Precies de vraag die ik heb. Ik reageer hier omdat het hier over salderen gaat en niet alleen over TLV.
Salderen? TLV?
Op de Engie website lees ik bij hun huidige producten het volgende onder de tarieven:
/f/image/EHH1qyOJYpeheFiGtO9zywEk.png?f=fotoalbum_large)
Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).
Hieruit maak ik op dat ze een overschot zonnestroom op het normale telwerk niet op kWh basis salderen met het dal telwerk. Niet eens op basis van het kale leveringstarief, maar zelfs van het TLV! (8 cent zegt de website).
Vervolgens ben ik gaan chatten met Engie...
Vraag: Wil bovenstaande zeggen dat ik het TLV krijg voor het overschot per telwerk en dit niet op kWh basis wordt gesaldeerd over telwerken heen? Het antwoord was ja, tenzij ik voor een enkeltarief kies dan gooien ze alles op 1 hoop. Het goede nieuws is dat bestaande klanten het TLV gelijk houden aan het kale leveringstarief.
Vervolgens heb ik Engie gevraagd dit op mail te bevestigen waarna ik het volgende kreeg:
Je vraag was : Hoe werkt het salderen nadat mijn contract is afgelopen, tegen welke tarieven wordt dit gedaan en hoeveel telwerken rekenen wij?
Enkeltarief of dubbeltarief. In het contract met uw energieleverancier wordt afgestemd met welk tarief wordt afgerekend. Als u energie opwekt kan het uitmaken of u dubbel- of enkeltarief heeft afgesproken. Bij enkeltarief wordt alle teruglevering en verbruik in hetzelfde tarief afgerekend. We rekenen bij dubbeltarief per telwerk en met enkeltarief wordt je verbruik met terug levering tegen elkaar per kWh verrekend. Dit is het afgesproken kale tarief.
Je hebt dubbel tarief momenteel, wil je dit aanpassen kun je contact opnemen met onze klantenservice.
Meer informatie kun je ook vinden op deze website: https://wwwzelfenergieproduceren.nl/nieuws/de-wereld-van-salderen/#:~:text=Enkeltarief%20of%20dubbeltarief,verbruik%20in%20hetzelfde%20tarief%20afgerekend.
Als je die link volgt staat er een artikel uit de wettekst. En die zegt dat de geleverde en ingevoerde elektriciteit \ gesaldeerd moet worden. Telwerken doen er niet toe.
Vraag aan jullie
Wat gaat Engie nu doen? Salderen conform de wet of de TLV toepassen in geval van dubbel tarief? (wat voor nieuwe klanten dus 8 cent per kWh is!)
Let op; het gaat mij er dus niet om dat normaal/dal een net andere prijs heeft bij onderlinge saldering. Maar om het feit dat (bijvoorbeeld) 4000 kWh overschot overdag, niet 4000 kWh oplevert ter compensatie van mijn dalverbruik. Als ze dit per telwerk salderen en je evt. maar 8 cent (tarief van TLV) krijgt, verdampt dus ruim 60% van je kWh's.
Bij deze verduidelijkt. Engie begint over TLV als ik begin over salderen i.c.m. dubbeltarief...
[
Voor 4% gewijzigd door
pc-freakz op 26-05-2023 23:29
]