Engie: Netto verbruik jaarbasis -136kWh, toch betalen.

Pagina: 1
Acties:
  • 8.821 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:28
03-10-23 de jaarafrekening gekregen van Engie. Contract is Engie open, afgesloten sept. 2022. Productvoorwaarden Engie Open 2022.1

In het kort: Een netto jaarverbruik van -136 kWh, maar toch €826,92 aan leveringskosten. Uitleg van Engie is dat ze salderen per tariefperiode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkOwbjHvMPo0TFsRfAsfT2NwAFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sWXjwyYc4lkmmIYibqzbDGAg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d5KMbY8ntvaabQfgiirsd1jpLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n3S7Ab6PaIg7ZhABN3YeQFlz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHFlD6Eyr96wHKWgWVU11-3sELk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Sqb94fCEiHBqwez6nWD7hcP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6lHphxyQtyvzaqKlMaN2ALdsLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cO0LHhJJu6H4fULl6he0BuiS.png?f=user_large

Uiteraard ben ik het hier niet mee eens omdat we in het contract iets anders hebben afgesproken, namelijk dat het netto verbruik bepalend is voor de kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgeDT0jP7X5IRI_ilvLIOy1NQyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKqyp4pJiWo0MQKV4ZjhnH05.png?f=fotoalbum_large

De kantonrechter zegt ook in een zaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTymvrlOBh1NXD2uBDa9zt2JANs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d14d5Z9iM9mYPXJoWgezl4bW.png?f=user_large

Link: https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788

Uiteraard heb ik bezwaar aangetekend en schakel ik indien nodig rechtsbijstand in. Reactie engie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjw8hhZrCPuBO9uFEj5jdqNbOiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gpr1dFLL5VqDtd7RufXHySDy.png?f=user_large

Hierop heb ik ze de uitspraak van de rechter toegestuurd en gevraagd of hun mijn bezwaar ongegrond vinden, of niet en dat ik graag zie dat ze de berekening opnieuw doen met het netto jaarverbruik als basis voor de kosten. Grofweg moet ik dan zo'n €400 krijgen in plaats van bijbetalen.

Iemand soortgelijke situatie meegemaakt? Iemand tips in hoe dit verder aan te pakken? Ik denk dat ik wel kans maak in geval van een rechtszaak, maar hopelijk hoeft het niet zo ver te komen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is dat hetzelfde (maar andere leverancier) dan hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125622 ?
Wellicht heb je d'r iets aan om dat topic door te lezen.

Ik zou in ieder geval een vast contract nemen voor de komende periode(n).

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik die ook inschakelen.

Persoonlijk verwacht ik dat het proces niet veel anders is dan:
- Proberen op te lossen via email, wellicht geven ze toe dat ze 'een foutje' hebben gemaakt.
- Informatie winnen bij juridische loket / rechtsbijstand
- Ingebrekestelling via aangetekende brief
- Indien geen oplossing, naar (kanton)rechter

De kantonrechter is wat laagdrempeliger, maar zorg wel dat je een heel sterke casus hebt en het wint, dan kan het gebruikt worden als jurisprudentie voor vergelijkbare gevallen :)

Daarnaast een klacht neerleggen bij ACM.

Verder lijkt dit document relevant: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Wellicht kan een van de volgende hier wat meer over kwijt.
@fopjurist @Wolly

[ Voor 62% gewijzigd door Accretion op 07-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:59
Het is bekend dat variable tarieven, net zoals dynamische tarieven per periode worden gesaldeerd. Niks geks. Je hebt een open contract en dus minimaal 2 tarieven.

Je hebt je waarschijnlijk blind gestaard op de teruglevering qua tarief. Je was echter beter af geweest met een willekeurig jaarcontract waar ze per jaar salderen.

Green choice doet dit ook en ook Budget E per maand mits je hun maandelijkse variable contract hebt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Bschnitz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:05:
Het is bekend dat variable tarieven, net zoals dynamische tarieven per periode worden gesaldeerd. Niks geks. Je hebt een open contract en dus minimaal 2 tarieven.

Je hebt je waarschijnlijk blind gestaard op de teruglevering qua tarief. Je was echter beter af geweest met een willekeurig jaarcontract waar ze per jaar salderen.

Green choice doet dit ook en ook Budget E per maand mits je hun maandelijkse variable contract hebt.
Bedankt voor je reactie.

Uiteraard heb ik voor ogen gehad het -voor mij- meest gunstige contract af te sluiten. TLV gekoppeld aan het levertarief en jaarlijks salderen. Dus op basis van het netto verbruik, zoals duidelijk in het contract staat. Dit leek mij een goede deal. Ik heb me niet blindgestaard, niets wees erop dat Engie per periode zou gaan salderen. Ze adverteren ook met jaarlijks salderen op hun website.

Dat het bekend is dat er per periode wordt gesaldeerd (bij jou dan in ieder geval bekend, voor mij is dit iets totaal nieuws, in de 8 jaar dat ik PV bezit nog niet meegemaakt) doet niets af aan het feit dat dit volgens mij niet volgens afspraak is.

Dat ik beter af was met wat dan ook is wetenschap achteraf. Ik vind dat Engie zich gewoon aan de afspraak moet houden zoals ik die met hun gemaakt heb middels een contract, daar is een contract immers toch voor?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Accretion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:52:
Is dat hetzelfde (maar andere leverancier) dan hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125622 ?
Wellicht heb je d'r iets aan om dat topic door te lezen.

Ik zou in ieder geval een vast contract nemen voor de komende periode(n).

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, zou ik die ook inschakelen.

Persoonlijk verwacht ik dat het proces niet veel anders is dan:
- Proberen op te lossen via email, wellicht geven ze toe dat ze 'een foutje' hebben gemaakt.
- Informatie winnen bij juridische loket / rechtsbijstand
- Ingebrekestelling via aangetekende brief
- Indien geen oplossing, naar (kanton)rechter

De kantonrechter is wat laagdrempeliger, maar zorg wel dat je een heel sterke casus hebt en het wint, dan kan het gebruikt worden als jurisprudentie voor vergelijkbare gevallen :)

Daarnaast een klacht neerleggen bij ACM.

Verder lijkt dit document relevant: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Wellicht kan een van de volgende hier wat meer over kwijt.
@fopjurist @Wolly
Heel erg bedankt voor deze informatie, ik ga de kamervragen eens dooornemen. Ik probeer het inderdaad per mail op te lossen maar ik ga niet oneindig discussieren met Engie. Rechtsbijstand is op de hoogte en wachten af of ik er met Engie zelf uit kom.
De ACM heb ik niet zo'n hoge pet van op eigenlijk. Die lopen altijd achter de feiten aan heb ik het idee, zo ook met eneco (TLV-gate) vorige keer, waarin Eneco toch echt fout zat. Maar ik zal het voor de statistieken zeker wel melden als ik er niet uit kom.

Ik twijfel of ik wel een vast contract moet nemen. Als ik in de huidige situatie namelijk gelijk heb is de TLV gekoppeld aan het levertarief. Iets wat denk ik erg gunstig is als je netto teruglevert. (ook al is het niet veel, maar ik heb nog ruimte voor wat PV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
sparkly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Uiteraard heb ik voor ogen gehad het -voor mij- meest gunstige contract af te sluiten. TLV gekoppeld aan het levertarief en jaarlijks salderen. Dus op basis van het netto verbruik, zoals duidelijk in het contract staat. Dit leek mij een goede deal. Ik heb me niet blindgestaard, niets wees erop dat Engie per periode zou gaan salderen. Ze adverteren ook met jaarlijks salderen op hun website.

Dat het bekend is dat er per periode wordt gesaldeerd (bij jou dan in ieder geval bekend, voor mij is dit iets totaal nieuws, in de 8 jaar dat ik PV bezit nog niet meegemaakt) doet niets af aan het feit dat dit volgens mij niet volgens afspraak is.

Dat ik beter af was met wat dan ook is wetenschap achteraf. Ik vind dat Engie zich gewoon aan de afspraak moet houden zoals ik die met hun gemaakt heb middels een contract, daar is een contract immers toch voor?
Ze salderen per jaar, mits je een jaarcontract afsluit. Had je hiervoor wellicht ook altijd een jaarcontract?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bschnitz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Ze salderen per jaar, mits je een jaarcontract afsluit. Had je hiervoor wellicht ook altijd een jaarcontract?
Lees de TS nog eens door, want daar is de kantonrechter het niet met je eens.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
FirePuma142 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Lees de TS nog eens door, want daar is de kantonrechter het niet met je eens.

[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er ook niet mee eens dat dit zo gebeurt. Alleen bijna alle energieleveranciers doen dit sinds +-2 jaar.

Het is gewoon een zooitje geworden zo. Ben benieuwd of de TS er iets aan kan doen, hou ons op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je gewoon op de engie website kijkt zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCtTChA8OgcvCxWfRpuwhxSQImI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaX5DW3WFwdaAAHi6SB15SiD.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dan is het niet raar om dan daar maar vanuit te gaan.
Dat het bij een variabel open contract anders werkt zou je dan expliciet in je voorwaarden moeten zien.
Maar wie leest dat tegenwoordig nog door... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Bschnitz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er ook niet mee eens dat dit zo gebeurt. Alleen bijna alle energieleveranciers doen dit sinds +-2 jaar.

Het is gewoon een zooitje geworden zo. Ben benieuwd of de TS er iets aan kan doen, hou ons op de hoogte.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Bschnitz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Dat is de ervaring, begrijp ik. Maar waar vermeld Engie dan dat salderen per jaar alleen voor een vast jaarcontract is? Het is overigens inderdaad zo dat ik hiervoor enkel vaste contracten had, bij Eneco.

[ Voor 11% gewijzigd door sparkly op 07-10-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ronald.42 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:15:
Als je gewoon op de engie website kijkt zie je dit:
[Afbeelding]

Dus dan is het niet raar om dan daar maar vanuit te gaan.
Dat het bij een variabel open contract anders werkt zou je dan expliciet in je voorwaarden moeten zien.
Maar wie leest dat tegenwoordig nog door... :+
Ik ben er zo een die dat leest, nar slechte ervaringen met Eneco.
Maar er staat niets over vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

Ik ben benieuwd hoe dit met mij gaat, ik heb ook Engie maar ik laat mijn slimme meter niet uitlezen. Ik heb ook nooit tussentijds meterstanden kunnen opgeven (omdat dat formulier van een Ferrarismeter uitgaat). Ondanks dat, hou ik het even goed in de gaten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Sebazzz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:31:
Ik ben benieuwd hoe dit met mij gaat, ik heb ook Engie maar ik laat mijn slimme meter niet uitlezen. Ik heb ook nooit tussentijds meterstanden kunnen opgeven (omdat dat formulier van een Ferrarismeter uitgaat). Ondanks dat, hou ik het even goed in de gaten.
Dit is iets wat ik misschien in overweging kan nemen, om het uitlezen uit te schakelen voor komend jaar. Thanks, had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
sparkly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is de ervaring, begrijp ik. Maar waar vermeld Engie dan dat salderen per jaar alleen voor een vast jaarcontract is? Het is overigens inderdaad zo dat ik hiervoor enkel vaste contracten had, bij Eneco.
Weet ik niet, ik vroeg dit aan ze omdat dus GC en BE op eens niet meer per jaar gingen salderen. Dus een medewerker van E vertelde mij dat ze per tarief periode gingen salderen. Dus om die reden heb ik ook mijn contract op 1 januari in laten gaan. Zo heb ik in beide tarief periodes overschot.

Zoals gezegd, dynamische contracten doen dit ook zo, dus ik denk gewoon dat het mag. Dat gaat zelfs per dag of uur dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Bschnitz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Weet ik niet, ik vroeg dit aan ze omdat dus GC en BE op eens niet meer per jaar gingen salderen. Dus een medewerker van E vertelde mij dat ze per tarief periode gingen salderen. Dus om die reden heb ik ook mijn contract op 1 januari in laten gaan. Zo heb ik in beide tarief periodes overschot.

Zoals gezegd, dynamische contracten doen dit ook zo, dus ik denk gewoon dat het mag. Dat gaat zelfs per dag of uur dacht ik.
Ook bij dynamisch mag het (nog) niet zo. Salderen is altijd op jaarbasis. Zie uitspraak rechter in eerste post en antwoord van meneer Jetten op de kamervragen, in document post 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBxCqkO9co4L0bsOOc3sQ9kJO4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/clecLDMS0e3EPvaVK2J5D5OG.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 07-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
Afstand doen van het prijsplafond (kan dat nog?) en je hebt geen dubbele tariefperiode meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
jadjong schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:46:
Afstand doen van het prijsplafond (kan dat nog?) en je hebt geen dubbele tariefperiode meer.
Jawel, want ik heb een variabel contract. (& Enkeltarief)
Prijzen mogen dus aangepast worden gedurende het contract. Dat is ook het probleem niet wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:53
Je gelijk halen via de rechtsbijstand. Die hebben hier een speciaal team voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je überhaupt geen communicatiemodule?

Als hij wel een communicatie module heeft, flinke kans dat deze bij het wijzigen van tarief alsnog eenmalig uitgelezen wordt.

In theorie geef je alleen geen toegang om deze in korte intervallen uit te lezen, maar bijvoorbeeld bij wisselen van leverancier wordt het wel alsnog gedaan.
(Dus potentieel ook bij wisselen van tarief)

Daarnaast, als ze het niet uitlezen doen ze de verrekening op basis van geschat verbruik, met historische informatie en gemiddelden uit Nederland.

Dus zelfs 'geen communicatie' werkt niet tegen het scheef verrekenen.

Alleen een vast contract waarvan je de voorwaarden goed doorgelezen hebt, geeft echt rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Accretion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Alleen een vast contract waarvan je de voorwaarden goed doorgelezen hebt, geeft echt rust.
Ja, als de leverancier zich aan die voorwaarden houdt.

Maar vorig jaar met Eneco meegemaakt dat ze tijdens het vaste jaarcontract gewoon even de voorwaarden aanpaste zonder me te informeren. In de voorwaarden staat ook vaak dat de voorwaarden aangepast mogen worden, mits gecommuniceerd , dus in hoeverre heb je dan echt rust..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Accretion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Heb je überhaupt geen communicatiemodule?

Als hij wel een communicatie module heeft, flinke kans dat deze bij het wijzigen van tarief alsnog eenmalig uitgelezen wordt.
Uitlezen is uitgezet bij de netbeheerder.

Engie kan er dan echt niet bij hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 07-10-2023 16:57 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Dan gaan ze het schatten. En breng daar dan maar iets tegen in als je nooit iets heb doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:54
jobr schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Dan gaan ze het schatten. En breng daar dan maar iets tegen in als je nooit iets heb doorgegeven.
Hier hebben ze alleen de stand van 31 december gevraagd in verband met het prijsplafond. Bij de eindrekening hebben ze de boel in 2 delen gesplitst, eentje t/m die 31 december en eentje voor de rest van het jaar.

Aangezien het maar om 75kWh gaat en de terugleververgoeding van na 31 december hoger is dan wat die 75kWh me kosten vind ik dat niet zo heel erg. Maar het is alsnog niet hoe er gesaldeerd moet worden. Ondanks dat Engie tot nu toe juist bekend stond om dat ze het wel goed deden. Hoe dan ook ben ik weer blij met mijn Ferrarismeter. Vanaf nu zoeken ze het dus maar uit met tussenstanden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

jobr schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Nou, je had niet de optie om het door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Sebazzz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Nou, je had niet de optie om het door te geven.
Jawel, je had je meter kunnen laten uitlezen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edelweiss
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
Dit is toch wel opvallend daar - zover ik weet - de meeste energieleveranciers niet de individuele tarieven hanteren wanneer er over het gehele leveringsjaar meer wordt teruggeleverd dan verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 00:35
Het is heel opvallend, zeker omdat ik ook vorig jaar toen ik naar Engie ging deze link nog express bewaard heb omdat ze toen ook correcties gingen doen op de jaarafrekening:
https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering

Je kunt dus hun eigen site gebruiken dat ze moeten salderen per jaar ipv per tariefsperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Reactie Engie op mijn email.

"Beste meneer -------,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 Oktober 2023 over het salderen op de jaarafrekening.

We begrijpen dat er vragen zijn ontstaan over wat de juiste wijze van salderen door leveranciers (waaronder ENGIE) is, gelet op wetgeving, recente uitspraken van Rechtbanken en uitspraken van de geschillencommissie. Op dit moment wordt er door het Minsterie van EZK en leveranciers (waaronder ENGIE) actief gewerkt aan een model dat eenduidig duidelijkheid moet scheppen over de juiste wijze van salderen. In afwachting daarvan zal ENGIE haar huidige werkwijze blijven hanteren en zodra er meer duidelijkheid is zullen wij waar nodig onze methode van salderen aanpassen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, en wensen u een fijne dag!"

Op mijn vraag of mijn bezwaar ongegrond is geen reactie.

Dus nu schakel ik rechtsbijstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
missTweakers schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:43:
Het is heel opvallend, zeker omdat ik ook vorig jaar toen ik naar Engie ging deze link nog express bewaard heb omdat ze toen ook correcties gingen doen op de jaarafrekening:

Je kunt dus hun eigen site gebruiken dat ze moeten salderen per jaar ipv per tariefsperiode.
Bedankt voor deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
https://www.degeschillenc...ing-salderingsregeling-2/

Interessante ook van de geschillencommissie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sparkly
Zojuist alles naar de rechtsbijstand gestuurd. (Zaak geschillencommisie, kantonrechter, beantwoording kamervragen, etc) Iedereen heel erg bedankt voor de aanvullingen, ik verwacht het gelijk aan mijn kant te hebben.

Engie heb ik hiervan ook op de hoogte gebracht.

Voortgang en resultaat zal ik hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Kleine update,
Dit geschil is - blijkt nu - niet gedekt door mijn huidige polis. Ergens tijdens het overstappen niet goed opgelet.
Op zich geen ramp, we proberen het dan gewoon via de geschillencommissie.

Tips altijd welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Sparkly,

Ik neem aan dat jij een slimme meter hebt?
Aangezien ze per tarief periode je verbruik en invoering weten.

Ik heb zojuist mijn afrekening gekregen en heb 900kwh overschot terug geleverd in het jaar.

Ook een variabel contract aangezien er toen geen vaste contracten mogelijk waren.
Ik krijg ruim 900 euro terug. Maar dat komt omdat ik een oude Ferraris meter heb. Dus ze zien niet wat ik heb afgenomen en heb terug geleverd.

Alleen het verschil al tussen een slimme meter en een domme meter is bizar en eigenlijk al niet eerlijk.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:11:
Sparkly,

Ik heb zojuist mijn afrekening gekregen en heb 900kwh overschot terug geleverd in het jaar.

Ook een variabel contract aangezien er toen geen vaste contracten mogelijk waren.
Ik krijg ruim 900 euro terug. Maar dat komt omdat ik een oude Ferraris meter heb. Dus ze zien niet wat ik heb afgenomen en heb terug geleverd.

Alleen het verschil al tussen een slimme meter en een domme meter is bizar en eigenlijk al niet eerlijk.
Goedemorgen, gaat dit ook over Engie?
Zo ja, zou je dan misschien je jaarafrekening anoniem kunnen maken en kunnen delen met me? Ik heb inderdaad een slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Dit gaat ook over Engie inderdaad.

Ik zal is kijken wat ik je door kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:26:
Dit gaat ook over Engie inderdaad.

Ik zal is kijken wat ik je door kan sturen.
Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Heb je een dm gestuurd met een screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
sparkly schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:26:
Kleine update,
Dit geschil is - blijkt nu - niet gedekt door mijn huidige polis. Ergens tijdens het overstappen niet goed opgelet.
Op zich geen ramp, we proberen het dan gewoon via de geschillencommissie.

Tips altijd welkom.
Van je rechtsbijstand bedoel je? Voor anderen wellicht ook interessant voordat om dit te delen voordat een ander hetzelfde overkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 03:47

Crazy-

Best life ever

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:11:
Sparkly,

Erg interessant dit ook. Iets van met 2 maten meten ?

Update mijn kant: geschillencommissie aangemeld, vragen lijst ingevuld, data geleverd & vandaag arbitrage nota ontvangen & betaald.

Wachten maar

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 237153

Vanwege de prijsplafond is er op 01-01-2023 een knip gemaakt voor het salderen.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

"Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom dat hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt voor het prijsplafond mee te kunnen nemen naar 2023, lijkt bedrogen uit te komen. Een overschot uit 2023 kan dus voor het prijsplafond ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024."

Nettoverbruik +/-:
- 22-09-2022 tot 31-12-2022 = (3268kWh - 1093kWh) = 2175 * 0,65 = 1413,75 euro
- 01-01-2023 tot 30-06-2023 = (4823kWh - 4949kWh) = -126 * 0,51 = -64,26 euro
- 01-07-2023 tot 21-09-2023 = (1038kWh - 3087kWh) = -2049 * 0,27 = -553,23

nettoverbruik 796 euro, hier komen nog vastenleveringskosten bij en gaat nog energiebelasting af.

Volgens mij ben je een "slachtoffer" van het prijsplafond. Je hebt jouw duur verbruik in 2022 niet kunnen weg salderen in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cookie and egg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 22:01
Anoniem: 237153 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:53:
Nettoverbruik +/-:

nettoverbruik 796 euro, hier komen nog vastenleveringskosten bij en gaat nog energiebelasting af.

Volgens mij ben je een "slachtoffer" van het prijsplafond. Je hebt jouw duur verbruik in 2022 niet kunnen weg salderen in 2023.
Ik denk dat je gelijkt hebt. Wel moet op je berekening m.i. nog het prijsplafond worden toegepast. De gehele afname van 2023 komt op 9.129 KWh uit ten opzichte van 8.110 levering. Welke KWh worden nu tegen elkaar weggestreept? In jouw voordeel (dus de goedkoopste teruggeleverde KWhs tegen de duurste afgenomen) of in het voordeel van de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Anoniem: 237153 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:53:
Vanwege de prijsplafond is er op 01-01-2023 een knip gemaakt voor het salderen.

https://solarmagazine.nl/...mogelijk-toch-nadelig-uit

"Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom dat hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt voor het prijsplafond mee te kunnen nemen naar 2023, lijkt bedrogen uit te komen. Een overschot uit 2023 kan dus voor het prijsplafond ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024."

Nettoverbruik +/-:

Interessante. Want het prijs plafond zie ik helemaal niet eens terug op mijn jaarrekening.

Ik dacht overigens dat het plafond alleen van toepassing was ná salderen, dat zegt in ieder geval rijksoverheid.nl.

Maar als er per tarief periode gesaldeerd wordt zou in ieder geval het prijs plafond terug moeten komen in die periode in 2023.

Duik hier vanavond nog eens in, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237153

@sparkly
Prijsplafond is over netto verbruik en in 2023 heb je geen netto verbruik, dus prijsplafond is niet van toepassing op jouw situatie.

