VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dus ik heb het geverifieerd en dit zou ongeveer 900 eur p/m zijn in vergelijking met als ik helemaal geen leaseauto neem. Gezien het gratis opladen, winterbanden, onbeperkte kilometers, kan iemand mij vertellen waarom dit financieel gezien geen verschrikkelijk idee is?carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:02:
Hallo! Ik heb de optie om zakelijke lease te gebruiken voor privégebruik en hoewel het op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt, vraag ik me af of het een goede deal is als ik bereken hoeveel geld ik uiteindelijk betaal.
Ik kijk bijvoorbeeld naar een 2024 Polestar 2 van 52000€ fiscale waarde.
Ik betaal dan ongeveer 350€ NET per maand, plus ik krijg geen 420€ NET cash opton door voor een leaseauto te kiezen. Dus al met al betaal ik 780€ per maand uit eigen zak voor deze auto.
Dit is allemaal gratis inbegrepen: onderhoud, gratis onbeperkt opladen in de hele EU, winterbanden, installatie van een EV-oplaadpunt thuis, onbeperkte kilometers.
Nu heb ik deze auto voor 4 jaar of als ik het bedrijf verlaat kan ik het contract zonder boete beëindigen. Dus alles bij elkaar betaal ik ongeveer 4 x 12 x 780 = 37440€ voor 4 jaar, wat veel lijkt, maar auto's zijn hoe dan ook duur.
Hoe klinkt dit als een redelijke deal voor een auto van deze waarde?
En ik vraag natuurlijk niet om dit te vergelijken met het kopen van een goedkope tweedehands auto en daar gewoon in te rijden. Dat zal natuurlijk altijd goedkoper zijn.
Dat klopt inderdaad ongeveer. En als je veel te veel boven deze hoeveelheid doet, wat zou er dan gebeuren? Daar is toch niets onwettigs aan of wel?True schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Hoeveel verwacht je privé te rijden per jaar? Als dat op of rond de 15k hangt komt dat wel goed en zou ik mij er absoluut geen zorgen over maken.
Lees de posts boven je en de bron; een hogere inhouding in privé gebruik - ook als je die normaliter niet zou hebben.carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Dus ik heb het geverifieerd en dit zou ongeveer 900 eur p/m zijn in vergelijking met als ik helemaal geen leaseauto neem. Gezien het gratis opladen, winterbanden, onbeperkte kilometers, kan iemand mij vertellen waarom dit financieel gezien geen verschrikkelijk idee is?
[...]
Dat klopt inderdaad ongeveer. En als je veel te veel boven deze hoeveelheid doet, wat zou er dan gebeuren? Daar is toch niets onwettigs aan of wel?
Hoeveel km verwacht je per jaar prive te rijden? Dan is het makkelijker te beantwoorden. 12K per jaar? Dan is het 1000Km per maand dan is het duur ja. 36K per jaar? Kijk dan word het interessanter.carefree7 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Dus ik heb het geverifieerd en dit zou ongeveer 900 eur p/m zijn in vergelijking met als ik helemaal geen leaseauto neem. Gezien het gratis opladen, winterbanden, onbeperkte kilometers, kan iemand mij vertellen waarom dit financieel gezien geen verschrikkelijk idee is?
[...]
Dat klopt inderdaad ongeveer. En als je veel te veel boven deze hoeveelheid doet, wat zou er dan gebeuren? Daar is toch niets onwettigs aan of wel?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Goed punt. We hebben vorig jaar 23000 km gereden. Als we uitgaan van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km, zou dat ongeveer 4628 kWh zijn. Thuis opladen is 0,26€, en snelladers zijn 0,75€, dus in het ergste geval nemen we een gemiddelde van 0,5€ per kWh, dat is nog steeds maar 2314€.Tylen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:45:
[...]
Hoeveel km verwacht je per jaar prive te rijden? Dan is het makkelijker te beantwoorden. 12K per jaar? Dan is het 1000Km per maand dan is het duur ja. 36K per jaar? Kijk dan word het interessanter.
Weet iemand toevallig over welke reactie / bedrijf het ging? Zou het heel graag willen weten.
Elke leasemaatschappij heeft wel shortlease auto's staan (en indien interesse vaak ook occasion lease met kortere looptijden) . Al is het alleen al om voorlopers te kunnen leveren voordat de nieuwe bestelde auto geleverd kan worden.Pablo. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:40:
Ik ben opzoek naar een bedrijf (reactie van een Tweakers) maar kan het niet vinden. Het ging om een partij die shortlease aanbiedt en direct auto's kon leveren. Deze persoon had hele goede ervaringen met een specifieke partij.
Weet iemand toevallig over welke reactie / bedrijf het ging? Zou het heel graag willen weten.
Kan het zijn dat die Lizzy was? Die leasen ook jonge tweedehands.Pablo. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:40:
Ik ben opzoek naar een bedrijf (reactie van een Tweakers) maar kan het niet vinden. Het ging om een partij die shortlease aanbiedt en direct auto's kon leveren. Deze persoon had hele goede ervaringen met een specifieke partij.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Onlangs heb ik mijn leaseauto ontvangen. Nu wil ik hier grotere velgen op laten leggen en bij inlevering over 5 jaar de oorspronkelijke velgen weer laten monteren.
Een winter-zomer wissel is verplicht bij mijn werkgever. Hoe gaat de LM reageren als ze over 6 maanden ipv 18 inch hier 19 inch banden op moeten leggen?
Ik neem aan dat je hierover eerst afspraken maakt met de leasemaatschappij, en dat je bijvoorbeeld afspreekt dat je een iets grotere maandbijdrage betaalt vanwege het monteren van duurdere banden bij omwisseling en vervanging bij slijtage. Anders zullen ze zeker lastig doen als ze bij de volgende bandenwissel (duurdere) banden moeten monteren op velgen die ze niet hebben geaccordeerd.stefan323 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:51:
Een (groot) gedeelte van de reacties gelezen maar mijn vraag niet kunnen vinden..
Onlangs heb ik mijn leaseauto ontvangen. Nu wil ik hier grotere velgen op laten leggen en bij inlevering over 5 jaar de oorspronkelijke velgen weer laten monteren.
Een winter-zomer wissel is verplicht bij mijn werkgever. Hoe gaat de LM reageren als ze over 6 maanden ipv 18 inch hier 19 inch banden op moeten leggen?
Als aanvulling op @Of-Aaargh: Het is verstandig om te realiseren dat die auto niet van jou is. Alles wat je er aan wil verbouwen zal je altijd moeten overleggen met de eigenaar van de auto. De leasemaatschappij dus. Ook zoiets als het blinderen van ramen valt daar al onder.stefan323 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:51:
Een (groot) gedeelte van de reacties gelezen maar mijn vraag niet kunnen vinden..
Met overleg en afstemming kom je meestal wel een eind en voorkom je gezeur en gezeik.
Have you tried turning it off and on again?
1. MRB op EV's gaat van 25 naar 75% in 2026.
2. Bijtelling op EV's gaat in zijn geheel van 17% over de eerst 30.000 naar 22% over het gehele bedrag.
Ik verwacht dat lease maatschappijen die MRB gaan doorberekenen aan de rijders. Ik vraag me dus af: heeft het nog zin financieel om elektrisch te gaan rijden? Volgens mijn berekeningen is een Skoda Kodiaq PHEV goedkoper dan bijvoorbeeld een Ioniq 5 of Mustang Mach E. Beide EV's komen ook al hoger uit op de cataloguswaarde (5K~). Maar de Skoda gaat ook hoger uitkomen want PHEV MRB korting gaat er ook in zijn geheel uit.
Wat moet ik nog kiezen? Ik word gek van mijn luxe probleem!
Mijn vraag gaat niet over welke auto ik moet kiezen maar wat voor soort auto. Wat is het voordeligst?
Of de mrb een issue is hangt van je werkgever af. Normaal gezien is er ieder jaar wel een (kleine) verhoging, daar zie ik als werknemer nooit iets van. Bedrag / leaseprijs wordt bepaald op moment van kiezen/bestellen en blijft daarna voor mij gelijk.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Aan de contractant ja, niet aan de berijder. Ik heb als berijder geen contract getekend met de LM.F1xxer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
Ik zit met een dingetje. Mijn contract loopt af op 16-1-2026 en ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto maar een paar dingen maken die zoektocht nogal lastig van wat ik gelezen heb:
2. Bijtelling op EV's gaat in zijn geheel van 17% over de eerst 30.000 naar 22% over het gehele bedrag.
Ik verwacht dat lease maatschappijen die MRB gaan doorberekenen aan de rijders. Ik vraag me dus af: heeft het nog zin financieel om elektrisch te gaan rijden? Volgens mijn berekeningen is een Skoda Kodiaq PHEV goedkoper dan bijvoorbeeld een Ioniq 5 of Mustang Mach E. Beide EV's komen ook al hoger uit op de cataloguswaarde (5K~). Maar de Skoda gaat ook hoger uitkomen want PHEV MRB korting gaat er ook in zijn geheel uit.
Mijn vraag gaat niet over welke auto ik moet kiezen maar wat voor soort auto. Wat is het voordeligst?
laagste cataloguswaarde geeft laagste bijtelling. Maar veel bedrijven willen alleen nog maar elektrisch rijden (iets met co2...)F1xxer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
.....
Ongeveer 54k en het enige dat ik nog erbij moet vinken als ik zo zie is ACC.
Nadeel als ik het zo zie is de erg beperkte kleuren keuze. Zwart, grijstinten en zilver... Toch maar eens gaan kijken bij de dealer.
De vraag is:F1xxer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:30:
[...]
[...]
A. Wat is je leasebudget
B. wat wil je zelf rijden?
Als je elektrisch wilt rijden dan is punt 2 belangrijk want dan moet je regelen dat je de auto in 2025 nog op kenteken hebt staan (levering/te naamstelling maakt niet uit). Dat scheelt je wat bijtelling. Moet je wel even opletten dat de auto ook daadwerkelijk er dit jaar is ivm levertijden.
En wat betreft je punt 1, die MRB, Onderhoud, verzekering, afschrijving etc. is allemaal iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 01-04-2025 14:03 ]
Ik kan dit jaar geen nieuwe auto uitzoeken. Administratie wil het contract niet verkorten. Dus kom op 2026 uit. Die wijzigingen in MRB geven me nog het meest grijze haren. Ik wil niet een keuze maken in 2025 om in 2026 erachter te komen dat het ineens veel meer kost dan ik had berekend.
Heb geen eigen parkeerplaats en laden langs de snelweg zie ik niet zitten. Hoogstens de lagere prijs trok me maar als ik met 22% reken komt vrijwel iedere elektrische auto hoger uit dan de benzine gelijken vanwege de cataloguswaarde. Ik zie de nadelen alleen maar opstapelen dus denk benzine. Zat te kijken naar een Kodiaq, Ioniq 5 of een Mach E. Deze spreken me aan.
En als je echt dit jaar nog elektrisch wil rijden, dan koop je die 3 weken toch af. En bij mij vond Ayvens het ook geen probleem om vorig jaar nog te leveren zonder afkoop (liep begin januaro af) als ik een nieuwe elektrische model Y nam. Er valt best iets te regelen als je het vraagt. Tenzij je stugge mensen hebt bij de administratie die alleen standaard processen willen volgen...
Ik zou zeker een proefrit maken. Ik ben benieuwd hoe goed een 1.5 motor (welliswaar met íets aan electrische ondersteuning) overweg kan met een auto van bijna 1700 kg. Ik verwacht dat hij daar toch wel redelijk wat toeren voor moet maken, wat ten koste kán gaan van het rijcomfort.Trishul schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:12:
De C-klasse business solution is wel scherp geprijsd toch?
Wel een erg mooie auto overigens.
De C300 (met 2.0 motor) kost toch alweer 3K meer...
[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 01-04-2025 16:01 ]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Idd, goed punt! Ik rij nu een Passat 2021, die trekt met zijn 1.5 150pk sneller op dan de C180 met 170pk blijkbaar...Question Mark schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:00:
[...]
Ik zou zeker een proefrit maken. Ik ben benieuwd hoe goed een 1.5 motor (welliswaar met íets aan electrische ondersteuning) overweg kan met een auto van bijna 1700 kg. Ik verwacht dat hij daar toch wel redelijk wat toeren voor moet maken, wat ten koste kán gaan van het rijcomfort.
Wel een erg mooie auto overigens.
De C300 (met 2.0 motor) kost toch alweer 3K meer...
Ik zag dat de C180 flink zwaarder is idd, scheelt 200kg geloof ik.
Die C300e heb ik eigenlijk veel liever, maar helaas mag ik die dan weer niet kiezen.
Zeker een prachtige auto ja, de C-klasse.
Aan de andere kant, het is een automaat met 9 verzetten. Op snelheid zal hij erg comfortabel zijn, ik vermoed alleen dat hij bij versnelling wat wat rumoerig kan zijn. Maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefrijden.Trishul schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:13:
[...]
Idd, goed punt! Ik rij nu een Passat 2021, die trekt met zijn 1.5 150pk sneller op dan de C180 met 170pk blijkbaar...
Ik zag dat de C180 flink zwaarder is idd, scheelt 200kg geloof ik.
Ik rijd overigens zelf een volvo V60 B3. 168 PK, met ook wat electrische ondersteuning (15 PK / 50 Nm). En die auto is ook al 1734 KG. Erg comfortabel en zeker snel genoeg, maar wel wat rumoerig bij versnellen. En een V60 heeft al een 2.0 motor die meer trekkracht heeft bij lagere toeren. Vandaar de opmerking om zeker even een proefrit te maken.
Ben wel erg tevreden over die auto, misschien is het ook een optie voor je. Een hybride V60 (350 PK) met wat opties zit ook rond de 54K.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Idd een luxe automaat ja, 9 traps. Ik zat gisteravond reviews te lezen en niemand klaagde eigenlijk over het optrekken. Ik ben benieuwd naar de proefrit.Question Mark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:11:
[...]
Aan de andere kant, het is een automaat met 9 verzetten. Op snelheid zal hij erg comfortabel zijn, ik vermoed alleen dat hij bij versnelling wat wat rumoerig kan zijn. Maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefrijden.
Ik rijd overigens zelf een volvo V60 B3. 168 PK, met ook wat electrische ondersteuning (15 PK / 50 Nm). En dit auto is ook al 1734 KG. Erg comfortabel en zeker snel genoeg, maar wel wat rumoerig bij versnellen. En een V60 heeft al een 2.0 motor die meer trekkracht heeft bij lagere toeren. Vandaar de opmerking om zeker even een proefrit te maken.
Ben wel erg tevreden over die auto, misschien is het ook een optie voor je. Een hybride V60 (350 PK) met wat opties zit ook rond de 54K.
Volvo V60/S60 vind ik ook hele mooie auto's, maar m'n werkgever heeft een beetje een gekke selectie gemaakt. De V/S60 mag niet, maar de Polestar 2 weer wel. Dit is ook voor het eerst dat elektrisch is toegestaan, net als de Tesla 3 (standard en 4wd), Skoda Enyaq en Ford Explorer EV. Financieel wel interessant vanwege de deels lagere bijtelling natuurlijk. Ik weet alleen niet of ik die daadwerkelijk mag kiezen als ik geen eigen laadpaal heb.
Vooralsnog staat dan alleen de C-klasse op de shortlist. Skoda Octavia en Superb vallen voor mij af, beetje VAG-moe na zoveel VW's gereden te hebben. Wel probleemloos overigens.
De Polestar 2 vind ik nog wel interessant, hoop dat ze dezelfde kwaliteit hebben als Volvo. Heb goeie ervaring gehad met een V40, 5 jaar lang/162k KM. Hoop wel dat ik niet teveel achteruit ga op het gebied van bagageruimte. Dat vind ik wel fijn aan m'n huidige Passat sedan 2021.
Ik zit met een probleem en ben momenteel aan het kijken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik werk nu in de detacheringsbranche en ben al 8 maanden op de bank. Ik heb er eindelijk genoeg van en heb een nieuwe uitdaging gevonden. Echter, mijn huidige detacheringsbedrijf wil uiteraard een boetebedrag in rekening brengen voor het resterende leasecontract. Volgens mijn berekeningen, uitgaande van een vertrek per 31-06-2025, heb ik nog 23 maanden over. De boete komt dus ongeveer uit op € 7.566,85.
Ik zou graag willen weten wat mijn mogelijkheden zijn om dit met zo min mogelijk schade te regelen.
-Kan mijn bruto vakantiegeld en vakantiedagen verrekend worden met de boete?
-Kan de tot nu toe betaalde bijtelling in mindering worden gebracht op de boete?
Wat zijn mijn opties? Ik heb dringend advies nodig!
Mijn contract loopt van 31-05-2023 t/m 30-05-2027.
------ Leasecontract ------
Artikel 4 Tussentijdse beëindiging
4.1
Indien Werknemer, om welke reden dan ook, het dienstverband beëindigt, is
Werknemer verplicht de leaseauto over te dragen aan Werkgever. Een
uitzondering geldt voor de navolgende situaties.
4.2
Indien de leaseauto een auto betreft die Werknemer naar eigen voorkeur en
wensen gedurende het dienstverband heeft uitgekozen en in gebruik gekregen of
in het geval dat Werkgever de leaseovereenkomst, aangaande het gebruik van de
betreffende leaseauto, van een vorige werkgever van Werknemer heeft
overgenomen, geldt dat Werknemer op het moment dat Werknemer zijn
arbeidsovereenkomst opzegt;
a) verplicht is de leaseauto over te nemen, eventueel door deze mee te nemen naar
zijn nieuwe werkgever; of
b) verantwoordelijk is voor betaling aan Werkgever van het restbedrag, dat wil
zeggen ‘de nog resterende termijnen tot aan de einddatum van de door de
Werkgever afgesloten leaseovereenkomst voor de leaseauto’ x 45% van het
maandelijkse leasebudget á € 731,-, en zorgdraagt voor onverwijlde betaling van
het volledige bedrag aan Werkgever. Werknemer stemt in dit kader bij voorbaat
in met de verrekening van dit restbedrag – voor zover mogelijk – met de laatste
salarisafrekening aan Werknemer.
4.3
Als de leaseauto doorgegeven kan worden door Werknemer aan een nieuwe
gebruiker in een vergelijkbare c.q. vervangende functie dan kan Werkgever
besluiten artikel 4.2 niet bij Werknemer af te dwingen.
Dit is wel een fors boetebeding, zo hoog heb ik ze nog niet gezien. Meestal neem je dat mee in het arbeidsvoorwaardengesprek met je nieuwe werkgever. Of zij nemen de auto over, of zij betalen (mee aan) de boete.(maar ja, dat is achteraf)sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:44:
Echter, mijn huidige detacheringsbedrijf wil uiteraard een boetebedrag in rekening brengen voor het resterende leasecontract.
Overigens zul je een eindafrekening krijgen, waarbij ook het nog opgebouwde recht op vakantiegeld nog uitbetaald gaat worden. Bij einde contract per 1-6, zal dit waarschijnlijk slechts over één maand zijn. Voor zover ik weet, mag de al betaalde bijtelling verekend worden met het boetebeding.
Maar... de werkgever mag niet meer aan "boete" in rekening brengen, dan hij aan kosten heeft. Weet je toevallig wat de afspraken zijn tussen leasemij en werkgever?
Helaas ben ik niet op de hoogte van de afspraken tussen de werkgever en de leasemaatschappij.Question Mark schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:03:
[...]
Dit is wel een fors boetebeding, zo hoog heb ik ze nog niet gezien. Meestal neem je dat mee in het arbeidsvoorwaardengesprek met je nieuwe werkgever. Of zij nemen de auto over, of zij betalen (mee aan) de boete.(maar ja, dat is achteraf)
Overigens zul je een eindafrekening krijgen, waarbij ook het nog opgebouwde recht op vakantiegeld nog uitbetaald gaat worden. Bij einde contract per 1-6, zal dit waarschijnlijk slechts over één maand zijn. Voor zover ik weet, mag de al betaalde bijtelling verekend worden met het boetebeding.
Maar... de werkgever mag niet meer aan "boete" in rekening brengen, dan hij aan kosten heeft. Weet je toevallig wat de afspraken zijn tussen leasemij en werkgever?
Dit moet je altijd meenemen in de onderhandelingen naar een nieuw bedrijf. Altijd vooraf melden welke boetes je hebt van auto's, studies, andere verplichtingen.
Als je al getekend hebt zou ik er zsm mee komen ipv op het allerlaatste moment. Gezien het heel vaak voorkomt in IT dat iemand schulden heeft bij een bedrijf vanwege opleiding of leaseauto zal het waarschijnlijk geen probleem zijn als je er op tijd mee bent.
Desnoods neem je hem mee als het kan/mag. Die boete verdien je nooit meer terug en dan kan je beter de auto blijven rijden.
Ik heb zojuist een mail verstuurd naar mijn nieuwe werkgever met de vraag of ze iets voor mij kunnen betekenen maar ik vrees het ergste.... Pff ik heb geen idee wat ik moet doen... Eerst was het doorschuiven geen probleem maar omdat er toevallig veel collega's verstrekken kunnen ze mijn auto niet doorgeven aan een andere collega.F1xxer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Dit moet je altijd meenemen in de onderhandelingen naar een nieuw bedrijf. Altijd vooraf melden welke boetes je hebt van auto's, studies, andere verplichtingen.
Als je al getekend hebt zou ik er zsm mee komen ipv op het allerlaatste moment. Gezien het heel vaak voorkomt in IT dat iemand schulden heeft bij een bedrijf vanwege opleiding of leaseauto zal het waarschijnlijk geen probleem zijn als je er op tijd mee bent.
Desnoods neem je hem mee als het kan/mag. Die boete verdien je nooit meer terug en dan kan je beter de auto blijven rijden.
Heb je al met je huidige werkgever gesproken? Aangezien je al 8 maanden op de bank zit kost je flink wat geld voor je huidige werkgever. Geef bij hen aan dat je geen zin hebt om nog maanden op de bank te zitten en bereid bent eventueel verder te kijken zodat je werkgever ook geen onnodige kosten meer maakt. Als zij hier begrip voor hebben kan je misschien zelfs regelen dat ze die boete weghalen voor je?sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:24:
[...]
Ik heb zojuist een mail verstuurd naar mijn nieuwe werkgever met de vraag of ze iets voor mij kunnen betekenen maar ik vrees het ergste.... Pff ik heb geen idee wat ik moet doen... Eerst was het doorschuiven geen probleem maar omdat er toevallig veel collega's verstrekken kunnen ze mijn auto niet doorgeven aan een andere collega.
Het gesprek heb ik al gehad. Op basis van dit gesprek ben ik begonnen met solliciteren naar een andere werkgever. Het gesprek tussen de directeur en mij had ik opgenomen en vandaag ingediend bij mijn rechtsbijstand. Omdat er nu veel mensen vertrekken, zijn er veel auto's ingeleverd. Hierdoor maken ze het voor mij moeilijk en bieden ze geen alternatieve oplossingen aan.ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Heb je al met je huidige werkgever gesproken? Aangezien je al 8 maanden op de bank zit kost je flink wat geld voor je huidige werkgever. Geef bij hen aan dat je geen zin hebt om nog maanden op de bank te zitten en bereid bent eventueel verder te kijken zodat je werkgever ook geen onnodige kosten meer maakt. Als zij hier begrip voor hebben kan je misschien zelfs regelen dat ze die boete weghalen voor je?
Dan informeer je daar toch naar? Als zij willen dat jij een paar duizen euro mag aftikken, omdat zij te maken krijgen met niet verhaalbare kosten, dan mogen moeten ze die kosten wel eerst even inzichtelijk maken.sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:10:
[...]
Helaas ben ik niet op de hoogte van de afspraken tussen de werkgever en de leasemaatschappij.
Kijk goeie tip! zal ik opvragen! meer tips zijn altijd welkomQuestion Mark schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Dan informeer je daar toch naar? Als zij willen dat jij een paar duizen euro mag aftikken, omdat zij te maken krijgen met niet verhaalbare kosten, dan mogen moeten ze die kosten wel eerst even inzichtelijk maken.
Deze snap ik niet helemaal. Je werkgever heeft tegen jou gezegd dat ze jou niet weggezet krijgen dus ga maar wat anders zoeken? Dat is toch niet jou probleem als ze je niet weg kunnen zetten? Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Het gesprek heb ik al gehad. Op basis van dit gesprek ben ik begonnen met solliciteren naar een andere werkgever. Het gesprek tussen de directeur en mij had ik opgenomen en vandaag ingediend bij mijn rechtsbijstand. Omdat er nu veel mensen vertrekken, zijn er veel auto's ingeleverd. Hierdoor maken ze het voor mij moeilijk en bieden ze geen alternatieve oplossingen aan.
Och, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Na een paar maanden niksdoen ben je er echt wel klaar mee, en wil je gewoon weer wat doen. Men wilde mij niet laten gaan, dus vertrekken met wat voor regeling dan ook was geen optie (belief me: I tried).ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.
ik zal het situatie voor je samenvatten.ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Je werkgever heeft tegen jou gezegd dat ze jou niet weggezet krijgen dus ga maar wat anders zoeken? Dat is toch niet jou probleem als ze je niet weg kunnen zetten? Als ik jou was had ik tegen deze werkgever gezegd; Ik blijf wel en anders mogen jullie mij met een VSO tegenmoetkomen waar o.a. deze boetebeding kwijtgescholden wordt.
Momenteel zit ik al acht maanden zonder opdracht thuis. Een paar maanden geleden heb ik hierover een gesprek gehad met zowel de directeur als de fieldmanager. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ik, zolang er geen opdracht voor mij wordt gevonden, zelf actief op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik wil namelijk niet langer werkloos op de bank zitten.
We spraken toen af dat, als zij geen opdracht konden vinden voordat ik een andere werkgever had gevonden, ik vrij zou zijn om te vertrekken. Bovendien heb ik in deze periode ook geen recht op loonsverhoging, waardoor ik feitelijk vastzat. Tijdens dat gesprek vroeg ik de directeur of ik, mits hij mij dit zou gunnen, de leaseauto mocht inleveren zonder dat daar een boete aan verbonden zou zijn. Hij gaf toen aan dat hij mij die ruimte gunde en mij zou helpen op een nette manier over te stappen naar een andere werkgever.
Toen ik uiteindelijk liet weten dat ik een nieuwe baan had gevonden, kwamen ze echter plots met een ‘junior’-opdracht en wilden ze me daar zo snel mogelijk op inzetten. Daar voelde ik niets voor en ik heb vriendelijk bedankt voor dat voorstel. Ik gaf aan dat ik graag de overstap wilde maken naar mijn nieuwe werkgever. Vanaf dat moment begonnen de problemen...
Stel ik zou ervoor kiezen privé te gaan rijden per 1-7, dan moet ik alsnog bijtelling over de voorloop-huur auto betalen aan de fiscus voor dit kalenderjaar. Kan ik deze verminderen met de eigen bijdrage over het 2e halfjaar? Stel eigen bijdrage is 1000,- netto voor dit kalenderjaar in totaal, bij 50% 500,- verlaging van de bijtelling voor dit kalenderjaar? Of 1000,- ? Ik zie het bruto netto niet terug in berekeningen op berekenhet.nl en andere sites.
Kan ik de leasemaatschappij of beter de werkgever vragen om een berekening?
Dank alvast.
Zolang je geen ontslagbrief / schriftelijk je ontslag hebt ingediend bij je werkgever kun je onderhandelen, ook met je nieuwe werkgever want je mag altijd opzeggen binnen je proeftijd. Tenminste als je een proeftijd hebt afgesproken. Dat laatste is namelijk geen verplichting!sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]
ik zal het situatie voor je samenvatten.
Momenteel zit ik al acht maanden zonder opdracht thuis. Een paar maanden geleden heb ik hierover een gesprek gehad met zowel de directeur als de fieldmanager. In dat gesprek heb ik aangegeven dat ik, zolang er geen opdracht voor mij wordt gevonden, zelf actief op zoek ga naar een nieuwe uitdaging. Ik wil namelijk niet langer werkloos op de bank zitten.
We spraken toen af dat, als zij geen opdracht konden vinden voordat ik een andere werkgever had gevonden, ik vrij zou zijn om te vertrekken. Bovendien heb ik in deze periode ook geen recht op loonsverhoging, waardoor ik feitelijk vastzat. Tijdens dat gesprek vroeg ik de directeur of ik, mits hij mij dit zou gunnen, de leaseauto mocht inleveren zonder dat daar een boete aan verbonden zou zijn. Hij gaf toen aan dat hij mij die ruimte gunde en mij zou helpen op een nette manier over te stappen naar een andere werkgever.
Toen ik uiteindelijk liet weten dat ik een nieuwe baan had gevonden, kwamen ze echter plots met een ‘junior’-opdracht en wilden ze me daar zo snel mogelijk op inzetten. Daar voelde ik niets voor en ik heb vriendelijk bedankt voor dat voorstel. Ik gaf aan dat ik graag de overstap wilde maken naar mijn nieuwe werkgever. Vanaf dat moment begonnen de problemen...
En je hebt dit gesprek opgenomen toch? Dan is er helemaal niks om je zorgen over te maken. Als die afspraken mondeling zijn gemaakt, no stress!sanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:21:
[...]
ik zal het situatie voor je samenvatten.
Ja, het gesprek is opgenomen. Maar ik ben nu vooral op zoek naar oplossingen voor het worstcasescenario. In dat geval ben ik benieuwd welke mogelijkheden er zijn.ZegHetMaar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:29:
[...]
En je hebt dit gesprek opgenomen toch? Dan is er helemaal niks om je zorgen over te maken. Als die afspraken mondeling zijn gemaakt, no stress!
Ik dacht zelf aan het verrekenen van het bruto vakantiegeld, dat komt neer op ongeveer €4.500. Daarnaast kunnen eventueel de resterende vakantie-uren worden uitbetaald, zodat ik daarmee het resterende bedrag kan aflossen. En @Question Mark gaf aan dat het mogelijk is om bijtelling ook te verrekenen.
Hoe een leaseauto afkoopsom fiscaal berekenen van je salarissanane schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:43:
[...]
En @Question Mark gaf aan dat het mogelijk is om bijtelling ook te verrekenen.
En dan met name: adesign in "Hoe een leaseauto afkoopsom fiscaal berekenen van je salaris"
Ik heb vandaag eindelijk het definitieve voorstel ontvangen.
Zie de berekening hieronder. Er is aangegeven dat het niet mogelijk is om het bruto vakantiegeld te verrekenen met de afkoopboete. Dit betekent dat het bedrag netto in mindering wordt gebracht. Wel jammer dat ze de bruto vakantiegeld niet verrekend kan worden. Je zou denken dat het wel mogelijk zou zijn..
Welke optie zouden jullie kiezen?
1-De auto overnemen voor €35.750 (en vervolgens zelf proberen te verkopen of in te ruilen?).
2- Een boete van ongeveer €5.000 betalen en zelf een tweedehands auto uitkiezen.
:strip_exif()/f/image/xV6fF4ldvgwEIatGFMiupyUk.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door sanane op 22-05-2025 15:25 ]
Kijk eens wat je krijgt voor die auto bij 'ikwilvanmijnautoaf' of zo. Is dat 35k, dan gewoon auto over nemen en verkopen, is dat 20k, dan boete betalen.sanane schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:19:
[...]
Zie de berekening hieronder. Er is aangegeven dat het niet mogelijk is om het bruto vakantiegeld te verrekenen met de afkoopboete. Dit betekent dat het bedrag netto in mindering wordt gebracht.
1-De auto overnemen voor €35.750 (en vervolgens zelf proberen te verkopen of in te ruilen?).
2- Een boete van ongeveer €5.000 betalen en zelf een tweedehands auto uitkiezen.
[Afbeelding]
Ik heb ze zojuist gesproken, ze bieden 30k.Tommie12 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Kijk eens wat je krijgt voor die auto bij 'ikwilvanmijnautoaf' of zo. Is dat 35k, dan gewoon auto over nemen en verkopen, is dat 20k, dan boete betalen.
Wat zegt: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst die is wat couranter dan die handelaars die ver onder de prijs bieden bij ikwilvanmijnautoaf.nl .
True schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:32:
[...]
Wat zegt: https://www.anwb.nl/auto/koerslijst die is wat couranter dan die handelaars die ver onder de prijs bieden bij ikwilvanmijnautoaf.nl .
:strip_exif()/f/image/L5ysbSdT2pokMHacsxRANCZG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou het kopje "Deze auto verkopen" bekijken
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Je wil 'm toch verkopen, niet kopen?
Ik zou een nette en duidelijke mail opstellen en die naar alle Kia dealers sturen <50km afstand. Aangeven wat het scenario is en dat de auto voor inkoop beschikbaar is vrijwel rechtstreeks uit de lease en als ze met een goed bod komen dit voor jou ook beter is dan de boete betalen.
Je stuurt het kenteken mee (kunnen ze onderhoud wel inzien) en geeft de huidige kilometerstand aan. Ik verwacht dat je voor morgenmiddag een paar biedingen hebt, of dit ook helpt met je keuze is een tweede.
Pff ik kan niet meer helder nadenken. Mijn excusesvuurtjih schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:48:
[...]
Ik zou het kopje "Deze auto verkopen" bekijken
Schatting waarde verkoop
€ 28.600 - € 31.400 *
Inruilen bij een autobedrijf
€ 30.850
Verkoop door een particulier
€ 31.400
Veilingprijs
€ 28.600
als je deze getallen laat zien aan je werkgever, wellicht dat ze dan meer geneigd zijn het bedrag wat meer 'marktconform' te maken?sanane schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:57:
[...]
Pff ik kan niet meer helder nadenken. Mijn excuses
Schatting waarde verkoop
€ 28.600 - € 31.400 *
Inruilen bij een autobedrijf
€ 30.850
Verkoop door een particulier
€ 31.400
Veilingprijs
€ 28.600
Ik snap even niet deze bedragen.sanane schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:19:
[...]
Zie de berekening hieronder. Er is aangegeven dat het niet mogelijk is om het bruto vakantiegeld te verrekenen met de afkoopboete. Dit betekent dat het bedrag netto in mindering wordt gebracht. Wel jammer dat ze de bruto vakantiegeld niet verrekend kan worden. Je zou denken dat het wel mogelijk zou zijn..
[Afbeelding]
De boete is €7565,-
Jij krijgt nog +€13K (brutto)
Dan blijft er toch nog zo’n €6K brutto over voor jou?
Waarom laat je werkgever die boete jou netto betalen? Dat moet brutto zijn. Sterker nog. Als dit allemaal in de btw zit mag dit er ook nog af.
Zijn ze helemaal van de pot gerukt.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja dat vroeg ik ook aan ze. Maar volgens hun moeten de netto bedragen verrekend worden. Ze zeggen dat belastingdienst ook hun deel wilt. Proberen ze mij hier te naaien?Tylen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:11:
[...]
Ik snap even niet deze bedragen.
De boete is €7565,-
Waarom laat je werkgever die boete jou netto betalen? Dat moet brutto zijn. Sterker nog. Als dit allemaal in de btw zit mag dit er ook nog af.
Zie mail hieronder.
‐--------
Dag ......
De aanbieding vanuit de leasemaatschappij is inderdaad niet erg scherp dus dat snap ik.
We willen graag met je meedenken dus heb e.e.a. voor je uitgewerkt hieronder. Helaas kunnen wij het vakantiegeld niet bruto verrekenen; de Belastingdienst wil namelijk haar deel hiervan zien. Hieronder het overzicht als we de bijtelling, het vakantiegeld en de vakantiedagen verrekenen:
:strip_exif()/f/image/xV6fF4ldvgwEIatGFMiupyUk.png?f=user_large)
Er blijft dan nog €950,37 over van de boete die je zou moeten betalen. Ik heb nog gekeken met C........ naar de mogelijkheden om de auto door te schuiven naar een andere berijder maar die zijn er momenteel niet (en er staan al anders auto’s stil).
Hoor graag of we zo een oplossing hebben.
Waarom geef je niet aan dat, in overeenstemming met het gesprek op datum X met persoon A, directeur van bedrijf B, er geen boete in rekening gebracht zal worden door werkgever bij het inleveren van de lease auto.
De berekening klopt wel. De afkoopsom wordt, net als een maandelijkse eigen bijdrage voor privé gebruik, netto ingehouden en van de bruto bijtelling afgetrokken - niet van het bruto salaris en/of vakantiegeld. In het geval van @sanane is dit gemaximeerd op zijn cumulatieve bijtelling 2025 (4.9K bruto), die hij nu dus “terugkrijgt” (2.5K netto).Tylen schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:11:
[...]
Ik snap even niet deze bedragen.
De boete is €7565,-
Per saldo kost deze afkoop netto dus 7.5K -/- 2.5K = 5K.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
ik zou optie 3 kiezen maar dat ben ik.sanane schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:19:
[...]
[Afbeelding]
Optie 3: Rechtsbijstand inschakelen, aangeven dat je het gesprek opgenomen hebt waarin de directeur je toezegd over te laten stappen zonder boete. En een advocaat daar werk van laten maken. Vaak neemt een bedrijf al een heel andere houding aan zodra ze een mailtje van een advocaat krijgen.
Ik snap sowieso niet waarom mensen zich zo laten naaien. Je hebt mondelinge afspraken gemaakt, deze opgenomen en nu zeg jij dat je of 5k gaat betalen of de auto gaat overnemen voor 35k.
Het gaat over het verrekenen van een glascoating met de bijtelling.
Als ik de auto laat glascoaten en ik betaal die rekening prive, dan kan ik deze toch in mindering brengen op mijn bijtel?
Ik doe dat ook met Tolweg, parkeren, autowassen. Volgens mij valt de coating een beetje in de laatste categorie.
Ik zou het loonheffingshandboek er op naslaan, maar ik vind het te ver doorslaan. Glascoating laten uitvoeren zijn kosten die jij maakt voor die auto, die hoef je niet te maken.sNielz123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:48:
Crosspost vanuit het Tesla-leveringen topic:
Als ik de auto laat glascoaten en ik betaal die rekening prive, dan kan ik deze toch in mindering brengen op mijn bijtel?
Ik doe dat ook met Tolweg, parkeren, autowassen. Volgens mij valt de coating een beetje in de laatste categorie.
Kosten die je moet maken omdat je de auto (privé) rijdt mag je inderdaad aftrekken van bruto inhouding van de bijtelling - waardoor je zo'n ~50% zelf betaald. Tolwegen (m.u.v. die in NL) zijn m.i. al twijfelachtig en een pond/ferry in de vakantie mag volgens mij niet (die komt regelmatig voorbij als voorbeeld). Ik denk dat je een glascoating niet recht gaat praten tijdens een belastingcontrole bij je WG.
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je dit überhaupt willen?sNielz123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:48:
Crosspost vanuit het Tesla-leveringen topic:
Makkelijker vuil er af te wassen, minder kans op schade na/bij steenslag (een LM kan dit prima onder gebruikersschade zien zonder dat te willen oplossen - als iemand willens en wetens veel bumperkleeft zie je dit bijv. heel erg veel).Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je dit überhaupt willen?
Persoonlijk zou ik het niet bij een full operational lease doen, ook niet met 50% 'korting'.
Ik heb er hele goede ervaringen mee. De opmerking dat het niet je eigen auto is en het daarom niet nodig vind ik een kulargument. Een eigen auto verkoop je meestal ook wel binnen enkele jaren. Een schone auto geeft me een fijn gevoel, of het nu een leaseauto is of van mezelf doet daar weinig aan af.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je dit überhaupt willen?
Een auto met een glas (of keramische) coating was je echt heel snel en makkelijk en blijft veel langer schoon.
Voor de belastingdienst is het misschien een grijs gebied, maar het zijn privékosten die je maakt voor een schone auto. Wasproducten trek je ook van je bijtelling af. Je kan een autoshampoo nemen van 10 euro of van 50, daar kraait ook geen haan naar.
Ik ga echt niet die 10 euro per 2 maanden die ik aan de wasstraat besteed bij mijn werkgever indienen om af te trekken van de bijtelling zodat ik er 50 procent (als het meezit) van vergoed krijg....sNielz123 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Wasproducten trek je ook van je bijtelling af.
Daarnaast is het gewoon een accessoire en ik weet niet of je die kunt aftrekken van de bijtelling, dat zou je als het al kan aan je werkgever moeten vragen of die daarin meewerkt. Dat moet namelijk via de loonadministratie.
Eerlijk gezegd zou je op die manier allemaal accessoires voor je auto kunnen kopen, kunnen aftrekken van de bijtelling en dan kunnen verkopen (al dan niet na je 4 a 5 jaar lease periode). Was gedoe over leveren van een grannycharger en die heeft mijn werkgever toen gewoon zelf gekocht omdat ze die anders ook gewoon zelf betalen in het leasecontract (accessoires worden gewoon in de leaseperiode afgeschreven). Voordeel daarvan is dat ik deze nu gewoon kan houden en kan meenemen naar een volgende auto ipv moet inleveren.
[ Voor 50% gewijzigd door jongetje op 10-06-2025 09:10 ]
Ik was mijn auto iedere week. Dat dien ik echt wel in.jongetje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Ik ga echt niet die 10 euro per 2 maanden die ik aan de wasstraat besteed bij mijn werkgever indienen om af te trekken van de bijtelling zodat ik er 50 procent (als het meezit) van vergoed krijg....
Ik heb de coating zelf gedaan, maar wel de aanschaf van de middelen wel ingediend. Onder het mom; dan zie ik wel wat Ayvens vergoedt. En dat was geen probleem.
Ayvens vergoedt niets voor die coating hè, dat betaalt je baas óf wordt afgetrokken als netto bedrag van je bruto bijtelling.cmegens schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Ik was mijn auto iedere week. Dat dien ik echt wel in.
Ik heb de coating zelf gedaan, maar wel de aanschaf van de middelen wel ingediend. Onder het mom; dan zie ik wel wat Ayvens vergoedt. En dat was geen probleem.
Behalve als ze dat serieus doen als operationele kosten, maar dat lijkt mij zeer uitzonderlijk en mag dan wel iets explicieter benoemd worden.
Handboek loonheffing 2025:
Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw
werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan komt dat bedrag niet in mindering op de waarde van het privégebruik auto (en leidt dus niet tot een lagere bijtelling).
De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden
voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.
Op wie reageer je nu?sNielz123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:05:
Dat is wel een vage beschrijving want hoe valt prive parkeren of autowassen daar dan onder?
Dat is helemaal geen vage beschrijving. Als je je auto privé parkeert of wast zijn dat in beginsel dus geen kosten voor privégebruik van de auto.sNielz123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:05:
Dat is wel een vage beschrijving want hoe valt prive parkeren of autowassen daar dan onder?
Ik vind de tekst “ De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.” Duidelijk genoeg.sNielz123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:05:
Maw als de werknemer iets betaald aan derden (tol/benzine/veerpont/ferry/wasstraat/accesoires) mag de werkgever deze niet vergoeden, maar dan mag je deze aftrekken van de bijtelling. Dit moet trouwens wel ergens zijn afgesproken. Bijv in een handboek/leaseregeling oid. En de bijtelling mag niet negatief worden. Dit moet wel via de loonadministratie, en de btw mag dan niet verrekend worden.
[ Voor 5% gewijzigd door rjhilbrink op 11-06-2025 21:55 ]
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Blijkbaar is Cupra ook erg duur daar hoorde ik van een collega.
Restwaarde wordt dan blijkbaar heel laag ingeschat van BYD...F1xxer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
Iemand die ook bij Athlon zit? Vind dat ze er maar rare ideeën op behouden qua auto waardes: de Seal U DM-I PHEV 38k is duurder dan een Model Y van 50k.. waar gaat die 12k cataloguswaarde dan heen?
Ik heb inzicht in alle lease prijzen (van 1 grote leasemij) en de Seal 38k heeft een tarief van €758 (ex brandstof/energie). De model Y 50K heeft een tarief van €888 Zit dus een verschil van €130 op.F1xxer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
Iemand die ook bij Athlon zit? Vind dat ze er maar rare ideeën op behouden qua auto waardes: de Seal U DM-I PHEV 38k is duurder dan een Model Y van 50k.. waar gaat die 12k cataloguswaarde dan heen?
(obv 30k - 42mdn).
Cupra Terramar 50K, €821
Basement Bios ---- Exo-S
Je kan ook eens kijken wat directlease.be / directlease.nl aangeeft als maandprijzen...F1xxer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:29:
Apart. Kreeg van administratie een offerte terug van 832 op de model Y en 874 op de DMI. 30k KM, 60 maanden. Zat ook nog naar een Qashqai Business Executive te kijken. Die zou volgens de calculator onder de 850 uitkomen.... Vraag me af of dat ook zo is.Mystikal schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:17:
[...]
Ik heb inzicht in alle lease prijzen (van 1 grote leasemij) en de Seal 38k heeft een tarief van €758 (ex brandstof/energie). De model Y 50K heeft een tarief van €888 Zit dus een verschil van €130 op.
(obv 30k - 42mdn).
Cupra Terramar 50K, €821
Maar dan moet er ergens toch een push naar EV in zitten (bijteling?)? Anders komen ze toch nooit op een hoger bedrag voor de DMI lijkt me?
Geen idee waarom ze daarmee komen? Specifieke (kortings)afspraken wellicht? Ik kan alleen delen wat ik zie.F1xxer schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:33:
[...]
Apart. Kreeg van administratie een offerte terug van 832 op de model Y en 874 op de DMI. 30k KM, 60 maanden. Zat ook nog naar een Qashqai Business Executive te kijken. Die zou volgens de calculator onder de 850 uitkomen.... Vraag me af of dat ook zo is.
Maar dan moet er ergens toch een push naar EV in zitten (bijteling?)? Anders komen ze toch nooit op een hoger bedrag voor de DMI lijkt me?
Qashqai Business Executive komt op €778 obv zelfde parameters.
Afschrijving is altijd een sterke factor in het geheel. Als voorbeeld bij een tarief tussen 845-855 zitten autos met aanschaf prijzen tussen de 42.7K (Toyota Proace City Verso 1.2 Turbo 81kW Navigator) en 58.3K (Hyundai Ioniq 6 239kW / 77.4 kWh 4WD Connect).
Gunstige modellen in deze reeks zijn ook: CLA250+ ; X-Trail, Outlander; GLB180
[ Voor 19% gewijzigd door Mystikal op 12-06-2025 16:41 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Welk brandstof voorschot hanteren ze? Bij een andere leasemaatschappij viel de dmi daardoor ook hoog uit omdat men ervan uitging dat in de praktijk alleen op benzine gereden wordt en dat is dus relatief onzuinig. 1:14 oid.Mystikal schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:36:
[...]
Geen idee waarom ze daarmee komen? Specifieke (kortings)afspraken wellicht? Ik kan alleen delen wat ik zie.
Qashqai Business Executive komt op €778 obv zelfde parameters.
Afschrijving is altijd een sterke factor in het geheel. Als voorbeeld bij een tarief tussen 845-855 zitten autos met aanschaf prijzen tussen de 42.7K (Toyota Proace City Verso 1.2 Turbo 81kW Navigator) en 58.3K (Hyundai Ioniq 6 239kW / 77.4 kWh 4WD Connect).
Gunstige modellen in deze reeks zijn ook: CLA250+ ; X-Trail, Outlander; GLB180
Mijn boefje is liev!
Heb je de vraag al aan je werkgever gesteld?JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:50:
Ik heb ook nog een leuke. Auto's die met een vast kilometrage worden geleased door je werkgever maar wat als je daarover heen gaat? Mag een werkgever die kosten zomaar aan jou doorbelasten? En wanneer wel/niet? Als je de auto alleen zakelijk rijdt, snap ik dat je die discussie makkelijker wint maar als je ook bijtelling betaald?
In ons bedrijf wordt elke auto geleased met een jaarlijkse kilometrage van 30k, maar de verschillen worden niet doorgerekend. En eeriljk, ik ken geen bedrijven in B die dat doen.
Hier ook alles zelfde jaarlijkse kilometrage. Alleen de een woont/zit verder van zijn werk af dan de ander. De een zal ook meer privé rijden dan de ander. Er staat nergens vermeld hoeveel privé kilometers dat mogen zijn, maar zal ook lastig aantonen worden zonder rittenregistratie. Theorie vs praktijk; theorie 5 dagen werken bij klant, praktijk maar 2x per week naar kantoor en de rest remote. Hoe mag je dat als werknemer tellen, kijkende naar zakelijke km's etc.?Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:52:
[...]
In ons bedrijf wordt elke auto geleased met een jaarlijkse kilometrage van 30k, maar de verschillen worden niet doorgerekend. En eeriljk, ik ken geen bedrijven in B die dat doen.
Mijn boefje is liev!
Ik hoop niet dat je die discussie echt hebt met je werkgever.JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:50:
Ik heb ook nog een leuke. Auto's die met een vast kilometrage worden geleased door je werkgever maar wat als je daarover heen gaat? Mag een werkgever die kosten zomaar aan jou doorbelasten? En wanneer wel/niet? Als je de auto alleen zakelijk rijdt, snap ik dat je die discussie makkelijker wint maar als je ook bijtelling betaald?
Dit is toch echt iets wat de werkgever moet regelen en risico voor neemt. Dit is gewoonweg ondernemerschap, stuk inschatting qua kilomters hoort daar gewoon bij. Je kunt echt niet vooraf 100% goed inschatten wat iedereen gaat rijden. Stukje ondernemersrisico.
Anders is het makkelijk: Baas, ik kan niet naar klant x, want ik heb geen kilometers meer, stuur je een taxi / andere oplossing.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Helemaal eens. Kan me alleen wel voorstellen dat als je de auto in gaat zetten voor andere zaken (aantoonbaar), dit gezeik op kan leveren. Maar dat is alleen met buitenproportionele kilometerstanden, lijkt me.ZeRoC00L schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:01:
[...]
Ik hoop niet dat je die discussie echt hebt met je werkgever.
Dit is toch echt iets wat de werkgever moet regelen en risico voor neemt. Dit is gewoonweg ondernemerschap, stuk inschatting qua kilomters hoort daar gewoon bij. Je kunt echt niet vooraf 100% goed inschatten wat iedereen gaat rijden. Stukje ondernemersrisico.
Anders is het makkelijk: Baas, ik kan niet naar klant x, want ik heb geen kilometers meer, stuur je een taxi / andere oplossing.
Mijn boefje is liev!
Cijfers waren excl brandstof.mv_ak schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:30:
[...]
Welk brandstof voorschot hanteren ze? Bij een andere leasemaatschappij viel de dmi daardoor ook hoog uit omdat men ervan uitging dat in de praktijk alleen op benzine gereden wordt en dat is dus relatief onzuinig. 1:14 oid.
Basement Bios ---- Exo-S
Waarschijnlijk is dat 'alles hetzelfde' alleen het normkilometrage om te bepalen wat voor auto's er wel of niet 'binnen budget' vallen.
De overgekomen kilometrage op het leasecontract wordt uiteindelijk niet door de werknemer bepaald maar door werkgever / wagenparkbeheer.Alleen de een woont/zit verder van zijn werk af dan de ander. De een zal ook meer privé rijden dan de ander.
De werkelijke kosten kunnen dus enorm uit elkaar liggen.
Het doel van een norm stellen is dat Piet en Jan die allebei systeembeheerder zijn in ieder geval in dezelfde (klasse) auto rijden. Ook al maakt Piet misschien dubbel zoveel kilometers omdat ie in een uithoek woont. En heeft z'n werkgever dus dubbel zoveel kosten aan die auto.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja en dan is het ook prima... maar niet als je Piet dan dubbel zoveel km's maakt, deze kosten door gaan belasten nadien.JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Waarschijnlijk is dat 'alles hetzelfde' alleen het normkilometrage om te bepalen wat voor auto's er wel of niet 'binnen budget' vallen.
[...]
De overgekomen kilometrage op het leasecontract wordt uiteindelijk niet door de werknemer bepaald maar door werkgever / wagenparkbeheer.
De werkelijke kosten kunnen dus enorm uit elkaar liggen.
Het doel van een norm stellen is dat Piet en Jan die allebei systeembeheerder zijn in ieder geval in dezelfde (klasse) auto rijden. Ook al maakt Piet misschien dubbel zoveel kilometers omdat ie in een uithoek woont. En heeft z'n werkgever dus dubbel zoveel kosten aan die auto.
Mijn boefje is liev!
Sommige bedrijven stellen een beperking op het privégebruik. Dat valt niet altijd mee, want als je een norm gaat stellen moet je ook handhaven. Dat deed men dan gemakshalve vaak niet. Een papieren tijger dus.JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Helemaal eens. Kan me alleen wel voorstellen dat als je de auto in gaat zetten voor andere zaken (aantoonbaar), dit gezeik op kan leveren. Maar dat is alleen met buitenproportionele kilometerstanden, lijkt me.
De WPM-rapportage (verplichte registratie van mobiliteit voor sommige grote werkgever) heeft inmiddels echter wel als "mooie bijwerking" dat er ook gehandhaafd kan worden op het privégebruik...
In sommige leaseregeling wordt een eigen bijdrage voor privégebruik doorberekend aan de werknemer bij overschrijding van (bijv.) privégebruiknormen die door dezelfde werkgever zijn gesteld. In het verleden heb ik dat wel gezien bij onder andere PwC (ik kom wat uit een ander vakgebied dan de typische TweakerJB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Ja en dan is het ook prima... maar niet als je Piet dan dubbel zoveel km's maakt, deze kosten door gaan belasten nadien.
Maar als dat zo is, dan weet je dat van tevoren en zeker niet achteraf. Je kan niet zomaar een deel van je salaris in moeten leveren. Daar moet je van tevoren akkoord mee zijn gegaan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
De som is bij zo’n club natuurlijk ook makkelijk te maken omdat zakelijke kilometers moeten worden geschreven.JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:51:
[...]
In sommige leaseregeling wordt een eigen bijdrage voor privégebruik doorberekend aan de werknemer bij overschrijding van (bijv.) privégebruiknormen die door dezelfde werkgever zijn gesteld. In het verleden heb ik dat wel gezien bij onder andere PwC (ik kom wat uit een ander vakgebied dan de typische Tweaker)
Maar als dat zo is, dan weet je dat van tevoren en zeker niet achteraf. Je kan niet zomaar een deel van je salaris in moeten leveren. Daar moet je van tevoren akkoord mee zijn gegaan.
Wij hebben ook een zinnetje in de regeling staan over excessief privé gebruik, maar dat is niet gekwantificeerd in kilometers en er is ook geen bedrag per km opgenomen. Ook als dat wel zou zijn wordt het lastig handhaven, omdat men geen zakelijke kilometers bijhoudt. Er wordt bij ons dus ook überhaupt niet naar gekeken.
Wel is er opgenomen dat enkel gezinsleden met de auto mogen rijden. Ter voorkoming dat de hele familie ermee op vakantie gaat.
Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden? Als je daarover heengaat kan je werkgever je idd kosten in rekening brengen, maar dan moet de werkgever het wel aannemelijk maken dat je dat gedaan hebt. Dat staat los van bijtelling betalen, dat is iets tussen jou en de belastingdienst. Dat moet je al als je 501km per jaar privé rijdt.JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:50:
Nee daar staat niets over vermeldjongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:40:
[...]
Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden?
Mijn boefje is liev!
Dit soort bepalingen in de leasecontracten zijn er voor de fantasten die een vriend/vriendin in Oostenrijk/Polen/whatever waar in Europa hebben en daar dan ieder weekend even naartoe karren. Of nog mooier, in het weekend de leaseauto inzetten als Uber-taxi.VidaR-9 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:05:
[...]
De som is bij zo’n club natuurlijk ook makkelijk te maken omdat zakelijke kilometers moeten worden geschreven.
Wij hebben ook een zinnetje in de regeling staan over excessief privé gebruik, maar dat is niet gekwantificeerd in kilometers en er is ook geen bedrag per km opgenomen. Ook als dat wel zou zijn wordt het lastig handhaven, omdat men geen zakelijke kilometers bijhoudt. Er wordt bij ons dus ook überhaupt niet naar gekeken.
Wel is er opgenomen dat enkel gezinsleden met de auto mogen rijden. Ter voorkoming dat de hele familie ermee op vakantie gaat.

Hoe dat dan juridisch zit en of je er als bedrijf mee wegkomt om zo’n bepaling te hebben én te handhaven weet ik niet. Maar meestal weten diezelfde fantasten vaak ook wel dat het niet de bedoeling is.
Jup, of familie in Turkije/Marokko waar zij met de auto naar toe rijdenGr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]
Dit soort bepalingen in de leasecontracten zijn er voor de fantasten die een vriend/vriendin in Oostenrijk/Polen/whatever waar in Europa hebben en daar dan ieder weekend even naartoe karren. Of nog mooier, in het weekend de leaseauto inzetten als Uber-taxi.![]()
Hoe dat dan juridisch zit en of je er als bedrijf mee wegkomt om zo’n bepaling te hebben én te handhaven weet ik niet. Maar meestal weten diezelfde fantasten vaak ook wel dat het niet de bedoeling is.
Mijn boefje is liev!
Ook je bijtelling moet hoger worden indien je excessief privegebruik hebt. Je moet dan namelijk de werkelijke waarde van het privegebruik belasten.jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:40:
[...]
Je hebt toch in je leaseregeling staan hoeveel je privé mag rijden? Als je daarover heengaat kan je werkgever je idd kosten in rekening brengen, maar dan moet de werkgever het wel aannemelijk maken dat je dat gedaan hebt. Dat staat los van bijtelling betalen, dat is iets tussen jou en de belastingdienst. Dat moet je al als je 501km per jaar privé rijdt.
Bij ons hadden we vroeger een limiet van 15k privé kms. En moesten we in onze urenregistratietool ook de km stand en werk kms registreren. Bij overschrijding van de privé kms moest je dan een bedrag per km betalen. Er waren genoeg collega's die een bedrag moesten betalen of gedeeltelijk met een privé auto reden.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]
Dit soort bepalingen in de leasecontracten zijn er voor de fantasten die een vriend/vriendin in Oostenrijk/Polen/whatever waar in Europa hebben en daar dan ieder weekend even naartoe karren. Of nog mooier, in het weekend de leaseauto inzetten als Uber-taxi.![]()
Later hadden we nog een tijd geen limiet gehad. Maar volgens mij hebben we nu wel weer een limiet.
Hoe dat nu werkt weet ik niet, ik gebruik mijn mobiliteitsbudget voor privé rijden. Als ik die leasebedragen hoor, dan vindt ik dat wel prima. Een collega betaalt 1000€/mnd met €300 EB en bijtelling. Een fors bedrag voor een Skoda Kodiaq.
Maar wel of geen limiet, er stond wel altijd in dat er geen geld mee verdiend mocht worden. Dus als Uber-taxi is nooit toegestaan geweest.
Overschrijding zou puur voor de werkgever moeten komen. De werknemer moet enkel betalen als hij de privé kms overschrijd en de werkgever dit kan aantonen (dus registratie). Dit kan dus ook wanneer je nog onder de kilometrage blijft, als je gewoon weinig woon-/werkverkeer hebt. Ga je over die kilometrage heen die de werkgever heeft afgesloten met de leasemaatschappij, dan is dat zijn (ondernemers)risico. Dan had hij maar een hoger km moeten afsluiten, jouw dichter bij huis moeten laten werken of een maximum aan privé kms moeten opleggen.JB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:50:
let the past be the past.
Het fluctueert nogal naar mijn idee, zoals ook uit jouw ervaring blijkt. Er lijken van die periodes te zijn waarin iemand op de afdeling Financiën weer het geniale idee krijgt om het privégebruik van leaseauto’s bij te houden om zo wat centen te besparen of door te belasten.SPee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:58:
[...]
Bij ons hadden we vroeger een limiet van 15k privé kms. En moesten we in onze urenregistratietool ook de km stand en werk kms registreren. Bij overschrijding van de privé kms moest je dan een bedrag per km betalen. Er waren genoeg collega's die een bedrag moesten betalen of gedeeltelijk met een privé auto reden.
Later hadden we nog een tijd geen limiet gehad. Maar volgens mij hebben we nu wel weer een limiet.
Hoe dat nu werkt weet ik niet, ik gebruik mijn mobiliteitsbudget voor privé rijden. Als ik die leasebedragen hoor, dan vindt ik dat wel prima. Een collega betaalt 1000€/mnd met €300 EB en bijtelling. Een fors bedrag voor een Skoda Kodiaq.
Maar wel of geen limiet, er stond wel altijd in dat er geen geld mee verdiend mocht worden. Dus als Uber-taxi is nooit toegestaan geweest.
[...]
Overschrijding zou puur voor de werkgever moeten komen. De werknemer moet enkel betalen als hij de privé kms overschrijd en de werkgever dit kan aantonen (dus registratie). Dit kan dus ook wanneer je nog onder de kilometrage blijft, als je gewoon weinig woon-/werkverkeer hebt. Ga je over die kilometrage heen die de werkgever heeft afgesloten met de leasemaatschappij, dan is dat zijn (ondernemers)risico. Dan had hij maar een hoger km moeten afsluiten, jouw dichter bij huis moeten laten werken of een maximum aan privé kms moeten opleggen.
Dat werkt natuurlijk voor geen meter, want het is niet accuraat ingediend en/of zorgt voor extra administratie. Het gevolg? Het hele handeltje wordt uiteindelijk weer teruggedraaid in een nieuw en fris leasebeleid!
Van wie moet die hoger worden? De overheid heft bijtelling over het privé gebruik of je nu 501 of 100.000km per jaar privé rijd.Sovieto schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Ook je bijtelling moet hoger worden indien je excessief privegebruik hebt. Je moet dan namelijk de werkelijke waarde van het privegebruik belasten.
Als dat niet zo is dan zie ik daar graag een bron van.
Zie handboek loonheffingen 2025 pagina 377.jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:13:
[...]
Van wie moet die hoger worden? De overheid heft bijtelling over het privé gebruik of je nu 501 of 100.000km per jaar privé rijd.
Als dat niet zo is dan zie ik daar graag een bron van.
https://download.belastin...nheffingen-lh0221t51d.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 17-06-2025 23:28 ]
Tja, met zulke vage artikelen kun je niets. Hoe reken je überhaupt uit wat de waarde van het privé gebruik is? Welke kosten neem je dan mee of reken je een km prijs? En is een km in een Sandero goedkoper dan in een Cayene?VidaR-9 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:28:
[...]
Zie handboek loonheffingen 2025 pagina 377.
https://download.belastin...nheffingen-lh0221t51d.pdf
De waarde van privégebruik voor 1 km is de kostprijs van 1 km in het huidige leasecontract - dat is gewoon uit te rekenen met de leasecontractparameters. Liggend aan je auto is dat ergens tussen de 70 en 30ct per kilometer (uitzonderingen daar gelaten).jongetje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:33:
[...]
Tja, met zulke vage artikelen kun je niets. Hoe reken je überhaupt uit wat de waarde van het privé gebruik is? Welke kosten neem je dan mee of reken je een km prijs? En is een km in een Sandero goedkoper dan in een Cayene?
Ik mag ergens begin augustus de eerste lease auto bij deze werkgever uitzoeken maar ik heb tot die tijd geen toegang tot de portal.
Aangezien ik ongeduldig ben wil ik wel alvast beetje onderzoeken en dromen van de mogelijkheden
Je kunt ons mee laten dromen en naar dit topic gaan. Keuze leaseauto - Deel 6Arms2Short schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:45:
Weet iemand of de zakelijke leasebedragen van Arval vergelijkbaar zijn met de prijzen bij Justlease gedeeld door 1,21 (BTW)?
Ik mag ergens begin augustus de eerste lease auto bij deze werkgever uitzoeken maar ik heb tot die tijd geen toegang tot de portal.
Aangezien ik ongeduldig ben wil ik wel alvast beetje onderzoeken en dromen van de mogelijkheden
Daar staan ook twee zakelijke lease aanbieders waar je zonder login al aardig beeld krijgt wat je kan leasen voor je budget. Je kunt looptijd en aantal km per jaar aanpassen naar jouw leaseregeling.
Ayvens (https://www.ayvens.com/nl-nl/zakelijk-leasen-showroom/)
Directlease (http://www.directlease.nl/)
Niet 'sommige grote werkgevers', maar alle werkgevers die voldoen aan een paar regels (meer dan 100 miljoen omzet per jaar, meer dan 100 medewerkers etc.).JanHenk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Sommige bedrijven stellen een beperking op het privégebruik. Dat valt niet altijd mee, want als je een norm gaat stellen moet je ook handhaven. Dat deed men dan gemakshalve vaak niet. Een papieren tijger dus.
De WPM-rapportage (verplichte registratie van mobiliteit voor sommige grote werkgever) heeft inmiddels echter wel als "mooie bijwerking" dat er ook gehandhaafd kan worden op het privégebruik...
Overigens past iedereen vooralsnog de forfaitaire regeling tot voor privégebruik, namelijk 8.900 (pin me op 't geval niet vast) kilometer privé op jaarbasis.
V.w.b. het mogen doorbelasten van méérkilometers die je rijdt: neen. Jij bent niet de contractant, en zolang je hier vooraf niet voor hebt getekend, kunnen ze je niets maken. Anders zou ik zeggen; hoog inzetten met je jaarkilometrage en juist niets gaan rijden, dan stijgt je salaris een mooi stuk.. of zou je werkgever het in dat geval niet doen, want dan is het ineens 'zijn' geld?
Net als met bepaalde afkoopregelingen die werkgevers je voorleggen, kun je vooraf simpelweg aangeven dat je het er niet mee eens bent. Doe dit vooral ook schriftelijk, mocht het zich voordoen, maar als je dan tóch in een auto wordt gezet kun je daarop terugvallen en sta je in een eventueel juridisch geschil sterker dan de werkgever.
In de meeste gevallen; blijf met elkaar in gesprek, dan kom je er wel uit
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1