct. Ook de grafiek geeft dit fout weer.

Mbt. de geschatte teruggave: die berekenen ze wel correct lijkt het, snap alleen niet waarom die opeens €0,- is bij jou, hier staat er vandaag nog keurig €3000,-

Zou me geen zorgen maken, contract is uiteindelijk leidend in de afrekening.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Stefke
ah oke, dat zou dan inderdaad verklaren waarom de grafiek 2600 euro weergeeft en de schatting 1450? Maar inderdaad wel raar dat ie sinds deze week ineens op 0 staat. Zal t even aankijken en dan Engie bellen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Ik laat mijn slimme meter niet uitlezen (maar kan daardoor ook geen meterstanden invoeren), maar ik zie gewoon netjes het teruglevertarief goed staan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
Ik heb op dit moment eenzelfde contract voor onbepaalde tijd als @Stefke met ook die tarieven. Nu staat er in mijn Engie app een aanbod klaar voor een jaarcontract met onderstaande bedragen voor stroom. Het lijkt erop dat ik de koppeling levertarief-teruglevertarief behoud met dit aanbod, of zie ik wat over het hoofd nu?

Op dit moment lever ik bijna elke dag meer terug dan dat ik verbruik, dus vind ik mijn huidige tarief wel prima. Van de winter zal dat echter wel anders zijn en dan is misschien dit jaar contract zo slecht nog niet. Ben nog een beetje aan het dubben of ik m'n huidige contract houd of dat ik toch maar voor dit jaarcontract ga.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6CGrEmNClRiiTp9QXJsu13iW8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYnz868hh9Sd6MJ6wi0fv0PS.jpg?f=fotoalbum_large
(het gastarief is in dit aanbod overigens €1,2851 per m3)

[ Voor 5% gewijzigd door Wouterkaas op 25-09-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Hebben jullie geen gas? @stefke @wouterkaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
rreevvss schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:32:
Jawel, die zit nu nog net boven het prijsplafond (€1,49787 /m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
rreevvss schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:32:
Ik niet, nieuw huis full electric. @Wouterkaas waar zie jij dat nieuwe contract? Ik zie er nergens iets van terug.
NB mijn teruggave is weer "hersteld" (nu weer >1500 euro ipv 0)

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 26-09-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
Gisteren overgestapt van Eneco (onbepaalde tijd contract) naar Engie. Toch wel prettig om deze winter te weten waar je aan toe bent. Prijzen ook wel prima:

Afgerond:
€0,35 normaaltarief
€0,28 daltarief
€1,31 gas

Daarbij geven ze nu €100 korting op de jaarafrekening.

Ik heb overigens 16 zonnepanelen op het dak liggen, maar i.v.m. auto laden en warmtepomp, airco etc. is mijn jaarverbruik hoger dan wat ik teruglever. Dus zolang ik nog kan salderen is teruglevertarief voor mij niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
Stefke schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:36:
[...]

Ik niet, nieuw huis full electric. @Wouterkaas waar zie jij dat nieuwe contract? Ik zie er nergens iets van terug.
NB mijn teruggave is weer "hersteld" (nu weer >1500 euro ipv 0)
In de app staat een knop met “Er staat een aanbod voor je klaar - je kunt je contract wijzigen”. Als ik via de site een berekening maak, dan krijg ik een vergelijkbaar aanbod, maar dan met een TLV van €0,08. Dat scheelt de helft met het aanbod in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouterkaas op 26-09-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ah nou die knop staat er bij mij (nog?) niet. Zolang mijn tarief blijft zoals het nu is vind ik t prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:59
Wouterkaas schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:17:
Ik heb op dit moment eenzelfde contract voor onbepaalde tijd als @Stefke met ook die tarieven. Nu staat er in mijn Engie app een aanbod klaar voor een jaarcontract met onderstaande bedragen voor stroom. Het lijkt erop dat ik de koppeling levertarief-teruglevertarief behoud met dit aanbod, of zie ik wat over het hoofd nu?

Op dit moment lever ik bijna elke dag meer terug dan dat ik verbruik, dus vind ik mijn huidige tarief wel prima. Van de winter zal dat echter wel anders zijn en dan is misschien dit jaar contract zo slecht nog niet. Ben nog een beetje aan het dubben of ik m'n huidige contract houd of dat ik toch maar voor dit jaarcontract ga.[Afbeelding]
(het gastarief is in dit aanbod overigens €1,2851 per m3)
Staat er in je huidige contract ook de tekst: "Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent Engie dit op uw jaarafrekening"? Of is hij nieuwer?

Mochten de voorwaarden allemaal blijven staan dan is het enige voordeel van het jaarcontract dat je nu lagere tarieven hebt over alles wat je niet mag salderen? Want wat gebeurd er na het jaar? Is het zeker dat je dan weer nieuwe tarieven tegen dezelfde voorwaarde krijgt?

Ik heb zelf de knop overigens ook nog niet, maar wacht wel met smart op de jaarafrekening (20-9). Weet iemand hoe lang ze daar meestal over doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 26-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
Pyramiden schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:04:
[...]

Staat er in je huidige contract ook de tekst: "Wanneer u zelf energie opwekt, verrekent Engie dit op uw jaarafrekening"? Of is hij nieuwer?

Mochten de voorwaarden allemaal blijven staan dan is het enige voordeel van het jaarcontract dat je nu lagere tarieven hebt over alles wat je niet mag salderen? Want wat gebeurd er na het jaar? Is het zeker dat je dan weer nieuwe tarieven tegen dezelfde voorwaarde krijgt?

Ik heb zelf de knop overigens ook nog niet, maar wacht wel met smart op de jaarafrekening (20-9). Weet iemand hoe lang ze daar meestal over doen?
Ja, dat staat inderdaad in mijn huidige contract.

Het is inderdaad niet zeker of ik na dit nieuwe jaarcontract weer die voorwaarden krijg. Het enige wat ik kan bedenken is als ik mijn jaarcontract niet opzeg: gaat deze dan over in een variabel contract met gelijke voorwaarden? In het aanbod staat nu: “Voor het eind van deze overeenkomst, ontvang je een verlengaanbod. Accepteer je dit niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst ENGIE Modelcontract voor onbepaalde tijd”. Lekker vaag.

Ik ben eerlijk gezegd al verrast dat het er nu nog in staat. Je zou denken dat ze dat niet meer aanbieden, toch?

Over het hele jaar zal ik voorlopig nog wel meer terugleveren dan verbruiken als het om stroom gaat. Wat dat betreft zou ik prima met een variabel contract kunnen blijven zitten. De afweging is voor mij meer of komend najaar een eventuele hoge gasprijs bij mijn huidige variabele contract opweegt tegen de gunstige terugleververgoeding. Of dat ik dan een mooi veilig compromis heb met dit aanbod van ENGIE, met als risico dat ik de koppeling teruglevertarief-levertarief na een jaar kwijtraak.

Dilemma 7(8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Wouterkaas op 26-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:59
Wouterkaas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:14:
[...]
Ja, dat staat inderdaad in mijn huidige contract.

Het is inderdaad niet zeker of ik na dit nieuwe jaarcontract weer die voorwaarden krijg. Het enige wat ik kan bedenken is als ik mijn jaarcontract niet opzeg: gaat deze dan over in een variabel contract met gelijke voorwaarden? In het aanbod staat nu: “Voor het eind van deze overeenkomst, ontvang je een verlengaanbod. Accepteer je dit niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst ENGIE Modelcontract voor onbepaalde tijd”. Lekker vaag.

Ik ben eerlijk gezegd al verrast dat het er nu nog in staat. Je zou denken dat ze dat niet meer aanbieden, toch?

Over het hele jaar zal ik voorlopig nog wel meer terugleveren dan verbruiken als het om stroom gaat. Wat dat betreft zou ik prima met een variabel contract kunnen blijven zitten. De afweging is voor mij meer of komend najaar een eventuele hoge gasprijs bij mijn huidige variabele contract opweegt tegen de gunstige terugleververgoeding. Of dat ik dan een mooi veilig compromis heb met dit aanbod van ENGIE, met als risico dat ik de koppeling teruglevertarief-levertarief na een jaar kwijtraak.

Dilemma 7(8)7
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe die zin zich juridisch verhoudt tot de wetgeving. Op dit moment is het verplicht om te salderen, maar volgens mij krijg je tijdens het afbouwen van die regeling geen verbod, maar is het simpelweg geen verplichting meer. Deze zin zou dan nog van toepassing kunnen zijn.

Je kunt toch gewoon alleen je gas oversluiten naar een andere leverancier? De keuze is dan wel iets beperkter. Ik heb nog een oud Engie contract vanwege de TLV, maar zit dynamisch bij de ANWB voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
Pyramiden schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:23:
[...]
Je kunt toch gewoon alleen je gas oversluiten naar een andere leverancier? De keuze is dan wel iets beperkter. Ik heb nog een oud Engie contract vanwege de TLV, maar zit dynamisch bij de ANWB voor gas.
Als ik elders een contract aanga voor alleen gas dan houd ik mijn huidige ENGIE contract voor stroom onder de huidige voorwaarden? Interesting... :o :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
Wouterkaas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:13:
[...]

Als ik elders een contract aanga voor alleen gas dan houd ik mijn huidige ENGIE contract voor stroom onder de huidige voorwaarden? Interesting... :o :D
Kan iemand dit bovenstaande bevestigen? Ik zit ook bij Engie met een variabel contract en een tvl van €0.45.
Bottleneck is mijn gas voor € 1,49787 per m3.

Overstappen lijkt me niet slim i.v.m. salderen of juist wel...... Overschot (1800KwH) laten uitbetalen voor € 0.45 per kwh en dan ergens anders gaan zitten met lagere kosten. Maar dan is mijn mooie tvl weer weg. Gedoe is het allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
Vibravis schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:50:
[...]

Kan iemand dit bovenstaande bevestigen? Ik zit ook bij Engie met een variabel contract en een tvl van €0.45.
Bottleneck is mijn gas voor € 1,49787 per m3.

Overstappen lijkt me niet slim i.v.m. salderen of juist wel...... Overschot (1800KwH) laten uitbetalen voor € 0.45 per kwh en dan ergens anders gaan zitten met lagere kosten. Maar dan is mijn mooie tvl weer weg. Gedoe is het allemaal.
Dit is correct.

Ik beb zelf per 1 September jl. met de gas naar CB gegaan a €1,167 m3 en heb het contract voor electra door laten lopen bij Engie.

Het zijn 2 producten welke voor het gemak samen worden weergegeven maar blijven 2 losse producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vibravis
JMS-2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:27:
[...]

Dit is correct.

Ik heb zelf per 1 September jl. Met de gas naar CB gegaan en heb het contract voor electra door laten lopen bij Engie.

Het zijn 2 producten welke voor het gemak samen worden weergegeven maar blijven 2 losse producten.
Dank voor de bevestiging. Dan ga ik me ook maar eens verdiepen in de gasprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Vibravis schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:28:
[...]

Dank voor de bevestiging. Dan ga ik me ook maar eens verdiepen in de gasprijzen.
Dat zou ik je zeker aanraden, aangezien je nu nog de hoofdprijs voor gas betaald bij Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
JMS-2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:34:
[...]

Dat zou ik je zeker aanraden, aangezien je nu nog de hoofdprijs voor gas betaald bij Engie.
Ik zit even te kijken maar wat bedoel je met CB? Coolblue toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Vibravis schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zit even te kijken maar wat bedoel je met CB? Coolblue toevallig?
Ja klopt Coolblue, maar ik heb in juni daar het 1 jarige gas contract gepakt met ingangsdatum 1 September.

Op andere forums lees ik dat Vattenfall, Powerpeers en Coolblue op dit moment een lage gasprijs hebben.
1 tip kijk ook goed naar de vaste kosten sommige zijn nu 12 euro per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Vannacht kwam de jaarafrekening binnen. We krijgen een leuk bedrag terug omdat we van 22-09-2023 totaal 7911 kWh meer hebben teruggeleverd dan afgenomen.

Maar hoe kan ik nu controleren of Engie het over de juiste periode berekend, ik lijk de meterstanden voor "teruglevering normaal" te missen na 1-01-2023? Hebben meer mensen zoiets gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmdHMGsrbjee6sn38npKYCTQ15c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWEzybeVtnznJ52zMFfcMqs7.png?f=fotoalbum_large

Aanvulling half uurtje later ik heb even contact opgenomen met Engie via de chat. Daarna heb ik via de email de ontbrekende meterstanden ontvangen. Volgens deze meterstanden kloppen berekende totalen per periode. Ze kon me niet vertellen waarom het niet op de factuur stond.
Nu de factuur verder nog even controleren of alles klopt >:)

tweede aanvulling factuur klopt. Alles is correct eerst per periode gesaldeerd en daarna is per periode de juiste teruglevering en tarief gebruikt (3 periodes met verschillende tarieven).

Mijn teruglevering is circa 3 x zoveel als afname van het net. Ik heb nog de koppeling van levering = teruglevering tarief in mijn contract staan. Dus voorlopig ik laat dit gewoon zo doorlopen.

[ Voor 37% gewijzigd door rube op 04-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Mijn rekening van Engie klopt voor geen meter :(

-Salderen per tariefperiode
-Energiebelasting berekend. Dit terwijl ik meer teruglever dan afneem, zou dus nul moeten zijn!
-2Tarieven teruglevering normaal :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLXlovXwoQJ1g7CmstPAKq6HMpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzvI149LD5WzttzGv9S5Dict.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Mijn rekening van Engie klopt voor geen meter :(

-Salderen per tariefperiode
-Energiebelasting berekend. Dit terwijl ik meer teruglever dan afneem, zou dus nul moeten zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLXlovXwoQJ1g7CmstPAKq6HMpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzvI149LD5WzttzGv9S5Dict.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nette oplossing van Engie. Het gebeurt wel eens vaker bij energie leveranciers dat er een fout wordt gemaakt in de eind rekening. Gelukkig is het vaak niet bewust en wordt het netjes opgelost wanneer je contact met ze opneemt. Fijn dat je het hier meld zodat we extra op kunnen letten bij de eind rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:
Nette oplossing van Engie. Het gebeurt wel eens vaker bij energie leveranciers dat er een fout wordt gemaakt in de eind rekening. Gelukkig is het vaak niet bewust en wordt het netjes opgelost wanneer je contact met ze opneemt. Fijn dat je het hier meld zodat we extra op kunnen letten bij de eind rekening.
Salderen en Dubbel tarief zit nog in de pen :'( (klacht geschillencommissie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DeHollander
Ik ken jou contract niet. Maar bij mij in contract staat duidelijk dat ze het dal teruglever enkel salderen tegen het dal verbruik, piek teruglever tegen piek verbruik.

Zelf heb ik hier zelfs een voordeel bij doordat ik zoveel mogelijk laat salderen in het dal tarief gezien de teruglever tarief tijdens piek hoger is (doordeweeks van 8:00 tot 24:00).

Maar ik ken jou situatie niet maar. Maar mocht het ook zo in je contract staan dan denk ik dat je niet veel kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:34:
@DeHollander
Ik ken jou contract niet. Maar bij mij in contract staat duidelijk dat ze het dal teruglever enkel salderen tegen het dal verbruik, piek teruglever tegen piek verbruik.

Zelf heb ik hier zelfs een voordeel bij doordat ik zoveel mogelijk laat salderen in het dal tarief gezien de teruglever tarief tijdens piek hoger is (doordeweeks van 8:00 tot 24:00).

Maar ik ken jou situatie niet maar. Maar mocht het ook zo in je contract staan dan denk ik dat je niet veel kans maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc5lJH6nfJfyBxolZERMKtTrYjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rwhevVMEnmKzkPhumYI1rLhj.jpg?f=user_large

Als ze dag en nacht splitsen prima maar dan wel over het hele jaar en niet per tariefperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
DeHollander schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

[Afbeelding]

Als ze dag en nacht splitsen prima maar dan wel over het hele jaar en niet per tariefperiode.
Dan had je 1 jaar vast moeten nemen, bij open hanteren ze inderdaad tarief periode en om deze reden heb ik ook enkeltarief genomen.

Zo salder ik van 1-1 tot 1-7 en van 1-7 tot 31-12. Speciaal zelfs op die datum het contract in laten gaan zodat ik geen 3 periodes krijg, wat er negatieve financiële gevolgen kan hebben als je niks heb opgewekt hebt in die tarief periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:20
Hier is op exact dezelfde wijze gerekend zoals in Linea in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

In totaal heb je 2136 kWh in normaaltarief verbruikt en 10933 kWh teruggeleverd. Die verhouding vermenigvuldig je dan met je teruglevering per tariefsperiode. Dus voor de periode september 2022 tot januari 2023: 784*2136/10933=153 kWh, voor de periode januari 2023 tot juli 2023: 5951*2136/10933=1163 kWh en periode juli 2023 tot oktober 2023: 4198*2136/10933=820 kWh.

In totaal is er dus 153+1163+820=2136 kWh gesaldeerd binnen het normaaltarief. De overige 10933-2136=8797 kWh verdeel je dan weer naar rato over de tariefperiodes. Dus voor de periode september 2022 tot januari 2023: 784*(10933-2136)/10933=631 kWh, voor de periode januari 2023 tot juli 2023: 5951*(10933-2136)/10933=4788 kWh en periode juli 2023 tot oktober 2023: 4198*(10933-2136)/10933=3378 kWh.

Dezelfde rekenwijzes mag je zelf toepassen voor je dalverbruik ;)

De terugleververgoeding kun je voor 2022 berekenen door het levertarief te delen door 1.09 en voor 2023 delen door 1.21.

[ Voor 12% gewijzigd door .joepiedepoepie op 30-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 22:32
.joepiedepoepie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Hier is op exact dezelfde wijze gerekend zoals in Linea in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

In totaal heb je 2136 kWh in normaaltarief verbruikt en 10933 kWh teruggeleverd. Die verhouding vermenigvuldig je dan met je teruglevering per tariefsperiode. Dus voor de periode september 2022 tot januari 2023: 784*2136/10933=153 kWh, voor de periode januari 2023 tot juli 2023: 5951*2136/10933=1163 kWh en periode juli 2023 tot oktober 2023: 4198*2136/10933=820 kWh.

In totaal is er dus 153+1163+820=2136 kWh gesaldeerd binnen het normaaltarief. De overige 10933-2136=8797 kWh verdeel je dan weer naar rato over de tariefperiodes. Dus voor de periode september 2022 tot januari 2023: 784*(10933-2136)/10933=631 kWh, voor de periode januari 2023 tot juli 2023: 5951*(10933-2136)/10933=4788 kWh en periode juli 2023 tot oktober 2023: 4198*(10933-2136)/10933=3378 kWh.

Dezelfde rekenwijzes mag je zelf toepassen voor je dalverbruik ;)

De terugleververgoeding kun je voor 2022 berekenen door het levertarief te delen door 1.09 en voor 2023 delen door 1.21.
Ik heb hier wel een vraag over. Ik zit nl in hetzelfde schuitje. Vanwaar deze verrekening obv de verhouding tussen levering en teruglevering? Want daarmee worden effectief teruggeleverde kWh’s van de ene periode naar de andere geschoven. Dat lijkt me niet terecht, want ENGIE claimt dat ze per periode salderen. Je zou dus verwachten dat bij teruglevering dezelfde hoeveelheid staat als bij levering en dat het overige excl btw wordt teruggeleverd/verrekend.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:20
leonardvg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Ik heb hier wel een vraag over. Ik zit nl in hetzelfde schuitje. Vanwaar deze verrekening obv de verhouding tussen levering en teruglevering? Want daarmee worden effectief teruggeleverde kWh’s van de ene periode naar de andere geschoven. Dat lijkt me niet terecht, want ENGIE claimt dat ze per periode salderen. Je zou dus verwachten dat bij teruglevering dezelfde hoeveelheid staat als bij levering en dat het overige excl btw wordt teruggeleverd/verrekend.
De reden is waarschijnlijk dat ze op deze manier creatief kunnen schuiven met de te salderen kWh's over een jaar en daar winst uit weten te halen. Uiteindelijk wordt je totale verbruik dus wel gesaldeerd (mits teruglevering>verbruik), maar met verschillende tarieven. Toegestaan is het geloof ik niet, maar ik krijg de indruk dat je pas je recht kunt krijgen door juridische stappen te nemen. Hier verwacht ik 2 eindafrekeningen van Engie (december 2023 en april 2024), dus ik ben me alvast aan het inlezen/voorbereiden :+

Had je dit topic al gelezen? Hierin wordt dezelfde verdeelsleutel gehanteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Mijn topic tweakduke in "Engie: Netto verbruik jaarbasis -136kWh, toch betalen." is gesloten door moderator om hier verder te gaan. Waarom is mij onduidelijk omdat het niet over de terugleververgoeding gaat, maar ok.

Update:

Engie heeft mij zojuist een schikkingsvoorstel gedaan mbt mijn klacht bij de geschillencommissie over het niet op jaarbasis salderen.

Geachte heer xxx,

U heeft een geschil bij de Geschillencommissie aanhangig gemaakt over uw jaarafrekening. U vraagt om aanpassing van uw jaarafrekening op basis van een andere dan door ons toegepaste salderingsmethode, waarbij u aangeeft dat u benadeeld bent doordat ENGIE uw teruggeleverde elektriciteit per tarief periode saldeert, en niet op jaarbasis.

Het op de website getoonde rekenvoorbeeld gaf mogelijk aanleiding tot onduidelijkheid. Zoals u wellicht weet wordt er momenteel door de wetgever gewerkt aan een aanpassing van de Elektriciteitswet, die duidelijker zal voorschrijven hoe er gesaldeerd moet worden. Uiteraard volgen wij dit op de voet.

Om u tegemoet te komen in uw klacht willen wij u een eenmalig en voor uw situatie passend schikkingsvoorstel doen, waarmee wij verwachten aan uw wens tegemoet te komen.

Wij stellen voor u te compenseren in het bedrag van de in de jaarafrekening berekende leveringskosten voor elektriciteit (€ 826,92) plus een compensatie voor de door u gemaakte kosten en moeite van € 200,-- (waarin begrepen de kosten van de Geschillencommissie).
Dit betreft een eenmalige financiële tegemoetkoming van in totaal dus € 1.026,92.

