En zo is het maar net!! Als je het (nu) alleen doet voor je portomonee, begin er dan niet aan!revolution-nl schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:57:
Ik weet dat de tvt discussie belangrijk is om de businesscase rond te krijgen maar het doet PV zo ongelooflijk te kort.
Aan de investering denk ik allang niet meer, ik haal nog wel iedere dag plezier uit mijn pv setjes en dat is
onbetaalbaar.
Anoniem: 156374
Nee hoor, in de winter hebben we de kolencentrales, zoals bv in Eemshaven!ericplan schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:30:
Salderen is leuk, maar als systeem onhoudbaar. Vergelijk het maar met kersen. In de zomer vrijwel gratis, in de winter niet te krijgen of voor veel geld. Niemand verwacht het hele jaar door verse kersen voor dezelfde prijs.
Mbt terugleveren aan je eigen wijk ,dat doen we natuurlijk juist nu al via onze aansluiting met de wijkcentrales, daar hoeft geen wet voor bedacht te worden. Volgens mij moeten de PV bezitters juist een extra premie krijgen omdat we de stroom lokaal verzorgen en de inter-lokale netten veel minder belasten!WoudseHoeve schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:07:
...
Verkopen binnen de postcode roos ?? mmmm goed plan !!!! ik leg er nog wat paneeltjes bij !!
...
In theorie wel. De praktijk is door mechanische factoren weerbarstiger:JoopCen ZuinigeRijder hebben een flinke afwijking geconstateerdTerpen Tijn schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:12:
Lijkt me klets; draaien is draaien of het nu de ene of de andere kant op gaat. Als je je stuur rechthoudt, dan rijdt je auto toch ook netjes rechtdoor zowel als je vooruit en als je achteruit rijdt?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Meten is weten dus, maar hoe meet ik dat het betrouwbaarste?
Een losse kWh meter achter de omvormer, alle andere groepen uit, met een stopwatch de tijd voor 10 rondjes terugdraaien op de draaischijfmeter opnemen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat lijkt mij ook. Het lijkt me uiteindelijk ook geen ideale oplossing. Als straks de prijzen van energie ook voor consumenten dynamischer worden en per tijdsblok kunnen gaan fluctueren, dan wil je geen systeem dat altijd kiest voor opslag bij overschot. Dan wil je een buffer managen op basis van de actuele prijzen en je normale verbruikspatroon. Bij hoge prijzen kies je wellicht juist voor terugleveren of voor gebruik van de energie in de buffer, bij lage prijzen juist voor bufferen of gebruik van netstroom in plaats van energie uit de buffer.AUijtdehaag schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 07:22:
Interessant, (kleine) opslag al in de omvormer verwerkt.
Zonne-energieomvormer wint Spirit of Innovation Award 2014
Zal wel een aardige prijs aan hangen, denk ik.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik denk dat dit al mooi werkt in de zomer, om salderingsproblemen van dag versus nacht op te vangen. Of alleen al dat je 2000Wp op je dak hebt en de hele dag lekker aan het opwekken bent, maar dan ineens dat apparaat aanzet dat een half uur lang 4000W verbruikt. Ik denk dat het in de toekomst zeer nuttig is om een kleine accu te hebben. Grote accu pakketten zullen nog steeds onwenselijk zijn, in ieder geval met de huidige accu techniek.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik zie de doelgroep zo snel nog niet. Als particulier geeft dit te weinig flexibiliteit/modulariteit en het is waarschijnlijk stervensduur. Voor grotere systemen (niet particulier) is dit qua capaciteit niet interessant.
Aan de andere kant: In Duitsland en elders worden dit soort systemen steeds vaker gestimuleerd, en dan is er meer mogelijk natuurlijk. En net zoals met PV moet iemand ermee beginnen. Nu maar hopen dat dit de weg vrijmaakt voor meer en betere/goedkopere systemen. 's Zomers een deel van de dagopbrengst bufferen lijkt me inderdaad al ideaal, dan kan 's nachts lekker 'guilt free' de airco aan op de slaapkamers
Aan de andere kant: In Duitsland en elders worden dit soort systemen steeds vaker gestimuleerd, en dan is er meer mogelijk natuurlijk. En net zoals met PV moet iemand ermee beginnen. Nu maar hopen dat dit de weg vrijmaakt voor meer en betere/goedkopere systemen. 's Zomers een deel van de dagopbrengst bufferen lijkt me inderdaad al ideaal, dan kan 's nachts lekker 'guilt free' de airco aan op de slaapkamers
De doelgroep is er niet, omdat dit een probleem oplost dat er nog niet is. Nou ja, het probleem hangt al wel in de lucht, maar is bij de consument nog niet beland. Maar als half Nederland PV op z'n dak heeft (en je ziet al dat het in Duitsland die kant op gaat) en slimme meters heeft, dan kun je er op wachten dat de vraag en aanbod markt van energie (die van minuut tot minuut verloopt) ook een keer bij de mensen thuis beland. En dat zaken als dag en nacht stroom gewoon terugkomen en veel sterker aanwezig zullen zijn. Dan doet zo'n 2kWh accutje wonderen. Zeker voor de stabiliteit van het net, en ook de prijzen.
Edit: Het lijkt me ook goedkoper om iedereen te subsidieren die een nieuwe omvormer komt zodat ze eentje met een accu-tje kopen, dan verbouwingen aan het net. Laatst was er al ergens in Duitsland een gesubsidieerd accu station, met de inhoud van honderden Tesla's aan capaciteit. Maar het ging niet om de capaciteit, het ging erom fluctuaties in het net op te vangen, op de snelst mogelijke manier.
Edit: Het lijkt me ook goedkoper om iedereen te subsidieren die een nieuwe omvormer komt zodat ze eentje met een accu-tje kopen, dan verbouwingen aan het net. Laatst was er al ergens in Duitsland een gesubsidieerd accu station, met de inhoud van honderden Tesla's aan capaciteit. Maar het ging niet om de capaciteit, het ging erom fluctuaties in het net op te vangen, op de snelst mogelijke manier.
[ Voor 28% gewijzigd door !null op 08-10-2014 10:13 ]
Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan. Wanneer wordt er teruggeleverd? Gaat dat op basis van stroomprijs? Dan stijgt de stroomprijs tot x en dan gaan opeens 100.000 huishoudens terugleveren en direkt daalt de prijs 20%?!null schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:52:
De doelgroep is er niet, omdat dit een probleem oplost dat er nog niet is. Nou ja, het probleem hangt al wel in de lucht, maar is bij de consument nog niet beland. Maar als half Nederland PV op z'n dak heeft (en je ziet al dat het in Duitsland die kant op gaat) en slimme meters heeft, dan kun je er op wachten dat de vraag en aanbod markt van energie (die van minuut tot minuut verloopt) ook een keer bij de mensen thuis beland.
Signatures zijn voor boomers.
Ik denk dat dit ding pas gaat terugleveren aan het net als de accu vol is, en er geen vraag meer is vanuit het huis zelf. Dat lijkt me het meest haalbaar en wenselijk.
Als deze omvormer ook nog in zou spelen op marktprijzen moet je hem ook prijsinformatie geven en dan ga je het heel ingewikkeld maken. Dan moet ook je slimme meter nog slimmer worden.
Als deze omvormer ook nog in zou spelen op marktprijzen moet je hem ook prijsinformatie geven en dan ga je het heel ingewikkeld maken. Dan moet ook je slimme meter nog slimmer worden.
2 kwh is niet zo veel, als je een beetje plant dan krijg je daar een flink deel 's avonds wel weer van op: wassen/drogen/airco/etc.
Qua accucapaciteit is het al wel best aardig. Mijn 2e generatie prius heeft (dacht ik) een 1.3 kwh accu, waarvan slechts een deel vd capaciteit beschikbaar is (shallow cycle) en die zou ik al liever niet aan de muur hangen.
Qua accucapaciteit is het al wel best aardig. Mijn 2e generatie prius heeft (dacht ik) een 1.3 kwh accu, waarvan slechts een deel vd capaciteit beschikbaar is (shallow cycle) en die zou ik al liever niet aan de muur hangen.
Wow, die is al eind 2012 aangekondigd, komt deze nu eindelijk op de markt?AUijtdehaag schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 07:22:
Interessant, (kleine) opslag al in de omvormer verwerkt.
Zonne-energieomvormer wint Spirit of Innovation Award 2014
Zal wel een aardige prijs aan hangen, denk ik.
Let op, bij deze oplossing moet je nog een SMA home ding kopen (~500 euro) die aan de hand van een kWh meter in de meterkast je verbruik en opwek combineert. Deze praat via bluetooth met de omvormer voor het terugleveren van de energie.
SMA heeft aan de hand van testen en metingen uiteindelijk bepaald dat 2kWh op dit moment de sweet spot is voor een hoger zelfverbruik. (60% oid, niet zeker). In 2012 spraken ze nog over accu uitbreiding, geen idee of dat er nog steeds komt.
- De 2 ondersteunde laad cycli van deze omvormer zijn zo snel mogelijk de accu laden met al het overschot, of, de lading spreiden over de dag om de pieken uit te vlakken waarbij de accu niet noodzakelijk vol gaat.
Wellicht komen er ook koppelingen in de SMA oplossing voor dagprijzen e.d., het plugt al in een portal dat ze hebben.
@!null
- De ontlading kan ook midden op de dag plaats vinden als je meer verbruikt dan de zonnepanelen leveren, in dat geval levert de omvormer "extra" vermogen uit de accu erbij om het verbruik te compenseren en op 0 uit te komen.
Je bedoelt met name dat de markt in Nederland hier nog niet klaar voor is
In Frankrijk is dit ook al een actieve markt, hier kost de stroom 's avonds de helft van de stroom overdag, hier zou de oplossing dus uitstekend voor passen. Een aantal van de Victron oplossingen laten je ook al schema's voor het laden van de accu instellen. Zo kan je natuurlijk ook terugverdienen.
Met 2kwh kan ik al een was doen inclusief drogenmarcel3 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:33:
2 kwh is niet zo veel, als je een beetje plant dan krijg je daar een flink deel 's avonds wel weer van op: wassen/drogen/airco/etc.
Dus dat zou al mooi zijn als je iedere dag 2kwh zou kunnen bufferen en niet uit het net hoeft te komen wanneer dit duurder is.
Tja, dat is dan ook andere accu techniek, en is wat groter uitgevoerd. En waarom zou je die eigenlijk niet aan je muur willen hangen?Qua accucapaciteit is het al wel best aardig. Mijn 2e generatie prius heeft (dacht ik) een 1.3 kwh accu, waarvan slechts een deel vd capaciteit beschikbaar is (shallow cycle) en die zou ik al liever niet aan de muur hangen.
Die 2kWh geloof ik wel. Als ik hier een simpele simulatie draai van 1 jaar verbruik met een ideale accu dan kom ik op de volgende cijfers:
0 kWh (buffer) = 1934 kWh (afname van het net)
1 kWh = 1460 kWh
2 kWh = 1177 kWh
3 kWh = 945 kWh
4 kWh = 803 kWh
5 kWh = 716 kWh
Iedere vergroting van de buffer geeft dus minder rendement.
0 kWh (buffer) = 1934 kWh (afname van het net)
1 kWh = 1460 kWh
2 kWh = 1177 kWh
3 kWh = 945 kWh
4 kWh = 803 kWh
5 kWh = 716 kWh
Iedere vergroting van de buffer geeft dus minder rendement.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat is toch oud nieuws? In 2017 wordt de huidige regeling geëvalueerd, maar dat die tot 2020 zou blijven bestaan werd vanuit de regering nooit tegengesproken of zelfs maar gehint dat dat misschien niet zou zijn.
Anoniem: 654400
De huidige regeling zou blijven bestaan tot 2020, daarna zou deze afgebouwd gaan worden. Je krijgt dus niet ineens het absolute minimum voor je teruggeleverde kWh'tjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 28-06-2016 07:31 ]
Een mooie overgangsregeling rond 2020 zou een subsidieregeling voor thuisaccu's zijn zoals van Tesla, BMW, etc. Maarja, dat is misschien vooral wishfull thinking
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dat het er aan zat te komen daar waren de meesten wel van overtuigd.Maasluip schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:20:
Dat is toch oud nieuws? In 2017 wordt de huidige regeling geëvalueerd, maar dat die tot 2020 zou blijven bestaan werd vanuit de regering nooit tegengesproken of zelfs maar gehint dat dat misschien niet zou zijn.
Maar het blijft een beslissing in Den Haag en daar kennen we allemaal de voorbeelden wel van waarbij achteraf toch anders bleek dan voorgespiegeld......
Het blijft allemaal speculeren over het salderen na 2020.... niemand weet welke kant het op gaat.
ik verwacht wel dat het een puntje wordt op diverse verkiezingsprogramma's van een aantal partijen om zieltjes te winnen.
maare... waarom heb je pv? voor het milieu toch en niet voor de centen!!
ik verwacht wel dat het een puntje wordt op diverse verkiezingsprogramma's van een aantal partijen om zieltjes te winnen.
Onzin. Ik had PV gelegd (België) omdat de tvt 7 jaar was en de rest extra. Met de huidige regeling in België is de tvt om en bij de 20 jaar. Als ik dat geweten had, had ik nooit zonnepanelen gelegd op mijn dak.BlueSS50 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:33:
Het is toch logisch dat een investering je een investering die niet loont ook niet doet. Ik had dan wel een zonneboiler oid geplaatst maar zonnepanelen kwamen voordeliger uit.
Ik laat ze nu liggen omdat ze door subsidies worden terugbetaald maar moest de omvormer doodgaan vliegen ze er gewoon af. Dat ze hun kapot belaste groene stroom maar zelf opwekken dan.
zie de knipoog!!!Engineer Stewie schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:42:
[...]
Onzin. Ik had PV gelegd (België) omdat de tvt 7 jaar was en de rest extra. Met de huidige regeling in België is de tvt om en bij de 20 jaar. Als ik dat geweten had, had ik nooit zonnepanelen gelegd op mijn dak.
Het is toch logisch dat een investering je een investering die niet loont ook niet doet. Ik had dan wel een zonneboiler oid geplaatst maar zonnepanelen kwamen voordeliger uit.
Ik laat ze nu liggen omdat ze door subsidies worden terugbetaald maar moest de omvormer doodgaan vliegen ze er gewoon af. Dat ze hun kapot belaste groene stroom maar zelf opwekken dan.
Veel Tweakers zullen niet hardop zeggen dat ze het voor 't geld doen. Als de tvt 20 jaar was, dan zouden velen van hen een ander alternatief zoeken om groen bezig te zijn. Voor mij was het belangrijkste, de besparing op mijn stroomkosten en na de tvt "gratis stroom" via de panelen.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
En je geld rendeert nu beter als je het als panelen op het dak legt als dat je ze op de bank laat staan! 5% tegen <1%Kiswum schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:05:
[...]
Veel Tweakers zullen niet hardop zeggen dat ze het voor 't geld doen. Als de tvt 20 jaar was, dan zouden velen van hen een ander alternatief zoeken om groen bezig te zijn. Voor mij was het belangrijkste, de besparing op mijn stroomkosten en na de tvt "gratis stroom" via de panelen.
Wat is dan de huidige regeling in België?Engineer Stewie schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:42:
[...]
Onzin. Ik had PV gelegd (België) omdat de tvt 7 jaar was en de rest extra. Met de huidige regeling in België is de tvt om en bij de 20 jaar.
Tot een bepaald jaar kreeg je 'groenestroomcertificaten', van 450€/1000kWh tot 100€/kWh, afhankelijk van het jaartal. Dit geldt ook voor bedrijven...
Doordat dit een hele put heeft geslagen is dat afgeschaft voor nieuwe installaties (die van mij), maar door de 'lage' installatiekost kwam dat financieel nog uit.
Echter betalen zonnepaneel eigenaren nu een netvergoeding van om en bij de 1000€ per kW omvormer (of je dak nu goed georiënteerd is of niet speelt geen rol). Voor mijn installatie dus 360€/jaar, dit maakt de tvt onrealistisch hoog en niet meer interessant. Ongeveer tegelijk is er nog een verhoging van de vaste aansluitkost van 100€ (<5000kWh verbruik), 220€ (<20000kWh of 770€ per jaar om mee helpen deze put te dichten.
Ik zet meer op het ent dan ik er van haal maar salderen kennen we niet, je geeft dat gratis weg.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Waarom mo tags??mb1 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:27:
In Den Haag weten ze ook dat als ze de regeling willen versoberen na 2020 eerst iedereen van een (slimme) meter met separaat terug levertelwerk voorzien moet zijn![]()
Er spelen namelijk meerdere zaken:
Men loopt energie belasting mis over het gesaldeerde deel.
De (massaal) terug geleverde energie is op bepaalde momenten weinig tot niets waard op de energie markt, men wil dus prijsdifferentiatie kunnen invoeren.
Lucky me, ik heb een ferraris en ben de komende jaren niet thuis
Meters moeten nou eenmaal vervangen worden. het is niet zo dat de overheid, energie leveranciers zo graag willen weten hoeveel jij per dag persoonlijk gebruik.. maar een totaal beeld willen hebben om zo ook te kunnen voldoen daar zijn de slimme meters heel handig voor. Daarnaast kan jij gewoon aangeven dat jij de GPRS module niet aan wil hebben staan.. dan kan deze netjes uitgezet worden.. alu hoedjes alom..
De meters moeten gewoon vervangen worden, als je het niet wilt?? mooi dan sluiten ze je af op je gas en electra.. waarom?? wat dacht je van slijtage, met als gevolg dat jij juist meer moet gaan betalen omdat het wieltje te snel rond draai?? je ontkomt er niet aan.
Wat betreft salderen, dat zal misschien versoberd worden net als met de lease auto's. gevolg?? kijk naar de lease auto's mensen kijken niet meer naar een zuinige auto in de 21% bijtelling. maar naar comfort.. een SUV die meer slurpt is net zo duur als een kleinere auto in de bijtelling scheelt paar euro in de maand.. Dat zal ook met PV installaties gebeuren.
Als mensen uitrekeken duurt 5 jaar om mijn PV terug te verdienen gaan ze makkelijk overstag. na 5 jaar hebben ze hun geld terug. mooiste ook nog huis is meer waard geworden door de PV. is de tvt 15 jaar.. ja ik woon daar misschien niet meer over 15 jaar. waarde stijging van het huis.. ja 2 duizend euro misschien.. dat dingen ze toch wel af van de vraag prijs.. laat maar zitten dan.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Volgens mij beginnen de netbeheerders in 2017 met de verplichte uitrol van slimme meters zodat voor 2020 iedereen een slimme meter heeft, de faris meter is dan verleden tijd...mb1 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:27:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Iedereen heeft wel de keus om het slimme gedeelte kosteloos uit te laten zetten....
Imho: als je geen slimme meter wilt vanwege privacy dan heb je uiteraard ook geen smartphone of apple/google account omdat 'ze' dan nog veel meer van je weten. ik krijg maandag de slimme meter al en die laat ik gewoon slim wezen! ik heb toch al een gmail en icloud account iphone, ipad, android telefoon en android tablet dus van mij weten ze toch alles.
Uitrol is al bezig.
Ze hopen 80% te halen in 2020
Ferraris mag je gewoon houden mits niet afgekeurd.
Je kunt ook een digitale meter laten plaatsen zonder zendmodule.
Imho: er zal niet veel veranderen zolang niet iedereen dezelfde meetinrichting heeft.
Ze hopen 80% te halen in 2020
Ferraris mag je gewoon houden mits niet afgekeurd.
Je kunt ook een digitale meter laten plaatsen zonder zendmodule.
Imho: er zal niet veel veranderen zolang niet iedereen dezelfde meetinrichting heeft.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Precies!
Zolang ze niet 100% van een slimme of in iedergeval een meter met separaat teruglevertelwerk hebben voorzien kunnen ze NIET over gaan op andere tarieven voor levering / verbruik!
Dat zou namelijk inhouden dat mensen met een ferrais bevoordeeld worden t.o.v. mensen met een separaat teruglevertelwerk.....
Dat heet rechtsongelijkheid en dat staat invoering in de weg!
Laat mij aub niet de enige zijn met nog een ferraris die de invoering tegen moet houden van differentiatie in de tarieven aub dat is wat ik probeer te zeggen
Zolang ze niet 100% van een slimme of in iedergeval een meter met separaat teruglevertelwerk hebben voorzien kunnen ze NIET over gaan op andere tarieven voor levering / verbruik!
Dat zou namelijk inhouden dat mensen met een ferrais bevoordeeld worden t.o.v. mensen met een separaat teruglevertelwerk.....
Dat heet rechtsongelijkheid en dat staat invoering in de weg!
Laat mij aub niet de enige zijn met nog een ferraris die de invoering tegen moet houden van differentiatie in de tarieven aub dat is wat ik probeer te zeggen
De overheid en energie leverancier willen zeker weten hoeveel ik verbruik, daar verdienen ze geld aan. Als ze zo nodig een totaal beeld willen hebben zet je een slimme meter in het wijk trafo gebouw. En dat de GPRS module uitgezet wordt geloof ik al helemaal niet. En dat heeft niets met alu hoedje te maken maar met een onbetrouwbare overheid en grote energiebedrijven die nu grote financiële klappen krijgen. Iemand moet gaan betalen, ik heb daar niet zoveel trek in, jij wel?To_Tall schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:56:
[...]
Meters moeten nou eenmaal vervangen worden. het is niet zo dat de overheid, energie leveranciers zo graag willen weten hoeveel jij per dag persoonlijk gebruik.. maar een totaal beeld willen hebben om zo ook te kunnen voldoen daar zijn de slimme meters heel handig voor. Daarnaast kan jij gewoon aangeven dat jij de GPRS module niet aan wil hebben staan.. dan kan deze netjes uitgezet worden.. alu hoedjes alom..
Wat een onzin verhaal, mijn ferraris hangt hier al sinds 1964 en nu opeens zou deze versleten zijn en niet meer goed werken. Wat slijt er dan precies dan?De meters moeten gewoon vervangen worden, als je het niet wilt?? mooi dan sluiten ze je af op je gas en electra.. waarom?? wat dacht je van slijtage, met als gevolg dat jij juist meer moet gaan betalen omdat het wieltje te snel rond draai?? je ontkomt er niet aan.
Ik snap het verband tussen salderen en leasen niet helemaal, gaat iedereen dan ineens een te groot systeem aanschaffen?Wat betreft salderen, dat zal misschien versoberd worden net als met de lease auto's. gevolg?? kijk naar de lease auto's mensen kijken niet meer naar een zuinige auto in de 21% bijtelling. maar naar comfort.. een SUV die meer slurpt is net zo duur als een kleinere auto in de bijtelling scheelt paar euro in de maand.. Dat zal ook met PV installaties gebeuren.
Ik ben nogal gehecht aan de ferraris in mijn meterkast, automatische saldering zonder gezeur van de energieleverancier/overheid.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
En binnenkort een ouderwets hoog vastrecht als je geen slimme meter accepteert.
Dit soort scenario's zullen waarschijnlijk gebruikt (kunnen) gaan worden om de ontkenners over te halen.
Qua betalen: links of rechts om: alleen de zon die je gebruikt om stroom te maken komt voor niets op.
Dit soort scenario's zullen waarschijnlijk gebruikt (kunnen) gaan worden om de ontkenners over te halen.
Qua betalen: links of rechts om: alleen de zon die je gebruikt om stroom te maken komt voor niets op.
Hij wordt ook niet uitgezet. Ze beloven hem niet uit te lezen voor het verbruik. Je krijgt nog steeds technische updates etc. Zelf wil ik wel inzage in mijn opbrengst en verbruik, maar ik zie niet waarom dat centraal geregeld moet worden. Dat kan ik prima zelf uitlezen. Daarom ga ik straks weet voor een "domme" digitale meter. Zouden ze een push ipv pull mechanisme hebben wat ik zelf kan instellen, dan was het anders geweest. Dan was de balans privacy vs gemak iets wat ik zelf bepaal.drielp schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:59:
[...]
De overheid en energie leverancier willen zeker weten hoeveel ik verbruik, daar verdienen ze geld aan. Als ze zo nodig een totaal beeld willen hebben zet je een slimme meter in het wijk trafo gebouw. En dat de GPRS module uitgezet wordt geloof ik al helemaal niet.
Dit wordt inmiddels wel offtopic, maar het type meter is hier terecht een steeds terugkomend item.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Daar staat tegenover dat Nederland onderhand het l*lletje van Europa is als het gaat om het opwekken van duurzame energie. Toen er in 1998 voor het eerst onderhandeld werd over de Kyoto-akkoorden, liep Nederland nog voorop in Europa, met een behoorlijke industrie die zich bezig hield met het ontwerpen en maken van zonnepanelen. Nu wordt er zeer twijfelend gesproken over dat Nederland tegen 2020 misschien wel 14% van de gebruikte energie duurzaam op zal wekken.mb1 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:27:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kortom: Kamp zal iets moeten, om te voorkomen dat Nederland nog meer voor paal komt te staan in Europa. En de rest van de wereld, als blijkt dat Nederland zich niet aan de Kyoto-akkoorden kan houden. Dus het zal mij niet verbazen als de salderingsregeling uitgekleed zal worden, maar niet helemaal zal verdwijnen.
met wat geluk zit er volgend jaar een minister op een post, die WEL wat om het milieu geeft en zich niet laat leiden door geld of het geblaat van (extreem-)rechts ongeïnformeerde partijen
[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 30-06-2016 19:21 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik geloof nooit dat het salderen 100% zal gaan verdwijnen. ik denk wel dat het versombert zal worden. nu zijn de leveranciers zoals NUON alleen maar backup in de winter waar ze (bijna) niets op verdienen.
Zoveel is het aandeel duurzaam nog lang niet in Nederland. De grijze leveranciers zitten de komende jaar helaas nog goed.BlueSS50 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:50:
Ik geloof nooit dat het salderen 100% zal gaan verdwijnen. ik denk wel dat het versombert zal worden. nu zijn de leveranciers zoals NUON alleen maar backup in de winter waar ze (bijna) niets op verdienen.
Pfffff leg mij dan eens uit hoe het verdien model er uitzietdrielp schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:59:toon volledige bericht
[...]
De overheid en energie leverancier willen zeker weten hoeveel ik verbruik, daar verdienen ze geld aan. Als ze zo nodig een totaal beeld willen hebben zet je een slimme meter in het wijk trafo gebouw. En dat de GPRS module uitgezet wordt geloof ik al helemaal niet. En dat heeft niets met alu hoedje te maken maar met een onbetrouwbare overheid en grote energiebedrijven die nu grote financiële klappen krijgen. Iemand moet gaan betalen, ik heb daar niet zoveel trek in, jij wel?
[...]
Wat een onzin verhaal, mijn ferraris hangt hier al sinds 1964 en nu opeens zou deze versleten zijn en niet meer goed werken. Wat slijt er dan precies dan?
[...]
Ik snap het verband tussen salderen en leasen niet helemaal, gaat iedereen dan ineens een te groot systeem aanschaffen?
Ik ben nogal gehecht aan de ferraris in mijn meterkast, automatische saldering zonder gezeur van de energieleverancier/overheid.
Dat jij nog niet op onbewoond eiland ben gaan wonen met een onbetrouwbare overheid.. we hebben ze zelf gekozen
Ja alles wat mechanisch is of elektrisch zal een keer slijten.. dat een ferraris 50 jaar mee gaat en een digimeter maar 20 jaar meegaat ja dat zou kunnen. In in iedergeval staat vast dat indien iets elektrisch of mechanisch is. deze onerheven is aan slijtage. zo zou het dus kunnen dat jouw meter in jouw voordeel of nadeel 5 Kwh per jaar afwijkt.. in jouw nadeel zou je gaan springen dat het extra geld kost en niet eerlijk is en het zijn boeven. in jouw voordeel lach je zelf in het rond omdat je per jaar 5Kwh gratis krijg
Je hechten aan een apparaat
Blijkbaar niet. Immers stond! op het weigeren van zo'n slimme meter een paar maanden gevangenisstraf en een idioot hoge boete + alsnog plaatsen van zo'n meter.
"In juli 2008 is het wetsvoorstel "Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt (31374)", met diverse amendementen, aangenomen door de Tweede Kamer.[23] Een onderdeel hiervan was de verplichte plaatsing van de slimme meter bij alle kleinverbruikers (burgers).
Op 7 april 2009 bepaalde de Eerste Kamer dat de invoering van de slimme meter op vrijwillige basis zou dienen te geschieden[24] en ging derhalve niet akkoord met de wetsvoorstellen. De wetsvoorstellen werden niet verworpen maar aangehouden, onder andere zolang er voor een gebruiker de verplichting bestond om de slimme meter te laten plaatsen op straffe van maximaal €17.000 en/of een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden. [25] "
Wikipedia: Slimme meter
Je zou je kunnen afvragen waarom.
Als zo'n ding alleen maar voordelen heeft voor de consument, waarom dan zo'n enorme set met stokken achter de deur in de (initiële) wetgeving proppen? Wat had Van der Hoeven (CDA) in gedachte bij het ontwerpen van die wet?
En als mijn meter administratief wordt afgekeurd, wil ik alleen een andere analoge meter. Desnoods laat ik 'm eigenhandig (her)keuren bij de KEMA, maar iets anders dan ferraris komt er bij mij toch écht niet in.
Of anders toch maar investeren in een off-grid systeem.
WIKI's zijn niet altijd de waarheid.LooneyTunes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:47:toon volledige bericht
[...]
Blijkbaar niet. Immers stond! op het weigeren van zo'n slimme meter een paar maanden gevangenisstraf en een idioot hoge boete + alsnog plaatsen van zo'n meter.
"In juli 2008 is het wetsvoorstel "Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt (31374)", met diverse amendementen, aangenomen door de Tweede Kamer.\[23] Een onderdeel hiervan was de verplichte plaatsing van de slimme meter bij alle kleinverbruikers (burgers).
Op 7 april 2009 bepaalde de Eerste Kamer dat de invoering van de slimme meter op vrijwillige basis zou dienen te geschieden\[24] en ging derhalve niet akkoord met de wetsvoorstellen. De wetsvoorstellen werden niet verworpen maar aangehouden, onder andere zolang er voor een gebruiker de verplichting bestond om de slimme meter te laten plaatsen op straffe van maximaal €17.000 en/of een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden. \[25] "
Wikipedia: Slimme meter
Je zou je kunnen afvragen waarom.
Als zo'n ding alleen maar voordelen heeft voor de consument, waarom dan zo'n enorme set met stokken achter de deur in de (initiële) wetgeving proppen? Wat had Van der Hoeven (CDA) in gedachte bij het ontwerpen van die wet?
En als mijn meter administratief wordt afgekeurd, wil ik alleen een andere analoge meter. Desnoods laat ik 'm eigenhandig (her)keuren bij de KEMA, maar iets anders dan ferraris komt er bij mij toch écht niet in.
Of anders toch maar investeren in een off-grid systeem.
Lees het wetsvoorstel en kom dan terug.
In het artikel wordt gesproken dat men verplicht is tot medewerking tot het plaatsen van een meter
Dat men strafbaar is bij het weigeren van een meter
Bij ingrijpende renovatie de meter vervangen dient te worden
Maar er staat ook in het artikel van 2008 dat de meter vervangen moet worden door de leverancier wanneer de eind gebruiker hierom vraag, tenzij dit technisch of kosten/baten niet mogelijk is. De vervanging zou dan wel een verplichte slimme meter moeten zijn.
het weigeren van een energie/gas meter is altijd al strafbaar geweest ;-) dat daar in het uiterste geval gevangenis straf op staat of bij het verwijderen van de meter een straf op staat is altijd al geweest.
Ik zie hier wat verhalen over het weigeren van slimme meters. En soms gaat dit tot in het emotionele. Zijn ze zo bang dat hun gegevens bekend worden?
Diversen hebben aangehaald dat ze sowieso erg veel van je weten. En wat ga je doen als men met het aanbod komen dat ze glasvezel in je huis gaan leggen. Wordt dat dan ook als bedreigend ervaren?
Die slimme meter komt er toch wel, ook al zal je het best lang volhouden om te weigeren, maar uiteindelijk zal je overstag gaan. Je verhuist en daar zit nu net een nieuwe meter of je vraagt een nieuwe hoofdzekering aan.
Ik wens een ieder veel sterkte met zijn of haar verzet, maar ik denk dat je je energie beter in andere zaken kunt stoppen.
Diversen hebben aangehaald dat ze sowieso erg veel van je weten. En wat ga je doen als men met het aanbod komen dat ze glasvezel in je huis gaan leggen. Wordt dat dan ook als bedreigend ervaren?
Die slimme meter komt er toch wel, ook al zal je het best lang volhouden om te weigeren, maar uiteindelijk zal je overstag gaan. Je verhuist en daar zit nu net een nieuwe meter of je vraagt een nieuwe hoofdzekering aan.
Ik wens een ieder veel sterkte met zijn of haar verzet, maar ik denk dat je je energie beter in andere zaken kunt stoppen.
eigenlijk is het allemaal simpel, alleen de verwoording is soms minder handig gekozen (of soms gelezen).sunnybird schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:58:
Ik zie hier wat verhalen over het weigeren van slimme meters. En soms gaat dit tot in het emotionele. Zijn ze zo bang dat hun gegevens bekend worden?
feraris = regering, energiebedrijf, netbeheerder etc etc etc, weet totaal niet hoeveel stroom jij saldeert, nog dat er iets is aan te passen in de regels daar over. of te wel vrijheid van handelen.
salderen gaat totaal van zelf, hoeft niemand ook maar iets voor te doen.
slimme meter = ze weten nu wel hoeveel en hoe vaak jij saldeert, prijzen kunnen aangepast worden ten voor en nadelen, dit gekoppeld met een vrij onbetrouwbare regering/netbeheerder/energie leverancier (sorry is een stukje ervaring met die partijen) geeft dit erg weinig vertrouwen.
salderen moet nu apart worden berekend. (en er worden nog steeds "fouten" gemaakt door sommige leveranciers/netbeheerders. het word wel minder heb ik het idee.)
en dan hebben we het nog niet gehad over de rampzalige IT projecten van de (semi)overheid.
en de totaal amateuristische introductie van de slimme meter heeft ook niet veel goed gedaan.
(denk aan de eerste slimme meters van oxxio, lol een feestje was/is dat.
heel de wetgeving werd toen al genegeerd.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Punt daarbij is ook dat je het hele PV gebeuren voor consumenten gemakkelijk financieel totaal onderuit haalt. Als je "alleen maar eventjes" de "oneerlijk vermeden belastingen" van de teruglevering afhaalt, bijvoorbeeld. Dan ga je van grofweg 18 naar 6 cent, en verdriedubbelt je terugverdientijd.
Netbeheerders vinden dat natuurlijk alleen maar mooi, want dan kunnen ze meer kolenstroom slijten.
Wantrouwen bij de overduidelijk wel erg graag gewenste transitie naar de slimme meters die apart beprijzen mogelijk maken is dus op zijn plaats.
Netbeheerders vinden dat natuurlijk alleen maar mooi, want dan kunnen ze meer kolenstroom slijten.
Wantrouwen bij de overduidelijk wel erg graag gewenste transitie naar de slimme meters die apart beprijzen mogelijk maken is dus op zijn plaats.
En de netbeheerders hebben al ballonnetjes opgelaten om met tariefsdifferentiatie te willen gaan komen.migjes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:11:
[...]
slimme meter = ze weten nu wel hoeveel en hoe vaak jij saldeert, prijzen kunnen aangepast worden ten voor en nadelen, dit gekoppeld met een vrij onbetrouwbare regering/netbeheerder/energie leverancier (sorry is een stukje ervaring met die partijen) geeft dit erg weinig vertrouwen.
Stoom overdag gratis wegens overproductie.
http://nos.nl/artikel/208...n-stroom-soms-gratis.html
welke overproductie?LooneyTunes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:01:
[...]
En de netbeheerders hebben al ballonnetjes opgelaten om met tariefsdifferentiatie te willen gaan komen.
Stoom overdag gratis wegens overproductie.
http://nos.nl/artikel/208...n-stroom-soms-gratis.html
gemiddelde Nederlander denkt dat we 35% groene stroom hebben.
terwijl de praktijk nog niet de 5% haalt.
(en ik roep haleloeja als we het halen de doelstellingen voor 2020.
netbeheerder strooit graag verhaaltjes. (niet alleen de netbeheerder zijn schuld, vaak zie je ook dat journalisten eigenlijk te weinig kennis hebben en de zaak verkeerd interpreteren.)
om zo maar weer eens extra centen losgepeuterd te krijgen voor verbetering of onderhoud aan het net.
(vind ik niet onterecht, maar het komt zo slecht over voor het volk.)
maar eigenlijk hebben de netbeheerders flink geld nodig omdat naar alle waarschijnlijkheid het stroom verbruik flink gaat toenemen.
denk aan elektrisch rijden of onze huizen elektrisch verwarmen (warmtepompen) nu we minder gas moeten gaan gebruiken.
zodra ik dat ga doen verdubbeld mijn stroom gebruik, dat probleem komen we veel eerder tegen als een over productie.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Helemaal mee eens.migjes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:25:toon volledige bericht
[...]
welke overproductie?
terwijl de praktijk nog niet de 5% haalt.![]()
(en ik roep haleloeja als we het halen de doelstellingen voor 2020.)
netbeheerder strooit graag verhaaltjes. (niet alleen de netbeheerder zijn schuld, vaak zie je ook dat journalisten eigenlijk te weinig kennis hebben en de zaak verkeerd interpreteren.)
om zo maar weer eens extra centen losgepeuterd te krijgen voor verbetering of onderhoud aan het net.
(vind ik niet onterecht, maar het komt zo slecht over voor het volk.)
maar eigenlijk hebben de netbeheerders flink geld nodig omdat naar alle waarschijnlijkheid het stroom verbruik flink gaat toenemen.
denk aan elektrisch rijden of onze huizen elektrisch verwarmen (warmtepompen) nu we minder gas moeten gaan gebruiken.
zodra ik dat ga doen verdubbeld mijn stroom gebruik, dat probleem komen we veel eerder tegen als een over productie.
De Nederlandse electra-infrastructuur werd/wordt in vergelijking met Duitsland zwaar verwaarloosd!
(Kijk maar na de std. capaciteit van de huis-tuin&keuken aansluitingen.)
De overheid dacht en denkt nog steeds (denken die überhaupt?) wij hebben toch gas genoeg.
Voor Henk K.op EZ: De energiebelasting op stroom te verlagen (en die op gas te verhogen) is geen energiebeleid en zowiezo niet duurzaam. - Te weinig en te laat.
P.S.: De topsalarissen van Liander MOETEN omlaag! - Die jongens zaten/zitten te slapen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zat toevallig vanochtend te kijken naar zonnepanelen omdat we pas verhuisd zijn en een dak hebben wat op het zuiden staat. Maar als ik deze berichten hier zo lees wordt het wel écht ontzettend ingewikkeld gemaakt voor iets waarbij dat totaal niet nodig is.
Je koopt zonnepanelen, en in de maanden dat je minder verbruikt dan wat je opwekt, lever je datgene weer terug aan de netbeheerder. Daar krijg je een stukje vergoeding voor, óf je weegt het af tegen de maanden dat je meer gebruikt. Over deze 2 dingen kan ik me voorstellen dat je daar als overheid ook duidelijke afspraken wilt hebben.
Maar alle andere eventuele regelingen, certificaten, netvergoedingen, omvormers die al-dan-niet afgekeurd kunnen worden, BTW-nummers aan moeten vragen als particulier omdat je stroom terug kan leveren... het klinkt bijna alsof het je opzettelijk ingewikkeld wordt gemaakt.
Je koopt zonnepanelen, en in de maanden dat je minder verbruikt dan wat je opwekt, lever je datgene weer terug aan de netbeheerder. Daar krijg je een stukje vergoeding voor, óf je weegt het af tegen de maanden dat je meer gebruikt. Over deze 2 dingen kan ik me voorstellen dat je daar als overheid ook duidelijke afspraken wilt hebben.
Maar alle andere eventuele regelingen, certificaten, netvergoedingen, omvormers die al-dan-niet afgekeurd kunnen worden, BTW-nummers aan moeten vragen als particulier omdat je stroom terug kan leveren... het klinkt bijna alsof het je opzettelijk ingewikkeld wordt gemaakt.
Alles wat door die (vervelende) particulieren het net op gedonderd wordt
Ik ga dit jaar waarschijnlijk de 100% halen. (verbruik = zonneopbrengst). Alleen het gas nog betalen.migjes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:25:
terwijl de praktijk nog niet de 5% haalt.![]()
(en ik roep haleloeja als we het halen de doelstellingen voor 2020.)
Tja, kijk maar eens naar de berichten over de nieuwe windmolenparken op de Noordzee. Wel zoveel duizend huishoudens! Wat zijn we milieu-bewust. Jammer alleen dat alle huishoudens in dit land zo rond de 20% van het totale verbruik zitten. De overige 80% hoor je nooit over bij de windmolenparkenmigjes schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:25:

(bron pdf cbs)
Dan is de Consumentenbond er ook in getuind.To_Tall schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:37:
WIKI's zijn niet altijd de waarheid.
Lees het wetsvoorstel en kom dan terug.
http://www.consumentenbon...meter_weigeren_strafbaar/
En de éérste kamer door de wet daarop zelfs aan te laten passen door de indieners.
Ook het TNO rapport spreekt er over:
https://www.tweedekamer.n...2011D16124&did=2011D16124Samenvatting
De regering heeft de ambitie om in overeenstemming met Europese richtlijnen
slimme meters in huishoudens in Nederland te installeren. Deze slimme meters
kunnen volgens de experts bijdragen aan de totstandkoming van een duurzame,
betrouwbare energievoorziening. Het wetsvoorstel dat hiervoor in Nederland bij de
Tweede en daarna Eerste Kamer is ingediend, is aangehouden. De Eerste Kamer
zette vraagtekens bij de privacy en bij het verplichte karakter van de wetgeving in
combinatie met de bijbehorende sancties
Dat het NU niet meer in de wet staat hebben we dus aan de éérste kamer te danken.
De Minister diende in met straf (economisch delict), en de 2e (slaap)kamer tekende bij het kruisje.
Dus inderdaad, GOED lezen is een pré.
[ Voor 0% gewijzigd door LooneyTunes op 09-07-2016 19:57 . Reden: ontbrekend lidwoord ]
Je moet idd goed lezen en lees alsjeblieft dan de ingediende stukken en niet de stukken die zijn versimpelt..LooneyTunes schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 01:44:toon volledige bericht
[...]
Dan is de Consumentenbond er ook in getuind.
http://www.consumentenbon...meter_weigeren_strafbaar/
En de éérste kamer door de wet daarop zelfs aan te laten passen door de indieners.
Ook het TNO rapport spreekt er over:
[...]
https://www.tweedekamer.n...2011D16124&did=2011D16124
Dat het NU niet meer in de wet staat hebben we dus aan de éérste kamer te danken.
De Minister diende in met straf (economisch delict), en de 2e (slaap)kamer tekende bij het kruisje.
Dus inderdaad, GOED lezen is een pré.
Je bent met ten allertijde ook in de wet van 1998 en ouder strafbaar bij het weigeren van een meter.
Nu is het zo dat een nieuwe meter altijd een slimme meter is.. ook dat is nu nog steeds verplicht.
Wat ze hebben aangepast is dat de slimme meter NU juist NIET moet worden uitgerold. Echter deze zou WEL verplicht moeten worden vervangen als de meter xx jaar oud is of defecten vertoond.
Dus ja het staat nog steeds in de wet en ja je bent nog steeds strafbaar en NEE het wordt niet direct gefaseerd uitgerold maar zal in alle nieuwbouw, renovatie of vervanging wel geplaatst worden.
Wat wel in de juist die wet stond is dat de communicatie module verplicht was. Ook dit hebben zij verwijderd. Echter alle huidige digitale meters die nu worden uitgeleverd hebben die communicatie module en die is uit te zetten.
Met andere woorden.. Je zult en je krijgt voor eind 2020 een digitale meter met of zonder de communicatie module. waarbij iedereen ook de terug levering af te lezen is.
Dus ben je aan de beurt en weiger je om de meter te laten plaatsen en zorg je er voor dat het energie bedrijf je huis niet in zou kunnen komen.. Dan ben je nog steeds strafbaar.. Want in de wet staat juist WEL dat de oude meters vervangen dienen te woorden voor 2020.
Als ze komen wisselen en ik kan het niet meer uitstellen is het niet anders, maar dan mogen ze gelijk een 3 fase versie mee nemen, dan kan het gelijk van 1x35 naar 3x 25 en de gasaansluiting opruimen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wat is het verschil in tarieven?Rol-Co schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:24:
Als ze komen wisselen en ik kan het niet meer uitstellen is het niet anders, maar dan mogen ze gelijk een 3 fase versie mee nemen, dan kan het gelijk van 1x35 naar 3x 25 en de gasaansluiting opruimen.
De link naar de Liandersite was erg vaag. Ik zie niet het verschil in tarieven tussen 1x35 en 3x 25. Alleen dat het éénmail waarschijnlijk 201euro kost .
PS: ik zag dat terugleveren "verplicht" is om aan te melden bij energieleveren.nl
Voor de veiligheid van de monteur

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Vastrecht is het zelfde, daarom juist. Maar de mogelijkheden een stuk ruimer, een dikke doorstroomverwarmer voor de douche bijv.
Kijk er niet vreemd van op.Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:17:
PS: ik zag dat terugleveren "verplicht" is om aan te melden bij energieleveren.nl
Voor de veiligheid van de monteur
Er zijn nu namelijk twee aanvoerleidingen in de meterkast. Namelijk 1 grondkabel van de netbeheerder, en 1 kabel van jouw zonnepanelen. Als hij de hoofdzekering (van de meter) eruit haalt, kan er evengoed nog spanning op de groepen staan doordat de zonnepanelen energie leveren.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als er geen spanning op de meterkast staat, kapt de omvormer er mee. En het lijkt me best logisch dat ik er naast sta als er iets binnen in m'n meterkast word aangepastOnbekend schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:24:
[...]
Kijk er niet vreemd van op.
Er zijn nu namelijk twee aanvoerleidingen in de meterkast. Namelijk 1 grondkabel van de netbeheerder, en 1 kabel van jouw zonnepanelen. Als hij de hoofdzekering (van de meter) eruit haalt, kan er evengoed nog spanning op de groepen staan doordat de zonnepanelen energie leveren.
Waarom heeft dan niet iedereen met pv, inductie, wp etc een 3fase aansluiting?Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:21:
Vastrecht is het zelfde, daarom juist. Maar de mogelijkheden een stuk ruimer, een dikke doorstroomverwarmer voor de douche bijv.
Net als bij mij puur door onwetendheid?
Ik denk het, of willen de meter niet kwijt die ze nu hebben. Of niet zoveel kWh over.
Die meter niet kwijt willen is idd wel een dingetje ja. Ik heb nog een leuke draaischijfRol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:38:
Ik denk het, of willen de meter niet kwijt die ze nu hebben. Of niet zoveel kWh over.
Ik ook, maar als we aan de wissel toe zijn is de belemmering er af en kunnen we het "groot" aanpakken.Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:40:
[...]
Die meter niet kwijt willen is idd wel een dingetje ja. Ik heb nog een leuke draaischijf
Die van mij is al 3 fase, een super ferraris zogezegt. Daarom ben ik er zo aan gehecht.Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:40:
[...]
Die meter niet kwijt willen is idd wel een dingetje ja. Ik heb nog een leuke draaischijf
Automatisch salderen is zo ontzettend makkelijk, 1 x per jaar de standen op de Essentsite zetten en klaar is drielp. Mijn aversie tegen de slimme/domme meters heeft overigens niets met alu-hoedjes te maken, meer met gezond verstand en een fikse dosis wantrouwen tegen europese wetgeving...
Omdat op gas koken lekkerder isAtomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:33:
Waarom heeft dan niet iedereen met pv, inductie, wp etc een 3fase aansluiting?
Net als bij mij puur door onwetendheid?
En een gasketel (financieel) goedkoper is. (30kW aan stroom trekken voor verwarming is best wel een hoop. Mijn keteltje doet dat met 2 vingers in z'n neus met een 22mm aardgas pijp
Nu red ik het net om elektrische vermogen rond de '0' te houden.(vorig jaar 50 kWh verbruik) met 2200 Wp op het dak.
En mocht het echt niet meer uit te houden zijn de ferraris te behouden, ga ik inderdaad naar de 3 fasen. Kan ik eindelijk een 380v TIG inverter aansluiten
De leden van de PvdA-fractie vroegen of het niet-plaatsen van slimme meters in het wetsvoorstel als economisch delict strafbaar wordt gesteld.To_Tall schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:10:
Je moet idd goed lezen en lees alsjeblieft dan de ingediende stukken en niet de stukken die zijn versimpelt..
Dit is niet het geval. Het wetsvoorstel legt de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van slimme meters bij de netbeheerders. De betreffende bepalingen worden bestuursrechtelijk en niet strafrechtelijk gehandhaafd.
Een netbeheerder die de bepalingen niet naleeft kan een last onder dwangsom of bestuursrechtelijke boete opgelegd krijgen.
De verplichting van kleinverbruikers om mee te werken aan de plaatsing en het beheer van de meters wordt wel strafrechtelijk gehandhaafd.
De minister van Economische Zaken,
M. J. A. van der Hoeven
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vi0rbcaynnut.pdf (helemaal onderaan)
Maar goed, dit was NA de goedkeuring in de 2e kamer. De eerdere stukken heb ik niet kunnen vinden (of niet goed genoeg gezocht, dat kan ook
Maar ik kan me toch écht voorstellen dat de verplichting er in stond, anders zou er niet zoveel ophef (buiten alle, al dan niet van alu-hoedjes voorziene, buitenstaanders) over zijn geweest bij de officiele instellingen (TNO, 1ste kamer etc)
Tja, onbemeterde aansluitingen bestaan nog wel, maar gaan maar tot een beperkte stroom. En niet voor particulierenTo_Tall schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:10:
Je bent met ten allertijde ook in de wet van 1998 en ouder strafbaar bij het weigeren van een meter.
Nu is het zo dat een nieuwe meter altijd een slimme meter is.. ook dat is nu nog steeds verplicht.
Maar wat wel kan, is de procedure zo lang mogelijk rekken en geen genoegen nemen met resultaten uit een steekproef.
Zie hierboven. Rekken en er bij blijven.To_Tall schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 21:10:
Dus ben je aan de beurt en weiger je om de meter te laten plaatsen en zorg je er voor dat het energie bedrijf je huis niet in zou kunnen komen.. Dan ben je nog steeds strafbaar.. Want in de wet staat juist WEL dat de oude meters vervangen dienen te woorden voor 2020.
En tegen die tijd http://www.zonnestroomproducenten.org/z-salderen.php nog maar eens goed bestuderen.
Edit:
(en natuurlijk in maart '17 op de juiste partij stemmen
Oja, daar heb je inderdaad gelijk in.Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:28:
[...]
Als er geen spanning op de meterkast staat, kapt de omvormer er mee.
Bij jou wel, maar bij een ander huis is de man aan het werk, en de vrouw des huizes weet niks vanaf wat er in de meterkast gebeurd.En het lijkt me best logisch dat ik er naast sta als er iets binnen in m'n meterkast word aangepast
Daar heb jij weer een punt idd. Feit is wel dat _als_ het moment daar komt dat ik op 3fase overga.Onbekend schreef op zondag 10 juli 2016 @ 08:42:
[...]
Oja, daar heb je inderdaad gelijk in.
[...]
Bij jou wel, maar bij een ander huis is de man aan het werk, en de vrouw des huizes weet niks vanaf wat er in de meterkast gebeurd.
Stervensduur ? Een inductie begint bij 800 350,- of zo ? En wat verwarmen betreft, dat je ketel 30kW is wil niet zeggen dat je dat elektrisch ook met een 30kW moet doen, die ketel brult ook niet de hele dag vol gas, en maar goed ook anders was je al arm.LooneyTunes schreef op zondag 10 juli 2016 @ 03:00:
[...]
Omdat op gas koken lekkerder is(en inductie stervensduur is in aanschaf)
En een gasketel (financieel) goedkoper is. (30kW aan stroom trekken voor verwarming is best wel een hoop. Mijn keteltje doet dat met 2 vingers in z'n neus met een 22mm aardgas pijp)
Nu red ik het net om elektrische vermogen rond de '0' te houden.(vorig jaar 50 kWh verbruik) met 2200 Wp op het dak.
En mocht het echt niet meer uit te houden zijn de ferraris te behouden, ga ik inderdaad naar de 3 fasen. Kan ik eindelijk een 380v TIG inverter aansluiten
Maar ik begrijp dat je het liefst 0 bent kwa stroom? Omdat? De 200,- van die 2 MWh die je dan moet afrekenen ipv 1300 m3 gas vind je erger ? En fuck de groningers, die komen maar in het westen wonen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 10-07-2016 09:20 ]
Sterker nog, voor 400heb je al inductie, en voor 800 wordt het al het iets mooiers. Qua temperatuurbeheersing, timing etc is het onovertroffen. En idd zoals Rol-Co zegt: op termijn moeten we toch proberen van dat fossiele gas af te komen..Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
[...]
Stervensduur ? Een inductie begint bij 800,- of zo ? En wat verwarmen betreft, dat je ketel 30kW is wil niet zeggen dat je dat elektrisch ook met een 30kW moet doen, die ketel brult ook niet de hele dag vol gas, en maar goed ook anders was je al arm.
Maar ik begrijp dat je het liefst 0 bent kwa stroom? Omdat? De 200,- van die 2 MWh die je dan moet afrekenen ipv 1300 m3 gas vind je erger ? En fuck de groningers, die komen maar in het westen wonen natuurlijk.![]()
De Folklig heb je al voor 299. En geen extra CO2 en vocht in je huis bij verbranding van methaan gassen. (wat weer jammer is voor je kamerplantjes)Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:23:
[...]
Sterker nog, voor 400heb je al inductie, en voor 800 wordt het al het iets mooiers. Qua temperatuurbeheersing, timing etc is het onovertroffen. En idd zoals Rol-Co zegt: op termijn moeten we toch proberen van dat fossiele gas af te komen..
Mijn eten smaakt hetzelfde. (beter zelfs, want zonnestroom)
En zooo makkelijk reinigen. (ik vloekte nogal eens op de gaskookpit, als de pitten er weer af flikkerden
Maar wat doen we nu met PV als salderen verdwijnt?
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2016 09:51 . Reden: Het dak nog voller gooien met PV en meer direct verbruik. ]
Huishoudens mogen vanaf 2050 geen gas meer gebruiken, dus we moeten toch van dat gas af.Atomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:23:
En idd zoals Rol-Co zegt: op termijn moeten we toch proberen van dat fossiele gas af te komen..
Helaas is elektriciteit het enige alternatief om op te kunnen koken zonder lokaal iets te hoeven verbranden.
Zelf opslaan?AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:42:
Maar wat doen we nu met PV als salderen verdwijnt?
Net zoals vroeger het nacht-tarief goedkoper was, zal nu het dag-tarief goedkoper worden omdat je dan juist de zonnepanelen voor elektriciteit gebruikt.
En zoveel mogelijk zelf gebruiken, en zo min mogelijk terugleveren aan het energienet. Daar word jij, maar ook de netbeheerder blij van.
Dus overdag accu's volladen, zodat je 's avonds die elektriciteit kunt gebruiken.
En overdag jouw huis flink warm stoken (inclusief de kruipruimte zodat je daar de restwarmte in op kunt slaan), en 's avonds hoef je het huis alleen maar op temperatuur te houden.
Is het overdag al te warm in huis, dan kan die zonne-energie mooi de airco laten draaien.
ach wel nee, jo.joramoudenaarde schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:57:
Ik zat toevallig vanochtend te kijken naar zonnepanelen omdat we pas verhuisd zijn en een dak hebben wat op het zuiden staat. Maar als ik deze berichten hier zo lees wordt het wel écht ontzettend ingewikkeld gemaakt voor iets waarbij dat totaal niet nodig is.
het valt allemaal wel mee.
simpelste methode:
scoor :
http://shop.winkelman-zon...20+%20SMA%20SB3000TL.html
met 2x deze:
http://shop.winkelman-zon...k-met-zilver-klemmen.html
hang het op dak of laat het op dak hangen, en meld je aan bij:
http://www.energieleveren.nl/
je krijgt dan een brief dat je een slimme meter moet hebben.
(wij vinden die brief alleen iets te dwingend.)
die accepteer je en je bent in de lucht.
alles appeltje eitje.
wat moeilijker:
alles wat we hier schrijven gaat eigenlijk over het geavanceerdere zaken, en ja die zijn ingewikkelder helaas.
je mag je BTW terug vragen, maar het moet niet.(minus het forfait bedrag.)
en om terug te verdienen heb je die terug gaven niet nodig, is maar 1 jaar meer T.V.T.
en je hoeft geen probleem te maken over de slimme meter. (ik vind alleen alles zo veel simpeler zonder die meter, dus ik raad aan om eerst te proberen of de oude meter het niet goed doet.)
en salderen gaat vast een keer stoppen pas ergens in 2020, maar ook dat hoeft niet eens nadelig te zijn, alleen de pessimisten hier overdrijven een groot deel.
dus lekker leggen en plezier hebben, laat die pessimisten met hun moeilijke verhaaltjes maar links liggen.
(ook veel egocentrische mensen, die denken dat hun huis het middel punt der aarde is, lol.
hun rekening lijkt wel heilig te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 10-07-2016 10:36 ]
@migjes
en salderen gaat vast een keer stoppen pas ergens in 2020, maar ook dat hoeft niet eens nadelig te zijn, alleen de pessimisten hier overdrijven een groot deel.
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Wij verbruiken bijna net zoveel als we opwekken (we hebben vorig jaar zo'n 300 KWh meer teruggeleverd dan verbruikt), dus ik hoop dat we na 2020 nog steeds hetzelfde terugkrijgen voor wat we leveren. Dat de overproductie dan niks meer oplevert, kan ik wel mee leven
Ergens denk ik dat Kamp wel een dergelijke regeling toe moet laten: als hij er mee akkoord gaat dat teruglevering minder oplevert als wat mensen betalen voor wat ze afnemen zullen de verkopen van zonnepanelen instorten. En Nederland is al het l*lletje van de klas in Europa, als het aankomt op het opwekken van duurzame energie...
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Wij verbruiken bijna net zoveel als we opwekken (we hebben vorig jaar zo'n 300 KWh meer teruggeleverd dan verbruikt), dus ik hoop dat we na 2020 nog steeds hetzelfde terugkrijgen voor wat we leveren. Dat de overproductie dan niks meer oplevert, kan ik wel mee leven
Ergens denk ik dat Kamp wel een dergelijke regeling toe moet laten: als hij er mee akkoord gaat dat teruglevering minder oplevert als wat mensen betalen voor wat ze afnemen zullen de verkopen van zonnepanelen instorten. En Nederland is al het l*lletje van de klas in Europa, als het aankomt op het opwekken van duurzame energie...
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
250. Maar ik loop een beetje achter. (als je er geen interesse in hebt, volg je her niet meer zo).Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
Stervensduur ? Een inductie begint bij 800 350,- of zo ?
Maar de 3 faseaanleg moet je er nog wel bij rekenen.
Klopt, gelukkig doet-ie dat niet. Maar het is het vermogen wat-ie kan leveren voor een CW5 situatie te handhaven.(Douchen met de volle waterleidingdruk etc) Hij heeft een ingebouwde boiler va 30 liter.Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
En wat verwarmen betreft, dat je ketel 30kW is wil niet zeggen dat je dat elektrisch ook met een 30kW moet doen, die ketel brult ook niet de hele dag vol gas, en maar goed ook anders was je al arm.
Dit zou je natuurlijk kunnen oplossen met een grote elektrische variant (al dan niet met collectoren voor extra warmte).
Maar dat gaat (bij mij) pas spelen als hij vervangen moet gaan worden. Dan komen die warmte collectoren er ook wel.
Gewoon, de sport om 'm op 0 te krijgen (dit jaar (maart-maart) gaat me dat waarschijnlijk lukken. De laatste gloeilampen zijn nu verdwenen).Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
Maar ik begrijp dat je het liefst 0 bent kwa stroom? Omdat?
700 Kuub, dus dat valt wel mee.Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
De 200,- van die 2 MWh die je dan moet afrekenen ipv 1300 m3 gas vind je erger ?
Ik heb zelf jaren op een gasbel gewoond (gasveld Middelie. En nu gaan ze er weer boren voor extra putten)Rol-Co schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:05:
En fuck de groningers, die komen maar in het westen wonen natuurlijk.![]()
En ja, de bodem is verzakt. Maar ik heb meer last van een trekker die voorbij komt (qua trillingen en schade) dan van het gas.(veengebied, en bijna alles staat hier "op kleef". Alleen nieuwbouw gaat tot de zandplaat).
En de Groningers vechten het inderdaad maar uit met Kamp. Mijn steun hebben ze. Niet alleen de lasten, maar ook de lusten.
Maar goed, we zijn aardig off-topic aan het raken.
Dan kan je beter het zeer lang radioactieve uranium gebruiken. Daar hebben alleen je achter-achter-achter kleinkinderen nog last van bij de afvalverwerking en opslag. (maar géén CO2, dus lief voor het milieuAtomic2005 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 09:23:
En idd zoals Rol-Co zegt: op termijn moeten we toch proberen van dat fossiele gas af te komen..

Neuh, ik denk dat de complete energievoorziening dan op de kop moet.
Nog meer zon en wind, ondersteuning van Thorium centrales / opslag en een écht 'smart-grid' in de straten. (per regio / wijk alle apparatuur die met elkaar afspraken maakt wie er wanneer bij welk aanbod van energie aangaat).
Ik ben bang dat ik dat niet meer mee ga maken. (is al in de jaren 80 bedacht, en nog steeds niets van te zien)
Bedankt!! Nu heb ik in m'n huis al een slimme gas en electra-meter, dus daar zal ik 't mee moeten doen. Maar als 't allemaal eigenlijk wel mee valt, dan zal ik me niet teveel aan trekken van de gevorderde praat
je moet gebruiken wat je hebt, gewoon omdat dakpannen geen bal opleveren.joramoudenaarde schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:28:
[...]
Bedankt!! Nu heb ik in m'n huis al een slimme gas en electra-meter, dus daar zal ik 't mee moeten doen. Maar als 't allemaal eigenlijk wel mee valt, dan zal ik me niet teveel aan trekken van de gevorderde praat
dan maar de slimme meter, geen probleem.
ik zou wel het BTW verhaal even lezen:
http://www.belastingdiens...igenaren_van_zonnepanelen
het gaat al snel om leuke bedragen, en ik gun het iedereen.
alle BTW van mijn set kan ik +/- 150 kratten bier voor kopen, en dat is dan toch leuk genoeg om een avondje voor te besteden.
(kleine tip: eerst de panelen leggen, dan pas bier drinken, is wel verstandig.
Die op afstand uit te lezen meter zit al jaren in die wijk verdelers. Heb zelf eens bij een controle van zo een ding staan kijken. Op woning niveau hebben ze dus helemaal niet nodig.drielp schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:59:
[...]
De overheid en energie leverancier willen zeker weten hoeveel ik verbruik, daar verdienen ze geld aan. Als ze zo nodig een totaal beeld willen hebben zet je een slimme meter in het wijk trafo gebouw. En dat de GPRS module uitgezet wordt geloof ik al helemaal niet. En dat heeft niets met alu hoedje te maken maar met een onbetrouwbare overheid en grote energiebedrijven die nu grote financiële klappen krijgen. Iemand moet gaan betalen, ik heb daar niet zoveel trek in, jij wel?
[...]
Wat een onzin verhaal, mijn ferraris hangt hier al sinds 1964 en nu opeens zou deze versleten zijn en niet meer goed werken. Wat slijt er dan precies dan?
[...]
Ik snap het verband tussen salderen en leasen niet helemaal, gaat iedereen dan ineens een te groot systeem aanschaffen?
En nee, de communicatie module wordt niet uitgezet, getuige de berichten over de ingepakte meter die ze wilde komen controleren...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Als het salderen op termijn afgeschaft wordt hebben nul op de meter woningen straks geen nul op de meter meer.. Warmtepomp kost behoorlijk kWh's.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Om dit topic weer leven in te blazen;
Ik heb een 10L boiler van een extra sensor en temperatuur regeling voorzien. (moet nog geinstalleerd)
De originele temperatuur instelling bepaald de maximum temperatuur, (max 90oC)
met de 2e regeling stel ik de "minimum" temperatuur in waarnaar altijd wordt opgewarmt.
Alleen de extra sensor moest ik in boiler plaatsen, de rest is / kan extern.
Dit valt natuurlijk ook nog te combineren met alleen een PV-overschot gebruiken voor het (extra) opwarmen, of als je een "spotmarkt" contract hebt, als de prijs laag is.
Door de 10L is dit natuurlijk alleen een leuk probeersel. Maar het kan natuurlijk bij boilers van iedere omvang.
En vergeet ook niet de optie om meerdere kubieke meters water onder het huis in de zomer op te warmen voor gebruik in de winter. Zie pagina 22, 20.000L buffer in de tuin. Als je dat alleen met je momentane overschot doet heb je dus verder dat salderen niet meer nodig...!
Ik heb een 10L boiler van een extra sensor en temperatuur regeling voorzien. (moet nog geinstalleerd)
De originele temperatuur instelling bepaald de maximum temperatuur, (max 90oC)
met de 2e regeling stel ik de "minimum" temperatuur in waarnaar altijd wordt opgewarmt.
Alleen de extra sensor moest ik in boiler plaatsen, de rest is / kan extern.
Dit valt natuurlijk ook nog te combineren met alleen een PV-overschot gebruiken voor het (extra) opwarmen, of als je een "spotmarkt" contract hebt, als de prijs laag is.
Door de 10L is dit natuurlijk alleen een leuk probeersel. Maar het kan natuurlijk bij boilers van iedere omvang.
En vergeet ook niet de optie om meerdere kubieke meters water onder het huis in de zomer op te warmen voor gebruik in de winter. Zie pagina 22, 20.000L buffer in de tuin. Als je dat alleen met je momentane overschot doet heb je dus verder dat salderen niet meer nodig...!
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime Volgens mij zijn er in Duitsland iets meer van dit soort oplossingen te vinden, bijvoorbeeld omvormers die ook een output hebben om een element in een boilervat te stoken, wat ze dan zelf regelen.
Maar om het extern te doen kun je natuurlijk zelf wat bouwen. In het geval van die 20.000 liter wil je natuurlijk wel een warmtepomp
Wel beter als dit in de toekomst allemaal met elkaar kan communiceren. Daarom let ik er nu ook op wat ik koop, dat het wat toekomstbestendiger is.
Ik denk alleen niet dat het interessant wordt op klein niveau. Bijvoorbeeld wasmachine aanzetten als er zon is e.d. Dat soort dingen zullen vrij snel afgevangen worden door een kleine accu te plaatsen. Dan behoudt je het comfort en worden schommelingen over de dag gewoon vereffent.
Maar om het extern te doen kun je natuurlijk zelf wat bouwen. In het geval van die 20.000 liter wil je natuurlijk wel een warmtepomp
Wel beter als dit in de toekomst allemaal met elkaar kan communiceren. Daarom let ik er nu ook op wat ik koop, dat het wat toekomstbestendiger is.
Ik denk alleen niet dat het interessant wordt op klein niveau. Bijvoorbeeld wasmachine aanzetten als er zon is e.d. Dat soort dingen zullen vrij snel afgevangen worden door een kleine accu te plaatsen. Dan behoudt je het comfort en worden schommelingen over de dag gewoon vereffent.
@!null Inderdaad zijn er in Duitsland iets meer van dit soort oplossingen te vinden, zoals omvormers die ook een output hebben om een element in een boilervat te stoken, wat ze dan zelf regelen. Of een accu laden. Omdat ze daar tegenwoordig strengere invoed regels hebben.
Maar dit is tweakers. En als je het extern doet, dan kun je natuurlijk zelf wat bouwen. In het geval van die 20.000 liter wil je inderdaad wel een warmtepomp

Ik ben nog met voorbereidingen bezig om een 120 of 150L boiler voor de bestaande 50L boiler van de voormalig combi CV ketel te plaatsen. De thermostaat daarvan stuurt nu niet meer de cv-ketel, maar de verwarmingsfolie.
Als ik die 120/150L alleen opwarm met overschot heb ik veel minder te salderen. En die 50L is sneller weer op temperatuur. Dus minder uit het net te tappen.
Maar dit is tweakers. En als je het extern doet, dan kun je natuurlijk zelf wat bouwen. In het geval van die 20.000 liter wil je inderdaad wel een warmtepomp
En als we als tweakers het zelf lekker goedkoop kunnen maken, is dat natuurlijk helemaal mooi.Wel beter als dit in de toekomst allemaal met elkaar kan communiceren. Daarom let ik er nu ook op wat ik koop, dat het wat toekomstbestendiger is.
Het is beter om die accu zo min mogelijk te gebruiken. Zoals de wasmachine hotfillen uit je boiler, die is opgewarmt met je momentaan solar overschot. Geen accu verliezen of slijtage.Ik denk alleen niet dat het interessant wordt op klein niveau. Bijvoorbeeld wasmachine aanzetten als er zon is e.d. Dat soort dingen zullen vrij snel afgevangen worden door een kleine accu te plaatsen. Dan behoudt je het comfort en worden schommelingen over de dag gewoon vereffent.
Ik ben nog met voorbereidingen bezig om een 120 of 150L boiler voor de bestaande 50L boiler van de voormalig combi CV ketel te plaatsen. De thermostaat daarvan stuurt nu niet meer de cv-ketel, maar de verwarmingsfolie.
Als ik die 120/150L alleen opwarm met overschot heb ik veel minder te salderen. En die 50L is sneller weer op temperatuur. Dus minder uit het net te tappen.
Uiteraard. Water blijft de goedkoopste accu. Maar niet alles loopt op warm water
@!null Maar warm water is wel de grootste energie verbruiker. In het betreffende huis, meer dan 50%
Maar water opwarmen dmv een elektrisch element is dan weer niet erg efficient.onetime schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:25:
@!null Maar warm water is wel de grootste energie verbruiker. In het betreffende huis, meer dan 50%
Dan kun je beter een (hybride) warmtepomp hebben
@TWykHelemaal mee eens, maar ik heb tot nu toe €40 uitgegeven om gas te vervangen door het zonne-overschot. (voor warmwater) En daarmee gas de deur uit. Dat bespaart hier +/- €200 vastrecht voor gas + €100 onderhoud aan de ketel. Per jaar. En voor electra NOM. (Ferraris)
Ik bedenk me net dat ik de inductieplaat dan vergeet. €50. En de ombouw van de groepenkast met extra opbrengst- en echte slimme meter erin. (eigen meter die afname en teruglevering apart meet)
Laten we zeggen €300 totaal. Eenmalig. Vanzelfsprekend alles zelf gedaan.

p.s. Er is eigenlijk altijd iemand thuis, en daardoor koelt het huis niet af. Is het extreem koud, dan was er altijd al een oliegevulde electrische radiator. (2kW) Voor zover de verwarming in dit huis ooit nodig is...

p.p.s. Als er een electrische auto komt wordt het zinnig (financieel) om een warmtepomp / airco te plaatsen, omdat er anders electra moet worden gekocht...
p.p.p.s. Ik denk ook nog aan douche warmte terugwinning, is er nu niet. Wat er wel is zijn lucht ontvochtigers, één voor het wasdrogen op zolder en één in de badkamer. (samen €100) Die warmte blijft dus al binnen.
Ik bedenk me net dat ik de inductieplaat dan vergeet. €50. En de ombouw van de groepenkast met extra opbrengst- en echte slimme meter erin. (eigen meter die afname en teruglevering apart meet)
Laten we zeggen €300 totaal. Eenmalig. Vanzelfsprekend alles zelf gedaan.

p.s. Er is eigenlijk altijd iemand thuis, en daardoor koelt het huis niet af. Is het extreem koud, dan was er altijd al een oliegevulde electrische radiator. (2kW) Voor zover de verwarming in dit huis ooit nodig is...
p.p.s. Als er een electrische auto komt wordt het zinnig (financieel) om een warmtepomp / airco te plaatsen, omdat er anders electra moet worden gekocht...
p.p.p.s. Ik denk ook nog aan douche warmte terugwinning, is er nu niet. Wat er wel is zijn lucht ontvochtigers, één voor het wasdrogen op zolder en één in de badkamer. (samen €100) Die warmte blijft dus al binnen.
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 05-11-2017 19:19 ]
Ik zie hier een hoop 'flarden' aan ideeen voor het zuiniger omspringen met PV en bijkomende zaken als warm water en cv-ketels, maar Ãs er eigenlijk wel al een relatief betaalbare optie voor volledig gas-loos kunnen wonen?
Een warmtepomp is natuurlijk erg leuk, maar best duur én je moet er maar ruimte voor hebben. Niet iedereen heeft beschikbare grond of ruimte ten slotte. Zonnepanelen zijn voor mij ook na de isolatie-maatregelen één van m'n grootste wensen om te nemen, zowel voor energiebesparing en een stukje voor de leuk.
Maar daarnaast kan ik de cv-ketel nog niet de deur uit doen, want warmtepomp is nog ver buiten budget, dus warm water op een betaalbare en zuinige(re) manier verkrijgen zonder CV-ketel, daar kan ik nog niet echt veel voor terugvinden. Een zonneboiler zou kunnen, maar met een dak vol PV-panelen weet ik niet of dat haalbaar is. En een grote waterboiler (120-150 liter) voor al ons verbruik moet je ook maar net kwijt kunnen
Dus: met alle ideeën die ik hier voorbij heb zien komen, zijn er mensen ook bekend met ándere manieren toevallig? Ik weet dat m'n vraag zomaar een schot hagel is, maar wie weet! Ik heb bijvoorbeeld al zitten kijken naar een pelletkachel voor de verwarming, maar ons huis heeft geen geschikte plek voor een pellet-CV (die overigens ook schreeuwend duur is), dus alleen de beneden verdieping zou daarmee verwarmd kunnen worden. Dat los het warme water en de bovenverdieping namelijk nog niet op
Een warmtepomp is natuurlijk erg leuk, maar best duur én je moet er maar ruimte voor hebben. Niet iedereen heeft beschikbare grond of ruimte ten slotte. Zonnepanelen zijn voor mij ook na de isolatie-maatregelen één van m'n grootste wensen om te nemen, zowel voor energiebesparing en een stukje voor de leuk.
Maar daarnaast kan ik de cv-ketel nog niet de deur uit doen, want warmtepomp is nog ver buiten budget, dus warm water op een betaalbare en zuinige(re) manier verkrijgen zonder CV-ketel, daar kan ik nog niet echt veel voor terugvinden. Een zonneboiler zou kunnen, maar met een dak vol PV-panelen weet ik niet of dat haalbaar is. En een grote waterboiler (120-150 liter) voor al ons verbruik moet je ook maar net kwijt kunnen
Dus: met alle ideeën die ik hier voorbij heb zien komen, zijn er mensen ook bekend met ándere manieren toevallig? Ik weet dat m'n vraag zomaar een schot hagel is, maar wie weet! Ik heb bijvoorbeeld al zitten kijken naar een pelletkachel voor de verwarming, maar ons huis heeft geen geschikte plek voor een pellet-CV (die overigens ook schreeuwend duur is), dus alleen de beneden verdieping zou daarmee verwarmd kunnen worden. Dat los het warme water en de bovenverdieping namelijk nog niet op
@Kapotlood
Wat is duur?
Duur is een L/W WP in nederland halen en laten installeren door een nederlands bedrijf.
Maar wist je dat je ook in het buitenland, frankrijk, UK of Spanje een zelfde warmtepomp kan bestellen.
En een monobloc kan "iedereen" zelf aansluiten.
Kortom, lees je eens in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4
Ik maak gebruik van een doorstroomverwarmer en douchewtw voor douchetapwater en een grohe red voor de keuken.
Maar ik heb ook een 450 ltr vat staan vol cv water met hygienespiraal. Die spiraal moet ik nog aansluiten.
En al 2 jaar gasloos. Wel zelf de handjes uit de mouwen (indien het kan) en je bespaart een hoop installatiekosten.
Wat is duur?
Duur is een L/W WP in nederland halen en laten installeren door een nederlands bedrijf.
Maar wist je dat je ook in het buitenland, frankrijk, UK of Spanje een zelfde warmtepomp kan bestellen.
En een monobloc kan "iedereen" zelf aansluiten.
Kortom, lees je eens in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4
Ik maak gebruik van een doorstroomverwarmer en douchewtw voor douchetapwater en een grohe red voor de keuken.
Maar ik heb ook een 450 ltr vat staan vol cv water met hygienespiraal. Die spiraal moet ik nog aansluiten.
En al 2 jaar gasloos. Wel zelf de handjes uit de mouwen (indien het kan) en je bespaart een hoop installatiekosten.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2017 14:10 ]
Een warmtepomp voor ±€10.000 afhankelijk van het soort pomp vind ik erg duur, en naast het geld is de terugwin-periode ook relatief hoog vergeleken met bijvoorbeeld PV-panelen. Zoals je zegt bespaar je wel (wat) geld door het zelf te installeren, maar daar heb je wel een beetje inzicht en verstand voor nodig met dit soort zaken lijkt me (en dit soort installaties vertrouw ik niet aan mezelf toe
)
Ik ben het wel met mensen eens dat het op de (zeer) lange termijn het 't echt wel waard is, mede ook voor het milieu e.d., maar puur als aanschaf moet je maar net het geld hebben liggen. Dan zijn PV-panelen een stuk betaalbaarder, en als je er een flinke accu bij neemt (zoals de Tesla Battery, maar er zijn ook andere merken) ben je ongeveer even veel geld kwijt en heb je m.b.t. stroom ook niet/nauwelijks een leverancier nodig.
Ik ben het wel met mensen eens dat het op de (zeer) lange termijn het 't echt wel waard is, mede ook voor het milieu e.d., maar puur als aanschaf moet je maar net het geld hebben liggen. Dan zijn PV-panelen een stuk betaalbaarder, en als je er een flinke accu bij neemt (zoals de Tesla Battery, maar er zijn ook andere merken) ben je ongeveer even veel geld kwijt en heb je m.b.t. stroom ook niet/nauwelijks een leverancier nodig.
@Kapotlood
Dan heb je het over een W/W warmtepomp met grondboring?
Deze zijn veel vriendelijker geprijsd:
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Na aftrek subsidie kostte een pana monobloc 5 kW netto 428 euro. (dat was voor 1 juli, toen zat er 2300 subsidie op)
Dan heb je het over een W/W warmtepomp met grondboring?
Deze zijn veel vriendelijker geprijsd:
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Na aftrek subsidie kostte een pana monobloc 5 kW netto 428 euro. (dat was voor 1 juli, toen zat er 2300 subsidie op)
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2017 15:00 ]
Heb je bij je cv ketel ook de 'terugwin-periode' uitgerekend?Kapotlood schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:53:
Een warmtepomp voor ±€10.000 afhankelijk van het soort pomp vind ik erg duur, en naast het geld is de terugwin-periode ook relatief hoog vergeleken met bijvoorbeeld PV-panelen. Zoals je zegt bespaar je wel (wat) geld door het zelf te installeren, maar daar heb je wel een beetje inzicht en verstand voor nodig met dit soort zaken lijkt me (en dit soort installaties vertrouw ik niet aan mezelf toe)
Accu paketten icm zonnepanelen heb je in de winter niks aan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@AUijtdehaag Dát valt me inderdaad heel erg mee, maar de kosten voor een boring voor een W/W Warmtepomp schijnt ook al snel €5000-€8000 te zijn, of vergis ik me hier ook in?
@No Hands De terugwinperiode van een CV-ketel vind ik wat minder belangrijk omdat de kosten daarvan ook substantieel lager zijn
@No Hands De terugwinperiode van een CV-ketel vind ik wat minder belangrijk omdat de kosten daarvan ook substantieel lager zijn
@Kapotlood
Dat klopt. En dan nog een w/w warmtepomp aanschaffen.
Dus vandaar gewoon een l/w warmtepomp nemen en geen grondboring.
https://warmtepomp-weetjes.nl/
Dat klopt. En dan nog een w/w warmtepomp aanschaffen.
Dus vandaar gewoon een l/w warmtepomp nemen en geen grondboring.
https://warmtepomp-weetjes.nl/
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2017 18:06 ]
Dat vind ik dan weer vreemd, dus alleen dure dingen wil je terugverdienen? Waar is de grens dan? Wij draaien ook met een wp, die kostte idd 10.000 euro. Maar: geen gasaansluiting, kwh'en stoken goedkoper dan gas, geen jaarlijks onderhoud, geen pijp uit het dak dus meer ruimte voor pv en zo zijn er vast meer voordelen te verzinnen. 1x die investering, die je zo bij elkaar hebt als je de besparing op stroom door pv ervoor apart zet.Kapotlood schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:02:
@AUijtdehaag Dát valt me inderdaad heel erg mee, maar de kosten voor een boring voor een W/W Warmtepomp schijnt ook al snel €5000-€8000 te zijn, of vergis ik me hier ook in?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@No Hands Zo vreemd is dat niet. €1500 kan ik best missen als het nodig is, maar €10.000 (inclusief boring, installatie etc) heb ik niet zomaar liggen... dan wil ik zo'n hoge investering inderdaad wel terugverdienen ja
Met een l/w hoef je niet te boren en kun je voor minder dan €4000 klaar zijn, inclusief 3-fasen aanleggen en een nieuwe groepenkast.
eh, L/L minder dan €1000. Geen 3-fase nodig. Gewoon een stopkontakt op een niet zwaar belaste groep.
verder weer on-topic?
verder weer on-topic?
Het nadeel van lucht/lucht is dan weer dat het geen buffermogelijkheid biedt. Om je huis er mee te verwarmen moet je stroom verbruiken op het moment dat je warmte nodig hebt. In een situatie zonder salderen is dat een nadeel omdat de meeste mensen aan het werk zijn als de zon schijnt. Het is mooier om overdag een goed geisoleerd buffervat te verwarmen waaruit je 's avonds wamte kunt putten. Om het maar ontopic te trekken.
Regeren is vooruitschuiven
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een geestelijk opvolger is Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Een geestelijk opvolger is Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)