Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:12
@Crazy- Helder. Je wilt een principe uitspraak over de vraag welke TLV Engie moet betalen als je een variabel contract hebt met verschillende tarieven per periode.

Er zijn inderdaad verschillende methodes om dat te bepalen.

Mocht je doorzetten: succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
jwillemsen schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:19:
Net een mail van Engie mbt de energie tarieven voor 2024, TLV zakt naar 4 cent naar salderen :-(. In mijn overeenkomst staat dat TLV gelijk is aan het kale lever tarief, mogen ze die met een Engie open contract eenzijdig aanpassen eigenlijk?
In mij geschil met Innova is hierover nog geen besluit. De geschillencommissie moet nog een uitspraak doen, maar er is nog geen hoorzitting gepland.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 20:21

ap3nr0ts

hoi

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:54:
[...]

Er gaan verschillende versies overeenkomst en voorwaarden rond.

Na mid 2021: Het is gelijk en iets verderop staat dat het losgekoppeld kan worden
Tot mid 2021: Het is gelijk

Bij contracten tot mid 2021 (Maar check altijd even je eigen contract!) kan dat niet zomaar losgekoppeld worden.

Heb zelf nog niets ontvangen, en naar mijn contract zou het ook niet kunnen.
Heb je het exacte citaat of bron? Ik ben er pas sinds februari bij helaas. Dus ik gok dat ik dat tekstje dan ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42

mjl

Ugh

Vandaag een mail gehad van engie met de nieuwe tarieven per 1 jan, 4 ct teruglevertarief want de voorwaarden worden aangepast (tot op heden nog gelijk aan afname tarief ex belastingen) 38ct stroom 1,51 gas. Zit al te kijken, gereenchoice zou voor mij redelijk uitkomen maar ikzoek nog even verder ... vooral goedkoper gas is voor mij dan straks een voordeel en mischien toch maar een electische auto of hybride warmtepomp..

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ap3nr0ts schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:06:
[...]

Heb je het exacte citaat of bron? Ik ben er pas sinds februari bij helaas. Dus ik gok dat ik dat tekstje dan ook heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBu4H2Px0w0T0jFF1dZNAgp_W5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGWQgdu04cZlm6QLy7688PPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SknxUJY7kJUskAZe4KP2zueEjRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StXBedWCUb2eJMePxZrCubrL.jpg?f=fotoalbum_large

Oopsie, ik bedoel 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40

Crazy-

Best life ever

Harvest2002 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:54:
@Crazy- Helder. Je wilt een principe uitspraak over de vraag welke TLV Engie moet betalen als je een variabel contract hebt met verschillende tarieven per periode.

Er zijn inderdaad verschillende methodes om dat te bepalen.

Mocht je doorzetten: succes.
Tja, enige dat ik te verliezen heb is dat ik niks terug krijg ? maar zelfs die kans schat ik 0 in eigenlijk
\

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Hieruit blijkt nog niet dat hij losgekoppeld mag worden, toch? Want dit exacte tekstje heb ik ook, ontvangen in februari 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeqHqjxF2ZYUUu5jpX2FwWGJS-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gWPHdLvaLIyNtidZroZpb0W.png?f=fotoalbum_large

Deze heb ik. Dus staat nog een stukje tekst bij. Blijft nog steeds wel een beetje onduidelijk vind ik. Had duidelijker geschreven kunnen worden. Want ze kunnen nog steeds een ander tarief gaan hanteren voor de terugleververgoeding, maar de eis kan blijven dat deze dan nog wel gekoppeld moet zijn aan het levertarief.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ap3nr0ts schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:20:
[...]

Hieruit blijkt nog niet dat hij losgekoppeld mag worden, toch? Want dit exacte tekstje heb ik ook, ontvangen in februari 2023.
Vergelijk het met die van Gurk2 - ik heb de oude, dus bij mij kan het idd niet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:13
De Variabele leveringskosten kunnen toch elk moment veranderen... ook tijdens je contract?!
Daarnaast als je meer terug levert dan heb je daar 0 kosten aan.

DIT BERICHT WAS VOOR DE TOPIC TERUGLEVERVERGOEDING EN NIET VOOR ENGIE!!!!

[ Voor 45% gewijzigd door Nougat op 28-11-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:13
Caparone schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:20:
[...]

Ja heb ik ook gedaan. Met de nieuwe tarieven en nieuwe bedenkperiode.
Wat heeft het voor nut of lever je niet genoeg terug?

[ Voor 6% gewijzigd door Nougat op 27-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satirev
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-08 14:57
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:33:
[...]

Even opletten welke voorwaarden je hebt. Tot midden 2022 waren de tatieven in contract gekoppeld.

Wie die voorwaarden heeft, zou deze wijziging niet moeten krijgen - heb zelf nog niets ontvangen.
Dit zijn ook de voorwaarden in mijn contract, en toch heb ik de wijziging gekregen. (Begin 2022 afgesloten met koppeling in het contract. 2023 stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, verlengaanbod voor nieuw contract niet geaccepteerd.) Mogelijk gaat er dus bij mij iets fout, of de communicatie richting anderen met de 'oude' voorwaarden volgt nog later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:12:
[...]

Vergelijk het met die van Gurk2 - ik heb de oude, dus bij mij kan het idd niet wijzigen.
Ik heb die van jou ook, niet die van @Gurk2. En toch heb ik de wijziging ontvangen. Dat lijkt me dan niet terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik heb ook nog een contract dat alleen maar vermeldt dat de TLV gelijk is aan het kale tarief, niet dat ze het mogen aanpassen, ik heb een mailtje naar mijn rechtsbijstand gedaan, laten die het maar even uitzoeken, betaal ze al jaren en pas ooit 1 keer gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jbreeuwsma
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54
Hier helaas ook een mail gekregen dat het naar €0,04 gaat..

Terwijl ik dacht te begrijpen dat met voorwaarden van ENGIE Open (versie 2022.2) dit niet zomaar mocht vanwege de volgende tekst in de voorwaarden:
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Naja, als het echt aangepast mag/kan worden helaas maar een andere leverancier zoeken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:20
Mijn contract was Engie open afgesloten op 28-11-2022 ingaand op 01-01-2023 waar ook de koppeling in staat.
Afgelopen jaar waren er klanten die heel veel netto terugleverde (+10.000) en al eerder hun contract hadden afgesloten maar niet meer een vergoeding krijgen die gelijk is aan het kale leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
feddesman schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:09:
Mijn contract was Engie open afgesloten op 28-11-2022 ingaand op 01-01-2023 waar ook de koppeling in staat.
Afgelopen jaar waren er klanten die heel veel netto terugleverde (+10.000) en al eerder hun contract hadden afgesloten maar niet meer een vergoeding krijgen die gelijk is aan het kale leveringstarief.
Hier hetzelfde als bij jou.
Ook per 01-12-2022 afgesloten voor 01-03-2023, nog geen mail ontvangen.
Maar wat niet is kan nog komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:55
ap3nr0ts schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb die van jou ook, niet die van @Gurk2. En toch heb ik de wijziging ontvangen. Dat lijkt me dan niet terecht.
Ik heb dezelfde als @Verwijderd aangeeft en (op dit moment nog) geen wijziging ontvangen per email en ook niet in de engie-app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Ook hier is de mail gearriveerd. Ook Engie open. Ook teruglevering na saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIGLZlGDGDRaxwZZPMj_lmra0Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLjbpsULCKb1SViixPXd13LH.jpg?f=fotoalbum_large
Wij hebben deze. Daar kunnen ze niet onderuit (zonder het leveringstarief aan te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
JMS-2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:01:
[...]

Hier hetzelfde als bij jou.
Ook per 01-01-2023, nog geen mail ontvangen.
Maar wat niet is kan nog komen...
Ze hebben nog een paar dagen de tijd aangezien ze het 30 dagen van te voren moeten aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

pagani schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:18:
[Afbeelding]
Wij hebben deze. Daar kunnen ze niet onderuit (zonder het leveringstarief aan te passen)
Check even het andere stukje uit mijn screenshot. In de contracten hebben ze het aanpassingsbeding iets lager staan dan die bullets. Vrij onduidelijk weer, maar het staat er bij nieuwere contracten wel.

De oude (goeie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SknxUJY7kJUskAZe4KP2zueEjRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StXBedWCUb2eJMePxZrCubrL.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe (wijzigbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOf_jmfPi12wU4e4jqCd5eDGZ-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKy588ytkcmZPOaIqf6Bk3bQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
feddesman schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:32:
[...]

Ze hebben nog een paar dagen de tijd aangezien ze het 30 dagen van te voren moeten aangeven.
Klopt, ik heb onderstaande mail op 23 mei ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3wmM03evqYswE85-TkaQm1oTfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmnXmFUMDTSAls1Gi62Vkc9F.jpg?f=fotoalbum_large
Ook hier de verwijzing naar de koppeling.

[ Voor 13% gewijzigd door JMS-2 op 27-11-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:33:
[...]

Check even het andere stukje uit mijn screenshot. In de contracten hebben ze het aanpassingsbeding iets lager staan dan die bullets. Vrij onduidelijk weer, maar het staat er bij nieuwere contracten wel.

De oude (goeie)
[Afbeelding]

De nieuwe (wijzigbaar)
[Afbeelding]
Wij (en mijn ouders ook) hebben de oude variant, zonder de toevoeging dat het terugleveringstarief op de schop kan.

Ik ben wel benieuwd hoe ze zich hier uit gaan redden, ergens zal er een ontmoedigingsbeleid komen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:33:
[...]

De oude (goeie)
[Afbeelding]

De nieuwe (wijzigbaar)
[Afbeelding]
Toch gaat het dan niet helemaal goed. Ik heb duidelijk een contract met modelvoorwaarden 2022.1 en heb toch ook de beruchte email mogen ontvangen met de aankondiging dat de netto teruglevergoeding naar 4ct gaat (en dat is met 6000 netto teruglevering een behoorlijk bedrag).

De klantenservice heeft in ieder geval een nieuwe email :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:12
Crazy- schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:15:
[...]

Tja, enige dat ik te verliezen heb is dat ik niks terug krijg ? maar zelfs die kans schat ik 0 in eigenlijk
\
Inderdaad: het zal niet niks zijn. Heb je al eens berekend waar je op uitkomt als je de kWh die je meer teruglevert naar rato verdeelt. Waar kom je dan op uit? Zie voor een voorbeeld hoe dat werkt:

Linea in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Kijk ook even naar de berichten daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
dvl-2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:44:
[...]

Toch gaat het dan niet helemaal goed. Ik heb duidelijk een contract met modelvoorwaarden 2022.1 en heb toch ook de beruchte email mogen ontvangen met de aankondiging dat de netto teruglevergoeding naar 4ct gaat (en dat is met 6000 netto teruglevering een behoorlijk bedrag).

De klantenservice heeft in ieder geval een nieuwe email :)
Staat er ook in de mail iets over het loslaten van de koppeling?

In de vorige mail staat nog wel dat de tlv het kale tarief is.
Zie hieronder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3wmM03evqYswE85-TkaQm1oTfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmnXmFUMDTSAls1Gi62Vkc9F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:11:
Ik overweeg verder te gaan en de schikking niet te accepteren.
Mocht je het doorzetten, dan heel veel succes!
En alvast bedankt.

Start dan ook zeker een nieuw draadje, dan vind je misschien medestanders (en wellicht een enkele 'sponsor').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
JMS-2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:29:
[...]

Staat er ook in de mail iets over het loslaten van de koppeling?

In de vorige mail staat nog wel dat de tlv het kale tarief is.
Zie hieronder:[Afbeelding]
Exact die email heb ik ook gehad eind mei en sindsdien niets meer ontvangen met het wijzigen van de voorwaarden. Ben benieuwd en zal zeker ook dit forum volgen voor de ontwikkelingen.

Edit: ik zie nu ook in de email van vandaag dat ze het contract wijzigen naar Engie Open - waar ik specifiek het modelcontract had afgesloten. Morgen maar eens contact opnemen dat ik niet overgezet wil worden naar Engie Open maar gewoon het modelcontract wil houden.

[ Voor 16% gewijzigd door dvl-2 op 27-11-2023 19:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

dvl-2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:42:
[...]

Exact die email heb ik ook gehad eind mei en sindsdien niets meer ontvangen met het wijzigen van de voorwaarden. Ben benieuwd en zal zeker ook dit forum volgen voor de ontwikkelingen.

Edit: ik zie nu ook in de email van vandaag dat ze het contract wijzigen naar Engie Open - waar ik specifiek het modelcontract had afgesloten. Morgen maar eens contact opnemen dat ik niet overgezet wil worden naar Engie Open maar gewoon het modelcontract wil houden.
Gezien de mails niet in bulk lijken te komen, lijkt het dat mensen handmatig door de contracten gaan en de mails er uit doen. Met de fouten door snelheid van lezen.

Maar het mag toch duidelijk zijn (Nou ja, energieboeren lijken wel eens de connectie met realiteit kwijt te zijn...) dat je mensen niet eenzijdig met een ander contract kan opzadelen.

Een clausule om het contract te beëindigen (tenzij wanbetaling) is er niet. Dus ze zitten gewoon aan je vast voor wat is afgesproken.

Zal ik alvast verklappen dat ze bij salderen nergens refereren aan wettelijke regelingen en daar aan koppelen en dus ook daar aan vast zitten zo lang 100% salderen niet bij wet verboden is?

Nahh.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Even een vraagje:

Hebben de tweakers die de mail met 4 cent tlv hebben ontvangen allemaal een Modelcontract of zijn er ook welke een Open (variabel) contract hebben?

Ik heb zelf het Engie Open contract 2022 afgesloten met ingang in 2023, op dit moment nog geen mail ontvangen...

(Correctie: wel mail maar niet van Engie O-) )

[ Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 27-11-2023 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Ik heb het modelcontract, de oude voorwaarden (zonder loskoppeling), en wel de mail gehad. Toen ik alleen vroeg "hoe kan dit, ik heb modelcontract" kreeg ik meteen antwoord dat het voor iedereen geldt. Toen ik terugmailde met verwijzing naar de twee verschillende teksten, kreeg ik niet binnen een uur antwoord. Benieuwd wat daar nu gaande is, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
ap3nr0ts schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:56:
Benieuwd wat daar nu gaande is, haha.
Zoals ik geloof floppus al schreef, handmatig door contracten gaan? Dan is een foutje snel gemaakt.

Ik heb ook de harde koppeling en (dus) nog geen email gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
rube schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:58:
[...]

Zoals ik geloof floppus al schreef, handmatig door contracten gaan? Dan is een foutje snel gemaakt.

Ik heb ook de harde koppeling en (dus) nog geen email gekregen.
Ik vind beide varianten een koppeling, schijnbaar Engie ook (tot nu toe) aangezien iedereen met 1 van deze 2 afgelopen keer de mail heeft gekregen (zie eerder bericht hierboven) waarin ook weer staat dat het gekoppeld is.
Ik heb zelf de latere versie en ook nog geen mail gekregen (kan morgen ook nog of later)

Edit: misschien dan ook maar een gc contract aanvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door JMS-2 op 27-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:40
coelho schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:29:
Ook de mail van Engie ontvangen dat ze per 1 januari naar een TLV van 4ct gaan. Nu heb ik 2 maanden geleden een elektrische auto aangeschaft waardoor ik netto niet meer teruglever. Ik ga dus over naar de goedkoopste leverancier met vast contract. Dat wordt BudgetEnergie. Bovendien ben ik dan per 01Jan2025 om te gaan waar ik wil, mocht de salderingsaanpassing komende tijd ook door de Eerste Kamer goedgekeurd gaan worden.
Kan jij niet beter naar dynamisch overstappen dan? De meeste elektrische auto’s kan je goed aansturen qua laadtijden. Dus in de goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Harvest2002 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:47:
[...]

Inderdaad: het zal niet niks zijn. Heb je al eens berekend waar je op uitkomt als je de kWh die je meer teruglevert naar rato verdeelt. Waar kom je dan op uit? Zie voor een voorbeeld hoe dat werkt:

Linea in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Kijk ook even naar de berichten daarna.
de cijfers duizelen me een beetje ;-)
ik moet dan eerst uitrekenen welke rato te hanteren, maar bij elke periode zie ik 21,21% eruit komen

code:
1
2
3
4
5
6
Teruglevering elektriciteit enkel van 02/10/2022 t/m 31/12/2022 468 kWh x € ­0,81426 = € ­349,61 € ­381,08
Teruglevering elektriciteit enkel van 02/10/2022 t/m 31/12/2022 99 kWh x € ­0,74703 = € ­73,96 € ­73,96 *
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/01/2023 t/m 30/06/2023 3.661 kWh x € ­0,51153 = € ­1.547,69 € ­1.872,69
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/01/2023 t/m 30/06/2023 776 kWh x € ­0,42275 = € ­328,05 € ­328,05 *
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/07/2023 t/m 01/10/2023 2.267 kWh x € ­0,2746 = € ­514,47 € ­622,51
Teruglevering elektriciteit enkel van 01/07/2023 t/m 01/10/2023 481 kWh x € ­0,22694 = € ­109,16 € ­109,16 *

(99 / 468 ) *100 = 21,2%
(776 / 3681 ) *100 = 21,2%
(481 / 2267 ) *100 = 21,2%

Dus die ratio is mij nu wel duidelijk...

maar dan even verder, mis ik even de context

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 28-11-2023 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Hier ook ieland met het modelcontract met voorwaarden volgens verdie 2022.1. De tekst lijkt mij rotsvast. Juridisch kan je ook niet in het ene puntje a zeggen en in het volgende b zeggen. Toch niet zonder duidelijke verwijzing.

Natuurlijk, groot bedrijf die kunnen hakken in het zand zetten en best lastig doen in de hoop dat de meeste klanten akkoord gaan.

Ik heb in ieder geval geantwoord op hun mail dat ik niet akkoord ga met de contractwijziging en ook niet akkoord ga met het loskoppelen van tlv en levetingstarief. Benieuwd naar hun reactie. Ik houd jullie op de hoogte. Bij onbevredigend antwoord schakel ik ool de rechtsbijstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
JMS-2 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:03:
Even een vraagje:

Hebben de tweakers die de mail met 4 cent tlv hebben ontvangen allemaal een Modelcontract of zijn er ook welke een Open (variabel) contract hebben?

Ik heb zelf het Engie Open contract 2022 afgesloten met ingang in 2023, op dit moment nog geen mail ontvangen...

(Correctie: wel mail maar niet van Engie O-) )
Hier ook de mail ontvangen met de productvoorwaarden van Engie Open contract versie 2022.1.

Maar ze zeggen in de mail en de bijlage dat ze ook de productvoorwaarden veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wlLPunw.png

Naar versie 2024.1:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VzyXrtb.png

Mogen ze de productvoorwaarden zo maar wijzigen?