U moet op grond van uw jaarafrekening nog € 389,42 aan ons betalen. Dit zullen wij verrekenen met de tegemoetkoming, indien u hier mee akkoord gaat.

Graag vernemen wij of u al dan niet met ons voorstel instemt. Daarna kunnen wij de Geschillencommissie informeren of wij een schikking met u zijn overeengekomen.

Wij zorgen er daarna voor dat, voor zover u instemt, het aangeboden compensatiebedrag per ommegaande aan u wordt overgemaakt.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Ik ga vanavond berekenen of deze tegemoetkoming in de buurt komt van wat ik volgens mij met een juiste berekening hoor te krijgen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29

Crazy-

Best life ever

sparkly schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:09:
Mijn topic tweakduke in "Engie: Netto verbruik jaarbasis -136kWh, toch betalen." is gesloten door moderator om hier verder te gaan. Waarom is mij onduidelijk omdat het niet over de terugleververgoeding gaat, maar ok.

Update:

Engie heeft mij zojuist een schikkingsvoorstel gedaan mbt mijn klacht bij de geschillencommissie over het niet op jaarbasis salderen.

Geachte heer xxx,

U heeft een geschil bij de Geschillencommissie aanhangig gemaakt over uw jaarafrekening. U vraagt om aanpassing van uw jaarafrekening op basis van een andere dan door ons toegepaste salderingsmethode, waarbij u aangeeft dat u benadeeld bent doordat ENGIE uw teruggeleverde elektriciteit per tarief periode saldeert, en niet op jaarbasis.

Het op de website getoonde rekenvoorbeeld gaf mogelijk aanleiding tot onduidelijkheid. Zoals u wellicht weet wordt er momenteel door de wetgever gewerkt aan een aanpassing van de Elektriciteitswet, die duidelijker zal voorschrijven hoe er gesaldeerd moet worden. Uiteraard volgen wij dit op de voet.

Om u tegemoet te komen in uw klacht willen wij u een eenmalig en voor uw situatie passend schikkingsvoorstel doen, waarmee wij verwachten aan uw wens tegemoet te komen.

Wij stellen voor u te compenseren in het bedrag van de in de jaarafrekening berekende leveringskosten voor elektriciteit (€ 826,92) plus een compensatie voor de door u gemaakte kosten en moeite van € 200,-- (waarin begrepen de kosten van de Geschillencommissie).
Dit betreft een eenmalige financiële tegemoetkoming van in totaal dus € 1.026,92.

U moet op grond van uw jaarafrekening nog € 389,42 aan ons betalen. Dit zullen wij verrekenen met de tegemoetkoming, indien u hier mee akkoord gaat.

Graag vernemen wij of u al dan niet met ons voorstel instemt. Daarna kunnen wij de Geschillencommissie informeren of wij een schikking met u zijn overeengekomen.

Wij zorgen er daarna voor dat, voor zover u instemt, het aangeboden compensatiebedrag per ommegaande aan u wordt overgemaakt.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Ik ga vanavond berekenen of deze tegemoetkoming in de buurt komt van wat ik volgens mij met een juiste berekening hoor te krijgen.
Hier exact hetzelfde vandaag ontvangen.
Crazy- in "ENGIE variabel contract, zonnepanelen en salderen"

het bedrag (416,61) klopt op 30cent na zoals ik had berekend.
Echter hebben ze vergeten de reeds betaalde kosten van 107 (foutieve jaarrekening) vergeten te vergoeden ...

Tja Engie, dom om niet goed te salderen > het kost ze nu extra tijd & geld :'(

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
Crazy- schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:19:
[...]

Hier exact hetzelfde vandaag ontvangen.
Crazy- in "ENGIE variabel contract, zonnepanelen en salderen"

het bedrag (416,61) klopt op 30cent na zoals ik had berekend.
Echter hebben ze vergeten de reeds betaalde kosten van 107 (foutieve jaarrekening) vergeten te vergoeden ...

Tja Engie, dom om niet goed te salderen > het kost ze nu extra tijd & geld :'(
In mijn geval is de voorgestelde schikking zeker niet onredelijk, een gedetailleerde berekening is niet nodig.
Ik heb akoord gegeven op voorwaarde dat de aankomende jaarafrekening niet gesaldeerd wordt op tariefsperiode maar op jaarbasis en kWh, minstens tot ingang van de nieuwe electriciteitswet. Hierbij heb ik vermeld dat als ze hier niet mee akkoord gaan de zaak alsnog in behandeling gaat zodat ik de uitspraak bij een eventueel volgend geschil over de jaarafrekening kan gebruiken.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
De voorbeelden laten zien dat het effect heeft om bezwaar aan te tekenen. Goed gedaan en gefeliciteerd daarmee.

Er blijft bij mij echter wel een triest beeld achter: hoeveel mensen maken er bezwaar? 10%? 25%?

Blijkbaar loont het nog steeds om alleen de bezwaarmakers tegemoet te komen, ondanks dat dit per geval meer tijd (en kosten) met zich meebrengt.

Uitgangspunt zou toch moeten zijn dat men zijn systemen correct inricht zodat alle klanten gelijk worden behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te weten dat bezwaar maken loont.
Nu heel kritische kijkt hadden ze 2022 bij mij het salderen ook niet goed gedaan. Echter ging toen maar om ongeveer 100kwh waardoor ik het niet de moeite waard was om er wat mee te doen.

Nu heb ik open contract met een jaar afrekening op 10 februari.
Zou ik hier in ook kans maken om 1 jan to 19 feb te laten verkennen met 2023 of andersom?
Aan de andere kant kan ik het ook prima ondervangen door even 1 en kwart maand de warmte pomp uit te zetten en even op gas te stoken. Zo had ik het vorige jaar ook gedaan met die subsidie op goedkoop gas O-) (Prijs plafon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
Harvest2002 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:57:
De voorbeelden laten zien dat het effect heeft om bezwaar aan te tekenen. Goed gedaan en gefeliciteerd daarmee.

Er blijft bij mij echter wel een triest beeld achter: hoeveel mensen maken er bezwaar? 10%? 25%?

Blijkbaar loont het nog steeds om alleen de bezwaarmakers tegemoet te komen, ondanks dat dit per geval meer tijd (en kosten) met zich meebrengt.

Uitgangspunt zou toch moeten zijn dat men zijn systemen correct inricht zodat alle klanten gelijk worden behandeld.
Eens. Zeker als er wordt geschikt is dit voor de meeste mensen nadelig. Een echte bevestigende uitspraak van de geschillencommissie is misschien ook voer voor juristen die hun brood hiermee verdienen, misschien krijgt het dan meer aandacht. Wellicht ook waarom Engie graag wil schikken.

En als Engie dus niet akkoord gaat met de voorwaarde die ik stelde voor een akkoord komt er ook een uitspraak. Ik ben er vrij zeker van dat die positief zal uitpakken, zo niet even goede vrienden. Het is voor mij ook meer een principekwestie dan een geldkwestie, de schikking levert mij naar verwachting meer op dan een uitspraak waarna er correct wordt gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
UPDATE:
Reactie Engie op de voorwaarde die ik stelde:

Geachte heer xxxxx

Dank u voor uw reactie op ons schikkingsvoorstel.
U vraagt ons u toe te zeggen dat wij op uw volgende jaarafrekening wél salderen volgens de door u in uw klacht beschreven werkwijze.

Die toezegging kunnen wij niet doen. Wij zijn van mening dat de door ons gehanteerde werkwijze (salderen per tariefperiode), beoordeeld vanuit de huidige wetgevende kaders, een verdedigbare methodiek is. Er zijn ontwikkelingen gaande, zoals het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling dat ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, en een voorgeschreven salderingsmethodiek die bij het Ministerie van EZK in voorbereiding is. Wij wachten die ontwikkelingen af en dat kan tot een aanpassing van onze werkwijze leiden.

Dat wij u desondanks een schikkingsvoorstel hebben gedaan is omdat wij ons realiseren dat onze klantcommunicatie rondom salderen tot onduidelijkheden kon leiden. Wij zijn nu druk bezig verduidelijkingen aan te brengen in die communicatie. Het voorgaande doet niet af aan de gehanteerde methodiek zelf.

Indien dit voor u reden is het schikkingsvoorstel definitief niet te accepteren, dan vernemen wij dat graag op korte termijn van u. Wij zullen in dat geval ons verweer bij de Geschillencommissie indienen.

Met vriendelijke groet,
xxxxx
Klachtenteam ENGIE

Wife: Doe niet zo dwars, accepteer die schikking nou maar gewoon.

Heeft ze gelijk? Wat vinden jullie van het punt dat Engie maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
sparkly schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:45:
Ik ben bang dat als je op dat punt je gelijk wilt halen, de gang naar de rechter moet maken. (Of in ieder geval de wil hebben om het tot aan de rechter uit te willen vechten.)
Dit begint te lijken op het gevecht met BudgetEnergie.
Dus het is de vraag of je die behoorlijke stap wilt nemen.

Zou je wel een boel mensen een plezier mee doen, want dan komt er jurisprudentie. Mocht je het doen, zijn er volgens mij ook wel mensen die je waar mogelijk willen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sparkly schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:29:
[...]

In mijn geval is de voorgestelde schikking zeker niet onredelijk, een gedetailleerde berekening is niet nodig.
Ik heb akoord gegeven op voorwaarde dat de aankomende jaarafrekening niet gesaldeerd wordt op tariefsperiode maar op jaarbasis en kWh, minstens tot ingang van de nieuwe electriciteitswet. Hierbij heb ik vermeld dat als ze hier niet mee akkoord gaan de zaak alsnog in behandeling gaat zodat ik de uitspraak bij een eventueel volgend geschil over de jaarafrekening kan gebruiken.
Reactie engie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Erg vreemd. Want de jaarrekening was 107.- betalen; waar ik 460€ had terug moeten krijgen. 567.- dus verschil

Dan de compensatie a 200€ (waarvan 56€ geschillencommissie kosten) had ik er bovenop verwacht.

Nee zeggen ze nu: we compenseren alleen wat je terug zou krijgen.

Er klopt geen kant van….
Ik neig over te gaan te weigeren

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

UPDATE:

Geachte heer xxxxx

U vraagt ons u toe te zeggen dat wij op uw volgende jaarafrekening wél salderen volgens de door u in uw klacht beschreven werkwijze.

Die toezegging kunnen wij niet doen. Wij zijn van mening dat de door ons gehanteerde werkwijze (salderen per tariefperiode), beoordeeld vanuit de huidige wetgevende kaders, een verdedigbare methodiek is. Er zijn ontwikkelingen gaande, zoals het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling dat ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, en een voorgeschreven salderingsmethodiek die bij het Ministerie van EZK in voorbereiding is. Wij wachten die ontwikkelingen af en dat kan tot een aanpassing van onze werkwijze leiden.

Dat wij u desondanks een schikkingsvoorstel hebben gedaan is omdat wij ons realiseren dat onze klantcommunicatie rondom salderen tot onduidelijkheden kon leiden. Wij zijn nu druk bezig verduidelijkingen aan te brengen in die communicatie. Het voorgaande doet niet af aan de gehanteerde methodiek zelf.

Indien dit voor u reden is het schikkingsvoorstel definitief niet te accepteren, dan vernemen wij dat graag op korte termijn van u. Wij zullen in dat geval ons verweer bij de Geschillencommissie indienen.

Met vriendelijke groet,
xxxxx
Klachtenteam ENGIE

Same shit dus…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Truus01 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:12:
[...]

Ik ben bang dat als je op dat punt je gelijk wilt halen, de gang naar de rechter moet maken. (Of in ieder geval de wil hebben om het tot aan de rechter uit te willen vechten.)
Dit begint te lijken op het gevecht met BudgetEnergie.
Dus het is de vraag of je die behoorlijke stap wilt nemen.

Zou je wel een boel mensen een plezier mee doen, want dan komt er jurisprudentie. Mocht je het doen, zijn er volgens mij ook wel mensen die je waar mogelijk willen helpen.
Ik doe wel mee gok ik ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
UPDATE:

Geachte heer xxxxx

Met vriendelijke groet,
xxxxx
Klachtenteam ENGIE

Ik denk dat je er verstandig aan doet om het advies van je vrouw te volgen.

Engie heeft gelijk dat er mogelijk veranderingen aankomen als het wetsvoorstel dat nu bij de EK ligt wordt aangenomen. Evenmin als Engie kan vooruitlopen op die wijziging, lijkt mij dat je noch via de geschillencommissie noch via de rechter kunt afdwingen dat Engie bij voorbaat moet afzien van een wijziging van de salderingsregeling als die in hun voordeel is.

Iedereen zal rustig moet afwachten en zich moeten houden aan de spelregels zoals die er nu liggen.

Als het schikkingsvoorstel redelijk is zou ik die aanvaarden.

Ik ken je situatie niet precies, maar als je wilt voorkomen dat een eventuele wijziging van de salderingsregeling nadelig uitpakt, kijk dan naar een vast contract met een enkel tarief: dan heb je het minste last van saldering per tariefperiode of per telwerk. Maar dat hangt helemaal af van hoeveel je kWh je invoedt en hoeveel je afneemt en wanneer gedurende de dag en of er significante veranderingen gaan plaatsvinden: bijvoorbeeld aanschaf warmtepomp of elektrische auto die je thuis gaat opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Harvest2002 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:37:
[...]

Engie heeft gelijk dat er mogelijk veranderingen aankomen als het wetsvoorstel dat nu bij de EK ligt wordt aangenomen. Evenmin als Engie kan vooruitlopen op die wijziging, lijkt mij dat je noch via de geschillencommissie noch via de rechter kunt afdwingen dat Engie bij voorbaat moet afzien van een wijziging van de salderingsregeling als die in hun voordeel is.

Iedereen zal rustig moet afwachten en zich moeten houden aan de spelregels zoals die er nu liggen.

Als het schikkingsvoorstel redelijk is zou ik die aanvaarden.

Ik ken je situatie niet precies, maar als je wilt voorkomen dat een eventuele wijziging van de salderingsregeling nadelig uitpakt, kijk dan naar een vast contract met een enkel tarief: dan heb je het minste last van saldering per tariefperiode of per telwerk. Maar dat hangt helemaal af van hoeveel je kWh je invoedt en hoeveel je afneemt en wanneer gedurende de dag en of er significante veranderingen gaan plaatsvinden: bijvoorbeeld aanschaf warmtepomp of elektrische auto die je thuis gaat opladen.
Uiteraard had ik de nieuwe energiewet meegenomen in mijn voorwaarde, salderen in kwh per jaar totdat de nieuwe energiewet ingaat.

Ik denk dat ik de schikking inderdaad ga accepteren. Deze is zeker redelijk te noemen. Netto komt dit neer op:
-JaarafrekeningSchikking
kWh jaarbasis na salderen-136-136
Leveringskosten € 826,92 € -
Netbeheerkosten € 319,79 € 319,79
Overheidsheffingen € -478,93 € -478,93
Verrekening € -158,36 € -158,36
Totaal € 509,42 € -317,50
In rekening gebracht € 120,00 € 120,00
Compensatie moeite € - € 200,00
Betalen € 389,42 € -637,50
Verschil € -1.026,92

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 20:26
Harvest2002 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:37:
[...]

Ik heb moeite met mensen die dit soort gevaarlijke uitspraken doen... }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het to the point houden; zij stellen als voorwaarde dat je ook in de toekomst niet gaat lopen zeiken (Eenmalig voorstel). Net als zij kan jij niet in de toekomst kijken.

Accepteren op deze afrekening en stellen dat je toekomstige afrekening per geval zal beoordelen zoals ook redelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
Geneuzel schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb moeite met mensen die dit soort gevaarlijke uitspraken doen... }:|
Mede gelet op je nom de plume weet ik niet hoe ik je opmerking moet duiden. Vind je het gevaarlijk dat ik @sparkly adviseer naar zijn vrouw te luisteren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sparkly
Ik heb de schikking geaccepteerd. Jammer dat ik nu m'n gelijk niet haal maar aan de andere kant is het doel bereikt. Volgende jaarafrekening zien we dan wel weer.

Samenvattend: Zit je bij Engie en salderen ze de jaarafrekening per tariefperiode, neem dan mijn topic eens door en stap naar de geschillencommissie. Het loont.

Iedereen bedankt voor de comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik overweeg verder te gaan en de schikking niet te accepteren.

De Geschillencommissie kan/mag echter geen advies geven, dus moet ik het doen op basis van eerdere uitspraken.

Daarop gebaseerd zit ik dus in dubio om gewoon te zeggen: Engie, bekijk het maar, ik accepteer het niet en laat het verder gaan.

wat heb ik te verliezen? De rekening is betaald; enige is dat ik nog 600 euro terug zo krijgen nu.
Echter ik verwacht een correcte verrekening, en niet anders

discutabele punt is alleen tegen welk tarief er verrekend moet gaan worden; maar dit zou conform contract alsnog 80% moeten zijn (grof gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Crazy- schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:11:
Ik overweeg verder te gaan en de schikking niet te accepteren.

De Geschillencommissie kan/mag echter geen advies geven, dus moet ik het doen op basis van eerdere uitspraken.

Daarop gebaseerd zit ik dus in dubio om gewoon te zeggen: Engie, bekijk het maar, ik accepteer het niet en laat het verder gaan.

wat heb ik te verliezen? De rekening is betaald; enige is dat ik nog 600 euro terug zo krijgen nu.
Echter ik verwacht een correcte verrekening, en niet anders

discutabele punt is alleen tegen welk tarief er verrekend moet gaan worden; maar dit zou conform contract alsnog 80% moeten zijn (grof gezegd)
Corrigeer me als ik mis zit.

Je had verwacht 416 euro terug te krijgen maar hebt intussen 107 euro betaald: een verschil van 523 euro. Engie biedt je nu aan om je een bedrag van in totaal 618 te betalen. Wat verwacht je van de geschillencommissie? Dat je 618 euro plus 107 = 725 euro, terugkrijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
Net een mail van Engie mbt de energie tarieven voor 2024, TLV zakt naar 4 cent naar salderen :-(. In mijn overeenkomst staat dat TLV gelijk is aan het kale lever tarief, mogen ze die met een Engie open contract eenzijdig aanpassen eigenlijk?

[ Voor 43% gewijzigd door jwillemsen op 27-11-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinh94
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0GzJ9IcmjWSr1xtrPnBeEbmXJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9MZajTAIrwsQaNbfsGyeMSK.jpg?f=fotoalbum_large

Ojee, toch maar weer eens rondkijken bij andere leveranciers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38

_Arthur

blub

Zag het toevallig net ook in de Engie app; nog geen mail oid gezien. Tijd om over te stappen 8)

Edit: Model contract sinds dec 2021.

[ Voor 19% gewijzigd door _Arthur op 27-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satirev
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-08 14:57
robbinh94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:23:
[Afbeelding]

Komt hier net ook binnen inderdaad, dat wordt weer overstappen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 20:21

ap3nr0ts

hoi

jwillemsen schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:19:
Net een mail van Engie mbt de energie tarieven voor 2024, TLV zakt naar 4 cent naar salderen :-(
Same. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:20
Ik zie die melding gelukkig niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

robbinh94 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:23:
[Afbeelding]

Even opletten welke voorwaarden je hebt. Tot midden 2022 waren de tatieven in contract gekoppeld.

Wie die voorwaarden heeft, zou deze wijziging niet moeten krijgen - heb zelf nog niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Harvest2002 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:10:
[...]

Corrigeer me als ik mis zit.

Je had verwacht 416 euro terug te krijgen maar hebt intussen 107 euro betaald: een verschil van 523 euro. Engie biedt je nu aan om je een bedrag van in totaal 618 te betalen. Wat verwacht je van de geschillencommissie? Dat je 618 euro plus 107 = 725 euro, terugkrijgt?
ik begrijp de verwarring ... ik zal het duidelijker maken:

Afgenomen: 6.348,07 kWh
Geleverd: 7.762,086 kWh

Netto: -1.414,016 kWh

Ga je dit eenheid salderen ipv tegen tarief; conform contract:
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
3 tariefperiodes:

0,935 (01/10//2022 - 31/12/2023)
0,66398 (01/01/2023 - 30/06/2023)
0,42705 (01/07/2023 - 30/09/2023)

Gemiddeld : 0,6718 per dag. (incl. energiebelastingen & btw)

Excl. energiebelastingen& btw kom je op ongeveer 50ct uit.

1.414,016 * 50ct = € 707,- vergoeding

nu kan je discussiëren over de vergoeding, tegen welk tarief. Bij het laagste tarief (0,42705 - 15ct = 0,27705) is het € 391,-

In beide gevallen geldt dat ik de reeds betaald 107,- terug dien te krijgen + de werkelijke vergoeding

707+107. = 814,00 + 55 euro Geschillencommissie = 869,-
(of laagste tarief € 553,-)

Nu zou je kunnen zeggen : accepteer het, 618,61 zit ergen er tussen in.

Maar is hiermee een juridisch feit vastgelegd door een schikking? nee
Het blijft onduidelijk, voor iedereen. Wat is nu juist? Hoe dient men te salderen?

En daar gaat het mij nog meer om; duidelijkheid en principes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hier ook niet, blijft 40-45 cent (handig zo'n oud contract :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jwillemsen schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:19:
Net een mail van Engie mbt de energie tarieven voor 2024, TLV zakt naar 4 cent naar salderen :-(. In mijn overeenkomst staat dat TLV gelijk is aan het kale lever tarief, mogen ze die met een Engie open contract eenzijdig aanpassen eigenlijk?
Er gaan verschillende versies overeenkomst en voorwaarden rond.

Na mid 2022: Het is gelijk en iets verderop staat dat het losgekoppeld kan worden
Tot mid 2022: Het is gelijk

Bij contracten tot mid 2022 (Maar check altijd even je eigen contract!) kan dat niet zomaar losgekoppeld worden.

Heb zelf nog niets ontvangen, en naar mijn contract zou het ook niet kunnen.
Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"