Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wom schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:48:
Verwacht geen wonderen van de spoiler die op de performance zit. Spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat boven de 200km/u de wegligging niet op het niveau is van de ouderwetse Autobahnbrigade. Maar ik mag hopen dat voor de meesten in dit topic de wegligging boven de 200km/u nu niet direct een voorwaarde voor aanschaf was/is :+
Jij hebt de P?
Hoe vind jij hem op de autobahn?

Is 261 van de P überhaupt wel normaal te doen? Ik vond 200+ al niet super namelijk met de AWD, maar jij hebt dan een lager onderstel (neem aan ook anders afgeveerd) en de spoiler.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
De lr awd ligt beter op de weg dan een mb c350e. 220 gaat ook prima @BlakHawk. Ik snap je probleem echt niet (buiten dat het Volvo logo ontbreekt).
nMad schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:08:
Waar ik mij erg aan stoor in dit topic is het geklaag van mensen over de negatieve eigenschappen van de auto die met een beetje vooronderzoek (internet, proefrit) bekend zouden moeten zijn.
Dit dus. De lol is er wel een beetje af in dit topic wat mij betreft. Qua tweak-gehalte ook bijzonder beperkt.

De auto is zeker niet perfect. Prima als je je mening daarover geeft maar ga ajb niet elke keer opnieuw pagina's lang door over dezelfde onderwerpen.

[ Voor 65% gewijzigd door Taigu op 01-02-2020 18:34 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Taigu schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:21:
De lr awd ligt beter op de weg dan een mb c350e. 220 gaat ook prima @BlakHawk. Ik snap je probleem echt niet (buiten dat het Volvo logo ontbreekt).

[...]

Dit dus. De lol is er wel een beetje af in dit topic wat mij betreft. Qua tweak-gehalte ook bijzonder beperkt.

De auto is zeker niet perfect. Prima als je je mening daarover geeft maar ga ajb niet elke keer opnieuw pagina's lang door.
Ik heb geen probleem, mocht ik het met een spoiler kunnen verbeteren, wil ik dat wel proberen. Vandaar de vraag aan de P bezitter, die hetzelfde ervaart als ik.

Heeft niets met het logo te maken, maar het staat je vrij mijn commentaar te negeren! Hierbij dan ook het dringende advies dat te doen! Of je blijft je ergeren aan mijn posts, vind ik ook prima. Mij heb je er niet mee!

Onderstel is gewoon niet zo verfijnd als menig andere auto. Er zijn ook zat auto’s waarbij het erger is, maar die kunnen meestal geen 230, waardoor het niet zo’n “probleem” is. Alhoewel de meeste Franse auto’s wil ik écht niet zonder sportonderstel rijden. Zo erg is het ook weer niet met de Model 3 gelukkig! Onder de 140 is het allemaal prima! Daarboven moet het asfalt bij voorkeur lekker vlak zijn, zonder oneffenheden.

Zoals je leest ben ik lang, maar dan ook echt lang niet de enige.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2020 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

Wom

Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Jij hebt de P?

Is 261 van de P überhaupt wel normaal te doen? Ik vond 200+ al niet super namelijk met de AWD, maar jij hebt dan een lager onderstel (neem aan ook anders afgeveerd) en de spoiler.
Harder dan 250 heb ik niet gedurft. Auto wordt 'licht' in stuurgevoel en de koets beweegt behoorlijk op oneffenheden. Bij normaal rijgedrag ligt de limiet absoluut veel verder dan ik durf, maar op hoge snelheden merk je wel dat het rijgedrag niet helemaal is wat je misschien zou verwachten. Mijn oude Golf GTI reed bij dergelijke snelheden zeker beter en ook mijn A5 Quattro rijdt veel 'relaxter' op die snelheden. Een gevoel dat je iets meer controle of vertrouwen krijgt van de auto ofzo. Lastigin woorden uit te leggen.

Maar op snelheden die je in Nederland mag ligt de M3 minstens zo goed op de weg. Enkel stuurgevoel zou (nog iets) beter mogen, maar dat is smaak. En vergeet niet, prijs vs. kwaliteit is eigenlijk onverslaanbaar.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wom schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Harder dan 250 heb ik niet gedurft. Auto wordt 'licht' in stuurgevoel en de koets beweegt behoorlijk op oneffenheden. Bij normaal rijgedrag ligt de limiet absoluut veel verder dan ik durf, maar op hoge snelheden merk je wel dat het rijgedrag niet helemaal is wat je misschien zou verwachten. Mijn oude Golf GTI reed bij dergelijke snelheden zeker beter en ook mijn A5 Quattro rijdt veel 'relaxter' op die snelheden. Een gevoel dat je iets meer controle of vertrouwen krijgt van de auto ofzo. Lastigin woorden uit te leggen.

Maar op snelheden die je in Nederland mag ligt de M3 minstens zo goed op de weg. Enkel stuurgevoel zou (nog iets) beter mogen, maar dat is smaak. En vergeet niet, prijs vs. kwaliteit is eigenlijk onverslaanbaar.
Zeker, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat de P een stuk beter zou liggen! Misschien is dat ook wel zo. Je hebt zeker nooit de normale AWD gereden? :+

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik noem het in mijn eigen woorden zwabberen, lijkt net of hij te veel “uitveert”. Stuiteren is absoluut overdreven.

Maar op basis van jouw ervaringen denk ik dat de p spoiler weinig gaat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

Wom

Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:49:
[...]

Zeker, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat de P een stuk beter zou liggen! Misschien is dat ook wel zo. Je hebt zeker nooit de normale AWD gereden? :+
Nee, dat niet. Dus echt vergelijken kan ik niet. Maar let wel, de velgmaat doet ook veel denk ik. Ligt 20 inch onder, wat ook invloed heeft op weggedrag. En een rotonde kun je op een snelheid nemen dat het voelt alsof je gezicht loskomt, dus ik klaag verder absoluut niet. Knappe jongen die je bijhoudt, dat bewijzen de diverse filmpjes in 1 op 1 vergelijkingen ook wel.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Nou, ik heb kennelijk hw 2.5, zo bleek uit het overzicht van de nieuwste software. Achja, boeit kennelijk enkel als je fsd hebt en/of een pilonnenfetisj hebt:P

Vraagje voor de leasers (operational). Ik las dat Teslas banden vraten vanwege de acceleratie. Hoe zit het eigenlijk als de LM de slijtage buitensporig vindt? En weet toevallig iemand wat Leaseplan als interval aanhoudt (voor Teslas)? Dank u zeer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42

[...]

De auto is zeker niet perfect. Prima als je je mening daarover geeft maar ga ajb niet elke keer opnieuw pagina's lang door over dezelfde onderwerpen.
Eens ik mis een beetje het enthousiasme van eerder in dit topic :) Ik heb de 3 nu 6 maanden en zit op 20.000 KM maar ik zou nooit meer iets anders willen. Heb daarvoor Volvo’s, BMW’s en Ford’s gereden maar een Tesla is gewoon qua achterliggende filosofie amper te vergelijken met die oude industrie. Ok dat stiknaadje kan beter en allicht dat de bumper wat strakker kan maar deze aandrijflijn, software en batterij verbleekt al die Duitsers.

Daarbij vind het ik overigens prima als niet iedereen verkocht is, want momenteel in de spits staat de A10 al half vol met model 3’s ;) maar even zonder gein, ik ben het helemaal eens met @Taigu en hoop dat dit topic een wat meer positievere insteek krijgt. Dat maakt het ook leuker om dagelijks dit topic te checken.

[ Voor 39% gewijzigd door Katseviool op 01-02-2020 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wom schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Nee, dat niet. Dus echt vergelijken kan ik niet. Maar let wel, de velgmaat doet ook veel denk ik. Ligt 20 inch onder, wat ook invloed heeft op weggedrag. En een rotonde kun je op een snelheid nemen dat het voelt alsof je gezicht loskomt, dus ik klaag verder absoluut niet. Knappe jongen die je bijhoudt, dat bewijzen de diverse filmpjes in 1 op 1 vergelijkingen ook wel.
Grotere velgen betekent meestal minder bandvervorming, dus strakker op de weg. Meestal ook meer wielcontact, maar Tesla heeft volgens mij bij 18,19 en 20 inch dezelfde breedte.
naii11 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:03:
Nou, ik heb kennelijk hw 2.5, zo bleek uit het overzicht van de nieuwste software. Achja, boeit kennelijk enkel als je fsd hebt en/of een pilonnenfetisj hebt:P

Vraagje voor de leasers (operational). Ik las dat Teslas banden vraten vanwege de acceleratie. Hoe zit het eigenlijk als de LM de slijtage buitensporig vindt? En weet toevallig iemand wat Leaseplan als interval aanhoudt (voor Teslas)? Dank u zeer.
Mijn Volvo zat bij Leaseplan en als een een auto banden vreet, was het de Volvo PHEV wel. Dat sloeg nergens op.

“Record” was 15.000 km met een setje winterbanden, maar zomerbanden gingen 20k-25k mee.

Ik heb er wel eens naar gevraagd, wat is standaard voor deze auto, aangezien ik het echt belachelijk snel vond. Setje kostte iedere keer weer 1100 euro.

Antwoord Leaseplan: wij houden niet bij wat gebruikelijk is voor een Model.

Ik heb nog steeds het idee dat de AWD in een Volvo PHEV de voor en achteras elkaar tegen werken, waardoor extra wrijving ontstaat. Anders blijft het onverklaarbaar.

Ik controleer de Model 3 regelmatig, maar tot nu toe valt het mee. Denk iets boven gemiddeld, maar dat is logisch met die power op beide assen. Blijft toch heerlijk af en toe een beetje gas geven. Moet ook kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
@BlakHawk eerder toespoor en/of camber die zorgen voor meer grip en meer slijtage.

Haalde met een DS4 ook net 1 seizoen met 4 banden op 18” velgen. Dacht nog dat het mijn rijstijl was maar m’n vrouw die er daarna in reed verbruikte er net zoveel. Nooit de LM over gehoord. Wel over de smetteloze staat waarin de auto was na 4 jaar, dat viel ze wel op.

Van Model S rijders met RWD weet ik wel dat ze best vaak achterbanden moesten vernieuwen. Met 4wd wordt die last verdeeld, maar als je dan moet dan ook alle vier.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

Mijn BMW 2 Grand Tourer 218d sportautomaat vrat ook banden. Max 20K km op een set. “Extreem verbruik” volgens de LM. Teveel power (150 pk) op de voorwielen met een slechte gewichtsverdeling (50:50) volgens mij.

Nooit meer FWD voor mij als het even kan.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MtC schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:10:
Mijn BMW 2 Grand Tourer 218d sportautomaat vrat ook banden. Max 20K km op een set. “Extreem verbruik” volgens de LM. Teveel power (150 pk) op de voorwielen met een slechte gewichtsverdeling (50:50) volgens mij.

Nooit meer FWD voor mij als het even kan.
Welke leasemij? En had dat financiële consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC

MtC

Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:14:
[...]

Welke leasemij? En had dat financiële consequenties?
Alphabet. Eerste set wilden ze mij aanrekenen. Heb dat geprotesteerd, temeer omdat ze run-flats aanrekenden, maar door een fout in hun systeem nooit run-flats geplaatst werden bij vervanging.
Daarna nooit meer wat van ze gehoord.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ik wil hier geen FOK! Klaagbaak van maken maar dit is niet uniek voor deze topicserie. Als je van een onderwerp wilt genieten, lees dan vooral niet de bijbehorende topic-reeks op Tweakers. Mijn P is "verpest" door deze topicreeks. De wegligging is kut, de banden zijn ruk, hoe durf ik AP te gebruiken ik kan net zo goed meteen op kittens gaan stampen.

Ik kan geen auto meer wassen, alles is een kut-idee. Ik was ooit best wel blij met mij goedkope IKEA sensor maar hoe durf ik te genieten met hun klote-firmware. Mijn tado doet het prima maar dat durf ik niet te zeggen want de radiatorknoppen zijn blijkbaar vreselijk.

Ik hou van Tweakers echt hoor, maar neem ze vooral met een vreselijke korrel zout.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het enige dat mij opvalt aan 2020.4.1 is dat Spötify weer Spotify geworden is, zou Tesla dreigmail hebben gehad uit Zwëden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrwolf schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:11:
Het enige dat mij opvalt aan 2020.4.1 is dat Spötify weer Spotify geworden is, zou Tesla dreigmail hebben gehad uit Zwëden?
Wat volgens mij niemand in dit topic vol experts is opgevallen is dat Tesla nu onthoudt welke stand je de stoelverwarming zet via de app, en als je instapt wordt deze stand niet gereset met wat de auto heeft onthouden. Ik las wel dat iedereen daar over mekkerde, met de wildste theorieën, maar dit was een slechte sync tussen app en auto.

“Als je instapt gaat-ie uit” nee in de auto stond ie uit laatste keer dat je er in zat.

Ik verwacht zelf AP/FSD fixes, dat verandert elke release wel. Misschien is de ruitenwisser weer iets minder kut. Dat soort dingen moet je het zoeken bij minor updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:37
MtC schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:17:
Iemand ervaring met leasebak icm eigen Tesla account? Ging dit vlot? Zou graag de app kunnen gebruiken.
Duurde bij mij meer dan een maand om de auto in mijn eigen Tesla account te koppelen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Mijn M3 geeft nog steeds 2019.50.5 aan. Updates staan op geavanceerd en bij elke keer kijken geeft hij kort aan controleren op updates gevolgd door geen updates gevonden.
Is het al nodig om hiervoor een serviceafspraak in te plannen of kan ik iets anders doen om de update te forceren? Ik heb al tig keer geswitcht en/of gedrukt op geavanceerd, maar dat maakt allemaal niets uit.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
ArPi75 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:26:
[...]

Mijn M3 geeft nog steeds 2019.50.5 aan. Updates staan op geavanceerd en bij elke keer kijken geeft hij kort aan controleren op updates gevolgd door geen updates gevonden.
Is het al nodig om hiervoor een serviceafspraak in te plannen of kan ik iets anders doen om de update te forceren? Ik heb al tig keer geswitcht en/of gedrukt op geavanceerd, maar dat maakt allemaal niets uit.
Gewoon wachten, je komt wel aan de beurt. Die updates worden gefaseerd aangeboden om overbelasting aan de back-end te voorkomen. Daarnaast zit er vziw niks nieuws in die update.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:57
Wij hebben vandaag de Tesla voor het eerst 'echt' getest door een road trip te maken.. Vanaf ons huis, via Malibu door heel LA en terug. Ik was benieuwd of wat langere ritten ook zouden bevallen en of het laden (niet thuis) irritant zou zijn.

Klein verslagje: 8:45 thuis vertrokken met 100% en, de navigatie op Malibu (180 miles) volgens de navigatie zouden we met zo'n 21% aankomen. Besloten om in Oxnard 'te tanken':

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/136BH00m.jpg

Na 1 bakje koffie kreeg ik al de notificatie dat we verder konden (ik denk na een minuut of 15?) maar na 3 uur rijden was de pauze zeker niet irritant.

Toen zijn we met zo'n 85% vertrokken, en heel LA doorgereden en een mooie hike gemaakt. Rond 3 uur besloten rustig terug te gaan rijden en weer bij Oxnard te tanken, mooie plek om even snel wat te eten. Na 30 minuten konden we weer verder (met zo'n 30% geparkeerd, en met 90% verder). Bij precies 55 kWh toch even gekeken wat ons verbruik was en:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C4UMBKkm.jpg

Hebben ze toch gelijk bij Tesla :+ 250 mile op 55 kWh ;)

Toen we thuis kwamen nog even snel een foto gemaakt en dit was het totale verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zbAgycom.jpg

Dat komt een beetje neer op dat we 242 mile (389 km) op een volle lading konden rijden, en dat is ook wel redelijk wat ik verwacht had. Niks speciaals gedaan, gewoon 65 mile (104 km) per uur (op de files in LA na) en een road trip van in totaal (inc alle pauzes, wandelingen en tank stops) zo'n 11 uur.

Erg leuke dag, en ik zou dus zo weer met de Tesla op pad gaan.

Wat data:
- 8:45 tot 20:00 onderweg
- 423 mile / 680 km gereden
- 227 Wh/m / 140 Wh/km verbruik
- 45 minuten 'getankt' in totaal (voor $0 want referal bonus)
- 55 vliegjes dood gereden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen 2020.4.1 nog en het viel mij gisteren ook op dat het weer gewoon Spotify is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:17:
[...]

Wat volgens mij niemand in dit topic vol experts is opgevallen is dat Tesla nu onthoudt welke stand je de stoelverwarming zet via de app, en als je instapt wordt deze stand niet gereset met wat de auto heeft onthouden. Ik las wel dat iedereen daar over mekkerde, met de wildste theorieën, maar dit was een slechte sync tussen app en auto.

“Als je instapt gaat-ie uit” nee in de auto stond ie uit laatste keer dat je er in zat.

Ik verwacht zelf AP/FSD fixes, dat verandert elke release wel. Misschien is de ruitenwisser weer iets minder kut. Dat soort dingen moet je het zoeken bij minor updates.
Dit deed hij al eerder hoor. Gaat al een tijdje in je profiel. Weet eigenlijk nog niet of ik het nou zo handig vind.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:17:
[...]
Wat volgens mij niemand in dit topic vol experts is opgevallen is dat Tesla nu onthoudt welke stand je de stoelverwarming zet via de app, en als je instapt wordt deze stand niet gereset met wat de auto heeft onthouden. Ik las wel dat iedereen daar over mekkerde, met de wildste theorieën, maar dit was een slechte sync tussen app en auto. [...]
Nee, de app pastte het makkelijk instappen profiel aan. Als je dan instapte stond die nog goed totdat je em in drive zette.

Oja, positieve insteek in je reactie zeg...

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 02-02-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 14:48
Verwijderd schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Jij hebt de P?

Afgelopen december naar Leipzig gegaan met de Model 3 en dus op de autobahn ook even los kunnen gaan met mijn LR AWD. De top aangetikt (een Porsche wilde me op m'n plek zetten... niet dus _/-\o_) en vond dat de M3 echt aardig op de weg bleef plakken. Wellicht dat andere auto's uit hetzelfde segment nog beter reageren, maar dit is m'n eerste 'grote-mensen-auto' ;) (hiervoor 4 jaar in een Ibiza gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
8)7 Na de 2020.4.1 update lijkt mijn AP 'gewoon' te zijn gaan werken...

Nu gaat AP er niet af bij gewoon knipperen (burst of continu). Ik moet dan meesturen, de weerstand vanuit het stuur is amper merkbaar. Bij niet sturen blijft AP er gewoon op.

Volgens de nieuwe toevoeging van additionele info heb ik HW3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er al wat ervaringen hoeveel kilometers de banden mee gaan op een 3? Iemand van het eerste uur en met veel kilometers al ervaringen? Is 30k op zomerbanden bv redelijk haalbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 18:14
Inspired schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:56:
Zijn er al wat ervaringen hoeveel kilometers de banden mee gaan op een 3? Iemand van het eerste uur en met veel kilometers al ervaringen? Is 30k op zomerbanden bv redelijk haalbaar?
Heb vandaag de 25k aangetikt op de originele banden, denk dat die nog wel 10k - 15k meekunnen, en ik rij redelijk sportief met de nodige sprintjes vanaf de stoplichten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Inspired schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:56:
heb ze gewisseld op 30K voor zomerbanden, volgens mij zat er toen nog 5mm profiel op. dus verwacht er uiteindelijk 60K mee te kunnen rijden.

ben wel bang dat mijn winterbanden na dit seizoen zijn afgeschreven door de hoge temperaturen dit jaar.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smuggler schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:04:
[...]

heb ze gewisseld op 30K voor zomerbanden, volgens mij zat er toen nog 5mm profiel op. dus verwacht er uiteindelijk 60K mee te kunnen rijden.

ben wel bang dat mijn winterbanden na dit seizoen zijn afgeschreven door de hoge temperaturen dit jaar.
Wat is je gemiddelde verbruik ongeveer? En rij je als een oma of petje? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
[...]
Ik overweeg daarom eigenlijk om all seasons voor de winter te gaan gebruiken ipv winterbanden. Voor echt winterse (en echt zomerse) omstandigheden zijn die misschien minder optimaal, maar met onze kwakkelwinters van de laatste jaren zijn winterbanden echt overkill aan het worden. En met de juiste all season band mag je ook legaal duitsland in (waar ik voor m'n werk een paar keer per jaar moet zijn)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dit dus, ik houd voorlopig even voor gezien in dit topic. Al dat azijn, het lijkt soms wel of ik op nujij ben beland..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:22:
[...]

Dit dus, ik houd voorlopig even voor gezien in dit topic. Al dat azijn, het lijkt soms wel of ik op nujij ben beland..
Eens. Misschien tijd ook een apart topic. Of een topic op ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16

HenkS

Da_king alias HenkS

[...]

Ik sla de winterbanden over dit jaar... Als ik ze alsnog erop wil dan ben ik binnen twee dagen aan de beurt bij de garage. Dus even weer in de gaten houden. Vind het zonde om met plus 10 graden op winterbanden te rijden. Plus er liggen nieuwe zomerbanden op en 4wd dus genoeg grip zolang het niet echt vriest of ijzel komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51
Na de laatste update lijkt voice command weer direct en goed te werken bij mij! O-)

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Nee, de app pastte het makkelijk instappen profiel aan. Als je dan instapte stond die nog goed totdat je em in drive zette.

Oja, positieve insteek in je reactie zeg...
Dan zeg je wat van mijn positieve insteek. 😅

We hoeven Tesla niet allemaal de hemel in te prijzen maar een beetje relativeren kan geen kwaad af en toe. Dat wil ik maar zeggen.

Het is op zich ook wel logisch. Als het vreselijk is wil je klagen en je ei kwijt. Bij problemen idem dito. Dus je krijgt van nature minder positieve posts dan negatieve posts. Zo werkt het nou eenmaal.

Het is goed om je af en toe te bedenken dat het eigenlijk best wel lekker is om een Tesla 3 te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Dan zeg je wat van mijn positieve insteek. 😅

We hoeven Tesla niet allemaal de hemel in te prijzen maar een beetje relativeren kan geen kwaad af en toe. Dat wil ik maar zeggen.

Het is op zich ook wel logisch. Als het vreselijk is wil je klagen en je ei kwijt. Bij problemen idem dito. Dus je krijgt van nature minder positieve posts dan negatieve posts. Zo werkt het nou eenmaal.

Het is goed om je af en toe te bedenken dat het eigenlijk best wel lekker is om een Tesla 3 te hebben.
Wat was er positief aan je post dan? Iedereen zou aan het mekkeren zijn over de instelling van de stoelverwarming en jij hebt ineens een ontdekking gedaan dat het nu opgelost zou zijn. Ik zie niemand in het topic mekkeren over de stoelverwarming en het opslaan is niks nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Je moet toch alle voors en tegens wel kunnen noemen hier?

Ik kom uit hoogste segment van BMW (7) en de SR+ heeft me echt verrast.

Tuurlijk is de afwerking en luxe minder, daar tegenover staat dat het concept van weinig knoppen en touchscreen me begint te bevallen. Verder vlot genoeg om leuk te rijden.

Afgelopen week naar Dortmund gereden zonder laadstress en lekker rustig gereden. Dat merk ik wel, onbewust rijd ik rustiger vanwege de range. Waar het met de BMW niet meer onder de 150 kwam komt het met de tesla eigenlijk niet boven de 130.

Wegligging vind ik ook wel minder strak op lange, snelle doordraaiers maar prima voor deze prijsklasse. Je kan voor dit geld wel een auto met betere wegligging krijgen maar dan sluit je weer compromis op ander vlak.

Spoilers mis ik niet want ik kan nu eindelijk over die achterlijke vluchtheuvels hier in het dorp waar dat met m’n M-pakket altijd heel moeizaam ging zonder geschraap

Na 5000km in de SR+ mis ik eigenlijk alleen de HUD en automatische kofferbak. En de audio is stuk minder.

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2021
Even een vraagje over het fenomeen "Phantom Breaking"

Heb het zelf ook een keer mogen ervaren..... (autopilot aan en onder een brug door rijden).

Maar heeft iemand dit ook al gehad met alleen ACC aan?

Ander vraagje, ik hou normaal de afstand tussen auto's op 5 of 6, maar zag op Youtube iemand op 1 of 2 zetten.
Iemand hier ervaring mee?
Ik kan me voorstellen dat op stand 1 de auto minder snel inhoud als je achter iemand rijdt en die wilt inhalen.
(Dus beter voor de "flow")

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Saxi
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-10-2024
Bucharest on Battery - de terugweg

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Op 2 januari vertrok ik voor een roadtrip naar Boekarest. De heenreis heb ik hier al gedocumenteerd. Op 13 januari vertrok ik weer richting Amsterdam. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen van de terugreis.

TDLR: Onderaan deze post de statistieken van de hele trip

Het laden in Boekarest was vrij probleemloos. Nu ik wist hoe het gratis laden bij Kaufland in z’n werk ging kon ik naar hartelust rondrijden. Ook kon ik gratis AC laden bij een kantoor van ING waar ik iemand op haalde en in een parkeergarage vlakbij ons kantoor.

Dag 1: Boekarest - Deva
  • 10 kWh Aviatorilor Boekarest
  • Nog even (gratis) kort bijladen in de parkeergarage bij kantoor alvorens rond het middaguur weer de reis terug naar Amsterdam te beginnen. Niet iedereen houdt overigens de laadplekken vrij. Zie de foto van de Bentley onderaan deze post.
  • 39 kWh Kaufland Pitești
  • Deze keer meteen naar de juiste Kaufland gereden en een lege laadpaal aangetroffen. Tijdens het laden wat mici gegeten (Roemeense gegrilde gehaktstaafjes van varkens-, rund- en lamsvlees). Bij terugkomst bij de auto stond er een Nissan Leaf Taxi te wachten tot ik klaar was. Nog een half uur wachten was voor de chauffeur geen enkel probleem.
  • 49 kWh Kaufland Sebeș
  • Een saai winkelterrein aan de rand van een nog saaier stadje. Maar wel een beschikbare en werkende laadpaal.
Dag 2: Deva - Gyor
  • 41 kWh Penny markt Fāget
  • De meeste E-charge palen staan bij Kaufland maar er staat ook een enkele bij Penny markt. Deze in Fāget in het westen van Roemenië. Geladen in het winterzonnetje onder toeziend oog van een stokoude Dacia en twee zwerfhonden.
  • 55 kWh Supercharger Szeged
  • De Supercharger in Zuid-Oost Hongarije die op de heenweg nog niet geopend was (volgens Tesla) had nu twee werkende palen (de rest nog in aanbouw). Achteraf bleek dat de palen al vanaf 12 december in werking waren.
  • 32 kWh Supercharger Törökbálint
  • Net buiten Boedapest nog even bijladen vlak voor de overnachting in Gyor. Hotel daar zou laadmogelijkheid moeten hebben maar je weet maar nooit. Toen de afslag naar Gyor op borden werd aangegeven moest ik volgens de navigatie nog een eind doorrijden op de snelweg. Vond ik wat vreemd maar toch maar gedaan. Vlak daarna kwam een melding dat de cruise-control niet werkte. Toen realiseerde ik me ook dat de navigatie al een tijd lang stil stond op dezelfde plek. Eerste afslag van de snelweg gepakt en op de iPad gezien dat de afslag inderdaad al voorbij was. Met behulp van de twee knoppen op het stuur een reset gedaan maar dat veranderde niets. Via Google maps naar hotel gereden en daar de auto helemaal uitgeschakeld (power off). Daarna was alles gelukkig weer in orde. Laadpaal bij hotel was niet bereikbaar en zag er bovendien erg kapot uit. Maar dat was na de computercrash een verwaarloosbaar probleem.
Dag 3: Gyor - Herzogenaurach
  • 32 kWh Supercharger Gyor
  • Klein stukje verkeerde kant op gereden naar Supercharger in Gyor want de eerstvolgende Supercharger in Wenen was met 130 km net iets te ver.
  • 32 kWh Ionity Steinhausl
  • 20 km ten westen van Wenen. De eerste laadsessie sinds vertrek uit Boekarest die niet gratis was. Waarom de Superchargers in Hongarije kosteloos waren is mij niet duidelijk.
  • 38 kWh Supercharger St. Valentin
  • 20 km ten oosten van Linz
  • 44 kWh Supercharger Hengersberg
  • Terug in Duitsland een 40 kilometer na de grens met Oostenrijk
  • 39 kWh Supercharger Regensburg
  • Auto wassen (kreeg inmiddels al vieze handen als ik alleen de kofferbak dicht duwde) en laden. Een naburige Model X rijder wilde alles weten over mijn ervaringen met de Model 3. Model 3 is in de landen waar ik door kwam duidelijk nog in de minderheid vergeleken met S en X. Hotel in Herzogenaurach wilde €20 voor een parkeerplek bij een AC lader. Vond ik niet de moeite waard.
Dag 4: rustdag Herzogenaurach
  • 8 kWh Aldi Boxdorf
  • Net te leeg om Rothenburg ob der Tauber (toeristisch uitstapje) te kunnen halen. Dus even gratis bijladen bij Aldi. Je staat daar zó prominent voor de ingang te laden dat je wel even naar binnen moet gaan om iets te kopen opdat je je niet schuldig voelt.
  • 34 kWh Rothenburg ob der Tauber
  • Een toeristisch plaatsje met enkele parkeerplaatsen aan de rand van het ommuurde gebied. Grappig genoeg is voor elektrische auto’s niet alleen het parkeren gratis (max 4 uur) maar ook het laden. Van mij hoeft het niet maar het is wel prettig natuurlijk.
Dag 5: Herzogenaurach - Amsterdam
  • 8 kWh Aldi Süd Boxdorf
  • Na een behoorlijk koude nacht (< -5) met nog zo’n 15% toch maar weer even bijtanken bij de Aldi al is het de verkeerde kant op. Rond Nuremberg zijn verder weinig snellaad mogelijkheden.
  • 15 kWh Supercharger Geiselwind
  • Geen zin om lang te laden dus snel even wat sap erbij en dan weer verder.
  • 37 kWh Supercharger Dettelbach
  • 10 kilometer ten oosten van Würzburg
  • 55 kWh Ionity Spessart Nord
  • Ik vind tot nu toe opladen met Ionity niet makkelijk. Je moet binnen de app een online credit card betaling afhandelen voordat je kunt beginnen met laden. Ik deed dat ook nog per ongeluk op een paal waar ik niet naast stond dus de sessie startte niet. Uiteindelijk lukte het makkelijker via Plugsurfing waarbij ik volgens mij €8,80 betaalde in plaats van de €8,00 van Ionity.
  • 52 kWh Supercharger Oberhonnefeld
  • Als je minder laadt schiet het wel lekker op. Vorige stop een 50 kilometer voor Frankfurt en de volgende halverwege Frankfurt en Keulen. En ik rijd niet zuinig. Verwarming lekker op 21 graden, flink optrekken als die vrachtwagen weer naar rechts gaat en af en toe even blazen met 220 km/uur.
  • 48 kWh Supercharger Duiven
  • Lekker veel beschikbare palen in vergelijking met Zevenaar. En daardoor lekker snel laden. Ik bestelde een Prosecco in de van der Valk op de goede afloop van de trip en ver voordat die leeg was, was de accu al weer vol.
Statistieken van de totale reis Amsterdam-Boekarest-Amsterdam:
  • Afgelegde afstand: 5314 km
  • Totaal verbruik: 1234 kWh
  • Gemiddeld verbruik: 232 Wh/km
  • Laadsessies: 40 (gemiddeld eens per 133 kilometer)
  • Totaal geladen: 1355 kWh (waarvan 521 kWh gratis)
  • Gemiddelde kWh prijs: € 0,19
  • Totale laad kosten: € 259,60
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3MRbFD5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ItVcV0G.jpg

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Bedankt voor het delen!

Ben ik de enige die gelijk irritaties op voelt komen bij die laatste foto? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Taro schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Bedankt voor het delen!

Nee hoor, dat gebeurt bij mij ook. Dat je hem al op zo'n plek neerzet is 1, maar dat je gelijk de tweede plek ook voor een deel mee inpikt geeft maar weer aan hoe belangrijk de bestuurder van die auto zichzelf moet voelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foody
  • Niet online
[quote]BigBreda schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:26:

Ander vraagje, ik hou normaal de afstand tussen auto's op 5 of 6, maar zag op Youtube iemand op 1 of 2 zetten.

Bij mij staat ie standaard op een dan heb je ruimte zat, bijvrachtwagens begint hij toch zeer ruim van te voren snelheid te minderen

LR AWD/Midnight Silver Metallic/18" Aero/zwart/trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Laatst online: 19-12-2023
Dank voor je verslag, erg leuk om te lezen!
Echter 40 laadsessies wel erg veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Escrimador schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:25:
Je moet toch alle voors en tegens wel kunnen noemen hier?

Ik kom uit hoogste segment van BMW (7) en de SR+ heeft me echt verrast.

Tuurlijk is de afwerking en luxe minder, daar tegenover staat dat het concept van weinig knoppen en touchscreen me begint te bevallen. Verder vlot genoeg om leuk te rijden.

Afgelopen week naar Dortmund gereden zonder laadstress en lekker rustig gereden. Dat merk ik wel, onbewust rijd ik rustiger vanwege de range. Waar het met de BMW niet meer onder de 150 kwam komt het met de tesla eigenlijk niet boven de 130.

Wegligging vind ik ook wel minder strak op lange, snelle doordraaiers maar prima voor deze prijsklasse. Je kan voor dit geld wel een auto met betere wegligging krijgen maar dan sluit je weer compromis op ander vlak.

Spoilers mis ik niet want ik kan nu eindelijk over die achterlijke vluchtheuvels hier in het dorp waar dat met m’n M-pakket altijd heel moeizaam ging zonder geschraap

Na 5000km in de SR+ mis ik eigenlijk alleen de HUD en automatische kofferbak. En de audio is stuk minder.
Automatische kofferbak is te fiksen he, of je het geld er voor over hebt is een tweede:

https://www.tesland.com/nl/model-3-power-liftgate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxi
Teslalrp schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:45:
Dank voor je verslag, erg leuk om te lezen!
Echter 40 laadsessies wel erg veel!
Dankjewel! Ja, 40 is veel. Ik wilde verschillende laadmogelijkheden uitproberen en waar de palen dun gezaaid waren elke laadkans aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Heb ik geluk. Juni 2019 geleverd.
https://imgur.com/a/tTFgaT8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kreeg net voor t eerst een melding dat ik de middenconsole voorzichtig dicht moest doen! Maar hoe weet ie dat? Ik zie zo snel geen sensor in de middenconsole bij het klepje?!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
DennusB schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:20:
Kreeg net voor t eerst een melding dat ik de middenconsole voorzichtig dicht moest doen! Maar hoe weet ie dat? Ik zie zo snel geen sensor in de middenconsole bij het klepje?!
Ze kijken mee via de camera boven de achteruitkijkspiegel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Dit weekend met de Tesla naar de Ardennen gereden. Bagger weer onderweg, op slechte Belgische wegen. TACC grijpt hard in bij aquaplaning, dat is wel een dingetje. Maar verder top weekend gehad. Lekker slingeren door de bosweggetjes. Hondjes opdrogen met stoelverwarming achter. :+

Kan deze overigens van harte aanbevelen mocht iemand nog een hondendeken zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-02-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
Ik probeer nu openbare laadpalen te zoeken voor het weekend die 22 kW hebben. Deze laden met snelheid 71 km.
11 kW laadpalen met 53 km.
Heb toch wel problemen in de buurt vanwege be.zette laadpalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Teslalrp schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:44:
Ik probeer nu openbare laadpalen te zoeken voor het weekend die 22 kW hebben. Deze laden met snelheid 71 km.
Bij mij maakt 11 of 22Kw geen verschil.
Beide 66km/h, beide blijven op 11Kw steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Bij mij ook, maar wel 77 kmph

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saxi
De Model 3 laadt bij AC met maximaal 11 kW; sneller gaat alleen DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Bedankt voor het delen!

Ik niet echt, vind een laadpaalklever minstens Even erg.

Staat tenminste exclusieve bak op, bestaat ook in hybride model dus als het 2020 model is, mag die er gewoon staan....al is binnen de lijntjes kleuren wel moeilijk :-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Saxi schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:41:
[

Dag 1: Boekarest - Deva
[list]. Niet iedereen houdt overigens de laadplekken vrij. Zie de foto van de Bentley onderaan deze post.
[l
Ik zie het al, die heeft GHB gebruikt. Tja dan is recht parkeren lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
[...]

Bedankt voor het delen!

Jup. Dat is er zoeen waar een pakje AA-batterijen is ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasntme2
  • Laatst online: 21-10-2022
J_Appelstroop schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:33:
[...]
wasntme2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:27:
Voor diegenen die een harde clunk horen tijdens het snelladen alsof de bodem eronder uit knalt. Nee dat is niet normaal. Bij mij zijn de battery breathers vervangen.

Ik heb nog nooit iemand gesproken die hier geen last van heeft. Is het bij jou nu verholpen?
Eindelijk eens aan een Suc gehangen.
Ja verholpen, 1x een zachte tennisbal gehoord, maar niet alsof de onderkant er af knalt. Wereld van verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Inspired schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:07:
[...]

Wat is je gemiddelde verbruik ongeveer? En rij je als een oma of petje? ;) :+
Ik rij als een petje ;). mijn verbruik ligt rond de 190 - 200.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teslalrp
wasntme2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Eindelijk eens aan een Suc gehangen.
Ja verholpen, 1x een zachte tennisbal gehoord, maar niet alsof de onderkant er af knalt. Wereld van verschil.
ik heb 3x opgeladen bij een Suc, echter geen geluid of knal gehoord. Laatste weken niet meer gebruik gemaakt van Suc, alleen in 1e week na aflevering in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SadisticPanda schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:16:
[...]

Ik niet echt, vind een laadpaalklever minstens Even erg.

Staat tenminste exclusieve bak op, bestaat ook in hybride model dus als het 2020 model is, mag die er gewoon staan....al is binnen de lijntjes kleuren wel moeilijk :-)
Ik ook. Eigenlijk zijn de EV klevers nog erger, omdat ze weten hoe het is...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 22:43
Volgens mij is deze nog niet hier gepost om alle hulpmiddelen als TC etc uit te schakelen. Leuk om met de auto te spelen maar zeker op eigen risico want we weten allemaal wat voor een beest de auto is. Dus driften? Ja dat kan! (bron: https://teslaownersonline.com/threads/dyno-mode.15386/)

1. Druk de rem in (P mode)
2. Knipperlicht naar links aan en blijf dit vasthouden (naar beneden duwen) gedurende de volgende stappen
3. Leg je vinger op het tesla logo voor 5 sec, er zal een invoer scherm te voorschijn komen
4. typ in: dynotest en druk op OK (hierna mag je rem en knipperlicht weer los laten).

De auto komt nu in een rollerbank test modus met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik kon het weer uitzetten door uit de auto te stappen en even opslot en weer open te doen. Be safe!

Afbeeldingslocatie: https://teslaownersonline.com/attachments/63d15712-e500-47f3-b6d9-1a6c7f5fc404-jpeg.32047/

[ Voor 6% gewijzigd door Djie op 03-02-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Djie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:17:
Volgens mij is deze nog niet hier gepost om alle hulpmiddelen als TC etc uit te schakelen. Leuk om met de auto te spelen maar zeker op eigen risico want we weten allemaal wat voor een beest de auto is. Dus driften? Ja dat kan! (bron: https://teslaownersonline.com/threads/dyno-mode.15386/)

2. Knipperlicht naar links aan en blijf dit vasthouden (naar beneden duwen) gedurende de volgende stappen
3. Leg je vinger op het tesla logo voor 5 sec, er zal een invoer scherm te voorschijn komen
4. typ in: dynotest en druk op OK (hierna mag je rem en knipperlicht weer los laten).

De auto komt nu in een rollerbank test modus met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik kon het weer uitzetten door uit de auto te stappen en even opslot en weer open te doen. Be safe!

[Afbeelding]
Lijkt haast op hoe je vroeger cheat codes moest gebruiken in games. Vraag me af wat voor "cheats" als deze er nog meer zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Laatst online: 01-09 23:51

[Afbeelding]
https://youtu.be/vx_MR9fjmjw

Ik zou het niet op een gewone weg gebruiken :+

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Djie jawel hoor. :) Inspired in "Het grote Tesla Model 3 topic"

Geinig maar verder niet echt nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Vraag is.... hoe reed die toen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 22:43
Vandread schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Vraag is.... hoe reed die toen? >:)
Ben er uiteraard niet op de publieke weg mee wezen rijden, maar de auto vereist dan ineens je volledige aandacht. Het brengt de fun in de auto terug , ik hou van oversturende auto's (ik rij zelf vaak het op circuit).

Zoals Inspired al aangeeft niet nuttig maar wel leuk als je weet om te gaan met zoveel power. Het is dus wat mij betreft geen rijders modus en zo geeft de Tesla zelf dat ook aan. (Om bovenstaand filmpjes te voorkomen haha)

[ Voor 3% gewijzigd door Djie op 03-02-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:05

[Afbeelding]
Nu nog wachten op de eerste sneeuw :'(
En een grote parkeerplaats, ik vertrouw de auto echt voor geen meter ondanks dat alles uit zou moeten staan. Ik vind het een heel lastig in te schatten auto, zeker als het regeneratief remmen ook nog wisselt in de dyno modus.

De chauffeur in bovenstaand filmpje doet echter ook niet veel goeds.

[ Voor 12% gewijzigd door Divak op 03-02-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hatsjoe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:23:
[...]

Lijkt haast op hoe je vroeger cheat codes moest gebruiken in games. Vraag me af wat voor "cheats" als deze er nog meer zijn :+
Probeer de Konami code eens. :+

Als die iets doet, dan neem ik dikke buiging voor Tesla :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterr94
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-08 19:59
Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Model 3 kan geen 22 kW aan, dus is zinloos. Maximale is 3-fasen op 16Ampere en 230 volt. Dus dan zit je op 11 kW.

[ Voor 32% gewijzigd door pieterr94 op 03-02-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
[...]
kan ook via de volgende stappen:
1. activeer voice mode
2. houd vinger op tesla logo voor 5s.
3. typ in: dynotest.

Leuke is dat ik hier tijdens het rijden achterkwam, omdat ik aan het zoeken was hoe ik een bugreport voor voice commands kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik zie het toevallig net ook staan, December 2019 geleverd (MY2020) en ik heb 100% zeker geen FSD gekozen bij het bestellen.. :')

Iemand die er wat anders heeft staan dan deze tekst? (even ter vergelijking)
Anders zou ik een gratis FSD upgrade hebben gehad.. doe mij dan liever die Acceleration boost maar, als ik mag kiezen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32
DeEeekhoorn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Ik zie het toevallig net ook staan, December 2019 geleverd (MY2020) en ik heb 100% zeker geen FSD gekozen bij het bestellen.. :')

Anders zou ik een gratis FSD upgrade hebben gehad.. doe mij dan liever die Acceleration boost maar, als ik mag kiezen :*)
Bij mij staat er Hardware 2.5 computer oid.
SR+ uit juni.

Overigens betekent dit niet dat je een gratis upgrade heb gehad ofzo ;) . Je moet nog steeds gewoon 6400€ betalen als je FSD wil hebben nu.
Zodra het daadwerkelijk FSD wordt dan krijg je de dan benodigde hardware ingebouwd. Of dat 2.5, 3.0 of iets wat nog niet bestaat is mij niet bekend.

Ik heb de Model 3 maar voor een leaseperiode van Max 5jaar, dus voor mij maakt dit allemaal nog geen fluit uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Smobbo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Bij mij staat er Hardware 2.5 computer oid.
SR+ uit juni.

Overigens betekent dit niet dat je een gratis upgrade heb gehad ofzo ;) . Je moet nog steeds gewoon 6400€ betalen als je FSD wil hebben nu.
Zodra het daadwerkelijk FSD wordt dan krijg je de dan benodigde hardware ingebouwd. Of dat 2.5, 3.0 of iets wat nog niet bestaat is mij niet bekend.

Ik heb de Model 3 maar voor een leaseperiode van Max 5jaar, dus voor mij maakt dit allemaal nog geen fluit uit ;)
Same, heb 'm ook voor max 5 jaar, en die gratis upgrade was een leuke hoop maar we weten zelf ook dat dat niet gebeurd helaas :D
Vraag me alleen af of je er dan ook iets anders kan hebben, dan wat er nu staat.. Dit lijkt er net op alsof je dan toch die FSD hebt (in ieder geval de hardware dus lijkt het?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBreda
  • Laatst online: 21-10-2021
DeEeekhoorn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Bij mij staat het er ook in, maar heb het niet :X

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BigBreda schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Bij mij staat het er ook in, maar heb het niet :X
Genoeg auto’s hebben HW3 en geen FSD hoor. Eén heeft niet direct met het andere iets te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Voor zover ik heb gelezen: HW2.5 staat er als HW2.5, HW3 staat er als Fully Self-Driving Computer. Dat gaat om de hardware in je auto, niet om de geactiveerde software. Je kan dus de HW3/FSDC hebben zonder dat je FSD als enabled feature hebt.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 09:38
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Model 3 SR+ bij Tesla Amsterdam Zuid Oost. Reed prima! Positief verrast. Vond de auto alleen opvallend zwaar sturen in 'normal' mode, een tandje lager was iets beter maar vond het nog steeds relatief zwaar.

Rijd nu zelf een Skoda. Verder wel een top ding hoor. Gaat hem denk ik wel worden per Juni (lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
dedominee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:04:
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de Model 3 SR+ bij Tesla Amsterdam Zuid Oost. Reed prima! Positief verrast. Vond de auto alleen opvallend zwaar sturen in 'normal' mode, een tandje lager was iets beter maar vond het nog steeds relatief zwaar.

Rijd nu zelf een Skoda. Verder wel een top ding hoor. Gaat hem denk ik wel worden per Juni (lease).
Dat is omdat je van een VAG auto komt. Had dezelfde ervaring. Toen ik de Tesla eindelijk had moest ik de VAG auto nog 1x ergens heen rijden. Eerste meters leek het wel alsof het stuur los zat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Heb een poll aangemaakt op TMC over het gebruik van TACC.
https://teslamotorsclub.c...al-cruise-control.184051/

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-02-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07
MacorgaZ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:29:
Voor zover ik heb gelezen: HW2.5 staat er als HW2.5, HW3 staat er als Fully Self-Driving Computer. Dat gaat om de hardware in je auto, niet om de geactiveerde software. Je kan dus de HW3/FSDC hebben zonder dat je FSD als enabled feature hebt.
En uiteraard kun je ook HW2.5 hebben met FSD enabled.

Binnenkort naar SeC voor iets anders (front trunk klep), fingers crossed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Dat is omdat je van een VAG auto komt. Had dezelfde ervaring. Toen ik de Tesla eindelijk had moest ik de VAG auto nog 1x ergens heen rijden. Eerste meters leek het wel alsof het stuur los zat. :P
Passat? Die zijn inderdaad heel lichtjes. Stuurkolom flashen naar een audi RS versie doet wonderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MtC

MtC

Jij bent dan Knuppe veronderstel ik? Jongens, ben jij even een negativo zeg.

“Your Tesla will break hard if someone throws his car in front of you”. Well duhu, dat doet ieder mens bij zijn volle verstand óók! Ik heb de 3 sinds vrijdag. 500 km afgelegd, waarvan een dikke 150 met TACC en/of AP. Wat. Een. Zaligheid! Netjes afstand houden, lekker relaxed rijden, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
MtC schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:02:
[...]

