niet bij model of variabel contract. Dan gaat het per tarief periode.Sandy8 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:57:
Waar UC de energie inkoopt (Engie) saldeert wel per jaar.
Dank voor jullie duidelijke uitleggen. Ik heb geen contract en algemene voorwaarden ontvangen. Ik heb alleen een contract ontvangen toen we het drie jaar vastzetten, maar hier staat het niet in. Ik heb toen ook geen algemene voorwaarden ontvangen. Op de voorwaarden die ik nu kan vinden op hun site staat alleen dit: bij 4.1.Turrican schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:42:
Ah, de "Greenchoice"-methode: salderen in EUR. En deze is nu wel heel nadelig voor jou.
En in de uitleg zeggen ze "De energie die u zelf opwekt en verbruikt, wordt als het ware weggestreept tegen uw verbruik, waardoor u hiervoor geen leveringstarief en energiebelasting betaalt.". Er wordt helemaal geen energie weggestreept op deze factuur, alleen EUR.
Ik zou in jou geval zeggen: na saldering blijft er (950-119) = 831 kWh af te rekenen.
Doen we dat even tegen het hoogste tarief (het normaaltarief van 2023), zou je netto 831 * EUR 1,02371 = EUR 850,70 moeten betalen.
Wat staat er in je contractvoorwaarden over salderen? Volgens een oud overzichtje dat ik vond zou United Consumers per telwerk salderen, dat blijkt hier niet uit. Als dat in je contract staat betekent dat dat op zijn minst het normaaltarief niet correct gedaan wordt, daarmee ben je namelijk netto terugleveraar.
Ik zou dit zeker niet zomaar accepteren.
/f/image/gnndldLqYDvOAatl9Fc6expR.png?f=fotoalbum_large)
Op hun site zeggen ze ook over salderen alsof het jaarlijks zou zijn.
https://www.unitedconsume...en/salderingsregeling.jsp
Op mijn inlogomgeving stond ook geen contract. Hier stond: 'geen overeenkomsten.'
Volgens UC werden tariefwijzigingen dertig dagen van te voren gemeld per mail. Dit schrijven ze ook steeds als reactie bij andere negatieve Google reviews. Maar er is nooit een mail gestuurd. Toen ik vroeg naar die mails, zeiden ze ja nee de tarieven kun je zien in de mijn uc omgeving. Maar die ben ik ook nooit tegen gekomen.
Iets na het de beginperiode van deze jaarnota hebben we er nog wat panelen bij gekregen zodat we vanaf toen netto geen stroom meer nodig hadden en we hoorden altijd dat jaarlijks salderen verplicht was. Budget energie moest het ook terug draaien dus we dachten dat het nooit een issue zou zijn. Ook dacht ik dat 'United consumers' een betrouwbare partij zou zijn omdat ze claimen goedkoper te zijn dan waar ze inkopen door gezamenlijke inkoop. Op mijn oorspronkelijke vaste contract staat
ENGIE United consumers BV maar Engie zegt dat ik bij uc moet zijn. ENGIE saldeert wel per jaar.
Modelcontract heeft weliswaar variabele tarieven, maar is wel anders dan een variabel contract (al kan het wel zijn dat een leverancier voor variabel contract dezelfde voorwaarden gebruikt als de wettelijk vastgestelde voorwaarden voor een modelcontract).Sandy8 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:26:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie. Een modelcontract is ook variabel toch? Ik heb nooit een contract gekregen nadat het vorige afliep. Helemaal niets gehoord van ze.
Waarom is het bij jou dan anders berekend?
Zou je een screenshot van jouw afrekening willen sturen via pb oid?
Aan mijn overzicht heb je niet zoveel, al zie je daarin wel dat er 2 periodes aan verbruik worden gerekend en 1 periode aan teruglevering. En wat me nu opvalt, mijn btw is overal 0, bij jou 9 of 21.
:strip_exif()/f/image/dJICQ6NBrRbVIB8Fn1N52yi5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus 1.110 keer EUR 0,55136 ontvangen. Mijn tarief is over de contractsduur niet gewijzigd. Bij jou is dat wel zo. Ik weet niet hoe het zit met salderen per tariefsperiode, maar vind het helemaal geen gekke gedachte als overschot in een bepaalde periode wel wordt gebruikt om tekort in een andere periode te salderen (zodat je uiteindelijk wel alle teruglevering saldeert). Vraag is dan wel aan welke periode je overschot toekent
Edit:
Bij nader inzien lijkt bij jou geen sprake van saldering van overschot aan teruglevering in periode A met een tekort in periode B. Dat lijkt me wel discutabel omdat in zo’n geval je de facto geen saldering over een jaar hebt. Punt is namelijk ook dat de leverancier de tariefsperiodes zelf kan sturen. Daarmee zou het mogelijk zijn dat ze je van 1 april tot 1 oktober 3ct per kWh geven en ze je in de vorige maanden 2 euro per kWh in rekening brengen. Dat staat wel haaks op het idee dat je je winterverbruik kunt salderen met zomeropwek.
[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 26-07-2023 20:01 ]
Wat Budget Energie deed was weer iets anders, die gingen per maand bepalen of je teruggeleverd had, en zo ja kreeg je de terugleververgoeding in plaats van het leveringstarief.
Helaas is de manier van verrekenen die je op jouw factuur ziet vrees ik wel de toekomst voor iedereen, als het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling door de Eerste Kamer komt. Dat hebben de energieleveranciers weer mooi voor elkaar gekregen...
Helaas is de manier van verrekenen die je op jouw factuur ziet vrees ik wel de toekomst voor iedereen, als het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling door de Eerste Kamer komt. Dat hebben de energieleveranciers weer mooi voor elkaar gekregen...
In principe was dat bij BE dus per tariefperiode, want ze passen iedere maand het tarief aan.Turrican schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:45:
Wat Budget Energie deed was weer iets anders, die gingen per maand bepalen of je teruggeleverd had, en zo ja kreeg je de terugleververgoeding in plaats van het leveringstarief.
En feitelijk wat UC nu ook doet bij @Sandy8 (zie ook mijn edit hierboven).Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:00:
[...]
In principe was dat bij BE dus per tariefperiode, want ze passen iedere maand het tarief aan.
Nee, dat is niet zo. Dan zou er namelijk voor de tariefsperiodes met netto teruglevering ook de terugleververgoeding gehanteerd moeten zijn (dat is wat BE deed). Dat zie ik hier niet gebeuren.cryptapix schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:02:
[...]
En feitelijk wat UC nu ook doet bij @Sandy8 (zie ook mijn edit hierboven).
Heb het gemeld, ACM zegt niet direct te kunnen helpen. Wat zijn de routes aldus hen:Domba schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:23:
[...]
Er staat twee keer per jaar in op jaarbasis en jaarafrekening, ik kan daar niet in lezen dat ze kale tarief per tariefperiode salderen of per telwerk (weggestreept).
Ik heb dan lees hulp nodig omdat voor periode korter dan een jaar te lezen
Is wel iets om aan ACM te melden,
- Als er voldoende (?) vergelijkbare meldingen zijn over de leverancier, zal ACM in actie komen, blijkbaar op eigen initiatief.
- Ik kan een klacht indienen bij de leverancier zelf. Als deze niet naar voldoening wordt opgelost, kan ik naar de Geschillencommissie stappen.
Dus een klacht ingediend, dan verder kijken.
Pikant detail: de algemene FAQ-pagina over salderen is afgelopen week precies op dit onderdeel aangepast. Er zijn waarschuwingen opgenomen voor klanten met variabel contract. Blijkt uit vergelijking met cache van Google.
Dit doet volgens mij niet ter zake, ik heb met een contract te maken en niet met een FAQ - die inderdaad verschillende keren is aangepast. Helaas kan ik met geen enkele cachemethode achterhalen wat de inhoud van eind 2022 was, toen ik me hierin verdiepte. Maar mijn herinnering is dat ik concludeerde dat men op jaarbasis in kWh saldeert en niet op tariefperiodebasis (eerst omrekenen in euro's). Dit was voor mij een belangrijke reden om klant te worden.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Nee maar het komt wel op hetzelfde neer: In de zonnige periodes zes cent rekenen of twintig cent door prijsplafond en in de winter een euro kale leveringsprijs.Turrican schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Nee, dat is niet zo. Dan zou er namelijk voor de tariefsperiodes met netto teruglevering ook de terugleververgoeding gehanteerd moeten zijn (dat is wat BE deed). Dat zie ik hier niet gebeuren.
Als er zoveel problemen zijn met de jaarrekeningen dan zou het ACM toch al wat kunnen doen... Waarom moet het over de zelfde leverancier gaan... Er zijn denk ik al heel veel mensen die hun klacht hebben ingediend bij ACM over de jaarnota's stroom. Dus er zou nu een x duidelijkheid moeten komen lijkt mijzeegerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Heb het gemeld, ACM zegt niet direct te kunnen helpen. Wat zijn de routes aldus hen:
- Als er voldoende (?) vergelijkbare meldingen zijn over de leverancier, zal ACM in actie komen, blijkbaar op eigen initiatief.
Zijn er toevallig nog mensen die na vertrek bij Budget Energie gepoogd hebben om een zaak bij de geschillencommissie neer te leggen?
Deze implementatie is geheel conform de nieuwe energiewet zodra die aangenomen wordt door de 1e kamer en ingaat. Het amendent Bontebal regelt dit. En inderdaad energiemaatschappijen gaan in de toekomst dan op tariefperiodes sturen, zodat de saldering hen weinig kost. Ik denk niet dat de geschillencommissie veel gaat doen aan maatschappijen die op de regelgeving vooruit lopen.cryptapix schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:43:
[...]
