• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:57
Simpel78 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Nu krijg ik een correctie op de jaarafrekening. Krijg nu 287 euro terug. Ik had het hele zootje teruggestuurd met de vraag waarom ik 20x meer aan elektra moest betalen.
Nu is mijn vraag, op wat voor manier hebben ze nu zitten rekenen? of hebben ze maar wat lopen schuiven en verdelen?
Ik zit nu volgens mij wel netjes onder het prijsplafond.

[Afbeelding]
Zonder je verbruik per periode te weten kunnen we niet zien of ze je teruglevering per periode verdeeld hebben of eerst de zomer afgetroken en je het laatste deel hebben laten betalen. Dat is waarom ik ze niet vertrouw en ik per periode de standen op schrijf zodat ik het zelf kan berekenen.
Zoals ik het zou willen zien is jouw 3351 kWh delen door 365 en dan dat x aantal keer per periode aftrekken van je verbruik en de rest van het verbruik in die periode verrekenen voor het dan geldende tarief. maar zonder dat je zelf de standen van die periodes weet valt het niet na te rekenen en dat is precies waarom variabel voor energiebedrijven zo lucratief is en potentie tot fkups heeft.

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 13:00
emielbf schreef op zondag 26 maart 2023 @ 08:40:
Ik zie hier een jaarlijkse saldering volgens heet boekje, waar zit dan het verschil met de vorige 20x lagere jaarafrekening? Ik neem aan dat de tarieven gewoon kloppen.
De originele staat een pagina terug. Daar staat ook het verbruik per periode. Dat hebben ze als eerste gedaan op de factuur.

[Voor 12% gewijzigd door Simpel78 op 26-03-2023 13:11]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 21:42
Simpel78 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Nu krijg ik een correctie op de jaarafrekening. Krijg nu 287 euro terug. Ik had het hele zootje teruggestuurd met de vraag waarom ik 20x meer aan elektra moest betalen.
Nu is mijn vraag, op wat voor manier hebben ze nu zitten rekenen? of hebben ze maar wat lopen schuiven en verdelen?
Ik zit nu volgens mij wel netjes onder het prijsplafond.

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je teruglevering naar ratio is verdeeld over je verbruik periode.
Kan , is beter dan wat ze eerst gedaan hebben. En nu "gunstiger" uitgepakt is voor jou.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
Simpel78 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:09:
[...]

De originele staat een pagina terug. Daar staat ook het verbruik per periode. Dat hebben ze als eerste gedaan op de factuur.
de allereerste regel op je factuur is salderen wat overblijft wordt na rato verdeeld over de genoemde periodes. en die 20 keer zit 'm blijkbaar in gestegen tarieven en verbruik. Welke vraag blijft dan nog over?

• RealWheel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:47
Ik heb best wat energie gestoken om deze vraag omtrent de jaarafrekening helder te krijgen bij mijn energieleverancier maar de meeste helpdesk medewerkers maken er niks van. Zou dit hypothetische geval het duidelijk maken?
Stel ik heb slechts 1 kWh (overschot) in de zomer opgewekt, die saldeerbaar is naar een wintermaand.
Hoe bepaal je dan het tarief waarmee je die kWh saldeert. Pak je dan december of januari.
(In beide maanden was er immers meer verbruikt dan teruggeleverd en in jan. was het tarief 2,5x zo hoog als dec)

• emielbf
salderen en tarief zijn 2 woorden die je niet in 1 zin gebruikt. Salderen gaat over kWh's. De vraag die je moet stellen is 2 ledig:
hoe werkt salderen (kun je waarschijnlijk ook gewoon op de website vinden)? Het goede antwoord hier is: 'het totaal aan kWh teruglevering wordt in mindering gebracht op het totaal van kWh levering met een maximum van het totaal aan levering'.
de tweede vraag is hoe ze het verschil na salderen gaan verdelen over de verschillende tarief periodes. Waarschijnlijk komt er dan een antwoord die gaat over statistieken en gemiddeld verbruik.

• RealWheel
Ik heb zojuist een antwoord gekregen van Essent. Dit is ook telefonisch toegelicht.
Essent saldeert binnen de tariefsperiode. Alles wat je binnen die periode te veel hebt opgewekt wordt verrekend met het teruglever tarief van 5 cent.
Ik ben eigenlijk wel flabbergasted over deze uitspraak.
Beste heer <moderated>,

Naar aanleiding van ons telefonisch gesprek zojuist, bericht ik je het volgende.

We verrekenen je teruglevering met je levering als je teruglevering in dezelfde tariefsperiode valt als je levering. In de zomer is het dus goed mogelijk dat je meer teruglevering hebt dan levering en daarvoor krijg je de afgesproken teruglever vergoeding.

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 18:22

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik heb ook zojuist de telefoon met Essent opgehangen.

Drie medewerkers zijn er mee bezig geweest.

“Dit klopt niet helemaal.“
“Dat er iets niet klopt is duidelijk”.

Vervolgens is de interne afdeling gebeld, die de facturen opmaakt, en die zeggen dat ze het ‘voortaan op deze manier doen’.

"Het klopt toch wel.", was de eindboodschap.

De medewerkers zelf geven aan dat ze hier tot op dit moment zelf nog niet over op de hoogte waren. Ze weten niet wanneer dit is ingegaan. En ze zijn ook nu (nog) niet op de hoogte gebracht van interne documentatie waar dit staat uitgelegd.

De volgende stap is dus het indienen van een formele klacht. En bij het verkeerde antwoord waarschijnlijk verder.

• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:58
Op dit moment heb ik een variabel contract bij Budget Energie, nu is het mogelijk bij BE een vast contract af te sluiten wat gezien mijn hoge gasverbruik interessant kan zijn. Daarnaast heb ik sinds kort zonnepanelen.

Volgens de BE chat wordt er gewoon door gesaldeerd als ik een vast contract bij hen neem. Dus de ~600kWh variabel verbruik van de afgelopen paar maanden wordt gewoon verrekend met de kWh die ik gedurende het vaste contract opwek.

Heeft iemand hier ervaring mee dat dit klopt (en of dit dan ook van toepassing is op het energieplafond)?

• RealWheel
Ik heb zojuist een bericht gekregen van een andere medewerker (Essent) die de materie beter snapt en dit is nu de statement.
Wat ik hieruit lees is dus dat je als je ook maar 1kwh minder dan je totale jaarrekening kan salderen je in de aap gelogeerd bent. Ze gaan in dat geval per periode salderen. Je krijgt voor het te veel opgewekte dan echter wel het geldende tarief van die periode. Dat pakt dit jaar echter heel slecht uit omdat de prijzen in de zomer laag liggen en in de winter hoog waren.

(Omgekeerd zou het wel grappig kunnen uitpakken. Als het tarief in de zomer hoog was geweest, had je een factuur naar Esssent kunnen sturen, ook als je iets minder opgewekt had dan je verbruikt had in een jaar :-) ... Maar dat is helaas niet aan de orde.)

Het statement:
◾wanneer gaan we salderen◾
Jaarlijks met de jaarafrekening. Met de jaarafrekening kijken we of je hoeveel je hebt verbruikt en hoeveel je hebt opgewekt.
Hierbij heb je 2 senario's je hebt int totaal meer opgewekt dan wat je verbruikt. Of je hebt in totaal minder opgewekt dan je verbruik. Hier onder zal ik per senario uitleggen hoe het wordt verrekend.

◾ je hebt meer opgewekt dan verbruikt◾
Wanneer je meer hebt opgewekt, dan wordt al je verbruik weggestreept. We brengen dan als ware 0 kWh stroom in rekening. Wanneer we al je verbruik hebben weggestreept en je hebt nog teruglevering over, dan ontvang je over het resterende terug levering een vergoeding van €0,05 per kWh.

◾ je hebt in totaal minder opgewekt dan verbruikt◾
Wanneer dit het geval is, dan wordt je jaarafrekening per periode verdeelt. Er wordt dan gekeken wanneer je tarieven zijn gewijzigd. In jouw geval zal de specificatie worden opgedeeld in de volgende periodes:
15 juni 2022 tot en met 30 juni 2022. Periode 1
1 juli 2023 tot en met 6 november 2022. periode 2
6 november tot en met 31 december 2022. periode 3
1 januari tot en 31 maart 2023. periode 4
1 april tot de jaarafrekening. periode 5

Per periode word er gekeken of je wat je hebt verbruikt en wat je hebt opgewekt.
Als je bijvoorbeeld in periode 4 300 kWh hebt verbruikt en 200 kWh hebt opgewekt. Dan zal er voor deze periode 100 kWh in rekening worden gebracht tegen het tarief wat in die periode geldig is.

Als je bijvoorbeeld in periode 1 300 kWh hebt verbruikt en 1300 kWh hebt terug geleverd dan wordt het als volgt verrekend. Het verbruik van 300 kWh wordt van de 1300 terug levering weggestreept. Je houdt dan 1000 kWh teruglevering over. Voor deze teruglevering krijg je het tarief per kWh wat je op dat moment per kWh betaalde. dus 1000 x je kWh prijs = x bedrag wat in mindering wordt gebracht van je rekening.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RealWheel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:57:
Ik heb zojuist een bericht gekregen van een andere medewerker (Essent) die de materie beter snapt en dit is nu de statement.
Wat ik hieruit lees is dus dat je als je ook maar 1kwh minder dan je totale jaarrekening kan salderen je in de aap gelogeerd bent. Ze gaan in dat geval per periode salderen. Je krijgt voor het te veel opgewekte dan echter wel het geldende tarief van die periode. Dat pakt dit jaar echter heel slecht uit omdat de prijzen in de zomer laag liggen en in de winter hoog waren.

(Omgekeerd zou het wel grappig kunnen uitpakken. Als het tarief in de zomer hoog was geweest, had je een factuur naar Esssent kunnen sturen, ook als je iets minder opgewekt had dan je verbruikt had in een jaar :-) ... Maar dat is helaas niet aan de orde.)

Het statement:

[...]
Het lijkt erop dat ze dus doen wat Greenchoice ook al jaren doet, verbruik je minder dan je teruglevering dan is het salderen op kWh basis.

Verbruik je meer dan je teruglevering dan kan het heel vervelend uitpakken.

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 13:38
RealWheel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:22:
Ik heb zojuist een antwoord gekregen van Essent. Dit is ook telefonisch toegelicht.
Essent saldeert binnen de tariefsperiode. Alles wat je binnen die periode te veel hebt opgewekt wordt verrekend met het teruglever tarief van 5 cent.
Ik ben eigenlijk wel flabbergasted over deze uitspraak.

[...]
Ok dus vanaf 1 jan 2023 tm nu (tarief periode) heb ik 1640 kwh vebruikt en 424 kwh teruggeleverd. Dus krijg ik voor die 424 a 5 cent? Of gaat die 1640 - 424 en dan wat overblijft tegen 40 cent?

• RealWheel
ChrisAB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Ok dus vanaf 1 jan 2023 tm nu (tarief periode) heb ik 1640 kwh vebruikt en 424 kwh teruggeleverd. Dus krijg ik voor die 424 a 5 cent? Of gaat die 1640 - 424 en dan wat overblijft tegen 40 cent?
Zoals ik het lees gaat het dan wel tegen die 40 cent, omdat je op jaarbasis nog niet meer hebt teruggeleverd dan verbruikt. Maar helaas wordt het dus niet weggestreept tegen kwh's van andere perioden. Zoals de winter, waarin het tarief rond de 90 cent lag.
Je betaalt dus in de winter in feite die 90 cent per kwh en saldeert daar dan een zomer kwh van 40 cent tegennover. Netto betaal je dan dus alsnog het verschil.
Dit fenomeen doet zich niet voor als je meer dan (of precies) het aantal kwh's dat je verbruikt ook teruglevert. Dan wordt wel alles weggestreept.
Het is een systeem maar pakt dit jaar met de dure wintermaanden en relatief goedkope zomermaanden wel slecht uit (vooral als je full electrisch verwarmt :-)).

• snameroc
  • Laatst online: 04-06 22:23

Hier is het ook in mijn nadeel gedaan factuur vandaag ontvangen.
Heeft het zin om hier op te reageren?
Ik heb 456 meer gebruikt dan opgewekt

[Voor 4% gewijzigd door snameroc op 30-03-2023 12:21]

snameroc

• snameroc
Ik heb contact gehad met ACM maar die kunnen niet zoveel doen.

Iemand nog een advies voor een andere energie leverancier voor alleen stroom en geen gas maar wel zonnepanelen

snameroc

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 23:14
@snameroc
Ja ik zou hier zeker op reageren. Je hebt effectief 463 kWh meer afgenomen dan je hebt teruggeleverd. Daar moet je nu in totaal €637,31 voor betalen, of te wel €1,38 per kWh. Bovendien krijgt Essent nog €358,87 terug van de overheid. In totaal ontvangen ze dus €2,15 per kWh. Vertel Essent dat dit volstrekt onredelijk is en evident in strijd met de geest en bedoeling van de salderingsregeling. Verzoek ze om de jaarrekening te herzien.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:10:
Ik heb contact gehad met ACM maar die kunnen willen niet zoveel doen.
De ACM wil niets doen, die vinden salderen oneerlijk voor niet zonnepanelenhouders en zielige energiebedrijven ;)

Het feit dat die laatste via de ACM toegang krijgen tot de landsadvocaat zegt wel genoeg 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• snameroc
Harvest2002 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:41:
@snameroc
Ja ik zou hier zeker op reageren. Je hebt effectief 463 kWh meer afgenomen dan je hebt teruggeleverd. Daar moet je nu in totaal €637,31 voor betalen, of te wel €1,38 per kWh. Bovendien krijgt Essent nog €358,87 terug van de overheid. In totaal ontvangen ze dus €2,15 per kWh. Vertel Essent dat dit volstrekt onredelijk is en evident in strijd met de geest en bedoeling van de salderingsregeling. Verzoek ze om de jaarrekening te herzien.
Dat heb ik via de telefoon al gedaan zowel vooraf de factuur als achteraf nu ik de factuur heb. Ze kunnen/willen niets voor me doen.

snameroc

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 23:14
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Dat heb ik via de telefoon al gedaan zowel vooraf de factuur als achteraf nu ik de factuur heb. Ze kunnen/willen niets voor me doen.
Ik zou in ieder geval schriftelijk reageren en een klacht indienen. Je kunt dan altijd nog bekijken of je de zaak aan de energiecommissie of aan de rechter wil voorleggen. Moet je uiteraard wel zin in hebben en de moeite waard vinden.

• RealWheel
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
[Afbeelding]

Hier is het ook in mijn nadeel gedaan factuur vandaag ontvangen.
Heeft het zin om hier op te reageren?
Ik heb 456 meer gebruikt dan opgewekt
Hier was ik al bang voor. Dit is toch enigszins belachelijk.
Als je op jaarbasis exact had opgewekt wat je hebt verbruikt dan hadden ze gewoon alle kwh's tegen elkaar weggestreept. Maar als het iets minder is (al is het maar 1kwh minder) dan beland je in deze verrekening die nu heel negatief uitpakt. Theoretisch had het ook positief uitpakken als de stroom juist 'duur' was geweest in de zomer en 'goedkoop' in de winter. Je had dan onder bepaalde omstandigheden zelfs geld toe moeten krijgen. Geeft maar aan hoe krom deze rekenmethode is. Ik begin alvast te sparen voor de jaarrekening 8)7

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mochten er nog mensen een appeltje te schillen hebben met budgetenergie:

Email is: klachten op budgetenergie punt nl

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 31-03-2023 09:18]

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:56
Que?
Oftewel hè?

Energiedirect is dochter van Essent
Budgetenergie is dochter van Nutsgroep

Zie geen verband @MikeyMan, tell us more.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peet-je schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:08:
Que?
Oftewel hè?

Energiedirect is dochter van Essent
Budgetenergie is dochter van Nutsgroep

Zie geen verband @MikeyMan, tell us more.
Euh... Sorry, twas vroeg vanmorgen.... Budgetenergie moet het zijn natuurlijk ;)

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:56
MikeyMan schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:02:
Mochten er nog mensen een appeltje te schillen hebben met budgetenergie:

Email is: klachten op budgetenergie punt nl
Voor de volledigheid, klachten kunnen via hun website en de mail worden gemeld:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simpel78
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:10:
Ik heb contact gehad met ACM maar die kunnen niet zoveel doen.

Iemand nog een advies voor een andere energie leverancier voor alleen stroom en geen gas maar wel zonnepanelen
Dat hebben ze bij mij ook gedaan volgens mij. Ik moest eerst 280 euro betalen nu kreeg ik 280 euro terug.
Ze hebben het min of meer verdeeld over de periodes en ze hebben ook het energie plafond aangepast zodat ik eronder kwam.

Eerst moest ik 20x meer betalen voor elektra dan een jaar ervoor. Na de herberekening nog maar 7x . Wat meer overeen komt met de prijsstijging van de elektra. Mijn jaarrekeningen staan een paar pagina's terug.
Met alleen de plaatjes aan kun je het zo vergelijken. Gas was wel goed.

Ik heb gewoon een email gestuurd, waarom ik ineens 20x meer moest betalen dan een jaar ervoor. Als antwoord kwam er een herberekening. Anders kon ik net zo goed de CVketel weer aanzetten en de warmtepomp uit in de winter.

• snameroc
Ik had vorige week donderdag een klacht mail naar Essent gestuurd maar sindsdien is het radio stilte. Iemand ervaring hoe lang het duurt eer je reactie krijgt?

snameroc

• JME
  • Laatst online: 11:08

JME

zeg maar Jamie

Op 1 april vorig jaar zijn heel veel nieuwe vaste contracten bij Budget ingegaan. Die hadden destijds een soort wachttijd, je kon je al een poosje inschrijven en dan begon het meerjarige vaste contract pas op 1 april. Iemand al ervaring met de eerste jaarafrekening van die contracten?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Blijft toch wel opvallend hoe moeilijk het is om hier duidelijk over te zijn. Ben nu in de chat geklommen en volgens de medewerker streept ED gewoon kWh's tegen elkaar weg. Ik vraag me echt af of dit inderdaad zo is, en of het allemaal goed gaat komen. Ook vraag ik me af hoe het prijsplafond dan weer toegepast wordt. Nou ja, ik moet maar tot september wachten.

Ook vind ik het wat gek dat Essent het wel per tarief zou doen en ED dan weer niet. (Aangezien ED ook Essent is.)

Neem verder ook even aan dat ik eigenlijk niks met zo'n chat kan.

• Simpel78
snameroc schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:16:
Ik had vorige week donderdag een klacht mail naar Essent gestuurd maar sindsdien is het radio stilte. Iemand ervaring hoe lang het duurt eer je reactie krijgt?
Het duurde bij mij ongeveer 2.5 week. Voor ze de aangepaste jaaropgave klaar hadden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Simpel78 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:40:
Het duurde bij mij ongeveer 2.5 week. Voor ze de aangepaste jaaropgave klaar hadden.
Bij Powerpeers of Essent?

• Simpel78
Powerpeers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 13:38
snameroc schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:16:
Ik ben daarom weggegaan bij Essent en naar Eneco gegeaan voor vast contract 1 jaar. Dan salderen ze wel gewoon netjes voor 1 jaar, als goed is :) sluit wel redelijk dure periode af bij Essent maar het is niet anders. Geen zin in gezeik straks..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Ik wil ook overstappen. Moet eerst nog een inductie kookplaat aanschaffen. Dan kan ik in een stap het gas op zeggen.
Is dat salderen bij eneco zeker?

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

ChrisAB schreef op zondag 9 april 2023 @ 09:11:
[...]

Ik ben daarom weggegaan bij Essent en naar Eneco gegeaan voor vast contract 1 jaar. Dan salderen ze wel gewoon netjes voor 1 jaar, als goed is :) sluit wel redelijk dure periode af bij Essent maar het is niet anders. Geen zin in gezeik straks..
Waarom dan niet bij Essent?
Bij Essent salderen ze ook netjes voor 1 jaar bij een vast contract van een jaar.

Kareem Abdul-Jabbar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Kareem schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:10:
[...]
Waarom dan niet bij Essent?
Bij Essent salderen ze ook netjes voor 1 jaar bij een vast contract van een jaar.
Een keer besodemieteren is genoeg toch?
Heb het vooraf diverse malen gevraagd zowel per telefoon mail als chat.

[Voor 12% gewijzigd door snameroc op 09-04-2023 15:15]

snameroc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 23:20
Heb hier even zitten rekenen. Sinds 1 oktober variabel bij Essent. 1e maand nog tegen oude tarief omdat ze te laat waren met communiceren daarna flink oplopende tarieven. Uiteraard gaan ze nu vanaf 1-4 weer flink naar beneden en ik verwacht ook dat ze vanaf 1-7 nog weer flink gaan zakken. Wat ik nu lees wordt het dus salderen per tariefperiode waarbij je, zolang je totaal per jaar niet meer terug levert dan verbruikt, het in die periode geldende tarief terug krijgt.

In mijn geval niet heel gunstig. In de winter flink duur ingekocht en nu gaan we het zomerseizoen in en dat krijg ik minder terug voor mijn overschot. Aan de andere kant, die stroom die ik teruglever is vrijwel niets waard op de markt (zie dynamische tarieven momenteel) dus of dat nou echt zo heel gek is valt natuurlijk te betwijfelen. Wat ik wel enorm vervelend vindt is het gebrek aan inzicht.

Ik heb de berekening even gemaakt voor 4 scenario's o.b.v. mijn verbruik (7844 kWh verbruik, 4694 kWh teruglevering):
  • gewogen gemiddeld tarief over de tariefsperiodes = 808 betalen
  • hele jaar 'winter' tarief = 650 betalen
  • huidige 'lagere' tarief vanaf 1-4 doortrekken tot einde jaar = 1503 betalen
  • vanaf 1-7 nog verder verlagen naar 0,25 cent per kWh = 1808 betalen
Nu nog bepalen vanaf wanneer het slim is om over te stappen o.b.v. deze scenario's. Heb inmiddels berekend dat ik rond augustus op het laagst aantal te betalen kWh's zit maar tegen welke prijs is dan nog even de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
Eieren kiezen voor je geld en overstappen naar een leverancier welke het wel goed doet. Uithuilen en opnieuw beginnen.

snameroc

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 02:59
[quote]snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
[Afbeelding]

Of het helemaal netjes is, wat Essent heeft gedaan, kan ik hier niet zeggen, ik weet niet, welk contract jij hier had. Ik kan wel zien, wat Essent gedaan lijkt te hebben.

die 17 ct en 22 ct voor teruglevering/verrekening lijken op salderen volgens de toen geldende levertarieven. (Dus geen TLV, maar saldering op basis van levertarief)

die 841 x 0,42672 lijkt mij de korting/verrekening van het prijsplafond.

1269 x 0,67427 lijkt mij jouw verbruik x het levertarief van Essent ( ex 15,245 energiebelasting)

841 is je prijsplafond budget voor de genoemde periode. t/m 25 maart

Over die 841 Kwh krijg je dan ook de plafond korting van 42,672 cent per kwh.. (dit is incl die 15,245 eurocent energiebelasting : 0,67427 + 15,245 = 0,82672)

oftewel .. Je rekening voor januari t/m 25 maart is

841 x (levertarief 67,427 + Energiebelasting 12, 245) - ( 841 x 42,672) = 841 x 40 eurocent.

Totaalverbruik 1269 - prijsplafond 841 = 428 x 0,67427 levertarief.

Mogelijk ben je van een vast tarief overgegaan naar een variabel tarief?
De datum van 7 november lijkt mij de ingangsdatum van de tariefswijziging, waarvoor ze eerst op de vingers getikt waren, dat ze die langer van te voren moesten melden?
en 1 juli is bij mijn weten 1 van de 2 datums, die ze hebben om tarieven op te hogen/indexeren?

• snameroc
Het klopt wat je schrijft. Ik heb al meer 25 jaar variabel tarief echter dit is het eerste jaar dat ze het variabele meenemen in salderen. Het vervelende is dat ik dit aan zag komen. Toen ik er begin februari over belde werdt het ontkent en moest ik me geen zorgen maken. Als ik toen overgestapt was naar een andere partij had me dit een paar honderd euro kunnen besparen.
Ook nu op de mail reageren ze niet echt op deze vraag. En als je belt hierover kunnen ze je niet verder helpen je moet maar een klacht mail sturen en daar reageren ze vervolgens nog niet op. Even afwachten nog en anders alsnog overstappen.

snameroc

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:39:
Op 1 april vorig jaar zijn heel veel nieuwe vaste contracten bij Budget ingegaan. Die hadden destijds een soort wachttijd, je kon je al een poosje inschrijven en dan begon het meerjarige vaste contract pas op 1 april. Iemand al ervaring met de eerste jaarafrekening van die contracten?
Vandaag de eerste Budget jaarnota van het driejarig vast contract ontvangen. Budget saldeert in mijn geval als volgt:
* salderen gaat in kWh's per telwerk, dus normaal en dal separaat.
* er wordt wat heen en weer geschoven tussen 3 verbruiksperiodes: april-juni, juli-december, januari-maart. Ik kan dat niet helemaal volgen, maar het gaat in kWh's en omdat bij een vast contract toch iedere periode hetzelfde tarief heeft maakt dat volgens mij niets uit. Netto komt het er voor zover ik het kan overzien op neer, dat er is gesaldeerd in kWh's over de complete factuurperiode van 12 maanden.
* bij mij komen zowel normaal als dal uit op netto een beetje terugleveren. Voor de per telwerk netto teruggeleverde kWh's ontvang ik het gecontracteerde kale leveringstarief, dus exclusief BTW / EB / ODE
* de gesaldeerde kWh's leveren meer op, want daarvoor heb ik voor zover ik het kan zien de BTW / EB / ODE niet betaald.

Gezien alle vreemde constructies die ik voorbij heb zien komen, gaat dit eigenlijk best prima op deze manier, of mis ik iets?

• JeroenE
  • Niet online
@JME Als je vaste prijzen hebt dan maakt het niet uit of er in kWh of in euro wordt gesaldeerd want dat is hetzelfde.

Omdat je op beide telwerken netto hebt teruggeleverd maakt het tariefverschil tussen beiden ook niet uit.

Je gaat pas "problemen" krijgen als je bijvoorbeeld in dal 80 kWh had teruggeleverd en in piek 80 kWh afgenomen (of andersom). Want hoe doen ze dat dan? Moet je dan toch betalen terwijl je gesaldeerd in kWh 0 kWh hebt afgenomen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels reactie van BudgetEnergie.
Onlangs heeft u een klacht ingediend. Ik heb uw klacht behandeld en deel graag de uitkomst met u.

Klachtomschrijving
In uw klacht geeft u aan dat Budget Energie contractbreuk pleegt en de wet overtreed door maandelijks te gaan salderen. Daarnaast bent u van mening dat wij onterecht een terugleververgoeding van 50% van het kale leveringstarief hanteren en u hierdoor schade lijdt. U eist dat wij een terugleververgoeding van 100% hanteren en u het verschil uitkeren.

Mijn reactie
IK begrijp dat u het niet eens bent met ons besluit om maandelijks te gaan salderen. Ik vind het dan ook jammer dat dit voor u reden was om over te stappen.

Wijze van salderen
Uw stelling dat wij contractbreuk plegen en de wet overtreden is onjuist. Ook uw stelling dat wij dit erkennen door ons genomen besluit terug te draaien is onjuist. In onze e-mail van 9 november 2022 geven wij hierover het volgende aan:

'De salderingsregeling heeft een positief effect gehad op de groei van zonnepanelen. Deze stimulans is niet meer nodig. Er is nu sprake van oversubsidiëring. Omdat de productie en afname niet meer in verhouding staan, ontstaan onnodige kosten. Deze kosten worden momenteel door iedereen in Nederland gedragen. Ook door klanten zonder zonnepanelen. Dit zijn overwegend huishoudens met een gemiddeld lager inkomen (geen dak of beschikbaar kapitaal). Ook stimuleert de huidige regelgeving niet om slimmer om te gaan met energie.

Dit kan beter en eerlijker. Daarom willen wij landelijk discussie voeren over de huidige salderingsregeling. De eerdere wijziging in ons salderingsbeleid heeft echter geleid tot veel vragen en onrust. We zien nu in dat we dit niet handig hebben aangepakt. Daarom passen we ons beleid per direct en met terugwerkende kracht aan.'

Door ons besluit om maandelijks te gaan salderen, hebben wij in ieder geval ons doel bereikt dat er kamer vragen zijn gesteld. Hieruit is gebleken dat de huidige vorm van salderen inderdaad niet meer van deze tijd is en dit met spoed moet worden aangepast en afgebouwd Uitsluitend vanwege de onrust die dit beleid heeft veroorzaakt, hebben wij besloten dit terug te draaien.

Terugleververgoeding
Een energieleverancier mag zelf de hoogte van de terugleververgoeding bepalen. Deze dient natuurlijk wel redelijk te zijn. Het overgrote deel van de energieleveranciers hanteren een terugleververgoeding van €0,05 tot €0,10 per kWh. Een enkele leverancier, zoals Budget Energie, zit daar boven. In de afgelopen maanden lag de hoogte van onze vergoeding tussen de €0,20 en €0,35. Vergeleken met andere energieleveranciers is dit dus nog steeds erg hoog.

Een vergoeding van 100% was niet meer representatief voor de actuele waarde van de teruggeleverde energie. Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van groene stroom toegenomen. Doordat er erg veel elektriciteit beschikbaar is, ontstaat er soms een overschot. Dit vermindert de waarde. Door de harde groei van zonnepanelen en onbalans van productie en afname ontstaan daarnaast kosten. Deze kosten komen veelal bij huishoudens zonder zonnepanelen terecht. Dat vinden wij oneerlijk, want dan betalen de klanten zónder zonnepanelen voor de klanten mét zonnepanelen.

Conclusie
Wij hebben niet in strijd met de wet gehandeld en hebben geen contractbreuk gepleegd. Ook blijven wij van mening dat onze huidige terugleververgoeding nog altijd meer dan redelijk is. Wij zullen daarom niet overgaan tot het corrigeren van uw jaar- en eindnota en hierop een terugleververgoeding van 100% hanteren.

Afronding
Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u had gehoopt. Echter blijven wij bij ons standpunt en hopen op uw begrip hiervoor.

Bedankt voor uw geduld.
Slap lulverhaal.

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

MikeyMan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:40:
Inmiddels reactie van BudgetEnergie.

Een vergoeding van 100% was niet meer representatief voor de actuele waarde van de teruggeleverde energie. Door de toename van zonnepanelen is het aanbod van groene stroom toegenomen. Doordat er erg veel elektriciteit beschikbaar is, ontstaat er soms een overschot. Dit vermindert de waarde. Door de harde groei van zonnepanelen en onbalans van productie en afname ontstaan daarnaast kosten. Deze kosten komen veelal bij huishoudens zonder zonnepanelen terecht. Dat vinden wij oneerlijk, want dan betalen de klanten zónder zonnepanelen voor de klanten mét zonnepanelen.
Dat een bedrijf het niet eens is met wet en regelgeving wil niet zeggen dat ze zich er niet aan hoeven te houden lijkt mij.

Kareem Abdul-Jabbar

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kareem schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:54:
[...]

Dat een bedrijf het niet eens is met wet en regelgeving wil niet zeggen dat ze zich er niet aan hoeven te houden lijkt mij.
Ja dat... Tis niks anders dan achteraf recht lullen wat krom is.

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-05 09:05
RealWheel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:57:

Het statement:

[...]
Maar als je een contract voor een jaar hebt, dan kun je neem ik aan wel gewoon over die hele periode salderen? Stel je neemt vandaag de dag een vast contract voor een jaar, dan neem ik aan dat je de stroom van aankomende zomer bij overcapaciteit kunt gebruiken in de winter die binnen dat contractjaar valt toch?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
JeroenE schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:42:
@JME Als je vaste prijzen hebt dan maakt het niet uit of er in kWh of in euro wordt gesaldeerd want dat is hetzelfde.

Omdat je op beide telwerken netto hebt teruggeleverd maakt het tariefverschil tussen beiden ook niet uit.

Je gaat pas "problemen" krijgen als je bijvoorbeeld in dal 80 kWh had teruggeleverd en in piek 80 kWh afgenomen (of andersom). Want hoe doen ze dat dan? Moet je dan toch betalen terwijl je gesaldeerd in kWh 0 kWh hebt afgenomen?
Dit deed BE vorig jaar in Q2 als volgt:

Ik had na saldering netto 5 kWh dalverbruik en netto 12 kWh teruggeleverd in piek.

Onder de streep moest ik 5x €0,15 betalen, en kreeg ik 12x €0,20 terug.
Energiebelasting €0,00
ODE ook €0,00

Beter dan als dit tegen elkaar werd weggestreept dus. 8) Dus imho is dit perfect zo.

UC doet dit trouwens exact hetzelfde. Opzich niet zo gek want in dal is de stroom gewoon minder waard dus met die redenatie zou het gek zijn als ik hiervoor de dure piekstroom moet wegstrepen.

Misschien niet zoals sommigen het 'liever' zien, maar dan zou ik toch kijken of je sommige apparaten niet wat vaker in daltijden aan kunt zetten óf als je zo veel stroom in piektijden gebruikt gewoon switchen naar enkeltarief. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
fw10 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:56:
[...]

Maar als je een contract voor een jaar hebt, dan kun je neem ik aan wel gewoon over die hele periode salderen? Stel je neemt vandaag de dag een vast contract voor een jaar, dan neem ik aan dat je de stroom van aankomende zomer bij overcapaciteit kunt gebruiken in de winter die binnen dat contractjaar valt toch?
Lijkt me wel. Ik heb een testberekening gedaan op de site. Daarin zie ik dat de opwekking eerst volledig af gaat van het normale tarief, daarna van het daltarief. Wij leveren redelijk wat terug maar niet alles. Een lager daltarief is dan wat gunstiger. Maar goed is centenwerk. Ik heb de discussies gelezen op de pagina's hiervoor. Krijg je nu met een jaarcontract dan toch nog te maken met verschillende kosten gedurende een jaar?

[Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 14-04-2023 20:41]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:36
Zijn er nog aanbieders die 100% verbruik tegen elkaar wegstrepen, ongeacht tarief per periode en normaal/dal verbruik? Op de valreep heb ik netto teruggeleverd bij GC, maar volgende keer wordt dat anders wegens komst van een EV. Ik zie eigenlijk alleen Eneco voorbijkomen hier.

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-05 09:05
Davidrrr schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:32:
[...]
Krijg je nu met een jaarcontract dan toch nog te maken met verschillende kosten gedurende een jaar?
Dat lijkt mij niet, maar door de reacties hier werd ik wat twijfelachtig. Volgens mij staat het gewoon vast voor een jaar en is dat dat tevens je tariefperiode waarin je kunt salderen.

Ik denk dat ik het nu voor een jaar vast laat zetten. Bij Essent kan dat in 1 dag en betaal je uiteindelijk 1.36 per kuub gas. Het zal vast nog wel iets dalen, maar mijn onderbuik zegt dat dit eerder 10 a 20% zal zijn. Daarentegen dreigt wel een stijging van, wie weet, weer 100% of meer.

• thof1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:10

thof1

FP ProMod
mister_S schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:14:
Zijn er nog aanbieders die 100% verbruik tegen elkaar wegstrepen, ongeacht tarief per periode en normaal/dal verbruik? Op de valreep heb ik netto teruggeleverd bij GC, maar volgende keer wordt dat anders wegens komst van een EV. Ik zie eigenlijk alleen Eneco voorbijkomen hier.
Tariefperiode weet ik niet, maar er zijn vast nog wel aanbieders die werken met een 'enkeltarief' i.p.v. normaal/dal-tarief. Vattenfall heeft in ieder geval contracten met een enkeltarief.

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:41
Engie saldeert overigens per tariefperiode mbt verbruik/teruglevering kreeg ik vandaag door.
Overheidsheffingen worden wel per jaar gesaldeerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, BudgetEnergie heeft weer gereageerd...
U verzoekt nogmaals om compensatie en blijft het oneens met ons standpunt.

Compensatie
Zoals in mijn reactie is aangegeven, zullen wij niet overgaan tot compensatie, in geen enkele vorm. Ook uw mening dat u schade heeft geleden, delen wij niet. Daarnaast heeft u er bewust voor gekozen om, zonder enige vorm van contact, over te stappen naar een andere leverancier.

Ons standpunt
Wij hebben ons standpunt duidelijk gemaakt en blijven hier achter staan. Natuurlijk mag u een andere mening hebben, omdat u heeft aangegeven hier niet van af te wijken, lijkt mij een verdere discussie hierover niet zinvol.

Uw verzoek wijs ik nogmaals af, inhoudelijk zullen wij dan ook niet meer reageren op deze verzoeken.
Zit nu even te twijfelen of ik RBV of Geschillencommissie in ga schakelen.
Gaat me nieteens meer om de 200e. Maar vooral ook om het principe.

• Inspired
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:35:
Engie saldeert overigens per tariefperiode mbt verbruik/teruglevering kreeg ik vandaag door.
Overheidsheffingen worden wel per jaar gesaldeerd.
En hoe gaat het dan met je kWhs in de zomer? Vergoeding twv geldende kWh prijs op dat moment? Magere terugleververgoeding? Dit is toch geen salderen?

Vraag me ook af hoe ik nu een antwoord kan krijgen van ED hoe dit werkt, en dat ik hieraan dan ook rechten kan ontlenen. Ik heb wel een antwoord via de chat maar volgens mij heeft dan nul waarde.

[Voor 19% gewijzigd door Inspired op 23-04-2023 13:16]

• Davidrrr
  • Nu online
Als je de teruglever kwh moet invullen in normaal en laag weet je het al. Als je namelijk gewoon saldeert zoals bv eneco vragen ze een totaaltarief en begin je bovenaan met normaaltarief met wegstrepen verbruik. Verschillende tariefsperiodes is weer wat anders. Met een jaarcontract kan het niet zo zijn dat je voorwaarden / prijzen wisselen tijdens een jaar.

[Voor 25% gewijzigd door Davidrrr op 23-04-2023 13:35]

• Inspired
  • Nu online
Davidrrr schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:24:
Als je de teruglever kwh moet invullen in normaal en laag weet je het al. Als je namelijk gewoon saldeert zoals bv eneco vragen ze een totaaltarief en begin je bovenaan met normaaltarief met wegstrepen verbruik. Verschillende tariefsperiodes is weer wat anders. Met een jaarcontract kan het niet zo zijn dat je voorwaarden / prijzen wisselen tijdens een jaar.
Dan weet je nog niet hoe het gaat bij variabel toch? Mijn jaar loopt van sep tot sep. Dit jaar volledig variabel. Tot dec 70c per kWh, daarna tot 1/4 95c en vanaf 1/4 tot nu 48c. Waarbij dan ook nog weer het prijsplafond erbij zit. De vraag is dus wat ze met overproductie doen in deze maanden. Ik zou het graag natuurlijk eerst in willen zetten voor de maanden sep tm dec. Het moet toch ergens staan/bekend zijn hoe men hier mee omgaat?

• jobr
Inspired schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:15:
En hoe gaat het dan met je kWhs in de zomer? Vergoeding twv geldende kWh prijs op dat moment? Magere terugleververgoeding? Dit is toch geen salderen?
Die worden afgerekend over de periode waar de maand in valt met het tarief van die periode.
Engie heeft bijna de hoogste TLV dus zeker geen magere TLV.

• Inspired
  • Nu online
jobr schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:40:
[...]

Die worden afgerekend over de periode waar de maand in valt met het tarief van die periode.
Engie heeft bijna de hoogste TLV dus zeker geen magere TLV.
Je krijgt dan gewoon de kWh prijs van de des betreffende maand/tariefperiode bedoel je? (Zolang je over een jaar geen overproductie hebt.)

Ik ga nu zelf maar voor een jaarcontract bij Energiedirect denk ik. Ben ik de onzerkerheid qua salderen in ieder geval kwijt. Snap ook niet dat niet meer leveranciers dit helder maken op de site. Kan alleen Greenchoice maar vinden die het helder uitlegt.

Ik verbruik meer dan ik opwek dus TLV is verder (nog) niet interessant voor me.

[Voor 30% gewijzigd door Inspired op 23-04-2023 19:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• snameroc
Zo doet Essent het

snameroc

• Inspired
  • Nu online
Ja. Gezien Energiedirect van Essent is zou ik verwachten dat die het ook zo gaan doen. Maar vermeld het dan ergens..

• snameroc
Ze zijn gewoon ronduit gemeen. Ik ben 2 maanden voor de eindfactuur diverse keren met ze in contact geweest. Je krijgt iedere keer een ander antwoord. Ze snappen je vraag gewoon niet. Ze proberen je gerust te stellen met “het komt wel goed”
Wat voor hun goed is is voor de consument niet goed is mijn conclusie.
Ik ha het vast zetten voor een jaar zou gauw het kan.

snameroc

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Davidrrr schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:24:
Een jaarcontract met afrekenen op enkeltarief is veilig toch? Of ze nou tegen kWh of tegen geld wegstrepen, hele periode is gelijk, laag/hoog is gelijk. Of zie ik hier nog wat over het hoofd?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 21:16
Ik heb een oude draaischijfmeter en ik word nu al vaker gevraagd om mijn meterstanden door te geven, dan ooit tevoren, in ieder geval per kwartaal. Ik zit nu wel bij andere leveranciers (vorig jaar nog Budget Energie, nu GreenChoice gas en United Consumers stroom), dus wellicht dat het daar aan ligt. En misschien is dit sowieso iets wat overal veranderd is. Maar ik krijg het gevoel dat dit een voorbode is om zo toch per kwartaal te kunnen gaan salderen en niet over het jaar.

Het maakt bij mij vooralsnog niet uit, want ik heb (nu nog) een vast tarief en ik heb ook het eerste kwartaal teruggeleverd, maar het is wel iets wat me is opgevallen en wat in de toekomst zeker negatief effect kan hebben.

• jobr
Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:00:
Maar ik krijg het gevoel dat dit een voorbode is om zo toch per kwartaal te kunnen gaan salderen en niet over het jaar.
Nee hoor. Salderen moet per jaar.
Ik denk dat het meer is om in de gaten te houden dat het termijn bedrag nog een beetje klopt (niet te laag is) met de werkelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• snameroc
jobr schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat het meer is om in de gaten te houden dat het termijn bedrag nog een beetje klopt (niet te laag is) met de werkelijkheid.
Als je geen vast tarief hebt salderen ze wel per jaar maar met de waarde van de tariefs periode. Dus de op wek van afgelopen zomer tegen bijvoorbeeld 17 cent en het verbruik van deze winter tegen 67 cent.

snameroc

• Truus01
jobr schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:47:
Nog wel...
Maar dat zou inderdaad ook goed kunnen.

• MarijkeB
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 23:05
Hm, jammer, ik heb mijn jaarverbruik nog lang niet gesaldeerd. Ben in oktober overgestapt naar Vandebron na alle tumult bij Eneco. Plus in juli jl. het 3 jaar dalen-contract voor gas afgesloten via het lokale coöperatiecollectief bij Greenchoice. En nu komt juist nu deze aanbieding.... Hopen dat deze begin juni nog bestaat.

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 10:51
Mitt3nz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:16:
Bij Engie moet je inderdaad goed opletten dat je per tariefperiode ook in de daluren meer teruglevert dan verbruikt. Wij hebben flinke overproductie dus dan krijg je dat wel voor elkaar, maar bij de meeste mensen zal dat niet zo zijn.
Ik heb de ENGIE site doorgespit, maar zie nergens dat ze per telwerk salderen. Wanneer ik op de site bij aanvragen een hoger dalverbruik dan teruglevering dal invul dan blijft dit toch gunstiger dan enkeltarief. In het tarievenoverzicht blijft de belasting op “0” staan. Kijk ik niet goed, heeft er iemand praktijkervaring dat het toch salderen per telwerk is?

[Voor 0% gewijzigd door badjakker op 27-04-2023 10:23. Reden: Spelfout]

• Davidrrr
  • Nu online
badjakker schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb de ENGIE site doorgespit, maar zie nergens dat ze per telwerk salderen. Wanneer ik op de site bij aanvragen een hoger dalverbruik dan teruglevering dal invul dan blijft dit toch gunstiger dan enkeltarief. In het tarievenoverzicht blijft de belasting op “0” staan. Kijk ik niet goed, heeft er iemand praktijkervaring dat het toch salderen per telwerk is?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 21:26
badjakker schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]

Vorig jaar 2 afrekeningen gehad van Engie. Ze saldeerden eerst per telwerk, daarna salderen ze de twee saldo's met elkaar. Als voorbeeld: teruglevering dal 5000, afname dal 7000, teruglevering normaal 10000, afname normaal 5000. Je krijgt dan 3000 kWh uitgekeerd tegen normaal TLV

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 14:20
Hi

Saldeert Engie nu wel of niet per telwerk?
Op de pagina over salderen lees ik dat niet direct terug, wel dat ze alles met elkaar verrekenen

• jobr
Srednier schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:17:
Vorig jaar 2 afrekeningen gehad van Engie. Ze saldeerden eerst per telwerk, daarna salderen ze de twee saldo's met elkaar. Als voorbeeld: teruglevering dal 5000, afname dal 7000, teruglevering normaal 10000, afname normaal 5000. Je krijgt dan 3000 kWh uitgekeerd tegen normaal TLV
Zou je die ook willen delen (wel even je gegeven incl onleesbaar maken) ?

• Srednier
jobr schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:17:
[...]

Zou je die ook willen delen (wel even je gegeven incl onleesbaar maken) ?
Hierbij, wel een kanttekening, ik heb uiteindelijk maar 2x kort bij Engie gezeten vanwege betere deals, terwijl het mijn bedoeling was om het jaarcontract uit te zitten. Daardoor heb ik bij Engie ook in dal altijd meer teruggeleverd als afgenomen, hierdoor ben ik dus afgerekend voor het positieve saldo op dal naast het positieve saldo op normaal. Het genoemde voorbeeld waarbij dal met normaal wordt gesaldeerd was dus niet van toepassing op mijn uiteindelijke cijfers.

Nog even als toevoeging, ik had vorig jaar 6 contracten totaal. Beste ervaring met Engie.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 16:45
Randy1800 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:17:
Hi

Saldeert Engie nu wel of niet per telwerk?
Op de pagina over salderen lees ik dat niet direct terug, wel dat ze alles met elkaar verrekenen
letterlijk 5 reacties boven je staat het antwoord :X

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:06
@Srednier het lijkt op het bovenste overzicht inderdaad zo salderen, maar in het onderstaande pakken ze gewoon per teller het bedrag. Dus eerst rekenen ze de kosten uit in verbruik dal en normaal. Vervolgens strepen ze de gemaakte kosten weg tegen het gesaldeerde bedrag binnen die teller. Daarna per teller hoeveel opbrengst je hebt t g.v. teruglevering. Dus als je dal tarief niet gesaldeerd krijgt, lijkt het erop dat je daar of daltarief of 40ct betalen moet bij Engie.

• Srednier
Yaldair schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:27:
@Srednier het lijkt op het bovenste overzicht inderdaad zo salderen, maar in het onderstaande pakken ze gewoon per teller het bedrag. Dus eerst rekenen ze de kosten uit in verbruik dal en normaal. Vervolgens strepen ze de gemaakte kosten weg tegen het gesaldeerde bedrag binnen die teller. Daarna per teller hoeveel opbrengst je hebt t g.v. teruglevering. Dus als je dal tarief niet gesaldeerd krijgt, lijkt het erop dat je daar of daltarief of 40ct betalen moet bij Engie.
Wat ze gedaan hebben is gewoon per telwerk salderen. Beide waren in mijn voordeel dus er viel daarna niets te salderen tussen de telwerken onderling. Mocht er wel iets te salderen zijn tussen de telwerken zullen ze dit wel moeten doen, het is namelijk per wet verplicht

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
ybos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:29:
[...]

letterlijk 5 reacties boven je staat het antwoord :X
En dat klopt dus niet; want een paar berichten eronder staat zijn specificatie waarin ze gewoon per telwerk lijken te salderen.

Srednier in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

UC doet dit overigens ook zo (mijn dalverbruik moest ik betalen terwijl ik normaal tegen een hoger tarief terugkreeg) en UC neemt af van ENGIE dus het zou me weinig verbazen als dit op dezelfde manier gaat. ;)
Srednier schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:44:
[...]

Wat ze gedaan hebben is gewoon per telwerk salderen. Beide waren in mijn voordeel dus er viel daarna niets te salderen tussen de telwerken onderling. Mocht er wel iets te salderen zijn tussen de telwerken zullen ze dit wel moeten doen, het is namelijk per wet verplicht
Maar in de praktijk doen ze het dus niet (allemaal).

[Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 29-04-2023 11:14]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Truus01
MarijkeB schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:52:
Hm, jammer, ik heb mijn jaarverbruik nog lang niet gesaldeerd. Ben in oktober overgestapt naar Vandebron na alle tumult bij Eneco. Plus in juli jl. het 3 jaar dalen-contract voor gas afgesloten via het lokale coöperatiecollectief bij Greenchoice. En nu komt juist nu deze aanbieding.... Hopen dat deze begin juni nog bestaat.
Als jij denkt dat je begin juni je jaarverbruik (ongeveer) gesaldeerd hebt, waarom zet je nu dan niet het 1-jaar contract van Engie vast per x-juni? Je kunt nu dus gebruik maken van de aanbieding per dan.
Het enige wat je dan als risico loopt is als de TLV juist daar (of elders) stijgt, want dan zit je wel al aan Engie vast en dus moet je de opzegboete betalen.

Wat je wel ook kunt proberen, wat ik en andere met mij willen doen, iedere 13 dagen opzeggen en weer opnieuw aanmelden, zolang dit de aanbieding is (of verbetert). Dan heb je kans dat mocht er iets gebeuren en je wilt opzeggen, je dus niet al die boete hoeft te betalen. (En dan is x-juni makkelijker haalbaar dan 1 juli, zoals hier is bij velen.)

• Srednier
SmiGueL schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:06:
[...]

En dat klopt dus niet; want een paar berichten eronder staat zijn specificatie waarin ze gewoon per telwerk lijken te salderen.

Srednier in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

UC doet dit overigens ook zo (mijn dalverbruik moest ik betalen terwijl ik normaal tegen een hoger tarief terugkreeg) en UC neemt af van ENGIE dus het zou me weinig verbazen als dit op dezelfde manier gaat. ;)

[...]

Maar in de praktijk doen ze het dus niet (allemaal).
Dan ben ik wel hel benieuwd naar een screenshot van jouw UC eindafrekening.

• ro33ie
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:21
Opzich maakt het toch niet uit dat er per telwerk wordt gesaldeerd bij Engie?
Als je een overschot hebt op je normaal tarief dan hou je onder aan de streep toch meer over dan als je voor enkeltarief zou kiezen?

• jobr
Srednier schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:44:
Dat doen ze dus niet voor het verbruik.

• jobr
ro33ie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:29:
Als je een overschot hebt op je normaal tarief dan hou je onder aan de streep toch meer over dan als je voor enkeltarief zou kiezen?
Maakt zeker wel uit op het moment dat je TLV hebt op normaal en verbruik op laag en het tarief incl belastingen voor laag hoger is dan het netto tarief van hoog. J

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 15:59
ro33ie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:29:
Je kan toch gewoon kiezen voor enkeltarief of zie ik wat over het hoofd?

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
PSP123 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:23:
[...]

90% van mijn terugleversaldo komt uit normaaltarief. Dan is het wel fijn dat dat tegen 24c gaat ipv 22. Zal bij velen zo zijn dat saldo in normaal verreweg het grootst is

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yaldair
PSP123 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:23:
[...]

Ik ben zonet geswitcht van dubbel naar enkel tarief omdat ik mijn daluren niet meer gesaldeerd ga krijgen voor 1 juli. Na die switch kreeg ik volgende mail:
U heeft aangegeven dat u uw dubbeltarief wil omzetten naar enkeltarief voor elektriciteit. Wij hebben deze wijziging in onze administratie voor u doorgevoerd. Wij brengen uw elektriciteitsverbruik vanaf nu in rekening tegen enkeltarief. De meterstanden van beide tellers worden nog steeds jaarlijks gemeten, maar het verbruik van allebei wordt afgerekend tegen het enkeltarief.
In theorie klinkt het hier alsof ze nog steeds per teller kunnen salderen, maar ik hoop van harte dat dat niet het geval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
Dat staat er wel. Er staat alleen dat er nu wordt afgerekend op beide tellers tegen het enkeltarief. Maar nog steeds per teller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 14:19
Vandaag lang gechat met Engie over het salderen.
Het lijkt er op dat ze het zelf ook niet helemaal snapt...

Maar wat ze aangeven is dat wanneer je dubbeltarief hebt je per telwerk saldeert.
Dus stel in de piekuren heb je 1000KwH overschot dan ontvang je dus het kale teruglevertarief.
En je moet in de daluren 1000KwH bijkopen dan moet je dit voor het volledige bedrag bijkopen.

Het lijkt me niet super logisch, maar in dat geval is het dus wel erg slim om bij Engie voor enkeltarief te gaan ipv piek/dal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaldair
Heeft iemand toevallig een afrekening van Engie met enkeltarief? Waarbij op dal minder is teruggeleverd dan op normaal? (Want ze tellen alsnog per telwerk blijkbaar?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emielbf
verkijk je niet op call center medewerkers, die lezen antwoorden van briefjes voor. Met een beetje geluk tref je er eentje die de briefjes al uit zijn/haar hoofd kent, maar veel meer dan dat zit er niet in.
Dus of een echte medewerker te pakken zien te krijgen die wel weet waat ie het over heeft, of gewoon de eindafrekening afwachten en als die fout is in de (ACM) boom klimmen, want waar je bang voor bent is natuurlijk echt not-done, daar zal de ACM ook wat van vinden

En verder kan ik me voorstellen dat de slimme meters altijd 2 tariefgroepen meten en dat de verwerking achteraf die 2 getallen bij elkaar optelt en daarmee rekent. Ik heb bij Pure Energie ook die stap gemaakt en daar staat op de jaarafrekening gewoon 1 totaal getal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
detim schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:33:
Maar wat ze aangeven is dat wanneer je dubbeltarief hebt je per telwerk saldeert.
Dus stel in de piekuren heb je 1000KwH overschot dan ontvang je dus het kale teruglevertarief.
En je moet in de daluren 1000KwH bijkopen dan moet je dit voor het volledige bedrag bijkopen.
dat klopt, dat doen er wel meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:33
Ter info:
ACM: tarieven van Budget Thuis, Greenchoice en ENGIE niet onredelijk

https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Antonio di schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:13:
Ter info:
ACM: tarieven van Budget Thuis, Greenchoice en ENGIE niet onredelijk

https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email
Dat heeft als ik het goed begrijp geen betrekking tot het saldeerverhaal toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:33
BounceMeister schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:20:
[...]

Dat heeft als ik het goed begrijp geen betrekking tot het saldeerverhaal toch?
Klopt, het is alleen ter info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Antonio di schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Klopt, het is alleen ter info.
Oke, ik was heel even bang dat het "creatief salderen" volgens de regels was.
Een reden om niet naar Greenchoice over te stappen is hun gedoe met salderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:25
BounceMeister schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:16:
Een reden om niet naar Greenchoice over te stappen is hun gedoe met salderen.
Wel even een kanttekening hier dat er alleen "gedoe met salderen" is als je variabele tarieven hebt binnen een jaar. Een jaarcontract (of langer) gaat m.i. prima met Greenchoice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Turrican schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Wel even een kanttekening hier dat er alleen "gedoe met salderen" is als je variabele tarieven hebt binnen een jaar. Een jaarcontract (of langer) gaat m.i. prima met Greenchoice.
Zelfs dan kan er gedoe zijn bij bijvoorbeeld een meterwissel rekenen ze dan gelijk alles af per die datum.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
Is er eigenlijk nog een leverancier waarbij geen gedoe met salderen is? Dus gewoon per kWh/ jaar ongeacht telewerken, tarieven etc? Het wordt er allemaal niet transparanter op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Davidrrr
  • Nu online
noodgang schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:20:
Is er eigenlijk nog een leverancier waarbij geen gedoe met salderen is? Dus gewoon per kWh/ jaar ongeacht telewerken, tarieven etc? Het wordt er allemaal niet transparanter op
Eneco, CoolBlue en Essent weet ik mits je een jaarcontract hebt. zullen er nog wel wat zijn toch? Ik zit bij Eneco voor stroom. Zit op 4 euro per maand nu dus die centen meer of minder kunnen me niet boeien.
Overigens staat er in het contract van Eneco dat de tlv ook kan wijzigen met 10 dagen vooraf bericht. Ik denk dat dit standaard is inmiddels en ik zou mij dus heel weinig aantrekken van de TLV die je ziet staan. Mij maakt dat niet zo uit, ik neem per saldo af. Als ik maar eerst saldeer van het normaal tarief en dan van dal. Dat is voor mij wat gunstiger en zo staat het er bij Eneco.

[Voor 28% gewijzigd door Davidrrr op 10-05-2023 12:15]

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 12:31
Ik vind weinig terug over Vattenfal in dit topic? Heb nu een variabel contract met onbepaalde tijd bij Vattenfal, salderen ze per jaar? De app geeft in ieder geval mijn netto verbruik dit jaar met de toelichting "de teruglevering wordt van je verbruik afgehaald", dus dat lijkt per jaar te zijn.

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:50
Willemhubers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:18:
Ik vind weinig terug over Vattenfal in dit topic? Heb nu een variabel contract met onbepaalde tijd bij Vattenfal, salderen ze per jaar? De app geeft in ieder geval mijn netto verbruik dit jaar met de toelichting "de teruglevering wordt van je verbruik afgehaald", dus dat lijkt per jaar te zijn.
Ja per jaar, althans dat is mijn ervaring.

[Voor 0% gewijzigd door CeeBee op 10-05-2023 21:44. Reden: Typo]

pvoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 08:19
Ha allemaal,

Zojuist belde mijn energieleverancier Vrijopnaam mij, om te checken of ik mijn termijnbedrag wil aanpassen.
Zij zeggen namen dat ze de saladeringsregeling zo interpreteren: niet zomaar verbruik min oplevering, maar ook met de tarieven van elke periode (bij ons maandelijks) waardoor je als consument slecht uit de verf zou kunnen komen.

Dit is in mijn interpretatie van de wet toch verkeerd, daar staat dat het solo gaat om het verbruik min oplevering:

Wat denken jullie hiervan?
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee