Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:22:
[...]

Je kan het hierboven wel een "dooddoener" vinden. Maar je hebt Tesla dus echt niet gebeld met de vraag of er autopilot en/of FSD opzit?
Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 14-04-2026 12:03 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:26:
[...]
Maar met een maandelijks bedrag is dat gewoon het maandelijkse bedrag, zoals ik al uitlegde. Dan gaat er niet opeens 90 procent vanaf. En bijtelling hoeft je er niet over te betalen.
It all depends... Stel: leasebudget is 1100 euro en de kale auto kost 1000 euro per maand.

Als ik dan een abo van 100 euro per maand aanvink, dan valt dat complete abo gewoon bij de werkgever als onderdeel van het leasebedrag, en betaalt de berijder hooguit een stuk bijtelling.

Valt het maandabo niet te bekostigen uit het leasebudget, dan is het een ander verhaal...

Maar vandaar mijn stelling: it all depends... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]


Autopilot zit er niet op. Dat is al bevestigd in het Tesla topic en op de website. Dus weer zo'n vooroordeel.
FSD is of 7.500 euro of 99 euro per maand.

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.
Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24

Oekol

waka waka hey hey

Tylen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:00:
[...]

Ahhh maar dat had je niet verteld in je berichtjes. En nee, ik lees niet in het tesla topic en op hun website ;)
Oekol schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:56:

(....)
Nieuwe auto heeft blijkbaar geen Autopilot meer als je besteld sinds FSD live is. Super kut. Maaaar het wordt ook een abonnement vorm. Kan je dan FSD als abonnement toevoegen en bijv premium ook aan je calculatie?
(...)
Dat heb ik wel gezegd maar als je er overheen leest mis je het inderdaad...

Kijk, ik heb bewust het bericht in een Tesla topic geplaatst omdat daar meer kennis zit omtrent dit topic waarschijnlijk, maar dat is verplaatst naar dit topic door een moderator.

Verder vind ik je berichtjes een beetje dedain en laat dat nou net de reden zijn waarom ik 'm niet hier wilde plaatsen. Dit is ook mijn laatste reactie op jou, veel negatieve energie.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:03:
[...]

Het is ook jammer dat dit bericht verplaats naar de leaseauto topic terwijl het mijn inziens beter beantwoord kan worden in het Tesla topic omdat andere auto's gewoon niet (meer) werken met abonnementen.
Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).

  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24

Oekol

waka waka hey hey

R_Zwart schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:20:
[...]


Volgens mij werken vrijwel alle merken met abonnementen (voor verschillende diensten). Bij de meeste die ik ken werken navigatie updates en up-to-date verkeersinformatie niet meer na 3 of 4 jaar. Tenzij je een abonnement neemt (die je in feite de eerste jaren ook al had, want je hoeft slechts te verlengen).
Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:43
Oekol schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:36:
[...]


Dat is ook een goeie inderdaad. Zat zelf op onderstaand pad: je had in 't verleden BMW bijvoorbeeld die stoel en stuurverwarming deed via abonnementen. Dat doen ze nu niet meer.

Maar premium connectivity komt zeker overeen met wat andere merken doen met hun connectiviteit. Wat betreft Full Self Driving is dat iets in het verlengde daarvan gok ik.

Ben sowieso nieuwsgierig hoe anderen dit soort abonnementen toegevoegd hebben in hun lease. Als accessoire opgevoerd in de offerte bijv?

Die 10 euro is om 't even en ik wilde FSD niet eens, maar als de basis autopilot van de auto af is praat je ineens ergens anders over.
Niet alle LM voegen abo’s toe aan een leasecontract. Als reden heb ik ooit van de accountmanager mee gekregen dat overzetten problematisch zou zijn ivm privacywetgeving icm het feit dat een abo persoonsgebonden zou zijn |:(

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.


Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.


Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
Tylen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Voor die 5K prive kilometers zou ik geen bijtelling betalen.

Optie 3: Niet prive rijden. De lage lease kosten (omdat je een klasse lager rijd) lekker uit laten betalen. De savings van de bijtelling en de extra uitbetaling een private lease voor halen (of auto van aanschaffen)
Excuses, dat was onduidelijk van mij. Die 5k kilometers rijden we met de prive auto, de Corsa dus. Ik denk dat ik met de leaseauto veel meer prive kilometers reed, al reed ik maar 30k per jaar de laatste jaren.

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
jongetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:27:
@KaiseRRuby

- Je kunt je nieuwe werkgever ook vragen of er een mogelijkheid is voor een andere poolauto
- Dak/trekhaak-koffer gebruiken
- In je vakantie met een auto van een collega, die wel een grotere wagen heeft, ruilen.
- De auto van je huidige werkgever meenemen, als je huidige en nieuwe werkgever meewerken

Misschien minder zooi meenemen en halverwege de vakantie voor een paar euro de kleding wassen? Wij hadden ook altijd veel mee met kleine kinderen en de helft gaat ongebruikt weer mee terug...

Een nieuwe duurdere auto kopen voor 2 weken vakantie lijkt me een dure oplossing... al bespaar je je wel de bijtelling dus dat moet je goed uitrekenen.
Ja, dat zijn allemaal prima opties. Sommige wat makkelijker te realiseren, andere wat minder. Maar jij zou dus gewoon de Megane gaan leasen met bijtelling en het verder laten wat het is?

Had zelf in mijn hoofd dat die besparing van 500 euro leasebudget per maand, wel een grotere auto zou rechtvaardigen om te rijden prive ,maar dat hoor ik nog niet echt terugkomen.

  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:15
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.


Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
DNN!S schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Scenario 3: Vragen of nieuwe werkgever de ID5 over neemt van de oude werkgever? Dat scheelt eventueel een boete afkopen van de eigen bijdrage bij de oude werkgever en je hoeft niet in een afdankertje poolauto van iemand anders te stappen :)
Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.

  • forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.


Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
forzav schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb een tijd geleden naar dezelfde scenario's gekeken omdat mijn lease budget niet toereikend was om iets fatsoenlijks te leasen. (Iets wat uiteindelijk gelukkig opgelost is dmv verhoging budget)

Op papier lijkt scenario 2 het beste maar wat ons enorm tegenstond is het feit dat je echt van 2 naar 1 auto gaat en dat beperkte in ons geval veel te veel (ook 2 kinderen). Even de kids naar oma of sport brengen, alles moet dan met die ene auto en die moet er dan wel zijn. Als de eigen auto mee is met de vrouw naar het werk en je wilt bijv met de kids naar de dierentuin, forget it. Natuurlijk heb je bij zakelijk gebruik 500km prive maar dat is mijns inziens zo weg. Voor ons was dat echt een te grote stap terug in vrijheid.
Dit is iets waar mijn vriendin zich zorgen om maakt. Goed om te weten dat jullie het ook echt zo hebben gehad.

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:43
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Dat heb ik gedaan en is jammer genoeg niet mogelijk. De ID5 is te duur.
Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 22:44
nosuchuser schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Is de ID5 ook te duur wanneer je hetgeen wat teveel is als privé bijdrage betaalt? Het gaat van je bruto salaris af en daarmee kost het je netto minder dan bruto. Daarnaast kan, afhankelijk van wanneer beide auto’s op kenteken zijn gezet (eerste toelating), de bijtelling van de ID5 gunstiger zijn dan van een auto met een lagere fiscale waarde.
Ja, nog steeds te duur.

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:04:
Ik heb dit ook gepost in het andere topic, maar weet niet goed in welk topic het hoort, daarom ook hier.


Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto (dus met de Corsa, niet de leaseauto). Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
We hebben privé een Megane Electric, met onze kinderen (en hondje op de middelste zitplek) daarmee op vakantie geweest naar Zweden omdat ik de leasebak alleen zakelijk reed op dat moment. Kinderen waren toen 12 en 14 en het was wel iets krapjes op de achterbank maar wel goed te doen voor ze. Wel hebben we een trekhaakkoffer, de dakkoffer kon thuis blijven, vooral als je de bodemplaat thuis laat kan je een heleboel verstouwen in de koffer. Wel met een hondenrekje op de achterbank gemonteerd zodat we tot het dak vol konden proppen, de digitale binnenspiegel is dan superhandig :).

Het is dus wel te doen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:08
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?
Heel simpel, heb jij een contract met een leasemaatschappij of je werkgever?
Op hoofdlijnen is het wat je besteld moet je krijgen en als dat niet kan moeten ze contact opnemen, zeker als de order wel bevestigen. Iemand met mandaat moet hier achteraan gaan, mogelijk ben jij dat zelf als jij tekent en anders bijv. een wagenparkbeheerder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit probleem. Een medewerker van de leasemaatschappij kan domweg een fout hebben gemaakt of de leverancier heeft het product aangepast tussen jouw bestelling naar de leasemaatschappij en de bestelling van de leasemaatschappij naar de leverancier.

Ongeacht de oorzaak, de situatie blijft hetzelfde: wat je hebt opgegeven aan de leasemaatschappij kan niet worden geleverd. Je kunt proberen of de leasemaatschappij dan maar het extra pakket (gratis) levert zodat je de gewenste kleur kunt krijgen, maar die kans is niet zo groot denk ik.

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket
Wat is het probleem precies? Je hebt een bepaalde kleur gewild en aangekruist, maar bent vergeten om de noodzakelijke optie voor metallic lak aan te vinken of iets dergelijks?

Wat is de status nu? Meest handige is toch om simpelweg een aanpgepaste bestelling en calculatie te laten uitvoeren. Of kan dit niet meer omdat de bestelling al te ver in het proces gevorderd is? Hoe en wie heeft het beslut genomen om dan maar een complete andere kleur af te nemen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:08
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Wat is het probleem precies? Je hebt een bepaalde kleur gewild en aangekruist, maar bent vergeten om de noodzakelijke optie voor metallic lak aan te vinken of iets dergelijks?

Wat is de status nu? Meest handige is toch om simpelweg een aanpgepaste bestelling en calculatie te laten uitvoeren. Of kan dit niet meer omdat de bestelling al te ver in het proces gevorderd is? Hoe en wie heeft het beslut genomen om dan maar een complete andere kleur af te nemen?
Ik zal het in dit geval even uitgebreid uitleggen:

- Op 20 januari 2026 heb ik een auto besteld bij de leasemaatschappij, hierbij heb ik voor de kleur matzwart gekozen. In de configurator kwam het qua prijs wat vreemd uit, dus een medewerker van de leasemaatschappij heeft mijn extra opties & kleur doorgeklikt in hun configurator waarna ik akkoord heb gegeven.

- Later in de middag ontvang ik een bevestiging van deze bestelling waarbij leasemaatschappij aangeeft dat de kleur matzwart is.

- Op 28 april is de auto zichtbaar in de leasemij app. Hier zie ik de kleur verkeerd staan: metallic zwart. Ik geef dit op 28 april aan bij de leasemij: geen antwoord.

- Op 29 april heb ik dit aangegeven bij mijn interne wagenparkbeheerder: ook zij heeft navraag gedaan bij de leasemij.

- In de tussentijd een aantal keer aangegeven bij de leasemij dat ik nog geen reactie heb ontvangen.

- Vanmorgen gebeld door de leasemij: zij geven aan dat de kleur alleen beschikbaar is in een specifiek pakket, dit pakket kost 8000 euro. Dit pakket heb ik niet aangeklikt en was i.v.m. de extra meerwaarde ook niet mogelijk in mijn leasebudget. De kleur is door de leasemij zelf aangepast, zonder mijn goedkeuring en/of navraag. Hiervoor hebben zij hun excuses aangeboden.

- Besproken met interne wagenparkbeheerder: het is aan mij of ik akkoord ga met de aangepaste kleur. Wat eventuele opties zijn bij geen akkoord is nog niet bekend.

Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
@wErudite Het is toch vrij simpel. Wil je de auto in metallic zwart of wil je dat niet?
Oftewel, je accepteerd de kleur zoals besteld of annuleert de order en besteld iets anders.

(Los van de de leasemaatschappij de bestelling niet juist heeft doorgevoerd, maar ik ken de kleine lettertjes van het contract niet).

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit er nog verschil in (fiscale) waarde tussen mat en metallic zwart ?

Wellicht wordt de fiscale waarde namelijk hoger met metallic, dus kun je vragen of de LM dit voor je compenseert.

Aan de andere kant, je gaf al aan bij de initiele bestelling dat het wat moeizaam ging in de configurator, wellicht wat dit ook een teken aan de wand.
Blijft altijd bijzonder die regels van autofabrikanten van opties w/l/niet combineren enzo.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Ik zal het in dit geval even uitgebreid uitleggen:

- Op 20 januari 2026 heb ik een auto besteld bij de leasemaatschappij, hierbij heb ik voor de kleur matzwart gekozen. In de configurator kwam het qua prijs wat vreemd uit, dus een medewerker van de leasemaatschappij heeft mijn extra opties & kleur doorgeklikt in hun configurator waarna ik akkoord heb gegeven.

- Later in de middag ontvang ik een bevestiging van deze bestelling waarbij leasemaatschappij aangeeft dat de kleur matzwart is.

- Op 28 april is de auto zichtbaar in de leasemij app. Hier zie ik de kleur verkeerd staan: metallic zwart. Ik geef dit op 28 april aan bij de leasemij: geen antwoord.

- Op 29 april heb ik dit aangegeven bij mijn interne wagenparkbeheerder: ook zij heeft navraag gedaan bij de leasemij.

- In de tussentijd een aantal keer aangegeven bij de leasemij dat ik nog geen reactie heb ontvangen.

- Vanmorgen gebeld door de leasemij: zij geven aan dat de kleur alleen beschikbaar is in een specifiek pakket, dit pakket kost 8000 euro. Dit pakket heb ik niet aangeklikt en was i.v.m. de extra meerwaarde ook niet mogelijk in mijn leasebudget. De kleur is door de leasemij zelf aangepast, zonder mijn goedkeuring en/of navraag. Hiervoor hebben zij hun excuses aangeboden.

- Besproken met interne wagenparkbeheerder: het is aan mij of ik akkoord ga met de aangepaste kleur. Wat eventuele opties zijn bij geen akkoord is nog niet bekend.

Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.
Let op dat het argument 'ik betaal hier bijtelling voor' niet relevant is, wat relevant is, is dat jij een overeenkomst hebt met je werkgever over het kiezen van een auto welke niet nagekomen wordt én dat de werkgever een betaalde (!) overeenkomst heeft (het leasecontract) voor de auto welke niet nagekomen wordt met het leveren in een andere kleur.
Je moet vooral je wagenparkbeheerder najagen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Aan de ene kant voelt het als zeiken om het zeiken, maar aan de andere kant is het gewoon niet de kleur die ik gekozen heb. Ik moet 5 jaar in deze auto rijden en betaal hier natuurlijk ook bijtelling voor. Het voelt een beetje dubbel en ik zit eerlijk gezegd wel een beetje met m'n handen in het haar. Vandaar dat ik graag jullie mening hoor.
Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.

  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:08
ZeRoC00L schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
Zit er nog verschil in (fiscale) waarde tussen mat en metallic zwart ?

Wellicht wordt de fiscale waarde namelijk hoger met metallic, dus kun je vragen of de LM dit voor je compenseert.

Aan de andere kant, je gaf al aan bij de initiele bestelling dat het wat moeizaam ging in de configurator, wellicht wat dit ook een teken aan de wand.
Blijft altijd bijzonder die regels van autofabrikanten van opties w/l/niet combineren enzo.....
Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.
Question Mark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Maar wat wil je? Matzwart is bij de door jouw uitgekozen auto alleen verkrijgbaar in een plus-pakket van 8K wat niet in je leasebudget past. Dat is dan geen optie, eigenlijk nooit geweest, en ga je niet krijgen. En in alle eerlijkheid, je hebt hier zelf ook wel gemist dat deze kleur voor jou niet haalbaar is.

Dan zijn er twee vervolgens opties:
  1. Bestelling laten annuleren, wat nog wel eens lastig kan worden als je werkgever al getekend heeft, om vervolgens een andere auto uit te zoeken.
  2. Metallic zwart (en de gemaakte excuses) acceptereren
Ik kan begrijpen dat je teleurgesteld bent, maar stellen dat je nu vijf jaar in deze auto moet rijden en je nu met je handen in het haar zit is misschien ook een beetje overdreven. Het is niet dat je een compleet andere auto krijgt. De kleur is alleen niet mat, maar metallic.
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door wErudite op 20-05-2026 15:13 ]


  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:34
jongetje schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:07:
Bovenstaande is precies de reden waarom mijn werkgever/wagenparkbeheerder alleen offertes van de dealer accepteert. Die dealer hoeft niet te leveren, maar dan komt de auto met de opties en accessoires wel uit het systeem van de fabrikant. Maar goed, weer een goed leerpunt voor een volgende/nieuwe bestelling.
Dat zegt ook niet zoveel

Ik had een offerte van een dealer en kreeg van mijn LM het bericht dat de gekozen config niet leverbaar was (al heeft de LM wel ergens anders lopen shoppen).

Mijn config was alleen leverbaar met nog wat opties (was ook iets van 8K) maar LM gaf wel aan dat ze die konden aanbieden voor hetzelfde maandbedrag, alleen werd wel de bijtelling hoger

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Laat die bak wrappen op kosten van de LM?

En anders annuleren als je het echt niet wil, maar de (nieuwe) levertijd zit je in de weg ;)

Hier werd 9 jaar geleden een Mondeo afgeleverd met een vaste trekhaak ipv afneembare... Verkopertje wilde niks doen, want was maar 155 euro prijsverschil tussen de 2 accessoires. Uh nee vriend, want jullie hebben in de bumper gezaagd... even aanpassen kost geen 155 euro.

[ Voor 57% gewijzigd door JB op 20-05-2026 15:38 ]

Mijn boefje is liev!


  • forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
De configuraties waar de leasemaatschappijen mee werken zijn ook dramatisch. Ik was echt verbaasd hoe outdated dat allemaal in elkaar zit toen ik afgelopen dec mijn auto mocht bestellen. (En via mijn werkgever moet ik shoppen bij 3 leasemaatschappijen en alle 3 waren ze nagenoeg hetzelfde)

Dat is ook meteen de reden dat er nog iemand tussenzit, die moet controleren of de configuratie in orde is. En daar is het hier misgegaan, ik snap dat dat enorm balen is, ook omdat er weken overheen gegaan zijn voordat je een response hebt gekregen waardoor je nu klem komt te zitten.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?

Have you tried turning it off and on again?


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]
Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt?
Eens, dat zou je wel moeten en mogen maar de praktisch is vaak wat anders.

Ook mijn werkgever accepteert daarom alleen maar officiële offertes van een dealer. Ik vind overigens de optie om de auto in mat zwart te laten wrappen overigens wel een hele goede. Ik zou eens overwegen of je daar niet eens op wat zou willen gaan duwen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gr4mpyC3t schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Als die auto niet in de kleurstelling te krijgen is zonder een pakket van 8000 euro, dan lijkt het me ook niet helemaal eerlijk om de leasemij dat dan maar te laten oplossen.

Ik snap de teleurstelling wel, maar er is een fout gemaakt. Iedereen maakt fouten en de medewerker die je geholpen heeft met het doorvoeren van de configuratie is ook maar eens mens.

Wat is volgens jou de oplossing?
Mogelijk had hij er dan voor gekozen om de hele auto te laten varen en een ander model te kiezen waar matzwart wél in het budget zou passen. Genoeg berijders die kiezen voor een andere auto of ander segment omdat ze dan een andere kleur kunnen kiezen dan 'leasewit' bijvoorbeeld. Ik vind dat niet zo'n hele gekke gedachte, zeker i.c.m. het gebrek aan reacties per mail van de LM mag de LM m.i. enkele opties bieden:
  • leveren zoals nu geleverd wordt meerprijs fiscaal als (netto) korting richting berijder - mits dit inderdaad een meerprijs t.o.v. offerte is
  • innemen auto en berijder nieuwe auto laten samenstellen
  • het aanbieden van een wrap op kosten van de LM

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-06 20:05
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Ten eerste, heel zuur dat het zo gelopen is. Nu weet ik niet hoe erg ik zelf matzwart ten opzichte van metallic zwart zou vinden en me daar zo over zou opwinden maar dat terzijde.

Ik struikel vooral over het feit dat jij zoals ik kan lezen in je verhaal nooit de offerte hebt gezien maar alleen de configurator?

Bij mijn vorige werkgever was het normaal dat je als werknemer de offerte ook kreeg voordat vanuit het bedrijf akkoord werd gegeven zodat je als werknemer ook kon controleren of het definitieve papierwerk kloppend was.

Ben persoonlijk blij dat ik geen auto van de zaak meer heb, allemaal leuk en aardig maar met twee kids fulltime in de opvang hakte het er flink en als ik de bijtelling en mindering toeslagen bij elkaar optelde 😅
edit:
Zie in je eerdere verhaal dat je wel een bevestiging van de kleurkeuze hebt gehad maar dat dat bij een veel duurdere optie hoort. Ik denk dat het dan een moeilijkere situatie wordt en uiteindelijk heeft jouw werkgever een contract dus die moet voor jou hierover in gesprek met de lease mij. Dan is het vooral ook een kwestie hoever je werkgever hierin mee wilt gaan en of die zin heeft deze discussie te voeren want uiteindelijk gaat die kleur die je wilt dus nooit in je budget zitten en wou je anders een compleet ander type auto?

[ Voor 14% gewijzigd door PrimaPlan op 21-05-2026 07:33 ]


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Volgens de configurator zat er verschil in, ja. De meerpijs op metallic zwart is 900 euro.


[...]

Ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat de configurator klopt? Dat is hun werk, ik mag er toch vanuit gaan dat ik dat niet zelf hoef te controleren bij een dealer o.i.d... Tevens heeft de verkoper het zelf doorgeklikt in de configurator, waarna hij een screenshot heeft gestuurd met de vraag of het in orde was. Ook daar stond de matzwarte kleur als optie aangeklikt.

Het is wellicht ook overdreven, maar als de auto in het roze geleverd zou worden, zou ik deze ook niet accepteren. Nu is het verschil tussen matzwart en mettalic natuurlijk minimaal, maar het is niet wat ik gekozen heb.

Wel prettig om alle verschillende meningen te lezen. Ik ga er nog even een dag over nadenken, denk ik zo.
Autoimporteurs veranderen zo vaak hun aanbod tegenwoordig dat het praktisch onmogelijk is om de configurator van leasemaatschappijen in sync te houden. Leaseplan adviseerde mij op een gegeven moment dat het beste was om maar gewoon een offerte van een dealer te vragen. En dan kan het nog steeds fout gaan als de fabrikant of importeur donweg weigert het te leveren. Die zullenneen afweging maken de kostenbesparing en de kosten van een ontevreden klant.

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Bestellen middels offerte is overigens ook niet waterdicht. Op een offerte worden vaak geen specifieke opties benoemd wanneer deze behoren tot een pakket. Zo'n pakket kan van samenstelling wisselen en dan heb je ook een moeilijk verhaal als de offerte het enige is wat je kan overleggen.


Zit nu zelf in zo'n situatie waarbij een optie is weggevallen en ook niet gemonteerd is. Voor mezelf een optie die niet belangrijk is en ik ga er ook geen probleem om maken, maar het kan dus misgaan op meerdere fronten.

The best is yet to come


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dean Martin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:20:
Bestellen middels offerte is overigens ook niet waterdicht. Op een offerte worden vaak geen specifieke opties benoemd wanneer deze behoren tot een pakket. Zo'n pakket kan van samenstelling wisselen en dan heb je ook een moeilijk verhaal als de offerte het enige is wat je kan overleggen.


Zit nu zelf in zo'n situatie waarbij een optie is weggevallen en ook niet gemonteerd is. Voor mezelf een optie die niet belangrijk is en ik ga er ook geen probleem om maken, maar het kan dus misgaan op meerdere fronten.
Daarom moet je altijd de folder hebben van dat moment zodat je kan aantonen dat dat besteld is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
Tylen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Daarom moet je altijd de folder hebben van dat moment zodat je kan aantonen dat dat besteld is.
In die folder staat altijd ergens dat het onder voorbehoud van wijzigingen en fouten is..... En het lost het probleem niet op. Als een fabrikant iets niet meer levert kan de dealer ook niets meer. Ja, korting geven maar daar heb je als leaserijder niet veel aan.

  • zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@zeezuiper altijd lastig. Maar een auto helemaal meenemen/overnemen zou ik nooit meer doen. Was dit voorheen ook al bij jullie het geval, of is dit een regel van het nieuwe bedrijf?

In ieder geval niet zomaar akkoord gaan. Desnoods gewoon wachten met bestellen, bedrijfsrisico afwentelen is niet helemaal de bedoeling.

Kijk een overschrijding van je budget is iets anders, maar als werknemer 100% verantwoordelijk voor de auto, nee dat zal ik persoonlijk nooit meer doen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Dat soort regels zou ik never nooit meer accepteren. Als ze dit soort regels hanteren moeten ze ook met alternatieven komen zoals een mobiliteitsbudget.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Dat is een extreem verslechtering van de voorwaarden, want nu wordt alle kosten bij jou neergelegd. Ik hoop wel dat je een (goede) OR hebt en/of goede mobiliteitsvergoeding.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Ik zit met een vergelijkbare regeling bij mijn werkgever. Hoewel ik nog niet van plan ben weg te gaan voelt het toch als een beperking om ooit een stap te maken. Denk er goed over na voordat je hiermee akkoord gaat.

  • Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:25
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Short-lease/huurbak? Ik weet niet of je gehecht bent aan je eigen auto, maar een aantal collega's van mij die deze clausule niet prettig rijden kiezen gewoon een voorraad-auto uit bij onze shortlease-partner, die mag elke maand boetevrij ingeleverd.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Laatste. Risico moet je niet gaan nemen, of je moet het je kunnen veroorloven.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zeezuiper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:28:
Mijn huidige lease auto gaat er in september uit en ik moet dus een nieuwe bestellen. Sowieso elektrisch maar het probleem is de volgende eis van mijn baas:

wanneer je tijdens de bestelperiode of gedurende de leaseperiode van 48 maanden uit dienst gaat, dient je de auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je de auto bijvoorbeeld privé overnemen (private lease).

We zijn recentelijk overgenomen en ik verwacht niet dat ik 4,5 jaar nog in dienst blijf (hoewel ik geen directe plannen heb).

Wat is wijsheid? Erop gokken dat bij het volgende bedrijf mijn auto kan meenemen? Of stoppen met dat lease gedoe en privé gaan rijden?
Je hebt nog een derde alternatief wat @UTMachine ook al een beetje noemt.
Een versobering van je arbeidsvoorwaarden mag niet éénzijdig worden afgesproken. In die hoedanigheid heb je recht op de vorige voorwaarden. Maar recht hebben en recht krijgen zeker i.c.m. een werknemer-werkgever machtsverhouding is net zo'n hekelpunt als die hele voorwaarde.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-06 21:06
Eddos schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Short-lease/huurbak? Ik weet niet of je gehecht bent aan je eigen auto, maar een aantal collega's van mij die deze clausule niet prettig rijden kiezen gewoon een voorraad-auto uit bij onze shortlease-partner, die mag elke maand boetevrij ingeleverd.
Herkenbaar. Ken ook iemand met een vergelijkbare regeling als hierboven, diegene kwam nieuw in dienst en die regel bestond al.

Hij heeft ervoor gekozen om een auto uit de pool van zijn werkgever te rijden. In zijn geval neem je dan wel het leasecontract over incl. de resterende termijn, maar mag je de auto wel boetevrij inleveren bij uitdiensttreding. De werkgever zal al lang blij zijn dat iemand het voertuig weer gebruikt.

Hij rijdt de auto wel overigens uitsluitend zakelijk (dus geen bijtelling). Het is immers een auto die je niet zelf hebt gekozen en hij vindt het de bijtelling niet waard. Dus privé een andere auto ernaast. Met zulke regelingen wordt een leaseauto veel meer noodzakelijk gereedschap dan een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde...

  • zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Behalve als de werkgever geen Teslas's wilt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Als je nieuwe functie ook inclusief auto is dan is er zelden een issue. Ik zie regelmatig dat in zo’n geval een merken of brandstof beleid niet meer gehandhaafd wordt. Een grotere uitdaging is wanneer je volgende functie zonder auto in de arbeidsvoorwaarden is, dan merk ik dat veel bedrijven überhaupt niet happig zijn op het aanbieden van een auto, laat staan overnemen.

Of je moet iets onmisbaars komen brengen, dan kun je alles vragen als onderdeel van je onderhandeling.

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:43
zeezuiper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:05:
Ja op deze manier is een leaseauto een gouden ketting waarmee werkgevers je proberen te dwingen om in dienst te blijven. In mijn oorspronkelijke contract was deze gouden ketting overigens veel minder dik dus daar is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

Ik vraag me alleen af hoe andere bedrijven tegenover het meenemen van leaseauto's staan. Zeker als het een gangbare auto is, zoals bijvoorbeeld een Tesla model Y? Die zou toch zonder problemen moeten passen in vrijwel alle lease regeringen (eventueel dat je zelf wat bijlegt als de norm lager zou zijn)?
Uiteindelijk wil een werkgever een werknemer. Als er een auto bijkomt die binnen je budget past zou dat normaal geen probleem hoeven te zijn. Het overnemen van een auto is voor een nieuwe werkgever aantrekkelijk om zo een auto aan te kunnen bieden waarvan de looptijd van het leasecontract vaker korter is dan gebruikelijk en het risico voor de werkgever kleiner wanneer de klik er uiteindelijk toch niet blijkt te zijn.

  • Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nosuchuser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Uiteindelijk wil een werkgever een werknemer. Als er een auto bijkomt die binnen je budget past zou dat normaal geen probleem hoeven te zijn. Het overnemen van een auto is voor een nieuwe werkgever aantrekkelijk om zo een auto aan te kunnen bieden waarvan de looptijd van het leasecontract vaker korter is dan gebruikelijk en het risico voor de werkgever kleiner wanneer de klik er uiteindelijk toch niet blijkt te zijn.
Het is daarom ook vooral een ketting voor junior werknemers. Vrijwel alle senior vacatures zijn de arbeidsvoorwaarden flexibeler en hoeft een auto dus geen probleem te zijn. Je hoeft een auto alleen mee te nemen als je zelf weg gaat, niet als je weg gestuurd wordt. En als je weg wil, dan is er altijd nog iets te onderhandelen. Want een werkgever zit ook niet te wachten op een ongemotiveerde werknemer.

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

Dat is leuk allemaal dat jullie zeggen "hoeft geen probleem te zijn" maar waarom staat het in het contract? Laat het eruit halen. Je wilt helemaal je auto niet meenemen want je weet niet hoe je leven ervoor staat over 4 a 5 jaar. Want 100% dat het wel een probleem word ;)

Het is gewoon een wurgcontract, ze moeten een mobiliteitsbudget aanbieden. Of, als je binnen budget blijft, de auto gewoon achter kunnen laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 27-05-2026 10:48 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
Tylen schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:22:
Dat is leuk allemaal dat jullie zeggen "hoeft geen probleem te zijn" maar waarom staat het in het contract? Laat het eruit halen. Je wilt helemaal je auto niet meenemen want je weet niet hoe je leven ervoor staat over 4 a 5 jaar. Want 100% dat het wel een probleem word ;)

Het is gewoon een wurgcontract, ze moeten een mobiliteitsbudget aanbieden. Of, als je binnen budget blijft, de auto gewoon achter kunnen laten.
Ben als belg echt verwonderd.

Zelfs als je hier een maand geleden een nieuwe leasebak hebt gekregen, en je geeft je ontslag is daar geen issue over tenzij je beslist hebt om boven je budget een belangrijk deel zelf te gaan betalen om met een dikke bak te rijden.

De wet hier op de vrijheid van de werknemer is behoorlijk hoog, en zo'n autoclausule en een verplichting om die 'mee te nemen' is gewoon onwettig.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

True schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:20:
[...]


Je hebt nog een derde alternatief wat @UTMachine ook al een beetje noemt.
Een versobering van je arbeidsvoorwaarden mag niet éénzijdig worden afgesproken. In die hoedanigheid heb je recht op de vorige voorwaarden.
Recht op vorige voorwaarden is niet helemaal waar. Bij een "overgang van ondernemingen" vindt een arbeidsvoorwaardenharmonisatie plaats, in afstemming met de OR of PVT. Bepaalde arbeidsvoorwaarden kunnen uitgewisseld worden, of zelfs contant gemaakt worden. Onder de streep moet je er gelijk uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat elke regeling behouden kan blijven.

En leaseregelingen zijn altijd tricky bij harmonisatie, en is het sterk afhankelijk van de toekenning: is deze functievoorwaardelijk of arbeidsvoorwaardelijk toegekend? Bij de eerste sta je als werknemer altijd minder sterk, het is immers geen arbeidsvoorwaarde.

Maar, los daarvan. Het compleet afwentelen van ondernemersrisico is niet toegestaan. De werkgever zal een bepaald boetebeding in de leaseovereenkomst hebben staan. Dat bedrag - en niet meer - mag doorbelast worden richting werknemer. En de hoogte van dat bedrag is sterk afhankelijk van de resterende looptijd. Waarbij er ook nog verrekend kan worden met de betaalde bijtelling per kalenderjaar (aan het einde van het jaar opzeggen is dan altijd voordeliger).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 13:55
Question Mark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:15:
[...]Maar, los daarvan. Het compleet afwentelen van ondernemersrisico is niet toegestaan. De werkgever zal een bepaald boetebeding in de leaseovereenkomst hebben staan. Dat bedrag - en niet meer - mag doorbelast worden richting werknemer.
Niet per definitie waar. Zulke 'regelingen', qua afkoop, is voornamelijk bij privélease vooraf compleet inzichtelijk gemaakt want particuliere bescherming. Bij een zakelijke overeenkomst wordt doorgaans verwezen naar de Algemene Voorwaarden, waarin staat aangegeven hoe de berekening plaatsvindt op het moment van afkopen. Niet wat de afkoop gaat zijn.

Normaal in de wereld is dat gekeken wordt wat de marktwaarde is en waar de boekwaarde op staat. Het verschil wordt hierbij in rekening gebracht, náást eventueel meer-/mindergereden kilometers maal de kilometerprijs.

De clausule in het leasebeleid ben ik pertinent tegenstander van, overigens, dus ik bescherm het zeker niet. De klanten die mij om hulp vroegen met hun hulpbeleid heb ik dan ook resoluut aangegeven zulke clausules eruit te halen. Je wilt immers dat iemand bij jou wil komen werken, niet dat ze blijven omdat ze bang zijn om weg te gaan. Vaak is er, tikkeltje afhankelijk van de omvang van het wagenpark van je werkgever, ook wel iets af te spreken over een flexibele inleverregeling.

Terugkomend on-topic: de regeling weigeren van je werkgever en dat ook zwart op wit kenbaar maken. Als je dan alsnog je auto mag bestellen, wederom aangeven dat je die clausule weigert en per mail aangeven. Als hij dan door de werkgever besteld wordt, sta je qua eventuele rechtszaak fors sterker. De vraag is; als je werkgever toch die auto doordrukt en er niet op reageert verder, zit je dan wel op je plek. Maar dat is aan jezelf natuurlijk.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
True schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:18:
[...]


Behalve als de werkgever geen Teslas's wilt.
Die zijn er niet zoveel. Wel leasemaatschappijen die de investeringen te riskant vinden om Tesla nog al eens stunt met prijzen waardoor je geen solide business case kunt maken.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
R_Zwart schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Die zijn er niet zoveel. Wel leasemaatschappijen die de investeringen te riskant vinden om Tesla nog al eens stunt met prijzen waardoor je geen solide business case kunt maken.
Volgens mij levert elke leasemaatschappij de beste merken wel en zeker wel Tesla. Misschien dat ze er wat extra marge op gooien maar of je nu relatief minder afschrijving hebt met een enyaq of byd vraag ik me af. En dat stunten valt de laatste jaren ook wel mee. 2e hands moeten andere merken er net zo hard tegen concurreren.

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobBouman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Niet per definitie waar. Zulke 'regelingen', qua afkoop, is voornamelijk bij privélease vooraf compleet inzichtelijk gemaakt want particuliere bescherming. Bij een zakelijke overeenkomst wordt doorgaans verwezen naar de Algemene Voorwaarden, waarin staat aangegeven hoe de berekening plaatsvindt op het moment van afkopen. Niet wat de afkoop gaat zijn.
We hebben het over hetzelfde hoor, ik heb het ook over het boetebeding wat in de overeenkomst staat. Uiteindelijk rolt daar een bedrag uit, en dat is de maximale schade voor de werkgever.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:08
wErudite schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
Ik wil graag info inwinnen over mijn situatie, kunnen jullie aangeven of dat in dit topic mag? Het gaat over het volgende: leaseauto besteld, leasemaatschappij heeft kleur aangepast omdat mijn gekozen kleur blijkbaar niet mocht zonder extra aan te klikken pakket, mijn bestelde kleur is wél bevestigd door leasemaatschappij en akkoord bevonden, ik wil graag mijn opties weten.

Mag ik dit verhaal uitbreiden en hier vragen over stellen of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?
Update: de auto zal gewrapped worden op kosten van de LM. Erg blij met de oplossing :)

  • RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:01
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Dit blijft lastig. Als dit netjes zo verwoord staat in de raamovereenkomst die je werkgever heeft met de leasemij, dan sta je niet heel sterk is mijn voorzichtige inschatting.

Mijn advies is dan ook om de casus aan te kaarten bij je werkgever.

Waar blijkt overigens uit dat de optie na 3 jaar vervalt cq. achter een abo komt?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 29-05-2026 15:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:01
Question Mark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Dit blijft lastig. Als dit netjes zo verwoord staat in de raamovereenkomst die je werkgever heeft met de leasemij, dan sta je niet heel sterk is mijn voorzichtige inschatting.

Mijn advies is dan ook om de casus aan te kaarten bij je werkgever.

Waar blijkt overigens uit dat de optie na 3 jaar vervalt cq. achter een abo komt?
Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".

  • AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:00
Bij mijn weten zijn er 2 versies van de distronic optie (tenminste ik weet het voor de c klasse).

Als vaste functie bij aankoop, iets van 480 euro (dan zou de app minimaal permanent aktief moeten aangeven).
Als abbo voor 3 jaar, iets van 350 euro (voor 3 jaar of 15 euro per maand).

Het is wel een gemene streek om de 2e optie te verkopen alsof het de eerste is als je lease termijn langer is dan die 3 jaar...

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Heb je de optielijst en prijslijst nog van destijds?

  • nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:43
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
In de configurator zie ik deze optie niet los, wel als onderdeel van pakket PC-P79. Daar wordt niet aangegeven dat de optie tijdelijk is (althans niet in de mobiele website). Ik zou dit misleiding noemen. Bij consumentenkoop zou je verhaal sterk zijn naar mijn mening. Het lastige is dat je te maken hebt met een leasemaatschappij die er tussen zit, maar die zouden zich mogen en moeten maken voor je.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".
Ik vind dit overigens ook echt geen porem van de wagenparkbeheerder zeg.
Die mag hier als stakeholder binnen je werkgever toch een duidelijk mening over vormen en dan:
  • of de bal terug ketsen naar jou en aangeven: nee heb je geen recht op,
  • of zich juist hard maken voor de belangen van de werknemer als de werkgever (lees wagenparkbeheerder) wél van mening is dat dit binnen het contract/bestelde auto zou moeten vallen.
Ik vind het juist wel sterk dat het bij andere opties wél staat, dat onderschrijft toch precies jouw punt hierin: zou moeten werken MB/dealer zet het maar aan. En als die dat niet wilt dan mag de LM dat maar met de importeur gaan oplossen of zelf de portemonnee trekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".
Dat is ook wel een bijzondere insteek zeg. Het hele idee van het hebben van "wagenparkbeheer" is dat alle romsplomp rondom lease op een centrale plek neergelegd kan worden. Is er vervolgens rompslomp, dan wordt er geweigerd om nu net datgene te doen? Erg bijzonder...

Inhoudelijk: de afhandeling is (denk ik) afhankelijk van de gemaakte afspraken. Wat staat er in de leaseovereenkomst tussen je werkgever en leasemij, wat staat er in de destijds uitgebrachte offerte en wat staat er in het raamcontract? En daar heb je toch echt wagenparkbeheer voor nodig.

Ik zou daar dan nogmaals aankloppen, en als ze hun werk blijven weigeren (dat is hoe ik het even zie), hogerop gaan escaleren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik heb contact gehad met de wagenparkbeheerder en die zegt heel simpel "regel het maar met de LM, ik ga daar niet tussen zitten".

In de app van Mercedes kan ik zien dat de Distronic afloopt, dit werd door de dealer ook bevestigd.

Wat ik vooral vervelend vind is het feit dat nergens kenbaar wordt gemaakt dat het gaat om een abonnement wat afloopt na 3 jaar. Niet bij de configurator van de LM, niet bij de configurator van Mercedes-Benz of bij de configurator van bijv. DirectLease. Dit staat wél expliciet bij andere opties, zoals gebruik van het MBUX infotainment systeem. Daar staat dan bij "3 jaar geldig na activatie".
Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:05
Tylen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.
Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
RobKJ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Een vraag over een optie waar, zo blijkt later, een abonnement bij hoort.

De casus is als volgt. Ik heb Mercedes-Benz A-klasse met Adaptive Cruise Control (optie 239). De optie staat op de optielijst bij de LM bij het bestellen van de auto. Nu blijkt dat het een optie waar je na 3 jaar voor moet gaan betalen.

Dit staat niet op de optielijst, niet op de prijslijst van Mercedes. Er wordt met geen woord gesproken over dat het een tijdelijke optie van 3 jaar is en dat je naar moet betalen per jaar. Nu zegt de LM: "extra's in abonnement vorm zijn voor de bestuurder."

Leuk, maar ik heb niet gekozen voor een abonnement, ik heb gekozen voor die optie. Hoe sterk is deze casus denken jullie?
Hier gaat Mercedes toch in de fout. Als ze een optie aan bieden zonder abo, dan moet er toch niemand na 3 jaar gaan betalen… jij niet, en de LM niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Wat is er mis met escaleren als iemand zijn werk niet wil doen? Stap één is het gesprek met diegene zelf aangaan, maar als hij dan alsnog weigert zul je toch iets moeten ondernemen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Lijkt me sterk

  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

R_Zwart schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ik weet of je met zo'n houding dingen gedaan krijgt bij je collega's..... Maar misschien is dat bij jou op het werk wel de cultuur, kan natuurlijk.
Hier wel ja. Als je niets zegt gebeurd er niets.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Gewoon rijden... na 3 jaar vraagt je dealer goedkeuring bij LM om dat abbo te verlengen en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-06-2026 14:41 ]

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:41:
Gewoon rijden... na 3 jaar vraagt je dealer goedkeuring bij LM om dat abbo te verlengen en klaar.
Dan moet je dat wel in je leasecontract meenemen. De leasemaatschappij gaat dat echt niet zomaar betalen als daar geen afspraken over gemaakt zijn.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Dan moet je dat wel in je leasecontract meenemen. De leasemaatschappij gaat dat echt niet zomaar betalen als daar geen afspraken over gemaakt zijn.
Want? Dat is gewoon noodzakelijk onderhoud, zodat je auto naar behoren werkt. Maar al dat brave gedoe hier, zal vast beter werken. Ik heb ook nog nooit gezeur gehad met de vroegere navigatie updates. Gewoon 4e jaar verlengd en rekening icm onderhoud naar de LM.

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:08:
[...]

Want? Dat is gewoon noodzakelijk onderhoud, zodat je auto naar behoren werkt. Maar al dat brave gedoe hier, zal vast beter werken. Ik heb ook nog nooit gezeur gehad met de vroegere navigatie updates. Gewoon 4e jaar verlengd en rekening icm onderhoud naar de LM.
Dan is het bij jou waarschijnlijk anders geregeld, kan best zijn dat die rekening door is gestuurd en je werkgever die heeft betaald. Snap niet wat dat met brave gedoe te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld bij een bandenwissel vraag om de vloeistoffen bij te vullen moeten ze al maar de leasemaatschappij (Ayvens) bellen en mag dat dan bij wijze van uitzondering, maar zeker niet standaard.
Een abonnement op adaptive cruisecontrol (hoe verzinnen ze het) is geen noodzakelijk onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 02-06-2026 15:14 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Dan is het bij jou waarschijnlijk anders geregeld, kan best zijn dat die rekening door is gestuurd en je werkgever die heeft betaald. Snap niet wat dat met brave gedoe te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld bij een bandenwissel vraag om de vloeistoffen bij te vullen moeten ze al maar de leasemaatschappij (Ayvens) bellen en mag dat dan bij wijze van uitzondering, maar zeker niet standaard.
Dat heeft in zoverre met braaf gedoe te maken dat ik;

- de auto niet meer naar behoren kan gebruiken
- ik daar geen bijtelling over ga betalen
- ik niet meer naar mijn werk/klant/locatie kan rijden (ACC/nav maakt geen verschil)
- ...

Ayvens is ook meteen het grootste gedrocht als LM... dus sterkte daarmee. Die forceren je ook naar de James Autoservice ipv de dealer. Dat zijn heel vervelende LMs, die er nooit voor de berijder zijn maar dan leg ik het bij de werkgever terug. Die moet faciliteren.

Mijn boefje is liev!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
@JB Wordt een beetje een vervelende discussie. Als je er echt zo instaat moet je dat met je werkgever opnemen, dat is de contracthouder van het leasecontract. Die heeft trouwens niets met de bijtelling te maken...

Verder heb ik weinig problemen met Ayvens, is al 10 jaar de leasemaatschappij voor mij als berijder en lossen alles goed op. Daarbij hoef ik niet naar de dealer met 4 maanden wachttijd, heb meer vertrouwen in de garage die het onderhoud doet, dichterbij en gratis vervangend vervoer (terwijl dit pas na 24uur in het contract zit).

[ Voor 23% gewijzigd door jongetje op 02-06-2026 15:21 ]


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:19:
@JB Wordt een beetje een vervelende discussie. Als je er echt zo instaat moet je dat met je werkgever opnemen, dat is de contracthouder van het leasecontract. Die heeft trouwens niets met de bijtelling te maken...

Verder heb ik weinig problemen met Ayvens, is al 10 jaar de leasemaatschappij voor mij als berijder en lossen alles goed op.
Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.

Wie het oplost maakt me niet uit, maar dat jij tot achter de komma alle abbo's weet? Dat is niet het geval voor de normale klant. Die kiest een auto uit en na 3 jaar werkt er ineens iets niet meer, want geld... Ja dat is braaf gedoe.
Daarbij hoef ik niet naar de dealer met 4 maanden wachttijd, heb meer vertrouwen in de garage die het onderhoud doet, dichterbij en gratis vervangend vervoer (terwijl dit pas na 24uur in het contract zit).
Wij zitten gewoonweg compleet anders in elkaar. Jij laat het gebeuren, ik sta het niet toe.

Ik eis onderhoud bij de dealer, want software updates. Kan James niet. Ik krijg meteen vervangend vervoer, want ik doe onderhoud bij hun. Auto wordt thuis opgehaald. Bandenwissel idem, die kennen de auto. Hell ik bel hun als ik iets heb, ipv de LM want dat doen de normale klanten ook. Zij regelen het met de LM.

Ayvens was eerst toch Leaseplan? Man man man, alles met die portal. Niks op relatie/gevoel. Alleen maar uitgeknepen contracten, niet de originele autoruiten want Autotaalglas. Naar de bandenboer, uitlijnen ook nodig? Maak maar nieuwe afspraak want we mogen je niet direct helpen. Sensoren die flippen omdat hork A bij de rubberspecialist ook moet rennen om nog iets van marge te hebben van die uitknijpers, ga nu maar naar de dealer want die kunnen de sensoren programmeren enz enz. Ruit vervangen, ruitenwisser loopt aan want toch iets net anders aan de aftermarkut ruit. Alles voor hun eigen portemonnee, maar de berijder? Fijn dat jij het goed hebt bij Ayvens :)

[ Voor 46% gewijzigd door JB op 02-06-2026 16:01 ]

Mijn boefje is liev!


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.

Wie het oplost maakt me niet uit, maar dat jij tot achter de komma alle abbo's weet? Dat is niet het geval voor de normale klant. Die kiest een auto uit en na 3 jaar werkt er ineens iets niet meer, want geld... Ja dat is braaf gedoe.


[...]
Wij zitten gewoonweg compleet anders in elkaar. Jij laat het gebeuren, ik sta het niet toe.

Ik eis onderhoud bij de dealer, want software updates. Kan James niet. Ik krijg meteen vervangend vervoer, want ik doe onderhoud bij hun. Hell ik bel hun als ik iets heb, ipv de LM want dat doen de normale klanten ook. Zij regelen het met de LM.
Juup, mensen trekken hun bek niet meer open. Ik ben het helemaal met je eens.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Helemaal niet. Hoe moet jij als berijder al die gekke abbo's rijmen? Ik bestel een auto met opties, daar wordt serieus geld voor betaald door werkgever maar ook door mij als berijder ivm bijtelling om deze prive te kunnen gebruiken zoals het hoort.
Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.

[ Voor 14% gewijzigd door Question Mark op 02-06-2026 16:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Ben dan wel benieuwd welke LM dat toetst :? Ik heb dat nog nooit gezien, maar ik durf ook niet zeker te stellen wie de kosten droeg wanneer er na 3 jaar ineens iets afliep, terwijl de looptijd 4 jaar was. Feit blijft, dat ik over de gehele looptijd eenzelfde functionaliteit verwacht. Beetje hetzelfde als er na 3 jaar geen nieuwe winterbanden meer mogen, want de auto gaat er toch uit.

Dat verschilt inderdaad per werkgever, sommigen doen alleen zaken met 1/2 LMs om alles gelijk/overzichtelijk te houden. Ik wil ook niet hebben dat de LM voor mij de dealer bepaald. En alles onder één dak. Ga je daar proefrijden etc, en daarna mag je vertellen dat LM de auto bij een ander heeft besteld. Maar met een beetje mazzel heb je ook een dealer die het spel snapt en wat extra korting geeft, die hij wel weer terug pakt op accessoires zodat gunning geen issue is.

Kan me wel voorstellen als je een bepaalde auto graag wil rijden en het past net niet, dat je kiest voor een uitknijp LM contract, maar ik zou liever een optie/accessoire laten varen dan al dat gezeik wat je ermee hebt.

Mijn boefje is liev!


  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:33:
[...]


[...]

Ben dan wel benieuwd welke LM dat toetst :?
Geen idee, ik ben hier nog niet tegenaan gelopen. Maar reken er maar op dat ik daar scherp op ga zijn als ik aan een nieuwe auto toe ben. Mijn huidige volvo heeft een "connectivity" abo (internet access) die niet geheel toevallig de eerste 4 jaar gratis is, wat ook de looptijd van 80% van de leasecontracten in NL is. Ik ga hier dan ook niet tegenaan lopen met deze auto. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Geen idee, ik ben hier nog niet tegenaan gelopen. Maar reken er maar op dat ik daar scherp op ga zijn als ik aan een nieuwe auto toe ben. Mijn huidige volvo heeft een "connectivity" abo (internet access) die niet geheel toevallig de eerste 4 jaar gratis is, wat ook de looptijd van 80% van de leasecontracten in NL is. Ik ga hier dan ook niet tegenaan lopen met deze auto. :)
Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.

Mijn boefje is liev!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat deze ellende ontstaat doordat hier op voorhand niet goed over nagedacht wordt. Pas op het moment dat bepaalde abo's verlopen, en de portemonnee getrokken moet worden schrikt men wakker.

Een goede leasemij toetst dit soort opties tijdens het opstellen van de offerte aan de looptijd van het contract. Als voor het laatste jaar een abo nodig is, omdat optie X vanaf het derde jaar een betaalde optie in abo-vorm wordt dat moet dit abo-bedrag gewoon in de maandelijkse leaseprijs verekend worden.

Theoretisch is het allemaal niet zo lastig. Het is de ellende dat raamcontracten en calculatie-tooling hier kennelijk nog niet goed op ingericht zijn...

Overigens: mijn werkgever vraagt altijd meerdere offertes op bij verschillende leasemaatschappijen, waarbij de keuze bij de berijder ligt. Ik betaal ook 1 of 2 euro per maand meer, omdat ik dan wel bij een van de betere leasemaatschappijen zit, en de auto ook door de dealer geleverd mocht worden die mij goed geholpen heeft tijdens het hele offerte-traject.
Ik ben het andersom gaan doen, enkel 3 offertes opvragen bij de LMs met de beste cijfers van VZR en 2 grote voor de concurrentie.
En dan duikt VWPFS 15% onder de goedkoopste... Maar tot nu toe dwing is succesvol service af.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.
Ja elke week door de wasstraat deed ik ook met de tankpas. Bij een andere werkgever kon dit niet dus declareerde ik het. Of anders van de bijtelling eraf. Ach die leaseauto. Ben blij dat ik hem niet meer heb 🤣🤣🤣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Tylen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Ja elke week door de wasstraat deed ik ook met de tankpas. Bij een andere werkgever kon dit niet dus declareerde ik het. Of anders van de bijtelling eraf. Ach die leaseauto. Ben blij dat ik hem niet meer heb 🤣🤣🤣
Wij hebben inmiddels ook mogelijkheden zoals een mobiliteitsbudget. Dus als dit contract klaar is, eens goed gaan rekenen. Als ik de tankpas dan mag houden, hebben we een deal :+

Mijn boefje is liev!


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Wij hebben inmiddels ook mogelijkheden zoals een mobiliteitsbudget. Dus als dit contract klaar is, eens goed gaan rekenen. Als ik de tankpas dan mag houden, hebben we een deal :+
Daar vindt de fiscus wel wat van :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

Tylen

Neem mij niet te serieus

True schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:44:
[...]


Daar vindt de fiscus wel wat van :+
Daarom 25 cent per km erbij ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 21:12
Tylen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:05:
[...]

Gewoon naar de manager van de wagenparkbeheerder stappen en zeggen dat hij zijn werk niet goed doet. Wil die ook niet helpen nog hoger de boom in. Laat je niet peopelen.
Principieel mee eens. Zeker wanneer die lui van door jou gegenereerde inkomsten worden betaald. Maar soms is een omweg wel makkelijker.

Heb de situatie zelf gehad met actieve verkeersinfornatie en gewoon de rekening ingediend als “lease auto gerelateerde kosten”. De off the record opmerking dat de discussie an sich de zaak al meer zou kosten dan die paar honderd euro was reden genoeg er niet moeilijk over te doen. Als je daar moeilijk over doet heb je het concept van een goede werkgever-werknemer relatie niet begrepen. Penny wise, pound foolish, zoals de Britten zouden zeggen.

Indienen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dus.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Cid Highwind schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Principieel mee eens. Zeker wanneer die lui van door jou gegenereerde inkomsten worden betaald. Maar soms is een omweg wel makkelijker.

Heb de situatie zelf gehad met actieve verkeersinfornatie en gewoon de rekening ingediend als “lease auto gerelateerde kosten”. De off the record opmerking dat de discussie an sich de zaak al meer zou kosten dan die paar honderd euro was reden genoeg er niet moeilijk over te doen. Als je daar moeilijk over doet heb je het concept van een goede werkgever-werknemer relatie niet begrepen. Penny wise, pound foolish, zoals de Britten zouden zeggen.

Indienen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dus.
Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_6iywlJeMoLDJ2ScsbUFRLlGa0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp3E5MGKRj6SBuHzXyoccKr5.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 03-06-2026 09:31 ]

Mijn boefje is liev!


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 21:12
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ach en anders is het gewoon verlengen en doorbelasten.

Ik vind dit soort discussies wel bijzonder. Toen ik net begon te werken, liet ik me ook vanalles vertellen, maar nog een leuke; kosten voor de auto wassen. Die kan ik met mijn tank/laadpas betalen, dat moest aangezet worden. Ik wil representatief bij de klant voor de dag komen, maar dat ga ik niet zelf betalen.
Idem.

Zijstraatje naar “representatief voor de dag komen”. Vind het altijd wel grappig dat dergelijke clausules heerlijk arbitrair worden toegepast. Bij ons op de zaak dus enkel qua kleur. Goed, nu is het Duitsland maar toch, kom jij met een wagen van 80k bij een lokale overheid voorgereden, met een E-klasse met AMG optiek waar je interne collega’s een Mini of ID4 rijden, hoor je niemand over representativiteit of “gepast voorkomen”, zolang hij maar niet rood is. :P

Maar goed, bij een ieder zullen er wel regeltjes zijn waarvan je denkt hoe heeft men hier ooit op kunnen komen en waarom heeft geen enkele van diens vijf opvolgers in de tussentijd gedacht “laat ons dat toch gewoon even schrappen”.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00

JB

Cédric roelt!

Cid Highwind schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Idem.

Zijstraatje naar “representatief voor de dag komen”. Vind het altijd wel grappig dat dergelijke clausules heerlijk arbitrair worden toegepast. Bij ons op de zaak dus enkel qua kleur. Goed, nu is het Duitsland maar toch, kom jij met een wagen van 80k bij een lokale overheid voorgereden, met een E-klasse met AMG optiek waar je interne collega’s een Mini of ID4 rijden, hoor je niemand over representativiteit of “gepast voorkomen”, zolang hij maar niet rood is. :P

Maar goed, bij een ieder zullen er wel regeltjes zijn waarvan je denkt hoe heeft men hier ooit op kunnen komen en waarom heeft geen enkele van diens vijf opvolgers in de tussentijd gedacht “laat ons dat toch gewoon even schrappen”.
Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.

Mijn boefje is liev!


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 21:12
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.
Yep. Vind het ook onzinregeltjes die vooral representatief zijn voor calvinistische bekrompenheid. De ene rijdt graag een wat luxere auto waar hij iedere dag plezier van heeft, de ander bespaart 1000€ op jaarbasis omdat ie graag wat verder vliegt qua vakantie. Zeker als je meer en langer op de weg zit is het de normaalste zaak van de wereld passend vervoer te hebben.

En een beetje zakelijk succes is niks om je voor te schamen. Men weet toch wel wat je kost, dan kan men tenminste de schijn ophouden dat er genoeg naar de werknemer wordt doorgegeven in plaats van de suggestie te wekken dat het aan de strijkstok blijft hangen ;)
offtopic:
Polo-klasse was bij ons qua policy juist uitgesloten. Als dat goed genoeg is voor je ritjes heb je sowieso geen case voor een zakelijke auto. Temeer omdat er dan ook wordt verwacht dat je deze gebruikt indien er eens een wat langere afstand wordt gereden en dan is een Golf sowieso het minimale.
Even afgezien daarvan dat de regeling enkel voor senior and up beschikbaar is. Maar goed, de bijtelling is dan ook flink schappelijker dan de meerprijs die je in NL zou betalen, dat beiden even voor het juiste perspectief :)

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:55
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

[Afbeelding]
Dit is echt heel frustrerend bij Ayvens inderdaad. Ik heb zolang met de variabelen zitten pielen tot ik de merkdealer naar keuze op een dag dat uitkwam gevonden had. Zonde van mijn tijd. En erna ook nog nabellen om zeker te zijn van afspraak en vervangende auto e.d.

Hoe krijgen ze het verzonnen..
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1