“Your Tesla will break hard if someone throws his car in front of you”. Well duhu, dat doet ieder mens bij zijn volle verstand óók! Ik heb de 3 sinds vrijdag. 500 km afgelegd, waarvan een dikke 150 met TACC en/of AP. Wat. Een. Zaligheid! Netjes afstand houden, lekker relaxed rijden, heerlijk!
Plus dat het niet "break" maar "brake" is.
Of breekt hij letterlijk hard doormidden :? :+

Sinds vandaag het gratis "tanken" bij opdrachtgever voorbij. Helaas... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MtC schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:02:
[...]

Lekker relaxed rijden, en achter je ontstaan de files. Tesla rijders moeten eens achterom kijken. Dan zie je wat al dat gerem en getreuzel aan irritatie brengt. Er zijn andere manieren om invoegacties op te vangen, namelijk even je gas loslaten, want meestal versnelt je voorganger gewoon net iets te laat.
Idem op 80km wegen. Kan hem op 1 autolengte afstand instellen, maar m’n achterligger hangt zowat in m’n nek voordat de Tesla een uitvoegende auto voorbij gaat.

Ga maar eens achter een Tesla rijden. Je irriteert je dood aan de constant oplichtende remlichten. Of ga maar eens in Belgie rondrijden met slecht weer en aquaplaning. Kijken of je dan nog zo blij bent met je TACC. Spreek je over 5000km wel.
ybos schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:06:
[...]

Plus dat het niet "break" maar "brake" is.
Of breekt hij letterlijk hard doormidden :? :+

Sinds vandaag het gratis "tanken" bij opdrachtgever voorbij. Helaas... :'(
Dat is er een die je blijft maken ondanks dat je weet hoe je hem spelt. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-02-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC

MtC

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Lekker relaxed rijden, en achter je ontstaan de files. Tesla rijders moeten eens achterom kijken. Dan zie je wat al dat gerem en getreuzel aan irritatie brengt. Er zijn andere manieren om invoegacties op te vangen, namelijk even je gas loslaten, want meestal versnelt je voorganger gewoon net iets te laat.
Idem op 80km wegen. Kan hem op 1 autolengte afstand instellen, maar m’n achterligger hangt zowat in m’n nek voordat de Tesla een uitvoegende auto voorbij gaat.

Ga maar eens achter een Tesla rijden. Je irriteert je dood aan de constant oplichtende remlichten. Of ga maar eens in Belgie rondrijden met slecht weer en aquaplaning. Kijken of je dan nog zo blij bent met je TACC. Spreek je over 5000km wel.
Ik ben Belg, die 500 km volledig in België afgelegd, waarvan veel met regen en ook met aquaplanning. Geen enkele file achter mij. Ook al vaak achter een Tesla gereden, nooit aan geërgerd. Staat bij mij trouwens op 3, waardoor hij tot nu toe geen enkele keer vol in de remmen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
MtC schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:43:
[...]
Ik ben Belg, die 500 km volledig in België afgelegd, waarvan veel met regen en ook met aquaplanning. Geen enkele file achter mij. Ook al vaak achter een Tesla gereden, nooit aan geërgerd. Staat bij mij trouwens op 3, waardoor hij tot nu toe geen enkele keer vol in de remmen ging.
Dit weekend, slecht weer. 2x vol in de ankers bij aquaplaning. Bij viaducten met goed weer ook al een paar keer meegemaakt. Het moet gewoon werken. En als Tesla het Beta wil blijven noemen prima, maar geef dan een alternatief.

[ Voor 15% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-02-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fRiEtJeSaTe deels is het “gewoon”” het probleem van elke ACC maar ben het wel eens met het trage reageren als een auto voor je uit dan baan gaat. Hij wacht te lang voordat het gas erop gaat. Auto moet 100% uit de baan en dan komt er na een vertraging eindelijk beweging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

[...]

[...]

Dat is er een die je blijft maken ondanks dat je weet hoe je hem spelt. ;)
Je zou maar eind vorig jaar in de enorme stress gezeten hebben of dat klote bedrijf Tesla zijn belofte waar ging maken om die 4% Model 3 op tijd te leveren.
Nou dat is ze gelukt en nu blijkt het een kut product te zijn.
Jeetje wat ben je toch genaaid door Tesla tot nu toe, ik zou de koop ontbinden want het product/bedrijf deugt van geen kanten.

En verder iedereen afzeiken die er wel blij mee is.

Jeetje wat een naar leven heb je en dan ook nog een Tesla :+

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Here we go again.
Ja ik ben blij met de acceleratie en 4% bijtelling. Mag ik dan geen kritiek uiten op hetgeen overduidelijk niet werkt, en tot gevaarlijke situaties leidt?

Er is nog meer om over te zeiken hoor, ik hield al rekening met de tere zieltjes hier. :+ :+ :+

[ Voor 22% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-02-2020 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07
Tuurlijk mag het, maar om 20 posts te plaatsen dat TACC in Nederland onbruikbaar is, voegt op een bepaald moment niks meer toe. Dan hebben mensen het gehad, want dan is het topic onbruikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MtC

MtC

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:54:
Here we go again.
Ja ik ben blij met de acceleratie en 4% bijtelling. Mag ik dan geen kritiek uiten op hetgeen overduidelijk niet werkt, en tot gevaarlijke situaties leidt?

Er is nog meer om over te zeiken hoor, ik hield al rekening met de tere zieltjes hier. :+ :+ :+
Jíj hebt er problemen mee, en vele anderen hier niet. Aan wie denk je dan dat het ligt? Tip: niét aan de meerderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Ga maar eens achter een Tesla rijden. Je irriteert je dood aan de constant oplichtende remlichten. Of ga maar eens in Belgie rondrijden met slecht weer en aquaplaning. Kijken of je dan nog zo blij bent met je TACC. Spreek je over 5000km wel.[...]
Bijna 7000km hier sinds halverwege december. Juist achter een model 3 rij ik super relaxed. Lekker allemaal op de TACC/AP in een treintje. Laatst nog 25km achter een andere model 3 kunnen hangen terwijl we gewoon met het andere verkeer meereden (lees: ook andere autos nog inhaalden hier en daar).
Nog geen 1x gehad dat ik een Tesla, welk model ook, met de remmen zag knipperen. Zie sowieso vrij weinig remlichtactie op Teslas, ook als ze vaart minderen. Blijkbaar laat de AP de auto zacht genoeg vaart minderen dat de remlichten wettelijk niet aan hoeven.

*edit* of niemand rijd op de AP. Zelf rijd ik ook misschien maar 15% van de tijd op AP. Vooral omdat die er bij welke wisseling van rijstrook toch al afgaat.
TACC rij ik vrijwel altijd mee op de snelweg, al geef ik wel eens gas bij om te zorgen dat die niet al te vroeg afremt en ik wat soepeler door het verkeer kan manoeuvreren.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 03-02-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Het afgelopen weekend even een test uitgevoerd m.b.t. bruikbare batterijcapaciteit van onze “Model 3 Standard Range Plus” waarbij wij 132.5km moesten rijden.

Omstandigheden: enige wind en veel regen, meerendeel mocht ik 130km/h rijden (praktijk vmax +1 maximaal, 121/131 dus). Mijn verbruik is niets mis mee het is puur de Beschikbare batterijcapaciteit.

Zijn er een aantal andere mensen die ook -50% uit hun SR+ kunnen rijden en kijken hoeveel kWh de auto rapporteert? Zelf ben ik deze enkele keer eens op 100% begonnen, na 100% direct gaan rijden.

Vriendin gevraagd een foto te maken (bruikbare capaciteit is omgerekend 42.9 kWh):

Batterij 100-50 procent stats

Nog een foto is gemaakt op onze eindbestemming na 132.5km (capaciteit a 43.16kWh):
Batterij 100 naar 38 procent stats

Er zit een klein verschil tussen afrondingen maar gemiddel kom ik elke keer uit op net geen 43kWh..

Trial account Teslafi zodat je kan zien dat ik op 100% ben begonnen, met ruim een uur preheaten: Uiteraard normaal tot 80/90%

Teslafi log (pas 1.5dag geïnstalleerd)

Het zou heel fijn en behulpzaam zijn als iemand anders met een SR+ even van 90-40 wilt rijden of 100-50% ?

Nu vind ik het niet heel gek dat ik er bij sommige omstandigheden net zo ver mee kom als onze Renault Zoe (z.e.41 batterij) die 99-100% gezonde batterij had bij verkoop.

Eerstvolgend op mijn lijstje is 10x onder de 30% komen en dan weer laden naar 90% om te zien of het alleen een kwestie is van “onderkant batterij” leren.

**Edit**
Voor modeljaar 2019 zou de bruikbare capaciteit 49.5-50kWh moeten zijn van de 55kWh, echter is er nooit een officiële statement geweest van Tesla.

Bonus, mijn capaciteit vs. andere SR+

Grafiek

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 04-02-2020 00:57 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
@Stef87 Mijn auto gaf van het weekend na 50% (begonnen op 100%) ook aan 25 kWh (ipv van 27 kWh) maar, na precies 250 mile gaf hij wel aan 55 kWh verbruikt. Ik had ondertussen al wel weer 'getankt' dus dat verschuift de metrics een beetje

Ik heb zelf altijd het idee dat als ik van 80% naar ongeveer 10% rij de 40 - 10% een stuk zuiniger is dan 80% naar 40%.

Mijne geeft nu aan:
BATTERY PERCENTAGE
69.00 / 80.00%
Current Level vs. Set Limit
168.78/244.61 mi
(via: https://teslabout.com)

Via teslabout kan je een hoop grafiekjes zelf maken over je gebruik (er zit een hele dashboard tool in als je betaald).. Misschien kan je daar de data uithalen die je nodig hebt.

Zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHmGlPGm.png

Zoals je ziet heb ik 33 kWh verbruikt op de 100 -> 34%.

[ Voor 94% gewijzigd door ex87 op 04-02-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
ex87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:58:
@Stef87 Mijn auto gaf van het weekend na 50% (begonnen op 100%) ook aan 25 kWh (ipv van 27 kWh) maar, na precies 250 mile gaf hij wel aan 55 kWh verbruikt. Ik had ondertussen al wel weer 'getankt' dus dat verschuift de metrics een beetje

Ik heb zelf altijd het idee dat als ik van 80% naar ongeveer 10% rij de 40 - 10% een stuk zuiniger is dan 80% naar 40%.

Mijne geeft nu aan:
BATTERY PERCENTAGE
69.00 / 80.00%
Current Level vs. Set Limit
168.78/244.61 mi
(via: https://teslabout.com)

Via teslabout kan je een hoop grafiekjes zelf maken over je gebruik (er zit een hele dashboard tool in als je betaald).. Misschien kan je daar de data uithalen die je nodig hebt.

Zaterdag:
[Afbeelding]

Zoals je ziet heb ik 33 kWh verbruikt op de 100 -> 34% dus als je dat uit rekent:

55 kWh = 100%
33 kWh is 60% van 55 kWh
Ik had nog 34% over, maar dat had moeten zijn 40%. Die 6% kan je dan toewijden aan hoe ik reed (wat je kan zien aan de 88% travel efficiency).

Dat nummer wat jij laat zien is toch altijd je effectieve gebruik? 50% gaat nooit precies de helft zijn van 55 kWh, omdat hij in dat overzichtje laat zien hoeveel kWh jij gebruikt hebt om die 101 km te rijden?

Wat dat betreft zou het interssant zijn om hem naar 0% / bijna 0% te rijden en dan te kijken of dat in de buurt komt van de 55 kWh maar goed, dat is een risico als je niet kan laden waar je 'uitvalt'

Als je jouw 202 wH/km verbruik pakt, en dan:

55 kWh * 1000 doet = 55,000 wH aan vermogen, dan 55k delen door de 202 wh/km dan kom je uit op een range van: 272 km

Ik zie dat je 132 km had gereden, met nog 38% te gaan. Als 272 km jouw 100% is (vanwege je verbruik) dan is 132 km 48% van je totale range. Wat gaf je energie dashboard voor informatie? Hoever had je nog kunnen rijden?

Ik denk dat het allemaal wel redelijk klopt als ik het zo zie maar goed, dit is maar wat achter de computer snelle berekeningen en misschien zie ik iets compleet over het hoofd.
Thanks voor de tip!

Teslabout heb ik ook al getest, dit is eigenlijk een visueel mooiere versie van Teslafi. (Heb er ook een account)

Jij gaat uit van 55kWh, echter zou dit 50kWh “netto” bruikbaar moeten zijn en daar kom jij met omrekenen ook op uit:

Voorbeeld van jouw gegevens : “ Zoals je ziet heb ik 33 kWh verbruikt op de 100 -> 34% dus als je dat uit rekent:”
Het gaat om 66% gebruikt, 33/66= 0.5 x100= 50kWh

Misschien dat er softwarematig nog verschil zit tussen my2019 en 2020, gezien de 2020 van 240miles naar 250miles is gegaan.

**edit**
Ik zit volgens o.a. Teslafi (vergelijkbaar met Teslabout) op nog maar 206 van de 240mile. Deze post heb ik express alleen over procenten gesproken, want anders krijg je te horen “niks aan de hand zet op procenten en klaar” maar zo werkt het gewoon niet.

**Edit 2**
Ik ga hier uit van miles omdat in NL de WLTP nooit in auto wordt gebruikt, enkel de EPA omgerekend naar kilometers.

240 x 1.609 = 386km @ 100% of 347km @ 90%, helaas zit ik nog maar op 337 @ 100 en 306 @90 maar vaak nog lager. Maar nogmaals, heb express alleen gesproken over procenten en capaciteit...

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 04-02-2020 00:49 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
Ik heb wat dingen weg gehaald uit mijn post omdat ik dacht dat ik naar je trip dashboard keek en niet sinds laden. Ik was appels met peren aan het vergelijken, mijn excuus :+

Ik dacht altijd dat ik 55 kWh beschikbaar had maar dat veranderd mijn berekeningen inderdaad ook weer, en dan lijkt het er inderdaad op dat jij andere aantallen als 'totaal' beschikbaar hebt.

Ik wil trouwens best mee helpen met testen / vergelijken.. Ik heb hem vanmorgen naar 80% geladen, ik zal straks is een foto maken van het verbruik als ik thuis ben net voordat ik hem inplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
ex87 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 00:42:
Ik heb wat dingen weg gehaald uit mijn post omdat ik dacht dat ik naar je trip dashboard keek en niet sinds laden. Ik was appels met peren aan het vergelijken, mijn excuus :+

Ik dacht altijd dat ik 55 kWh beschikbaar had maar dat veranderd mijn berekeningen inderdaad ook weer, en dan lijkt het er inderdaad op dat jij andere aantallen als 'totaal' beschikbaar hebt.

Ik wil trouwens best mee helpen met testen / vergelijken.. Ik heb hem vanmorgen naar 80% geladen, ik zal straks is een foto maken van het verbruik als ik thuis ben net voordat ik hem inplug.
Super.. Fijn dat je even kan testen, daar ben ik blij mee! Ik hoop dat het gewoon een calibratiefout is ofzo (al ben ik bang van niet...).

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

**Edit** Bonus screenshot:

Grafiek

Ik zou ver beneden vergelijkbare SR+ en zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 04-02-2020 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
Vol vanmorgen was 80% (dus 40 kWH)
De auto stond op 60% toen ik parkeerde net bij 8 kWh verbruikt sinds laatst laden.
Als 50 kWh 100% is, zou 8 kWh 16% van het totaal moeten zijn maar het was dus 20%.

Wat interessant is want als ik in Teslabout kijk staat er dat ik vanmorgen 6.44 kWh heb verbruikt, en net 5.84 kWh in totaal dus 12,2 kWh verbruikt wat dus niet overeen komt met de 8 die ik volgens Tesla zelf verbruikt heb.

Huh? Nou snap ik het ook niet meer haha
Pagina: 1 ... 34 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: