Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 516 517 Laatste
Acties:
  • 3.147.928 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fire69 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:25:
[...]

Is het niet logisch dat hij probeert een route te volgen als die staat ingesteld?
Als je die route niet wil volgen, waarom zet je de navigatie dat niet uit? Of bedoel je dat je bvb een afrit niet wil nemen en dat hij dan zou moeten herberekenen via de volgende afrit?
Als ik de voorgestelde route wegdruk lijkt het me logisch dat de auto zelf al gaat herberekenen.
En voor zo ver ik weet mogen de europese Tesla's niet meer automatisch rijstroken wisselen, afritten nemen of knipperlichten aanzetten. Dat moet altijd na input van de bestuurder.

In dit geval was het A73 Zaarderheiken vanuit Nijmegen, voorgestelde route was rechtsaf de A67 richting Eindhoven op en ik wilde de A73 volgen. Voor mij maken beide routes niet veel uit qua tijd, meestal wordt ook de route via de A73 voorgesteld.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 20:55

ragged

2

Zo, na twee weken de Model 3 in bezit te hebben (4% lease overgenomen) zit ik nu bij de een Tesla repair center. "even de kabelboom vervangen". Blijkbaar heeft er iets aan geknaagd (al voor ik de auto had) wat er voor zorgt dat park assist niet werkt, klimaat niet werkt tenzij hij op "HI" staat, en dus ook het voorverwarmen/koelen etc niet..

ETA 12:15. Ik zit hier nog wel even :D

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 08:23
ragged schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:49:
Zo, na twee weken de Model 3 in bezit te hebben (4% lease overgenomen) zit ik nu bij de een Tesla repair center. "even de kabelboom vervangen". Blijkbaar heeft er iets aan geknaagd (al voor ik de auto had) wat er voor zorgt dat park assist niet werkt, klimaat niet werkt tenzij hij op "HI" staat, en dus ook het voorverwarmen/koelen etc niet..

steenmarter of sommige knaagdieren (muizen etc) houden nogal van het isolatiemateriaal om de kabelboom heen, gebeurd bij meer auto's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Sander schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:12:
[...]

Waarvoor gebruik je de spraakherkenning?
Handschoenkastje open, laadpoort ontgrendelen, muziek afspelen, telefoon bedienen, berichten beantwoorden, navigeer naar ...
Het loopt echt goed in 9/10 keren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
[...]

Handschoenkastje open, laadpoort ontgrendelen, muziek afspelen, telefoon bedienen, berichten beantwoorden, navigeer naar ...
Het loopt echt goed in 9/10 keren.
Zal eens proberen, het heeft bij mij altijd een hoog 'dit kan ik sneller met een knopje' gevoel, net als bij Google Home/Siri etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:14:
[...]

Zal eens proberen, het heeft bij mij altijd een hoog 'dit kan ik sneller met een knopje' gevoel, net als bij Google Home/Siri etc.
Voor muziek is een spraakcommando toch handig, en zeker een SMS beantwoorden lukt heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Caelorum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:14:
@NMA kort de knipper verlaagt ook de weerstand, maar de time window is wel best kort. Of iig dat doet het in de moder 3 2019 die ik rij.
Naar links gaat dat bij mij meestal wel goed met een korte knipper maar naar rechts op de een of andere reden niet. Dan moet ik hem dus echt over de tegenstand heen sturen. Dat irriteert mij elke keer weer (ego kwestie: wie bestuurd hier nu de auto? ;) )

Ik moet morgen weer een lange rit maken, dan zal ik nog eens wat experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 20:55

ragged

2

ragged schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:49:

Grapje, het was alleen een connector achter het scherm, we kunnen weer naar huis : )

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbuist
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-05 12:15
Een vraag over de rijeigenschappen van de Model Y. Sinds 6 april hebben we een Model Y RWD. We hebben inmiddels al 2200 km gereden dus begin de auto redelijk te kennen. We wonen in Drenthe waarbij klinkerwegen geen uitzondering zijn. Het is een feit dat de auto redelijk sportief/stug is geveerd voor een SUV/cross-over. Maar ik erger mij aan geklapper in de voor wielophanging (het doet mij denken aan versleten draagarmrubbers) zodra ik op klinkerwegen rij en dan met name diepere kuilen of putdeksels. Heeft iemand een soortgelijke ervaring of is het een producteigenschap? In elk geval staat er al een Service afspraak gepland in mei.

Ben benieuwd, het bederft mijn rijplezier gezien ik elke dag binnen mijn dorp 2 km over een klinkerweg moet rijden om aan de doorgaande weg te komen. Ik zie online nergens binnen dit topic of op YT bevindingen/klachten hierover.

[ Voor 3% gewijzigd door jbbuist op 26-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
jbbuist schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:33:
Een vraag over de rijeigenschappen van de Model Y. Sinds 6 april hebben we een Model Y RWD. We hebben inmiddels al 2200 km gereden dus begin de auto redelijk te kennen. We wonen in Drenthe waarbij klinkerwegen geen uitzondering zijn. Het is een feit dat de auto redelijk sportief/stug is geveerd voor een SUV/cross-over. Maar ik erger mij aan geklapper in de voor wielophanging zodra ik op klinkerwegen rij en dan met name diepere kuilen of putdeksels. Heeft iemand een soortgelijke ervaring of is het een producteigenschap? In elk geval staat er al een Service afspraak gepland in mei.

Ben benieuwd, het bederft mijn rijplezier gezien ik elke dag binnen mijn dorp 2 km over een klinkerweg moet rijden om aan de doorgaande weg te komen. Ik zie online nergens binnen dit topic of op YT bevindingen/klachten hierover.
Ik kan bevestigen dat een stuk door Beilen over de klinkerweg een hoop kabaal oplevert als je rond de 40/50 km/h rijdt. Combinatie van stugge ophanging en klankkast als interieur denk ik. Denk niet dat ze iets voor je kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
Sander schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:14:
[...]

Navigeer naar........werkt echt heel goed, daar kan geen knopje tegen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
jbbuist schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:33:
Een vraag over de rijeigenschappen van de Model Y. Sinds 6 april hebben we een Model Y RWD. We hebben inmiddels al 2200 km gereden dus begin de auto redelijk te kennen. We wonen in Drenthe waarbij klinkerwegen geen uitzondering zijn. Het is een feit dat de auto redelijk sportief/stug is geveerd voor een SUV/cross-over. Maar ik erger mij aan geklapper in de voor wielophanging (het doet mij denken aan versleten draagarmrubbers) zodra ik op klinkerwegen rij en dan met name diepere kuilen of putdeksels. Heeft iemand een soortgelijke ervaring of is het een producteigenschap? In elk geval staat er al een Service afspraak gepland in mei.

Herken wel wat je aangeeft. Als het gat of put wat dieper ligt dan valt als het ware het wiel erin wat een ‘klap’ geeft. Demper en ophanging kan het dan niet opvangen waardoor je aangewezen bent op het rubber.

