WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Tijd genoeg toch, zitten nu nog niet in de mooie maanden voor de zonnepanelen.Bschnitz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:28:
[...]
5000 hier, zie dus ook geen verband met andere hier.
Snap er gewoon niks van. Naja ze hebben nog 2 dagen ...
Wel klote voor ons om zo laat nog wat te vinden...
Weet nu totaal niet waar ik naar toe zou moeten met die 5000 voor 2024....
Ik heb vrij recent de jaarafrekening gehad, dus ik kan eerst de winter wegsalderen en heb daarom iets meer tijd om te zoeken. Als ik 1 maart een nieuwe leverancier heb, is het prima voor mij.Bschnitz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:28:
[...]
5000 hier, zie dus ook geen verband met andere hier.
Snap er gewoon niks van. Naja ze hebben nog 2 dagen ...
Wel klote voor ons om zo laat nog wat te vinden...
Weet nu totaal niet waar ik naar toe zou moeten met die 5000 voor 2024....
Anoniem: 27535
Dank, dat er context is is wel cruciaal. 1overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:26:
Jep, gewoon 3x 25A. En idd meer dan 10k kWh; maar dat wisten ze vooraf en was ook geen probleem bij Engie. Andere leveranciers toppen idd soms af tot max 10k kWh terugleveren. De rest geef je hen dan 'gratis'.
@Anoniem: 27535 met m'n leesvermogen is niets mis hoor... de 6,84 euro per dag staat gewoon in tabelletje en de 2.500 euro inclusief btw netjes uitgeschreven in een zin (2.066,12 excl btw). Met als toelichting dat er op deze aansluiting zoveel stroom wordt teruggeleverd, dat Engie deze verhoging moet doorvoeren.
En dan weer terug naar de 2e zin: dat wisten ze vooraf, en daar waren ze toen (ruim een jaar gelden) zelfs nog blij mee. Dat had ook iets met hun eigen winstmodel te maken; net als de keuze die ze nu maken, denk ik...
Eerder kregen degenen met veel teruglevering een lage flatrate voor leveren en terugleveren. Dit zou betekenen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen consumenten (als je consument bent...).
Dat er wegen gezocht worden is duidelijk. Het is goed om de ruis eruit te halen en zo veel mogelijk feiten en wegen te leveren.
Naja, dat maakt weinig uit sinds mijn contract eind december afgelopen is...feddesman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:29:
[...]
Tijd genoeg toch, zitten nu nog niet in de mooie maanden voor de zonnepanelen.
Niet alsof mijn 5000 dan meegaan naar het nieuwe jaar, die worden €€€ uitbetaald.
Ik begin gewoon weer op 0 vanaf 1 jan...
Dus ik moet wel echt 1 december de keuze gemaakt hebben ivm maand gezeik van af en aanmelden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Je begint op nul en gaat dan toch eerst de min in?Bschnitz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:35:
[...]
Naja, dat maakt weinig uit sinds mijn contract eind december afgelopen is...
Niet alsof mijn 5000 dan meegaan naar het nieuwe jaar, die worden €€€ uitbetaald.
Ik begin gewoon weer op 0 vanaf 1 jan...
Dus ik moet wel echt 1 december de keuze gemaakt hebben ivm maand gezeik van af en aanmelden.
In mijn situatie sta ik tot 1 maart altijd negatief voor het jaar.
Klopt maar ik heb dat liever voor 1 jaar bij 1 leverancier.Afas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:36:
[...]
Je begint op nul en gaat dan toch eerst de min in?
In mijn situatie sta ik tot 1 maart altijd negatief.
Per april overstappen is inderdaad een optie, maar heeft niet de voorkeur.
Beste wat ik zo 123 zie is 9 cent .. woop woop
- naar de klachtenservice ('Je ontvangt binnen drie werkdagen bericht van ons.') en naar
- en naar klantenservice.nl@engie.com ('Je ontvangt van ons uiterlijk binnen 8 werkdagen een reactie.')
In de mail met de tarieven die ik gisteren kreeg stond overigens dat de vaste leveringskosten worden verhoogd van € 0,22329 naar € 0,32877. Dat bedrag dat @overwinteraar noemt zie ik niet in die mail staan. Hebben ze die speciaal voor mensen met dit contract bedacht en in die aangetekende brief gezet? En mag dat dan?
Ik lever per jaar ca 9000 kwh terug, waarvan ik er ca 3000 saldeer, dus ik wil er wel moeite voor doen hier een goede vergoeding voor te krijgen.....en ik vind de 1:1 koppeling ook heel normaal. Engie hoeft er niets voor te doen, dus alles wat ze mij minder vergoeden strijken ze zelf als winst op! Ze hadden natuurlijk allang met de netbeheerder moeten zorgen voor een goede opslag van energie, maar dat is niet mijn probleem.
Die context staat volgens mij los van het al dan niet verwarren van jaarlijkse met maandelijkse kosten, maar goed...Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:
[...]
Dank, dat er context is is wel cruciaal. 1
Eerder kregen degenen met veel teruglevering een lage flatrate voor leveren en terugleveren. Dit zou betekenen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen consumenten (als je consument bent...).
Dat er wegen gezocht worden is duidelijk. Het is goed om de ruis eruit te halen en zo veel mogelijk feiten en wegen te leveren.
Verder gewone (huis)aansluiting, alleen met wat veel netto teruglevering.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik heb vorig jaar 11,7 MWh het net op gepropt. Maar engie stelde een dagvergoeding van 0,33 €c voor voor H1 '24. Dat is nu 22 €c.
Ook geen A.S. ontvangen hier. Je levert natuurlijk leer terug als ik.. misschien zit ik net onder de cutoff?
[ Voor 22% gewijzigd door larsg op 28-11-2023 21:56 ]
En los daarvan al overstap in gang gezet; bij dit soort boeven wil ik niet blijven. Nu weer een paar jaar vast contract met terugleververgoeding van 8c/kWh. Is in elk geval het dubbele van Engie

Edit: het is wel allemaal kort dag zo van Engie, aangezien ze zelf wel vrolijk een opzegtermijn van 30 dagen hanteren. Andere leveranciers zijn beduidend sneller...
[ Voor 19% gewijzigd door overwinteraar op 28-11-2023 21:59 ]
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Zo werkt het toch:
https://www.juridischloke...e%20brief%20kan%20ophalen.de ontvanger uw brief heeft ontvangen, geweigerd of niet heeft opgehaald.
Als ik de deur niet open doe en vervolgens niet ophaal, dan heb ik hem toch niet ontvangen en de informatie niet gekregen?
Maar goed, ik ga ervan uit dat als ik iets krijg, dat gewoon een email of brief zal zijn en niet aangetekend want dat lijkt de uitzondering te zijn.
Dus met een Engie Open contract uit december '21, ingaande januari '22 (dus versie 2022.2) met de volgende punten in contract en voorwaarden mogen ze de TLV dus wel doorvoeren naar 4 cent?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PORztirKLy53FLF5hGsj3Xmj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m43jwpsao0ET53cILPRcPmtM.jpg?f=user_large)
Dus dan ook geen zin om de voorbeeldbrief van @Anoniem: 27535 te sturen? (sowieso dank hiervoor
Dit stukje staat in de oude contracten niet.Jbreeuwsma schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:22:
Even voor de duidelijkheid..
Dus met een Engie Open contract uit december '21, ingaande januari '22 (dus versie 2022.2) met de volgende punten in contract en voorwaarden mogen ze de TLV dus wel doorvoeren naar 4 cent?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus dan ook geen zin om de voorbeeldbrief van @Anoniem: 27535 te sturen? (sowieso dank hiervoor) Ik snap alleen dan niet waarom niet, aangezien in het contract ook de koppeling staat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ixS47jy0XNbDRHyqiPK1YHwR.jpg?f=user_large)
Let wel, superduidelijk is anders. Waarom niet bij de bullet? Maar het staat er wel, in het contract zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 29-11-2023 07:08 ]
Is van dergelijke vage bepalingen niet gezegd dat dat niet mag (want, consumentenbescherming)?Anoniem: 27535 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:06:
[...]
Dit stukje staat in de oude contracten niet.
[Afbeelding]
Let wel, superduidelijk is anders. Waarom niet bij de bullet? Maar het staat er wel, in het contract zelf.
Bepaling is niet afgekaderd en niet duidelijk wanneer dit dan zou gaan gebeuren bij afsluiten contract. Waarschijnlijk wel naar de rechter voor je gelijk.. maar toch.
Of het voldoende is, durft denk ik niemand te zeggen tot een rechter uitspraak doet. Ik vind het zelf slecht werk voor zo'n grote organisatie, maar het staat op zich in een relatief passende sectie in begrijpelijke taal. Bij elkaar zou beter zijn, maar persoonlijk zou ik er niet voor naar de rechter gaan.Randy1800 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:18:
[...]
Is van dergelijke vage bepalingen niet gezegd dat dat niet mag (want, consumentenbescherming)?
Bepaling is niet afgekaderd en niet duidelijk wanneer dit dan zou gaan gebeuren bij afsluiten contract. Waarschijnlijk wel naar de rechter voor je gelijk.. maar toch.
Voor de contracten zonder dit stukje zeer zeker wel.
Beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is Greenchoice via een energiecooperatie. Daarmee krijg je 11,5 ctJerRou schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:45:
Weet iemand een goed alternatief voor ENGIE? Welke partij heeft momenteel de hoogste terugleververgoeding (en is er kans dat deze ook nog wordt aangepast voor het begin van volgend jaar)? Het internet staat zo vol met opties (en het is vrij ondoorzichtig) dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
De hoogste die ik momenteel kan vinden op basis van een vast contract van 1 jaar is 9 cent. Er zijn wel aanbieders die een hoger jaar/maandbedrag aanbieden, echter betreft dit dynamische contracten. Ik weet niet of het slim is om een dynamisch contract te nemen gezien wij aan overschot aan elektriciteit produceren.ocmer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:16:
[...]
Beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is Greenchoice via een energiecooperatie. Daarmee krijg je 11,5 ct
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Ik vraag mij ook af of het slim is om nu al een contract vast te zetten. Als de winter toch strenger wordt dan verwacht gaan die prijzen flink stijgen (evenals de terugleververgoedingen hoop ik althans). Wij hebben nu al een paar jaar variabele contracten, gezien de grilligheid in de markt. Na 1 jaar ENGIE (sept 2022 - sept 2023) hebben we bijna 2000 euro terug gekregen (4600 kwh netto terug geleverd).
Wellicht is een partij die op basis van het bruto kale levertarief rekent wel de beste optie uiteindelijk?
[ Voor 26% gewijzigd door JerRou op 29-11-2023 08:46 ]
Vanochtend reactie van Engie.
Met als bijlage de algemene voorwaarden van 2017.Hartelijk dank voor uw e-mail van 28 November 2023 over de nieuwe energiekosten.
Je hebt een variabel contract waarbij de voorwaarden en tarieven kunnen veranderen, dus dat betekent ook dat jouw terug levertarief per 1 Januari 2024 naar € 0,04 gaat.
In de algemene voorwaarden voorwaarden van jouw contract, kun je in artikel 19 lezen dat het aangepast kan worden.
Ik heb het document van de algemene voorwaarden als bijlage bijgevoegd.
Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en wensen je een fijne dag!
Heb je nog vragen?
Op onze website vind je antwoord op veelgestelde vragen en kun je zelf je vraag stellen. Je woning of bedrijf verduurzamen? Ook daarmee helpen wij je graag. Bekijk onze adviezen en tips.
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch of via chat.
Hartelijke groet,
Nesta - ENGIE
Zit nog te broeden op een reactie terug.
Punt 19.5
Staat dat we af kunnen spreken dat de tarieven niet wijzigen, zo begrijp ik de koppeling levering en terug leverings tarief.
Of dat het wel heel makkelijk is om in een contract het eene af te spreken en dan algemene voorwaarden zo uit te schrijven dat je eigenlijk alles achteraf toch in je eigen voordeel kan wijzigen.
Lijkt me zeer helder, we hebben volgens 19.5 afgesproken dat de terugleververgoeding vastgekoppeld is aan het leveringstarief dat kan wijzigen, dus ze moeten de twee samen wijzigen. Heel dat punt 19 spreekt juist in ons voordeel.Mielemuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:46:
Gisteravond de voorbeeld brief van @Anoniem: 27535 doorgestuurd.
[...]
Met als bijlage de algemene voorwaarden van 2017.
Punt 19.5
Staat dat we af kunnen spreken dat de tarieven niet wijzigen, zo begrijp ik de koppeling levering en terug leverings tarief.
Of dat het wel heel makkelijk is om in een contract het eene af te spreken en dan algemene voorwaarden zo uit te schrijven dat je eigenlijk alles achteraf toch in je eigen voordeel kan wijzigen.
[ Voor 8% gewijzigd door ijhas op 29-11-2023 11:57 ]
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
die Engie in haar leveringsbrief voor mijn Engie Open overeenkomst aan mij heeft bevestigd gewijzigd kan worden. Van toepassing zijn namelijk de productvoorwaarden 'Engie open 2022.1, de Algemene Voorwaarden Engie Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aankleinverbruikers versie 2017, de kwaliteitscriteria van Engie en nog de voorwaarden van netbeheerder en de ATO, de laatste twee zijn niet relevant in deze casus.Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)
In de productvoorwaarden staat niet omschreven dat, of en hoe die voorwaarden gewijzigd kunnen worden. Doordat er geen wijzigingsbeding is opgenomen blijven deze voorwaarden dus ongewijzigd van kracht gedurende de looptijd van het contract.
In de algemene voorwaarden beschijft Engie wel onder welke omstandigheden ze hun tarieven mogen wijzigen. Dat is allemaal prima maar dat geeft ze nog niet het recht om de productvoorwaarden te wijzigen.
Het wordt me niet duidelijk hoe de koppeling contractueel geborgd is anders dan in de bevestigingsbrief. Aangezien er in de productvoorwaarden niet over teruglevering wordt gesproken.
In de algemene voorwaarden gaat artikel 19.3 over de prijsaanpassingen van de tarieven.
Op basis hiervan mag Engie dus alleen de tarieven en de vaste leverkosten aanpassen maar alsnog de koppeling niet. Ik heb nog geen mail van Engie ontvangen maar als ik die wel krijg dat zal ik ze vragen naar de wijzigingsgrond van de koppeling.Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico's, Wijzigingen in de
kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke. omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Uiteraard staat het ze vrij om het tarief naar nihil te verlagen en de vaste leveringskosten omhoog zodat het wellicht niet langer interessant is om klant te blijven. Het is me nog niet duidelijk of de ACM iets kan vinden van 'te hoge' vaste leveringskosten.
Edit: wellicht nog leuk om als toevoeging te plaatsen dat mijn contract bij Engie op mijn SAP van toepassing is. Daar heb ik nu alleen maar zonnepanelen op aangesloten, echter heb ik ook een laadpaal en elektrische auto. Dus ik zou de situatie kunnen wijzigen in laadpaal & zonnepanelen of enkel laadpaal (inclusief korting op energiebelasting vanwege deze uitzonderingssituatie). Dus zolang de koppeling gehandhaafd blijft zit ik voor zover ik in kan zien helemaal niet slecht.
Hoge prijs --> Zonnepanelen blijven aangesloten
Lage prijs --> Wellicht enkel de auto aansluiten
[ Voor 17% gewijzigd door Homer-Simpson op 29-11-2023 13:21 ]
Volgens mij is 19.5 niet van toepassing. Artikel 19 geeft aan dat ze de algemene voorwaarden, dus niet de productvoorwaarden!!, mogen wijzigen en in subs 19.3, 19.4 en 19.5 staat dat je een contract met vaste leveringstarieven kunt hebben of een contract met variabele tarieven. Tenzij je een contract met vaste prijzen bent aangegaan is 19.5 niet van toepassing.Mielemuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:46:
Gisteravond de voorbeeld brief van @Anoniem: 27535 doorgestuurd.
[...]
Met als bijlage de algemene voorwaarden van 2017.
Punt 19.5
Wacht de reactie wel af.Goedendag,
Bedankt voor jullie snelle reactie.
In de overeenkomst voor onbepaalde tijd hebben wij vastgelegd dat de terugleververgoeding vergoeding gelijk is aan het kale leverings tarief.
Nu zie ik niet in waarom dit op grond van artikel 19 van elkaar losgekoppeld kan worden.
Punt 19.1 is een onredelijke voorwaarde dus deze gaat niet op.
Verder wordt er onder punt 19 nergens gesproken over een vergoeding voor de terug geleverde energie
Ik houd u daarom graag aan het gene wat wij hebben afgesproken in onze overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Met vriendelijke groet
Ben benieuwd, heb de voorwaarden 2022.2 in het contract staan (en daar stond dan volgens mij wel weer iets in over TLV tarieven), maar daar staat ook letterlijk in het contract zelf:Mielemuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:07:
Heb deze mail teruggestuurd.
[...]
Wacht de reactie wel af.
Ben benieuwd wat er uit komt. Heel geniepig hoe dit allemaal weer moet lopen met Enige. Je kunt niet in het contract benoemen dat je TLV gelijk is aan het kale leveringstarief, en dan elders in een document benoemen dat je de netto TLV apart mag verhogen/verlagen.Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert
ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Straks dus ook maar even een reactie sturen aan de hand van de voorbeeldbrief
Maar misschien is handig om gelijk hun standaard reactie te ondervangen door zoiets als hierboven staat er ook al in te verwerken. Zal even kijken of ik hier straks wat kan posten voor feedback hier en even de links/emailaddressen van klachtenformulier en de social media mailbox erbij zoeken.
Wellicht is de volgende link nog informatief voor je https://www.acm.nl/nl/pub...n-elektriciteit-en-of-gasoverwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:55:
Vandaag ook post gekregen van Engie; aangetekend zelfs (dat heeft vast met de volgende alinea te maken). Qua tarieven hetzelfde als hierboven. Daar kun je van alles van vinden, maar ja... good old Engie is niet meer wat het was.
Alleen de vaste leveringskosten, dat slaat echt nergens meer op. Die verhogen ze van 0,22329 naar 6,84933 per dag, die worden dus ruim 30x zo hoog gemaakt! De vaste leveringskosten komen per 1 januari 2024 dan neer op 2.500 euro per jaar inclusief btw. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!
En dan leuk schrijven dat de wijzigingen eenzijdig door Engie worden doorgevoerd, en je daarmee wel "vrij bent om de onderzoeken of jouw energiecontract bij Engie nog steeds de beste keuze is." Nou, daar hoef ik geen onderzoek naar te doen... dus gauw weg bij deze boevenbende![]()
![]()
En natuurlijk nog wel even melden bij ACM; haalt vast niet veel uit, maar toch...
Dit is een instructie aan de energieleveranciers waarin staat hoe ze hun tarieven en wijzigingen hierop dienen te communiceren. In de toelichtende .pdf staat ook wat de definitie van een product is. Voor iedereen binnen een product zouden dezelfde vaste leverkosten moeten gelden, anders is het een nieuw product. Ik kan me niet voorstellen dat Engie speciaal voor jou een nieuw product heeft bedacht, je zou daarmee dus ook geen andere vaste leverkosten moeten krijgen.
Maar hier wordt niet direct de koppeling tussen TLV en kaal levertarief ontkrachtigd toch? Er staat alleen dat ze het teruglevertarief mogen wijzigen. Dat is prima, uit de bullet (TLV = kaal levertarief), zou dan het levertarief ook flink omlaag moeten.Anoniem: 27535 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:06:
[...]
Dit stukje staat in de oude contracten niet.
[Afbeelding]
Wat is eigenlijk de waarde van de zin "een vergoeding die gelijk is aan het kale levertarief", als ze vervolgens in een andere zin weer kunnen opnemen dat ze het teruglevertarief mogen veranderen?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nu krijg ik zojuist de bevestiging van Greenchoice en lees ik deze alinea:
Opzeggen oude leverancier
Stap je over naar Greenchoice op je huidige adres, dan zeggen wij het contract bij je leverancier op. Je hoeft daar zelf niets voor te doen. Vanwege de privacywetgeving laten wij pas op de dag dat wij de levering starten aan jouw huidige leverancier weten dat je naar ons overstapt. Gaan wij jou leveren op je nieuwe adres? Vergeet dan niet zelf het contract op je huidige adres op te zeggen.
Ik ging er vanuit dat mijn Engie contract gelijk zou worden opgezegd, en de contracten dus netjes in elkaar overlopen. Maar als ik bovenstaande goed begrijp laat GC pas op 31-12 aan Engie weten dat ik wil overstappen waardoor ik dus een maand overlap heb in de contracten... Lees ik dit verkeerd, of toch ook alsnog maar handmatig opzeggen bij Engie?
Normaal kost een overstap naar een andere leverancier ongeveer een maand. Dat is volgens mij vrij normaal. Als het goed is zou dit dan door Greenchoise geregeld worden.Xqlusive schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:35:
Aangezien ik een nieuwer Engie contract heb zojuist gelijk maar overgestapt naar Greenchoice (vanaf 31-12).
Stap je over naar Greenchoice op je huidige adres, dan zeggen wij het contract bij je leverancier op. Je hoeft daar zelf niets voor te doen. Vanwege de privacywetgeving laten wij pas op de dag dat wij de levering starten aan jouw huidige leverancier weten dat je naar ons overstapt. Gaan wij jou leveren op je nieuwe adres? Vergeet dan niet zelf het contract op je huidige adres op te zeggen.
Ik ging er vanuit dat mijn Engie contract gelijk zou worden opgezegd, en de contracten dus netjes in elkaar overlopen. Maar als ik bovenstaande goed begrijp laat GC pas op 31-12 aan Engie weten dat ik wil overstappen waardoor ik dus een maand overlap heb in de contracten... Lees ik dit verkeerd, of toch ook alsnog maar handmatig opzeggen bij Engie?
[ Voor 6% gewijzigd door JerRou op 29-11-2023 13:42 ]
Het is ook de bedoeling dat ik pas eind december overstap, dat heb ik ook aangegeven bij GC. Ik krijg alleen nu dus een mail van GC dat ze dan ook pas de opzegging bij Engie opstarten (31-12). Aangezien Engie een opzegtermijn van 30 dagen heeft zit ik dus nog ongeveer een maand aan beide verbonden... Of begrijp/lees ik het verkeerd?JerRou schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:40:
[...]
Die prijswijziging gaat pas in januari in, tot dan kun je Engie gewoon door laten lopen. Doorgaans kost een overstap naar een andere leverancier ongeveer een maand. Dat is volgens mij vrij normaal.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik heb ooit (2019) eens uit een gesprek met Enexis begrepen dat er niet echt opgezegd wordt maar dat de nieuwe leverancier aan de netbeheerder doorgeeft (geautomatiseerd) dat zij op een bepaalde datum de leverancier zijn. Uit dit gesprek begreep ik dat er met de opzegtermijn in werkelijkheid niets gedaan wordt. Of dit op dit moment nog zo is weet ik niet. Is er iemand die dit kan bevestigen?Xqlusive schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:35:
Aangezien ik een nieuwer Engie contract heb zojuist gelijk maar overgestapt naar Greenchoice (vanaf 31-12).
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Waarschijnlijk zal het ook wel goedkomen, en maak ik me druk om niks; Het is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld dat mensen overstappen. Ik wacht voor nu eerst even afcville schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:48:
[...]
Ik heb ooit (2019) eens uit een gesprek met Enexis begrepen dat er niet echt opgezegd wordt maar dat de nieuwe leverancier aan de netbeheerder doorgeeft (geautomatiseerd) dat zij op een bepaalde datum de leverancier zijn. Uit dit gesprek begreep ik dat er met de opzegtermijn in werkelijkheid niets gedaan wordt. Of dit op dit moment nog zo is weet ik niet. Is er iemand die dit kan bevestigen?
Echter, de situatie is met de nieuwe boetesystematiek sinds 1 juni wel iets gewijzigd. Zodra de nieuwe leverancier de aanmelding ontvangt moeten ze nu de huidige leverancier op de hoogte stellen, zodat die een pro forma berekening kan maken voor de boete om deze aan de klant te presenteren. Met die informatie kan de klant dan een beter geïnformeerde keuze maken of hij in zijn bedenktermijn de nieuwe aanvraag wil annuleren (bijvoorbeeld 'oh damn, mijn boete blijkt €3434, dan laat maar!')
Of je bij je aanmelding aangeeft per direct weg te kunnen doet daar niets aan af, dan moet dat bericht van de nieuwe naar de huidige leverancier nog steeds verstuurd worden.
---
Goedemiddag,
Ik heb zojuist de nieuwe tarieven voor mijn contract ontvangen (per 1 januari 2024).
Hierin staat dat de terugleververgoeding voor stroom zal worden gewijzigd naar €0,04 per teruggeleverde kWh na salderen.
Dit is niet correct. Wij hebben contractueel afgesproken dat het teruglevertarief gelijk is aan het levertarief. De mogelijkheid tot loslaten van deze koppeling staat niet in de productvoorwaarden. In de productvoorwaarden staat dat Engie het recht heeft om een ander teruglevertarief te hanteren. Dit kan dan alleen door het levertarief te verlagen.
Ik ga dan ook niet akkoord met de aangekondigde wijzigingen. Graag ontvang ik een nieuwe aanbieding voor de tarieven vanaf 1 januari 2024 waarin de voorwaarden zoals wij contractueel afgesproken hebben worden gerespecteerd.
TLV naar €0.04, waar deze gekoppeld was aan het levertarief.
Ook niet mee eens natuurlijk, net als velen hier.
Echter in de algemene voorwaarden 1 april 2017 staat onder 19.1: "Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen".
Dan zijn we toch gewoon uitgeluld, of niet?
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik vraag me even af waar deze naast de email nog meer het beste naar toe gestuurd kan worden? Iemand had het over een social media box, maar is dat email of echt social media?
Edit: voor de duidelijkheid, ik heb versie 2022.1.
[ Voor 3% gewijzigd door rube op 29-11-2023 14:07 ]
Zie eerder, voorwaarden gaan niet boven contract. Contract mag niet eenzijdig veranderd worden.sparkly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:59:
Hier ook mail gehad. Engie Open, 2022.1
TLV naar €0.04, waar deze gekoppeld was aan het levertarief.
Ook niet mee eens natuurlijk, net als velen hier.
Echter in de algemene voorwaarden 1 april 2017 staat onder 19.1: "Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen".
Dan zijn we toch gewoon uitgeluld, of niet?
M3 '21
Dank, klacht is de deur uit.Anoniem: 27535 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:03:
[...]
Zie eerder, voorwaarden gaan niet boven contract. Contract mag niet eenzijdig veranderd worden.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Bestaan die?DrkZnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:34:
Moment om over te stappen is dan toch aangebroken. Sinds 2019 bij Engie, altijd goed gevonden, maar wordt tijd voor iets anders. Zit nu te denken om naar een leverancier met dagprijzen te gaan.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zonneplan, Tibber. Dat soort partijen.
Dus de Algemene Voorwaarden aanpassen kan/mag, maar de verlaging van het teruglevertarief is in strijd met de aanstaande aanpassing. Dus 2 opties: 1) kale levertarief ook naar 4 cent of 2) teruglevertarief blijft gelijk aan kale levertarief.5. Voorwaarden
Op het contract zijn de volgende voorwaarden van toepassing: de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan kleinverbruikers versie 2017, deze Modelcontractvoorwaarden en onze Kwaliteitscriteria. In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.
Ben benieuwd naar de reactie.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.Jeroenneman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:30:
[...]
Maar hier wordt niet direct de koppeling tussen TLV en kaal levertarief ontkrachtigd toch? Er staat alleen dat ze het teruglevertarief mogen wijzigen. Dat is prima, uit de bullet (TLV = kaal levertarief), zou dan het levertarief ook flink omlaag moeten.
Wat is eigenlijk de waarde van de zin "een vergoeding die gelijk is aan het kale levertarief", als ze vervolgens in een andere zin weer kunnen opnemen dat ze het teruglevertarief mogen veranderen?
Hier overigens ook net de mail van Engie gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door Appelpie3000 op 29-11-2023 15:01 ]
Uit mijn contract:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5ClDJZq1dctkiuxC1ti3Td6T.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XcTxkuRWzaFBUeO6Bm2B3CMF.png?f=user_large)
Die doen per uur.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb mijn (model)contract pas begin dit jaar afgesloten en zit even door mijn contract te spitten, maar ook hier lijken ze gekoppeld:Anoniem: 27535 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:33:
[...]
Even opletten welke voorwaarden je hebt. Tot midden 2022 waren de tatieven in contract gekoppeld.
Wie die voorwaarden heeft, zou deze wijziging niet moeten krijgen - heb zelf nog niets ontvangen.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Zie ik iets over het hoofd?
Heb overigens nog geen email gehad dat mijn tarieven vanaf 1 januari zouden wijzigen.
[ Voor 5% gewijzigd door MiBe op 29-11-2023 15:24 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Beste,
In Juni 2022 heeft Engie mij een contract gestuurd waarin we de voorwaarden van energielevering worden afgesproken.
In het contract staat dat levering en teruglevering gekoppeld zijn. In de voorwaarden staat dat wij kunnen afspreken (in het contract) wat gewijzigd kan worden, maar ook wat niet gewijzigd kan worden.
Bijgesloten vindt u de relevant passages uit ons contract.
Het contract vermeldt een harde koppeling tussen leveringstarief en teruglevertarief en heeft geen beding dat deze koppeling losgelaten kan worden. Het aanpassen van (algemene) voorwaarden is wellicht mogelijk, maar het contract waar de belangrijkste afspraken staan, gaat vóór de voorwaarden en dat kan niet middels voorwaarden veranderd worden, ook niet middels Artikel 19 of subleden.
Dat een dergelijk beding in het contract behoort te staan is ook bij u bekend. Om deze reden heeft u immers een dergelijk beding wél in nieuwere contracten opgenomen. Voor mij verandert dit echter niets. Ik verwacht derhalve dat u deze spijtige fout zo snel mogelijk corrigeert zodat wij onze, tot nu toe erg prettig verlopen, relatie kunnen voortzetten.
Met vriendelijke groet,
Geachte,
Ik heb zojuist onderstaande email van Engie ontvangen met als onderwerp “Jouw energiekosten per 1 januari 2024”.
Uiteraard staat het Engie vrij om nieuwe tarieven conform het contract, de bij behorende productvoorwaarden versie 2022.1 (o.a. artikel 2) en de algemene voorwaarden versie 2017 (onder andere artikel 19) aan te passen.
Echter, in het contract dat wij hebben afgesloten staat het volgende citaat:"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)"
Er staat geen wijzigingsbeding in de productvoorwaarden voor deze koppeling. Ook geven uw algemene voorwaarden geen mogelijkheid voor het aanpassen van de productvoorwaarden, anders dan de variabele en vaste leveringskosten.
Uw aankondiging van wijziging van de koppeling tussen het leveringstarief en de terugleververgoeding is daarmee strijdig met het contract wat wij hebben. Omdat de aangekondigde loskoppeling van leveringstarief en terugleververgoeding op zijn minst ten dele tegen de overeenkomst ingaat, verwerp ik bij deze dat deel van de door Engie aangekondigde nieuwe tarieven per 01-01-2024. Tevens verwerp ik bij deze het van toepassing verklaren van nieuwe productvoorwaarden. Ik wens geen ander product van Engie af te nemen anders dan de overeenkomst van onbepaalde tijd waarvan ik op xx-xx-2022 van u een bevestiging heb ontvangen. Ik verlang van Engie dat u zich ook aan die afspraken blijft houden.
De wijzigingen van de vaste en variabel leveringskosten accepteer ik vanzelfsprekend wel omdat deze geheel conform onze overeenkomst zijn.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet. Indien u van mening bent dat de productvoorwaarden 2022.1 wel een wijzigingsgrond bevatten dan hoor ik van u graag waar ik deze terug kan lezen.
Met vriendelijke groet,
P.S. u ontvangt deze mail wellicht dubbel, dat komt omdat het klantenservice adres op uw website afwijkt van het emailadres waarvan ik onderstaand bericht ontving.
Het betreft een modelcontract met startdatum begin 2023.
Ook maar een mail gestuurd.
Mijn modelcontractvoorwaarden 2022.1 worden omgezet naar productvoorwaarden ENGIE open 2024.1.
Los van de terugleververgoeding zijn er ook andere voorwaarden zoals tariefwijzigingen die ook erg verschillen van de originele voorwaarden.
Als ik me niet vergis is het deels zelf wettelijk bepaald wat er in een modelcontract en de productvoorwaarden moet staat. Volgens mij voldoen ze hier in de nieuwe voorwaarden ook niet meer aan.
Wat helemaal bijzonder is, als je op dit moment een nieuw modelcontract afsluit dat de 2022.1 modelcontractoorwaarden van toepassing lijken te zijn
Never attribute malice to what can be explained by stupidity.fuurbie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:01:
Hier ook de mail met aanpassing terugleververgoeding en aangepaste productvoorwaarden ontvangen vandaag
Het betreft een modelcontract met startdatum begin 2023.
Ook maar een mail gestuurd.
Mijn modelcontractoorwaarden 2022.1 worden omgezet maar productvoorwaarden ENGIE open 2024.1.
Los van de terugleververgoeding zijn er ook andere voorwaarden zoals tariefwijzigingen die ook erg verschillen van de originele voorwaarden.
Als ik me niet vergis is het deels zelf wettelijk bepaald wat er in een modelcontract en de productvoorwaarden moet staat. Volgens mij voldoen ze hier in de nieuwe voorwaarden ook niet meer aan.
Wat helemaal bijzonder is is als je je op dit moment een nieuw modelcontract afsluit dat de 2022.1 modelcontractoorwaarden van toepassing lijken te zijn
Oftewel, ze hebben gewoon geen idee wat ze aan het doen zijn met de verschillende contracten en voorwaarden.
Die vacature voor senior risk manager die sinds vorige week staat zal ook niet toevallig nu zijn komen bovendrijven. Maar omdat ze in ieder geval 30 dagen van te voren gecommuniceerd moet worden heeft iemand het briljante idee gehad het gewoon overal heen te sturen en maar te kijken wat er blijft plakken.
Ik ben benieuwd hoe ver mijn inschatting van de waarheid zit. En ja, zo gaat het echt in de praktijk als er niemand voor verantwoordelijk is.
Daar is een heel topic voor, met in de TS een overzicht van degene met de hoogste TLV.JerRou schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:45:
Weet iemand een goed alternatief voor ENGIE? Welke partij heeft momenteel de hoogste terugleververgoeding (en is er kans dat deze ook nog wordt aangepast voor het begin van volgend jaar)? Het internet staat zo vol met opties (en het is vrij ondoorzichtig) dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Ik snap dat het absurd is, maar dit was wel te verwachten. Dit is een van de weinige manieren die ze hebben om (grote) terugleveraars weg te jagen, omdat ze anders met de koppeling TLV=kaal levertarief blijven zitten.overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:55:
Vandaag ook post gekregen van Engie; aangetekend zelfs (dat heeft vast met de volgende alinea te maken). Qua tarieven hetzelfde als hierboven. Daar kun je van alles van vinden, maar ja... good old Engie is niet meer wat het was.
Alleen de vaste leveringskosten, dat slaat echt nergens meer op. Die verhogen ze van 0,22329 naar 6,84933 per dag, die worden dus ruim 30x zo hoog gemaakt! De vaste leveringskosten komen per 1 januari 2024 dan neer op 2.500 euro per jaar inclusief btw. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!
En dan leuk schrijven dat de wijzigingen eenzijdig door Engie worden doorgevoerd, en je daarmee wel "vrij bent om de onderzoeken of jouw energiecontract bij Engie nog steeds de beste keuze is." Nou, daar hoef ik geen onderzoek naar te doen... dus gauw weg bij deze boevenbende![]()
![]()
En natuurlijk nog wel even melden bij ACM; haalt vast niet veel uit, maar toch...
Lullig, maar helaas.
Wees gerust, ook de Energiewet gaat geen verlichting brengen en iets als 'Energie Delen' ook niet. Dit wordt de nieuwe normaal, wegens het eindelijk repareren van het allocatiemodel.feddesman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:55:
Enige goede optie is de nieuwe energiewet.
Het waren mooie jaren.

[ Voor 49% gewijzigd door ntram op 29-11-2023 17:08 ]
Pssst, de grote grap is dat Engie eveneens in het contract (niet voorwaarden) een beschrijving van salderen opneemt zonder enig voorbehoud of verwijzing naar wettelijke regelingen.ntram schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:01:
[...]
Wees gerust, ook de Energiewet gaat geen verlichting brengen en iets als 'Energie Delen' ook niet. Dit wordt de nieuwe normaal, wegens het eindelijk repareren van het allocatiemodel.
Het waren mooie jaren.
Dus zolang salderen niet expliciet verboden wordt (yeah, right...) hebben we het volgende juridische akkefietje met Engie alvast op de rol staan

Maar goed, één ding tegelijk
[ Voor 22% gewijzigd door _Arthur op 29-11-2023 17:42 ]
Volgens mij laagste vergoeding van alle leveranciers.
Maar wel 40c rekenen voor leveren. Lekker cashen.
Ik zie hierboven al wat reacties met wat voorbeeld emails, ik zal er ook eens een email aan wagen.
Anders wordt het GC met 11.5c denk ik.
Mogelijk spoedberaad, ze gaan even doorrekenen hoeveel dit geintje gaat kosten en/of ze er een probleem van gaan maken. Normen en waarden zijn bij veel bedrijven om te rekenen in kosten/baten_Arthur schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:41:
Kennelijk is de Engie klantenservice dicht vandaag; geen (verdere) reactie meer gekregen op mijn 2e reactie vandaag. Terwijl er gister binnen het uur een reactie kwam.
[ Voor 45% gewijzigd door Viper® op 29-11-2023 18:12 ]
Ben benieuwd of Engie zijn keutel intrekt, of dat ze dit plan toch door gaat voeren...
Is het email adres van hun klantenservice niet klantenservice.nl@engie.com?rube schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:00:
En mijn versie, aan de hand van de voorbeeldbrief van @Anoniem: 27535 met een paar summiere wijzigingen, want eigenlijk was die al compleet, ik heb alleen artikel 19 er nog in benoemd om de standaard reactie van de klantenservice te ondervangen. Als is het natuurlijk goed mogelijk dat ze dat volledig negeren.
***members only***
Ik vraag me even af waar deze naast de email nog meer het beste naar toe gestuurd kan worden? Iemand had het over een social media box, maar is dat email of echt social media?
Edit: voor de duidelijkheid, ik heb versie 2022.1.
ipv van het door jou gebruikte klantenservice@e.engie-energie.nl
Ik heb mijn reactie nog niet verstuurd, maar niet waar vandaan ze de email hebben gestuurd:Mikeol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:39:
[...]
Is het email adres van hun klantenservice niet klantenservice.nl@engie.com?
ipv van het door jou gebruikte klantenservice@e.engie-energie.nl
:fill(white):strip_exif()/f/image/OSwNme3Jh3DE6mmRAoOZOEmu.png?f=user_large)
als ik reply doe is het nog gekker:
:fill(white):strip_exif()/f/image/KJC0XScvzGVDNrzgB3EauSga.png?f=user_large)
hebben ze per gebruiker een email inbox achtig systeem?
Engie: "Nee hoor, wij zijn zeker wel voor enorme waarde."Viper® schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:08:
Normen en waarden zijn bij veel bedrijven om te rekenen in kosten/baten
rube schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:07:
[...]
als ik reply doe is het nog gekker:
[Afbeelding]
hebben ze per gebruiker een email inbox achtig systeem?
Zou het graag mis hebben, maar dat is echt mijn verwachting. Als je je recht niet gaat halen, ga je het zeker niet krijgen. Maar goed, niet op de zaken vooruit lopen, als het gebeurt kunnen we altijd zien hoe het het best aan te pakken is.
Recht hebben we. Hoe we het krijgen gaan we zien.
Dit mag volgens mijn versie 22.2 van de voorwaarden.
Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2022.2)
1. Energielevering
Deze productvoorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tot levering van gas en/of groene elektriciteit aan
kleinverbruikers door ENGIE Nederland Retail BV (hierna te noemen ENGIE). Nadat je van ENGIE de schriftelijke
bevestiging van de overeenkomst hebt ontvangen, heb je 14 kalenderdagen de mogelijkheid om gebruik te maken van
je herroepingsrecht en af te zien van de overeenkomst.
2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar
ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de
terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. Er is
sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na
aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan
hanteren wij het enkeltarief.
Klopt, op basis van jouw voorwaarden mag Engie dit wel doen.Michael2021 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:37:
Ik kan helaas niks doen toch ?:
Dit mag volgens mijn versie 22.2 van de voorwaarden.
Productvoorwaarden ENGIE Open (versie 2022.2)
1. Energielevering
Deze productvoorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tot levering van gas en/of groene elektriciteit aan
kleinverbruikers door ENGIE Nederland Retail BV (hierna te noemen ENGIE). Nadat je van ENGIE de schriftelijke
bevestiging van de overeenkomst hebt ontvangen, heb je 14 kalenderdagen de mogelijkheid om gebruik te maken van
je herroepingsrecht en af te zien van de overeenkomst.
2. Tarieven en betaling
2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we maken
om energie aan jou te kunnen leveren (vaste leveringskosten) wat een vast bedrag is per dag worden door
marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan deze beide tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar
ENGIE kan de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. De tariefswijzigingen gelden ook voor de
terugleververgoeding en daarnaast kan ENGIE ook een ander tarief gaan hanteren voor de netto teruglevering. Er is
sprake van netto teruglevering wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en dan stroom teruglevert aan het net. Als na
aanmelding blijkt dat je in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter hebt, dan
hanteren wij het enkeltarief.
Als je het klachtengeld er voor over hebt:Anoniem: 27535 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:13:
Ik vind het optimistisch. Als alle mails eruit zijn, want dat heeft prioriteit gezien de 30 dagen, krijgen we allemaal standaard bericht dat dit gewoon mag en ze er niks aan doen.
Zou het graag mis hebben, maar dat is echt mijn verwachting. Als je je recht niet gaat halen, ga je het zeker niet krijgen. Maar goed, niet op de zaken vooruit lopen, als het gebeurt kunnen we altijd zien hoe het het best aan te pakken is.
Recht hebben we. Hoe we het krijgen gaan we zien.
https://www.degeschillenc...u-niet-tot-een-oplossing/
Zou mij al snel 1200piek schelen op jaarbasis, dus, ja een paar euro om het via de geschillencommissie te spelen heb ik er dan wel voor over.Afas schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:40:
Als je het klachtengeld er voor over hebt:
Ik heb even verder gekeken op hun site, en het kost €52,50 om een klacht in te dienen bij de geschillen commissie voor energie. Dit bedrag krijg je terug als je in je gelijk wordt gesteld.Afas schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:40:
[...]
Als je het klachtengeld er voor over hebt:
https://www.degeschillenc...u-niet-tot-een-oplossing/
Maar nogmaals, we wachten af 😝
gevonden, het betreft Engie Modelcontract voorwaarden versie 2023.1
Bij voorwaarden staat genoemd algemene voorwaarden ... versie 2017
[ Voor 26% gewijzigd door Viper® op 29-11-2023 21:19 ]
hier zojuist ook de beroemde brief......
Mijn situatie: 21-01-2022 1-jaar contract engie (start 18-02-2022). De bekende koppeling aan het kale leveringstarief. In dit contract de voorwaarden versie 2021.7, met:
"2. Leveringskosten
Het tarief voor de levering van elektriciteit en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) gaan in vanaf de startdatum van levering. De kosten die we maken om energie aan u te kunnen leveren (vaste leveringskosten) is een vast bedrag per dag. De variabele en vaste leveringskosten staan vast voor de looptijd van uw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen. Als na aanmelding blijkt dat u in plaats van de opgegeven slimme meter, een conventionele (ook wel domme) meter heeft, dan hanteren wij het enkeltarief."
Per 05-02-2023 vanuit stilzwijgende verlenging een nieuwe overeenkomst, waar helaas dus voorwaarden 2022.2 in blijken te staan. Dat is op zich al raar gezien bij een stilzwijgende verlenging niet zomaar allerlei aanpassingen mogen komen, lijkt mij. Ook niet in de voorwaarden?
"3.2. Einde looptijd overeenkomst
Voor de afloop van deze overeenkomst ontvangt u een verlengingsvoorstel van ENGIE. Accepteert u het
verlengingsvoorstel, dan gelden de leveringskosten en de opzegtermijn van het verlengingsvoorstel. Accepteert u het verlengingsvoorstel niet, dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Opzegging van de stilzwijgend verlengde overeenkomst is kosteloos en de opzegtermijn bedraagt 30 dagen."
Inderdaad blijft het ook raar dat die koppeling aan het kale levertarief als lokkertje keurig blijft staan en verderop in de voorwaarden hier een draai aan wordt gegeven.
Ik ben toch ook wel geneigd hiertegen in het verweer te gaan.
Iemand hier in deze zelfde situatie?
NB: ik lever niet veel terug. Het is mij om iets anders te doen. Ik rij elektrisch (mn overdag, dus in de nacht laden) en heb een warmtepomp. Opwek 17.000, gebruik ongeveer idem. Met een koppeling aan kale leveringstarieven kan ik eigenlijk eeuwig salderen, immers wanneer je teruglevert vang je hetzelfde als dat het kost bij gebruik.
Begrijp ik nu uit de teksten dat alleen de netto terugleververgoeding na salderen terug gaat naar 4 ct? Wat is eigenlijk een "netto terugleververgoeding"? Is er ook een "bruto terugleververgoeding"?
Wat gebeurt er dan met de "terugleververgoeding voor salderen" ? Maw; kan ik straks, als het salderen wordt afgebouwd bij deze nieuwe voorwaarden 's nachts gebruiken tegen nachttarief en overdag terugleveren tegen kale levertarief, of ga je tussendoor ook terugleveren tegen deze netto 4 ct?
[ Voor 10% gewijzigd door bkruyver op 29-11-2023 23:25 ]
Tijd om over te stappen dan.
Het meest kromme vind ik dan nog dat de tlv 4ct is want stroom is niks meer waard maar ondertussen wel gewoon 39ct/kWh vragen als je stroom af moet nemen.
Zou daar niet sept 2022 moeten staan aangezien toen mijn contract inging? Als hun dat jaarlijks op 1 januari bijwerken dan is dat contract van 2022 helemaal niet meer relevant.
[ Voor 21% gewijzigd door JerRou op 30-11-2023 10:31 ]
Dus dag Engie en welkom Eneco die zowel hogere tlv als lager vast tarief hanteert

1. Je hebt een contract 2022.2 of later waarin staat dat de TLV gewijzigd kan worden los van het leveringstarief
-> engie wil de TLV wijzigen en je hebt geen poot om op te staan
2. Je hebt het 2022.1 contract/of eerder waarin staat dat TLV=kale leveringstarief
-> engie wil de TLV wijzigen ->maar pleegt daarmee contractbreuk wat je aan kan vechten
3. Je hebt het 2022.1 contract/of eerder waarin staat TLV=kale leveringstarief
-> engie wil de TLV wijzigen en de vaste LEVERINGSKOSTEN wijzigen -> de TLV wijzigen mag niet volgens contract maar de leveringskosten wijzigen wel dus kun je bezwaar maken tegen tlv wijziging maar niet tegen verhoging vaste leveringskosten
Please correct me if i’m wrong
Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV
Je bent correct voor zover ik kan overzien.maqs69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:33:
Als ik het dus goed begrijp zijn er spelen een aantal standaardsituaties mbt de contractswijzigingen
1. Je hebt een contract 2022.2 of later waarin staat dat de TLV gewijzigd kan worden los van het leveringstarief
2. Je hebt het 2022.1 contract/of eerder waarin staat dat TLV=kale leveringstarief
-> engie wil de TLV wijzigen ->maar pleegt daarmee contractbreuk wat je aan kan vechten
-> engie wil de TLV wijzigen en de vaste LEVERINGSKOSTEN wijzigen -> de TLV wijzigen mag niet volgens contract maar de leveringskosten wijzigen wel dus kun je bezwaar maken tegen tlv wijziging maar niet tegen verhoging vaste leveringskosten
Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV
Hoeveel leverde jij terug?maqs69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
Helaas pindakaas voor mij. Heb ook net de aangetekende brief van Engie op de mat met de €2500 vaste leveringskosten ‘boete’ erin. Dus heeft het weinig zin om er tegenin te gaan…
Ik zit namelijk ook over die 10 MWh maar eerste afrekening was nog maar recent, mogelijks zit ik nog in niet in een excel die ze ooit getrokken hebben.
Per direct de mail richting ENGIE opgezet.
Goedendag,
Ik heb zojuist een email van jullie ontvangen met onderwerp “Jouw energiekosten per 1 januari 2024”.
Hierin staat vermeld dat onze terugleveringvergoeding 4 cent per kWh gaat bedragen.
Het staat Engie vrij om nieuwe tarieven conform het contract, de bijbehorende productvoorwaarden versie 2022.1 (o.a. artikel 2) en de algemene voorwaarden versie 2017 (onder andere artikel 19) aan te passen. Echter, in ons contract met ingangsdatum 02-08-2022 (zie bijlage) staat dat het leveringstarief en het terugleveringstarief gekoppeld zijn. In de productvoorwaarden staat dat wij kunnen afspreken (in het contract) wat gewijzigd kan worden, maar ook wat niet gewijzigd kan worden.
Het contract vermeldt een harde koppeling tussen leveringstarief en teruglevertarief en heeft geen beding dat deze koppeling losgelaten kan worden. Het aanpassen van de (algemene) voorwaarden is wellicht mogelijk, maar het contract waar de belangrijkste afspraken staan, gaat vóór de voorwaarden en dat kan niet middels voorwaarden veranderd worden.
Uw aankondiging van wijziging van deze koppeling is daarmee strijdig met het contract wat wij hebben. Omdat de aangekondigde wijziging op zijn minst ten dele tegen de overeenkomst ingaat, vernietig ik bij deze de aangekondigde wijziging in zijn geheel.
Dat een dergelijk beding in het contract behoort te staan is ook bij u bekend. Om deze reden heeft u immers een dergelijk beding wél in nieuwere contracten opgenomen. Voor mij verandert dit echter niets.
Ik zie uw reactie, al dan niet voorzien van eventuele nieuwe en correcte aangepaste tarieven, met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Ik heb een 2022.2 contract, maar daar staat het volgende in:maqs69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:33:
Als ik het dus goed begrijp zijn er spelen een aantal standaardsituaties mbt de contractswijzigingen
Pagina 1:
Soort tarief Variabel
De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1 juli van elk jaar. ENGIE kan de leveringskosten en het (netto) teruglevertarief ook op andere momenten aanpassen. Wanneer de tarieven wijzigen, word je hierover altijd persoonlijk geïnformeerd
Hier wordt alleen iets gezegd dat het teruglevertarief ook op andere data aangepast mag worden, niet dat het teruglevertarief losgekoppeld is van het kale levertarief,.
Pagina 2:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Hier staat duidelijk dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief.
Dan is het met 2022.2 toch ook contractbreuk?
- voor klanten die bezwaar maken tegen deze contractbreuk gaan de vaste leveringskosten naar 2500 euro tov 120 euro per jaar voor klanten die dit niet doen
Beiden druisen tegen mijn rechtsgevoel in. Temeer omdat de energieleverancier echt geen kosten maakt voor teruglevering (dat doet de netbeheerder hooguit) en er alleen geen winst op kan maken. Op deze manier winst maken wil iedereen wel....De enige kosten die ze maken zijn administratief en daar betaal je met 120 euro per jaar al fors voor lijkt me. Ik heb al met mijn rechtsbijstand contact opgenomen en als ik ook zo'n brief krijg, dan gaan zij er werk van maken. Die 2500 euro leek hun ook niet reeel....
Wat een stelletje boeven zeg, met hun 2500 euro leveringskosten. Smerige praktijken van ENGIE.Jurgtweakt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:02:
- de tlv gaat van 100% naar 10% van de leveringskosten met contractbreuk (een paar jaar terug was 30% normaal overigens, maar dat staat hier los van; het valt me alleen op dat alle leveranciers nu veel lager zitten)
- voor klanten die bezwaar maken tegen deze contractbreuk gaan de vaste leveringskosten naar 2500 euro tov 120 euro per jaar voor klanten die dit niet doen
Beiden druisen tegen mijn rechtsgevoel in. Temeer omdat de energieleverancier echt geen kosten maakt voor teruglevering (dat doet de netbeheerder hooguit) en er alleen geen winst op kan maken. Op deze manier winst maken wil iedereen wel....De enige kosten die ze maken zijn administratief en daar betaal je met 120 euro per jaar al fors voor lijkt me. Ik heb al met mijn rechtsbijstand contact opgenomen en als ik ook zo'n brief krijg, dan gaan zij er werk van maken. Die 2500 euro leek hun ook niet reeel....
Dat is niet correct. De vaste leveringskosten van klanten die meer dan 10.000 kWh terugleveren gaat naar 2500 inc btw per jaar.Jurgtweakt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:02:
Nog steeds absurd natuurlijk.
Ik denk dat het een tendens is. Had eerder geinformeerd bij een partij met een koppeling tussen TLV en leveren en die rekenen Euro 120 per maand. Dat kon in mijn geval niet uit._Arthur schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:36:
[...]
Dat is niet correct. De vaste leveringskosten van klanten die meer dan 10.000 kWh terugleveren gaat naar 2500 inc btw per jaar.
Nog steeds absurd natuurlijk.
Nogal een verschil naar ineens 4 cent.
Ik lever netto ongeveer 4000kWh terug, dus dat heeft wel wat financiele impact zo.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Wellicht doen jullie er verstandig aan dit ook te doen, want TLV op 0.04 en daarnaast ook nog de saldeer methode per tariefperiode is killing voor alles wat geen vast-contract is.
Wij leveren ook ongeveer 4000kWh terug, dus ik ga ook maar even een mail versturen. Lijkt een beetje op de problemen met Eneco vorig jaar.
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"