• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:57
GioStyle schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:16:
[...]

Wij verbruiken 2900 kWh per jaar en wekken ruim 5000 kWh op. Ik ga volgende maand of maand erop panelen vervangen en hoop richting de 9000 op te wekken. Zo hou ik de nul op de rekening. :+
Ik zit te denken dat misschien dan toch een SAP uit kan. Goedkope leverancier voor het verbruik op de een, teruglevering bij GC op de ander.
Maar tegen de tijd dat de eea bekend is, zal het te kort dag zijn om nog een SAP te laten installeren.

Ik moet tegen die tijd inderdaad even goed rekenen. Want mijn verbruik over die maanden is inderdaad wel duurder, maar de TLV is ook hoger.
Ik zit tot 1-7, dus is toch net wat anders dan @de Peer. Maar ik vermoed dat ik beter gewoon kan blijven zitten.

(En misschien heb ik tegen die tijd nog niet eens een slimme meter...)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:57
Bravertal schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:36:
[...]

Als je je opwek en verbruik een beetje gemonitord hebt is het financieel gezien (denk ik) een Marstek toch goedkoper dan een complete goedwerkende installatie vervangen?

Zelf wek ik 10.500 kWh op en verbruik er 5.000. In principe ben ik met een batterij van 7 kwh het beste uit. Voor jou moet zoiets dan toch ook genoeg zijn?
Op het dak ga ik alleen de panelen vervangen. Momenteel 16 panelen van 355Wp door 14 panelen van 600Wp. Kost €1000 aan panelen, is met een jaartje wel terugverdiend.

Mijn plan is nog wel onder voorbehoud, maar ik denk wel dat ik het ga uitvoeren. De denkwijze moet een beetje om. Het probleem met salderen is dat het niet uitmaakt wanneer je het opwekt. Nu valt salderen weg en ben je op momenten zelf aangewezen. Als je meer vermogen tot je beschikking hebt, kan je mindere dagen makkelijker compenseren.

Ik heb alle cijfers in huis om het uit te rekenen, maar heb nog niet een definitieve conclusie getrokken. Als ik voorzichtig mag zijn: een thuisbatterij tussen de 5 en 10 kWh zou hier voldoende moeten zijn om 9 maanden per jaar NOM te zijn.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:04
Truus01 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
[...]

Maar is dat in 2027 wel het gunstigste, want je betaald ook zo'n 37ct voor iedere kWh. Dus dan zou je (over wat je nu nog saldeert) zo'n 26ct betalen.
Terwijl de prijzen nu op zo'n 20ct zit en de TLV/TLK op 0 zit.
Of tel ik verkeerd?

Hoe dan ook, tegen die tijd zal er wel weer wat leven komen in dit soort topics en zal er vast iets uit komen.
(En de kans is groot dat ik jou volg. ;) )
Zie je goed Truus, ik loop ook tot maart 27 door, maar al eerder zoek ik ander vast contract voor minder dan 37 cent.
Terug leveren doe ik dan waarschijnlijk gewoon op mijn sap met dynamisch contract. In de winter is het daar zo duur dat terug leveren gewoon kaal rond 14 cent zit, althans de afgelopen twee maanden wel....

1 PVoutput . Dongen NB

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-01 20:27
wouter_tw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:41:
Zijn er mensen met een greenchoice 3 jaar contract afgesloten in 2024. En looptijd na 2027. Weet iemand hoe en of het salderen dan gaat?
Momenteel zit ik te denken aan twee opties, per 1-1 nieuw contract bij andere partij om saldeer discussie met greenchoiche te voorkomen (greenchoice heeft hier nare historie in) of een tussentijdse afrekening vragen eind december.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:00:
[...]

Maar is dat in 2027 wel het gunstigste, want je betaald ook zo'n 37ct voor iedere kWh. Dus dan zou je (over wat je nu nog saldeert) zo'n 26ct betalen.
Terwijl de prijzen nu op zo'n 20ct zit en de TLV/TLK op 0 zit.
Of tel ik verkeerd?

Hoe dan ook, tegen die tijd zal er wel weer wat leven komen in dit soort topics en zal er vast iets uit komen.
(En de kans is groot dat ik jou volg. ;) )
Waar komt die 37 cent vandaan? Volgens mij kan ik voor 30 cent inkopen. Zie ik iets over het hoofd? Gaat de belasting verder omhoog?

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
Zijn er mensen met een greenchoice 3 jaar contract afgesloten in 2024. En looptijd na 2027. Weet iemand hoe en of het salderen dan gaat?
ja, mijn contract loopt tot juli-2027. Ben nog aan het bedenken wat te doen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij het Greenchoice 3 jaar contract staat net als bij vele andere leveranciers niet expliciet dat de saldering volgens de wettelijke regeling is en daardoor kan wijzigen. (Alleen in de berekening van de opzegvergoeding staat een referentie naar de wettelijke regeling).

Er is nog wel het component "Aanpassingen" in de voorwaarden voor Netto Teruglevering waar hier al eerder discussie over is geweest in een andere context.

Greenchoice heeft nu nieuwe "Voorwaarden teruglevering" sinds januari 2026 met wel een expliciete referentie naar de wettelijke salderingsregeling maar die is niet op het 3 jarige contract van toepassing.

Ik ga er niet vanuit dat Greenchoice bij deze contracten door blijft salderen (zonder Energiebelasting) maar het is niet helemaal duidelijk in het contract omschreven dus kan nog een staartje krijgen. Zou fijn zijn als daar voor 1 januari 2027 duidelijkheid over is.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
GioStyle schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:54:
[...]

Op het dak ga ik alleen de panelen vervangen. Momenteel 16 panelen van 355Wp door 14 panelen van 600Wp. Kost €1000 aan panelen, is met een jaartje wel terugverdiend.

Mijn plan is nog wel onder voorbehoud, maar ik denk wel dat ik het ga uitvoeren.
Zou wel even de wp per m2 uit rekenen. Valt misschien tegen om er nu al € er tegen aan te gooien voor die ‘extra’ wp’s.
Welke heb je nu en welke wil je aankopen? Die van 2m+ lang passen misschien niet zo goed op je dak t.o.v wat je nu hebt. Ik kijk ook rond maar uiteindelijk wat ik erop kan leggen houd ik te veel onbruikbare ruimte over. Dus over het algemeen levert het bij mij maar minimaal op, tov het werk, beugels, rails en extra uitgave.

• Truus01
de Peer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:35:
[...]

Waar komt die 37 cent vandaan? Volgens mij kan ik voor 30 cent inkopen. Zie ik iets over het hoofd? Gaat de belasting verder omhoog?
Ik heb even mijn contract erbij gepakt en ik heb bij Variabele kosten* (per kWh) Variabele leveringskosten (enkel) Tarief (incl. 21% btw) staan dat het €0,37336 is. (Normaal en dal is ook €0,37x.)
Heb jij een ander tarief? Er zijn 'afluittijd' in die tijd meen ik wel enkele tariefwijzigingen geweest.

Of moet ik die andere hebben? Tariefspecificatie (per kWh) Leveringstarief (enkel) Tarief (incl. 21% btw), dat is €0,24171.
Het veschil is meen ik ODE.

Ik heb voor mezelf toch even een snelle berekening gemaakt met TLV van 11,5ct en tarief van 37ct, en dan (ongeveer) mijn verbruik en opwek, dan kom ik dat ik zo'n €111 moet betalen voor het eerste half jaar van 2027.
Zou ik die 'huidige' 20ct tarief pakken en een TLV van 0,5ct, dan kom ik op zo'n €158. Dus dat zou beteken dat gewoon bij GC blijven voordeliger is.
Alles behoorlijk ongeveer, want mijn verbruikscijfers zijn best lastig te achterhalen met een analoge meter. Maar ik heb wel maandelijks ongeveer bijgehouden wat de meterstand was, wat ik volgens de app heb opgewekt en het verschil is dan ongeveer mijn verbruik.

En de tarieven van 'nu' zijn precies dat. Die zullen tegen 2027 wel weer anders zijn.

• Truus01
Driek schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:04:
[...]

ja, mijn contract loopt tot juli-2027. Ben nog aan het bedenken wat te doen.
Je kunt nog wel even denken, hoor. Duurt nog even...

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik heb even mijn contract erbij gepakt en ik heb bij Variabele kosten* (per kWh) Variabele leveringskosten (enkel) Tarief (incl. 21% btw) staan dat het €0,37336 is. (Normaal en dal is ook €0,37x.)
Heb jij een ander tarief? Er zijn 'afluittijd' in die tijd meen ik wel enkele tariefwijzigingen geweest.

Of moet ik die andere hebben? Tariefspecificatie (per kWh) Leveringstarief (enkel) Tarief (incl. 21% btw), dat is €0,24171.

Ik heb voor mezelf toch even een snelle berekening gemaakt met TLV van 11,5ct en tarief van 37ct, en dan (ongeveer) mijn verbruik en opwek, dan kom ik dat ik zo'n €111 moet betalen voor het eerste half jaar van 2027.
Zou ik die 'huidige' 20ct tarief pakken en een TLV van 0,5ct, dan kom ik op zo'n €158. Dus dat zou beteken dat gewoon bij GC blijven voordeliger is.
Alles behoorlijk ongeveer, want mijn verbruikscijfers zijn best lastig te achterhalen met een analoge meter. Maar ik heb wel maandelijks ongeveer bijgehouden wat de meterstand was, wat ik volgens de app heb opgewekt en het verschil is dan ongeveer mijn verbruik.

En de tarieven van 'nu' zijn precies dat. Die zullen tegen 2027 wel weer anders zijn.
Ik heb 30 cent normaal en 24 cent dal. Das toch wel een verschil. Heb niet door gehad dat het zo fluctueerde

• Novax
  • Niet online
[...]

Die €0,37336 = €0,24171 + €0,13165 (EB van 2024 incl. BTW)

Ik heb:
enkel €0,29
normaal €0,32
dal €0,26

• Truus01
En ODE geldt niet meer? Dus is het wel die €0,24 voor mij? Want dat valt dan al helemaal mee, tenminste, tov 'nu'. :)
En anders ziet het ernaar uit dat ik een beetje een minder gunstig contract heb dan @Novax en @de Peer. :-(

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:07:
En ODE geldt niet meer? Dus is het wel die €0,24 voor mij? Want dat valt dan al helemaal mee, tenminste, tov 'nu'. :)
En anders ziet het ernaar uit dat ik een beetje een minder gunstig contract heb dan @Novax en @de Peer. :-(
Heb naar Specificatie gekeken en wat ik noemde is mijn all-in tarief

• reneeke1970
Je kunt het toch zien in je gc app, ik zit ook op 36 cent

1 PVoutput . Dongen NB

• Truus01
Als ik even de info die ik her en der heb combineer kom ik volgens mij uit op: (€0,19976 kaal (enkel) + €0 ODE (2025) + €0,10154 energiebelasting) *1,21 BTW (2025) = €0,364573 :-(
(Heb de app niet.)

Ach, ook het exacte tarief is pas over een klein jaar echt interessant...

• Novax
  • Niet online
Helaas, de ODE zit sinds 1 januari 2023 in de EB dus dat komt er nog wel bij op.

• reneeke1970
Truus01 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:48:
Als ik even de info die ik her en der heb combineer kom ik volgens mij uit op: (€0,19976 kaal (enkel) + €0 ODE (2025) + €0,10154 energiebelasting) *1,21 BTW (2025) = €0,364573 :-(
(Heb de app niet.)

Ach, ook het exacte tarief is pas over een klein jaar echt interessant...
Als je de eb van 2026 neemt dan klopt het.
35 komma nog wat centen....

1 PVoutput . Dongen NB

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
[...]

Je kunt nog wel even denken, hoor. Duurt nog even...
Klopt, maar goed om het in kaart te brengen.
Mijn huidige contract heeft de tarieven:
Variabele leveringskosten (enkel)  €0,37336 (incl btw)
Netto terugleververgoeding €0,115

in 2025 heb ik 8200 kWh afgenomen, 7800 kWh teruggeleverd, en 11000 kWh opgewekt.
Volgens HA heb ik 30% eigen zonnestroom verbruikt.

Eigen verbruik moet dus omhoog, wellicht door een kleine accu bijv Marstek.
Welke contract ik nodig heb moet ik nog goed induiken.

Zal eens proberen uit te rekenen wat het me zou gaan kosten als ik niks doe.
Is er toevallig al een excel sheet die hierin handig is, en van welke tarieven moet ik uitgaan.

Als ik mijn eerste half jaar verbruik keer de leverinskosten doe, de teruglevering tegen de ltv, dan kom ik op 900 euro bijbetalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Driek op 02-01-2026 11:44 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:36
Driek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:33:
[...]

in 2025 heb ik 8200 kWh afgenomen, 7800 kWh teruggeleverd, en 11000 kWh opgewekt.

Is er toevallig al een excel sheet die hierin handig is, en van welke tarieven moet ik uitgaan.

Als ik mijn eerste half jaar verbruik keer de leverinskosten doe, de teruglevering tegen de ltv, dan kom ik op 900 euro bijbetalen.
Ik kan nu nog salderen zonder terugleverkosten. In september moet ik overstappen en heb mij al een beetje verdiept in de leveranciers. Ik heb na september een forse "overproductie" en vooralsnog scoort Zonneplan het beste want daar betaal ik nauwelijks een maandbedrag maar ja dat kan de komende maanden nog wel veranderen want er zijn al meer leveranciers met een dynamisch contract. Greenchoice begint ook want ik kreeg een bericht van hen.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Driek schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Mijn situatie 2025 (op 100 kWh afgerond):
Contract: Greenchoice 3 jaar contract tot 1-7-2027, Variabele leveringskosten (enkel)  €0,37xxx (incl btw) Netto terugleververgoeding €0,115)

4600 kWh afname, 12000 kWh teruggeleverd, 15400 kWh opgewekt PV, 3400 kWh PV direct verbruikt in woning, en 8000 kWh totaal verbruikt in woning.
Grootverbruikers: Warmtepomp en EV
Stel ik heb hetzelfde verbruik in heel 2027 en kan dan dus niet meer salderen, dan kom ik over het hele jaar aan zo'n 330 euro bijbetalen, eerste half jaar ruwweg 150 euro.

Ik heb voor 2025 batterijopslag gesimuleerd op basis van uurdata van de slimmemeter hoeveel kWh ik minder zou kunnen terugleveren en dus minder moeten leveren bij verschillende grootte van batterij. Je ziet dan dat je vooral in maart, april en september, oktober veel kunt besparen. Hierbij met 100% cyclus rendement gerekend, onrealistisch, in werkelijkheid mag je met 80% blij zijn. Besparing over het hele jaar valt tegen, terugverdientijd 4 jaar bij een 5 kWh batterij.

Batterijgrootte [kWh] Besparing 2025 [kWh]
2 633
3 913
4 1142
5 1323
10 1790
20 2007

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3. 4 Jaga convectoren met zelfbouw fans, rest radiatoren. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A++++/NOM, gasloos feb24. PV: 60x, totaal 17.5kWp, 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA integr

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Jammer dat er geen vergelijking is met mensen zonder zonnepanelen.
Zal dynamisch populairder worden?

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-01-2026 10:15 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01 20:55
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:
[YouTube: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?]

Mooie video en een helder beeld, maar verwachting de politiek er iets mee gaat doen? die heb ik niet.
Dus dat gaat of een batterij worden of een systeem met een schakelaar die detecteert of ik aan het terug leveren ben en dan de panelen op het dak gaat uitzetten.

Dynamischer zou zeker populairder gaan worden, ik durf het alleen nog niet :X

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 03-01-2026 10:32 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Mektheb Uitzetten betekent ook dat je een gedeelte van de zonne-energie niet voor eigen gebruik kunt gebruiken. Dus je zou alleen zoveel moeten terugschroeven (bij sommige omvormers kan dat) dat er geen teruglevering optreedt, maar wel nog eigen verbruik afgedekt wordt. Andere mogelijkheden zijn apparaten bij te schakelen om het eigen verbruik op dat moment te verhogen (bijvoorbeeld boiler).

Een straalkacheltje buiten bijschakelen lijkt niet duurzaam :+

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01 20:55
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:49:
@Mektheb Uitzetten betekent ook dat je een gedeelte van de zonne-energie niet voor eigen gebruik kunt gebruiken. Dus je zou alleen zoveel moeten terugschroeven (bij sommige omvormers kan dat) dat er geen teruglevering optreedt, maar wel nog eigen verbruik afgedekt wordt. Andere mogelijkheden zijn apparaten bij te schakelen om het eigen verbruik op dat moment te verhogen (bijvoorbeeld boiler).

Een straalkacheltje buiten bijschakelen lijkt niet duurzaam :+
Hmmmm daar moet ik dan is naar gaan kijken

• reneeke1970
Mektheb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Hmmmm daar moet ik dan is naar gaan kijken
Maak je niet te druk, alleen bij innova moet je gaan betalen, alle overige krijg je nog steeds een luttel bedrag terug.

1 PVoutput . Dongen NB

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:14:
[YouTube: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?]

Ik vind al die berichten in diverse media over betalen voor je teruglevering sowieso bullshit, want als je een beetje goed je contract kiest, dan kun je nog steeds een netto positief bedrag voor je PV-stroom krijgen. En daarnaast wordt je door de nieuwe situatie gewoon zoveel mogelijk gestimuleerd om je eigen stroom te gebruiken. En daar lijkt me niks mis mee.
Zonet mijn gegevens even ingevuld op gaslicht.com, en dan komt vanaf 1-1-2027 bijvoorbeeld Delta naar voren, waar je een terugleververgoeding krijgt van 4.36 cent, en terugleverkosten van 4.11 cent. Netto blijft er natuurlijk bijna niks over, maar je hoeft ook niet te betalen, dus geen noodzaak om de omvormer uit te zetten of te limiteren (iets wat de meeste mensen sowieso niet kunnen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-01 16:39
Mijn contract loopt tot 1-1-2027 maar als deze langer zou doorlopen zou ik verwachten dat het salderen eraf gaat omdat dit algemeen wettelijk is geregeld.

Tegen die tijd maar eens kijken wat een handig contract is om terug te leveren.

De trend is dalende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPWt2sy5Fq4XVjlvBQL2T-UPUTI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nx7t0SSLmo5L4zaEPbfLZTVy.jpg?f=user_large

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:42
aa4ever schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Mijn contract loopt tot 1-1-2027 maar als deze langer zou doorlopen zou ik verwachten dat het salderen eraf gaat omdat dit algemeen wettelijk is geregeld.

De trend is dalende:

[Afbeelding]
het salderen heeft niets met je contract te maken
dat staat daar los van

is een regeling van de overheid hoe met belasting om te gaan

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-01 20:27
aa4ever schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:22:
[...]

De trend is dalende:

[Afbeelding]
Goeie ouwe innova tijd. Benieuwd of daar nog een accountmanager ontslagen is.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:42:
[...]

Ja, ik vermoed salderen t/m 31/12/2026 en daarna geen salderen meer, maar wel €0,115 TLV per kWh over elk geleverde kWh.
Er is inmiddels een uitspraak dat dat niet hoeft. Als in het contract staat dat er gesaldeerd wordt, dan moet dat doorlopen na 1 januari 2027. Alleen de energiebelasting niet. Het ligt er dus aan hoe dit precies in het contract staat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:27:
Bij het Greenchoice 3 jaar contract staat net als bij vele andere leveranciers niet expliciet dat de saldering volgens de wettelijke regeling is en daardoor kan wijzigen. (Alleen in de berekening van de opzegvergoeding staat een referentie naar de wettelijke regeling).

Er is nog wel het component "Aanpassingen" in de voorwaarden voor Netto Teruglevering waar hier al eerder discussie over is geweest in een andere context.

Greenchoice heeft nu nieuwe "Voorwaarden teruglevering" sinds januari 2026 met wel een expliciete referentie naar de wettelijke salderingsregeling maar die is niet op het 3 jarige contract van toepassing.

Ik ga er niet vanuit dat Greenchoice bij deze contracten door blijft salderen (zonder Energiebelasting) maar het is niet helemaal duidelijk in het contract omschreven dus kan nog een staartje krijgen. Zou fijn zijn als daar voor 1 januari 2027 duidelijkheid over is.
Daar zijn inmiddels al uitspraken over gedaan. Zelfs de eenzijdige wijzigingsclausules die in sommige contracten staan zijn onredelijk verklaard. De verwachting is dus inderdaad dat het salderen gewoon door moet gaan, maar dat je wel de energiebelasting moet gaan betalen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Blihi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:48:
Er is inmiddels een uitspraak dat dat niet hoeft. Als in het contract staat dat er gesaldeerd wordt, dan moet dat doorlopen na 1 januari 2027. Alleen de energiebelasting niet. Het ligt er dus aan hoe dit precies in het contract staat.
Thanks! _/-\o_ Dat wist ik niet. Heb je toevallig een link naar de echte gerechtelijke uitspraak?

Edit: Ik heb een half uurtje uitgebreid gezocht op https://uitspraken.rechtspraak.nl/ , maar kan nergens een uitspraak vinden die jouw bovenstaande verhaal bevestigt... Maar misschien zoek ik niet goed?

In mijn contract (t/m 1 juli 2027) staat:
Salderen
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname minus teruglevering.
Dat zou betekenen dat ik dat contract nog probleemloos tot 1 juli 2027 kan handhaven, en met mijn dikke netto overschot ook geen last heb van de hoge leveringstarieven van ~24 cent (excl heffingen).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2026 08:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Blihi
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Thanks! _/-\o_ Dat wist ik niet. Heb je toevallig een link naar de echte gerechtelijke uitspraak?

Edit: Ik heb een half uurtje uitgebreid gezocht op https://uitspraken.rechtspraak.nl/ , maar kan nergens een uitspraak vinden die jouw bovenstaande verhaal bevestigt... Maar misschien zoek ik niet goed?

In mijn contract (t/m 1 juli 2027) staat:

[...]

Dat zou beteken dat ik dat contract nog probleemloos tot 1 juli 2027 kan handhaven, en met mijn dikke netto overschot ook geen last heb van de hoge leveringstarieven van dik 24 cent (excl heffingen).
Een uitleg (zonder bronnen) staat hier: https://www.consumentenbo...ingsregeling-toch-bestaan

Hier wordt gerefereerd aan een uitspraak in het voordeel van een klant door de rechtbank van Amsterdam: https://www.solar365.nl/n...ren-na-2027-66ADAEAD.html

Hier nog meer: https://www.solar365.nl/n...onnepanelen-66ABB2B0.html

Het "probleem" van deze zaak is dat de maatschappij niet is op komen dagen. Daardoor is de uitspraak niet algemeen verbindend. Je zult, tegen die tijd, dus zelf een klacht in moeten dienen als GC niet meer saldeert en zich daarbij beroept op hun wijzigingsbeding. Het kan zijn dat je daarvoor zelfs naar de rechtbank moet, maar ik verwacht dat dit voor die tijd wel uitgevochten is door iemand anders.

Het is in ieder geval zo dat een contract wat afgesloten is voor oktober 2024 altijd kosteloos opgezegd kan worden per 1 januari 2027 (amendement Postma), dus je zit niet vast aan de hoge tarieven.

De wijzigingsbedingen die sommige energieleveranciers in hun contracten hebben staan zijn juridisch niet houdbaar gebleken. Er zijn diverse uitspraken uit de tijd dat bijvoorbeeld de terugleverkosten geïntroduceerd werden in lopende contracten voor onbepaalde tijd. Dat bleek helemaal niet te mogen, maar je moet er wel voor naar de rechter. Maak niet dezelfde fout als ik om naar de geschillencommissie te gaan. Dat lijkt goedkoop, maar je krijgt geen gelijk, want zij kijken niet naar de wet, zij kijken alleen naar jouw argumenten en als die niet goed in jurisprudentie verankerd zijn heb je pech.

In de algemene voorwaarden van GC die ik heb staan verschillende wijzigingsbedingen. Artikel 19 gaat specifiek over de tarieven. Artikel 19.3 is niet van toepassing, omdat er afgesproken is dat de tarieven vast zijn. Artikel 19.5 is niet van toepassing op de kale tarieven, maar wel op de belastingen.

Dan is er nog een wijzigingsbeding voor de voorwaarden redelijke opzegvergoeding, maar daar gaat het hier niet over en voor de ATO, maar ook daar gaat het nu niet over.

Kortom, GC voorziet helemaal niet in een wijzigingsbeding voor de tariefstructuur/saldering en zij moet dus conform contract blijven salderen zoals op pagina 3 van het contract uitgelegd staat:
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je
aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang
je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt
voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende
telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname
minus teruglevering.
Grappig genoeg staat daar zelfs dat zij de belasting blijven salderen, maar ik gok dat dat zelfs door een rechter als onredelijk gezien wordt. Op basis van 19.5 van de AV mogen ze dus die belastingen wel doorberekenen.

Maar goed, ik ben dus geen jurist.

[ Voor 36% gewijzigd door Blihi op 06-01-2026 08:01 ]

• Truus01
Blihi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:48:
Maar goed, ik ben dus geen jurist.
(En @Andrehj.) De kans dat eea stand houdt voor de rechter is niet zo heel groot (voor de consument). Ook zal het waarschijnlijk niet gaan om een massaclaim, en zal dus ieder voor zich naar de rechter moeten stappen om salderen op het kale tarief af te dwingen.

Meer ook hier: Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf

• Blihi
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:29:
[...]

(En @Andrehj.) De kans dat eea stand houdt voor de rechter is niet zo heel groot (voor de consument). Ook zal het waarschijnlijk niet gaan om een massaclaim, en zal dus ieder voor zich naar de rechter moeten stappen om salderen op het kale tarief af te dwingen.

Meer ook hier: Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf
Maar er zijn andere uitspraken waar de wijzigingsbedingen in de voorwaarden als onredelijk zijn aangemerkt. Dat was niet in deze casus, maar in casussen over het introduceren van een teruglevertarief bij een variabel contract voor onbepaalde tijd (en dus met voorwaarden voor onbepaalde tijd)

Een contract is een contract. Dat kun je alleen wijzigen als er een redelijk wijzigingsbeding in staat. Uit die uitspraken blijkt dat de betreffende wijzigingsbedingen niet redelijk waren, maar in de contracten van GC staat helemaal geen wijzigingsbeding. Je kunt het salderen dus niet per 1-1-2027 stoppen (los van de belastingen), want daarvoor moet je het contract wijzigen en dat mag helemaal niet.

• Truus01
Blihi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Maar er zijn andere uitspraken waar de wijzigingsbedingen in de voorwaarden als onredelijk zijn aangemerkt. Dat was niet in deze casus, maar in casussen over het introduceren van een teruglevertarief bij een variabel contract voor onbepaalde tijd (en dus met voorwaarden voor onbepaalde tijd)

Een contract is een contract. Dat kun je alleen wijzigen als er een redelijk wijzigingsbeding in staat. Uit die uitspraken blijkt dat de betreffende wijzigingsbedingen niet redelijk waren, maar in de contracten van GC staat helemaal geen wijzigingsbeding. Je kunt het salderen dus niet per 1-1-2027 stoppen (los van de belastingen), want daarvoor moet je het contract wijzigen en dat mag helemaal niet.
Ik zal je zaak volgen, zodra je naar de rechter gaat. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1 ... 220 221 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2