Er zijn veel redenen om aan te nemen dat de ruime salderingsregels, waarbij een overschot aan zonne-energie weggestreept wordt tegen een tekort op andere momenten, na 2017 flink aangepast wordt [bijvoorbeeld PolderPV]
Update:
Verslag vergadering Tweede Kamer
Pagina 34:
(Noot voor mensen die twijfelen om nu PV aan te schaffen: gewoon doen, de komende 6 jaar verandert er niets, daarna waarschijnlijk 2 jaar een overgangsregeling en daarna maakt het eigenlijk niet meer uit)
Dit heeft financiële gevolgen voor praktisch alle particuliere PV eigenaren in Nederland, omdat zonder extra maatregelen het vermogen dat opgewekt wordt door PV bijna nooit geheel op hetzelfde moment gebruikt wordt ("eigengebruik"). Het is nog onduidelijk wat een teruggeleverde kWh waard wordt.
In dit topic kan je kwijt welke maatregelen jij neemt en hoe je de toekomst van kleine particuliere PV installaties ziet.
Interessante opties:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Overschot aan elektriciteit i.v.m. PV
Update:
Verslag vergadering Tweede Kamer
Pagina 34:
Hierbij zouden ook de veelgeprezen Ferrarismeters (met automatisch salderende draaischijf) administratief afgekeurd worden.Minister Kamp
Ik heb daarom besloten om in ieder geval voor deze kabinetsperiode van vier jaar zekerheid te geven. We gaan in 2017 weliswaar evalueren, maar zoals ik in de Eerste Kamer heb gezegd, vind ik dat we in ieder geval tot 2020 de salderingsregeling overeind moeten houden. Als we de regeling gaan veranderen, zorgen we, zoals we altijd doen bij fiscale regelingen, voor een nette overgangsregeling. Ik heb dus geen onzekerheid maar juist zekerheid gecreëerd. Er komt een evaluatie in 2017. Die heeft pas werking vanaf 2020.
(Noot voor mensen die twijfelen om nu PV aan te schaffen: gewoon doen, de komende 6 jaar verandert er niets, daarna waarschijnlijk 2 jaar een overgangsregeling en daarna maakt het eigenlijk niet meer uit)
Dit heeft financiële gevolgen voor praktisch alle particuliere PV eigenaren in Nederland, omdat zonder extra maatregelen het vermogen dat opgewekt wordt door PV bijna nooit geheel op hetzelfde moment gebruikt wordt ("eigengebruik"). Het is nog onduidelijk wat een teruggeleverde kWh waard wordt.
In dit topic kan je kwijt welke maatregelen jij neemt en hoe je de toekomst van kleine particuliere PV installaties ziet.
Interessante opties:
- Powerrouter, met accu's opwek en gebruik voor de meter balanceren
- Een (warmtepomp)boiler opwarmen met een momentaan overschot om hiermee het gasverbruik te verminderen
- De nieuwe regels gewoon accepteren
- Elektrische fiets/scooter/auto opladen
- Met domotica het verbruik van vriezers, wasmachines verplaatsen
- Jouw idee?
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Overschot aan elektriciteit i.v.m. PV
[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 24-08-2014 10:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.