@cookie and egg
Implementatie van de prijsplafond is dat op 01-01-2023 een rekening wordt gemaakt voor 2022, iedereen begint in 2023 dus volgens de energiemaatschappijen op 0 verbruik en teruggeleverd, dus gehele verbruik van TS mag je niet bij elkaar optellen.

Om het simpel te houden reken ik alleen met de energieverbruik.
TS factuur 2022:
2175 * 0,65 = 1413,75 euro

TS factuur 2023:
-126 * 0,51 = -64,26 euro
-2049 * 0,27 = -553,23
Totaal = -617,49

Als ik de prijsplafond goed heb begrepen, lijkt de eindfactuur van TS best kan kloppen.

We hebben eind 2022 2x190 euro energiecompensatie gehad, dus eigenlijk is de factuur maar 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 237153 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:34:
@sparkly
Prijsplafond is over netto verbruik en in 2023 heb je geen netto verbruik, dus prijsplafond is niet van toepassing op jouw situatie.

@cookie and egg
Implementatie van de prijsplafond is dat op 01-01-2023 een rekening wordt gemaakt voor 2022, iedereen begint in 2023 dus volgens de energiemaatschappijen op 0 verbruik en teruggeleverd, dus gehele verbruik van TS mag je niet bij elkaar optellen.
Uitleg van de wet is dat salderen ook met het prijsplafond blijft bestaan. Dus eerst salderen, dan kijken wat er aan verbruik over blijft en daar het prijsplafond op toepassen. Dat ze de teller op 0 zetten is dus niet conform wat er zou moeten gebeuren. Het hele verbruik van TS moet je dus wel bij elkaar optellen wil je op de goede manier salderen. Dat de regering weer half werk heeft geleverd en ook hier niets tegen doet is een ander verhaal waardoor energiemaatschappijen dit wel weer misbruiken voor eigen gewin.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Anoniem: 237153 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:34:
@sparkly

@cookie and egg

Om het simpel te houden reken ik alleen met de energieverbruik.
TS factuur 2022:
2175 * 0,65 = 1413,75 euro

TS factuur 2023:
-126 * 0,51 = -64,26 euro
-2049 * 0,27 = -553,23
Totaal = -617,49

Als ik de prijsplafond goed heb begrepen, lijkt de eindfactuur van TS best kan kloppen.

We hebben eind 2022 2x190 euro energiecompensatie gehad, dus eigenlijk is de factuur maar 30 euro.
Correct, ik was in de war met de periode 2022, waarin het niet van toepassing was.
Het gekke is dat Engie in haar uitleg en reacties het niet 1x heeft over het prijsplafond. Hun uitleg is puur salderen per tarief periode.

[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 25-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Crazy- schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

Erg interessant dit ook. Iets van met 2 maten meten ?

Update mijn kant: geschillencommissie aangemeld, vragen lijst ingevuld, data geleverd & vandaag arbitrage nota ontvangen & betaald.

Wachten maar
Jij hebt iets soortgelijks aan de hand? Heb je een topiclink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 03:47

Crazy-

Best life ever

Heb inderdaad in het verkeerde topic gereageerd haha.

Maar oa:

Saldering per kwartaal of jaar

ENGIE variabel contract, zonnepanelen en salderen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Nu online
Ik zal mijn afrekening ook hier neer zetten.

Wij hebben een "domme" meter.
Zodanig hebben wij geen verbruik en opwek die weg gestreept wordt. Alleen een eindstand.

Eindafrekening is per dm te vragen in verband met privacy

[ Voor 74% gewijzigd door Yamy_Daffy op 26-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pefosa2132
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-01 13:50
Yamy_Daffy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:53:
Ik zal mijn afrekening ook hier neer zetten.

Wij hebben een "domme" meter.
Zodanig hebben wij geen verbruik en opwek die weg gestreept wordt. Alleen een eindstand.
Yamy, zou je de foto's weg willen halen ? Iets met slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
pefosa2132 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Yamy, zou je de foto's weg willen halen ? Iets met slapende honden wakker maken.
Nee hoor, je ziet ook in zijn overzicht dat ze het stuk voor 1 jan en erna apart afrekenen. Oftewel ook met die domme meter wordt er niet goed gesaldeert. Bij mij zie ik precies hetzelfde.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 00:54
missTweakers schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:43:

Dank voor de link, alleen hebben ze het wel echt alleen over overheidsheffingen, niet over verschillende tarieven.
Het salderen van de overheidsheffingen staat niet er discussie.

Wat wel een bron van discussie is, wat voor tarief leveranciers in rekening mogen brengen. Want de geest van de wet was natuurlijk dat je winterverbruik tegen zomeropbrengsten kunt wegstrepen.

Persoonlijk vind ik het verdedigbaar dat je dezelfde kale prijs voor je stroom krijgt als die je zou betalen (zo gaat dat bij dynamisch ook), alleen is nu vrij onduidelijk hoe dat wettelijk gezien zou moeten.
Bij mij persoonlijk is het ook voordeliger, want ik had in april een contract met nog vrij hoge vaste prijzen tot 1 september. Dat waren voor mij teruglevermaanden. Nu neem ik netto af, tegen lagere prijzen. Dus aan het eind van de rit, zou ik eigenlijk geld moeten krijgen als ik precies even veel gebruikt heb als teruglever... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
dextertje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Dank voor de link, alleen hebben ze het wel echt alleen over overheidsheffingen, niet over verschillende tarieven.
Het salderen van de overheidsheffingen staat niet er discussie.

Wat wel een bron van discussie is, wat voor tarief leveranciers in rekening mogen brengen. Want de geest van de wet was natuurlijk dat je winterverbruik tegen zomeropbrengsten kunt wegstrepen.

Persoonlijk vind ik het verdedigbaar dat je dezelfde kale prijs voor je stroom krijgt als die je zou betalen (zo gaat dat bij dynamisch ook), alleen is nu vrij onduidelijk hoe dat wettelijk gezien zou moeten.
Bij mij persoonlijk is het ook voordeliger, want ik had in april een contract met nog vrij hoge vaste prijzen tot 1 september. Dat waren voor mij teruglevermaanden. Nu neem ik netto af, tegen lagere prijzen. Dus aan het eind van de rit, zou ik eigenlijk geld moeten krijgen als ik precies even veel gebruikt heb als teruglever... :D
Ik vind het niet verdedigbaar zolang de overheid zegt: salderen op jaarbasis. De geest is namelijk winterverbruik wegstrepen tegen zomeropwek.

Nu kunnen energie aanbieders bij variabel contract de prijs kunstmatig verhogen in de winter om minder nadeel te ondervinden van de salderingsregeling. Mijn vermoeden is dat dit ook gebeurd. Dan ben je echt goed het haasje met je warmtepomp.

Ik schakel dan ook voor de zekerheid weer lekker over op de hout-cv voor verwarming en warm tapwater.

Zoals je in de uitspraken kunt lezen geldt voor dynamische tarieven qua salderen hetzelfde. Salderen in kwh op jaarbasis, zo simpel is het gewoon nog steeds, m.i. Dat bij dynamische contracten niemand dit afdwingt snap ik dan ook niet. Maar als je een beetje PV hebt neem je natuurlijk ook niet dynamisch.

Of het op jaarbasis salderen houdbaar is is natuurlijk een andere discussie. M.i. niet houdbaar maar het is simpelweg zo dat ik een contract heb waarin we afspraken hebben gemaakt en ik wens dat ze die nakomen.

Overigens, reactie gehad van geschillencommissie. Vanavond ga ik vragenlijst invullen en het geld overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 00:54
sparkly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Ik vind het niet verdedigbaar zolang de overheid zegt: salderen op jaarbasis. De geest is namelijk winterverbruik wegstrepen tegen zomeropwek.

Nu kunnen energie aanbieders bij variabel contract de prijs kunstmatig verhogen in de winter om minder nadeel te ondervinden van de salderingsregeling. Mijn vermoeden is dat dit ook gebeurd. Dan ben je echt goed het haasje met je warmtepomp.

Ik schakel dan ook voor de zekerheid weer lekker over op de hout-cv voor verwarming en warm tapwater.

Zoals je in de uitspraken kunt lezen geldt voor dynamische tarieven qua salderen hetzelfde. Salderen in kwh op jaarbasis, zo simpel is het gewoon nog steeds, m.i. Dat bij dynamische contracten niemand dit afdwingt snap ik dan ook niet. Maar als je een beetje PV hebt neem je natuurlijk ook niet dynamisch.

Of het op jaarbasis salderen houdbaar is is natuurlijk een andere discussie. M.i. niet houdbaar maar het is simpelweg zo dat ik een contract heb waarin we afspraken hebben gemaakt en ik wens dat ze die nakomen.

Overigens, reactie gehad van geschillencommissie. Vanavond ga ik vragenlijst invullen en het geld overmaken.
Voor alle duidelijkheid, mij lijkt het dat je in dezen eigenlijk gelijk moet krijgen.
Ik bedoelde te zeggen dat ik het idee verdedigbaar vind, dat je dezelfde prijs voor je stroom krijgt als je zou moeten betalen op dat moment voor die stroom. Maar als de afspraken anders zijn, dan moeten de partijen zich er natuurlijk wel aan houden.

Ik heb er geen problemen mee dat als ik van te voren weet dat ze salderen zoals ze bij dynamische tarieven salderen, dat ze dat op die manier doen.
Maar eigenlijk ben ik ook wel heel nieuwsgierig wat er zou gebeuren als iemand dit aankaart bij dynamische contracten en het salderen puur in kWh op jaarbasis zou afdwingen. Wat inderdaad zou moeten volgens de minister.
Maar goed, omdat ik dynamische tarieven een warm hart toedraag, zal ik zelf in elk geval nooit een poging doen om het af te dwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Update:

Plotseling na 3 weken toch een reactie van Engie op 10-11-2023:

Geachte heer -------,

U heeft enige tijd geleden een vraag gesteld of een klacht ingediend over de wijze waarop wij de door u teruggeleverde elektriciteit hebben verrekend in uw jaarafrekening.

Ik bied u onze excuses aan voor het feit dat u hierover nog geen inhoudelijke reactie van ons heeft ontvangen.

Wij hebben veel vragen en klachten over onze werkwijze ontvangen. Het kost ons daardoor helaas meer tijd dan verwacht om een goede inhoudelijke reactie aan u te geven.

Ik vraag u nog even geduld, maar zeg u toe dat wij binnen uiterlijk 2 weken met een inhoudelijke reactie komen.

Vriendelijke groet,

------- -----
Manager Klantenservice ENGIE

Nou, bedankt. Daar heb ik wat aan.
Hierop heb ik ze natuurlijk nogmaals gemeld dat de zaak in behandeling is bij de geschillencommissie.

Geschillencommissie 14-11-2023

Geachte heer xxxx,

In bovengenoemde zaak laten wij u weten het geschil verder in behandeling te hebben genomen. Let op, nu de andere partij bij de zaak betrokken is, behandelen wij uw zaak verder onder zaaknummer xxxxxx. Wij verzoeken u om voortaan dit zaaknummer in uw correspondentie te vermelden.

Het door u gestorte bedrag van € xxxx hebben wij in goede orde ontvangen.

De door u toegestuurde documenten hebben wij doorgestuurd naar de andere partij, ENGIE Nederland Retail B.V..
De andere partij kan hierop binnen 1 maand reageren.

Belangrijke informatie om u goed te informeren, te begeleiden en wat we van u verwachten rondom depot en processtappen, vindt u op https://www.degeschillenc...cesinformatie/behandelen/

Om uw privacy te waarborgen, voegen wij geen bijlagen toe aan e-mails. Alle toegevoegde documenten kunt u online bekijken. Log hiervoor in op https://online.toegangtotmijnzaak.nl/pip en klik op het zaaknummer. Wilt u hier meer over lezen? Bekijk dan de "Veelgestelde vragen" op onze website.

Met vriendelijke groet,

De Geschillencommissie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
dextertje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Voor alle duidelijkheid, mij lijkt het dat je in dezen eigenlijk gelijk moet krijgen.
Ik bedoelde te zeggen dat ik het idee verdedigbaar vind, dat je dezelfde prijs voor je stroom krijgt als je zou moeten betalen op dat moment voor die stroom. Maar als de afspraken anders zijn, dan moeten de partijen zich er natuurlijk wel aan houden.

Ik heb er geen problemen mee dat als ik van te voren weet dat ze salderen zoals ze bij dynamische tarieven salderen, dat ze dat op die manier doen.
Maar eigenlijk ben ik ook wel heel nieuwsgierig wat er zou gebeuren als iemand dit aankaart bij dynamische contracten en het salderen puur in kWh op jaarbasis zou afdwingen. Wat inderdaad zou moeten volgens de minister.
Maar goed, omdat ik dynamische tarieven een warm hart toedraag, zal ik zelf in elk geval nooit een poging doen om het af te dwingen.
Het idee is zeker verdedigbaar. Alleen in de praktijk misschien moeilijk want iedere energieleverancier verhoogt dan in de winter kunstmatig de prijzen natuurlijk.

Ik ben ook wel heel benieuwd of er iemand is met een dynamisch contract die op jaarbasis salderen afdwingt. Dan ben je wel een echte _/-\o_

Ik draag dynamische tarieven ook een warm hart toe hoor, alleen in mijn geval ben ik dan gewoon echt een dief van eigen portemonnee. (12kWp PV panelen, 16kW warmtepomp, PHEV, gasloos)
Uiteindelijk denk ik dat dynamisch de beste oplossing is voor de problemen op het net.

De eerste Sessy wordt in ieder geval al geleverd binnen nu en 2 weken, om mee te testen als voorbereiding op einde salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cookie and egg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 22:01
Ben benieuwd, ook of dit bij andere energieleveranciers speelt zoals Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Engie snoeit in de terugleververgoeding
Laten we het daar centraal houden.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.