Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:19
Gezien ik met aanschaf van pv snel te werk ben gegaan en bijna alles gelijk vol heb gegooid heb ik een bijna (geschat) 3000kw over op jaar basis.
zie mijn pv's installaties
PV installatie 1
PV installatie 2

Ik heb ook al een zonneboiler voor warm water in gebruik

Nu wil ik met het overschot zorgen dat mijn gasverbruik minder wordt.
De opties waar ik aan denk zijn:
1. ventilatie warmte pomp
2. elektrische boiler die op c.v.
3. iemand andere ideën?

Mijn huidige cv is bijna 10jaar oud en hoeft niet direct vervangen te worden al heeft deze wel een 25l boiler die ik ook niet nodig heb,
Als ik cv en warmtepomp vervang ben je rond de 5000 kwijt.

Bij een elektrische boiler denk ik aan een hotfill boiler die op de retour zit voor de ketel.
Gezien ik vloerverwarming gebruik hoeft het c.v. water niet boven de 50c te komen.
Dacht zelf al aan een hotfill boiler (helaas maar 10l) die 24/7 het water naar 60c verwarmt deze gebruikt een 500w en zou dan toch op den duur (misschien met hulp cv) alles warm moeten krijgen.
Dit is natuurlijk verreweg de goedkoopste oplossing een 300 euro tov 5000.

Ben erg benieuwd naar andere ideeën of oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bitcoin mining :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Een warmtepomp die je CV kan ondersteunen, zoals een Nefit Multiline of Ventiline of een Inventum Ecolution?

Achteraf gezien had je misschien beter een kleiner PV systeem kunnen kopen en het overgebleven budget aan energiebesparende maatregelen kunnen besteden...

Edit: Hmm, een elektrische scooter?

[ Voor 6% gewijzigd door Cruise Control op 04-04-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Electrische auto (Tesla Model S, Nissan leaf, Opel Ampera)
- Bitcoin Mining (http://www.butterflylabs.com)
- Electische aansluiting delen met je buurman

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fixed! LTC hebben nog een veel lagere difficulty O-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:58
- Infrarood verwarming
- besteden aan /5 }:O (restwarmte = minder CV gebruik! O-) )

[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 04-04-2013 17:49 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 04-04-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Momenteel heb ik elektrische kachels aan.
Melde al erbij dat daardoor mijn vloer verwarming niet aangaat wat ik wel erg jammer vind.
Dus ben erg benieuwd naar meer / betere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:14
Grote boiler electrisch verwarmen voor je CV, dan blijft je vloer wel op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Elektrisch koken op de inductieplaat :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:46
Als je kijkt naar je uitgaven kun je vast wel opties ontdekken die nu "fossiel" uitgevoerd zijn, maar ook prima op electra te regelen zijn:
- vervoer: fiets, scooter of auto (hoge heffingen op brandstof zorgen ervoor dat dit er hard inhakt)
- verwarming: warmtepomp
- koken (inductie is inderdaad wat goedkoper dan gas als je electriciteit zo goedkoop is)

Vervoer is vanuit CO2 en financieel oogpunt het aantrekkelijkst om electrisch te gaan doen. In hoeverre dit haalbaar is hangt van je situatie af.

Electrisch verwarmen met een COP van 1 is over het algemeen niet handig: je "overschot" brengt op zijn minst 9 cent op, met ca. 8 kWh per m3 verstookt gas kom je op een kostprijs van 72 cent uit voor je gasvervanging. Het is vanuit duurzaam oogpunt misschien leuk om te doen, maar financieel niet aantrekkelijk.
Vanuit financieel oogpunt is verwarmen met een warmtepomp airco heel aantrekkelijk, omdat deze meestal een vrij hoge COP bieden tegen een relatief lage aanschafprijs. Een ventilatiewarmtepomp is minder aantrekkelijk: de aanschafprijs ligt een stuk hoger, de COP ligt inmiddels meestal lager en de dagcapaciteit is zeer beperkt omdat je niet de hele dag enorm veel lucht hoeft te ventileren. Een lucht-water warmtepomp als bijv. de Nefit multiline is al wat beter in te zetten: het voordeel t.o.v. de airco is dat deze je CV gebruikt, dus kun je de hele woning verwarmen ipv 1 ruimte. En tegenover de ventilatiewarmtepomp is de aanschafprijs niet zoveel hoger, maar is de capaciteit en daarmee de inzetbaarheid wel veel groter. Groot nadeel is dat je CV ketel ermee overweg moet kunnen. Voor bijv. de Elga geldt dat de ketel dan opentherm moet ondersteunen, en voor de Multiline moet het een Nefit CV zijn.

Inductiekoken is waarschijnlijk financieel makkelijker haalbaar dan de overige opties, maar levert je ook het minst op: de geringe hoeveelheid gas die je met koken verbruikt zorgt ervoor dat het moeilijk terug te verdienen is. Wel ervaar ik het als veel comfortabeler en veiliger, maar dat is iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik zit nog bij de Nuon en zie dat ik maar 5,88cent per kw krijg.
Dus dan is electrisch verwarmen we voordeliger.

Maar de ventielatie warmte pomp staat bij mij idd op nummer 1 om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

SpikeHome schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:58:
Ik zit nog bij de Nuon en zie dat ik maar 5,88cent per kw krijg.
Dus dan is electrisch verwarmen we voordeliger.
Op de Nuon website staat echter
Voor het deel wat u meer teruglevert ontvangt u een extra vergoeding. Dit is € 5,88 cent per kWh.
Bron

Ze zullen wel wat anders bedoelen dan ik lees, of zijn er juristen in de zaal die een gokje willen wagen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 04-04-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Kijk hier voor een elektrische auto....reken op 8 km per kWh.
Wanneer je 24000 km per jaar elektrisch rijdt is het overschot opgebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

via easyswitch.nl kom je er al snel achter dat nuon de kolenboer niet het handigst is om klant te zijn, tenzij je jezelf en het milieu maximaal pijn wil doen.
met de saldeer lijst eerder in dit forum kom je tot 1 conclusie : jemig gas voor 54,2 cent, dat is 20% goedkoper dan nuon, en je mag daar digitaal ook op -1000kWh afrekenen voor marktprijs.
verder adverteerde nuon met een negerinnetje wat cola kwam brengen bij de blanke ed en eb, ik kan me daar echt enorm aan storen, klanten van dit bedrijf hebben dat betaald.
en ook dit :
http://www.energieenwater...eur-nogal-een-onguur-type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik hoor het al, het wordt tijd voor een mooi feed in tariff (FIT). Zouden er plannen zijn om dat in te voeren in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Dre schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:31:
[...]

Op de Nuon website staat echter

[...]

Bron

Ze zullen wel wat anders bedoelen dan ik lees, of zijn er juristen in de zaal die een gokje willen wagen :P
Tja als je het idd iets anders leest dan denk je dat je 5,88cent meer krijgt dan dat je er voor betaald.
maar dat kan ik niet geloven.
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:45:
via easyswitch.nl kom je er al snel achter dat nuon de kolenboer niet het handigst is om klant te zijn, tenzij je jezelf en het milieu maximaal pijn wil doen.
met de saldeer lijst eerder in dit forum kom je tot 1 conclusie : jemig gas voor 54,2 cent, dat is 20% goedkoper dan nuon, en je mag daar digitaal ook op -1000kWh afrekenen voor marktprijs.
verder adverteerde nuon met een negerinnetje wat cola kwam brengen bij de blanke ed en eb, ik kan me daar echt enorm aan storen, klanten van dit bedrijf hebben dat betaald.
en ook dit :
http://www.energieenwater...eur-nogal-een-onguur-type
Ik zit nog tot juni vast aan nuon daarna krijgen ze een schop, zat eerder bij greenchoice toen ivm aanbieding terug naar nuon gegaan 8)7 8)7 8)7
Dus op zoek naar een andere leverancier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

FIT Duitsland: (2e figuur)
http://www.polderpv.nl/ni...uari_PV_bijbouw_Duitsland

Lekker knallen met 38×260 Wp @ 9880 Wp voor € 0,1664 per kWh de komende 20 jaar. Ik zou het wel weten met dergelijke vergoedingen.
Pagina: 1