Het gaat er gewoon om dat je met je PV in zekere zin zeg 100.000kWh op voorhand hebt gekocht. Gedurende de rit verdien je die dus terug, omdat je dat niet meer als grijze stroom hoeft te betalen... hoe je het ook went of keert, dat verdien je dan gewoon... of bespaar je... Wat het verschil is tussen verdienen en sparen zie ik daarom ook niet. Zwart-wit gezien is dat hier namelijk exact hetzelfde.
En ja, als je niet zulke hoge vaste lasten zou hebben voor een auto... dan bespaar je dus ook als je de auto bij huis laat staan. Lijkt me logisch. Tenminste ik heb geen auto die standaard altijd benzine verbruikt als die nu bij huis stil staat. Of het slim is, is het volgende... immers de vaste lasten en waardevermindering zijn aanzienlijk bij een jonge auto. Dat heb je bij PV dan niet of in elk geval stukken minder.
Volgens mij is het maar dat het beestje een naam moet hebben. Besparen, verdienen, terugbesparingstijd, terugverdientijd, terugverdienbesparingtijd, terugbesparingverdientijd, tijdwaaroverjeopdekalenderafstreepthoeveeljebespaartdanwelverdienthebt, <vul zelf wat in>. Ik vind dat maar mierenvermenigvuldiging over een woord, wat maakt het woord uit eigenlijk? Is iedereen autistisch dat ie het woord opsplitst in "terug" "verdien" "tijd" en vervolgens de letterlijke betekenis aan elk deelwoord bedenkt? Iedereen snapt toch wel waar het woord voor staat. Ik kan het ook niet helpen dat ze het terugverdientijd noemen, net als dat een paneel een paneel heet, waarom heet dat geen mier... ja ik leg de mieren op het dak, lekker terugverdienen man?!?!

Welke persoon bedenkt die woorden, waarom heet een appel een appel en niet banaan? Waarom heet een auto auto en geen wipwap? Ja vraag mij het, geen idee.
Nu dan weer wat ontopic (na lichte ergernis): na de terugverdienbesparingstijd begint de tijd van verdienen doormiddel van besparen. Wat je niet hoeft uit te geven heb je je toch al weer mooi erbij. Gratis en voor niks. Dank u wel lieve zon.
Hoe zou het anders kunnen zijn, stel je koopt voor 15 jaar je kWh's in bij de energieleverancier. Je betaalt eenmalig 35.000 euro, niks geen maandelijkse termijnen... niet kinderachtig doen, gewoon in 1 keer. (gem. 195/maand: is veel, maar niet onrealistisch... uit eigen ervaring)
In het eerste jaar bedenk je je en ga je PV nemen omdat je al eens van de voordelen hebt gehoord, de kosten zijn eenmalig 6000 euro, waarvan je 900 euro BTW terug krijgt. Onderhoud kost je 50 euro per jaar, ruw genomen... lijkt me sterk, maar vooruit. Je bespaard of krijgt terug 50 euro/maand d.m.v. je PV, want dat zijn de kWh's die je niet van de energieleverancier verbruikt.
TVT is dan dus: TVT = inleg - teruggave BTW + (onderhoud/maand*maand) - (besparing*maand)
TVT=6000-900+((50/12)*x)-(50*x)
TVT=5100+4,17x-50x
TVT=5100-45,83x
x=5100/45,83=111 maand tot break-even point
Na 111maand heb je dus je inleg+onderhoudskosten terugverdiend... of bespaard (tis maar hoe je het beestje wilt noemen). Daarna hou je dus de winst over van 45.83x. Stel dat de leverancier zegt, oké je hebt mij 35.000 euro betaald voor 180 maanden. Echter heb je over de hele linie al 50 euro teveel betaald, aangezien je daar nu de opwek van je PV voor had. Dat moet de energieleverancier teruggeven aan je. Dat is 9000 euro (180*50) die je terug krijgt. Je moet daarvan nog de kosten voor je PV aftrekken om de winst te bepalen. 9000-5100-4,17*180=3150 euro. Dit heb je effectief teruggekregen, zonder dat het ook maar iets heeft gekost. Heb je dit dan verdiend of bespaard als je het handje-contantje krijgt?
Verdienen zal iedereen vast koppelen aan betaling van een geleverde prestatie... echter heeft je installatie de prestatie verricht, dus wat is het verschil? Wellicht is verdienen inderdaad een verkeerd woord omdat je het normaliter niet contant terugkrijgt... als je slim bent betaal je gewoon niet teveel per maand. Mja wat boeit het... tis maar een woord.
Wat nou als je elke maand moet betalen en gewoon consequent altijd die 195/maand blijft doorbetalen. Aan het eind van het jaar krijg je dus altijd 50*12=600 euro terug. Heb je dat jezelf laten verdienen of besparen? Volgens mij maakt het geen kont uit, wat wel uitmaakt is de duur van de TVT en daarmee het break-even point, waarna je gratis en voor niks bovenop je "terugbespaarde" inleg+onderhoud...extra bespaard. Saldering speelt daar een grote rol in, daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik zo.
Dus dat TVT niet bestaat slaat nergens op. Dat het woord dan misschien niet de lading dekt kan je een poll over maken, kijken wat iedereen ervan denkt en een betere naam verzinnen. Echter wat je daarmee opschiet weet ik ook niet.