Modelcontract heeft weliswaar variabele tarieven, maar is wel anders dan een variabel contract (al kan het wel zijn dat een leverancier voor variabel contract dezelfde voorwaarden gebruikt als de wettelijk vastgestelde voorwaarden voor een modelcontract).
Aan mijn overzicht heb je niet zoveel, al zie je daarin wel dat er 2 periodes aan verbruik worden gerekend en 1 periode aan teruglevering. En wat me nu opvalt, mijn btw is overal 0, bij jou 9 of 21.
[Afbeelding]
Ik heb dus 1.110 keer EUR 0,55136 ontvangen. Mijn tarief is over de contractsduur niet gewijzigd. Bij jou is dat wel zo. Ik weet niet hoe het zit met salderen per tariefsperiode, maar vind het helemaal geen gekke gedachte als overschot in een bepaalde periode wel wordt gebruikt om tekort in een andere periode te salderen (zodat je uiteindelijk wel alle teruglevering saldeert). Vraag is dan wel aan welke periode je overschot toekent
Edit:
Bij nader inzien lijkt bij jou geen sprake van saldering van overschot aan teruglevering in periode A met een tekort in periode B. Dat lijkt me wel discutabel omdat in zo’n geval je de facto geen saldering over een jaar hebt. Punt is namelijk ook dat de leverancier de tariefsperiodes zelf kan sturen. Daarmee zou het mogelijk zijn dat ze je van 1 april tot 1 oktober 3ct per kWh geven en ze je in de vorige maanden 2 euro per kWh in rekening brengen. Dat staat wel haaks op het idee dat je je winterverbruik kunt salderen met zomeropwek.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Idd miss zoals je zegt in de toekomst.LangeFries schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:23:
[...]
Deze implementatie is geheel conform de nieuwe energiewet zodra die aangenomen wordt door de 1e kamer en ingaat. Het amendent Bontebal regelt dit. En inderdaad energiemaatschappijen gaan in de toekomst dan op tariefperiodes sturen, zodat de saldering hen weinig kost. Ik denk niet dat de geschillencommissie veel gaat doen aan maatschappijen die op de regelgeving vooruit lopen.
Er is nog helemaal geen nieuwe wet, deze is idd nog niet aangenomen en door de eerste kamer en dus hoef je er ook geen rekening mee te houden.
Uit de antwoorden van Jetten op de kamervragen bleek dat de verplichting om jaarlijks te salderen weliswaar niet in de wet staat, maar dit wel de intentie was en dit in de wet te gaan verduidelijken.
Salderen is in kwh en niet in euro's.
Voor het amendement van 8 februari jl.stond het wel in de wet en tot die datum moet sowieso wel gesaldeerd worden aldus het ACM:
:strip_exif()/f/image/mkxuuvYBkkL1WInPllcj4EL0.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij na het aangenomen amendement bontebal. Daarvoor stond nog wel op de site van het ACM dat het jaarlijks moest.CeeBee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:16:
Wanneer is die wet dan wel gewijzigd ?
/f/image/xvoV7Gwb6GiJMZl8qqHL8nf6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P3eNGdkbEuktzaWXAAc5xQev.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat het wel was aangenomen in de Tweede Kamer, maar nog niet in de Eerste Kamer.
Precies. Het is pas wet na publicatie in de staatscourant. Tot die tijd is de oude wet nog geldig.Turrican schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:12:
Ik dacht dat het wel was aangenomen in de Tweede Kamer, maar nog niet in de Eerste Kamer.
Mezelf voor een jaartje vastgelegd bij Oxxio. Volgens Independer salderen ze het totaal eerst op normaal-tarief, daarna dal-tarief.
Let goed op bij het afsluiten, veel leveranciers salderen per tariefgroep, of salderen eerst het dal-tarief.
Let goed op bij het afsluiten, veel leveranciers salderen per tariefgroep, of salderen eerst het dal-tarief.
Ik weet niet wat het ACM dan bedoelt met dat het nog in de wet stond. Eind 2022 stond nog op hun site dat het in de wet staat dus ik neem dan aan dat dat zo is.CeeBee schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:55:
[...]
Precies. Het is pas wet na publicatie in de staatscourant. Tot die tijd is de oude wet nog geldig.
Ik meen me te herinneren dat er een aantal jaar geleden iets in de wet stond over salderen, dat er toen bij een aanpassing is uitgevallen. Echter bleek volgens mij toen ook uit de memorie van toelichting dat dat niet bewust was en er op dat punt ook helemaal geen wijzing bedoeld was. Volgens mij heb ik daar hier al eens wat over gepost. Maar ik weet het niet meer precies. Kortom: aan deze post heb je weinigSandy8 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Ik weet niet wat het ACM dan bedoelt met dat het nog in de wet stond. Eind 2022 stond nog op hun site dat het in de wet staat dus ik neem dan aan dat dat zo is.
Heb nu de jaar afrekening gehad van Vandebron gaat om een variabel contract. Nu zie ik dat er per tarief periode wordt gesaldeerd. Terwijl in het contract over een jaarlijks netto verbruik hebben. Dit scheelt mij toch wel 200 euro schat ik in.
Ga maandag bellen, maar ben benieuwd wat de gedachten er over zijn.
Lijkt me niet conform hun eigen leveringsvoorwaarden waarin staat (artikel 2.3):perspectivebass schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:50:
Heb nu de jaar afrekening gehad van Vandebron gaat om een variabel contract. Nu zie ik dat er per tarief periode wordt gesaldeerd. Terwijl in het contract over een jaarlijks netto verbruik hebben. Dit scheelt mij toch wel 200 euro schat ik in.
update:Wij hanteren verschillende salderingsmethodes. Elke salderingsmethode heeft een andere wijze van
berekening, afhankelijk van (het moment van) je Verbruik en type meter (enkel of dubbel).
Vandebron past als uitgangspunt de voor jou meest voordelige salderingsmethode toe. De
berekening gaat uit van het totale Verbruik per Jaar van Levering. Je vindt de berekening terug op je
afrekening. De manieren van berekening zijn
Ik zie dat per februari, onder het mom van "... Omdat we bij Vandebron de energiemarkt
transparanter willen maken en heldere communicatie hierin belangrijk vinden, ..." stilzwijgend deze passage uit het betreffende artikel omtrent saldering verwijderd is. Desalniettemin wordt niet over 'per tariefperiode' gesproken, maar verwezen naar "...volgens de wettelijke salderingsregeling". En tot op heden dient de wetgeving nog "per jaar" geïnterpreteerd te worden.
update2:
Hun klantenservice schrijft:
Ik ben benieuwd naar hun uitleg/toelichtingAan het einde van je contractjaar wordt de stroom die je hebt opgewekt afgetrokken van je totale stroomverbruik. Dit noemen we salderen. ...
Salderen wordt gedaan aan het einde van je contractjaar, niet aan het eind van het kalenderjaar.
...
[ Voor 33% gewijzigd door gjdv op 06-08-2023 15:27 ]
Dank voor bevestiging antwoord! Heeft mij toe aangezet om verder te puzzelen. En dit is wat ze hebben gedaan.
Ze hebben per tariefperiode van hoog naar laag gesaldeerd wanneer dit niet meer paste hebben ze verder gesaldeerd in de periode voor de periode die in de min is gegaan.
Dit zorgt ervoor dat er over mijn duurste periode kwa tarief oktober tot 1 Jan vorig jaar niet gesaldeerd is. Waardoor ik zowel in normaal als dal tarief moet betalen en dan dus voornamelijk over mijn duurste periode in normaal tarief.
Kortom er is niet volgens hun voorwaarde gesaldeerd maar via een 4e variant.
Want de varianten volgens hun voorwaarde is van hoog naar laag per totaal jaar verbruik.
Of per tariefsoort (normaal/dal) per totaal per jaar.
Of per enkel tarief, maar die was so wie so niet op mij van toepassing.
Ze hebben per tariefperiode van hoog naar laag gesaldeerd wanneer dit niet meer paste hebben ze verder gesaldeerd in de periode voor de periode die in de min is gegaan.
Dit zorgt ervoor dat er over mijn duurste periode kwa tarief oktober tot 1 Jan vorig jaar niet gesaldeerd is. Waardoor ik zowel in normaal als dal tarief moet betalen en dan dus voornamelijk over mijn duurste periode in normaal tarief.
Want de varianten volgens hun voorwaarde is van hoog naar laag per totaal jaar verbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 06-08-2023 16:12 ]
dit fenomeen is al regelmatig hier besproken, bijna elke leverancier doet het op deze manier. De wet zegt niks over tariefgroepen en aangezien ze (per tariefgroep) netjes per jaar salderen, is er volgens hun niks aan de hand en voldoen ze aan de wet. De ACM kijkt wederom de andere kant op.
Ik heb ook mijn afrekening van Vandebron ontvangen afgelopen week. Is het wellicht handig om ook bij mij te kijken hoe ze dat hebben gedaan? Als het goed is hebben ze bij mij dan ook per tariefgroep per jaar gesaldeerd.perspectivebass schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:11:
Dank voor bevestiging antwoord! Heeft mij toe aangezet om verder te puzzelen. En dit is wat ze hebben gedaan.
Situatie: een variabel contract bij Essent, overgestapt naar een andere leverancier en nu een eindafrekening ontvangen over een periode van 11,5 maand waarbij per saldo meer is afgenomen dan teruggeleverd. Alle afgenomen en teruggeleverde kWh’s worden nu per tariefperiode gesaldeerd “omdat het geen jaarafrekening is maar een eindafrekening, en we salderen alleen op jaarbasis”.
Doordat we 2 weken te vroeg zijn geswitcht betalen we nu per saldo 5€ per kWh. 2 weken later en het was wel gesaldeerd. Bizar! Daarom nu aan het zoeken in dit topic voor aanknopingspunten om mijn klacht verder te onderbouwen. Onderstaand bericht lijkt me interessant/relevant alleen is het me iets te juridisch, zou iemand me kunnen uitleggen hoe dit te lezen in mijn context?
Doordat we 2 weken te vroeg zijn geswitcht betalen we nu per saldo 5€ per kWh. 2 weken later en het was wel gesaldeerd. Bizar! Daarom nu aan het zoeken in dit topic voor aanknopingspunten om mijn klacht verder te onderbouwen. Onderstaand bericht lijkt me interessant/relevant alleen is het me iets te juridisch, zou iemand me kunnen uitleggen hoe dit te lezen in mijn context?
Truus01 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:29:
Deze is in ieder geval interessant.
[...]
Vraag 42 Wordt aan marktpartijen in alle vrijheid toegestaan om bij de levering af te stappen van de huidige afrekening op jaarbasis?
Nee, zie hiervoor artikel 31c van het wetsvoorstel. Daarin is opgenomen dat saldering plaatsvindt op de jaar- of eindafrekening. Alleen indien men het contract opzegt (bijvoorbeeld door over te stappen naar een andere energieleverancier), kan de periode waarover gesaldeerd wordt korter zijn dan een jaar omdat in dat geval wordt gesaldeerd over de periode van de eindafrekening. Daarbij is de systematiek van het meenemen van de tarieven bij meerdere tariefperiodes, conform artikel 31c, onverminderd van toepassing.
@Frysk Famke Wat je quote is over de toekomstige energiewet, dus daar heb je helaas nog weinig aan.
Wel lijkt het me dat wat jij nu meemaakt eigenlijk niet mag. Dus daar zou ik zeker achteraan gaan.
Salderen over een jaar, wil niet zeggen dat je er dan ook exact een jaar moet blijven. Salderen over een jaar houdt in dat je je 'winterverbruik' met je 'zomeropwek' mag salderen. Dus gewoon, binnen het jaar, of binnen die periode binnen het jaar (jouw 11,5 maanden) je verbruik met je opwek mag salderen.
Heel vreemd wat ze jou wijsmaken. Die had ik ook nog niet eerder gehoord.
Succes. Hopelijk kan iemand anders je wel nog verder helpen. Anders de geschillencommissie of rechtsbijstand.
Wel lijkt het me dat wat jij nu meemaakt eigenlijk niet mag. Dus daar zou ik zeker achteraan gaan.
Salderen over een jaar, wil niet zeggen dat je er dan ook exact een jaar moet blijven. Salderen over een jaar houdt in dat je je 'winterverbruik' met je 'zomeropwek' mag salderen. Dus gewoon, binnen het jaar, of binnen die periode binnen het jaar (jouw 11,5 maanden) je verbruik met je opwek mag salderen.
Heel vreemd wat ze jou wijsmaken. Die had ik ook nog niet eerder gehoord.
Succes. Hopelijk kan iemand anders je wel nog verder helpen. Anders de geschillencommissie of rechtsbijstand.
Klop, dit heb ik ook gelezen m.b.t. Essent en gezien op mijn jaarrekening.Frysk Famke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:31:
Situatie: een variabel contract bij Essent, overgestapt naar een andere leverancier en nu een eindafrekening ontvangen over een periode van 11,5 maand waarbij per saldo meer is afgenomen dan teruggeleverd. Alle afgenomen en teruggeleverde kWh’s worden nu per tariefperiode gesaldeerd “omdat het geen jaarafrekening is maar een eindafrekening, en we salderen alleen op jaarbasis”.
[...]
Ze salderen per tariefperiode naar een bedrag, en verrekenen dan de bedragen.
Dat doen ze ook voor een heel jaar, pas als je dan meer teruglevert dan verbruikt salderen ze eerst de kWh's.
Voor mijn jaarrekening met minder terugleveren dan verbruiken had ik geluk.
Meer opgewekt in een dure periode (dit jaar), en dus effectief meer compenseren uit de goedkopere verbruik periode (vorig jaar).
Voor mij is dit vage systeem naast de extreem slechte terugleververgoeding de reden geweest om over te stappen.
hmm goed te weten, we gaan ook op zoek naar wat anders.AudioHome schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Klop, dit heb ik ook gelezen m.b.t. Essent en gezien op mijn jaarrekening.
Ze salderen per tariefperiode naar een bedrag, en verrekenen dan de bedragen.
Dat doen ze ook voor een heel jaar, pas als je dan meer teruglevert dan verbruikt salderen ze eerst de kWh's.
Voor mijn jaarrekening met minder terugleveren dan verbruiken had ik geluk.
Meer opgewekt in een dure periode (dit jaar), en dus effectief meer compenseren uit de goedkopere verbruik periode (vorig jaar).
Voor mij is dit vage systeem naast de extreem slechte terugleververgoeding de reden geweest om over te stappen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Volgens mij vrij kansloos inmiddels, omdat de ACM niet meer ingrijpt stappen ze allemaal over op (de voor hun risicoloze) "tarief saldering". Netto terugleveren of jaarcontracten is het enige dat je kan doen
Yup, nieuwe woning en warmtepomp dus geen idee wat we nodig gaan hebben etc.Supersjellie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:21:
Volgens mij vrij kansloos inmiddels, omdat de ACM niet meer ingrijpt stappen ze allemaal over op (de voor hun risicoloze) "tarief saldering". Netto terugleveren of jaarcontracten is het enige dat je kan doen
Dus maar eens zoeken naar een jaarcontract. Zal vast wel een topic zijn binnen Themaforum de Energierekening
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
of overstappen naar 1 tarief ipv 2, ben je ook van dit gedonder af.
wat truus hier schrijft is in feite van geen belang, ze heeft het over een wetsvoorstel, leuk maar daar heb jij dus helemaals niets aan omdat het geen wet is (was overigens wel handig geweest om bij te zetten om welk wetsvoorstel het hier ging). Een wetsvoorstel is zoals het woord het eigenlijk al zegt alleen een voorstel en heeft dus nog geen enkele wettelijke stutus en kun jij je daar dus ook niet op beroepen.Frysk Famke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
eigenlijk moet je kijken wat essent in hun voorwaarden (die op het moment van dat jullie het huidige oude contract hebben afgesloten staat. als het goed is hebben jullie daar iets van gekregen, dat soort mails altijd goed bewaren.
Helaas kan ik uit je huidige voorstelling niet helemaal wijs worden.
maar stel (ik hoop dat ik het ongeveer goed verwoord)
Stel dat je in juli het contract hebt beeindigd (het is maar hier even een voorbeeld).
In maart heb je de laatste jaarlijkse afrekening gekregen. Daar is ook je teruglevering van de zonnepanelen van het afgelopen jaar gesaldeerd, zodat in maart de teller van de teruggeleverde stroom weer op nul stond.
dus na de eindafrekening staat weer alles op nul.
Echter heb je naast een verbruik (dat is V kwh) vanaf maart ook in die periode teruggeleverd (dat is T kwh geweest). Voor het gemak hou ik hier even een één telwerk aan.
Dus in juli betaal je V (kWh) - T (kWh), dat kan als T meer is dan V zelfs negatief worden (verwacht ik echter niet) Een TLV (terugleververgoeding) is pas van toepassing als je meer terug leverd dan je zelf verbruikt. Lijkt me hier niet van toepassing.
Wat ik aan jou verhaal niet snap is waarom je plos 5€ per kWh zou moeten betalen, een normale kWh prijs ligt rond de 0,30-0,35-0,40€, dat is dus echt een stuk minder.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
volgens mij ligt de energiewet nog helemaal niet bij de EK, deze ligt nu bij de TK, en het ligt in de verwachting dat deze ivm met de val van de regering vooreerst niet verder behandelt gaat worden (controversiële onderwerpen). welke dat worden word pas in september beslistLangeFries schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:23:
[...]
Deze implementatie is geheel conform de nieuwe energiewet zodra die aangenomen wordt door de 1e kamer en ingaat. Het amendent Bontebal regelt dit. En inderdaad energiemaatschappijen gaan in de toekomst dan op tariefperiodes sturen, zodat de saldering hen weinig kost. Ik denk niet dat de geschillencommissie veel gaat doen aan maatschappijen die op de regelgeving vooruit lopen.
(https://www.vemw.nl/nieuw...versi%C3%ABle-onderwerpen)
de verwachting is wel dat de energiewet daar een deel van uit gaat maken, ook mede gezien de uitspraak van de raad van state (negatief oordeel) over dit wetsvoorstel.
dus voorlopig blijft alles zoals het is, het zou me verbazen als voor 2025 er een nieuwe energiewet komt, ik verwacht eerder dat deze in de huidige vorm het niet gaat redden.
het verlijkbare gebeurt waarschijnlijk ook met de wijziging van de salderingsregeling, daar is namelijk in de huidige EK geen meederheid meer voor. of hij wordt compleet afgeschoten en wordt terugverwezen naar de TK of hij komt op de lijst van controversiële onderwerpen van de EK. midden september word dat bepaald.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 11-08-2023 00:01 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wauw. Eindafrekening variabel contract binnen; Energiedirect heeft er een nog grotere puinzooi van weten te maken.
Energiedirect telt per tariefsperiode [levering normaal en dal] bij elkaar op, en trekt daar som [teruglevering normaal en dal] van af. Het geheel rekenen ze dan af tegen daltarief (wat best bijzonder is want dat scheelt ze t/m april 19c per kwh). Nb. hieronder zijn de tarieven te zien zonder belasting.
Ik had al een klacht bij ze liggen over salderen per tariefsperiode waar ik nooit meer iets van heb gehoord, en dan ineens dit. Komt op mij over als koehandel / 'zachte landing, hopen dat klant het laat gaan'?
Kan iemand beoordelen of salderen per jaar in dit geval voordeliger zou uitvallen? Dan gaat de brief alsnog naar de geschillencommissie. Wordt er bij per jaar salderen naar rato verdeeld over de tariefperiodes of begint men met in mijn geval de duurste maanden tot de teruglevering op is?
/f/image/NKTHlboUhahknUze7FApwiiq.png?f=fotoalbum_large)

Energiedirect telt per tariefsperiode [levering normaal en dal] bij elkaar op, en trekt daar som [teruglevering normaal en dal] van af. Het geheel rekenen ze dan af tegen daltarief (wat best bijzonder is want dat scheelt ze t/m april 19c per kwh). Nb. hieronder zijn de tarieven te zien zonder belasting.
Ik had al een klacht bij ze liggen over salderen per tariefsperiode waar ik nooit meer iets van heb gehoord, en dan ineens dit. Komt op mij over als koehandel / 'zachte landing, hopen dat klant het laat gaan'?
Kan iemand beoordelen of salderen per jaar in dit geval voordeliger zou uitvallen? Dan gaat de brief alsnog naar de geschillencommissie. Wordt er bij per jaar salderen naar rato verdeeld over de tariefperiodes of begint men met in mijn geval de duurste maanden tot de teruglevering op is?
/f/image/NKTHlboUhahknUze7FApwiiq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f0Z8t5wLr2i0JPenWjCStAKN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-08-2023 13:59 ]
Hi @fRiEtJeSaTe,
Mijn eindrekening van Essent lijkt hier erg op, zie Essent saldering per tariefsperiode.
Mijns inziens zouden ze de kWh over april t/m augustus moeten wegstrepen tegen het verbruik van december t/m maart. Daarna het prijsplafond toepassen.
Grt, Koen
Mijn eindrekening van Essent lijkt hier erg op, zie Essent saldering per tariefsperiode.
Mijns inziens zouden ze de kWh over april t/m augustus moeten wegstrepen tegen het verbruik van december t/m maart. Daarna het prijsplafond toepassen.
Grt, Koen
EnergieDirect heeft ook in mijn jaarrekening per tariefperiode afgerekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/L3Zxe5SGdv2wY7bKCXiBo8jq.png?f=user_large)
En de kWh voor belasting zijn ook niet eerst gesaldeerd en daarna verrekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PIsaFFm3opHUEzc85hdSvbD2.png?f=user_large)
Na drie chatsessies heb ik per email een klacht ingediend bij EnergieDirect.
In het antwoord dat ik kreeg las ik onder andere:
:fill(white):strip_exif()/f/image/L3Zxe5SGdv2wY7bKCXiBo8jq.png?f=user_large)
En de kWh voor belasting zijn ook niet eerst gesaldeerd en daarna verrekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PIsaFFm3opHUEzc85hdSvbD2.png?f=user_large)
Na drie chatsessies heb ik per email een klacht ingediend bij EnergieDirect.
In het antwoord dat ik kreeg las ik onder andere:
Nu heb ik het gedaan en is EnergieDirect coulant - wat mij betreft omgekeerde voorstelling van zaken.Er is momenteel veel te doen om de wijze waarop energieleveranciers de saldering van de opgewekte energie interpreteren. Wij onderzoeken hierbij ook ons eigen handelen en de manier waarop wij dit proces ingericht hebben.
Wij vinden de relatie die we met u als klant hebben heel belangrijk en willen om die reden uw klacht samen met u oplossen. Helaas kunnen wij op dit moment nog niet uw factuur corrigeren. Om toch tot een oplossing met u te komen, wil ik u een eenmalige financiële compensatie in de vorm van coulance aanbieden.
Coulance
Wij hebben dit bedrag berekend op € x. Ik zet dit bedrag graag voor u klaar waarna het met eventueel openstaande bedragen verrekend zal worden. Na verrekening zal het overgebleven bedrag aan u overgemaakt worden.
Sluiten klacht
Voordat ik de klacht ga sluiten verneem ik nog graag van u of ik deze coulance voor elkaar mag maken.
@excelsheet
En wat ga je doen? Ga je in op hun 'coulanceregeling' of houd je voet bij stuk en eis je een andere jaarnota?
En wat ga je doen? Ga je in op hun 'coulanceregeling' of houd je voet bij stuk en eis je een andere jaarnota?
@GioStyle, die coulanceregeling accepteren voelt als het afkopen van mijn klacht. Daar doe ik niet aan mee.
Ik ga een nieuwe jaarrekening eisen die ik zelf na kan rekenen.
Ik ga een nieuwe jaarrekening eisen die ik zelf na kan rekenen.
Geen idee wat de hoogte is van de compensatie, maar als ik naar jouw getallen kijk valt me wel het volgende op: je nettoverbruik is 639 kWh. Daarover heb je slechts €15,08 aan energiebelasting/ODE betaald. Dat is te weinig. Volgens mij zou dat €46,87 moeten zijn. Voor die 639 kWh heb je ongeveer €0,50 per kWh aan variabele kosten betaald, dat is wel fors. Hoe had jij het liever gezien qua salderen?
@GioStyle, klopt, zo geven ze niet de keizer wat des keizers is.
Het gaat mij om een betrouwbare rekening die ik zelf na kan rekenen en kan vertrouwen.
En gelijke behandeling voor iedereen. Dus geen coulanceregeling voor mensen die de moeite nemen een klacht in te dienen maar gewoon dezelfde regels voor iedereen.
Volgens de formule van de GeschillencommissieHoe had jij het liever gezien qua salderen?
Het gaat mij om een betrouwbare rekening die ik zelf na kan rekenen en kan vertrouwen.
En gelijke behandeling voor iedereen. Dus geen coulanceregeling voor mensen die de moeite nemen een klacht in te dienen maar gewoon dezelfde regels voor iedereen.
[ Voor 24% gewijzigd door excelsheet op 22-08-2023 21:34 ]
Dapper. Succes.excelsheet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:32:
@GioStyle, klopt, zo geven ze niet de keizer wat des keizers is.
[...]
Volgens de formule van de Geschillencommissie
Ik hoop echt dat je iets bereikt!
@excelsheet
Coulance is het toverwoord dat bedrijven sinds een aantal jaren gebruiken om aan te geven dat zij ongelijk hebben en de consument gelijk heeft. Je loopt geen enkel risico. Minder dan 'coulance' kunnen ze je sowieso niet bieden.
Succes.
Coulance is het toverwoord dat bedrijven sinds een aantal jaren gebruiken om aan te geven dat zij ongelijk hebben en de consument gelijk heeft. Je loopt geen enkel risico. Minder dan 'coulance' kunnen ze je sowieso niet bieden.
Succes.
Ik zit te kijken voor een (vast) energiecontract voor ons nieuwe huis met zonnepanelen. Helaas is het even onbekend welke panelen het precies zijn die erop liggen en is de opbrengt van de afgelopen jaren helaas niet bekend even gokken dus met de opbrengst.
Van verschillende leveranciers lees ik verschillende verhalen online over de saldering. Bij bijv. energie direct lees ik verschillende forums waar de saldering per kwartaal of tariefperiode i.p.v. per jaar word gedaan en United consumers eigenlijk hetzelfde.
Is bovenstaande alleen het geval bij variabele contracten wat ik me kan voorstellen i.v.m. de wisselende tarieven. En zit ik met een vast contract altijd goed met saldering per jaar? Mensen die met vast contract hier ervaring mee hebben?
Van verschillende leveranciers lees ik verschillende verhalen online over de saldering. Bij bijv. energie direct lees ik verschillende forums waar de saldering per kwartaal of tariefperiode i.p.v. per jaar word gedaan en United consumers eigenlijk hetzelfde.
Is bovenstaande alleen het geval bij variabele contracten wat ik me kan voorstellen i.v.m. de wisselende tarieven. En zit ik met een vast contract altijd goed met saldering per jaar? Mensen die met vast contract hier ervaring mee hebben?
Na wat heen en weer mailen met Coolblue is de wijze van salderen mij nog steeds niet duidelijk. Voorwaarden zeggen heel simpel: Wij salderen, punt. Maar hoe, dát is nergens te vinden.kretek1305 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Na een halve dag en 5 medewerkers (inclusief backoffice) gesproken te hebben bij Coolblue weet ik het nog steeds niet, niemand kon het zeker zeggen...
Enkel bij Eneco wordt het duidelijk vermeld dat je eerst normaalverbruik (op)saldeert en dan dal.
Ik heb veel overschot in normaal tarief maar ook een groot verbruik in dal. Uiteraard wil ik mijn normaal overschot salderen tegen dal ipv een lage terugleververgoeding...
Wie weet met zekerheid van andere aanbieders (buiten Eneco) dat ze eerst alles opsalderen, van zowel normaal als dag?
Zelf geen ervaring mee, maar ik lees dat er ook bedrijven zijn die salderen per telwerk.johan1997 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:13:
En zit ik met een vast contract altijd goed met saldering per jaar? Mensen die met vast contract hier ervaring mee hebben?
Dus het zekerste ben je met een vast contract met enkeltarief.
Een vraag: We hebben op dit moment een variabel contract en nu een jaar zonnepanelen. Ons verbruik is ongeveer gelijk aan de opbrengst van de zonnepanelen dus netto leveren we niets terug en komt ons saldo na een jaar uit op nul. We hebben geen gas meer. De datum van de jaarafrekening was 1 april.
Ons variabele stroomtarief is op dit moment gelijk aan het tarief wat ze voor 1 jaar vast aanbieden.
Als ik ons variabele contract op 1 september om zou willen zetten in een vast contract van 1 jaar hoe gaat dat dan met salderen?
Wordt dan je stroom overschot wat tussen 1 april en 1 september is opgebouwd op 1 september verrekend met het teruglevertarief en begint dan ook je nieuwe contractjaar op 1 september en staat je overschot weer op nul?
Of blijft de periode voor de jaarafrekening en de salderingsperiode op 1 april 2023 tot 1 april 2024 staan zodat je het verbruik van de komende winter nog steeds kunt salderen met het overschot vanaf 1 april 2023?
Ons variabele stroomtarief is op dit moment gelijk aan het tarief wat ze voor 1 jaar vast aanbieden.
Als ik ons variabele contract op 1 september om zou willen zetten in een vast contract van 1 jaar hoe gaat dat dan met salderen?
Wordt dan je stroom overschot wat tussen 1 april en 1 september is opgebouwd op 1 september verrekend met het teruglevertarief en begint dan ook je nieuwe contractjaar op 1 september en staat je overschot weer op nul?
Of blijft de periode voor de jaarafrekening en de salderingsperiode op 1 april 2023 tot 1 april 2024 staan zodat je het verbruik van de komende winter nog steeds kunt salderen met het overschot vanaf 1 april 2023?
Vaak blijft de datum van de jaarafrekening staan. Maar dat hang van je leverancier af.bram7100 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:55:
Een vraag: We hebben op dit moment een variabel contract en nu een jaar zonnepanelen. Ons verbruik is ongeveer gelijk aan de opbrengst van de zonnepanelen dus netto leveren we niets terug en komt ons saldo na een jaar uit op nul. We hebben geen gas meer. De datum van de jaarafrekening was 1 april.
Wel kan het zijn dat per tarief periode wordt gesaldeerd.
Na een klacht bij EnergieDirect over salderen op basis van tariefperiode - ik wil saldering op jaarbasis - kwam ik erachter dat in mijn oorspronkelijke factuur geen prijsplafond is toegepast.
Dus in de tariefperiode 1 jan - 31 mrt met een leveringstarief van €0,67 waarin ik per saldo meer kWh afnam dan ik leverde, werd het prijsplafond niet toegepast.
Na een klacht kreeg ik dit:
Hier word je toch extra belazerd waar je bijstaat, of zie ik dat verkeerd?
Dus in de tariefperiode 1 jan - 31 mrt met een leveringstarief van €0,67 waarin ik per saldo meer kWh afnam dan ik leverde, werd het prijsplafond niet toegepast.
Na een klacht kreeg ik dit:
Dus als het om prijsplafond gaat, salderen ze wel op jaarbasis en niet per tariefperiode.Op de jaarrekening is er geen sprake van een prijsplafondkorting omdat er in totaal in 2023 een negatief verbruik uit gekomen is.
Hier word je toch extra belazerd waar je bijstaat, of zie ik dat verkeerd?
Ze rekenen op elke mogelijke manier in hun voordeel...
Nu stroomtarieven in rustiger vaarwater zitten maakt het bij een variabel contract niet veel meer uit of per jaar of per tariefperiode gesaldeerd wordt, toch?
Zolang tussen het tarief in de winter en de zomer maar niet veel verschil zit maakt het nauwelijks verschil met salderen per jaar.
Zolang tussen het tarief in de winter en de zomer maar niet veel verschil zit maakt het nauwelijks verschil met salderen per jaar.
Kareem Abdul-Jabbar
Waarom wil je afhankelijk zijn van de grillen van een energieleverancier? Neem een jaarcontract en dan heb je gewoon zekerheid.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:15:
Nu stroomtarieven in rustiger vaarwater zitten maakt het bij een variabel contract niet veel meer uit of per jaar of per tariefperiode gesaldeerd wordt, toch?
Zeker wel zomertarief een flink overschot en wintertarief een flink tekort, jaarcontract met vaste prijs dus is de oplossing.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:15:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik heb ook EnergieDirect met variabele tarieven. In juli de jaarrekening gekregen en die is goed. Het verschil met hierboven is dat ik een beetje in de min ga na salderen. Daar rekenen ze gewoon de 5 cent tarief voor. Bij mij wordt dus wel gesaldeerd voor het hele jaar.
Dat maakt niet uit als de tarieven ongeveer gelijk zijn. Voor het overschot in de zomer krijg je het tarief betaald dat je zelf voor je verbruik in dezelfde periode betaalt.klump4u schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:51:
[...]
Zeker wel zomertarief een flink overschot en wintertarief een flink tekort
Althans, zo gaat/ging het dacht ik bijvoorbeeld bij Essent.
Kareem Abdul-Jabbar
Verkeerde gedachte, gebruik iedere maand 250kWh, opwek winter(okt-maart) 750kWh, opwek zomer(april-september) 2250kWh. Reken nu maar eens uit met per tarief periode salderen of met vast contract.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:57:
[...]
Dat maakt niet uit als de tarieven ongeveer gelijk zijn. Voor het overschot in de zomer krijg je het tarief betaald dat je zelf voor je verbruik in dezelfde periode betaalt.
Althans, zo gaat/ging het dacht ik bijvoorbeeld bij Essent.
Per tariefklump4u schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:50:
[...]
Verkeerde gedachte, gebruik iedere maand 250kWh, opwek winter(okt-maart) 750kWh, opwek zomer(april-september) 2250kWh. Reken nu maar eens uit met per tarief periode salderen of met vast contract.
Winter: 1500 - 750 = 750 x tarief.
Zomer: 1500 - 2250 = -750 x tarief
750 - 750 = 0
(Of zo goed als 0 als de twee tarieven vrijwel gelijk zijn)
Vast
3000 - 3000 = 0
Maakt dus (vrijwel) niks uit.
Kareem Abdul-Jabbar
Dus niet, in de winter betaal je 750 keer het wintertarief en in de zomer krijg je 750 keer het teruglevertarief.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:08:
[...]
Per tarief
750 - 750 = 0
Vast
3000 - 3000 = 0
Ja, klopt. En wat ik zeg is dus dat als die tarieven vrijwel gelijk zijn je niet of nauwelijks onder doet voor een vast contract.klump4u schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:45:
[...]
Dus niet, in de winter betaal je 750 keer het wintertarief en in de zomer krijg je 750 keer het teruglevertarief.
Het is niet gezegd dat de winter veel duurder is dan de zomer. De winter kan zelfs goedkoper zijn.
Maar, mijn punt de hele tijd, zijn ze vrijwel gelijk, dan maakt het niks uit.
Kareem Abdul-Jabbar
Teruglevertarief is nooit gelijk aan levertarief, ik hoor graag als jij een bedrijf kent waar dat wel zo is.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:19:
[...]
Ja, klopt. En wat ik zeg is dus dat als die tarieven vrijwel gelijk zijn je niet of nauwelijks onder doet voor een vast contrtct.
Het is niet gezegd dat de winter veel duurde is dan de zomer. De winter kan zelfs goedkoper zijn.
Als je teruglevert binnen je verbruik wel. Dat is salderen per tariefperiode.Althans, zo is het dacht ik bij Essent en wellicht ook de andere grote maatschappijen.Wolly schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:19:
[...]
Teruglevertarief is nooit gelijk aan levertarief, ik hoor graag als jij een bedrijf kent waar dat wel zo is.
Kareem Abdul-Jabbar
Nee. Teruglevertarief is pas sprake van als er na salderen iets overblijft.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:25:
[...]
Als je teruglevert binnen je verbruik wel. Dat is salderen per tariefperiode.Althans, zo is het dacht ik bij Essent en wellicht ook de andere grote maatschappijen.
Nee ook al zijn ze vrijwel gelijk dan wordt er nog apart verrekend, alleen als ze precies gelijk zijn moeten ze alles te samen verrekenen en dan kun je pas de winter met de zomeropbrengst wegstrepen.Kareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:19:
[...]
Ja, klopt. En wat ik zeg is dus dat als die tarieven vrijwel gelijk zijn je niet of nauwelijks onder doet voor een vast contract.
Het is niet gezegd dat de winter veel duurder is dan de zomer. De winter kan zelfs goedkoper zijn.
Even over de knip die jij maakt. Variabel, vroeger (en niet het maandelijks wijzigen wat velen nu doen), was/is toch ongeveer als het modelcontract, juli en januari?klump4u schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:50:
Verkeerde gedachte, gebruik iedere maand 250kWh, opwek winter(okt-maart) 750kWh, opwek zomer(april-september) 2250kWh. Reken nu maar eens uit met per tarief periode salderen of met vast contract.
Dus dan splits je je zomeropwek ook over die tariefperiode. Dan is de kans groter dat het minder uitmaakt.
Als de tarieven vergelijkbaar zijn, zou het niet uit moeten maken, nee.
Helaas is dat niet.
Want in de winter is het tarief het levertarief, zeg 30ctKareem schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:08:
Per tarief
750 - 750 = 0
Vast
3000 - 3000 = 0
En in de zomer krijg je het teruglevertarief, bij de meeste minder dan 10ct.
Hoe je het wend of keert, je krijgt gemiddeld 20ct minder voor de opwek in de zomer.
In het rekenvoorbeeld 750*20ct=€150
Bij een vast contract kom je uit op 0.
En aangezien we het hebben over salderen per tariefperiode, blijft er in de zomer dus heel veel over, waar men niet meer dan de TLV voor krijgt.Wolly schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:49:
Nee. Teruglevertarief is pas sprake van als er na salderen iets overblijft.
Dat zou wel verklaren waarom er altijd een paar honderdste cent tussen dag- en nachttarief zit.klump4u schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:05:
[...]
Nee ook al zijn ze vrijwel gelijk dan wordt er nog apart verrekend, alleen als ze precies gelijk zijn moeten ze alles te samen verrekenen en dan kun je pas de winter met de zomeropbrengst wegstrepen.
Kareem Abdul-Jabbar
Dat zou wel erg ver van op jaarbasis salderen staan. Ik vraag me of dat is wat maatschappijen doen. Iemand voorbeelden van Eneco, Essent of Vattenfall?Truus01 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:20:
[...]
En aangezien we het hebben over salderen per tariefperiode, blijft er in de zomer dus heel veel over, waar men niet meer dan de TLV voor krijgt.
Kareem Abdul-Jabbar
Variabel was inderdaad altijd 1 jan tot en met 30 juni en van 1 juli tot en met 31 december en dan wordt het verschil minder als zomer en winter tarief. Maar probleem is dan weer dat iedereen met een variabel contract niet altijd een afrekening krijgt van 1 januari tot en met 31 december. Dit is namelijk nog steeds per regio verspringend omdat vroeger de meteropnemers langs kwamen en die moesten ook het hele jaar wat te doen hebben.Truus01 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:19:
[...]
Even over de knip die jij maakt. Variabel, vroeger (en niet het maandelijks wijzigen wat velen nu doen), was/is toch ongeveer als het modelcontract, juli en januari?
Dus dan splits je je zomeropwek ook over die tariefperiode. Dan is de kans groter dat het minder uitmaakt.
Als de tarieven vergelijkbaar zijn, zou het niet uit moeten maken, nee.
Helaas is dat niet.
[...]
Want in de winter is het tarief het levertarief, zeg 30ct
En in de zomer krijg je het teruglevertarief, bij de meeste minder dan 10ct.
Hoe je het wend of keert, je krijgt gemiddeld 20ct minder voor de opwek in de zomer.
In het rekenvoorbeeld 750*20ct=€150
Bij een vast contract kom je uit op 0.
wat tegenwoordig gebeurt is een tussenvariant. Er wordt gesaldeerd per tariefperiode maar overschot (tot salderingsgrens, dus jaarverbruik) wordt verrekend tegen het actuele tarief en niet tegen de tlv.
Goed verwoord, dat bedoelde ik.emielbf schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:54:
wat tegenwoordig gebeurt is een tussenvariant. Er wordt gesaldeerd per tariefperiode maar overschot (tot salderingsgrens, dus jaarverbruik) wordt verrekend tegen het actuele tarief en niet tegen de tlv.
Kareem Abdul-Jabbar
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar in het "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" heeft Vanveen gepost dat hij zijn zaak bij de Geschillencomissie heeft gewonnen (zaaknummer 207315/209526).Sandy8 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:57:
United consumers saldeert ook per kwartaal. Nooit correspondentie over gehad en op hun site lijkt het ook of ze per jaar salderen. Hierdoor 1700 euro betaald voor 800 kwh. Heeft iemand hier al een uitspraak van de geschillencommissie gehad?
Wat meer info over de argumenten e.d. hier.
Wellicht heb je er iets aan.
Deze ook maar even hier plaatsen:
Linea schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:02:
[...]
https://www.achmearechtsb...aak-salderen-zonnepanelen
"De kantonrechter heeft nu geoordeeld dat uit de bedoeling van de wet duidelijk blijkt dat salderen op jaarbasis moet gebeuren. Saldering per andere periode (zoals maand of kwartaal) is niet toegestaan. De energieleverancier moet met terugwerkende kracht alsnog jaarlijks salderen."
"Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit."
De uitspraak zelf:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788
"Ten aanzien van de wijze waarop de saldering plaats moet vinden zal de kantonrechter aansluiting zoeken bij de uitspraak van het Hof Amsterdam van 30 maart 2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:906. Het hof wijst daarin op de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2020-21, 35594, nr. 3, p. 2-3) bij het thans aanhangige Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers. Daarin wordt door de medewetgever ten aanzien van het nu reeds geldende recht het volgende vermeld over de wijze waarop saldering moet plaatsvinden: ‘[Pagina 3:] De elektriciteit die op het net wordt ingevoed, wordt in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw te betalen voor zo ver deze afgenomen elektriciteit door de leverancier kan worden gesaldeerd met de op dat net ingevoede elektriciteit. (…) [Pagina 2]: Op deze wijze ontvangt de kleinverbruiker voor de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief (leveringskosten inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (hierna ODE) en btw) als voor de onttrokken elektriciteit.’"
Het is duidelijk: geen leveringskosten betalen als je al je afname van het net saldeert.
Volgens mij worden wij hier door Greenchoice genaaid:
Zie salderen gebeurt op compleet verschillende tarieven.
Verbruik is hoog door warmtepomp (voornamelijk in de winter), maar het verschil is enorm sinds wij een variabel tariefperiode hebben.
Tevens wordt hier per euro gesaldeerd en niet per kWh. Althans dat is niet duidelijk inzichtelijk.
/f/image/g0uug7J61krKJk4eg7RkE40g.png?f=fotoalbum_large)
Zie salderen gebeurt op compleet verschillende tarieven.
Verbruik is hoog door warmtepomp (voornamelijk in de winter), maar het verschil is enorm sinds wij een variabel tariefperiode hebben.
Periode 2023
Hier hanteert Greenchoice een compleet ander tarief bij teruglevering (saldering) als bij levering.Tevens wordt hier per euro gesaldeerd en niet per kWh. Althans dat is niet duidelijk inzichtelijk.
/f/image/g0uug7J61krKJk4eg7RkE40g.png?f=fotoalbum_large)
Periode 2022
Hier hanteert Greenchoice ook een ander tarief bij teruglevering als levering. Wellicht is het verschil niet zo groot. Het verschil is er./f/image/nPFxQrGMa8WUeJN6ykV0M3d0.png?f=fotoalbum_large)
Ja, dure kWh-tjes. EUR 962 voor 672 kWh. Omgerekend EUR 1,43 per kWh (inclusief BTW). Ik wil wedden dat je tarieven wel een stukje lager waren.
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar in het "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" heeft Vanveen gepost dat hij zijn zaak bij de Geschillencomissie heeft gewonnen (zaaknummer 207315/209526).
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar in het "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" heeft Vanveen gepost dat hij zijn zaak bij de Geschillencomissie heeft gewonnen (zaaknummer 207315/209526).
[ Voor 61% gewijzigd door Turrican op 19-09-2023 13:47 ]
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan! Ik heb sowieso al een mail gestuurd naar Greenchoice. En ik zie ook zelfs nog verschillen in de vorige tarief periode (2022 + vast contract) Dat hoort volgens mij ook niet.Turrican schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:45:
Ja, dure kWh-tjes. EUR 962 voor 672 kWh. Omgerekend EUR 1,43 per kWh (inclusief BTW). Ik wil wedden dat je tarieven wel een stukje lager waren.
We hadden in 2e helft 2022 een ander BTW percentage, andere EB opslag en doorwerking/wijziging in de vermindering energiebelasting.Mytrax87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:39:
[...]
Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan! Ik heb sowieso al een mail gestuurd naar Greenchoice. En ik zie ook zelfs nog verschillen in de vorige tarief periode (2022 + vast contract) Dat hoort volgens mij ook niet.
Neem dat ook mee in je berekening.
[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 19-09-2023 15:59 . Reden: Herstel typo ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Dat zou goed kunnen, daar snap ik alleen helemaal niets van. En waar je dat precies bij Greenchoice kan terug vinden. Ik heb wel bij mijn jaarnota de btw specificatie staan. Ik weet niet of je dat daar ook in kan zien?Peet-je schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
[...]
We hadden in 2e helft 2022 een ander BTW percentage, andere EB opslag en doorwerking/wijziging in de vermindering energiebelasting.
Neem dat ook mee in je berekening.
/f/image/T0GQOM3B2WbURLCZrUP3oE0E.png?f=fotoalbum_large)
En dit snap ik ook niet; Energiekorting 190,- of 170,-?
170,- heb ik 2 maal ontvangen (nov+dec).
En dan staat er in de jaarnota ineens 190,-
/f/image/hn7l7Ku4jvaPnnt6waxlkt0F.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hd6gX6u7vDOnLPg5tuwcUMY3.png?f=fotoalbum_large)
Dat wordt nog wel even een kluif dan, en pak de betreffende bankafschriften v.w.b. de €170/190 ontvangsten (afschriften/screenshots) er sowieso ook maar bij om dit aan te tonen bij je bericht.Mytrax87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:25:
[...]
Dat zou goed kunnen, daar snap ik alleen helemaal niets van. En waar je dat precies bij Greenchoice kan terug vinden. Ik heb wel bij mijn jaarnota de btw specificatie staan. Ik weet niet of je dat daar ook in kan zien?
[Afbeelding]
En dit snap ik ook niet; Energiekorting 190,- of 170,-?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is de eerste slag die je dan kan slaan.
Je hebt de keuze om nu eerst te starten met alles na te rekenen (wat zij hebben berekend en wat jouw uitkomst is) of eerst contact te hebben over die bovengenoemde compensatiebedragen en te vragen om een herberekening.
Hier kan je na ontvangst alsnog mee gaan rekenen, maar ik zou nù gelijk dan zeker refereren aan de inmiddels hier beruchte salderingsmethodiek (het vermoeden van "misinterpretatie" hiervan door Greenchoice staat wat netter...).
Daarbij op voorhand melden dat je dàt correcte salderen ook wilt kunnen herleiden in je nieuwe afrekening, je je voorbehoud om hier alsnog verder op terug te komen èn e.e.a. eventueel voor te leggen aan de Geschillencommissie (of via rechtsbijstand) indien jullie er niet uitkomen.
Heb je je ingelezen m.b.t. saldering Greenchoice, euro's i.p.v. kWh?
Zoniet, leesvoer!
[ Voor 2% gewijzigd door Peet-je op 19-09-2023 17:07 . Reden: Link toevoeging ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Je moet de specificatie bekijken die je in "Mijn Greenchoice" kunt zien. Daar staan de daadwerkelijke tarieven in, en niet de teruggerekende van de samenvatting.Mytrax87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:25:
[...]
Dat zou goed kunnen, daar snap ik alleen helemaal niets van. En waar je dat precies bij Greenchoice kan terug vinden. Ik heb wel bij mijn jaarnota de btw specificatie staan. Ik weet niet of je dat daar ook in kan zien?
Die klopt denk ik wel, zo te zien was je voorschotbedrag in die maanden EUR 20, dus met een korting van EUR 190 krijg je dan EUR 170 op je bankrekening.En dit snap ik ook niet; Energiekorting 190,- of 170,-?
Bij EnergieDirect heb ik een klacht ingediend over het salderen per tariefperiode (zie gegevens)
Na enige discussie kwamen ze met een coulance/compensatieregeling. Het woordgebruik is tenenkrommend. En het spatiegebruik ook.
Maar je krijgt die mensen dus niet aan het verstand waarom, dat is nog het ergste.
Wel komen die emotypjes op de chat aan het einde van weer een zinloze discussie vragen of ze het wel goed hebben gedaan en dat het ze spijt en dat je verder nog een fijne dag mag hebben.
Na het doorrekenen van hun nieuwe jaarrekening (niet officieel, maar op een schimmig screenshot) bleek dat salderen goed ging maar dat ik te weinig belasting zou gaan betalen. Dat wilde ik niet. Ook daarin waren ze niet van hun standpunt te brengen.
Uiteindelijk heb ik de nieuwe berekening geaccepteerd en mogen hun accountants (hopenlijk niet KPMG ofzo want dan heb je er nog niks aan) gaan ontdekken dat ze te weinig belasting hebben afgedragen. Het geld (rond de 150EUR) staat nu op mijn rekening en ik heb opgezegd.
Iedereen die niet klaagt of naar de geschillencommissie gaat wordt standaard belazerd door EnergieDirect. Denk ik dan.
Na enige discussie kwamen ze met een coulance/compensatieregeling. Het woordgebruik is tenenkrommend. En het spatiegebruik ook.
Maar je krijgt die mensen dus niet aan het verstand waarom, dat is nog het ergste.
Wel komen die emotypjes op de chat aan het einde van weer een zinloze discussie vragen of ze het wel goed hebben gedaan en dat het ze spijt en dat je verder nog een fijne dag mag hebben.
Na het doorrekenen van hun nieuwe jaarrekening (niet officieel, maar op een schimmig screenshot) bleek dat salderen goed ging maar dat ik te weinig belasting zou gaan betalen. Dat wilde ik niet. Ook daarin waren ze niet van hun standpunt te brengen.
Uiteindelijk heb ik de nieuwe berekening geaccepteerd en mogen hun accountants (hopenlijk niet KPMG ofzo want dan heb je er nog niks aan) gaan ontdekken dat ze te weinig belasting hebben afgedragen. Het geld (rond de 150EUR) staat nu op mijn rekening en ik heb opgezegd.
Iedereen die niet klaagt of naar de geschillencommissie gaat wordt standaard belazerd door EnergieDirect. Denk ik dan.
[ Voor 1% gewijzigd door excelsheet op 19-09-2023 22:34 . Reden: toevoegen dat salderen wel gelukt was ]
Ik heb net mijn jaarafrekening van Essent ontvangen. Heb variabel ‘contract’ en mijn netto verbruik is net onder de nul uitgekomen. Waar ik van tevoren bang voor was door verhalen op Tweakers is gelukkig niet uitgekomen. Het lijkt erop dat Essent alleen per tariefsperiode saldeert als je een netto verbruik hebt van boven de 0.
Deze heb ik in 1 screenshot kunnen krijgen. Het is wel heel veel informatie door alle verschillende tarief periodes. En daardoor lastig te vergelijken.Turrican schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:24:
[...]
Je moet de specificatie bekijken die je in "Mijn Greenchoice" kunt zien. Daar staan de daadwerkelijke tarieven in, en niet de teruggerekende van de samenvatting.
[...]
Die klopt denk ik wel, zo te zien was je voorschotbedrag in die maanden EUR 20, dus met een korting van EUR 190 krijg je dan EUR 170 op je bankrekening.
En ik heb zoals Peet-je aangaf, de termijnbedragen gevalideerd. En de bedragen kloppen wel, alleen zijn ze heel vreemd berekend, zoals je in de specificatie kunt zien. Er is een beetje gerommeld met plus en min en BTW.Peet-je schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:00:
[...]
Dat wordt nog wel even een kluif dan, en pak de betreffende bankafschriften v.w.b. de €170/190 ontvangsten (afschriften/screenshots) er sowieso ook maar bij om dit aan te tonen bij je bericht.
Hierbij de complete specificatie van mijn.greenchoice. Hopelijk is hij te bekijken, hij is vrij lang. Maar zo te zien riekt het naar saldering per tariefperiode.

/f/image/CH362HcQknsJYtkx1tj1uHhi.png?f=fotoalbum_large)
Helaas ook bij Engie per tariefperiode gesaldeerd zoals ik het zie. Terwijl ze zelf al een excuusbericht online hebben. https://www.engie.nl/klantenservice/correctie-saldering. Deze gaat danwel over de overheidsheffingen, maar ze geven aan dat ze per jaar salderen.
Hier de verdere vaste kosten niet opgenomen, gelukkig gaat er dan nog 500 euro af, maar het is wel heel bijzonder dat ik met een nette verbruik -600 nog steeds 950 euro verbruikskosten heb.
Ik heb ze via mail gevraagd dit te controleren en corrigeren. Ben heel benieuwd of ik onder de kostten uit ga komen.
Hier de verdere vaste kosten niet opgenomen, gelukkig gaat er dan nog 500 euro af, maar het is wel heel bijzonder dat ik met een nette verbruik -600 nog steeds 950 euro verbruikskosten heb.
Ik heb ze via mail gevraagd dit te controleren en corrigeren. Ben heel benieuwd of ik onder de kostten uit ga komen.
/f/image/tjJ9F9MfJrktkjwZ5m0hq8p4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door terpie1992 op 10-10-2023 09:48 ]
Engie kan op de lijst😞
Ik voel me genaaid, en niet zo'n beetje ook...
Vandaag de jaarrekening van Engie op de digitale mat, te ontvangen € 12,74
Maar wat is er nu aan de hand? ik heb per saldo 1.366kWh geleverd
wat is er gebeurd, nu ik de nota in detail bekijk: ze hebben per periode eerst de tarieven berekend op basis van verbruik (levering / teruglevering)
En ja, aangezien de tarieven in de eerste 3 maanden 98ct waren en nu nog meer 48ct (ik sloot af voor 98ct, voor een jaar, maar ze hebben dus 2x prijs aangepast). loopt dat dus compleet scheef nu.
+ ik zie dat de dag tarief heffingskorting van 2022 niet juist is
Juist: Vermindering energiebelasting 2022: € 824,77 (2,259 per dag)
Engie geeft aan:
Vermindering energiebelasting van 02/10/2022 t/m 31/12/2022 91 dagen x € 2,03555 = € 185,24
Dit gaat dus nog een uitdaging worden....
Het totaal leveringskosten is volgens hen:
€ 418,61
prima, als je niet zou salderen inderdaad, maar ze zijn te vergeten te salderen vooraf.
Ik voel me genaaid, en niet zo'n beetje ook...
Vandaag de jaarrekening van Engie op de digitale mat, te ontvangen € 12,74
Maar wat is er nu aan de hand? ik heb per saldo 1.366kWh geleverd
wat is er gebeurd, nu ik de nota in detail bekijk: ze hebben per periode eerst de tarieven berekend op basis van verbruik (levering / teruglevering)
En ja, aangezien de tarieven in de eerste 3 maanden 98ct waren en nu nog meer 48ct (ik sloot af voor 98ct, voor een jaar, maar ze hebben dus 2x prijs aangepast). loopt dat dus compleet scheef nu.
+ ik zie dat de dag tarief heffingskorting van 2022 niet juist is
Juist: Vermindering energiebelasting 2022: € 824,77 (2,259 per dag)
Engie geeft aan:
Vermindering energiebelasting van 02/10/2022 t/m 31/12/2022 91 dagen x € 2,03555 = € 185,24
Dit gaat dus nog een uitdaging worden....
Het totaal leveringskosten is volgens hen:
€ 418,61
prima, als je niet zou salderen inderdaad, maar ze zijn te vergeten te salderen vooraf.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 10-10-2023 13:02 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Ze geven zelf nog steeds zo duidelijk aan dat het salderen per jaar is.
https://www.engie.nl/over...bank/blog/wat-is-salderen
Aan het einde van het jaar wordt alle energie die je hebt teruggeleverd aan het net, van jouw verbruikte stroom afgetrokken. Dat heet salderen.
https://www.engie.nl/prod...tatie/terugleveren-stroom
Beide linkjes zal de interpretatie discutabel zijn, maar in grote lijnen adverteren ze toch echt met salderen per jaar. Genaaid is op deze manier het goede woord. Ik heb ze een mail gestuurd, hopelijk komen ze zelf tot inzicht en is het een fout. @Crazy- heb/ga jij nog contact met Engie hierover opnemen?
Aan het einde van het jaar wordt alle energie die je hebt teruggeleverd aan het net, van jouw verbruikte stroom afgetrokken. Dat heet salderen.
Beide linkjes zal de interpretatie discutabel zijn, maar in grote lijnen adverteren ze toch echt met salderen per jaar. Genaaid is op deze manier het goede woord. Ik heb ze een mail gestuurd, hopelijk komen ze zelf tot inzicht en is het een fout. @Crazy- heb/ga jij nog contact met Engie hierover opnemen?
ja vanmorgen contact gehad, maar , uiteraard, de 'verkeerde afdeling'terpie1992 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:15:
Ze geven zelf nog steeds zo duidelijk aan dat het salderen per jaar is.
edoch ging ze het doorzetten
ik ben benieuwd
en inderdaad heb ik het eea ook op mail gezet met de verwijzing oa naar hun website en jurisprudentie omtrent jaar-saldering.
Wettelijk is het nog steeds niet officieel vastgelegd en mogen ze salderen per periode die zij willen, de ACM kan er ook weinig mee in dat opzicht. Echter, ze adverteren zelf met salderen per jaar, wat het vooral kwalijk maakt in mijn ogen. Misschien geeft dat voor verdere stappen nog wat houvast.
https://www.achmearechtsb...og%20jaarlijks%20salderen.terpie1992 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:21:
Wettelijk is het nog steeds niet officieel vastgelegd en mogen ze salderen per periode die zij willen, de ACM kan er ook weinig mee in dat opzicht. Echter, ze adverteren zelf met salderen per jaar, wat het vooral kwalijk maakt in mijn ogen. Misschien geeft dat voor verdere stappen nog wat houvast.
Dat is heel erg interessant, bedankt voor je linkje. Voor mijn kosten (~930 leveringskosten + extra van opwek) is het dan zeker ook interessant om de rechtsbijstand er op te gaan zetten. Hopelijk komen ze zelf daarvoor tot inzicht. Ik had ook zeker geen contract bij ze genomen als ik wist dat ze niet per jaar salderen.
Maar helaas is het nooit zo simpel. https://www.degeschillenc...t-rekening-te-corrigeren/
Deze zaak is dan wel weer gewonnen, maar hier wordt ook verwezen naar niet zaken die niet zijn gewonnen.
[ Voor 25% gewijzigd door terpie1992 op 10-10-2023 14:41 ]
Heeft er iemand kennis van salderen en jaarafrekening Essent? En zou ik deze via een dm mogen benaderen?
Schoonouders hebben een jaarcontract opgebouwd uit:
Groene Stroom - Variabel - Flexibele looptijd | 24-09-2022 t/m 10-04-2023
ZekerheidsGarantie A - Groene Stroom NL - 1 jaar | 11-04-2023 t/m 23-09-2023
Nu zijn er 10-2-23 zonnepanelen geplaatst.
Ik heb aangeboden de jaarrekening te bekijken maar krijg hem op stroom niet lekker uitgezocht, kan/wilt iemand me op het stukje stroom helpen?
Ik heb aangeboden de jaarrekening te bekijken maar krijg hem op stroom niet lekker uitgezocht, kan/wilt iemand me op het stukje stroom helpen?
Engie gooit het op een variabel contract waardoor ze dit volgens hun mogen doen;
Binnen ENIGE heeft u een variabel contract. Een variabel energiecontract is een contract voor onbepaalde tijd en is maandelijks opzegbaar. Bij een variabel energiecontract horen ook variabele energietarieven. De variabele tarieven wijzigen 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli.
De verdeling van uw verbruik komt door de wijziging van het tarief.
Dit kunt u terugvinden op pagina 3 van de factuur. In de bijlage van deze e-mail vindt u een specificatie van de factuur.
Echter is dit in het geschillen commissie voorbeeld hetzelfde verhaal met verschillende tariefperiodes.
https://www.degeschillenc...t-rekening-te-corrigeren/
En de link die @Crazy- stuurde over van achmea rechtsbijstand wordt benadrukt dat dit ook voor variabele energiecontracten geldt.
Linkjes meegestuurd en aangegeven dat ik een correctie verwacht. Ze zullen er uit zichzelf niks mee doen, maar het is wel interessant om te zien dat hun variabel contract argument niet klopt.
Binnen ENIGE heeft u een variabel contract. Een variabel energiecontract is een contract voor onbepaalde tijd en is maandelijks opzegbaar. Bij een variabel energiecontract horen ook variabele energietarieven. De variabele tarieven wijzigen 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli.
Dit kunt u terugvinden op pagina 3 van de factuur. In de bijlage van deze e-mail vindt u een specificatie van de factuur.
Echter is dit in het geschillen commissie voorbeeld hetzelfde verhaal met verschillende tariefperiodes.
En de link die @Crazy- stuurde over van achmea rechtsbijstand wordt benadrukt dat dit ook voor variabele energiecontracten geldt.
Linkjes meegestuurd en aangegeven dat ik een correctie verwacht. Ze zullen er uit zichzelf niks mee doen, maar het is wel interessant om te zien dat hun variabel contract argument niet klopt.
[ Voor 17% gewijzigd door terpie1992 op 11-10-2023 08:54 ]
Check je contract even, want bij mij staat zelfs dit:terpie1992 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:48:
Engie gooit het op een variabel contract waardoor ze dit volgens hun mogen doen;
Tevens hanteren ze een fout tarief over de verrekening belastingkorting in 2022:Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij
ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij
jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je
een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
in het contract staat:
echter in de jaarafrekening rekenen ze met maar € 2,05Voor elektriciteit geldt in 2022 een vermindering energiebelasting per elektriciteitsaansluiting met verblijfsfunctie
(bijvoorbeeld een woning of kantoor) van €2,25964 per dag incl. btw (€ 824,77 per jaar, incl. btw).
[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 11-10-2023 09:02 ]
haha, dankje, top! deze had ik niet eens gezien. Mijn contract is variabel volgens mijn contract en dit staat er ook bij mij in. Dus hier komen ze toch vast niet onderuit??
:fill(white):strip_exif()/f/image/pa4L5OD0As4zeDzDudYD48Jh.png?f=user_large)
Edit: er staat dat ze het op de jaarafrekening verrekenen, NIET dat ze het PER jaar verrekenen... dat deze regel kunnen ze op hun eigen manier interpreteren.
Ook heb ik hetzelfde in m'n contract wat jij aangeeft, en een ander bedrag op m'n afrekening;
88 dagen x € 2,03555 = € 164,34 € 179,13
:fill(white):strip_exif()/f/image/pa4L5OD0As4zeDzDudYD48Jh.png?f=user_large)
Edit: er staat dat ze het op de jaarafrekening verrekenen, NIET dat ze het PER jaar verrekenen... dat deze regel kunnen ze op hun eigen manier interpreteren.
Ook heb ik hetzelfde in m'n contract wat jij aangeeft, en een ander bedrag op m'n afrekening;
[ Voor 30% gewijzigd door terpie1992 op 11-10-2023 09:14 ]
is dat niet i.v.m. deel van het jaar 9% btw?terpie1992 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:01:
haha, dankje, top! deze had ik niet eens gezien. Mijn contract is variabel volgens mijn contract en dit staat er ook bij mij in. Dus hier komen ze toch vast niet onderuit??
[Afbeelding]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Ik haal nog even het bericht van Achmea erbij waar Crazy naar referreert.Met terugwerkende kracht salderen
Uit de wet blijkt niet expliciet dat energiemaatschappijen op jaarbasis moeten salderen. Sommige energiemaatschappijen stelden daarom dat saldering ook per maand of kwartaal mag. De kantonrechter heeft nu geoordeeld dat uit de bedoeling van de wet duidelijk blijkt dat salderen op jaarbasis moet gebeuren. Saldering per andere periode (zoals maand of kwartaal) is niet toegestaan. De energieleverancier moet met terugwerkende kracht alsnog jaarlijks salderen.
Hoe moeten energiebedrijven salderen?
De kantonrechter heeft in zijn uitspraak aangegeven op welke manier de saldering plaats moet vinden. Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit. De kantonrechter benadrukte dat dit ook geldt bij variabele tarieven.
Greenchoice saldeert bij mij tegen door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit.
Maar dan dus per tariefsperiode wat dus weer niet mag.
(Door de dure winter kWh geleverd tegen de goedkope kWh van de zomer teruggeleverd, waardoor ik netto voor 3,65 euro/kWh kan betalen voor 346 kWh.)
Hoe moeten ze het dan wel doen?
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 11-10-2023 10:43 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Volgens mij begint het gewoon met verbruik - terugleveren. in mijn voorbeeld ongeveer 8000 - 9000, wat dus -1000 kwh oplevert.
Deze -1000 moeten ze vervolgens gaan aftikken. welk tarief hierin is heel lastig denk ik ja. Dat kan je doen met het gemiddelde teruglevertarief of het laagste. zelfs al zouden ze voor het overschot het laagste mogelijk tarief rekenen(dit was ook in de zomer dus nog wel enigszinds eerlijk ook) zou ik daar nog geen probleem van maken. Dat is beter dan deze berekening welke me 1000 euro kost...
Wat mij betreft is de eerste prioriteit dan ook eerst kwh's verrekenen, en wat ze dan met het overschot doen zal wel loslopen.
Dat daar zat ik ook al aan te denken, heb het niet nagerekend, maar ook nog niks mee gedaan, gaat ook om bijna niks.sipjohn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
is dat niet i.v.m. deel van het jaar 9% btw?
[ Voor 26% gewijzigd door terpie1992 op 11-10-2023 11:03 ]
sipjohn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
is dat niet i.v.m. deel van het jaar 9% btw?
dat is hetinderdaad, daar had ik geen rekening mee gehoudenterpie1992 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:01:
[Afbeelding]
scherp!
(2,03555/109)*121 = 2,2596
€ 824,77 / 365 = 2,2396
klopt :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 11-10-2023 11:34 ]
Ik heb je een dm gestuurd.BaBoK schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:46:
Heeft er iemand kennis van salderen en jaarafrekening Essent? En zou ik deze via een dm mogen benaderen?
Inmiddels de jaarrekening van EnergieDirect binnen en ben er niet echt blij mee.
Klacht is nu in behandeling. Vind het ook gek dat ze bij mijn verbruikte kWh’s in de eerste maanden van het jaar niet het prijsplafond toepassen. Die lui op de chat snappen er he-le-maal niks van en de persoon die nu met de klacht bezig gaat geef ik nog maar even een kans.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023