[ Voor 22% gewijzigd door wiljums op 28-11-2023 12:31 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:40:
[...]

de cijfers duizelen me een beetje ;-)
ik moet dan eerst uitrekenen welke rato te hanteren, maar bij elke periode zie ik 21,21% eruit komen
[update]
Het schikkingsvoorstel heb ik niet geaccepteerd. 8)7

Tevens heb ik de Geschillencommissie ook 3 opties als 'voorbeeld' gegeven:

1. TLV tegen gemiddelde prijs over de perio non-rato (± 750€)
2. TLV tegen laagste prijs (± 350€)
3. TLV tegen periode-prijs naar rato (± 2350€)

We wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

larsg schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:22:
Hier ook ieland met het modelcontract met voorwaarden volgens verdie 2022.1. De tekst lijkt mij rotsvast. Juridisch kan je ook niet in het ene puntje a zeggen en in het volgende b zeggen. Toch niet zonder duidelijke verwijzing.

Natuurlijk, groot bedrijf die kunnen hakken in het zand zetten en best lastig doen in de hoop dat de meeste klanten akkoord gaan.

Ik heb in ieder geval geantwoord op hun mail dat ik niet akkoord ga met de contractwijziging en ook niet akkoord ga met het loskoppelen van tlv en levetingstarief. Benieuwd naar hun reactie. Ik houd jullie op de hoogte. Bij onbevredigend antwoord schakel ik ool de rechtsbijstand in.
Evenzo hier bezwaar gemaakt; ze passen het contract (voorwaarden) aan en dat is niet zomaar toegestaan. Het is een contract voor onbepaalde tijd.

De tariefswijziging is wel toegestaan, 2x per jaar, maar de TLV zou niet aangepast mogen worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
En ook hier de mail ontvangen.

Wat ik niet kan plaatsen is dat ze zeggen dat er per 1 januari nieuwe productvoorwaarden van toepassing zijn.
Dit betreft versie 2024.1
Het lijkt mij niet dat ze dat zomaar mogen aanpassen aangezien ik akkoord ben gegaan met een contract en de productvoorwaarden 2022.2...

En mijn excuses, ik had eerst even moeten lezen hier

[ Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 28-11-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:36
Hier een Engie Open contract met voorwaarden 2022.1 en ook de mail met mededeling dat de voorwaarden aangepast worden.

Zal straks wel eens goed lezen en mail terug sturen.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
https://www.sellmeijeradv...ene-voorwaarden-wijzigen/

Hier staat expliciet dat de voorwaarden enkel veranderd mogen worden indien er heel duidelijk een wijzigingsbeding is opgenomen in de voorwaarden.

Dus straks mijn productvoorwaarden een heel goed doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Hier ook mail ontvangen. Nette zakelijk mail retour gestuur dat ik aanneem dat het nieuwe levertarief niet voor mijn contract geldt en ik er vanuit ga dat men per 01-01-2024 het kale levertarief als terugleververgoeding zal hanteren.

Ik heb een ENGIE Modelcontract met voorwaardenversie 2017.3. Ingangsdatum levering 02-12-2021.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Voorwaarden mogen worden aangepast, maar contract gaat boven voorwaarden en die mag niet aangepast worden.

Loskoppelen van de tarieven via voorwaarden kan niet als de koppeling zonder wijzigensbeding in het contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:11:
Voorwaarden mogen worden aangepast, maar contract gaat boven voorwaarden en die mag niet aangepast worden.

Loskoppelen van de tarieven via voorwaarden kan niet als de koppeling zonder wijzigensbeding in het contract staat.
Dus de productvoorwaarden gaan voor de algemene voorwaarden?

Edit: productvoorwaarden versie 2022.?

Algemene voorwaarden 2017

[ Voor 8% gewijzigd door JMS-2 op 28-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:29

Oekol

waka waka hey hey

Hier ook een Engie model contract welke ik op 17-02-2023 ben aangegaan met de 2022-1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YCGJsTV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vHjVHHO.png

Ga nu ook een mail sturen met de strekking dat ik er vanuit ga dat het niet voor mij zal gelden en dat ik een terugkoppeling wens te ontvangen.

edit: betreft een Overeenkomst elektriciteit ENGIE Modelcontract

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 28-11-2023 13:25 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:37
Op mijn klacht naar engie krijg ik de informatie dat in de algemene voorwaarden van mei 2017 in artikel 19 staat dat ze altijd de voorwaarden mogen veranderen. In het contract wordt naar die voorwaarden verwezen, maar eens afwachten waar de rechtsbijstand mee terug komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JMS-2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:22:
[...]

Dus de productvoorwaarden gaan voor de algemene voorwaarden?

Edit: productvoorwaarden versie 2022.?

Algemene voorwaarden 2017
Alles wat niet direct in je contract staat, is ondergeschikt aan het contract.

Je kan niet in het contract gouden bergen beloven en dan in de kleine lettertjes in losse voorwaarden ergens zetten dat ze ook pyriet mogen geven.

Je kan dus ook niet in losse voorwaarden bedingen dat je essentiele dingen in het contract zelf mag wijzigen. Dan moet dat wijzigingsbeding ook in het contract.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYspZJmsoo6BTKxWb0kEJ612GMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmZEKdu8eYhtOofIbAOOw3iH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het artikel waar ze naar verwijzen.

Ik zie niets over een teruglever tarief.
Artikel 19.3 lijkt mij niet van toepassing, daarentegen artikel 19.5 daar kan ik mij in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilcovanm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10-2024
Hier inmiddels ook de mail gehad tlv naar 0.04€

In het contract staat tlv gelijk aan kale leveringstarief

In de 2022.2 voorwaarden welke niet bijgesloten zaten staat dat ze het nettolevertarief kunnen aanpassen maar nergens dat ze het kunnen loskoppelen van het kale leveringstarief.

Mail gestuurd met geen akkoord op het nieuwe tarief/voorwaarden….

Wat te doen verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:43:
[...]

Alles wat niet direct in je contract staat, is ondergeschikt aan het contract.

Je kan niet in het contract gouden bergen beloven en dan in de kleine lettertjes in losse voorwaarden ergens zetten dat ze ook pyriet mogen geven.

Je kan dus ook niet in losse voorwaarden bedingen dat je essentiele dingen in het contract zelf mag wijzigen. Dan moet dat wijzigingsbeding ook in het contract.
Hoe is dit het beste te verwoorden in een mail, of is enkel vermelden dat je er niet mee akkoord gaat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Niek_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:01:
[...]

Kan jij niet beter naar dynamisch overstappen dan? De meeste elektrische auto’s kan je goed aansturen qua laadtijden. Dus in de goedkope uren.
De exacte berekeningen zijn nagenoeg onmogelijk, maar gebaseerd op het feit dat mijn panelen het meeste opleveren als stroom het goedkoopste is, denk ik zo lang we salderen beter een vast contract te kunnen hebben. Dan levert 8.000 kWh opgewekte stroom me ook echt 8.000 kWh besparing op. Bij alles wat ik meer nodig heb, bereken ik ter plekke wel of ik dat beter uit het net kan halen of van bijvoorbeeld een Tesla Supercharger (waar ik regelmatig minder betaal dan thuis).

Als er straks op saldering beknibbeld gaat worden, dan denk ik dat je gelijk hebt dat dynamisch de voordeligere optie wordt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerRou
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-12-2024
Vandaag heb ik ook deze mail met de tariefwijzigingen ontvangen. Dat is wel schrikken als je kijkt dat de terugleververgoeding gewoon met 3/4e wordt gekort.
Gelukkig hebben wij geen vast contract.

Weet iemand een goede alternatieve leverancier qua teruglevergoedingen?

Wij wekken ruimschoots meer stroom op dan dat we verbruiken. En zolang de salderings regeling nog geldt (en wij niet elektrisch rijden) zoek ik graag naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding (om toch nog iets terug te verdienen op onze grote investering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
JMS-2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:48:
[Afbeelding]

Hier het artikel waar ze naar verwijzen.

Ik zie niets over een teruglever tarief.
Artikel 19.3 lijkt mij niet van toepassing, daarentegen artikel 19.5 daar kan ik mij in vinden.
Misschien heel flauw maar de snip waar ze naar verwijzen komt uit de algemene voorwaarden - ze geven daarin aan dat ze deze mogen veranderen. Letterkundig betekent dat dus dat ze de algemene voorwaarden dus mogen veranderen en dus niet de productvoorwaarden.

Ik heb nog geen respons gehad op mijn email - ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Waar kan je exact zien welke voorwaarden op dit moment voor jou van toepassing zijn?
Ik heb namelijk een ENGIE modelcontract. Ik ben begonnen bij ENGIE op 30-06-2021 met een jaar lang een vast contract, en heb dit daarna laten doorlopen, waardoor dit contract variabele tarieven heeft gekregen. In mijn app staat nu ENGIE modelcontract, startdatum 1 januari 2023, echter heb ik hiervoor nooit nieuwe voorwaarden getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
dvl-2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:28:
[...]

Misschien heel flauw maar de snip waar ze naar verwijzen komt uit de algemene voorwaarden - ze geven daarin aan dat ze deze mogen veranderen. Letterkundig betekent dat dus dat ze de algemene voorwaarden dus mogen veranderen en dus niet de productvoorwaarden.

Ik heb nog geen respons gehad op mijn email - ben benieuwd.
Vind het niet flauw hoor, zo lees ik het ook.

Heb jij hierover een vermelding gedaan in je mail als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk84 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:34:
Waar kan je exact zien welke voorwaarden op dit moment voor jou van toepassing zijn?
Ik heb namelijk een ENGIE modelcontract. Ik ben begonnen bij ENGIE op 30-06-2021 met een jaar lang een vast contract, en heb dit daarna laten doorlopen, waardoor dit contract variabele tarieven heeft gekregen. In mijn app staat nu ENGIE modelcontract, startdatum 1 januari 2023, echter heb ik hiervoor nooit nieuwe voorwaarden getekend?
In je contract staat welke voorwaarden van toepassing zijn. Niet in de app, die je in de mail hebt gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

JMS-2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:10:
[...]

Hoe is dit het beste te verwoorden in een mail, of is enkel vermelden dat je er niet mee akkoord gaat voldoende?
Voorbeeldbrief

In het contract staat dat levering en teruglevering gekoppeld zijn. In de voorwaarden staat dat wij kunnen afspreken (in het contract) wat gewijzigd kan worden, maar ook wat niet gewijzigd kan worden.

Het contract vermeldt een harde koppeling tussen leveringstarief en teruglevertarief en heeft geen beding dat deze koppeling losgelaten kan worden. Het aanpassen van (algemene) voorwaarden is wellicht mogelijk, maar het contract waar de belangrijkste afspraken staan, gaat vóór de voorwaarden en dat kan niet middels voorwaarden veranderd worden.

Uw aankondiging van wijziging is daarmee strijdig met het contract wat wij hebben. Omdat de aangekondigde wijziging op zijn minst ten dele tegen de overeenkomst ingaat, vernietig ik bij deze de aangekondigde wijziging in zijn geheel.

Dat een dergelijk beding in het contract behoort te staan is ook bij u bekend. Om deze reden heeft u immers een dergelijk beding wél in nieuwere contracten opgenomen. Voor mij verandert dit echter niets.

Let op, alleen als je niet die nieuwe versie hebt.
De oude (goeie)

De nieuwe (wijzigbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOf_jmfPi12wU4e4jqCd5eDGZ-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKy588ytkcmZPOaIqf6Bk3bQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:36:
[...]

In je contract staat welke voorwaarden van toepassing zijn. Niet in de app, die je in de mail hebt gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMd0YWrvOoYK1wtA37scQwJHggA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXttUFyCuKoyZL6t6KPH4aZO.png?f=fotoalbum_large

Is het niet zo dat de voorwaarden wijzigen op het moment dat je automatisch van een contract met vast tarief (dat was toen ENGIE Opgewekt) wordt overgezet naar variabel tarief (nu: ENGIE Modelcontract)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Mischien een idee om een voorbeeldbrief te maken zodat iedereen hier gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:29

Oekol

waka waka hey hey

feddesman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:00:
Mischien een idee om een voorbeeldbrief te maken zodat iedereen hier gebruik van kan maken.
Verwijderd in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Verwacht van Engie geen positieve reactie.De geschillencommissie daarentegen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
@Verwijderd Bij deze alvast enorm bedankt voor je hulp.

Zodra ik reactie ontvang laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

feddesman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:20:
Verwacht van Engie geen positieve reactie.De geschillencommissie daarentegen wel.
Oh, verwacht ook niet dat ze na 2 emailtjes toegeven en hun fout inzien.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 28-11-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolnr
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Luuk84 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:48:
[...]

Is het niet zo dat de voorwaarden wijzigen op het moment dat je automatisch van een contract met vast tarief (dat was toen ENGIE Opgewekt) wordt overgezet naar variabel tarief (nu: ENGIE Modelcontract)?
Is dat zo? Er staat in de productvoorwaarden dat de overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd met een overeenkomt voor onbepaalde tijd. Is dit dan ook direct een andere contractsvorm? (productvoorwaarden Engie Opgewekt versie 2022.1)

3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel.
Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door coolnr op 28-11-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je bezwaar maakt, check wel even of je inderdaad niet de nieuwere versie hebt (vanaf eind 2022) waarin het wel in het contract staat.

Ik benoem het specifiek zodat (als er echt iemand leest...) duidelijk is dat er concreet verschillende versies zijn en dat dat betekent dat hun positie 'voorwaarden zijn voorwaarden' zwak is - anders hadden ze het niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:34:
Voordat je bezwaar maakt, check wel even of je inderdaad niet de nieuwere versie hebt (vanaf eind 2022) waarin het wel in het contract staat.

Ik benoem het specifiek zodat (als er echt iemand leest...) duidelijk is dat er concreet verschillende versies zijn en dat dat betekent dat hun positie 'voorwaarden zijn voorwaarden' zwak is - anders hadden ze het niet aangepast.
Ik heb 2022.2 maar wel met de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
net even gechat met engie en het standpunt was dat terugleververgoeding onder tarieven valt en daarmee gewijzigd mogen worden met een verwijzing naar nieuwe voorwaarden die volgens mij niet op mij van toepassing kunnen zijn.
Ik krijg nog een mailtje

voor de context, ik heb een modelcontract met voorwaarden 2022.1 en algemene voorwaarden 2017.
Engie
Goedemiddag ..., waarmee kan ik je helpen?

Ik krijg geen reactie, ben je er?

Jij
hallo, ik heb de nieuwe tarieven voor 2024 ontvangen en daarin staat dat de netto terugleververgoeding naar E0.04 gaat. In mijn contract staat echter dat die vergoeding gelijk is aan het kale leveringstarief

Engie
Goed dat je ons chat! Ik kijk graag met je mee.

Heb je voor mij de volgende 3 gegevens:

De postcode
Het huisnummer
Ter verificatie de laatste 3 cijfers van het bijbehorende bankrekeningnummer?

Jij
...

Engie
Bedankt. Chat ik nu met de contractant?

Jij
ja

Engie
Omdat het een variabele overeenkomst betreft kan dit helaas wijzigen, dit staat ook in onze algemene voorwaarden. De oorzaak is dat de marktprijs een stuk lager is geworden. Vooral in de zomermaanden wordt er veel stroom opgewekt op momenten dat de marktprijzen laag zijn. Op sommige momenten is deze prijs zelfs negatief waardoor wij moeten betalen voor jouw teruglevering. Daardoor kunnen we het niet langer verdedigen om een hoge prijs te betalen voor netto teruglevering. We zien in de hele energiemarkt dat deze aanpassingen door leveranciers gedaan worden. Helaas zijn we daarin geen uitzondering. We mogen deze aanpassing doen op basis van onze voorwaarden en we kunnen belangrijke klanten zoals jou daar alleen maar zo goed mogelijk en tijdig over informeren. Dat hebben we met de communicatie geprobeerd te doen. Je staat er uiteraard vrij om een beter aanbod te vinden en over te stappen.

Jij
in de productvoorwaarden staat niet dat de terugleververgoeding kan veranderen, en ook niet in de algemene voorwaarden

enkel dat de levertarieven kunnen veranderen.

Engie
https://www.engie.nl/-/me...en-2017-mei-2017-v2_1.pdf

Hierbij de link, het staat in artikel 19. Helaas valt de vergoeding ook onder voorwaarden.

Ik krijg geen reactie, ben je er?

Jij
een vergoeding is geen tarief

dus ik ben het er niet helemaal mee eens.

Engie
Het zijn wel de voorwaarden in de overeenkomst die kunnen veranderen. Vooral bij een variabele overeenkomst helaas.

Jij
ik kan mij erin vinden dat de levertarieven veranderen, maar volgens contract is teruglevervoergoeding gelijk aan levertarief. Dat moet zo dus blijven

Engie
Ook in de volgende productvoorwaarden wordt dit toegelicht: https://www.engie.nl/-/me...den-engie-open-v20241.pdf

Jij
dat is nog een ander punt. Volgens diezelfde mail gaan mijn productvoorwaarden veranderen naar Productvoorwaarden ENGIE Open versie 2024.1. Ik heb een modelcontract, dus dat lijkt ook niet helemaal te kloppen

ik zie in de modelcontractvoorwaarden 2022.1 geen wijzigingsbeding staan

Engie
Daar heb je zeker een punt, het betreft inderdaad een modelcontract. Dit zou ik dan ook moeten uitzetten bij ons klachtenteam zodat zij dit na kunnen gaan. Ik heb hier helaas niet direct een antwoord op.

Vind je het goed als ik per e-mail op terug kom?

Jij
dat is prima
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Geen idee, dat was mijn vraag ;)
Er staat in de productvoorwaarden dat de overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd met een overeenkomt voor onbepaalde tijd. Is dit dan ook direct een andere contractsvorm? (productvoorwaarden Engie Opgewekt versie 2022.1)

3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvang je een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteer je het verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel.
Accepteer je het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen.
Maar ik heb denk ik een antwoord nu, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Donald schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:46:
net even gechat met engie en het standpunt was dat terugleververgoeding onder tarieven valt en daarmee gewijzigd mogen worden met een verwijzing naar nieuwe voorwaarden die volgens mij niet op mij van toepassing kunnen zijn.
Ik krijg nog een mailtje

voor de context, ik heb een modelcontract met voorwaarden 2022.1 en algemene voorwaarden 2017.

[...]
Grappig om te lezen. Dank. Maar het maakt niet zoveel uit hoe ze het noemen, want het is meer dan duidelijk omschreven in het contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBu4H2Px0w0T0jFF1dZNAgp_W5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGWQgdu04cZlm6QLy7688PPu.jpg?f=fotoalbum_large

Ook interessant in je communicatie: zoek alsjeblieft een ander! Als een bedrijf klanten concreet adviseert om naar een concurrent te gaan dan weet je wel hoe laat het is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 09:33
Idem hier de wijzigingsvoorstel gehad, mijn contract van begin 2023. Rechtsbijstand is al met een onderzoek bezig aangezien direct mail contact met Engie wij er niet uitkomen en louter flauwe response geeft en om het hele gedoe heen draait.

Wanneer rechtsbijstand met meer concreet advies komt zal ik dit hier delen, indien is een collectief een interessant idee. Consumentenbond heeft in 2022 Eneco voor een soort gelijk grapje op de vingers getikt.

Oftewel Fingers crossed dit gaat nog wel even duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De standaard support doet niks en weet niks, behalve een script oplepelen en er dan een hoop onzin bij verzinnen in de hoop dat de klant ophoudt met de chat / het gesprek zodat ze de doelstellingen halen. (Of ze flikkeren gewoon zelf de chat dicht).

Je dacht toch niet dat de klantenservice er voor ons zat?

Vorige keer bij opzeggen gas kreeg ik ook gewoon blatante leugens. Mail naar de klachtenafdeling en in 2 uur was het geregeld. Het is wellicht zinniger daar aan te kloppen zodat duidelijk is bij Engie dat er ergens iets mis gaat.

https://www.engie.nl/klan...edback/formulier-klacht#/

Geen idee hoe goed deze werkt:
socialmedia.nl@engie.com

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ook interessant in je communicatie: zoek alsjeblieft een ander! Als een bedrijf klanten concreet adviseert om naar een concurrent te gaan dan weet je wel hoe laat het is.
Ik heb ook duidelijk een contract met de koppeling en wil natuurlijk daar optimaal gebruik van maken maar ik begrijp het probleem van Engie wel. Een terugleververgoeding van ca 20c kan nooit uit - dat kost ze (veel) geld. Ik zie deze actie dus ook vooral als een wanhoopspoging om op deze manier zoveel mogelijk van deze 'geld-kostende'-klanten te lozen. Je moet niet vergeten dat dit Forum een bereik heeft van misschien enkele honderden mensen waar Engie wellicht duizenden van dit soort klanten heeft.

Ik blijf in ieder geval meelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp het ook best. Maar die contracten zijn blijkbaar geschreven op het juridisch niveau eenmanszaak, waarna ze de gevolgen op de klant afwentelen.

Misschien verdien je het dan ook niet om geld binnen te blijven harken als megabedrijf terwijl je niets oplost en alleen maar bureaucratische muren opwerpt zonder leugens te schuwen.

De chat zegt dat de tarieven zo veel gedaald zijn - ik neem aan dat we dat dan ook terugzien in de nieuwe levertarieven?

Ik heb zelf geen probleem met 4 cent krijgen, als het levertarief ook 4 cent is. Een goedkoop auto laadpunt is zo opgezet.

Nogmaals: ik begrijp het best. Maar thuisbatterijen lossen niets op in de transitie. Energiebedrijven moeten investeren in vernieuwing en opslag. Als ze alles op de klant af kunnen wentelen is er geen incentive om een oplossing te zoeken voor de onbalans in momenten van overschot en tekort.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Als ik me niet vergis heeft er nog niemand antwoord gehad behalve via chat?
Dan vermoed ik dat ze ondertussen wel een generiek antwoord aan het formuleren zijn.

Overigens hebben ze aardige tarieven voorgesteld ex tax van €0,25/kWh. Daaraan lever ik graag terug. Die 0,75 die we vroeger hadden is natuurlijk niet meer realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Voor 4 cent zet ik m panelen wel uit als ik op 0 sta.Scheelt weer wat netcongestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Ik heb ook de e-mail ontvangen dat ik voor de stroom die ik netto terug lever per 1 januari 2024 een vergoeding ontvang van € 0,04 per kWh, exclusief energiebelasting en btw (terugleververgoeding na salderen). In mijn energiecontract d.d. 1-2-2022 met looptijd onbepaalde tijd staat dat ik voor de stroom die ik netto terug lever een vergoeding ontvang die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Ga ook een e-mail sturen.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ze moeten toch iets he om de netto-waarde van 38,5 miljard te behouden ;-)

begint interessant te worden dit zo - niet alleen de TLV ansich, maar puur en alleen het wijzigen van contracten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
2022.2 hier. 1-1-2024 loopt het af, nog steeds niets gehoord. Ook geen tarieven.

Volgens mij was er iets met een maand van te voren laten weten toch?

Toch wel apart dat veel mensen met contracten die later aflopen wel al iets gehoord hebben.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
Hier ook nieuwe tarieven ontvangen, via de post en niet per mail. 4 cent terugleververgoeding vanaf 01-01-2024.
ik heb Engie Modelcontract, met modelcontractvoorwaarden versie 2022.1. Dus met koppeling tussen levertarief en terugleververgoeding.
Zal ook maar een mail sturen en dit forum komende weken extra in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Mikeol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:42:
Hier ook nieuwe tarieven ontvangen, via de post en niet per mail. 4 cent terugleververgoeding vanaf 01-01-2024.
ik heb Engie Modelcontract, met modelcontractvoorwaarden versie 2022.1. Dus met koppeling tussen levertarief en terugleververgoeding.
Zal ook maar een mail sturen en dit forum komende weken extra in de gaten houden.
Een brief? Wat raar. Ik ben dan precies hetzelfde als jou qua klant, maar ik kreeg gewoon een mailtje, haha. Geen antwoord op mijn wedervraag nog natuurlijk. Waarom dit met mijn modelcontract ook zomaar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeol
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 10:29
ap3nr0ts schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:43:
[...]

Een brief? Wat raar. Ik ben dan precies hetzelfde als jou qua klant, maar ik kreeg gewoon een mailtje, haha. Geen antwoord op mijn wedervraag nog natuurlijk. Waarom dit met mijn modelcontract ook zomaar mag.
Ja post, beetje ouderwets inderdaad. Geen idee waarom.

Nieuwe productvoorwaarden zijn trouwens ENGIE Open versie 2024.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Mikeol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:50:
[...]

Ja post, beetje ouderwets inderdaad. Geen idee waarom.

Nieuwe productvoorwaarden zijn trouwens ENGIE Open versie 2024.1
Ik ben even door die voorwaarden heengegaan, en blijkbaar heeft een juridisch genie daar gedacht dat als ze de clausule die ze in de nieuwe contracten hebben ook in de AV zetten, ze op magische wijze de overeenkomst mogen veranderen.

Verbijsterend. Zoals ik al zei, juridisch niveau eenmanszaak en als ik Engie was was ik nu op zoek naar vervanging die wel gewoon een eigenlijk simpel contract duidelijk en met minimaal risico kan opstellen.

[Edit ik dacht ik kijk even]
CEO Engie Nederland een week geleden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6_22mfWkJn7wY0AcDDV5-TTlA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B599nwuVd0b6q1frZ2QJ7LR.jpg?f=fotoalbum_large

Ja... Je gelooft het niet 8)7
[Edit]Oh! De CEO heeft mijn linkedin connectie geaccepteerd. Ik heb nog geen communicatie gehad, maar raad eens waar een eventuele wijziging aangekaart gaat worden? 😇

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:28
Hier ook via de post ontvangen…. Bijzonder. Ook maar even gaan mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Laatst online: 19:46
Naast de terugleververgoeding die naar 4 cent gaat verhoogt Engie bij mij de vaste leveringskosten per product van 80 euro per jaar naar 120 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Miersel schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:28:
Naast de terugleververgoeding die naar 4 cent gaat verhoogt Engie bij mij de vaste leveringskosten per product van 80 euro per jaar naar 120 euro per jaar.
Dat is bij mij ook maar helaas staan ze daar (wel) volkomen in hun recht dat te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Vandaag ook post gekregen van Engie; aangetekend zelfs (dat heeft vast met de volgende alinea te maken). Qua tarieven hetzelfde als hierboven. Daar kun je van alles van vinden, maar ja... good old Engie is niet meer wat het was.

Alleen de vaste leveringskosten, dat slaat echt nergens meer op. Die verhogen ze van 0,22329 naar 6,84933 per dag, die worden dus ruim 30x zo hoog gemaakt! De vaste leveringskosten komen per 1 januari 2024 dan neer op 2.500 euro per jaar inclusief btw. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

En dan leuk schrijven dat de wijzigingen eenzijdig door Engie worden doorgevoerd, en je daarmee wel "vrij bent om de onderzoeken of jouw energiecontract bij Engie nog steeds de beste keuze is." Nou, daar hoef ik geen onderzoek naar te doen... dus gauw weg bij deze boevenbende :( :r

En natuurlijk nog wel even melden bij ACM; haalt vast niet veel uit, maar toch...

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:55:
Vandaag ook post gekregen van Engie; aangetekend zelfs (dat heeft vast met de volgende alinea te maken). Qua tarieven hetzelfde als hierboven. Daar kun je van alles van vinden, maar ja... good old Engie is niet meer wat het was.

Alleen de vaste leveringskosten, dat slaat echt nergens meer op. Die verhogen ze van 0,22329 naar 6,84933 per dag, die worden dus ruim 30x zo hoog gemaakt! De vaste leveringskosten komen per 1 januari 2024 dan neer op 2.500 euro per jaar inclusief btw. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

En dan leuk schrijven dat de wijzigingen eenzijdig door Engie worden doorgevoerd, en je daarmee wel "vrij bent om de onderzoeken of jouw energiecontract bij Engie nog steeds de beste keuze is." Nou, daar hoef ik geen onderzoek naar te doen... dus gauw weg bij deze boevenbende :( :r

En natuurlijk nog wel even melden bij ACM; haalt vast niet veel uit, maar toch...
Wek je veel netto op? Lijkt meer op een wegjaag actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
feddesman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:04:
[...]
Wek je veel netto op? Lijkt meer op een wegjaag actie
Jep, afgelopen jaar iets van 15.000 kWh netto teruggeleverd. En daar lijkt 't inderdaad op, maar laat ze dan gewoon het lef hebben om dat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:55:

Rustig... Rustig...
Weet je zeker dat je de jaarlijkse leverkosten niet met de maandelijkse kosten verwart?

Eerdere berichten zeiden van 89 naar 120 vast per jaar. Stijging, maar niet veel impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:07:
[...]

Jep, afgelopen jaar iets van 15.000 kWh netto teruggeleverd. En daar lijkt 't inderdaad op, maar laat ze dan gewoon het lef hebben om dat te zeggen.
Dat is inderdaad wel heel veel, dan zit je ook niet meer op de standaard 3x25A aansluiting. Geen idee hoe het contractueel werkt maar ze geven in alle voorwaarden aan dat de tarieven gelden tot 10 00KWh - daar zit je boven. De verhoging die ze nu doorvoeren komt bij mij ook over als wegjaag-premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:10:
2022.2 hier. 1-1-2024 loopt het af, nog steeds niets gehoord. Ook geen tarieven.

Volgens mij was er iets met een maand van te voren laten weten toch?

Toch wel apart dat veel mensen met contracten die later aflopen wel al iets gehoord hebben.
Ik zit in dezelfde situatie en het is nog oorverdovend stil. Lever per saldo ongeveer 2500 kWh terug op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Afas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:16:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en het is nog oorverdovend stil. Lever per saldo ongeveer 2500 kWh terug op jaarbasis.
Hier 2000 kWh zonder wijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Verwijderd even afwachten inderdaad op exacte gegevens en verificatie, maar het lijkt er wel op dat @overwinteraar als enige tot nu de brief aangetekend heeft ontvangen?

Ik heb over het afgelopen jaar iets van 7 of 8 duizend kWh teruggeleverd. Voorlopig nog niets gehoord, niet per email en niet per post.

Als ik nu in de PostNL app zie dat er een aangetekende brief aankomt, zal ik dan maar gewoon niet open doen als ze aanbellen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

dvl-2 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:13:
dan zit je ook niet meer op de standaard 3x25A aansluiting.
Waarom niet? Met deze aansluiting kan je prima een dergelijke teruglevering hebben hoor.
rube schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:18:
Als ik nu in de PostNL app zie dat er een aangetekende brief aankomt, zal ik dan maar gewoon niet open doen als ze aanbellen? >:)
Zo werken aangetekende brieven niet ;)

[ Voor 37% gewijzigd door _Arthur op 28-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
feddesman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:17:
[...]

Hier 2000 kWh zonder wijziging
Jij hebt als ik het goed teruggevonden hebt, wel bericht per mail gehad. Ik heb nog überhaupt niets gehoord. Nou ja, ze hebben nog 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Afas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:23:
[...]

Jij hebt als ik het goed teruggevonden hebt, wel bericht per mail gehad. Ik heb nog überhaupt niets gehoord. Nou ja, ze hebben nog 2 dagen.
Nee nog niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Jep, gewoon 3x 25A. En idd meer dan 10k kWh; maar dat wisten ze vooraf en was ook geen probleem bij Engie. Andere leveranciers toppen idd soms af tot max 10k kWh terugleveren. De rest geef je hen dan 'gratis'.

@Verwijderd met m'n leesvermogen is niets mis hoor... de 6,84 euro per dag staat gewoon in tabelletje en de 2.500 euro inclusief btw netjes uitgeschreven in een zin (2.066,12 excl btw). Met als toelichting dat er op deze aansluiting zoveel stroom wordt teruggeleverd, dat Engie deze verhoging moet doorvoeren.

En dan weer terug naar de 2e zin: dat wisten ze vooraf, en daar waren ze toen (ruim een jaar gelden) zelfs nog blij mee. Dat had ook iets met hun eigen winstmodel te maken; net als de keuze die ze nu maken, denk ik...

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"