Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.
Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.

  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:37
ZeRoC00L schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
Zit er nog verschil in (fiscale) waarde tussen mat en metallic zwart ?

Wellicht wordt de fiscale waarde namelijk hoger met metallic, dus kun je vragen of de LM dit voor je compenseert.

Aan de andere kant, je gaf al aan bij de initiele bestelling dat het wat moeizaam ging in de configurator, wellicht wat dit ook een teken aan de wand.
Blijft altijd bijzonder die regels van autofabrikanten van opties w/l/niet combineren enzo.....
Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door wErudite op 20-05-2026 15:13 ]


  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
jongetje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:07:
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.
Dat zegt ook niet zoveel

Ik had een offerte van een dealer en kreeg van mijn LM het bericht dat de gekozen config niet leverbaar was (al heeft de LM wel ergens anders lopen shoppen).

Mijn config was alleen leverbaar met nog wat opties (was ook iets van 8K) maar LM gaf wel aan dat ze die konden aanbieden voor hetzelfde maandbedrag, alleen werd wel de bijtelling hoger

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Laat die bak wrappen op kosten van de LM?

En anders annuleren als je het echt niet wil, maar de (nieuwe) levertijd zit je in de weg ;)

Hier werd 9 jaar geleden een Mondeo afgeleverd met een vaste trekhaak ipv afneembare... Verkopertje wilde niks doen, want was maar 155 euro prijsverschil tussen de 2 accessoires. Uh nee vriend, want jullie hebben in de bumper gezaagd... even aanpassen kost geen 155 euro.

[ Voor 57% gewijzigd door JB op 20-05-2026 15:38 ]

Mijn boefje is liev!


  • forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
De configuraties waar de leasemaatschappijen mee werken zijn ook dramatisch. Ik was echt verbaasd hoe outdated dat allemaal in elkaar zit toen ik afgelopen dec mijn auto mocht bestellen. (En via mijn werkgever moet ik shoppen bij 3 leasemaatschappijen en alle 3 waren ze nagenoeg hetzelfde)

Dat is ook meteen de reden dat er nog iemand tussenzit, die moet controleren of de configuratie in orde is. En daar is het hier misgegaan, ik snap dat dat enorm balen is, ook omdat er weken overheen gegaan zijn voordat je een response hebt gekregen waardoor je nu klem komt te zitten.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?

Have you tried turning it off and on again?


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt?
Eens, dat zou je wel moeten en mogen maar de praktisch is vaak wat anders.

Ook mijn werkgever accepteert daarom alleen maar officiële offertes van een dealer. Ik vind overigens de optie om de auto in mat zwart te laten wrappen overigens wel een hele goede. Ik zou eens overwegen of je daar niet eens op wat zou willen gaan duwen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?
Mogelijk had hij er dan voor gekozen om de hele auto te laten varen en een ander model te kiezen waar matzwart wél in het budget zou passen. Genoeg berijders die kiezen voor een andere auto of ander segment omdat ze dan een andere kleur kunnen kiezen dan 'leasewit' bijvoorbeeld. Ik vind dat niet zo'n hele gekke gedachte, zeker i.c.m. het gebrek aan reacties per mail van de LM mag de LM m.i. enkele opties bieden:
  • leveren zoals nu geleverd wordt meerprijs fiscaal als (netto) korting richting berijder - mits dit inderdaad een meerprijs t.o.v. offerte is
  • innemen auto en berijder nieuwe auto laten samenstellen
  • het aanbieden van een wrap op kosten van de LM

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:24
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Ten eerste, heel zuur dat het zo gelopen is. Nu weet ik niet hoe erg ik zelf matzwart ten opzichte van metallic zwart zou vinden en me daar zo over zou opwinden maar dat terzijde.

Ik struikel vooral over het feit dat jij zoals ik kan lezen in je verhaal nooit de offerte hebt gezien maar alleen de configurator?

Bij mijn vorige werkgever was het normaal dat je als werknemer de offerte ook kreeg voordat vanuit het bedrijf akkoord werd gegeven zodat je als werknemer ook kon controleren of het definitieve papierwerk kloppend was.

Ben persoonlijk blij dat ik geen auto van de zaak meer heb, allemaal leuk en aardig maar met twee kids fulltime in de opvang hakte het er flink en als ik de bijtelling en mindering toeslagen bij elkaar optelde 😅
edit:
Zie in je eerdere verhaal dat je wel een bevestiging van de kleurkeuze hebt gehad maar dat dat bij een veel duurdere optie hoort. Ik denk dat het dan een moeilijkere situatie wordt en uiteindelijk heeft jouw werkgever een contract dus die moet voor jou hierover in gesprek met de lease mij. Dan is het vooral ook een kwestie hoever je werkgever hierin mee wilt gaan en of die zin heeft deze discussie te voeren want uiteindelijk gaat die kleur die je wilt dus nooit in je budget zitten en wou je anders een compleet ander type auto?

[ Voor 14% gewijzigd door PrimaPlan op 21-05-2026 07:33 ]


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Autoimporteurs veranderen zo vaak hun aanbod tegenwoordig dat het praktisch onmogelijk is om de configurator van leasemaatschappijen in sync te houden. Leaseplan adviseerde mij op een gegeven moment dat het beste was om maar gewoon een offerte van een dealer te vragen. En dan kan het nog steeds fout gaan als de fabrikant of importeur donweg weigert het te leveren. Die zullenneen afweging maken de kostenbesparing en de kosten van een ontevreden klant.

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Bestellen middels offerte is overigens ook niet waterdicht. Op een offerte worden vaak geen specifieke opties benoemd wanneer deze behoren tot een pakket. Zo'n pakket kan van samenstelling wisselen en dan heb je ook een moeilijk verhaal als de offerte het enige is wat je kan overleggen.


Zit nu zelf in zo'n situatie waarbij een optie is weggevallen en ook niet gemonteerd is. Voor mezelf een optie die niet belangrijk is en ik ga er ook geen probleem om maken, maar het kan dus misgaan op meerdere fronten.

The best is yet to come


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:20:
Bestellen middels offerte is overigens ook niet waterdicht. Op een offerte worden vaak geen specifieke opties benoemd wanneer deze behoren tot een pakket. Zo'n pakket kan van samenstelling wisselen en dan heb je ook een moeilijk verhaal als de offerte het enige is wat je kan overleggen.


Zit nu zelf in zo'n situatie waarbij een optie is weggevallen en ook niet gemonteerd is. Voor mezelf een optie die niet belangrijk is en ik ga er ook geen probleem om maken, maar het kan dus misgaan op meerdere fronten.
Daarom moet je altijd de folder hebben van dat moment zodat je kan aantonen dat dat besteld is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
Tylen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Daarom moet je altijd de folder hebben van dat moment zodat je kan aantonen dat dat besteld is.
In die folder staat altijd ergens dat het onder voorbehoud van wijzigingen en fouten is..... En het lost het probleem niet op. Als een fabrikant iets niet meer levert kan de dealer ook niets meer. Ja, korting geven maar daar heb je als leaserijder niet veel aan.

  • zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@zeezuiper altijd lastig. Maar een auto helemaal meenemen/overnemen zou ik nooit meer doen. Was dit voorheen ook al bij jullie het geval, of is dit een regel van het nieuwe bedrijf?

In ieder geval niet zomaar akkoord gaan. Desnoods gewoon wachten met bestellen, bedrijfsrisico afwentelen is niet helemaal de bedoeling.

Kijk een overschrijding van je budget is iets anders, maar als werknemer 100% verantwoordelijk voor de auto, nee dat zal ik persoonlijk nooit meer doen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Dat soort regels zou ik never nooit meer accepteren. Als ze dit soort regels hanteren moeten ze ook met alternatieven komen zoals een mobiliteitsbudget.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Dat is een extreem verslechtering van de voorwaarden, want nu wordt alle kosten bij jou neergelegd. Ik hoop wel dat je een (goede) OR hebt en/of goede mobiliteitsvergoeding.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Ik zit met een vergelijkbare regeling bij mijn werkgever. Hoewel ik nog niet van plan ben weg te gaan voelt het toch als een beperking om ooit een stap te maken. Denk er goed over na voordat je hiermee akkoord gaat.

  • Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:54
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Short-lease/huurbak? Ik weet niet of je gehecht bent aan je eigen auto, maar een aantal collega's van mij die deze clausule niet prettig rijden kiezen gewoon een voorraad-auto uit bij onze shortlease-partner, die mag elke maand boetevrij ingeleverd.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Laatste. Risico moet je niet gaan nemen, of je moet het je kunnen veroorloven.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Je hebt nog een derde alternatief wat @UTMachine ook al een beetje noemt.
Een versobering van je arbeidsvoorwaarden mag niet éénzijdig worden afgesproken. In die hoedanigheid heb je recht op de vorige voorwaarden. Maar recht hebben en recht krijgen zeker i.c.m. een werknemer-werkgever machtsverhouding is net zo'n hekelpunt als die hele voorwaarde.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:44
Eddos schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Short-lease/huurbak? Ik weet niet of je gehecht bent aan je eigen auto, maar een aantal collega's van mij die deze clausule niet prettig rijden kiezen gewoon een voorraad-auto uit bij onze shortlease-partner, die mag elke maand boetevrij ingeleverd.
Herkenbaar. Ken ook iemand met een vergelijkbare regeling als hierboven, diegene kwam nieuw in dienst en die regel bestond al.

Hij heeft ervoor gekozen om een auto uit de pool van zijn werkgever te rijden. In zijn geval neem je dan wel het leasecontract over incl. de resterende termijn, maar mag je de auto wel boetevrij inleveren bij uitdiensttreding. De werkgever zal al lang blij zijn dat iemand het voertuig weer gebruikt.

Hij rijdt de auto wel overigens uitsluitend zakelijk (dus geen bijtelling). Het is immers een auto die je niet zelf hebt gekozen en hij vindt het de bijtelling niet waard. Dus privé een andere auto ernaast. Met zulke regelingen wordt een leaseauto veel meer noodzakelijk gereedschap dan een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde...

  • zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Behalve als de werkgever geen Teslas's wilt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Als je nieuwe functie ook inclusief auto is dan is er zelden een issue. Ik zie regelmatig dat in zo’n geval een merken of brandstof beleid niet meer gehandhaafd wordt. Een grotere uitdaging is wanneer je volgende functie zonder auto in de arbeidsvoorwaarden is, dan merk ik dat veel bedrijven überhaupt niet happig zijn op het aanbieden van een auto, laat staan overnemen.

Of je moet iets onmisbaars komen brengen, dan kun je alles vragen als onderdeel van je onderhandeling.

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Uiteindelijk wil een werkgever een werknemer. Als er een auto bijkomt die binnen je budget past zou dat normaal geen probleem hoeven te zijn. Het overnemen van een auto is voor een nieuwe werkgever aantrekkelijk om zo een auto aan te kunnen bieden waarvan de looptijd van het leasecontract vaker korter is dan gebruikelijk en het risico voor de werkgever kleiner wanneer de klik er uiteindelijk toch niet blijkt te zijn.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nosuchuser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Uiteindelijk wil een werkgever een werknemer. Als er een auto bijkomt die binnen je budget past zou dat normaal geen probleem hoeven te zijn. Het overnemen van een auto is voor een nieuwe werkgever aantrekkelijk om zo een auto aan te kunnen bieden waarvan de looptijd van het leasecontract vaker korter is dan gebruikelijk en het risico voor de werkgever kleiner wanneer de klik er uiteindelijk toch niet blijkt te zijn.
Het is daarom ook vooral een ketting voor junior werknemers. Vrijwel alle senior vacatures zijn de arbeidsvoorwaarden flexibeler en hoeft een auto dus geen probleem te zijn. Je hoeft een auto alleen mee te nemen als je zelf weg gaat, niet als je weg gestuurd wordt. En als je weg wil, dan is er altijd nog iets te onderhandelen. Want een werkgever zit ook niet te wachten op een ongemotiveerde werknemer.

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dat is leuk allemaal dat jullie zeggen "hoeft geen probleem te zijn" maar waarom staat het in het contract? Laat het eruit halen. Je wilt helemaal je auto niet meenemen want je weet niet hoe je leven ervoor staat over 4 a 5 jaar. Want 100% dat het wel een probleem word ;)

Het is gewoon een wurgcontract, ze moeten een mobiliteitsbudget aanbieden. Of, als je binnen budget blijft, de auto gewoon achter kunnen laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 27-05-2026 10:48 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Tylen schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:22:
Dat is leuk allemaal dat jullie zeggen "hoeft geen probleem te zijn" maar waarom staat het in het contract? Laat het eruit halen. Je wilt helemaal je auto niet meenemen want je weet niet hoe je leven ervoor staat over 4 a 5 jaar. Want 100% dat het wel een probleem word ;)

Het is gewoon een wurgcontract, ze moeten een mobiliteitsbudget aanbieden. Of, als je binnen budget blijft, de auto gewoon achter kunnen laten.
Ben als belg echt verwonderd.

Zelfs als je hier een maand geleden een nieuwe leasebak hebt gekregen, en je geeft je ontslag is daar geen issue over tenzij je beslist hebt om boven je budget een belangrijk deel zelf te gaan betalen om met een dikke bak te rijden.

De wet hier op de vrijheid van de werknemer is behoorlijk hoog, en zo'n autoclausule en een verplichting om die 'mee te nemen' is gewoon onwettig.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

True schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:20:
[...]


Je hebt nog een derde alternatief wat @UTMachine ook al een beetje noemt.
Een versobering van je arbeidsvoorwaarden mag niet éénzijdig worden afgesproken. In die hoedanigheid heb je recht op de vorige voorwaarden.
Recht op vorige voorwaarden is niet helemaal waar. Bij een "overgang van ondernemingen" vindt een arbeidsvoorwaardenharmonisatie plaats, in afstemming met de OR of PVT. Bepaalde arbeidsvoorwaarden kunnen uitgewisseld worden, of zelfs contant gemaakt worden. Onder de streep moet je er gelijk uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat elke regeling behouden kan blijven.

En leaseregelingen zijn altijd tricky bij harmonisatie, en is het sterk afhankelijk van de toekenning: is deze functievoorwaardelijk of arbeidsvoorwaardelijk toegekend? Bij de eerste sta je als werknemer altijd minder sterk, het is immers geen arbeidsvoorwaarde.

Maar, los daarvan. Het compleet afwentelen van ondernemersrisico is niet toegestaan. De werkgever zal een bepaald boetebeding in de leaseovereenkomst hebben staan. Dat bedrag - en niet meer - mag doorbelast worden richting werknemer. En de hoogte van dat bedrag is sterk afhankelijk van de resterende looptijd. Waarbij er ook nog verrekend kan worden met de betaalde bijtelling per kalenderjaar (aan het einde van het jaar opzeggen is dan altijd voordeliger).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 13:55
Question Mark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:15:
[...]Maar, los daarvan. Het compleet afwentelen van ondernemersrisico is niet toegestaan. De werkgever zal een bepaald boetebeding in de leaseovereenkomst hebben staan. Dat bedrag - en niet meer - mag doorbelast worden richting werknemer.
Niet per definitie waar. Zulke 'regelingen', qua afkoop, is voornamelijk bij privélease vooraf compleet inzichtelijk gemaakt want particuliere bescherming. Bij een zakelijke overeenkomst wordt doorgaans verwezen naar de Algemene Voorwaarden, waarin staat aangegeven hoe de berekening plaatsvindt op het moment van afkopen. Niet wat de afkoop gaat zijn.

Normaal in de wereld is dat gekeken wordt wat de marktwaarde is en waar de boekwaarde op staat. Het verschil wordt hierbij in rekening gebracht, náást eventueel meer-/mindergereden kilometers maal de kilometerprijs.

De clausule in het leasebeleid ben ik pertinent tegenstander van, overigens, dus ik bescherm het zeker niet. De klanten die mij om hulp vroegen met hun hulpbeleid heb ik dan ook resoluut aangegeven zulke clausules eruit te halen. Je wilt immers dat iemand bij jou wil komen werken, niet dat ze blijven omdat ze bang zijn om weg te gaan. Vaak is er, tikkeltje afhankelijk van de omvang van het wagenpark van je werkgever, ook wel iets af te spreken over een flexibele inleverregeling.

Terugkomend on-topic: de regeling weigeren van je werkgever en dat ook zwart op wit kenbaar maken. Als je dan alsnog je auto mag bestellen, wederom aangeven dat je die clausule weigert en per mail aangeven. Als hij dan door de werkgever besteld wordt, sta je qua eventuele rechtszaak fors sterker. De vraag is; als je werkgever toch die auto doordrukt en er niet op reageert verder, zit je dan wel op je plek. Maar dat is aan jezelf natuurlijk.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:18:
[...]


Behalve als de werkgever geen Teslas's wilt.
Die zijn er niet zoveel. Wel leasemaatschappijen die de investeringen te riskant vinden om Tesla nog al eens stunt met prijzen waardoor je geen solide business case kunt maken.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
R_Zwart schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Die zijn er niet zoveel. Wel leasemaatschappijen die de investeringen te riskant vinden om Tesla nog al eens stunt met prijzen waardoor je geen solide business case kunt maken.
Volgens mij levert elke leasemaatschappij de beste merken wel en zeker wel Tesla. Misschien dat ze er wat extra marge op gooien maar of je nu relatief minder afschrijving hebt met een enyaq of byd vraag ik me af. En dat stunten valt de laatste jaren ook wel mee. 2e hands moeten andere merken er net zo hard tegen concurreren.

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobBouman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Niet per definitie waar. Zulke 'regelingen', qua afkoop, is voornamelijk bij privélease vooraf compleet inzichtelijk gemaakt want particuliere bescherming. Bij een zakelijke overeenkomst wordt doorgaans verwezen naar de Algemene Voorwaarden, waarin staat aangegeven hoe de berekening plaatsvindt op het moment van afkopen. Niet wat de afkoop gaat zijn.
We hebben het over hetzelfde hoor, ik heb het ook over het boetebeding wat in de overeenkomst staat. Uiteindelijk rolt daar een bedrag uit, en dat is de maximale schade voor de werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:37
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?
Update: de auto zal gewrapped worden op kosten van de LM. Erg blij met de oplossing :)

  • RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:59
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Dit blijft lastig. Als dit netjes zo verwoord staat in de raamovereenkomst die je werkgever heeft met de leasemij, dan sta je niet heel sterk is mijn voorzichtige inschatting.

Mijn advies is dan ook om de casus aan te kaarten bij je werkgever.

Waar blijkt overigens uit dat de optie na 3 jaar vervalt cq. achter een abo komt?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 29-05-2026 15:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:59
Question Mark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Dit blijft lastig. Als dit netjes zo verwoord staat in de raamovereenkomst die je werkgever heeft met de leasemij, dan sta je niet heel sterk is mijn voorzichtige inschatting.

Mijn advies is dan ook om de casus aan te kaarten bij je werkgever.

Waar blijkt overigens uit dat de optie na 3 jaar vervalt cq. achter een abo komt?
Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".

  • AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:00
Bij mijn weten zijn er 2 versies van de distronic optie (tenminste ik weet het voor de c klasse).

Als vaste functie bij aankoop, iets van 480 euro (dan zou de app minimaal permanent aktief moeten aangeven).
Als abbo voor 3 jaar, iets van 350 euro (voor 3 jaar of 15 euro per maand).

Het is wel een gemene streek om de 2e optie te verkopen alsof het de eerste is als je lease termijn langer is dan die 3 jaar...

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Heb je de optielijst en prijslijst nog van destijds?

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
In de configurator zie ik deze optie niet los, wel als onderdeel van pakket PC-P79. Daar wordt niet aangegeven dat de optie tijdelijk is (althans niet in de mobiele website). Ik zou dit misleiding noemen. Bij consumentenkoop zou je verhaal sterk zijn naar mijn mening. Het lastige is dat je te maken hebt met een leasemaatschappij die er tussen zit, maar die zouden zich mogen en moeten maken voor je.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".
Ik vind dit overigens ook echt geen porem van de wagenparkbeheerder zeg.
Die mag hier als stakeholder binnen je werkgever toch een duidelijk mening over vormen en dan:
  • of de bal terug ketsen naar jou en aangeven: nee heb je geen recht op,
  • of zich juist hard maken voor de belangen van de werknemer als de werkgever (lees wagenparkbeheerder) wél van mening is dat dit binnen het contract/bestelde auto zou moeten vallen.
Ik vind het juist wel sterk dat het bij andere opties wél staat, dat onderschrijft toch precies jouw punt hierin: zou moeten werken MB/dealer zet het maar aan. En als die dat niet wilt dan mag de LM dat maar met de importeur gaan oplossen of zelf de portemonnee trekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".
Dat is ook wel een bijzondere insteek zeg. Het hele idee van het hebben van "wagenparkbeheer" is dat alle romsplomp rondom lease op een centrale plek neergelegd kan worden. Is er vervolgens rompslomp, dan wordt er geweigerd om nu net datgene te doen? Erg bijzonder...

Inhoudelijk: de afhandeling is (denk ik) afhankelijk van de gemaakte afspraken. Wat staat er in de leaseovereenkomst tussen je werkgever en leasemij, wat staat er in de destijds uitgebrachte offerte en wat staat er in het raamcontract? En daar heb je toch echt wagenparkbeheer voor nodig.

Ik zou daar dan nogmaals aankloppen, en als ze hun werk blijven weigeren (dat is hoe ik het even zie), hogerop gaan escaleren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".
Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
Tylen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.
Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Hier gaat Mercedes toch in de fout. Als ze een optie aan bieden zonder abo, dan moet er toch niemand na 3 jaar gaan betalen… jij niet, en de LM niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Wat is er mis met escaleren als iemand zijn werk niet wil doen? Stap één is het gesprek met diegene zelf aangaan, maar als hij dan alsnog weigert zul je toch iets moeten ondernemen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Lijkt me sterk

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Hier wel ja. Als je niets zegt gebeurd er niets.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Gewoon rijden... na 3 jaar vraagt je dealer goedkeuring bij LM om dat abbo te verlengen en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-06-2026 14:41 ]

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:41:
Gewoon rijden... na 3 jaar vraagt je dealer goedkeuring bij LM om dat abbo te verlengen en klaar.
Dan moet je dat wel in je leasecontract meenemen. De leasemaatschappij gaat dat echt niet zomaar betalen als daar geen afspraken over gemaakt zijn.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Dan moet je dat wel in je leasecontract meenemen. De leasemaatschappij gaat dat echt niet zomaar betalen als daar geen afspraken over gemaakt zijn.
Want? Dat is gewoon noodzakelijk onderhoud, zodat je auto naar behoren werkt. Maar al dat brave gedoe hier, zal vast beter werken. Ik heb ook nog nooit gezeur gehad met de vroegere navigatie updates. Gewoon 4e jaar verlengd en rekening icm onderhoud naar de LM.

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Want? Dat is gewoon noodzakelijk onderhoud, zodat je auto naar behoren werkt. Maar al dat brave gedoe hier, zal vast beter werken. Ik heb ook nog nooit gezeur gehad met de vroegere navigatie updates. Gewoon 4e jaar verlengd en rekening icm onderhoud naar de LM.
Dan is het bij jou waarschijnlijk anders geregeld, kan best zijn dat die rekening door is gestuurd en je werkgever die heeft betaald. Snap niet wat dat met brave gedoe te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld bij een bandenwissel vraag om de vloeistoffen bij te vullen moeten ze al maar de leasemaatschappij (Ayvens) bellen en mag dat dan bij wijze van uitzondering, maar zeker niet standaard.
Een abonnement op adaptive cruisecontrol (hoe verzinnen ze het) is geen noodzakelijk onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 02-06-2026 15:14 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Dan is het bij jou waarschijnlijk anders geregeld, kan best zijn dat die rekening door is gestuurd en je werkgever die heeft betaald. Snap niet wat dat met brave gedoe te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld bij een bandenwissel vraag om de vloeistoffen bij te vullen moeten ze al maar de leasemaatschappij (Ayvens) bellen en mag dat dan bij wijze van uitzondering, maar zeker niet standaard.
Dat heeft in zoverre met braaf gedoe te maken dat ik;

- de auto niet meer naar behoren kan gebruiken
- ik daar geen bijtelling over ga betalen
- ik niet meer naar mijn werk/klant/locatie kan rijden (ACC/nav maakt geen verschil)
- ...

Ayvens is ook meteen het grootste gedrocht als LM... dus sterkte daarmee. Die forceren je ook naar de James Autoservice ipv de dealer. Dat zijn heel vervelende LMs, die er nooit voor de berijder zijn maar dan leg ik het bij de werkgever terug. Die moet faciliteren.

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
@JB Wordt een beetje een vervelende discussie. Als je er echt zo instaat moet je dat met je werkgever opnemen, dat is de contracthouder van het leasecontract. Die heeft trouwens niets met de bijtelling te maken...

Verder heb ik weinig problemen met Ayvens, is al 10 jaar de leasemaatschappij voor mij als berijder en lossen alles goed op. Daarbij hoef ik niet naar de dealer met 4 maanden wachttijd, heb meer vertrouwen in de garage die het onderhoud doet, dichterbij en gratis vervangend vervoer (terwijl dit pas na 24uur in het contract zit).

[ Voor 23% gewijzigd door jongetje op 02-06-2026 15:21 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:19:
@JB Wordt een beetje een vervelende discussie. Als je er echt zo instaat moet je dat met je werkgever opnemen, dat is de contracthouder van het leasecontract. Die heeft trouwens niets met de bijtelling te maken...

Verder heb ik weinig problemen met Ayvens, is al 10 jaar de leasemaatschappij voor mij als berijder en lossen alles goed op.
Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.

Wie het oplost maakt me niet uit, maar dat jij tot achter de komma alle abbo's weet? Dat is niet het geval voor de normale klant. Die kiest een auto uit en na 3 jaar werkt er ineens iets niet meer, want geld... Ja dat is braaf gedoe.
Daarbij hoef ik niet naar de dealer met 4 maanden wachttijd, heb meer vertrouwen in de garage die het onderhoud doet, dichterbij en gratis vervangend vervoer (terwijl dit pas na 24uur in het contract zit).
Wij zitten gewoonweg compleet anders in elkaar. Jij laat het gebeuren, ik sta het niet toe.

Ik eis onderhoud bij de dealer, want software updates. Kan James niet. Ik krijg meteen vervangend vervoer, want ik doe onderhoud bij hun. Auto wordt thuis opgehaald. Bandenwissel idem, die kennen de auto. Hell ik bel hun als ik iets heb, ipv de LM want dat doen de normale klanten ook. Zij regelen het met de LM.

Ayvens was eerst toch Leaseplan? Man man man, alles met die portal. Niks op relatie/gevoel. Alleen maar uitgeknepen contracten, niet de originele autoruiten want Autotaalglas. Naar de bandenboer, uitlijnen ook nodig? Maak maar nieuwe afspraak want we mogen je niet direct helpen. Sensoren die flippen omdat hork A bij de rubberspecialist ook moet rennen om nog iets van marge te hebben van die uitknijpers, ga nu maar naar de dealer want die kunnen de sensoren programmeren enz enz. Ruit vervangen, ruitenwisser loopt aan want toch iets net anders aan de aftermarkut ruit. Alles voor hun eigen portemonnee, maar de berijder? Fijn dat jij het goed hebt bij Ayvens :)

[ Voor 46% gewijzigd door JB op 02-06-2026 16:01 ]

Mijn boefje is liev!


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.

Wie het oplost maakt me niet uit, maar dat jij tot achter de komma alle abbo's weet? Dat is niet het geval voor de normale klant. Die kiest een auto uit en na 3 jaar werkt er ineens iets niet meer, want geld... Ja dat is braaf gedoe.


[...]
Wij zitten gewoonweg compleet anders in elkaar. Jij laat het gebeuren, ik sta het niet toe.

Ik eis onderhoud bij de dealer, want software updates. Kan James niet. Ik krijg meteen vervangend vervoer, want ik doe onderhoud bij hun. Hell ik bel hun als ik iets heb, ipv de LM want dat doen de normale klanten ook. Zij regelen het met de LM.
Juup, mensen trekken hun bek niet meer open. Ik ben het helemaal met je eens.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.
Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 02-06-2026 16:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Ben dan wel benieuwd welke LM dat toetst :? Ik heb dat nog nooit gezien, maar ik durf ook niet zeker te stellen wie de kosten droeg wanneer er na 3 jaar ineens iets afliep, terwijl de looptijd 4 jaar was. Feit blijft, dat ik over de gehele looptijd eenzelfde functionaliteit verwacht. Beetje hetzelfde als er na 3 jaar geen nieuwe winterbanden meer mogen, want de auto gaat er toch uit.

Dat verschilt inderdaad per werkgever, sommigen doen alleen zaken met 1/2 LMs om alles gelijk/overzichtelijk te houden. Ik wil ook niet hebben dat de LM voor mij de dealer bepaald. En alles onder één dak. Ga je daar proefrijden etc, en daarna mag je vertellen dat LM de auto bij een ander heeft besteld. Maar met een beetje mazzel heb je ook een dealer die het spel snapt en wat extra korting geeft, die hij wel weer terug pakt op accessoires zodat gunning geen issue is.

Kan me wel voorstellen als je een bepaalde auto graag wil rijden en het past net niet, dat je kiest voor een uitknijp LM contract, maar ik zou liever een optie/accessoire laten varen dan al dat gezeik wat je ermee hebt.

Mijn boefje is liev!


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:33:
[...]


[...]

Ben dan wel benieuwd welke LM dat toetst :?
Geen idee, ik ben hier nog niet tegenaan gelopen. Maar reken er maar op dat ik daar scherp op ga zijn als ik aan een nieuwe auto toe ben. Mijn huidige volvo heeft een "connectivity" abo (internet access) die niet geheel toevallig de eerste 4 jaar gratis is, wat ook de looptijd van 80% van de leasecontracten in NL is. Ik ga hier dan ook niet tegenaan lopen met deze auto. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Geen idee, ik ben hier nog niet tegenaan gelopen. Maar reken er maar op dat ik daar scherp op ga zijn als ik aan een nieuwe auto toe ben. Mijn huidige volvo heeft een "connectivity" abo (internet access) die niet geheel toevallig de eerste 4 jaar gratis is, wat ook de looptijd van 80% van de leasecontracten in NL is. Ik ga hier dan ook niet tegenaan lopen met deze auto. :)
Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.

Mijn boefje is liev!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Ik ben het andersom gaan doen, enkel 3 offertes opvragen bij de LMs met de beste cijfers van VZR en 2 grote voor de concurrentie.
En dan duikt VWPFS 15% onder de goedkoopste... Maar tot nu toe dwing is succesvol service af.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.
Ja elke week door de wasstraat deed ik ook met de tankpas. Bij een andere werkgever kon dit niet dus declareerde ik het. Of anders van de bijtelling eraf. Ach die leaseauto. Ben blij dat ik hem niet meer heb 🤣🤣🤣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Tylen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Ja elke week door de wasstraat deed ik ook met de tankpas. Bij een andere werkgever kon dit niet dus declareerde ik het. Of anders van de bijtelling eraf. Ach die leaseauto. Ben blij dat ik hem niet meer heb 🤣🤣🤣
Wij hebben inmiddels ook mogelijkheden zoals een mobiliteitsbudget. Dus als dit contract klaar is, eens goed gaan rekenen. Als ik de tankpas dan mag houden, hebben we een deal :+

Mijn boefje is liev!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Wij hebben inmiddels ook mogelijkheden zoals een mobiliteitsbudget. Dus als dit contract klaar is, eens goed gaan rekenen. Als ik de tankpas dan mag houden, hebben we een deal :+
Daar vindt de fiscus wel wat van :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

True schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:44:
[...]


Daar vindt de fiscus wel wat van :+
Daarom 25 cent per km erbij ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54
Tylen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.
Principieel mee eens. Zeker wanneer die lui van door jou gegenereerde inkomsten worden betaald. Maar soms is een omweg wel makkelijker.

Heb de situatie zelf gehad met actieve verkeersinfornatie en gewoon de rekening ingediend als “lease auto gerelateerde kosten”. De off the record opmerking dat de discussie an sich de zaak al meer zou kosten dan die paar honderd euro was reden genoeg er niet moeilijk over te doen. Als je daar moeilijk over doet heb je het concept van een goede werkgever-werknemer relatie niet begrepen. Penny wise, pound foolish, zoals de Britten zouden zeggen.

Indienen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dus.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Cid Highwind schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Principieel mee eens. Zeker wanneer die lui van door jou gegenereerde inkomsten worden betaald. Maar soms is een omweg wel makkelijker.

Heb de situatie zelf gehad met actieve verkeersinfornatie en gewoon de rekening ingediend als “lease auto gerelateerde kosten”. De off the record opmerking dat de discussie an sich de zaak al meer zou kosten dan die paar honderd euro was reden genoeg er niet moeilijk over te doen. Als je daar moeilijk over doet heb je het concept van een goede werkgever-werknemer relatie niet begrepen. Penny wise, pound foolish, zoals de Britten zouden zeggen.

Indienen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dus.
Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_6iywlJeMoLDJ2ScsbUFRLlGa0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp3E5MGKRj6SBuHzXyoccKr5.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 03-06-2026 09:31 ]

Mijn boefje is liev!


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.
Idem.

Zijstraatje naar “representatief voor de dag komen”. Vind het altijd wel grappig dat dergelijke clausules heerlijk arbitrair worden toegepast. Bij ons op de zaak dus enkel qua kleur. Goed, nu is het Duitsland maar toch, kom jij met een wagen van 80k bij een lokale overheid voorgereden, met een E-klasse met AMG optiek waar je interne collega’s een Mini of ID4 rijden, hoor je niemand over representativiteit of “gepast voorkomen”, zolang hij maar niet rood is. :P

Maar goed, bij een ieder zullen er wel regeltjes zijn waarvan je denkt hoe heeft men hier ooit op kunnen komen en waarom heeft geen enkele van diens vijf opvolgers in de tussentijd gedacht “laat ons dat toch gewoon even schrappen”.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Cid Highwind schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Idem.

Zijstraatje naar “representatief voor de dag komen”. Vind het altijd wel grappig dat dergelijke clausules heerlijk arbitrair worden toegepast. Bij ons op de zaak dus enkel qua kleur. Goed, nu is het Duitsland maar toch, kom jij met een wagen van 80k bij een lokale overheid voorgereden, met een E-klasse met AMG optiek waar je interne collega’s een Mini of ID4 rijden, hoor je niemand over representativiteit of “gepast voorkomen”, zolang hij maar niet rood is. :P

Maar goed, bij een ieder zullen er wel regeltjes zijn waarvan je denkt hoe heeft men hier ooit op kunnen komen en waarom heeft geen enkele van diens vijf opvolgers in de tussentijd gedacht “laat ons dat toch gewoon even schrappen”.
Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.

Mijn boefje is liev!


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.
Yep. Vind het ook onzinregeltjes die vooral representatief zijn voor calvinistische bekrompenheid. De ene rijdt graag een wat luxere auto waar hij iedere dag plezier van heeft, de ander bespaart 1000€ op jaarbasis omdat ie graag wat verder vliegt qua vakantie. Zeker als je meer en langer op de weg zit is het de normaalste zaak van de wereld passend vervoer te hebben.

En een beetje zakelijk succes is niks om je voor te schamen. Men weet toch wel wat je kost, dan kan men tenminste de schijn ophouden dat er genoeg naar de werknemer wordt doorgegeven in plaats van de suggestie te wekken dat het aan de strijkstok blijft hangen ;)
offtopic:
Polo-klasse was bij ons qua policy juist uitgesloten. Als dat goed genoeg is voor je ritjes heb je sowieso geen case voor een zakelijke auto. Temeer omdat er dan ook wordt verwacht dat je deze gebruikt indien er eens een wat langere afstand wordt gereden en dan is een Golf sowieso het minimale.
Even afgezien daarvan dat de regeling enkel voor senior and up beschikbaar is. Maar goed, de bijtelling is dan ook flink schappelijker dan de meerprijs die je in NL zou betalen, dat beiden even voor het juiste perspectief :)

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:40
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

[Afbeelding]
Dit is echt heel frustrerend bij Ayvens inderdaad. Ik heb zolang met de variabelen zitten pielen tot ik de merkdealer naar keuze op een dag dat uitkwam gevonden had. Zonde van mijn tijd. En erna ook nog nabellen om zeker te zijn van afspraak en vervangende auto e.d.

Hoe krijgen ze het verzonnen..

  • KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.
Dit is inderdaad zo mooi.

Toen ik nota bene bij Athlon in Almere zat reden de werknemers van Athlon allemaal "redelijke" leaseauto's. Echter waren ze net overgenomen door Daimler, dus de Duitse enclave om Athlon "even" recht te trekken stond ook op de parkeerplaats. De regel bij Daimler/MB was dat je elk jaar (!) en soms zelfs elke 6 maanden (afhankelijk van het model) een andere auto kon rijden. Op die manier konden ze zoveel mogelijk auto's de markt op gooien die het onderhoud (de echte marge pakker) bij de dealer moesten doen.

Combineer dat met de soepele regels qua lease in Dld en er stonden opeens allerlei C43/E53 en zelfs een S63 met duitse platen naast de zwarte, grijze en witte Skoda's en VW's :+

Mooie tijden, de afgunst van de mensen van Athlon droop er vanaf.

K to the KillaZ


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

[Afbeelding]
Wel een bijzondere recentie, de eerste stap bij het maken van een afspraak is namelijk of je de auto zelf wilt brengen of gebruik wilt maken van de haal &breng service. En dan pas kun je een garage kiezen. Bij sommige garages is er dan alsnog de keuze voor vervangend vervoer als je afziet van de haal&breng service.
En de dealers zetten zelf hun agenda vaak dicht de eerst 2 a 3 maanden omdat het er zo druk is. Dus is logisch dat die niet meteen naar voren komen. Je kunt vaak gewoon met de dealer een afspraak maken, zeker als er ook nog garantiewerk of een terugroepactie bij zit is mijn ervaring.

Nu met de Tesla nog makkelijker, die mag alleen maar maar Tesla voor onderhoud en dat regel je direct met de Tesla app. Maargoed, die hoeft dan niet elk jaar een olieverversing oid dus ben er in de 2 jaar dat ik hem heb nog nooit geweest.
Vraag me ook serieus af waarom je perse naar de merkdealer wilt om een keer per jaar je olie te verversen. Is niet dat daar speciale mensen werken die veel meer verstand hebben van de auto dan bij een vakgarage. De enige reden dat ik er met mijn octavia kwam was vanwege de vele software problemen en updates.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?

Mijn boefje is liev!


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:17
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:
@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?
Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?

  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:42
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:
@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?
Wees blij dat je überhaupt naar een dealer mag. Zij doen periodiek onderhandelingen met de merken en als die niet genoeg toegeven aan Ayvens dan blokkeren ze gewoon alle dealers en mag je naar een Profile of James autoservice voor service en onderhoud….


PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door DNN!S op 03-06-2026 11:43 ]


  • Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:54
R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?
Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?
Begrijpend lezen is lastig… natuurlijk bepalen zij, maar met een portal en algoritmes mijn preferred dealer wegdrukken en met allerlei andere opties komen waar zij uitmelkcontracten mee hebben is next level.

Als ik naar mijn dealer kan/mag omdat zij ook mogen servicen, waarom wordt het mij als berijder dan bewust lastig gemaakt?

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 03-06-2026 12:32 ]

Mijn boefje is liev!


  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:42
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
[...]
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.
Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).
Kijk, ook dat kan altijd gebeuren, maar door logge systemen en geforceer met portals, kost het je als berijder enorm veel frustraties/tijd/geld.

Die portal kwam toentertijd ook uit het niets, dealer belde op dat ie de auto niet mocht servicen. Na escaleren via fleetmanager werd er een uitzondering gemaakt omdat ik niet via de portal had gewerkt }:O Dat deed ik daarvoor ook niet, auto was al meermaals binnen geweest, alles met telefoon. Ik ken gelukkig geen andere LM die ook alleen maar werkt met een portal. Verschrikkelijk. Zo lang alles precies in het straatje past, gaat dat goed, maar staat nog steeds los van ergens heen mogen maar het bewust frustreren.

Mijn boefje is liev!


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.
In principe wel, maar toen ik een onderhoud deed 6 maanden voor de lease af liep en ze de remblokken niet mochten vervangen heb ik het toch geescaleerd.

Ik deed toen 3000-4000km per maand, en vond het niet verantwoord om te rijden met remblokken waarvan het lampje af en toe aan ging. Ik heb toen gezegd dat ik hem 2 weken gaf om een akkoord te krijgen van de LM en anders, dat hij dan maar in mijn auto mocht rijden...

Was snel geregeld...

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.
Wie betaalt, bepaalt. Dat geldt hier ook, dus als jij betaalt voor vrije keuze en een goed onderhouden auto heb je daar recht op. Maar daar wordt dan soms weer tot achter de komma ik gespaard.

Ben wel benieuwd wat dat werkelijk zou kosten en wie daar dan ook gebruik van zou maken, of waar de grens ligt wat men er voor bereid is te betalen. Als het op last van m’n werkgever zou zijn 20 minuten verder te moeten rijden dan de eerste goede dealer zijn het 40 (of 80) verloren werkminuten en mag men zelf narekenen of het werkelijk zo een zinvolle spaarmaatregel is zolang de toko niet op omvallen staat maar gewoon zware cijfers draait :)

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ach valt toch allemaal wel mee toch? Ik zit bij van Mossel en die verplichten je alles te regelen bij de bedrijfsonderdelen van van Mossel. APK + beurt? Die afspraak van 2 maanden van te voren cancellen ze zonder het me te laten weten en daar kom je dus 2 weken voor de APK verloopt achter…, diezelfde toko presteerde het ook om op de dag van dat mijn voorbanden vervangen moesten worden de banden überhaupt niet besteld te hebben.

Schadehersteller? Ik kreeg de auto met allemaal kritiek brandende storingslampjes mee terug.

Dus volgens mij maakt het allemaal geen ene k.. meer uit welke toko je hebt, ze zijn allemaal tot op het bot kapot geautomatiseerd. Ik ben er dermate klaar mee dat ik eind dit jaar het mobiliteitsbudget pak en dan hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Begrijpend lezen is lastig… natuurlijk bepalen zij, maar met een portal en algoritmes mijn preferred dealer wegdrukken en met allerlei andere opties komen waar zij uitmelkcontracten mee hebben is next level.

Als ik naar mijn dealer kan/mag omdat zij ook mogen servicen, waarom wordt het mij als berijder dan bewust lastig gemaakt?
Bekijk het van de andere kant. Ik ben wagenparkbeheerder (als klein deel van mijn takenpakket). Ik heb zo’n gevalletje van de uitzondering met betrekking tot een dealer. Achteraf een ramp, doe ik niet meer met die (bekende merk)dealer. Daar heb je extra werk aan, wat jij als berijder niet ziet. Daarom probeer je - in mijn geval - het aantal leasemaatschappijen te beperken om efficiënt te werken, mits zij competitief zijn en de dienstverlening op orde is.

Daarnaast heb je ook je vaste klanten van haantjes die altijd maar op hun strepen staan omdat normaal vragen moeilijk is op een of andere manier. Onlangs nog een collega geholpen door buiten de kaders te gaan en een uitzondering te creëren om zo de privé bijdrage te beperken wat gelukt is. Dan help je iemand, zou je denken. Krijg je achteraf een trap na en een grote bek dat het niet snel genoeg gegaan is en dat ze het niet eens zijn met de bedrijfsregeling. Voor zulke drammers zet ik de volgende keer de extra stap niet meer.

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:02:
Ach valt toch allemaal wel mee toch? Ik zit bij van Mossel en die verplichten je alles te regelen bij de bedrijfsonderdelen van van Mossel. APK + beurt? Die afspraak van 2 maanden van te voren cancellen ze zonder het me te laten weten en daar kom je dus 2 weken voor de APK verloopt achter…, diezelfde toko presteerde het ook om op de dag van dat mijn voorbanden vervangen moesten worden de banden überhaupt niet besteld te hebben.

Schadehersteller? Ik kreeg de auto met allemaal kritiek brandende storingslampjes mee terug.

Dus volgens mij maakt het allemaal geen ene k.. meer uit welke toko je hebt, ze zijn allemaal tot op het bot kapot geautomatiseerd. Ik ben er dermate klaar mee dat ik eind dit jaar het mobiliteitsbudget pak en dan hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.
Ik ben benieuwd of een mobiliteitsbudget gunstiger is dan een auto van de zaak - ik krijg het niet rond gerekend. Experts op dit gebied die ik ken krijgen het ook niet voor elkaar. Als jou het wel lukt, ben ik oprecht benieuwd hoe (niet vervelend bedoeld, ben er oprecht nieuwsgierig naar).

  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:42
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:02:
hopelijk een garage vind waar de menselijke kant nog enigszins aanwezig is.
Misschien bestaan die nog in de occasionmarkt maar bij merkdealers hoef je dat al heel lang niet meer te verwachten. Die zijn net zo efficiënt ingericht als leasemaatschappijen en hebben geen tijd voor een menselijke kant. Zelfs bij een dealer waar ik al 5 of 6 nieuwe auto’s had besteld en al 20 jaar trouw voor onderhoud kwam werd ik de laatste keer behandeld alsof ik om een poster kwam vragen. Een bloemetje bij het ophalen krijg je al helemaal niet meer.

En ik snap het ook wel. Pas geleden eens bij een grote BMW-dealer een uurtje gewacht op onderhoud en in dat uur op een gewone dinsdagmiddag waren er wel 50 interacties met klanten die nieuwe auto’s ophaalden, onderhoud haalden en brachten etc.

Gelukkig kom je er met de huidige betrouwbare auto’s maar 2x in de 4 jaar. De gezelligheid en leukigheid van vroeger is er echt af.

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik ben benieuwd of een mobiliteitsbudget gunstiger is dan een auto van de zaak - ik krijg het niet rond gerekend. Experts op dit gebied die ik ken krijgen het ook niet voor elkaar. Als jou het wel lukt, ben ik oprecht benieuwd hoe (niet vervelend bedoeld, ben er oprecht nieuwsgierig naar).
Ik mag 900 mobiliteits budget hebben. Ik rij nu ongeveer 15000 per jaar, zal wellicht oplopen naar 20000. Ik kan er prima mee leven een 2e hands aan te schaffen, dus heb voor de rekensom gewoon even mijn huidige leaseauto in de anwb rekentool gegooid en daar kwam met een 10 jaar termijn voor bezit een maandelijkse kost van ongeveer 600 euro uit.

Stop ik met leasen komt de bijtelling te vervallen, dat is 250 euro a 300 euro winst…

Mobiliteitsbudget krijg je de kilometers bruto=netto, dus gemakshalve ga ik even voor 500 euro extra op de rekening.

Dus met leasen 250 euro minder salaris, met mobiliteitsbudget 500 euro meer en dan 600 euro meer aan kosten, 150 winst?

Maar zal in de praktijk wel anders uitpakken, ik kan thuis laden, aan de zonnepanelen en ik ga ERE opstrijken, dus de variabele kosten zullen waarschijnlijk lager zijn.

Ik kan het rond rekenen, maar op basis van weinig kilometers, geen bezwaar tegen een 2e hands en hoef niet iedere 5 jaar een nieuwe auto…

Voel je vrij gaten in de argumentatie te schieten….

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
PeaceNlove schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Ik mag 900 mobiliteits budget hebben. Ik rij nu ongeveer 15000 per jaar, zal wellicht oplopen naar 20000. Ik kan er prima mee leven een 2e hands aan te schaffen, dus heb voor de rekensom gewoon even mijn huidige leaseauto in de anwb rekentool gegooid en daar kwam met een 10 jaar termijn voor bezit een maandelijkse kost van ongeveer 600 euro uit.

Stop ik met leasen komt de bijtelling te vervallen, dat is 250 euro a 300 euro winst…

Mobiliteitsbudget krijg je de kilometers bruto=netto, dus gemakshalve ga ik even voor 500 euro extra op de rekening.

Dus met leasen 250 euro minder salaris, met mobiliteitsbudget 500 euro meer en dan 600 euro meer aan kosten, 150 winst?

Maar zal in de praktijk wel anders uitpakken, ik kan thuis laden, aan de zonnepanelen en ik ga ERE opstrijken, dus de variabele kosten zullen waarschijnlijk lager zijn.

Ik kan het rond rekenen, maar op basis van weinig kilometers, geen bezwaar tegen een 2e hands en hoef niet iedere 5 jaar een nieuwe auto…

Voel je vrij gaten in de argumentatie te schieten….
Dank voor de uitvoerige uitleg. Als je 20.000 per jaar rijdt - en dat is woon-werk/zakelijk, dan heb je maximaal € 417 per maand onbelast (obv € 0,25 per km), toch? Dan zou mijn vraag zijn of die € 900 netto of bruto is, want het resterende gedeelte zal dan belast worden met loonbelasting.

persoonlijk heb ik het niet rond gerekend, maar uitgaande van een nieuwe auto die ik privé lease; ik rijd het dubbele, grootste gedeelte zakelijk en ik heb geen zin om elke x aantal jaar een auto te moeten kopen vanwege mijn werk. Onder andere omdat je bij aanschaf in een keer een fors bedrag mag aftikken.

Daarnaast trek je een risico naar je toe. Een aantal jaren geleden is mijn privé auto total loss geraakt buiten mijn schuld om. De verzekerde keerde de dagwaarde uit van de auto, maar daar kon ik geen nieuwe (tweedehands) auto’s qauto van kopen. Dus dan trek je die investering naar voren.

als berijder krijg ik het niet rond gerekend. Maar vanuit mijn functie bekijk ik het ook vanuit de werkgever. Omdat je niet alles netto kunt uitkeren, moet je een hoger bruto bedrag uitkeren (niet zelden 50%). Daarnaast kan een bedrijf betaalde btw verrekenen met voorbelastingen, waar een consument de btw volledig als kosten heeft. Om een werknemer hetzelfde te bieden als voorheen dmv een leaseauto, moet je een aanzienlijk hoger bruto mobiliteitsbudget bieden.

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Dank voor de uitvoerige uitleg. Als je 20.000 per jaar rijdt - en dat is woon-werk/zakelijk, dan heb je maximaal € 417 per maand onbelast (obv € 0,25 per km), toch? Dan zou mijn vraag zijn of die € 900 netto of bruto is, want het resterende gedeelte zal dan belast worden met loonbelasting.
die 900 bruto is grofweg 450 netto, ik krijg dan vervolgens die kilometers onbelast uit die 900 vergoed, dus vandaar dat ik voor het gemak reken met 500 netto.

Met de verzekering noem je nog wel iets, wellicht dat ik een verzekering kies met aanschafwaarde dekking, dan heb je in ieder geval drie jaar lang dat probleem niet.

Als je als werknemer inderdaad exact hetzelfde wil vanuit een mobiliteitsbudget dan wordt het inderdaad moeilijk. Gloednieuwe auto privé de dealer uitrijden is een dure hobby. Vandaar ook mijn keuze voor een auto waar de kop al vanaf is.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:25:
[...]

als berijder krijg ik het niet rond gerekend. … Om een werknemer hetzelfde te bieden als voorheen dmv een leaseauto, moet je een aanzienlijk hoger bruto mobiliteitsbudget bieden.
Twee parameters moeten daadwerkelijk anders.
  1. Je bent geen dief van je eigen portemonnee en koopt een occassion.
  2. Je doet langer met je auto dan 5 jaar.
Zodra je over de termijn heen gaat is het letterlijk geld verdienen. Kosten voor onderhoud worden veelal overschat. En leasewagens gaan met 150.000 - 200.000 km eruit, maar een beetje auto kan een stuk langer door.

SirLenncelot in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

Maar ja; wil je een gloednieuwe bak elke 4 jaar dan kun kun je niet op tegen zakelijke lease.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Bekijk het van de andere kant. Ik ben wagenparkbeheerder (als klein deel van mijn takenpakket). Ik heb zo’n gevalletje van de uitzondering met betrekking tot een dealer. Achteraf een ramp, doe ik niet meer met die (bekende merk)dealer. Daar heb je extra werk aan, wat jij als berijder niet ziet. Daarom probeer je - in mijn geval - het aantal leasemaatschappijen te beperken om efficiënt te werken, mits zij competitief zijn en de dienstverlening op orde is.

Daarnaast heb je ook je vaste klanten van haantjes die altijd maar op hun strepen staan omdat normaal vragen moeilijk is op een of andere manier. Onlangs nog een collega geholpen door buiten de kaders te gaan en een uitzondering te creëren om zo de privé bijdrage te beperken wat gelukt is. Dan help je iemand, zou je denken. Krijg je achteraf een trap na en een grote bek dat het niet snel genoeg gegaan is en dat ze het niet eens zijn met de bedrijfsregeling. Voor zulke drammers zet ik de volgende keer de extra stap niet meer.
Gevalletje? Dan hebben jullie het toch gewoonweg anders ingeregeld? Bij ons is alles gewoon via de dealer mogelijk, dat zijn geen uitzonderingen, maar geldt voor iedereen. Onderhoud, ruit vervangen, banden wisselen. Alleen schade niet volgens mij, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Uitzonderingen moet je ook niet willen, of er moeten hele goede redenen voor zijn. En ja dan is het vrij frustrerend als je dan een trap na krijgt. Geen idee hoe het precies zit, ken de details niet.

Mijn boefje is liev!


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

nosuchuser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Ik ben benieuwd of een mobiliteitsbudget gunstiger is dan een auto van de zaak - ik krijg het niet rond gerekend. Experts op dit gebied die ik ken krijgen het ook niet voor elkaar. Als jou het wel lukt, ben ik oprecht benieuwd hoe (niet vervelend bedoeld, ben er oprecht nieuwsgierig naar).
Ik krijg het altijd rond gerekend. (Toen ik nog voor een werkgever werkte). Maar buiten de mobiliteitsbudget (welke gelijk moet zijn aan je leasekosten ex brandstof) moet je ook je kilometer vergoeding krijgen. En bij mijn laatste werkgever was dat 29 cent dus was het helemaal makkelijk rond te krijgen.

Moet wel zeggen dat, in mijn tijd van zakelijk leasen, de leasebedragen altijd EX brandstof was en dat ik een goed budget had (+1000 euro per maand)

Nu alweer 10 jaar leasevrij. Heeeeeerlijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:25:
[...]


Gelukkig kom je er met de huidige betrouwbare auto’s maar 2x in de 4 jaar. De gezelligheid en leukigheid van vroeger is er echt af.
Gezellig en leuk bij een dealer?

Nooit mee gemaakt, en ik rij auto sinds 1986.

Alles heb ik meegemaakt.

Afspraak gemaakt, en bij aankomst weten ze van niks. Herstellingen die in 3 keer moeten gebeuren, foute facturen, oliedop niet dicht, auto terugkrijgen waar er 3 rode lampjes aan gaan op het dashboard (olie en water niet terug opgevuld), bouten van wielen niet aan getrokken, banden te hard of te zacht,...

Hoe minder ik er moet komen, hoe beter.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Gezellig en leuk bij een dealer?

Nooit mee gemaakt, en ik rij auto sinds 1986.

Alles heb ik meegemaakt.

Afspraak gemaakt, en bij aankomst weten ze van niks. Herstellingen die in 3 keer moeten gebeuren, foute facturen, oliedop niet dicht, auto terugkrijgen waar er 3 rode lampjes aan gaan op het dashboard (olie en water niet terug opgevuld), bouten van wielen niet aan getrokken, banden te hard of te zacht,...

Hoe minder ik er moet komen, hoe beter.
Ik vind de contrasten altijd wel mooi :D In mijn regio zijn er gelukkig nog een aantal dealers die zich niet laten opslokken door de grote jongens. Ik heb nog nooit meegmaakt, wat jij schrijft. Ze kennen je bij naam, de verkoper komt altijd even buurten als je er voor onderhoud bent etc.

Mijn boefje is liev!


  • Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Gezellig en leuk bij een dealer?

Nooit mee gemaakt, en ik rij auto sinds 1986.

Alles heb ik meegemaakt.

Afspraak gemaakt, en bij aankomst weten ze van niks. Herstellingen die in 3 keer moeten gebeuren, foute facturen, oliedop niet dicht, auto terugkrijgen waar er 3 rode lampjes aan gaan op het dashboard (olie en water niet terug opgevuld), bouten van wielen niet aan getrokken, banden te hard of te zacht,...

Hoe minder ik er moet komen, hoe beter.
Misschien ook pech? 14 auto's gehad in 20 jaar, en slechts 1 keer gedoe, dat was de laatste met Ford (Mustang) waar Ford behoorlijk wat steken laat vallen. Voor de rest, altijd prima service, auto netjes schoon na elke beurt of zelfs bandenwissel .

(BMW, Mercedes, Volvo)

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
JB schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Ik vind de contrasten altijd wel mooi :D In mijn regio zijn er gelukkig nog een aantal dealers die zich niet laten opslokken door de grote jongens. Ik heb nog nooit meegmaakt, wat jij schrijft. Ze kennen je bij naam, de verkoper komt altijd even buurten als je er voor onderhoud bent etc.
Heb ik ook ooit bij een kleine dealer van Renault meegemaakt hoor.

Ik had altijd een lijstje met 3-4 dingen die moesten gedaan worden, en altijd waren er 1-2 punten niet opgelost... En ik kwam daar voor terug. Dat vond hij niet leuk, tot hij na 2 jaar zei dat hij er geen zin meer in had, wou ook niet meer voor klanten van LM werken.

Bij die auto was na 6 maanden de tankklep vast komen te zitten. Die ging steeds stroever. Dus ik vroeg een andere tankklep. Kwam de auto halen... tankklep was afgebroken door hem, ik moest een week later maar eens terugkomen. Dat deed ik, en hij had die ongelakt gemonteerd.... Vond hij normaal... ik niet.

Dus nog eens terug... En toen kreeg ik in het lang en breed te horen dat hij niet vergoed werd voor dat lakwerk, terwijl het toch echt een garantiepuntje was. Was niet mijn probleem, en toen is het moeilijker en moeilijker gegaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Heb ik ook ooit bij een kleine dealer van Renault meegemaakt hoor.

Ik had altijd een lijstje met 3-4 dingen die moesten gedaan worden, en altijd waren er 1-2 punten niet opgelost... En ik kwam daar voor terug. Dat vond hij niet leuk, tot hij na 2 jaar zei dat hij er geen zin meer in had, wou ook niet meer voor klanten van LM werken.

Bij die auto was na 6 maanden de tankklep vast komen te zitten. Die ging steeds stroever. Dus ik vroeg een andere tankklep. Kwam de auto halen... tankklep was afgebroken door hem, ik moest een week later maar eens terugkomen. Dat deed ik, en hij had die ongelakt gemonteerd.... Vond hij normaal... ik niet.

Dus nog eens terug... En toen kreeg ik in het lang en breed te horen dat hij niet vergoed werd voor dat lakwerk, terwijl het toch echt een garantiepuntje was. Was niet mijn probleem, en toen is het moeilijker en moeilijker gegaan.
Mja, geen idee. Ik ben ook een "puntje-precies" type, maar als je niet "dezelfde taal" spreekt en/of een dealer wordt vastgezet door een LM omdat hij de kosten niet kwijt kan...

Zelf meegemaakt met een turbo, die klonk niet lekker maar werd afgedaan als producteigenschap. Toen ik vroeg om dezelfde motorisering te starten, was het snel klaar met discussiëren. Wat bleek (in dit geval Volvo), Volvo Nederland deed het af als producteigenschap en de dealer kreeg dus geen garantieclaim voor elkaar. De LM ging uiteraard ook niets doen. Dus dan maar escaleren... Het is altijd wel wat, maar als de dealer klem gezet wordt, is het niet perse de schuldige vaak ;)

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1