Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 42.914 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Er zijn veel redenen om aan te nemen dat de ruime salderingsregels, waarbij een overschot aan zonne-energie weggestreept wordt tegen een tekort op andere momenten, na 2017 flink aangepast wordt [bijvoorbeeld PolderPV]

Update:
Verslag vergadering Tweede Kamer
Pagina 34:
Minister Kamp
Ik heb daarom besloten om in ieder geval voor deze kabinetsperiode van vier jaar zekerheid te geven. We gaan in 2017 weliswaar evalueren, maar zoals ik in de Eerste Kamer heb gezegd, vind ik dat we in ieder geval tot 2020 de salderingsregeling overeind moeten houden. Als we de regeling gaan veranderen, zorgen we, zoals we altijd doen bij fiscale regelingen, voor een nette overgangsregeling. Ik heb dus geen onzekerheid maar juist zekerheid gecreëerd. Er komt een evaluatie in 2017. Die heeft pas werking vanaf 2020.
Hierbij zouden ook de veelgeprezen Ferrarismeters (met automatisch salderende draaischijf) administratief afgekeurd worden.

(Noot voor mensen die twijfelen om nu PV aan te schaffen: gewoon doen, de komende 6 jaar verandert er niets, daarna waarschijnlijk 2 jaar een overgangsregeling en daarna maakt het eigenlijk niet meer uit)

Dit heeft financiële gevolgen voor praktisch alle particuliere PV eigenaren in Nederland, omdat zonder extra maatregelen het vermogen dat opgewekt wordt door PV bijna nooit geheel op hetzelfde moment gebruikt wordt ("eigengebruik"). Het is nog onduidelijk wat een teruggeleverde kWh waard wordt.

In dit topic kan je kwijt welke maatregelen jij neemt en hoe je de toekomst van kleine particuliere PV installaties ziet.

Interessante opties:
  • Powerrouter, met accu's opwek en gebruik voor de meter balanceren
  • Een (warmtepomp)boiler opwarmen met een momentaan overschot om hiermee het gasverbruik te verminderen
  • De nieuwe regels gewoon accepteren
  • Elektrische fiets/scooter/auto opladen
  • Met domotica het verbruik van vriezers, wasmachines verplaatsen
  • Jouw idee?
Zie ook
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Overschot aan elektriciteit i.v.m. PV

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 24-08-2014 10:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zelf neig ik naar een warmtepompboiler; ik heb een relatief kleine set van 1140 Wp dus het overschot en maximaal te dumpen vermogen valt wel mee :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 15:45
7.5 cent per kWh... dat is wel heel zuur. Ik denk eigenlijk ook dat die meteen-zelf-gebruiken oplossingen niet veel zoden aan de dijk zullen zetten; denk aan de barre wintermaanden. Bovendien, wat is de TVT van nog weer zo'n apparaat?

Ik zou iedereen willen oproepen hiertegen te protesteren. Bestaande bezitters worden de dupe en er zal met 7.5 cent per kWh ook geen hond meer zijn die nog PV wil op zijn/haar woning. Nederland loopt al enorm achter met duurzame energie... dit zou nog eens een grote stap terug zijn.

Ze kunnen beter eens gaan nadenken over idiote subsidies zoals die bestaan hebben voor SDE projecten in het verleden, of Mitshubishi Outlanders met een batterijtje met 40k subsidie de man (500 miljoen kosten voor de staat in 1 jaar). Als ze dit soort blunders in de toekomst weten te voorkomen blijft er ruimte zat voor salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier komt een lucht/lucht warmtepomp. Op dit moment ben ik met een UPS aan het testen in hoeverre het loont om overdag de UPS te laden en deze stroom s'avonds te gebruiken.

Ik wil ook nog testen in hoeverre ik s'nachts de vriezer uit kan schakelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als er een fatsoenlijke Feed In Tariff voor in de plaats komt is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Die kans acht ik echter niet zo groot, een FIT werkt het beste met aparte bemetering. Dat is vaak lastig achteraf te regelen.

Het afschaffen van salderen is niet alleen maar slecht, want dat houdt PV nu kunstmatig klein omdat het niet loont meer PV opwek te hebben dan je jaarverbruik.

Zijn er warmtepompen die je met een PWM, 0-10V of digitaal signaal direct in vermogen kan regelen?
Het voordeel van een digitale hoofdmeter is namelijk dat je vrij eenvoudig je momentane overschot te weten kan komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 28-04-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
hoeveel kabinetten kunnen we dan al weer versleten hebben?
Hopen dat 't volk (de democratische meerderheid) wijzer wordt en wijzer kiest ipv korte termijn denken....

je kan ook denken en inrichten:
* ontvangen FIT/saldering in euro's aflossen op hypotheek, rendeert ook weer (meer) dan sparen;

in 2017 zijn zover ik weet even grof geteld alle 3 PV systemen 'al' terugverdiend, en is vanaf 2006 de opbrengst in euro direct in de aflossing gegoten.
Wat daarna komt, is koffiedik kijken en erg afhankelijk van minister van EZ van het leidende/zittende kabinet.

[ Voor 54% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2014 13:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Salderen is leuk, maar als systeem onhoudbaar. Vergelijk het maar met kersen. In de zomer vrijwel gratis, in de winter niet te krijgen of voor veel geld. Niemand verwacht het hele jaar door verse kersen voor dezelfde prijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 14:52

TheNephilim

Wtfuzzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
laten we wel wezen, de uitrol van de slimme meters begint pas grootschalig op 1 januari 2015.
en het ziet er naar uit dat het wel tot 2017 gaat duren voordat heel Nederland aan de beurt geweest is.
het is wel een flinke organisatie om dat te doen voor zoveel huishoudens, dat doe je niet in 1 dag.
(en dat zal niet overal zonder slag of stoot gaan, ik weet nu al dat ik niet de eerste zal zijn die een slimme meter zal accepteren, ben gewoon per ongeluk niet thuis als ze langs komen, dus ik vraag het me af of dat wel gaat lukken binnen die tijd, verzet zal groter worden als ze verwachten. tot nu toe was het een "vrijwillige" installatie en dan heb je gewoon weinig weigeraars.)

en dan zijn er pas echte cijfers bekend over salderen en wat het nu kost, daar voor zullen ze al gouw een jaar moeten meten. (en dan hebben ze nog de verkeerde cijfers, want dan weten ze niet wat je zelf gebruikt hebt, dat tikt stiekem aardig aan met mijn oost-west set)
dus pas in 2018 kan er iets besloten worden door de regering.
laat nu net de regering nu niet de snelste beslisser zijn van het land.
het kan best nog even duren voordat het zover is.
(en dan hebben we nog de doelstellingen van europa die ze moeten halen, misschien hebben ze wel de kleine pv installaties hard nodig om dat te doen. er kan veel veranderen in al die jaren, ten goede of slechte.)

echt rouwig kan ik er niet om zijn, salderen moet nu eenmaal een keer stoppen, hoop wel dat er een fatsoenlijke overgangs-regeling komt om de pijn wat te verzachten.
ben allen bang dat de markt gaat reageren, en dat de prijzen van pv nu nog verder gaan zakken om verkopen toch hoog genoeg te houden, maar of dat de fabrikanten gaat lukken, geen idee.

er is wel een kleinigheidje waar ik bang voor ben.
het moment dat ik een slimme meter krijg, dat kan lullig uitpakken als dat op het verkeerde moment van het jaar gebeurd. krijg ik dan de min stand uitbetaald in kolen fooi?
in plaats van gesaldeerd? (terwijl salderen nog niet is afgeschaft.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

En door deze onzekerheden begin ik dus de komende jaren zeker niet aan panelen. Zeker nu lekker voor een paar duizend euro aan panelen op mijn dak laten leggen en dan over 2 jaar door die "o zo betrouwbare" Nederlandse overheid nog verder uitgekleed worden? Dacht het niet.... Als ik iets met zonne energie ga doen, dan moet het een soort van "autonoom" systeem worden. De energie die door mijn panelen opgewekt zou worden, blijft dan bij mij tenzij ik het kan verkopen tegen dezelfde prijs als waarvoor ik het zou inkopen.

Een collega heeft zoiets in miniatuur voor o.a. zijn buitenverlichting. Overdag wordt er energie verzameld in een grote hobby accu (12V) en 's avonds en 's nachts brand zijn (energiezuinige) buitenverlichting erop. Niet super efficient natuurlijk, maar als de mogelijkheid tot salderen wegvalt financieel wel interessanter, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Ik ben wel nieuwsgierig naar alle mogelijk manieren van energieopslag thuis. Lekker alles in eigen beheer houden en desnoods op termijn die hele aansluiting eruit, lekker onafhankelijk. (ok, das heel kort door de bocht).

Op het gebied van het opslaan van energie zijn er natuurlijk meerdere varianten mogelijk waarbij onderwerpen als levensduur, omzetverlies en natuurlijk kostprijs meespelen.
Een aantal mogelijke opslagmethodes:
- accu
- vliegwiel
- water oppompen en bij energiebehoefte door turbine naar beneden laten komen
- water verwarmen en bij energiebehoefte weer afkoelen
- cryogene opslag
- gecomprimeerde lucht
- waterstof
- enz., enz., enz..

Misschien dat er in de OP een tabel kan komen met meer info over bovenstaande wijzen van energieopslag met daarbij de voor-/nadelen, efficiency en kosten?
zie bijvoorbeeld ook:
Wikipedia: Energieopslagtechniek

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:55:
En door deze onzekerheden begin ik dus de komende jaren zeker niet aan panelen.
[conspiracy modus]
missie geslaagd voor Kamp :X
[/conspiracy modus]

Wat migjes zegt, panelen kunnen een terugverdientijd < 6 jaar hebben en tot 2020 is er waarschijnlijk weinig aan de hand en zo wel duurt het hoogstens langer; het blijft volgens mij een betere bestemming van je geld dan het op de bank laten staan.

Hoe langer je wacht, hoe meer kWhs je misloopt, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:30:
Salderen is leuk, maar als systeem onhoudbaar. Vergelijk het maar met kersen. In de zomer vrijwel gratis, in de winter niet te krijgen of voor veel geld. Niemand verwacht het hele jaar door verse kersen voor dezelfde prijs.
ben het wel met je eens, allen de vergelijking is wat rottig.
want in tegen stelling tot kersen heeft stroom in eens een belasting tarief van 280% wat we ongeveer extra moeten betalen (van 8ct naar 22ct).
dus als in de zomer de kersen gratis zijn besparen we wel die 280% die bij een ander worden ge-int door de leverancier.

salderen is onhoudbaar gemaakt door de regering, beter zou zijn om de algemene belasting omhoog te doen en de stroom belasting te verlagen, zodat iedereen goedkope stroom heeft en de regering zijn geld heeft.
dan kunnen zaken beter verdeeld worden (sterkste schouders de zwaarste lasten).

en laten we wel wezen, om zoveel geld gaat het nu ook weer niet.
een gemiddeld gezin betaalt nu ongeveer +/- 400 euro aan belasting via de stroom rekening.
(en krijgt daar weer het meren deel van terug via de heffings-korting, +/- 380 euro)

gewoon de heffings-korting schrappen, de belasting op stroom verlagen.
en dan het tekort wat ontstaat oplossen met een algemene belasting verhoging.
dan word die hele gregoriaanse knoop die we de energie rekening noemen eindelijk eens een stuk simpeler. en kunnen we best nog een tijd doorgaan met salderen, zij het met wat lagere winsten..
allen daar heeft het kabinet ballen voor nodig en ik betwijfel het of ze dat hebben.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:55:
En door deze onzekerheden begin ik dus de komende jaren zeker niet aan panelen. Zeker nu lekker voor een paar duizend euro aan panelen op mijn dak laten leggen en dan over 2 jaar door die "o zo betrouwbare" Nederlandse overheid nog verder uitgekleed worden? Dacht het niet....
Uitkleden? Waar heb je het over? Huidige prijs is tussen de €0,70 en de €2,00 geinstalleerd per wattpiek. Of je die panelen wilt kopen hangt van jezelf en je dak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Dit is eerder om de 'slimme' energiemeter erdoor te drukken, maar die wordt niet verplicht.

De gelinkte PolderPV in de TS komt overigens wel een beetje rellerig over, om hen nou als bron te gebruiken. Het is koffiedik kijken, maar om nou te verwachten dat regelingen eeuwig blijven bestaan is vrij naïef.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Proton_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:02:
[...]

[conspiracy modus]
missie geslaagd voor Kamp :X
\[/conspiracy modus]

Wat migjes zegt, panelen kunnen een terugverdientijd < 6 jaar hebben en tot 2020 is er waarschijnlijk weinig aan de hand en zo wel duurt het hoogstens langer; het blijft volgens mij een betere bestemming van je geld dan het op de bank laten staan.

Hoe langer je wacht, hoe meer kWhs je misloopt, dat is zeker.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet elke 6 maanden opnieuw ga berekenen wat mijn terugverdientijd zou zijn. De vorige keer kwam ik, rekening houdend met de ligging van het huis t.o.v. de zon en de bomen in de omgeving, op een terugverdientijd van 10 jaar. Maar..... dat is dus wel uitgaande van 1:1 salderen via mijn Ferraris meter. En ik heb altijd al gezegd, dat ik een terugverdientijd van 10 jaar te hoog vind. Pas vanaf 5 of 6 jaar wordt het interessant, vind ik. De regelgeving verandert hier in NL zo snel, dat je er gewoon niet op kunt vertrouwen of je die terugverdientijd ook echt gaat halen of niet. De overheid hoeft maar 1 regeltje te veranderen en het kan je zo een paar duizend euro kosten.

Met de betrouwbaarheid van de overheid op dit moment, wil ik alleen investeren in een systeem met OF een lage terugverdientijd OF een totaal onafhankelijk systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 39993 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:32:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet elke 6 maanden opnieuw ga berekenen wat mijn terugverdientijd zou zijn. De vorige keer kwam ik, rekening houdend met de ligging van het huis t.o.v. de zon en de bomen in de omgeving, op een terugverdientijd van 10 jaar. Maar..... dat is dus wel uitgaande van 1:1 salderen via mijn Ferraris meter. En ik heb altijd al gezegd, dat ik een terugverdientijd van 10 jaar te hoog vind. Pas vanaf 5 of 6 jaar wordt het interessant, vind ik. De regelgeving verandert hier in NL zo snel, dat je er gewoon niet op kunt vertrouwen of je die terugverdientijd ook echt gaat halen of niet. De overheid hoeft maar 1 regeltje te veranderen en het kan je zo een paar duizend euro kosten.

Met de betrouwbaarheid van de overheid op dit moment, wil ik alleen investeren in een systeem met OF een lage terugverdientijd OF een totaal onafhankelijk systeem.
Om die reden ga ik ook geen auto aanschaffen, dat haal ik er nooit uit. Wie weet gaan ze over een paar jaar wel rekeningrijden invoeren en dan zit ik daar met m'n onverkoopbare auto.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Senor Sjon: zonnigtype heeft inderdaad een hele eigen stijl :)
Maar alles wat relevant is staat er wel, met bronvermelding en onderbouwing. Dat maakt het volgens mij een geschikt stuk om als basis te gebruiken.

@BazzH: Post de situatie eens op Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 met de hint 'zoveel mogelijk kWh/€'. Als je meer tijd dan geld hebt is zelf doen heel leuk en haalbaar. Wie weet komt er iets verrassends uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Senor Sjon schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:28:
Dit is eerder om de 'slimme' energiemeter erdoor te drukken, maar die wordt niet verplicht.

De gelinkte PolderPV in de TS komt overigens wel een beetje rellerig over, om hen nou als bron te gebruiken. Het is koffiedik kijken, maar om nou te verwachten dat regelingen eeuwig blijven bestaan is vrij naïef.
die gelinkte PolderPV is hier bekend als zonnigtype op het forum.
klink iets rellerig ja, en zeer ingewikkeld soms.
(en schrijftaal is wat ingewikkeld, maar komt vooral door dat de materie dat ook erg is.)
maar er is geen grotere kenner in nederland van de echte situatie en vreemde regels omtrent dit gebeuren.
met alle uitzonderingen die daar bij horen.

(heb je zelf al eens geprobeerd je energie rekening na te rekenen?
als je dat wil doen heb je zijn website nodig om er ook maar 1 klota van te begrijpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
revolution-nl schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:38:
Ik wil ook nog testen in hoeverre ik s'nachts de vriezer uit kan schakelen.
Met domotica het verbruik verplaatsen, ook een aardige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:41
Interessant topic weer...
Terpen Tijn schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:35:
7.5 cent per kWh... dat is wel heel zuur. Ik denk eigenlijk ook dat die meteen-zelf-gebruiken oplossingen niet veel zoden aan de dijk zullen zetten; denk aan de barre wintermaanden. Bovendien, wat is de TVT van nog weer zo'n apparaat?
En idd, dat is eigenlijk direct het eerste wat ook in mij op komt.
Ja je kan je PV proberen meer lonend te laten worden, maar hetgeen wat je daarvoor moet doen of aanschaffen kost ook weer een flinke duit. Op het eind blijf je gewoon met een lange(re) TVT zitten.

Protest, de Ferraris zo lang mogelijk houden en evt. een goed accupack lijken me logische stappen. Ik hoop in elk geval dat wel dat die accu's tegen die tijd betaalbaarder zijn, want die zijn over het algemeen nog echt zot duur.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je normaliter teruglevert. Is dat standaard niet altijd de 40/60 verhouding? Waar je 40% direct verbruikt en 60% teruglevert, waar je dat laatste dan evt. later weer vanaf het net haalt op een moment dat je het nodig hebt.
Niek_ schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:01:
Ik ben wel nieuwsgierig naar alle mogelijk manieren van energieopslag thuis. Lekker alles in eigen beheer houden en desnoods op termijn die hele aansluiting eruit, lekker onafhankelijk. (ok, das heel kort door de bocht).
Misschien wel, maar als het kan? Je omvormer heeft wel aansluiting op het net nodig dacht ik, mja als je er al accu's hebt staan is ook dat probleem weg. Het scheelt wel een hoop extra kosten die je dan niet meer hebt.

Stroomoverschot uitwisselen met buren
Ik hoorde trouwens gisteren van mijn neef dat de regering misschien van plan was om in te voeren om je PV ipv het net te laten stromen direct aan je buren te verkopen. Dan ook niet meer via het net, maar dus een directe koppeling van jouw PV overschot naar de buren. Ik heb wel twijfels of dit echt een optimum kan zijn, zowel technisch als mbt de prijs. Hoe wordt het gecontroleerd, hoe voorkom je onderlinge onenigheid, ook leveren aan buren waar je geen klik mee hebt, etc, etc, etc? Nu zit er altijd nog één of andere instantie tussen die het dan met je regelt, dan niet meer. Tja, de tijd zal het ons leren.
migjes schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:54:
[...]
als je dat wil doen heb je zijn website nodig om er ook maar 1 klota van te begrijpen.)
lol, goed dat ik dat hier lees. Toevallig gisteren een opzet voor gemaakt, maar de kosten komen nog niet uit zoals de NUON het heeft berekend. snap nog niet waar het verschil in zit. :+
Maar op PolderPV staat het dus goed uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Senor Sjon schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:28:

Dat is mijn zelfverkozen taak ook, om het wat "prikkelend" te brengen.
Anders wordt NEEderland niet wakker... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

marcel87 schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:16:
Interessant topic weer...

....

lol, goed dat ik dat hier lees. Toevallig gisteren een opzet voor gemaakt, maar de kosten komen nog niet uit zoals de NUON het heeft berekend. snap nog niet waar het verschil in zit. :+
Maar op PolderPV staat het dus goed uitgelegd?
Onder sectie grafieken > financien kun je je hart ophalen.

http://www.polderpv.nl/financien.htm

Een "kort door de bocht maar zeer goed de werkelijkheid weergevende" samenvatting vind je hiero:

http://www.polderpv.nl/financien9.htm

Die is tot en met eerste jaarhelft 2013, maar principe blijft onveranderd...

... totdat ze in Den Haag weer iets "nieuws" verzinnen natuurlijk ... :'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Dat de huidige regeling niet ideaal is snap ik.
Maar ze kunnen echt iets moois naar de ***** toe brengen.

Om me heen zie ik mensen zonnepanelen nemen en daarna steeds zuiniger omgaan met energie.
Dat zou je ook kwijt kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
migjes schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:54:
[...]

die gelinkte PolderPV is hier bekend als zonnigtype op het forum.
klink iets rellerig ja, en zeer ingewikkeld soms.
(en schrijftaal is wat ingewikkeld, maar komt vooral door dat de materie dat ook erg is.)
maar er is geen grotere kenner in nederland van de echte situatie en vreemde regels omtrent dit gebeuren.
met alle uitzonderingen die daar bij horen.

Ik krijg mijn energierekeningen anders op een paar cent nauwkeurig uit mijn meterstanden excel. :) Zo moeilijk is dat ook weer niet. Buiten een paar afrondingsverschillen is zo uit te rekenen. Juist sites die dingen half wel/niet meerekenen zijn een crime en veel energievergelijkers maken zich daar schuldig aan.

Het gaat mij meer om de teksten in bold, rood, groot, klein, wisselend in grootte in één zin etc. Het leest als een schreeuwerige stuiterbal (no offence). Zeg maar een stuiterende Jack Russell die je liever negeert (wederom, no offence). ;)

Hoe salderen ze in andere landen? Ik koester mijn draaimeter (ook al telt ie alleen op), no way dat ik zo'n spionagekastje in mijn huis wil.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:03

BCM

marcel87 schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:16:
[...]
Stroomoverschot uitwisselen met buren
Ik hoorde trouwens gisteren van mijn neef dat de regering misschien van plan was om in te voeren om je PV ipv het net te laten stromen direct aan je buren te verkopen. Dan ook niet meer via het net, maar dus een directe koppeling van jouw PV overschot naar de buren. Ik heb wel twijfels of dit echt een optimum kan zijn, zowel technisch als mbt de prijs. Hoe wordt het gecontroleerd, hoe voorkom je onderlinge onenigheid, ook leveren aan buren waar je geen klik mee hebt, etc, etc, etc? Nu zit er altijd nog één of andere instantie tussen die het dan met je regelt, dan niet meer. Tja, de tijd zal het ons leren.
[...]
Sorry, Maar dit is echt volledige onzin. Ook in de politiek worden wel eens onzinnige voorstellen besproken.... Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze direct een handrijking gaan doen om energiebelasting te ontwijken terwijl er helemaal niets mee gewonnen gaat worden. Congestie of onbeschikbaarheids issues blijven.
Ik denk dat je neefje een hele dikke duim heeft!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Het gaat er om wat je beurt voor de terug geleverde stroom, als dat het kale leveringstarief is plus de 7,5 cent korting/tegemoetkoming krijg je 14,6 cent los van alle btw, eb en SDE+ stijgingen, de 7,5 cent zal wegens "overweldigend succes" van de postcoderoos regeling wellicht nog 5 jaar vast worden gezet en met de stijgende waarde van de direct verbruikte stroom is dat voldoende om PV te laten renderen.
Met accu's kun je hooguit dagaccumulatie toepassen, de zomerstroom is niet te bewaren tot de winter, verder is het beetje zonde om de met veel moeite in accu's opgeslagen energie via je wasdroger weg te blazen , beter is: geen accu's maar panelen kopen, de vlucht naar voren, ieder jaar bijplaatsen om de kortingen te kompenseren, tot ieder schuurdakje, fietsenhokje en andersoortig afdakje vol ligt met PV, tuinpad van panelen maken, zorg dat je de overheid voor blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

een laag verbruik en goede isolatie is het antwoord.
vergeet niet dat als ik 7,5 cent per kWh ga betalen, iemand die dat niet kan (3 hoog) een groter probleem heeft met de cummulatieve sde+ heffing, wat dat word een incasso tijger.
ik maak me niet zoveel zorgen, mijn verbruik is laag, en tot die tijd is het echt een feestje.
ik blijf wel zitten met de vraag wat met grote overschotten teruglevering gaat gebeuren,
en hoe datr dan afgehandeld gaat worden, nu noemen we dit onder 0 saldering, ofwel kale teruglevering,
maar hoe gaat dat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Senor Sjon schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:56:
[...]

Het gaat mij meer om de teksten in bold, rood, groot, klein, wisselend in grootte in één zin etc. Het leest als een schreeuwerige stuiterbal (no offence). Zeg maar een stuiterende Jack Russell die je liever negeert (wederom, no offence). ;)
Geen probleem hoor, ben wel wat gewend. Was dan ook om ff goed te benadrukken dat het om "achter de meter" ging, en dat het expliciet werd gelijkgetrokken aan het nieuwe - qua vermeend succes - totaal onbewezen nagelneue postcoderoos verhaal (terwijl "klassiek salderen" feitelijk al bestaat sinds er niet in terugloop geblokkeerde Ferrarismeters hangen).
Hoe salderen ze in andere landen? Ik koester mijn draaimeter (ook al telt ie alleen op), no way dat ik zo'n spionagekastje in mijn huis wil.
Lang verhaal. In België tot de nul, eronder krijg je niks voor overschot. In USA waar #netmetering zo'n beetje "uitgevonden" was, is het inmiddels oorlog tussen de saldeerders en de utilities. Waarom? Omdat die eikels nog steeds alle kostenposten inclusief transport per kWh afrekenen.

... en dan krijg je dus gesodemieter met de "beheerders van het net".

Bij ons is alle transport sinds 1 jan. 2009 vastrecht geworden. Niet saldeerbaar... Vandaar dat je op dat specifieke vlak netbeheer niet hoort klagen, die zijn aan het begin van het jaar al "binnen"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
Nu zsm pv neerleggen, dan is het grotendeels terugverdiend voor het salderen verdwijnt...

en hoog eigenverbruik met WP en door niet alles zelf op te wekken (ca. 2/3 zelf)

[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 28-04-2014 17:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 18:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

- accu
- vliegwiel
- cryogene opslag
- gecomprimeerde lucht
- waterstof
- enz., enz., enz..
Warmte opslag in medium: zoutverbindingen (zowel vloeibaar als droog), water met PCM, PCM verwerkt in materialen.

In vorm van toepasbaarheid in woningen denk ik aan:
1: accu (om op een later tijdstip eruit te halen)
2: in warmte (water, zoutverbindingen, PCM)
3: waterstof/power2gas (en vanaf hier is het kostbaar voor thuisgebruik).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of gewoon meer gebruiken, elektrische auto en elektrisch element in een boiler, misschien niet alles aan efficiëntie maar beter dan weggeven.
Deze 2 dingen zijn ook goed te schakelen als je meer vermogen levert en nemen voldoende af.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik stem ook op meer gebruiken. Stel dat je zelf je brood gaat bakken (ik kan op dit moment geen beter voorbeeld bedenken), verplaats je energieverbruik van de bakker naar je eigen woning.

Kies iets wat veel energie gebruik elders weghaalt en je bent supergoed voor het milieu bezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Lekker duur dan je eigen brood bakken. Waarom zou je energie elders weghalen als je daar nu ook niet direct voor betaald? Hoeveel energie kost het als je brooddeeg niet meer centraal bij de bakker aankomt maar bij ieder thuis terecht moet komen, als je het hebt over goed zijn voor het milieu (niet de portemonnee alleen)?
Elektrische auto kan, maar juist op het piekmoment ben je vaak niet thuis? Tenminste ik neem aan dat je daar dan mee naar je werk bent, zelfde als met elektrische scooter/fietsen/etc... waar je ze ws niet allemaal hebt, maar slechts 1 of 2 van de genoemden.

Meerverbruik klinkt zo krom. Die boiler vind ik dan wel een goeie, net als power2gas (al is hierbij weer: wat krijg je ervoor terug, het gas zelf of een x-bedrag?)
zonnigtype schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:27:
[...]
*linkjes*

Die is tot en met eerste jaarhelft 2013, maar principe blijft onveranderd...

... totdat ze in Den Haag weer iets "nieuws" verzinnen natuurlijk ... :'(
Bedankt, ik ga er eens naar kijken binnenkort. :)
Wel een hoop leesvoer zie ik al wel. :P
BCM schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:58:
[...]

Sorry, Maar dit is echt volledige onzin. Ook in de politiek worden wel eens onzinnige voorstellen besproken.... Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze direct een handrijking gaan doen om energiebelasting te ontwijken terwijl er helemaal niets mee gewonnen gaat worden. Congestie of onbeschikbaarheids issues blijven.
Ik denk dat je neefje een hele dikke duim heeft!
Haha geen idee, ik heb het alleen gehoord. We hebben het ook niet heel lang over gehad, het was tussendoor heel kort. Ik weet daarom ook niet uit welke bron hij het heeft of wanneer hij het heeft gehoord.
Echter, de titel van het topic is ook: wat doen WE met .... niet wat de overheid perse allemaal bedenkt. Anders had ik het ws ook niet genoemd hier. ;)

Ik heb naderhand ook nog gezocht of ik er een bron van kon vinden, maar het enige wat naar boven kwam is "PV Grid"... wat dan samen gaat met de energieleverancier, jij, je buren en een slimme meter. Een stukje daarover. Een ander stuk wat ik nog wel interessant vond is dit. Allemaal ideeën maar niets heel concreets.
Anoniem: 238103 schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:06:
een laag verbruik en goede isolatie is het antwoord.
Wel het antwoord, alleen lang niet altijd makkelijk zo te maken. Betekend vaak eerst nog doen veel grote investeringen incl. het TVT verhaal. Mja als je het al hebt zit je inderdaad gebakken.

In het algemeen:
Ben wel benieuwd, kunnen we ook wat bedenken waar je niet eerst nog andere (grote) investeringen voor moet doen? Enige wat ik in het topic zag is: verkopen in ruil voor wat anders (geld via saldering of dat power2gas), de rest kost allemaal eerst een (behoorlijke) investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

LaserJet schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:20:
Ik stem ook op meer gebruiken. Stel dat je zelf je brood gaat bakken (ik kan op dit moment geen beter voorbeeld bedenken), verplaats je energieverbruik van de bakker naar je eigen woning.

Kies iets wat veel energie gebruik elders weghaalt en je bent supergoed voor het milieu bezig. ;)
... zoals zelf zonnecellen bakken i.p.v. het de primaire energie vretende, kolencentrales-rijke Chinezen "het" te laten doen ... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:49
Door al die energieproductie van particulieren ziet het Haagse een enorme inkomstenbron wegvallen.
Want ik kan het niet anders zien dan dat wat korting wordt genoemd door hun; gewoonweg betekent dat je belasting aan De Haag gaat betalen voor je eigen winning van de zon.
Die is dus niet meer gratis.
Het heeft niets te maken met dag/nacht, zonnig/bewolkt of zomer/winter en gebruik versus productie of netgebruik.
En natuurlijk is dat het grote doel van de slimme meter.
Zo kan men nog exacter afstemmen hoeveel geld men de burger gunt en kan men de grote energieproducenten makkelijk tevreden houden. De daluren qua totaal verbruik kunnen dan heel gemakkelijk tot de spitsuren qua beprijzing verheven worden. Immers de particulieren zijn ook voor hun de kip met de gouden eieren.
Meer gebruik en/of inefficient gebruik is een instinctieve reactie op een totale waanzin.
Totaal niet onverwacht, want Kamp heeft dat al lang genoeg geopperd.
Niet voor niets cancelden mijn buren onmiddellijk na het energieakkoord -waar alle groenen hebben zitten te slapen- onze inkoop van toch veel paneeltjes.
En ik ben blij dat ik mijn tvt heel kort heb gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 20:52
Toch even voor mijn beeld.
Als je straks 1 kWh over hebt, dan lever je dat terug voor de kale prijs van 6 cent
Gebruik je die kWh later, dan betaal je 22 cent - 7,5 cent korting is 14,5 cent.

Waar de later gebruikte kWh je eerst niks koste en dus 22 cent "opbracht"
Kost deze nu 8,5 cent, en brengt dus maar 13,5 cent op

Klopt dit sommetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41
wat denken jullie van deze methoden:
http://solareis.nl/solareisconcept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

marcel87 schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:59:
Lekker duur dan je eigen brood bakken. Waarom zou je energie elders weghalen als je daar nu ook niet direct voor betaald? Hoeveel energie kost het als je brooddeeg niet meer centraal bij de bakker aankomt maar bij ieder thuis terecht moet komen, als je het hebt over goed zijn voor het milieu (niet de portemonnee alleen)?
"Bij ieder thuis terecht moet komen"? Je koopt het meel gewoon bij de supermarkt als je je andere boodschappen doet. Extra energie: 0. Of als je een molen in de buurt hebt koop je daar eens in de zoveel tijd een grotere hoeveelheid. Nog afgezien van het affakkelen is zelf gebakken brood gewoon lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MeTooPV schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:03:
Toch even voor mijn beeld.
Als je straks 1 kWh over hebt, dan lever je dat terug voor de kale prijs van 6 cent
Gebruik je die kWh later, dan betaal je 22 cent - 7,5 cent korting is 14,5 cent.

Waar de later gebruikte kWh je eerst niks koste en dus 22 cent "opbracht"
Kost deze nu 8,5 cent, en brengt dus maar 13,5 cent op

Klopt dit sommetje?
het zou kunnen dat misschien wel zoiets ongeveer ergens beslist gaat worden in het jaar 2017 of later.
maar dan hebben we al weer verkiezingen gehad, en is er al weer veel water door de maas en waal gestroomd. ;)
dus iets anders zou ook kunnen.
wie weet wat er gebeurd is een optimist of pessimist, de wijzen zeggen: "we weten het ook niet."
is dat niet gewoon een standaard warmte pomp (brine/water) met een mooi marketing praatje?

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 29-04-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CastorFiber
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 23:21
Hoe zit het straks met als je levert op fase L1 en tegelijkertijd stroom afneemt over de andere fases L2 en L3?
Gaat daar hetzelfde rekensommetje voor gelden en gaan we daar ook extra voor betalen? Hoe registreren de huidige slimme meters dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
In Oostenrijk zag ik dit jaar ook veel meer PV dan in afgelopen jaren; er werden loodsen (nou ja, meer een groot afdak) van vele 1000'en meters gebouwd, met het volledige dakoppervlak vol met PV. Navraag bij mensen uit de buurt leerde dat die dingen eigenlijk speculatief werden gebouwd. De eigenaar had de ruimte zelf maar voor een klein deel nodig en ging er eigenlijk vanuit dat hij de rest eventueel wel aan anderen zou kunnen verhuren, maar aan wie of waarom leek niet echt duidelijk. Lijkt mij dus dat de complete business-case op de PV is gestoeld. En zie je ook in Bayern complete akkers volgebouwd met PV; het wordt zwaar gesubsidieerd en levert dus blijkbaar meer op dan de akkers te bewerken en er gewassen op te laten groeien. En heel belangrijk; in Duitsland is je "Einspeisevergütung" door de Staat vastgesteld en voor die set geldig voor de komende 20 jaar. In mijn optiek is het nog een hele redelijke vergoeding ook en je bent niet afhankelijk van de meest onbetrouwbare partner voor zowel particulieren als bedrijven: de Staat.

Wel waanzinnig om te horen dat we dan in Nederland, nog voordat PV goed en wel echt is doorgebroken bij Jan met de Pet, er alweer alles aan willen doen om het tegen te werken. Ik ga maar heel snel PV aanleggen, om zeker te zijn dat ik het (grotendeels) heb terugverdiend zodra de regeling echt is afgeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door HvB83 op 29-04-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
HvB83 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 09:15:

Ik ga maar heel snel PV aanleggen, om zeker te zijn dat ik het (grotendeels) heb terugverdiend zodra de regeling echt is afgeschaft.
Dan hoop ik dat je een heel gunstig gelegen en ruim dak hebt, een Marktplaats tijger bent, en alles zelf kan installeren.

M.a.w. terugverdienen van nu tot aan 2017 zal slechts weinigen nog gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

[b][message=42149727,noline]
Op het gebied van het opslaan van energie zijn er natuurlijk meerdere varianten mogelijk waarbij onderwerpen als levensduur, omzetverlies en natuurlijk kostprijs meespelen.
- accu
- vliegwiel
- cryogene opslag
- gecomprimeerde lucht
- waterstof
- enz., enz., enz..

Misschien dat er in de OP een tabel kan komen met meer info over bovenstaande wijzen van energieopslag met daarbij de voor-/nadelen, efficiency en kosten?
zie bijvoorbeeld ook:
Als het salderen dreigt afgeschaft te worden, wordt er eindelijk pas echt nagedacht over duurzame opslag. Lijkt me een prima ontwikkeling dus. Salderen had alleen maar tot gevolg dat duurzaam opgewekte energie in de zomer kon worden gecompenseerd met fossiel opgewekte energie in de winter. Dat is altijd een halve oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Laatst online: 23:30
Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:15:
[...]
Salderen had alleen maar tot gevolg dat duurzaam opgewekte energie in de zomer kon worden gecompenseerd met fossiel opgewekte energie in de winter. Dat is altijd een halve oplossing geweest.
volgens mij is opslaan minder duurzaam dan de energie die je op dat moment niet nodig hebt aan iemand anders geven die het wel nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

creon schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:19:
volgens mij is opslaan minder duurzaam dan de energie die je op dat moment niet nodig hebt aan iemand anders geven die het wel nodig heeft
Dat geldt 's zomers terwijl in Nederland er 's winters juist de meeste vraag naar energie is(verwarming, cv pomp, droger, verlichting, lange avonden voor de tv/pc). De saldering en pv voorstanders negeren gewoon dat er ook zoiets als winter is(die soms 7/8 maanden lang is in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

7-8 maanden? Ben je in de war met Lapland ofzo :P
Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:15:
[...]

Als het salderen dreigt afgeschaft te worden, wordt er eindelijk pas echt nagedacht over duurzame opslag. Lijkt me een prima ontwikkeling dus. Salderen had alleen maar tot gevolg dat duurzaam opgewekte energie in de zomer kon worden gecompenseerd met fossiel opgewekte energie in de winter. Dat is altijd een halve oplossing geweest.
In de winter waait het nog steeds en stromen de rivieren ook nog steeds.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Salderen is vooral mooi omdat het transparant is en je het iedereen uit kan leggen. Verder is het niet fantastisch.
Een teruggave in postcoderoosstijl combineert het slechtste van de mogelijkheden:
* Administratief ingewikkelder omdat je de kale kWh prijs terug krijgt van de leverancier en de genoemde 7.5 cent (9 incl btw) van de overheid
* Nog steeds gemaximeerd op je eigen verbruik
* Er zijn geen garanties op de 7.5 cent, die kan vooralsnog zomaar per direct aangepast worden
* Het vereist aparte verbruik en opwektelwerken, maar hoeveel er precies opgewekt wordt blijft onduidelijk omdat eigenverbruik niet meegerekend wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Zolang er (wereldwijd en in zekere mate ook in NL) ongeveer 10* meer directe & indirecte subsidies naar 'vieze energie' gaan en zo 'fout gedrag' beloond wordt, én grote (vaak ook vieze) bedrijven belastingvoordelen genieten waardoor ze ook nare concurrentievoordelen hebben tav bijv kleine innovatieve spelers op de markt, én negatieve externe effecten niet doorberekend worden in de productprijzen, dan heb ik weinig hoop op meer duurzaamheid.

Excuus voor de lange zin. ;)

Salderen maakt 'goed gedrag' juist aantrekkelijker. Voor veel mensen is geld nu eenmaal de eerste (en regelmatig helaas enige) prikkel om bepaald gedrag te vertonen. Als we, zie boven, toch zo sterk op mister Mammon gericht zijn en dan helaas ook vaak in negatieve zin, dan is het wat mij betreft jammer als de huidige regeling wordt afgeschaft of sterk uitgekleed.

Maar misschien levert afschaffen juist ook andere positieve prikkels op, zoals (inderdaad) meer onderzoek/innovatie op gebied van energieopslag; nog meer zuinigheid, meer (lokaal) samenwerken, meer samenwerken met 'het weer', etc.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

In Duitsland hebben ze veel ervaring met optimaliseren van eigen verbruik. Kost wel wat,
maar kan interessant worden als het prijs verschil tussen import en export van kWh (te) groot wordt

http://www.sma.de/en/products/battery-inverters.html

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Met een meerprijs van €1k zonder accu's is zo'n oplossing in de meeste gevallen niet echt te verantwoorden denk ik. Zeker als je voor een kWh straks nog 15 cent krijgt, alsnog 2/3 van de volle mep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:37:
[...]

Dat geldt 's zomers terwijl in Nederland er 's winters juist de meeste vraag naar energie is(verwarming, cv pomp, droger, verlichting, lange avonden voor de tv/pc). De saldering en pv voorstanders negeren gewoon dat er ook zoiets als winter is(die soms 7/8 maanden lang is in Nederland).
Salderen heeft zin totdat we in de zomer 100% duurzaam kunnen opwekken.
Zo simpel is het, en zover zijn we de eerste 20 jaar nog niet.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Stelling: €0,15/kWh is genoeg om zonnestroom voor particulieren interessant te houden
Natuurlijk is de volle mep leuker voor ons, maar met €0,15 verdienen de paneeltjes zich ook terug.

Eens, oneens?

alles is nog speculatie natuurlijk, nog los van hoe de 15 cent is opgebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:23
Proton_ schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:26:
Stelling: €0,15/kWh is genoeg om zonnestroom voor particulieren interessant te houden
Natuurlijk is de volle mep leuker voor ons, maar met €0,15 verdienen de paneeltjes zich ook terug.

Eens, oneens?

Dat is iets minder dan 30% "verlies"... oftwel... TVT is 30% langer? (los van zelf verbruikte energie voor de meter...)

[ Voor 4% gewijzigd door alberthakvoort op 01-05-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

Eens, oneens?

ruim voldoende voor mij.

(en als we overschotten via het postcoderoos model kunnen verkopen.
dan word hij zelfs voor woudsehoeve leuk.)

maar alles hangt wel van de kleine lettertjes af, en ben wel bang voor flinke administratieve rompslomp.
ze zouden eigenlijk niet de postcode gebieden moeten aanhouden.
maar gewoon algemeen Nederland als 1 gebied moeten zien (zo groot is Nederland nu ook weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn

Eens, oneens?

Dat is alleen acceptabel voor de gunstig gelegen systemen, zoals we hier veel op het forum zien.

West-dakjes met wat avondschaduw van de buren, bijvoorbeeld die van mij, gaan naar een heel hoge TVT; ik zou naar bijna 18 jaar gaan (slik).

Ik zou het een goede zaak vinden als PV ook op minder super-de-puper daken interessant bleef, dat komt de groei van het opgestelde vermogen vast ook zeer ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Eens, oneens?

Het is niet het complete kostenplaatje als van salderen de overstap naar verlaagd tarief wordt gemaakt.
Op het moment dat mogelijk het salderen wordt heroverwogen, worden ook de nieuwe tarieven voor ODE bepaald (al in 2016).
De huidige verdeling van lasten zouden dan ook moeten worden overwogen.
Zoveel ophef, Particuliere PV is nu minder 0,4% en kan misschien door groeien tot 5-6% van het totale elektra verbruik, niet eens het totale energieverbruik.
Zonder heroverweging van de lasten is de logische stap om off-grid te gaan(mits je het wintergat kunt opvangen) of een accu systeem om tenminste verschuiving binnen het etmaal op te vangen, zodat zo min mogelijk over de meter gaat (afh. van ODE scheelt 9-15ct per opgewerkte kWh, niet direct eigenverbruik)

EDIT: rapport kosten ramingen en verwachte kasuitgave aug 2013 t.o.v. referentiepad m.b.t. toen bekende invulling

De ODE opslag, op dit moment wordt ca €3 miljard/jaar aan SDE+ beschikbaar gesteld aan exploitatie ondersteuning, de vraag is of die volledig benut wordt en geheel via lopende jaar kasbalans na 2016 omgeslagen wordt via ODE.
(Ter vergelijking voor 2014 is EB inkomsten op €4,4 mjd geraamd)

Bij nieuwe systemen kun je er eventueel rekening mee houden welke opties de beste zijn na besparen mits de info beschikbaar is.

Ik ben zelf ingestapt bij PV op rekenbasis 860-900kWp/kWh (ivm omgevingschaduw) en 10 jaar TVT met 100% salderen in 2012 en voor seizoen 2014/2015 hoop ik zover te zijn dat ik mijn gaskraan kan dichtdraaien

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 01-05-2014 17:36 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

ik heb mijn TVT van 8 jaar gebaseerd op 18 cent. (14.000kWh verbruik)
15 cent is nog steeds interessant als de panelen inderdaad de 25 tot 30 jaar halen en de omvormer een dikke 10 jaar.

Verkopen binnen de postcode roos ?? mmmm goed plan !!!! ik leg er nog wat paneeltjes bij !!

Verschuiving van overdag naar snachts is niet echt dekkend ( gemiddeld verbruik is 30kWh en op goede dagen 70kWh opwek.)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:07:
ik heb mijn TVT van 8 jaar gebaseerd op 18 cent. (14.000kWh verbruik)
15 cent is nog steeds interessant als de panelen inderdaad de 25 tot 30 jaar halen en de omvormer een dikke 10 jaar.

Verkopen binnen de postcode roos ?? mmmm goed plan !!!! ik leg er nog wat paneeltjes bij !!

Verschuiving van overdag naar snachts is niet echt dekkend ( gemiddeld verbruik is 30kWh en op goede dagen 70kWh opwek.)
PCR, er zijn flink wat regels opgesteld voor je een BD beschikking hebt, leesbegin

Terug levering is als particulier nauwelijks te voorkomen zeker seizoen verschoven, maar het netwerk als "accu" gebruiken of zelf kortstondige accu opslag voor verbruik is tegen die tijd pas echt te berekenen/in te schatten.
In 2017-2018 wordt de 7,5ct EB korting opnieuw bekeken, die een beschikking hebben, hebben deze voorlopig voor 10 jaar

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik weet dat de tvt discussie belangrijk is om de businesscase rond te krijgen maar het doet PV zo ongelooflijk te kort.

Aan de investering denk ik allang niet meer, ik haal nog wel iedere dag plezier uit mijn pv setjes en dat is
onbetaalbaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Eens, toch hoor ik dat alleen van mensen die reeds PV hebben :)
Dan moeten ze wel de streep over zijn gegaan en een sluitend financieel verhaal hoort daar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn tvt is allang voorbij, over die periode hoor je niemand
salderen is in mijn ogen nu ook niet houdbaar als dat steeds vaker gaat gebeuren
je tvt is ook vrij persoonlijk je eigen keus geweest

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-05-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-04 07:18
Momenteel is er nog een dag/nacht tarief in stroom. Blijkbaar is het aanbod 's nachts blijkbaar nog (te) groot. Als PV blijkbaar al een probleem wordt / gaat worden, waarom dit niet omdraaien? Is simpel, kost niets, en zorgt voor een grotere vraag overdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Het hele probleem met salderen zit hem niet in de pv, maar in de hoge belasting op onze stroom. Barbara baarsma heeft een mooi stuk op universiteit van Nederland over ideële belastingen. PV is in Nederland voor een groot deel gebaseerd op belastingvermijding. De oplossing voor onze overheid zit hem volgens mij in het verlagen van de energiebelasting en het verhogen van het vastrecht. Dan maken ze het verschil tussen slimme en oude meters ook nihil. Accu's zijn dan ook zinloos.
Hoeven ze niet eens salderen af te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Met verhogen van het vastrecht maak je mij niet blij. En zuinige mensen zonder PV ook niet. Liever twee tarieven, één voor levering en één voor verbruik die niet teveel van elkaar verschillen. Vervolgens vastrecht en EB afschaffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vast recht zou mijn inziens zeker mogen blijven, de achterliggende infrastructuur is ook niet gratis. Maar wel naar proportie, dus grote verbruikers betalen evenredig meer dan kleine verbruikers.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Nee, mij maken ze daar natuurlijk ook niet blij mee, maar het raakt wel aan de kern van het probleem. De energiebelasting dient geen ideeel doel meer en is alleen maar voor algemene middelen. Dan kun je hem net zo goed afschaffen en de belasting elders halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

CastorFiber schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 08:57:
Hoe zit het straks met als je levert op fase L1 en tegelijkertijd stroom afneemt over de andere fases L2 en L3?
Gaat daar hetzelfde rekensommetje voor gelden en gaan we daar ook extra voor betalen? Hoe registreren de huidige slimme meters dit?
Er is afgesproken dat de 3-fase E-meters moeten afrekenen volgens de feraris methode, dus alle 3 fases eerst optellen en dan pas bepalen of er sprake is van levering of teruglevering. En niet dat er gelijktijdig sprake kan zijn van levering en teruglevering. Voor nieuwe meters!
Dat kan je verleiden om met 1 omvormer alles op 1 fase terug te leveren, misschien goedkoper, maar technisch (minder verlies in kabels bijvoorbeeld) is het beter om te balanceren.
Voor het salderen maakt het inderdaad niet (meer) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
blissard schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:35:
Nee, mij maken ze daar natuurlijk ook niet blij mee, maar het raakt wel aan de kern van het probleem. De energiebelasting dient geen ideeel doel meer en is alleen maar voor algemene middelen. Dan kun je hem net zo goed afschaffen en de belasting elders halen.
Maar nu hebben we het over de 22cnt en de opbouw daarvan. De groep van kleinverbruikers dus.
What if grootverbruikers naar een opschaling van tarief gaan, dan brengt dat toch ook wel een schrikeffect teweeg (toch maar wel wat zuiniger omgaan met energie?) en kan misschien de huidige regel gewoon blijven.

Ik snap wel wat je bedoeld met die belastingvermijding i.c.m. PV... mja eigenlijk pak je daar vooral de kleinverbruikers mee die dan met hun duurzame ideeën de TVT ermee proberen terug te verdienen. Vandaar dat ik dan ook stel: is het niet wat om naar die grootverbruikers te kijken.
Betekent dit bijv. grotere prijzen in hun dienstverlening/producten of zal het relatief meevallen en brengt 2cnt/kWh extra al genoeg geld in de pot van de Rijksoverheid die dan ten goede komt voor een grotere groep mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
2ct/kWh voor de hogereEB schijven 8) volgens mij komt er dan gillend stoom bij Min. Kamp en Wientjes VNO-NCW uit de oren.

Een poging dan: Inkomsten verdeling per schijf, op basis van de sleuteltabelen 2012&2014 van Min van Fin. en CBS (Steutels zijn indicatieve kosten/ baten)

In 2012 zou aandeel huishoudaansluitingen eerste schijf op 88,2% uitkomen en 24,9TWh.
EB uit aardgas >90% van eerste schijf was voor de 2014 prognose €3398,49 mln opgenomen, maar dat zal wat optimistisch zijn na warm voorjaar 2014
Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/Pictures/EB-tabel.jpg
Mocht iemand link hebben naar verdere exacte specificaties van EB kerngetal uit Jaarverslag van het Rijk 2013, wil ik die wel proberen op te splitsen op bovenstaande wijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Erasmo schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:28:
Vast recht zou mijn inziens zeker mogen blijven, de achterliggende infrastructuur is ook niet gratis. Maar wel naar proportie, dus grote verbruikers betalen evenredig meer dan kleine verbruikers.
Het vastrecht is meer bedoeld voor de overhead van de netbeheerder; of je weinig of veel energie afneemt maakt dan eigenlijk niets uit. De kosten per aansluiting lijken me in alle gevallen (nagenoeg) gelijk en in ieder geval zelden afhankelijk van de hoeveelheid energie die je afneemt. In die zin dus eerlijk om dat op een vast tarief te houden.

In mijn beleving is het capaciteitstarief bedoeld voor het onderhoud van de aansluiting en die is al gestaffeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Domba schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:37:
2ct/kWh voor de hogereEB schijven 8) volgens mij komt er dan gillend stoom bij Min. Kamp en Wientjes VNO-NCW uit de oren.
Haha "komt dat zien" >:)

Mja mss ook wat veel en ik bedoelde overigens 2cnt op het totaal... niet per kale kWh. Dus 10cnt incl belastingen, transportkosten en de kale energie, wordt dan 12cnt. Ik vind gewoon dat die grootverbruikers wel wat op de vingers mogen worden getikt. Sommige bedrijven zijn best laks of neem nou die huishoudens die extreem veel verbruiken en dan in een goedkopere klasse komen.
Bijv. die miners... ja ik maakte mezelf er ook schuldig aan, maar blijf nog altijd in de duurdere klasse zitten. Sommige met die dikke rigs komen zo over de 10MWh en dan maar verbruiken... want het is simpelweg aanzienlijk goedkoper. Lijkt me niet echt de bedoeling? :P
Echter kan je er weinig van zeggen, omdat de mogelijkheid er is. Nu is dat ook maar procentueel weinig over de hele bevolking, maar er zullen altijd wel wat extreme verbruikersgroepen tussen zitten die zo ook de voordelen graag meepakken.

Het gat tussen 22cnt en 10cnt vind ik eigenlijk ook gigantisch. Waarom zijn er niet meer stappen van verbruiksniveaus en bijbehorende kWh-prijzen ipv maar een paar? Het gat van 1kWh naar 10MWh is nogal groot, zelfde eigenlijk voor de grootverbruikers... van 10MWh naar 50 of >>>100MWh.

Waarom worden huishoudens niet beoordeeld op calorisch verbruik, waar dus het gebruik van zowel gas als elektriciteit even zwaar meetelt en niet zoals huidig gas naar verhouding veel goedkoper is?

In het artikel dat ik hieronder link in mijn bericht staat o.a. genoemd dat elektrisch verbruik een welvaarts product is en zodoende dan ook een hogere prijs rechtvaardigt. Twijfel wel of dat echt zo is. De gemiddelde verbruiken voor X personen per huishouden blijven toch wel redelijk hetzelfde lijkt me, of je nou arm of rijk bent. Zo kan je heel welvarend zijn en neutraal wonen of juist 15MWh verbruiken... wat zegt welvarendheid er nu van? Waarom mag het dan toch een hogere prijs zijn?
Een poging dan: Inkomsten verdeling per schijf, op basis van de sleuteltabelen 2012&2014 van Min van Fin. en CBS (Steutels zijn indicatieve kosten/ baten)

In 2012 zou aandeel huishoudaansluitingen eerste schijf op 88,2% uitkomen en 24,9TWh.
EB uit aardgas >90% van eerste schijf was voor de 2014 prognose €3398,49 mln opgenomen, maar dat zal wat optimistisch zijn na warm voorjaar 2014
[afbeelding]
Mocht iemand link hebben naar verdere exacte specificaties van EB kerngetal uit Jaarverslag van het Rijk 2013, wil ik die wel proberen op te splitsen op bovenstaande wijze
Hm interessant om te zien dat het grootste deel geld van de particulier komt.
Terwijl als je het uitzet tov wat bedrijven verbruiken... zit je ruwweg op een factor 10 qua prijsverschil. Blijf dat zot vinden… 8)7

Interessante bekendmaking vond ik deze nog, wat ik tegenkwam nadat ik zocht voor data van 2013 voor de tabel van jou. Het zijn vragen en antwoorden over een debat over PV en andere hernieuwbare energie en hoe het mag worden gebruikt.
HvB83 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:05:
[...]

Het vastrecht is meer bedoeld voor de overhead van de netbeheerder; of je weinig of veel energie afneemt maakt dan eigenlijk niets uit. De kosten per aansluiting lijken me in alle gevallen (nagenoeg) gelijk en in ieder geval zelden afhankelijk van de hoeveelheid energie die je afneemt. In die zin dus eerlijk om dat op een vast tarief te houden.

In mijn beleving is het capaciteitstarief bedoeld voor het onderhoud van de aansluiting en die is al gestaffeld.
Deels stem ik ermee in. Grootverbruikers belasten het net natuurlijk wel meer, zeker omdat lokaal dan de vraag hoog is ipv bij huishoudens verspreid over een groter gebied, en ze betalen sowieso al minder per kWh. Dat het extra bedrag voor aanleg en onderhoud dan geschaald wordt gevraagd (naar gelang het verbruik) lijkt me dan ook niet vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 02-05-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
marcel87 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:36:

[...]

Hm interessant om te zien dat het grootste deel geld van de particulier komt.
Terwijl als je het uitzet tov wat bedrijven verbruiken... zit je ruwweg op een factor 10 qua prijsverschil. Blijf dat zot vinden… 8)7
[...]
Vanuit de overheid gezien liggen netto die verhoudingen anders door de heffingskorting (welke verrekend wordt met E-rekening), vervanger/opvolger van ooit de belastingvrije voet voor 800kWh en 800m3 gas toen het een regulerende belasting was en geen "potverteren"

De omzetting Energiebelasting van regulerend naar algemene middelen en heffingskorting, werkt alleen bij zuivere afname, het model is niet berekend op prosumenten, dan veranderen de baten in no time in kosten voor de overheid

De verhouding op de euro exact zijn lastig te berekenen.
Algemene cijfers zijn er wel CBS 2012 particuliere huishoudens EB €2260mln (elektra en gas)

Aangenomen dat alle 7569371 huishoudens in 2013 een eigen aansluiting hebben met een gemiddelde verbruik van 3340 kWh Uitgaande hiervan EB €2945,3 mln (baten)
De heffingskorting €2411,7 mln(kosten)

Netto €533,6 mln inkomsten overheid van Elektra de rest komt van EB op gas

Wat gelijk is aan ca 4,6TWh 100% salderen in de laagste schijf (gem 20% van alle HH nul op de meter)
Voor PCR met verlaagd tarief was €10 mln voor 2014 gereserveerd door het kabinet, getuige alle regels voor een beschikking, nog maar de vraag of zovele daadwerkelijk van start gaan in 2014 goed voor 133 GWh

Edit: Voorlopig gaat de overheid uit van 4Gwp in 2020 met uiteindelijke potentie van minimaal 90GWp, Vanuit de Overheid bij voorkeur via SDE+ en grootverbruikeraansluitingen (het loopt geen storm voor 2014 tender, iedereen wacht tot laatste hoogste staffel) want dat gaat niet ten koste van EB inkomsten, maar zijn kasuitgave die omgeslagen worden via ODE heffing op elektra en gas
Eerst volgende educated guess cijfers dat het wat sneller gaat met PV is http://www.thesolarfuture.nl/ eind deze maand.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 02-05-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als de reden voor het afschaffen van salderen de gemiste energiebelasting is wat is dan het verschil tussen salderen en eigen opslag?
Per saldo komt er dan nog te weinig EB binnen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 20:11:
Als de reden voor het afschaffen van salderen de gemiste energiebelasting is wat is dan het verschil tussen salderen en eigen opslag?
Per saldo komt er dan nog te weinig EB binnen.
Maakt niet heel veel verschil, alleen nu al salderen geheel schrappen is niet handig, er zijn momenteel flink wat acties in uitvoering, ook van greendeals met basis salderen (energieakkoord, zonnepanelen op huurwoningen, stroomversnelling, energiesprong etc)

Verlaagd tarief verlengt de duur van de omgekeerde belasting piramide die door klein deel van totale energieverbruik wordt gedragen.

Bij de huidige groei, is met verlaagd tarief de pool 5-10% groter waar over je de EB verhoging (ivm stimulering decentraal, afschaffing kolentax, energiebesparing),over kunt uitsmeren als ook de ODE opslag, (extra kasuitgave SDE+).
Als ik simpel optel, zou in enkele stappen na 2016 de belasting met 5-7ct excl BTW/kWh omhoog moeten, zoals de afspraken/uitgave nu afgedekt zijn.
Versnelt alleen de eigen opwek/opslag/verder besparen achter de meter en vertraagd veel van de centrale uitrol projecten, zoals PV op huurwoningen en stroomversnelling etc.

Tot er een geheel ander concept bedacht is voor de belasting op energie en uitgewerkt, bijv op basis van energielabel en m2 of iets totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:29

mb1

http://varta-storage.de/de/startseite.html

Ik kwam deze net tegen, iemand ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Ziet er interessant uit. Heb je een prijs kunnen ontdekken?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 08:32
hehe, deze bedoel je?

Klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Nu online
Die duurste van 13,8 kWh kost een dikke 41k euro... lol? 8)7

Idee: beter dan even door te sparen voor een Tesla Model S, daar pomp je tot wel 85 kWh in, afh van het accupakket. Ik las eerder al over ideeën om de auto te gebruiken voor energieopslag. Voorwaarden zijn o.a. wel dat de auto voor de deur staat (als de zon schijnt) en dat je energie er ook weer uit kunt halen voor gebruik thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Opel verkoopt ook een accupakket van 16 kW voor 40.000 euro. Krijg je er ook gratis 4 wielen en een auto bij. Of het 24kW accupakket van Nissan voor 30.000 euro. Ook met overdekte stalling die 140 km/h haalt.
;)

In principe hoeft hij niet thuis voor de deur te staan, als hij maar aan een laadpaal staat. Als je je laadpas koppelt aan je PV-opwek dan maakt het weinig uit of je auto nu thuis voor de deur staat of 100 km verder. Ok, misschien moet je dan (om het allemaal super accountable te maken) wat transportkosten betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Maasluip op 06-05-2014 08:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Nu online
@Maasluip, precies, die auto's zijn voor de meesten heel wat haalbaarder dan een Tesla, doch nog steeds relatief duur.

Als je laden & opwekken administratief kunt koppelen zodat je evt nadelen van (verminderde of niet meer bestaande) saldering kunt compenseren: mooi natuurlijk. En mogelijk voor sommigen een (extra) prikkel om elektrisch te gaan rijden.

De praktijk wordt, denk ik, toch iets anders ivm toenemende uitputting van olie en andere grondstoffen = kosten van brandstof stijgen, (kosten van) vervuiling, drukte op weg, e.d. -> minder (ver) reizen, anders reizen (fiets, velomobiel), meer thuiswerken, vergelijkbaar: meer voeding uit eigen omgeving en van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
auto accu gebruiken voor stroom thuis, wat een onzin.
die accu is er voor om mee te rijden.
hij is niet gemaakt om stroom mee op te slaan en te gebruiken.
als je een accu wil gebruiken dan zet je hem gewoon thuis neer.
(en dat hoeft nog niet eens zo heel groot te zijn, een gedeelte van je eigen gebruik verhogen is al genoeg)

als het postcoderoosmodel door gaat zo als hij nu word voorgesteld, dan vind ik wel dat je overal je auto moet kunnen opladen met je eigen opgewekte stroom.

ik ben eigenlijk in princiepen geen tegen stander van het postcoderoosmodel.
vind het eigenlijk een goede regeling, alleen moeten ze die postcodes los laten, dat is onnodige bureaucratie.
en zo groot is Nederland nu ook weer niet.
het laden van je auto in Groningen terwijl je in Tilburg opwekt.
dat moet eigenlijk geen probleem zijn. (daar betaal je nu de netwerkkosten voor)
als de postcodes worden losgelaten dan heb je eigenlijk bijna de Duitsland regeling.
en zo slecht vind ik die nu ook weer niet.

maar er moet eerst nog heel veel water door de rijn en maas stromen voordat het zover is.
er kan nog veel veranderen in die tijd. (eerst alle meters vervangen voor slimme meters, en dan zitten we al in 2017, dan hebben we ook nog verkiezingen. en dan moeten er ook nog plannen worden gemaakt, dit gaat nog wel even duren voordat het zover is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:49
Zo werkt het niet migjes.
Zodra het besluit wordt genomen en niet strand in de kamers, kan het onmiddellijk worden ingevoerd.
De vierde macht is tegen die tijd al ruim hoog en breed klaar met het model.
Het is niet zo dat ze pas aan het werk gaan als het besluit is genomen. Ze werken er nu al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 14-04 18:25

- accu
- vliegwiel
- cryogene opslag
- gecomprimeerde lucht
- waterstof
- enz., enz., enz..

zie bijvoorbeeld ook:
Zo uit de losse pols denk ik dat de enige praktisch bruikbare optie voor energieopslag thuis een accu is, en dan wel de accu in je elektrische auto die je toch hebt. Probleem daarmee is dat die auto waarschijnlijk overdag weg is.
Er zijn trouwens wel "huiskameropslagaccu's" te koop met een uiterlijk dat nog best in je woonkamer zou passen.
Vliegwielen zijn typisch geschikt voor kortdurende grote vermogen.s
Wateroppompen is typisch 4 kuub 100 meter omhoog (of omlaag!) per kWh.
Water verwarmen als warmteopslag kan prima. Wil je er weer stroom van maken zal je eerder aan olie van 1200 graden en een gasturbine moeten denken.
Het feit dat je ze allemaal opnoemt zegt wel dat er niet een echt ideaal is.

Andere creatieve opties:
Airco aan als de zon schijnt, huis wat verder afkoelen zodat je 's avonds niks nodig hebt.
warmtepomp idem dito (maar dan de andere kant op)
Koelkast/vriezer af en toe een paar uurtjes uitschakelen
Kabeltje naar de buren bij mooi weer
Etc.

Het afschaffen van saldering is ook iets wat je al heel lang kan zien aankomen. 't Is leuk als je er zo lang van kan profiteren, maar de economische waarde van 1 kWh "als het uitkomt" is nou eenmaal heel laag. 7 cent is dan nog veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
izdp schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:21:
Zo werkt het niet migjes.
Zodra het besluit wordt genomen en niet strand in de kamers, kan het onmiddellijk worden ingevoerd.
De vierde macht is tegen die tijd al ruim hoog en breed klaar met het model.
Het is niet zo dat ze pas aan het werk gaan als het besluit is genomen. Ze werken er nu al aan.
helaas werkt het toch zo.
de politiek kan niet sneller gaan als de techniek.
slimme meter uitrol begint pas in 2015 en geplant is om eind 2017 klaar te zijn.
is een zeer grote organisatie om dat even voor 10 miljoen aansluitingen te doen. ;)
dat kost tijd, en tot die tijd kunnen ze nog niks doen.
(en ik betwijfel of ze dat wel gaan halen, is toch zoon +/-15 duizend per dag die ze dan 2 jaar lang moeten doen)

en zelfs minister kamp geeft aan dat er dan pas naar gekeken kan worden, dan is pas inzichtelijk over wat nu de echte cijfers zijn.
die dekt zich zelf ook vast in voor de verkiezingen, die met grote kans voor die tijd komen.
wie weet wat voor kabinet we dan hebben en hoe de neuzen dan staan.
dat er vast plannen worden gemaakt, ach ja ze maken er zoveel plannen, en hoeveel halen de eind streep?

en tegen die tijd speelt ook nog mee: hoe Brussel denkt over onze voort gang naar een duurzamere energie productie. we moeten ook nog die 20% halen voor 2020.
het moet wel heel rap gaan met die molens in de noordzee om dat te halen, misschien hebben ze pv wel hard nodig tegen die tijd.

dus het is koffie dik of glazen bol kijken.
het kan alle kanten opgaan en dat kan goed gaan of fout, afhankelijk van je eigen pessimisme of optimisme.
eigenlijk is het in 20 jaar tijd niets veranderd, toen bestond salderen nog niet, maar werd het gewoon gedaan ondanks dat het eigenlijk niet mocht.

en misschien vind ik het met wat kleine aanpassingen zelfs wel een goed plan.
het mag wel het einde van salderen zijn, maar ook het einde van de grens dat je niet meer kunt opwekken als je zelf gebruikt en er geld mee kunt verdienen.
dat is wel jammer voor de kleine burger die gaat er minder aan verdienen, maar boeren kunnen dan wel hun schuren volgooien. (grote installaties zitten al op een veel lagere prijs als het dakjes geklungel die we nu doen)
dus niet alleen naar de eigen portemonnee kijken maar ook naar het lands belang.
maar dat weten we pas als het hele plan en uitwerking er is.
als b.v. het postcode geneuzel er uit word gegooid, dan heb je bijna de Duitse regeling, zij het met andere getallen. (en niet vergeten dat het dan nog steeds voor de meter is, dus maar een gedeelte van de energie)

persoonlijk ben ik nog niet voor het plan zoals het er nu voor staat, maar ik begrijp wel dat het iets ingewikkelder is als er hier word geroepen door mensen die allen maar naar hun eigen portemonnee kijken. ik kijk liever naar de milieu effecten als mijn portemonnee. ook met een lager bedrag verdien ik het wel terug duurt dan allen wat langer, en dat maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
zeegerd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 08:20:
Die duurste van 13,8 kWh kost een dikke 41k euro... lol? 8)7
Er komen er steeds meer te koop hier een pdf-overzicht van April voor ongeveer 130 systemen van 37 aanbieders (CARMEN-EV )

Hier een uitvoerige gebruikskosten berekening (pdf) door "Leipziger Institut für Energie" onderdeel van Technischen Universität Hamburg-Harburg, voor een SENEC Home G2 (kost ca kwart van een Varta-systeem) samen met 8 andere kelder-accusystemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heldere berekening, met dank!

De kosten liggen dus ong. tussen de 50 en 200 cent per kWh.

Dus nog even wachten op een goedkoper prijsplaatje.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17

WouterG

Dit is geen ondertitel

Stel, iedereen met zonnepanelen koopt zo'n accu, wat zijn we dan opgeschoten? Productie van accu's is slecht voor het milieu, het kost een hoop geld, technische noodzaak is er (voorlopig) niet en de overheid loopt nog steeds zijn geld mis. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Tomcat, het is geen oplossing voor een technisch probleem, maar voor een fiscaal probleem.
Het enige wat je "oplost" is belastingvermijding.
Het verschil tussen de werkelijke kosten van stroom en wat je er voor betaalt is te groot geworden. Dat gat wordt dan gevuld met dit soort systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je mist dat de overheid naar de grote energiebedrijven-lobby luistert en niet naar de burger. Groen beleid is ook meer een schaamlap en hangt aan de laatste mem. Het moet omdat het moet, maar niet van harte.
Verder klopt het wel zo'n beetje wat je zegt.

Vergeet ook niet dat de overheid flink geld misloopt voor elke kWh PV die er wordt opgewekt. Zo'n 40% van de kosten van stroom gaan naar de overheid. Dus de overheid heeft er geen echt belang bij dat er veel PV wordt gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Een oplossing die ik nog niet gehoord heb is de volgende:

Begin een bitcoinfarm en ga die bitcoins minen met je zonnestroom. Direct geld in het laatje van je overtollige stroom. ;) Maareh niet doorvertellen he :X . Anders daalt die koers van de bitcoins zo, door al dat aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Maasluip schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:14:
Je mist dat de overheid naar de grote energiebedrijven-lobby luistert en niet naar de burger. Groen beleid is ook meer een schaamlap en hangt aan de laatste mem. Het moet omdat het moet, maar niet van harte.
Verder klopt het wel zo'n beetje wat je zegt.

Vergeet ook niet dat de overheid flink geld misloopt voor elke kWh PV die er wordt opgewekt. Zo'n 40% van de kosten van stroom gaan naar de overheid. Dus de overheid heeft er geen echt belang bij dat er veel PV wordt gesaldeerd.
Nou, ik snap dat wel maar waar ik meer op doel is dat uiteindelijk het probleem (overheid loopt geld mis) nog steeds bestaat en het milieu, de bezitters van zonnepanelen en de overheid er alleen maar minder op zijn geworden.
Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat salderen moet verdwijnen. Als het doel van de energiebelasting het milieu is dan heeft het opheffen sowieso geen zin (mensen gaan minder panelen kopen), gaat het puur om het geld (duh) dan kunnen ze beter de heffingskorting energiebelasting terug gaan dringen of soortgelijke maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:29

mb1

Ik heb zelf ook belang bij het salderen met ruim 4kWp op mijn dak, maar zie ookwel dat er andere problemen ontstaan bij het steeds verder toenemen van alternatieve energie opwekking.
Wat dacht je wat er bij de gemiddelde centrale gebeurd als alle PV bezitters op een zonnige dag handenwrijvend naar hun terugdraaiende meter zitten te kijken..........
Die energie boeren kunnen dan eenheden uit gaan schakelen!
En daar zijn de meeste eenheden niet op gebouwd!
Dat heeft echt GIGANTISCHE consequenties.
Ik kan wel wat anekdotes vertellen uit mijn dagelijks werk maar denk ook maar eens aan de keerzijde, zegt de man met zelf PV......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die eenheden worden 's nachts ook uitgeschakeld, dus ik zie dat niet echt als een extra probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mb1 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:59:
Ik heb zelf ook belang bij het salderen met ruim 4kWp op mijn dak, maar zie ookwel dat er andere problemen ontstaan bij het steeds verder toenemen van alternatieve energie opwekking.
Wat dacht je wat er bij de gemiddelde centrale gebeurd als alle PV bezitters op een zonnige dag handenwrijvend naar hun terugdraaiende meter zitten te kijken..........
Ik kan wel wat anekdotes vertellen uit mijn dagelijks werk maar denk ook maar eens aan de keerzijde, zegt de man met zelf PV......
Er zijn ook vast voordelen, op een zonnige dag verzorgen de pv bezitters de stroomvoorziening in de wijk en is de belasting op het net er naar toe veel lager, veel word er decentraal verbruikt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mb1 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:59:
Die grens is nog lang niet bereikt. Het is ook geen probleem als een hele Vinex wijk tussen 17:00 en 18:00 de inductiekookplaat tegelijk aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

revolution-nl schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:53:
[...]

Die grens is nog lang niet bereikt. Het is ook geen probleem als een hele Vinex wijk tussen 17:00 en 18:00 de inductiekookplaat tegelijk aanzet.
Daarnaast vergeten velen dat ik dan wel weg ben van huis maar dat ik op mijn werk meer energie verbruik dan thuis. Het is dus alleen een verplaatsing van verbruik. Die paar zonnepaneeltjes in ons landje hebben echt nog niet veel invloed op het totaal, als ik zie wat voor vermogens ik af en toe inschakel voor de baas, dat wekken mijn paneeltjes in hun levensduur niet op :(

[ Voor 19% gewijzigd door WouterG op 08-05-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Barrycade

Through the...

Als dat gaat gebeuren komen er hier allemaal uitgestelde starttijd apparaten.
Doe ik trouwens nu al: wasmachine, vaatwasser gaan zo veel mogelijk aan rond de piektijden van mijn opwek. Komt trouwens ook goed uit, zijn ze klaar als we weer thuis komen.

Droger heeft het nog niet en ook de Qooker nog niet.
Dus op de Qooker zal ook een Plugwise komen en dan een warmtepompwasdroger (met startuitstel).

In 2020 zijn mijn panelen trouwens break-even dus dan speelt dit op een andere manier voor mij. Zou anders zijn als ik nu met het afschaffen van salderen zou worden geconfronteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tomcat schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:12:
[...]

Nou, ik snap dat wel maar waar ik meer op doel is dat uiteindelijk het probleem (overheid loopt geld mis) nog steeds bestaat en het milieu, de bezitters van zonnepanelen en de overheid er alleen maar minder op zijn geworden.
Ik ben het dan ook niet eens met de stelling dat salderen moet verdwijnen. Als het doel van de energiebelasting het milieu is dan heeft het opheffen sowieso geen zin (mensen gaan minder panelen kopen), gaat het puur om het geld (duh) dan kunnen ze beter de heffingskorting energiebelasting terug gaan dringen of soortgelijke maatregelen.
Energiebelasting is geen regulerende belasting meer, is "potverteren" is ook niet geoormerkt voor besteding aan milieu, het is niet meer en niet minder dan een vast bedrag jaarlijks dat binnen moet komen

Citaat: Kamp "Vaste commissie voor Economische Zaken, eerste kamer 1 april 2014 ("ontzorgmodel")
Laten wij kijken naar wat er wat betreft die duurzame, lokale energie aan de hand is en laten wij ons ook realiseren dat de rekening altijd betaald wordt. Als wij subsidie willen geven, dan is dat heel leuk voor degenen die subsidie krijgen, maar er zijn altijd mensen die belasting moeten betalen om die subsidie te kunnen financieren. Als wij een korting op de energiebelasting geven aan de een, dan moet dat vervolgens betaald worden door de anderen die geen korting krijgen. Zij krijgen een wat hoger tarief en moeten dus wat meer gaan betalen.
Maasluip schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:14:
Is al wat meer dan 40%, de kale kWh prijs van mijn E-leverancier waar ik momenteel volledig saldeer (NOM) is 5,8 ct de rest ca 75% zijn inkomsten overheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt ook nog netwerkkosten.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.