Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
KerstRunner schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:43:
Vandaag bericht gekregen dat ze op mijn werk overgaan op een eigen bijdrage.

''De medewerker betaalt een eigen bijdrage voor privégebruik in de kosten die .. hiervoor maakt. Dit gaat uit van het principe 'de gebruiker betaalt' en is gebaseerd op het werkelijk aantal gereden privé kilometers. De medewerker betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op 8.000 privé kilometers op jaarbasis. En verschilt afhankelijk van de dienstautokeuze die van toepassing is zoals aangegeven in de tabel.

Salarisgroep 7 t/m 9 - Bijdrage per km 0,095/km - Voorschot 63 euro/maand

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.
Betekent dat ook dat je alle zakelijke ritten moet gaan bijhouden? Anders kan je nooit privekilometers berekenen. Het zou het bedrijf zomaar meer geld gaan kosten dan dat het oplevert....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:51
SirLenncelot schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:05:
Dat vind ik wel een interessante. Stel je betaalt 700 bruto bijtelling en krijgt een naheffing van 1000 euro eigen bijdrage in december. De bijtelling mag niet negatief worden dus kunt niet de volledige 1000 euro in mindering brengen via het salaris van die periode.

Kan het restant van 300 euro nog in mindering brengen bij de aangifte IB?
Dat is op jaarbasis. Dus in december zal er genoeg basis zijn (cumulatieve bijtelling) om de eigen bijdrage te verrekenen.

@KerstRunner wel bijzondere regeling zo opeens vanuit het niks. Ook slecht dat ze daar nu mee komen en niet in december zodat mensen kunnen nadenken of ze de auto misschien niet geheel uit de bijtelling willen houden door niet meer privé te rijden. Ik zou op zijn zachtst gezegd not amused zijn als mijn werkgever hiermee zou komen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 14:23
Vraag mij ook af of het op deze manier mag worden ingevoerd, het is in principe een wijziging op je arbeidscontract en je lease overeenkomst.
Mag het bijv gedurende je looptijd van je leasecontract?

Ik ken meer bedrijven die vragen om een eigenbijdrage maar ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat dit zo op deze manier mag worden ingevoerd.

Als ik lees "een grote netbeheerder" dan vraag ik mij af wat bijv de OR daar van vind.

Verder lijkt het mij handig om te vragen wat gezien wordt als prive km
Woon werk verkeer? waar valt dat bijv onder (ik ken daar ook verschillende definities van uit mijn omgeving)

[ Voor 17% gewijzigd door Togi op 21-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VidaR-9 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Dat is op jaarbasis. Dus in december zal er genoeg basis zijn (cumulatieve bijtelling) om de eigen bijdrage te verrekenen.

@KerstRunner wel bijzondere regeling zo opeens vanuit het niks. Ook slecht dat ze daar nu mee komen en niet in december zodat mensen kunnen nadenken of ze de auto misschien niet geheel uit de bijtelling willen houden door niet meer privé te rijden. Ik zou op zijn zachtst gezegd not amused zijn als mijn werkgever hiermee zou komen.
Correct, nog even volgens het handboek loonheffingen:
"Het saldo van de waarde van het privégebruik auto en de eigen bijdrage voor privégebruik van uw werknemer (ofwel: de bijtelling) mag per kalenderjaar niet negatief zijn."

En:
"Het kan voorkomen dat de eigen bijdrage van de werknemer niet elk loontijdvak gelijk is. Dan kan in een loontijdvak de eigen bijdrage meer zijn dan de waarde van het privégebruik auto. Dan mag het saldo in dat loontijdvak wel negatief zijn, als het totale saldo per kalenderjaar maar niet negatief is."

[ Voor 15% gewijzigd door True op 21-01-2025 20:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Togi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
Vraag mij ook af of het op deze manier mag worden ingevoerd, het is in principe een wijziging op je arbeidscontract en je lease overeenkomst.

Ik ken meer bedrijven die vragen om een eigenbijdrage maar ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat dit zo op deze manier mag worden ingevoerd.

Als ik lees "een grote netbeheerder" dan vraag ik mij af wat bijv de OR daar van vind.

Verder lijkt het mij handig om te vragen wat gezien wordt als prive km
Woon werk verkeer? waar valt dat bijv onder (ik ken daar ook verschillende definities van uit mijn omgeving)
Woon-werk zijn voor de belastingdienst zakelijke kilometers. Laat ik 'm duiden: met een leaseauto van je woonadres naar je werk (kantoor, of werklocatie) zijn zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 14:23
True schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Woon-werk zijn voor de belastingdienst zakelijke kilometers. Laat ik 'm duiden: met een leaseauto van je woonadres naar je werk (kantoor, of werklocatie) zijn zakelijke kilometers.
Belastingdienst wel maar ik weet van iemand in mijn omgeving dat de eerste x km voor eigen rekening in de prive bijdrage zat bij zijn werkgever.
Nu begreep ik dat die baas ook andere rare trekjes had dus hij heeft het daar ook niet lang volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Togi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:09:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit voor nieuwe contracten is natuurlijk. Maar ja, assumption is the mother of all fuckups ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vandaag bericht gekregen dat ze op mijn werk overgaan op een eigen bijdrage.
Ik weet niet of jullie een OR hebben, maar ik zou wel even nagaan of dit afgestemd is met de OR. Kijk ook even je arbeidscontract na wat daar instaat over leaseauto en privé gebruik.

Als in je contract staat dat je de auto privé mag gebruiken, en wordt daar geen melding gemaakt van een eigen bijdrage voor het privé gebruik, dan denk ik dat werkgever nog wel een uitdaging heeft om dit rond te krijgen. Een werkgever mag niet eenzijdig een arbeidscontract aanpassen.

Maar, eerst stap zou even informeren bij de OR zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 08:18
Question Mark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet of jullie een OR hebben, maar ik zou wel even nagaan of dit afgestemd is met de OR. Kijk ook even je arbeidscontract na wat daar instaat over leaseauto en privé gebruik.

Als in je contract staat dat je de auto privé mag gebruiken, en wordt daar geen melding gemaakt van een eigen bijdrage voor het privé gebruik, dan denk ik dat werkgever nog wel een uitdaging heeft om dit rond te krijgen. Een werkgever mag niet eenzijdig een arbeidscontract aanpassen.

Maar, eerst stap zou even informeren bij de OR zijn.
Dit dus.

In de regel is dit gewoon een ordinaire kostenbesparing die er middels greenwashing door wordt gedrukt. Stel dus eerst de vraag of dit überhaupt is toegestaan, voordat er vragen worden gesteld over de implementatie.

En ja, ik denk dat er voor velen wel begrip op is te brengen voor de achterliggende principes en om buitensporig gebruik aan te pakken. Maar zoals ik de regeling nu lees, wordt *iedere* privé kilometer direct in rekening gesteld met 9.5 cent/km. Als je voorheen dus een vrij aantal kilometers had, waarbij het niet uitmaakt hoeveel, is dat direct een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Iets wat, naar mijn mening, ook niets met "fair use" te maken heeft. Dan had men namelijk wel een modaal aantal vrije kilometers ter beschikking gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:00
Cid Highwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Dit dus.

In de regel is dit gewoon een ordinaire kostenbesparing die er middels greenwashing door wordt gedrukt. Stel dus eerst de vraag of dit überhaupt is toegestaan, voordat er vragen worden gesteld over de implementatie.

En ja, ik denk dat er voor velen wel begrip op is te brengen voor de achterliggende principes en om buitensporig gebruik aan te pakken. Maar zoals ik de regeling nu lees, wordt *iedere* privé kilometer direct in rekening gesteld met 9.5 cent/km. Als je voorheen dus een vrij aantal kilometers had, waarbij het niet uitmaakt hoeveel, is dat direct een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Iets wat, naar mijn mening, ook niets met "fair use" te maken heeft. Dan had men namelijk wel een modaal aantal vrije kilometers ter beschikking gesteld.
Voor personen dienstauto's geldt een eigen bijdrage voor privégebruik die vanaf 1 juli ingaat voor auto's onder de nieuwe dienstautoregeling. De eigen bijdrage geldt voor dienstauto's die vanaf januari 2025 worden besteld.

Laat ik nou net dit jaar een nieuwe moeten bestellen. Als dat afgelopen jaar was geweest dan had ik nog 5 jaar in het oude stelsel kunnen rijden. Dus een groot deel van de collega's rijdt straks nog goedkoop én een klein deel (met nieuwere auto's) is een stuk meer kwijt. Over fair use gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 16-05 08:18
KerstRunner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Voor personen dienstauto's geldt een eigen bijdrage voor privégebruik die vanaf 1 juli ingaat voor auto's onder de nieuwe dienstautoregeling. De eigen bijdrage geldt voor dienstauto's die vanaf januari 2025 worden besteld.

Laat ik nou net dit jaar een nieuwe moeten bestellen. Als dat afgelopen jaar was geweest dan had ik nog 5 jaar in het oude stelsel kunnen rijden. Dus een groot deel van de collega's rijdt straks nog goedkoop én een klein deel (met nieuwere auto's) is een stuk meer kwijt. Over fair use gesproken.
Opmerkelijk. Nu werk ik zelf in Duitsland, maar ik kan me niet voorstellen dat de wettelijke grondslag sterk verschilt van de Nederlandse op dat vlak. Bij ons is het zo dat men enkel nieuw in dienst genomen collega's aan een nieuwe regeling kan houden. Een oude regeling die significant gunstiger is voor de medewerker dan een nieuwe, dient bijbehouden te worden, óf men moet er vrijwillig toe bereid zijn over te stappen. Iedereen heeft immers z'n prijs. Maar voer voor een OR dus.

Als dit werkelijk voor iedere medewerker een verslechtering betekent, of het nu dit jaar nog in werking treedt, of pas over 4.5 jaar, staan jullie als medewerkers best wel sterk. Tenzij het natuurlijk een branche is waar men graag werknemers ziet vertrekken en dit een manier is het "natuurlijk verloop" een handje te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:08

Crazy D

I think we should take a look.

Achteraf wordt het voorschot bedrag verrekend met meer- of minder gereden privé kilometers. Deze eigen bijdrage wordt in het voordeel van de medewerker verrekend met de fiscale bijtelling. Hierdoor betaalt de medewerker geen belasting over de eigen bijdrage.''

Heh.. Moet ik nu bovenop mijn bijtelling een bijdrage gaan betalen? Wat bedoelen ze met in mijn voordeel verrekend? Ik snap er niks van.
Je werkgever houdt dat bedrag. Maar, werkgever mag voor de bijtelling die eigen bijdrage van de bijtelling afhalen. Dus al she nu 500 euro bijtelling hebt per maand, wordt dat dus 400-nog-wat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:08

Crazy D

I think we should take a look.

KerstRunner schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Tjah het lullige is natuurlijk, als er nieuwe regels ingaan heb je altijd een grens. Nu is het net kut voor jou, had de regel per 1 maart ingegaan en je collega moet op 2 maart een auto bestellen is het kut voor hem. Het had sowieso eerlijker geweest om dit ruimer van te voren te melden, zodat je er op kon acteren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit... Als de leasevoorwaarden in je arbeidscontract staan wordt het voor een werkgever al vrij lastig, afhankelijk van de omschrijving en toekenningsvoorwaarden (er zit nl. verschil in een arbeidsvoorwaardelijke toekenning, of functievoorwaardelijke toekenning).

Staat het niet in je arbeidscontract, maar is de leaseregeling opgenomen in een personeelshandboek, dan moet de aanpassing van een arbeidsregeling altijd langs een ondernemingsraad (indien aanwezig).

@KerstRunner heb je al geinformeerd bij de ondernemingsraad en kun je eens aangeven wat er in je arbeidscontract staat?
Bijzondere constructie... Dat betekent dat na einde van het leasecontract er een eindafrekening komt, en met terugwerkende kracht de bijtelling aangepast wordt voor de laatste vier jaar. Door dat laatste verandert je toetsinginskomen en gaan ook met terugwerkende kracht eventuele toeslagen herberekend worden? Doordat je inkomen veranderd, zul je ook je belastingaangiftes moeten aanpassen...

Leuk voorstel van je werkgever, maar klinkt ondoordacht en is praktisch niet uitvoerbaar...

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 24-01-2025 13:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als lease onderdeel van je arbeidsvoorwaarden is dan is het opeens vragen van een eigen bijdrage effectief een salarisverlaging. Die zou ik niet accepteren.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Even een stukje mental accounting i.c.m. lease.

Stel dat ik mijn auto ook privé wil gebruiken. Dan ga ik bijtelling betalen. Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat ik 10.000 bruto bijtelling heb. Als ik dan in datzelfde jaar 10.000 stort in een pensioenspaarrekening, kan ik dan deze twee zaken eigenlijk tegen elkaar wegstrepen?

In ruil voor 10k voor lange termijn vastzetten rijd je dan 'gratis'?
Maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:43:
Even een stukje mental accounting i.c.m. lease.

Stel dat ik mijn auto ook privé wil gebruiken. Dan ga ik bijtelling betalen. Laten we er voor het gemak even van uit gaan dat ik 10.000 bruto bijtelling heb. Als ik dan in datzelfde jaar 10.000 stort in een pensioenspaarrekening, kan ik dan deze twee zaken eigenlijk tegen elkaar wegstrepen?

In ruil voor 10k voor lange termijn vastzetten rijd je dan 'gratis'?
Maak ik ergens een denkfout?
Alleen als die 10.000 euro past in je jaarruimte...

Maar het is wat krom rekenen. Als je niet privé gaat rijden, en je stort 10.000 euro in een pensioenspaarrekening, dan had je een aardige som van de belastingdienst gekregen. Die krijg je nu niet doordat je prive rijdt en te maken krijgt met bijtelling. Dat je dat nu "voor je gevoel" compenseert veranderd niks aan het feit dat er een bijtelling is, die gewoon geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
En die 10.000 is tegen de tijd dat je pensioen krijgt ook niet netto; dan betaal je alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:10:
En die 10.000 is tegen de tijd dat je pensioen krijgt ook niet netto; dan betaal je alsnog.
Ah natuurlijk, daar had ik stomweg niet aan gedacht.
Het voelde al niet goed.

Aangezien ik in het buitenland sowieso zelf moet tanken schiet ik er niet zo veel mee op om privé te rijden. Waarom doen mensen dat eigenlijk? :D
Je zit al snel aan 45k fiscale waarde wat je zo € 400 kost in de maand. Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
En heb je een beetje knappe auto dan ga je zo richting de € 600 per maand (of meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Het voelde al niet goed.

Aangezien ik in het buitenland sowieso zelf moet tanken schiet ik er niet zo veel mee op om privé te rijden. Waarom doen mensen dat eigenlijk? :D
Je zit al snel aan 45k fiscale waarde wat je zo € 400 kost in de maand. Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
En heb je een beetje knappe auto dan ga je zo richting de € 600 per maand (of meer).
Omdat het hun eerste en enige auto is. Omdat het een soort arbeidsvoorwaarde is in plaats van primair noodzakelijk voor de functie (alternatief is uitkering van budget). Omdat auto's heel erg op de emotie spelen en minimaal op de ratio. Of omdat mensen geld zat hebben. Of ze absoluut geen zin hebben om kilometers bij te houden en steeds na te denken over zakelijk/privé. Laat staat gemengde ritten.

Zomaar wat redenen :P

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 31-01-2025 10:30 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 01:21

djidee

Mr. Slungel

Prive de 2e auto die wat kleiner is (Fiesta), en zakelijk soms best al wat km's maakt, waardoor je daar best wat eisen aan hebt (voor mij: 2.06 en een zwakke rug). Naast ook redelijk wat prive, vrienden en familie lopen de km's in Noord-NL vrij vlot op, en mijn vriendin is met haar auto regelmatig naar werk, en in weekend komen we meer in de situatie dat de sportwedstrijden van de kinderen overlappen.
En de kinderen (nu 10 en 9) worden ook rap groter, als hij 5 jaar mee moet, dan moet ik dat wel goed in het achterhoofd houden, al gaan zij volgens de groeischema's gelukkig niet de 2 meter over op termijn.

De Fiesta (gekocht met oog op volledig afrijden) vervangen door een nieuwere grotere auto, die ook meer km's gaat draaien is overwogen (incl vakanties met vouwwagen), maar als je die rekensom helemaal rond gaat maken (incl scenario om helemaal niet meer te leasen), dan ontloopt het mekaar niet zo heel veel meer. Als is de stap nu (leaseauto moet er naar 5 jaar uit) wel heel groot geworden met de huidige nieuw prijzen en brandstofvoorschotten.

Aardig wezen puzzelen en rekenen, maar zoals het nu lijkt, ga ik toch weer leasen en prive rijden, en komen we waarschijnlijk ook op de SuperB Combi PHEV. Met een 100km elektrisch, 2 laadpalen hier in de straat die bijna altijd vrij zijn en op bij de klant, kan ik nog veel elektrisch doen, en heb ik op lange ritten toch gewoon het comfort van benzine en een grote station. Een ID7 Tourer nog naar gekeken, maar dat wordt prijstechnisch toch een heel ander feestje.

Benzine buitenland kunnen we gewoon declareren trouwens, prive is een FairUsePolicy (geloof > 18k misschien eens vragen), en alles wat je prive betaald kun je belastingvriendelijk nog opgeven (prive parkeerkosten, auto wassen, prive tol enzo), komt alsnog een 30/40% van terug (inhouden/verrekenen met bijtelling)

[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 31-01-2025 10:17 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Als je dan toch al een 2e auto hebt snap ik niet dat mensen nog privé km's maken met de leasewagen.
Als ik kijk naar mijn privé km's, dan is dat al een brandstofvoordeel van meer dan € 2000 op jaarbasis. Daarnaast, onze tweede auto zou als er privé mee gereden wordt:
  • Hogere afschrijvingskosten hebben
  • Hogere onderhoudskosten hebben
En reken daarnaast nog even de factor gemak en luxe mee.

Ik heb de rekensom nooit gemaakt, maar ik verwacht dat de "meerprijs" onder de streep best wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Het voelde al niet goed.

Hier doen we dat omdat we simpelweg 2 auto’s met privé gebruik nodig hebben. Denk dat beide auto’s tussen de 30-40k km per jaar rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
[...]

Het voelde al niet goed.

Een 2e hands auto is vaak duurder dan met denk en het zorgeloos rijden met veelal (niet altijd dus) semi onbeperkte prive km's.

Een postafschrijving (inclusief inflatiecorrectie) wordt vaak vergeten bij de tweedehandsauto. Bijvoorbeeld, een auto van 4 jaar oud die je koopt voor 25k en vervolgens 5 jaar rijdt, heeft al grofweg een afschrijving van €280 per maand (inclusief inflatiecorrectie van die afschrijving). Tel daar wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud inclusief banden, etc. bij op, en de rekensom valt al snel in het voordeel van een leaseauto, waarbij je dan ook nog eens een nieuwe auto hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:53
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Een 2e hands auto is vaak duurder dan met denk en het zorgeloos rijden met veelal (niet altijd dus) semi onbeperkte prive km's.

Een postafschrijving (inclusief inflatiecorrectie) wordt vaak vergeten bij de tweedehandsauto. Bijvoorbeeld, een auto van 4 jaar oud die je koopt voor 25k en vervolgens 5 jaar rijdt, heeft al grofweg een afschrijving van €280 per maand (inclusief inflatiecorrectie van die afschrijving). Tel daar wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud inclusief banden, etc. bij op, en de rekensom valt al snel in het voordeel van een leaseauto, waarbij je dan ook nog eens een nieuwe auto hebt
In het verleden reed ik altijd lease: begonnen met 14% bijtellingsknallers als 208 en Fiesta: dat was letterlijk feest want daar kon het Fordje Ka van mijn vrouw qua kosten nog niet eens tegenop. Later in een Megane uit 2018 gaan rijden, iets van 250 bijtelling in de maand, dat oversteeg mijn vrouw haar Fordje natuurlijk, maar het was ook een aanmerkelijk grotere bak. Nooit toendertijd overwogen om zelf een grotere 2e auto voor haar te kopen en niet prive met de zakelijke lease auto te gaan rijden. Enerzijds gemak, anderzijds kosten. Nu sinds 3 jaar rijd ik prive een Volvo (eerst v60 nu v70): ja het zijn wat oudere autos maar ik kan met gemak zeggen dat ze comfortabeler zijn dan mijn Megane, ook al hebben ze aanmerkelijk meer ervaring. Als ik alle inkomsten (kilometervergoeding) aftrek van de kosten kosten deze Volvo's (v60 vorige maand geruild voor de v70) mij prive 150 euro in de maand (onderhoud doe ik bij de dealer, behalve banden, dus dat kan wellicht zelfs nog iets goedkoper). Dus vooralsnog nooit meer een lease-auto voor mij. Maar als die er wel weer moet komen (werkgeverswitch ofzo), dan blijft het fordje ka van mijn vrouw gewoon 2e auto, want het gemak van 2 autos vrij te gebruiken is wel erg handig.

Moraal van het verhaal: je 2e auto (prive) moet of heel veel 'opbrengen' vanuit een kilometervergoeding en anders is mijn conclusie, zorg voor een goedkoop brik er naast en rijd je zakelijke auto prive, maar dan wel helemaal kapot prive O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-05 11:04
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Eerder reed ik een EV (lease), maar omdat mijn nieuwe werkgever destijds geen leaseauto’s bood, moest ik overstappen op een eigen auto. Hoewel je per maand netto iets meer overhoudt, gaat dat geld vrijwel direct weer op aan autokosten zoals onderhoud, wegenbelasting, brandstof en onopgemerkt de afschrijving. Vooral wanneer je veel kilometers maakt, kunnen deze kosten flink oplopen.

Binnenkort stap ik over naar een nieuwe werkgever waar ik weer een leaseauto kan krijgen. Op basis van een snelle berekening, waarbij ik afschrijving, onderhoud, brandstof, aantal kilometers en verzekeringen heb meegenomen, lijkt leasen (in mijn geval) zelfs voordeliger dan mijn huidige auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Cariernb schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Eerder reed ik een EV (lease), maar omdat mijn nieuwe werkgever destijds geen leaseauto’s bood, moest ik overstappen op een eigen auto. Hoewel je per maand netto iets meer overhoudt, gaat dat geld vrijwel direct weer op aan autokosten zoals onderhoud, wegenbelasting, brandstof en onopgemerkt de afschrijving. Vooral wanneer je veel kilometers maakt, kunnen deze kosten flink oplopen.

Binnenkort stap ik over naar een nieuwe werkgever waar ik weer een leaseauto kan krijgen. Op basis van een snelle berekening, waarbij ik afschrijving, onderhoud, brandstof, aantal kilometers en verzekeringen heb meegenomen, lijkt leasen (in mijn geval) zelfs voordeliger dan mijn huidige auto.
Neem je dan ook mee dat je over je eigen auto (omdat je salaris wellicht wat hoger ligt) ook vakantiedagen en pensioen opbouwt? En een auto wordt nooit groter (vanzelf) salaris meestal wel, al is het maar door cao verhogingen.

Lease is vooral handig om al je risico's in een keer kwijt te zijn voor een vast bedrag per maand, dat is natuurlijk ook wat waard. Maar het beperkt je soms wel in je auto keuze (elektrisch met caravan gaat niet zo lekker, 7 persoons auto is niet zomaar geleased en dergelijke)

[ Voor 10% gewijzigd door Sammy_tukker op 31-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
Sammy_tukker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Neem je dan ook mee dat je over je eigen auto (omdat je salaris wellicht wat hoger ligt) ook vakantiedagen en pensioen opbouwt?
Hoezo bouw je over een eigen auto vakantie dagen op?
Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf wat betreft pensioen. Vaak wordt een mobiliteitsbudget uitgekeerd als bijzonder loon en niet als vast loon waarover je ook uitkering, pensioen e.d. opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
jongetje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Hoezo bouw je over een eigen auto vakantie dagen op?
Daarbij hangt het er natuurlijk vanaf wat betreft pensioen. Vaak wordt een mobiliteitsbudget uitgekeerd als bijzonder loon en niet als vast loon waarover je ook uitkering, pensioen e.d. opbouwt.
Als je het als mobiliteitsbudget uitgekeerd krijgt niet, maar als je net als ik in je onderhandelingen meeneemt 'hey ik moet mijn eigen auto bekostigen dus mijn bruto salaris moet omhoog om concurrerend te zijn' dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:42:
[...]

In het verleden reed ik altijd lease: begonnen met 14% bijtellingsknallers als 208 en Fiesta: dat was letterlijk feest want daar kon het Fordje Ka van mijn vrouw qua kosten nog niet eens tegenop. Later in een Megane uit 2018 gaan rijden, iets van 250 bijtelling in de maand, dat oversteeg mijn vrouw haar Fordje natuurlijk, maar het was ook een aanmerkelijk grotere bak. Nooit toendertijd overwogen om zelf een grotere 2e auto voor haar te kopen en niet prive met de zakelijke lease auto te gaan rijden. Enerzijds gemak, anderzijds kosten. Nu sinds 3 jaar rijd ik prive een Volvo (eerst v60 nu v70): ja het zijn wat oudere autos maar ik kan met gemak zeggen dat ze comfortabeler zijn dan mijn Megane, ook al hebben ze aanmerkelijk meer ervaring. Als ik alle inkomsten (kilometervergoeding) aftrek van de kosten kosten deze Volvo's (v60 vorige maand geruild voor de v70) mij prive 150 euro in de maand (onderhoud doe ik bij de dealer, behalve banden, dus dat kan wellicht zelfs nog iets goedkoper). Dus vooralsnog nooit meer een lease-auto voor mij. Maar als die er wel weer moet komen (werkgeverswitch ofzo), dan blijft het fordje ka van mijn vrouw gewoon 2e auto, want het gemak van 2 autos vrij te gebruiken is wel erg handig.

Moraal van het verhaal: je 2e auto (prive) moet of heel veel 'opbrengen' vanuit een kilometervergoeding en anders is mijn conclusie, zorg voor een goedkoop brik er naast en rijd je zakelijke auto prive, maar dan wel helemaal kapot prive O-)
Ik snap toch niet hoe je bij jouw conclusie komt.
Zolang mijn vrouw geen mogelijkheid heeft om thuis te werken (onderwijs) zal bij ons altijd minimaal 1 privé en 1 lease auto op de oprit staan (tenzij ik een andere baan krijg waarbij ik geen auto meer nodig heb).
Minimale kosten voor een eigen auto hebben wij dus sowieso; afschrijving, verzekering, MRB en onderhoud zijn we dus al kwijt.

Als we over zouden stappen op privé met de leaseauto dan hebben we minder brandstofkosten en - waarschijnlijk - iets minder onderhoudskosten/afschrijvingskosten.
Brandstof:
Privé rijden we niet extreem veel kilometers, inclusief vakantie maximaal 10.000 km/jaar privé (€ 1.250 aan brandstof?).
Onderhoud/afschrijving:
Ik houd rekening met 1k aan onderhoud en 1k aan afschrijving per jaar. De afgelopen 18 jaar ben ik alle jaren ruim onder die bedragen gebleven. Een deel van die kosten hebben we dus sowieso, maar laten we optimistisch rekenen en hier 1k per jaar besparen.
De totale besparing is dan € 2.250 per jaar.

Als ik mijn leaseauto privé zou rijden dan ben ik dat per kwartaal kwijt. Natuurlijk kan ik iets goedkopers kiezen, maar dan nog ben je minimaal 4k per jaar kwijt. En als ik iets goedkopers kies ga ik er qua luxe ook niet meer op vooruit t.o.v. huidige privé auto. Want je hoeft echt geen 25k uit te geven voor een luxe & betrouwbare auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Tehh schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Ik snap toch niet hoe je bij jouw conclusie komt.
Zolang mijn vrouw geen mogelijkheid heeft om thuis te werken (onderwijs) zal bij ons altijd minimaal 1 privé en 1 lease auto op de oprit staan (tenzij ik een andere baan krijg waarbij ik geen auto meer nodig heb).
Minimale kosten voor een eigen auto hebben wij dus sowieso; afschrijving, verzekering, MRB en onderhoud zijn we dus al kwijt.

Als we over zouden stappen op privé met de leaseauto dan hebben we minder brandstofkosten en - waarschijnlijk - iets minder onderhoudskosten/afschrijvingskosten.
Brandstof:
Privé rijden we niet extreem veel kilometers, inclusief vakantie maximaal 10.000 km/jaar privé (€ 1.250 aan brandstof?).
Onderhoud/afschrijving:
Ik houd rekening met 1k aan onderhoud en 1k aan afschrijving per jaar. De afgelopen 18 jaar ben ik alle jaren ruim onder die bedragen gebleven. Een deel van die kosten hebben we dus sowieso, maar laten we optimistisch rekenen en hier 1k per jaar besparen.
De totale besparing is dan € 2.250 per jaar.

Als ik mijn leaseauto privé zou rijden dan ben ik dat per kwartaal kwijt. Natuurlijk kan ik iets goedkopers kiezen, maar dan nog ben je minimaal 4k per jaar kwijt. En als ik iets goedkopers kies ga ik er qua luxe ook niet meer op vooruit t.o.v. huidige privé auto. Want je hoeft echt geen 25k uit te geven voor een luxe & betrouwbare auto.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie: beide auto’s bij ons zijn all risk met dezelfde voorwaarde en schadevrije jaren verzekerd: daar zit al 50 euro tussen: dan wegenbelasting mijn vrouw betaald 25 euro: geen idee wat een v70 benzine kost maar gokje 100 euro: dat is nog eens 75 euro, en meer afschrijving want grote auto schrijft hoe dan ook meer af/duurder onderhoud want duurdere banden bijv: maar alleen aan echt berekenbare kosten al 125 euro en dan reken ik nog niet de kosten van meer benzine verbruik in mee (vanwege grotere auto) maar dan kom je al snel uit op lease+kleine privé auto als goedkoopste optie.

2250/3=750 netto bijtelling: wat voor Ferrari lease jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:35
Met een mobiliteitsbudget die uitgekeerd wordt en stijgende prijzen is standaard voor een leaseauto gaan niet meer een vanzelfsprekendheid. Vooral met thuiswerken, ev of co2 restricties, merkenbeleid, (gebrek aan) indexering en eisen/wensen heb je een beperkte keus aan leaseauto's en/of hoge kosten en een grote keus aan privé. Je zult dus echt voor jezelf moeten uitrekenen wat de beste optie voor jou is.

Een van de goedkoopste leaseauto die ik zou kunnen leasen (een VW Polo 1.0) zou mij netto €236/mnd kosten. Het budget uitkeren (€260 netto extra) en dezelfde auto privé leasen zou mij minder kosten.
Bij een soortgelijk merk/model als mijn huidige auto, dan zijn mijn kosten flink hoger. Als ik nu voor een leaseauto zou gaan, dan schat ik dat ik wel €400-€600 kwijt ben. Nadeel is dat je vast zit aan de jaar/kilometrage volgens je werkgever. Dat is vaak 4 jaar. Privé kun je veel langer met je auto doen en lijkt bij 5,6 jaar of langer een betere optie.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Netto lease bedrag ligt ook aan je inkomen, in schijf 3 gaat de netto bijtelling fors omhoog.

Het is allemaal snel appels met peren vergelijken, een oude auto met een afschrijving van 1000 per jaar (10 jaar oud wellicht?) versus een nieuwe auto. Dan is lease niet interessant inderdaad. Als je het vergelijkt met een auto van 4 of 5 jaar oud van 25k (middenklasse) dan is een nieuwe lease weer snel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 21:03
Avvd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:16:
Netto lease bedrag ligt ook aan je inkomen, in schijf 3 gaat de netto bijtelling fors omhoog.

Het is allemaal snel appels met peren vergelijken, een oude auto met een afschrijving van 1000 per jaar (10 jaar oud wellicht?) versus een nieuwe auto. Dan is lease niet interessant inderdaad. Als je het vergelijkt met een auto van 4 of 5 jaar oud van 25k (middenklasse) dan is een nieuwe lease weer snel goedkoper.
Precies dit. Als je nieuw wil rijden en dit vergelijkt met nieuw prive rijden is lease zeker aantrekkelijk.

Als je hier minder waarde aan hecht en een 'prima' 10 jaar oude auto hebt is lease fors duurder. Ik kom uit op €350,- (alle kosten, ruim gerekend) bij mn 10 jaar oude auto waarbij lease mij fors meer kost (moet naast leasebedrag ook 10% eigen bijdrage afdragen van het leasebedrag aan mn werkgever). Ik overweeg derhalve mn auto welke ik volgende maand kan uitzoeken alleen zakelijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164

Plus voorspelbaarheid. Ik heb de afgelopen jaren totaal geen last gehad van de fors gestegen brandstofprijzen. Je betaalt gedurende de leaseperiode een vast bedrag dus al gauw 4 jaar lang geen verrassingen. Een groot deel van de inflatie is zo langs mij heen gegaan. Dat moet je ook meenemen in de overweging. En natuurlijk als er een keer wat is, heb je ook nooit onverwachte reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Frame164 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Plus voorspelbaarheid. Ik heb de afgelopen jaren totaal geen last gehad van de fors gestegen brandstofprijzen. Je betaalt gedurende de leaseperiode een vast bedrag dus al gauw 4 jaar lang geen verrassingen. Een groot deel van de inflatie is zo langs mij heen gegaan. Dat moet je ook meenemen in de overweging. En natuurlijk als er een keer wat is, heb je ook nooit onverwachte reparatiekosten.
Maar een A of B segment auto heeft in die jaren (sinds corona) ook amper afgeschreven. Een C-segment betrouwbare Aziaat (Toyota Corolla bijv.) is met 30k km exact dezelfde waarde bij de dealer als die destijds nieuw werd voor afgeleverd. Afschrijving blijkt afgelopen jaren op courante modellen vrijwel nul te zijn. Maar mijn glazen bol werkt niet, dus wat de toekomst brengt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Quito schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Precies dit. Als je nieuw wil rijden en dit vergelijkt met nieuw prive rijden is lease zeker aantrekkelijk.

Als je hier minder waarde aan hecht en een 'prima' 10 jaar oude auto hebt is lease fors duurder. Ik kom uit op €350,- (alle kosten, ruim gerekend) bij mn 10 jaar oude auto waarbij lease mij fors meer kost (moet naast leasebedrag ook 10% eigen bijdrage afdragen van het leasebedrag aan mn werkgever). Ik overweeg derhalve mn auto welke ik volgende maand kan uitzoeken alleen zakelijk te rijden.
Stel dat ik een mobiliteitsbudget heb van €800 incl. BS en ik zou voor een Polo gaan met 48m/25k km, Life Edition, kleurtje, verlaagd ER, winterbanden, VV na 24u. Dan kom ik in de PL uit op zo'n €624 - €675, als ik zakelijk lease zit ik aan fiscaal 30k (€29.540) wat voor mij €268/mnd aan bijtelling is (óf €203 <€76.817) en met dezelfde specs op €781 incl. brandstof. Dan krijg ik €19 mobiliteitsbudget uitbetaald -> ~€9,5 maakt €268-9,5 = €258,5 + €35 (heffingskorting) = €293,50 wat de auto netto echt kost.
Als je het mobiliteitsbudget mag laten uitkeren zit je aan €404 + bijtelling + heffingskorting = €707. Hier die PL kostprijs van €624 van af maakt €83 waarvan er dan nog benzine betaald moet worden. Met de huidige E10 prijs van €1,879 en 1:19 (gemiddeld, Autoweek) is dit 10.071 km/jaar. Dan is er nog een gat van 15.000km te vullen. Wellicht kan een deel van het mobiliteitsbudget netto worden uitgekeerd bij gereden zakelijke kilometers, maar dat zal ook niet overhouden.

Zelfde idee nu belastingschijf tot €76.817. Dit maakt €203 netto + €47 heffingskorting = €250. Mobiliteitsbudget à 37,48% maakt €500,16 netto + €250 = €750. Minus die PL prijs geeft ruimte voor 15.289 km/jaar aan benzine.
Nu komen we in de buurt, zit je in de tweede belastingschijf (let op we hebben er anno 2025 weer 3) én woon je niet al te ver van je werk en/of kun je veel thuiswerken. En maak je privé niet al te veel kilometers. Dan zal het uitbetalen van een mobiliteitsbudget en dan een PL nemen wel kunnen. Maar dit kantelpunt zit wel erg richting zeer weinig gereden kilometers.

Hierbij komt dat werkgevers zeker niet altijd 1:1 leasebudget als mobiliteitsbudget hanteren en ook niet altijd het budget + brandstof uitkeren maar excl. brandstof.

Ik durf met een gezonde hoeveelheid voorzichtigheid inmiddels wel te stellen dat een PL nemen terwijl je een full operational lease kunt rijden alleen in de uitzonderingen gunstiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Maar je inkomen ook zolang loonsverhogingen procentueel gaan zoals in de meeste CAO's. Dus die hogere bijtelling is makkelijk te dragen en je bent nog altijd minder kwijt dan zelf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 20:12
Kan iemand mij hier vertellen wat de reden is dat zakelijke leasetarieven hoger lijken te liggen dan private lease tarieven? Ik heb een private-lease offerte voor een BMW 330e van zo'n 1135 per maand inclusief btw. Als ik op mijn zakelijke Alphabet lease account (welke ik heb voor mijn huidige lease-auto, ben een zzp'er), dan kom ik voor de zelfde configuratie uit op zo'n 1200 euro per maand, maar dat is exclusief de btw! Dus inclusief btw praten we dan over zo'n 1452 euro per maand. Dit terwijl kilometrages gelijk zijn, enige verschil is geen winterbanden bij private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:25
Kartmans1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:46:
Kan iemand mij hier vertellen wat de reden is dat zakelijke leasetarieven hoger lijken te liggen dan private lease tarieven? Ik heb een private-lease offerte voor een BMW 330e van zo'n 1135 per maand inclusief btw. Als ik op mijn zakelijke Alphabet lease account (welke ik heb voor mijn huidige lease-auto, ben een zzp'er), dan kom ik voor de zelfde configuratie uit op zo'n 1200 euro per maand, maar dat is exclusief de btw! Dus inclusief btw praten we dan over zo'n 1452 euro per maand. Dit terwijl kilometrages gelijk zijn, enige verschil is geen winterbanden bij private lease.
Je vergelijkt appels en appels? Brandstofvoorschot wellicht bij zakelijke lease?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Inspired schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Je vergelijkt appels en appels? Brandstofvoorschot wellicht bij zakelijke lease?
Ja zo ver ik kan zien wel. Bedrag wat ik noem is exclusief brandstof voorschot. Enige wat het dus zou kunnen zijn is dat de bedragen die de Alphabet calculator noemt wel inclusief btw zijn, maar dat wordt nergens vermeld. En in zakelijke omgevingen ben ik gewend dat de bedragen altijd exclusief btw zijn.

Hieronder een screenshot uit de calculator van Alphabet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfAwLpReQai5k1ATKjcwNibH4dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hY49IeLrmAWBHHu11g7aEylz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:25
Kartmans1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Ja zo ver ik kan zien wel. Bedrag wat ik noem is exclusief brandstof voorschot. Enige wat het dus zou kunnen zijn is dat de bedragen die de Alphabet calculator noemt wel inclusief btw zijn, maar dat wordt nergens vermeld. En in zakelijke omgevingen ben ik gewend dat de bedragen altijd exclusief btw zijn.

Hieronder een screenshot uit de calculator van Alphabet.

[Afbeelding]
Je kunt dezelfde config eens bij Directlease checken. Lijkt me sterk dat er zoveel verschil zit tussen private & zakelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Inspired schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Je kunt dezelfde config eens bij Directlease checken. Lijkt me sterk dat er zoveel verschil zit tussen private & zakelijk.
Zojuist gedaan, goede tip. 1236 exclusief de btw.

Zag op mijn private lease offerte wel 5000 euro korting op de auto, maar ik reken dan met zo’n tientje per maand per 1000 euro. Dan was de private lease deal zonder die korting max 1200 per maand inclusief de btw geweest.

Toch vreemd dat dit zoveel scheelt? Private lease offerte is direct via bmw verkregen, maar alphabet is onderdeel van bmw dus lijkt me als ik een zakelijk lease contract aanvraag bij bmw dit ongeveer op hetzelfde bedrag komt als dat alphabet mij voorschotelt.

Had het hier overigens laatst ook over met een vriend van mij. Die had dit ook al eens geconstateerd en nagevraagd bij een verkoper. Die zei dat het komt door een ander risicoprofiel voor zakelijke rijders, maar vraag me af of dit echt zo is?

[ Voor 13% gewijzigd door Kartmans1 op 02-02-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kartmans1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Zojuist gedaan, goede tip. 1236 exclusief de btw.

Zag op mijn private lease offerte wel 5000 euro korting op de auto, maar ik reken dan met zo’n tientje per maand per 1000 euro. Dan was de private lease deal zonder die korting max 1200 per maand inclusief de btw geweest.

Toch vreemd dat dit zoveel scheelt? Private lease offerte is direct via bmw verkregen, maar alphabet is onderdeel van bmw dus lijkt me als ik een zakelijk lease contract aanvraag bij bmw dit ongeveer op hetzelfde bedrag komt als dat alphabet mij voorschotelt.

Had het hier overigens laatst ook over met een vriend van mij. Die had dit ook al eens geconstateerd en nagevraagd bij een verkoper. Die zei dat het komt door een ander risicoprofiel voor zakelijke rijders, maar vraag me af of dit echt zo is?
Dat kan natuurlijk wel als je als ZZP'er leaset, waarbij er ook een stukje risico in zit qua betaling. Of doel je met risicoprofiel op mogelijke schades die zakelijk anders werken dan met een PL (waar persoonlijke schadevrijejaren gelden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
True schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Dat kan natuurlijk wel als je als ZZP'er leaset, waarbij er ook een stukje risico in zit qua betaling. Of doel je met risicoprofiel op mogelijke schades die zakelijk anders werken dan met een PL (waar persoonlijke schadevrijejaren gelden)?
Vooral dat tweede wat ik begreep. Dat blijkbaar zakelijke rijders roekelozer zijn.

Wat betreft risicoprofiel als zzp’er zou het mijns inziens hetzelfde voor zakelijke als private lease moeten zijn, aangezien je als eenmanszaak ook privé aansprakelijk bent. Echter heb ik wel het idee dat voor private lease de toetsing wat strenger is dan bij zakelijke lease. Inkomen werd uitgebreider getoetst bij private lease van mijn vriendin dan destijds bij mijn zakelijke lease voor mijn huidige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:52
Kartmans1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Vooral dat tweede wat ik begreep. Dat blijkbaar zakelijke rijders roekelozer zijn.

Wat betreft risicoprofiel als zzp’er zou het mijns inziens hetzelfde voor zakelijke als private lease moeten zijn, aangezien je als eenmanszaak ook privé aansprakelijk bent. Echter heb ik wel het idee dat voor private lease de toetsing wat strenger is dan bij zakelijke lease. Inkomen werd uitgebreider getoetst bij private lease van mijn vriendin dan destijds bij mijn zakelijke lease voor mijn huidige auto.
Vrij fantaserend klinkt dat best plausibel. Een private leaserijder is over het algemeen iemand die niet de financiële middelen heeft om een auto te kopen of bewust niet in een oudere auto wil rijden. Je bent nauw betrokken bij het aanvraagproces, hebt waarschijnlijk ervaren hoe duur het is en weet wat je moet betalen bij schade.

Een zakelijke leaserijder daarentegen hoeft zich meestal alleen af te vragen of de lease binnen het budget past en wanneer de auto geleverd wordt. Meer een stuk speelgoed dan noodzakelijk kwaad. :9~

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Weet iemand of de €3000 korting die Tesla geeft op sommige modellen ook op de fiscale waarde in mindering wordt gebracht en dus ook scheelt in de bijtelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RTS911
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 12:08
MWDKing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:11:
Weet iemand of de €3000 korting die Tesla geeft op sommige modellen ook op de fiscale waarde in mindering wordt gebracht en dus ook scheelt in de bijtelling?
Nee helaas, cataloguswaarde blijft hetzelfde.

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:24
Hallo! Ik heb de optie om zakelijke lease te gebruiken voor privégebruik en hoewel het op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, vraag ik me af of het een goede deal is als ik bereken hoeveel geld ik uiteindelijk betaal.

Ik kijk bijvoorbeeld naar een 2024 Polestar 2 van 52000€ fiscale waarde.
Ik betaal dan ongeveer 350€ NET per maand, plus ik krijg geen 420€ NET cash opton door voor een leaseauto te kiezen. Dus al met al betaal ik 780€ per maand uit eigen zak voor deze auto.
Dit is allemaal gratis inbegrepen: onderhoud, gratis onbeperkt opladen in de hele EU, winterbanden, installatie van een EV-oplaadpunt thuis, onbeperkte kilometers.
Nu heb ik deze auto voor 4 jaar of als ik het bedrijf verlaat kan ik het contract zonder boete beëindigen. Dus alles bij elkaar betaal ik ongeveer 4 x 12 x 780 = 37440€ voor 4 jaar, wat veel lijkt, maar auto's zijn hoe dan ook duur.
Hoe klinkt dit als een redelijke deal voor een auto van deze waarde?
En ik vraag natuurlijk niet om dit te vergelijken met het kopen van een goedkope tweedehands auto en daar gewoon in te rijden. Dat zal natuurlijk altijd goedkoper zijn.

• Gr4mpyC3t
carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:02:
Hallo! Ik heb de optie om zakelijke lease te gebruiken voor privégebruik en hoewel het op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, vraag ik me af of het een goede deal is als ik bereken hoeveel geld ik uiteindelijk betaal.

Ik betaal dan ongeveer 350€ NET per maand, plus ik krijg geen 420€ NET cash opton door voor een leaseauto te kiezen. Dus al met al betaal ik 780€ per maand uit eigen zak voor deze auto.
Dit is allemaal gratis inbegrepen: onderhoud, gratis onbeperkt opladen in de hele EU, winterbanden, installatie van een EV-oplaadpunt thuis, onbeperkte kilometers.
Nu heb ik deze auto voor 4 jaar of als ik het bedrijf verlaat kan ik het contract zonder boete beëindigen. Dus alles bij elkaar betaal ik ongeveer 4 x 12 x 780 = 37440€ voor 4 jaar, wat veel lijkt, maar auto's zijn hoe dan ook duur.
En ik vraag natuurlijk niet om dit te vergelijken met het kopen van een goedkope tweedehands auto en daar gewoon in te rijden. Dat zal natuurlijk altijd goedkoper zijn.
Kort door de bocht wordt het rijden met een leaseauto goedkoper als je veel privékilometers maakt én veel op de weg zit voor je werk. Als je veel zakelijke kilometers ‘moet’ maken, dan vind ik het persoonlijk altijd een no-brainer om een leaseauto ook privé te rijden.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:42

Ik vind het persoonlijk nog een flink bedrag voor een auto. Stel je pakt er eentje rond de €40.000, wat is dan het sommetje? Denk aan een Skoda Elroq, Kia EV3 of Model 3. Hoe zit het met het rijden van een dinosaurus? Voor onder de €40.000 heb je zeer leuke auto's die veel minder hard afschrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Ik betaal dan ongeveer 350€ NET per maand,
Hoe reken je dat uit? Ik neem aan dat je niet rond de 35k per jaar verdient, dat is namelijk het salaris waarmee je op deze netto bijtelling uitkomt. Lijkt me dan een forse auto voor een bruto maand salaris van 2700euro.

Als ik met mijn salaris reken kom ik 100euro netto per maand hoger uit.

Bereken het zelf: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

En ja, een auto is ook emotie, je rijd nieuw en onbezorgd zonder extra kosten. Wil je goedkoop dan koop je een Dacia Sandero nieuw en rijd je helemaal op in 10 a 15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:54:
[...]

Ik neem aan dat je zonnepanelen bedoelt? Ik heb er maar 16 en dat dekt al mijn jaarverbruik, dus ik zal er niet veel profijt van hebben maar wel veel opladen met 'gratis' energie en betaald krijgen door mijn bedrijf.
Nee ik bedoel onbeperkt kilometers privé mogen rijden, dat vind de belastingdienst niet eerlijk.

• carefree7
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:04:
[...]

Kort door de bocht wordt het rijden met een leaseauto goedkoper als je veel privékilometers maakt én veel op de weg zit voor je werk. Als je veel zakelijke kilometers ‘moet’ maken, dan vind ik het persoonlijk altijd een no-brainer om een leaseauto ook privé te rijden.
Klopt, en ik hoef niet veel zakelijke kilometers te maken, ik ga gewoon één keer per week naar kantoor. We gebruiken wel altijd een auto voor privégebruik, dus de auto is natuurlijk een must have.
Puddi Puddin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Ik vind het persoonlijk nog een flink bedrag voor een auto. Stel je pakt er eentje rond de €40.000, wat is dan het sommetje? Denk aan een Skoda Elroq, Kia EV3 of Model 3. Hoe zit het met het rijden van een dinosaurus? Voor onder de €40.000 heb je zeer leuke auto's die veel minder hard afschrijven.
I think I miscalculated actually. It's more like 500€ NET costs for this car, and then if I take into account 400€ of cash payout for not having lease car then it's total 900€ p/m.
Of course that includes free charging/winter tires/maintainance.
jongetje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Hoe reken je dat uit? Ik neem aan dat je niet rond de 35k per jaar verdient, dat is namelijk het salaris waarmee je op deze netto bijtelling uitkomt. Lijkt me dan een forse auto voor een bruto maand salaris van 2700euro.

Als ik met mijn salaris reken kom ik 100euro netto per maand hoger uit.

Bereken het zelf: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

En ja, een auto is ook emotie, je rijd nieuw en onbezorgd zonder extra kosten. Wil je goedkoop dan koop je een Dacia Sandero nieuw en rijd je helemaal op in 10 a 15 jaar.
Ja, mijn inkomen is hoger en dat was het getal dat ik kreeg van de calculator van het bedrijf. Maar nu ik kijk klopt het inderdaad niet. Met de online calculator kom ik op ongeveer 500€ NET per maand. Als ik daar 400€ bijtelling bij optel die ik zou krijgen als ik geen leaseauto zou nemen, is dat 900€ per maand. Ziet er eng uit. Maar private lease zou ook niet goedkoper zijn geloof ik.
Dus al met al lijkt zakelijk leasen financieel niet zo aantrekkelijk tenzij ik veel kilometers maak. We willen echter wel wat langere reizen door Europa maken en met snellere opladers zou dat oplopen als ik zelf zou moeten betalen.

• carefree7
True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Nee ik bedoel onbeperkt kilometers privé mogen rijden, dat vind de belastingdienst niet eerlijk.
Ah, daar was ik me niet van bewust, iets waar ik naar moet kijken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Ah, daar was ik me niet van bewust, iets waar ik naar moet kijken.
Hoeveel verwacht je privé te rijden per jaar? Als dat op of rond de 15k hangt komt dat wel goed en zou ik mij er absoluut geen zorgen over maken.

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:47
djidee schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:16:

Benzine buitenland kunnen we gewoon declareren trouwens, prive is een FairUsePolicy (geloof > 18k misschien eens vragen), en alles wat je prive betaald kun je belastingvriendelijk nog opgeven (prive parkeerkosten, auto wassen, prive tol enzo), komt alsnog een 30/40% van terug (inhouden/verrekenen met bijtelling)
Hoe kan je prove parkeren, auto wassen en tol allemaal declareren? Lease je de auto via werkgever o fben je ZZPer?

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 20:16
True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Heb je daar een bron voor? Uit interesse, is de eerste keer dat ik dit hoor namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ZXRY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Heb je daar een bron voor? Uit interesse, is de eerste keer dat ik dit hoor namelijk.
Kopje: 'Excessief privégebruik' in 'Handboek Loonheffingen 2024, uitgave oktober 2024' via: https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024 onder de paragraaf: 23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten.

Enjoy >:)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

icarus007 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Hoe kan je prove parkeren, auto wassen en tol allemaal declareren? Lease je de auto via werkgever o fben je ZZPer?
Daar maak je afspraken over met je werkgever dan mag je het (laten) aftrekken van de bijtelling die je betaald, staat ook in dat boekje waar ik hierboven naar verwees :P

• carefree7

Dus ik heb het geverifieerd en dit zou ongeveer 900 eur p/m zijn in vergelijking met als ik helemaal geen leaseauto neem. Gezien het gratis opladen, winterbanden, onbeperkte kilometers, kan iemand mij vertellen waarom dit financieel gezien geen verschrikkelijk idee is?
True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Hoeveel verwacht je privé te rijden per jaar? Als dat op of rond de 15k hangt komt dat wel goed en zou ik mij er absoluut geen zorgen over maken.
Dat klopt inderdaad ongeveer. En als je veel te veel boven deze hoeveelheid doet, wat zou er dan gebeuren? Daar is toch niets onwettigs aan of wel?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Dus ik heb het geverifieerd en dit zou ongeveer 900 eur p/m zijn in vergelijking met als ik helemaal geen leaseauto neem. Gezien het gratis opladen, winterbanden, onbeperkte kilometers, kan iemand mij vertellen waarom dit financieel gezien geen verschrikkelijk idee is?

[...]

Dat klopt inderdaad ongeveer. En als je veel te veel boven deze hoeveelheid doet, wat zou er dan gebeuren? Daar is toch niets onwettigs aan of wel?
Lees de posts boven je en de bron; een hogere inhouding in privé gebruik - ook als je die normaliter niet zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:01:
[...]

[...]

Hoeveel km verwacht je per jaar prive te rijden? Dan is het makkelijker te beantwoorden. 12K per jaar? Dan is het 1000Km per maand dan is het duur ja. 36K per jaar? Kijk dan word het interessanter.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Tylen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Hoeveel km verwacht je per jaar prive te rijden? Dan is het makkelijker te beantwoorden. 12K per jaar? Dan is het 1000Km per maand dan is het duur ja. 36K per jaar? Kijk dan word het interessanter.
Goed punt. We hebben vorig jaar 23000 km gereden. Als we uitgaan van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km, zou dat ongeveer 4628 kWh zijn. Thuis opladen is 0,26€, en snelladers zijn 0,75€, dus in het ergste geval nemen we een gemiddelde van 0,5€ per kWh, dat is nog steeds maar 2314€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-04 09:16
Ik ben opzoek naar een bedrijf (reactie van een Tweakers) maar kan het niet vinden. Het ging om een partij die shortlease aanbiedt en direct auto's kon leveren. Deze persoon had hele goede ervaringen met een specifieke partij.

Weet iemand toevallig over welke reactie / bedrijf het ging? Zou het heel graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Pablo. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:40:
Ik ben opzoek naar een bedrijf (reactie van een Tweakers) maar kan het niet vinden. Het ging om een partij die shortlease aanbiedt en direct auto's kon leveren. Deze persoon had hele goede ervaringen met een specifieke partij.

Weet iemand toevallig over welke reactie / bedrijf het ging? Zou het heel graag willen weten.
Elke leasemaatschappij heeft wel shortlease auto's staan (en indien interesse vaak ook occasion lease met kortere looptijden) . Al is het alleen al om voorlopers te kunnen leveren voordat de nieuwe bestelde auto geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Pablo. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:40:

Kan het zijn dat die Lizzy was? Die leasen ook jonge tweedehands.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan323
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:52
Een (groot) gedeelte van de reacties gelezen maar mijn vraag niet kunnen vinden..

Onlangs heb ik mijn leaseauto ontvangen. Nu wil ik hier grotere velgen op laten leggen en bij inlevering over 5 jaar de oorspronkelijke velgen weer laten monteren.

Een winter-zomer wissel is verplicht bij mijn werkgever. Hoe gaat de LM reageren als ze over 6 maanden ipv 18 inch hier 19 inch banden op moeten leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:21
stefan323 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:51:
Een (groot) gedeelte van de reacties gelezen maar mijn vraag niet kunnen vinden..

Onlangs heb ik mijn leaseauto ontvangen. Nu wil ik hier grotere velgen op laten leggen en bij inlevering over 5 jaar de oorspronkelijke velgen weer laten monteren.

Een winter-zomer wissel is verplicht bij mijn werkgever. Hoe gaat de LM reageren als ze over 6 maanden ipv 18 inch hier 19 inch banden op moeten leggen?
Ik neem aan dat je hierover eerst afspraken maakt met de leasemaatschappij, en dat je bijvoorbeeld afspreekt dat je een iets grotere maandbijdrage betaalt vanwege het monteren van duurdere banden bij omwisseling en vervanging bij slijtage. Anders zullen ze zeker lastig doen als ze bij de volgende bandenwissel (duurdere) banden moeten monteren op velgen die ze niet hebben geaccordeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
stefan323 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:51:

Als aanvulling op @Of-Aaargh: Het is verstandig om te realiseren dat die auto niet van jou is. Alles wat je er aan wil verbouwen zal je altijd moeten overleggen met de eigenaar van de auto. De leasemaatschappij dus. Ook zoiets als het blinderen van ramen valt daar al onder.

Met overleg en afstemming kom je meestal wel een eind en voorkom je gezeur en gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 17:47
Ik zit met een dingetje. Mijn contract loopt af op 16-1-2026 en ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto maar een paar dingen maken die zoektocht nogal lastig van wat ik gelezen heb:

1. MRB op EV's gaat van 25 naar 75% in 2026.
2. Bijtelling op EV's gaat in zijn geheel van 17% over de eerst 30.000 naar 22% over het gehele bedrag.

Ik verwacht dat lease maatschappijen die MRB gaan doorberekenen aan de rijders. Ik vraag me dus af: heeft het nog zin financieel om elektrisch te gaan rijden? Volgens mijn berekeningen is een Skoda Kodiaq PHEV goedkoper dan bijvoorbeeld een Ioniq 5 of Mustang Mach E. Beide EV's komen ook al hoger uit op de cataloguswaarde (5K~). Maar de Skoda gaat ook hoger uitkomen want PHEV MRB korting gaat er ook in zijn geheel uit.

Wat moet ik nog kiezen? Ik word gek van mijn luxe probleem!

Mijn vraag gaat niet over welke auto ik moet kiezen maar wat voor soort auto. Wat is het voordeligst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goedkoop(er) leasen is wel voorbij, zeker vanaf volgend jaar.
Of de mrb een issue is hangt van je werkgever af. Normaal gezien is er ieder jaar wel een (kleine) verhoging, daar zie ik als werknemer nooit iets van. Bedrag / leaseprijs wordt bepaald op moment van kiezen/bestellen en blijft daarna voor mij gelijk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

F1xxer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
Ik zit met een dingetje. Mijn contract loopt af op 16-1-2026 en ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto maar een paar dingen maken die zoektocht nogal lastig van wat ik gelezen heb:

2. Bijtelling op EV's gaat in zijn geheel van 17% over de eerst 30.000 naar 22% over het gehele bedrag.

Ik verwacht dat lease maatschappijen die MRB gaan doorberekenen aan de rijders. Ik vraag me dus af: heeft het nog zin financieel om elektrisch te gaan rijden? Volgens mijn berekeningen is een Skoda Kodiaq PHEV goedkoper dan bijvoorbeeld een Ioniq 5 of Mustang Mach E. Beide EV's komen ook al hoger uit op de cataloguswaarde (5K~). Maar de Skoda gaat ook hoger uitkomen want PHEV MRB korting gaat er ook in zijn geheel uit.

Mijn vraag gaat niet over welke auto ik moet kiezen maar wat voor soort auto. Wat is het voordeligst?
Aan de contractant ja, niet aan de berijder. Ik heb als berijder geen contract getekend met de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
.....

laagste cataloguswaarde geeft laagste bijtelling. Maar veel bedrijven willen alleen nog maar elektrisch rijden (iets met co2...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 20:33
De C-klasse business solution is wel scherp geprijsd toch?
Ongeveer 54k en het enige dat ik nog erbij moet vinken als ik zo zie is ACC.
Nadeel als ik het zo zie is de erg beperkte kleuren keuze. Zwart, grijstinten en zilver... Toch maar eens gaan kijken bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]

[...]

De vraag is:
A. Wat is je leasebudget
B. wat wil je zelf rijden?

Als je elektrisch wilt rijden dan is punt 2 belangrijk want dan moet je regelen dat je de auto in 2025 nog op kenteken hebt staan (levering/te naamstelling maakt niet uit). Dat scheelt je wat bijtelling. Moet je wel even opletten dat de auto ook daadwerkelijk er dit jaar is ivm levertijden.

En wat betreft je punt 1, die MRB, Onderhoud, verzekering, afschrijving etc. is allemaal iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 01-04-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1xxer
Ik kan dit jaar geen nieuwe auto uitzoeken. Administratie wil het contract niet verkorten. Dus kom op 2026 uit. Die wijzigingen in MRB geven me nog het meest grijze haren. Ik wil niet een keuze maken in 2025 om in 2026 erachter te komen dat het ineens veel meer kost dan ik had berekend.

Heb geen eigen parkeerplaats en laden langs de snelweg zie ik niet zitten. Hoogstens de lagere prijs trok me maar als ik met 22% reken komt vrijwel iedere elektrische auto hoger uit dan de benzine gelijken vanwege de cataloguswaarde. Ik zie de nadelen alleen maar opstapelen dus denk benzine. Zat te kijken naar een Kodiaq, Ioniq 5 of een Mach E. Deze spreken me aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@F1xxer Waarom maak je je druk om de MRB, je hebt toch gewoon een leasebudget. Je gaat toch ook geen rekening houden met stijgende benzine/elektra/verzekering/etc. prijzen.

En als je echt dit jaar nog elektrisch wil rijden, dan koop je die 3 weken toch af. En bij mij vond Ayvens het ook geen probleem om vorig jaar nog te leveren zonder afkoop (liep begin januaro af) als ik een nieuwe elektrische model Y nam. Er valt best iets te regelen als je het vraagt. Tenzij je stugge mensen hebt bij de administratie die alleen standaard processen willen volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Trishul schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:12:
De C-klasse business solution is wel scherp geprijsd toch?
Ik zou zeker een proefrit maken. Ik ben benieuwd hoe goed een 1.5 motor (welliswaar met íets aan electrische ondersteuning) overweg kan met een auto van bijna 1700 kg. Ik verwacht dat hij daar toch wel redelijk wat toeren voor moet maken, wat ten koste kán gaan van het rijcomfort.

Wel een erg mooie auto overigens. :)

De C300 (met 2.0 motor) kost toch alweer 3K meer...

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 01-04-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Question Mark schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:00:
[...]

Ik zou zeker een proefrit maken. Ik ben benieuwd hoe goed een 1.5 motor (welliswaar met íets aan electrische ondersteuning) overweg kan met een auto van bijna 1700 kg. Ik verwacht dat hij daar toch wel redelijk wat toeren voor moet maken, wat ten koste kán gaan van het rijcomfort.

Wel een erg mooie auto overigens. :)

De C300 (met 2.0 motor) kost toch alweer 3K meer...
Idd, goed punt! Ik rij nu een Passat 2021, die trekt met zijn 1.5 150pk sneller op dan de C180 met 170pk blijkbaar...
Ik zag dat de C180 flink zwaarder is idd, scheelt 200kg geloof ik.

Die C300e heb ik eigenlijk veel liever, maar helaas mag ik die dan weer niet kiezen.
Zeker een prachtige auto ja, de C-klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Trishul schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:13:
[...]

Idd, goed punt! Ik rij nu een Passat 2021, die trekt met zijn 1.5 150pk sneller op dan de C180 met 170pk blijkbaar...
Ik zag dat de C180 flink zwaarder is idd, scheelt 200kg geloof ik.
Aan de andere kant, het is een automaat met 9 verzetten. Op snelheid zal hij erg comfortabel zijn, ik vermoed alleen dat hij bij versnelling wat wat rumoerig kan zijn. Maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefrijden.

Ik rijd overigens zelf een volvo V60 B3. 168 PK, met ook wat electrische ondersteuning (15 PK / 50 Nm). En die auto is ook al 1734 KG. Erg comfortabel en zeker snel genoeg, maar wel wat rumoerig bij versnellen. En een V60 heeft al een 2.0 motor die meer trekkracht heeft bij lagere toeren. Vandaar de opmerking om zeker even een proefrit te maken. :)

Ben wel erg tevreden over die auto, misschien is het ook een optie voor je. Een hybride V60 (350 PK) met wat opties zit ook rond de 54K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Question Mark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:11:
[...]

Aan de andere kant, het is een automaat met 9 verzetten. Op snelheid zal hij erg comfortabel zijn, ik vermoed alleen dat hij bij versnelling wat wat rumoerig kan zijn. Maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefrijden.

Ik rijd overigens zelf een volvo V60 B3. 168 PK, met ook wat electrische ondersteuning (15 PK / 50 Nm). En dit auto is ook al 1734 KG. Erg comfortabel en zeker snel genoeg, maar wel wat rumoerig bij versnellen. En een V60 heeft al een 2.0 motor die meer trekkracht heeft bij lagere toeren. Vandaar de opmerking om zeker even een proefrit te maken. :)

Ben wel erg tevreden over die auto, misschien is het ook een optie voor je. Een hybride V60 (350 PK) met wat opties zit ook rond de 54K.
Idd een luxe automaat ja, 9 traps. Ik zat gisteravond reviews te lezen en niemand klaagde eigenlijk over het optrekken. Ik ben benieuwd naar de proefrit.
Volvo V60/S60 vind ik ook hele mooie auto's, maar m'n werkgever heeft een beetje een gekke selectie gemaakt. De V/S60 mag niet, maar de Polestar 2 weer wel. Dit is ook voor het eerst dat elektrisch is toegestaan, net als de Tesla 3 (standard en 4wd), Skoda Enyaq en Ford Explorer EV. Financieel wel interessant vanwege de deels lagere bijtelling natuurlijk. Ik weet alleen niet of ik die daadwerkelijk mag kiezen als ik geen eigen laadpaal heb.

Vooralsnog staat dan alleen de C-klasse op de shortlist. Skoda Octavia en Superb vallen voor mij af, beetje VAG-moe na zoveel VW's gereden te hebben. Wel probleemloos overigens.

De Polestar 2 vind ik nog wel interessant, hoop dat ze dezelfde kwaliteit hebben als Volvo. Heb goeie ervaring gehad met een V40, 5 jaar lang/162k KM. Hoop wel dat ik niet teveel achteruit ga op het gebied van bagageruimte. Dat vind ik wel fijn aan m'n huidige Passat sedan 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Laatst online: 16-05 10:33
Hoi Heren,

Ik zit met een probleem en ben momenteel aan het kijken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik werk nu in de detacheringsbranche en ben al 8 maanden op de bank. Ik heb er eindelijk genoeg van en heb een nieuwe uitdaging gevonden. Echter, mijn huidige detacheringsbedrijf wil uiteraard een boetebedrag in rekening brengen voor het resterende leasecontract. Volgens mijn berekeningen, uitgaande van een vertrek per 31-06-2025, heb ik nog 23 maanden over. De boete komt dus ongeveer uit op € 7.566,85.

Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn om dit met zo min mogelijk schade te regelen.

-Kan mijn bruto vakantiegeld en vakantiedagen verrekend worden met de boete?
-Kan de tot nu toe betaalde bijtelling in mindering worden gebracht op de boete?

Wat zijn mijn opties? Ik heb dringend advies nodig!

Mijn contract loopt van 31-05-2023 t/m 30-05-2027.

------ Leasecontract ------

Artikel 4 Tussentijdse beëindiging
4.1
Indien Werknemer, om welke reden dan ook, het dienstverband beëindigt, is
Werknemer verplicht de leaseauto over te dragen aan Werkgever. Een
uitzondering geldt voor de navolgende situaties.

4.2
Indien de leaseauto een auto betreft die Werknemer naar eigen voorkeur en
wensen gedurende het dienstverband heeft uitgekozen en in gebruik gekregen of
in het geval dat Werkgever de leaseovereenkomst, aangaande het gebruik van de
betreffende leaseauto, van een vorige werkgever van Werknemer heeft
overgenomen, geldt dat Werknemer op het moment dat Werknemer zijn
arbeidsovereenkomst opzegt;
a) verplicht is de leaseauto over te nemen, eventueel door deze mee te nemen naar
zijn nieuwe werkgever; of
b) verantwoordelijk is voor betaling aan Werkgever van het restbedrag, dat wil
zeggen ‘de nog resterende termijnen tot aan de einddatum van de door de
Werkgever afgesloten leaseovereenkomst voor de leaseauto’ x 45% van het
maandelijkse leasebudget á € 731
,-, en zorgdraagt voor onverwijlde betaling van
het volledige bedrag aan Werkgever. Werknemer stemt in dit kader bij voorbaat
in met de verrekening van dit restbedrag – voor zover mogelijk – met de laatste
salarisafrekening aan Werknemer.

4.3
Als de leaseauto doorgegeven kan worden door Werknemer aan een nieuwe
gebruiker in een vergelijkbare c.q. vervangende functie dan kan Werkgever
besluiten artikel 4.2 niet bij Werknemer af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:44:
Echter, mijn huidige detacheringsbedrijf wil uiteraard een boetebedrag in rekening brengen voor het resterende leasecontract.
Dit is wel een fors boetebeding, zo hoog heb ik ze nog niet gezien. Meestal neem je dat mee in het arbeidsvoorwaardengesprek met je nieuwe werkgever. Of zij nemen de auto over, of zij betalen (mee aan) de boete.(maar ja, dat is achteraf)

Overigens zul je een eindafrekening krijgen, waarbij ook het nog opgebouwde recht op vakantiegeld nog uitbetaald gaat worden. Bij einde contract per 1-6, zal dit waarschijnlijk slechts over één maand zijn. Voor zover ik weet, mag de al betaalde bijtelling verekend worden met het boetebeding.

Maar... de werkgever mag niet meer aan "boete" in rekening brengen, dan hij aan kosten heeft. Weet je toevallig wat de afspraken zijn tussen leasemij en werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Question Mark schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Dit is wel een fors boetebeding, zo hoog heb ik ze nog niet gezien. Meestal neem je dat mee in het arbeidsvoorwaardengesprek met je nieuwe werkgever. Of zij nemen de auto over, of zij betalen (mee aan) de boete.(maar ja, dat is achteraf)

Overigens zul je een eindafrekening krijgen, waarbij ook het nog opgebouwde recht op vakantiegeld nog uitbetaald gaat worden. Bij einde contract per 1-6, zal dit waarschijnlijk slechts over één maand zijn. Voor zover ik weet, mag de al betaalde bijtelling verekend worden met het boetebeding.

Maar... de werkgever mag niet meer aan "boete" in rekening brengen, dan hij aan kosten heeft. Weet je toevallig wat de afspraken zijn tussen leasemij en werkgever?
Helaas ben ik niet op de hoogte van de afspraken tussen de werkgever en de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1xxer
Dit moet je altijd meenemen in de onderhandelingen naar een nieuw bedrijf. Altijd vooraf melden welke boetes je hebt van auto's, studies, andere verplichtingen.

Als je al getekend hebt zou ik er zsm mee komen ipv op het allerlaatste moment. Gezien het heel vaak voorkomt in IT dat iemand schulden heeft bij een bedrijf vanwege opleiding of leaseauto zal het waarschijnlijk geen probleem zijn als je er op tijd mee bent.

Desnoods neem je hem mee als het kan/mag. Die boete verdien je nooit meer terug en dan kan je beter de auto blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
F1xxer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Dit moet je altijd meenemen in de onderhandelingen naar een nieuw bedrijf. Altijd vooraf melden welke boetes je hebt van auto's, studies, andere verplichtingen.

Als je al getekend hebt zou ik er zsm mee komen ipv op het allerlaatste moment. Gezien het heel vaak voorkomt in IT dat iemand schulden heeft bij een bedrijf vanwege opleiding of leaseauto zal het waarschijnlijk geen probleem zijn als je er op tijd mee bent.

Desnoods neem je hem mee als het kan/mag. Die boete verdien je nooit meer terug en dan kan je beter de auto blijven rijden.
Ik heb zojuist een mail verstuurd naar mijn nieuwe werkgever met de vraag of ze iets voor mij kunnen betekenen maar ik vrees het ergste.... Pff ik heb geen idee wat ik moet doen... Eerst was het doorschuiven geen probleem maar omdat er toevallig veel collega's verstrekken kunnen ze mijn auto niet doorgeven aan een andere collega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 11:32
sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb zojuist een mail verstuurd naar mijn nieuwe werkgever met de vraag of ze iets voor mij kunnen betekenen maar ik vrees het ergste.... Pff ik heb geen idee wat ik moet doen... Eerst was het doorschuiven geen probleem maar omdat er toevallig veel collega's verstrekken kunnen ze mijn auto niet doorgeven aan een andere collega.
Heb je al met je huidige werkgever gesproken? Aangezien je al 8 maanden op de bank zit kost je flink wat geld voor je huidige werkgever. Geef bij hen aan dat je geen zin hebt om nog maanden op de bank te zitten en bereid bent eventueel verder te kijken zodat je werkgever ook geen onnodige kosten meer maakt. Als zij hier begrip voor hebben kan je misschien zelfs regelen dat ze die boete weghalen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Heb je al met je huidige werkgever gesproken? Aangezien je al 8 maanden op de bank zit kost je flink wat geld voor je huidige werkgever. Geef bij hen aan dat je geen zin hebt om nog maanden op de bank te zitten en bereid bent eventueel verder te kijken zodat je werkgever ook geen onnodige kosten meer maakt. Als zij hier begrip voor hebben kan je misschien zelfs regelen dat ze die boete weghalen voor je?
Het gesprek heb ik al gehad. Op basis van dit gesprek ben ik begonnen met solliciteren naar een andere werkgever. Het gesprek tussen de directeur en mij had ik opgenomen en vandaag ingediend bij mijn rechtsbijstand. Omdat er nu veel mensen vertrekken, zijn er veel auto's ingeleverd. Hierdoor maken ze het voor mij moeilijk en bieden ze geen alternatieve oplossingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:10:
[...]

Helaas ben ik niet op de hoogte van de afspraken tussen de werkgever en de leasemaatschappij.
Dan informeer je daar toch naar? Als zij willen dat jij een paar duizen euro mag aftikken, omdat zij te maken krijgen met niet verhaalbare kosten, dan mogen moeten ze die kosten wel eerst even inzichtelijk maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Question Mark schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Dan informeer je daar toch naar? Als zij willen dat jij een paar duizen euro mag aftikken, omdat zij te maken krijgen met niet verhaalbare kosten, dan mogen moeten ze die kosten wel eerst even inzichtelijk maken. :)
Kijk goeie tip! zal ik opvragen! meer tips zijn altijd welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Het gesprek heb ik al gehad. Op basis van dit gesprek ben ik begonnen met solliciteren naar een andere werkgever. Het gesprek tussen de directeur en mij had ik opgenomen en vandaag ingediend bij mijn rechtsbijstand. Omdat er nu veel mensen vertrekken, zijn er veel auto's ingeleverd. Hierdoor maken ze het voor mij moeilijk en bieden ze geen alternatieve oplossingen aan.
Deze snap ik niet helemaal. Je werkgever heeft tegen jou gezegd dat ze jou niet weggezet krijgen dus ga maar wat anders zoeken? Dat is toch niet jou probleem als ze je niet weg kunnen zetten? Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Waarom start je niet per direct bij de nieuwe werkgever? Scheelt je huidige werkgever 2 maanden salaris want een opdracht krijg je toch niet meer. En misschien willen ze dan tegemoet komen in de afkoop van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.
Och, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Na een paar maanden niksdoen ben je er echt wel klaar mee, en wil je gewoon weer wat doen. Men wilde mij niet laten gaan, dus vertrekken met wat voor regeling dan ook was geen optie (belief me: I tried).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Je werkgever heeft tegen jou gezegd dat ze jou niet weggezet krijgen dus ga maar wat anders zoeken? Dat is toch niet jou probleem als ze je niet weg kunnen zetten? Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.
ik zal het situatie voor je samenvatten.

Momenteel zit ik al acht maanden zonder opdracht thuis. Een paar maanden geleden heb ik hierover een gesprek gehad met zowel de directeur als de fieldmanager. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ik, zolang er geen opdracht voor mij wordt gevonden, zelf actief op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik wil namelijk niet langer werkloos op de bank zitten.

We spraken toen af dat, als zij geen opdracht konden vinden voordat ik een andere werkgever had gevonden, ik vrij zou zijn om te vertrekken. Bovendien heb ik in deze periode ook geen recht op loonsverhoging, waardoor ik feitelijk vastzat. Tijdens dat gesprek vroeg ik de directeur of ik, mits hij mij dit zou gunnen, de leaseauto mocht inleveren zonder dat daar een boete aan verbonden zou zijn. Hij gaf toen aan dat hij mij die ruimte gunde en mij zou helpen op een nette manier over te stappen naar een andere werkgever.

Toen ik uiteindelijk liet weten dat ik een nieuwe baan had gevonden, kwamen ze echter plots met een ‘junior’-opdracht en wilden ze me daar zo snel mogelijk op inzetten. Daar voelde ik niets voor en ik heb vriendelijk bedankt voor dat voorstel. Ik gaf aan dat ik graag de overstap wilde maken naar mijn nieuwe werkgever. Vanaf dat moment begonnen de problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
Sinds vorig jaar rij ik een voorloop-huur auto van de werkgever, alleen zakelijk en geen bijtelling (verklaring). Binnenkort komt de zelf gekozen lease auto, zeg per 1-7. Zoals het nu staat tot eind vh jaar geen bijtelling, wel eigen bijdrage. Per 1-1 ook privé rijden met bijtelling en eigen bijdrage.

Stel ik zou ervoor kiezen privé te gaan rijden per 1-7, dan moet ik alsnog bijtelling over de voorloop-huur auto betalen aan de fiscus voor dit kalenderjaar. Kan ik deze verminderen met de eigen bijdrage over het 2e halfjaar? Stel eigen bijdrage is 1000,- netto voor dit kalenderjaar in totaal, bij 50% 500,- verlaging van de bijtelling voor dit kalenderjaar? Of 1000,- ? Ik zie het bruto netto niet terug in berekeningen op berekenhet.nl en andere sites.

Kan ik de leasemaatschappij of beter de werkgever vragen om een berekening?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Momenteel zit ik al acht maanden zonder opdracht thuis. Een paar maanden geleden heb ik hierover een gesprek gehad met zowel de directeur als de fieldmanager. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ik, zolang er geen opdracht voor mij wordt gevonden, zelf actief op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik wil namelijk niet langer werkloos op de bank zitten.

We spraken toen af dat, als zij geen opdracht konden vinden voordat ik een andere werkgever had gevonden, ik vrij zou zijn om te vertrekken. Bovendien heb ik in deze periode ook geen recht op loonsverhoging, waardoor ik feitelijk vastzat. Tijdens dat gesprek vroeg ik de directeur of ik, mits hij mij dit zou gunnen, de leaseauto mocht inleveren zonder dat daar een boete aan verbonden zou zijn. Hij gaf toen aan dat hij mij die ruimte gunde en mij zou helpen op een nette manier over te stappen naar een andere werkgever.

Toen ik uiteindelijk liet weten dat ik een nieuwe baan had gevonden, kwamen ze echter plots met een ‘junior’-opdracht en wilden ze me daar zo snel mogelijk op inzetten. Daar voelde ik niets voor en ik heb vriendelijk bedankt voor dat voorstel. Ik gaf aan dat ik graag de overstap wilde maken naar mijn nieuwe werkgever. Vanaf dat moment begonnen de problemen...
Zolang je geen ontslagbrief / schriftelijk je ontslag hebt ingediend bij je werkgever kun je onderhandelen, ook met je nieuwe werkgever want je mag altijd opzeggen binnen je proeftijd. Tenminste als je een proeftijd hebt afgesproken. Dat laatste is namelijk geen verplichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]

En je hebt dit gesprek opgenomen toch? Dan is er helemaal niks om je zorgen over te maken. Als die afspraken mondeling zijn gemaakt, no stress!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:29:
[...]

En je hebt dit gesprek opgenomen toch? Dan is er helemaal niks om je zorgen over te maken. Als die afspraken mondeling zijn gemaakt, no stress!
Ja, het gesprek is opgenomen. Maar ik ben nu vooral op zoek naar oplossingen voor het worstcasescenario. In dat geval ben ik benieuwd welke mogelijkheden er zijn.

Ik dacht zelf aan het verrekenen van het bruto vakantiegeld, dat komt neer op ongeveer €4.500. Daarnaast kunnen eventueel de resterende vakantie-uren worden uitbetaald, zodat ik daarmee het resterende bedrag kan aflossen. En @Question Mark gaf aan dat het mogelijk is om bijtelling ook te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1