jongetje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:34:
[...]
Maar die eigen bijdrage moet je wel eerst betalen voordat je die van je bijtelling af kunt trekken. Dus daarmee ga je toch juist nog meer kosten maken? Een werkgever heeft ook kosten aan een leaseauto. Mijn leasecontract is ruim 1000k bruto per maand (incl. Brandstof). Ga je je werkgever dan die 1000euro (als voorbeeld) betalen van je netto salaris en sat aftrekken van de bijtelling? Wordt echt een enorm dure auto dan.
Volgens mij is het veel voordeliger om je nieuwe werkgever het leasecontract te laten afkopen en je zelf een auto koopt. Als je zo voordelig was met een eigen bijdrage en wat heen en weer schuiven met potjes dan deden de meeste werkgevers het wel zo.
Ik doe even wat aannames, maar het probleem is hier volgens mij plat te slaan als:
- werknemer wil een nieuwe baan, nieuwe WG wil leaseauto niet overnemen en werknemer moet contractueel iets met de auto doen, wat zijn de opties?
Even ballpark:
- 70k fiscaal, EV '24
- leaseprijs €1000 ex btw ex brandstof
- 7k/mnd inkomen ex vakantiegeld
- 20k km, 18kWh/100km ~3600 kWh/jr, maakt met 30ct/kWh zo'n €90/mnd brandstof
Dan kom je uit op €1133 bruto bijtelling per maand wat netto €561 + €74 verminderde heffingskorting.
Contract privé overnemen zal zo'n €1210 incl. btw worden (netto dus) + €90 brandstof dus €1300 netto per maand.
Wél €635 minder aan netto bijtelling dus €665 per maand bijleggen. Stel 10k km/jaar woon-werk voor 23ct/km maakt nog eens €192 vergoeding per maand en dus €473 netto om de auto in de PL te nemen.
Stel nieuwe WG wil de auto niet overnemen want geen auto's of geen auto's voor dit functieprofiel gaat die vriend dus voor €473 netto het schip in.
Stel nieuwe WG (NWG) wil wel heel graag deze nieuwe werknemer want, markt is lastig en goed personeel vinden is lastig en die vriend heeft een goede positie. Dan kan er natuurlijk een overnamecontract worden opgesteld, dat ook deze auto indien contract nog loopt mee genomen moet worden dus risico afwentelen. NWG wil geen meerkosten hebben voor deze nieuwe werknemer t.o..v een andere hire (zou ik volstrekt logisch vinden), dan zou NWG de autokosten 100% als privé bijdrage kunnen laten verreken met de bijtelling, hierdoor hoeft NWG geen cent aan de operationele kosten van de lease te betalen.
Gezien de eigen bijdrage nooit hoger mag zijn dan de bijtelling (die tot nu toe in dat kalenderjaar betaald is) hebben we het dan over die max van €1133 met het contract van €1000 + €90 brandstof zou dat te redden zijn. Eigen bijdrage wordt dan €1090.
Dan kom je uit op een netto salaris van €3718 (7k, wel auto 1133 bijtelling, 1090 eigen bijdrage, €192 onbelast km-vergoeding) t.o.v. €4833 (7k, geen auto, €192 onbelast km-vergoeding).
Netto dus €1115 minder inkomen, maar ook €665 minder lasten en geen BKR-registratie.
Netto verschil is dan dus €450 minder netto te besteden, maar geen BKR-registratie.
Dit is dus ballpark én als de NWG deze constructie zou willen doen die haar dus geen cent meer kost anders dan wat risico bij eerder uit dienst en moeite met betalen van resttermijnen contract. Bij andere inkomens of fiscale waardes, onbelaste km-vergoedingen komen hier natuurlijk hele andere waardes uit, maar ik denk dat ik nu wel redelijk goed zit.
Enkele screenshots van berekenhet: