Acties:
  • +1Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 21:16
Moksel schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:42:
Zij zeggen namen dat ze de saladeringsregeling zo interpreteren: niet zomaar verbruik min oplevering, maar ook met de tarieven van elke periode (bij ons maandelijks) waardoor je als consument slecht uit de verf zou kunnen komen.
Dat is zoals Budget Energie heeft gedaan en die zijn erop teruggekomen.
Lees onder andere hier maar eens: Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 08:19
Truus01 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:28:
[...]

Dat is zoals Budget Energie heeft gedaan en die zijn erop teruggekomen.
Lees onder andere hier maar eens: Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV
Ja, dit gaat over jaarlijks vs periodiek salderen, daar is Vrijopnaam inderdaad ook op teruggekomen. Nu gaat het erom dat zij de tarieven van die periodes gebruiken voor de berekening, in plaats van de KW. Daardoor is mijn zonneenergie in de zomer niets waard, en in de winter mijn warmtepomp extra duur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 23:20
Moksel schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Ja, dit gaat over jaarlijks vs periodiek salderen, daar is Vrijopnaam inderdaad ook op teruggekomen. Nu gaat het erom dat zij de tarieven van die periodes gebruiken voor de berekening, in plaats van de KW. Daardoor is mijn zonneenergie in de zomer niets waard, en in de winter mijn warmtepomp extra duur.
ja doet o.a. essent dus nu ook. In de winter voor tegen de euro per kWh kopen en dan terug salderen in de zomer voor 40 cent (denk nog lager vanaf juli). Oftewel je moet meer dan 2 kWh terug leveren om 1 kWh te salderen in euro's. Ik heb me er maar bij neergelegd. Dit gaat de strategie worden van alle maatschappijen de komende jaren. Salderen was leuk. Je kunt het nog best even volhouden als je nu weer een vast contract neemt bij 1 van de aanbieders. Variabel en/of dynamisch is gewoon niet meer aan te raden als je zonne-panelen hebt.

Het is ook wel te begrijpen als je ziet dat de marktprijs van zonne-energie gewoon mega laag is (ook vandaag weer 'gratis' stroom bij de dynamische boeren, oftewel zonne-energie die weg wordt gegeven).

Ik heb inmiddels een thuis-accu en ga aan het einde van dit contract over op dynamisch. Zoveel mogelijk zelf mijn eigen zonne-energie gebruiken en als er weinig zon is lekker opladen op de goedkope uren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 21:21
Davidrrr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:32:
[...]
Eneco, CoolBlue en Essent weet ik mits je een jaarcontract hebt. zullen er nog wel wat zijn toch? Ik zit bij Eneco voor stroom. Zit op 4 euro per maand nu dus die centen meer of minder kunnen me niet boeien.
Overigens staat er in het contract van Eneco dat de tlv ook kan wijzigen met 10 dagen vooraf bericht. Ik denk dat dit standaard is inmiddels en ik zou mij dus heel weinig aantrekken van de TLV die je ziet staan. Mij maakt dat niet zo uit, ik neem per saldo af. Als ik maar eerst saldeer van het normaal tarief en dan van dal. Dat is voor mij wat gunstiger en zo staat het er bij Eneco.
Na een halve dag en 5 medewerkers (inclusief backoffice) gesproken te hebben bij Coolblue weet ik het nog steeds niet, niemand kon het zeker zeggen...

Enkel bij Eneco wordt het duidelijk vermeld dat je eerst normaalverbruik (op)saldeert en dan dal.
Ik heb veel overschot in normaal tarief maar ook een groot verbruik in dal. Uiteraard wil ik mijn normaal overschot salderen tegen dal ipv een lage terugleververgoeding...

Wie weet met zekerheid van andere aanbieders (buiten Eneco) dat ze eerst alles opsalderen, van zowel normaal als dag?

Ioniq 5 AWD Lounge Digital Teal besteld - 5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-06 12:03
kretek1305 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Na een halve dag en 5 medewerkers (inclusief backoffice) gesproken te hebben bij Coolblue weet ik het nog steeds niet, niemand kon het zeker zeggen...

Enkel bij Eneco wordt het duidelijk vermeld dat je eerst normaalverbruik (op)saldeert en dan dal.
Ik heb veel overschot in normaal tarief maar ook een groot verbruik in dal. Uiteraard wil ik mijn normaal overschot salderen tegen dal ipv een lage terugleververgoeding...

Wie weet met zekerheid van andere aanbieders (buiten Eneco) dat ze eerst alles opsalderen, van zowel normaal als dag?
Als ik via een vergelijkingssite kijk dan zie ik bij Eneco en Coolblue (toegevoegd: en Oxxio en Greenchoice) berekeningen die er zo uitzien:
  • levering 1350kwh x nachttarief € 0,2115 = € 285
Uiteindelijk stroom totaal met alles erop en eraan = € 337 (tarieven Eneco)

Bij UC of BE komt het uit op:
  • levering: 1900 kWh x nachttarief € 0,1750 = € 332
  • teruglevering -550 kWh x dagtarief € 0,1350 = - € 74,25
Uiteindelijk stroom totaal met alles erop en eraan = € 314 (tarieven UC)

Door mij ingevulde verbruik:
  • 1200 kWh Normaaltarief
  • 2600 kWh Daltarief
Door mij ingevulde teruglevering
  • 1750 kWh Normaaltarief
  • 700 kWh Daltarief
Mega mixt m.i. twee berekeningen: ze komen wel uit op 1350kwh ,maar dan via twee telwerken én ze rekenen met twee tarieven.
  • Leveringskosten nachttarief 150 kWh x € 0,2417 = € 36,25
  • Leveringskosten dagtarief 1200 kWh x € 0,2475 = € 297,05.
Uiteindelijk stroom totaal met alles erop en eraan = € 322 (tarieven Mega)

(Ik heb Greenchoice met tegenzin toegevoegd aan de opsomming gelet op mijn ervaringen met een jaarcontract in een jaar dat tarieftechnisch toch onderbroken wordt door het prijsplafond).

[Voor 23% gewijzigd door Heintje op 21-05-2023 20:54. Reden: Oxxio en Greenchoice toegevoegd + Mega]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-06 21:21
@Heintje
Bedankt!
De mensen aan de telefoon weten het duidelijk zelf niet zo goed, hopelijk zijn de vergelijkingssites beter ingelicht...!
Welke heb je geraadpleegd?

Ioniq 5 AWD Lounge Digital Teal besteld - 5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-06 12:03
kretek1305 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:27:
@Heintje
Bedankt!
De mensen aan de telefoon weten het duidelijk zelf niet zo goed, hopelijk zijn de vergelijkingssites beter ingelicht...!
Welke heb je geraadpleegd?
GasLicht.com

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 00:07
ENECO stelt:"

Je verbruikt meer dan dat je teruglevert
Je totale stroomverbruik (4500 kWh) is verminderd met de teruggeleverde stroom van je zonnepanelen (2640 kWh). Dat heet salderen.

We verrekenen dit eerst met je stroomverbruik tegen normaaltarief, en daarna tegen het dal tarief.

Volgens mij doen heel veel partijen dat nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

mrVroom schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:01:
ENECO stelt:"

Je verbruikt meer dan dat je teruglevert
Je totale stroomverbruik (4500 kWh) is verminderd met de teruggeleverde stroom van je zonnepanelen (2640 kWh). Dat heet salderen.

We verrekenen dit eerst met je stroomverbruik tegen normaaltarief, en daarna tegen het dal tarief.

Volgens mij doen heel veel partijen dat nu.
Alleen als je een jaarcontract hebt, anders gaat het per tariefperiode.

Kareem Abdul-Jabbar

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
Kareem schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:35:
[...]

Alleen als je een jaarcontract hebt, anders gaat het per tariefperiode.
in mijn beleving zijn dat uitzonderingen. Wat wel bijna iedereen doet is salderen per telwerk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
noodgang schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:20:
Is er eigenlijk nog een leverancier waarbij geen gedoe met salderen is? Dus gewoon per kWh/ jaar ongeacht telewerken, tarieven etc? Het wordt er allemaal niet transparanter op
Bij meerdere tarieven binnen 1 afrekenperiode (meestal jaarlijks) én een overschot over die totale periode kan dat niet. Er is dan altijd "gedoe". Het is alleen de manier waarop het wordt berekend.

SamenOm doet dit (vind ik) op de meest nette manier.
Bij een overschot over de gehele factuurperiode wordt daarna gekeken wat je opwek per tariefperiode is geweest en wordt de ratio bepaald. Je totale overschot wordt dan verdeeld over die periodes met die ratio.
https://samenom.nl/salderingsregeling/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Floppus

Customer Experience matters

pc-freakz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:18:
Ik lees net pas mee hier n.a.v. Engie aanpassingen (kan inderdaad bevestigen dat ze 'beloven' bij bestaande klanten het oude TLV te hanteren).

Maar wellicht ook belangrijk, wat ik in de tabel niet kon vinden; de manier van salderen (zolang dat kan).
Engie saldeert bijv. per telwerk indien je dubbel tarief hebt ingeschakeld. Het overschot van een normale telwerk wordt dan op basis van TLV (EUR) vergoed over het verbruik op je dal telwerk. (wat voor nieuwe klanten dus slechts 8 cent is)

Echter, als je je afrekening omzet naar enkeltarief, dan wordt het overschot van het ene telwerk met het andere telwerk gesaldeerd op basis van kWh's. Dit is nergens te vinden op hun website en/of voorwaarden, maar na verzoek dit schriftelijk vast te leggen (mail) kreeg ik deze link: https://www.zelfenergiepr...fde%20tarief%20afgerekend.
Ze suggereren dus dat dat wettelijk verplicht is?

Een lijst van de methodes van alle leveranciers (wel uit 2019) vond ik hier (eerste tabel): https://www.vastelastenbo...g-per-energieleverancier/
Ik doe de reactie maar even in een beter topic - salderen heeft niets met de beste TLV te maken. Deze kijkt primair naar kwartaal vs jaar, maar eigenlijk gaat het om het hele mechanisme van salderen en daar hoort de vraag hoe dat per telwerk gaat ook bij.

Je kan het eigenlijk gewoon eenvoudig houden: als je niet voldoende teruglevert op ieder telwerk om de levering per telwerk te dekken, dan kan je beter enkeltarief nemen - er zal nu eenmaal op de een of andere manier geschoven moeten worden om het tekort te dekken voor je geld terug krijgt.

Lever je wel op beide telwerken voldoende terug, dan ga je lekker voor dubbel omdat het meeste dan in het hoge tarief valt.

Over het algemeen, als je in het lage tarief je verbruik al niet teruglevert, dan is het verschil in het geld wat je terugkrijgt ook niet zo groot, of je nu de kWh verschuift of eerst per meter de kosten berekent en dan dat optelt. Misschien een paar tientjes.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 19:14
Thanks, twijfelde al wat handig was wat betreft topic. Zijn er aardig wat inmiddels maar aangezien het specifiek over Engie en de TLV ging die ik ook aan het valideren was...

Aangezien ik mijn EV 's nachts oplaad is mijn dal verbruik relatief gezien hoog. Op 5000 kWh normaal > dal scheelt dat aanzienlijk. Zeker als Engie maar 8 cent vergoed i.p.v. het regulier kale leveringstarief.

Maar eens, enkeltarief lijkt de beste oplossing.

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:08
Ik heb nu de PV op een schakelaar tussen SAP en PAP.
in het weekend saldeer ik (i.p.v. daltarief TLV te vangen op de PAP)
En doordeweeks laat ik via de SAP op normaaltarief uitbetalen.

Heb zoveel overschot dat ik met terugleveren tijdens dal een flink end ga komen om op jaarbasis mijn verbruik weg te salderen.

[Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 25-05-2023 22:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 19:14
PSP123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:04:
Is er al een eenduidig antwoord of er wordt gesaldeerd per telwerk of niet? In het laatste geval zou je het beste voor hoog/dal kunnen kiezen ipv 1 enkel tarief?
Precies de vraag die ik heb. Ik reageer hier omdat het hier over salderen gaat en niet alleen over TLV.

Salderen? TLV?
Op de Engie website lees ik bij hun huidige producten het volgende onder de tarieven:

Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).
Hieruit maak ik op dat ze een overschot zonnestroom op het normale telwerk niet op kWh basis salderen met het dal telwerk. Niet eens op basis van het kale leveringstarief, maar zelfs van het TLV! (8 cent zegt de website).

Vervolgens ben ik gaan chatten met Engie...

Vraag: Wil bovenstaande zeggen dat ik het TLV krijg voor het overschot per telwerk en dit niet op kWh basis wordt gesaldeerd over telwerken heen? Het antwoord was ja, tenzij ik voor een enkeltarief kies dan gooien ze alles op 1 hoop. Het goede nieuws is dat bestaande klanten het TLV gelijk houden aan het kale leveringstarief.

Vervolgens heb ik Engie gevraagd dit op mail te bevestigen waarna ik het volgende kreeg:
Je vraag was : Hoe werkt het salderen nadat mijn contract is afgelopen, tegen welke tarieven wordt dit gedaan en hoeveel telwerken rekenen wij?

Enkeltarief of dubbeltarief. In het contract met uw energieleverancier wordt afgestemd met welk tarief wordt afgerekend. Als u energie opwekt kan het uitmaken of u dubbel- of enkeltarief heeft afgesproken. Bij enkeltarief wordt alle teruglevering en verbruik in hetzelfde tarief afgerekend. We rekenen bij dubbeltarief per telwerk en met enkeltarief wordt je verbruik met terug levering tegen elkaar per kWh verrekend. Dit is het afgesproken kale tarief.

Je hebt dubbel tarief momenteel, wil je dit aanpassen kun je contact opnemen met onze klantenservice.

Meer informatie kun je ook vinden op deze website: ​https://wwwzelfenergieproduceren.nl/nieuws/de-wereld-van-salderen/#:~:text=Enkeltarief%20of%20dubbeltarief,verbruik%20in%20hetzelfde%20tarief%20afgerekend.​​​
Als je die link volgt staat er een artikel uit de wettekst. En die zegt dat de geleverde en ingevoerde elektriciteit \ gesaldeerd moet worden. Telwerken doen er niet toe.

Vraag aan jullie
Wat gaat Engie nu doen? Salderen conform de wet of de TLV toepassen in geval van dubbel tarief? (wat voor nieuwe klanten dus 8 cent per kWh is!)

Let op; het gaat mij er dus niet om dat normaal/dal een net andere prijs heeft bij onderlinge saldering. Maar om het feit dat (bijvoorbeeld) 4000 kWh overschot overdag, niet 4000 kWh oplevert ter compensatie van mijn dalverbruik. Als ze dit per telwerk salderen en je evt. maar 8 cent (tarief van TLV) krijgt, verdampt dus ruim 60% van je kWh's.
Floppus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Ik doe de reactie maar even in een beter topic - salderen heeft niets met de beste TLV te maken....
Bij deze verduidelijkt. Engie begint over TLV als ik begin over salderen i.c.m. dubbeltarief...

[Voor 4% gewijzigd door pc-freakz op 26-05-2023 23:29]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

• emielbf
ik had de dat het merendeel van de energieleveranciers per telwerk salderen. En dan ben je financieel aan de beurt als je op het ene telwerk overhoud en op het andere tekort komt. Het zal alleen niet zo'n vaart lopen dat je aantallen van duizenden tegenkomt. het is net wel/net niet. Ik ben wel overgestapt op enkeltarief, voor het geld maakt het niet veel uit en dan heb je het salderingprobleem in ieder geval niet.

Of dit toegestaan is, zou aan de ACM zijn. Het heeft ooit op hun site gestaan dat ze dit goedvonden, wat natuurlijk complete onzin is, maar ja, de ACM, geen deuk en een pakje boter gaan prima samen. Maar daar zou je je vraag neer kunnen leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik zou het liefst voor enkele jaren vastleggen op het moment dat de prijzen nu nog een beetje zakken.

Maar vraag me af wat er gebeurt op het moment dat de regering besluit dat het salderen verdwijnt/langzaam wordt afgebouwd en jij nog een contract hebt.

Hypothetisch:In 2025 stopt het salderen helemaal en vandaag sluit je een 5 jarig contract af met salderen.
Heb je dan toch nog 3 jaar salderen of zal dat dan dmw regelgeving worden geforceerd en dus geen saldering meer?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
Ik zou het liefst voor enkele jaren vastleggen op het moment dat de prijzen nu nog een beetje zakken.

Maar vraag me af wat er gebeurt op het moment dat de regering besluit dat het salderen verdwijnt/langzaam wordt afgebouwd en jij nog een contract hebt.

Hypothetisch:In 2025 stopt het salderen helemaal en vandaag sluit je een 5 jarig contract af met salderen.
Heb je dan toch nog 3 jaar salderen of zal dat dan dmw regelgeving worden geforceerd en dus geen saldering meer?
Salderen is een overheidsdingetje en dat is nou precies een clausule die standaard opgenomen is onder de uitzonderingen.

Als dus salderen volledig stopt, terwijl er nog een vast contract met looptijd is, wordt dat omgezet naar de regels van de TLV (van het lopende contract)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
Er bestaan geen contracten met saldering.
Als de saldering stopt, dan stop deze. Net zoals de overheidsheffingen ook elk jaar wijzigen en worden doorgevoerd op je contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:15
Ik had mijn vraag ook al in de kroeg topic gesteld maar wellicht hoort hij wel hier thuis

Wat is nu het verschil tussen salderen volgens:

1. Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik
2. Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik

Het lijkt mij op hetzelfde uit te komen of zie ik iets over het hoofd?

We hebben zelf sinds oktober zonnepanelen en weet dus niet wat bij ons totaal aan teruglevering gaat zijn. Volgens de berekening zou het iets meer moeten zijn tov verbruik maar dat blijft afwachten. Zelf denk ik dat ik w iets wil hebben dat niet saldeert per telwerk, maar meer het gezamenlijk optelt en verwerkt. Ik weet alleen niet of bovenstaande nou eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Zie al wel wat reacties die hier ook overgaan , maar ben dus ook benieuwd wat in deze situatie 'logisch' is

LOETKE

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 22:12
Ik zit bij Engie en kan kiezen tussen dubbel tarief of enkel. Ik heb zonnepanelen en houdt rond de 750 kWh over dit jaar. Ik heb voor mijn situatie doorgerekend wat goedkoper is enkel tarief of dubbel. In mijn geval is dubbel tarief 40 euro goedkoper op jaarbasis. Geen groot verschil dus. Bij dubbel tarief 1250 kWh terugleveren op normaal tarief en 500 kWh inkopen tegen daltarief. Verder gekeken naar invloed van verbruik verschuiven van normaal naar daltarief. Dat is in de orde van 10 euro. Ook nog gekeken naar eigen verbruik afstemmen op pv opwek. Dat effect is nog een factor tien lager. Ik blijf dus op dubbeltarief en maak me minder druk over het timen van wasmachine, droger, etc. Echter is dit laatste wel een goede oefening voor eventuele afschaffing van saldeerregeling.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:33
Strontvlieg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:53:
Ik zit bij Engie en kan kiezen tussen dubbel tarief of enkel. Ik heb zonnepanelen en houdt rond de 750 kWh over dit jaar. Ik heb voor mijn situatie doorgerekend wat goedkoper is enkel tarief of dubbel. In mijn geval is dubbel tarief 40 euro goedkoper op jaarbasis. Geen groot verschil dus. Bij dubbel tarief 1250 kWh terugleveren op normaal tarief en 500 kWh inkopen tegen daltarief. Verder gekeken naar invloed van verbruik verschuiven van normaal naar daltarief. Dat is in de orde van 10 euro. Ook nog gekeken naar eigen verbruik afstemmen op pv opwek. Dat effect is nog een factor tien lager. Ik blijf dus op dubbeltarief en maak me minder druk over het timen van wasmachine, droger, etc. Echter is dit laatste wel een goede oefening voor eventuele afschaffing van saldeerregeling.
Ik zit bij Budget Energie en die zetten een dubbele meter niet om naar een enkele meter. Dus zijn we inderdaad al veel meer gaan op letten wanneer we "machinaal" wassen en drogen. Een goede oefening voor als ze de saldering gaan afschaffen. Op weersvoorspelling letten is ook zinvol (wel of niet zonnig / "zonnepanelen weer")

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

emielbf schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:21:
ik had de dat het merendeel van de energieleveranciers per telwerk salderen. En dan ben je financieel aan de beurt als je op het ene telwerk overhoud en op het andere tekort komt.
Tenzij beide telwerken hetzelfde tarief hebben, dan zou het niet uit moeten maken.

Kareem Abdul-Jabbar

• jobr
Strontvlieg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:53:
Als je nog geen jaarafrekening hebt gehad dan kun je op een later moment ook nog wisselen bij Engie. Dan gaat het met terugwerkende kracht.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
Zelf even mijn jaarcijfers opgezocht in aanloop naar de jaarnota van GC:
- netto teruglevering op normaaltarief
- hoger netto levering op daltarief

Ben benieuwd wat de jaarnota gaat worden (heb variabel contract gehad doordat GC geen vaste tarieven meer aanbood en eea automatisch omzette)
Per 1/6 weer 12maanden vaste tarieven bij GC genomen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 19:25
Goedenavond !

ik snap er niks meer van. lees allerlei verschillende topics en weet eigenlijk niet meer waar ik mijn vragen moet stellen.

Wat is nu handig om te doen in mijn situatie ?

- 18 zonnepanelen sinds maart dit jaar. levering per jaar max 5000kwh.
- verbruik op jaar basis schatting 7000kwh
- engie variabel contract sinds vorig jaar december

waar moet ik op letten ? hoogste terugleververgoeding, of wordt nog steeds komende jaren het een tegen het ander weggestreept dus in die zin tvl niet per se van toepassing als je minder opwekt dan opmaakt aan stroom ?

moet ik bij engie blijven om te profiteren van maximale saldering ?
kan ik nu al een vast contract nemen ?
kan ik zomaar naar een andere provider en wat betekent dat voor mijn huidige saldering en opgewekte energie (nu ongeveer 2.4mwh)

longterm: ADA, XLM, OST, RDD, SIA. For fun: NYC

• Strontvlieg
jobr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:27:
[...]

Als je nog geen jaarafrekening hebt gehad dan kun je op een later moment ook nog wisselen bij Engie. Dan gaat het met terugwerkende kracht.
Mag je na de 1e jaarrekening niet meer wisselen dan? Heb na een jaarcontract een jaarrekening gehad en nu een flex contract. Op de website kan ik nog steeds wisselen tussen enkel tarief en dubbeltarief. Ik ga ervan uit dat dit met terugwerkende kracht tot de vorige jaarrekening geldt.

• Strontvlieg
Dalma schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:21:
Goedenavond !

ik snap er niks meer van. lees allerlei verschillende topics en weet eigenlijk niet meer waar ik mijn vragen moet stellen.

Wat is nu handig om te doen in mijn situatie ?

- 18 zonnepanelen sinds maart dit jaar. levering per jaar max 5000kwh.
- verbruik op jaar basis schatting 7000kwh
- engie variabel contract sinds vorig jaar december

waar moet ik op letten ? hoogste terugleververgoeding, of wordt nog steeds komende jaren het een tegen het ander weggestreept dus in die zin tvl niet per se van toepassing als je minder opwekt dan opmaakt aan stroom ?

moet ik bij engie blijven om te profiteren van maximale saldering ?
kan ik nu al een vast contract nemen ?
kan ik zomaar naar een andere provider en wat betekent dat voor mijn huidige saldering en opgewekte energie (nu ongeveer 2.4mwh)
Om je verwarring dan nog verder te vergroten. :-) Engie saldeert per telwerk. Het kan dus zijn dat je op het normaal tarief op jaarbasis teruglevert en dus tlv van toepassing is en dat je tegelijkertijd op daltarief importeert en met het levertarief te maken hebt.

Mijn advies is om regelmatig je meterstanden te noteren of te loggen om inzicht per telwerk te krijgen en je case door te rekenen in een spreadsheet. Dan kun je ook wat-als scenarios bekijken, zials switchen naar enkel tarief.

• Dalma
Strontvlieg schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:28:
[...]

Om je verwarring dan nog verder te vergroten. :-) Engie saldeert per telwerk. Het kan dus zijn dat je op het normaal tarief op jaarbasis teruglevert en dus tlv van toepassing is en dat je tegelijkertijd op daltarief importeert en met het levertarief te maken hebt.

Mijn advies is om regelmatig je meterstanden te noteren of te loggen om inzicht per telwerk te krijgen en je case door te rekenen in een spreadsheet. Dan kun je ook wat-als scenarios bekijken, zials switchen naar enkel tarief.
Mijn huidige variabele contract is obv enkel tarief, omdat ik geen zin had om rekening te houden met dal tijden. Maakt dat dan nog wat uit ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emielbf
Kareem schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:31:
[...]

Tenzij beide telwerken hetzelfde tarief hebben, dan zou het niet uit moeten maken.
onjuist. Daar gaat het niet om. Het probleem is dat je in het ene telwerk teruglevert (na salderen) tegen TLV tarief (een paart cent) en in het andere telwerk weer terug moet kopen tegen markttarief (dubbeltjes), terwijl je dat in het ene telwerk gewoon over had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:23
Krijg net via de chat van Energiedirect te horen dat er per tariefperiode wordt gesaldeerd. Ik heb hier geen enkele communicatie over gezien. Daarnaast is het nergens terug te vinden op de website (sterker nog ze adverteren bij zonnepanelen nog doodleuk met jaarlijks salderen). Kreeg een EON Sharepoint site doorgestuurd waar ik zonder account niet op kwam, en daarna een verwijzing naar Consuwijzer.

Fijn dat men besluit dit zomaar te wijzigen, maar volgens mij bestaat er ook nog zoiets als zorgplicht. Een klant pas bij zijn eindafrekening confronteren met dit feit, is pure misleiding.

Gaat me duizenden euro's kosten. Klacht ingediend. :( :( :(

[Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-06-2023 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoodNamesRGone
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:52
Voor iedereen die bij EnergieDirect zit en een contract heeft met variabele tarieven, let even goed op!

In tegenstelling tot wat hun op de website vermelden en (in eerste instantie) via de chat bevestigen, blijkt uit de jaarnota dat ze niet salderen per jaar, maar maar over verschillende (tarief)perioden. Wanneer je in een periode meer teruglevert dan gebruikt krijg je hierover een terugleververgoeding van 5ct/kWh, zélfs als je (zoals in mijn geval) op jaarbasis minder energie teruglevert dan gebruikt. Voor de EnergieBelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE) hanteert men over diezelfde periode het gebruikelijke tarief, maar dan met een negatieve hoeveelheid kWh.

Aangezien ik er met EnergieDirect niet uitkom, heb ik de situatie voorgelegd aan De Geschillencommisie. Nu kan het (lange) wachten beginnen. Bij de TS zat er bijna 4 maanden tussen de Behandelingsfase en de Uitspraak.

@Unstable Element Heb je al een gecorrigeerde jaarnota ontvangen? En is de berekening hierin conform de formules welke de Geschillencommissie opgesteld heeft? Hoe is de Energie Belasting en Opslag Duurzame energie gesaldeerd?

[Voor 3% gewijzigd door GoodNamesRGone op 02-06-2023 13:49. Reden: Toegevoegd dat manier van salderen blijkt uit jaarnota]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 21:16
GoodNamesRGone schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:44:
In tegenstelling tot wat hun op de website vermelden en (in eerste instantie) via de chat bevestigen, blijkt uit de jaarnota dat ze niet salderen per jaar, maar maar over verschillende (tarief)perioden. Wanneer je in een periode meer teruglevert dan gebruikt krijg je hierover een terugleververgoeding van 5ct/kWh, zélfs als je (zoals in mijn geval) op jaarbasis minder energie teruglevert dan gebruikt.
Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij is dat niet helemaal hoe salderen per tariefperiode gaat. Want als ik me niet vergis, mag dit op deze manier niet. Wat wel mag (zoals het er naar uitziet) is dat ze over een jaar eerst salderen en dan het overgebleven per tariefperiode verrekenen.
Althans, dat is een beetje zoals ik het begrepen heb.

Misschien kun je (geanonimiseerd) je jaarnota delen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GoodNamesRGone schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:44:
Voor iedereen die bij EnergieDirect zit en een contract heeft met variabele tarieven, let even goed op!

In tegenstelling tot wat hun op de website vermelden en (in eerste instantie) via de chat bevestigen, blijkt uit de jaarnota dat ze niet salderen per jaar, maar maar over verschillende (tarief)perioden. Wanneer je in een periode meer teruglevert dan gebruikt krijg je hierover een terugleververgoeding van 5ct/kWh, zélfs als je (zoals in mijn geval) op jaarbasis minder energie teruglevert dan gebruikt. Voor de EnergieBelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE) hanteert men over diezelfde periode het gebruikelijke tarief, maar dan met een negatieve hoeveelheid kWh.

Aangezien ik er met EnergieDirect niet uitkom, heb ik de situatie voorgelegd aan De Geschillencommisie. Nu kan het (lange) wachten beginnen. Bij de TS zat er bijna 4 maanden tussen de Behandelingsfase en de Uitspraak.

@Unstable Element Heb je al een gecorrigeerde jaarnota ontvangen? En is de berekening hierin conform de formules welke de Geschillencommissie opgesteld heeft? Hoe is de Energie Belasting en Opslag Duurzame energie gesaldeerd?
Die praktijk is toch allang verboden door de rechtbank?

De wereld van energie blijft een bijzondere.. overal worden constant gerechtelijke uitspraken aan de laars gelapt of ontkent dat ze bestaan :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:23
Glashelder schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Die praktijk is toch allang verboden door de rechtbank?

De wereld van energie blijft een bijzondere.. overal worden constant gerechtelijke uitspraken aan de laars gelapt of ontkent dat ze bestaan :?
1000 klanten die de gang naar de commissie wagen compenseren. Bij de rest van de slapers die hun eindafrekening toch al niet snappen; dik cashen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoodNamesRGone
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:52
Truus01 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij is dat niet helemaal hoe salderen per tariefperiode gaat. Want als ik me niet vergis, mag dit op deze manier niet. Wat wel mag (zoals het er naar uitziet) is dat ze over een jaar eerst salderen en dan het overgebleven per tariefperiode verrekenen.
Althans, dat is een beetje zoals ik het begrepen heb.

Misschien kun je (geanonimiseerd) je jaarnota delen?
Zo heb ik het ook begrepen. Hierbij wat knipsels. Zoals je kunt zien; jaarlijks meer levering dan teruglevering én toch het toepassen van een terugleververgoeding (boven gebruik).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Strontvlieg schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:14:
Mag je na de 1e jaarrekening niet meer wisselen dan? Heb na een jaarcontract een jaarrekening gehad en nu een flex contract. Op de website kan ik nog steeds wisselen tussen enkel tarief en dubbeltarief. Ik ga ervan uit dat dit met terugwerkende kracht tot de vorige jaarrekening geldt.
Ja wel, Ik weet alleen niet wanneer het dan in gaat. Staat er mogelijk wel bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

emielbf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 06:56:
[...]

onjuist. Daar gaat het niet om. Het probleem is dat je in het ene telwerk teruglevert (na salderen) tegen TLV tarief (een paart cent) en in het andere telwerk weer terug moet kopen tegen markttarief (dubbeltjes), terwijl je dat in het ene telwerk gewoon over had.
Zolang het onder je totale verbruik zit wordt er gesaldeerd tegen het tarief van het telwerk/periode.

Kareem Abdul-Jabbar

• emielbf
Kareem schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Zolang het onder je totale verbruik zit wordt er gesaldeerd tegen het tarief van het telwerk/periode.
dat schreef ik ook maar daar ging het niet om. het gaat om de kostenpost na salderen. En volgens mij kunnen de dames en heren leveranciers op deze manier rakelings edoch volledig langs de gedachte achter de wet fietsen.

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 18:45

Bisamrat

komt wel goed schatje

Dalma schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Mijn huidige variabele contract is obv enkel tarief, omdat ik geen zin had om rekening te houden met dal tijden. Maakt dat dan nog wat uit ?
Als je een enkel tarief hebt (dus slechts twee telwerken, één voor afname en één voor teruggave), hoef je je nergens druk om te maken. Zolang salderen er is wordt het weggestreept van elkaar. Aangezien je 7k verbruikt en 5k opwekt betaal je op jaarbasis dus 2k elektriciteit. Let wel op dat je energieleverancier per jaar saldeert en niet per maand / kwartaal of half jaar. Maar je zou meer moeten letten op de gasprijs als alles per jaar gebeurd totdat ze salderen gaan afbouwen.

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

emielbf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:46:
[...]

dat schreef ik ook maar daar ging het niet om. het gaat om de kostenpost na salderen. En volgens mij kunnen de dames en heren leveranciers op deze manier rakelings edoch volledig langs de gedachte achter de wet fietsen.
Op welke manier dan?

Als al je tarieven (zomer/winter/dag/nacht) in een jaar dicht bij elkaar liggen maakt het voor en na salderen allemaal niet veel uit, toch?

Het wordt anders als je een groot verschil in tarief tussen zomer en winter hebt en tussen dag en nacht. Dan krijg je lang niet genoeg terug voor je overschot om het hoge tarief te compenseren. Maar liggen de tarieven bij elkaar dan schiet je er nauwelijks bij in.

Kareem Abdul-Jabbar

• Dalma
Bisamrat schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:21:
[...]

Als je een enkel tarief hebt (dus slechts twee telwerken, één voor afname en één voor teruggave), hoef je je nergens druk om te maken. Zolang salderen er is wordt het weggestreept van elkaar. Aangezien je 7k verbruikt en 5k opwekt betaal je op jaarbasis dus 2k elektriciteit. Let wel op dat je energieleverancier per jaar saldeert en niet per maand / kwartaal of half jaar. Maar je zou meer moeten letten op de gasprijs als alles per jaar gebeurd totdat ze salderen gaan afbouwen.
Ja heb gekozen voor enkel bij ENGIE omdat ik dat andere te omslachtig vind.

Maar tot en met 2024 hebben we 100% saldering dus het enige waar ik nu op moet letten is de goedkoopste stroomaanbieser die per jaar saldeert. Klopt dat ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emielbf
Kareem schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Op welke manier dan?

Als al je tarieven (zomer/winter/dag/nacht) in een jaar dicht bij elkaar liggen maakt het voor en na salderen allemaal niet veel uit, toch?

Het wordt anders als je een groot verschil in tarief tussen zomer en winter hebt en tussen dag en nacht. Dan krijg je lang niet genoeg terug voor je overschot om het hoge tarief te compenseren. Maar liggen de tarieven bij elkaar dan schiet je er nauwelijks bij in.
ok, nog 1 keer dan.

stel tarief blijft het hele jaar gelijk: hoog: 40ct, laag: 38 ct, terugleververgoeding 5ct
laag: opgewekt 3000, verbruikt 2000 teruggeleverd 1000. Voor die 1000 krijg je de TLV van 5ct, dus 50 eurootjes
hoog: opgewekt 500, verbuikt 3000, 2500 nodig uit het net tegen 40ct. 1000 euro betalen

Als er gesaldeerd wordt over het geheel, zoals de gedachte van salderen was, dan krijg je deze rekensom:

totaal opgewekt 3500, totaal verbruikt 5000, totaal teruggeleverd 1000. Salderen wordt dan als volgt gedaan: 5000 - 1000 is 4000 en die wordt naar rato verdeeld over hoog en laag tarief en met de 38/40 ct afgerekend.

het verschil zit 'm in de terugleververgoeding, maar dat had ik al eerder uitgelegd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

emielbf schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:31:
stel tarief blijft het hele jaar gelijk: hoog: 40ct, laag: 38 ct, terugleververgoeding 5ct
laag: opgewekt 3000, verbruikt 2000 teruggeleverd 1000. Voor die 1000 krijg je de TLV van 5ct, dus 50 eurootjes
hoog: opgewekt 500, verbuikt 3000, 2500 nodig uit het net tegen 40ct. 1000 euro betalen
Nee, want voor elke kilowattuur die je teruglevert krijg je hetzelfde tarief als wat je voor een kilowattuur aan het energiebedrijf betaalt (bron).

Mits je teruglevering lager is dan je verbruik en dat is in jouw voorbeeld het geval.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emielbf
Kareem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Nee, want voor elke kilowattuur die je teruglevert krijg je hetzelfde tarief als wat je voor een kilowattuur aan het energiebedrijf betaalt (bron).

Mits je teruglevering lager is dan je verbruik en dat is in jouw voorbeeld het geval.
we praten akelings edoch volledig langs elkaar heen. Jij hebt het over salderen en dan gaat het prima per tariefgroep. De aanleiding van de discussie was dat je totaal gezien meer teruglevert dan verbruikt, en dan krijg je voor hetgeen je boven je eigen verbruik teruglevert, de Terugleververgoeding en die is een paar cent.

Lees gerust even alle theorie over salderen en terugleveren even goed door.
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee