Morales79 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:10:
Ik zit met een (luxe) dilemma:
Ik heb 3,5 jaar in een Model 3 LR rwd (2019) gereden, als zakelijke leaseauto. Dat was een feestje want naast dat het een zeer prettige auto met grote range was, reed ik voor praktisch niets (4% bijtelling) in de rondte
In januari ben ik bij deze werkgever vertrokken en moest ik ook de M3 inleveren. Nu rij ik al een paar maanden privé in een E-Golf, wat opzich een prima wagen is maar de range is natuurlijk onvergelijkbaar met de Tesla.
Nu start ik in mei bij een nieuwe werkgever en daar heb ik de mogelijkheid om een Model 3 std range+ uit 2020 te leasen. Grote voordeel natuurlijk de 8% bijtelling (over 45k van de 50k fiscale waarde). De lage bijtelling zit hier nog 29 maanden op, en ik kan een contract nemen voor precies die periode. Wel prettig zo'n werkgever die met je meedenkt.
Het dilemma is uiteraard dat ik ook zou kunnen kiezen om een nieuwe auto te leasen, met een richtbudget van ong. 50k. Dus een M3 LR awd zou kunnen, of een Model Y std range, of evt. een nieuwe M3 std range waar ik van begrijp dat deze een wat grotere accu heeft dan de 2020 versie.
De afweging zit hem dus in de keus voor lage bijtelling met als nadeel wat vaker superchargen bij lange ritten ofwel toch voor de LR gaan maar dan ca. 200 euro netto/maand meer betalen (x29 maanden)
In het geval van de Model Y std range is het ook ong ditzelfde bedrag extra, maar dan heb je niet/nauwelijks meer range, dus dan is het voordeel alleen het andere model (vind het wel een mooiere auto, en praktischer, maar heb het niet per se nodig)
Het is natuurlijk een pure luxe dilemma, maar ik ben toch wat aan het twijfelen over nieuwe versies van de Model 3 misschien toch niet wat beter zijn, ik heb begrepen dat er wat kleine updates zijn doorgevoerd. En ergens in een oud autoweek artikel las ik dat de eerste generatie M3 std range+ ook beperkingen in het infotainment had, geen Spotify app bijvoorbeeld? Klopt dit en zijn er nog meer van dit soort kleine dingen die belangrijk zijn om mee te wegen?
Alvast bedankt voor het meedenken.