Dat is wel een behoorlijke teleurstelling, zeg... Je krijgt bijna het gevoel dat de commissie gewoon niet correct wil functioneren als ze zo de kantjes er vanaf lopen.Arjan_M schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
Hallo allen,
Het is al een aantal maanden geleden dat ik hier gepost heb. N.a.v. de verhoging van de vaste leverkosten met 300% per 1 juli 2024 voor de modelcontracten met voorwaarden 2022.1, heb ik mijn beklag bij zowel Engie als de Geschillencommissie gedaan. Vandaag ontving ik daarvan de teleurstellende uitslag. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder even een quote uit de uitspraak die de lading wel dekt:
"Nu de consument betoogt dat een verhoging met 300% onredelijk is en spreekt van diefstal, derhalve evident onredelijk, is de commissie bevoegd te oordelen. Niettemin is de commissie van oordeel, zeer marginaal toetsend, dat de tariefsverhoging niet onredelijk is. De ondernemer heeft uitvoerig toegelicht dat hij de kosten van zonnepaneelhouders aan hen wil toerekenen, dat onder verwijzing naar voornoemde rapportages de ACM een dergelijk standpunt deelt en dat hij weliswaar een andere wijze van berekening voorstaat, maar gezien het modelcontract daartoe geen andere mogelijkheden heeft. De commissie onderschrijft die benadering. Daarbij komt dat de tarieven van de ondernemer door de ACM getoetst zijn."
Bijzondere is dat ik nooit van diefstal heb gesproken, maar kennelijk had de Commissie dat nodig om een uitspraak te mogen doen. Eveneens zijn de tarieven per 1 maart 2024 door de ACM getoetst en als redelijk bestempeld. Dat is dus vóór de verhoging met 300% per 1 juli 2024 waar mijn geschil juist over ging. Al met al een heel teleurstellend proces.
Ik weet nog niet wat mijn vervolgstappen zijn. Zijn er hier nog lieden die de verhoging van de vaste leverkosten aan hebben gevochten? Of heeft iemand een betere leverancier gevonden voor zonnepaneel bezitters met een paar honderd kWh overschot op jaarbasis? Ik twijfel nog tussen mijn rechtsbijstandsverzekering, of toch maar over stappen naar een dynamische leverancier.
Ik heb zelf recent een paar keer contact gezocht met de ACM over de status van dit onderzoek:
https://www.acm.nl/nl/pub...en-vergoeding-zonnestroom
In dat artikel geeft de ACM zelf ook al aan dat de terugleverkosten significant gestegen zijn sinds hun laatste check. Ik heb echter nooit een reactie gehad op mijn vraag of al bekend is wanneer we resultaten kunnen verwachten.