WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:23
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Dat ging bij ons ook mis, junior zocht zich een A klasse uit, terwijl klant allemaal Polo-achtig reed, tot overmaat van ramp parkeerde hij ook meermaals op de directie parking :D Daarna werd er gekeken of het een beetje in lijn was allemaal, maar geen harde afspraken bij orders obv model etc.

Is ook wel meer NL denk ik, dat daar naar gekeken wordt. D en BE kijken niet meteen op van een A4/A6 3/5 serie etc. daar rijden ze standaard gewoon dikkere auto's.
Dit is inderdaad zo mooi.

Toen ik nota bene bij Athlon in Almere zat reden de werknemers van Athlon allemaal "redelijke" leaseauto's. Echter waren ze net overgenomen door Daimler, dus de Duitse enclave om Athlon "even" recht te trekken stond ook op de parkeerplaats. De regel bij Daimler/MB was dat je elk jaar (!) en soms zelfs elke 6 maanden (afhankelijk van het model) een andere auto kon rijden. Op die manier konden ze zoveel mogelijk auto's de markt op gooien die het onderhoud (de echte marge pakker) bij de dealer moesten doen.

Combineer dat met de soepele regels qua lease in Dld en er stonden opeens allerlei C43/E53 en zelfs een S63 met duitse platen naast de zwarte, grijze en witte Skoda's en VW's :+

Mooie tijden, de afgunst van de mensen van Athlon droop er vanaf.

K to the KillaZ

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:16
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Dit is zo herkenbaar. En anders maak het maar helder. De enige keer dat ik met LeasePlan opgescheept zat, heb ik dermate niet-billable uren geschreven dat de toenmalige werkgever gestopt is met deze LM. Het ging gewoonweg nergens over.
edit:
Er is zo te zien ook nog niets veranderd :X

[Afbeelding]
Wel een bijzondere recentie, de eerste stap bij het maken van een afspraak is namelijk of je de auto zelf wilt brengen of gebruik wilt maken van de haal &breng service. En dan pas kun je een garage kiezen. Bij sommige garages is er dan alsnog de keuze voor vervangend vervoer als je afziet van de haal&breng service.
En de dealers zetten zelf hun agenda vaak dicht de eerst 2 a 3 maanden omdat het er zo druk is. Dus is logisch dat die niet meteen naar voren komen. Je kunt vaak gewoon met de dealer een afspraak maken, zeker als er ook nog garantiewerk of een terugroepactie bij zit is mijn ervaring.

Nu met de Tesla nog makkelijker, die mag alleen maar maar Tesla voor onderhoud en dat regel je direct met de Tesla app. Maargoed, die hoeft dan niet elk jaar een olieverversing oid dus ben er in de 2 jaar dat ik hem heb nog nooit geweest.
Vraag me ook serieus af waarom je perse naar de merkdealer wilt om een keer per jaar je olie te verversen. Is niet dat daar speciale mensen werken die veel meer verstand hebben van de auto dan bij een vakgarage. De enige reden dat ik er met mijn octavia kwam was vanwege de vele software problemen en updates.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56

JB

Cédric roelt!

@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?

Mijn boefje is liev!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:02
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:
@jongetje precies wat @VidaR-9 zegt. Als je goed zoekt, vind je van mij ook een review van LP. De dealer had gewoon plek, maar de gunning was er niet. Na 15-20x pollen, kwam mijn dealer naar voren. Het is gewoon een frustreer-berijder club.

Ik werk op relatie. Van offerte tot onderhoud, de dealer kent mij en mijn auto. Als ik daar gewoon onderhoud kan/mag doen, moet LP/Ayvens faciliteren ipv dwarsbomen.

De dealer toentertijd ging zelfs op de zwarte lijst als ze mijn auto servicen zonder afspraak via die portal. Wat zegt dat? Waarom kan dat niet gewoon met de telefoon?
Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:13:

Wees blij dat je überhaupt naar een dealer mag. Zij doen periodiek onderhandelingen met de merken en als die niet genoeg toegeven aan Ayvens dan blokkeren ze gewoon alle dealers en mag je naar een Profile of James autoservice voor service en onderhoud….

PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door DNN!S op 03-06-2026 11:43 ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Wie betaalt bepaalt lijkt me. Logisch toch dat Ayvens/Leaseplan bepaalt hoe onderhoud wordt uitgevoerd? Waarom denk je dat jij mag bepalen hoe er met een product van iemand anders omgegaan mag / moet worden?
Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.

• JB

JB

Cédric roelt!

R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Begrijpend lezen is lastig… natuurlijk bepalen zij, maar met een portal en algoritmes mijn preferred dealer wegdrukken en met allerlei andere opties komen waar zij uitmelkcontracten mee hebben is next level.

Als ik naar mijn dealer kan/mag omdat zij ook mogen servicen, waarom wordt het mij als berijder dan bewust lastig gemaakt?

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

PS: als je een afspraak hebt gemaakt via het Ayvens-systeem: bel altijd even met de dealer of die afspraak bij hun wel bekend is, ik heb al twee keer voor niets bij dealer gestaan omdat het Ayvens-systeem de afspraak niet had doorgegeven.
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 03-06-2026 12:32 ]

Mijn boefje is liev!

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
JB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
[...]
En waar boek jij dan bijvoorbeeld je uren op? Ik trek het nog wel iets verder door want met LP heb ik halve dagen verkloot aan tijd met regelen, laat staan dat je niet direct kon worden geholpen en weer (ergens anders) terug moest.

- ruitschade glasboer > vervangen > ruitenwisser loopt aan > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > sensoren verwisseld > ga maar naar garage > alle afspraken via portal want system says no

- banden vervangen bandenboer > velg beschadigd

- banden vervangen bandenboer > stuur scheef > uitlijnen nodig > alle afspraken via portal want system says no

En dan heb ik het nog niet over een beurt en/of software updates. Met EVs zullen beurten al makkelijker zijn, want amper meer nodig, maar hoe werkt wie betaald, bepaald dan voor mij(n) werkgever obv een leasecontract?

Als een werkgever compleet uitgeknepen contracten afsluit, tja dan is het simpel voor mij. Alle uren gaan gewoon op non-billable want nodig gehad om je vervoersmiddel geserviced te krijgen.
Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).

• JB

JB

Cédric roelt!

DNN!S schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Tja, en wat te denken van een muts die een winkelwagentje tegen je deur parkeert. Dat kost gewoon een halve werkdag met papieren invullen en 3 bezoekjes aan het schadecenter. (Beoordelen, brengen en halen).
Kijk, ook dat kan altijd gebeuren, maar door logge systemen en geforceer met portals, kost het je als berijder enorm veel frustraties/tijd/geld.

Die portal kwam toentertijd ook uit het niets, dealer belde op dat ie de auto niet mocht servicen. Na escaleren via fleetmanager werd er een uitzondering gemaakt omdat ik niet via de portal had gewerkt }:O Dat deed ik daarvoor ook niet, auto was al meermaals binnen geweest, alles met telefoon. Ik ken gelukkig geen andere LM die ook alleen maar werkt met een portal. Verschrikkelijk. Zo lang alles precies in het straatje past, gaat dat goed, maar staat nog steeds los van ergens heen mogen maar het bewust frustreren.

Mijn boefje is liev!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat vind ik ook wel. In het begin dacht ik ook wel; het is mijn auto. Maar dat is het niet. Die auto is van de leasemaatschappij, ik mag er alleen maar 3 jaar lang wat rondjes in rijden. En dat de eigenaar dan bepaald wie er onderhoud mag doen lijkt mij wel logisch.
In principe wel, maar toen ik een onderhoud deed 6 maanden voor de lease af liep en ze de remblokken niet mochten vervangen heb ik het toch geescaleerd.

Ik deed toen 3000-4000km per maand, en vond het niet verantwoord om te rijden met remblokken waarvan het lampje af en toe aan ging. Ik heb toen gezegd dat ik hem 2 weken gaf om een akkoord te krijgen van de LM en anders, dat hij dan maar in mijn auto mocht rijden...

Was snel geregeld...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:45
Eddos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Wie betaalt, bepaalt. Dat geldt hier ook, dus als jij betaalt voor vrije keuze en een goed onderhouden auto heb je daar recht op. Maar daar wordt dan soms weer tot achter de komma ik gespaard.

Ben wel benieuwd wat dat werkelijk zou kosten en wie daar dan ook gebruik van zou maken, of waar de grens ligt wat men er voor bereid is te betalen. Als het op last van m’n werkgever zou zijn 20 minuten verder te moeten rijden dan de eerste goede dealer zijn het 40 (of 80) verloren werkminuten en mag men zelf narekenen of het werkelijk zo een zinvolle spaarmaatregel is zolang de toko niet op omvallen staat maar gewoon zware cijfers draait :)
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1