Ik rijd dan wel de M3P dus dat neem ik zeker voor lief en zo erg vind ik het niet (rijd zelden op klinkerwegen, maar die zijn inderdaad heel vervelend). De MY vond ik beduidend beter geveerd, maar echt zacht is hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:38
Smobbo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:32:
[...]

Als je wilt in halen met gewone AP aan dan doe ik dit:
Klein beetje druk in de richting die ik wil om in te halen.
Comfort knipperen (duwen aan linkerhendel, maar niet doorklikken).
Sturen naar de nieuwe baan.

Daarmee gaat hij zonder schok gewoon van autosteer af en blijft TACC erop.

In de nieuwe baan vervolgens weer 2x rechterhendel naar beneden en je hebt autosteer er weer op.
Waarom stuur je eerst voor je knippert? Zo kunnen de andere weggebruikers niet zien wat je van plan bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-04 14:04
Als we dezelfde delay aanhouden als van de vorige price drop in Amerika zou de M3 vandaag onder de 40k kunnen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:27
this schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:52:
[...]

Waarom stuur je eerst voor je knippert? Zo kunnen de andere weggebruikers niet zien wat je van plan bent.
Lees even goed wat die zegt. Hij zet druk op het stuur, de auto stuurt dan nog niet, want dat probeert die te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Caelorum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:54:
[...]

Lees even goed wat die zegt. Hij zet druk op het stuur, de auto stuurt dan nog niet, want dat probeert die te compenseren.
Maar bij knipperen ga je sowieso over naar TACC. Dus hoeft die druk op het stuur toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:33
jorgen83 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:52:
Als we dezelfde delay aanhouden als van de vorige price drop in Amerika zou de M3 vandaag onder de 40k kunnen zakken.
Mijn restwaardeschatting in 2019 voor mn M3 (voor toen redelijk negatief ingezet, want lekker veel afschrijven) na 5 jaar en rond de 250k km van 8000 euro begint kalm aan werkelijkheid te worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
ybos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:12:
[...]

Mijn restwaardeschatting in 2019 voor mn M3 (voor toen redelijk negatief ingezet, want lekker veel afschrijven) na 5 jaar en rond de 250k km van 8000 euro begint kalm aan werkelijkheid te worden :+
Scheelt weer boekwinst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:33
Kan er ook niet wakker van liggen. Nog nooit zo fijn EN goedkoop auto gereden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Weet iemand waar de facturen van premium connectivity komen? Mijn boekhouder heeft ze nodig :)

Edit: gevonden, diep verstopt via de app... bij het abonnement zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 26-04-2023 11:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Makkelijk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:24:
Weet iemand waar de facturen van premium connectivity komen? Mijn boekhouder heeft ze nodig :)
In de app. Upgrades > Upgrades beheren > Premium Connectivity. :)

Edit: te laat. :)

[ Voor 14% gewijzigd door BigSmurf op 26-04-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 22:18
Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:32:
Ik heb gisteren met EAP en NoA op de autosnelweg weer een keer gehad dat de auto uit zichzelf het knipperlicht aanzette en ging sturen om de route van de AP te volgen.
Dat is heel erg verontrustend. Ook omdat ik al 3x het nagscreen om af te slaan weggedrukt had (maar de laatste keer niet) en de auto dus blijkbaar niet begrijpt dat als ik dat scherm wegdruk ik ook niet die route wil volgen.
Welke versie software heb jij? Dit is dacht ik een aantal maanden geleden eruit gehaald, hij zou nergens meer zelf baanwissel moeten initieren, alleen nog maar na bevestiging van de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Heb vandaag gekeken naar de opties voor het linker scroll-wheel in 2023.12.1, maar gek genoeg zie er niet iets tussenstaan wat ik voorheen super gemist heb. Maar je kan hem ook leeg laten (ask every time), dan krijg je een heel menu met alle opties. Dat lijkt me voor mij nog de meest geschikte.

Wat ik hier wel langs heb zien komen is de acceleration stand, dus voor sommigen zou dat nog een ok optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teslagroningen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
DaCoTa schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:41:
Heb vandaag gekeken naar de opties voor het linker scroll-wheel in 2023.12.1, maar gek genoeg zie er niet iets tussenstaan wat ik voorheen super gemist heb. Maar je kan hem ook leeg laten (ask every time), dan krijg je een heel menu met alle opties. Dat lijkt me voor mij nog de meest geschikte.

Wat ik hier wel langs heb zien komen is de acceleration stand, dus voor sommigen zou dat nog een ok optie zijn.
Ik heb hetzelfde en mis eigenlijk een optie om de lampen aan te zetten. Ik vind dat de MY bij schemer of bij slecht weer te laat de lampen aanzet (vooral achter).

Ik zou sowieso graag de optie willen dagrijverlichting = achterlichten altijd aan (zoals bij mijn vorige Volvo).
Of dus lampen makkelijk aan kunnen zetten via scroll-wheel of snelkoppeling onderaan het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DaCoTa schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:32:
[...]

Welke versie software heb jij? Dit is dacht ik een aantal maanden geleden eruit gehaald, hij zou nergens meer zelf baanwissel moeten initieren, alleen nog maar na bevestiging van de bestuurder.
Ik zit op 2023.2.12.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13:44
this schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:52:
[...]

Euh, ff lezen en niet zo para reageren…

Ik stuur niet in voor ik knipper. Ik zet druk op het stuur (vergelijkbaar om de ‘AP-nag’ tevreden te stellen) terwijl ik ga knipperen.
In de praktijk is het een vloeiende beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:25
jorgen83 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:52:
In België zitten we nog te wachten tot die eindelijk eens onder de 45k zakt, zoals in alle andere buurlanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:06
Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:32:
Ik heb gisteren met EAP en NoA op de autosnelweg weer een keer gehad dat de auto uit zichzelf het knipperlicht aanzette en ging sturen om de route van de AP te volgen.
Dat is heel erg verontrustend. Ook omdat ik al 3x het nagscreen om af te slaan weggedrukt had (maar de laatste keer niet) en de auto dus blijkbaar niet begrijpt dat als ik dat scherm wegdruk ik ook niet die route wil volgen.
Waarom zet je NOA dan niet uit, op het blauwe vlakje drukken en dan blijft hij wel navigeren, geen spontane actie bij een afslag en dan geeft hij ook niet steeds aan dat je naar de linker of rechter rijbaan kan. Auto lane change blijft het dan wel gewoon doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-01-2024
Leuke verassing vandaag in de energy manager… Hahaha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFf6-JO9iE16nLEVb1MK1ws5DUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPuF3mYem2hUBxIQY7DuN2x9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Smobbo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:57:
[...]

Euh, ff lezen en niet zo para reageren…

Ik stuur niet in voor ik knipper. Ik zet druk op het stuur (vergelijkbaar om de ‘AP-nag’ tevreden te stellen) terwijl ik ga knipperen.
In de praktijk is het een vloeiende beweging.
Maar bij het knipperen gaat de AP toch af om dan enkel TACC te worden. Dus waarvoor is die druk dan nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13:44
this schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:07:
[...]

Maar bij het knipperen gaat de AP toch af om dan enkel TACC te worden. Dus waarvoor is die druk dan nodig?
Bij mij gaat AutoSteer er niet af als ik comfort knipper…
Is dat bij nieuwere modellen anders? (Ik heb een 2019 SR+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:15
Smobbo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:38:
[...]

Bij mij gaat AutoSteer er niet af als ik comfort knipper…
Is dat bij nieuwere modellen anders? (Ik heb een 2019 SR+).
Bij mij of comfort knipper of volledig knipper gaat AP niet uit hoor.
Een combi knipper + beweging stuur wel.
En vlgs mij is ie "gevoelliger" met volledig knipper, dat wel.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Bij mij met softknipper naar rechts (soms?) wel, naar links niet. Maar me al aangeleerd de volle knipper te gebruiken. Samen met automatisch uitschakelen knipper werkt dat top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenjelly
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05 15:50
Met standaard AP als je knipperlicht aanzet dan is de weerstand wat lager Met sturen zodat die rijbaan wisseling minder abrupt is ...wat je wel kan doen is gelijk AP activeren als je bijna op de andere rijbaan bent...dan stopt die met knipperlicht (soms niet)..jammer dat op de snelweg de besturing niet automatisch op "sport" staat comfort is net te nerveus voor op snelweg en sport is net te "zwaar" voor parkeren...standaard is beide net ni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
BDelamontagne schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:07:
Leuke verassing vandaag in de energy manager… Hahaha!

[Afbeelding]
Hah, netjes! Die ben ik laatst ook tegen gekomen toen ik naar Zuid-Frankrijk aan het sturen was. Jammer dat we m daar niet kunnen houden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Sander schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:12:
[...]

Waarvoor gebruik je de spraakherkenning?

Overigens ben ik als ik zo de recente reacties op EAP lees blij dat ik het niet heb, ik begon me juist af te vragen of op langere ritten het 'automatisch' wisselen van rijstrook niet fijn zou zijn. Maar goed met richting aangeven, wisselen en daarna AP weer heractiveren met 2 x pookje naar beneden gaat eigenlijk ook prima, zeker wetende dat het alternatief eigenlijk ook niet ideaal is. Kun je EAP eigenlijk ook uitzetten als je het hebt?

Ik denk dat als EAP er zou zijn als maandelijkse optie dat ik het zeker een maandje zou testen voor een lange rit, maar tot op heden klinkt het niet overtuigend genoeg om daar de volle mep voor te betalen ineens.
Op lange ritten is het inderdaad erg fijn :*) het pookje gebruiken kan natuurlijk ook maar dan heb je de hele tijd dat geklingel wat je nu niet hebt...

Of het het geld waard is, is natuurlijk de volgend vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
cptingreenfield schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:41:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, volgens de configurator van mijn leasemaatschappij heeft de RWD 'volledig zwart interieur' en de RWD long range 'volledig zwart premium interieur'.

Maar bij bijvoorbeeld leaseplan staat voor de RWD en de RWD long range '8 luidsprekers' terwijl bij de AWD '14 luidsprekers' staat.

Dat spreekt elkaar dus tegen.

Mijn LM kon het antwoord ook niet geven.
Waarom zou dat elkaar tegenspreken? Het is een RWD met langere range, dus lijkt me dat het wel klopt. Bij directlease staat ook 8 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-05 11:35
jip_86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:22:
[...]

Waarom zou dat elkaar tegenspreken? Het is een RWD met langere range, dus lijkt me dat het wel klopt. Bij directlease staat ook 8 speakers.
Het feit dat bij mijn eigen LM wel premium interieur staat en bij anderen niet spreekt elkaar tegen.

Tesla Rotterdam wist het mij ook nog niet te vertellen in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jip_86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:22:
[...]

Nee, het is een LR AWD met RWD. ;) Niet een RWD met grotere accu. Dat laatste is qua productie een stuk onhandiger.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:57
Inspired schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:38:
[...]

Nee, het is een LR AWD met RWD. ;) Niet een RWD met grotere accu. Dat laatste is qua productie een stuk onhandiger.
Tenzij de AWD ook overgaat op LFP O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
teslagroningen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:52:
[...]

Ik heb hetzelfde en mis eigenlijk een optie om de lampen aan te zetten. Ik vind dat de MY bij schemer of bij slecht weer te laat de lampen aanzet (vooral achter).

Ik zou sowieso graag de optie willen dagrijverlichting = achterlichten altijd aan (zoals bij mijn vorige Volvo).
Of dus lampen makkelijk aan kunnen zetten via scroll-wheel of snelkoppeling onderaan het scherm.
Kan je de lampen niet gewoon standaard aan zetten? Dat lijkt mij nuttiger dan alleen drl en achterlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
Inspired schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:38:
[...]

Dat laatste is toch gewoon een ander accupakket :?
Bij een AWD zit je met allerlei voorbereidingen voor de frontmotor die ineens niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
jip_86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:30:
[...]

Dat laatste is toch gewoon een ander accupakket :?
Bij een AWD zit je met allerlei voorbereidingen voor de frontmotor die ineens niet gebruikt worden.
In 2019 was het ook gewoon de LR AWD met de motor voor eruit gehaald. Ik zou niet weten waarom ze dat nu anders zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Maurice- schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:04:
[...]

Tenzij de AWD ook overgaat op LFP O-)
Dan eindig je waarschijnlijk met minder kWh's in de accu, omdat LFP accu's meer ruimte innemen per kWh.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 11:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de afgelopen dagen weer wat autobahn km’s gemaakt, het aantal Tesla in Duitsland is wel enorm toegenomen zeg terwijl je andere EV’s eigenlijk amper ziet.

In Hilden nog even een demo van het nio wissel station mogen aanschouwen, mooi concept. Er stond ook een ET5, gaaf ding!

Verder viel op dat ik boven de 150kmh al veel eerder een powerlimit lijk te hebben. Bij 60-65% al. Was eerder volgens mij bij een lagere SoC (SR+ bj 2019). De efficiëntie op hoge snelheid blijft verbazen.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 26-04-2023 21:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Hoe kan ik optimaal gebruik maken van mijn dynamische (per uur) energietarieven? Ik heb nog geen Tesla of thuislader gekocht. Moet ik een laadpaal kopen met bepaalde functionaliteit? Of kan de Tesla (app) het zelf al goed regelen? Ik stel me voor dat ik bij thuiskomt de auto inplug. Vervolgens begint ie niet direct met laden, of ik onderbreek het laden snel via een app. Dan kies ik in de app het uurbereik waarin de auto mag laden. Nog beter zou zijn dat het te koppelen is met de uurtarieven en er automatisch de goedkope uren worden gekozen. Kan zoiets? Ik kon het niet zelf vinden.

Edit: oeps ik zie dat er ook een algemeen Tesla topic is en een goedkoop thuisladen topic. Zit ik hier verkeerd? Het gaat me wel om de Model 3.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkeRipper op 26-04-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GekkeRipper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:41:
Hoe kan ik optimaal gebruik maken van mijn dynamische (per uur) energietarieven? Ik heb nog geen Tesla of thuislader gekocht. Moet ik een laadpaal kopen met bepaalde functionaliteit? Of kan de Tesla (app) het zelf al goed regelen? Ik stel me voor dat ik bij thuiskomt de auto inplug. Vervolgens begint ie niet direct met laden, of ik onderbreek het laden snel via een app. Dan kies ik in de app het uurbereik waarin de auto mag laden. Nog beter zou zijn dat het te koppelen is met de uurtarieven en er automatisch de goedkope uren worden gekozen. Kan zoiets? Ik kon het niet zelf vinden.

Edit: oeps ik zie dat er ook een algemeen Tesla topic is en een goedkoop thuisladen topic. Zit ik hier verkeerd? Het gaat me wel om de Model 3.
Kijk eens naar Jedlix.
Die app doet dit via een Api met je auto, en kent de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Daarvoor heb ik Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic gestart :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:07

Ik start elke dag op hetzelfde moment met laden via de gepland laden functie van de auto, gewoon via de Tesla app. De tarieven fluctueren weliswaar, maar het dal ligt in de nacht eigenlijk altijd op hetzelfde tijdstip. Dat heeft naar mijn mening niet per se een slimme oplossing nodig.

Alleen als ik via Tibber een melding krijg dat de stroom goedkoop wordt èn mijn auto hangt de volgende middag aan de lader, dan stel ik het laden handmatig uit tot de volgende dag. De Tibber app kan dit ook regelen, maar die houdt de auto onnodig wakker. Jedlix , zoals hier boven genoemd, schijnt een betere oplossing te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Pierz op 26-04-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Bedankt voor de snelle reacties. Jedlix lijkt precies wat ik zoek. Ik merk dat de dynamische tarieven soms juist in de middag het goedkoopst zijn en soms in de nacht. Dus denk ik toch een slimme oplossing nodig te hebben. Maar misschien laad ik uiteindelijk niet zo vaak en is het handmatig plannen ook wel goed te doen 🙂

Ik zal de andere topics ook eens doornemen. 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Pierz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:09:
[...]

Ik start elke dag op hetzelfde moment met laden via de gepland laden functie van de auto, gewoon via de Tesla app. De tarieven fluctueren weliswaar, maar het dal ligt in de nacht eigenlijk altijd op hetzelfde tijdstip. Dat heeft naar mijn mening niet per se een slimme oplossing nodig.
Totdat je thuiswerkt, het tarief overdag dusdanig laag is dat je geld terug krijgt per kWh en dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Graag voortzetten in het zojuist genoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Oh die prijsverlaging van de Model 3 SR in de VS kunnen we hier toch ook wel verwachten?

Valt er bij de koop nog iets te onderhandelen? Op de auto of accessoires?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kijk ook eens in het Grote Day Ahead topic. Verder is er een Home Assistant topic, waarmee je ook eea kunt regelen. En bij Tibber zijn er "integraties" voor EVs en andere verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GekkeRipper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:14:
Nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkeRipper
Eigenlijk alleen maar goed. Dan kun je nooit het gevoel hebben er te weinig uitgehaald te hebben in de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

GekkeRipper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:14:
Oh die prijsverlaging van de Model 3 SR in de VS kunnen we hier toch ook wel verwachten?

Nee, je kan niet eens in de winkel bestellen. Je moet dit thuis achter je computertje doen :)
Het enige wat je eventueel kunt doen is wachten tot eind juni op de einde kwartaalsrally. Die kan er komen, maar ook niet. Sommige modellen gingen eind Maart, die op voorraad stonden, voor 5k minder én 7500km superchargen erbij. Elke paar dagen richting het einde van de maand leek er wat bij te komen. Daar viste ik net naast.

[ Voor 7% gewijzigd door Luckeh op 26-04-2023 22:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk dat de auto nu opeens ook de snelheid van de matrixborden overneemt. Voorheen was dit niet het geval. Hebben meer mensen dit gemerkt?

Was wel verrassend... Zat ik in mijn hoofd alweer te zeuren waar hij die Max 70 vandaan haalde, zie ik opeens dat hij het correct van de matrix borden haalde. Ook bij 50 en weer naar 100/120 wanneer de borden uit stonden.

Versie 2023.11.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:19:
Ik merk dat de auto nu opeens ook de snelheid van de matrixborden overneemt. Voorheen was dit niet het geval. Hebben meer mensen dit gemerkt?
[...]
Versie 2023.11.6
Soms wel, soms niet. Doet die al langer. Vervelender is als die het overneemt, maar dan niet meer doorheeft dat de borden ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Luckeh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:18:
[...]

Nee, je kan niet eens in de winkel bestellen. Je moet dit thuis achter je computertje doen :)
Het enige wat je eventueel kunt doen is wachten tot eind juni op de einde kwartaalsrally. Die kan er komen, maar ook niet. Sommige modellen gingen eind Maart, die op voorraad stonden, voor 5k minder én 7500km superchargen erbij. Elke paar dagen richting het einde van de maand leek er wat bij te komen. Daar viste ik net naast.
Ik zit ook nog met verkoop van m'n huidige auto. Dus wil eea afstemmen.

Ik was bij de proefrit de baby spullen vergeten mee te nemen. Ik heb nog nooit een sedan gehad. Gaat er makkelijk genoeg een wandelwagen met wiegje in en nog wat ander spul? En een achterwaarts geplaatst kinderstoeltje past ook ruim neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teslagroningen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
STIMPPYYY schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:09:
[...]

Kan je de lampen niet gewoon standaard aan zetten? Dat lijkt mij nuttiger dan alleen drl en achterlichten.
Dat zou ik ook prima vinden, maar lampen staan bij elke volgende rit weer standaard op auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GekkeRipper schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:42:
[...]
Ik was bij de proefrit de baby spullen vergeten mee te nemen. Ik heb nog nooit een sedan gehad. Gaat er makkelijk genoeg een wandelwagen met wiegje in en nog wat ander spul? En een achterwaarts geplaatst kinderstoeltje past ook ruim neem ik aan?
Probeer anders even de zoekfunctie, dat komt hier wel zo vaak langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Ik heb een M3 en binnenkort 2 kleine kindjes. Dus een achterwaarts geplaatste kinderstoel, een voorwaarts geplaatste (die komt achter de bestuurder, want achterwaartst geplaatst pakt echt gigantisch veel ruimte in en de voorstoel moet toch wel iets naar voren om het te doen passen).
En we hebben een buggy waar 2 kleintjes in passen. En daarnaast nog genoeg plek voor de hele mikmak die je bij hebt met kindjes. En een valies voor de ouders past er ook nog bij :)
Qua ruimte is de M3 echt ruim genoeg. Enige minpunt is de kofferopening, mocht de achterruit mee openen was het perfect geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wij hebben ene wat grotere wagen en de bak moet er toch echt af als je die zou willen meenemen. Bij de Seat Leon kon die er bijv. wel op blijven. Dus inderdaad die opening is wat klein waardoor je soms wat creatief moet zijn. Past het eenmaal door de opening van de achterbak dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:30
The__Virus schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:12:
[...]

Dit gaat dus niet met 2023.12.1.1. De ruitenwisser is nog steeds niet uit te zetten bij AP aan.
Vandaag terug getest en ik kan wel degelijk de ruitenwisser qua stand verzetten met het linkerscrollwieltje, uit en ook de diverse andere standen terwijl AP actief is. Mss ligt dit aan het feit dat ik de S3XY commander heb want ik kon ook al via de S3XY buttons deze op verschillende standen zetten. Heb zowel stand uit, stand I en stand II getest tijdens de AP. Bijkomend als ik de stand uit zet komt ook de indicator OFF van de ruitenwissers op mijn S3XY dashboard door dit met scrollwieltje te verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19
teslagroningen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:49:
[...]

Dat zou ik ook prima vinden, maar lampen staan bij elke volgende rit weer standaard op auto.
Dat vind ik persoonlijk jammer en minder logisch. Als je de ruitenwisser uit zet, staat deze de volgende keer nog steeds uit. Daar had ik automatisch juist wel logisch gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:52
twan123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:26:
[...]
de oplossing:
Bij het losdraaien niet helemaal door te draaien. Dus sleutel erin, sleutel draaien, knop 'uittrekken' en draaien maar niet helemaal doordraaien. Je moet stoppen op het moment dat de trekhaak los komt. Daarna kun je de knop weer terugdraaien en de sleutel er uit krijgen
Wat grappig om mijn eigen tekst terug te lezen.... :o
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7555327/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 20-05 10:31
revolution-nl schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:04:
In Hilden nog even een demo van het nio wissel station mogen aanschouwen, mooi concept.
Echt een kansloos concept, dat gegarandeerd gaat stranden. Zowel de range als de laadsnelheden nemen de afgelopen jaren flink toe, dus de noodzaak voor een batterijwissel wordt telkens kleiner. TeslaBjörn heeft soms niet eens tijd om tijdens het laden z'n WC-stops te maken. Verder is de dichtheid van die Nio wisselstations zo laag, en het ruimtegebruik ervan zo hoog t.o.v. laadpalen, dat er wel iets heel wonderbaarlijks moet gebeuren, wil deze tweede poging voor dit concept slagen.
De efficiëntie op hoge snelheid blijft verbazen.
Als in: positief, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:34
TCMR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:09:
[...]

Echt een kansloos concept, dat gegarandeerd gaat stranden. Zowel de range als de laadsnelheden nemen de afgelopen jaren flink toe, dus de noodzaak voor een batterijwissel wordt telkens kleiner. TeslaBjörn heeft soms niet eens tijd om tijdens het laden z'n WC-stops te maken. Verder is de dichtheid van die Nio wisselstations zo laag, en het ruimtegebruik ervan zo hoog t.o.v. laadpalen, dat er wel iets heel wonderbaarlijks moet gebeuren, wil deze tweede poging voor dit concept slagen.

[...]

Als in: positief, neem ik aan?
Je zou nog kunnen stellen dat het handig is als je op vakantie gaat en graag een grotere accu zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gaat niet door schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:25:
[...]

Je zou nog kunnen stellen dat het handig is als je op vakantie gaat en graag een grotere accu zou willen.
Dit is vooral een concept dat beginnende EV-rijders aanspreekt. In de praktijk is een efficiënte EV zoals een Model 3/Y RWD al voldoende. Zeker met een gezin. Met een LR is het al helemaal geen punt meer. En de dichtheid van Superchargers neemt nog steeds snel toe.

Zodra mensen ervaren hoe soepel het al gaat in de praktijk verdwijnt de 'behoefte' aan battery swaps of waterstof al snel.

Nio neemt een enorme extra uitdaging op zich met die swapping stations. Ze creëren een extra kip/ei vraagstuk voor potentiële kopers, want het netwerk is er eigenlijk nog helemaal niet in praktische zin. Maar ze moeten dus wel enorme investeringen doen en de stations onderhouden, terwijl er maar amper vraag is.

Nio ontwikkeldt zelf overigens ook super snellaadstations (480 kW, klaar in 12 minuten), wat het swap systeem ook al ondergraaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:42:
[...]

Dit is vooral een concept dat beginnende EV-rijders aanspreekt. In de praktijk is een efficiënte EV zoals een Model 3/Y RWD al voldoende. Zeker met een gezin. Met een LR is het al helemaal geen punt meer. En de dichtheid van Superchargers neemt nog steeds snel toe.

Zodra mensen ervaren hoe soepel het al gaat in de praktijk verdwijnt de 'behoefte' aan battery swaps of waterstof al snel.

Nio neemt een enorme extra uitdaging op zich met die swapping stations. Ze creëren een extra kip/ei vraagstuk voor potentiële kopers, want het netwerk is er eigenlijk nog helemaal niet in praktische zin. Maar ze moeten dus wel enorme investeringen doen en de stations onderhouden, terwijl er maar amper vraag is.

Nio ontwikkeld zelf overigens ook super snellaadstations (480 kW, klaar in 12 minuten), wat het swap systeem ook al ondergraaft.
Het gaat aardig offtopic en hoewel ik het volledig met je eens ben zie ik 1 positiever punt voor Nio in dunner bevolkte gebieden: Je kunt die 'storage' aan batterijen makkelijker over de tijd heen opladen (als vraag en aanbod elkaar beetje bijhouden) en waar nodig evt een ouderwetse dieselvrachtwagen ze laten heen en weer rijden op piek momenten. Kan me voorstellen dat dit in hun thuismarkt een wezenlijk voordeel kan opleveren.

In de praktijk denk ik dat de bezwaren rondom laden EV's (ook nu weer met berichtgeving rondom weinig laadpalen in bepaalde gebieden in NL) vooral afspelen rond mensen die niet thuis kunnen laden. Vertrek je bijna altijd vol van huis dan hoef je in de praktijk niet vaak te laden tenzij je 300+ km rijdt, en ook dan heb je de keuze tussen even kort snelladen of inderdaad ter plekke. Ik vind de hele 'laadstress' in NL context echt een opgeblazen verhaal (net als NOS die het gisteren over "tesla-subsidie" heeft als het gaat over EV subsidie voor nieuw en bijtelling...)

[ Voor 17% gewijzigd door Sander op 27-04-2023 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vind het verschrikkelijk niet duurzaam om allemaal extra batterijen te produceren voor het wisselen van batterijen terwijl een kwartier laden niet echt een probleem zou moeten zijn toch?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:42:
[...]

Nio ontwikkeld zelf overigens ook super snellaadstations (480 kW, klaar in 12 minuten), wat het swap systeem ook al ondergraaft.
Kan ook weinig tot geen positieve punten of argumenten bedenken. Komt ook nog een beetje uit de tijd dat er een grotere aversie tegen elektrische auto’s was en waarbij het laadnetwerk een stuk slechter was.

Voor consumenten gaat ‘m dat echt niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Het enige voordeel van accu's swappen is wat mij betreft het wisselen van grootte afhankelijk van je dagelijkse behoefte. Als je niet met een auto op vakantie gaat, dan kies je misschien wel voor de RWD ipv LR, daardoor is de aanschafprijs lager en verplaats je dagelijks veel minder gewicht. Even swappen voordat je op vakantie gaat naar een grotere accu, minder onderweg laden en bij thuiskomst weer swappen naar een kleinere accu.

Het swappen is volgens mij ook niet bedoeld om verder niet te hoeven laden, het is een extraatje/optie, niet ipv van.

Ik zie er iig geen toekomst in en het maakt alles onnodig duur, behalve in de hierboven genoemde situatie.

Ps. mochten er nu nog vele berichten over volgen, dan past dit beter in: Elektrische auto's - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00

Bever!

3

[...]

ja gaat makkelijk, is een behoorlijke hoeveelheid aan ruimte in de m3. Ik heb drie kinderen op de achterbank allemaal in een stoeltje. (2x voorwaarts ouder dan 4, 1x achterwaarts) is wel wat gepuzzel en geen isofix maar het past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:24:
Het enige voordeel van accu's swappen is wat mij betreft het wisselen van grootte afhankelijk van je dagelijkse behoefte. Als je niet met een auto op vakantie gaat, dan kies je misschien wel voor de RWD ipv LR, daardoor is de aanschafprijs lager en verplaats je dagelijks veel minder gewicht. Even swappen voordat je op vakantie gaat naar een grotere accu, minder onderweg laden en bij thuiskomst weer swappen naar een kleinere accu.

Het swappen is volgens mij ook niet bedoeld om verder niet te hoeven laden, het is een extraatje/optie, niet ipv van.

Ik zie er iig geen toekomst in en het maakt alles onnodig duur, behalve in de hierboven genoemde situatie.

Ps. mochten er nu nog vele berichten over volgen, dan past dit beter in: Elektrische auto's - deel 5
In, theorie misschien.
In de praktijk heb je een tekort aan grote batterijen tijdens vakanties, en een overschot tijdens de rustigere periodes...
Als er nu een standaardmaat aan batterijen was die 80% van de auto's zou kunnen gebruiken, dan had dit misschien zin, maar een swap duurt ook 5 min, en je mag je auto niet uit, dus daarna komen nog 10 min voor verplaatsen, plasje, drankje, en de winst is helemaal weg.
En de investering in zo'n swapstation is niet te onderschatten.

Het idee om dan batterijen met trucks te gaan vervoeren is echt niet zinvol, dan kost dit pakken meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Even een ervaring van +3 jaar hier. Inmiddels 2 kids, jongste bijna 2 jaar. Hond middenmaatje.

Kort gezegd: ja er gaat best veel in. Opening kofferbak is erg onpraktisch waardoor je zeker met kinderwagen etc blijft hannesen.
Instap is natuurlijk niet formaatje suv waardoor kids erin eruit doen ook minder fijn is.
2 kinderstoelen passen prima, ook 1 draai-stoel.

Wij hebben nog een dakkoffer aangeschaft. Dat is net even wat fijner.

Als ik moest kiezen tussen de Y of 3 zou het zeker de Y worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Ik kom van de 3 en heb nu een y. 1 jongen van 2,5 en 1 meisje van 5,5. Ik ben zo blij met de y. Instap, kinderen erin zetten. Gebruik kunnen maken van de kofferruimte wat bij de 3 bemoeilijkt wordt door de smalle ingang. In alle opzichten is de Y fijner met kinderen. En niet te vergeten. Als een volwassene of tiener meerijdt heeft die ook ruimte vanachter.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
TCMR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:09:
[...]

Derde poging :)
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 11:19
Ik moet een nieuwe leaseauto bestellen (5 jarig contract van huidige Polo loopt over half jaar af) en stond op het punt om weer een Polo te bestellen aangezien alle auto's de afgelopen jaren zoveel duurder zijn geworden.
Maar nu met de prijsdalingen van de Model 3 is een Model 3 SR letterlijk goedkoper dan een Polo met automaat en alle opties die ik wil. Dus de keuze is makkelijk geworden, ik ga voor een Model 3 SR.

Mijn vriend krijgt binnenkort een witte Model Y SR, dus nu is de vraag of ik zelf ook voor wit ga (want gratis en zwart vind ik niet mooi), of toch 30 euro extra per maand ga neerleggen voor Midnight Silver Metallic.
Keuzes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Weet iemand eigenlijk het verschil tussen de verbruiksgrafiek en het verbruik in de ritten voor huidige rit?
Als ik bijvoorbeeld huidige rit na 10km/25km/50km vergelijk met de 10km/25km/50km grafiek vergelijk, zie ik dat die niet altijd overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-05 08:10
Ik zit met een (luxe) dilemma:
Ik heb 3,5 jaar in een Model 3 LR rwd (2019) gereden, als zakelijke leaseauto. Dat was een feestje want naast dat het een zeer prettige auto met grote range was, reed ik voor praktisch niets (4% bijtelling) in de rondte
In januari ben ik bij deze werkgever vertrokken en moest ik ook de M3 inleveren. Nu rij ik al een paar maanden privé in een E-Golf, wat opzich een prima wagen is maar de range is natuurlijk onvergelijkbaar met de Tesla.

Nu start ik in mei bij een nieuwe werkgever en daar heb ik de mogelijkheid om een Model 3 std range+ uit 2020 te leasen. Grote voordeel natuurlijk de 8% bijtelling (over 45k van de 50k fiscale waarde). De lage bijtelling zit hier nog 29 maanden op, en ik kan een contract nemen voor precies die periode. Wel prettig zo'n werkgever die met je meedenkt.

Het dilemma is uiteraard dat ik ook zou kunnen kiezen om een nieuwe auto te leasen, met een richtbudget van ong. 50k. Dus een M3 LR awd zou kunnen, of een Model Y std range, of evt. een nieuwe M3 std range waar ik van begrijp dat deze een wat grotere accu heeft dan de 2020 versie.

De afweging zit hem dus in de keus voor lage bijtelling met als nadeel wat vaker superchargen bij lange ritten ofwel toch voor de LR gaan maar dan ca. 200 euro netto/maand meer betalen (x29 maanden)
In het geval van de Model Y std range is het ook ong ditzelfde bedrag extra, maar dan heb je niet/nauwelijks meer range, dus dan is het voordeel alleen het andere model (vind het wel een mooiere auto, en praktischer, maar heb het niet per se nodig)

Het is natuurlijk een pure luxe dilemma, maar ik ben toch wat aan het twijfelen over nieuwe versies van de Model 3 misschien toch niet wat beter zijn, ik heb begrepen dat er wat kleine updates zijn doorgevoerd. En ergens in een oud autoweek artikel las ik dat de eerste generatie M3 std range+ ook beperkingen in het infotainment had, geen Spotify app bijvoorbeeld? Klopt dit en zijn er nog meer van dit soort kleine dingen die belangrijk zijn om mee te wegen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:36:
Ik moet een nieuwe leaseauto bestellen (5 jarig contract van huidige Polo loopt over half jaar af) en stond op het punt om weer een Polo te bestellen aangezien alle auto's de afgelopen jaren zoveel duurder zijn geworden.
Maar nu met de prijsdalingen van de Model 3 is een Model 3 SR letterlijk goedkoper dan een Polo met automaat en alle opties die ik wil. Dus de keuze is makkelijk geworden, ik ga voor een Model 3 SR.

Mijn vriend krijgt binnenkort een witte Model Y SR, dus nu is de vraag of ik zelf ook voor wit ga (want gratis en zwart vind ik niet mooi), of toch 30 euro extra per maand ga neerleggen voor Midnight Silver Metallic.
Ik zou lekker voor wit gaan, is ook nog eens een hele mooie kleur wit. Van die 360 euro die je overhoudt leg je 100 euro bij en ga je lekker jaarlijks genieten van een Michelin sterren restaurant + wijn arrangement. Maar auto's / welke kleur auto boeien mij dan ook niet zo :)

Voor @Morales79 overigens het zelfde maar dan iets vaker

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 27-04-2023 12:21 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Laatst online: 22:38
Oekol schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:19:
[...]

Ik zou lekker voor wit gaan, is ook nog eens een hele mooie kleur wit. Van die 360 euro die je overhoudt leg je 100 euro bij en ga je lekker jaarlijks genieten van een Michelin sterren restaurant + wijn arrangement. Maar auto's / welke kleur auto boeien mij dan ook niet zo :)

Voor @Morales79 overigens het zelfde maar dan iets vaker
Dus 1 keer per jaar uit eten versus elke dag naar een kleur moeten kijken die je niet aanstaat? Het is inderdaad maar wat je prioriteit heeft. Dat uit eten gaan kun je waarschijnlijk evt. zelf ook nog wel ophoesten als het zou moeten, maar aan die kleur zit je de hele periode vast.

TL/DR Je zult zelf moeten bepalen waar je prioriteit ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:04
Morales79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:10:
Ik heb 3,5 jaar in een Model 3 LR rwd (2019) gereden, als zakelijke leaseauto. Dat was een feestje want naast dat het een zeer prettige auto met grote range was, reed ik voor praktisch niets (4% bijtelling) in de rondte
In januari ben ik bij deze werkgever vertrokken en moest ik ook de M3 inleveren. Nu rij ik al een paar maanden privé in een E-Golf, wat opzich een prima wagen is maar de range is natuurlijk onvergelijkbaar met de Tesla.

Nu start ik in mei bij een nieuwe werkgever en daar heb ik de mogelijkheid om een Model 3 std range+ uit 2020 te leasen. Grote voordeel natuurlijk de 8% bijtelling (over 45k van de 50k fiscale waarde). De lage bijtelling zit hier nog 29 maanden op, en ik kan een contract nemen voor precies die periode. Wel prettig zo'n werkgever die met je meedenkt.

Het dilemma is uiteraard dat ik ook zou kunnen kiezen om een nieuwe auto te leasen, met een richtbudget van ong. 50k. Dus een M3 LR awd zou kunnen, of een Model Y std range, of evt. een nieuwe M3 std range waar ik van begrijp dat deze een wat grotere accu heeft dan de 2020 versie.

De afweging zit hem dus in de keus voor lage bijtelling met als nadeel wat vaker superchargen bij lange ritten ofwel toch voor de LR gaan maar dan ca. 200 euro netto/maand meer betalen (x29 maanden)
In het geval van de Model Y std range is het ook ong ditzelfde bedrag extra, maar dan heb je niet/nauwelijks meer range, dus dan is het voordeel alleen het andere model (vind het wel een mooiere auto, en praktischer, maar heb het niet per se nodig)

Het is natuurlijk een pure luxe dilemma, maar ik ben toch wat aan het twijfelen over nieuwe versies van de Model 3 misschien toch niet wat beter zijn, ik heb begrepen dat er wat kleine updates zijn doorgevoerd. En ergens in een oud autoweek artikel las ik dat de eerste generatie M3 std range+ ook beperkingen in het infotainment had, geen Spotify app bijvoorbeeld? Klopt dit en zijn er nog meer van dit soort kleine dingen die belangrijk zijn om mee te wegen?

Nee er zitten geen beperkingen in de infotainment. Wel is het zo dat een subwoofer afwezig is evenals een paar speakers. Daarnaast mist de sr+ mistlampen.
Zelf heb ik jaren in een sr+ gereden uit 2019 en nooit issues gehad met de range. Ja op een vakantie rit moet je een keer extra laden, scheelt je een half uur… hoeveel is dat halve uur je waard is dan de vraag 😉 ik vond het de 10k toen de tijd niet waard.
Als je dagelijks lange ritten doet en tegen de Max aanzit is het natuurlijk een ander verhaal.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ik heb nu een station wagon dus ben de krappe deuren achter gewend. De achterklep is wel beter dan bij een sedan natuurlijk. Ik zou ook liever voor de Y gaan als gezinsauto, maar het verschil na subsidie is € 8.000. En die 3000 subsidie krijg je sowieso niet op de Y helaas. Dat heb ik er niet voor over want het is feitelijk dezelfde auto alleen wat ruimer in de kofferbak en op de achterbank. Ook is de range iets kleiner door een iets hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb het idee dat de rugleuning van mijn M3 na enige tijd (lees weken) continu wat verder naar achter zakt, waardoor ik minder rechtop zit. Moet daardoor de leuning af en toe bijstellen.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-04 16:54
Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:36:

Als het allebei een 3 was had ik het persoonlijk nog overwogen, maar een witte y naast een witte 3 lijkt mij juist heel tof. Succes met de keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Meilu op 27-04-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this

200 euro per maand extra :o amai dan moet je toch echt wel geld te veel hebben om voor de LR te gaan. Die paar extra keren snelladen zou ik er met alle plezier bij nemen als ik daarmee 2400 euro per jaar uitspaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
this schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:02:
[...]

200 euro per maand extra :o amai dan moet je toch echt wel geld te veel hebben om voor de LR te gaan. Die paar extra keren snelladen zou ik er met alle plezier bij nemen als ik daarmee 2400 euro per jaar uitspaar.
vandaar ook "luxe dilemma"
ik ben vooral op zoek naar eventuele verschillen naast de accu capaciteit, want dat is idd iets wat vooral een afweging is obv dagelijks gebruik.is. Ik was er in eerste instantie vanuit gegaan dat alle andere zaken gelijk waren, maar het blijkt toch dat er een aantal "premium features" ontbreken bij de SR+. Maar 200 euro netto/maand is idd veel geld waar je leukere dingen mee kan doen dan belasting betalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Morales79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:42:
[...]

vandaar ook "luxe dilemma"
ik ben vooral op zoek naar eventuele verschillen naast de accu capaciteit, want dat is idd iets wat vooral een afweging is obv dagelijks gebruik.is. Ik was er in eerste instantie vanuit gegaan dat alle andere zaken gelijk waren, maar het blijkt toch dat er een aantal "premium features" ontbreken bij de SR+. Maar 200 euro netto/maand is idd veel geld waar je leukere dingen mee kan doen dan belasting betalen ;-)
Volgens mij was er een paar Posts geleden iemand die een subwoofer in liet bouwen, dat koste geen 2400,- 😉 de mistlampen kan ik mij niet druk om maken en veel meer is er niet dacht ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 23:56
...Dus een M3 LR awd zou kunnen...toch voor de LR gaan maar dan ca. 200 euro netto/maand meer betalen (x29 maanden)
Mja, een nieuwe én 3 jaar nieuwere auto, AWD met een super-reactieve inductie-motor voorin en dat in een auto die (naar verluid) heel fijn stuurt. Als je niet de ruimte van een Y nodig hebt en wel plezier hebt in rijden dan wist ik het wel voor die 200 euro per maand.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
-Jaap-io schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:56:
[...]

Volgens mij was er een paar Posts geleden iemand die een subwoofer in liet bouwen, dat koste geen 2400,- 😉 de mistlampen kan ik mij niet druk om maken en veel meer is er niet dacht ik
Nou, ik heb een artikel teruggevonden waar er toch we wat meer verschillen genoemd worden, en ik ben we een muziekliefhebber, dus dat audio aspect weeg ik wel serieus mee:

Gedeeltelijk premium?
De Standard Range Plus heeft in tegenstelling tot de Long Range en de Performance het zogenaamde “Partial Premium” interieur. Dat wil zo veel zeggen dat er een aantal zaken ontbreken ten opzichte van het Full Premium-interieur: extra speakers (subwoofer, speakers hoedenplank en tweeters), mistlampen voor, verlichting bij de voeten en in de deuren, stoelverwarming achterin, vloermatten en voetensteun. Hoewel oplosbaar, doen vooral het ontbreken van de vloermatten en voetsteun vreemd aan voor een auto van bijna 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:36
Morales79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:10:
[...]

Nou, ik heb een artikel teruggevonden waar er toch we wat meer verschillen genoemd worden, en ik ben we een muziekliefhebber, dus dat audio aspect weeg ik wel serieus mee:

Gedeeltelijk premium?
De Standard Range Plus heeft in tegenstelling tot de Long Range en de Performance het zogenaamde “Partial Premium” interieur. Dat wil zo veel zeggen dat er een aantal zaken ontbreken ten opzichte van het Full Premium-interieur: extra speakers (subwoofer, speakers hoedenplank en tweeters), mistlampen voor, verlichting bij de voeten en in de deuren, stoelverwarming achterin, vloermatten en voetensteun. Hoewel oplosbaar, doen vooral het ontbreken van de vloermatten en voetsteun vreemd aan voor een auto van bijna 50k.
Dat klopt niet helemaal. Je hebt nu een oude opgave te pakken. Sowieso zijn nu vloermatten en stoelverwarming achterin standaard aanwezig. En als je met voetsteun de steun links van de pedalen bedoelt, is die ook aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door monica66 op 27-04-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
NuEffeNiet schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:30:
[...]

Dus 1 keer per jaar uit eten versus elke dag naar een kleur moeten kijken die je niet aanstaat? Het is inderdaad maar wat je prioriteit heeft. Dat uit eten gaan kun je waarschijnlijk evt. zelf ook nog wel ophoesten als het zou moeten, maar aan die kleur zit je de hele periode vast.

TL/DR Je zult zelf moeten bepalen waar je prioriteit ligt :)
Diegiene zegt nergens dat die kleur hem/haar niet aanstaat, echter wel dat er twijfels zijn tussen een andere kleur kiezen of minder betalen per maand. Maar vooral lekker jezelf en je eigen mening op anderen projecteren.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
monica66 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:13:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je hebt nu een oude opgave te pakken. Sowieso zijn nu vloermatten en stoelverwarming achterin standaard aanwezig. En als je met voetsteun de steun links van de pedalen bedoelt, is die ook aanwezig.
Je mist de context even, het gaat over het overnemen van een 2020 SR+ :P

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Morales79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:10:
[...]

Gedeeltelijk premium?
Dat het verkeerde zuinigheid is ben ik met je eens. De stoelverwarming achter was in de app te activeren, voor 300,- eenmalig. De maten waren een paar tientjes. Dus die zaken zijn op te lossen 😉
Maar het is natuurlijk een persoonlijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:36
Makkelijk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:54:
[...]

Je mist de context even, het gaat over het overnemen van een 2020 SR+ :P
Ah :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Laatst online: 20-05 11:19
Meilu schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:57:
[...]

Als het allebei een 3 was had ik het persoonlijk nog overwogen, maar een witte y naast een witte 3 lijkt mij juist heel tof. Succes met de keuze.
Hmm daar zit natuurlijk ook wat in. Nog even over nadenken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Modbreak:Na meer dan 51.000 berichten is het tijd voor deel 2: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2

• serjcan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo, ik wil de invoer met Bluetooth-optie van de auto uitschakelen, maar ik kon het niet vinden. Ik heb wat filmpjes gezien van Model X en S maar die zijn er niet voor 3 en Y. Ook wil ik de auto via de Tesla app kunnen ontgrendelen en kunnen starten. Ik wil alleen de gemakkelijke toegang uitschakelen.
Er worden binnen een maand 2 auto's gestolen in mijn straat en één daarvan is een Tesla Model S. Beide worden vanaf de voordeur gestolen zonder dat de dieven de sleutels/kaarten hebben, dus ze moeten de RFID van de sleutels hebben gekopieerd.

-Ik heb het alarm ingeschakeld
-De schildwachtmodus ingeschakeld
-Pin om te rijden ingeschakeld.

Heeft u nog andere suggesties om de auto veilig te houden?
Pagina: 1 ... 516 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: