Engie snoeit in de terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 8 ... 26 Laatste
Acties:

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Homer-Simpson schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:40:
[...]

Klopt, op basis van jouw voorwaarden mag Engie dit wel doen.
Ook in deze voorwaarden staat dat de TLV gekoppeld is met het kale levertarief. Die kunnen ze dus zomaar loskoppelen?

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik heb ook 2022.2 en hierin staat dat de TLV gekoppeld is aan het kale leveratarief én dat het eruglever tarief aangepast kan worden. Dit spreekt elkaar dus tegen.
Gisteren een mail gestuurd maar nog geen reactie.

• fuurbie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
Mogen ze zomaar de vaste leveringskosten per dag dermate veel verhogen? Factor 30 is toch wel redelijk absurd. (voor diegene met een flinke terug levering). Uiteindelijk kunnen ze dit voor de overige contracten ook gaan toepassen.

Als je in de voorwaarden van de 2022.1 contracten kijkt en het heel letterlijk leest kan je hetlezen dat ze dit niet zomaar kunnen doen.

2.1. Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het ENGIE Modelcontract
worden door marktontwikkelingen beïnvloed. ENGIE kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.

Er wordt hier meerdere keer gesproken over tarieven en de tarieven per Kwh en m3 en niet over de vaste leveringskosten per dag. Misschien is dit te optmistische gedacht hoor.....

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
Ook net het mailtje binnen, maar ze wijzigen mijn voorwaarden naar open voorwaarden i.p.v. modelcontract dat ik heb afgesloten.

Dus, ik zal straks even een mailtje sturen dat ze niet zomaar mijn contract wijzigen van model richting open met andere voorwaarden.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:49
Luuk84 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:34:
Waar kan je exact zien welke voorwaarden op dit moment voor jou van toepassing zijn?
Ik heb namelijk een ENGIE modelcontract. Ik ben begonnen bij ENGIE op 30-06-2021 met een jaar lang een vast contract, en heb dit daarna laten doorlopen, waardoor dit contract variabele tarieven heeft gekregen. In mijn app staat nu ENGIE modelcontract, startdatum 1 januari 2023, echter heb ik hiervoor nooit nieuwe voorwaarden getekend?
Hier net pas de mail gekregen m.b.t. de TLV. Wij zijn in april dit jaar automatisch overgezet van vast naar Open / variabel en daarbij is er een mail verstuurd met de nieuwe productvoorwaarden en niet de gunstige variant die tijdens het afsluiten van het vaste contract van toepassing waren.

Is denk ik toch gewoon een kansloos verhaal?

ENGIE zal de voorwaarden ongetwijfeld kunnen veranderen na afloop van het initiële contract en wij zullen dan ongetwijfeld kosteloos weg mogen.

Wellicht dat diegene die sinds het begin al model/variabel hadden nooit een officiële mail met nieuwe voorwaarden gehad hebben.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Yaldair
@Rctworld ze zien mijn modelcontract (speciaal afgesloten als modelcontract begin 2023, dus met voorwaarden modelcontract) als een open variabel contract.

Ik denk dat dat ook is waar de mensen met een modelcontract op moeten duwen. Ze zetten je zomaar over van modelcontract op een ander contract met andere voorwaarden. En dat mag volgens mij niet.

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
maqs69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
Helaas pindakaas voor mij. Heb ook net de aangetekende brief van Engie op de mat met de €2500 vaste leveringskosten ‘boete’ erin. Dus heeft het weinig zin om er tegenin te gaan…
Welkom bij de club. En snel kijken of je een andere leverancier kunt vinden. Bij meer dan 10MWh per jaar netto teruglevering is keuze wel beperkt als je voor elke kWh een vergoding wilt.

En ik zou wel een reactie naar Engie sturen; dit is namelijk ronduit idioot. Je kunt evt gebruik maken van het linkje dat @Homer-Simpson deelde in dit bericht: Homer-Simpson in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• Rctworld
Yaldair schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:17:
@Rctworld ze zien mijn modelcontract (speciaal afgesloten als modelcontract begin 2023, dus met voorwaarden modelcontract) als een open variabel contract.

Ik denk dat dat ook is waar de mensen met een modelcontract op moeten duwen. Ze zetten je zomaar over van modelcontract op een ander contract met andere voorwaarden. En dat mag volgens mij niet.
Ik had 1 jaar vast wat naar open is gegaan. Dus weet niet of ze daarmee makkelijker weg komen.

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:01
Rctworld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:15:
[...]

Hier net pas de mail gekregen m.b.t. de TLV. Wij zijn in april dit jaar automatisch overgezet van vast naar Open / variabel en daarbij is er een mail verstuurd met de nieuwe productvoorwaarden en niet de gunstige variant die tijdens het afsluiten van het vaste contract van toepassing waren.

Is denk ik toch gewoon een kansloos verhaal?

ENGIE zal de voorwaarden ongetwijfeld kunnen veranderen na afloop van het initiële contract en wij zullen dan ongetwijfeld kosteloos weg mogen.

Wellicht dat diegene die sinds het begin al model/variabel hadden nooit een officiële mail met nieuwe voorwaarden gehad hebben.
Dit jaar zijn de voorwaarden alweer anders dan het jaar ervoor. Ik ben eind juli 2022 overgezet, na een jaar lang vaste tarieven, naar variabele prijzen en heb geen nieuwe aangaf, 1 jan 2023) voorwaarden ontvangen en ook geen nieuw contract getekend bij ingang van het variabel contract. Nou ben ik niet juridisch onderlegd, maar volgens mij mag je niet zomaar nieuwe productvoorwaarden en contract voorwaarden aanpassen.

We gaan zien waar het schip strand, het klink mij niet helemaal netjes in de oren in ieder geval.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Johan-1986 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:45:
Ik heb ook 2022.2 en hierin staat dat de TLV gekoppeld is aan het kale leveratarief én dat het eruglever tarief aangepast kan worden. Dit spreekt elkaar dus tegen.
Gisteren een mail gestuurd maar nog geen reactie.
Same here. Volgens de experts hier is het een kansloze zaak, maar het wringt toch een beetje bij mij.

Wat heb je aan een contract waar op één regel duidelijk staat dat je TLV tarief het kale levertarief is, als op een andere regel staat dat ze het TLV tarief mogen aanpassen...

Smerige praktijken bij Engie iig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:02
Ik zal dit verhaal ook melden bij consumentenprogramma's als 'Meldpunt', 'Kassa' en 'Radar'. Kijken of zij er nog iets mee willen doen.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
Ik denk dat je met 2022.2 weinig kans maakt hoe smerig het zaakje ook is.

Ik ga per 1 januari wel weer terug naar Eneco . Betere leveringstarieven en Tlv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rctworld
Luuk84 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:29:
[...]

Dit jaar zijn de voorwaarden alweer anders dan het jaar ervoor. Ik ben eind juli 2022 overgezet, na een jaar lang vaste tarieven, naar variabele prijzen en heb geen nieuwe aangaf, 1 jan 2023) voorwaarden ontvangen en ook geen nieuw contract getekend bij ingang van het variabel contract. Nou ben ik niet juridisch onderlegd, maar volgens mij mag je niet zomaar nieuwe productvoorwaarden en contract voorwaarden aanpassen.

We gaan zien waar het schip strand, het klink mij niet helemaal netjes in de oren in ieder geval.
Volgens mij mag een aanbieder bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd wel degelijk voorwaarden aanpassen, maar moet jij op dat moment ook straffeloos weg kunnen. Hoe gaat dat anders bij Ziggo/KPN etc? Of er moet iets heel specifieks bij Engie's contracten/voorwaarden zijn wat ik niet begrijp.

