Pipper schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:36:
[...]
Dit is link naar uitkomst 2024, dit was wat Engie bij de verhoging in 2024 (in mijn ogen onterecht) ook opvoerde als argument, al kwam de verhoging destijds na de beoordeling door de ACM (was op oude ‘normale’ -eind 2023 tarief).
In maart ‘25 zou ACM vervolgonderzoek gaan doen, maar ik zie geen uitkomst/ verwachte publicatiedatum…
Site ACM over het onderzoek:
https://www.acm.nl/nl/pub...et-zonnepanelen-10-omhoog
Ik kan alleen iets dichter bij huis vinden en de het standaard antwoord is, "het is niet verboden". Zij gaan het er niets aan doen want het is niet expliciet in de wet opgenomen dat dit niet mag. Het gewoonlijke manta en dan vraag je toch af waar de ACM hier nog een functie heeft, als zij een incentive pas zien, als de politie een inval doet bij de energieleverancier.
Tweakers.net Nieuws:
nieuws: ACM bevestigt dat netto betalen voor terugleveren stroom in 2027 kan ...
Maar goed, het lijkt erop dat de ACM een positieve grondhouding inneemt en dat klanten via de rechter hun recht moeten halen. Er zijn dan al klanten overgest...weggejaagd en zo hebben die hun opgebouwde rechten verloren. Wie gaat dat dan regelen of is het dan van je had maar moeten blijven zitten en met frisse tegenzin de opgelegde boetes betalen, om dan later dan alsnog jouw recht te krijgen.
Je moet dan diepe zakken hebben en dat hebben de meeste klanten echt niet en knopen vaak de eindjes aan elkaar en geven toe en wijken uit. Of die werkwijze opzettelijk is laat ik in het midden.
Dan uit de tekst van de ACM zelf van 13 maart: "Dat is op dit moment bij 11 leveranciers het geval. Een netto-negatieve terugleververgoeding is volgens de wet niet verboden, zolang dit niet leidt tot onredelijke tarieven."
Wat onredelijke tarieven zijn kan alleen de ACM weten want zij zijn wettelijk verplicht om daar niets over naar buiten te brengen. Dus publieke controle is onmogelijk gemaakt, zie de diverse WOO besluiten door de ACM. Die zijn publiek en het enige wat je hoort is dan "het is niet verboden" en "wij vertellen niets" omdat onze handen gebonden zijn.
Wie houdt er dan toezicht op op de toezichthouder is dan de vraag!
In mijn ogen is dan de functie van de ACM dan ook vervallen hierin en je ziet het ook aan de energiemonitor die niet meer de werkelijke situatie aangeeft in de prijsvorming in de energiemarkt omdat die gewoonweg niet meer te bevatten is omdat de de verschillende boetes er niet in meegenomen kan worden.
Zie ook wat zij niet kunnen meenemen en zij noemen
daar de terugleverkosten niet:
De monitor houdt geen rekening met de volgende zaken:- Salderingsregeling
- Oppervlakte en energielabel van de woning
- Eventuele welkomstbonussen
- Zakelijke contracten
- Eventuele regelingen voor gebruikers van blokverwarming
- Warmtetarieven
Terugleverkosten noemt de ACM pas in de energiemonitor zelf...dat zij die dan niet meenemen. En zo wordt een groot deel wat de kosten bepaald voor een consument buitenbeschouwing gelaten.