Engie
Goedemiddag ..., waarmee kan ik je helpen?
Ik krijg geen reactie, ben je er?
Jij
hallo, ik heb de nieuwe tarieven voor 2024 ontvangen en daarin staat dat de netto terugleververgoeding naar E0.04 gaat. In mijn contract staat echter dat die vergoeding gelijk is aan het kale leveringstarief
Engie
Goed dat je ons chat! Ik kijk graag met je mee.
Heb je voor mij de volgende 3 gegevens:
De postcode
Het huisnummer
Ter verificatie de laatste 3 cijfers van het bijbehorende bankrekeningnummer?
Jij
...
Engie
Bedankt. Chat ik nu met de contractant?
Jij
ja
Engie
Omdat het een variabele overeenkomst betreft kan dit helaas wijzigen, dit staat ook in onze algemene voorwaarden. De oorzaak is dat de marktprijs een stuk lager is geworden. Vooral in de zomermaanden wordt er veel stroom opgewekt op momenten dat de marktprijzen laag zijn. Op sommige momenten is deze prijs zelfs negatief waardoor wij moeten betalen voor jouw teruglevering. Daardoor kunnen we het niet langer verdedigen om een hoge prijs te betalen voor netto teruglevering. We zien in de hele energiemarkt dat deze aanpassingen door leveranciers gedaan worden. Helaas zijn we daarin geen uitzondering. We mogen deze aanpassing doen op basis van onze voorwaarden en we kunnen belangrijke klanten zoals jou daar alleen maar zo goed mogelijk en tijdig over informeren. Dat hebben we met de communicatie geprobeerd te doen. Je staat er uiteraard vrij om een beter aanbod te vinden en over te stappen.
Jij
in de productvoorwaarden staat niet dat de terugleververgoeding kan veranderen, en ook niet in de algemene voorwaarden
enkel dat de levertarieven kunnen veranderen.
Engie
https://www.engie.nl/-/me...en-2017-mei-2017-v2_1.pdf
Hierbij de link, het staat in artikel 19. Helaas valt de vergoeding ook onder voorwaarden.
Ik krijg geen reactie, ben je er?
Jij
een vergoeding is geen tarief
dus ik ben het er niet helemaal mee eens.
Engie
Het zijn wel de voorwaarden in de overeenkomst die kunnen veranderen. Vooral bij een variabele overeenkomst helaas.
Jij
ik kan mij erin vinden dat de levertarieven veranderen, maar volgens contract is teruglevervoergoeding gelijk aan levertarief. Dat moet zo dus blijven
Engie
Ook in de volgende productvoorwaarden wordt dit toegelicht:
https://www.engie.nl/-/me...den-engie-open-v20241.pdf
Jij
dat is nog een ander punt. Volgens diezelfde mail gaan mijn productvoorwaarden veranderen naar Productvoorwaarden ENGIE Open versie 2024.1. Ik heb een modelcontract, dus dat lijkt ook niet helemaal te kloppen
ik zie in de modelcontractvoorwaarden 2022.1 geen wijzigingsbeding staan
Engie
Daar heb je zeker een punt, het betreft inderdaad een modelcontract. Dit zou ik dan ook moeten uitzetten bij ons klachtenteam zodat zij dit na kunnen gaan. Ik heb hier helaas niet direct een antwoord op.
Vind je het goed als ik per e-mail op terug kom?
Jij
dat is prima
...