Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 42.938 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:10

mb1

Maasluip schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:02:
Die eenheden worden 's nachts ook uitgeschakeld, dus ik zie dat niet echt als een extra probleem.
Een hele nacht is wat anders als 50* per dag wisselen van vermogen of zelfs van het net af!
Als ik je vertel dat er momenten op de dag zijn dat 1 MWh €1000 oplevert en een kwartier later nog maar €40.....
En dat is geen nabije toekomst, maar de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 13:34
Voor migjes ook aanbevelenswaardig om dat verslag ( antwoord op de motie Vos) "Vaste commissie voor Economische Zaken, eerste kamer 1 april 2014 " te lezen.
Zo werkt het en niet zoals je denkt dat het werkt.
Let ook even op de genoemde 5000 kwh. Is dat een voorbeeld uit de oude regeling voor salderen en een niet weten van dhr. Kamp van het gemiddelde verbruik van een huishouden of is dit al een voorzetje en een voorbereidend masseren voor een komende regeling?
Geen fijne woorden voor wie meer produceert of nog zou willen investeren in een groter project.

Edit: beschouw dit ook in het licht van zijn doel:

Over een aantal jaren denken wij dat het mogelijk is om terug te gaan naar één regeling. De salderingsregeling is zo gunstig dat die zaken op gang kan brengen. De regeling met een verlaagd tarief voor de energiebelasting, inclusief het btw-voordeel van € 0,09, plus het voordeel van het niet hoeven te betalen van de kale elektriciteitsprijs als je gebruikmaakt van een coöperatieve lokale voorziening, waardoor iemand voor de lokale elektriciteitsproductie tussen € 0,14 en € 0,17 betaalt, is naar onze mening voldoende gunstig. Dat is de voorziening die uitein-delijk over zal blijven.

Dus dan hou je over het restant energiebelasting, de sde-heffing en je kosten van je eigen productie met een eventueel maximum aan die productie.
Zo in te voeren en geeft enkel wat respijt aan tijd voor degenen die nog geen slimme meter hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door izdp op 08-05-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

mb1 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:44:
[...]

Een hele nacht is wat anders als 50* per dag wisselen van vermogen of zelfs van het net af!
Als ik je vertel dat er momenten op de dag zijn dat 1 MWh €1000 oplevert en een kwartier later nog maar €40.....
En dat is geen nabije toekomst, maar de huidige situatie.
Dat geloof ik, maar komt dat aantoonbaar door zonnepanelen? In een kwartier tijd zal de zon in heel Nederland tegelijk toch niet door de wolken breken?
Ik zou wel eens een grafiek willen zien met de actuele energieprijzen (per minuut/uur of iets dergelijks) en dat naast de weersvoorspellingen willen leggen, ik geloof niet dat daar een direct verband in te vinden is.

Een aluminiumsmelter die een paar ovens aanzet of een paar treinen die toevallig tegelijkertijd vertrekken, daarvan kan ik me wel voorstellen dat dat invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:29
@izdp

Min. Kamp wist zowel ervoor 24 januari als 7 april wat wel het gemiddelde kWh verbruik van een HH was, de herintroductie van eventueel 5000kWh plafond gaat nu op een vergelijkbare wijze als introductie "voor eigen rekening en risico"

Het doel van Min. Kamp is al langer duidelijk, opheffing van de kleinschalige regeling (salderen, op laten gaan in middenregeling in 2020), middenregeling (verlaagd EB tarief) beperken.
Voor 2014-2017 is slechts €10 mln jaarlijks uitgetrokken, (structureel de EB inkomsten daarvoor verlaag,Artikel XXIV, verantwoordelijke Staatssecretaris Financiën), indien er meer gebruik van wordt gemaakt dient dit bij verhoging van EB omgeslagen te worden, de eerst volgende verhoging voor aanvullende dekking is uitgesteld tot 2017 na de huidige kabinetsperiode, net zoals voor de ODE-heffing, waar naar verwachting tegen die tijd al €5-8 mjrd aan extra kasuitgave voor zijn gedaan die nog wel even via een verhogingen weer geleidelijk binnen moeten komen vanaf 2017 voor de overheid. (2-3x wat jaarlijks aan EB van particuliere kleinverbruiker binnenkomt)

Elke bespaarde m3 gas of kWh is geen EB of ODE over verschuldigd, maar maakt ook gelijk de basis voor de omgekeerde piramide voor omslag smaller en versnelt de EB en ODE verhogingen.

12-dec-2013 stukje uit nota nav het verslag belastingplan 2014
De leden van de fractie van de PvdA vragen of het kabinet kan toezeggen dat huishoudens die, voordat er eventueel nieuw beleid wordt vastgesteld al gebruik maken van de salderingsregeling voor achter de meter opgewekte elektriciteit, voor minstens 10 jaar investeringszekerheid krijgen, in lijn met het amendement Van Ojik.15 Voor het verlaagde tarief overeenkomstig de regeling voor lokaal duurzaam opgewekte energie geldt dat bij afschaffing of verlaging van het voordeel de bestaande gevallen tot maximaal 10 jaar na de aanwijzing van de coöperatie nog in aanmerking kunnen komen voor het verlaagde tarief. Wat betreft de toekomst van salderen heeft de Minister van EZ uw Kamer bij de behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet (wijzigingen samenhangend met het energierapport 2011) (Kamerstukken 33 493) aangegeven dat bij voorkeur in 2020 de salderingsregeling in de energiebelasting wordt omgezet in een verlaagd tarief voor lokaal duurzaam opgewekte energie. Het verlaagde tarief geeft namelijk een stimulering die past bij de voordelen van lokale energie. Het omzetten van de salderingsregeling in een verlaagd tarief kan alleen als de zogenoemde slimme meter grootschalig is uitgerold en er ervaring is opgedaan met het nieuwe verlaagde tarief voor lokaal duurzaam opgewekte energie. Bij de evaluatie van het verlaagd tarief en de salderingsregeling over vier jaar zullen deze aspecten worden meegenomen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou, lekker dan. Onze terugverdientijd eindigt ergens in 2023.

Fijn, mijn theoretische houdbaarheid komt langzaam in zicht.. :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31

databeestje

Von PrutsHausen

Hier is het plan om tegen die tijd een set LiFePO4 accus goed voor circa 3kWh aan te schaffen a circa 1000 euro. Daarnaast gebruik ik dan een raspberry met een relais bord voor het schakelen van 48 volt acculader en een micro omvormer die 100-300 watt in kan voeden.

Deze laat ik operen op basis van de P1 poort of via S0 kWh meter diferentiaal.

Goed genoeg om zomers de nacht door te komen voor circa 1500 euro met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

koop dan zoals ik een escooter (4,4kWh) kost minder en rijd ook nog.
vermijd tegelijk wat parkeermeters en stoplichten, en verminder je auto verbruik gelijk aan je gemis aan saldering.
over het algemeen zijn die escooters 24 of 48 volt, ideaal voor een hybrid omvormer dus.

http://www.goodwe.com.cn/...Series+(Hybrid)&intput=77

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 08-05-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:10

mb1

Tomcat schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:04:
[...]

Dat geloof ik, maar komt dat aantoonbaar door zonnepanelen? In een kwartier tijd zal de zon in heel Nederland tegelijk toch niet door de wolken breken?
Ik zou wel eens een grafiek willen zien met de actuele energieprijzen (per minuut/uur of iets dergelijks) en dat naast de weersvoorspellingen willen leggen, ik geloof niet dat daar een direct verband in te vinden is.

Een aluminiumsmelter die een paar ovens aanzet of een paar treinen die toevallig tegelijkertijd vertrekken, daarvan kan ik me wel voorstellen dat dat invloed heeft.
Kijk maar eens op http://www.apxgroup.com/w...rts/monthly_avg_price.xls
Daar vind je allen de prijzen voor het een dag van te voren inbieden op een bepaalde hoeveelheid.
De ONBALANS prijzen welke betaald worden aan degene die op DAT MOMENT kan leveren zijn echt van een andere grote.
Dit gaf ik vanmiddag in een eerdere post al aan.
Hoe klein dan ook, maar kun jij op dat moment leveren dan ben je spekkoper!
Op kleine schaal zie je dat gebeuren bij tuinders die op dat soort momenten de lampen in de kas uit doen en volle bak aan het net gaan draaien.
Op grote schaal kom ik wel bij bedrijven welke een eigen WKC hebben en direct aan het hoogspanningsnet in NL zitten, welke op dat moment meer geld kunnen verdienen door hun productie plat te gooien en maximaal terug te leveren aan het net, dan met braaf hun producten maken!
Omgekeerd zijn er minstens zoveel momenten dat het ingeval van bovenstaande voorbeeld goedkoper is de stroom te kopen, dan er zelf gas voor te verbranden om het op te wekken.
Dit vergt dus ook weer creatief denken bij dit soort organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:52

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ja dat principe ken ik wel, op http://www.apxgroup.com/m...s/apx-power-nl/dashboard/ kun je ook het verloop van de dag zien. Daar zitten grote verschillen in. Maar de koppeling tussen stroomprijs/overschotten/zonnestroom mis ik nog. Ik heb niet het idee dat de invoeding van zonnestroom al merkbare effecten heeft op de stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UpDate
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2024
In deze video bouwt iemand een 1000Ah powerbank in zijn kelder van redelijk nieuwe accu's voor $40. Ben erg jaloers...

ed: link toegevoegd

[ Voor 25% gewijzigd door UpDate op 08-05-2014 22:43 . Reden: link toegevoegd ]

Als je werk je hobby is, hoef je nooit meer te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Juist opgemerkt Domba. Nu roepen veel mensen dat dhr. Kamp het gemiddeld verbruik niet eens weet.
Kan hij dus weer zeggen hoe ruimhartig hij de subsidie/korting toekent in een nieuwe regeling.
En de grens is naar mijn mening om te voorkomen dat eigen opwek bv het gas verdringt en zodoende nog meer EB wordt vermeden.
Eigen verbruik van eigen opwek gaat in ieder geval de SDE-heffing en een deel van de EB en BTW betalen.

Dus nu kan alle manieren van opslag zonder meterpassage tegen deze beoogde nieuwe regeling worden afgezet. En natuurlijk ook evt. investering en uitbreiding versus direct verbruik.
Er zijn zat dagen dat ik ondanks een enorm overschot toch overdag op sommige uren extra uit het net moet tappen.
Dus is het ook goed om te kijken of dit slimmer kan worden verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Zonder salderen, is elektra 6x zwaarder belast naar zuivere energetische inhoud, als je via elektra warmte met een WP opwekt, lopen inkomsten pas terug voor overheid vanaf gem. COP 6

Voor slimmer verdelen is inzicht in je opwek en verbruik over de tijd belangrijk, ik gebruik daarvoor S0 kWh meters en begin net met differentieel sturen/vrijgave
Dat lost mijn wintergat niet op dat hoop ik op een geheel andere wijze op te lossen,

Tot de herziening van salderen heb ik nog enige tijd om me een kleine (10-30ltr) werkend schaalmodel te bouwen van een batch-AHPD met een gas aangedreven generator voor het wintergat en de nodige ervaring op te doen met "safe" gebruik, zonder de buffer deels te hoeven affakelen om een constante druk te houden in de AHPD .

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 09-05-2014 00:19 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Erg leuk project. Los van het technische verhaal: met wat wil je die gaan voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
izdp schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 00:42:
Erg leuk project. Los van het technische verhaal: met wat wil je die gaan voeden?
Ik wil het proberen met gemalen GFT bijmenging, afvalwater van de woning is te weinig.

Mogelijk wordt de basis onder de huidig voornamelijk centrale stimulerings principe via SDE+ weggeslagen dit jaar.
Een keuze voornmamelijk omdat dit niet via de overheidskas/balans gaat, de verbruikers betalen de ODE opslag, is mogelijk een slechte keuze als het Europesche hof een uitspraak doet, vergelijkbaar met de export van de groene stroom stimulering-gelden in het verleden ipv decentrale lokale stimulering van besparing, isolatie, opwekking, semi-off-grid oplossingen etc een win-win voor zowel verbruiker als werkgelegenheid en koopkracht van NL

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 09-05-2014 09:52 . Reden: Semi-off-grid concept toegevoegd van energiesprong/stroomversnelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Domba schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 07:54:
[...]

Ik wil het proberen met gemalen GFT bijmenging, afvalwater van de woning is te weinig.

Mogelijk wordt de basis onder de huidig voornamelijk centrale stimulerings principe via SDE+ weggeslagen dit jaar.
Advocaat-Generaal Yves Bot van het Europese Hof van Justitie heeft in een advies al gezegd dat Zweden op basis van de bestaande Europese richtlijn een aanvraag van buitenlandse installaties voor subsidie wel mag weigeren, maar dat die richtlijn zelf in strijd is met het vrije verkeer van goederen in de EU.
WTF? Is de EU nu helemaal gek geworden? Dus Europa geeft even aan dat als je in land 1 iets doet, je subsidies uit landen 2-28 mag aanvragen ook al heb je daar verder totaal geen binding mee?
Menen die soms dat er nog maar 1 politieke entiteit bestaat of zo? En dan vinden ze het nog vreemd dat er zoveel wrevel tegen "Europa" is.

Dus als Duitsland een subsidiepotje heeft om mijn tuin te herinrichten dan mag ik daar ook gebruik van maken? Dat is toch waanzin?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:13:
Dus als Duitsland een subsidiepotje heeft om mijn tuin te herinrichten dan mag ik daar ook gebruik van maken? Dat is toch waanzin?
Als het tuinje daarna maar hernieuwbare energie opwekt :)

Het is in lijn met eerdere andere aanbevelingen rond het geschil rond groenestroomcertificaten in Belgie (Europesche hof zaak C204/12 tm C208/12) tussen VREG en Essent die om aan de verplichtingen te kunnen voldoen GVO's ook uit Nederland, Noorwegen, Denemarken inbracht in 2005-2009, welke niet werden geaccepteerd door het Vlaams Gewest en Essent daarvoor een boete van € 1.526.625 oplegde over 2005-2009

Edit: NL Energieleveranciers kopen massaal non-NL GVO's op voor sjoemelstroom
Links: naar uitspraken Brusselse rechtbank waar tegen in beroep is gegaan bij EU hof C204/12 C205/12

[ Voor 26% gewijzigd door Domba op 09-05-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Heeft iemand voor mij ook een simpele, objectieve uitleg van postcoderoosmodel voor zonnepanelen?

Alle informatie die ik kan vinden is ofwel zó ingewikkeld dat ik eerst een doctoraalstudie moet gaan volgen ofwel zo aluminiumgekleurd dat ik er niets mee kan. Voordat ik ga bedenken of ik de regeling wat vind of niet, wil ik eerst weten wat het inhoudt. Het liefst een beetje in Jip- en Janneketaal, zo ben ik dan ook wel weer.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is waanzin ? in de wiieringermeer staan erg veel windmolens van nuon, met mep subsidie.
na de overname door vattenval (de zweedse overheid) keert nederland nu mep subsidie uit aan zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
P_Tingen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:39:
Heeft iemand voor mij ook een simpele, objectieve uitleg van postcoderoosmodel voor zonnepanelen?
Er zijn een berg regels voor gemaakt, al in kennisdossier verlaagd tarief rondgekeken wat er voor een PCR BD beschikking al niet bij komt kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

P_Tingen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:39:

Alle informatie die ik kan vinden is ofwel zó ingewikkeld dat ik eerst een doctoraalstudie moet gaan volgen ofwel zo aluminiumgekleurd dat ik er niets mee kan. Voordat ik ga bedenken of ik de regeling wat vind of niet, wil ik eerst weten wat het inhoudt. Het liefst een beetje in Jip- en Janneketaal, zo ben ik dan ook wel weer.
http://www.renewablaw.nl/...ts%20Belastingkorting.pdf

Vluchtig gelezen maar lijkt me een grote administratieve rompslomp om dit voor elkaar te krijgen, plus vergunningen enz enz als je gezamenlijk een veldje panelen wilt plaatsen. Daar gaat niemand aan beginnen toch zeker?
Ik kan beter een krachtstroom aansluiting aanvragen en mijn buren ieder een fase "geven" zodat ze de aansluiting kunnen opzeggen en bij mij de gereduceerde stroomprijs van €0,15 per kWh afrekenen. Beide voordeel. :)

Al kunnen ze zelf ook pv aanleggen natuurlijk.

Hier een leuke berekening
http://www.energieplus.nl...ieontzorgers.373404.lynkx

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2014 11:23 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Een goed postcoderoosmodel zou goed nieuws zijn, maar zie ik vooral administratief geneuzel. De regeling is alleen voor klein verbruikers (zonder elektrische auto of warmtepomp).

Stel dat ik 20.000 kWh op jaarbasis extra ga produceren. Dat is nu ongeveer €4400 waard, en zal excl. belastingen veel minder worden. Omdat ik niet met grootverbruikers in zee mag gaan, moet ik een coöperatie gaan oprichten met bijvoorbeeld 10 leden! Pff.. Het contact met die leden gaat veel tijd kosten en van mijn winst af. Klantcontact is gewoon een erg arbeidsintensief gebeuren, dat moet je vermijden als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LaserJet schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:32:
Een goed postcoderoosmodel zou goed nieuws zijn, maar zie ik vooral administratief geneuzel. De regeling is alleen voor klein verbruikers (zonder elektrische auto of warmtepomp).

Stel dat ik 20.000 kWh op jaarbasis extra ga produceren. Dat is nu ongeveer €4400 waard, en zal excl. belastingen veel minder worden. Omdat ik niet met grootverbruikers in zee mag gaan, moet ik een coöperatie gaan oprichten met bijvoorbeeld 10 leden! Pff.. Het contact met die leden gaat veel tijd kosten en van mijn winst af. Klantcontact is gewoon een erg arbeidsintensief gebeuren, dat moet je vermijden als de pest.
Misschien is dat ook de bedoeling he, overheidskosten minderen is ook plussen in de schatkist, zo zijn ze toch al een tijdje bezig door de kosten bij een ander te leggen?
Hier dus ook, geen kosten meer administratief van subsidie's enz enz dus kunnen we wat korting geven via belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:42:
[...]
Misschien is dat ook de bedoeling he, overheidskosten minderen is ook plussen in de schatkist, zo zijn ze toch al een tijdje bezig door de kosten bij een ander te leggen?
Hier dus ook, geen kosten meer administratief van subsidie's enz enz dus kunnen we wat korting geven via belastingen.
Er komen er ook maar heel weinig van de grond, van de honderden initiatieven, door de complexheid die het net met de nodige risico's rekenkundig rond krijgen, samen met de toetsing achter af voor de BD beschikking (voor vergunning verlaagd tarief, alles moet er al zijn voor de aanvraag, eigen aansluiting, installatie en leden).

Vele zie je rekenen met elektra consumentenprijsstijgingen over de jaren, maar verlaagd tarief is alleen maar een korting op de EB en alleen prijsstijgingen verkoop "kale" kWh's aan energieleverancier werken door, niet de ander componenten die de kWh consumentenprijs maken

Voor "fictieve" invul oefening aanvraagformulier verlaagd tarief

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 09-05-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 15:24
basanca schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:50:
Een oplossing die ik nog niet gehoord heb is de volgende:

Begin een bitcoinfarm en ga die bitcoins minen met je zonnestroom. Direct geld in het laatje van je overtollige stroom. ;) Maareh niet doorvertellen he :X . Anders daalt die koers van de bitcoins zo, door al dat aanbod :)
Ik mag dan ook hopen dat het sarcasme is? :+
Zal ook lekker lopen als iedereen pulserend/dynamisch geschaald mined, enkel als je op een dag tijdens piekuren wat overschot hebt.

Maar goed, ik zal er toch even op reageren als het wel serieus was bedoeld, aangezien mensen onder de diverse Bitcoin artikelen op Tweakers wel vaker dat soort ideeën opperen.
Stel je hebt op een dag 10kWh overschot, wat niet eens gek is. Dan heb je volgens mij al een rig met 8 kaarten nodig voor scryptmining die dan de piek in een bepaald uur kan afvangen... stel je voor: je hebt een rig met 8 kaarten van 300 euro/stuk (de rest van de systemen nog niet bij gerekend), die je dan alleen gebruikt als je overschot hebt... das ongeveer 30% van het hele jaar (gegokt). Dure hobby hoor.
Dan kom je nog op het punt dat de stroomopwek elk moment verschilt. Hoe ga je in vredesnaam tegen dat je dan toch niet vanaf het net verbruikt... want je moet sowieso uitgaan van iets waarop je je miningcapaciteit afstelt. Of ga je dan zelf in CGminer op Q drukken als er even een wolkje voor de zon drijft? :P >:)

Neh minen loont alleen met heel veel ASICs die dan ook 24/7 draaien en dan nog het liefst icm goedkope stroom... een jaarlijks verbruik hoger dan 10MWh... dat ga je dan dus niet redden en zit je in plaats daarvan je dure zonnestroom op te fakkelen. Lijkt me eerder het opjagen van kosten dan effectief benutten van je al vrij dure stroom. 8)7
Laat het dan met heeeel veel geluk 2 euro per dag opleveren aan mininginkomsten met 8 kaarten (aangezien je maar max. een paar uur mined per dag tbv piekmomenten), maar kan je daar je verliezen tegen wegstrepen? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Rol-Co schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:17:
[...]
Vluchtig gelezen maar lijkt me een grote administratieve rompslomp om dit voor elkaar te krijgen, plus vergunningen enz enz als je gezamenlijk een veldje panelen wilt plaatsen. Daar gaat niemand aan beginnen toch zeker?
Mee eens; dit lijkt me recipe for disaster; dat wordt echt niks.

Met mijn vraag wilde ik eigenlijk weten wat de verwachtingen zijn van wat er met het salderen gaat gebeuren. Als ik nu kijk naar mijn verbruik dan zie ik dat ik ongeveer de helft van mijn opgewekte energie teruglever aan het net. Dat saldeer ik dus nu.

Goed, fast forward naar 2017. Het salderen is vervangen door..., ja wat? Alleen het postcoderoosmodel voor coöperaties? Wat gebeurt er dan met de helft van mijn stroom die ik nu het net in pomp als ik niet in zo'n cooperatie zit? Krijg ik er dan helemaal nul komma niks voor of is het aannemelijk dat je er een bepaald - lager - bedrag voor terugkrijgt? In het eerste geval ga ik mijn panelen nooit terugverdienen, in het tweede geval duurt het iets langer.

Stel dat ik tegen die tijd ongeveer 2/3 van de electiciteitsprijs terugkrijg. Dan loont het waarschijnlijk niet om aanvullende maatregelen te nemen om stroom op te vangen, maar is het verstandiger gewoon te accepteren dat je terugverdientijd 2 jaar langer is geworden.

Of zie ik het nu te simpel / verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
P_Tingen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:14:
[...]
Mee eens; dit lijkt me recipe for disaster; dat wordt echt niks.

Met mijn vraag wilde ik eigenlijk weten wat de verwachtingen zijn van wat er met het salderen gaat gebeuren. Als ik nu kijk naar mijn verbruik dan zie ik dat ik ongeveer de helft van mijn opgewekte energie teruglever aan het net. Dat saldeer ik dus nu.

Goed, fast forward naar 2017. Het salderen is vervangen door..., ja wat? Alleen het postcoderoosmodel voor coöperaties? Wat gebeurt er dan met de helft van mijn stroom die ik nu het net in pomp als ik niet in zo'n cooperatie zit? Krijg ik er dan helemaal nul komma niks voor of is het aannemelijk dat je er een bepaald - lager - bedrag voor terugkrijgt? In het eerste geval ga ik mijn panelen nooit terugverdienen, in het tweede geval duurt het iets langer.

Stel dat ik tegen die tijd ongeveer 2/3 van de electiciteitsprijs terugkrijg. Dan loont het waarschijnlijk niet om aanvullende maatregelen te nemen om stroom op te vangen, maar is het verstandiger gewoon te accepteren dat je terugverdientijd 2 jaar langer is geworden.

Of zie ik het nu te simpel / verkeerd?
toon volledige bericht
Postcodem-model is voor de meter en salderen is nu achter de meter.
Salderen nu, is teruglevering wordt verrekend met afname en wat overblijft geldt voor afname het volle tarief of voor een overschot teruglevering een redelijke vergoeding als het goed gaat (zelfs voor mensen actief in de sector )

Waar Min. Kamp op aanstuurt is om ook verlaagd tarief achter de meter toe te gaan passen na een overgangs periode na 2017, wat neer zou komen op de kale kWh prijs plus een korting incl BTW op de EB.
De hoogte van de korting zelf wordt in 2017 opnieuw bekeken als ook de hoogte van het EB tarief en ODE-heffing,
Het zal tegen die tijd zeker geen 2/3 van de consumenten elektra-prijs meer zijn, zeker niet als de overheid ook nog eens gaat winkelen in het buitenland voor de SDE+ om de 14% duurzaamheid doelstelling te halen, waarvan de rekening als extra ODE-heffing er nog boven op komt afhankelijk van EU uitspraak.

Op dit moment is het verschil tussen beide nog maar 7-9ct/kWh onvoldoende om eigen opslag te rechtvaardigen, maar in enkele verhogingstappen kan dat al anders liggen.

Als je nu alleen BTW ondernemer bent vanwege je zonnepanelen, dan tel je niet mee voor de max 5% BTW-plichtige die een Coöp mag hebben en zou je kunnen deelnemen voor maximaal voor je netto afname over na salderen.
_______

Nederlandse politiek liep laatst zo warm voor een killer-app en kwartiertarief voor de "slimme"meter, net een zweeds rapport gelezen (ook de taal):
Zweden kent sinds oktober 2012 op vrijwillige basis bij wet een uurtarief contract voor verbruikers tot max 63A aansluiting, maar slecht 2300 aansluitingen zijn afgelopen jaar overgestapt, in totaal maken nu ca 8600 er gebruik van
Slechts 0,5% van de 1,8 milj die een variabel tarief contract hebben afgesloten en de Zweden zijn zeker geen inactief klanten, 600 000 wisselde van leverancier en 880 000 heronderhandelde in de zelfde periode hun contract met de energieleverancier
(Zweden heeft nog geen nett-metering (salderen), is uitgesteld om verder uit te werken, maar 20% zou zonnepanelen willen als deze er komt)

Ook de energieleveanciers staan niet te trappelen om uurtarieven contracten te verkopen ??
68% van de energieleveranciers biedt het aan, maar slechts 27% publiceren de tarieven/voorwaarden op eigenwebsite, 40% verstrekt klant alleen informatie als deze er zelf omvraagd bij de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Minister Kamp kennende zal hij de salderingsbeperking geruisloos door de kamer krijgen conform de salami taktiek. De effecten zullen pas na 2017 merkbaar worden en dan zal niemand in de kamer er nog wat aan gaan doen omdat ze het niet (willen of kunnen) snappen. De regering heeft dit (off-topic) ook net heel sneaky gedaan voor de ''aftrek voor het levensonderhoud van kinderen'', welke in 2015 vervalt. De kinderalimentatiebetalers zijn in 2 jaar tijd hun aftrekpost kwijt en dat lijkt blijkbaar iedereen te zijn ontgaan (blijkbaar geen oplettende gescheiden vaders in de 2e kamer) bron: http://www.rijksoverheid....anderingen-kindregelingen.
On topic: batterijen voor opslag lijkt mij een te dure manier om het fiscaal nadeel tegen te gaan. Ik zie batterijen ook na 2017 nog niet veel goedkoper worden, getuige de huidige productieproblemen bij Tesla wegens het gebrek aan (betaalbare) accu's.
De andere maatregel om dan maar zelf een kabel te trekken naar de buren om die stroom te leveren lijkt mij onwenselijk en zal veel overtredingen ten opzichte van de NEN 1010 en aansluitvoorwaarden van netwerkbedrijven opleveren.
De lobby voor centrale (zwaar gesubsidieerde) opwek ipv decentrale opwek zal winnen op termijn, want de regering houdt erg van controle en moet eigenlijks niks hebben van al die anarchistische :) decentrale PV opwekkers die misschien een klein beetje belasting vermijden.

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
@sbrzon: volgens mij is er veel op te vangen met het timen van je verbruik. Daarnaast goede reden om sluipverbruik uit te bannen.

En toch de ZB vaker opwarmen met E in voor en naseizoen

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 09-05-2014 17:27 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon

sbrzon

@BarryH: klopt, gewoon de wasmachine of droger overdag laten draaien.
Ik praat overigens regelmatig met deskundigen van netwerkbedrijven. Soms gaat het dan over zonnepanelen. Ik sta soms versteld van argumenten als ''door teruglevering slijten de energiekabels sneller, dus dat kost extra geld'', ''er zou een capaciteitstarief moeten worden betaald bij teruglevering'' en ''terugleveraars zouden extra vastrecht moeten betalen want ze gebruiken ons net als buffer''. Als dit veel wordt geroepen (zie ook andere bijdragen in dit topic) zal dat een soort waarheid worden op termijn.
haha ook nog een goeie die ik heb gehoord: de kabels zijn eigenlijk ontworpen om de stroom maar in een richting te transporteren.... :)

Het komt er gewoon op neer dat de kleinverbruikers in de toekomst wel genoeg moeten blijven dokken voor de zwaar gesubidieerde windmolenparken voor de kust van de grote energieboeren. En decentrale opwek is een bedreiging, zeker de snelle groei.

[ Voor 24% gewijzigd door sbrzon op 09-05-2014 17:43 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sbrzon schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:37:
@BarryH: klopt, gewoon de wasmachine of droger overdag laten draaien.
Ik praat overigens regelmatig met deskundigen van netwerkbedrijven. Soms gaat het dan over zonnepanelen. Ik sta soms versteld van argumenten als ''door teruglevering slijten de energiekabels sneller, dus dat kost extra geld'', ''er zou een capaciteitstarief moeten worden betaald bij teruglevering'' en ''terugleveraars zouden extra vastrecht moeten betalen want ze gebruiken ons net als buffer''. Als dit veel wordt geroepen (zie ook andere bijdragen in dit topic) zal dat een soort waarheid worden op termijn.
haha ook nog een goeie die ik heb gehoord: de kabels zijn eigenlijk ontworpen om de stroom maar in een richting te transporteren.... :)

Het komt er gewoon op neer dat de kleinverbruikers in de toekomst wel genoeg moeten blijven dokken voor de zwaar gesubidieerde windmolenparken voor de kust van de grote energieboeren. En decentrale opwek is een bedreiging, zeker de snelle groei.
Die wasmachine en droger plus alle verbruikers draaien al in de hoog, ik verbruik een halve kWh in de laag per dag en de weekenden natuurlijk meer. Maar vergeet niet dat je met een slimme meter dat gewoon niet red aangezien pv in de zomer ( mijn 3100Wp bijv) van smorgens 9:00-18:00 boven de 1000W levert met een piek van 2300W om half 1. Zo veel en zo lang verbruik je nooit dus heel veel kWh komen op de teruglevermeter terecht en die mag je dan niet salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:50:
[...]

Die wasmachine en droger plus alle verbruikers draaien al in de hoog, ik verbruik een halve kWh in de laag per dag en de weekenden natuurlijk meer. Maar vergeet niet dat je met een slimme meter dat gewoon niet red aangezien pv in de zomer ( mijn 3100Wp bijv) van smorgens 9:00-18:00 boven de 1000W levert met een piek van 2300W om half 1. Zo veel en zo lang verbruik je nooit dus heel veel kWh komen op de teruglevermeter terecht en die mag je dan niet salderen.
hopelijk is mijn pv al TVT't voor afschaffen salderen (ik moet tot 2020/2022), en dan ook mooie led verlichting met goede kleur verkrijgbaar (begint nu langzaam te komen).Als er dan ook nog een mooie manier is om een al geisoleerde spouwmuur nog verder te isoleren, dan komt het wel weer een heel eind goed. En in de zomer gewoon de Efiets en E auto opladen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sbrzon schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:21:
<knip>
On topic: batterijen voor opslag lijkt mij een te dure manier om het fiscaal nadeel tegen te gaan. Ik zie batterijen ook na 2017 nog niet veel goedkoper worden, getuige de huidige productieproblemen bij Tesla wegens het gebrek aan (betaalbare) accu's.
De andere maatregel om dan maar zelf een kabel te trekken naar de buren om die stroom te leveren lijkt mij onwenselijk en zal veel overtredingen ten opzichte van de NEN 1010 en aansluitvoorwaarden van netwerkbedrijven opleveren.
De lobby voor centrale (zwaar gesubsidieerde) opwek ipv decentrale opwek zal winnen op termijn, want de regering houdt erg van controle en moet eigenlijks niks hebben van al die anarchistische :) decentrale PV opwekkers die misschien een klein beetje belasting vermijden.
Bij mij in de buurt hebben 2 buren met een 2 onder 1 kap woning (noord-zuid dak) al ruim een jaar alle zonnepanelen aan 1 buurzijde liggen en 2 aparte omvormers, dat is een directe lijn (antw 7) , eens voorzichtig informeren of ze daar al iets van gemerkt hebben.

De regering en Min Fin met in gevolg EZ, BZ zien de €2,3-2,6 mjrd (EB) van particulieren als vaste inkomsten en willen die tot de laatste snik behouden ondanks de duurzaamheid doelstellingen en 60-80% van al die kasuitgave € 3,x mjrd/jaarlijks voor stimuleringen gedaan, weer binnen krijgen van de zelfde groep die slechts 25% van alle energie verbruik
Daarvoor zijn alle decentrale ontwikkelingen echt zeer hinderlijk als ook efficiëntie-besparing en bedenken ze steeds complexere regels

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 09-05-2014 18:23 . Reden: link directe lijn toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:12:
[...]

hopelijk is mijn pv al TVT't voor afschaffen salderen (ik moet tot 2020/2022), en dan ook mooie led verlichting met goede kleur verkrijgbaar (begint nu langzaam te komen).Als er dan ook nog een mooie manier is om een al geisoleerde spouwmuur nog verder te isoleren, dan komt het wel weer een heel eind goed. En in de zomer gewoon de Efiets en E auto opladen.
Halverwege 2017 ben ik al "klaar" , maar toch blijft het zuur als je verbruik met 21 cent inkoopt en 9 terug krijgt voor geleverde stroom.
Iemand die een tuin heeft en wortels verbouwd koopt ze toch ook niet bij de supermarkt voor verkoopprijs en brengt de week er na een zak terug tegen inkoop.

Maar goed, het beste lijkt me wel meer verbruiken maar je hele pv opvangen lukt nooit, zeker niet in het voorjaar en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
Is het dan niet juist interessanter om een overschot te hebben zodat je, ondanks dat de prijs per kwh lager is, je gehele verbruik compenseert? Of zijn de pv panelen daar (nog) te duur / inefficiënt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

na de tvt je verbruik extreem laag houden geeft je toch alle voordelen van het grid, met een wat lagere korting.
ik zit al na de tvt en zie wel dat dit wel erg oneerlijk word......
na het salderen zou de sde opslag al erg hoog zijn; dus de voordelen blijven / schuiven op,
maar zijn killing voor de gescheiden moeder met 2 kinderen, of erger, overleden kostwinner.
maar daar schijnt onze minister geen intresse in te hebben.

ik heb nu al meermalen gemaild over postcoderoos salderen naar sociaal zwakkeren, (ez)
maar krijg bokhard geen antwoord.
de meter is slim dus ik kan mijn saldo overhevelen, naar een ander ean, en online via een app van de netbeheerder toch ? nee hoor dat gaat niet gebeuren.
ik zie een metersaldo ook een beetje als banksaldo, `t kan 2 kanten op anno 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon

sbrzon

Het plan voor afschaffen van saldering gaat een beetje lijken op het plan voor kilometerbeprijzen. De hoofd cijfern**ker van de overheid budgetteert de verwachte belastingopbrengst. En als we in Nederland iets minder hebben gereden in een jaar dan was begroot, dan gaat de prijs per km het jaar daarop omhoog. We moeten natuurlijk wel blijven betalen he. Ik heb nu van E-on 7 cent per teruggeleverde kwh ontvangen, na saldering. Ik moet er niet aan denken dat straks via een idioot systeem van kwartierprijzen ik overdag de wasmachine aanzet om achter de meter gelijk te salderen en als er dan een wolk verschijnt gedurende een kwartier ik ineens netto verbruiker ben geworden en 22 cent per kwh moet aftikken.
De minister zou zich ook moeten realiseren dat als kwartierbeprijzing voor kleinverbruikers een feit wordt er veel energieslurpende datacenters moeten worden gebouwd om al die info te verzamelen uit de 7 miljoen slimme meters en daar gespecificeerde facturen van te moeten gaan maken.
7 miljoen meters x 365 dagen x 24 uur x 4 kwartier x 4 meterstanden en die moeten aan het juiste tarief worden gekoppeld. Wat een moeite en kosten om die honderduizend salderende burgers het leven zuur te maken.
Ik heb er steeds meer spijt van dat ik vorig jaar mijn ferraris heb laten vervangen 8)7
Beste minister: Een normaal mens zou eerst kijken naar het low hanging fruit, oftewel hoe kan ik met grootverbruikers het zo regelen dat zij energieverslindende apparaten tijdelijk aan of uitschakelen om pieken en dalen in de stroomproductie optimaal te benutten. Maar nee hoor, deze minster zoekt het bij het high hanging fruit en kosten noch moeite zullen worden gespaard om dat te reguleren...

[ Voor 16% gewijzigd door sbrzon op 10-05-2014 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Quote van minister kamp

(…) Daarnaast hebben we nog de bestaande regeling voor het salderen achter de meter. Deze regeling zullen we voorlopig in stand houden. We zullen pas over vier jaar bekijken wat ermee gaat gebeuren. Als we vervolgens een andere regeling invoeren, wat goed denkbaar is, zullen we voor die nieuwe regeling een goede overgangsperiode invoeren. Hoe lang die periode wordt, zullen we op dat moment bekijken op grond van de omstandigheden die dan gelden. Ik kan die omstandigheden nu niet overzien, maar ik ben van mening dat een overgangsperiode van vier jaar, nadat we eerst vier jaar de zaak ongewijzigd hebben gelaten, redelijk is. Het kan echter ook goed zijn dat de periode iets langer wordt, zoals in een ander overleg met de Kamer aan de orde is geweest. Ik stel voor dat we het op dat moment gaan bekijken en er nu niet op vooruitlopen.(...)

Als je dit zo leest mag je nu best een TVT van <8 jaar hebben, als je het puur financieel bekijkt. Op zich zal iedereen die voor 2015 ZP op zijn dak heeft geplaatst zijn initieele investering er dan wel uithalen. Denk alleen niet dat er nog veel particulieren zullen zijn die ZP willen nemen rond 2018.

Zolang ze maar geen belasting gaan heffen op ZP, zoals ze in Spanje doen. Daar ben je nu per saldo MEER kwijt aan energie en belastingen met ZP op jaarbasis dan wanneer je ze niet zou hebben 8)7

http://www.spanjevandaag....panelen-belasting-heffen/

[ Voor 19% gewijzigd door bassa21 op 10-05-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@sbrzon
Feedback is niet zo direct, in principe kan het jaarlijks met het belastingplan, maar de huidige regering heeft alle regelingen opgerekt naar na 2016 (na de verkiezingen)

Praktisch gezien: Januari 2014 is verlaagd tarief ingevoerd;
Medio 2015 wordt duidelijk hoeveel er in 2014 gebruik van hebben gemaakt
Deze info zou dan al in belastingplan 2016 verwerkt kunnen worden, echter bij introductie is al een aanname gemaakt voor onvoldoende dekking en is voor 2017 al een EB verhoging vastgesteld
Zelfde voor ODE heffing via welke de SDE+ kasuitgave weer binnen moet komen is het tarief bij introductie alvast voor 4 jaar vastgelegd.

Geen idee waar die op gebaseerd zijn want, zelfs de in opdracht uitgevoerde evaluatie studie voor SER energieakkoord sept. 2013 gaat al van hogere uitgave uit en die is al gebaseerd op niet onderbouwde vage prehistorische cijfers zoals maar 3GWp in 2020, terwijl vanaf mei 2013 alle al voor de langere termijnen uitgingen van 4-8GWp
(De 8GWp in 2020 uit mei 2013 is van zelfde instituut die evaluatie-SER-energieakkoord uitvoerde in sept 2013)

Er is al een werkgroep Pantheon bezig voor invoering van kwartierbeprijzing in 2016 of 2017

@basanca
Technisch is in NL minder snel mogelijk met nett-metering (achter de meter) om zo snel eigenverbruik van PV op eigen dak illegaal te verklaren als in Spanje (met FIT, aansluitingen voor de meter), maar na 2017 zou theoretisch kunnen afhankelijk van wat we na 2e kamer-verkiezingen aan regering krijgen
Bekijk maar eens standpunten van PVV laatste 1-1,5 jaar (alle vergader verslagen 2e kamer zijn online)

@P_Tingen, Eindrapportage voor een PCR Boer-Burger energiecoöperatie, doorgerekend met getallen in opdracht van RVO

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 10-05-2014 11:30 . Reden: PCR case toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@eric-pvt
ben het wel met je eens.
ik heb geen problemen met salderen of de heffingskorting of de kolenfooi.
alleen als je de leverancier opzadelt met salderen+heffingskorting+kolenfooi.
dan maakt je eigenlijk van je zelf een verlies gevende klant voor de leverancier en dat zal hij ergens moeten compenseren en dat is niet makkelijk in een markt waar je moet concurreren.
op die manier drijf je dan wel de vaste lasten omhoog, want dat is dan hun enige mogelijkheid
(ik heb dan eigenlijk wel iets minder moeite met het verlies voor het rijk.
die kunnen dat makkelijk compenseren links of rechts om komt dat wel goed.
en f... de partij met die de meeste letters gelijk heeft met pv. stelletje idioten.)

en als je dan ook nog eens op het einde van de tvt zit is het eigenlijk wel erg asociaal om dan nog steeds de volle mep te krijgen. (niet dat ik het je niet gun)
daar moet wel eens iets op verzonnen worden.
postcoderoos model? pfff wat een draak van een regeling is dat.
heb er niet zoon vertrouwen in dat het iets word.
jammer. zitten ook mooie dingen in, die de duurzame zaken wel een stuk kan verbeteren.

zelf probeer ik toch nog steeds ergens tussen de 500 en de 1500kWh uit het net te trekken na salderen.
gewoon omdat ik graag mijn schouders wil gebruiken om de aansluitrechten te betalen.
dat stuk hoef ik echt niet terug en vind het eigenlijk mijn plicht om dat gewoon netjes te betalen.
misschien ben ik dan wel roomser als de paus of iets te netjes.
hier was jij het nooit mee eens, maar merk ik nu dat ook bij jouw de zaken ook wat veranderen?

(ben allen bang dat ik dit jaar onder de 500 ga schieten, ik heb nu 1100kWh op de meter en hoef pas in september af te rekenen, is toch erg moeilijk gokken hoeveel je echt nodig hebt en wat de opbrengst is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zoals ik al jaren propageer, gewoon een Real-Time Pricing (RTP) scheme gaan invoeren. Met (bijv.) kwartier intervallen, en random offset (zodat niet alle 'intelligente' apparaten op hetzelfde moment beslissingen gaan nemen).

Je kan bijv. één onafhankelijke organisatie (net zoiets als DNB voor banken bijv.) het algemene prijspeil bepalen op basis van de spot-prices. Deze prijsinformatie moet iedere leverancier verplicht gebruiken. Vervolgens kunnen zij zelf stunten met bijv. 1 cent onder referentieprijs. Of nivelleringsabbo's, zoals 1 cent hoger als onder afgesproken prijs komt, 1 cent korting daarboven. Of constante prijs abbo's voor mensen die dat kunnen betalen (en dat is duurder uiteraard, net als met geld lenen/speculatie/contracten meer zekerheid meer geld waard is).

Uiteraard gaan er hier veel mensen op reageren die veel problemen gaan zien (en ik kan al raden wie :P ), maar dit is wel de enige manier in mijn ogen om ooit tot een 100% duurzame energie samenleving te komen. Fixed prices is van het fossiele tijdperk, variabel is de toekomst. Demand Side Management, daar moeten we heen. Geeft ook een kans voor de armere gezinnen onder ons om daadwerkelijk veel te besparen op de energierekening. En balanceert het aandeel van iedere duurzame energietechniek automatisch tot de ideale verhouding. Situaties dat we bijvoorbeeld 95% zon hebben en 5% wind zullen niet snel voorkomen, want PV wordt dan automatisch minder rendabel bij een teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Op zich technische mogelijk, vraagt een actieve intensieve rol van de gebruiker om prijsontwikkeling steeds in gaten te houden, nog intensievere als waar de Zweedse verbruikers al niet warm voorlopen uurtarief of op basis van pilot jouw energie moment (daags van te voren)

De vraag is of de verbruiker daarin mee gaat in het algemeen, niet specifiek die al PV of winddelen hebben?

Met het binnen bereik komen van opwek mogelijkheden (PV) en bijna bereikbare beperkte opslagmogelijkheden, heeft het concept een concurrent, die kan concurreren met de consumentenprijs, door de niet variabele belasting op de kale fluctuerende energieprijs.
Worden de prijsfluctuaties te groot, dan heeft het accusysteem voor verbruikers voor zich al een eigen TVT, los van de PV

Het zal een omdenken zijn maar in de toekomst alle energie intensieve activiteiten op zondag dan is de prijs het laagste.

Maar ook die meer zekerheid willen (eigen PV systeem hebben) en er minder omkijken naar willen, is een kleine semi-off-grid met capaciteit tot 2 etmalen plots een stap dichterbij.
Door de omvormer door een van de talloze hybride inverters te vervangen en accu's erop aan te sluiten

Dit is niet iets typisch voor Nederland je ziet dit van Australië tot in de US.
In Australië heeft de helft van CEO's van energieleveranciers het de laatste maanden er al openlijk over dat een deel van de klanten (<6-7MWh/jaar) op het punt staan off-grid te gaan of naar buurt-microgrid met alleen nog eventueel een buurtaccu on-line zoals van stroomversnelling/energiesprong, dit zijn met name voor die energieleveranciers die <10 aansluitingen/kilometer kabel hebben.

Voor bijv Noord-Oost US speelt nog de leveringsbetrouwbaarheid mee (na (ijs)storm) hebben zeer vele al jaren een home-generator, maar met PV (ca $0,08/kWh, inst-prijs $2/Wp) en opslag ($250-300/kWh $0,20/kWh) maakt dat de stap naar off-grid binnen bereik is gekomen, zeker voor de zuinige tot 4MWh/j i.c.m. 250-300 uur ondersteuning van home-generator/jaar (kosten $400-500/jaar voor brandstof en onderhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:02:
@eric-pvt
ben het wel met je eens.
in mijn glazen bol zie ik arbeid minder belast en grondstof zeer zwaar belast
opwek zal dan onder zware bealsting vallen, helaas. zowel kolen als de zon.
het was gisteren voort het eerst op tv, het huidige belastingstelsel klopt niet meer in 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik hoop de overschotten van mijn (nog niet aanwezige) PV in verwarming/koeling te steken. Moet ook gebeuren en de systemen worden steeds efficiënter. Overzichtelijker wordt het helaas nog niet, ik zie door de bomen het bos niet mee vanwege alle mogelijkheden. Mijn redenatie is nu heel eenvoudig: ik heb straks overdag energie over in vorm van elektriciteit, en die is niet makkelijk op te slaan. Door hem om te zetten naar iets waarbij dat wel kan, kan ik die vorm gebruiken voor een energiebehoefte op een ander moment. Warmte/kou lijkt hier handig.

Leuke enigszins gerelateerde gedachtenkraker: huis verwarmen met ijsbuffer. Als je dat echt snapt ben je verder dan ik. Ik hoor het, maar het doet geen klik.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Milmoor schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 23:07:

Leuke enigszins gerelateerde gedachtenkraker: huis verwarmen met ijsbuffer. Als je dat echt snapt ben je verder dan ik. Ik hoor het, maar het doet geen klik.
In de winter onttrek je warmte aan de buffer via de ene warmte wisselaar zodat het ijs wordt en breng je bij >3 graden buitentemperatuur via andere warmtewisselaar warmte in, als ook van de bodem rondom (geen isolatie) .
In de zomer smelt je het ijs weer voor koeling van gebouw en/of PV.
I.p.v. de buffer op te stoken in de zomer, door de hogere temperatuur lekt warmte WEG naar omgeving, ga je rond nul zitten en benut de kristallisatie warmte ( die ongeveer een delta T van 80 graden is van een opgestookte buffer) als ook dat je steeds warmte IN lek hebt vanuit omgeving en geen isolatie nodig

http://www.solaricetec.com/pagesen/systems.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:04:
[...]

in mijn glazen bol zie ik arbeid minder belast en grondstof zeer zwaar belast
opwek zal dan onder zware bealsting vallen, helaas. zowel kolen als de zon.
het was gisteren voort het eerst op tv, het huidige belastingstelsel klopt niet meer in 2020
het is al een heel oude roeping, die heb ik wel eens eerder gelezen in de geschiedenis boeken.
tot nu toe was het belasten van arbeid het makkelijkste en het simpelst toe te passen.
belasting op grondstoffen is wat lastiger.
voorbeeldje: een steenfabriek gaan belasten op de hoeveelheid klei die ze gebruiken en eigenlijk gewoon gratis opgraven?
hoe zou je dat moeten controleren?
maar situaties veranderen en misschien is er wel meer mogelijk in de huidige samenleving.
eigenlijk doen we dat met gas ook al.
gas is in principe gratis, we hoeven aan niemand te betalen om het op te pompen en toch betalen we er een aardig fortuin voor.
(alleen het op pompen en vervoeren kost een beetje geld, maar je maakt mij niet wijs dat dat 65ct per m3 is ;) .)

en eigenlijk is opwekken geen grondstof, alleen de middelen om op te wekken zijn een grondstof.
dus de installaties worden dan duurder, maar de opwek zelf hoeft dan niet zwaarder belast te worden.
dat is in mijn ogen meer een politieke keuzen.

maar het is glazen bol werk, en de toekomst zal zich moeten bewijzen.
het zou wel een vreemd experiment zijn om naar zoon samenleving over te gaan, ik zie wel voordelen, maar ken geen voorbeelden van uit de geschiedenis.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Een grappig toekomstbeeld maar volgens mij niet realistisch.

Laten we het er wel over eens zijn dat salderen en decentraal opwekken etc niet ontmoedigd worden om technische maar om financiële en politieke redenen. Daar helpt wijkopslag niet.
Technische oplossingen zoals een buurtbatterij zijn volgens mij onnodig en onwenselijk, als er problemen ontstaan is dat niet in de woonwijken maar bij grootverbruikers.

Dit soort visies, met de focus op consumenten, gaat een beetje voorbij aan het feit dat 60% van het elektriciteitsverbruik helemaal niet bij kleinverbruikers vandaan komt.
Een semi-offgrid bedrijventerrein lijkt me niet praktischer dan eentje die gewoon aan het net hangt.
(waarom opwekinstallaties 30% beter werken op DC ontgaat me overigens volledig).

Persoonlijk zie ik meer in netstabilisatie door schaalvergroting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Proton_ schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:39:
Een grappig toekomstbeeld maar volgens mij niet realistisch.
Kostprijs ligt nog te hoog om renovatie alleen te financieren uit huur en gemiddelde energierekening concept
Eerste pilotwoning prototype 2 Soesterberg is er al, als optie van BAM voor opties greendeal stroomversnelling 11.000+100000 woningen van woningcorporaties.

Edit: Het is in principe zonder energierekening variant en kunnen de netwerkkosten van aansluiting overgeheveld worden naar bekostiging renovatie

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 11-05-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik heb toch ernstige bedenkingen rond deze vorm van renovatie.
In feite gaan de woco's zo ernstig achterstallig onderhoud verhalen op de huurders.
Dit door de variabele lasten van de energierekening over te hevelen naar de vaste huurlasten.
Voor de staat kan dit betekenen een forse vermindering van de belasting op energie tot meer huurtoeslag te betalen.
Hoe de zonnepanelen in het plaatje passen, gelet op de gewenste toekomstige regeling, is me ook nog niet duidelijk.
Feit is daarnaast dat heel veel daken van ze niet bijster geschikt zijn voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@izdp:
Volgens mij is elk dak geschikt voor zonnepanelen.
Soms door micro omvormers en soms met een lagere opbrengst, maar elke kWh is meegenomen. Zelfs als je op pal noord maar 0,3 kWh per jaar uit een wp haalt kan het energetisch uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Mogelijk zijn er die rechtstreeks deel nemen en meer details hebben, ik volg het alleen en heb nog geen volledig detail plan gezien van het gehele concept als ook het gehele wettelijke kader

Prototype 1 is volledig op salderen gebaseerd
Nul energie belasting voor de overheid, klassieke renovatie zou niet meer gaan o.a. wegens verhuurderheffing volgens horen zeggen :+ , maar wel met netto-contant maken van huurders energierekening, waar het wettelijk kader nog volledig van in de steigers van staat

Prototype 2 loopt vooruit op veranderingen in salderen en is deels DC met ook als doel langere levensduuur technisch.
Van wat ik begrijp, is de nwe woonlast voor per (zittende) huurder de huur+energierekening (gem van afgelopen 3 jaar heb ik horen vallen als vaste nwe vaste woonlast) volgens een soort NMDA en fair use principe per blok/wijk.
Het energieverbruik is individueel verschillend, de één houdt over en overschot gaat binnen blok/wijk naar de andere welke meer verbruikt (of die dan ook verschillende huren betalen is me niet duidelijk geworden) wel dat er een extra component (ministerie) in het wettelijk kader komt naast kale huur, servicekosten, een "energiebundel"
In principe is alle PV aan elkaar gekoppeld van blok/wijk via DC/capaciteitsaansluiting, als ook bij prototype 3 (galerijflats) en een capaciteitsaansluiting concept zodat er altijd sprake is van 100% salderen (voor de exploitatie periode 25-40 jaar ???)

Ik heb er voorzichtig aan proberen te rekenen, de huidige club, 4 bouwers en 6 woco's willen 11.000 woning 1950-70 woningen en 100 000 voor die nu nog niet deelnemen renoveren in de komende jaren. Veel zullen D-G labels zijn dat zou best al 2-3% van de totale 13 miljard aan energiekosten in gehele woondomein kunnen zijn, die geheel verdwijnt voor toekomstige EB &ODE verdeling.
Vandaar ook in mijn eerste posting in dit topic dat de meest logische stap off-grid gaan zou zijn. het is niet de enigste reden, ook andere zoals mogelijke kwartierbeprijzing (werkgroep Pantheon) en EB en ODE verhoging die nu al in de wet verwerkt zijn als afdekking van stimuleringen en kasuitgaves, drijft PV richting eigen opslag / off-grid indien mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Vanwege verhuurdersheffing? Nee, dat is pas echt een excuustruus. Verkwanseld en de verkoop van nieuwbouw geeft hun geen lucht meer. Het is zelfs zo dat verkoop van hun huurwoningen nauwelijks nog winst oplevert, maar cash is noodzakelijk.
Koopgarant is zelfs vervelend voor ze geworden. Het legt beslag op kapitaal en dus hun leenvermogen.
Ik noemde achterstallig onderhoud en ik ben echt geschrokken hoe bar en boos veel van hun huurwoningen zijn verwaarloosd op het onbewoonbare af.
Vandaar mijn argwaan en dus kijk ik wellicht te gekleurd. Maar net zoals jij heb ik er cijfermatig en uitvoeringsmatig geen duidelijk beeld van.
Lees ik van dat ene plan en gaat pas door als tweederde van de huurders akkoord gaan. Dan ben ik benieuwd hoe hun info is. Lijkt me stug dat ze deze vrij ingewikkelde materie kunnen doorgronden.
Met enkel zonnepanelen leggen, gekoppeld aan een eigen meter en een gelijktijdige dakrenovatie/isolatie is dat al een stuk eenvoudiger. Dan zie ik toch ook al het meeste van de toekomstige winst naar de renovatie gaan.
De kwestie van salderen is ook bij die voor mij een vraagteken. De woco en de huurder van een andere status dan piet particulier? Als ik nou als verhuurder .........

Nog een stukje cynische humor vanwege een opmerking ergens op dit forum:
Die herinnerde aan dhr Kamp en zijn uitspraak van nog 4 jaar en dan overgang van 4 jaar.
Als die dan staat voor zijn uitspraak dan is er over 4 jaar de regeling a la postcoderoos en na 4 jaar is het uit en over en verdien je enkel nog de kale kwh-prijs met je opwek en mag je over je totale verbruik alle belastingen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor woco's is het de cashflow die anders naar overheid en energieleveranciers gaat en het is even duur of goedkoper dan sloop en nieuwbouw en iets duurder dan een grote renovatie met een huurverhoging en dat is maar 10-30% van de cashflow die concept biedt.
Huurders krijgen een woonlast garantie van wat ze op dat moment al betalen voor de "uitgeleefde woning", een volledige gerenoveerde woning met nwe keuken, badkamer etc voor terug en staan in ieder geval voor de eerste projecten in de rij

Ik heb geen glazen bol, maar het volgende kabinet zal alles uit de kast moeten halen, om het huidige principe van EB&ODE nog enige jaren overeind te houden, daar het aantal deelnemers in rap tempo daalt, geheel in lijn met de doelstelling van de zelfde overheid, dat alle woningen in de toekomst energie neutraal moeten worden

Bij zo'n renovatie naar B-label ook voor die van het energieprong concept krimpt het totale energie verbruik uitgedrukt in kWh van ca 20-25MWh naar gem 5,5MWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Geheel eens met je. Tot en met je aangeven dat de overheid zich in de nesten werkt met de energiebelasting versus de doelstellingen. Dreigt een soort omgekeerde HRA-affaire te worden.
Is daar al een werkgroep voor: een economie zonder energiebelasting, maar met een belasting voor vervuiling van divers energiegebruik en uitputting van voorraden?
Want natuurlijk heeft de overheid ook zijn inkomsten nodig, maar dan wel zo dat ze te billijken zijn.
Ik pleit voor zelfopwek zonder enige subsidie of belasting. Neem je af dan betaal je die kostprijs plus marge. Jammer voor het grootbedrijf die pas echt subsidie verslaafd aan de vele tieten van vele overheden hangen.

Natuurlijk staan de huurders in de rij, maar die woonlast garantie? Hoe hard is die voor hoeveel jaar en tegen overheid bestand?
Heb ik iets gemist? Want zeker; dat zou erg veel van mijn bedenkingen kunnen weg nemen.
Veel huurders verdienen eindelijk wel eens een goed onderhouden huis.
Mag ook wel eens gezegd worden na alle praat over scheefwonen en kommer en kwel over koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Concreet heb ik nog van geen werkgroep gehoord, ongetwijfeld zullen er ambtenaren van Min. Fin en EZ mee bezig zijn i.v.m. de wegvallende basis voor dekking.
Bij politieke partijen voor de decentrale visie paragraaf die al wel nadenken over alternatieven als ook in de sector zelf die toekomst perspectief willen en zekerheid voor afnemers na de tegenvallende introductie van postcoderoos.

Er zou al een concept "woonbundel" en het onderdeel "energiebundel" zijn (sinds maart), maar waarover nog stevig onderhandeld wordt met de ministeries voor het wettelijk kader.

Deze 109 woningen in Soesterberg, na de zomer, zijn een van de eerste voor traject stroomversnelling, het traject energiesprong loopt al langer, die had nog geen "energiebundel" wel dat EPC daalt richting nul als ook kosten per renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik vind het project zonder meer mooi, interessant en technisch realistisch (hoewel onnodig), maar niet politiek realistisch.

De buurtbatterij, zoals ik het begrijp, maakt het mogelijk om een straat/wijk op 1 netaansluiting (meter) te zetten. De buurtbewoners regelen dan zelf onderling de verdeling van opwek en verbruik. Hierdoor wordt het eigenverbruik achter de meter gemaximaliseerd en heeft dat hetzelfde effect als salderen.
Heb ik dat goed begrepen?

Ik denk dat de overheid dit in het huidige politieke klimaat als georganiseerde belastingontduiking zal interpreteren en niet toe zal staan.
Een politiek klimaat dat dit wel toe zal staan zal ook salderen niet afschaffen, de business case voor de buurtbatterij verdwijnt dan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:33:

De buurtbatterij, zoals ik het begrijp, maakt het mogelijk om een straat/wijk op 1 netaansluiting (meter) te zetten. De buurtbewoners regelen dan zelf onderling de verdeling van opwek en verbruik. Hierdoor wordt het eigenverbruik achter de meter gemaximaliseerd en heeft dat hetzelfde effect als salderen.
Heb ik dat goed begrepen?
Dat werkt ook alleen als de penetratie van PV laag is. Het is een beetje koffiedikkijken wat een normaal rustverbruik overdag (dus exclusief pieken als koken, koffiezetten en TV kijken). Een gemiddeld jaarverbruik van 3500 kWh is maar 400W continuverbruik, laat het rustverbruik de helft daarvan zijn, dan heb je met zonnepanelen bij 1 op de 10 huishoudens je limiet van "niet hoeven salderen" ook al bereikt.
En ik denk dat ik dan al ruim reken, dus 1:20 lijkt me ook best aannemelijk.

Nee, dit soort ongein is puur en alleen gebaseerd op het niet willen afgeven van belastinginkomsten en de lobby van de grote energiebedrijven. Het lost voor de burger niets op en het is geen groen beleid. Het is een zoethoudertje op weg naar volledige afschaffing van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
als salderen stopt moet er gewoon apparatuur komen die ziet dat je terug levert en aan de hand daarvan b.v. een warmtepomp laat draaien of je wasmachine aan stuurt.
Helaas zal dit natuurlijk niet altijd gaan (op bewolkte dagen en in de winter).
Maar dan zal je zelf meer van je opgewekte stroom opmaken zonder dat een (slimme)meter dit ziet.
Zelf ben ik al met mijn wp aan het kijken in hoeverre ik overdags de wp laat draaien zodat deze s'avonds niet meer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Beide is geen optie. 's Winters heb je je warmtepomp graag draaiend, en dat zal meer stroom vragen dan je opwekt. Die heb je in de zomer natuurlijk over. En je wasmachine die uit gaat of waar het verwarmingselement uitschakelt als er even een wolkje is zie ik ook niet zo zitten. Om nog niet te spreken van de communicatie die dan tussen wasmachine en meterkast moet plaatsvinden.
In feite komt het neer op het afschaffen van salderen, en is dat niet exact wat de overheid wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:03
Maasluip schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:15:
Beide is geen optie. 's Winters heb je je warmtepomp graag draaiend, en dat zal meer stroom vragen dan je opwekt. Die heb je in de zomer natuurlijk over. En je wasmachine die uit gaat of waar het verwarmingselement uitschakelt als er even een wolkje is zie ik ook niet zo zitten. Om nog niet te spreken van de communicatie die dan tussen wasmachine en meterkast moet plaatsvinden.
In feite komt het neer op het afschaffen van salderen, en is dat niet exact wat de overheid wil?
Inderdaad. De alternatieven die hier voorbijkomen zijn niet meer dan een lapje voor het bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het lijkt een beetje op de supermarkt die in oogsttijd ook 0 euro voor een appel geeft
(in west friesland na een jaar hard werk)
het is niet wat ik wil, maar gebeurt toch, het is de consequentie van het steeds maar goedkoper willen, over kwaliteit praten, maar die boet zo extreem in, dat je uiteindelijk op een paardebal zit te kauwen.
we vreten het gewoon allemaal maar, want protestreren is ook al een *vul zelf maar in* hobby....
als elke klager een echt protest was, zag de minister ineens kiezers, en reageert hij zeker wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-05-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik volg deze projecten met veel interesse vanwege het cactusveld aan regeltjes, als je energieneutraal wilt, maar het zijn wel pilots die op sommige punten bijzondere status hebben die buiten de wet omgaat voor de rest.

Het is ook om denken, de modellen van de meeste partijen in de keten zijn nog steeds gebaseerd op een stijgende lijn die geen belang hebben bij seizoenopslag oplossingen voor elektra decentraal.
Maar met de doelstelling energie besparen drogen de inkomsten uit het woondomein op, waarvan de gebruikers zelf staan te trappelen om meer grip op het incassogedrag te krijgen.

@Proton
Ik denk dat het volledig juridisch en financieel is om meer cashflow beschikbaar te hebben voor renovatie.
Iedere woning kan gewoon zijn eigen aansluiting hebben, de woco als houder van alle aansluitingen bij dit concept, heeft waarschijnlijk in eerste instantie ingezet op een complexverklaring zoals voor 1 adres mogelijk is of voor grootverbruikers met meerdere adressen door administratief alle aansluitingen samen te voegen tot 1 zonder dit fysiek te hoeven doen.

@Maasluip, de eerste pilots met die communicatie met wasmachine lopen nog voor 300-400 woningen zie jouwenergiemoment, flexicontrol heeft hiervoor de energiecomputer ontwikkeld die namens de bewoner onderhandelt met de computer van de energieleverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 12-05-2014 14:15 . Reden: tyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

"Andere overheid". Netbeheer. Aandeelhouders: provincies en gemeentes.

Heeft "de nationale Staat" niets mee te maken, daar ging de discussie in principe over...

Vergeet niet dat MinFin invoering capaciteitstarief feitelijk "compenseert" door extreem verhoogde post teruggave EB. Netbeheerders lachen zich te barsten, maar MinFin had ook een truuk: teruggavepost is niet gestegen met vet stijgende capaciteitstarief (geïncasseerd door netbeheer), en is ook niet inflatiegecorrigeerd sinds 1 januari 2009... Ergo: #henkeningrid de pisang... (like always)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Als ik dit zo doorlees begin ik te twijfelen aan mijn plannen om panelen aan te schaffen... Heeft het nog wel nut om dat deze zomer te gaan doen, of kan ik mn spaargeld beter anders beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Juist nu er nog 4-8 jaar relatieve zekerheid is, is het verstandig om te doen.
Niet uitstellen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het is wel weer treurig dat ik door het gebrek aan duidelijk en visie vanuit de overheid nu al diverse mensen zie afhaken als het gaat om de aanschaf van PV.

Kamp zijn missie is weer geslaagd. De fossiele energie lobby kan weer blij zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Ik denk ook dat je nog door kunt zetten met je plannen voor zonnepanelen. Echter zou ik nooit meer op je huis leggen dan je verbruikt aan stroom. Dan leun je wel heel erg op regelgeving omtrent teruglevering.
Zelf investeer ik daarom liever in een zonneboiler. Je buffert zelf, dus geen afhankelijkheid van die idioten zoals Kamp.

Wanneer je PV op je dak legt zou ik maximaal net zoveel erop leggen als je gebruikt, heb je nog meer ruimte over qua dak maar ook financieel, dan zou ik wat de rest betreft voor een zonneboiler gaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ik zou het in ieder geval ook goed doorrekenen op TVT. Met een TVT van zeg 8 jaar of meer zou ik me wel even achter de oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Wel grappig dat jullie zo hameren op de TVT, wat ik overigens zelf ook doe. Ik reageerde afgelopen weekend op een site van een meneer die een boek over PV-systemen schrijft. Deze meneer deed als reactie op mij publiekelijk af dat TVT niet bestaat, simpelweg zei hij "omdat je er geen geld mee verdiend". Ligt dat nou aan mij, of mag je nu wel heel hard twijfelen aan de kennis/inzicht van deze meneer? wtf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik heb wel even de TS aangepast met mijn mening dat je niet moet wachten met PV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja TVT is voor velen toch wel belangrijk. En voor degene die het voor het milieu doen speelt het toch ook wel mee, dat het een investering is die uiteidenlijk niet zo duur is omdat het ook geld oplevert. Dus als hij zich in lange tijd zo terugverdienen, of bijna zou terugverdienen en dus geen winst maken, is het ook okee voor mensen met het milieu als doel.

Maar soms is het TVT verhaal te veel aanwezig. Voor veel mensen is dat het enige wat telt. Terwijl ik zelf het al heel leuk vind om iets minder energie te laten kosten, ook al scheelt het me netto niks. Ik vind het al leuk dat ik m'n hele huis kan verlichten met het vermogen van een ouderwetse gloeilamp. Het is niet zo alsof dat lampje op de wc vervangen nou zichzelf snel gaat terugverdienen.
Maar goed, uiteindelijk kost het je ook weinig tot niks. Echter gegarandeerd terugverdienen en dus daarna rendement behalen is voor velen leidend.

Zelfde met discussies over een douche wtw pijp. Tja, interesseert mij weinig of ik hem in 3 jaar of in 7 jaar terugverdien. In mijn geval gaat de boel open, en wil ik het in 1 keer goed doen. Dat geld van die kleine investering komt wel weer bij je terug, alleen hoe snel weet je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Deze meneer heeft helemaal gelijk marcel. Je verdient pas als je meer ontvangt dan betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rol-Co schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:13:
Iemand die een tuin heeft en wortels verbouwd koopt ze toch ook niet bij de supermarkt voor verkoopprijs en brengt de week er na een zak terug tegen inkoop.
Dat is exact wat jij zal doen als je 's winters ook wortels wil eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@izdp
Kijk uit dat het geen vermoeiende offtopic discussie over semantiek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Gezien het onderwerp is het uiterst noodzakelijk om correct te rekenen.
Anders zijn we als vrouwen die verdienen in de uitverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
!null schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:59:
Tja TVT is voor velen toch wel belangrijk. En voor degene die het voor het milieu doen speelt het toch ook wel mee, dat het een investering is die uiteidenlijk niet zo duur is omdat het ook geld oplevert. Dus als hij zich in lange tijd zo terugverdienen, of bijna zou terugverdienen en dus geen winst maken, is het ook okee voor mensen met het milieu als doel.
*KNIP*
Ik kan me wel vinden in je verhaal, al vind ik 5000-6000 euro nou niet een "kleine" investering die je random ff doet. Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die gewoon instappen vanwege het milieudoel of het zijn mensen die het breed genoeg hebben om het te kunnen doen.

Ik heb het geloof ik al eens eerder genoemd. Mn vader is een tijd terug overleden en mn moeder heeft het financieel behoorlijk zwaar. Desondanks wel voor PV gekozen, omdat dit mogelijk haar in de kosten op termijn scheelt. Als de TVT dus oprekt is dat simpelweg van 2 kanten genaaid... ook omdat ze het al financieel zwaar heeft (beperkte ondersteuning na overlijden man) en het voordeel van PV ook verloren gaat. Het milieu vind ze, een beetje door mij, ook wel belangrijk, maar ze was nooit met PV begonnen als het allemaal nu al zo twijfelachtig zou worden. Dat weet ik zeker.
Proton_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:17:
@izdp
Kijk uit dat het geen vermoeiende offtopic discussie over semantiek wordt.
Haha :P
izdp schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:59:
Deze meneer heeft helemaal gelijk marcel. Je verdient pas als je meer ontvangt dan betaald.
Natuurlijk niet. In de basis verdien je vanaf dag 1 al terug, met of zonder saldering. Na de TVT verdien je pas echt, simpelweg omdat je investering eruit is. Met saldering gaat het vanzelfsprekend sneller, waarom is anders iedereen hier zo van over de zeik?

De TVT gaat door tot het break-even point, waar de lijnen elkaar snijden van investering in duurzaam groen t.o.v. de functie van het bedrag dat je normaal had moeten betalen (oldskool grijs). Na het break-even point bespaar je nog steeds... besparen=verdienen. Eigenlijk zou je dan gewoon het bedrag dat je jezelf bespaart apart moeten zetten, dat is dan je winst. Hetzelfde gaat op voor isolatie en andere maatregelen overigens.

Dus nee, ik snap niet goed waar die meneer het over had. De beste meneer haalde ook nog het voorbeeld van een kip met gouden eieren erbij. Dat dit wel verdienen was vanaf dag 1. Hij vergat alleen dat je die kip ook eerst moest kopen, want zo'n kip zal wel ontzettend duur zijn. Plus je moet hem nog voeren. Dus dat is feitelijk hetzelfde als PV... alleen hoeven we die niet te voeren (alhoewel... met de zon dan, maar die is gratis). Pas als alle kosten eruit zijn, ja dan maak je winst. Daarvoor hebben we het nog over de TVT.

Stel nou dat je elke maand 150 euro betaald aan gas en licht bij volledig vanaf het net, dan zou je in geval van PV misschien nog 100 euro betalen. Over de gehele TVT kan je dat verschil op papier schrijven dat in principe de TVT/maand is. Na xx maand of xx jaar heb je op je papier exact het bespaarde bedrag als wat je PV heeft gekost. Dan heb je break-even point. Daarna heb je logischerwijs winst ervan, omdat de PV eruit is en je nog steeds minder per maand betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 08:01
marcel87 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:02:
Natuurlijk niet. In de basis verdien je vanaf dag 1 al terug, met of zonder saldering. Na de TVT verdien je pas echt, simpelweg omdat je investering eruit is. Met saldering gaat het vanzelfsprekend sneller, waarom is anders iedereen hier zo van over de zeik?

De TVT gaat door tot het break-even point, waar de lijnen elkaar snijden van investering in duurzaam groen t.o.v. de functie van het bedrag dat je normaal had moeten betalen (oldskool grijs). Na het break-even point bespaar je nog steeds... besparen=verdienen. Eigenlijk zou je dan gewoon het bedrag dat je jezelf bespaart apart moeten zetten, dat is dan je winst. Hetzelfde gaat op voor isolatie en andere maatregelen overigens.

Dus nee, ik snap niet goed waar die meneer het over had. De beste meneer haalde ook nog het voorbeeld van een kip met gouden eieren erbij. Dat dit wel verdienen was vanaf dag 1. Hij vergat alleen dat je die kip ook eerst moest kopen, want zo'n kip zal wel ontzettend duur zijn. Plus je moet hem nog voeren. Dus dat is feitelijk hetzelfde als PV... alleen hoeven we die niet te voeren (alhoewel... met de zon dan, maar die is gratis). Pas als alle kosten eruit zijn, ja dan maak je winst. Daarvoor hebben we het nog over de TVT.

Stel nou dat je elke maand 150 euro betaald aan gas en licht bij volledig vanaf het net, dan zou je in geval van PV misschien nog 100 euro betalen. Over de gehele TVT kan je dat verschil op papier schrijven dat in principe de TVT/maand is. Na xx maand of xx jaar heb je op je papier exact het bespaarde bedrag als wat je PV heeft gekost. Dan heb je break-even point. Daarna heb je logischerwijs winst ervan, omdat de PV eruit is en je nog steeds minder per maand betaald.
toon volledige bericht
Vergeet je onderhoud en vervangingsinvesteringen niet. Op je PV installatie moet je toch een afschrijving meenemen. :+

Voor mij is daarmee iedere TVT langer dan 10 jaar een showstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Onderhoud, ok, maar afschrijving volg ik niet. Je hoeft het systeem immers niet te vervangen als het 'op' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Geloof het of niet, maar die panelen zullen uiteindelijk toch slijten of kapot gaan. Hoewel je dan (fair = fair) weer een nieuwe investeringsbeslissing kunt nemen.

Maar je kunt het gratis geld model niet oneindig doortrekken. Dat houdt ooit op.

[ Voor 51% gewijzigd door Flozem op 13-05-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Besparen is iets anders dan verdienen. Als ik helemaal geen stroom gebruik verdien ik toch ook niet?
Als ik geen auto rij verdien ik toch ook niet?
Je geeft met pv alleen minder uit dan zonder pv. Dit sluit aan bij het gezegde "wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te verdienen".
De term tvt is erg misleidend en indachtig proton laat ik het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Elke kWh die wordt opgewekt heeft een waarde (boven én onder 0) dus lijkt me van (terug)verdienen wel degelijk sprake. Mits voldoende panelen kan je van het geld dat je van het energiebedrijf krijgt je lunch betalen en we weten allemaal dat dat niet gratis kan ;)

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld isolatie, waar alleen mee bespaard wordt. Dan kan je beter spreken van terugbesparingstijd :)

-edit- apart, deze post is een uur vertraagd (? zal wel aan mij liggen) waardoor ik ongewild de discussie levend hou :)
Ach ja. Het was weer interessant.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Juist en ja ik krijg wat terug en dus verdien ik wat.
Maar het leuke is dat ik dan niet meer een kwh tegen 22 cent kan waarderen maar tegen 9,2 cent voor dat deel en wordt mijn tvt langer.
Geeft precies aan waar het wringt.
Nog leuker is dat wij er idd van gaan uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, je hebt 2 dingen. Gewoon salderen en daadwerkelijk veel meer terugleveren.
Dus of je levert terug wat je gebruikt (of minder), of het tweede geval, je levert veel meer dan je zelf gebruikt. Vooral dat laatste is risicovol denk ik, omtrent regelgeving, dan moet je echt "verdienen" om het succesvol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Het gaat er gewoon om dat je met je PV in zekere zin zeg 100.000kWh op voorhand hebt gekocht. Gedurende de rit verdien je die dus terug, omdat je dat niet meer als grijze stroom hoeft te betalen... hoe je het ook went of keert, dat verdien je dan gewoon... of bespaar je... Wat het verschil is tussen verdienen en sparen zie ik daarom ook niet. Zwart-wit gezien is dat hier namelijk exact hetzelfde.

En ja, als je niet zulke hoge vaste lasten zou hebben voor een auto... dan bespaar je dus ook als je de auto bij huis laat staan. Lijkt me logisch. Tenminste ik heb geen auto die standaard altijd benzine verbruikt als die nu bij huis stil staat. Of het slim is, is het volgende... immers de vaste lasten en waardevermindering zijn aanzienlijk bij een jonge auto. Dat heb je bij PV dan niet of in elk geval stukken minder.

Volgens mij is het maar dat het beestje een naam moet hebben. Besparen, verdienen, terugbesparingstijd, terugverdientijd, terugverdienbesparingtijd, terugbesparingverdientijd, tijdwaaroverjeopdekalenderafstreepthoeveeljebespaartdanwelverdienthebt, <vul zelf wat in>. Ik vind dat maar mierenvermenigvuldiging over een woord, wat maakt het woord uit eigenlijk? Is iedereen autistisch dat ie het woord opsplitst in "terug" "verdien" "tijd" en vervolgens de letterlijke betekenis aan elk deelwoord bedenkt? Iedereen snapt toch wel waar het woord voor staat. Ik kan het ook niet helpen dat ze het terugverdientijd noemen, net als dat een paneel een paneel heet, waarom heet dat geen mier... ja ik leg de mieren op het dak, lekker terugverdienen man?!?! 8)7 Welke persoon bedenkt die woorden, waarom heet een appel een appel en niet banaan? Waarom heet een auto auto en geen wipwap? Ja vraag mij het, geen idee.

Nu dan weer wat ontopic (na lichte ergernis): na de terugverdienbesparingstijd begint de tijd van verdienen doormiddel van besparen. Wat je niet hoeft uit te geven heb je je toch al weer mooi erbij. Gratis en voor niks. Dank u wel lieve zon. :>

Hoe zou het anders kunnen zijn, stel je koopt voor 15 jaar je kWh's in bij de energieleverancier. Je betaalt eenmalig 35.000 euro, niks geen maandelijkse termijnen... niet kinderachtig doen, gewoon in 1 keer. (gem. 195/maand: is veel, maar niet onrealistisch... uit eigen ervaring)
In het eerste jaar bedenk je je en ga je PV nemen omdat je al eens van de voordelen hebt gehoord, de kosten zijn eenmalig 6000 euro, waarvan je 900 euro BTW terug krijgt. Onderhoud kost je 50 euro per jaar, ruw genomen... lijkt me sterk, maar vooruit. Je bespaard of krijgt terug 50 euro/maand d.m.v. je PV, want dat zijn de kWh's die je niet van de energieleverancier verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TeoF5Mc.png

TVT is dan dus: TVT = inleg - teruggave BTW + (onderhoud/maand*maand) - (besparing*maand)
TVT=6000-900+((50/12)*x)-(50*x)
TVT=5100+4,17x-50x
TVT=5100-45,83x
x=5100/45,83=111 maand tot break-even point

Na 111maand heb je dus je inleg+onderhoudskosten terugverdiend... of bespaard (tis maar hoe je het beestje wilt noemen). Daarna hou je dus de winst over van 45.83x. Stel dat de leverancier zegt, oké je hebt mij 35.000 euro betaald voor 180 maanden. Echter heb je over de hele linie al 50 euro teveel betaald, aangezien je daar nu de opwek van je PV voor had. Dat moet de energieleverancier teruggeven aan je. Dat is 9000 euro (180*50) die je terug krijgt. Je moet daarvan nog de kosten voor je PV aftrekken om de winst te bepalen. 9000-5100-4,17*180=3150 euro. Dit heb je effectief teruggekregen, zonder dat het ook maar iets heeft gekost. Heb je dit dan verdiend of bespaard als je het handje-contantje krijgt?
Verdienen zal iedereen vast koppelen aan betaling van een geleverde prestatie... echter heeft je installatie de prestatie verricht, dus wat is het verschil? Wellicht is verdienen inderdaad een verkeerd woord omdat je het normaliter niet contant terugkrijgt... als je slim bent betaal je gewoon niet teveel per maand. Mja wat boeit het... tis maar een woord.

Wat nou als je elke maand moet betalen en gewoon consequent altijd die 195/maand blijft doorbetalen. Aan het eind van het jaar krijg je dus altijd 50*12=600 euro terug. Heb je dat jezelf laten verdienen of besparen? Volgens mij maakt het geen kont uit, wat wel uitmaakt is de duur van de TVT en daarmee het break-even point, waarna je gratis en voor niks bovenop je "terugbespaarde" inleg+onderhoud...extra bespaard. Saldering speelt daar een grote rol in, daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik zo.

Dus dat TVT niet bestaat slaat nergens op. Dat het woord dan misschien niet de lading dekt kan je een poll over maken, kijken wat iedereen ervan denkt en een betere naam verzinnen. Echter wat je daarmee opschiet weet ik ook niet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Na de tvt gaat het heel hard natuurlijk, mensen schrijven het hele bedrag gelijk weg naar de aanschaf. Je kan het ook anders rekenen.
Voorbeeld:

Mijn systeem 3100Wp kost 3000,- en schrijf het af in 10 jaar, dus 300,- per jaar. Het brengt op 2950 kWh x €0,21 = 620,- wat ik niet betaal aan de leverancier dus verdien dat jaar 320,- de komende 10 jaar.
Met 10 jaar heb ik dus het systeem betaald en 3200,- in de knip voor een nieuw systeem/omvormer.

De meeste apparaten hebben een levensduur van een jaar of 10, koelkast, vaatwasser, tv, tenminste dat houd ik altijd zo'n beetje aan, klopt ook wel aardig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@marcel87
lol, laat je niet gek maken.
er zijn meer manieren om er naar te kijken.
een tvt voor je zelf opzetten is goed als je gaat leggen.
daarna gooi je hem in de prullenbak en ga je anders rekenen.
dan pak je de aanschaf prijs en deel je die door het aantal opgewekte kWh's.
dus als je voor 5000 euro aanschaft en je doet daar 2500kWh per jaar mee opwekken.
dan heb je dus 2 jaar nodig om op de 1 euro per kWh te kunnen komen.
en dan heb je 4 jaar nodig om op de 0,50 euro per kWh nodig.
en heb je 8 jaar nodig om op 0,25 euro per kWh te komen.
en na 16 jaar heb je 0,125 euro per kWh.
en na 32 jaar heb je 0,0625 euro per kWh betaald.
maar je maakt nooit winst, je betaalt alleen minder als de rest, zolang salderen nog werkt, en na salderen is de berekening anders en wie zegt dat het dan niks meer is?
(ik zit nu zelf ergens onder de 1 euro per kWh. lol boeit me eigenlijk niet.)

er is een wijsgezegde: "Profit is an opinion and cash is a fact!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jullie zijn echt extreem tvt in de war,wie heeft jullie zover gebracht ?

een post tvt denker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Nu nog even de NCW vergelijken... ;)

Een neutraal stukje tekst voor de liefhebbers:
http://www.energieenwater...rendabel-hoe-te-berekenen

[ Voor 69% gewijzigd door Flozem op 13-05-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43
Ach en dan nog. Hoeveel zaken worden gekocht terwijl het luxe is en niets opbrengt behalve afleiding/vermaak/plezier. Is niet in geld uit te drukken en dus worden tv's, mobiels en pc's aan de vleet verkocht zonder dat iemand echt moeilijk doet over de hoge prijs. En bij investeringen die je minder afhankelijk maken en goed zijn voor het milieu wordt in opeens iedere cent 10 keer omgedraaid....
Je moet dit doen omdat er een gedachte achter zit en bijkomend voordeel is dat je geld bespaart op termijn of geld verdient (net zo je wilt).
Een groter voordeel van pv is vooral dat mensen zich, over het algemeen, bewuster gaan gedragen tov verbruik en het vaak een sport gaat worden om meer te besparen, daar zit pas een grote besparing in maar niemand die er over rept...

Goed, mijn mening en dus moet ieder maar kijken wat ze er van vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:47

ericplan

5180 Wp PV

+1 voor A4-tje

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

a4tje niet in de war !

klik hier voor je crosstopic bonus : Anoniem: 238103 in "De Duurzame Kroeg deel 2" :)F

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-05-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43
Lol, beetje crosstopic maar die ander kende ik nog niet (kak, weer wat om te volgen, zo ben ik nooit bij ;)).
Maar blijft ook hier van toepassing blijft mijn mening :)
Maar goed even retour naar dit topic; salderen zal op termijn verdwijnen maar het lijkt me dat dan de ontwikkeling van elektraopslag nog sneller zal gaan omdat er simpelweg meer vraag naar zal komen. Natuurlijk zal dat niet meteen na verlagen/afschaffing zijn maar bij de meeste nog in de tijd dat het systeem blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

A4-tje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:37:
Ach en dan nog. Hoeveel zaken worden gekocht terwijl het luxe is en niets opbrengt behalve afleiding/vermaak/plezier. Is niet in geld uit te drukken en dus worden tv's, mobiels en pc's aan de vleet verkocht zonder dat iemand echt moeilijk doet over de hoge prijs. En bij investeringen die je minder afhankelijk maken en goed zijn voor het milieu wordt in opeens iedere cent 10 keer omgedraaid....
Je moet dit doen omdat er een gedachte achter zit en bijkomend voordeel is dat je geld bespaart op termijn of geld verdient (net zo je wilt).
Een groter voordeel van pv is vooral dat mensen zich, over het algemeen, bewuster gaan gedragen tov verbruik en het vaak een sport gaat worden om meer te besparen, daar zit pas een grote besparing in maar niemand die er over rept...

Voor het milieu hoef je natuurlijk geen pv aan te schaffen, er zijn wel meer dingen in het dagelijkse leven die daar grotere verbeteringen geven.
Laten we mekaar geen mietje noemen maar 95% van de gezinnen met pv doen dat uit finacieel oogpunt, niet voor het milieu, al bekt die kant ook lekker op mocht iemand er over beginnen, dan komt er "ja daar ook een beetje voor ja"
Dus logisch dat iemand dan de tvt uitrekent omdat zijn investering op het dak ligt en er verder geen lol aan is behalve dat het de stroomrekening naar beneden brengt en legaal is. ( ik zeg legaal omdat er ook andere manieren zijn natuurlijk maar dat mag niet)
Iemand die een investering doet in iets wat geld oplevert kijkt altijd naar zijn rendement of terugverdien tijd, of het pv ,aandelen, bedrijfsinvestering enz enz.
Een tv of andere luxe of dure gebruiksartikelen in huis vallen daar niet onder, die koop je als je een goed rendement hebt op je investering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zat eerst ook wat tegen verschillende opties en offertes aan te hikken, tot een collega tegen mij zei: "joh, waar maak je je nou druk over? Voor jou is het een soort hobby en toevallig is dit een hobby die je op termijn geld gaat opleveren dus waar heb je het over?"

En gelijk had 'ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
... er lijkt consensus dat in ieder geval de panelen blijven liggen, wat EZ ook over ons uitstort :)
Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
A4-tje d:)b

Ik ging van >€150 p/m naar < €20 p/m. Echt een leuke hobby.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Proton_ schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:34:
... er lijkt consensus dat in ieder geval de panelen blijven liggen, wat EZ ook over ons uitstort :)
Mooi.
Blij met een dooie mus. Het is toch zonneklaar dat verkopen in een saldeer-onvriendelijk klimaat betekent dat je geen rooie cent meer krijgt voor je panelen? Het pijnlijke is juist dat er geen alternatief is dan 'doorgaan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

zijn we ons nu allemaal simpelweg weer druk aan t maken om niets
het streven om in 2020 tenminste 80% van alle aansluitingen voorzien te hebben van een zogenoemde slime meter is anno vandaag nog steeds niet aangepast

een streven is nog geen verplichting derhalve hoef je er nog niet aan mee te werken en kan je dus met je ferrari meter lekker salderen

zolang dat niet is aangepast kan met simpelweg nooit het salderen opheffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
^^dat is waar ja. :)
Rol-Co schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:46:
Na de tvt gaat het heel hard natuurlijk, mensen schrijven het hele bedrag gelijk weg naar de aanschaf. Je kan het ook anders rekenen.
*knip*
De meeste apparaten hebben een levensduur van een jaar of 10, koelkast, vaatwasser, tv, tenminste dat houd ik altijd zo'n beetje aan, klopt ook wel aardig hoor.
Denk ik ook wel ja, 10 jaar klinkt realistisch. Eigenlijk verwacht ik dat er ook nog wel specialistische bedrijven uit de grond poppen die hun specialisme hebben in PV(omvormer)-onderdelen... zodat je goedkoop en snel toch nog door kunt met je spullen, zonder dat je een geheel nieuwe nodig hebt of een dure garantieverlenging moet aankopen.
Wat betreft je berekening, zo bereken ik dat ook.
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:59:
@marcel87
lol, laat je niet gek maken.
er zijn meer manieren om er naar te kijken.
hahaha lol... te laat! :P
Hoofdzaak van de discussie van dit moment was dat TVT niet bestaat, terwijl hij er daadwerkelijk wel is, in welke vorm dan ook. Als je er heel zwaar naar kijkt lijkt het woord de lading niet te dekken, dat ben ik inmiddels met izdp eens. Misschien bedoelde dat de schrijver van het E-book ook denk ik achteraf.
een tvt voor je zelf opzetten is goed als je gaat leggen.
daarna gooi je hem in de prullenbak en ga je anders rekenen.
dan pak je de aanschaf prijs en deel je die door het aantal opgewekte kWh's.
dus als je voor 5000 euro aanschaft en je doet daar 2500kWh per jaar mee opwekken.
dan heb je dus 2 jaar nodig om op de 1 euro per kWh te kunnen komen.
*knip uiteenzetting*
Hm ja zo kan je dat doen inderdaad. :)
maar je maakt nooit winst, je betaalt alleen minder als de rest, zolang salderen nog werkt, en na salderen is de berekening anders en wie zegt dat het dan niks meer is?
(ik zit nu zelf ergens onder de 1 euro per kWh. lol boeit me eigenlijk niet.
Toch wel lijkt me. In jouw voorbeeld spreid je de aanschaf over een heel lange termijn die steeds langer wordt. Als in plaats daarvan zoals ik of Rol-Co de eerste jaren gewoon als dure jaren ziet, dan kan je daarna wel winst maken. Tis inderdaad maar hoe je er naar kijkt, zoals je dat overigens zelf al heel mooi zei.
In jouw geval maak je de TVT in feite oneindig, terwijl wij probeerden deze heel kort te houden en af te schrijven op realistische besparing per jaar.
Flozem schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:44:
Nu nog even de NCW vergelijken... ;)

Een neutraal stukje tekst voor de liefhebbers:
http://www.energieenwater...rendabel-hoe-te-berekenen
Neutraal wel, echter met een hoop aannames... net als wat ik deed.
Kan je niet simpelweg stellen dat in het ongunstige geval de waarde van 1 kWh daalt, maar dat desondanks de prijs van 1 kWh wel hetzelfde blijft? Dus door minder vraag wordt ie goedkoper, maar door de inflatie weer naar boven gecompenseerd. Uiteindelijk blijft die 1kWh dus even duur en je effectieve besparing instand?
Of zeg ik nu heel iets geks? :D :P
Rol-Co schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:57:
[...]

Voor het milieu hoef je natuurlijk geen pv aan te schaffen, er zijn wel meer dingen in het dagelijkse leven die daar grotere verbeteringen geven.
Laten we mekaar geen mietje noemen maar 95% van de gezinnen met pv doen dat uit finacieel oogpunt, niet voor het milieu, al bekt die kant ook lekker op mocht iemand er over beginnen, dan komt er "ja daar ook een beetje voor ja" haha idd ;)
Dus logisch dat iemand dan de tvt uitrekent omdat zijn investering op het dak ligt en er verder geen lol aan is behalve dat het de stroomrekening naar beneden brengt en legaal is. ( ik zeg legaal omdat er ook andere manieren zijn natuurlijk maar dat mag niet)
Iemand die een investering doet in iets wat geld oplevert kijkt altijd naar zijn rendement of terugverdien tijd, of het pv ,aandelen, bedrijfsinvestering enz enz.
Een tv of andere luxe of dure gebruiksartikelen in huis vallen daar niet onder, die koop je als je een goed rendement hebt op je investering
. ;)
Precies, exact, daar zeg je het goed!

Een hoop mensen praten wat dat betreft elkaar ook naar de mond mbt milieu en natuur en kijken naar hun eigen situatie. Doe ik ook hoor, mja het milieu... eigenlijk is dat nog meer een mooie bijkomstigheid dan dat het de hoofdzaak is. En wat je zegt, er zijn tig manieren van goedkoop naar duur, van makkelijk naar moeilijk uit te voeren zaken te bedenken die ook hard meewerken aan een beter milieu.

Wat betreft het salderen: Hoe vaak is immers in dit topic alleen al iets geschreven over salderen, waar sommigen zich niet zo druk maken omdat ze het er al grotendeels uithebben. Ben je dan objectief tegenover de situatie of praat je in je eigen straatje? Volgens mij het laatste en dat is geen aanval, in tegendeel! Ik zou het waarschijnlijk zelf ook snel zeggen als je al relaxed achterover ligt omdat je er al lang van hebt geprofiteerd. :P

Echter is voor een starter de TVT nog steeds van belang, of je dat nou spreidt over 32 jaar wat migjes beschreef of het binnen een zo kort mogelijke termijn wilt doen.

Wat ik me trouwens nog wel afvraag is of huurders van woningcorporaties door grootschalige verbouwingen naar neutraal wonen door o.a. het missen van salderen niet extra onbenullig lang met hoge huurkosten blijven zitten. Stel dat ook de energieprijzen dan nog zakken, zijn die mensen dan niet dubbel zo duur uit? De corporatie wil natuurlijk geld blijven zien, voor de gemaakte kosten...

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 14-05-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
A4-tje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:37:

Gelukkig ben ik niet de enige die dat zo ziet. _/-\o_ _/-\o_
het is gewoon een win win situatie. duurzamer energie gebruiken en gebruik verminderen.
Jammer dat Den Haag dat niet zo ziet 8)7

http://gathering.tweakers...message/42150480#42150480
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.