Mijn ouders zitten al sinds eind jaren 90 bij Casema/Wanadoo/Ziggo, zou wat zijn als ze nog steeds dezelfde voorwaarden hadden :D

Je maakt naar mijn idee best kans door te zeggen dat het in strijd is met je voorwaarden, maar of ze iets in de weg staat om die voorwaarden dan alsnog te wijzigen?

[ Voor 11% gewijzigd door Rctworld op 30-11-2023 15:12 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Rctworld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:12:
[...]

Volgens mij mag een aanbieder bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd wel degelijk voorwaarden aanpassen, maar moet jij op dat moment ook straffeloos weg kunnen. Hoe gaat dat anders bij Ziggo/KPN etc?

Mijn ouders zitten al sinds eind jaren 90 bij Casema/Wanadoo/Ziggo, zou wat zijn als ze nog steeds dezelfde voorwaarden hadden :D
Dan moeten die voorwaarden niet strijdig zijn met wat er in het contract zelf staat, of moet er een beding in het contract opgenomen zijn welke zaken ze mogen wijzigen.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:23
biggydeen2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:35:
[...]

Ook in deze voorwaarden staat dat de TLV gekoppeld is met het kale levertarief. Die kunnen ze dus zomaar loskoppelen?
Dat er in 2022.2 staat dat het tarief is gekoppeld wist ik niet. Als je dat in jouw post had gezet waarop in reageerde dan had ik mijn reactie niet op die manier gegeven. ;)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Homer-Simpson schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:20:
[...]

Dat er in 2022.2 staat dat het tarief is gekoppeld wist ik niet. Als je dat in jouw post had gezet waarop in reageerde dan had ik mijn reactie niet op die manier gegeven. ;)
Die post was niet van mij :) maar ik heb wel deze voorwaarden.

• Luuk84
Rctworld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:12:
[...]

Volgens mij mag een aanbieder bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd wel degelijk voorwaarden aanpassen, maar moet jij op dat moment ook straffeloos weg kunnen. Hoe gaat dat anders bij Ziggo/KPN etc? Of er moet iets heel specifieks bij Engie's contracten/voorwaarden zijn wat ik niet begrijp.

Je maakt naar mijn idee best kans door te zeggen dat het in strijd is met je voorwaarden, maar of ze iets in de weg staat om die voorwaarden dan alsnog te wijzigen?
Ik zit vooral met het volgende: er staat letterlijk in mijn contract ,mijn eerste contract met vaste tarieven, en ik heb daarna geen ander contract gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMd0YWrvOoYK1wtA37scQwJHggA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXttUFyCuKoyZL6t6KPH4aZO.png?f=fotoalbum_large

De discussie in dit geval is echter, is dit ook mogelijk als bovenstaande in je contract staat, en je geen nieuw contract getekend hebt, maar je alleen bent overgezet van vast naar variabele prijzen en hebt geen nieuw contact of voorwaarden ontvangen. Ik heb dus niets gedaan na het aflopen van mijn eerste jaar met vaste prijzen en dit is automatisch omgezet naar variabele prijzen, zonder een nieuw contract of voorwaarden gezien te hebben.
Gaan contractvoorwaarden boven algemene voorwaarden etc etc...
Nogmaals ik ben niet juridisch onderlegd, maar in een contract staan contract afspraken die geleverd moeten worden, en dat gebeurd in dit geval niet.

Daarnaast is het mij nu volledig onduidelijk welke algemene/product voorwaarden ik nu heb. Dit is niet in te zien, niet in de app, en niet in "mijn Engie". Ik heb nooit nieuwe voorwaarden ontvangen, dus ik ga uit van degene die ik bij mijn contractondertekening heb gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 30-11-2023 15:51 ]

• Rctworld
Luuk84 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zit vooral met het volgende er staat letterlijk in mijn contract ,mijn eerste contract met vaste tarieven, en ik heb daarna geen ander contract gezien:

[Afbeelding]

De discussie in dit geval is echter, is dit ook mogelijk als bovenstaande in je contract staat, en je geen nieuw contract getekend hebt, maar je alleen bent overgezet van vast naar variabele prijzen en hebt geen nieuw contact of voorwaarden ontvangen. Ik heb dus niets gedaan na het aflopen van mijn eerste jaar met vaste prijzen en dit is automatisch omgezet naar variabele prijzen, zonder een nieuw contract of voorwaarden gezien te hebben.
Gaan contractvoorwaarden boven algemene voorwaarden etc etc...
Nogmaals ik ben niet juridisch onderlegd, maar in een contract staan contract afspraken die geleverd moeten worden, en dat gebeurd in dit geval niet.

Daarnaast is het mij nu volledig onduidelijk welke algemene/product voorwaarden ik nu heb. Dit is niet in te zien, niet in de app, en niet in "mijn Engie". Ik heb nooit nieuwe voorwaarden ontvangen, dus ik ga uit van degene die ik bij mijn contractondertekening heb gehad.
Het is wel vreemd dat je die niet gekregen hebt. Wij kregen dit:
Jouw contract voor de levering van 100% groene stroom is gewijzigd. We vertellen je graag alles over je nieuwe contract, zodat je precies weet waar je aan toe bent en niet voor verrassingen komt te staan. En natuurlijk willen we je bedanken, want dankzij jouw keuze zijn we weer een stap dichterbij een duurzamere wereld.

En dan in de bijlage een contract met:
Jouw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met jouw leveringskosten, Productvoorwaarden ENGIE Open
(versie 2023.1), de Algemene Voorwaarden ENGIE Nederland Retail BV voor de levering van gas en elektriciteit aan
kleinverbruikers versie 2017 (zie hier), onze Kwaliteitscriteria (zie engie.nl/voorwaarden/kwaliteitscriteria), de
Aansluit­ en transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden van jouw netbeheerder versie 2013 (zie
engie.nl/klantenservice/betalen/netbeheerkosten)

Wanneer ben jij overgegaan van vast naar variabel?

Wacht... Het zou wel eens kunnen komen omdat wij het tarief van dubbel naar enkel hebben omgezet in de app 8)7

• Luuk84
Rctworld schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:51:
[...]

Wanneer ben jij overgegaan van vast naar variabel?

Wacht... Het zou wel eens kunnen komen omdat wij het tarief van dubbel naar enkel hebben omgezet in de app 8)7
Zoals ik eerder schreef, juli 2022. Dus ik zit +/- 1,5 jaar op variabele tarieven.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
Eergisteren ook de mail ontvangen met terugleververgoeding van €0.04 / kWh :'( en een bijna 50% hoger vast levertarief, da's toch ~€40 per jaar :( Het betreft hier een flexibel contract.

Dus dag Engie en welkom Eneco die zowel hogere tlv als lager vast tarief hanteert *O*
Zelfde hier, krijg net het bericht binnen. Afgelopen maart overgestapt vanwege de TLV maar nu ga ik dus ook maar weer opnieuw verder kijken en vergelijken. Eneco gunde ik het niet omdat we er aan vast zitten voor stadsverwarming :+ Maar dan zal ik daar ook eens naar gaan kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 30-11-2023 16:12 ]

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-04 03:09
Southern Sun schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:11:
[...]

Zelfde hier, krijg net het bericht binnen. Afgelopen maart overgestapt vanwege de TLV maar nu ga ik dus ook maar weer opnieuw verder kijken en vergelijken. Eneco gunde ik het niet omdat we er aan vast zitten voor stadsverwarming :+ Maar dan zal ik daar ook eens naar gaan kijken.
Waaron geen GC met 11,5 cent tlv....

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
JMS-2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:16:
[...]

Gaven die juist niet veel gedonder met salderen? Meen me veel onvrede te herinneren over hun van mijn vorige zoektocht

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier ook de brief binnen. Nu maar eens een strategie bedenken om onze terugleveringsopbrengsten te maximaliseren, of het verbruik :P

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:24

watercoolertje

Untertitel

[...]

Omdat dat op het moment maar 8 cent is bij GC, iig in het modelcontract.

Weet niet of er nog andere wegen zijn om die 11.5 cent nu nog te krijgen in een nieuw contract, want dan annuleer ik eneco met zijn 9 cent wel :D

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 30-11-2023 16:25 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• JMS-2
Southern Sun schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:18:
[...]

Gaven die juist niet veel gedonder met salderen? Meen me veel onvrede te herinneren over hun van mijn vorige zoektocht
Dit gaat om een vast contract van 1 of 3 jaar. Zo kunnen ze geen van de bronnetje toepassen en ook de vaste leverkosten niet omhoog gooien. Nu €6,33 p/m.

• sparkly
  • Laatst online: 08:55
Southern Sun schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:18:
[...]

Engie saldeert ook niet correct, in ieder geval niet bij mij.
Simpel op te lossen door uitlezen op afstand uit te zetten van je slimme meter.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
watercoolertje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:25:
[...]

Weet niet of er nog andere wegen zijn om die 11.5 cent nu nog te krijgen in een nieuw contract, want dan annuleer ik eneco met zijn 9 cent wel :D
Gisteren nog gedaan: 0.115 EUR TLV. Zoek op de site van GC naar een van de collectieven.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• feddesman
[...]

Volgens mij heeft GC weer hogere leveringskosten dan het gemiddelde . Bij mij kwam Eneco gunstiger uit terwijl ze een lagere Tlv hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
watercoolertje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:25:
[...]

https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Kijk hier eens op

• JMS-2

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

feddesman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:36:
[...]

Volgens mij heeft GC weer hogere leveringskosten dan het gemiddelde . Bij mij kwam Eneco gunstiger uit terwijl ze een lagere Tlv hebben
Maar als je te maken hebt met leveringskosten heb je geen netto teruglevering, dek je met salderen je verbruik niet af, en is dit topic en vraagstuk niet relevant, dan kan je beter gewoon de beste aanbieding zoeken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

• JMS-2
silverball schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
[...]

Maar als je te maken hebt met leveringskosten heb je geen netto teruglevering, dek je met salderen je verbruik niet af, en is dit topic en vraagstuk niet relevant, dan kan je beter gewoon de beste aanbieding zoeken.
Ik denk dat feddesman de vaste leveringskosten bedoelde.

Heb jij 1 of 3 jaar genomen als ik vragen mag?

[ Voor 5% gewijzigd door JMS-2 op 30-11-2023 16:46 ]

• silverball

silverball

JMS-2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:46:
[...]

Eneco doet voor 1jaar € 0,1969 en GC € 0,20822 dus dat scheelt pakweg € 4 per jaar.

3 jaar GC trouwens . :)

• feddesman
JMS-2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:46:
[...]

Bij Eneco kan je alleen kiezen tussen 1 jaar vast en dynamisch.Kijk volgend jaar wel weer

• JMS-2
silverball schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:50:
[...]

Eneco doet voor 1jaar € 0,1969 en GC € 0,20822 dus dat scheelt pakweg € 4 per jaar.

3 jaar GC trouwens . :)
Ik neig ook naar 3 jaar, 2 jaar zou top zijn maar die hebben ze helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

JMS-2 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:00:
[...]

Ik neig ook naar 3 jaar, 2 jaar zou top zijn maar die hebben ze helaas niet.
Wellicht even voor bellen? Voor alle andere producten doen ze namelijk wel 3 jaar.

• Jeep
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:09
Greenchoice heeft 1,2 of 3 jaar

Netto terugleververgoeding (per kWh) € 0,08000
Vaste leveringskosten (per maand) € 7,79000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Nice, Eneco weer opgezegd daar aangemeld. Scheelt toch weer 3000 kwh x 2.5 cent op jaarbasis!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• JMS-2
Jeep schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
Greenchoice heeft 1,2 of 3 jaar

Netto terugleververgoeding (per kWh) € 0,08000
Vaste leveringskosten (per maand) € 7,79000
Niet via de link welke ik heb aangegeven...1 of 3 jaar en €6.33 p/m, tlv 11,5 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
watercoolertje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
[...]
Nice, Eneco weer opgezegd daar aangemeld. Scheelt toch weer 3000 kwh x 2.5 cent op jaarbasis!
Ook voor 3 jaar gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Ja, denk doe eens gek!

Afgelopen jaar 3 leveranciers gehad (waar GC er 1 van is), nu maar eens 3 jaar met 1 leverancier doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41
silverball schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:43:
[...]

Het gaat om vaste leveringskosten :)

• Zielco
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-02 23:26
Engie ook net opgezegd, jammer. Vind de app en online rapporten wel prima. Maar 4ct TLV en geen optie tot langer dan 1 jarig; haha.
Ook voor GC coöperatie gegaan, 3 jaar vast, dus verzekerd van 11ct TLV. Enige gokje is wat als het kabinet wel de saldering afbouwt in deze periode, wat doet dit met de TLV's op de markt.... flink stijgen want minder kosten voor leveranciers mbt salderen?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Denk je na een paar keer gezeik (laatste was Budget) een betere leverancier te hebben... gaat ook deze creatief boekhouden. Dacht ik dat ik het in het voorjaar goed geregeld had en dat Engie dit niet kon doen (modelcontract, 2202.1 voorwaarden en genoemd in het contract), maar helaas. Gelijk het klachtenformulier ingevuld dat het contract van mij niet toelaat om naar een TLV van 4 cent te gaan. Ben zeer benieuwd of ze de goede beweging gaan maken.

Niet dat ik nou zoveel teruglever en heel veel geld 'verlies', maar het gaat om het (verdwenen) vertrouwen in het naleven van een contract.

Zo wordt ondertussen de spoeling erg dun met min of meer fatsoenlijke leveranciers. Nu lijkt GC wel leuk, maar die kunnen natuurlijk arrogant hetzelfde gaan doen volgend jaar. Dacht ook dat ik bij Engie safe zat met de voorwaarden maar dat lijkt ook een wassen neus. Het is verdorie net de maffia.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:28
maqs69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:56:
Helaas pindakaas voor mij. Heb ook net de aangetekende brief van Engie op de mat met de €2500 vaste leveringskosten ‘boete’ erin. Dus heeft het weinig zin om er tegenin te gaan…
Ik heb ook brief met 4ct teruglevertarief, maar ik zie nergens iets over vaste leveringskosten van €2500,-??? Staat geloof in iets van €0,32 per dag… of zie ik ergens een regeltje over het hoofd?

• erwn
  • Niet online
Pipper schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:24:
[...]

Ik heb ook brief met 4ct teruglevertarief, maar ik zie nergens iets over vaste leveringskosten van €2500,-??? Staat geloof in iets van €0,32 per dag… of zie ik ergens een regeltje over het hoofd?
De meesten krijgen inderdaad vaste kosten van €120/jaar; uitzonderingen met veel (> 10MWh) teruglevering hebben die €2500 genoemd.

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:31:
[...]

Engie saldeert ook niet correct, in ieder geval niet bij mij.
Simpel op te lossen door uitlezen op afstand uit te zetten van je slimme meter.
Wat gaat er mis bij jou?
Ik zit sinds april bij Engie en krijg pas komende april/mei mijn afrekening (of eerder als ik nu overstap). Zou graag weten waar ik dan op moet letten :)

• sparkly
  • Laatst online: 08:55
Sannietje1985 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:49:
[...]

Wat gaat er mis bij jou?
Ik zit sinds april bij Engie en krijg pas komende april/mei mijn afrekening (of eerder als ik nu overstap). Zou graag weten waar ik dan op moet letten :)
Engie: Netto verbruik jaarbasis -136kWh, toch betalen.

Naar de geschillencommissie gestapt en toen wouden ze snel graag schikken.

[ Voor 9% gewijzigd door sparkly op 30-11-2023 19:54 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Ik heb voorwaarden 2022.2 en de hoge terugleververgoeding lijkt dus helaas te eindigen. Mijn laatste jaarafrekening was half maart. Sindsdien heb ik ongeveer 10.000 kWh netto teruggeleverd. Ik verwacht deze winter ongeveer 5.000 kWh te verbruiken. Bij de komende jaarafrekening half maart zou ik dan netto op minus 5.000 kWh uitkomen. Lijkt mij zinvol om het contract met Engie nu nog snel op te zeggen en de 10.000 kWh dit jaar nog uit te laten betalen tegen het netto leveringstarief?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:24
Zubadan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:02:
Ik heb voorwaarden 2022.2 en de hoge terugleververgoeding lijkt dus helaas te eindigen. Mijn laatste jaarafrekening was half maart. Sindsdien heb ik ongeveer 10.000 kWh netto teruggeleverd. Ik verwacht deze winter ongeveer 5.000 kWh te verbruiken. Bij de komende jaarafrekening half maart zou ik dan netto op minus 5.000 kWh uitkomen. Lijkt mij zinvol om het contract met Engie nu nog snel op te zeggen en de 10.000 kWh dit jaar nog uit te laten betalen tegen het netto leveringstarief?
Ja, dat is heel zinvol.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• HandyLumberjack
Dat levert het prijsverschil tussen beide TLVs maal 5000 kWh op

[ Voor 56% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-11-2023 20:11 ]

• 4xj
  • Laatst online: 02-01 15:01

4xj

Zubadan schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:02:
Ze salderen per tarief periode.
dus die 5000kwh wat je al geproduceerd hebt, krijg je tegen de huidige tarieven vergoed.
mijn advies : blijven zitten totdat je weer meer gaat produceren dan je verbruikt.

• HandyLumberjack
4xj schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:16:
[...]

Ze salderen per tarief periode.
dus die 5000kwh wat je al geproduceerd hebt, krijg je tegen de huidige tarieven vergoed.
mijn advies : blijven zitten totdat je weer meer gaat produceren dan je verbruikt.
Maar half maart maken ze de rekening op, dan trekken ze al die extra verbruikte kWh-en uit zijn potje met een hoge TLV.

• 4xj

4xj

Ok , ik ben mee. bij de nieuwe leverancier zal hij in de zomer gaan produceren wat hij aankomende maanden gebruikt heeft en door het overschot ook nog voldoende voor de laatste maanden van 2024.

Mijn advies: overstappen

• JMS-2
watercoolertje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:23:
[...]

Ja, denk doe eens gek!

Afgelopen jaar 3 leveranciers gehad (waar GC er 1 van is), nu maar eens 3 jaar met 1 leverancier doen.
Ach dacht dan doe ik ook maar gek met je mee :P
Ook 3 jaar afgesloten, alleen hebben ze me op dubbel tarief staan dus daar nog maar even over bellen.

Ik heb de overstap datum op 1 januari gezet.

Edit: natuurlijk nog wel 14 dagen bedenktijd. Mocht het niet goed aflopen bij Engie dan heb ik iig dit achter de hand.

[ Voor 11% gewijzigd door JMS-2 op 30-11-2023 21:41 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:41
Wat ik apart vind is dat Engie pas 33 dagen van tevoren de wijzigingen bekend maakt met een opzegtermijn van 30 dagen. Ergo, je hebt 3 dagen de tijd om op te zeggen. Niet dat het financieel veel uitmaakt overigens, maar het is wel fijn om vanaf de start bij die club weg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Ik heb een reactie gestuurd op hun mail met de melding dat ze een vergissing hebben gemaakt daar ik een modelcontract heb en geen open contract. Vandaar dat ze mijn tarieven 2x per jaar mogen veranderen en dat de terugleververgoeding hard gelinked is aan de leveringstarieven. Ter referentie mijn contract met hen (waarin duidelijk modelcontract staat) en de modelcontract voorwaarden bijgevoegd. Verder de vraag of ze de tarieven van het modelcontract willen laten weten.

Eens kijken wat ze daar mee doen en anders naar ACM dat Engie het modelcontract (dat elke energieleverancier wettelijk moet aanbieden) niet honoreert. Eventueel mijn rechtsbijstand ook nog inschakelen als ik niks hoor.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:46
Toch maar overgestapt naar GC 3 jaar. Voelt een beetje als een zwaktebod maar ik ga mn dure kWh's niet weggeven, dan maar direct weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
cville schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:32:
[...]

Gisteren nog gedaan: 0.115 EUR TLV. Zoek op de site van GC naar een van de collectieven.
Dit betreft alleen deze energiecoöperaties (postcoderoos model), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
Martin7182 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:17:
Wat ik apart vind is dat Engie pas 33 dagen van tevoren de wijzigingen bekend maakt met een opzegtermijn van 30 dagen. Ergo, je hebt 3 dagen de tijd om op te zeggen
Dan heb je nog "geluk" Ik kreeg de wijziging pas gisteren om 12:54 uur; 11 Uur om iets nieuws uit te zoeken.

Maar per 1 jan overstappen wordt sowieso een duur geintje. Mijn afrekenperiode is per 6 sept. Ik zit nu met het verbruik nog net negatief, maar (afhankelijk van hoe koud december wordt) op 1 jan sta ik waarschijnlijk ca 1MWh in de plus. Pas vanaf juni/juli duikt dat weer naar netto terugleveren. Ik zal dus nog even moeten blijven en hopen dat er tegen die tijd nog ergens een TLV te halen valt.

Overigens mogen ze volgens hun voorwaarden de wijzigingen tot 1 week vóór, of -als de tarieven stijgen- zelfs tot 30 ná ingang van de wijziging aankondigen. Bizar.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droiverd
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01 16:02
4xj schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:42:
Ok , ik ben mee. bij de nieuwe leverancier zal hij in de zomer gaan produceren wat hij aankomende maanden gebruikt heeft en door het overschot ook nog voldoende voor de laatste maanden van 2024.

Mijn advies: overstappen
Bij mij hetzelfde verhaal.

Maar kun je niet beter tot maart wachten? Je hebt dan ongeveer een heel jaar gehad, onder aan de streep heb je tegen de hoge tlv van voor januari teruggeleverd. In jan, feb mrt wek je niks meer op wat niet erg is tegen want tlv is 4ct?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zubadan
Ik heb de knoop doorgehakt en ga per 31-12 over naar Greenchoice voor 3 jaar tegen een terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maqs69
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 16:59
larsg schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:22:
[...]

Hoeveel leverde jij terug?

Ik zit namelijk ook over die 10 MWh maar eerste afrekening was nog maar recent, mogelijks zit ik nog in niet in een excel die ze ooit getrokken hebben.
Ik heb 31 MWh teruggeleverd op de jaarafrekening van augustus.( Vanwege de hoge TLV bij Engie vorige winter op hout gestookt en de WP alleen voor SWW gebruikt.) En de aansluiting laten verzwaren naar 3x40A.
De zonnepanelen zijn nu al (in 3 jaar) terugverdiend.

Dus klaag niet en ga weg bij Engie, zit per 1 januari (voor 3 jaar !) bij greenchoice /8ct TLV.heb eneco nog geprobeerd maar daar krijg je maar een vast contract voor 1 jaar als je stroom teruglevert .

Offtopic :Zal er trouwens om spannen of ik extra vastrecht van de 3x40A aansluiting eruithaal met 8 cent TLV ,maar goed vanwege de 2e laadpaal en toekomstige extra WP wel lekker om te hebben. Ook bleek na de verzwaring dat de spanning tussen de 390 en 410 V blijft . Voorheen had ik zomers ‘opvliegers’ boven de 450V.- . Iets om in je achterhoofd te houden als je nog een oude aansluiting hebt. Maar dat terzijde.

Heb nog wel even gebeld met greenchoice of ze ook van plan zijn om de vaste leveringskosten omhoog te gooien. Zij vertelden me dat ze alleen de netbeheerkosten van Liander aan de klant doorberekenen (wat niet helemaal klopt want ze berekenen natuurlijk zelf ook leveringskosten) maar er staat nergens dat die koppeling hard is. Waarschijnlijk omdat de leveringskosten, net als de netbeheerkosten en de energiebelasting ieder jaar anders zijn. Theoretisch zou Greenchoice of een andere e-boer met de leveringskosten dus ook de Engie taktiek kunnen toepassen en de tarieven tussentijds aanpassen.

Eigenlijk is het precies datgene wat vandebron afgelopen zomer gedaan heeft;
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Zij noemen het alleen terugleverkosten ipv leverkosten.

Overigens heb ik bij Engie ook in de voorwaarden gelezen dat ze de netbeheerkosten van Liander alleen maar doorberekenen. Maar in mijn geval dus iedere dag 6,50 extra leveringskosten.

Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:01
Da's best wel interessant inderdaad, ik ben benieuwd naar hun reactie.

Members only:

Zojuist mijn email gestuurd (zelfs naar 3 adressen omdat het email adres op de website afwijkt van de email die ik heb ontvangen en het reply email afwijkt wat bovenaan de de email staat).
Daarin ook verzocht om ze binnen 14 dagen te laten reageren. Via de automatische reply geven ze in ieder geval aan dat ze binnen 8 werkdagen gaan reageren:
Beste meneer, mevrouw,
Bedankt voor je bericht. Onze collega’s van de klantenservice nemen jouw e-mail zo snel mogelijk in behandeling. Momenteel is het veel drukker dan normaal. Hierdoor kan het langer duren voordat we jouw e-mail kunnen beantwoorden.
Je ontvangt van ons uiterlijk binnen 8 werkdagen een reactie.
Onze excuses voor het ongemak.
Hartelijke groet,
Naam-Achternaam
Manager Operations
We gaan het zien. Als het niet al te snel/soepel gaat, wil ik zeker wel verdere stappen nemen, al dan niet gezamenlijk met een aantal mensen hier. De geschillencommissie lijkt een makkelijke eerste/snelle stap daarin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
maqs69 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

Dus klaag niet en ga weg bij Engie, zit per 1 januari (voor 3 jaar !) bij greenchoice /8ct TLV.heb eneco nog geprobeerd maar daar krijg je maar een vast contract voor 1 jaar als je stroom teruglevert .
Via een coöperatie kun je 11,5 cent / kWh krijgen bij Greenchoice, zie de links in Wat is nu de beste terugleververgoeding?. Zelf ga ik ook van Engie naar 3 jaar GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zubadan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:57:
Ik heb de knoop doorgehakt en ga per 31-12 over naar Greenchoice voor 3 jaar tegen een terugleververgoeding van 11,5 cent per kWh.
Regelt GC de opzegging bij Engie, of ga je daar zelf nog achteraan?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
overwinteraar schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:14:
[...]

Dit betreft alleen deze energiecoöperaties (postcoderoos model), toch?
Correct.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
[...]

Regelt GC de opzegging bij Engie, of ga je daar zelf nog achteraan?
Ik heb gebeld met de klantenservice van Engie maar dat was niet nodig. De nieuwe aanbieder regelt de opzegging. Er is wel een notitie gemaakt dat ik gebeld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zubadan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb gebeld met de klantenservice van Engie maar dat was niet nodig. De nieuwe aanbieder regelt de opzegging. Er is wel een notitie gemaakt dat ik gebeld heb.
Thanks.

Hier net ook bij GC met lokaal 1 jaar per 1-1-2024 in zee gegaan. Engie kan de pot op met dit soort geintjes.

Wanneer wordt nu eindelijk eens die 80% TLV geregeld? Zonder gekke zaken zoals enorme leverkosten en geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:42:
[...]

Voorbeeldbrief

In het contract staat dat levering en teruglevering gekoppeld zijn. In de voorwaarden staat dat wij kunnen afspreken (in het contract) wat gewijzigd kan worden, maar ook wat niet gewijzigd kan worden.

Het contract vermeldt een harde koppeling tussen leveringstarief en teruglevertarief en heeft geen beding dat deze koppeling losgelaten kan worden. Het aanpassen van (algemene) voorwaarden is wellicht mogelijk, maar het contract waar de belangrijkste afspraken staan, gaat vóór de voorwaarden en dat kan niet middels voorwaarden veranderd worden.

Uw aankondiging van wijziging is daarmee strijdig met het contract wat wij hebben. Omdat de aangekondigde wijziging op zijn minst ten dele tegen de overeenkomst ingaat, vernietig ik bij deze de aangekondigde wijziging in zijn geheel.

Dat een dergelijk beding in het contract behoort te staan is ook bij u bekend. Om deze reden heeft u immers een dergelijk beding wél in nieuwere contracten opgenomen. Voor mij verandert dit echter niets.

Let op, alleen als je niet die nieuwe versie hebt.
De oude (goeie)
[Afbeelding]

De nieuwe (wijzigbaar)
[Afbeelding]
Excuus voor mijn trage reactie. Maar aangezien er nu onder het topic een link naar deze voorbeeldbrief staat wil ik toch mijn zorgen uiten. Aangezien Engie in haar recht staat de vaste kosten en de tarieven aan te passen is het in zijn geheel verwerpen van de wijzigingen mijn inziens niet handig. Daarmee kom je namelijk zelf ook een deel van de overeenkomst niet na.

Ik zou zelf, en heb dat ook gedaan zoals gepost, de nieuwe vaste kosten en variabele tarieven wel accepteren maar de ontkoppeling van de TLV verwerpen. Daarmee kom je de eigen overeenkomst volledig na en kan Engie je nooit wat verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
maqs69 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb 31 MWh teruggeleverd op de jaarafrekening van augustus.( Vanwege de hoge TLV bij Engie vorige winter op hout gestookt en de WP alleen voor SWW gebruikt.) En de aansluiting laten verzwaren naar 3x40A.
De zonnepanelen zijn nu al (in 3 jaar) terugverdiend.

Offtopic :Zal er trouwens om spannen of ik extra vastrecht van de 3x40A aansluiting eruithaal met 8 cent TLV ,maar goed vanwege de 2e laadpaal en toekomstige extra WP wel lekker om te hebben. Ook bleek na de verzwaring dat de spanning tussen de 390 en 410 V blijft . Voorheen had ik zomers ‘opvliegers’ boven de 450V.- . Iets om in je achterhoofd te houden als je nog een oude aansluiting hebt. Maar dat terzijde.

Heb nog wel even gebeld met greenchoice of ze ook van plan zijn om de vaste leveringskosten omhoog te gooien. Zij vertelden me dat ze alleen de netbeheerkosten van Liander aan de klant doorberekenen (wat niet helemaal klopt want ze berekenen natuurlijk zelf ook leveringskosten) maar er staat nergens dat die koppeling hard is. Waarschijnlijk omdat de leveringskosten, net als de netbeheerkosten en de energiebelasting ieder jaar anders zijn. Theoretisch zou Greenchoice of een andere e-boer met de leveringskosten dus ook de Engie taktiek kunnen toepassen en de tarieven tussentijds aanpassen.

Eigenlijk is het precies datgene wat vandebron afgelopen zomer gedaan heeft;
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Zij noemen het alleen terugleverkosten ipv leverkosten.

Overigens heb ik bij Engie ook in de voorwaarden gelezen dat ze de netbeheerkosten van Liander alleen maar doorberekenen. Maar in mijn geval dus iedere dag 6,50 extra leveringskosten.
Haha... baas boven baas dus. ;)

Alleen ben ik wel benieuwd welke grens Engie nou precies aanhoudt; aangezien er ook klanten zijn die (netto) meer dan 10 MWh terugleveren en toch een beduidend lagere verhoging van vaste leverkosten aan de broek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:20:
[...]

Thanks.

Hier net ook bij GC met lokaal 1 jaar per 1-1-2024 in zee gegaan. Engie kan de pot op met dit soort geintjes.

Wanneer wordt nu eindelijk eens die 80% TLV geregeld? Zonder gekke zaken zoals enorme leverkosten en geneuzel.
Idd fijn als ze het totaalplaatje eens goed regelen, zonder dat de (malafide) energieleveranciers weer nieuwe creatieve wegen kunnen zoeken om hun winsten hoog te houden. En ze mogen er van mij best een boterham met gewoon beleg aan overhouden hoor; maar standaard kaviaar en truffels als beleg is toch beetje overkill...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

overwinteraar schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:10:
[...]

Idd fijn als ze het totaalplaatje eens goed regelen, zonder dat de (malafide) energieleveranciers weer nieuwe creatieve wegen kunnen zoeken om hun winsten hoog te houden. En ze mogen er van mij best een boterham met gewoon beleg aan overhouden hoor; maar standaard kaviaar en truffels als beleg is toch beetje overkill...
Winstverwachting voor Engie is dit jaar tussen de 5,1 en 5,7 miljard. Dat is geen dunne boterham inderdaad...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Homer-Simpson schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:44:
[...]

Excuus voor mijn trage reactie. Maar aangezien er nu onder het topic een link naar deze voorbeeldbrief staat wil ik toch mijn zorgen uiten. Aangezien Engie in haar recht staat de vaste kosten en de tarieven aan te passen is het in zijn geheel verwerpen van de wijzigingen mijn inziens niet handig. Daarmee kom je namelijk zelf ook een deel van de overeenkomst niet na.

Ik zou zelf, en heb dat ook gedaan zoals gepost, de nieuwe vaste kosten en variabele tarieven wel accepteren maar de ontkoppeling van de TLV verwerpen. Daarmee kom je de eigen overeenkomst volledig na en kan Engie je nooit wat verwijten.
Dat klinkt leuk, maar je kan uit een aanbod van een combinatie van zaken niet simpelweg kiezen wat je leuk vindt. Of je accepteert het, of niet.

Het verhaal over verschillende vaste leveringskosten is ook niet zomaar te verdedigen door Engie. Hetzelfde product heeft dezelfde voorwaarden. Ook klopt de beschrijving van henzelf niet met wat ze nu doen;

Allereerst wordt beschreven dat vaste leveringskosten verschillen per leverancier en niet per klant.
Het benoemen van vaste kosten strookt niet met het variabel maken van de kosten op basis van gebruik.
De informatie op de site over hoe vaste kosten werken strookt ook niet.

Maar goed, degenen die nu 2.500 gerekend krijgen moeten daar zelf even achteraan. Als er voor de grote groep ineens ook een stelling van andere vaste kosten komt, dan haak ik daar wel weer op in.

Op dit moment is geen geldige wijziging gecommuniceerd en blijft dus het oude vaste tarief en de oude variabele tarieven gelden. Ze zijn per vandaag te laat om nog nieuwe tarieven te communiceren om aan de 1 Januari te kunnen voldoen die eveneens beschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJbvDgRdoqssA_DgFVZ7ekA1D38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htAmD9qEybyiXd0y3toDJkD8.png?f=user_large

Mijn contract (2021.7) lijkt van voor het ingaan van die wettelijke termijn van een maand te zijn. Wet gaat natuurlijk voor, maar ik vind dat ze het toch wel raar omschreven hebben. Misschien lees ik het niet goed, maar hoe kunnen ze het informeren na de stijging bedoelen? Proberen ze daar naar het stijgen van de marktprijs te verwijzen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 01-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Pyramiden schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:
[Afbeelding]

Mijn contract (2021.7) lijkt van voor het ingaan van die wettelijke termijn van een maand te zijn. Wet gaat natuurlijk voor, maar ik vind dat ze het toch wel raar omschreven hebben. Misschien lees ik het niet goed, maar hoe kunnen ze het informeren na de stijging bedoelen? Proberen ze daar naar het stijgen van de marktprijs te verwijzen?
Die wettelijke termijn van 30 dagen voor consumenten bestaat al heel lang. De reden dat die voorwaarden - die industriebreed en met samenwerking van overheid - werden gedefinieerd is dat sommige grootbedrijven menen dat ze God zijn zolang ze de lobby goed betalen en pas vorig jaar werden teruggefloten.

Dat stukje staat dus bij bijna iedereen en heeft net iets minder waarde dan toiletpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:39:
[...]

Dat klinkt leuk, maar je kan uit een aanbod van een combinatie van zaken niet simpelweg kiezen wat je leuk vindt. Of je accepteert het, of niet.

Het verhaal over verschillende vaste leveringskosten is ook niet zomaar te verdedigen door Engie. Hetzelfde product heeft dezelfde voorwaarden. Ook klopt de beschrijving van henzelf niet met wat ze nu doen;

Allereerst wordt beschreven dat vaste leveringskosten verschillen per leverancier en niet per klant.
Het benoemen van vaste kosten strookt niet met het variabel maken van de kosten op basis van gebruik.
De informatie op de site over hoe vaste kosten werken strookt ook niet.

Maar goed, degenen die nu 2.500 gerekend krijgen moeten daar zelf even achteraan. Als er voor de grote groep ineens ook een stelling van andere vaste kosten komt, dan haak ik daar wel weer op in.

Op dit moment is geen geldige wijziging gecommuniceerd en blijft dus het oude vaste tarief en de oude variabele tarieven gelden. Ze zijn per vandaag te laat om nog nieuwe tarieven te communiceren om aan de 1 Januari te kunnen voldoen die eveneens beschreven is.
Ik heb het niet over de excessieve verhoging voor klanten die >10MWh terugleveren per jaar maar over de maandelijkse kosten. Bij je contract ben je overeengekomen dat Engie die mag wijzigen. Dat verwerpen dient mijn inziens geen nut.

Maar goed in beginsel zijn we het niet eens blijkbaar. Jij zegt je kunt alleen 100% accepteren of verwerpen en ik zeg dat je die zaken die niet conform contract zijn kunt verwerpen en de rest accepteren.

Ben benieuwd naar de reactie van Engie op mijn gedeeltelijke verwerping, dan zien we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram9205
  • Laatst online: 28-05 14:13
Ook maar overgestapt op Greenchoice 3 jaar vast Stroom&Gas met 11,5ct terugleververgoeding.

Vraag me alleen af of ik het contract mag opzeggen wanneer ze die terugleververgoeding verlagen. In de voorwaarden nettoterugleververgoeding staat namelijk:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover
Hier staat niets bij over het recht om dan op te zeggen zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe99
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik zit ook bij Engie en heb de mail gekregen.

Overweeg over te stappen naar Greenchoice, maar de voorwaarden houden me nog even tegen om voor 3 jaar te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94hVoDkEtoLoVDRlT0cAlacdWDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Amny90C3X79DJVOxWNAxyjTK.png?f=user_large

Dit zijn de voorwaarden als ik via een collectief kijk. Of zijn er al nieuwere voorwaarden?

[ Voor 11% gewijzigd door JohnDoe99 op 01-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMS-2
Bram9205 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:28:
Ook maar overgestapt op Greenchoice 3 jaar vast Stroom&Gas met 11,5ct terugleververgoeding.

Vraag me alleen af of ik het contract mag opzeggen wanneer ze die terugleververgoeding verlagen. In de voorwaarden nettoterugleververgoeding staat namelijk:

[...]

Hier staat niets bij over het recht om dan op te zeggen zonder boete.
In het andere forum had iemand dit al bevestigd gekregen.
Alle tarieven staan voor 3 jaar vast, ook de tlv.
Er gaat geen teruglevering boete komen en de vaste leveringskosten worden ook niet veranderd.
Dit schijnt niet te kunnen bij een vast contract.

Maar ik wil dit allemaal wel zwart op wit hebben, dus ik zal volgende week even mailen of bellen naar GC.

Oh ja, enkel wat niet door hun bepaald wordt zoals de belasting en btw kan wel veranderen.
Zo ook neem ik aan bij een wetsverandering omtrent salderen/tlv.

[ Voor 7% gewijzigd door JMS-2 op 01-12-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:28
Ben ook wel benieuwd hoe / wat tracker precies ziet, anders massaal de mail doorsturen naar acm, radar/ andere consumenten programma’s etc… oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Pipper schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:57:
[...]

Ben ook wel benieuwd hoe / wat tracker precies ziet, anders massaal de mail doorsturen naar acm, radar/ andere consumenten programma’s etc… oOo
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hier heb ik ook maar mijn verlies maar genomen en maar overgestapt naar Eneco gezien ik daar hele jaar kan salderen en ze de laagste vaste kosten heb.

Voor gas gekozen via een vergelijkingsite voor greenschoice. Door extra korting betaal ik daar nog 150 euro aan vaste kosten voor het gas.

Volgend jaar ga ik maar alles zoveel mogelijk elektrische doen.
Gasloos maken wacht ik nog mee.
In 2025 gaan ze het salderen al afbouwen naar 64%

Zie: https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Ik heb een vraag nav de nieuwe tarieven die ik afgelopen week van engie heb ontvangen.

Ik had per maart 2023 een modelcontract afgesloten bij ze.
Daarin stond een een X leveringstarief én ook dat de teruglevering gelijk is aan het kale levertarief (dus ex BTW/energiebelasting).

Er staat dan ook heel duidelijkbij dat het een modelcontract betreft. In dat contract staat zeer duidelijk:
"Terugleververgoeding en salderen
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Afgelopen juli tariefswijziging gehad waarbij ze zich hier netjes aan gehouden hebben.

Maar nu kreeg ik dus een mail dat mijn TLV teru ggezet is naar 0,04 cent!
Daarbij staat dan in het document wat in de bijlage zat:
"Onze voorwaarden wijzigen per 1 januari 2024, Wat betekent dit voor jou?
Met de aanpassing van deze terugleververgoeding na salderen wijzigen per 1 januari 2024 de
tariefafspraken voor netto teruglevering en onze productvoorwaarden voor jou (download hier)
. Vanaf
die datum vind je jouw aangepaste tarieven en de gewijzigde productvoorwaarden ook in de ENGIEapp en in mijn.engie.nl. Zoals nu ook het geval is, blijft jouw energiecontract met variabele tarieven
maandelijks opzegbaar.

In de toelichting eronder staat:
Je hebt een energiecontract met variabele tarieven. Deze wijzigen in januari en in juli, maar ENGIE kan
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen. Dit geldt ook voor het tarief voor de
teruglevering na salderen

Als ik dan klik op de link naar de productvoorwaarden krijg ik productvoorwaarden te zien warbij rechtbovenin staat ENGIE OPEN. nergens staat iets over de productvoorwaarden van een modelcontract...
onder 2.1. Tariefwijzigingen staat:
De tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas (de variabele leveringskosten per kWh en m3) en de kosten die we per dag maken om energie aan jou te leveren (de vaste leveringskosten) worden door marktontwikkelingen beïnvloed. Dit geldt ook voor de terugleververgoeding na salderen (wanneer je meer opwekt dan je verbruikt en stroom teruglevert aan het net). ENGIE kan de variabele - en de vaste leveringskosten en de terugleververgoeding na salderen aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar, maar ENGIE kan deze ook op andere momenten aanpassen. Redenen voor deze aanpassingen en/of nieuwe kostencomponenten zijn overheidsbesluiten, ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit en/of gas, waaronder prijsontwikkelingen op de
(groot)handelsmarkten voor elektriciteit en/of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s of wijzigingen inde kostenstructuur voor de overeenkomst of wijzigingen in de algemene kostenstructuur van ENGIE.

Maar bij een modelcontract mogen er geen nieuwe kostencomponenten worden toegevoegd toch?

Er staat niks over het verschil tussen het leveringstreif en het terugleveringstareif.

Dus...wat ik nu wil weten en checken.
Mag dit?
- Mogen zij een lagere terugleververgoeding rekenen, a) uberhaupt aangezien ik dus een modelcontract heb én b) omdat ik sowieso geen documentatie van deze wijziging kan vinden én het dus gaat om een modelcontract wat ik bij ze heb afgesloten.
Ik kan natuurlijk denken dat ze me per abuis voor een variabele klant hebben aangezien met een regulier variabel contract....maar gezien alles wat er speelt denk dat ze het gewoon aan het proberen zijn,,,,
Volgens mij dus niet, want in de nieuwe productvoorwaarden (waar dus nergens iets over modelcontract staat) staat niks over een lager teruglevertarief vs levertarief..

Ik hoor het heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

_Arthur schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is niet correct. De vaste leveringskosten van klanten die meer dan 10.000 kWh terugleveren gaat naar 2500 inc btw per jaar.
Welk verschil probeer je hier aan te brengen?

Dat alle Engie klanten met > 10.000 kWh teruglevering € 2500 leveringskosten per jaar gaan betalen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

_Arthur

blub

cj1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:20:
Welk verschil probeer je hier aan te brengen?

Dat alle Engie klanten met > 10.000 kWh teruglevering € 2500 leveringskosten per jaar gaan betalen?
Dat is wat we in dit topic terug lezen van mensen die meer dan 10.000 kWh hebben teruggeleverd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

_Arthur schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:22:
[...]

Dat is wat we in dit topic terug lezen van mensen die meer dan 10.000 kWh hebben teruggeleverd ja.
Dus ongeacht de contractvorm?
Of alleen die groep met 100% TLV in hun contract?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-06 18:43
Allen, ben benieuwd. Hoop mensen met subtiel verschillende voorwaarden, maar allemaal de bekende koppeling levering-teruglevering in de hoofdtekst van de overeenkomst.
Wat er ook gebeurt, het is op zijn minst onduidelijke communicatie over wat er nu precies wordt bedoeld en het lijkt alsof ze op elk moment in de voorwaarden iets zodanig kunnen wijzigen dat ze selectief (groepen) mensen kunnen uitsluiten op basis van voor hen ongunstige ontwikkelingen.
Als zij dit zo willen volhouden, dan is het zaak dat wij als consumenten samen optrekken. De consument mag enige bescherming verwachten in dit geval, lijkt mij.
Klacht ingediend.
Geschillencommissie volgt als er onbevredigend antwoord komt.
Desnoods dan rechtsbijstand.

Eerst maar dat antwoord afwachten..... op zijn vroegst binnen 8 werkdagen en ze zullen er inmiddels wel goed over nadenken schat ik in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Dag Engie, wij stappen over naar Greenchoice (8 cent TLV)

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
bkruyver schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:33:
Allen, ben benieuwd. Hoop mensen met subtiel verschillende voorwaarden, maar allemaal de bekende koppeling levering-teruglevering in de hoofdtekst van de overeenkomst.
Wat er ook gebeurt, het is op zijn minst onduidelijke communicatie over wat er nu precies wordt bedoeld en het lijkt alsof ze op elk moment in de voorwaarden iets zodanig kunnen wijzigen dat ze selectief (groepen) mensen kunnen uitsluiten op basis van voor hen ongunstige ontwikkelingen.
Als zij dit zo willen volhouden, dan is het zaak dat wij als consumenten samen optrekken. De consument mag enige bescherming verwachten in dit geval, lijkt mij.
Klacht ingediend.

Eerst maar dat antwoord afwachten..... op zijn vroegst binnen 8 werkdagen en ze zullen er inmiddels wel goed over nadenken schat ik in.....
Vorig jaar heeft Eneco ook een hoop gedoe gekregen van het eenzijdig wijzigen van de TLV in strijd met voorwaarden (hoewel dat tijdens een tariefperiode was dus nog veel duidelijker in strijd met het modelcontract). Ik hoop vooral dat de Nederlandse politiek nu eindelijk eens wakker wordt en een vorm van koppeling tussen verbruik en TLV vast legt want op deze manier is het wild west.

Ik moet ook nog zien dat we binnen de beloofde 8 dagen een reactie krijgen. Gelukkig heb ik wel iets meer tijd omdat ik dus niet al te ver na een jaarafrekening zit. Op dit moment heb ik nog 200 kWh meer teruggeleverd dan geleverd en richting einde van het jaar zal dat nog een stuk minder zijn. Mijn financieel belang is daarmee voorlopig (tot maart) zo beperkt dat ik het wel even aan kan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Afas op 02-12-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Afas schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:12:
[...]

Vorig jaar heeft Eneco ook een hoop gedoe gekregen van het eenzijdig wijzigen van de TLV in strijd met voorwaarden (hoewel dat tijdens een tariefperiode was dus nog veel duidelijker in strijd met het modelcontract). Ik hoop vooral dat de Nederlandse politiek nu eindelijk eens wakker wordt en een vorm van koppeling tussen verbruik en TLV vast legt want op deze manier is het wild west.

Ik moet ook nog zien dat we binnen de beloofde 8 dagen een reactie krijgen. Gelukkig heb ik wel iets meer tijd omdat ik dus niet al te ver na een jaarafrekening zit. Op dit moment heb ik nog 200 kWh meer teruggeleverd dan geleverd en richting einde van het jaar zal dat nog een stuk minder zijn. Mijn financieel belang is daarmee voorlopig (tot maart) zo beperkt dat ik het wel even aan kan zien.
Die 8 dagen halen ze al lang niet meer, zeker als het voor hen wat spanende vragen zijn. Wacht al weken op reactie op klacht over jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
overwinteraar schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:50:
[...]

Die 8 dagen halen ze al lang niet meer, zeker als het voor hen wat spanende vragen zijn. Wacht al weken op reactie op klacht over jaarafrekening.
Het is overal kommer en kwel wat dat betreft. Gas neem ik af bij Greenchoice en daar heb ik recent een uur aan de lijn gehangen voordat ik iemand te spreken kreeg (i.v.m. contractverlenging, die ze niet digitaal aanbieden....).

Engie zal hier toch op korte termijn iets mee moeten want er ligt al een flinke stapel klachten en als ze verwachten uiteindelijk in het ongelijk gesteld te worden (wat waarschijnlijk gaat gebeuren) en ze moeten vergoeden zullen ze mogelijk ook nog willen proberen het leveringstarief voor deze klanten te verlagen. Dat is ook de reden dat ik op voorhand al aan Engie voorgerekend heb wat de TLV moet zijn op basis van de tarieven die ze zelf opgegeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
bkruyver schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:33:
Klacht ingediend.

Even vraag. ben jij dan ook eens met mij dat wat Engie heeft gedaan niet mag?
Hoop dat mensen nog willen reageren op mijn bericht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

overwinteraar schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:26:
met m'n leesvermogen is niets mis hoor... de 6,84 euro per dag staat gewoon in tabelletje en de 2.500 euro inclusief btw netjes uitgeschreven in een zin (2.066,12 excl btw).
Is dat tabelletje met 6,84933 € per dag online ergens te vinden?

Opmerkelijk is dat als bij Engie een modelcontract gekozen wordt met netto 5.000 en 15.000 kWh teruglevering, er geen vaste leverkosten van 2500 per jaar van toepassing zijn:

Engie Modelcontract met netto 5.000 kWh teruglevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqf79k_gfV1ZwNCWizUejG5uBrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JYBEeao648AqfPnfmQXWXov.png?f=fotoalbum_large

Engie Modelcontract met netto 15.000 kWh teruglevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98wj9sI79piLhshKiBzDygv1ziY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vV6nw5p1hCQCt26IUGtUu6yb.png?f=fotoalbum_large

Bij Engie's Modelcontract online en 15.000 kWh netto teruglevering, staan de vaste leverkosten (vastrecht) op: € 99,17 per jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4TKeGwYmus9bGNiRFt4ePt0yng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQJOaygl6r4IDkyRVkJKk97W.png?f=fotoalbum_large

De duivel zit hem in het staartje. Helemaal onder aan staat midden in het tekstblok:
Als je netto teruglevert zijn je verwachte jaarkosten hoger dan hier weergegeven.
Engie presenteert dus willens en wetens een persoonlijk voorstel, waarin niet eens een voetnoot geplaatst wordt dat het voorstel in meerdere of mindere mate niet juist is. En verstopt die belangrijke informatie ergens tussen de tekst. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om inzicht te krijgen wat dan wel het juiste voorstel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4xj

4xj

Is er dan een verschil tussen Engie open en dat modelcontract?
Ik heb toen online dit afgesloten maar op bevestiging staat niet modelcontract maar Engie open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
4xj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:49:
Is er dan een verschil tussen Engie open en dat modelcontract?
Ik heb toen online dit afgesloten maar op bevestiging staat niet modelcontract maar Engie open.
Dat is dus ook een van mijn vragen want bij mij staat overal modelcontract en nergens Engie open bij mijn oorspronkelijke gekregen documenten.
Alleen dus van de week met de nieuwe productvoorwaarden wordt ineens verwezen naar Engie open en niet naar een modelcontract.
Wanneer heb jij afgesloten? Ik dus feb 23.

Los daarvan...ook al zou hetzelfde bedoeld worden is dat nog steeds voor klanten onnavolgbaar en likt me dus incorrect.
Waarbij nog tevens blijft dat de loskoppeling van de levringstarieven en terug levringstarieven m.i ook niet zomaarag want dan schenden ze toch min oorspronkelijke getekend (model) contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
cj1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:38:
[...]

Is dat tabelletje met 6,84933 € per dag online ergens te vinden?

Opmerkelijk is dat als bij Engie een modelcontract gekozen wordt met netto 5.000 en 15.000 kWh teruglevering, er geen vaste leverkosten van 2500 per jaar van toepassing zijn:

Engie Modelcontract met netto 5.000 kWh teruglevering:

[Afbeelding]

Engie Modelcontract met netto 15.000 kWh teruglevering:

[Afbeelding]

Bij Engie's Modelcontract online en 15.000 kWh netto teruglevering, staan de vaste leverkosten (vastrecht) op: € 99,17 per jaar:

[Afbeelding]

De duivel zit hem in het staartje. Helemaal onder aan staat midden in het tekstblok:

[...]

Engie presenteert dus willens en wetens een persoonlijk voorstel, waarin niet eens een voetnoot geplaatst wordt dat het voorstel in meerdere of mindere mate niet juist is. En verstopt die belangrijke informatie ergens tussen de tekst. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om inzicht te krijgen wat dan wel het juiste voorstel is.
Niet dat ik weet (tabel online te vinden). Maar op papier ziet het er zo uit 😉:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC1R45pk7PeXpZ6V9Uswqzz8iEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfVqT1rb7PsLoUV3kK2eISsY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
Pagina: 1 ... 8 ... 26 Laatste

Let op:
Uitkomst van het harde werk van Floppus:
Floppus in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"